اخبار خراسان جنوبی/

نان گران نشده است/ مردم گران‌فروشی نانوایی‌ها را اطلاع دهند

طی روزهای اخیر برخی واحدهای نانوایی در پی اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت اقدام به گران فروشی می کنند که رییس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی این اقدام را گران فروشی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، طبق قیمت‌های مصوب، هر عدد نان سنگک معمولی باید با قیمت دو تا ۳ هزار تومان به دست مردم برسد اما واحدهای نانوایی برای تأمین هزینه‌های خود با اضافه کردن برخی مخلفات همچون کنجد، سیاه‌دانه، کره و سیر و شوید و سایر سبزیجات هر عدد نان را تحت عنوان نان سفارشی با قیمت‌های ۵ تا ۷ هزار تومان نیز می‌فروختند.

اما طی روزهای اخیر با تغییر قیمت آرد صنف و صنعت برخی واحدهای نانوایی به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان سنگک کرده‌اند.

نان یکی از محصولات و غلات اساسی در سبد غذایی مردم جهان به‌ویژه ایرانی‌هاست که همیشه با پرداخت یارانه و یارانه مورد حمایت دولت‌ها بوده تا نان با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

طبق گزارش‌های موجود نیاز سالانه کشور به گندم و آرد نزدیک ۱۲ میلیون تن است بنابراین دولت نرخ هر کیلوگرم آرد نان دولتی را برای واحدهای نانوایی ۶۵۰ تومان و واحدهای آزاد پز ۹۰۰ تومان تعیین کرده و در اختیارشان قرار می‌دهد.

این در حالی است که تا چندی پیش قیمت هر کیلوگرم آرد صنف و صنعت نیز با یارانه دولتی با نرخ کیلویی ۲۷۰۰ تومان در اختیارشان قرار می‌گرفت حال در پی اصلاح قیمت گندم داخلی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم آرد صنف و صنعت به ۱۲ هزار تومان برخی واحدهای نانوایی نیز اقدام به گران‌فروشی کرده‌اند.

در حالی که واحدهای نانوایی همچنان آرد با قیمت‌های دولتی خریداری می‌کنند و طبق گفته مسئولان بلندپایه کشوری همچون وزیر جهاد کشاورزی و سخنگوی اقتصادی دولت قیمت نان برای مصرف‌کنندگان گران نمی‌شود.

«احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد درباره ضرورت تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: بنابراین بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به جیب همسایگان می‌رود و در سال گذشته ۳۳ درصد ارزش وزنی واردات کالاهای اساسی داشتیم که نشان‌دهنده قاچاق آن به خارج است چون مصرف مردم این‌قدر افزایش نیافته است.

در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است و با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و قیمت گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد قیمت کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم قیمت در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد.

وزیر اقتصاد گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه قیمت آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود. اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکی دیده‌شده، قیمت پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

همچنین طی روزهای اخیر اطلاعاتی مبنی بر کم‌فروشی آرد در کشور توسط کارخانجات مطرح شده است که «مسعود امرالهی» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی این کار را غیرقانونی اعلام کرده است.

وی گفت: با توجه به گزارشات و مطالبات مردمی در راستای کم‌فروشی کارخانجات آرد، امروز در ادامه بازرسی‌هایی که در نقاط مختلف کشور انجام گرفت به چند کارخانه تولید آرد در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز سر زدیم که با توجه به اختلاف وزن در گونی‌های آرد، تخلف محرز شد و گزارش تخلف به ماموران تعزیرات حکومتی و بازرسین جهاد ذکر شد.

وی افزود: با توجه به استاندارد ۱۴ درصد رطوبت آرد استحصالی، وزن بیشتری از میزان استاندارد کم شده که به ضرر مصرف‌کننده نهایی یعنی نانواها است و با دستور به کارخانجات، مقرر شد خروجی بار با باسکول خروجی کارخانه چک و کسری بار آنجا حتماً درج شود تا نانواها با توجه به اختلاف وزن موجود متضرر نشوند.

به گفته وی، با هرگونه کم‌فروشی کارخانه‌های آرد برخورد قانونی می‌شود.

امراللهی از واحدهای نانوایی خواست چنانچه با موردی از کمبود در وزن گونی‌های آرد مواجه شدند مراتب را به سامانه ۱۲۴ و ۱۲۵ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند تا بازرسین در سراسر کشور با این موضوع برخورد کنند.

 

 

فرماندار درمیان: مصوبات شوراها در چارچوب قانون باشد

بیرجند – ایرنا – فرماندار درمیان گفت: مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا در چارچوب قانون باشد تا از مشکلات احتمالی و برخی مسائل جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی فرجامی‌فرد روز پنجشنبه در همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان درمیان اظهار داشت: اگر شوراها نقش خود را به عنوان حلقه ارتباطی بین مردم و مسوولان به خوبی ایفا کنند، روستاها و شهرهای ما دچار تحول خواهند شد و همچنین تسریع در اجرای برنامه‌های دولت را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقش مثبت شوراها باعث موفقیت مدیریت شهری و روستایی می‌شود، اضافه کرد: اگر شوراها نقش خود را به خوبی ایفا کنند قطعا قدم مثبتی در توسعه عمران روستایی و شهری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برداشته خواهد شد.

فرماندار درمیان با اشاره به اینکه شوراها اقدامات مسوولان را نقد کنند، اما از تخریب جلوگیری کنند، اضافه کرد: باید مسوولان ما حتما به صورت میدانی فعالیت داشته باشند و در این دولت مردمی و انقلابی پشت میزنشینی تعطیل شده است.

فرجامی‌فرد، شفافیت اقتصادی برای تنویر افکار عمومی، حراست از اموال دولتی، عدالت در توزیع امکانات، در دسترس بودن، توسعه فضای شهری و روستایی، پاکدستی و مردمی بودن را وظایف شوراها عنوان کرد و گفت: شوراها به خصوص شوراهای روستایی استفاده به جا و قانونی از مهر شورا داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها جای سیاسی کاری و محلی برای منافع شخصی نیست، اضافه کرد: شوراها حتما مصوبات خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند چرا که از طریق وزارت کشور پیگیری و رصد می‌شود.

فرجامی‌فرد ادامه داد: شوراهای روستاها از هرگونه واگذاری و فروش زمین خودداری کنند چرا که متصدی واگذاری زمین در روستاها بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به اینکه معین مدیریت بحران در حوادث روستایی دهیار و در حوادث شهری شهردار است، اضافه کرد: باید دهیاران و شهرداران قبل از حضور ماموران امدادی حوادث را به خوبی مدیریت کنند.

فرماندار درمیان با بیان اینکه کم‌آبی، کیفیت نامناسب راه‌های روستایی را مهمترین مشکل شهرستان است، اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام روستاهای پرجمعیت خراسان جنوبی آبرسانی پایدار می‌شود و در سال جاری در این خصوص بیش از ۳۸ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان اختصاص یافته است.

فرجامی‌فرد گفت: پیگیری اختصاص اعتبار برای دوبانده سازی جاده بیرجند – اسدیه توسط مجموعه استانداری به جد در حال انجام است، این جاده باید از محل اعتبارات ملی اجرای شود و اعتبارات شهرستانی محدود است.

وی افزود: احداث راه‌های روستایی براساس اولویت در شهرستان دنبال خواهد شد، برخی مسائل مطرح شده در این جلسه را با جدیت پیگیری خواهم کرد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی با کمبود فضای آموزشی مواجه است

خراسان جنوبی با کمبود فضای آموزشی مواجه است

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: همچنان در این استان به‌ویژه در شهرستان‌های بیرجند و قاینات کمبود فضای آموزشی داریم و فقط در مرکز استان ۳۵ مدرسه ۲ نوبت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علیرضا موسوی‌نژاد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم افزود: مدرسه‌سازی نیاز محوری تعلیم و تربیت است و در خراسان جنوبی همت بیش از پیش خیران و نگاه ویژه ملی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی نقش مستقیم در کیفیت آموزشی دارد تصریح کرد: سال گذشته خیرین ۵۶ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادند که مومنین هم می‌توانند در طرح آجر به آجر شرکت کنند و نقش تعیین‌کننده‌ای در نظام تعلیم و تربیت داشته باشند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی کمبود نیروی انسانی را از دیگر چالش‌های استان عنوان کرد و گفت: طبق آمار ۲ هزار معلم کمبود داشتیم که با توجه به استفاده از همه ظرفیت‌ها شامل معلمان حق‌التدریس، خرید خدمت، برون‌سپاری، اضافه کاری، سرباز معلم، ۶ ساعت موظفی مدیران و معاونان و استفاده از توان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان این نیاز به ۶۳۰ نفر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این چالش همچنان وجود دارد و امیدواریم در پروژه مهر امسال با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد کلاس بدون معلم در استان نباشیم.

موسوی‌نژاد افزود: تعلیم و تربیت واژه‌ای عظیم است و بار معنایی کلمات گاهی آن قدر رفیع است که نمی‌توان از معلمی به عنوان شغل یاد کرد.

وی گفت: گذشت، سختی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه معلمی است پس شغل محسوب نمی‌شود بلکه عشق و اراده خدایی است زیرا خداوند اولین معلمی است که انسان را در اوج جایگاه معنوی بشریت قرار داد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: معلم فراتر از مهندس، معمار، مکانیک، طراح و دیگر حرفه‌ها و فنون است چرا که با انسان سر و کار دارد و عینیت قدرت الهی در تداوم نسل است که معلم نقش بی‌بدیلی در تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی برای معلم خصوصیات متعددی بیان شده که یکی از خصوصیات معلم خوب تلاش برای بهترین تعلیم است.

موسوی‌نژاد گفت: معلم هدایتگر دانش‌آموزان است که باید سعه صدر داشته باشد و در دوران سخت کرونا خانواده‌ها ارزش حضور معلم و کلاس درس را درک کردند و چالش‌هایی در جامعه نمایان شد که حتی به ذهن هم نمی‌آمد.

وی یادآور شد: بی تکلف بودن معلمان زبانزد است زیرا معلم در قید مادیات نیست بلکه ساده و از کف جامعه الگو را به جامعه هدف انتقال می‌دهد.

 

 

 

امام جمعه موقت بیرجند:

بیان مشکلات اقتصادی نباید باعث ناامیدی مردم شود

بیان مشکلات اقتصادی نباید باعث ناامیدی مردم شود

امام جمعه موقت بیرجند گفت: اگر بخواهیم با بیان مسائل و مشکلات اقتصادی در مسیر ناامید کردن مردم گام برداریم، جفای به کشور و انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که در مسجد جامع المهدی (عج) اقامه شد، افزود: تحلیل مسائل نظام باید منظومه‌ای باشد زیرا موفقیت یک کشور فقط در مباحث اقتصادی نیست که اگر این طور فکر کنیم تحلیل مناسبی نخواهیم داشت.

وی گفت: در هشت ماه خدمت دولت مردمی و انقلابی، کرونا مهار شد و صادرات نفت صورت گرفت همچنین پرداخت بدهی‌های به ارث رسیده از قبل در دستور کار قرار گرفته که کار بزرگی است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: قطعا مردم انتظاراتی دارند که دولت در کنار اراده مصمم برای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب باید در زمینه معیشت سرعت عمل داشته باشد تا دشمن از این موضوع سوء‌استفاده نکند.

وی گفت: اگر مردم طعم پشتیبانی و حل مشکلات معیشتی را بچشند مانند ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس کمک خواهند کرد و در کنار دولت خواهند بود.

حجت‌الاسلام نوفرستی افزود: دشمن با این جریانات پیوسته کار می‌کند و ‌با همه این دسیسه‌ها و انحرافات در جریانات اعتقادی اما اسلام و انقلاب اسلامی پیوسته در حال رشد و تاثیرگذاری است و ما افول دشمنان از جمله آمریکا را شاهد هستیم.

وی افول اقتصادی قدرت‌های غربی، شکست‌های پیوسته نظامی در منطقه و خودکشی‌ها در ارتش آمریکا را نشان از افول دشمن و افزایش قدرت اسلام برشمرد.

خطیب جمعه بیرجند به سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و این شخصیت بزرگ در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه جهاد تبیین برجستگی‌هایی دارد که امام خمینی (ره) گفتند “یک فقیه مسلم و فیلسوف به شهادت رسید”.

وی ادامه داد: بعد از خانه، محیط‌های آموزشی از مهمترین درگاه‌های تربیتی است که جامعه مدیون جامعه معلمان و مربیان است.

حجت‌الاسلام نوفرستی گفت: شهید مطهری به عنوان یک اسلام‌شناس کامل و جامع و آشنا به همه زوایای اسلام در لوای جهاد تبیین با انحرافیون مقابله کرد.

وی تصریح کرد: از شاخصه‌های جهاد تبیین، شناخت زمان و مکان است که شهید مطهری کتاب‌های زیادی در این زمینه دارند.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: استاد مطهری در بحث جریان‌شناسی و بصیرت همیشه پیشگام بود و در مقابله با بهاییت، وهابیت و صوفی‌گری به روشنگری پرداخت.

وی همچنین یکی از دستاوردهای ماه مبارک رمضان را کسب تقوای الهی ذکر کرد و گفت: برای اینکه دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم نیازمند مراقبت از هواهای نفسانی هستیم و برای حفظ این سرمایه‌های معنوی موعظه دیگران را با تکیه بر امر ‌به معروف و نهی از منکر پذیرا باشیم.

حجت‌الاسلام نوفرستی بیان کرد: معروف‌ها را در جامعه ترویج و یکدیگر را از منکران تذکر دهیم که اگر انسان برای نجات خود و دیگران احساس تکلیف کند، امر به معروف و نهی از منکر ترویج می‌یابد.

وی با اشاره به فرارسیدن پنجم شوال و ورود حضرت مسلم به کوفه یادآور شد: وقتی بصیرت نباشد حتی با دعوت از امام زمان، کوفیان به دست خودشان خون امام‌شان را بر زمین ریختند.

 

 

 

 

در همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر عنوان شد

معرفی مفاخر و آثار آنان موجب خودباوری و عزت نفس می‌شود/۵

معرفی مفاخر و آثار آنان موجب خودباوری و عزت نفس می‌شود

 سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی گفت: با معرفی مفاخر و آثار آنان می‌توانیم به جهان بگوییم دارای پیشینه‌ای فرهنگی و معنوی قوی هستیم و این خود باعث خودباوری و عزت نفس در جامعه می‌شود.

محمود رمضانی، امروز جمعه ۱۶ اردیبهشت در همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر در شهرستان بشرویه اظهار کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر از جمله وظایف ما است که می‌توان از این طریق این مفاخر را به جهانیان و نسل‌ جوان‌ و نوجوان معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: سرزمین ایران و به تبع این استان شخصیت‌های بزرگی  را در دامن خود پرورش داده که معرف هویت فرهنگی و معنوی ما هستند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در استان شخصیت‌ها، مفاخر و پدران علم بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات مانند استاد بدیع‌الزمان فروزانفر هستیم که دانش گسترده ایشان سبب شده تا از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد یاد شود.

وی بیان کرد: استاد فروزانفر ۳۰ سال در دانشگاه تهران و ۴۰ سال در حوزه مولوی شناسی تلاش‌های فراوان کرد و از وی به عنوان استاد استادان یاد می‌شود.

رمضانی اظهار داشت: از دامن استاد فروزانفر اساتید بزرگی تلمذ کردند به جرات می‌توان گفت اگر استاد در این زمینه قدمی بر نمی‌داشت شاید جهان و جهانیان نمی توانستند این مفاخر را بشناسند.

وی گفت: برگزاری همایش ها فقط بزرگداشت شخص نیست بلکه معرفی علم فرهنگ و ادب منطقه است و همایش منطقه‌ای امروز زمینه برای برگزاری همایش ملی استاد فروزانفر در سال آینده است.

وی افزود: برگزاری همایش در شأن استاد فروزانفر نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد که امید است سال آینده همایشی ملی در خور شأن این استاد و متناسب با فرهنگ منطقه برگزار کنیم.

امام جمعه بشرویه هم در این همایش گفت: معرفی مفاخر و بزرگان شهرستان به معنای معرفی تنها یک فرد نیست بلکه معرفی آداب، فرهنگ و رسوم سرزمین است.

حجت الاسلام سید محمد معلمی افزود: بشرویه شهر یک مولوی‌شناس قهار است که در دل خود بدیع‌الزمان هایی تربیت کرده که امروز از نزدیک با آنها آشنا هستیم.

وی بیان کرد: وقتی منطقه، شهر حتی روستایی با مفاخر خود آشنا باشد به آن شخصیت توجه کرده و خود را به او نزدیک می‌کنند که در بشرویه نیز این اتفاق افتاده است.

امام جمعه بشرویه اظهار کرد: بشرویه مهد علم، ادب، هنر، فضیلت، تقوا و ایمان است، که ایمان در دل مردم این شهرستان موج می‌زند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه و تاریخی بشرویه تصریح کرد: مردم این منطقه دارای سابقه ارزشمندی در امور دینی و مذهبی بوده و این شهرستان به عنوان حسینیه استان شناخته می‌شود.

معلمی بیان کرد: بشرویه تنها قطب کشاورزی نیست بلکه قطب مذهبی و فرهنگی استان است که قبل از استاد بدیع‌الزمان فروزانفر سرزمین مفاخر دیگری هم بوده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز گفت: باید یکسری از ناشران، آثار مفاخر خراسان جنوبی از جمله استاد بدیع‌الزمان فروزانفر را بازبینی و بازنشر و با استفاده از امکانات و شیوه‌های جدید تبدیل به نرم‌افزارهایی نو کنند.

محمدرضا سوقندی افزود: پرداختن به شخصیت استاد فروزانفر و برگزاری این قبیل همایش‌ها از چند جهت مهم است.

وی ادامه داد: برای شناخت تاریخ ادبیات، فرهنگ و تمدن خود، انتقال آن به نسل جدید و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باید هویت ایرانی و اسلامی خود را حفظ و از بحران هویت، گسست نسل‌های جدید با ریشه و پیشینه خود با اقدامات فرهنگی جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی تصریح کرد: یکی از راه‌های آن، شناخت شخصیت‌هایی است که در تاریخ معاصر و معرفی میراث فرهنگی، ادبی و مکاتب فلسفی، حکمت و تاریخ نقش داشتند.

وی اظهار کرد: بزرگداشت این افراد، بزرگداشت یک شخص یا فرد نیست بلکه مجموعه‌ای از فرهنگ ایرانی و اسلامی و آشنا شدن جوانان با تمدن و فرهنگ اسلامی است که اگرچه در قید حیات نیست اما متعلق به فرهنگ ایرانی واسلامی است.

سوقندی با بیان اینکه بزرگداشت استاد فروزانفر تکریم علم، دانش و پژوهش، سخت‌کوشی و همت است عنوان کرد: محمد حسین بشرویه‌ای که معروف به بدیع‌الزمان فروزانفر شده از مفاخر ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی یادآور شد: وی ویژگی‌های خاصی داشت هم حوزوی و دانشگاهی بود، دانش آموخته حوزه علمیه مشهد و در محضر ادیب نیشابوری با علوم مذهبی و قرآنی آشنا شد و تا پایان عمر، هم این ارتباط با علوم دینی در آثار وی آشکار بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: از طرف دیگر در علوم جدید و دانشگاهی نیز از استادان دانشگاه تهران بوده و به عنوان مولوی‌پژوه و مولوی شناس معرفی می‌شود.

وی به نقش و تاثیر استاد فروزانفر در معرفی آثار مولوی در همه زمینه‌ها، نظم، نثر، مثنوی، فیه و مافیه و سایر پرداخت و این پژوهش‌ها را در شناساندن مولوی موثر خواند.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی گفت: استاد فروزانفر در کاری نو، نگاهی بدیع و خاص به آثار مولوی دارد و کتاب احادیث مثنوی را به خوبی شرح نویسی می‌کند.

وی تاکید کرد: جوانان ما باید با افرادی که در علم و فرهنگ تلاش کرده و با نبود امکانات زحمت کشیدند و با مشکلات و سختی زیاد، به مقامات علمی راه یافتند، آشنا شوند، البته آشنایی که فقط در اسم نباشد و در عمل هم با آنها و مسیرشان آشنا شوند.

سوقندی اظهار کرد: باید برگزاری این همایش‌ها آثار استاد را به نرم‌افزارهای جدید تبدیل کرده و مسیر آن را فراهم کند، گرچه عمر استاد فروزانفر کفاف اتمام کارش را نداد اما امروز افرادی در حوزه و دانشگاه با شیوه‌های جدید، در حوزه‌های مختلف کار او را به اتمام برسانند.

وی یکی از ویژگی‌های استاد فروزانفر را برقراری پیوند بین علوم جدید و قدیم بیان کرد و افزود: او به فلسفه، حکمت، تاریخ و ادبیات، علوم عقلی هم پرداخت که این ویژگی نشان می‌دهد وی از جامعیت برخوردار بود.

 

 

 

امام جمعه موقت بیرجند:

دولت برای حل مشکلات معیشتی سرعت عمل داشته باشد

دولت برای حل مشکلات معیشتی سرعت عمل داشته باشد

امام جمعه موقت بیرجند گفت: دولت در کنار پیشبرد اهداف انقلاب باید در حوزه معیشت مردم نیز سرعت عمل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند اظهار کرد: برای بررسی موفقیت یک کشور باید ابعاد و جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم و تنها به بخش اقتصادی اکتفا نکنیم.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه در هشت ماه خدمت دولت مردمی اقداماتی چون مهار کرونا، افزایش صادرات نفت و همچنین پرداخت بدهی‌های دولت قبل صورت گرفت، بیان‌کرد: البته مردم نیز انتظاراتی دارند و دولت در کنار پیشبرد اهداف انقلاب باید در حوزه معیشت مردم نیز سرعت عمل داشته باشد.

نوفرستی با تأکید بر اینکه باید با سرعت عمل در حل مشکلات معیشت مردم زمینه سو ء استفاده دشمن را فراهم نکنیم، افزود: بدون شک اگر مردم طعم پشتیبانی و حل مشکلات معیشتی را بچشند مانند ابتدای انقلاب در کنار دولت‌ها خواهند بود.

وی گفت: با همه دسیسه‌ها و انحرافات ایجاد شده توسط استکبار جهانی و دشمن، اما اسلام و انقلاب اسلامی پیوسته در حال رشد و تأثیرگذاری است و از جنبه دیگر شکست‌های پیوسته نظامی دشمن در منطقه نشانه افول آمریکا و وابستگان به او است.

امام جمعه موقت بیرجند همچنین با اشاره به سالروز شهادت شهید استاد مطهری و روز معلم بیان کرد: بعد از محیط خانواده، مدرسه و مکان‌های آموزشی از مهمترین درگاه‌های تربیتی و تأثیرگذار بر روی نسل آینده و کودکان و نوجوانان هستند.

نوفرستی با تأکید بر اینکه شناخت زمان و مکان از مهمترین شاخصه‌های جهاد تبیین است، گفت: با مطالعه کتب شهید مطهری درمی‌یابیم که ایشان در این زمینه بسیار آگاه و در بحث جریان‌شناسی و بصیرت همیشه پیشگام بودند.

وی با بیان اینکه برای حفظ سرمایه‌های معنوی باید یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنیم، بیان‌کرد: امر به معروف بی شک به نجات خود انسان و جامعه می‌انجامد.

 

 

نمایشگاه گروهی هنرجویان آموزشگاه “حمید” برپا شد/۲

    
نمایشگاه گروهی هنرجویان آموزشگاه "حمید" برپا شد
نمایشگاه آثار نقاشی هنرجویان جوان آموزشگاه “حمید”، پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برپا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این نمایشگاه، ۴۳ اثر نقاشی از ۲۰ هنرجوی آموزشگاه نقاشی “حمید” به نمایش گذاشته شده است.

اغلب آثار این نمایشگاه در دو سبک رئال و پرتره چهره با رنگ روغن، آبرنگ و سیاه قلم طراحی شده اند.

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند تا ۱۹ اردیبهشت ماه صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در محل نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود، جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، از این آثار بازدید داشته باشند.

 

 

کال جنی طبس، رکورددار پذیرایی از گردشگر/۲

این هفته بیشترین گردشگران خراسان جنوبی، کال جنی طبس را برای بازدید انتخاب کرده اند.

 

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۶۹ هزار و ۷۳۱ نفر در این هفته از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی خراسان جنوبی بازدید کرده اند و بیشترین بازدید گردشگران از کال جنی طبس بوده است.

او گفت: در این مدت ۵۴ هزار و ۳۸۸ نفر در استان اقامت کرده اند و بیشترین اقامت مربوط به شهرستان های بیرجند و فردوس است.

رمضانی گفت: در این ایام در هتل ها ۷۴۰ نفر ، در اقامتگاه های سنتی ۳ نفر ، در مجتمع‌های گردشگری هزار و ۷۴ نفر، در مهمانپذیرها ۵۷۶ نفر، در هتل آپارتمان ها ۱۸۱ نفر ، در اقامتگاه های بومی گردی ۳ هزار و ۸۵۱ نفر ، در طرح خانه مسافر ۲ هزار و ۶۲۵ نفر ، در اقامتگاه‌های موقت (کمپ، کانکس، چادر مسافرتی) ۴۲ هزار و ۲۶۶ نفر ، در تأسیسات اقامتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، مدارس، خانه معلم و باشگاه فرهنگیان ۷۴۵ نفر و در سایر مراکز اقامتی اعم از مهمانسرا‌های ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی ۲ هزار و  ۳۲۷ نفر اقامت داشتند.

 

 

 

دستگیری مالخران اموال مسروقه و کشف ۵۵ فقره سرقت درخراسان جنوبی/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان از اجرای طرح مقابله با مالخران اموال مسروقه ظرف مدت ۷۲ ساعت خبر داد و گفت: در این رابطه ۳۷ سارق و مالخر دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسن شجاعی نسب” در تشریح این خبر اظهار داشت: کنترل صنوف و مقابله با مالخران با هدف دستگیری مالخران اموال مسروقه در استان خراسان جنوبی به مرحله اجراء گذاشته شد.

وی بیان داشت: با رصد اطلاعاتی ماموران پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی مشخص شد که تعدادی افراد در محل های مشخصی به مالخری اموال مسروقه می پردازند و سارقان با تردد در این مکان ها اموال سرقتی را به قیمت ناچیزی می فروشند.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: یکی از عوامل افزایش سرقت، سهولت فروش اموال به سرقت رفته توسط سارقان می باشد و این افراد با اطمینان از اینکه اموال سرقتی را به راحتی به فروش می رسانند بر تکرار جرم سارقان افزوده است.

سرهنگ شجاعی نسب خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع، طرح مقابله با مالخران و صنوف متخلف به مدت ۷۲ ساعت در خراسان جنوبی اجرایی شد و کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و شناسایی نقاط جرم خیز موفق به شناسایی و دستگیری ۳۷ نفرسارق و مالخر شدند و در این خصوص ۵۵ فقره پرونده سرقت کشف کردند.

وی تصریح کرد: از ابتدای طرح، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش کشفیات و ۶ درصد وقوع کل سرقت ها در سطح استان کاهش داشته است که این مهم ناشی از اقدامات به موقع و اشراف اطلاعاتی پلیس بوده است.

این مقام انتظامی با بیان این که مالخران اموال مسروقه با خرید اموال سرقتی سارقان، آن ها را به سرقت تشویق می کنند؛ از شهروندان درخواست کرد: قبل از خرید لوازم دست دوم از دست فروشان و سایت های اینترنتی، با مراجعه به سایت نما پلیس آگاهی از اصالت و سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

 

 

 

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد

دوستی در فضای مجازی ۲ میلیارد ریال آب خورد/۴

کلاهبرداری ۲میلیاردی به بهانه دوستی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان از دستگیری فردی که با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی یکی از شهروندان در بستر فضای مجازی کرده بود خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”قدرت الوانی” اظهار داشت: با مراجعه خانم جوانی به پلیس فتا شهرستان”طبس” و ارائه شکوائیه قضائی مبنی بر تهدید و اخاذی از طریق انتشار تصاویر شخصی وی در فضای مجازی توسط فردی ناشناس، موضوع در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در اظهارات اولیه خود بیان داشت مدتی در شبکه های اجتماعی با فردی ناشناس آشنا و پس از گذشت مدت زمانی از رابطه‌‌مان در فضای مجازی و همچنین با سوء استفاده از اعتمادم به بهانه انتشار تصاویر خصوصی‌ام در فضای مجازی ۲ میلیارد ریال از بنده کلاهبرداری کرد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان خراسان جنوبی بیان داشت: افسران سایبری پلیس فتا شهرستان طبس با انجام اقدامات فنی پلیسی رد پای مجرم در فضای مجازی شناسایی و ضمن هماهنگی با مراجع قضائی و همکاری پلیس آگاهی متهم دستگیر و به پلیس فتا دلالت داده شد.

سرهنگ الوانی خاطرنشان کرد: متهم در بازجویی های پلیسی منکر جرم ارتکابی شد ولی در نهایت با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات توسط مأموران، لب به اعتراف گشوده که در این خصوص پرونده تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ “قدرت الوانی” ضمن توصیه به شهروندان در خصوص نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، هشدار داد و یادآور شد: فضای مجازی محل مناسبی برای نگه‌داری اطلاعات خصوصی و ارسال آن به افراد ناشناس نیست و امکان سوء‌ استفاده افراد فرصت ‌طلب از این اطلاعات شخصی وجود دارد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان خراسان جنوب در پایان از شهروندان خواست در فضای مجازی تحت هیچ عنوان به افرادی که با وعده‌های مختلف، قصد برقراری ارتباطات اجتماعی با آن‌ها را دارند اعتماد نکنند و به هیچ وجه اطلاعات و تصاویر شخصی خود را برای آن‌ها ارسال نکنند و در صورت برخورد با موارد مشکوک، موضوع را از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

در دیدار فرماندار قاین با مدیر کل ورزش و جوانان استان عنوان شد

بی عدالتی در توزیع اعتبارت ورزشی خراسان جنوبی/۷

فرماندار قاین گفت: شهرستان قائنات از ظرفیت بالایی در عرصه ورزش برخوردار است و نیازمند برنامه ریزی و پیگیری هر چه بیشتر مدیرکل ورزش و جوانان در حوزه‌های مختلف ورزشی به ویژه توجه بیشتر به هیئت‌های ورزشی ، ورزش قهرمانی و حرفه‌ای می باشد.
برات زاده افزود: یکی از دغدغه‌های اساسی ما در حوزه ورزش و جوانان، بی عدالتی در توزیع اعتبارات ورزشی می باشد که تاکنون در حق شهرستان اجحاف صورت گرفته است.
برات زاده با اشاره به پرورش ورزشکاران و قهرمانان متعدد ملی افزود: شرایط و جایگاه کنونی ورزش شهرستان قائنات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به نواقص پروژه استخر شنا، خواستارتخصیص اعتبارات لازم جهت شروع پروژه ورزشگاه ۲۵۰۰ نفری قائن، تکمیل سالن‌های ورزشی نیمه کاره، رفع مشکل کمبود نیرو دراداره ورزش و جوانان شهرستان، رفع مشکل زمین ورزشی روستای دهشک و … شد.
برات زاده خطاب به مدیر کل تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌های جنابعالی، شاهد گشایش‌های خوبی در زمینه ورزش وجوانان شهرستان باشیم.
مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز ضمن تقدیر از توجه و حمایت های فرماندار و مجموعه دستگاه های مربوطه در حوزه ورزش شهرستان گفت: شهرستان قائنات در حوزه های مختلف خصوصا ورزش دارای نقاط قوت و پتانسیل خوبی می باشد و تلاش خواهیم کرد که بیش از پیش به این شهرستان توجه شود.

 

 

 

 

 

 

در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان درمیان عنوان شد

۹۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های خراسان جنوبی واریز شد

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته اعتبارات واریزی به حساب دهیاری‌های استان و پروژه‌های اجرا شده توسط آنان، ۹۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  عالیه خواجوی در همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاها شهرستان درمیان اظهار داشت: باید اعتبارات اختصاص یافته به دهیاری‌ها در سرفصل‌ها و ردیف‌های مشخص شده هزینه شود تا انحرافی در منابع نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هیأت‌های اندیشه‌ورز در سطح محلی به خوبی تشکیل نشده است، اضافه کرد: مجدد دستورالعمل تشکیل هیات اندیشه‌ورز در روستاها را ابلاغ خواهیم کرد تا استفاده بهینه از تشکیل هیأت اندیشه ورز در روستاها داشته باشیم.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: گرچه در سال‌های گذشته با کمبود شدید اعتبارات دهیاری مواجه بودیم اما در سال جاری با تصویب ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار خوبی برای دهیاری‌های استان تصویب شده که در سال جاری طی سه مرحله از این محل توزیع اعتبارات را خواهیم داشت.
خواجوی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی روستاها در زمینه خرید و فروش زمین ورود پیدا نکنند، این مقوله مربوط بنیاد مسکن است و در این زمینه مشکلات زیادی در استان پیش آمده است، تلاش ما این است که اخذ هزینه تفکیک اراضی را به دهیاری‌ها واگذار شود تا درآمد اندکی از این محل داشته باشند.
وی اضافه کرد: همچنین استفاده از مهر شوراها خارج از حوزه اختیارات و وظایف قانونی، تخلف است و حتما اعضای شورای اسلامی این موضوع را مدنظر قرار دهند.
خواجوی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی حتما مجموعه قوانین حوزه کاری خودشان را مطالعه کنند، اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی هرچه بر مجموعه قوانین بیشتر اشراف داشته باشند، تخلف کمتر صورت می گیرد و مسیر برای پیگیری‌ها راحت‌تر است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی برای آبرسانی به روستاهای استان اختصاص یافته است، اضافه کرد: سال گذشته پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان برای استفاده از ظرفیت بنیاد علوی همه احصاء شده و تلاش ما این است که این طرح‌ها طی ۲ سال آینده به مرحله پایانی برسد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد روستاهای دارای شورای استان ۹۰۴ روستا با ۲ هزار و ۶۷۸ نفر عضو است، اضافه کرد: تعداد کل آبادی‌های خراسان جنوبی سه هزار و ۵۵۵ آبادی است که از این تعداد هزار و ۷۷۶ آبادی دارای سکنه است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری نیز در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان درمیان گفت:
در بودجه سال جاری اعتبارات بسیار خوبی برای شهرداری های استان جهت  اجرای پروژه های عمرانی پیش بینی شده است. علیرضا صفری افزود: در قانون بودجه سال جاری ۸۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری‌های استان مصوب شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۴۹ درصدی دارد. وی گفت: در خراسان جنوبی ۳۱ شهر، ۲۷ بخش، ۶۳ دهستان داریم و در مجموع دو هزار و ۸۳۲ نفر تعداد کل اعضای اسلامی شهر و روستاهای استان هستند. وی عنوان کرد: حجم زیادی از اعتبارات شهرداری‌ها را اعتبارات دولتی پوشش می‌دهد ولی به دلیل محرومیت برخی شهرداری‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستند.

گفتنی است تخریب جاده‌های مواصلاتی، وضعیت نامطلوب درآمد شهرداری‌ها، کمبود پزشک متخصص و عمومی، جلوگیری از هدرفت آب و کم آبی در روستا، حمایت از جامعه عشایری، تسریع در راه اندازی کارخانه قند قهستان و بازارچه مرزی گلورده، تسریع در واگذاری زمین در روستاها، رفع مشکل اینترنت همراه و توسعه اینترنت خانگی، رفع مشکل تامین آرد نقاط روستایی و عشایری، درخواست الحاق اراضی به محدوده روستاها و بازنگری طرح هادی توسط بنیاد مسکن و درخواست توسعه پوشش شبکه های دیجیتال مهمترین درخواست‌ها و دغدغه‌های روسای شوراهای اسلامی شهرستان درمیان در این همایش بود.

 

مشق عشق/ پای صحبت شاگرد و مرید استاد فروزانفر/۵-۷

دکتر «عنایت الله مجیدی» از شاگردان و مریدان استاد بدیع الزمان فروزانفر است که رشته الفتش با او در آغاز جوانی پیوند خورد و اکنون که نیم قرن از وفات استادش می گذرد همچنان در محضر او درس عشق پس می دهد.

به گزارش شبستان دکتر «عنایت الله مجیدی» از شاگردان و مریدان استاد بدیع الزمان فروزانفر است که رشته الفتش با او در آغاز جوانی پیوند خورد و اکنون که نیم قرن از وفات استادش می گذرد همچنان در محضر او درس عشق پس می دهد و برای ادای دین به او و تاریخ ادبیات کشور می کوشد.

 

در این گفتگوی شیرین از آن روزها به نیکی یاد می کند. می گوید: سال ۱۳۳۹ با لطف و موافقت استاد فروزانفر، در کتابخانه دانشکده معقول منقول «الهیات و معارف اسلامی کنونی» مشغول به کار شدم. در حالی که ۱۷ سال بیشتر نداشتم اما این موضوع در زندگی من سرنوشت ساز و نیکو بود و نکوتر این که ریاست کتابخانه بر عهده یک دانشی مرد خراسانی دیگر یعنی استاد «محمد تقی مدرس خراسانی رضوی» بود که از نظر فضل، اخلاق و شرف کم نظیر بود. با نظارت وی در کتابخانه مشغول شدم در سال های نخست کارم تهیه لیستی از کتاب ها و مجله های تازه انتشار یافته از کتاب فروشی ها و نهادهای فرهنگی آن روز در کنار کارهای دیگر بود.

 

هر چند در گروه های آموزشی و کمیسیون خرید کتاب، از این طریق در جریان کارهای فرهنگی روز قرار می گرفتند اما معتقد است که در ظاهر برای تشویق و دلگرمی اش اتفاق دیگری افتاد که در حد خود ارادتش به دکتر فروزانفر را معطوف کرد.

 

دکتر مجیدی ادامه می دهد: قرار بود با حدود ۳۰ درصد تخفیف در قیمت روی جلد، کتاب خریداری شود اما حسابدار در پرداخت هزینه تعلل می کرد شکایت او را به استاد منتقل کردم. استاد یگانه اهمیت خرید کتاب های تازه انتشار یافته و پرداخت به موقع بهای آن را که مشروط به تخفیف قابل توجه بود به حسابدار یادآور شد.

 

هنوز به یاد دارد که با رفتن حسابدار با لحنی خاص که به آن شناخته می شد به مجیدی گفت مسئله این است که او حسابدار است و تو کتابدار، این جمله را آنچنان هوشمندانه بیان کرد که هرگز احساس نکرد قصدش پایین آوردن مقام حسابدار است بلکه در مقابل نوعی غرور از کار کتابداری و علاقمندی به غنای کتابخانه در من رقم زد.

 

وی توضیح می دهد: بدیع الزمان با جمله ای کوتاه کارم شایسته و محترم و از دلسوزیم آگاه است. پس از آن لطف خانواده او و استادان محمد تقی دانش پژوه، ایرج افشار و محمد تقی رضوی شامل حالم شد. در سال ۴۹ برای جمع آوری، تدوین، انتشار مقالات، اشعار و یادداشت های چاپ نشده او من را شایسته دیدند. این موضوع برایم افتخار و غرور آمیز بود درحدی که بعد از انتشار اولین جلد مقالات استاد فروزانفر درسال ۵۱، استاد شفیعی کدکنی من را تشویق کرده و گفت تا زبان و ادبیات فارسی زنده است نام فروزانفر زنده است و نام و کوشش تو نیز در کنار فروزانفر خواهد بود.

 

وی افتخار می کند که این تشویق به اندازه هزار سال او را شادمان کرد و سبب تشویق بیشتر برای یافتن آثار پراکنده استاد از سال ۴۹ تا کنون شد به گونه ای که همه روزنامه ها، نشریات ادواری، سالنامه ها، درج نامه ها و گزارش های سفر استاد را مرور کرد. نتیجه این تلاش علاوه بر انتشار فهرست آثار فروزانفر و منابع تحقیق در احوال او، پنج مقاله ارزشمند است.

 

دکتر مجیدی این مقاله ها را شامل «دیوان فروزانفر، مقاله های فروزانفر، تاریخ ادبیات ایران از عهد اسلامی تا تیموریان، تغییرات استاد با عنوان از خاطره تا خط و در نهایت ترجمه آیات منتخب از کلام ا… مجید» بیان می کند که همه این آثار منتشر شده است. علاوه بر این ها چند مقاله به نسبت مفصلی از استاد را در مجله ها و … به چاپ رساند.

 

معتقد است این کارها کمترین حق گذاری در مورد او است که می توانست انجام دهد. اضافه می کند: ترجمه آیات متفرق و منتخب از کلام ا… مجید که به تازگی گردآوری و تدوین کردم توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشاری انتشار یافت. با یادداشت هایی در پایان متن این ترجمه ارزشمند و فاخر به طور مشروح توضیح دادم. به طور خلاصه نشان داردم که استاد فروزانفر از همان ابتدای نوجوانی به ترجمه فارسی قرآن مجید علاقمند بوده است و حتی در نخستین آثار ارزشمند خود تا آخرین شان، هر از گاهی که نوشته خود را به شاهدی از قرآن مستند می کرده است.

 

مجیدی تاکید دارد که علاوه بر نقل متن آیه، استاد مقید بود که ترجمه فارسی آن را نیز ارایه کند این موضوع از اشتیاق او و همچنین توجه او به غنای زبان فارسی حکایت دارد. با تسلطی که او بر زبان و ادبیات فارسی داشته است این کار، برای خواننده متن، نیک و جا افتاده است. البته این ترجمه کامل قرآن نیست. باید آرزو کرد که روزی ترجمه کامل قرآن او، به دست آید تا هنر و در ترجمه از عربی به فارسی نمایان شود.

 

او گفته هایش را تکمیل می کند: دو اثر دیگر از استاد شامل ترجمه منتخبی از احادیث، کلمات قدسی و سخنان بزرگان و پیران و همیچنین روایت دیگری از تغییرات بدیع الزمان فروزانفر در تاریخ ادبیات فارسی بزودی منتشر می شود. دکتر مجیدی اظهار خرسندی می کند که این روزها فرهنگ دوستان و علاقمندان بدیع الزمان به ویژه در خراسان و زادگاهش، مقام او را ارج می نهند و سپاسگذار یک عمر تلاش صادقانه او در احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند بزرگ مردی که از یادکرد زادگاه خود، بشرویه همواره شادمان و مسرور بود.

 

گفتنی است، مراسم بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر تحت عنوان “فرهنگ پژوهان” امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) در شهر بشرویه با حضور مسئولان و شاگردان استاد فروزانفر برگزار می شود.

 

 

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان عنوان کرد؛
رونق صنعت گلاب گیری با جلوگیری از خام فروشی گل محمدی در سرایان

 

بردبار گفت: تنها سه واحد سنتی گلاب گیری در سرایان وجود دارد که یک سوم گل محمدی را فرآوری می‌کند و بقیه محصول نیز به صورت خشک شده استفاده و یا به طور خام از شهرستان خارج می‌شود.

«علی اکبر بردبار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در سرایان اظهار کرد: شهرستان سرایان با سطح ۲۵ هکتار از ارضی زیرکشت گل محمدی و تولید سالیانه ۴۵ تن به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در زمینه پرورش این محصول معطر در استان شناخته می‌شود و با جلوگیری از خام فروشی محصول گل محمدی، می توان صنعت گلاب گیری و اشتغال را در شهرستان رونق داد.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان سرایان با اشاره به روند رو به رشد محصول گل محمدی در اراضی شهرستان گفت: خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه ریزی های انجام شده و عملکرد مطلوب گل محمدی در اراضی شهرستان، شاهد استقبال کشاورزان و گسترش سطح زیر کاشت این محصول در شهرستان هستیم.

 

وی تصریح کرد: نیاز کم این گیاه به منابع آب و مقاوم بودن در بسیاری از مناطق دارای شرایط اقلیمی متفاوت، از مهم‌ترین ویژگی‌های گل محمدی است که این موضوع می‌تواند در نهایت افزایش بهره وری آب و جایگزینی کشت گیاهان پر آب را در شهرستان به دنبال داشته باشد.

 

بردبار بهترین زمان برداشت گل محمدی قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا عنوان و کم آب بر بودن، قابلیت کشت در زمین‌های شیب دار، قابل کشت در مناطق گرم و سرد با توجه به شرایط اقلیمی و صرفه اقتصادی، کیفیت بالای محصول تولیدی و امکان نگهداری محصول و تنوع استفاده از آن را از مزایای کشت گل محمدی برشمرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان یادآور شد: ۴۵ تن گل محمدی تر در سال جاری در شهرستان به مرحله تولید و برداشت رسیده است که این محصول هم اکنون برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: تنها سه واحد سنتی گلاب گیری در سرایان وجود دارد که یک سوم گل محمدی را فرآوری می‌کند و بقیه محصول نیز به صورت خشک شده استفاده و یا به طور خام از شهرستان خارج می‌شود.

 

وی درآمد هر کشاورز در هرهکتار گل محمدی را بین ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان بیان کرد و ادامه داد: در صورت اسانس گیری و تولید گلاب این رقم به حدود ۸۰ میلیون در هکتار افزایش می‌یابد.

 

بردبار اضافه کرد: محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی سرایان، مصرف دارویی این گیاه بیشتر در درمان درد‌های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردرد‌ها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان افزود: جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های گل محمدی می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد زایی، موجب رشد و شکوفایی و رونق صنایع تولید گلاب را در شهرستان رقم زند.

 

بردبار ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون فعالیت‌هایی برای ایجاد سرمایه گذاری‌های لازم از سوی سرمایه گذاران علاقه مند و بخش خصوصی از جمله ارتقای برندسازی با ایجاد واحد بسته بندی گلاب انجام گرفته است.

 

 

وی ادامه داد: در ایران ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد و این گیاه فقط یکبار در سال برداشت شده، اما به دلیل شرایط اقلیمی و آب هوایی مطلوب شهرستان سرایان، می‌توان زمینه پرورش چنین گل‌هایی را در اکثر نقاط این شهرستان فراهم کرد.

 

وی اضافه کرد: گل محمدی اگرچه در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می‌روید، اما از نظر کیفیت باید در محیطی ویژه پرورش یابد که آب و هوای ییلاقی و نیمه خشک بهترین محیط برای کیفیت عطر آن است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان همچنین ادامه داد: باید توجه داشت که این گل در دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه هوایی بهترین زمینه برای رشد را دارد اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز ۵ تا ۱۰ درجه باشد، گل‌های تولیدی خوشبوتر خواهد بود.

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان اعلام کرد: گل محمدی یک محصول دارویی و فرعی مناسب در حوزه کشاورزی شهرستان است که سرایان با سطح ۲۵ هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی به عنوان یکی از شهرستان های پیشرو در زمینه پرورش این محصول در استان شناخته می‌شود.

 

 

 

در همایش بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر عنوان شد

خواهر خواندگی بشرویه و قونیه، زادگاه فروزانفر را جهانی می کند/۲-۳

خواهر خواندگی بین بشرویه در خراسان جنوبی و قونیه در ترکیه، زادگاه استاد بدیع الزمان فروزانفر را جهانی و بین المللی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، این پیشنهاد و نظر جمعی از مولوی پژوهان و علاقمندان به بدیع الزمان فروزانفر است که از جایگاه و موقعیت هر دو عارف و فرهیخته روزگار مطلع هستند. آرامگاه مولوی در قونیه ترکیه واقع شده است. مولوی پژوهان باور دارند از زمانی که استاد بدیع الزمان فروزانفر با آثار و پژوهش های دقیق خود مولوی و مثنوی او را زنده و احیا کرده است مولوی شهرتی جهانی یافته است.

 

مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر با تکرار پیشنهاد خواهر خواندگی بین قونیه و بشرویه گفت: جای خرسندی است که اهالی بشرویه قدر استاد فروزانفر را می دانند و برای او و جایگاهش احترام ویژه ای قائل هستند. جا دارد به پاس زحمات او در حوزه های مختلف زبان و ادبیات فارسی، عرفان و… به ویژه کار ارزشمندی او در زمینه مولوی پژوهی و تصحیح مثنوی و اقدامات ارزنده او در مورد مولوی، بشرویه نیز مانند شهر آرامگاه مولوی از اعتبار جهانی برخوردار شود.

 

دکتر «جهانی» تاکید کرد: آثار او و زادگاهش بهترین ها هستند و جا دارد همان طور که برای مولوی را احیا کرد بشرویه نیز مانند قونیه مرکز توجه گردشگران شود به این منظور باید که از کتابخانه و منابع خوبی برخوردار شود تا اسم فروزانفر و بشرویه نیز جهانی و بین المللی شود خواهر خواندگی بشرویه و قونیه به این منظور کمک می کند.

 

وی به یک جمله معروف در دانشگاه تهران اشاره کرد که دانشگاه استادی به (استادی) موقعیت او به خود ندیده است حتی دکتر شفیعی کدکنی معتقد است لقب استاد فقط برازنده استاد بدیع الزمان فروزانفر است. او پژوهش های دقیق و علمی در ادبیات و عرفان بنیان گذاری کرده است. در مولوی پژوهی نیز بهترین ها در زمان بوده است و هنوز هم فردی به پایش نمی رسد حتی مثنوی شریف که سه جلد آن را نوشته است نمونه های بعد از او به کیفیت کار فروزانفر را نداشته و هنوز به همان منابع استاد مراجعه می شود. در آغازگری و در کیفیت نمونه ندارد.

 

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر عبارت معروفی را یاد آوری کرد و توضیح داد: زیاد گفته می شود که هنوز دانشگاه بر سر او سایه نینداخته است یعنی هنوز استادی نیامده که به پای او برسد. در آن زمان او از همه سرآمد بود.

 

او همچنین یک مطلب مهم دیگر بیان کرد: استاد فروزانفر از بشرویه، علامه فرزان از بیرجند، فاضل تونی و عصار استادان ادبیات دانشگاه تهران بودند و پایه ریزی دانشگاه تهران با آن ها بوده است. بدیع الزمان فروزانفر از مفاخر زمان خودش است و بشرویه باید از وجود و اسم او بیشتر از این بهره مند شود.

 

 

 

برای اولین بار

افزایش عمق اکتشافات زمین شناسی کشور/۲

عمق اکتشافات زمین شناسی کشور، با اجرای طرح تحول زمین شناسی ایران در خراسان جنوبی برای اولین بار به “یک در پنجاه هزار” افزایش یافت.

رئیس سازمان صمت استان گفت: به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته در اثرافزایش عمق اکتشافات زمین شناسی کشور تحریمهای اقتصادی، تمامی اکتشافات زمین شناسی کشور تا کنون تا عمق “یک در دویست و پنجاه هزار” و “یک در صد هزار” انجام شده بود، ولی اکنون با اجرای طرح تحول زمین شناسی در خراسان جنوبی، این اکتشافات برای اولین بار در کشور در عمق “یک در ۵۰ هزار” انجام شد.

 

جرجانی افزود: برای انجام اکتشافات عمیق‌تر در طرح تحول زمین شناسی ایران، با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۲۰۰ متخصص زمین شناسی کشور از ۷ ماه گذشته در خراسان جنوبی مستقر شدند و کار پیجویی و پیمایش در عرصه‌ای به مساحت ۱۵ هزار کیلومتر مربع در استان انجام شد.

وی گفت: در این پیمایش و اکتشاف در عمق ” یک در ۵۰ هزار” از تمامی مکان‌هایی که امکان وجود معدن و یا ماده معدنی در آن بود، نمونه برداری و به آزمایشگاه زمین شناسی ایران در تهران ارسال شد.

رئیس سازمان صمت استان افزود: با انجام مرحله اول اکتشافات طرح تحول زمین شناسی ایران در خراسان جنوبی، نقشه‌ی زمین شناسی شهرستان‌های خوسف، بیرجند، درمیان و سربیشه تا عمق ” یک در ۵۰ هزار”، تهیه و آنالیز‌های مختلف بر روی آن انجام شد.

جرجانی افزود: با اتمام تحقیقات بر روی نمونه‌های ارسال شده در اکتشافات خراسان جنوبی به آزمایشگاه زمین شناسی تهران، به زودی خبر‌های خوشی به مردم استان و کشور در خصوص شناسایی ذخایر معدنی بیشتر و جدید در خراسان جنوبی داده می‌شود.

 

خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود ۷ میلیارد تُن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش، یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

 

 

رقابت نماینده فوتبال خراسان جنوبی با نوین کشاورز علی آباد/۷

نماینده فوتبال خراسان جنوبی فردا در لیگ دسته سه کشور مقابل حریفش نوین کشاورز علی آباد صف آرایی می‌کند.

این دیدار در هفته هشتم لیگ، فردا ساعت ۱۶ در ورزشگاه ازادی بیرجند برگزارفردا، رقابت تیم‌های فوتبال خراسان جنوبی با نوین کشاورز علی آباد می‌شود.

تیم پارسا صنعت بیرجند هم اکنون ۱۰ امتیازی است و با اختلاف ۳ امتیازی از تیم نخست گروه خود در جایگاه ششم جدول قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

وزش باد شدید در خراسان جنوبی/۲

وزش باد شدید  آسمان خراسان جنوبی را گرد و خاکی می‌کند.

کارشناس هواشناسی استان گفت: تا اواسط هفته آینده، وزش بادوزش باد شدید از عصر امروز در خراسان جنوبی شدید در برخی نقاط خیلی شدید، همراه با گرد و خاک در استان پیش بینی می‌شود.

زارعی افزود: شنبه و یکشنبه گاهی کاهش کیفیت و دید افقی برای استان قابل پیش بینی است و در این مدت به طور متناوب افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده در شمال استان وجود خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

پراید حامل مواد مخدر در قاین توقیف شد/۴

در بازرسی از یک پراید۲۲ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش و ۲۰ کیلوگرم تریاک توسط مأموران نیروی انتظامی قاین کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ رفعتی نژادجانشین انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران انتظامی پراید حامل مواد مخدر در قاین توقیف شدقاین با دریافت اخباری مبنی بر این که سوداگران مرگ قصد جا به جایی مواد مخدر را در سطح این شهرستان دارندکه موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مأموران هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی شهرستان قاین سواری پراید قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده و پس از شناسایی دقیق به راننده آن دستور ایست دادند افزود:در بازرسی از این خودرو ۲۲ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش و ۲۰ کیلوگرم تریاک توسط مأموران نیروی انتظامی قاین کشف شد.

جانشین انتظامی شهرستان قاین با اشاره به این که در این عملیات مجموعا ۴۲ کیلو و ۳۰۰ گرم حشیش و تریاک کشف شد افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

در ماه مبارک رمضان

کمک ۶۶۰ میلیون تومانی اوقاف به نیازمندان خراسان جنوبی/۲-۳

۶۶۰ میلیون تومان از محل نیات واقفین در ماه مبارک رمضان برای اطعام روزه داران و نیازمندان خراسان جنوبی هزینه شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان گفت: در ماه مبارک رمضان مراسمکمک ۶۶۰ میلیون تومانی اوقاف به نیازمندان خراسان جنوبی افطاری ساده با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان در ۲۳ بقعه متبرکه استان برگزار شد.

حجت الاسلام رحیمی افزود: در این مدت همچنین ۸ هزار پُرس غذای گرم به ارزش ۱۶۰ میلیون تومان در اجرای طرح ضیافت الهی در ۵۴ بقعه متبرکه استان بین روزه داران و نیازمندان توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۳۸ مبلغ بومی و غیر بومی در طرح ضیافت الهی استان شرکت داشتند گفت: در ماه مبارک رمضان، نماز جماعت در ۳۹ بقعه متبرکه استان با حضور مبلغان بومی و اعزامی و همچنین مراسم ترتیل خوانی و جزءخوانی قرآن کریم در ۳۸ بقعه متبرکه استان برگزار شد.

 

 

 

 

کسب درآمد برای ۵۱۲ خانوار خراسان جنوبی با تولید برق خورشیدی

تولید برق خورشیدی، تا کنون برای ۵۱۲ خانوار در خراسان جنوبی منبع درآمد ایجاد کرده است.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان گفت: ۵۱۲کسب درآمد برای ۵۱۲ خانوار خراسان جنوبی با تولید برق خورشیدی نیروگاه برق خورشیدی خانگی با مجموع ظرفیت ۵.۳۴ مگاوات در روستاها و شهرهای استان در حال بهره برداری هستند که از این تعداد ۶۱ نیروگاه در یک سال گذشته به شبکه سراسری متصل شده است.

پوزشی افزود: نیروگاه‌های خانگی یا کوچک مقیاس استان در یک سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان درآمد با تولید ۹ هزار و ۱۳۷ مگاوات ساعت برق کسب کرده اند که به مالکین این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند را دارد.

نکته حائز اهمیت در تولید برق خورشیدی کاهش مصرف آب و گاز و افزایش تاثیرات مثبت زیست محیطی آن است که به گفته مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان از آغاز تولید برق خورشیدی در استان از ۵ سال گذشته تا کنون، در مصرف آب ۵ میلیون لیتر و در مصرف گاز ۶.۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده و همچنین از انتشار ۱۴.۸ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.

 

 

 

پایان رقابت مسابقات والیبال روستایی جام رمضان بانوان بشرویه/۷

مسابقات والیبال روستایی جام رمضان بانوان بخش مرکزی بشرویه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  براساس اعلام هیات ورزش روستایی و بومی محلی شهرستان بشرویه، این دوره اپایان رقابت مسابقات والیبال روستایی جام رمضان بانوان بشرویهز مسابقات که درسالن شهیدثقفی فر این شهرستان  و باشرکت ۴تیم ازروستا‌های غنی آبادوشهرک امام خمینی برگزار شد،  درپایان تیم دهیاری شهرک امام خمینی با ۱۴ امتیازبه مقام قهرمانی رسید.

همچنین تیم شهیدیوسفی غنی آبادبا ۱۲ امتیازنایب قهرمان شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کلاسهای دانشگاه بیرجند حضوری شد/۲-۳

کلاسهای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد از شنبه ۱۷ اردیبهشت به صورت حضوری در دانشگاه بیرجند برگزار می شود

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: براساس مصوبه شورای عالی آموزش دانشگاهها و موسسات خراسان جنوبی و براساس مصوبه شورای دانشگاه و شورای آموزشی دانشگاه بیرجند از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت تمامی کلاسهای دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

لامعی با بیان اینکه براساس این مصوبه فقط در سه دانشکده علوم انسانی، علوم ریاضی و علوم تربیتی آموزش  تا اطلاع ثانوی به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد، افزود: آموزش تلفیقی یا حضوری در دستورکار است و در صورت تصویب متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

وی از اعلام آمادگی دانشگاه برای حضور دانشجویان در خوابگاهها و کلاسهای درس بارعایت پروتکلهای بهداشتی خبرداد و گفت: از ۱۲ هزار دانشجوی  دانشگاه بیرجند ، ۳۶۰۰ نفر آنها از خوابگاه استفاده خواهند کرد .

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دانشجویان خوابگاهی برای ثبت نام خوابگاه باید به سایت معاونت دانشجویی دانشگاه وارد شده و خوابگاه و اتاق خودرا انتخاب کنند، افزود: درصورت عدم انتخاب، دانشگاه خوابگاه و اتاق را برای دانشجو انتخاب می کند و دانشجو به محض ورود به خوابگاه کارت دانشجویی و کارت سلف را تحویل می گیرد.

لامعی با بیان اینکه شرط ورود به خوابگاهها براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تزریق سه دز واکسن و شرط استفاده از کلاسهای حضوری دانشگاه تزریق دو دز واکسن است، گفت: تاکنون ۹۳ درصد دانشجویان دانشگاه بیرجند واکسن تزریق کرده اند که از این تعداد ۵۳ درصدشان به تعداد ۵ هزار و ۲۷۳ نفر دز دوم، ۳۶ درصدشان به تعداد ۳ هزار و ۵۵۴ نفر دز سوم و ۵ درصد دانشجویان به تعداد ۵۱۵ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند  و  ۵ درصد دیگر نیز به تعداد ۵۲۸ نفر هیچگونه واکسنی دریافت نکرده اند.

وی با بیان اینکه یک هفته به دانشجویان مهلت داده می شود تا واکسن را تزریق کنند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در همه موارد بهداشتی و تزریق واکسن  این دانشگاه را حمایت می کند.

در حال حاضر  ۳ هزار  و ۸۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی شامل ۸۰۰ دانشجوی دکترا و ۳ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل اند.

 

 

در دیدار سرپرست آموزش و پرورش،با خانواده دو معلم شهید در بیرجند عنوان شد

جهادتبیین لازمه صیانت از ارزش ها و خون شهدا/۲-۳

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: جهاد تبیین یکی از ضرروت‌های اساسی جامعه امروز است وبایذ برای صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی، دستاوردهای نظام و تبیین برکات خون پاک شهدا در مدارس،مورد تأکید قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، پنج شنبه شب در دیدار با خانواده های معلمان شهید، محمدرضابهمن آبادی وسیدهاشم کوشه ای، که به مناسبت هفته معلم برگزار شد،اظهار کرد: امروز جوانان و نوجوانان آماج حمله ها و اطلاعات غلط، بی‌اساس دشمن  در فضای مجازی قرار گرفته اند که باید این حیله را با جهاد تبیین و تقویت خودباوری خنثی کنیم.

وی تزریق روح نا امیدی و تضعیف روحیه جوانان را مهم ترین اهداف دشمن در نبر فرهنگی و جنگ نرم دانست و عنوان کرد: مهمتریندستاورد  و برکات خون پاک شهدا، امنیت و آزادی است، از این رو برای حفظ این امنیت ، آزادی، عزت و اقتدار صرورت دارد،دانش آموزان با سیره شهدا و خط سرخ شهادت آشنا شده و این مهم،در کنار آموزش علوم نظری و تجربی مهم ترین رسالت خادمین نظام تعلیم و تربیت و معلمان مدارس است.

رئیس ستادشاهد آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که دشمن از روحیه انقلابی، ایثارگری و شهادت طلبی جوانان غیور ایران زمین خ=همواره در هراس و وحشت است، تصریح کرد: جوان انقلابی، بصیر و ولایت مدار ایرانی در مکتب سید و سالار شهیدان درس ایثار و شهادت آموخته و تحت لوای ولایت فقیه در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت می کند، از این روز سربلند و عزتمند است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به اهمیت شناخت وضع موجود و تمایز میان بایدها و واقعیت‌ها، عدم عبور همیشگی از ارزش‌ها و خطوط قرمز انقلاب را ازجمله گام‌های اساسی برای صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی برشمرد.

به گفته موسوی نژاددورشدن و غفلت از آرمان‌ها و شعارهای امامین انقلاب در برخی از مقاطع تاریخ انقلاب موجب تألم خاطر خانوداه های معزز شهدا و صدماتی به جریان‌های دلسوز و انقلابی شده است.

برگزاری اردوی دانش آموزی شبی در مدرسه

اردوی شبی در مدرسه بهانه‌ای‌ برای گذراندن یک شب بیاد ماندنی برای دانش آموزان و استفاده از برنامه های تفریحی، معنوی، تربیتی و مفرح در راستای سند تحول بنیادین و تربیت نسلی در طراز انقلاب اسلامی با تفکری انقلابی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  قریب ۱۷۰ دانش آموز دبیرستان دوره اول استعداد های  درخشان بیرجند، با تشکیل ۴۰گروه در یک اردوی دانش آموزی، علی رغم این که شبی به یاد ماندنی را برای خود و اولیا رقم زدند، از مسئولین آموزش و پرورش شهرستان و استان نیز برای حضور در این اردوی دانش آموزی دعوت کردند.

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی با حضور در جمع دانش آموزان این دبیرستان اظهار کرد: برگزاری چنین اردوهایی در محیط مدارس و جدا از آموزش رسمی، زمینه ساز تقویت مهارت های فردی، اجتماعی، علمی و معرفتی دانش آموزان می شود.

وی، تجربه زندگی مستقل دور از خانه، انس بیش از پیش دانش آموزان با اولیا و مربیان مدرسه،: تجربه فعالیت فرهنگی تفریحی و اجتماعی دانش آموزان در غالب گروه، تجربه استقامت و صبر در غالب اردو را از مهم ترین اهداف این اردو برشمرد و عنوان کرد: برای دانش‌آموزان، آن هم در کنار همکلاسی‌ها و مربیان‌شان یک شب حضور در محیط مدرسه‌ای نه تنها برایشان سخت نیست؛بلکه موجب استحکام رابطه دو خانه اول و دوم می شود.

شایان ذکر است اجرای برنامه هایی از قبیل مسابقه کیک پزی، المپیاد ورزشی، مسابقه نجات تخم مرغ ، انجام آزمایشات شگفت انگیز علمی ، جنگ شبانه  و نمایش فیلم… از جمله برنامه هایی بودند که در این اردو توسط دانش آموزان باهمراهی اولیا ی خانه و مدرسه برگزار شدند.  

 

 

 

پیام تبریک سرپرست دانشگاه بیرجند به مناسبت گرامیداشت مقام معلم

پیام تبریک سرپرست دانشگاه بیرجند به مناسبت گرامیداشت مقام معلم

 

با اعلام نتایج مهرواره منطقه‌ای معرفی کتاب (خلاق)برموج دانایی از سوی کانون پرورش فکری هرمزگان؛

عضو کانون پرورش فکری فردوس شایسته تقدیر شد/۲

نازنین زهرا خانی عضو کانون پرورش فکری فردوس شایسته تقدیر شد

آیین اختتامیه مهرواره‌ی منطقه‌ای معرفی کتاب «برموج دانایی» در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد که فاطمه زهرا خانی عضو نونگاه کانون پرورش فکری خراسان جنوبی عنوان شایسته تقدیر این رویداد را از آن خود کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: فراخوان مهرواره منطقه‌ای معرفی کتاب با عنوان «برموج دانایی» در هفته کتاب و کتاب‌خوانی با هدف نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی از سوی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان منتشر و حضور کودکان ونوجوانان عضو مراکز کانون استان‌های هرمزگان، سیستان بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان‌جنوبی برگزار شد.

وی گفت: این رویداد فرهنگی در محورهای موضوعی معرفی کتاب‌های مورد علاقه مخاطبین و مناسب گروه سنی ۷ الی ۱۸ سال و بزرگسال و با هدف گسترش دامنه‌ی مخاطبان، ترویج و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی، تقویت لذت خواندن، رشد و پرورش استعداد ذوقی مخاطبان با مشارکت کانون و شرکت برق منطقه ای خلیج فارس، به مرحله‌ی اجرا در آمده است که با ارسال آثار کودکان ونوجوانان علاقمند استان به دبیرخانه این مهرواره «نازنین زهرا خانی» عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان فردوس توانست عنوان شایسته تقدیر را در رده سنی نو نگاه«۱۲+» از آن خود کند.

 

 

 

میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند/۷

 میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

 شهروندان بیرجندی معتقدند اگر در بازار روزها قیمت میوه اندکی از مغازه‌ها پایین‌تر است علت را باید در کیفیت نامطلوب میوه ها جست و جو کرد.

به گزارش مهر بازار روزها یکی از مقاصد اصلی مردم برای خرید میوه و صیفی‌جات و بسیاری از نیازهای روزمره زندگی است. مکان‌هایی که راه اندازی شدند تا دسترسی مردم به این کالاها با سهولت بیشتر و با قیمت مناسب‌تر انجام شود.

ولی امروزه برخی از شهروندان معتقدند که هر چند قیمت برخی از محصولات و میوه‌ها در بازار روزها نسبت به مغازه‌های سطح شهر پایین‌تر است ولی کیفیت مطلوبی ندارد و نتوانسته رضایت آنان و خانواده‌هایشان را فراهم کند.

وقتی قیمت میوه در فاصله صبح تا غروب تغییر می‌کند

ریحانه قاسم زاده از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجایی که در بازار روزها می‌توانیم همه نوع جنس از میوه و سبزی و … را به صورت یک جا خرید کنیم، بیشتر شهروندان برای تأمین نیاز خانواده به بازار روزها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: به نظر من اگر اول صبح به بازار روزها مراجعه کنیم کیفیت میوه مطلوب اما قیمت‌ها مقداری بالاتر است و هر چه به غروب و شب نزدیک می‌شویم معادله تغییر کرده و هم کیفیت میوه‌های موجود و هم قیمت‌ها پایین‌تر می‌شود.

قاسم زاده با اشاره به اینکه گاه قیمت میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر سه- چهار هزار تومان از بازار روزها بیشتر است، بیان‌کرد: علت این است که مغازه‌دار از میدان بار خرید می‌کند اما در بازار روز بیشتر فروشندگان خودشان ماشین دارند و میوه را مستقیم از شهرهای دیگر می‌آورند.

 میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

دوری از مراکز تولید مهمترین علل گرانی میوه در بیرجند

این شهروند خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه به طور کلی قیمت میوه در بیرجند به دلیل دوری از مراکز تولید بالاتر است، گفت: به عنوان مثال در بسیاری از شهرها قیمت میوه گاه بین هشت تا ۱۰ هزار تومان با بیرجند تفاوت دارد که این نکته قابل تأمل است.

قاسم زاده یادآور شد: نکته دیگری که در بازار روزها می‌بینیم این است که شاید ۲۰ سبد میوه در حال خراب شدن و فاسد شدن باشد ولی حاضر نیستند که آن را با قیمت پایین‌تر به شهروندان بدهند که جای سوال و تعجب است.

وی بیان‌کرد: در مجموع کیفیت میوه‌های در بازار روزها برای مصرف شخصی خوب است ولی شاید برای مهمانی‌های به قول معروف لاکچری نیاز به خرید از مغازه‌ها باشد.

رضا بهمنی دیگر شهروند خراسان جنوبی که برخی از مواقع میوه مورد نیاز را از بازار روز غفاری بیرجند خریداری می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: تا یکی- دو سال قبل که بازار روز خیابان بهشتی یا همان چهارشنبه بازار فعال بود میوه را از آنجا می‌خریدم چون به منزل نزدیک بود.

وی بیان‌کرد: اما این روزها یا از مغازه‌ها و یا بازار روز غفاری خرید می‌کنم و به عنوان مثال میوه عمده برای نوروز را از آنجا تهیه کردم.

بهمنی با اشاره به اینکه شاید قیمت در بازار روزها مطلوب باشد ولی کیفیت آن گاهی مورد رضایت شهروندان نیست، ادامه‌: در مواردی مشاهده کرده‌ام که در این بازار روزها افراد محتاج و نیازمندی به دنبال میوه‌های بنجل و پلاسیده هستند تا با قیمت کمتری خرید کنند که واقعاً انسان رنج می‌کشد.

 میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

ارزانی میوه تنها در مورد جنس بی کیفیت صدق می‌کند

این شهروند خراسان‌جنوبی افزود: حق مصرف کننده به دست آوردن محصول با قیمت متعادل و منطقی و البته با کیفیت بالا است و می‌توان با دقت در برخی از مؤلفه‌ها به این مهم در مورد میوه و صیفی‌جات رسید.

وی افزود: گاهی گفته می‌شود میوه در بازار روزها ارزان‌تر از مغازه به فروش می‌رسد، اما باید به این نکته توجه کرد که این مسئله در مورد ته مانده محصول صدق می‌کند.

شادی محمدی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چندی پیش یکی از آَشنایان از گران بودن سیب زمینی و بادمجان و میوه و … گلایه داشت که به او پیشنهاد کردم از بازار روزها خرید کنند تا با قیمت مناسب‌تری به دستش برسد.

نارضایتی از کیفیت میوه‌های بازار روز

وی گفت: نکته جالب این بود که در جواب شنیدم که شاید قیمت میوه‌ها و صیفی‌جات در بازار روزها ارزان‌تر از مغازه‌های سطح شهر باشد ولی بی‌کیفیت است.

شهروند خراسان جنوبی ادامه‌داد: در مورد بازار روزها نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی بازار روز ندارند و از این نظر قیمت میوه و تره بار در این شهرستان‌ها بیداد می‌کند.

محمدی افزود: در مجموع آنچه که من از مشتری‌های بازار روزها شنیده‌ام در این مکان‌ها قیمت میوه مناسب ولی کیفیت مطلوبی ندارد.

 میوه‌های بی کیفیت در روز بازارهای بیرجند/ مردم گلایه مندند

بازار روزها تحت کنترل و نظارت میدان بار مرکزی نیستند

مفاخر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند موضوع بازار روز به شهرداری مربوط می‌شود ولی به طور کلی یکی از علل پایین بودن کیفیت میوه در بازار روزها تحت کنترل نبودن میدان بار مرکزی است.

وی بیان‌کرد: به عبارت دیگر میوه‌هایی که در مغازه‌های سطح شهر بیرجند عرضه می‌شود از محل میدان بار مرکزی تأمین شده که ما بر آن نظارت داریم ولی در بازار روزها به صورت مستقیم خودشان میوه را از سایر شهرهای کشور تأمین می‌کنند که گاه کیفیت کافی ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: از جنبه‌ای به نظر من میوه‌های در بازار روزها نسبت به کیفیتی که دارند، قیمت آن بالا است اما میوه‌های عرضه شده در میدان بار تک‌چین بوده از این جهت مردم باید زمان مقایسه قیمت‌ها کیفیت را هم مد نظر قرار دهند.

مفاخر افزود: به نظر من اگر در بین مردم این فرهنگ سازی صورت بگیرد که میوه را دست چین و جا به جا نکنند، به واسطه کاهش هدر رفت، میوه با قیمت پایین‌تری به مردم عرضه می‌شود.

نقش کرایه حمل در قیمت میوه

وی درباره چرایی گران بودن میوه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خراسان‌جنوبی استان تولید کننده میوه نیست و ما مجبوریم از سایر استان‌های کشور میوه وارد کنیم که به طور طبیعی افزایش کرایه‌های حمل و نقل و کمبود ناوگان بر این موضوع قیمت میوه تأثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کرایه‌های حمل و نقل در خراسان‌جنوبی نسبت به سال گذشته حدأقل دو برابر افزایش داشته است.

مفاخر یادآور شد: در حال حاضر در بیرجند هندوانه بین سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان، پرتقال تامسون از هشت تا ۱۱ هزار تومان و سیب زرد نیز بسته به کیفیت و مرغوبیت آن از هشت هزار تا ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

گفتنی است تماس‌های خبرنگار مهر برای گفت و گو با حسن دلپسند رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند بی نتیجه ماند.

میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای عرضه می‌شود

وی پیش از این در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در راستای ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای شهرداری عرضه می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی موجود عرضه میوه با قیمت کمتر از برنامه‌های شهرداری در جهت خدمت به شهروندان است.

وی تأکید کرده بود که در راستای ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روز بازارهای شهرداری عرضه می‌شود.

دلپسند یادآور شد: با توجه به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازارچه‌های شهرداری محسوس بوده، انحصارطلبان بازار میوه از این موضوع احساس خطر کرده‌اند در حالی که این اقدام ما در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به ویژه با توجه به شرایط سخت اقتصادی در جامعه است.

حق مصرف کننده به دست آوردن میوه و صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی با قیمت و البته با کیفیت مناسب است. اما به نظر می‌رسد در خراسان‌جنوبی مصرف کننده یا باید از کیفیت محصول صرف نظر کند و یا به قیمت بالایی میوه‌های رنگارنگ را به خانه بیاورند.

 

 

 

بیرجند، تنها شهرستان دارای مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته تنها ۴ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد که همگی مربوط به مرکز استان، شهرستان بیرجند است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشتهبیرجند، تنها شهرستان دارای مبتلای جید کرونا در خراسان جنوبی همچنین موردی از فوت مربوط به کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد قربانیان این بیماری در استان همان هزار و ۴۴۷ نفر است.

شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۱۴ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۳ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند.

 

 

 

 

 

 

علوفه‌هایی که از دل خاک بر نمی‌آیند/۲

کشت علوفه به روش هیدروپونیک یا بدون خاک، سبب افزایش کیفیت علوفه و کاهش آلودگی محصول شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کشت هیدروپونیک چند سالی است که به عنوان روشی جدید برای تولید محصولات مختلف کشاورزی به کار گرفته می‌شود.

یکی از محصولاتی که می‌توان با استفاده از کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک به آن رسید، علوفه دام است.

یکی از جوانان شهرستان قاین توانسته با راه اندازی یک کارگاه کشت هیدروپونیک در این شهرستان، بخشی از نیاز دامداران به علوفه را تأمین کند.

اشتغال زایی برای ۳ نفر در کارگاه هیدروپونیک

یکی از کارگران مشغول به کار در واحد کشت علوفه هیدروپونیک در قاین گفت: از جمله مزایای استفاده از این نوع علوفه که در مدت ۶ روز به عمل می‌آید، ویتامین بالای آن است.

او گفت: در این کارگاه ۳ نفر مشغول به کار هستیم و از عواید فروش علوفه‌های تولیدی برای مخارج زندگی استفاده می‌کنیم و این کارگاه ظرفیت توسعه را نیز دارد.

یکی از دامداران شهرستان قاین نیز گفت: از زمانی که علوفه هیدروپونیک را به دام‌ها می‌دهیم، چند قلوزایی در بین آن‌ها مشاهده شده است.

او گفت: هضم راحت‌تر این نوع علوفه سبب افزایش بازدهی دام و باکیفیت‌تر بودن شیر و گوشت آن‌ها شده است؛ در شرایط خشکسالی، استفاده از این نوع محصولات بسیار به صرفه است.

تولید ماهانه ۳۰ تُن علوفه هیدروپونیک

لطیفی صاحب کارگاه کشت علوفه هیدروپونیک گفت: در این کارگاه از روش‌های علمی برای کشت استفاده می‌شود و به نوعی تولید به وسیله علم انجام می‌شود.

او گفت: ماهانه ۳۰ تُن علوفه را با روش کشت بدون خاک به بازار عرضه می‌کنیم و دامداران نیز از این موضوع راضی هستند.

لطیفی گفت: امیدوارم با حمایت از سوی دستگاه‌های متولی، یک شرکت دانش بنیان را در این زمینه ثبت کنم و محصول مرغوبی را در اختیار دامداران قرار دهم.

صاحب کارگاه کشت علوفه هیدروپونیک گفت: عدم استفاده از کود‌های شیمیایی سبب شده است تا آلودگی و میکروبی بودن علوفه به صفر برسد.

 

 

 

 

به دلیل قیمت پایین نان

نانوایان انگیزه کار ندارند/۷

کیفیت پایین نان در بیرجند موضوعی است که بار‌ها مطرح شده است و مسئولین اتحادیه نانوایان، این موضوع را ناشی از قیمت پایین نان می‌دانند.

نان همواره در سبد غذایی خانواده‌ها از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار بوده است و پای ثابت سفره‌های ایرانی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید روز به روز برای کیفیت بخشی به آن تلاش شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان طی چند سال گذشته شاهد افزایش نانوایی‌ها در نقاط مختلف کشور به خصوص در شهرستان بیرجند هستیم و به همان میزان باید رقابت بین نانوایی‌ها در تولید نان با کیفیت‌تر افزایش پیدا کند، ولی مردم بیرجند از کیفیت نان رضایت کافی را ندارند و خواستار نظارت بر نانوایی‌ها هستند.

همچنین دور ریز شدن بخشی از نان‌ها باعث شده به جای اینکه نان در سفره‌ها باشد، خوراک دام‌ها شود.

خوراک دام شدن نان های بی کیفیت

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: در بیرجند کیفیت نان مطلوب نیست به گونه‌ای که در بعضی نانوایی‌ها نان خمیر است و در بعضی مواقع نیز پشت نان سوخته است.

او گفت: گرانی علوفه سبب شده است تا بسیاری از مردم ضایعات نان زیادی داشته باشند و نان اضافی را برای مصرف دام‌ها به روستا‌ها ببرند که این امر مطلوبی نیست.

یکی از نانوا‌های بیرجند نیز گفت: نان با وجود اینکه آرد مناسبی دارد، اما قیمت آن پایین است به همین دلیل برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود و در بعضی از نانوایی‌ها نان باکیفیتی نیز به دست مردم نمی‌رسد.

او گفت: قبلا یک نفر برای مصرف روزانه نان خریداری می‌کرد، اما حالا چندین نان می‌خرد و آن‌ها را خشک کرده و یا می‌فروشد و یا هم در روستا به دام می‌دهد.

نانوا انگیزه ندارد

مختاری رئیس اتحادیه آرد و نان بیرجند گفت: بی کیفیت بودن نان تنها به نانوایی‌ها مربوط نمی‌شود بلکه به عوامل مختلفی از مزرعه تا سفره بستگی دارد.

او گفت: آموزش به نانوایان داده می‌شود، اما مسئله اصلی انگیزه کم نانوایان برای کار و نبود کارگر ماهر به دلیل ارزانی نان و کاهش درآمد نانوایان است.

مختاری گفت: مسئولین باید در خصوص قیمت نان تجدید نظر داشته باشند تا کارگران ماهر این حوزه در بیرجند به کار خود ادامه دهند.

رئیس اتحادیه آرد و نان بیرجند گفت: بازرسی از نانوایی‌ها نیز در حال انجام است و جریمه‌های مختلفی برای تخلفات در نظر گرفته شده است.

 استاندار خراسان جنوبی: سهمیه ساخت مسکن روستایی در استان خراسان جنوبی ۲ برابر شد/۲-۳

 

استاندار خراسان جنوبی: سهمیه ساخت مسکن روستایی در استان خراسان جنوبی 2 برابر شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: سهمیه این استان از ۲۰ هزار واحد مسکونی که قرار است با مشارکت بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان در سطح ملی احداث شود ۵۰۰ واحد بود که این سهمیه دو برابر و به هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مدیرکل، معاونین و مدیران تابعه بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر چه سرعت در ساخت واحدهای مسکونی برای ما مهم است اما باید در روند احداث، دقت نظر لازم صورت گیرد تا جای هیچ ابهام و سؤالی را باقی نگذارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت:کیفی‌سازی در مسکن محرومان باید به گونه‌ای مراعات شود که کسی نتواند به کیفیت کار در واحدها ایرادی بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه شاهد کارهای خوب و جهادی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح ملی هستیم اظهار داشت: در سفر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور که در معیت رئیس بنیاد مستضعفان کشور به استان رقم خورد شاهد اتفاقات بسیار کم نظیری در بحث مسکن محرومان در سطح ملی بودیم.

قناعت بیان کرد: سهمیه استان از ۲۰ هزار واحد مسکونی که قرار است با مشارکت بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان در سطح ملی احداث شود ۵۰۰ واحد بود که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت این سهمیه دو برابر شد و به هزار واحد افزایش یافت.

وی افزود: با وجود اینکه استان‌های زیادی متقاضی بودند که پایلوت اجرای طرح احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی در سطح ملی باشند، خراسان جنوبی این مهم را میزبانی کرد و این طرح از استان ما آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات قابل تحسین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بحث احداث مسکن محرومین در سطح استان طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این اقدامات سبب شده، خراسان جنوبی در رقابت با دیگر استان‌ها، رتبه قابل توجهی داشته باشد.

قناعت با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق توسعه متوازن در سطح استان هستیم خاطرنشان کرد: باید در توزیع سهمیه شهرستان‌ها از مسکن محرومان دقت شود و هدف گذاری، اجرای عادلانه پروژه‌ها و طرح‌ها در سطح استان باشد.

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی نیز در این دیدار، ضمن تشریح اقدامات این نهاد طی یک سال گذشته گفت: در قالب تفاهم نامه بنیادمسکن و بنیاد مستضعفان، به هر متقاضی علاوه بر تسهیلات بانکی، مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، دو هزار کیلوگرم میلگرد و ۱۰ تن سیمان تعلق می‌گیرد.

قاسم تنها ادامه داد: سهمیه استان از محل این تفاهم نامه هزار واحد است که تاکنون برای ۵۵۱ متقاضی تشکیل پرونده شده و تعداد ۴۴۱ متقاضی نیز پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به پیشرو بودن استان در بحث مقاوم سازی مسکن تاکید کرد: در حالی که میانگین مقاوم سازی مسکن در کشور ۵۲ درصد است، این رقم در خراسان جنوبی ۵۳.۵ درصد است.

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی دو سازه خاکی در نهبندان/۲

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان از آغاز عملیات اجرایی دو سازه خاکی در این شهرستان خبر داد.

 

کدخدازاده گفت: عملیات اجرایی دو سازه خاکی در بالادست روستای گوش، قنات صفا آباد و رودخانه کلگی شهرستان نهبندان آغاز شده است.

او گفت: حجم خاکریزی سازه ها حدود ۲۸ هزار متر مکعب و ۲۰۰ متر مکعب سنگ و ملات است.

کدخدازاده گفت: با احداث این سازه‌ ها علاوه بر برخورداری ۵ رشته قنات پایین دست مانند صفا آباد، اسدآباد، کیک آباد از آب، همچنین نقش مهمی در کنترل سیلاب به سمت شهر نهبندان خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: پیشرفت فیزیکی این سازه ها حدود ۳۰ درصد است و به زودی شاهد اتمام عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

او گفت: امسال شاهد احداث طرح های آبخیزداری زیادی در حوضه‌های مختلف این شهرستان از محل‌های اعتباری خواهیم بود.

 

 

۷۷۰ میلیون تومان فطریه و کفاره در استان خراسان جنوبی جمع‌آوری شد/۲-۳

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) و دبیر ستاد زکات خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۷۷۰ میلیون تومان فطریه و کفاره از مردم استان در جهت کمک به خانوارهای نیازمند و مددجویان تحت حمایت، در پایگاه های این نهاد جمع آوری شده است.

به گزارش امروزخراسان جنوبی، محمد عرب اظهار داشت: طبق هماهنگی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته، تا کنون بیش از ۷۷۰ میلیون تومان به نیازمندان و مددجویان تحت حمایت اهدا کردند.

وی با بیان اینکه براساس قانون زکات کشور مسئولیت جمع آوری و هزینه کرد زکات فطریه بر عهده ستاد زکات و کمیته امداد است، افزود: به‌ منظور رعایت مسائل، موازین و ظرافت‌های شرعی در هزینه کرد زکات فطره، وجوهات جمع‌آوری ‌شده در هر شهر و منطقه، با محوریت ائمه جماعات و هیئت ‌امنای مساجد بین نیازمندان همان منطقه و محل توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ضمن تشکر و  قدردانی از همکاری و تعامل سازمان‌های دولتی و نهادهای حمایتی در جمع‌آوری زکات فطره مردم، خاطرنشان کرد: امسال نیز با برنامه ریزی های جلسه شورای زکات استان، مؤسسات خیریه و حمایتی با سازمان‌دهی و نظم خاصی زکات فطره مردم را با مجوز دبیرخانه شورای زکات به خوبی جمع‌آوری کردند.

عرب همچنین به پرداخت فطریه و کفاره از طریق الکترونیکی اشاره کرد و افزود: این اقدام در خدمت رسانی به نیازمندان و خانواده های تحت حمایت بسیار موثر بود و بسیاری از مردم خیر استان نیز از طریق الکترونیکی فطریه و کفاره خود را به نیازمندان استان اهدا کردند و زکات فطریه و کفاره جمع آوری شده در سرفصل های تعیین شده و در اسرع وقت در بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) و دبیر ستاد زکات خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با افزایش مساعدت‌های مردمی و مشارکت گسترده نیکوکاران در طرح‌های حمایتی کمیته امداد، بتوانیم گام‌های موثری را در رفع مشکلات نیازمندان و محرومین واقعی برداریم.

وی خاطر نشان کرد: در روز عید سعید فطر ۱۹۳۳ پایگاه جمع آوری فطریه وکفاره شامل( ۱۲۵۹ پایگاه توسط امداد و مراکز نیکوکاری و ۶۷۴ پایگاه توسط سایر موسسات خیریه در مصلی ها، میادین و معابر ، مراکز نیکوکاری ،  روستاها سطح استان مسئولیت جمع آوری فطریه و کفارات روزه داران را بر عهده داشتند.

 

حمایت جهادکشاورزی از دامداران خراسان جنوبی؛

از توزیع علوفه حمایتی تا خرید دام پرواری دامداران؛ اقدامات اولیه برای رفع مشکلات دامداران خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توزیع نهاده‌های دامی، خرید تضمینی دام پرواری و توزیع دامدار کارت در بین دامداران تلاش می‌کنیم تا مشکلات دامداران برطرف شود.

دکتر مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان با اشاره به مشکلات دامداران استان اظهار کرد؛ تا کنون جلسات متعدد با دامداران و نمایندگان آن ها جهت پیگیری مشکلاتشان و هم افزایی جهت رفع موانع و کمبودها برگزار شده است.

وی ادامه داد؛ در جهت بهتر شنیده شدن صحبت دامداران یک مشاور از بین دامداران انتخاب شده و با ارتباط بیشتر و مشورت با دامداران مشکلات این قشر زحمتکش پیگیری و درجهت رفع آنها تلاش می شود.

جعفری با اشاره به اقدامات اولیه در راستای حل مشکلات دامداران خراسان جنوبی افزود؛ اقدام به کاشت ۲۰۰۰ هکتار ذرت علوفه ای بصورت قراردادی با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد؛ واردات کاه از افغانستان که یک پارت ان چند مدت پیش در اختیار اتحادیه دامداران قرار گرفت و بیش از ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشت و ادامه کار را که مقرر دارم با حمل کاه با ماشین های دولتی کاهش بسیار محسوس تری در قیمت را رقم بزنیم.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود علوفه از استان‌ها ی همجوار گفت؛ مکاتبه و رفع محدودیت خروج علوفه از سیستان و بلوچستان ، جذب چندین هزار تن سهمیه مازاد نهاده ها و چند هزار تن جو مازاد بر سهمیه استان از دیگر اقدامات در جهت کاهش مشکلات دامداران بود.

جعفری از آمادگی خرید دام پرواری سبک دامداران غیر از طرح خرید پشتیبانی امور دام با قیمت مناسب خبر داد و افزود : تا کنون بیش از ده مورددر حوزه مشکلات دامداران به وزیر محترم و انعکاس داده شده و تعدادی از مشکلات رفع شده است.

وی یادآور شد: بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر سهمیه استان در حوزه دامدار کارت به استان اختصاص و جذب شده است.

جعفری با اشاره به انتقال جو ارزان قیمت از استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد:در راستای کاهش قیمت علوفه، پیگیری های برای انتقال ریلی نهاده ها و مکاتبه جهت بخشودگی سهم راه اهن برای کاهش هزینه های حمل ریلی در طبس و نهایتا کاهش قیمت تمام شده نهاده ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا اینکه خرید دام سبک و سنگین توسط پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی که در حال انجام می باشد، افزود: جهت خرید تضمینی پشم گوسفندان در استان و نهایتا فراوری این محصول ارزشمند که به زودی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیگیری پرداخت سریعتر مطالبات شیر دامداران از کارخانجات لبنی خبر داد، این آمادگی وجود دارد از پروژه ایجاد کارخانه بزرگ لبنی در استان حمایت شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*