اخبار خراسان جنوبی/

 

 

انعقاد ۴۵ طرح پژوهشی توسط دانشگاه بیرجند با کشورهای مختلف

انعقاد ۴۵ طرح پژوهشی توسط دانشگاه بیرجند با کشورهای مختلف

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست دانشگاه بیرجند از انعقاد ۴۵ طرح پژوهشی با کشورهای مختلف خبر داد و گفت: دانشگاه بیرجند با ارائه ظرفیت‌های متعدد امروز نه تنها در سطح ملی که در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن دارد.

احمد لامعی‌گیو، امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت در نخستین نشست قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار کرد: حدود ۷۰ شرکت دانشگاهی و دانش‌بنیان در این دانشگاه فعال است که در سه پردیس شهدا، شوکت‌آباد و امیرآباد متناسب با تخصص‌های خود فعالیت می‌کنند و گام‌های بسیار موثری نیز برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ارائه ۲۰ پایان‌نامه مشترک با کشورهای مختلف، تعامل با بیش از ۱۷ کشور در سطح بین‌الملل با دارا بودن ۳۵۱ عضو هیات علمی و ۱۲ هزار دانشجو از جمله ظرفیت‌های دانشگاه بیرجند است بنابراین نادیده گرفتن این ظرفیت و توان، زیبنده نیست.

سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار کرد: با نامگذاری سال جاری به عنوان سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” رسالت دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی سنگین‌تر شده و نگاه ما به شعار سال، شعاری نیست بلکه فرمانی از جانب فرمانده به سربازان است.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال، جامعه دانشگاهی و پژوهشگران هستند افزود: ایده ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری استان سال گذشته تقدیم استانداری شد.

لامعی‌گیو با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در عرصه شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان جلوتر است گفت: نگاه ما در این حوزه بیشتر بر جنبه علم‌گرایی، گفتمان علمی و در حقیقت تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب به‌طور خلاصه امید و جوان‌گرایی است.

وی تصریح کرد: درخواست داریم حقوق مالکیت معنوی این قرارگاه رعایت شود و دانشگاه بیرجند در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان مورد مشورت قرار نگرفته است.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سال‌هاست که دبیرخانه امور پژوهشی استان در اختیار دانشگاه بیرجند است و دبیرخانه مشترک این گونه فعالیت‌ها در دانشگاه معین مستقر شده بنابراین نقش دانشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آماده ارائه خدمات به استان هستیم، یادآور شد: نگاه باید علمی باشد و هر تلاش و کوششی که در بنیاد و بنیان علم نباشد راه به جایی نخواهد برد.

وی گفت: اگر سال‌های گذشته در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌ایم چون جزیره‌ای عمل شده است و امروز باید همه توان و سرمایه را در خدمت یک مدیریت واحد قرار دهیم.

لامعی‌گیو افزود: در حوزه دانش‌بنیان نسل دانشگاه‌ها را رصد می‌کنیم و اکنون دانشگاه بیرجند در حوزه نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه کارآفرین مطرح است.

 

 

 

پیش بینی برداشت ۶۷۰۰تن گندم و جو از اراضی خوسف
خبیری گفت: پیش بینی می شود امسال ۶۷۰۰ تن گندم و جو از سطح مزارع کشاورزی خوسف برداشت شود.

«سید مهدی خبیری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: عملیات برداشت گندم و جو از سطح ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان خوسف آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: پیش بینی می شود از این سطح ۶ هزار و ۷۰۰ تن محصول گندم و جو برداشت شود.

وی با بیان اینکه این عملیات با پنج دستگاه کمباین در حال انجام است، افزود: تقاضا داریم بهره برداران و کشاورزان نسبت به تحویل گندم با خرید تضمینی اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت ویژه این محصول از کشاورزان و بهره برداران شهرستان خواهشمندیم با فروش آن به منابع رسمی در کوتاه شدن دست دلالان کمک کننده باشند.

خبیری بیان کرد: بیشترین ارقام گندم شهرستان خوسف از نوع سیستان، نارین و برزگر است، همچنین امسال سطح عملکرد محصول گندم و جو نسبت به سال گذشته بهتر است.

 

شناسایی ۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در استان ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی در هزار و ۴۴۷ نفر ثابت باقی ماند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۷۰روز بدون قربانی کرونا در خراسان جنوبی تست  تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳  بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد در شهرستان بیرجند و ۱ مورد در شهرستان طبس شناسایی شد.

وی افزود:  در حال حاضر در استان ۱۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲  نفر کرونا مثبتند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است.

شریف زاده  افزود: تاکنون ۵۸۶ هزار ۲۲ نفر دوز اول، ۵۲۹ هزار ۹۷۹ نفر دوز دوم و ۲۲۱ هزار ۲۴۹ نفر دوز سوم را دریافت کردند.

 

 

کاهش ۱۱ هزار تومانی قیمت مرغ  در بیرجند/۲-۳

کسبه  بیرجندی در مرکز استان از نرخ مصوب قیمت مرغ عقب نشینی کردند و مرغ را به کیلویی ۴۸ هزار  ۶۰۰ تومان رساندند.

مسئول اتحادیه مواد پروتئینی شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار صدا وسیماکاهش ۱۱ هزار تومانی قیمت مرغ  در بیرجند مرکز استان گفت: در ابتدای طرح مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌ها  نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان بود امااکنون قیمت مرغ در مرکز استان به ۴۸ هزار ۶۰۰ تومان رسیده است.

سید غلامرضا زجاجی افزود: فروشندگان هم اکنون نرخ رسمی را شکستند، اما میزان تقاضا در مرکز استان کم است.

وی افزود: گوشت گوسفند نیز کیلویی ۱۷۵ هزار تومان است که هم اکنون برخی فروشندگان ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی گفت: هم اکنون آرامش در بازار هست و قیمت مرغ با ۱۱ هزار ۲۰۰ تومان کاهش در مرکز استان به فروش می‌رسد، اما مردم کمتر برای خرید این کالااقدام می‌کنند.

میانگین روزانه ۱۲۰ تا ۱۸۰ تن مرغ گرم تولید می‌شود که  مرغ در استان به میزان لازم وجود دارد و مابقی مازاد نیاز استان به استان‌های سیستان و بلوچستان وکرمان ارسال می‌شود.

 

 

 

کشف ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در قاین/۴

ماموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک کامیون انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران ایست و بازرسی”شهید غلامی”کشف ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در قاین شهرستان قاین در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک کامیونت خاور مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، انواع پوشاک خارجی قاچاق و اقلام پزشکی کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

ممنوعیت انجماد فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه/۲-۳

انجماد کلیه فرآورده‌های خام دامی تازه در مراکز عرضه تخلف بهداشتی محسوب و ممنوعاست.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: بعضی از فروشگاه‌ها و مراکز عرضه، اقدامممنوعیت انجماد فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه به انجماد فرآورده‌های خام دامی تازه در فریزر‌های فروشگاهی و معمولی کرده که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور هرگونه انجماد فرآورده‌های خام دامی تازه در مراکز عرضه تخلف بهداشتی محسوب می شود.

علیزاده گفت: کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در کلیه مراحل تولید، استحصال، حمل و نقل و عرضه در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند قرار دارد.

وی از شهروندان تقاضا کرد:در زمان خرید فرآورده‌های خام دامی تازه و منجمد به مشخصات درج شده بر روی لیبل توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی با شماره تماس ۱۵۱۲ برای پیگیری و انجام اقدامات لازم تماس حاصل کنند.

 

 

 

جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت پس از گسترش بیماری آبله میمون

پس از شناسایی بیش از صد مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در اروپا، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در این خصوص جلسه اضطراری تشکیل داد.

به گزارش رویترز، آلمان گسترش آبله میمون را بزرگ‌ترین شیوع این بیماری در تاریخ اروپا توصیف کرده است. این بیماری تاکنون دست کم در هشت کشور اروپایی از جمله بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلیس و همچنین آمریکا، کانادا و استرالیا گزارش شده است.

اسپانیا روز جمعه ۲۴ مورد جدید از ابتلا به این بیماری عمدتاً در منطقه مادرید را گزارش کرد. مقامات محلی اعلام کردند که اکثر موارد ابتلا به این بیماری در یک سونا شناسایی و این محل تعطیل شده است.

آبله‌میمون شبیه به آبله انسانی است. این بیماری در بسیاری از مناطق جهان سال‌هاست که ریشه‌کن شده و نمونه تازه‌ای از آن گزارش نشده است؛ با این حال طی سال‌های اخیر به ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، نگرانی از شیوع این ویروس بیشتر شده است.

جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت پس از گسترش بیماری آبله میمون/ حمله اسرائیل به چند نقطه در حومه دمشق/ اعلام موضع آمریکا درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران/ حذف پنج گروه از فهرست تروریستی آمریکا

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس آبله‌میمون، علاوه بر انسان‌ها می‌تواند موش‌ها و خرگوش‌ها را نیز مبتلا کند. در میان انسان‌ها، نخستین مورد ابتلا به آبله‌میمون در سال ۱۹۷۰ گزارش شد. در سال ۲۰۰۳ نیز مقام‌های بهداشتی آمریکا یک مورد از ابتلاء به این ویروس را در این کشور گزارش کردند.

علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، درد عضلات، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است.

التهابات پوستی نیز ممکن است ایجاد شود که معمولاً روی صورت قبل از انتشار به سایر قسمت‌های بدن شروع می‌شود. در نهایت یک دلمه تشکیل می‌دهد و می‌افتد.

 

 

«ستاد امر به معروف و نهی از منکر» بودجه میلیاردی می‌خواهد یا همراهی مردمی؟

دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست دبیران ستاد‌های استانی امر به معروف سراسر کشور در مشهد گفته است: درخواست چهار هزار میلیارد ریال بودجه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر آن هم برای فعال کردن ستاد‌های ۴۲۶ شهرستان کشور بود. سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی افزود: دولت، بودجه ما را به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز بودجه را ارتقا داد و در نهایت توانستیم برای امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه بگیریم.

کد خبر:۱۱۱۹۹۴۴
تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۰۷:۰۰۲۱ May 2022

قانون اساسی جمهوری اسلامی امر به معروف و نهی از منکر را در نظام حقوقی کشور، تکلیفی متقابل میان دولت و ملت برشمرده است. تعیین چگونگی این روابط و جزئیات آن منوط به قانون عادی شده است. اصل هشتم قانون اساسی، دعوت به خیر را «وظیفه همگانی» می شمارد؛ بنابراین، در جامعه اسلامی باید شاهد اجرای این عمل به عنوان یک وظیفه قانونی برآمده از تعالیم و احکام اسلامی باشیم.

در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر؛ دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ».

امر به معروف و نهی از منکر به انحای مختلفی تبیین گشته، به گونه ای که تلاش شده با اضافه کردن قیودی گستره این فریضه موسع یا مضیق شود. اما آنچه مهم است، اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اجتهاد مستمر در موضوعات اجتماعی است تا بتوان در جهت تحولات اجتماعی بهترین و کارآمدترین روش و شیوه را برگزید.

بر اساس همین فریضه و وظیفه بود که «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» درسال ۱۳۹۴ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این قانون سعی بر این بود که علاوه بر تعریف و تبیین مقوله امر به معروف و نهی از منکر از افرادی که به این وظیفه عمل کرده اند، حمایت‌هایی کرد.

علاوه بر این ظرفیت قانونی و دینی، ستادی هم به عنوان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور» وجود دارد که بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر عهده دار وظایف زیر است؛

۱ـ تعیین سیاست ها و خط مشی های اساسی در زمینه ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مبادی ذی ربط.

۲ـ تبادل اطلاعات و نظرات برای شکل گیری سیاست های مربوط به امر به معروف و نهی از منکر

۳ـ آسیب شناسی و ریشه یابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر

۴ـ تعیین الگوهای رفتاری

۵ـ زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحاد مردم و دستگاه های اداری و رسانه های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر

۶ـ رصد اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع ذی ربط

۷ـ تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه

۸ـ آموزش و پژوهش و تحقیق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن

۹ـ شناسایی ظرفیت ها و کمک به تشکیل جمعیت ها و تشکل های مردمی فعال

۱۰ـ حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر

۱۱ـ پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تکالیف ستاد در خصوص راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب

۱۲ـ ارائه گزارش سالانه به مقام معظم رهبری و قوای سه گانه و مردم

باید خاطرنشان کرد که امر به معروف، امر کردن و فرمان دادن به خوبی‌ها و نهی از منکر، نهی کردن و بازداشتن از زشتی‌هاست. در اسلام، از فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان ضامن اجرای قوانین و دستورهای شرع مقدّس یاد شده است. آیات و روایات بسیاری درباره‌ اهمیت و آثار و برکات آن وجود دارد اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی اظهارات یا اقدامات موجب می شود که سایه حاشیه ها بر این فریضه افکنده شده و از اصل و اساس و مسیر اصلی خارج شود.

حال درباره همین نوع اظهارات و در همین ارتباط اخیرا خبری از میزان بودجه این ستاد در سال جاری از سوی دبیر آن بیان شد که متاسفانه واکنش های مناسبی را در پی نداشت.دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست دبیران ستادهای استانی امر به معروف سراسر کشور در مشهد گفته است: «درخواست چهار هزار میلیارد ریال بودجه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر آن هم برای فعال کردن ستادهای ۴۲۶ شهرستان کشور بود.

سید محمد صالح هاشمی‌ گلپایگانی افزود: دولت، بودجه ما را به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز بودجه را ارتقا داد و در نهایت توانستیم برای امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه بگیریم.

دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر گفته است: امسال بودجه این ستاد را زیر نظر سازمان تبلیغات بردند؛ یعنی ما برای هزینه کردن، نیازمند تایید سازمان تبلیغات بودیم تا این که در لحظات پایانی تصویب بودجه با رایزنی ریاست ستاد بودجه امسال در مجلس مستقل شد.»

درباره این اظهارات و حاشیه های آن چند نکته قابل تامل وجود دارد.

نخست اینکه به رغم جوسازی‌های انجام شده، مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان اختصاص یافته به لطف تورم و افزایش هزینه‌ها و ریخت و پاش‌هایی که در سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها می‌شود شاید مبلغ آنچنانی نباشد، اما با کمال تاسف باید گفت که همین عدد و مبلغ در شرایطی که بسیاری از مردم دچار مصائب و مشکلات اقتصادی شده اند قابل توجیه نبوده و این سوال مطرح شده که چرا یک نهاد تبلیغی و دینی که اصل و اساس آن بر مردمی بودن استوار است، به دنبال این است که در این دوران بودجه خود را افزایش دهد؟

دوم آنکه مسئولان این ستاد باید سخن رهبر انقلاب را پیش چشم خود قرار می‌دادند که فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که امر به معروف مسئولان در اولویت قرار دارد.» و می‌دانستند که در این شرایط جامعه و برای افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی جامعه از مسئولان و اقدامات آنان همین «امر به معروف مسئولان» است که می‌تواند راهگشا و امید بخش باشد. اگر همین تصور را در ذهن خود تقویت می‌کردند به این نتیجه می‌رسیدند که چنین امری اصلا محتاج بودجه‌های میلیاردی نبوده و با کمک گرفتن از عموم مردم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» می‌توانستند بهتر عمل نمایند.

و، اما سوم اینکه مسئولان این ستاد در سطح استانی و کشور ایمان داشته باشند که «فضای مجازی» به عنوان ابزار مناسب و کم هزینه می‌تواند در دریافت گزارش‌های مردمی و تذکر و توصیه به مسئولان و جریان سازی در خدمت آنان باشد و گاه یک «هشتگ» یا حتی چند خط تذکر در شبکه اجتماعی مانند توییتر از میلیارد‌ها تومان هزینه اثر گذار‌تر بوده و قطعا نتایج بهتری را رقم خواهد زد.

و نکته آخر هم این است که مسئولان فراموش نکنند آفت «بودجه خوری» برای هر امر مردمی و عمومی وجود دارد و قطعا بخش مهمی از بودجه‌های فراوان در حین تخصیص بودجه در بخش‌های اداری و مناصب مدیریتی حیف و میل می‌شود لذا بهتر است تا در حد امکان با جدا شدن از بودجه‌های دولتی، اصل و اساس حرکت خود را بر حرکت‌های مردمی و عمومی استوار نمایند.

 

 

 

با هدف اشتغال و کاهش جرائم

آموزش مهارت‌های شغلی به ۴۷۵ مددجوی ندامتگاه‌های خراسان جنوبی/۲-۳

از آغاز امسال تا کنون ۴۷۵ مددجوی ندامتگاه‌های خراسان جنوبی در ۳۹ حرفه مشغول فراگیری یک مهارت شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ضمن بیان این خبر گفت: در این مدت ۳۳ هزار و ۳۴۷ نفر ساعت آموزش در ۴۳ دوره در زندان‌های استان ارائه شده است.

سرویس و نگهداری خودرو، جوشکاری، برق خودرو، برق و نقاشی ساختمان، تراش سنگ‌های قیمتی، خیاطی و قالیبافی از دوره‌های پر تکرار در آموزش مددجویان ندامتگاه‌های استان است.

کامرانی فرد افزود: پارسال نیز در ندامتگاه‌های زندان ۲ هزار و ۲۵۸ نفر مهارت آموختند که از این تعداد هزار و ۹۸۰ نفر در کارگاه‌های زندان و ۲۷۸ نفر در کارگاه‌های محیط واقعی کار آموزش دیدند.

وی گفت: در مجموع در سال گذشته ۶۸ حرفه مهارت آموزی در ۹۸ دوره در شهرستان‌های مختلف آموزش داده شده است تا با اشتغال زندانیان، از آمار جرم و بزه کاسته شود.

 

 

 

 

محکومیت یک میلیارد ریالی متهم قاچاق ماینر در طبس/۴

متهم قاچاق دستگاه تولید رمز ارز به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران ایست و بازرسی دیهوک طبسمحکومیت یک میلیارد ریالی متهم قاچاق ماینر در طبس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه اتوبوس مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسین حسن پور افزود:  در  بازدید تعداد ۱۰ دستگاه تولید رمز ارز قاچاق از داخل ۲ چمدان کشف شد.

به گفته وی متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان طبس معرفی شد.

وی گفت: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط دستگاه‌های مکشوفه به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی افزود: جریمه کالا‌های قاچاق که طی استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام می شود، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

رونمایی از اولین نماهنگ و سرود اختصاصی روز فرهنگ پهلوانی

رونمایی از اولین نماهنگ و سرود اختصاصی روز فرهنگ پهلوانی

از اولین نماهنگ و سرود اختصاصی روز فرهنگ پهلوانی رونمایی شد .

برای اولین بار در کشور ، توسط استاندار محترم خراسان جنوبی ، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در محل فرهنگسرای شهر بیرجند نماهنگ و سرود اختصاصی هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان رونمایی و مورد استقبال قرارگرفت . این نماهنگ با نام رسم پهلوانی ، توسط هیئت پهلوانی خراسان جنوبی و با شعری از علیرضا کوچی، آهنگسازی و تنظیم سجاد رضایی، اجرای گروه سرود مصباح و ورزش گروه نوجوانان هیات ، سرپرست گروه مهدی حقیری، تصویربرداری وتدوین فرامرز کمیلی وبا همکاری پیشکسوتان و مرشدان داوطلب تهیه شده است. این نماهنگ با حضور دکتر قناعت استاندار محترم استان ، دکتر دارابی مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر بهترین شهردار بیرجند ،لامعی رئیس دانشگاه بیرجند، شکری رئیس هیات پهلوانی استان و درحضور مدیران دستگاههای اجرایی و مدیران روابط عمومی ادارات کل به مناسبت بزرگداشت ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای رونمایی و اکران شد.

مراسم گرامیداشت “روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای” در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مراسم گرامیداشت "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای" در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مراسم گرامیداشت روز” فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای” به همت کانون ورزش و بازی های فاخر و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه بیرجند با حضور دکتر بهنام فر، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر ادبیات آیینی و همچنین حضور هومر شکری، رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی و جمعی از ملی پوشان استان در این رشته ورزشی، روز پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم دکتر فرزانه پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به حضور میهمانان و شرکت کنندگان، به ارزشمندی ورزش های پهلوانی و آیین جوانمردی اشاره کرد.

در ادامه مراسم دکتر بهنام فر، ضمن تجلیل از محتوای نهفته در این گونه ورزش ها به سابقه برگزاری آن قبل و بعد از اسلام اشاره کرد. وی ارتباط بین اشعار فردوسی شاعر احیاگر زبان فارسی و ورزش های پهلوانی را مورد بحث قرار داد و با بیان ارتباط محتوای نهفته در چهار چوب این ورزش ها با خصیصه های انسانی، و علاقه مندی افراد اجتماع از گذشته تاکنون نسبت به  منش ها و سنخیت آن با نیازهای روحی انسان ها و ارزشمندی و اعتبار و جایگاه افراد مرتبط، نکاتی بیان فرمود.

ورزش زورخانه ای ورزشی است برخاسته از ایران زمین با قدمتی چند هزار ساله که گاهاً  اشاره شده به حدود چهار هزار سال پیش و در شهرستان بم آثار و بقایایی مربوط به ۹۰۰ سال پیش، از زورخانه هایی با سبک شبیه به زورخانه های کنونی، یافته شده است. این ورزش کامل و بی نقص توام با معنویت و روح فرهنگ ایرانی، زنده و پویاست که از نظر سبک تربیتی اجتماعی، نوجوانان و میان سالان و بزرگسالان اجتماع را شامل می شود.

 اداب و مناسک آن برگفته از رویارویی انسان با دشمنان درونی، نفس و دشمنان بیرونی است همچنین در طریقه اجرا و ادوات بکار گرفته شده و حتی اشکال مرتبط مانند بته جغه، که تداعی گر سرو متواضع است، به نوبه ی خود هماهنگی های فراوانی با آزادگی و شرافت های انسانی و مبارزه با پلیدی ها و ناعدالتی های اجتماعی وجود دارد.

 گروه های مختلف از دیرزمان در این زمینه ها بوده و خود را از دارندگان این مسلک دانسته اند از آن جمله یعقوب لیث صفار (رادمان پسر ماهک) نخستین کسی که زبان پارسی را ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران، زبان رسمی ایران اعلام کرد از عیاران و پهلوانان سیستانی است و محمود خوارزمی که به پوریای ولی مشهور است، احیاگر ورزش باستانی به سبک امروز می باشد. جهان پهلوان تختی و دیگر پهلوانان نامی ایران و گروه­های دیگر جوانمردان، عیاران، طراران، شاطران (که نوع پای شاطری گرفته شده از این نام می باشد) گوشه ای از جریانات تاریخی تأثیرگذار هستند که توسط افرادی برای احیاء حق مردم و جلوگیری از ناعدالتی ها و دستگیری از ضعیفان اجتماعی اقدامات مؤثر و ماندگاری داشته اند.

تناسب این روز (۱۷ شوال) که جنگ خندق در آن اتفاق افتاده و یاد آور مقابله حق و باطل، جنگ حضرت علی (ع) در مقابل عمروبن عبدود، و اختصاص آن به ورزش های پهلوانی و زورخانه ای می رساند، این ورزش سراسر انسانی، سوای از تأثیرات بسیار مثبت جسمانی از قبیل تحرکات بدنی که به نوعی کاملترین و بی خطرترین ورزش های امروزی می باشد. اگر در اصل و ریشه درست عمل شود و به آیین و اهداف نهفته در آن پرداخته شود می تواند حق را بر مسند اقتدار بنشاند و درمانگر بسیاری از آلام اجتماعی باشد، همانگونه که تأثیرات اجتماعی آن بارها و بارها در طول تاریخ و هم اکنون مشاهده می شود.

این مراسم با حضور حبیب شاعرزاده، از مرشدان تیم ملی، دارای مدال طلای قهرمانی آسیا در ورزش های زورخانه ای و دارنده تندیس سردم زرین کشوری و جمعی از ملی پوشان کشور که خود از صاحب رتبگان اجتماعی و مربیان و فعالان حوزه ورزش های باستانی هستند با همکاری مدیریت مجتمع ورزشی مالک اشتر بیرجند، برگزار گردید.

در سال های اخیر بنیانگذار ورزش نوین باستانی کشور تیم ورزشکاران شهرستان بیرجند بوده است. در افتتاح تعداد زیادی از زورخانه های استان و خارج استان و حتی خارج از کشور پیشکسوتان ورزش های پهلوانی و زورخانه ای بیرجند سهم بسزایی داشته اند.  گرچه فعالان در این زمینه در تمامی کشور، کمرنگ دیده می شوند اما تأثیر شیوه و حاصل عملکرد و زندگی آنان در اجتماع نتایج خاص خود را دارد.

در پایان این مراسم گفتگوهایی امیدبخش در زمینه همکاری هیئت ورزش های زورخانه ای با دانشگاه و تداوم برنامه هایی با موضوعات ورزشی، تفریحی و اجتماعی و ایجاد فضاهای لازم برای ارتقاء دانشجویان با توجه به کم شدن محدودیت های کرونا، بویژه در برخورداری از فضای باز برای این فعالیت ها صورت پذیرفت.

یک سوم مساحت خراسان جنوبی کانون‌های گرد و غبار است/۷

یک سوم مساحت خراسان جنوبی کانون‌های گرد و غبار است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سطح کانون‌های گرد و غبار در خراسان جنوبی پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار است که یک سوم مساحت استان را شامل می‌شود.

اسدالله حاتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کانون‌های فرسایش بادی با شدت‏‌های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است و به‌طور متوسط سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از این نواحی برخاسته و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می‏‌کند.

وی گفت: براساس مطالعات انجام شده و تقسیم‌بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‏‌ها، خراسان جنوبی در کنار استان‏‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استان‏‌های کشور است و خشکسالی و کاهش بارندگی‌، گرد و غبار را براساس داده‌های ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در سال جاری افزایش داده است.

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال جاری گرد و غبار و روزهای ناسالم در این استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه خشکسالی‏‌های سالیان اخیر نقش موثری در وقوع و گسترش گرد و غبار و فرسایش بادی در استان داشته است گفت: استان خراسان جنوبی در کشور از نظر نرخ تولید گرد و غبار و کانون‌های فرسایش بادی در رده‌های اول قرار دارد.

حاتمی با اشاره به عوامل طبیعی موثر در گرد و غبار افزود: کمبود رطوبت هوای استان به دلیل دوری از دریاهای آزاد، بالا بودن دمای هوا به‌ویژه در فصول گرم، بالا بودن تبخیر آب، طولانی بودن دوره خشکی حاکم بر استان، بالا بودن سرعت بادهای فرساینده نسبت به سرعت آستانه فرسایش بادی خاک‏‌های استان و متاثر بودن از وزش بادهای ۱۲۰ روزه از عوامل طبیعی موثر در ریزگردها است.

وی گفت: حساسیت اغلب خاک‏‌های ریزدانه سازند کواترنری استان نسبت به فرسایش بادی، مجاورت با کویرهای لوت و مرکزی ایران و متاثر بودن اقلیم استان از اقالیم خشک و بیابانی حاکم بر این کویرها، مجاورت با سایر استان‏‌های غبارخیز و فرسایش‏‌پذیر از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و کشور افغانستان، نوسانات شدید فشار هوا با توجه به وضعیت توپوگرافی استان و ایجاد زمینه‏‌های لازم برای حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد و خاک معلق به ترازهای بالاتر جو و مناطق دوردست از دیگر عوامل طبیعی است.

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس بررسی‌های کانون‏‌های گرد و غبار با منشاء داخلی در استان خراسان جنوبی (مطالعات منشاءیابی داخلی فرسایش بادی، توفان ماسه و گرد و غبار در سال ۱۳۹۸) چهار کانون اصلی با شدت زیاد و خیلی زیاد وجود دارد که کانون شمال شرق استان با بیشترین وسعت در شهرستان زیرکوه واقع شده و در همه فصول سال با شدت زیاد و خیلی زیاد فعال بوده و استان‌های خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: کانون‌ جنوب استان در شهرستان نهبندان قرار دارد و استان‌های خراسان‌ جنوبی و سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد همچنین کانون شرق در شهرستان‏‌های سربیشه و نهبندان واقع شده و استان‏‌های خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان تحت تاثیر این کانون قرار می‌گیرند.

حاتمی گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است اگرچه کانون‏‌های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد مساحت نسبتا کمی از کل کانون‏‌ها را شامل می‏‌شود ولی نقش قابل توجهی در انتشار گرد و غبار به اتمسفر دارند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین برآوردها سالانه خسارت جبران‌ناپذیر ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی استان وارد می‌شود و در صورت نبود اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارت گرد و غبار بر اقتصاد استان قابل تامل بوده و نیاز است نقش اقدامات پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی کنترل گرد و غبار در کانون‌های شناسایی شده پررنگ‌تر شود.

سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس کارکرد و داده‌های ثبت شده توسط ایستگاه‌های این اداره‌ کل از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در بیرجند ۶ روز، سرایان ۹ روز، نهبندان ۲۰ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب در پنج ایستگاه پایش هوا به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: این در حالی است که در مجموع سال گذشته در بیرجند ۲۳ روز، سرایان ۴۱ روز، نهبندان ۵۷ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۲۴ روز کیفیت هوای نامطلوب در ایستگاه‌های پایش هوا به ثبت رسیده است.

حاتمی تاکید کرد: اگر بخواهیم نسبت به گرد و غبار نگاه بلندمدت داشته باشیم و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم باید از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم.

وی گفت: حدود یک سوم مساحت استان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، همچنین خراسان جنوبی در مجاورت بیابان بزرگ لوت و چند بیابان کوچک دیگر قرار دارد که اینها کانون‌های اصلی فرسایش خاک در استان محسوب می‌شوند.

 

 

 

آبادی‌های بدون آب/۷-۵

آبادی‌های بدون آب

اینجا روستاهای “کلاته حسین” و “یکه درخت” بخش مرکزی بیرجند در استان خراسان جنوبی است که در نزدیکی خط انتقال مجتمع آبرسانی بهدان قرار دارند اما مردم آن از آب پایدار محروم هستند.

به گزارش ایرنا موضوع این روستاها از آنجا شکل گرفت که صبح یک روز کاری تلفن خبرگزاری به صدا درآمد و مخاطب آن سوی تلفن فردی از اهالی روستای “کلاته حسین” از توابع بخش مرکزی بیرجند بود که برای پیگیری و انعکاس مشکلات روستایشان ارتباط برقرار کرد.

حضور میدانی خبرنگار برای بررسی موضوع کم‌آبی در این روستا و روستای همجوار از جمله “یکه درخت” مهمترین درخواست مطرح شده از سوی این فرد روستایی در ارتباط تلفنی با خبرنگار ایرنا بود که قول حضور در روستا برای انعکاس مشکلات با دریافت موقعیت جغرافیایی روستا را برای ساعت ۱۷:۳۰ عصر همان روز دادم.

براساس این قول ساعت ۱۷ عازم روستا شدیم و بعد از طی مسافت ۳۰ کیلومتری جاده اصلی بیرجند – سربیشه، تابلو روستای کلاته حسین در حاشیه اصلی این محور اصلی به چشم خورد.

برای رسیدن به روستا وارد فرعی شدیم و بعد از طی مسیر ۶۰۰ متری خاکی و پر از دست‌انداز به ورودی روستا رسیدیم. تعدادی از اهالی همراه با فردی که صبح امروز با ایرنا خراسان جنوبی ارتباط تلفنی برقرار کرده بود، در محور اصلی روستا منتظر بودند و به گرمی از ما استقبال کردند.

همراه با تعدادی از اهالی روستا برای آشنایی بیشتر پا در کوچه پس کوچه‌های این روستای کویری و کم‌جمعیت گذاشتیم؛ روستایی در مجاورت مرکز استان که نسبت به سایر روستاهای خراسان جنوبی، محرومیت و کمبود امکانات را هنوز با خود به همراه دارد و غبار محرومیت بر سر و روی دیواره‌های آن نشسته است.

برق و گاز تنها زیرساخت این روستا با بیش از ۱۵ خانوار است که مردمانش آن را برکت و رهاورد نظام و انقلاب می‌دانند.

مهاجرت برخی اهالی به‌ویژه جوانان این روستا به شهرها بر اثر خشکسالی طی ۲۰ سال اخیر انجام شده اما هنوز ۱۵ خانوار با وجود همه سختی‌ها و مشکلات در آن ساکن هستند و به گفته خودشان بضاعت و توان نقل مکان را ندارند.

با گذر از کوچه‌های روستا و در مسیر رسیدن به مظهر قنات، برخی اهالی از مشکلات، معرفی منطقه و سختی زندگی در روستاها برایمان سخن گفتند.

مهاجرت برای استحمام به شهر مود

احمدعلی محمودی در محل قنات روستا اولین مخاطب گفت و گوی ما است، وی که قبل از این به عنوان یکی از بزرگان روستا برای انعکاس مشکلاتشان با خبرگزاری جمهوری اسلامی ارتباط برقرار کرده بود، گفت: کم‌آبی مهمترین و اصلی‌ترین مشکل اهالی روستا است و اگر این مشکل رفع شود ما هیچ دغدغه‌ای نداریم.

وی افزود: در حال حاضر آب روستا به وسیله تانکر تامین می‌شود و هر ۲ هفته یکبار، یک تانکر پنج هزار لیتری به روستا می‌آید که این حجم آب ارسالی نیاز اهالی روستا را رفع نمی‌کند چون در مجموع طی ۱۴ روز، چهار یا پنج روز آب داریم و هشت روز بدون آب هستیم.

محمودی با بیان اینکه مردم روستا برای استحمام و شست و شوی لباس به شهر مود شهرستان سربیشه می‌روند گفت: مسوولان آب و فاضلاب می‌گویند آبی که به روستا حمل می‌شود فقط برای آشامیدن است و حق استفاده از آن برای شست و شو و استحمام را ندارید.

وی بیان کرد: قنوات روستا بر اثر خشکسالی خشک شده اما به دلیل اینکه قنات هوابین است در سال‌هایی که بارندگی خوب باشد، در فصل بهار به‌طور موقت مقدار اندکی آب آن هم شور و بی‌کیفیت از مظهر قنات جاری و در فصل تابستان خشک می‌شود.

این مرد روستایی ادامه داد: برای تامین آب دام‌ها نیز مجبور به خرید آب از اهالی سایر روستاهای منطقه هستیم که هزینه‌های سنگینی به ما تحمیل می‌شود.

وی گفت: آب ارسالی به دلیل درصد بالای کلرزنی قابل خوردن نیست و با توجه به شسته نشدن مخزن نگهداری روستا طی چند سال گذشته، بار میکروبی آب نگهداری شده در مخزن بالاست.

 

آبرسانی پایدار خواسته اصلی اهالی روستا

یکی دیگر از اهالی روستا به میان صحبت ما آمد و با اشاره به خط انتقال آب مجتمع بهدان بیرجند که از ۲۰۰ متری بالادست روستا عبور کرده است گفت: درخواست ما این است با توجه به اینکه خطوط انتقال آب مجتمع آبرسانی بهدان از بالادست روستا عبور می‌کند، آبرسانی پایدار به روستا از محل این مجتمع انجام شود.

محمد صدیقی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته کار نقشه‌برداری انتقال آب به کلاته حسین از روستای دستجرد در ۳۰۰ متری بالادست روستا انجام شده اما تاکنون عملیات اجرایی آن آغاز نشده و در حد حرف باقی مانده است.

وی گفت: به گفته مسوولان آب و فاضلاب بیرجند به دلیل جمعیت کم روستا نیازی به احداث مخزن ذخیره آب در روستا نیست و می‌توان آبرسانی به روستای کلاته حسین از منبع آب روستای دستجرد در ۳۰۰ متری روستا را با کمترین هزینه اجرایی کرد.

صدیقی افزود: هر سال کار نامه‌نگاری برای آبرسانی به روستا را انجام می‌دهیم و در نهایت تنها حرف مسوولان این است که اعتبار نداریم، این در حالی است که اجرای ۲۰۰ و ۳۰۰ متر خط انتقال آب به اعتبار کلان نیاز ندارد.

وی گفت: مسوولان تاکید به مهاجرت معکوس به روستاها دارند ولی چرا حداقل زیرساخت که تامین آب است را برای روستاییان فراهم نمی‌کنند، در صورت انتقال آب پایدار به روستا هرچه در توان داریم از جمله در انجام کارهای کارگری کمک کار دولت و شرکت آب و فاضلاب خواهیم بود.

در محل مظهر قنات مخزن ذخیره آب که روی آن عنوان شرکت آب و فاضلاب بیرجند حک شده، فاقد آب است و به گفته اهالی روستا یک هفته‌ای است که پیمانکار شرکت آب و فاضلاب استان آبی به روستا حمل نکرده است.

سکوی برداشت از مخزن ذخیره آب که شرکت آب و فاضلاب در مظهر قنات نصب کرده، احداث نشده است و مخزن مستقیم روی زمین گذاشته شده که برداشت آب از آن برای اهالی امکانپذیر نیست.

تامین آب آشامیدنی از آبادی‌های بالادست

اهالی روستا در این گفت و گو اذعان دارند که آب آشامیدنی خود را از آبادی‌های بالادست که حدود پنج کیلومتر با روستا فاصله دارد، تامین می‌کنند و با توجه به سن بالای اکثر آنان کار سختی است، در صورتی که آبرسانی پایدار به روستا انجام شود با توجه به وجود واحدهای پرورش طیور و دام سنگین غیرفعال و نیمه‌فعال جوانان روستا نیز تمایل به بازگشت مجدد دارند.

مشغول گفت و گو با اهالی روستا بودیم که یکی از اهالی با مخزن ذخیره آب نصب شده بر پشت نیسان که برای تامین آب به آبادی بالادست رفته بود، از راه رسید و گفت: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی، آب مورد نیاز باغات و دام خود را از آبادی‌های بالادست یا شهر مود با هزینه‌های بالا خریداری و تامین می‌کنیم.

مجید استانستی افزود: همچنین به دلیل کیفیت نامناسب و شور بودن آب قنوات، مجبوریم آب شرب خود را از آبادی بالادست روستا به فاصله بیش از پنج کیلومتری تامین کنیم.

وی اظهار داشت: عملیات گازرسانی به روستا انجام شده اما کاش به جای گازرسانی، انتقال آب به روستا انجام می‌شد چون نیاز و دغدغه اصلی ما آب است تا گاز.

استانستی گفت: جاده ورودی روستا به طول ۶۰۰ متر هنوز خاکی است و طی چند سال گذشته حتی نسبت به تیغ‌زنی این جاده اقدام نشده است.

آبادی‌های بدون آب

نیازی که با تانکر رفع نمی‌شود

پس از گفت و گو با اهالی روستای کلاته حسین به همراه یکی از بزرگان این روستا راهی روستای «یکه درخت» در پایین دست همین روستا شدیم و با عبور از عرض محور اصلی بیرجند – سربیشه و طی ۳۰۰ متر جاده خاکی به ورودی روستا رسیدیم که به دلیل اطلاع‌رسانی قبلی تعدادی از اهالی این روستا نیز منتظر حضورمان بودند.

یکی از اهالی روستا به خبرنگار ایرنا گفت: از سال ۸۴ مسوولان و استاندار وقت قول آبرسانی پایدار به این روستا را داده‌اند که تاکنون محقق نشده است.

حسین مهدی‌آبادی افزود: کیفیت آب قنات به دلیل دبی پایین مناسب و قابل شرب نیست، حتی شبکه بهداشت و درمان بیرجند از این آب نمونه‌برداری کرده و گفته شده که اهالی از آن برای شرب استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه آب نیاز اساسی هر انسان است گفت: ماهانه برای این روستای ۱۰ خانواری، ۱۰ هزار لیتر آب حمل می‌شود و آیا مسوولان حاضرند با این حجم آب، ماهیانه نیاز آبی خود را رفع کنند.

این مرد روستایی عنوان کرد: در حال حاضر خط انتقال آب شهر بیرجند از پایین دست روستا و خطوط انتقال آب مجتمع روستایی بهدان از بالادست روستا عبور می‌کند و در میان دو خط انتقال، تشنه هستیم و آبرسانی به روستاها هزینه بالایی ندارد.

وی گفت: چون در حاشیه جاده اصلی بیرجند – زاهدان قرار داریم برخی مسافران برای استراحت بین راهی به روستا مراجعه می‌کنند ولی چون آب نیست، منصرف می‌شوند.

مهدی‌آبادی اظهار داشت: اگر آبرسانی به روستا انجام شود هر نوع همکاری لازم باشد با شرکت آب و فاضلاب خواهیم داشت.

فقط آب می‌خواهیم

پیرزن روستایی با چشمان گریان به میان صحبت ما آمد و گفت: همه روستاهای منطقه که قنات آنها آب داشته است، آبرسانی شده و برای روستای ما که آب ندارد اقدامی نشده است.

نساء علی‌آبادی افزود: برخی اهالی برای شست و شو و استحمام به شهر مود می‌روند ولی برای من سخت است.

وی معتقد است اگر آبرسانی پایدار به روستا انجام شود، جمعیتی که در سال‌های گذشته مهاجرت کردند به دلیل سختی زندگی شهری بازخواهند گشت.

علی‌آبادی گفت: هیچ دغدغه و درخواستی نداریم، فقط آب می‌خواهیم و اگر مرمت قنات انجام شود، دبی آن افزایش خواهد یافت که این کار هم انجام نشده است.

وی افزود: وقتی مخزن ذخیره آب روستا خالی شود باید بارها تماس بگیریم که آب بیاورند و آب ارسالی هم کیفیت مناسبی ندارد.

 

قول آبرسانی در سال آینده

برای پیگیری موارد مطرح شده توسط روستاییان سراغ مدیر آب و فاضلاب بیرجند رفتیم که وی گفت: این روستاها دارای جمعیت زیر ۱۰ خانوار هستند و با توجه به اینکه اولویت و هدف وزارت نیرو آبرسانی به روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است، بنابراین اجرای طرح آبرسانی به این روستا در اولویت بعدی قرار دارد.

موسی حسنی افزود: اگرچه خط انتقال آب شرب از مجاورت این روستا عبور می‌کند، به دلیل ملاحظات فنی هیدرولیکی و با توجه به ضوابط، امکان برداشت آب و اخذ انشعابات از خط انتقال اصلی نیست.

وی بیان کرد: عملیات آبرسانی به این ۲ روستا شامل احداث یک باب مخزن ذخیره ۲۰۰ مترمکعبی و چهار کیلومتر خط انتقال است که در برنامه سال آتی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده اجرا شود.

مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: حجم آب حمل شده توسط ناوگان آبرسانی سیار مطابق موافقت‌نامه و مقررات معادل ۱۰۰ لیتر به ازای هر خانوار در شبانه‌روز است که برای هر روستا با توجه به جمعیت ساکن آن محاسبه و برنامه‌ریزی می‌شود و این مقدار آب برای روستاهای مذکور حمل می‌شود.

بهسازی راه این ۲ روستا نیز مطالبه شد که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه مبنا بر بهسازی و احداث راه روستایی بالای ۲۰ خانوار است، روستاهای کلاته و یکه‌درخت زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

اسدالله جلال‌زاده افزود: با توجه به وجود روستاهای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالت در شهرستان، احداث راه این روستاها در اولویت اجرایی این اداره کل نیست.

وی گفت: با توجه به حذف ردیف اعتباری ملی و استانی شدن اعتبار احداث و توسعه راه‌های روستایی در صورت تامین و تخصیص اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، این اداره‌ کل آمادگی دارد نسبت به احداث این راه‌ها اقدام کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی درباره تسطیح و تیغ‌زنی محور خاکی این روستاها گفت: سالانه طبق ضوابط در ۲ نوبت محورهای مربوطه تیغ‌زنی می‌شود.

آبرسانی به روستاهای ۱۵ خانوار در دستور کار 

اولین نشست قرارگاه آبرسانی استان نیز اردیبهشت امسال به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار و اعلام شد طرح‌های محرومیت‌زدایی آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی در دستور کار این قرارگاه قرار گرفته است که به‌صورت ویژه از این پس روند اجرای طرح‌ها دنبال می‌شود.

جواد قناعت گفت: در این طرح موضوع آبرسانی پایدار به روستاهای استان در بدترین شرایط در فرآیند یک تا ۲ ساله دنبال خواهد شد لذا با توجه به وجود ردیف اعتباری برای این موضوع در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید نهایت بهره را از این فرصت طلایی ببریم.

وی عنوان کرد: هدف‌گذاری نخست این طرح ملی، آبرسانی پایدار به روستاهای بالای ۲۰ خانوار حداقل تا پایان سال جاری و حداکثر تا هفته دولت سال ۱۴۰۲ است که علاوه بر آبرسانی به ۴۹ روستا، باید آبرسانی به ۴۶ روستای باقیمانده و آبرسانی به روستاهای ۱۵ خانوار نیز در این طرح دیده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، اجرای طرح محرومیت‌زدایی آبرسانی به روستاها به‌صورت ویژه در دستور کار قرارگاه آبرسانی استان قرار دارد که باید به‌طور مستمر مورد رصد، کنترل و پایش قرار گیرد و موانع احتمالی حین اجرای پروژه‌ها با اولویت بررسی و مرتفع شود.

وی با اعلام حمایت استانداری از اجرای هرچه سریعتر طرح محرومیت‌زدایی آبرسانی به روستاهای استان افزود: چنانچه حین انجام پروژه نیاز به هر نوع مصوبه‌ای باشد، باید با هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی انجام شود.

تعداد کل آبادی‌های خراسان جنوبی سه هزار و ۵۵۵ آبادی است که از این تعداد هزار و ۷۷۶ آبادی سکنه دارد و ۹۴۹ روستا دارای دهیاری هستند.

 

 

 

 

 

۶ هزار رزمنده استان خراسان جنوبی تجلیل می‌شوند/۳

 

6 هزار رزمنده استان خراسان جنوبی تجلیل می‌شوند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس در راستای تجلیل یک میلیون رزمنده دوران مقدس سهم خراسان جنوبی شش هزار رزمنده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سرهنگ غلامرضا فلاحی صبح امروز در نشست خبری از اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه با محوریت گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار داشت: این برنامه‌ها در سطح استان توسط نهادها و ادارات مختلف و با محوریت نیروهای نظامی و انتظامی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای تجلیل از یک میلیون رزمنده دوران دفاع مقدس، سهم استان خراسان جنوبی شش هزار رزمنده است که مراسم تجلیل از این رزمندگان از سوم خردادماه آغاز و در طول سال در مناسبت‌های مختلف ادامه دارد افزود: قرار است ۱۲ عنوان کتاب دفاع مقدس همزمان با دوران دفاع مقدس در استان رونمایی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: سالانه باید ۶۰ عنوان کتاب تالیف شود که در این راستا سال گذشته تالیف ۶۰ عنوان کتاب را آغاز کردیم که از این تعداد ۵۸ عنوان کتاب به اتمام رسیده و رونمایی از کتاب‌ها و مناسبت‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

فلاحی با بیان اینکه برنامه محوری بزرگداشت سالروز سوم خرداد، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند است افزود: این مراسم ساعت ۷ صبح برگزار و در دیگر شهرستان‌ها هم به میزبانی نواحی مقاومت بسیج خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در عملیات بیت المقدس حدود ۶ هزار شهید و ۲۵ هزار نفر زخمی شدند گفت: از این تعداد چهار هزار و ۴۶۰ شهید مربوط به سپاه و بسیج، یک هزار و۸۶ شهید مربوط به ارتش و ۱۱۳ شهید مربوط به نیروی هوایی و ۱۲۰ شهید هم از نیروهای جهاد سازندگی بودند که رزمندگان خراسان جنوبی در سه گردان ابوذر به فرماندهی شهید رجبعلی آهنی، گردان مالک اشتر به فرماندهی محمد حسن فایده و گردان شهید بهشتی به فرماندهی شهید محمدجواد آخوندی شرکت کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ رزمنده از مناطق مختلف خراسان جنوبی در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند که ماه حصل آن تقدیم ۵۵ شهید و ۳۳ جانباز بود.

وی با بیان اینکه از نکات برجسته عملیات بیت المقدس روحیه وانگیزه بالای رزمندگان، به کارگیری توان و نیروی انسانی، بهره‌گیری از ضعف و پدافند دشمن و وحدت و فرماندهی ارتش و سپاه بود ادامه داد: حفظ فرهنگ عزت آفرین و غرور آفرین دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت المقدس مهم است.

فلاحی ادامه داد: حضور و روحیه دهه نودی‌ها برگرفته از دفاع مقدس و خون مطهر شهدا است و این خود باعث ترس دشمن شده است بنابراین باید این فرهنگ تبیین و به نسل‌های آینده منتقل شود و ما هم وظیفه داریم دفاع مقدس را گرامی بداریم چراکه هر چه داریم از رشادت و ایثارگری و از خودگذشتگی شهدا است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: سربلندی و آرامش امروز را مرهون دفاع مقدس و خون شهدا و ایثارگری مردم ولایت‌مداری هستیم که هشت سال در جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی کرده و تا پای جان جنگیدند.

 

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی:

مطالبه‌گری نباید فراتر از قانون باشد/۳

مطالبه‌گری نباید فراتر از قانون باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگرچه در اجرای قانون باید منافع مردم و جامعه لحاظ شود اما مطالبه‌گری نباید فراتر از قانون باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشست مجمع مطالبه‌گران استان افزود: اگر بخواهیم مطالبات خود را با قانون‌شکنی به نتیجه برسانیم، منطقی نیست و نتیجه عکس و بازخورد منفی بر جا خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری در درون خود، نوعی آرمان‌گرایی است گفت: مطالبه‌گری اگر وجود نداشته باشد، جامعه‌ای مرده خواهیم داشت لذا مطالبه‌گری از ضروریات هر جامعه بوده اما با ضوابطی همراه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری باید موضوعات مهم جامعه را شامل شود اظهار داشت: در این قاعده باید مشکلات عمومی جامعه را دید و از نگاه صنفی و فردی خودداری کرد.

وی گفت: در مطالبه‌گری باید از واژگان و الفاظ درست استفاده کنیم در غیر این صورت چون در قضاوت مردم اثرگذار خواهد بود، به خود ما ضربه می‌زند.

طالبی افزود: در عصر ارتباطات، اخبار به‌صورت لحظه‌ای در سطح دنیا منتشر می‌شوند لذا در موضوع مطالبه‌گری نیز باید به نحوی عمل شود که انزجار مردم را به همراه نداشته باشد و البته در این امر نباید افراط و تفریط صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: در مطالبه‌گری باید شخص و دستگاه مورد مطالبه مشخص بوده و آن فرد و دستگاه نیز پاسخگو باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبه باید به‌موقع و در وقت خود انجام شود لذا زمان‌سنجی در مطالبه‌گری خیلی موثر بوده و نتیجه بهتری را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه ما نباید در راستای خواسته و اهداف دشمن باشد افزود: حاکمیت باید در مقابل مطالبه‌گری، به نظر مردم و مطالبه‌گران احترام گذاشته و پاسخگوی آن باشد زیرا عدم پاسخگویی، بی‌احترامی به مردم و افکار عمومی است.

طالبی گفت: تدوین ساز و کارهای انتقال مطالب باید مشخص باشد یعنی هرگاه مطالبه‌گری به‌حق و قانونی انجام شود از وظایف دستگاه حاکمیتی است که در راستای آن مطالبه‌گری، ساز و کاری را مشخص کند.

وی افزود: دستگاه حاکمیتی نباید در مقابل مطالبات اجتماعی هزینه معنوی ایجاد کند و باید به آن مطالبه به‌حق پاسخ دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در ادامه به سؤالات مطالبه‌گران پاسخ گفت و اظهار داشت: در دولت انقلابی و مردمی آیت الله رئیسی مدیران باید به قولی که به مردم می‌دهند، عمل کنند و مسائل و مشکلات را صادقانه با آنان در میان بگذارند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص قوانین حاکم بر مدیریت شهری بیرجند گفت: شهردار را شورای شهر انتخاب می‌کند و شورای شهر نیز انتخاب مردم است لذا ما نمی‌توانیم احاطه خاصی بر تصمیمات آن داشته باشیم اما می‌توانیم از دید اجتماعی و مشکلات مردم درخصوص مسائل اجتماعی، از آنها توضیح بخواهیم.

طالبی با ذکر این نکته که به دلیل ارتقای درآمدهای شهرداری تاکنون خلاف قانون عمل شده است متذکر شد: طبق قانون شهرسازی، تعداد طبقات براساس متراژ خیابان و کوچه لحاظ می‌شود و از طبقه معین به بعد طبقات به‌صورت پلکانی بالا می‌روند.

وی با انتقاد از نحوه محاسبه تراکم و تعداد طبقات گفت: این تذکر داده شده با وجود ناظرانی که هر لحظه ساختمان‌ها را رصد می‌کنند، تخلفات نادیده گرفته می‌شود و بعد در کمیسیون‌های مختلف، جریمه‌های سنگین رقم می‌خورد؛ ضمن آنکه همسایه‌ها نیز معترضند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: متأسفانه در این زمینه قانون زیر پا گذاشته شده و حتی شهروندان باید برای دریافت رضایت مبالغی را به همسایه‌ها بپردازند لذا در شرایط موجود شهردار بر رعایت قانون در این موضوع تاکید دارد.

وی از پیگیری تخلفات مدیران طبق روال قانونی نیز گفت و با اشاره به اینکه حاشیه‌های شهر بیرجند، هزینه زیادی را بر دوش دستگاه‌های خدمت‌رسان تحمیل کرده، بر ارائه راهکارهایی برای ساماندهی این محدوده‌ها تاکید کرد.

طالبی درخصوص روند واگذاری اماکن ورزشی از طریق برگزاری مزایده خاطرنشان کرد: برای بازگشت برخی مزایده‌ها که براساس آنها، بخشی از باشگاه‌های ورزشی در گذشته به مزایده گذاشته شده، راهکاری ارائه شده که با بهره گیری از آنها این فضاها به حوزه ورزش بر می‌گردند.

وی گفت: به اداره کل تامین اجتماعی، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و شرکت برق تاکید شده با توجه به خسارات فراوان آموزشگاه‌ها در پی همه‌گیری کرونا، با این مجموعه‌ها همراهی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به مطرح شدن برخی شائبه‌ها در زمینه نفوذ برخی نمایندگان در انتصابات اشاره کرد و افزود: تا این لحظه نماینده‌ای در خصوص انتصاب فرد خاصی ورود نکرده است.

وی با اشاره به اینکه فردی در شهرستانی که مسئول دفتر نماینده بوده، فرماندار شده است گفت: این نماینده بهترین‌ها را به عنوان مسئول دفتر خود انتخاب کرده لذا وقتی از جامعه نخبگانی آن شهرستان و بسیاری از دستگاه‌ها نظرخواهی می‌کنیم همان شخص را به عنوان فرد جوان، پیگیر و دلسوز معرفی می‌کنند.

طالبی افزود: ضمن آنکه عمده مردم شامل شورای شهر، نخبگان، متنفذین و معتمدین به او اعتقاد و اعتماد دارند لذا بر این اساس به این سمت و سو رفته‌ایم ضمن آنکه ما از نمایندگان نیز مشورت خواسته‌ایم ولی هیچ نماینده‌ای انگشت روی فرد خاصی نگذاشته و فردی بر استانداری تحمیل نکرده است.

وی اظهار داشت: خشکسالی‌ها و البته کم‌توجهی‌های گذشته، پیامدهایی برای حوزه کشاورزی داشته که امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است، وضعیت این حوزه ارتقا یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در این راستا مقرر شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صنایع تبدیلی زرشک را در منطقه زیرکوه راه‌اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات شورای اداری به مدیران تاکید می‌کنیم با شفافیت کارها و فعالیت‌هایشان را صادقانه در دید مردم قرار داده و گزارش دهند.

طالبی با تاکید بر اینکه تکمیل بیمارستان برای شمال شهر بیرجند بسیار حائز اهمیت است افزود: قول رییس سازمان بسیج سازندگی کشور درخصوص ساخت بیمارستان در شمال شهر بیرجند پیگیری می‌شود و استاندار نیز از مجموعه‌های دیگری در حال پیگیری این موضوع است.

وی گفت: رویکرد مدیریت فرهنگ و هنر و دستگاه‌ها و کمیسیون‌های فرهنگی ما باید از زیرساخت غنی برخوردار بوده و با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین باشند.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

اشتغال نخبگانی زمینه ساز تحول آفرینی/۳-۴

اشتغال نخبگانی زمینه ساز تحول آفرینی

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر این که اشتغال نخبگانی زمینه ساز تحول آفرینی در استان می‌شود، گفت: جوانان نخبه نباید برای گرفتن مجوزهای فعالیت و تسهیلات معطل بمانند.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت صبح شنبه در قرارگاه حمایت و تسهیل گری تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر از سه واژه تولید، اقتصاد و اشتغال استفاده می‌کنند و مهم‌ترین مشکلات کشور نیز در بخش تولید وجود دارد و دغدغه رهبری هم در ۱۴ سال گذشته اقتصاد بوده است.

به گفته وی آمریکا و دشمنان این ملت قصد ضربه زدن به حوزه اقتصاد را دارند از این رو در شعار سال اقتصاد، عزت و استقلال کشور مد نظر قرار گرفته است و تولید تنها از مسیر نخبگان محقق می‌شود لذا رهبری بر بحث اشتعال دانش بنیان و کسب رتبه اول در این زمینه را در منطقه مد نظر قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، بهره‌وری اقتصادی است که با برون رفت از اقتصاد قدیمی و گام برداشتن در اقتصاد نوین برای رشد اقتصاد پایدار محقق می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی یکی از مشکلات جدی صادرات را نبود رقابت ما با کشورهای منطقه دانست و گفت: اگر صادرات مبتنی بر علوم و فنون باشد شاهد رشد محصولات با کیفیت و رضایتمندی مصرف کننده خواهیم بود که در نهایت منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.

به گفته قناعت اشتغال نخبگانی سبب تحول آفرینی می‌شود که در شعار امسال مد نظر قرار گرفته است که به شکل تصاعدی افزایش اشتغال و ارزش افزوده در استان را به دنبال خواهد شد و شرکت‌های دانش بنیان باید برای کشور قدرت آفرین و تحریم ناپذیر باشند.

وی با تاکید بر اینکه روند صدور مجوز کسب و کارهای نوین باید تسهیل شود، گفت: صدور مجوز فعالیت، واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات باید سرعت گیرد و قابل قبول نیست که جوان نخبه برای گرفتن این موارد چند ماه معطل شود.

وی اضافه کرد: باید ممنوعیت مالی برای واردات تولید کشور و استان ایجاد شود تا به جای واردات از تولیدات خراسان جنوبی توسط دستگاه‌های اجرایی استفاده شود و این کار باید از استانداری شروع شود.

وی جفا و ظلم به شعار سال را نگاه سطحی مدیران دستگاه‌های اجرایی به این موضوع دانست و خواستار آن شد که خمودی و بی حالی به استفاده از ظرفیت‌های موجود تبدیل شود تا فعالان شرکت‌های دانش بنیان مجبور به ترک استان نشوند و بی توجهی مدیران دستگاه‌های اجرایی به دانش بنیان مطلب تلخی است که مقصر آن خود ما هستیم.

وی فراهم کردن زمینه کوچ فعالان شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی را بزرگترین خیانت در شرایط فعلی کشور اعلام کرد و خواستار حل مشکلات آنها شد تا از سرخوردگی آنها در استان جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در قالب این قرارگاه باید از حاشیه سازی جلوگیری شود و با تعریف پروژه‌های عملیاتی زمینه اجرایی آنها باید فراهم شود وبا حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان فعلی باید برای حفظ آنها تلاش شود و از جزیره‌ای عمل کردن باید خودداری شود.

 

 

 

افزایش ۷ برابری مصرف کودهای شیمیایی در سال جاری/ ۲-۳

از ابتدای سال جاری مصرف کودهای فسفاته و پتاسه بیش از ۷ برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گفت: پیرو تصمیمات متخذهافزایش ۷ برابری مصرف کودهای شیمیایی در سال جاری در کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری توسط وزارت جهاد کشاورزی، میزان مصرف کود‌های مذکور توسط کشاورزان  افزایش قابل ملاحظه ای داشت.

مهدی نوفرستی افزود: میزان مصرف کود‌های فسفاته در فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۰ برابر و مصرف کود‌های پتاسه بیش از ۵ برابر و مصرف این دو گروه کودی بطور میانگین بیش از ۷ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: هر چند میزان متوسط مصرف همچنان کمتر از مقادیر استاندارد ابلاغی است اما رشد مصرف این دو گروه کودی در سال جاری نسبت به سنوات اخیر بی‌سابقه و نوید بخش یک سال پرمصرف در نهاده‌های کشاورزی است.

مهدی نوفرستی افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری همایش آموزشی مصرف بهینه کود را در استان برنامه‌ریزی کرده که همایش مذکور در راستای توسعه و ترویج مصرف بهینه کود‌های کشاورزی با حضور بیش از ۱۵ شرکت تولید کننده کود‌های کشاورزی در ۱۹ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش معنادار مصرف کود‌های فسفاته و پتاسه در سال جاری منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و ارتقاء سلامت جامعه در سال جاری می شود.

 

 

 

 

 

 

طوفان در راه خراسان جنوبی/۲

بر اساس الگوی نقشه های پیش یابی هواشناسی احتمال وقوع طوفان وگرد خاک و بروز خسارت در مناطق مرز شرقی وشهرستانهای خوسف ،طبس و سرایان وجود دارد

کارشناس هواشناسی گفت : از بعدازظهر امروز تا فردا وزش باد شدید تا خیلی شدیدطوفان در راه خراسان جنوبی همراه با گرد وخاک پیش بینی می شود که  منجر به کاهش کیفیت هوا و همچنین کاهش دید افقی می شود.

لطفی افزود : پرهیز از ترددهای غیر ضروری جاده ای و خودداری از فعالیتها در فضای خانه بویژه برای گروه های حساس و توجه به  استحکام سازه های مقاومت را در دستور کار خود قرار دهید .

وی افزود : به لحاظ دمایی هم از امشب روند کاهشی دمای هوا در منطقه وجود دارد و از فردا کاهش محسوس وموقت دمای هوا پیش بینی می شود .

صبح امروز سربیشه با کمینه دمای ۸ درجه کمترین  و دهسلم وبندان با بیشینه دمای ۴۰ درجه گرمترین نقاط استان بوده است .

 

 

 

 

تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان برای مرکز آموزش صنایع‌دستی فردوس/۲-۳

با تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار، عملیات تکمیل ساختمان مرکز آموزش صنایع‌دستی فردوس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس گفتتخصیص ۳۵۰ میلیون تومان برای مرکز آموزش صنایع‌دستی فردوس: عملیات ساخت ساختمان مرکز آموزش صنایع‌دستی فردوس در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع با زیربنای ۳۷۰ مترمربع در سال ۹۷ کلنگ زنی شد و در حال حاضر با هزینه کرد ۹۰۰ میلیون تومان پروژه مذکور  پیشرفت ۶۰ درصدی دارد.

صداقت طالبی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز با تخصیص اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار جدید، عملیات تکمیل ساختمان شامل عملیات دیوارچینی و تأسیسات و کف سازی و … در دست اجرا است.

وی  هدف از راه‌اندازی مرکز آموزش، تولید، اشتغال، ساماندهی محصولات صنایع‌دستی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و بازار فروش ثابت داخلی و خارجی دانست و حمایت از صنعتگران حوزه صنایع‌دستی را از اولویت‌های اصلی این اداره برشمرد .

 

 

 

 

قیمت نان سنتی در خراسان جنوبی تغییر نکرد/ نانوایی ها شلوغ تر از همیشه!/۴-۵

 

 

 

شهروندان بیرجندی معتقدند در حال حاضر فرقی بین نانوایی دولتی و غیردولتی وجود ندارد و تمام نانوایی‌ها شلوغ هستند. به هر نانوایی که سر می‌زنند مردم در صف ایستاده‌اند.

به گزارش شبستان در ستایش نان و اهمیت آن در فرهنگ ایرانی شاید بشود به همین نکته بسنده کرد که در زبان و گویش «نان» را معادل غذا می‌دانند و هر وعده غذا خوردن را «نان خوردن» می‌نامند. نان همیشه مهم بوده به ویژه در سفره‌های طبقات فرودست و گرو‌های کم درآمد.

 

اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه طی روزهای اخیر در کشور آغاز شده در همین راستا سری به نانوایی های مختلف سطح شهر بیرجند بزنیم تا وضعیت فعالیت آنان را بررسی کنیم.

 

بررسی و مشاهدات میدانی خبرنگار شبستان از تعدادی نانوایی سنتی در مناطق مختلف شهر حاکی از این است که نرخ انواع نان سنگک، بربری و تافتون در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است. صف های نانوایی ها هم نسبت به قبل کمی شلوغ‌تر شده است.

 

قیمت نان بدون تغییر

«سمیه سلیمانی» یکی از بانوان جوانی است که در منطقه شمال شهر بیرجند زندگی می کنند، می گوید: نانوایی سنگگ محله ما صبح خلوت بود و قیمت هم تغییری نکرده؛ کیفیت نان هم خوب بود حتی شاطر هم که دست تنها بود و شاگردی نداشت چندبار نان ها را زیر رو می کرد که کامل بپزد.

 

در این میان برخی دیگر از شهروندان معتقد هستند قبلا نانوایی آزاد (نیمه یارانه‌ای) خلوت‌تر از دولتی بود و به راحتی می‌توانستیم در صورت شلوغی نانوایی دولتی، نان را از نانوایی آزاد تهیه کنیم. ولی در حال حاضر فرقی بین نانوایی دولتی و غیردولتی وجود ندارد و تمام  نانوایی‌ها شلوغ هستند. به هر نانوایی که سر می‌زنیم مردم در صف ایستاده‌اند.

 

«لیلا بنی اسدی» که همیشه از نانوایی نواب برای ۲ خانواده ۲۰ قرص نان خرید می کند، می گوید: اما این دفعه فقط ۱۰ قرص نان می داد و می گفت بیشتر نمی دهیم. ضمنا صف بسیار طولانی و خسته‌کننده ولی کیفیتش خوب و مثل قبل بود.

 

به گفته او نانوایی آزادپزی هم که نان می‌خرند انتهای بلوار غفاری است و همیشه تا ساعت یک بامداد پخت داشت اما الان چند شبی می شود که ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳ دیگه تعطیل است و از طرفی هم خیلی نسبت به قبل شلوغ‌تر می شود.

 

یکی از ساکنان بلوار پاسداران نیز چند شب است که ساعت ۲۰:۳۰ یا ۲۱ به نانوایی می رود اما دست خالی به خانه برمی گردد، «سعید کاظمی» می افزاید: دیروز صبح ساعت ۷:۳۰ هم برای خرید نان به چند نانوایی رفتم که تعطیل بودند شاید هم ساعت پخت تغییر کرده و ما بی خبریم، خیلی عجیب بود تا حالا برام اتفاق نیفتاده بود.

 

صف‌های شلوغ نان و کلافگی مردم

«محسن پروازی» هم در این رابطه با کلافگی می گوید: چند روزی است که نانوایی‌ها خیلی شلوغ‌تر شده و در شب های گذشته به چند تا نانوایی مراجعه کردم یا خیلی شلوغ بود یا نان نداشتند برای همین مجبور به تهیه نان از سوپرمارکت ها شدم.

 

وی در ادامه بیان می کند: کیفیت و قیمت نان تغییری نکرده است اما دیگر شلوغی نانوایی آزادپز که همیشه بدون معطلی نان تهیه می کردم، قابل تحمل نیست.

 

 

شهروند دیگری هم در این زمینه بیان می کند که روز سه شنبه هفته گذشته خودم رفتم نان بخرم، چون شب قبلش همسرم به هر نانوایی رفته بود، یا به صف طولانی خورده بود، یا نانوایی که خلوت بود، نان باکیفیتی نداشت و نانوایی آخری هم یک قرص نان گرفته بود چون  گفتن بیشتر نمی رسد. «معصومه سورگی» که خیلی دنبال نانوایی خلوتی می گشته که نان باکیفیت داشته باشد، می افزاید: نانوایی که همیشه می رفتیم، علی رغم ساعتی که باید باز باشد، بسته بود و ساعت باز و بسته بودنش هم روی درب آن نصب نبود که بدونم چرا بسته است؛ خلاصه بعد از اونجا به نانوایی دیگری رفتم که خیلی شلوغ بود. نانوایی بعدی که رفتم هم باز تعطیل بود؛ دقیقا مثل همون اولی بدون هیچ اعلامی بر درب که معلوم کند ساعت کاریش و روز تعطیلی اش چجوریه. در نهایت مجبور شدم به نانوایی بروم که قبلا از آن نان می گرفتیم که آنجا هم صف بود و بعد نیم ساعت نوبتم شد. اما در مجموع آنچه که در شهر به چشم می آید انگار طول صف جلوی نانوایی ها بلندتر شده است.

 

قیمت فعلی نان با هزینه های آن تناسب ندارد

یکی از نانوایی ها در کوچه فرعی واقع در بلوار پاسداران هم که هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر و عصرها هم از ساعت ۱۷ تا ۲۰:۳۰ نان لواش و تافتون پخت می کند که همزمان با مدت تقاضا می شود و نانی برای عرضه بعد از این ساعت باقی نمی ماند. او نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به شلوغ‌تر شدن صف و تقاضای مردم برای نان، می گوید: هر روز سهمیه پخت هشت کیسه آرد دولتی (۳۵ هزار تومانی) دارم اما اکنون اگر ۱۰ کیسه هم پخت کنیم مشتری وجود دارد.

 

«غلامیان» در ادامه می افزاید: اکنون اصلا سفارش پخت نان قبول نمی کنیم چون نمی توانیم جوابگو باشیم و حتی چون صف نانوایی شلوغ‌تر است تا سقف ۲۰ قرص نان لواش و ۲ قرص تافتون می دهیم و اواخر پخت که کمتر هم می شود.

 

او معتقد است اگر نان با کیفیتی پخت کند مشتری از هر جای شهر هم به او مراجعه می کند البته این کیفیت به نوع آرد هم بستگی دارد. این نانوا در ادامه می گوید: هزینه ها و دستمزد کارگران روز به روز روند صعودی را طی می کند اما هنوز نرخ‌نامه ما مربوط به چندسال قبل است. قیمت فعلی نان با هزینه های آن ها تناسب ندارد و موجب شده تا فعالیت نانوایی ها به صرفه نباشد.

 

 

افزایش ساعت کاری نانوایان نیازمند اختصاص سهمیه آرد بیشتر است

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌ جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان وضعیت نانوایی های استان را خوب ارزیابی می کند و می گوید: در حال حاضر سطح استان ۷۶۳ واحد نانوایی فعال داریم که ۲۴۸ مورد آن در مرکز استان است. میانگین سهمیه روزانه هر واحد نانوایی هشت کیسه آرد است و بعد از پایان پخت این مقدار سهمیه، چاره‌ای جز تعطیلی نانوایی ندارند.

 

«جواد مختاری» در ادامه با بیان اینکه نانوایان باید ساعت کاری را در معرض دید مردم نصب کنند، می افزاید: افزایش ساعت کاری نانوایان نیازمند اختصاص سهمیه آرد بیشتر است و اگر نانوایی می خواهد اضافه پخت کند اتحادیه باید تشخیص دهد که این نانوایی صف مشتری دارد در این صورت سهمیه آرد بیشتری به او تعلق می گیرد. میزان پخت هر کیسه آرد ۴۵ دقیقه است که در صورت افزایش سهمیه آرد باید ساعت کاری نانوایی هم افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه طرح کارت نان هنوز در استان اجرایی نشده است اما اطلاعات کارتخوان کلیه نانوایان در سامانه ثبت شده و خراسان جنوبی در این زمینه رتبه دوم کشور را کسب کرده است، می گوید: قیمت نان در نانوایی ها از سال ۹۸ هیچ تغییر و افزایشی نداشته است. البته در نانوایی های آزادپز نان های روغنی و کنجدی با توجه به درخواست مردم با قیمت متفاوت از نرخ مصوب عرضه می شود.

 

صف نانوایی ها شلوغ‌تر از قبل نیست!

مختاری با بیان اینکه صف نانوایی ها شلوغ‌تر از قبل نیست، ادامه می دهد: طی بازدید چند روز گذشته صف آنچنانی مشاهده نکردیم و اگر صفی هم مشاهده می شد طبق روال گذشته بود. مردم هم باید سعی کنند از طول روز برای خرید نان استفاده کنند و این امر را به آخر شب موکول نکند. اگر دقت کرده باشید از ساعت ۲۰ شب به بعد صف تشکیل می شود چون مرم ساعاتی پایانی را برای خرید نان انتخاب می کنند که این کار درست نیست.

 

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌ جنوبی بیان می کند: عدم رعایت ساعت کاری، تعطیلی خودسرانه، عرضه خارج از شبکه، کم فروشی و گران فروشی در نانوایی ها تخلف محسوب می شود که به شدت با این تخلفات برخورد خواهد شد. کمیسیون بازرسی اتحادیه نیز تا هفته گذشته ۵۷ مورد بازرسی انجام داده و رعایت موارد نظام صنفی را به نانوایان تذکر دادیم.

 

وی از مردم درخواست کرد موارد تخلف احتمالی نانوایان را به نهاد‌های نظارتی استان و همچنین به شماره  ۳۲۲۲۰۵۹۵ اتحادیه گزارش دهند تا رسیدگی به این تخلفات در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.

 

 

مهمترین خواسته نانواها

مختاری با بیان اینکه قیمت نان از سال ۹۸ به هیچ وجه گران نشده است، می گوید: این در حالی است که قیمت اجاره بهاء، بیمه کارگر، پول روغن و نمک و حقوق کارگر در طی این مدت چندبرابر افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین درخواست نانوایان افزایش نرخ نان است، تصریح می کند: نرخ نان در خراسان جنوبی نسبت به استان های همجوار پایین‌تر است و موجب شده کارگران فعال در نانوایی ها به استان‌های مجاور از جمله خراسان رضوی و کرمان مهاجرت کنند و نانوایی های سطح شهر با مشکل تامین نیرو ماهر مواجه باشند.

 

وی در پایان تأکید می کند: نانواداران با تمام توان کار کرده و نان مورد نیاز مردم را تامین می کنند امیدواریم دولت نیز به خواسته به حق نانواها توجه  و از آنان حمایت کند.

 

سخن پایانی

و اما از آنجایی که نان قوت اصلی سفره مردم است و مشکلات آن امنیت غذایی کشور را تهدید می کند از این رو نیازمند آن است که قبل از هرگونه تصمیم گیری و اجرای طرح در این حوزه، تمامی جوانب امر سنجیده شده و برنامه ریزی های اصولی در روند تامین، توزیع و نظارت این مقوله صورت گیرد.

 

 

 

 

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین خراسان جنوبی اعلام کرد؛

قهرمانی ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت‌های پارا دو و میدانی کشور/۷

قهرمانی ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت‌های پارا دو و میدانی کشور

رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین خراسان جنوبی از قهرمانی و کسب مدال علی اشتری در مسابقات پارا دو و میدانی کشور در رشته طول خبر داد.

حسین لاجوردی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: علی اشتری قهرمان استان در سی و ششمین دوره مسابقات پارا دو و میدانی در ماده پرش طول در ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران موفق به کسب قهرمانی در این رقابت‌های و گردن آویز طلا شد.

به گفته وی علی اشتری برای اعزام به مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین نیز در گذشته انتخاب شده بود و در حال حاضر هم عضو تیم ملی پارا دو و میدانی ایران است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رکورد علی اشتری قهرمان پارا دو و میدانی خراسان جنوبی نزدیک به رکورد جهانی است از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی درخواست می‌کنیم با هدف حمایت از این ورزشکار استان برای کسب آمادگی کامل برای شرکت در مسابقات جهانی با پرداخت هزینه انتخاب مربی برای وی موافقت کنند.

معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

علی رغم تاکید بسیاری از قوانین بر حمایت از معلولان و مناسب سازی معابر عمومی برای این قشر، گلایه های زیادی از این جامعه تکرار شده که گویی شنیده نمی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: معلولان همواره برای برخورداری از یک زندگی حداقلی، با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. مشکلاتی که شاید در زندگی روزمره افراد عادی و نرمال جامعه به چشم نیاید اما دغدغه‌ای بزرگ برای معلولان است.

اگرچه که در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گلایه‌مند هستند.

سال ۹۶ دولت در حوزه معلولان لایحه‌ای تحت عنوان لایحه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که متأسفانه هنوز در سطح کشور به آن کم توجهی می‌کنند.

بنا به گفته برخی کارشناسان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است. در حال حاضر عدم وجود مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بدون مشکل و محدودیت، عدم مناسب سازی برخی پیاده‌روها، اماکن معابر و هزینه بالای لوازم توانبخشی معلولان از مهمترین دغدغه این قشر از جامعه است.

همچنین اشتغال مضاعف بر درد این قشر بوده که علی رغم اینکه بر اساس فصل پنج قانون حمایت از حقوق معلولان، باید سه درصد از هر آزمون استخدامی به معلولان اختصاص یابد، اما این قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.

گلایه‌های این قشر حاکی از این است که متأسفانه قانون مناسب سازی و دسترسی‌پذیری معلولان به اماکن عمومی و خدمات شهری در استان کامل اجرا نشده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

حمایت درمانی نداریم

یکی از افراد معلول در بیرجند در گفت و گو با مهر عدم مناسب سازی فضا در جامعه را از عمده مشکلات معلولان نام برد و گفت: برای رد شدن از یک خیابان باید کل بلوار را دور بزنیم.

وی با بیان اینکه برای تردد در ادارات، داروخانه‌ها و به ویژه پزشکان مشکل داریم، اظهار کرد: اکثر پیاده روهای سطح شهر مشکل دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم وجود رمپ و یا آسانسور در طبقات همکف برخی مراکز خرید و سایر مکان‌ها در سطح جامعه افراد معلول را دچار معضل کرده است، گفت: همچنین فرد معلول حتی نمی‌تواند به راحتی در ایستگاه اتوبوس با ویلچر سوار اتوبوس شده و بدون کمک گرفتن از سایر افراد به کارهای روزانه خود بپردازد.

این معلول با بیان اینکه به دلیل نشستن در زمان طولانی بر روی ویلچر دچار نوعی سایش جسمی می‌شویم، افزود: در طول زمان باید هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنیم اما نه از سوی سازمان بهزیستی و نه بیمه خاصی برای پرداخت هزینه مازاد حمایت می‌شویم.

معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

بی مهری دستگاه‌ها در اشتغال معلولان

یکی دیگر از جامعه معلولان در گفت و گو با مهر با بیان به اینکه درصد بیکاری افراد معلولین بیش از افراد سالم است، گفت: با اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف به اختصاص سه درصد از استخدام‌های خود به معلولان هستند، متأسفانه گاهی در این راستا با کم لطفی بعضی مدیران مواجه شده، که سهمیه سه درصدی استخدامی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه معلول بیکار در بیرجند زیاد هستند، گفت: بسیاری از معلولان تحصیل کرده‌اند اما دستگاه‌های اجرایی از آنها استفاده نمی‌کنند.

وی که خود کارشناس مهندسی کامپیوتر است، اظهار کرد: چندین بار در آزمون‌های مختلف شرکت کردم اما به دلیل یک سری از معلولیت‌ها پذیرفته نشدم.

وی خواستار توجه به قشر معلول جامعه شد و افزود: در بسیاری از اماکن و معابر به مناسب سازی ها توجه نشده است.

مزاحمت اصناف برای معلولان

یکی دیگر از معلولان در گفت و گو با مهر بیان کرد: متأسفانه برخی از خیابان‌های بیرجند مانند عدل، شهید فهمیده و پاسداران جایی برای تردد معلولان ندارد.

وی با گلایه از برخی مغازه داران بیان کرد: در خیابان‌های عدل و شهید فهمیده، صافکاری‌ها، جوشکاری‌ها و دیگر مغازه‌ها در پیاده روها بساط کرده و به اجبار از حاشیه خیابان عبور می‌کنیم.

وی ادامه داد: تردد خودروها در این خیابان‌ها بالا بوده و خطرهای زیادی پیش روی معلولان است بنابراین می‌طلبد مسئولان این وضعیت را ساماندهی کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچکس نمی‌تواند یک معلول و مشکلاتش را درک کند، اظهار کرد: اگر مسئولان می‌خواهند این قشر را درک کنند برای یک ساعت روی ویلچر بنشینند.

این معلول با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از قوانین در رابطه با معلولان رعایت نشده است، گفت: در بسیاری از اماکن عمومی مناسب سازی صورت نگرفته است.

معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

خط و نشانی برای دستگاه‌ها

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به اشتغال معلولان بیان کرد: بر اساس ماده ۱۵ قانون جامع حمایت از معلولان، سه درصد از تمامی مجوزهای دستگاه‌های دولتی و عمومی غیر دولتی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، باید در اختیار معلولان واجد شرایط قرار گیرد.

حسن شرفی با بیان اینکه این مورد در همه دستگاه‌ها سهمیه اختصاص داده شده لحاظ می‌شود، افزود: اما بعد از قبولی فرد معلول در آزمون در مصاحبه‌های دستگاه به دلیل نگاه مبتنی بر ناتوانی و نگرش‌های خاص موجود نسبت به معلولان متأسفانه حق آنها تضییع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین معلولان بر اساس یک سری محدودیت‌های جسمانی نسبت به افراد عادی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

شرفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر این موضوع نیست، گفت: به طور جد پیگیری می‌کنیم که هر دستگاهی که در این موضوع کوتاهی کند بر اساس قانون جامع حمایت از معلولین، به بهزیستی کشور معرفی می‌شود تا در هیئت دولت مطرح شود.

برای رسیدن به مناسب سازی ایده آل فاصله داریم

شرفی بیان کرد: در خراسان جنوبی در گذشته مباحثی مبنی بر اینکه فردی به دلیل معلولیت از پذیرش کنار گذاشته شود بوده اما گزارش جدیدی در این خصوص نرسیده است.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: از معلولان خواستاریم در صورت پذیرفته شدن در هر آزمونی ما را در جریان بگذارند تا کارشناسان بهزیستی در کنار معلول قرار گیرد.

وی با اشاره به مناسب سازی شهری بیان کرد: در اماکن عمومی و فضای شهری اقدامات خوبی انجام شده اما تا رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم.

شرفی اظهار کرد: در اشتغال معلولین هم تا زمانی که مناسب سازی ادارات و سطح شهر فراهم نباشد، معلول نمی‌تواند وارد جامعه شود.

معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

کمبود خدمات توان پزشکی در استان

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس ماده دو قانون جامع حمایت از معلولین، برای ارزیابی مناسب سازی در تمام دستگاه‌ها ورود می‌کنیم، گفت: آن دسته از دستگاه‌هایی که در امر مناسب سازی کوتاهی کرده باشند بر اساس مصوبه در نمرات ارزیابی لحاظ می‌شود.

شرفی با اشاره به درمان معلولان بیان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های و دانشگاه علوم پزشکی بسته حمایت از درمان و سلامت معلولان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس برخی خدمات توان پزشکی را داریم، گفت: اما انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی زمینه ارائه خدمات توان پزشکی را در دیگر شهرستان‌ها هم فراهم کند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در بخش‌های حمایتی درمانی هم هزینه‌های درمان معلول‌های نیازمند را تقبل کنیم.

بدیهی است قوانین زیادی برای حمایت از معلولان وجود دارد اما اجرا نشدن کامل آنها مشکلات معلولان را دوچندان کرده که می‌طلبد به طور جد توسط متولیان پیگیری شود.

 

 

در رقابت برای کار جهادی؛

انتخاب ۶۴ نفر به عنوان اعضای شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی

انتخاب ۶۴ نفر به عنوان اعضای شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی

بیرجند_ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری ششمین دوره انتخابات هیئت های مذهبی استان گفت:۶۴ نفر به عنوان اعضای شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان‌ها انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای هیئت‌های مذهبی استان که هم‌زمان با سراسر کشور برگزار شد در گفتگو با مهر گفت: در این دوره از انتخابات ۱۲۵ نفر کاندیدا شدند که در ۱۲ حوزه استان با یکدیگر رقابت کردند.

وی بیان داشت: از بین این کاندیداها در شهرستان بیرجند و قاین هفت نفر و در دیگر شهرستان‌ها ۵ نفر به‌عنوان اعضای شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان انتخاب خواهند شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: در این انتخابات تنها مسئولین هیئت‌های مذهبی که در سامانه طوبی کد ثبتی دارند و یا نماینده قانونی این هیئت‌ها مجاز به شرکت می‌باشند و به‌طور کل هر هیئت ثبت‌شده مجاز به یک حق رأی است

حجت‌الاسلام رضایی گفت: اطلاع‌رسانی مناسب جهت شرکت مسئولین هیئت‌های مذهبی در این انتخابات از ماه قبل شروع‌شده و به تمام هیئت‌های مذهبی پوستر شرکت مسئولین در انتخابات ارسال‌شده است.

به گفته وی علاوه بر تبلیغات در فضاهای حقیقی و مجازی به‌صورت پیامک از تمام مسئولین هیئت‌ها دعوت به شرکت در انتخابات شده است.

وی گفت: از یک هزار و ۳۰۰ هیئت موجود در استان ۹۵۰ هیئت در سامانه طوبی کد ثبتی دارند که توانسته اند در این انتخابات شرکت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: به‌صورت کلی ۶۴ نفر به‌عنوان اعضای شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان‌ها در ۱۲ حوزه انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: از بین این ۶۴ نفر تعداد ۱۲ نفر در شورای هیئت‌های مذهبی استان عضو خواهند شد که یک نفر از آن‌ها به‌عنوان مسئول شورای هیئت‌های مذهبی استان انتخاب خواهد شد.

حجت‌الاسلام رضایی هدف تشکیل شورای هیئت‌های مذهبی در شهرستان‌ها و استان را ایجاد انسجام و تحکیم وحدت و هماهنگی فکری و عملی در فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی، استفاده از توان بالقوه و بالفعل و تجارب تمامی نیروهای هیئت‌های در طراحی و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دینی، آسیب‌شناسی شئون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی و ارائه راهبردهای عملی جهت زدودن آسیب‌ها توسط نیروهای مردمی هیئت‌های مذهبی، افزایش مدیریت مشارکتی در تصمیم سازی‌های فرهنگی و اجرای فعالیت‌ها، جلب مشارکت و هدایت همکاری‌های مردمی از طریق صدور مجوز تأسیس و ساماندهی هیئت‌های مذهبی اعلام کرد.

وی گفت: نظارت بر عملکرد هیئت‌های مذهبی، کاهش آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین عملکردهای این شورا در استان و شهرستان است.

حجت‌الاسلام رضایی گفت: شورای هیئت‌های مذهبی در شهرستان‌ها مأموریت‌های بسیاری دارد که استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در هیئت‌های و ارائه راهکارهای مناسب جهت نیل به اهداف، هماهنگی و همکاری با سازمان در فرآیند صدور مجوز فعالیت هیئت‌های مذهبی، نظارت مستمر بر فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی، بازرسی‌های مستمر از هیئت‌های مذهبی در طول سال، علی‌الخصوص ایام محرم و صفر، رسیدگی به اختلافات پیش‌آمده میان هیئت‌های مذهبی، رصد اولویت‌های فرهنگی، آسیب‌ها و مشکلات پیش روی هیئت‌های مذهبی با عنایت ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، شناسایی هیئت‌های مذهبی برتر شهرستان و برنامه‌ریزی جهت الگو قرار دادن آن‌ها، برنامه‌ریزی جهت ارتقا سطح آگاهی‌های دینی اعضای هیئت‌های مذهبی و تغذیه فکری فرهنگی آن‌ها، بررسی آسیب‌ها و انحرافات مراسم مذهبی شهرستان و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم جهت رفع آن‌ها، هماهنگی و همکاری مستمر با شورای هیئت‌های مذهبی استان، فرهنگ‌سازی جهت اصلاح الگوی مصرف در هیئت‌های مذهبی، ارائه گزارش ماهانه به شورای هیئت‌های استانی، تشکیل جلسات ماهانه با حضور حداقل دوسوم اعضای آن ازجمله مأموریت‌های این شورا در شهرستان‌هاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تشکیل جلسات ماهانه و رسیدگی به امور مسائل اعلام‌شده، رصد آسیب‌های مشکلات در راستای فعالیت‌های هیئت‌های در سطح استان، ارائه گزارش ماهانه به مرکز را ازجمله مأموریت‌های شورای هیئت‌های مذهبی استانی خواند و گفت: بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود هیئت‌های در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایجاد هماهنگی میان شوراهای هیئت‌های مذهبی شهرستان در سطح استان، رصد اولویت‌های فرهنگی، آسیب‌ها و مشکلات مشترک پیش روی هیئت‌های مذهبی استان نیز در حوزه فعالیت شورای هیأت مذهبی استان است.

 

 

 

کشف ۱۲ تن جو احتکار شده در شهرستان فردوس/۴

کشف ۱۲ تن جو احتکار شده در شهرستان فردوس

 فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از کشف ۱۲ تن جو احتکار شده به ارزش یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی گفت: ماموران انتظامی فردوس اخباری را مبنی بر احتکار جو در انباری واقع در این شهرستان دریافت کردند که موضوع بسرعت پیگیری شد و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی محل احتکار را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از انبار ۱۲ تن جو کشف شد که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال است.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه با دستور مقام قضایی انبار احتکار جو نیز پلمب شد گفت: شهروندان در صورت مشاهده یا اطلاع از هرگونه اخبار مرتبط با احتکار، مراتب را بسرعت از طریق تلفن فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به شناسایی جرم و دستگیری مجرمان اقدام شود.

 

شناسایی انبار احتکار مواد غذایی در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی نهبندان از کشف انبار احتکار مواد غذایی و ارزاق عمومی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ احسان رحیمی گفت: ماموران انتظامی نهبندان اخباری را مبنی بر احتکار مواد غذایی در انباری واقع در این شهرستان دریافت و با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل احتکار مواد غذایی را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از این انبار انواع مواد غذایی و ارزاق عمومی از جمله ۹۰۰ عدد کره گیاهی، ۶۴ عدد کره حیوانی و ۳ هزار کاتن بستنی کشف شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای احتکار شده را بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال برآورد کردند افزود: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده انتظامی نهبندان گفت: اجرای طرح‌های مبارزه با احتکار کالا یکی از راهبردهای عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف ماموریتی نیروی انتظامی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می‌شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمامی نهادها و بخش‌ها با نیروی انتظامی ضروری است.

 

کشف کالای قاچاق در قاینات/۴

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی  گفت: ماموران انتظامی شهرستان قاینات در بازرسی از یک کامیون انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را کشف کردند.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: ماموران ایست و بازرسی “شهید غلامی” شهرستان قاینات در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیونت خاور مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی گفت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از کامیونت، انواع پوشاک خارجی قاچاق و اقلام پزشکی را کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا از جهات گوناگون حیات سالم اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را تهدید می‌کند تاکید کرد: پلیس با همه توان و جدیت همواره آماده است تا با قاچاقچیان و اخلالگران نظم و امنیت اقتصادی مقابله کند.

 

 

 

مشکلات ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خراسان جنوبی احصا شد

مشکلات ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خراسان جنوبی احصا شد

بیرجند – ایرنا – سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: مشکلات ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۱۰۰ واحد فناور احصا شد و مشوق‌هایی برای حمایت از فعالیت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی شریعتی‌فر روز شنبه در نخستین نشست قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بیشترین موانع و درخواست‌های این شرکت‌ها مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و به ترتیب در حوزه شهرداری، مالیات، محیط زیست، برخی بانک‌ها و موسسه‌های مالی، جهاد کشاورزی و بیمه گزارش شد.

وی بیان کرد: مهمترین درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان استان، استفاده از محصولات و خدمات تولیدی آنها در دستگاه‌های اجرایی استان است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به مشوق‌ها و امکان در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان اظهار داشت: برگزاری جلسات کارگروه تسهیل برای این شرکت‌ها و واحدهای تولیدی دارای طرح دانش‌بنیان، صدور مجوزهای مورد نیاز شرکت‌ها طی سه روز، مساعدت در صدور تضامین بانکی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های تسهیلات بانکی شرکت‌ها از جمله مشوق‌ها است.

وی گفت: همچنین رسیدگی خارج از نوبت به اسناد مالیاتی، رسیدگی به درخواست‌ها و اعتراضات مالیاتی طی ۴۸ ساعت، بررسی و صدور خارج از نوبت به اعتراضات بیمه‌ای و قسط بندی بلندمدت تامین اجتماعی نیز در فاز نخست در نظر گرفته شده است.

شریعتی‌فر با اشاره به پروژه‌هایی که قرار است برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری شود تصریح کرد: تاکنون ۱۱ طرح در حوزه معدنی و فرآوری معدن با همکاری دانشگاه صنعتی بیرجند شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: ایجاد گلخانه‌های صنعتی و فناور، تولید علوفه و نهاده دامی مبتنی بر روش‌های دانش‌بنیان، گیاهان سازگار با آب‌های شور به روش‌های فناورانه، تجهیزات ارتقای بهره‌وری منابع آبی استان، تولید پلتفرم آموزش و خدمات افزایش بهره‌وری و ارتباط مستقیم با کشاورز، سامانه پایش رطوبت سنج خاک با استفاده از اینترنت اشیا از دیگر موضوعاتی است که با این شرکت‌ها پیگیری خواهد شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: یکی از حوزه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان به آن وابسته هستند حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است که در این زمینه ۶۳۱ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بالای ۱۰ مگاوات در استان شناسایی شد.

وی با اشاره به شناسایی و اختصاص هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای این منظور افزود: این ظرفیت به شرکت ساتبا اعلام شده و به‌زودی به مزایده گذاشته خواهد شد که اگر حداقل نیمی از آن به شبکه برق استان متصل شود مشکل برق رفع خواهد شد.

شریعتی‌فر با بیان اینکه فولاد سبز نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است یادآور شد: این روش به شکل سامانه سابق و استفاده از کوره بلند نیست بلکه مبتنی بر دانش بومی بوده و با اجرای آن مصرف آب به میزان قابل توجهی و زمین نیز به یک پنجم کاهش یافته است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: بعد از تعیین شعار سال به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان برگزار شد که نتیجه این جلسات کارشناسی، تشکیل قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

جواد اشرفی افزود: ذیل این قرارگاه سه گروه کاری امکان‌سنجی تولید دانش‌بنیان در صنعت و معدن، تولید دانش‌بنیان در بخش‌های کشاورزی و تولید دانش‌بنیان در حوزه خدمات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری شکل گرفت.

وی بیان کرد: توسط این گروه‌های کاری سه‌گانه، طرح‌های تولیدی دانش‌بنیان و فناور در استان بررسی و ارزیابی شده و به قرارگاه واصل و در صورت نداشتن مشکل، تایید و تصویب می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: هر کدام از طرح‌های تولیدی دانش‌بنیان در صورتی که به مباحث مالی نیاز داشته باشد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دبیری این قرارگاه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد تا اگر به هر دلیل پروژه‌ها به بار مالی نیاز داشته باشند پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

اشرفی عنوان کرد: رسالت اصلی قرارگاه حمایت از تولید دانش‌بنیان در سطح استان اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور یا هر تولیدی در دستگاه‌های اجرایی که مبتنی بر دانش‌بنیان باشد، در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در سه گروه کاری امکان‌سنجی شده ذیل این قرارگاه، سعی کرده‌ایم طرح‌ها مبتنی بر مزیت‌های اقتصادی استان باشد زیرا کشاورزی و معدن ۵۰ درصد تولید ناخالص و بخش خدمات و گردشگری نیز ۵۰ درصد دیگر را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: دبیری سه گروه کاری تعیین شده ذیل این قرارگاه نیز دانشگاه صنعتی بیرجند در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

۳۱ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در حوزه ICT خراسان جنوبی اختصاص یافت

 

31 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در حوزه ICT خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ۳۱ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در حوزه ICT استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، مصطفی بهی ظهر امروز در نشست خبری  با بیان اینکه وضعیت شهرها از لحاظ ارتباطی وضع مطلوبی دارند و پوشش نسل سه و نسل چهار در شهرهای استان داریم اظهار داشت: بر اساس برنامه وزارت ظرف سه چهار سال آینده مبتنی ۲۰ میلیون پُرت فیبرنوری در سراسر کشور اجرا می‌شود که سهمیه استان خراسان جنوبی حدود یک میلیون پُرت است که از ارتباطات با کیفیت در بستر فیبر نوری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار از پوشش شبکه همراه اول برخوردار هستند و ۶۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از شبکه ملی ارتباطات و اینترنت برخوردار هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ای سی تی حوزه توانمندساز است و وقتی از گردشگری و بهداشت آنلاین سخن می‌گوییم که توسعه زیرساخت هر کدام آن بر عهده ما است و امسال با توجه به شعار سال توجه خوبی به این حوزه می‌شود و باید از ظرفیت‌های دانش بنیان و شرکت‌های بومی دستگاه‌های استان استفاده کنیم.

بهی با بیان اینکه ۱۰ سایت جدید برای توسعه پوشش همراه در دستور کار قرار دارد گفت: طرح رومینگ ملی وجود دارد که در این طرح یک اپراتور در هر روستا اجرا می‌شود و سایر اپراتورها با توجه به این طرح از این رومینگ استفاده می‌کنند.

وی افزود: از هفته ارتباطات سال گذشته تاکنون ۲۹ سایت جدید که بیشتر آن سایت همراه اول بوده با هدف توسعه ارتباطات از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات راه‌اندازی شده که ۲ هزار و ۸۵۶ خانوار تحت پوشش قرار دادند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۰ سایت اینترنت پرسرعت جهت اتصال روستاها به شبکه ارتباطات از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات وزارت راه‌اندازی شده است گفت: ۸۷ روستا با جمعیت ۱۳ هزار و ۸۵۰ خانوار برخوردار شدند.

بهی با بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان به شبکه ملی ارتباطات متصل شدند بیان کرد: برای این طرح در مجموع مبلغی بالغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۹ دفتر پیشخوان در استان داریم که ۹۱ دفتر  شهرها و ۲۲ دفتر ICT در روستاها است و آمادگی داریم در هر روستا یک دفتر ICT مجوز صادر کنیم تا روستایی‌ها برای خدمات اینترنت به شهر مراجعه نکنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: مردم نسبت به تشعشعات دکل‌های اپراتورها هیچ گونه نگرانی نداشته باشند چرا که توسط اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مورد پایش و رسیدگی مستمر قرار می‌گیرد.

بهی گفت: از محل منابع تبصره ۱۸ بند الف اعتبارات در قالب ۶ برنامه به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان برای ایجاد ۲۵۰ شغل حوزهICT اختصاص یافته است.

وی عنوان ‌کرد: نرخ این تسهیلات ۱۰ درصد است و این ظرفیت در اختیار جوانان برای ایجاد اشتغال قرار گرفته و از محل بند ب تبصره ۱۸ نیز این ظرفیت قابل ارائه است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*