گزارش / از شایعه تا واقعیت کارت یارانه نان

پرمصرف‌ها با نرخ آزاد باید نان بخرند!

 

ساخت مدرسه لاکچری در مناطق محروم برای آقازده‌ها

دور زدن قانون؛ این یک سنت شوم و ناپسندی است که بارها از آن در مقاطع و فضاهای مختلف شنیده ایم. حالا و در خبرهای تازه گزارش شده است که دور زدن قانون به ساخت مدرسه در مناطق محروم برای آقازاده ها نیز رسیده است؛ اقدامی عجیب که برای قبولی راحت تر در کنکور انجام می شود.

مدرسه آنلاین- چند روزی است که یک خبر عجیب اما واقعی فضای مجازی را در بر گرفته و دست به دست می شود؛ خبری که ناظر بر ساخت مدارس لاکچری در برخی مناطق محروم کشور توسط اقشار ثروتمند است تا از این محل بتوانند قبولی فرزندشان در کنکور را تسهیل بخشند.

به صورت مشخص در این باره گزارشی از رسانه ملی منتشر شده است که مرتبط با استان خراسان رضوی و شهرستان بینالود است.

در این منطقه از کشورکه در منطقه بندی کنکور منطقه سه محسوب می شود، گزارش شده است که گروهی از ثروتمندان شهر مشهد اقدام به تأسیس مدرسه ای لاکچری کرده اند تا فرزندان خودشان در آن تحصیل کنند و راحت تر در کنکور سراسری قبول شوند.

این اقدام و اتفاق در حالی رخ داده که به نظر می رسد تنها محدود به این نقطه از کشور نباشد. به ویژه از این بابت که از قرار معلوم در این رابطه دستور کار و قانون منع خاصی در نظر نگرفته است.

در همین رابطه احمد محمودی‌زاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در واکنش به ساخت مدارس غیردولتی و لاکچری در مناطق محروم و سوءاستفاده سایر مناطق از سهمیه منطقه سه کنکور می‌گوید: ما این موضوع را در مدارس دولتی و غیردولتی هم داریم که خانواده‌ها دو سال آخر مدرسه به جای دیگری می‌روند و در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند و تحصیل خود را ادامه می‌دهند تا از این سهمیه استفاده کنند.

وی اشاره می‌کند: شکل قانونی کار مشکلی ندارد اما نسبت به دلایل این رخداد باید تدبیری صورت گیرد، زیرا در سراسر کشور چنین اجازه‌ای وجود ندارد. قانون می‌گوید اگر مدرسه‌ای در منطقه سه قرار بگیرد دانش‌آموزانی که دو سال آخر متوسطه دوم در آنجا درس می‌خوانند می‌توانند از آن سهمیه استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید می‌کند: باید به دنبال اصلاح این موضوع در کشور باشیم تا مناطق سه دیگر مورد سوء‌استفاده مدارس دولتی و غیردولتی نباشند و دیگر نتوانند دو سال آخر تحصیل چنین کاری به صورت نمایشی انجام دهند؛ چون این سهمیه حق کسانی است که در مناطق کمتر توسعه‌یافته تحصیل می‌کنند.

محمودی‌زاده در واکنش به این پرسش که آیا ضرورت دارد این سهمیه اصلاح شود، می‌گوید: پیشنهاد من این است که دو سال آخر را ملاک قرار ندهیم و کل سال‌های تحصیلی مد نظر برای سهمیه قرار بگیرد. به هر حال ما پیگیر هستیم تا ببینیم برای این موضوع در آموزش و پرورش چه کاری می‌توان انجام داد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پایان تأکید کرد: مدارس غیردولتی چنین اجازه‌ای دارند که خارج از محدوده ثبت‌نام کنند و برخی از مدارس دولتی مانند استعدادهای درخشان نیز محدود به این موضوع نیستند اما اگر سهمیه‌ها اصلاً شوند، از حواشی موجود نسبت به برخی از آنها کاسته خواهد شد.

همانطور که مشاهده می شود و در اظهارات این مقام مسئول نیز دیده می شود، به لحاظ شکلی قانون منع خاصی در این باره ندارد و از این بابت شاهد دور زدن قانون به شکلی بسیار هوشمندانه از سوی اقشار ثروتمند هستیم؛ اقدامی که با عدالت فرسنگ ها فاصله دارد و زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

 

 

 

یارانه کالاهای اساسی به مردم داده می‌شود

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: معیشت مردم دغدغه رئیس جمهور است، قرار است یارانه کالاهای اساسی مستقیما به مردم داده شود.

یارانه کالاهای اساسی به مردم داده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در صفحه مجازی خود نوشت: « دغدغه رئیس جمهور، معیشت مردم است. بخش زیادی از کالاهای دارای یارانه دولتی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. تدبیر دولت این است که یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد و سرمایه ملی به تاراج نرود.»


مرتضوی

انتهای پیام/ب

 

 

 

 

در گذشته استعمال قلیان غالبا رفتاری مردانه محسوب می‌شد ولی این انگاره دستخوش تغییر شده است.

کد خبر:۱۱۱۷۴۸۴
تاریخ انتشار:۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ – ۱۸:۱۶۰۷ May 2022
 پیامدهای تلخ افزایش ۵۷ درصدی زنان قلیانی
قلیان در طول تاریخ یک فعالیت بظاهر لذت‌بخش برای مردان بوده ولی امروزه این پدیده، متاسفانه به شکل شگفت‌انگیزی احیا شده و به طرز چشمگیری شاهد افزایش مصرف قلیان در میان دختران و زنان هستیم.به گزارش تابناک، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: بتازگی، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در همین‌باره گفته: «صرف قلیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال، در بین زنان۵۷.۶ درصد و در بین مردان۱۷.۸درصد افزایش داشته است. به‌طور کلی حدود ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان در این گروه سنی داشته‌ایم.» (منبع خبر: باشگاه خبرنگاران) در ادامه، نگاهی به دلایل و آسیب‌های این ماجرا خواهیم داشت.

گذار از سنت به تجدد

در گذشته استعمال قلیان غالبا رفتاری مردانه محسوب می‌شد ولی این انگاره دستخوش تغییر شده است. جایگاه دختران و زنان جوان به سبب گذار از سنت به تجدد و به هم ریختن هنجارهای سنتی، تغییر کرده است. این تغییر نقش نتایج مثبت زیادی هم داشت اما در مواردی به انجام رفتارهایی منجر شد مثل قلیان کشیدن، یعنی در کنار اشتغال و ادامه تحصیل و خیلی چیزهای دیگر، برخی رفتارهای نادرست که در کلیشه رفتارهای مردانه می گنجید هم توسط برخی از خانم ها تکرار شد. رفتاری که مرد و زن ندارد و برای هر دو مضر و اشتباه است.

به عبارت ساده‌تر انگاره‌های فرهنگی که غالبا استعمال دخانیات را به مردان نسبت می‌داده با تغییر ساختارهای سنتی و بنیان‌های هویتی زنان به چالش کشیده شده است و به همین دلیل شاهد استعمال روزافزون دخانیات در زنان هستیم.

قلیان کشیدن دختران و زنان، آسیب مضاعف به جامعه

دود توتون حاوی بیش از چهار هزار ماده مختلف شیمیایی است که طی فرایند سوختن با بیش از ۴۰ ماده سرطانی ترکیب می‌شود و با بیماری‌های بسیاری همچون سرطان دهان، ریه، کاهش عملکرد تنفسی، کاهش بارداری و بیماری‌های قلبی- عروقی ارتباط دارد.

اما این مسئله زمانی بغرنج می‌شود که بدانیم به رغم آگاهی از آسیب‌های جسمانی متعدد، قلیان به صورت دسته جمعی و حتی در برخی موارد به صورت خانوادگی استعمال می‌شود. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که مصرف قلیان در بین زنان به طرد اجتماعی شدیدتر، ایجاد نسل معتاد، افزایش احتمال ابتلای خانواده به بیماری‌های هپاتیت، سل، سقط جنین، کاهش ارتباط با افراد عادی و افزایش ارتباط با معتادان منجر می‌شود. مضاف بر این که با توجه به نقش زنان در نگه‌داشت و بقای خانواده و به ویژه تربیت نسل آینده، عواقب و پیامدهای استعمال دخانیات به ویژه قلیان دو چندان می شود.

 

بی‌تفاوتی خانواده از عوامل اصلی قلیانی‌شدن دختران

بیشتر مصرف‌کنندگان، قلیان را همراه با خانواده یا همسالان خود مصرف کرده‌اند و جالب است که بدانید معمولا استعمال قلیان در بین دختران برای اولین بار همراه با خانواده بوده است.

به نظر می‌رسد نگرش سهل‌گیرانه به کشیدن قلیان توسط نوجوانان بویژه دختران در درون خانواده می‌تواند به گسترش مصرف آن و افزایش وابستگی و بیماری در ارتباط با مصرف قلیان منجر شود، به همین دلیل پژوهش‌های مختلف کاهش حساسیت‌ها و نبود مانع و سرپرست و مجاورت خانوادگی را از عوامل مهم مداخله‌گر و زمینه‌ساز مصرف قلیان در دختران و زنان جوان ذکر می‌کنند.

 

در دسترس‌بودن، یکی از دلایل افزایش مصرف قلیان

وقتی پا به شهر می‌گذاریم قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌های سنتی و رستوران‌های زیادی را می‌بینیم که به راحتی در حال عرضه کردن قلیان با انواع طعم‌های لذت بخش است. در همین زمینه شواهد و یافته‌های برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف قلیان با افزایش قهوه‌ خانه‌ها و چایخانه‌ها ارتباط مستقیمی دارد. به عبارت دیگر دسترسی به ابزار و ادوات استعمال قلیان بسیار آساتر شده است به طوری که کاملا در معرض دید عموم قرار دارد و همین مسئله قبح‌زدایی را تسهیل می‌کند و موجب می‌شود که افراد خطرات جسمانی و روانی ناشی از استعمال قلیان را کمتر برآورد کنند. این مسئله در دختران بغرنج‌تر به نظر می‌رسد چرا که همان‌طور که اشاره شد، غالبا اولین استعمال دختران در جمع خانوادگی صورت می گیرد و متاسفانه خانواده‌ای که باید شبکه امنی به منظور افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی فرد باشد، به دلیل سهل انگاری اعضای خانواده و به ویژه والدین دروازه ورود به مواد دخانی و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در برخی از کشورهای دنیا به منظور کاهش و کنترل استعمال روز افزون اعتیاد به دخانیات، قوانین سفت و سختی وضع می‌شود. به عنوان مثال فروشندگان مواد دخانی اجازه در معرض دید قرار دادن این مواد در انظار مردم را ندارند و با این راهکار سعی دارند که استعمال دخانیات را محدود به افراد خاصی کنند و از همه‌گیر شدن آن جلوگیری می‌کنند.

 

پیشگیری بهتر از درمان

تحقیقات متعدد نشان داده است که بیشتر معتادان به دخانیات، مصرف آن را از قبل از ۱۸ سالگی و با سیگار یا کشیدن قلیان آغاز کرده‌اند. بنابراین طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری با رویکرد سطح اول پیشگیری (قبل از شروع هرگونه آسیب) در سنین پایین‌تر می‌تواند از بیشترین تاثیر برخوردار باشد. در این سطح نقش رسانه‌ها و آموزش و پرورش می‌تواند مکمل و حمایت کننده نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد به مواد دخانی باشد.

از شایعه تا واقعیت کارت یارانه نان

تصویری با عنوان کارت یارانه‌ نان در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که صحت ندارد.

از شایعه تا واقعیت کارت یارانه نان

از شایعه تا واقعیت: دولت سیزدهم، اقدامی که دولت روحانی باید سال‌ها پیش در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام میداد را در دستور کار قرار داده است.

دولت رییسی قصد دارد اصلاحات مهم اقتصادی را در راستای عدالت و حذف سود عده‌ای خاص کلید بزند و آن طور که دولتمردان گفته‌اند حاضرند در این راه از آبروی خودشان هم بگذرند. یکی از موضوعات مهم در این خصوص آزادسازی قیمت ‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است.

در همین رابطه برخی مغرضان تصاویری فتوشاپی را با عنوان کارت یارانه نان منتشر کردند که صحت ندارد.

 معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این باره گفت: زیرساختی طراحی شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالا‌های اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند. به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها. نیازی به هیچ کارت جدید و حساب بانکی جدید نیست و خرید با کارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد. قیمت و شکل خرید نان هم هیچ تغییری نمی‌کند.

همچنین مخبر، معاون اول رئیس جمهور شب گذشته با تاکید بر اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، گفت: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌

 برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.

مخبر تاکید کرد: این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

وزارت کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است.

در این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده اند.

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جزئیات انتقال نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش/ “رضایت کارمند” در اولویت است

جزئیات انتقال نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش/ "رضایت کارمند" در اولویت است

سرپرست دانشگاه پیام نور درباره طرح انتقال نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش گفت اجرای این طرح هنوز قطعی نیست، چرا که ما باید مطمئن شویم که رشته و تخصص نیرویمان مورد نیاز دانشگاه نیست و با رفتن کارمند خلائی در دانشگاه ایجاد نمی‌شود و پیش‌بینی می‌کنم تا دو ماه دیگر بتوانیم در این زمینه به جمع‌بندی برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اسفندماه سال گذشته «قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش از استخدام ۲۵ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت کارمندان مازاد ادارات دیگر نیز می‌توانند در صورت تمایل به آموزش و پرورش منتقل شوند. پس از آن دانشگاه پیام نور هم اطلاعیه‌ای برای انتقال کارکنان این دانشگاه به وزارت آموزش و پرورش صادر کرد.

«ابراهیم تقی‌زاده» سرپرست دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جزئیات این تصمیم‌گیری گفت: ما هنوز در مورد این موضوع به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و باید نتیجه بررسی‌ها را نهایی کنیم ضمن اینکه اجرای چنین تصمیمی باید مورد توافق و رضایت کارکنان باشد و در واحدهایی این اقدام صورت بگیرد که در رشته‌ها و شاخه‌ها نسبت به تعداد دانشجو مازاد نیرو داشته باشیم.

او در ادامه توضیح داد: ممکن است ما در مرکز یا واحدی به طور مثال ۵۰ کارمند داشته باشیم و نسبت آن را با تعداد دانشجوها بسنجیم و به تعدادی نیروی مازاد برسیم. البته ممکن است چنین وضعیتی وجود داشته باشد که تاکید می‌کنم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و فهرست کاملی از وضعیت مراکز به ما نرسیده و نمی‌توانیم قطعی در موردش صحبت کنیم و ممکن است اصلا نیروی مازادی نداشته باشیم. چنانچه مراکز موضوع نیروی مازاد را به ما اعلام کنند، تازه آن زمان ما این موضوع را به آموزش وپرورش اعلام خواهیم کرد و وزارت آموزش و پرورش جزو مراکزی است که می‌تواند برای انجام این کار مورد تفاهم نهایی قرار بگیرد.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه بررسی نیروهای مازاد در سراسر واحدهای پیام نور کشور انجام می‌شود، در مورد زمان اعلام نتیجه نهایی این تصمیم‌گیری گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا دو ماه دیگر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، اما نمی‌توانیم فعلا مسئله‌ای را قطعی اعلام کنیم و در بدنه کارکنان خودمان استرس به وجود بیاوریم در حالی که هنوز چیزی قطعی نیست. برای این کار ما همه جوانب را در نظر می‌گیریم و بررسی می‌کنیم آیا اصلا نیروی مازاد داریم. حتی ممکن است یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور چنین درخواستی به ما بدهد و ما علی رغم رضایت کارمند، نتوانیم با در خواستش موافقت کنیم.

او توضیح داد: به طور حتم در تصمیم گیری در مورد این مسئله باید قطعا رضایت کامل کارمند را در نظر بگیریم و ما هم مطمئن باشیم که رشته و تخصص فرد مورد نیاز دانشگاه نیست. ممکن است فرد از رشته‌ای باشد که دانشگاه به آن نیاز دارد و حتی اگر کارمند هم راضی باشد ما نتوانیم با انتقال او موافقت کنیم. دانشگاه باید اطمینان داشته باشد که با رفتن کارمندش خلائی در دانشگاه و ماموریتش ایجاد نمی‌شود، تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم. در هر حال رضایت کامل کارمند برای ما صد در صد در اولویت است.

 

 

 

 

استانهای مرزی بهشت قاچاقچیان روغن

۶ استان مرزی؛ بهشت قاچاقچیان روغن

آمارها نشان می‌دهد تا بهمن سال گذشته سه برابر میزان نیاز، روغن به ۶ استان مرزی سرازیر شده است و این یعنی دستبرد حداقل ۹۵ میلیون دلاری قاچاقچیان به یارانه ای که باید به جیب ملت می رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته‌های اخیر گرانی و کمبود برخی کالاهای اساسی از جمله روغن حکایت از ایرادات جدی در تنظیم بازار این محصولات دارد. کاهش عرضه روغن در فروشگاه‌ها از اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و خبرگزاری مهر در گزارش‌های متعددی به این مساله پرداخت، (جزئیات بیشتر را اینجا و اینجا بخوانید) کاهش عرضه این کالای اساسی در هفته‌های اخیر تشدید شده به طوری که در بسیاری از فروشگاه‌ها عرضه روغن سهمیه بندی شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

این در شرایطی است که دولت اصرار دارد روغن به قیمت سال گذشته عرضه شود اما این یارانه در حال حاضر به دست مردم نمی‌رسد چرا که علاوه بر کمبودی که اتفاق افتاده، برخی از فروشگاه‌ها قیمت‌های قبلی را مخدوش کرده و کالا را با هر قیمتی که می‌خواهند، به مردم عرضه می‌کنند. این در شرایطی است که دولت اصرار دارد روغن به قیمت سال گذشته عرضه شود اما این یارانه در حال حاضر به دست مردم نمی‌رسد چرا که علاوه بر کمبودی که اتفاق افتاده، بسیاری از فروشگاه‌ها قیمت‌های قبلی را مخدوش کرده و کالا را با هر قیمتی که می‌خواهند، به مردم عرضه می‌کنند به طوری که قیمت مصوب روغن ۹۰۰ گرمی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است اما تا ۲۵ هزار تومان هم به مصرف کنندگان فروخته می‌شود!

از جمله دلایل این اتفاق کاهش تولید و عرضه روغن از سوی کارخانجات تولیدی است که به قیمت مصوب این کالا که مربوط به اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ است، اعتراض دارند. در کنار این مساله اتفاق مهمی که رخ داده افزایش قاچاق روغن نباتی از کشور است.

رکورد تولید روغن شکسته شد اما بازار با کمبود و سهمیه بندی مواجه است!

به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۲ میلیون تن انواع روغن نباتی در کشور تولید و توزیع شد که این رقم در تاریخ ۸۰ ساله صنعت روغن نباتی ایران بی سابقه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید) این افزایش تولید در حالی اتفاق افتاده که کمبود عرضه این کالا از همان سال گذشته آغاز شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که گسترش قاچاق روغن نباتی به دلیل تفاوت قیمت در داخل و خارج از مرزها اتفاق افتاده چرا که هزینه یک تن روغن بسته بندی شده در داخل ٨۵٠ دلار است اما در خارج از مرزها فقط قیمت خام آن ٢۵٠٠ دلار است!

نامه هشدارآمیز یک مقام وزارت جهاد درباره قاچاق روغن / در سیستان و بلوچستان ۱۰ برابر نیاز، روغن توزیع شد!

همچنین نامه‌ای که به دست خبرنگار مهر رسیده نشان می‌دهد که در اسفندماه سال گذشته، ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به عباس عسکرزاده، معاون بازرگانی این وزارتخانه درباره ورود بیش از حد روغن به استان‌های مرزی هشدار داده و خواستار پیگیری جدی این مساله شده بود. در متن این نامه آمده است:

بر اساس گزارش اخذ شده از سامانه جامع تجارت در بازه زمانی ابتدای آبان تا آخر بهمن ماه، برای استان‌های مرزی، میزان حجم ورودی روغن به استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و هرمزگان بیش از میزان نیاز استان بوده است. با توجه به هشدارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهشمند است دستور فرمائید مراجع نظارتی وارد عمل شده و موضوع مازاد عرضه در این استان‌ها مورد پیگیری جدی قرار گیرد. میزان نیاز هر استان به روغن نباتی، بر اساس میزان توزیع ماهانه ۱۸۰ هزارتن، برآورد و در جدول درج شده است.

 

بر اساس جدول مذکور در حالی که نیاز استان سیستان و بلوچستان حدود ۵ هزار تن روغن بوده این استان تا آخر بهمن ۱۴۰۰ حدود ۵۰ هزار تن روغن دریافت کرده است، یعنی ۱۰ برابر بیشتر از نیاز و این درباره شش استان دیگر نیز مشهود است. جدول فوق نشان می‌دهد ۶ استان مرزی نیاز به حدود ۳۵ هزار تن روغن داشته اما ۹۳ هزار تن به این استان‌ها روغن تزریق شده است که با توجه به اختلاف قیمت ۱۶۵۰ دلاری در هر تن، اگر فقط ۵۸ هزار تن مازاد قاچاق شده باشد سود ۹۵ میلیون دلاری را به جیب قاچاقچیان سرازیر کرده است!

افزایش شدید قیمت‌های جهانی و جنگ میان روسیه و اوکراین که به نابسامانی بازار جهانی مواد غذایی دامن زده منجر به این شده که بسیاری از کشورها نسبت به جمع آوری ذخایر احتیاطی و ممنوعیت صادرات روی آورند تا بتوانند این بحران جهانی را پشت سر بگذارند. در کنار این مساله اصرار دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت‌های ریالی و تداوم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در داخل کشور منجر شده که انگیزه برای قاچاق افزایش یابد.

در همین راستا هفته گذشته رئیس جمهوری در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی را از کشور انجام دهند.

با این حال به نظر می‌رسد تنها راه کنترل این مساله، واقعی کردن قیمت کالاها و اختصاص یارانه مستقیم به مصرف کنندگان است و در این زمینه دولت سیاست‌های مبهم و متناقضی را دنبال می‌کند به طوری که اخیراً محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه تمام بخش‌ها و وزارتخانه‌های دولت سیزدهم مأموریت دارند تا در دستگاه‌های متبوع خود، برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه‌ریزی دقیقی را به صورت روزانه دنبال کنند، گفت: متأسفانه ارز ۴۲۰۰ به یک کانون فساد در کشور منجر شد ولی اجرا و مدیریت صحیح طرح حذف ارز ترجیحی می‌تواند اثرات بسیار مثبت و بزرگی برای اقتصاد کشور در نسل‌های کنونی و آینده به جای بگذارد.

با این وجود هفته گذشته در حالی که قرار بود نرخ جدید روغن نباتی بعد از مدت‌ها کشمکش تصویب شود، دولت زیر بار این مساله نرفت و بنا بر توافق وزارت جهاد و تشکل‌ها، قیمت روغن نباتی ثابت ماند اما به ازای هر کیلوگرم تولید به کارخانجات ٢٣٠٠ تومان مابه‌التفاوت از محل ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران داده می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کارشناسان از این اقدام دولت انتقاد و عنوان کردند چگونه دولت سیاستی را ادامه می‌دهد و بر اجرای آن اصرار دارد که خود آن را کانون فساد می‌داند ضمن اینکه با توجه به شرایط خروج غیرقانونی روغن، اصرار بر روش فعلی می‌تواند منجر به وخیم‌تر شدن شرایط شود.

روش پرداخت یارانه نان مشخص شد

معاون فناوری‌های بانک مرکزی گفت: زیر ساختی طراحی کرده ایم که افراد مشمول یارانه، با کارت کشیدن در خرید کالا‌های اساسی مانند نان با سیستمی هوشمند در همان زمان خرید یارانه خود را دریافت کنند.

مهران محرمیان معاون فناوری های وزارت بانک مرکزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

یارانه آرد چگونه به نانوا پرداخت می شود؟

محرمیان: با توجه به شمولیت خوبی که شبکه پرداخت دارد، مردم برای خرید های خرد و کلان از شبکه بانکی استفاده می کنند . ما زیرساختی را با همکارانمان در بانک مرکزی با همکاری وزارتخانه ها مختلف طراحی کرده ایم، به این ترتیب که وقتی خریدی انجام می‌شود با حالت عادی تفاوتی حاصل نمی‌شود.

اگر خریدی ایجاد شود که بر کالاهای اساسی یارانه به آنها تعلق می گیرد، در مرکز چک می‌شود که آیا آن شخص یارانه دارد یا خیر و طبیعتاً یک بخشی از هزینه از حساب شخصی کسر می‌شود و بخشی هم از حساب یارانه که برای این کار اختصاص داده شده است.

۱۵۱۵ دستگاه های پز در نانوایی های استان زنجان موجود است که در این طرح استفاده خواهد شد.

برای اجرای پایلوت کارهای زیادی انجام شده است. از همکارانم در شرکت های پرداخت شکر می کنم که در این مدت با ما همکاری کردند و زیرساخت شبکه پرداخت را مجهز کردند. ما آمادگی داریم به محض اینکه اشکالات احتمالی برطرف شد، در کل کشور کار را عملیاتی کنیم.

آیا شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا در لحظه را دارد؟

محرمیان: شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش های بالا را در لحظه را دارد، به آن اندازه‌ای که این تراکنش‌ها به آن اضافه می‌کنند تراکنش جدیدی نخواهد بود اما در مرکز تراکنش ها افزایش خواهد یافت اما به معنای افزایش بار شدید بر روی شبکه نیست، بنابراین تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

آیا نیازی به افتتاح حساب جدید بانکی است؟

محرمیان: نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست. هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد. هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداخت.

آیا در فرآیند خرید نان تغییر ایجاد می‌شود؟

سبحانیان: علیرغم اینکه رانت و قاچاق را در زنجیره آرد و نان حذف می‌کنیم، مردم بدون هیچگونه تغییر در فرآیند خرید و قیمت، می‌توانند از نان استفاده کنند.

آیا قیمت نان تغییر پیدا می‌کند؟

سبحانیان: به جهت اتفاقاتی که در آن قرار گرفته‌ایم و دنیا با آن مواجه شده، لازم است در شیوه توزیع یارانه‌ها در کشور اصلاحات اساسی انجام دهیم البته این ضرورت شاید سال‌ها و دهه‌ها بود که وجود داشت و کارشناسان اقتصادی متذکر می‌شدند، اما عزم و اراده‌ای در دولت‌ها نبود.

در این دولت عزم و اراده ایجاد شده تا با اصلاحی که در شیوه توزیع یارانه‌ها اتفاق خواهد افتاد، یارانه را به صورت موثر به دست مردم و مصرف کنندگان کالا برسانیم.

اصلاً هر سیاست اصلاحی باید با سیاست اجتماعی ضمیمه شود یعنی اگر می‌خواهیم اصلاحاتی در توزیع یارانه‌ها انجام دهیم، شرط لازم و کافی این است که به سمت مردم و قدرت خرید مردم را لحاظ کرده باشیم که معمولاً اینگونه عمل می‌شد.

در سنوات گذشته به ویژه تجربه‌ای که در حوزه هدفمندی یارانه‌ها داشتیم معادل منابعی که ایجاد می‌شد یارانه بین مردم توزیع می‌شد.

برای اولین بار در کشور زیرساختی را آماده کرده ایم که برای حمایت از مصرف کنندگان نان است، که با کمک دوستانمان در بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف در حال پیاده‌سازی هستیم، علیرغم اینکه رانت را در زنجیره آرد و نان حذف می‌کنیم. مردم بدون هیچ‌گونه تغییری در فرآیند خریدشان و بدون تغییر در قیمت می‌توانند آن را استفاده کنند یعنی موضوعیت قاچاق را در این زنجیره از بین می‌بریم.

علیرغم اینکه مردم آن کالا را با قیمت گرانترین نمی‌خرند، دولت در تلاش است تا بتوانیم کاری کنیم که مردم نان را نسبت به سال گذشته ارزان‌تر بخرند.

آیا قیمت آرد افزایش پیدا می کند؟

سبحانیان: مصرف‌کننده قیمت بالاتری را پرداشت نمی کند، مصرف کنندگان پیش از این نان ارزان را خریداری می کردند که در این زنجیره مفسده و انحراف داشتیم.

تلاش می‌کنیم با مکانیزمی که طراحی شده صرفا آردی که تبدیل به نان شده و به دست مصرف‌کننده رسیده ، آن آرد را به صورت یارانه‌ای به دست نانوا برسانیم.آردی که تبدیل به نان می شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در این ساز و کاری که طراحی شده قابل رصد و پیگیری است.

سیاست دولت برای حمایت از مردم در قبال تغییر شیوه توزیع یارانه ها در خصوص نان به یک صورت است و امیدواریم با توسعه این زیرساخت بتوانیم سایر حمایت ها را از این کانال انجام دهیم البته چون استقرار این زیرساخت در همه کشور و در همه صنوفی که بعضاً کالایی می فروشند که ممکن است با افزایش قیمت مواجه شده باشند و ممکن است تا دو سه ماه به درازا بینجامد.

سیاست دولت بر این است تا بتواند با پرداخت جبرانی تا زمانی که این زیرساخت آماده شود قدرت خرید مردم را حفظ کند تا مردم بتوانند کالاها را خریداری کنند.

در حوزه نان اساسأ هیچ تغییری سمت خرید مردم اتفاق نمی افتد. همانگونه که امروز، دیروز و پریروز نان خریدند به همان صورت نان می خرید و نه تنها نان را گرانتر نمی‌خرند بلکه ارزان تر از سال قبل هم نان را خریداری خواهند کرد . حداقل با ۱۰ درصد تخفیف نان به دست مردم می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

آیا خللی در روند پخت نان و یا تحویل آرد صورت خواهد گرفت یا خیر؟

قربانی: در فرایند هوشمند سازی یارانه‌ها عملا وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین آرد را برعهده دارد و طبق روال گذشته با همان فرایند شفاف، ساده و روان تامین آرد را برای نانوایی‌ها خواهد داشت و هیچ گونه اختلالی ایجاد نخواهد شد.

این فرآیند جدید نیست که بخواهیم پایلوت آن را داشته باشیم. وزارت جهاد کشاورزی همراه این طرح اقدامات تامین آرد را برعهده خواهد داشت و کمک خواهد کرد تا نظام هوشمند سازی توزیع یارانه‌ها انجام شود تا چرخه فساد کاهش پیدا کند و به حداقل مقدار خود برسد.

آیا برآوردی از میزان قاچاق آرد داریم؟

قربانی: قاچاق آرد ۲۵۰ هزار تن است، این آمار را نیروی انتظامی کشف کرده است که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ تقریباً رشد ۲۰۰ درصدی داشته است، همین عدد کفایت می‌کند تا این طرح را توجیه دار کند.

این طرح می‌تواند جلوی ضایعات ۳۰ درصدی را بگیرد، زیرا بهره‌وری در واحد‌های نانوایی ارتقا پیدا می‌کند و نانوایی‌ها با توجه به شرایط جدید تلاش می‌کنند تا به دنبال جلب رضایت مشتری باشند و لذا آن‌ها به دنبال کیفیت نان تولیدی خود خواهند بود.

 

همه‌چیز درباره حج امسال

سهمیه رسمی ایران برای حج ۸۵ هزار نفر است/ هزینه حج به ۳۷ میلیون تومان رسید

همزمان با آغاز ثبت‌نام حج تمتع از فردا در سراسر کشور، رییس سازمان حج و زیارت هزینه این سفر را اعلام کرد و حج ۱۴۰۱ را آخرین حج ارزان دانست.

به گزارش ایسنا، سیدصادق حسینی در نشست خبری که در آستانه آغاز ثبت‌نام حج ۱۴۰۱ روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: کمترین گروه قیمتی سفر حج امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان و بالاترین قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

چه کسانی می‌توانند در حج ثبت‌نام کنند؟

به گفته او، امسال حدود ۳۹ هزار و ۶۴۰ زائر از ۲۳ خردادماه به حج تمتع مشرف می‌شوند که ثبت‌نام آن‌ها در کاروان‌های حج از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه و از طریق سامانه https://reserve.haj.ir آغاز می‌شود. امکان ثبت‌نام برای افرادی که سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۵ میلیون تومان و یا ۳۵ میلیون تومان را واریز کرده‌اند، در صورت داشتن سه شرط عربستان، از فردا وجود دارد.

حسینی با اشاره به شرط سنی عربستان برای حج تمتع که کمتر از ۶۵ سال تعیین شده است، یادآور شد: سامانه به طور طبیعی از افرادی که بالای ۶۵ سال هستند ثبت‌نام نمی‌کند. بنابراین، متولدان ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد می‌توانند ثبت‌نام کنند و این قانون عربستان است.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: پاسپورت‌ها باید تا نیمه دی‌ماه ۱۴۰۱ اعتبار داشته باشد.

حسینی درباره روند تکمیل ثبت‌نام در کاروان حج توضیح داد: زائران پس از ثبت‌نام در سامانه رزرو، بلافاصله کاروان انتخاب کنند و بعد به دفتر حج مراجعه کرده و تسویه مالی را انجام دهند. در این صورت ثبت‌نام قطعی می‌شود.

او همچنین گفت: ۲۳ خردادماه اولین پرواز انجام می‌شود و آخرین پرواز هفتم مردادماه خواهد بود. اولین پرواز از تهران است و امسال از ۱۹ ایستگاه پروازی جابه‌جایی زائران انجام می‌شود. مدت زمان حضور زائران در حج امسال با توجه به هماهنگی با سازمان حج و زیارت نیز بین ۲۸ تا ۳۰ روز خواهد بود.

عربستان واکسن‌های ایرانی را قبول نکرده است

وی شرط دوم دولت عربستان را واکسیناسیون اعلام کرد و با بیان این‌که عربستان واکسن‌های ایرانی را نپذیرفته است، افزود: عربستان برای حج ۱۰ واکسن را مجاز اعلام کرده است که در بین آن‌ها دو واکسن «آسترازنکا» و «سینوفارم» در سبد واکسن ایران قرار دارد و زائران باید دو دُز را تزریق کرده باشند. اگر واکسیناسیون کامل نباشد ثبت‌نام به طور طبیعی انجام نمی‌شود. سازمان حج و زیارت برای پیش‌گیری از غافلگیری از زائران در اولویت خواسته که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چون سابقه داشته که عربستان قوانین را تغییر داده است.

حسینی با اشاره به شرط سوم عربستان در حج، گفت: زائران ۷۲ ساعت قبل از اعزام باید تست PCR انجام داده و گواهی منفی آن را در اختیار داشته باشند. ما امیدواریم همه زائران سالم باشند و مشرف شوند.

توصیه به زائران ۶۵ سال به بالا

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: همه زائرانی که سنشان بالاتر از ۶۵ هستند و در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت اعزام برای سال‌های بعد هستند. نوبت آن‌ها همچنان محفوظ است و در اولین سالی که عربستان شرط سنی را بردارد این زائران اعزام می‌شوند. بنابراین نگران نباشند انصراف ندهند و پولشان را برداشت نکنند.

آخرین حج ارزان

حسینی درباره هزینه حج ۱۴۰۱ توضیح داد: بسیاری از زائران ۳۵ میلیون تومان را هزینه حج را سال ۹۹ پرداخت کرده‌اند، قبلاً هم‌ وعده داده شده که بیشتر از این مبلغ دریافت نشود، ما اقدامات زیادی انجام دادیم  تا این وعده عملی شود، ولی اتفاقی خارج از عهده ما افتاد، مالیات بر ارزش افزوده در عربستان ۱۵ درصد شد. ما هم که بودجه خاصی در اختیار نداشتیم، مجبور بودیم به زائران مبلغ تمام‌شده را اعلام کنیم، ولی عدد تمام‌شده خیلی بالا بود. با بانکی که محل سپرده‌گذاری زائران بود مذاکره کردیم تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان سودهای سال قبل به زائران پرداخت شود. از طرفی سازمان هواپیمایی رقم بلیت را که ۱۶ میلیون از سوی ایرلاین‌های خارجی اعلام شده، با ۸ میلیون تومان قطعی کرد. در نتیجه زائرانی که قبلا ۳۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند نهایتا حدود دو میلیون تومان دیگر باید پرداخت کنند. میانگین هزینه سفر حج ۱۴۰۱ حدود ۳۷ میلیون تومان می‌شود. آن‌هایی هم که قبلا ۲۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند مابه‌التفاوت هزینه نهایی را می‌پردازند.

او یادآور شد: زائرانی که امسال در اولویت اعزام هستند، سال ۹۹ مبلغ کامل را که حدود ۳۵ میلیون تومان بود واریز کرده و بخشی دیگر ۲۵ میلیون تومان را واریز کرده‌اند. سازمان حج آن سال خرید ارز را انجام داد. دولت وقت ارز ۹ هزار تومانی تخصیص داده بود. ارز به صورت سپرده نزد بانک مرکزی قرار گرفت که با برداشتن محدودیت سفر حج، درخواست کردیم آن را به بانک مربوطه در عربستان واریز کنند تا عملیات حج انجام شود.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در سال‌های قبل بعضی از افراد به عنوان همراه زائر کهنسال یا کم‌توان ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به شرط سنی اکنون فقط آن‌ همراهان امکان تشرف دارند، ما از آن همراهان یا حتی زوجین خواهش می‌کنیم حتما ثبت‌نام کنند ‌چون ممکن است بعضی از این افراد انصراف دهند و شاید آخرین حج ارزان همین امسال باشد که با دلار ۹ هزار تومان انجام می‌شود. قطعا قیمت حج با توجه به نوسان ارز در سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت.

حسنی درباره احتمال سوءاستفاده از موضوع آخرین حج ارزان، گفت: تشرف به حج برای کسانی واجب است که مستطیع باشند. الان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند. این افراد حدود ۱۵ سال در نوبت بودند، اگر از فرصت طلایی امسال استفاده نکنند، ممکن است فیش خود را امسال بفروشند و چند سال بعد با توجه به نوسانات ارز دیگر نتوانند همین فیش را تهیه کنند. بنابراین باید به زائر اطلاعات درست داده شود، چون وظیفه ما صیانت از حقوق زائران است.

او اضافه کرد: حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم در نوبت عمره هستند و امیدواریم روابط کنسولی دو کشور برقرار شود تا عمره را پیگیری کنیم. مشکل اصلی ما نبود حمایت کنسولی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره افرادی که سال ۹۹ ثبت نام کرده‌اند، اما مشمول شرایط عربستان نمی‌شوند نیز گفت: حدود ۲۲ هزار نفر از ۷۴ هزار نفر بالای ۶۵ سال هستند. اگر ۳۸ هزار نفر تکمیل نشد، اولویت بعدی را اعلام می‌کنیم. فرصت برای اعزام بسیار محدود است. سال‌های قبل عربستان از سه ماه قبل کشورها را دعوت می‌کرد و نمایندگان آن کشورها برای رزرو و تهیه خدمات اقدام می‌کردند. الان حدود ۳۰ روز تا اعزام فرصت داریم، اما به خاطر تعطیلی در عربستان ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده است.

حج سفارشی نداریم

حسینی در پاسخ به سوال ایسنا درباره درخواست‌های نامتعارف برای سهمیه‌های حج خارج از نوبت و همچنین سهمیه ارگان‌ها و نهادها با توجه به ظرفیت محدود امسال، ‌ گفت: شخصیت‌های زیادی امسال برای تشرف به حج  مراجعه می‌کنند، ولی حتی برای نزدیکترین افراد خود چنین امکانی را فراهم نمی‌کنم.

او افزود: بنیاد شهید طبق قانون سهمیه‌ای بین ۵ تا ۱۰ درصد دارد که اگر قرار بود مطابق این سهمیه پیش برویم حدود ۳ هزار نفر می‌شد، ‌ اما با توجه به شرایط امسال ۱۹۰۰ نفر سهمیه به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص داده شد که آن‌ها هم سال ۹۹ پول واریز کرده بودند. بسیج و سپاه و سایر ارگان‌ها هم سهمیه ندارد. شخصیت‌ها هم هر کسی مراجعه کرد توصیه کردم از فیش‌های موجود تهیه کنند. درباره سفر کربلا شاید بتوانیم همراهی کنیم، اما حق زائری را که ۱۵ سال در نوبت است نمی‌توانیم را به وزیر یا مقام دیگری بدهیم.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره فیش‌های در اولویت حج امسال، گفت: تاریخ فیش‌های در اولویت که سال ۹۹ هم ثبت‌نام کرده‌اند قبل از ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ بوده است. کسانی که بعد از این تاریخ هستند در صورت تکمیل نشدن ظرفیت، آن‌ها را دعوت می‌کنیم.

سهمیه حج کشورها چگونه تعیین می‌شود؟

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره تعیین سهمیه حج کشورها، توضیح داد: سهمیه هر کشور بر مبنای مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی یک‌هزارم جمعیت هر کشور است. جمعیت کشور ما بر مبنای آمارها حدود ۸۵ میلیون نفر است که سهمیه رسمی حج ایران ۸۵ هزار نفر می‌شود. آخرین حج که به دلیل فراگیری کرونا متوقف شد سال ۹۹ بود که سهمیه ایران آن سال همین مقدار بود، ولی حدود ۷۴ هزار و۵۰۰ نفر ثبت نام کردند. دولت عربستان امسال ۸۵۰ هزار نفر سهمیه به کشورها تخصیص داد، یعنی ۴۵ درصد از سهمیه سال‌های قبل که بر این اساس، سهمیه ایران ۳۹ هزار و ۶۴۰ نفر است که بخشی از آن عوامل کاروان هستند. ما حداکثر تلاش را کردیم که تعداد عوامل کاهش یابد و حداکثر سمهیه به زائران اختصاص یابد.

او در ادامه درباره ارز همراه زائر توضیح داد: برای تخصیص ارز همراه زائر و تعیین نرخ آن با بانک مرکزی هماهنگ شده و به‌زودی مبلغ آن مشخص می‌شود، اما به زائران توصیه می‌شود قبل از سفر، سوغات خود را در ایران تهیه کنند.

رایزنی ایران با عربستان درباره سن حاجی‌ها و اختصاص ۱۰ هزار سهمیه دیگر

حسینی همچنین درباره تغییر شرط سنی گفت: در دو نوبت از مجاری نمایندگی ایران در نیویورک با وزارت حج عربستان مکاتبه کرده‌ایم و درخواست شد شرط سنی را بردارند و شرط صحت جسمی را بگذارند، ولی تا این لحظه پاسخی نیامده است.

او افزود: درباره افزایش سهمیه با عربستان نیز مکاتبه شده و در مذاکرات عراق هم این موضوع پیگیری شد و درخواست افزایش سهمیه بیشتر به ایران تا ۱۰ هزار نفر دیگر داده شده اما تا کنون پاسخی داده نشده است.

فقط شش روز برای تکمیل ثبت‌نام حج فرصت دارید

اکبر رضایی، معاون حج و عمره این سازمان در ادامه این توضیح را درباره ثبت‌نام کاروان حج اضافه کرد که سامانه تا شش روز بعد از ثبت‌نام متقاضی باز است و درصورتی‌که این مدت برای تکمیل فرایند و تسویه مالی مراجعه نکند، اولویت او به فرد دیگر اختصاص می‌یابد.

او افزود: ۲۸۰ کاروان‌ با جمعیت متغیر ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر برای حج امسال درنظر گرفته شده است که بلافاصله بعد از شکل‌گیری کاروان‌ها معاینات انجام می‌شود تا شرط استطاعت جسمانی محرز شود.

رضایی اضافه کرد: دستورالعمل معاینات پزشکی در روزهای آینده اعلام می‌شود که به ازای هر ۴۰۰ نفر یک پزشک اعزام می‌شود. در هر هتل نیز یک مطب راه‌اندازی می‌شود. یک بیمارستان کامل در مکه و در مدینه هم درمانگاه‌هایی داریم.

محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت نیز  درباره سود سپرده حج در بانک‌ها توضیح داد: حساب هر زائر با ۱۵ درصد سود محاسبه شده که در این سال‌ها حدود دو میلیون تومان سود به حساب آن‌ها واریز شده است.

او درباره سهمیه حج خانواده‌های منا نیز گفت: عربستان همان سال دو سهمیه به این خانواده‌ها اختصاص داد که بیشتر خانواده‌ها از آن استفاده کرده‌اند و امکان واگذاری هم به آن‌ها داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*