گزارش / پاسخ وزیر اقتصاد به یک سوال مهم؛ آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟

پاسخ وزیر اقتصاد به یک سوال مهم؛ آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟

خاندوزی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و ۹ دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.

کد خبر:۱۱۱۹۵۵۷
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۱۷:۳۶۱۸ May 2022

 پاسخ وزیر اقتصاد به یک سوال مهم؛ آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، در گفتگویی تأکید کرد، تا زمانی که کالابرگ الکترونیکی، آماده نشود، حمایت از مردم، به صورت پراخت نقدی یارانه، ادامه خواهد یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی، سید احسان خاندوزی در این گفتگو در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟ اظهار داشت: این متأسفانه شبهه و شائبه غلطی است که به اشتباه دامن زده شده و من به صراحت عرض می‌کنم، نظر مجموعه دستگاه‌های اجرایی دولت و شخص رئیس جمهور این است که حمایت ما از مردم، بویژه پس از اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها، حمایتی “پایدار“، اما با شیوه و روشی متفاوت است.

وی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و ۹ دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تصریح کرد: به دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و … که با کالا‌های اساسی از جمله دارو و نان درگیر هستند، دو ماه فرصت داده شده که طرح خودشان را در مورد کالابرگ الکترونیکی به عنوان مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱، بصورت آزمایشی پیاده کنند تا همه ایرادات احتمالی آن رفع شود.

وی افزود: زمانی که این طرح، پس از طی مراحل آزمایشی، قابلیت تعمیم به همه کشور را پیدا کرد، “شیوه” حمایت دولت، از پرداخت نقدی به کالا برگ الکترونیک تغییر پیدا می‌کند و در عمل، هیچ قطع و خاتمه‌ای برای “اصل” حمایت از مردم وجود نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد عنوان داشت: ما معتقدیم، اگر می‌خواستیم از ابتدا، روی الگوی جدید و شیوه کالا برگ الکترونیک کار کنیم، ممکن بود به جهت نا آشنایی فعالان اقتصادی و کاربران و مصرف کنندگان، نارضایتی‌هایی ایجاد شود و بنابراین ترجیح دادیم به طور موقت از شیوه پرداخت نقدی استفاده کنیم.

خاندوزی افزود: امیدوارم بعد از پایان دوره آزمایشی، در انتهای خرداد ماه یا اول تیر، گزارشی ارائه دهیم که چه ایرداتی از طرح رفع شده و در چه زمانی، آماده تعمیم و اجرا در سراسر کشور است.

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص افشای اسامی ابربدهکاران بانکی نیز گفت: افشای اسامی ابربدهکارن، به جهت هزینه‌ای که برای بدهکاران بزرگ ایجاد می‌کند، موجب خواهد شد، بسیاری از این افراد در برگشت منابع بانکی تسریع کنند و این خبری است که از تعداد زیادی از بانک‌ها در همین چند هفته گذشته به ما رسیده است و امیدواریم این فرآیند تسریع شود.

وی افزود: با برگشتن منابع به بانک ها، توان مالی بسیاری مردم و تولیدکنندگانی که قبلاً دسترسی به منابع اعتبار دهی سیستم بانکی نداشتند، افزایش پیدا می‌کند.

خاندوزی اعلام کرد: در این خصوص ما به طور خاص در مورد بانک‌های دولتی مثل بانک‌های ملی و سپه، پروژه ویژه‌ای برای تک تک پرونده‌های بدهکاران، طراحی کرده ایم.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اتفاق مربوط به شفافیت ابربدهکاران بانکی، موقت، موضعی، مُسَکن و سیاسی و جناحی نیست و به شکل مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های دولتی نیز اقداماتی در یک ماه گذشته انجام داده ایم که آن هم امسال بعد از آنکه در تیر ماه، سال مالی شرکت‌های مزبور به پایان رسید و صورت‌های مالی شان در مجامع عمومی، نهایی شد، ادامه پیدا خواهد کرد.

خاندوزی عنوان کرد: خبر جدید هم اینکه در مورد صورت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه نهاد‌های عمومی غیر دولتی (که برای اولین بار و به عنوان یک تکلیف بودجه‌ای دارد صورت می‌گیرد) ما ظرف یکی دو هفته آینده، یک شفافیت بسیار بزرگ را رقم خواهیم زد.

وی تصریح کرد: مسئله “شفافیت”، نه یک هدف، بلکه ابزاری است برای اینکه مدیریت‌ها کارآمد بشوند و مدیران جدید شرکت‌های دولتی مسئولیت بپذیرند و با اموال عمومی، مسئولانه‌تر و با بهره وری بالاتر برخورد کنند.

رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سال حدود ۵۳۰هزار سقط عمدی در ایران داریم، تأکید کرد:‌ قانون جمعیت بسیار خوب طراحی شده و اگر نصف آن اجرایی شود، اوضاع جمعیتی ایران روبراه می شود.

کد خبر:۱۱۱۹۴۶۵
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۱۰:۰۵۱۸ May 2022
                                                   آمار تکان‌دهنده از سقط جنین در ایران                                       به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، در هفته جمعیت قرار داریم. جمعیت هر کشور و زیاد بودن قشر جوان و فعال آن به عنوان یک سرمایه ملی و از مولفه‌های قدرت هر سرزمین و کشوری است.

چالش کمبود جمعیت در برخی کشورهای جهان به عنوان یک آسیب و نقصان جدی به شمار می‌رود و دولتمردان آنها را به چاره اندیشی واداشته است.

در ایران نیز موضوع کاهش جمعیت به امری قابل توجه و مهم بدل شده و روند کاهشی آمار جمعیت به ویژه در دهه گذشته موجب نگرانی عمیق شده است. روند پیر سالی جمعیت و حرکت شتابان کشور به سمت سالمندی، مسؤولان مختلف را به این فکر سوق داده تا بتوانند با اعمال سیاست‌های تشویقی مردم؛ به ویژه زوجین جوان را به فرزند آوری هدایت کنند.

در این میان نباید از سیاست‌های غلط و جمعیت‌زدای کشور در دو- سه دهه گذشته غافل بود که با هدایت و مدیریت ناصحیح، موجب بروز دل‌نگرانی‌های کنونی در حوزه جمعیت شد.

«قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به عنوان مهمترین تصمیم در حوزه افزایش جمعیت چندی است که از تصویب دولت گذشته و پس از تأیید در شورای نگهبان توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

برای بررسی و واکاوی نقاط قوت و ضعف آن گفت‌وگویی با «پروفسور محمد اسماعیل اکبری، رئیس کمیته جمعیت و سرمایه اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام و از طراحان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» داشتیم که بخش اول آن روز شنبه هفته جاری از نظرتان گذشت و در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو تقدیم حضورتان می‌شود.

آقای دکتر! در ابتدا درباره وضعیت جمعیتی کشور و اینکه در رشد جمعیت بین کشورهای جهان چه جایگاهی داریم، توضیح دهید.

شاید ذکر این نکته خیلی مهم باشد که وقتی از جمعیت حرف می‌زنیم باید از ساختار آن صحبت کنیم. مفهومش این است که گفتن جمعیت مطلق حتی تعبیر درستی از آن برداشت نمی‌شود.

یعنی شما امکان ندارد درست بفهمید که وقتی می‌گوییم جمعیت یعنی چی؟‌ به همین جهت هر شاخصی وارد میدان می‌شود، اما اگر از ساختار جمعیت حرف بزنیم اولی تر است. جمعیت در ساختار خود سه گروه جمعیتی دارد.

یک گروه پایه که از نوزادان بدو تولد تا قریب ۱۵ سالگی

گروه دوم که از ۱۵ تا ۶۲ سالگی است گروه مولد و کار هستند.

گروه سوم سالمندان بالای ۶۰ سال هستند.

این سه گروه ساختار جمعیتی کشور را شکل می‌دهند اما ما در سه گروه مشکل داریم.

شاخص باروری در ایران به ۱.۶ دهم رسیده است

در گروه اول، مهمترین مولفه حاکم، تولد و فرزندآوری است که با شاخص باروری کنترل جمعیت کنترل می‌شود و این شاخص در ایران از ۳.۲ در ۲۰ سال قبل، اکنون به ۱.۶ دهم رسیده است؛ یعنی یک زن در دوره باروری ۱.۶ دهم بچه به دنیا می‌آورد و این رقم خیلی پایین بوده و کم‌تر از سطح جانشینی است؛ در نتیجه جمعیت پایه ما دائم در حال افول است؛ چون تولیدی که وارد آن می‌شود خیلی کمتر از حد معقول و ضرور است؛به همین جهت این نسبت دائم پایین می‌آید.

عوامل مختلفی در قضیه جمعیت پایه دخالت دارند؛ مهم‌ترین آن یکی باروری و فرزندآوری است که خودش به ازدواج و اینکه بخواهند فرزند بیاورند، کی بیاورند و چند تا می‌خواهند بیاورند؟همه این عوامل هر کدام جدا جدا بوده و در این قضیه دخالت دارد.

حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جنین در سال سقط می‌شوند!

دومین مسئله دخیل، بحث سقط است که در گروه اول بیشترین تاثیر را دارد. تاثیر در گروه سقط حدودا معادل یک کمی بیش‌تر از تعداد فرزندانی که در کشور به دنیا می‌آیند به شکل‌های مختلفی سقط می‌شوند؛ یعنی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال سقط می‌شوند که این تقسیم بندی در سه گروه سقط می‌شوند.

یکی گروه سقط طبی است که گروه استانداردی هستند که با مولفه‌های طبی فرمان سقط می‌گیرند. گروه دیگر، سقط خود بخودی می‌گوییم که افرادی هستند به دلیل بیماری‌های هورمونی معمولا امکان ادامه باروری را ندارند و خیلی قابل پیشگیری نیستند.

۵۳۰ هزار سقط عمدی در سال/ یک سوم سقط‌ها سقط های عمدی و جنایی است!

گروه سوم، سقط عمدی هستند. سقط عمدی یا جنایی نزدیک به یک سوم کل سقط‌ها را تشکیل می‌دهد که رقم بالا و خجالت‌آوری است؛ یعنی ما در سال حدود ۵۳۰ هزار سقط عمدی داریم.

۴۴ درصد سقط ها خود بخودی است

با همه رفتارهایی که پیش گرفتیم سال به سال این رقم بالاتر رفته است. سقط خود بخودی که ۴۴ درصد سقط‌ها را تشکیل می‌دهد خیلی رقم بالاتری از استاندارد دنیاست؛ یعنی حداقل ۲ برابر است.

سقط عمدی یا جنایی نزدیک به یک سوم کل سقط‌ها را تشکیل می‌دهد که رقم بالا و خجالت آوری است؛ یعنی ما در سال حدود ۵۳۰ هزار سقط عمدی داریم

نشان می‌دهد تعدادی که ما آن را سقط خود بخودی قلمداد می‌کنیم خود بخودی نیستند، بلکه تحریک به سقط شدند و بعد با نشانه‌هایی از سقط خود بخودی به مراکز مراجعه می‌کنند.

پس دومین عامل که در ساختار جمعیت دخالت دارد در گروه اول سقط است.

شاید ما استثنا کشوری هستیم که برای سن ازدواج قانون داریم و کمتر از ۱۳ سال کسی حق ندارد ازدواج کند؛ اما ما این موضوع را هیچ وقت تشویق نمی‌کنیم.

اگر یک دختر دبیرستانی کلاس دوازدهم ازدواج کند و به مدرسه برود چه اتفاقی می‌افتد! ما توجهی به اصل قضیه نکردیم و فروع را گرفتیم و رها کردیم؛ مثل اینکه فرد خلاف شرع مرتکب شده و فردا صبح از مدرسه اخراجش می‌کنیم. این فرهنگی نیست برای کشوری که جمعیت برایش مهم است و مهمترین مسئله اجتماعیش جمعیت است؛همه دنیا این طور نگاه می‌کنند.

بنده واقعاً غصه می‌خورم وقتی می‌بینم که اروپاییها و آمریکا چقدر برای جمعیت خود حرمت قائل هستند و چقدر برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارند و توفیق پیدا می‌کنند.

پوتین، رئیس جمهور روسیه خودش رئیس جمعیت روسیه شده یا مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز خودش رئیس جمعیت فرانسه شده؛ کمی بیش از ۵ درصد درآمد ناخالص ملی خود را فقط برای جمعیت خرج می‌کنند، این رقم خیلی عجیبی است؛ یعنی به نسبت درصد، معادل همه پولی است که ما فقط برای سلامت همه مردم هزینه می‌کنیم.

سقط خود بخودی که ۴۴ درصد سقط‌ها را تشکیل می‌دهد خیلی رقم بالاتری از استاندارد دنیاست؛ یعنی حداقل ۲ برابر است

آن‌ها برای گروه مولد، سالمند و کودک برنامه‌ریزی کرده و همه چیز روشن است؛ اما برای ما روشن نیست. این همان نکته‌ای است که مورد غفلت قرار گرفته است.

۱۰.۵ درصد جمعیت ایران سالمندان هستند

گروه سوم سالمندان هستند و از نظر ساختار جمعیتی افراد سالمند بالای ۶۰ سال در چند سال گذشته از ۶ درصد به ۸ درصد و الان به ۱۰.۵ درصد رسیده است و میانگین سن از ۲۶ سال الان ۳۴ است و داریم سالمند می‌شویم.

به هم خوردن نسبت جمعیتی در ساختار جمعیت یکی از آفت‌های بسیار بد هر مملکتی است و ما برای این‌ها برنامه مدون علمی طراحی نکرده‌ایم.

گاهی اوقات صحبت می‌شود که مثلاً کرامت انسان و سالمند که طبیعی است این اتفاق، اتفاق درستی است و وقتی از تغییر نسبت حرف می‌زنیم منظور این نیست که کرامت سالمند زیر سئوال برود.

واقعا غصه می‌خورم وقتی می‌بینم که اروپاییها و آمریکا چقدر برای جمعیت خود حرمت قائل هستند و چقدر برنامه ریزی‌های دقیقی دارند

این وظیفه دیگری است. پیامبر حدیثی قریب به این مضمون دارند که «هر جامعه‌ای که به سالمند توجه نکرد و کرامتش را حفظ نکرد محکوم به فناست». این را ما قبول داریم اما نسبت را باید رعایت کنیم.نسبت استاندارد سالمند در جامعه‌ای که بخواهد مترقی باشد و کار کند ۶ درصد است.

الان که ۱۰.۵ درصد هستیم؛ یعنی کلی افت کردیم و افتی است که ادامه خواهد داشت و استراتژی ویژه‌ای می‌طلبد و روش کار باید کاملاً متفاوت باشد.

بنده مدتی درخواست صحبت با وزیر کشور را دارم. این ساختار جمعیتی که عرض کردم ضمن اینکه به هم پیوسته هستند اما برای هر کدام باید برنامه‌ریزی مجزایی داشته باشیم و نمی‌توانیم صبر کنیم تا گروه اول را اصلاح کنیم و بعد گروه‌های بعدی اصلاح شود.

اکنون ۳۷۰ هزار مهاجر اوکراینی را به آلمان برده‌اند

امیدوارم وزارت کشور در این خصوص با حساسیت وظیفه خود را تبیین و اجرا کند تا اینکه متوجه شویم ساختار سالمندی را چگونه باید کنترل کرد. ما نیستیم که مهاجر می‌پذیریم بلکه مهاجران می‌آیند و ما را می‌پذیرند؛ در حالی که در دنیا این طور نیست. اکنون ۳۷۰ هزار مهاجر اوکراینی را به آلمان برده‌اند.

آمریکایی‌ها قبل از شروع جنگ در اوکراین با چندین هواپیما، پول داران و عالمان اوکراین را بردند. اروپاییان نیز هر کسی سهم خودش را برد. ببینید آن‌ها مهاجر را انتخاب می‌کنند تا برای آن‌ها مولد باشند و بتواند سطح پایه را بالا ببرند و پتانسیل مولد را قوی کند و افراد اهل کار باشند.

مهاجرپذیری در ساختار سیاسی و اجتماعی دنیا امروز به یک استراتژی یقینی تبدیل شده است و تمام کشورهای غربی و سردسته آن‌ها امریکا در هر ساختار جنگی که اتفاق می‌افتد غیر از برنامه نظامی که دارد، برنامه‌ریزی مهاجرپذیری انجام می‌دهند. این کار در جنگ عراق و آمریکا قریب ۶ ماه طول کشید. در طول ۶ ماه تقریبا تمام نخبگان عراق از اساتید دانشگاهی، مهندسان و نیروهای نظامی را از عراق خارج کرده و به آمریکا بردند.

البته استراتژی دیگر بردن لوازم فرهنگی بوده است. اینها مهاجرپذیری آگاهانه دارند و هنوز هم دارند. این اتفاق مهاجرپذیری در اوکراین به چند روز رسید. در افغانستان این کار چند ساعت انجام شد و برنامه آن‌ها این بود که تعداد محدوی افغانستانی را با یک هواپیما ببرند و عده دیگری را با هواپیما دوم بردند.

اکنون نیز برای پذیرش مهاجر از افغانستان برنامه‌ریزی کردند؛ چون این‌ها ارزان‌ترین مهاجری است که می‌تواند کارهای پایینی را انجام دهد. این دیدگاه جامعه را ما در تبیین ساختار جمعیتی نداریم تا تکلیف مان با خود روشن باشد. این تبیین جمعیت در قالب سه ساختار بود که عرض کردم.

آقای دکتر! این موضوع عنوان می‌شود که خانواده‌ها مشکلات اقتصادی را دلیل عدم تمایل برای بچه داری بیان می‌کنند؛ این موضوع چند درصد موثر است؟

مشکلات اقتصادی قطعا موثر است اما تعبیر مشکلات اقتصادی در دنیا فرق می‌کند. برای ما نیز فرق می‌کند. بنده مشکلات اقتصادی را به عنوان مشوق خیلی می‌پذیرم؛ یعنی اگر شما مشکلات اقتصادی را حل کنید، تشویقی برای فرد جوان است تا زودتر ازدواج کرده و باردار شود.

اقتصاد باروری را عقب نمی‌اندازد/بالاترین میزان باروری در دوران جنگ اتفاق افتاد

اما اینکه فکر کنیم اقتصاد است باروری را عقب می‌اندازد اشتباه می‌کنیم. مصداق این موضوع اینکه در سال ۵۹ جنگ شروع شد و تازه یکسال و اندی از پیروزی انقلاب گذشته بود و هنوز انقلاب پا نگرفته بود و تمام دنیا علیه ما جنگید؛ اما بالاترین باروری را ما در آن دوران داریم و معروف به بچه‌های دهه شصتی هستند.

بچه‌های دهه شصتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی این کشور به دنیا آمدند و هیچ پدر و مادری فکر نمی‌کرد که باید اول خانه و ماشین بخرد و بعد بچه دار شود.

افراد ثروتمند کم‌تر ازدواج کرده و فرزند می‌آورند

اکنون می‌بینید افرادی که دستشان به دهانشان می‌رسد و وضع مالی بهتری دارند دیرتر و کمتر ازدواج کرده و بچه می‌آورند و افراد فقیر تر بیشتر بچه می‌آورند. اینکه این موضوع را به اقتصاد گره بزنیم، یک گره ناجوری است و گره ذهنی است که تبدیل به گره اجتماعی می‌شود؛ اما اینکه از اقتصاد بِبُریم نیز اشتباه است.

کم کاری مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت

قانونی که مجلس وضع کرد (قانون جوانی جمعیت) به نظرم قانون خیلی مترقی است. مثلاً وام ۲۰ ساله به عروس و داماد می‌دهد و امکاناتی که به زوجین می‌دهد. البته جالب این است که قانون وضع شده و منبع آن نیز مشخص شده، اما مدیر مربوطه استفاده خود را نمی‌کند.

افرادی که وضع مالی بهتری دارند دیرتر و کمتر ازدواج کرده و بچه می‌آورند و افراد فقیر تر بیشتر بچه می‌آورند

به اعتقاد بنده مسئله اقتصادی مهم است، اما بیشتر تشویقی است تا تولیدی.باید حاکمیت همین قانون را پیاده کند؛ مسائل اقتصادی نیز حل می‌شود.

آقای دکتر! برخی درباره قانون جمعیت و جوانی می‌گویند بیش‌تر قوانین این قانون تشویقی است تا اینکه مشکلات را حل کند؛ مثلاً خانواده‌ها می‌گویند مشکل ما گرفتن ماشین و وام نیست بلکه در پایه اصلی دچار مشکل هستیم.

برای شما مثالی می‌زنم.«فردی سیاه رو کودکی را بغل کرده بود، اما کودک گریه می‌کرد؛ در علت گریه کردن کودک معضل خود مردی بود که کودک را بغل کرده بود، نه محبت‌هایی که این فرد به کودک می‌کرد.

موضوع این است که علیه جمعیت مخالفت کنیم؛ حالا با هر زبانی که می‌شود. اینکه زیر بنا درست شود خوب است؛ خب بنده نیز دوست دارم درآمد ناخالص ملی ۳ برابر شود و ارزش پول ما بالا برود؛معلوم است این کار خوب اقتصادی و اصل است که در آمد ناخالص تو به حدی بالا برود که زندگیت بدون دغدغه بگذرد.

اما قضیه، قضیه همان فرد سیاه رو است؛ اگر صبر کنیم این‌ها همه درست شود، پس کی فرد ازدواج کرده و بارور شود؟! مثلاً برای بیان بهتر بنشینیم تا نفت را از ما بخرند و تحریم را بردارند و شرایط کشور به شکل آرمانی محقق شود.

نباید این بحث را به این موضوعات وصل کرد. هر کس علم این قضیه را پیدا کرد، دلسوز این جمعیت خواهد شد.

ادراک جمعیتی در کشور وجود ندارد

ادراک جمعیتی در این کشور بسیار بد است و اگر دلسوزی نداشته باشیم و منتظر باشیم همه چی آماده شود آیا دیگر جمعیتی خواهیم داشت؟ بنده گاهی می‌شنوم که گفته می‌شود ۸ سال دیگر پنجره جمعیت ما بسته می‌شود.

در فرزندآوری هر دقیقه را گذراندن، تاخیر است

اما بنده می‌گویم اگر دروازه جمعیتی هم بسته شود ۸ سال که هیچ، بلکه ۱۰ سال هم باشد همین الان شما خلاف می‌کنید که در خصوص فرزند آوری تاخیر بیفتد. حالا منتظر بمانیم تا خانه و ماشین بخریم؛ این طور نیست، بلکه در فرزندآوری هر دقیقه را گذراندن، تاخیر است و اگر به جای ۸ سال ۱۰ سال دیگر هم فرصت باشد، باید همین امروز کاری کنید تا موفق باشید.

آمریکایی‌ها ۷۰ سال پیش فرد گرایی را در ایران بنیان کردند

بحث جمعیت وابسته به خانواده است. کشور ما خانواده محور نیست، بلکه فردگراست. ۷۰ سال پیش که آمریکایی‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمان را درست کردند؛ مثل خودشان فردگرایی را شکل دادند.

بعد از انقلاب، حمایت از خانواده و ازدواج را شکل دادیم و این ذهنیت خوبی است که قانونی شکل دادند، اما واقعیت کشور این است که فرد گرایی است.

ما در عسلویه و مکران بالاترین سرمایه‌گذاری را کردیم و چند ده هزار نفر نیروی کار بردیم اما هیچ کس با زن و بچه خودش نیست؛ چون آنجا جایی برای خانواده نیست.

همچنین در حوزه دانشگاهی اگر آقا و خانمی مجرد باشد اقبال بیش‌تری به این فرد داریم و ما فردگرایی را جایگزین خانواده کردیم. البته معتقدم الان گرفتاری ما کمتر است، اما در کنار این اعتقاد باید دانش اضافه شده و کاری انجام شود، اما نمی‌شود.

امتیاز خاص برای والدین خارجی چیست؟

آقای دکتر! توضیح دهید کشورهای موفق دنیا در حوزه جمعیت چه کاری کردند که ما باید انجام دهیم؟

مهمترین مولفه‌ای که کشورهای دیگر دارند این است که در فرزندآوری کار کردند. تقریباً در فرانسه، آلمان و کانادا اگر کسی ۴ فرزند داشته باشد، دیگر هیچ مسئولیت اجتماعی ندارد؛ فقط این فرد وظیفه دارد فرزندانش را بزرگ کند و حقوق، خانه و … را داراست.

هیچ مسئولیت اجتماعی بر دوش این فرد نبوده و این فرد دیگر نگران معیشت نیست و از دوشش برداشته می‌شود و وظیفه‌اش فقط تربیت فرزندان است.

نامه رسمی آلمان برای پذیرش پرستار و مامای ایرانی

کار دیگری که انجام می‌دهند پذیرش مهاجران ویژه برای اصلاح ساختار جمعیتی است. الان آلمان رسما به ما نامه نوشته که از پرستار و مامای شما را می‌پذیریم. قبلا می‌گفتند باید فرد زبان آلمانی بخواند یا… اما اکنون هیچ چیزی نمی‌خواهند و فقط می‌خواهند فرد به آنجا برود.

آمریکا نیز چنین کاری انجام می‌دهد. دو اتفاق عجیب و غریب در آمریکا در حال اتفاق است؛ «پروژه بیس» شده؛ یعنی بر مبنای یک پروژه، یک مولد مهاجر می‌دهد؛ مثلا فردی به این کشور پروژه ارائه می‌دهد و اگر آن تایید شد این فرد می‌تواند ۵ نفر را با خود به آنجا ببرد؛ یعنی غربالگری مهاجر پذیر را به اختیار همان یک فرد داده است.

در فرانسه، آلمان و کانادا اگر کسی ۴ فرزند داشته باشد، دیگر هیچ مسئولیت اجتماعی ندارد

آلمان نیز به موضوع نخبگان وارد شده؛ مثلا می‌گوید اگر تو یک دوستت را بیاوری به ازای آن به تو جایزه می‌دهیم.

فرزندآوری کلید طلایی افزایش جمعیت

نکته طلایی اصلاح جمعیت چیست؟

نکته طلایی اصلاح جمعیت فرزندآوری است و آن کشورها نیز روی این موضوع بیشتر از بقیه تاکید می‌کنند؛ چون می‌دانند در مهاجرپذیری مشکل فرهنگی به وجود می‌آید. اگرچه آن‌ها تلاش می‌کنند افراد را ببرند و اروپایی و امریکایی کرده و ذهن را عوض کنند، اما بالاخره دردسر خود را دارد، اما فرزندآوری بهترین کار و کلید طلایی است.

البته این همه کار نیست و زمان به ما اجازه نمی‌دهد تا بایستیم و فقط با فرزندآوری جبران کنیم، بلکه باید برنامه‌ریزی دیگری نیز برای آن داشته باشیم.

اجرای نصف قانون جمعیت نیز اوضاع جمعیتی ایران را روبراه می‌کند

آقای دکتر! به طور مشخص چه برنامه تسهیل‌کننده‌ای وجود دارد و پیشنهاد می‌کنید؟

اجرای قانون جمعیت. این قانون خیلی روشن است؛ حدود ۲۶۰ حکم دارد و اگر نصف این عدد نیز اجرا شود اوضاع ما روبراه می‌شود.

قانون جوانی جمعیت بسیار خوب طراحی شده است

یعنی شما معتقد هستید این قانون جوانی جمعیت کاملا جامع و خوب طراحی شده است؟

بله، بسیار خوب طراحی شده است. حالا اگر یک نقطه ضعفی در قانون وجود داشت و اصلاح کردید دست‌تان درد نکند؛ اما فعلاً بهترین اتفاقی است که افتاده است؛ از این شیرین تر چی هست که میلیاردها تومان پول برای این موضوع گذاشته شده و بعد نیز وظیفه اجتماعی برای آن گذاشته شده است؛ غیر از این، وام، مسکن و… نیز به افراد می‌دهند.

موضوع این است که باید مدیران ما به این قانون اعتقاد پیدا کنند که به نظرم اعتقاد دارند اما در اجرا کمی سخت شان است و عملیاتی کردن این قانون آن طور که مردم احساس کنند اتفاقی افتاده است را کم‌تر می‌بینیم. بنده تمام آبرویم پشت مسئله جمعیت است؛ هرچه بخواهند برای آن وقت می‌گذارم.

 

 

 

 

ایران چگونه در «چاه جمعیتی» نمی‌افتد/ شناسایی چالش‌های فرزندآوری

ایران چگونه در «چاه جمعیتی» نمی‌افتد/ شناسایی چالش‌های فرزندآوری

روند رو به افزایش سالمندی در کشور و در عین حال کاهش نرخ زاد و ولد و خانواده‌های تک فرزندی، باعث شده تا دست اندرکاران حوزه سلامت، نسبت به بحران جوانی جمعیت در کشور هشدار بدهند.

به گزارش خبرنگار مهر، روند نزولی نرخ زاد و ولد در سال‌های گذشته و در عین حال، افزایش جمعیت سالمند کشور، شرایطی را رقم زده که اگر تدبیری برای افزایش نرخ باروری اندیشیده نشود، ایران در سال‌های نه چندان دور به عنوان یک کشور پیر شناخته خواهد شد.

این در حالی است که اساس و زیربنای توسعه هر جامعه و کشوری، داشتن نیروهای جوان و فعال است که می‌بایست با افزایش نرخ زاد و ولد رقم بخورد.

شاید در این سال‌ها که کمتر به فکر افزایش نرخ جمعیت کشور بوده ایم، باعث شده این نگرانی در بین دست اندرکاران به وجود بیاید که فرصت زیادی برای جلوگیری از پیری کشور نداریم.

به طوری که برخی کارشناسان، فرصت ۵ ساله را عنوان می‌کنند و برخی نیز بر این عقیده اند که تعیین زمان، چندان هم منطقی نیست و باید به فکر راهکارهایی برای افزایش جمعیت بود.

ایران در آستانه بحران سالمندی

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به موضوع کاهش نرخ باروری در کشور، گفت: ما نگران هستیم که در آینده با سالمندی جمعیت، بحران‌های آتی از جمله بحران‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پیش رو داشته باشیم که البته غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به دستگاه‌ها، تاکید کرد: وزارت بهداشت، وظیفه و تکلیف قانونی خود می‌داند که در این عرصه و با این استراتژی و راهبرد بتواند قدم جدیدی را بردارد. امیدواریم با توجه به ظرفیت‌ها برای باروری سالم، فرزندان سالم و زندگی سالم بتوانیم افراد را به فرزندآوری تشویق کنیم و در این راستا بیشتر قدم برداریم. در حال حاضر اهتمام خانواده‌ها باید در جهت فرزندآوری بیش از دو فرزند باشد و اگر به دنبال این هستیم که ایرانی پویا، بالنده و جوان داشته باشیم باید داشتن ۳ یا ۴ فرزند را در دستور کار خود قرار دهیم.

حیدری افزود: در دل قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» تسهیلات حمایتی بسیار مناسبی برای فرزندآوری فراهم شده که از جمله آنها می‌توان به تسهیلات معیشتی، آموزشی و یا مواردی که مربوط به زندگی استدر دل قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» تسهیلات حمایتی بسیار مناسبی برای فرزندآوری فراهم شده که از جمله آنها می‌توان به تسهیلات معیشتی و آموزشی است، اشاره کرد. در کنار این تسهیلات قانونی، وزارت بهداشت هم خدمات مشاوره‌ای برای مردم و دانشجویان، آموزشی و همچنین خدمات درمان ناباوری، اقداماتی را انجام داده و همه این موارد ذیل قرارگاه جوانی جمعیت، شکل گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: امیدواریم به سرعت بتوانیم وقت از دست رفته را جبران کنیم. ضمن اینکه اگر بخواهیم آینده ایران را ضمانت کنیم باید بتوانیم فرزندآوری و کمبود نرخ رشد باروری در کشور را جبران کنیم و گرنه به سرعت دیر می‌شود.

جمعیت مؤلفه اساسی و اقتدار ملی هر کشور است

فرناز اهدایی‌وند مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که جمعیت مؤلفه مهم و اساسی اقتدار ملی هر کشور است، گفت: نیروی مولد و جوان به عنوان عامل پایایی یک کشور و یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها است و قطعاً هر جامعه‌ای برای پیمودن مسیر آینده نیاز به جمعیت جوان دارد.

وی با اشاره به آمارهای باروری در کشور، تاکید کرد: در بند اول سیاست‌های کلی جمعیت کشور آمده است ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت منوط به افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است.

اهدایی وند ادامه داد: میزان باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری به دنیا می‌آورد بنابراین نرخ باروری پایین‌تر از سطح جانشینی (کمتر از ۲.۱) از چالش‌های اصلی ما است.

وی با اشاره به اینکه الگوی سنی باروری نشان دهنده کاهش میزان باروری در همه سنین از جمله گروه‌های سنی جوان است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن، متوسط رشد جمعیت طی سال‌های اخیر کاهش داشته و این روند، هشداری جدی برای جمعیت است.

به گفته اهدایی وند، پیش بینی می‌شود که جمعیت سالمند کشور در طی ۲۰ سال آینده ۲ برابر شود، در حالی که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر کشور در پنجره فرصت جمعیتی قرار دارد و تا چند سال آینده این پنجره همچنان باز است، عنوان کرد: کشور ما سال‌ها دارای جمعیت جوان بوده و همچنان لازم است با افزایش فرزندآوری این ثروت، حفظ و صیانت شود.

شناسایی ۲۱ مانع برای فرزندآوری

امیرحسین بانکی پورفرد رئیس کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۳ ماده و ۲۰۵ حکم دارد که تنها ۲۰ درصد از مواد این قانون اجرایی شده است، گفت: ۲۱ مانع را برای فرزندآوری شناسایی شده و راه حل‌های آن را نیز بررسی کرده ایم.

طرح جوانی جمعیت ۷۳ ماده و ۲۰۵ حکم دارد که تنها ۲۰ درصد از مواد این قانون اجرایی شده استوی افزود: یکی از موانع، زوج‌های نابارور هستند، مانع بعدی سن ازدواج است که به تأخیر افتاده است.

بانکی پورفرد، به تفکیک موانع فرزندآوری از لحاظ اجتماعی و اقتصادی پرداخت و گفت: در الگوی مسکن، حقوق دستمزد، قواعد اشتغال، تسهیلات آموزشی برای خانم‌های دانشجو، تسهیلات اشتغال برای خانم‌های کارمند و خانه دار، هدفمندی یارانه‌ها، مالیات، مهاجرت، بهداشت و درمان؛ سعی کردیم در ابعاد مختلف این موانع را بررسی کنیم.

وی افزود: قانون را طوری تدوین کردیم که هر دستگاهی مسئول اجرای کار خود است و هیچ ارتباطی به تشکیل ستاد ملی جمعیت ندارد. زیرا، کار ستاد ملی جمعیت، هماهنگی بین دستگاهی و نظارت درون دولت بر اجرای قانون است.

ایران چگونه در «چاه جمعیتی» نمی‌افتد/ شناسایی چالش‌های فرزندآوری

نکات مثبت قانون جوانی جمعیت

از نکات مثبت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این است که برای هر دستگاه وظیفه‌ای مشخص شده است، به طوری که در ماده ۷۱ این قانون، بندی وجود دارد که تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند کارهایی که در قانون تعریف شده است را انجام دهند. زیرا، تمام دستگاه‌ها نتوانستند آنچه که در قانون پیش بینی شده بود را در قانون ۱۴۰۱ بیاورند.

چالش مسکن خانواده‌ها

پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، درباره ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: در متن قانون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است که در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و نرخ باروری پایین است، یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوارهایی که بالای سه فرزند دارند و فرزند سوم آنها بعد از لازم الاجرا شدن قانون به دنیا آمده است واگذار کنیم‌براساس قانون در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و نرخ باروری پایین است، یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوارهایی که بالای سه فرزند دارند واگذار می‌شود.

وی افزود: در شهرهایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک واحد مسکونی از واحدهای مسکونی طرح‌های حمایتی برای خانوارها در نظر بگیریم.

اصلانی گفت: امتیاز ویژه‌ای که این قانون برای تشویق فرزند آوری دارد این است که اگر کسی از امکانات دولتی در حوزه مسکن استفاده کرده باشد و فرزند سوم به بعد پس از لازم الاجرا شدن قانون به دنیا بیاید می‌تواند مجدداً از امکانات دولتی و یارانه در حوزه مسکن استفاده کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: در کلانشهرها زمین یا واحد مسکونی نداریم که بخواهیم معرفی کنیم بنابراین قانون این اجازه را داده است که در نزدیک‌ترین شهر محل سکونت پدر یا مادر و یا محل تولد پدر یا محل تولد مادر بتوانیم این امکانات را در اختیار خانوارها قرار دهیم.

اصلانی گفت: مانند همه برنامه‌های حمایتی، عموماً افرادی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند ساماندهی مسکن حمایتی در حوزه شهرهای جدید اطراف کلانشهرها است و یا شهرهای نزدیک و مجاور به محل سکونت آنها.

وی افزود: در سامانه طرح‌های حمایتی بخشی ایجاد شده است تحت عنوان خانوارهایی که دارای سه فرزند به بالا هستند می‌توانند ثبت نام کنند، به طوری که تا کنون حدود ۲۹ هزار و ۶۵۰ نفر ثبت نام کرده اند که بیشترین فراوانی در استان تهران است.

به گفته اصلانی، حدود ۸۱ خانوار دارای هفت فرزند به بالا هستند که بیشترین فراوانی در سیستان و بلوچستان است.

چاه جمعیتی در پیش روی ایران

سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که شاخص باروری کل در کشور اکنون ۱.۶۷ درصد است و رسیدن این آمار به کمتر از ۱.۵ درصد موجب ایجاد «چاله جمعیتی» می‌شود، گفت: رسیدن به شاخص ۱.۳ درصد منجر به ایجاد «چاه جمعیتی» می‌شود که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.

وی افزود: کشورهایی که در چاه جمعیتی افتاده‌اند مانند برخی کشورهای اروپایی دیگر نتوانسته‌اند از آن خارج شوند. لذا کشور آلمان سالانه به مهاجرت پذیری روی آورده و سالانه ۳۰۰ هزار مهاجر می‌پذیرد، ژاپن هم پذیرای مهاجران است. شاخص TFR در این کشورها به زیر ۱.۳ درصد رسیده است.

برکاتی با اشاره به اینکه این کشورها مجبورند برای پر کردن چاه جمعیتی سراغ راه‌هایی به جز زاد و ولد بومی خود بروند که خیلی نگران کننده است، گفت: در پنج سال گذشته شاخص باروری تمام استان‌های کشور ۲۰ درصد افت داشته است. فقط در سال ۹۹، ۲ استان رشد منفی نداشته‌اند.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کاسته شده است، به نحوی که جمعیت جوان از ۲۵ میلیون نفر در بازه زمانی اعلام شده به ۲۰ میلیون نفر رسیده است. جوانان متولد نیمه اول و دوم دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به مرور زمان از سن جوانی که تا ۳۰ سالگی است، خارج شده‌اند.

برکاتی با عنوان این مطلب که متوسط سن جمعیت کشور که ابتدای انقلاب ۲۲ سال بوده و اکنون به ۳۲ سال رسیده است، گفت: الان با جمعیتی که ۱۰ سال مسن‌تر شده است و سه دهه بعد به بالای ۴۰ سال خواهد رسید، بسیار چالش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کم شده است، افزود: در سال ۱۴۳۰ مطابق نقشه جمعیتی سازمان ملل، کشوری خواهیم بود با ۹۵ میلیون جمعیت که نزدیک به ۳۰ میلیون سالمند خواهد داشت.

وضعیت سن ازدواج در کشور

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جهت رفع دغدغه‌های خانواده‌ها برای تشکیل خانواده و فرزند آوری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای مرکز آمار در حال حاضر ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور در سن ازدواج هستند گفت: این افراد تا کنون ازدواج نکرده اند. سن متعارف ازدواج برای مردان ۱۵ تا ۳۵ سال و زنان ۱۸ تا ۲۹ سال ثبت شده که بیشترین ازدواج‌ها در این سنین ثبت شده است.

محزون تاکید کرد: همچنین از این تعداد ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را مردان و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه سن ازواج نیز بالا رفته اما هنوز بیشترین ازدواج‌ها در این بازده سنی هستند که البته در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی به آمار تک فرزندی در کشور اشاره کرد و گفت: همچنین براساس آمارهای موجود ،۱۹ درصد خانواده‌ها تک فرزند، ۱۳.۵ درصد بدون فرزند ،۲۶ درصد دو فرزند و ۱۴ و نیم درصد نیز دارای سه فرزند بودند.

نکته آخر

به نظر می‌رسد برای اینکه وارد چاه جمعیتی نشویم، می‌بایست هر آنچه در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تکلیف شده است، تمام و کمال اجرا کنیم.

موضوعاتی مثل حمایت مالی از زوجین نابارور، کمک هزینه‌های مسکن و ترویج برنامه‌های فرهنگی در راستای تشویق به ازدواج و فرزندآوری، از سوی دستگاه‌های مسئول و متولی، به طور دقیق اجرا شود تا امیدوار بود ظرف چند سال آینده بتوان شاهد افزایش جمعیت کشور بود.

 

 

 

مروری بر پرونده «ژنرال»/آخرین وضعیت بخش جنجالی کرسنت

پرونده کرسنت یکی از پرونده های سنگین و البته به زعم کارشناسان اقتصادی ننگینی است که بخش دوم آن هنوز مفتوح است و با گذشت سال ها از تشکیل پرونده، هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده کرسنت که برگرفته از قراردادی به همین نام است از جمله پرونده‌های اقتصادی -سیاسی است که علیرغم گذشت چندین سال از تشکیل آن، همچنان مفتوح است.

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب از گاز ترش میدان سلمان بودکه در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم، بین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.

بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ میلادی با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فرآورده نشده میدان سلمان در اختیار شرکت کرسنت قرار گرفته و این شرکت نیز گاز ایران را به کشور امارات صادر کند.

اما بررسی دقیق‌تر این قرارداد نشان داد که قرارداد فروش گاز به کرسنت از جهات مختلف در تعارض با منافع ملی کشور بوده است که از جمله آن می‌توان به تحکیم ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه، رقم پایین و ثابت قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت و تحت تأثیر قرار گرفتن سایر قراردادهای گازی ایران با کشورهای مختلف از جمله ترکیه از قیمت پایین این قرارداد و غیره اشاره کرد.

مروری بر پرونده «ژنرال»/آخرین وضعیت بخش جنجالی کرسنت

فساد، رشوه‌های کلان، دلالی، پورسانت‌های کلان، کارشکنی‌های متعدد و… تنها بخشی از علل تشکیل پرونده‌های بین المللی و داخلی برای قرارداد کرسنت است.

آنطور که مسئولان قضائی داخلی می‌گویند: بعد از انعقاد این قرارداد، بررسی‌هایی می‌شود که در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته است و محتوای قرارداد به نفع کشور ما نبود.

در همان زمان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات گزارشاتی در خصوص سوءاستفاده‌هایی که در این قرارداد صورت گرفته به قوه قضائیه ارسال کرد که در نتیجه آن برای اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایران و همچنین وزیر وقت وزارت نفت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد.

انتقاد کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضائیه

حجت الاسلام حسن شجاعیرئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پرونده کرسنت ورود کرده است؟ گفت: متأسفانه در ماجرای کرسنت با پیگیری‌های ضعیفی که در سال‌های گذشته صورت گرفت، ایران در مظان اتهام قرار گرفت و در مقطعی چند میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شد و الان هم کشورمان در معرض خسارت چند میلیاردی دیگری قرار دارد.

برای اینکه از این خسارت جلوگیری شود، لازم است پرونده کرسنت در قوه قضائیه با جدیت دنبال شود و افرادی که در این ماجرا مرتکب فساد شدند، باید مورد محاکمه قرار گیرند و مجازات شوند.قوه قضائیه باید با افرادی که در پرونده کرسنت تخلف کردند و رشوه گرفتند، برخورد کند.

مروری بر پرونده «ژنرال»/آخرین وضعیت بخش جنجالی کرسنت

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند؟ هم اعلام کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی جلساتی را درباره این موضوع برگزار کرده است و مدتی قبل نیز یک هماهنگی بین کمیسیون اصل ۹۰ و مسئولان قوه قضائیه صورت گرفت تا قوه قضائیه به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کند و رسیدگی قضائی لازم انجام شود.

وی افزود: اگر در رسیدگی قضائی این نتیجه حاصل شود که واقعاً در این قرارداد فساد وجود داشته و رشوه‌ای اخذ شده است، باید بدون ملاحظه اینکه متهمان در چه سطح و چه افرادی هستند، حکم لازم برای آنان صادر و حکم هم باید بدون ملاحظه اجرا شود. الان ما در این مرحله قرار داریم که قوه قضائیه باید این رسیدگی را انجام دهد و ما پیگیر هستیم که حتماً این پرونده تعیین تکلیف شود.

پرونده وزیر نفت روی میز قاضی

ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در رابطه با پرونده کرسنت اعلام کرد: در بخشی از پرونده کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و پس از رسیدگی ۷، ۸ نفر به جزای نقدی و ۳ نفر در این پرونده به ۲ تا ۳ سال حبس محکوم شدند. در خصوص بخش دیگر پرونده که مربوط به وزیر نفت و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و دادگاه در حال بررسی است.

مروری بر پرونده «ژنرال»/آخرین وضعیت بخش جنجالی کرسنت

اگر چه بیست سالی از عمر قرارداد کرسنت یا به قول مخالفان و منتقدان این قرارداد، ترکمانچای نفتی می‌گذرد اما همچنان موضوع اتهاماتی که به وزیر وقت نفت در این پرونده زده شد، روشن نشده است.

کرسنت که بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن زنگنه منعقد شد و بر اساس آن قرار بود روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان با لوله‌کشی در خلیج فارس به امارات (مخزن مشترک با ابوظبی) صادر شود، تبعاتی دارد که هنوز لایه‌های پنهان آن روشن نشده به طوری که اگر چه بخش دوم و البته جنجالی این پرونده که مربوط به زنگنه یا به قول برخی رسانه‌ای ها ژنرال زنگنه است به دادگاه ارسال شده است اما به دلیل نقص در برخی اطلاعات، منتظر استعلاماتی بود تا روند رسیدگی قضائی کامل شود.

البته این همه ماجرا نیست و شش ماه پیش هم خبرهای غیر رسمی حاکی از عدم حضور زنگنه علیرغم احضارهای قضائی در دادگاه بود.

با توجه به اینکه اخذ این استعلامات زمان بر شده است به نظر می‌رسد روند پیگیری این پرونده در فضای غیر رسانه‌ای دنبال می‌شود و باید دید زنگنه که یکی از متهمان این پرونده است چه دفاعیاتی در دادگاه ارائه می‌کند و به طور کلی سیاست دستگاه قضا در دوره جدید نسبت به این پرونده عظیم و جنجالی چه خواهد بود؟

 

 

 

هفت سال تا سیاهچاله سالخوردگی جمعیت

هفت سال تا سیاهچاله سالخوردگی جمعیت

بر اساس آمار، اکنون به‌سرعت به سمت پیری می‌رویم و اگر با همین سرعت (که میزان نرخ باروری کل در حال کاهش است) پیش برویم تا ۲۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کشور پیر خواهند بود. با توجه به اینکه میزان باروری کل پایین است، فرصت جبران را تا ۱۰ سال دیگر نداریم. پیش‌بینی ما این است که تنها هفت سال مفید وقت داریم تا سرعت پیری جمعیت را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «حالا که هفته جمعیت است همه از پیری جمعیت و نرخ پایین باروری در کشور می‌گویند. نرخ باروری کشور حدود ۱.۷ درصد است که از نظر صابر جباری، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، این نرخ باید حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کند. برای رسیدن به این هدف تنها هفت سال فرصت است. اگر برنامه‌های فرزندآوری اجرا نشود و نرخ باروری افزایش پیدا نکند جمعیت ایران به‌شدت پیر می‌شود. جباری از وظایف دستگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت می‌گوید؛ وظایفی که البته نزد بسیاری از دستگاه‌های متولی به مراقبت از مادران باردار و شیرده خلاصه شده است. او این خبر را هم می‌دهد که تا چند ماه دیگر سامانه ثبت بارداری در کشور راه‌اندازی می‌شود؛ سامانه‌ای که مشخصات همه مادران باردار در آن ثبت می‌شود تا جلوی بسیاری از مشکلات بارداری از جمله سقط جنین و پایین‌بودن آمار زایمان طبیعی گرفته شود.

نرخ باروری در کشور چقدر است؟

نرخ باروری کل در ایران حدود ۱.۷ درصد است. این نرخ رابطه مستقیمی با افزایش موالید دارد و اگر نرخ باروری افزایش پیدا کند، در سیاهچاله پیری جمعیت نمی‌افتیم.

متوسط نرخ باروری باید چقدر باشد که نگران پیری جمعیت نباشیم؟

برای اینکه خیالمان راحت باشد باید نرخ باروری در فاز اول ۲.۱ درصد شود. البته باید این نرخ را افزایش دهیم و به بالای ۲.۵ درصد برسانیم. با نرخ باروری ۲.۵ درصد نمایه جمعیتی کشور همیشه جوان است. بر اساس آمار، اکنون به‌سرعت به سمت پیری می‌رویم و اگر با همین سرعت (که میزان نرخ باروری کل در حال کاهش است) پیش برویم تا ۲۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کشور پیر خواهند بود. با توجه به اینکه میزان باروری کل پایین است، فرصت جبران را تا ۱۰ سال دیگر نداریم. پیش‌بینی ما این است که تنها هفت سال مفید وقت داریم تا سرعت پیری جمعیت را کاهش دهیم. در حال حاضر میزان زاد و ولد سالانه، حدود یک میلیون نفر است که باید ۲.۵ درصد افزایش پیدا کند، یعنی باید سالانه حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نوزاد در کشور متولد شوند.

به نظرتان رسیدن به این هدف امکان‌پذیر است؟

رسیدن به این هدف خیلی سخت اما امکان‌پذیر است.

برنامه شما برای رسیدن به این هدف چیست؟

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بندهای قانونی زیادی دیده شده است. یکی از فلسفه‌هایی هم که قانونگذار اجرای این قانون را به صورت آزمایشی، هفت سال در نظر گرفته مبتنی بر همین آمار جمعیتی است. یک بخشی از قانون، مربوط به اعتمادسازی و امیدبخشی در راستای قانون است. هر کدام از دستگاه‌ها و ادارات که تابع قانون هستند باید اعتمادسازی کنند. سازمان‌ها و ارگان‌ها باید وظایف‌شان را درست انجام دهند. وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی، صداوسیما، بانک‌ها و سایر ارگان‌ها و ادارات باید هر کدام وظایفی را که در قانون برای آنها در نظر گرفته‌ شده انجام دهند و زیر نظر ستاد ملی جمعیت هماهنگ عمل کنند. بخشی از قوانین تعریف‌شده در راستای افزایش فرهنگ‌سازی عمومی است.

در وزارت بهداشت قرار است چه مسائلی دنبال شود؟

در وزارت بهداشت و درمان به فرآیندهایی که مرتبط با سلامت جمعیت است عمل می‌کنیم. به‌ عنوان مثال در زمینه‌های سقط جنین، فرآیندهای باروری، درمان ناباروری، ارائه خدمات به مادران باردار و شیرده و تقویت تغذیه کودکان زیر پنج سال باید کارهایی انجام‌ شود. علاوه بر اینکه باید فرآیندهای بهداشتی را در دسترس قرار دهیم و ارزان کنیم. اگر این کارها انجام شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که به اهداف‌مان می‌رسیم. به‌ عنوان نمونه ما طبق قانون، درمان ناباروری را تحت پوشش بیمه قرار دادیم.

اما عمر بیمه خدمات درمان ناباروری کمتر از چند ماه است و هنوز هم به مرحله اجرا نرسیده.

مقدمات کار انجام شده است. اینکه بیمه درمان ناباروری هنوز اجرا نشده، به‌ علت ناهماهنگی بین‌ دستگاهی است. به اضافه اینکه بخشی از دلایل اجرایی‌نشدن این قانون به‌ دلیل تشکیل‌نشدن ستاد ملی جمعیت است. این ستاد به‌ تازگی تشکیل شده و شروع به کار کرده است. در مجموع رویکرد وزارت بهداشت این است که خدمات در حوزه سلامت مرتبط با سلامت مادر و فرزند ارزان و در دسترس باشد.

در این مسیر بیمه‌ها چقدر همراهی می‌کنند؟

درخصوص مسائل مربوط به مادران و فرزندآوری، بخشی از امور متوجه قانون است و قانون مکلف کرده که دستگاه‌ها به‌ صورت مستقیم کار کنند. به‌ عنوان‌ مثال در زایمان طبیعی، بیمه‌ها را مکلف کرده خدماتی را به‌ طور کامل تحت پوشش قرار دهند. همچنین این قانون بندی دارد که می‌گوید وزارت رفاه که بیمه‌ها زیر نظر آن هستند باید بسته‌های ارزاق را میان مادران باردار و شیرده و کودکان زیر پنج سال توزیع کند.

قانون چنین وظایف و مسئولیت‌هایی را در نظر گرفته است اما چه ضمانتی وجود دارد که این قوانین اجرا شود؟

یک سامانه قرار است راه‌اندازی شود که خدمات بارداری، باروری، سقط‌جنین و … چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در آن ثبت می‌شود. اگر کار هوشمند شود عیب‌یابی هم راحت‌تر خواهد شد. برای مثال تخلف پزشکانی که مادران را به آزمایشگاه‌هایی که نباید، می‌فرستند مشخص می‌شود. تعداد افرادی که باید خدمات بگیرند اما خدماتی دریافت نمی‌کنند هم مشخص می‌شود. مسلما با این سامانه، بیمه‌ها هم راحت‌تر می‌توانند وظایفشان را انجام دهند. این طرح مهم است، زیرا قرار است خدمات را ابتدا به اقشار کم‌درآمد ارائه دهیم و بعد به اقشار پردرآمد بپردازیم.

غفلت از یک گروه خاص

طبق آخرین آمار منتشرشده سازمان ثبت احوال کشور، امسال نوزادانی که از مادران در گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ سال متولد شده‌اند، نسبت به سال قبل، حدود هفت درصد افزایش داشته است. مادران گروه سنی ۴۵ تا ۴۹ سال نیز که در گروه پرخطر فرزندآوری قرار دارند، ۱۲درصد بیشتر از سال قبل فرزند به دنیا آورده‌اند. زایمان در مادران ۵۰ تا ۵۴ سال نیز به نسبت سال قبل حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. افزایش آمار زایمان در سنین بالا می‌تواند هم برای مادر و هم برای کودک خطرناک باشد. این نه حرف ما بلکه حرف متخصصان است و البته می‌تواند به نظام سلامت هم فشار وارد کند. جباری اما می‌گوید در قانون جوانی جمعیت این گروه از مادران دیده نشده‌اند و وزارت بهداشت‌ و درمان هنوز برنامه‌ای برای سلامت مادران و جنین در این سنین تدوین نکرده است. آن طور که او توضیح می‌دهد تمام سیاست‌ها و توجه این قانون متوجه ازدواج جوانان است. برنامه‌های قانون هم به پایداری ازدواج و تمایل به فرزندآوری در سنین پایین خلاصه می‌شود. رئیس اداره جوانی جمعیت ادامه می‌دهد برنامه‌هایی برای نظام مراقبتی مادر و کودک در این سنین باید انجام شود؛ اتفاقی که البته هنوز وزارت بهداشت و درمان به آن بی‌توجه است.

 

 

 

۱۱ خودرو خارجی محبوب با حجم موتور کم‌تر از ۱۰۰۰ سی‌سی/ رنو کوئید ارزان‌تر از پراید‌

طبق اعلام مسؤولان وزارت صمت، عوارض واردات خودرو خارجی با حجم موتور کم‌تر از ۱۰۰۰ سی‌سی به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. در این گزارش تعدادی از خودروهای خارجی محبوب با حجم موتور پایین در بازار هند را معرفی می‌کنیم.

11 خودرو خارجی محبوب با حجم موتور کم‌تر از 1000 سی‌سی/ رنو کوئید ارزان‌تر از پراید‌

خبرگزاری فارس – سجاد زمانی علیشاه: به تازگی معاون وزیر صمت در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که عوارض واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی ۱۵ درصد پایین آمده و این خودروها فقط با عوارض ۱۰ درصدی وارد کشور خواهند شد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت در این باره گفته است: عوارض واردات خودرو بین ۱۰ تا ۹۵ درصد است و بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. هرچه حجم موتور بیشتر باشد عوارض واردات نیز اضافه خواهد شد. برخلاف تصور احتمالی موجود خودروهای با کمتر از هزار سی‌سی خوبی در بازار جهانی وجود دارند و در صورتی که عوارض ۱۰ درصدی بر واردات آنها اعمال شود با قیمت خوبی دست مصرف‌کننده ایرانی خواهند رسید.

در گزارش پیش رو تعدادی از این خودروها که در بازار کشورهای خارجی عرضه می‌شود با ذکر قیمت، مشخصات، حجم موتور و توان خروجی آنها معرفی خواهند شد.

* هیوندای ونیو

این خودرو یک SUV سه سیلندر با حجم موتور ۹۹۸ سی‌سی است که موتور این خودرو با استفاده از توربو شارژ اسب بخار نیرو تولید کند. البته این خودروی تولیدی شرکت هیوندای کره با دو موتور دیگر شامل ۱۲۰۰ سی‌سی بنزینی با قدرت ۸۳ اسب بخار و ۱۴۰۰ سی‌سی دیزلی با قدرت ۹۰ اسب بخار هم به بازار عرضه می‌شود.

در حالی که گیربکس این خودرو با موتورهای حجم بالاتر ۵ دنده دستی است، اما موتورهای کوچک آن با گیربکس ۶ دنده دستی یا ۷ دنده دو کلاچ عرضه می‌شود.

این خودرو مجهز به تنظیم خودکار هوای خودرو، کروز کنترل، شارژر وایرلس، پخش ۸ اینچ اسکرین تاچ اندروید، سانروف و کیلس استارتر است.

هیوندای همچنین برای این خودرو آپشن‌هایی نظیر سامانه الکترونیکی کنترل پایداری خودرو، ۶ ایربگ، ترمز ای بی اس، سامانه مدیریت پایداری خودرو و همچنین سنسورهای پارک در جلو و عقب آن ارائه داده است.

قیمت این خودرو در بازار هند از ۷۸۵ هزار روپیه تا یک میلیون و ۴۳۶ هزار روپیه است که با در نظر گرفتن قیمت روپیه‌ هند ۳۸۹ تومان در بازار آزاد، قیمت این خودرو بین ۳۰۵ میلیون تا ۵۵۸ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن عوارض ۱۰ درصدی با قیمت حدود ۳۳۵ تا ۶۰۰ میلیون تومان به بازار ایران خواهد رسید.

* هیوندای I20

این خودرو یکی از بهترین‌ خودروهای با موتور کمتر از هزار سی‌سی در بازار جهانی است که احتمالا با همان موتور ۹۹۸ سی‌سی توربو شارژ هیوندای ونیو با قدرت ۱۲۰ اسب بخار در بازار هند به فروش می‌رسد. البته این خودرو با دو موتور دیگر ۱۲۰۰ سی‌سی بنزینی ۸۳ اسبی،‌ و ۱۵۰۰ سی‌سی دیزلی ۱۰۰ اسبی در بازار هند هم موجود است. گیربکس این خودرو برای موتور هزار سی‌سی، ۶ دنده دستی یا ۷ دنده اتوماتیک است.

این خودرو دارای یک سیستم پخش لمسی ۱۰ اینچی اندروید است، سانروف داشته و به سامانه تصفیه هوای داخل خودرو مجهز است. برخی از آپشن‌های قابل نصب روی هیوندای I20 نیز شامل ۶ ایربگ، سامانه الکترونیکی کنترل پایداری خودرو و سنسور پارک در عقب است.

قیمت این خودروی هیوندای در بازار هند ۸۳۲ هزار تا یک میلیون و ۳۷۸ هزار روپیه است که معادل ۳۲۳ میلیون تا ۵۳۶ میلیون تومان است. با احتساب عوارض ۱۰ درصدی این خودرو احتمالا با قیمتی حدود ۳۵۵ تا ۵۹۰ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

*‌ کیا سونِت

از آنجا که شرکت خودروسازی کیا زیر مجموعه گروه خودروسازی هیوندای به شمار می‌رود این خودروی SUV هم در بازار هند با یک موتور ۹۹۸ سی‌سی با توان خروجی ۱۲۰ اسب بخار عرضه می‌شود که احتمالا با هیوندای I20 و هیوندای ونیو مشترک است. این خودرو همچنین با یک موتور ۱.۲ لیتری بنزینی ۸۲ اسبی و ۱.۵ لیتری دیزل ۱۰۰ اسبی در بازار هند در دسترس مشتریان قرار دارد.

کیا سونت مجهز به یک سامانه اطلاعات و پخش خودروی ۱۰ اینچی لمسی اندروید، شارژ وایرلس، ‌سانروف، سامانه تصفیه هوای داخل خودرو، ۶ ایربگ، سامانه مدیریت پایداری خودرو و کنترل الکتورنیکی پایداری در کنار ای بی اس است.

قیمت کیا سونت در بازار دهلی نو بین ۷۹۸ هزار روپیه معادل ۳۱۰ میلیون تومان، تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار روپیه معادل ۶۲۲ میلیون تومان است که با احتساب عوارض ۱۰ درصدی بین ۳۴۰ میلیون تا ۶۸۰ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

* هیوندای ورنا

این سدان تولیدی شرکت هیوندای با یک موتور ۹۹۸ سی سی که احتمالا با همه خودروهای قبلی مشترک است در بازار هند به فروش می‌رسد. همانطور که گفته شد موتور این خودرو با استفاده از توربو شارژ تا ۱۲۰ اسب بخار توان خروجی ایجاد می‌کند و فقط با یک گیربکس اتومات ۷ دنده در بازار هند به فروش می‌رسد. آپشن‌های هیوندای ورنا نیز شامل سانروف، سامانه نظارت بر فشار باد تایر، شارژ وایرلس، سنسورهای پارک در قسمت جلو و عقب خودرو، ترمز ای بی اس و سامانه هشدار سرعت است.

قیمت این خودرو در بازار هند از یک میلیون و ۸۷ هزار روپیه بر اساس آپشن‌ها تا یک میلیون و ۸۰۴ هزار روپیه معادل ۴۲۲ تا ۷۲۵ میلیون تومان در دسترس است. با احتساب عوارض ۱۰ درصدی این خودرو بین ۴۶۰ تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

* نیسان مگنیت

این خودرو با یک موتور ۹۹۹ سی سی تنفس طبیعی با قدرت ۷۲ اسب بخار و یک موتور توربو شارژ ۱۰۰ اسب بخاری در بازار هند عرضه شده است. موتور تنفس طبیعی این خودرو مجهز به گیربکس مجهز به ۵ دنده دستی بوده ولی موتور توربوشارژ آن هم با گیربکس ۵ دنده دستی و هم با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. این خودرو مجهز به سامانه اطلاعات و پخش ۸ اینچی لمسی اندروید بوده، لامپ جلوی ال ای دی دارد و با رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژ آلومینیوم به بازار عرضه می‌شود.

نیسان مگنیت همچنین دارای تهویه هوای اتوماتیک، شارژر وایرلس و سیستم تصفیه هوا است. در جلوی این خودرو دو ایربگ نصب بوده، ترمز ای بی اس دارد و مجهز به سامان الکترونیکی کنترل پایداری است. این خودرو در بازار دهلی نو ۶۰۰ هزار روپیه معادل ۲۳۳ میلیون تا یک میلیون و ۱۲۰ هزار روپیه معادل ۴۳۵ میلیون عرضه می‌شود که با احتساب عوارض ۱۰ درصدی چیزی حدود ۲۵۰ تا ۴۷۰ میلیون به ایران خواهد رسید.

 

* رنو کوئید

شرکت خودروسازی رنو از سال ۲۰۰۵ وارد بازار هند شده و هم اکنون یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های تولیدی این خودروسازی در بازار هند رنو کوئید است. این خودروی هاچبک با موتور ۹۹۹ سی سی به بازار هند عرضه می‌شود که البته با یک موتور ۸۰۰ سی سی هم در دسترس مشتریان هندی قرار دارد. موتور هزار سی سی آن قابلیت تولید ۶۸ اسب بخار و موتور ۸۰۰ سی سی آن ۵۴ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو با گیربکس ۵ دنده دستی یا ۵ دنده اتوماتیک در دسترس مشتریان است و دارای آپشن‌هایی نظیر سامانه اطلاعات و پخش ۸ اینچی لمسی، تهویه دستی هوا، ورودی کیلیس، شارژر در عقب خودرو و همچنین دوربین پارک عقب است.

رنو کوئید مجهز به ایربگ‌های جانبی، ای بی اس و سنسور پارک در قسمت عقب است. قیمت این خودرو در بازار هند ۴۶۸ هزار روپیه معادل ۱۸۲ میلیون تومان تا ۶۳۶ هزار روپیه معادل ۲۴۷ میلیون تومان عرضه می‌شود که با احتساب عوارض ۱۰ درصدی واردات به ایران با قیمت‌هایی حدود ۲۰۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

* فولکس واگن پولو

پولو یکی از مدل‌های محبوب تولیدی شرکت فولکس واگن است و هم شکل خوبی داشته و هم عملکرد خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در کنار قیمت مناسب ارائه می‌دهد. این خودرو با یک موتور ۹۹۰ سی سی تنفس طبیعی، با قدرت ۷۵ اسب بخار و یک موتور ۹۹۹ سی سی توربو شارژ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار در بازار عرضه شده است. گیربکس این خودرو هم ۵ دنده دستی، ۶ دنده دستی و ۶ دنده اتومات است و بر اساس سفارش مشتری ارائه می‌شود. این خودرو دارای سامانه اطلاعات و پخش ۶.۵ اینچی لمسی، سنسور باران، دو ایربگ جلو، کروز کنترل و سنسور پارک در قسمت عقب است.

فولکس واگن پولو با قیمت ۷۰۹ هزار روپیه معادل ۲۷۵ میلیون تومان تا یک میلیون و ۱۳۳ هزار روپیه معادل ۴۴۰ میلیون تومان در بازار هند در دسترس مشتریان است که با احتساب عوارض ۱۰ درصدی بین ۲۷۰ تا حدود ۴۸۰ میلیون تومان وارد ایران خواهد شد.

 

* اشکودا کوشاک

اشکودا کوشاک یک SUV نسبتا محبوب در بازار هند است و با موتور هزار سی سی عملکرد نسبتا خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است. این خودرو دارای یک موتور یک لیتر ۳ سلیندر توربو شارژ بنزینی با توان تولید ۱۱۵ اسب بخار و یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با تولید ۱۵۰ اسب بخار در بازار هند عرضه شده است. گیربکس این خودرو هم ۶ دنده دستی و ۷ دنده اتوماتیک بر اساس سفارش مشتری تحویل می‌شود.

کوشاک که تولید اشکودای جمهوری چک است دارای سانروف، سامانه اطلاعات و پخش ۱۰ اینچی لمسی اندروید، شارژر وایرلس، صندلی‌های برقی، پخش با ۶ بلندگو، ۶ ایربگ، سنسور پارک عقب، کنترل الکترونیکی پایداری خودرو، هشدار کمر بند ایمنی، سنسور تصادف، ای بی اس و دوربین عقب است.

قیمت اشکودا در بازار هند البته نسبت به دیگر رقبا کمی بیشتر بوده و بین یک میلیون و ۲۶۱ هزار روپیه تا ۲ میلیون و ۸۹ هزار روپیه متغیر است. با این حساب کوشاک با قیمت ۴۹۰ میلیون تومان تا ۸۱۲ میلیون تومان در بازار هند فروخته می‌شود که با احتساب عوارض ۱۰ درصدی بین ۵۴۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

* هیوندای آئورا

این خودروی کره‌ای با یک موتور یک لیتری ۱۲۰ اسبی توربو شارژ بنزینی و احتمالا مشابه موتورهای هیوندای ورنا، ونیو و کیا سونت عرضه شده است. هیوندای آئورا با تجهیزات جانبی شامل سامانه اطلاعات و پخش ۸ اینچی اندروید، کروز کنترل، شارژر وایرلس، صندلی قابل تنظیم، تهویه هوای خودکار در کنار دو ایربگ جلو و سنسورهای در عقب عرضه شده است.

قیمت این خودرو در بازار هند ۶۸۸ هزار روپیه معادل تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار روپیه متغیر است که معادل ۲۶۷ تا ۴۲۷ میلیون تومان برآورد می‌شود. با احتساب عوارض ۱۰ درصدی هیوندای آئورا می‌تواند با قیمت ۲۹۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان به ایران برسد.

 

* رنو ترایبر

این خودروی ۷ نفره با یک موتور یک لیتری ۷۲ اسبی در بازار هند عرضه شده و البته در آینده نزدیک قرار است به توربو شارژ هم مجهز شود. این خودرو با گیربکس ۵ دنده دستی یا ۵ دنده اتومات در بازار هند موجود بوده و دارای تجهیزات سامانه اطلاعات و پخش ۸ اینچی لمسی، رینگ‌های ۱۵ اینچی بزرگ، تهویه هوای خودکار، دو ایربگ در جلو، ایربگ‌های جانبی، ای بی اس، کروز کنترل و سنسور عقب است.

یکی از بهترین ویژگی‌های رنو ترایبر قیمت پایین علیرغم ظرفیت بالای آن است که باعث شده بسیاری از مردم هند توانایی خرید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند.

قیمت این خودرو در بازار آزاد هند ۶۰۰ هزار روپیه تا ۸۹۰ هزار روپیه بر اساس آپشن‌ها تعیین شده که معادل ۲۳۳ تا ۳۴۷ میلیون تومان است.

با احتساب عوارض ۱۰ درصدی واردات این خودرو بین ۲۵۶ میلیون تا ۳۸۱ میلیون تومان به ایران خواهد رسید.

 

 

 

 

ایجاد آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردم مأموریت جاسوس‌های فرانسوی و محکومین امنیتی

دو جاسوس فرانسوی که در پوشش گردشگر به ایران آمده بودند و از لحظه ورود به ایران تحت رصد وزارت اطلاعات بودند مأموریت داشتند تا ضمن جلساتی با برخی اعضای تشکل‌های خودخوانده صنفی اعتراضات خارج از چارچوب را زمینه‌سازی کنند.

ایجاد آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردم مأموریت جاسوس‌های فرانسوی و محکومین امنیتی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ساعت ۵۰ دقیقه بامداد، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری پروازی از مبدأ ‌ترکیه به ایران در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست؛ پروازی که برای وزارت اطلاعات کشورمان حائز اهمیت بود. این اهمیت به‌خاطر وجود ۲مسافر این پرواز بود که از ابتدا تحت رصد و مراقبت چشمان تیزبین نهاد اطلاعاتی کشورمان قرار داشتند.

سوژه‌ها هر دو فرانسوی بودند؛ خانمی ۳۷ساله به نام «سیسیل کوهلر» و فرد دوم مردی ۶۹ ساله به نام «چک پاریس». این دو نفر تحت پوشش توریست و با ویزای گردشگری وارد ایران شدند اما بررسی‌های وزارت اطلاعات و رصد آنها حاکی از این بود که جلسات و تحرکات آنها با اهدافی دیگر انجام می‌شود.

وزارت اطلاعات این دو فرد فرانسوی را در جلساتی تشکیلاتی و هماهنگی که با برخی از اعضایی که خود را کانون صنفی معلمان می‌نامیدند، تحت رصد داشت و تصاویری از حضور این دو جاسوس فرانسوی در این جلسات ثبت شده است.

سؤال مهم این است که دو فرد فرانسوی که ظاهرا برای مقاصد توریستی به ایران آمده‌اند از کجا افرادی را که به‌صورت خودخوانده به خویش اعضای صنفی معلمان نام نهاده بودند می‌شناختند و با آنها جلساتی را برگزار کرده بودند؟! تفکر به همین سؤال گویای همه‌چیز است.

نکته قابل تأمل‌تر آنکه در تصاویری که از جلسات این دو فرد فرانسوی با اعضای تشکیلات خودخوانده صنفی معلمان منتشر شده افرادی حضور دارند که همان‌ها در چند روز بعد در تجمعات حضور یافته و به صحنه‌گردانی آن تجمعات مشغول هستند.

این دو چهره چند روز بعد از جلسات صنفی معلمان در روز ۱۲ اردیبهشت در تجمع معلمان حضور پیداکردند؛ تجمعی که با حضور قشر فرهنگی کشور در واکنش به برخی مسائل اقتصادی و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان صورت گرفته بود و البته در آرامش برگزار شد.

در این میان اما دو فرانسوی و اعضای رابط آنها مانند «اسکندر لطفی»، «مسعود نیکخواه»، «شعبان محمدی» و «رسول بداقی» به ‌ترتیب در تلویزیون‌های معاند شروع به گفت‌وگو و جریان‌سازی کردند. دو جاسوس فرانسوی اعلام کردند در حال شکل‌دهی به نوعی اعتراض برای ایجاد ناآرامی هستند.

در روزهای اعتراض معلمان، تصاویر دیگری هم از مکان‌هایی که این افراد به اصطلاح توریست از آنها بازدید کرده‌اند به دست می‌آید ولی سابقه افراد حاضر در این عکس هم به توریست، تورلیدری و گردشگری ربطی ندارد.

براساس این گزارش در نهایت وزارت اطلاعات با در نظر گرفتن تلاش این افراد برای تأثیر و انحراف اعتراض صنفی معلمان روز ۱۷ اردیبهشت و قبل از خروج از کشور، هر دو را دستگیر می‌کند.

اعتراض فرانسه برای بازداشت جاسوسانش

پس از اعلام خبر بازداشت دو جاسوس مذکور وزارت خارجه فرانسه «بازداشت دو تبعه فرانسوی در ایران» را محکوم و سرپرست سفارت ایران را احضار کرد. در بیانیه‌این وزارتخانه ادعا شده است: «دولت فرانسه خواستار آزادی فوری این دو شهروند فرانسوی است.»

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که پس از بازداشت این دو جاسوس منتشر کرد آورده بود: «دو عنصر اصلی، از اتباع یک کشور اروپایی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی، از متخصصین حرفه‌ای در زمینه‌ ایجاد شورش و بی‌ثباتی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریو‌هایی را به مأمورین محلی خود آموزش داده بودند.»

دولت فرانسه با گستاخی تمام به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که دو تبعه این کشور که ظاهرا با هدف گردشگری به ایران آمده بودند چگونه از جلسات با اعضای یک کانون صنفی سر درآورده‌اند و آنها چگونه این افراد را می‌شناخته‌اند و در این جلسات به چه منظوری شرکت کرده‌اند؟!

ناامیدی دشمنان از تحریم و جنگ اقتصادی

به‌نظر می‌رسد دشمنان ایران از کارسازی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ناامید شده‌اند. در چنین حالتی آنها مشاهده می‌کنند که دولت سیزدهم در ایران بی‌توجه به فضاسازی‌های آنها در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و اصلاحات اقتصادی قدم برداشته و به سرعت در حال حرکت است.

در وضعیتی که دولت مترصد اصلاحات اقتصادی است علی‌القاعده ممکن است برخی تلاطم‌ها در اقتصاد رخ دهد که قطعا این تلاطم‌ها موقتی است و هنگامی که این اصلاحات به بار بنشیند شیرینی آن به کام تمام ایرانیان خواهد نشست.

حال در چنین وضعیتی دشمنان ناامید از تحریم‌های اقتصادی که در عرصه دیپلماسی هم نتوانستند برای بار دوم به اسم برجام ملت ایران را فریب دهند به فکر افتاده‌اند تا به موج‌سواری بر روی تلاطم‌هایی که در مسیر اصلاحات اقتصادی روی می‌دهد بپردازند و از این طریق عرض خویش برند.

این در حالی است که اکثریت قاطع مردم ایران با صبر و متانت و امیدی که به دولت مستقر دارند نگاه‌شان به فرداهایی روشن است که به یاری خداوند از پس استقامت و صبر نمودار خواهد شد.

نمونه­‌ای از نقشه اخیر دشمنان

یکی از نمونه‌های دیگری که در این مسیر توسط دشمنان برنامه‌ریزی شد تجمع برخی رانندگان اتوبوس در تهران بود. البته ذکر این نکته ضروری است که اکثر این رانندگان بی‌خبر از این برنامه‌ریزی‌های دشمنان بودند و قطعا با آنها و اهداف آنها هم راستا نیستند.

روز دوشنبه خبر تجمع برخی رانندگان اتوبوس در تهران، اختلالاتی را در حمل‌ونقل شهری به‌وجود آورد، اما اعتراض این عده به چه بود؟

مطالبه اصلی معترضان، افزایش حقوق

۵۷ درصدی طبق مصوبه وزارت کار است. شهردار تهران با حضور در بین رانندگان تأکید کرد که هرچه در توان داشته باشد برای این کار انجام می‌دهد اما تابع تصمیمات نهادهای بالادستی است.

آنچه سبب این تجمع شد انتشار برخی فیش‌های نادرست و غیرقانونی در سامانه بود که در آنها افزایش حقوق ۵۷ درصدی اعمال شده بود. انتشار این فیش‌ها خود عاملی برای تحریک رانندگان اتوبوس شد.

همزمان با اختلال در برخی مسیرهای اتوبوسرانی که باعث ایجاد‌ ترافیک در برخی مناطق تهران شد، برخی کاربران مجازی ضمن انتقاد از مسئولان شهرداری خواستار حمایت از رانندگان شدند و برخی نیز با انتشار فیش‌های حقوقی مدعی شدند که حقوق رانندگان نسبت به سایر اقشار چندان کم نیست.

نکته قابل تأمل آن است که فیش‌های حقوقی رانندگان اتوبوس ارقامی بین ۱۰میلیون تا ۱۸میلیون است. همین موضوع باعث شد تا کاربران فضای مجازی ضمن بازنشر این فیش‌ها به این نکته‌ اشاره کنند که دریافتی این رانندگان رقم کمی نیست که آنها به‌خاطر آن به عملی مانند تجمع دست بزنند.

بازی در پازل دشمنان

آنچه از پس وقایع رخ داده به دست می‌آید آن است که سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان در جریان اصلاحات اقتصادی که دولت در حال انجام آن است با گسیل عوامل مأموریت دار خود در تجمعات صنفی خارج از چارچوب و تحریک اصناف به اعتراضات معیشتی سعی می‌کنند تا دولت و ملت ایران را در مسیر اصلاحات اقتصادی ناکام بگذارند.

از سوی دیگر اعضای صنوف مختلف باید این را بدانند که در این برهه بیش از هر زمان دیگری باید تیزبین و هوشیار بود و نیز به این نکته توجه داشت که بازی در پازل دشمنان مردم ایران آن هم در پوشش مطالبات معیشتی و اقتصادی تنها دشمنان را به خواسته‌های شان خواهد رساند.

سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان به کمک تلویزیون‌های فارسی‌زبان درصدد هستند تا با تحریک اصناف مختلف بخشی از چرخه کار و یا خدمات را مختل کرده و به تبع آن عصبانیت جامعه را فراهم آورند و توجه به این نکته نیز ضروری است که در فضای عصبانیت و خشم هیچ خیر و سودی برای ما در داخل کشور حاصل نخواهد شد و کسانی که از این فضا سود می‌برند همان کسانی هستند که در مراکز اطلاعاتی دشمن نشسته‌اند.

در این‌باره کافی است به این فکر کنیم که آیا رژیمی مانند آل‌سعود دغدغه وضعیت معیشتی ما را دارند که در تلویزیون موسوم به «ایران اینترنشنال» ژست دلسوزی می‌گیرند یا انگلستانی که با ایجاد قحطی بزرگ عامل مرگ فجیع ۸ تا ۱۰میلیون ایرانی بر اثر گرسنگی شد که حالا با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نگران معیشت ایرانیان شوند؟

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*