اخبار خراسان جنوبی/شکر مورد نیاز بخش صنعت خراسان جنوبی تأمین می شود

 

 

 

 

مدیر کارخانه سیمان باقران مطرح کرد؛

صادرات؛ مهمترین مشکل کارخانه سیمان باقران

سبحانی پور گفت: در حال حاضر کارخانه سیمان باقران با تمام ظرفیت در حال کار است و مهمترین مشکل این کارخانه بحث صادرات سیمان است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، سبحانی‌پور مدیر کارخانه سیمان باقران بعد از ظهر امروز در اولین جلسه شورای اداری شهرستان درمیان در سال جاری، اظهار کرد: کارخانه سیمان باقران در سال ۹۶ با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال راه‌اندازی شده و در حال حاضر با تمام توان مشغول بکار است.

وی افزود: ۴۰۰ نیروی به طور مستقیم در این کارخانه مشغول بکار هستند.

مدیر کارخانه سیمان باقران بیان کرد: با توجه به بحث تولید و شعار سال گذشته و امسال، کارخانه سیمان باقران در سال گذشته در بحث تولید کلینکر از ابتدای راه اندازی کارخانه تا سال گذشته به ۹۰۰ تن جابجا شد.

سبحانی پور عنوان کرد: رکورد کارکرد کوره سیمان در بین کارخانه‌های تمام کشور طبق رصدی که سال گذشته انجام شده ۳۳۱ روز کارکرد کوره بوده است.

وی به برخی از مشکلات کارخانه اشاره و اظهار کرد: اولین مشکل قیمت تمام شده نهاده‌های مورد استفاده است؛ پنج برابر شدن قیمت گاز و افزایش قیمت برق از جمله این موارد است.

مدیر کارخانه سیمان باقران گفت: مشکل بعد عوراض گمرک ۸ درصدی است که برای صادرات در نظر گرفته شده که باعث شده بحث صادرات با توجه به صادرات محور بودن این کارخانه تحت تاثیر قرار بگیرد.

سبحانی پور بیان کرد: سال گذشته ۱۱۰ روز گاز کارخانه به طور کامل قطع  بوده که در تمام این مدت از مازوت استفاده کردیم و هزینه مازوتی که سال گذشته در این مدت استفاده شده ۳۴ میلیارد تومان شده که اگر از گاز استفاده می‌کردیم ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

وی اظهار کرد: قیمت محصول تولید شده در کارخانه سیمان باقران با قیمت محصول کارخانه اصفهان که هر دو از یک جا مازوت تهیه می‌کنیم یکسان است در صورتی که مسیر تهیه مازوت برای اصفهان نزدیک است.

مدیر کارخانه سیمان باقران گفت: قیمت تمام شده سیمان باقران نسبت به سیمان اصفهان حدود ۴۰ درصد بالاتر است که باعث می‌شود در بحث هزینه‌های جاری خودش را نشان دهد.

سبحانی پور گفت: افزایش چشمگیر دستمزد یکی دیگر از مشکلاتی است که در سال جاری اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: تمامی این مسائل باعث شده سود نهایی محصولی که ما در کارخانه سیمان عرضه می‌کنیم به دلیل دوری از مناطق دسترسی به مازوت و مسائل فنی است که اگر مشکل فنی باشد باید از تهران و اصفهان پیگیری کنیم، بیشتر باشد.

مدیر کارخانه سیمان باقران گفت: یکی دیگر از مشکلات ما بحث ترانزیت صادرات است؛ ماشین‌ها باید آن طرف مرز بار را تخلیه کنند و با این اقدام صادرات با مشکل مواجه شده است.

سبحانی پور بیان کرد: با چند راننده و ماشین افغان که در بحث ترانزیت مشکل نداشتند برای انتقال بار از کارخانه تا مرز صحبت و مقرر شد سهمیه گازوئیل برای این ماشین‌ها در نظر گرفته شود که این اقدام انجام نشد و این تعداد راننده نیز همکاری ندارند.

وی افزود: در حال حاضر کارخانه سیمان باقران با تمام ظرفیت در حال کار است و مهمترین مشکل این کارخانه بحث صادرات سیمان است.

انتهای پیام/۱۲۷

 

 

 

در شورای اداری شهرستان درمیان مطرح شد؛

بهره‌مندی ۲۲۳ دانش آموز درمیانی از اعتکاف علمی/ فعال بودن پروژه‌های راه‌های روستایی در درمیان

قربانپور مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان گفت: در ایام تعطیلات عید نوروز اعتکاف تحصیلی را در ۶ مدرسه شهرستان ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم و کنکوری داشتیم که ۲۲۳ دانش آموز در این اعتکاف علمی شرکت کردند.

قربانپور مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان بعد از ظهر امروز در اولین جلسه شورای ادری شهرستان درمیان در سال جاری، اظهار کرد: با آغاز حضوری مدارس پس از حدود دو سال تعطیلی شاهد حضور ۱۰۰ درصدی دانش آموزان در مدارس شهرستان هستیم.

وی افزود: تعطیلی های دو سال گذشته تبعات زیادی به ویژه برای دوره ابتدایی داشته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان بیان کرد: برای جبران بخشی از عقب ماندگی های دانش آموزان تمامی مدارس کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنند.کلاس های جبرای و اوقات فراغت نیز با محوریت جبران عقب ماندگی های تحصیلی است.

قربانپور به پروژه مهر اشاره و عنوان کرد: به منظور ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده، آماده سازی فضای مدارس و توسعه تجهیزات را در برنامه داریم.

وی افزود: در همین راستا در ایام تعطیلات عید نوروز اعتکاف تحصیلی را در ۶ مدرسه شهرستان ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم و کنکوری داشتیم که ۲۲۳ دانش آموز در این اعتکاف علمی شرکت کردند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان گفت: رویکرد آموزش و پرورش در کنار توجه به رشته های نظری به رشته های فنی و کار و دانش است.

قربانپور بیان کرد: مهمترین برنامه های ما تمرکز بر گرامیداشت برنامه های هفته معلم است که آغاز برنامه ها ۱۱ اردیبهشت است.

وی افزود: برنامه سپاس معلم، تجلیل از خانواده فرهنگیان متوفی، تجلیل از ایثارگران فرهنگی، تبلیغات محلی و تجلیل از ۱۳۰۰ فرهنگی شهرستان پیش بینی شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان به تجلیل از فرهنگیان پیشکسوت اشاره اظهار کرد: ۹۰ نفر از همکاران بازنشسته شده‌اند اما به دلیل محدودیت منابع مالی نمیتوانیم از این تعداد تجلیل داشته باشیم اما اگر دستگاه ها با ما همکاری کنند این اقدام انجام خواهد شد.

 

 

 

۳۸ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای شهرستان درمیان اختصاص یافت/

بیرجند – ایرنا – فرماندار درمیان گفت: از محل مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی و طرح جهاد آبرسانی، ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستاهای این شهرستان اختصاص یافته است.

مهدی فرجامی‌فرد روز سه‌شنبه در نشست شورای اداری شهرستان درمیان اظهار داشت: از این مبلغ ۱۱ میلیارد تومان برای مجتمع آبرسانی خونیک چهارتنگ، ۱۲ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مجتمع آبرسانی فخرود، ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای توسعه و تجهیز مجتمع آبرسانی کلاته ملا و چهار میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع آبرسانی خیرآباد هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ روستای شهرستان درمیان با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: همراهی و مشارکت مردم در استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب برای عبور از شرایط سخت کم‌آبی با توجه به زمان‌بر بودن و پرهزینه بودن اجرای پروژه‌های آبرسانی، ضروری است.

فرماندار درمیان عنوان کرد: کم‌آبی در روستاها مهمترین مشکل این شهرستان مرزی است و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که در فصل تابستان کمترین چالش را داشته باشیم.

وی افزود: در بخش راه‌ها نیز مشکلات زیادی داریم و در کنار آن اعتبارات شهرستان محدود است لذا باید از امکاناتی که دستگاه‌های اجرایی دارند به نفع مردم استفاده شود.

فرجامی‌فرد گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سال جاری در اولویت قرار دارد، همچنین عملکرد همه مدیران براساس انتظارات فرمانداری در سال جاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران انقلابی و مردمی باید در میدان خدمتگزاری مردم باشند اضافه کرد: باید دنبال حل مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف براساس ظرفیت‌های شهرستان باشیم.

فرماندار درمیان گفت: درخصوص تحقق شعار سال باید تولید دانش‌بنیان در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های مرکز استان استفاده شود.

وی افزود: در این زمینه نیاز است از نخبگان بومی و غیربومی شهرستان در زمینه کارآفرینی استفاده شود، همچنین نشست سرمایه‌گذاران بومی را برگزار خواهیم کرد تا از ظرفیت این سرمایه‌گذاران برای توسعه شهرستان استفاده شود.

فرجامی‌فرد با انتقاد از خام‌فروشی مواد معدنی و محصولات کشاورزی گفت: باید با جذب سرمایه‌گذاران در زمینه فرآوری این محصولات گام برداریم تا ارزش افزوده آن نصیب مردم شود.

وی تصریح کرد: باید واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال توسط دستگاه‌های متولی احصا شود و در سفر استاندار خراسان جنوبی به درمیان تعدادی از واحدهای تولیدی غیرفعال بازدید شد و مشکلات آنان مورد بررسی قرار گرفت همچنین در زمینه بازگشایی بازارچه مرزی گلورده اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.

فرماندار درمیان با بیان اینکه نگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید انقلابی و مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد افزود: مدیریت میدانی، پاکدستی، مردم‌داری، نبود اشرافی‌گری، اخلاص در عمل، پرهیز از فعالیت اقتصادی در زمان مسوولیت، اجرای سیاست‌های دولت، سکونت در شهرستان، عمل صادقانه به وعده‌ها، سرکشی مستمر از خانواده شهدا و مددجویان، پیگیری مصوبات سفر استاندار و جذب منابع ملی و استانی از وظایف مدیران است که باید به‌جد دنبال شود.

وی گفت: خروج مدیران دستگاه‌های اجرایی از شهرستان با هماهنگی مجموعه فرمانداری باشد.

 

برگزاری ۹۵ دوره آموزشی در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی

شورای آموزش و پرژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  خراسان جنوبی با هدف بررسی عملکرد آموزشی سال ۱۴۰۰ و برنامه ریزی سال جاری اولین جلسه خود را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در ابتدای این جلسه با اشاره به دستاوردهای خوب آموزشی کارکنان و مربیان کانون در سال گذشته گفت: بیش از ۹۵ عنوان دوره آموزشی در سال گذشته با هدف تقویت مهارت حرفه ای مربیان کانون استان در حوزه‌های مختلف و با بهره‌مندی از اساتید مجرب برگزار شده است.

وی ابراز امید واری کرد درسال جاری نیز با  برنامه ریزی و نیازسنجی ها ی لازم و مبتنی بر اهداف تعیین شده و در راستای تحقق شعار سال در جهت تقویت مهارت‌ها و ارتقای دانش، و شایستگی‌ها و تعالی اخلاق حرفه‌ای سرمایه‌های انسانی برگزار شود.

 

 

نمایشگاه عکس رستاخیز شن ها برپا شد/۲-۳

    
نمایشگاه عکس رستاخیز شن ها برپا شد
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه عکس رستاخیز شن ها در حاشیه مراسم ۵ اردیبهشت ماه در مسجد شکر واقع در محل شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس برپا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با حضور در این نمایشگاه، عنوان کرد: این نمایشگاه شامل ۳۴ تابلو است که از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام آغاز می شود و بعد از نمایش ادوات و امکانات و نقشه هایی که آمریکایی‌ها برای حمله نظامی کشیده بودند، تصاویری مربوط به شکست آن ها در صحرای طبس را نشان می دهد.

به گفته وی همچنین در این تابلوها به معرفی کتاب‌هایی که در این خصوص نوشته شده و سخنان حضرت  امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مد ظله العالی در خصوص این معجزه الهی پرداخته شده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: تصاویر گرفته شده توسط اولین افرادی از طبس که در روزهای بعد از واقعه در محل حاضر شدند نیز  برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

وی با بیان این که تصاویری از شهید محمد منتظر قائم و همچنین مراسم تشییع پیکر ایشان در یزد نیز در میان عکس های این نمایشگاه به چشم می خورد، اضافه کرد: برای تهیه این نمایشگاه سعی شده از منابع موثق و تصاویر با کیفیت استفاده شود.

 

 

نمایشگاه علوم قرآنی در سرایان گشایش یافت/۲

نمایشگاه علوم قرآنی همزمان با ماه رمضان ماه نزول قرآن در سالن کانون بعثت سرایان گشایش یافت.

 

در این نمایشگاه که با همکاری سه موسسه قرآنی جامعه القران، موسسه قرآنی نور هدایت و نور مبین سرایان راه‌اندازی شده است. انواع کتب علوم قرآنی شامل ۴۵۰۰ کتب، و ادعیه و مفاتیح و قرآن به همراه غرفه نمایشگاه عکس و تصویر قرآن و همچنین غرفه کتب داستان‌های کودکان و نوجوانان و ارتباط با خدا در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان عرضه شده است.

 

«مهدی خوشکام» مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرایان گفت: کتب این نمایشگاه با موضوعات قرآنی، مذهبی و اجتماعی می باشد که با ۵٠ درصد تخفیف عرضه می شود.

 

وی هدف از برپایی نمایشگاه قرآنی را نشر و توسعه فرهنگ قرآنی و آشنایی و انس بیشتر کودکان و نوجوانان با آموزه ها و منابع قرآنی اعلام کرد.

 

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا پایان ماه رمضان از ساعت ٩ تا ١۴صبح و ١٧ تا ٢٠ عصر جهت بازدید و خرید علاقمندان دایر است.

 

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی:

۳۱۸ تن میوه تنظیم بازار نوروز در خراسان جنوبی فروش نرفت/۳-۷

۳۱۸ تن میوه تنظیم بازار نوروز در خراسان جنوبی فروش نرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از فروش نرفتن ۳۱۸ تن میوه تن میوه تنظیم بازار نوروزی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جرجانی جرجانی  اظهار کرد: با وجود قولی که فرمانداری داده است به کمبود خودرو برای همکاری نیروهای بسیج در بازرسی‌ها مواجه هستیم و کار گروه آرد و نان هم باید برای تصمیم‌گیری در باره قیمت نان تشکیل جلسه دهد.

به گفته وی در جلسات گذشته این کار گروه تصمیم گرفته شده که پس از کسر ۲۰ درصد، ۸۰ درصد دیگر دام مازاد با همکاری دامپزشکی به استان‌های دیگر صادر شود.

وی با اشاره به این که ۳۱۸ تن از میوه تنظیم بازار عید نوروز به فروش نرسیده است، اضافه کرد: از ابتدای مرداد ماه سال گذشته همه وظایف مربوط به نظارت و تأمین کالاهای خوراکی و صنایع تبدیلی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است با این وجود تا زمان ایجاد زیر ساخت‌های لازم همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

جرجانی تصریح کرد: با توجه به نیازی که واحدهای تولیدی خراسان جنوبی به شکر برای تولیدات خود دارند باید ماهانه شکر مورد نیاز آنها برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بعدی توسط جهاد کشاورزی از خارج استان تأمین شود تا از ایجاد بحران در این واحدهای صنعتی جلوگیری شود.

 

 

 

رونمایی از پوستر همایش منطقه ای استاد بدیع الزمان فروزانفر

    
رونمایی از پوستر همایش منطقه ای استاد بدیع الزمان فروزانفر
پوستر همایش منطقه ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر بشرویه ای با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از اعضای شورای راهبردی همایش به صورت حضوری و مجازی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: پوستر همایش ذیل کمیته طراحی همایش با نظر و ایده چندین کارشناس و هنرمند عرصه هنر های تجسمی ‌‌و فعالین تولید محتوایی به این مرحله رسیده است و بیشتر از صد ساعت برای ایده محتوا و طراحی زمان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: این همایش منطقه ای در نیمه اردیبهشت به مدت دو روز و با حضور فرهیختگان و جمعی از شاگردان استاد بدیع الزمان فروزانفر و به پاس سال ها خدمت وی به تاریخ و ادبیات کشور و تعلیم و تربیت اساتید بزرگ ادبیات کشور از جمله دکتر عبدالحسین زرین کوب، دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر شفیعی کدکنی و… برگزار می شود.

استاد بدیع الزمان فروزانفر مولوی شناسی بزرگ بود که حدود ۴۰ سال درباره آثار مولوی و شمس تبریزی تحقیق کرد و حاصل پژوهش های او کتاب هایی مانند فیه کافی مثنوی معنوی ماخذ قصص وتمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی و از دیگر آثار او تاریخ ادبیات ایران، زنده بیدار و ترجمه رساله قشیریه و… است.

 

پایان مسابقات مینی گلف جام رمضان خراسان جنوبی /۷

فینال مسابقات مینی گلف جام رمضان خراسان جنوبی  برگزار و برترین های این دوره معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی رییس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: مسابقات مینی گلف جام رمضان استان از ۲۰فروردین ماه با حضور ۲۵ ورزشکار آغاز شد.

بهدانی با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات در رده آزاد در مجموعه مینی گلف پارک کاجستان برگزار شد، افزود: شرکت کنندگان در دور مقدماتی به صورت گروهی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی اضافه کرد: در پایان این مسابقات جواد خیرآبادی مقام اول، محمدامین ابوالحسنی مقام دوم و متین ابوالحسنی و رضا محمودی زاوه مشترکا مقام سوم را کسب کردند.
وی خاطر نشان کرد: شرکت کنندگان زیرنظر مربیان، علاوه بر انجام مسابقه، نکات و آموزش های لازم را نیز فرا گرفتند.

 

 

 

 

احتمال بارش پراکنده برای برخی از نقاط خراسان‌جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: طی روزهای آینده برای نواحی شمالی استان احتمال بارش پراکنده و فردا برای نیمه شمالی و برخی از نقاط غربی استان رگبار و باران، گاهی همراه با رعد وبرق دور از انتظار نیست.

احتمال بارش پراکنده برای برخی از نقاط خراسان‌جنوبی

«جواد نخعی» اظهارداشت: براساس خروجی نقشه‌های پیشیابی و تصاویر ماهواره‌ای تا روز جمعه افزایش ابر و در برخی از نقاط وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین طی روزهای آینده برای نواحی شمالی استان احتمال بارش پراکنده و برای نیمه شمالی و برخی از نقاط غربی استان رگبار و باران، گاهی همراه با رعد وبرق دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از افزایش دمای نسبی استان طی شبانه‌روز آینده خبر داد و گفت: تا روز پنج‌شنبه از شدت گرمای هوای استان کاسته شده و هوا سردتر می‌شود.

 

 

 

 

اسامی نفرات برتر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان خراسان جنوبی اعلام شد/۴-۷

اسامی نفرات برتر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان خراسان جنوبی در رشته های مختلف اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، مسابقات قرآنی مدها متان ویژه اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد هر ساله با هدف کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی موجود در کانون ها توسط ستاد عالی کانونهای مساجد برگزار شد.

 

مرحله استانی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان در ۱۰ رشته از آبان تا دی ماه سال جاری برگزار و با پایان داوری نفرات برتر استان ها در هر رشته معرفی شدند. ۹۱۷ نفر از فعالان قرآنی خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند.

 

نفرات برتر این مسابقات در رشته های «قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، حفظ کل» به مرحله کشوری مسابقات که در تابستان امسال برگزار می‌ شود، راه پیدا کرده اند.

 

گفتنی است، نفرات برتر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان خراسان جنوبی به منظور چگونگی دریافت هدایای خود با شماره ۰۵۶۳۲۳۳۲۵۵۴ داخلی ۵ تماس حاصل نمایند.

 

 

نام نام خانوادگی نام کانون رشته رتبه
وحید سازنده امام جعفر صادق(ع) اذان اول
علی عاملی نیا صدیقه طاهره(س) اذان اول
محمدقائم نارمنجی بلال حبشی اذان دوم
علی طاها موسی بن جعفر(ع) حفظ جزء ۳۰ ام برتر
ابوالفضل فلاح بیت الزهرا(س) حفظ جزء ۳۰ ام برتر
وحید اسکندرزاده رضوان حفظ جزء ۳۰ ام برتر
علی رحیمی رومه شهید قاسمی حفظ جزء ۳۰ ام برتر
بنیامین اشرفی خاتم النبی(ص) حفظ جزء ۳۰ ام برتر
حسن روشن مهر قرآن و عترت حفظ کل اول
زهرا اکبری امام جعفر صادق(ع) حفظ کل اول
سید احمد علوی غدیر حفظ کل دوم
امین کدخدا امام جعفر صادق(ع) حفظ کل سوم
علی کوچی قرآن و عترت قرائت تحقیق اول
امیر ساقینی اول شهید محمدرضا رحمتی قرائت تحقیق دوم
فرزانه شکوهیان خاتم الانبیاء قرائت ترتیل(تلاوت نور) اول
مصطفی مرادی امام سجاد(ع) قرائت ترتیل(تلاوت نور) اول
فائزه سبزه بان حامیان ولایت قرائت ترتیل(تلاوت نور) دوم
امین الاهی شهید رمضانی قرائت ترتیل(تلاوت نور) دوم
مطهره عرب رهپویان زینب(س) قرائت نماز اول
فاطمه زهرا ناصری میناخو بلال حبشی مفاهیم برتر
امیررضا علیرضائی امام حسن مجتبی(ع) مفاهیم برتر
عادل پیشه ور صنعتگران مفاهیم برتر
ملیحه بازگیر مقدم سید الشهداء (ع) مفاهیم برتر
نرجس خوشرو دلسوختگان عاشورا مفاهیم برتر
شهربانو کلینی محمد رسول ا…(ص) مفاهیم برتر
فاطمه کبری کد خدا امام حسین (ع) مفاهیم برتر
فاطمه مرکی محمد رسول ا…(ص) مفاهیم برتر

 

محموله جدید روغن به خراسان جنوبی حمل می‌شود/۵-۷

محموله جدید روغن به خراسان جنوبی حمل می‌شود

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از نگرانی‌ها برای تامین روغن خوراکی در استان نبود ناوگان بود که با مساعدت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌زودی ۷۰ تن روغن به استان حمل و در بازار عرضه می‌شود.

مهدی جعفری در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۵۷۵ تن انواع روغن خوراکی در این استان توزیع شده و علاوه بر این سایر فروشگاه‌ها و دستگاه‌ها مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نسبت به توزیع اقدام کرده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین ۳۷۴ تن گوشت مرغ منجمد و ۷۰ تن گوشت گوساله تنظیم‌ بازار در قالب طرح ضیافت تامین شده و در حال توزیع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فروردین ماه در مرحله اول ۴۰۰ تن شکر برای صنف و صنعت در طرح ضیافت و در ۲ مرحله ۸۵۰ تن شکر مصرف خانوار برای استان جذب شده و در حال توزیع است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین سه هزار و ۴۵ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی تولید شده که هزار و ۳۹۳ تن داخل استان مصرف و هزار و ۶۵۲ تن به خارج استان ارسال شده است.

جعفری افزود: مجموعه واحدهای صنفی و صنعتی استان برای سهمیه شکر درخواست دارند این سهمیه از یکدیگر جداگانه تعیین و توزیع شود که در این زمینه تعداد واحدهای صنعتی و میزان شکر مورد نیاز آنها استعلام شده و شکر اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: با توجه به توزیع ۲۷ تن گوشت گوسفندی منجمد و درخواست‌های مردمی برای جذب مجدد گوشت گوسفند، موضوع در حال پیگیری است و سهمیه‌ای برای استان اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهمیه روغن خوراکی استان ۶۷۴ تن است که در بخشی با کمبود ناوگان حمل و نقل مواجه بودیم و مقرر شد اداره کل راهداری در این زمینه همکاری کند.

وی افزود: درخصوص میوه تنظیم بازار نوروز و مازاد بر نیاز مقرر شد استعلام‌بها در استان اخذ و به مرکز برای جذب ارسال شود.

جعفری بیان کرد: از آذر ۱۴۰۰ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۷ مورد بازرسی در استان انجام شد و ۲ هزار و ۳۶۱ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت که به ۲ هزار و ۱۱۰ مورد پاسخ داده شده است.

وی با بیان اینکه این بازرسی‌ها منجر به اخذ تعهد برای هزار و ۳۰۰ واحد صنفی و غیرصنفی شد اظهار داشت: ارزش پرونده‌های تخلف ارجاع شده به تعزیرات حکومتی استان ۱۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۶۷۱ هزار ریال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در بازرسی‌های انجام شده، میزان اختفا و عرضه خارج از شبکه کالا نیز ۴۲ میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال گزارش شده است.

وی افزود: بازرسی‌ها در این مدت از میادین میوه و تره‌بار، روزبازارها، نانوایی‌ها، توزیع‌کنندگان سموم کشاورزی، نهاده‌های دام و طیور، کالاهای اساسی محصولات کشاورزی، انبارها و کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و کارخانجات تولیدی خوراک دام و کارخانجات تولید آرد استان انجام شده است.

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:
شکر مورد نیاز بخش صنعت خراسان جنوبی تأمین می شود
جعفری گفت: پیگیری ها برای تأمین گوشت منجمد گوسفندی و شکر مورد نیاز بخش صنعت استان در حال انجام است که نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

«مهدی جعفری» امروز (۵ اردیبهشت) در کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۴۵ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که هزار و ۳۹۳ تن در داخل استان و مابقی در خارج استان توزیع شده است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۷۴ تن گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار در قالب طرح ضیافت در حال توزیع است، گفت: همچنین ۷۰ تن گوشت گوساله تنظیم بازار در حال توزیع در سطح استان است.

 

وی میزان جوجه ریزی از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه را ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۹۹۰ قطعه اعلام کرد و در ادامه افزود: در مرحله اول فروردین ماه امسال ۷۵۰ تن شکر خانوار و صنف و صنعت و در مرحله دوم نیز ۵۰۰ تن شکر خانوار برای استان جذب شد که در حال توزیع است.

 

جعفری بیان کرد: در فرودین ماه جاری ۵۷۵ تن روغن در سطح استان توزیع شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به فعالیت ۱۶۰ همیار بازار برای نظارت در سطح استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای آذرماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین ماه امسال ۲۳ هزار و ۵۰۷ فقره بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است.

 

وی افزود: در نتیجه این بازرسی ها هزار و ۳۰۰ واحد متخلف منجر به اخد تعهد شد و به پرونده های تخلف به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۶۷۱ هزار ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

 

جعفری با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای تأمین کالاهایی اساسی مردم در عیدفطر انجام شده تا دغدغه ای نداشته باشند، عنوان کرد: پیگیری ها برای تأمین گوشت منجمد گوسفندی و همچنین تأمین شکر مورد نیاز بخش صنعت استان در حال انجام است که نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هماهنگی های لازم با اداره کل حمل و نقل خراسان جنوبی برای حمل روغن خوراکی به استان در حال انجام است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد؛

عدم استقبال از سامانه بازارگاه در خراسان جنوبی/ ابلاغ سهمیه گوشت

عدم استقبال از سامانه بازارگاه در خراسان جنوبی/ ابلاغ سهمیه گوشت

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهمیه جدید گوشت قرمز تنظیم بازار خراسان جنوبی ابلاغ شده اما از سامانه بازارگاه توسط مردم استان برای خرید استقبال نمی‌شود.

مهدی جعفری شب گذشته در دومین جلسه تنظیم بازار خراسان جنوبی در سال جاری اظهار کرد: به محض این که درخواست شکر مورد نیاز واحدهای صنعتی را وصول کنیم برای تأمین آن از خارج استان اقدام خواهیم کرد و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته وی با اتمام موجودی مرغ گرم، پشتیبانی امور دام برای خرید دام اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: هرچند در زمینه گوشت قرمز گوسفندی در کشور کمبود داریم اما سهمیه جدید آن ابلاغ شده که بعد از تأمین از طریق مباشرین توزیع خواهد شد.

وی اضافه کرد: حدود ۳۱۸ تن میوه تنظیم بازار عید نوروز به فروش نرسیده است که ابتدا قرار بود از طریق مزایده به فروش برسد ولی با گرفتن استعلام قیمت آنها و با تأیید آن از سوی کار گروه تنظیم بازار خراسان جنوبی و کشور به فروش خواهد رسید.

جعفری تصریح کرد: مباشرین توزیع گوشت تنظیم بازار باید کسانی باشند که امکانات مورد نیاز برای انجام این کار را داشته باشند تا مشکلات گذشته در این خصوص دوباره به وجود نیاید.

وی در زمینه کمبود روغن مایع در خراسان جنوبی هم اظهار کرد: روغن مورد نیاز استان از کرمان تهیه شده است اما به دلیل مشکل حمل تاکنون نتوانسته ایم آنها را به خراسان جنوبی حمل کنیم که باید راهکاری برای رفع این مشکل پیدا شود تا با تأمین هزینه حمل بتوانیم روغن‌های مایع را برای توزیع بیاوریم.

پیگیری‌های دوچندان برای تأمین گوشت و شکر در خراسان جنوبی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیگیری ها برای تأمین گوشت منجمد گوسفندی و شکر مورد نیاز بخش صنعت استان در حال انجام است که نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

مهدی جعفری، امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت در کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۴۵ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که هزار و ۳۹۳ تن در داخل استان و مابقی در خارج استان توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۷۴ تن گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار در قالب طرح ضیافت در حال توزیع است، گفت: همچنین ۷۰ تن گوشت گوساله تنظیم بازار در حال توزیع در سطح استان است.

وی میزان جوجه ریزی از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه را ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۹۹۰ قطعه اعلام کرد و در ادامه افزود: در مرحله اول فروردین ماه امسال ۷۵۰ تن شکر خانوار و صنف و صنعت و در مرحله دوم نیز ۵۰۰ تن شکر خانوار برای استان جذب شد که در حال توزیع است؛ در فرودین ماه جاری ۵۷۵ تن روغن در سطح استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به فعالیت ۱۶۰ همیار بازار برای نظارت در سطح استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای آذرماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین ماه امسال ۲۳ هزار و ۵۰۷ فقره بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است.

وی افزود: در نتیجه این بازرسی ها هزار و ۳۰۰ واحد متخلف منجر به اخد تعهد شد و به پرونده های تخلف به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۶۷۱ هزار ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

جعفری با بیان اینکه برنامه ریزی لازم برای تأمین کالاهایی اساسی مردم در عیدفطر انجام شده تا دغدغه ای نداشته باشند، عنوان کرد: پیگیری ها برای تأمین گوشت منجمد گوسفندی و همچنین تأمین شکر مورد نیاز بخش صنعت استان در حال انجام است که نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هماهنگی های لازم با اداره کل حمل و نقل خراسان جنوبی برای حمل روغن خوراکی به استان در حال انجام است.

 

 

 

 

 

 

به مناسبت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس؛
۱۵ عنوان برنامه هنری در خراسان جنوبی اجرا شد
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: همزمان با پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس بیش از ۱۵ عنوان برنامه هنری توسط حوزه هنری در خراسان جنوبی اجرا شد.

«مجید کریمیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند اظهار داشت: پنجم اردیبهشت ماه یادآور یکی از حوادث الهام بخش و عبرت‌انگیز در تاریخ دشمنی و کینه توزی امریکا علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: این واقعه نشان داد که هیچ نیرویی برتر از قدرت خداوند نیست و چهره پلید شیطان بزرگ را بیش از پیش آشکار ساخت اگر چه در تاریح انقلاب اسلامی ملت مبارز ایران بار‌ها طعم تلخ شکست را به متجاوزین به ویژه آمریکای جنایتکار چشانده، اما حادثه زمین‌گیر شدن ارتش شیطان بزرگ در صحرای طبس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) حاصل قدرت الهی و امداد‌های غیبی بود.

وی با بیان اینکه صحرای طبس درس عبرتی برای جهانیان شد، گفت: امروز که نظام جمهوری اسلامی در صحنه‌های مختلف در مقابله با نیرنگ‌های سرسخت دشمنان قرار گرفته است، صحرای طبس جنبه بازدارندگی دارد و این سند تاریخی انقلاب به معنای واقعی به عنوان یک سلاح دفاعی برای نظام و کشور کارایی دارد و باعث شده که در مقابل توطئه‌های دشمن روز به روز مقاوم‌تر شویم.

وی به نقش هنر در بیان و زنده نگه داشتن واقعه طبس عنوان کرد: از طریق تولیدات هنری، موسیقی و نماهنگ های مختلف می توان این شکست مفتضحانه آمریکا و همین طور امدادهای الهی را به نسل های آینده منتقل کرد.

کریمیان با بیان اینکه بیش از ۱۵ عنوان برنامه توسط حوزه هنری خراسان جنوبی جهت بزرگداشت واقعه طبس اجرا شد، افزود: تولید و پخش نماهنگ خیر الماکرین به زبان های فارسی و اردو و نماهنگ ابابیل به زبان های فارسی، عربی و اردو و برگزاری شب شعر و خاطره از مهم ترین برنامه ها بوده است.

وی ادامه داد: پنج اثر موشن گرافیک با زبان های عربی و فارسی و اردو و کلیپ صحرای طبس به زبان های عربی و فارسی و اردو توسط حوزه هنری خراسان جنوبی تولید و پخش شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی به برپایی نمایشگاه طوفان شن اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه به منظور به نمایش گذاشتن این واقعه تاریخی بزرگ در مسجد شُکر شهرستان طبس برپا شده است.

کریمیان در پایان گفت: ویژه برنامه تلویزیونی ابابیل به مناسبت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس از شبکه خاوران نیز یکی دیگر از برنامه های حوزه هنری خراسان جنوبی بود.

 

 

 

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی خبر داد:

رزمایش جهادگران فاطمی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۷

خدمت رسانی ۶ هزار جهادگر در هفته بسیج سازندگی

خدمت رسانی ۶ هزار جهادگر خراسان‌جنوبی در هفته بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت:بیش از ۶ هزار جهادگر بسیجی در قالب ۶۰۰ گروه جهادی در عرصه‌های مختلف در هفته بسیج سازندگی خدمات جهادی ارائه خواهند کرد.

مهدی هنری صبح سه شنبه مسئول بسیج سازندگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیش رو بودن هفته بسیج سازندگی و سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام عظمای ولایت از ۱۷ اردیبهشت ماه الی ۲۶ اردیبهشت ماه رزمایش بزرگ جهادگران فاطمی با حضور ریاست محترم جمهور از ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد می‌شود.

با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۶ هزار جهادگر بسیجی در قالب ۶۰۰ گروه جهادی در عرصه‌های مختلف در این ایام خدمات جهادی ارائه خواهند داد، بیان‌کرد: همزمان با اجرای برنامه‌های جهادی، افتتاح طرح‌های محرومیت زدایی و کارگاه‌های اشتغال از برنامه‌های این هفته خواهد بود.

هنری گفت: گروه‌های جهادی با فعالیت درخشان به عنوان نماد تلاش خداپسندانه در عرصه‌های خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کم برخوردار از ابتدای امسال به خصوص تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بار دیگر حماسه آفریدند.

وی ضمن قدردانی از فعالیت جهادگران بسیجی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز گروه‌های جهادی، شناسایی و ایجاد زمینه‌های مشترک و بهره‌مندی متقابل از توانمندی‌های تشکل‌های جهادی و مردمی در توسعه فرهنگ خدمت‌رسانی و نیکوکاری و استفاده از نتایج آن در جهت پیشرفت مناطق محروم و کم برخوردار کشور در ابعاد مختلف است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه‌داد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۲۰۸ گروه جهادی آتش به اختیار در اقصی نقاط محروم خراسان جنوبی در قالب چهار هزار و ۳۳ نفر جهادگر بسیجی خدمت رسانی کردند که از این تعداد شاهد فعالیت بیش از ۷۰۰ نفر از جهادگران غیر بومی و میهمان از سایر استان‌های کشور بودیم.

هنری گفت: فعالیت‌های عمرانی، آموزشی، نهضت خدمت مومنانه، پزشکی، دامپزشکی، رسانه، فنی و مهارتی، کشاورزی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی با حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر از بانوان جهادگر از جمله عرصه‌های فعالیت جهادگران عزیز بود

وی بیان کرد: خدمات جهادگران عزیز در ۲۰۰ نقطه روستایی و ۹۲ نقطه محروم شهری جمعاً به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ارائه شد، که بیش از ۱۴۸ هزار و ۷۰۰ نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از حمایت و پشتیبانی استانداری و دستگاه اجرایی و نهادهای خدمت رسان از گروه‌های جهادی و استفاده از ظرفیت خیرین در جهت هم افزایی و ارائه خدمات هرچه بهتر در زمینه محرومیت زدایی و خدمت رسانی تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

گزارش میدانی از عرضه و تقاضا؛

یک بام و دو هوای بازار میوه و تره‌بار در بیرجند

یک بام و دو هوای بازار میوه و تره‌بار در بیرجند

با وجود زیرساخت‌هایی مانند میدان مرکزی میوه و تره‌بار، چند بازار محله و روزبازار در شهر بیرجند باز هم شهروندان معتقدند میوه نسبت به سایر نقاط کشور گران‌تر و با کیفیت کمتر عرضه می‌شود که نشان از وجود یک بام و دو هوای بازار میوه و تره‌بار در مرکز استان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شبکه‌های توزیع ناکارآمد که نشان از وجود واسطه‌های زائد و زیاد بودن فاصله میان تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد باعث شده نحوه توزیع میوه و تره‌بار در شهر بیرجند همواره مورد گلایه شهروندان باشد و به همین دلیل شهرداری در ماه‌های اخیر تلاش کرده با همه روزه کردن میدان میوه و تره‌بار و عرضه مستقیم محصول، بخشی از افزایش قیمت‌ها را جبران کند.

اسفند سال گذشته بود که شهردار بیرجند گفت: شکستن انحصار در بازار میوه و تره‌بار و عرضه آن با ۳۰ درصد زیر قیمت بازار در برنامه کاری شهرداری است.

مهدی بهترین در دیدار مردمی که به همراه اعضای شورای اسلامی شهر، معاونان و مدیران شهری در مسجد محمد رسول الله (ص) خیابان غفاری برگزار شد، با اشاره به آنچه گرانی میوه و تره‌بار در بیرجند نامید، افزود: مدیریت شهری، خود را موظف به پاسخگویی به مطالبات شهروندان می‌داند و امید است شهروندان در طرح و اجرای برنامه‌ها، مدیران شهری را حمایت و یاری کنند.

از طرفی میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود روزانه بارانداز ۵۰ کامیون است و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند نیز با دارا بودن زیرساخت‌هایی همچون سه روزبازار بزرگ در خیابان‌های غفاری، پاسداران و بلوار مسافر، چهار بازارچه شامل کارگران، ولیعصر، بهشتی و ۱۵ خرداد و ۴۵ جایگاه کانکس و داربست روزانه به‌صورت مستقیم میوه و تره‌بار عرضه می‌کند.

همچنین شاهد هستیم برخی فعالان این صنف در ورودی‌های شهر و اطراف میادین یا کنار خیابان‌ها اقدام به عرضه میوه و صیفی‌جات می‌کنند که با توجه به عرضه مستقیم این حجم بار و حذف واسطه‌ها، انتظار می‌رود مایحتاج مورد نیاز مردم با قیمت مناسب‌تر تامین شود در صورتی که شهروندان همچنان از گران بودن میوه و کیفیت پایین آن گلایه دارند.

چند روزی از همه روزه شدن روزبازار بلوار مسافر در شمال شهر بیرجند که پیش از این فقط چهارشنبه‌ها دایر بود، می‌گذرد و شهرداری با هدف کاهش قیمت ۳۵ درصدی میوه و تره‌بار این زیرساخت را در اختیار فروشندگان قرار داده تا با عرضه مستقیم، میوه را با کیفیت بهتر اما ارزان‌تر از سایر نقاط در اختیار شهروندان قرار دهند.

با توجه به اینکه حدود یک هفته از این اقدام شهرداری می‌گذرد، برای اطلاع از میزان رضایت شهروندان و کم و کیف عرضه میوه و تره‌بار سری به میدان میوه و تره‌بار بلوار مسافر زدیم.

ساعت حدود ۱۸ و ۳۰ دقیقه است اما غرفه‌ها به نسبت مشتری زیادی ندارند.

یکی از غرفه‌داران به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی خوبی به شهروندان درخصوص همه روزه شدن این بازار نشده، در این چند روز مشتری زیادی خرید نکرده و مشخص است که هنوز مردم از همه روزه شدن آن اطلاع ندارند.

وی ته‌مانده بار خود را نشان داد و افزود: البته امروز یک بار گوجه به‌صورت مستقیم از اصفهان وارد کردم که مقدار زیادی نمانده است.

این فروشنده مقداری گوجه، هویچ و خیارسبز که به قول خودش ته‌مانده بار است را کیلویی پنج هزار تومان قیمت زده و خطاب به مشتری که تلاش دارد از بین آن لااقل یک کیلوگرم میوه خوب جدا کند، گفت: همه را یک جا کیلویی چهار هزار تومان ببر!

شهروند دیگری در یکی از غرفه‌ها مشغول جدا کردن گوجه است و مدام به فروشنده اصرار دارد که قیمت را پایین بیاور و کیلویی هشت هزار تومان گران است.

 

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی کیلویی هشت هزار تومان کیفیتی ندارد گفت: اینها را چطور می‌توان برد و مصرف کرد باید بخریم و ۲ روز بعد اگر مصرف نشود، دور بریزیم چون به خانه برسد بیشتر هم پلاسیده می‌شود.

فوداجی افزود: شنیدیم این بازار میوه و تره‌بار ارزان است ولی هرچه می‌گردم ارزانی نمی‌بینم حتی هندوانه را بیرون بازار ارزان‌تر از اینجا می‌فروشند.

وی معتقد است که غرفه‌داران روزبازار از آنجایی که بار را مستقیم وارد می‌کنند باید ارزان‌تر از مغازه‌ها بفروشند.

به گفته وی نظارت لازم بر قیمت‌ها نیست و معمولا هر کیلوگرم میوه یا تره‌بار چهار برابر نرخ خرید مبدا به مردم فروخته می‌‍‌شود.

نظرسنجی که خبرنگار ایرنا از طریق فضای مجازی انجام داد نیز نشان می‌دهد بیشتر شهروندان از کیفیت پایین و قیمت بالای میوه و تره‌بار در روزبازارها ناراضی هستند.

آنان همچنین خواستار تعیین رویه واحد و استانداردهای یکسان در تامین و توزیع میوه مورد نیاز مردم شدند.

هدف‌گذاری کاهش ۳۵ درصدی قیمت‌ها

اما رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند، کاهش قیمت و افزایش کیفیت میوه مورد نیاز مردم را از اهداف راه‌اندازی روزبازارها در سطح شهر عنوان کرد.

حسن دلپسند با اشاره به همه روزه شدن میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری افزود: این میدان  در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده و با هدف عرضه میوه و تره‌بار با قیمت و کیفیت مناسب از اواخر سال گذشته در بلوار مسافر روبه‌روی پایانه مسافربری راه‌اندازی و از هفته جاری همه روزه شد.

وی گفت: بازار میوه و تره‌بار بلوار مسافر به‌صورت همه روزه از ساعت ۶ تا غروب برای خرید عموم شهروندان فعال است تا میوه با قیمت کمتر از بازار به دست مردم برسد.

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند بیان کرد: ۱۰ غرفه در میدان میوه و تره‌بار شهرداری فعال شده اما با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه رمضان تمامی غرفه‌ها در این مکان به‌صورت همه روزه فعالیت خود را آغاز و میوه مورد نیاز سطح شهر را تامین کنند.

وی افزود: در راستای ایجاد رقابت سالم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان میوه و تره‌بار با ۳۵ درصد کاهش قیمت در روزبازارهای شهرداری عرضه می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی موجود عرضه میوه با قیمت کمتر از برنامه‌های شهرداری در جهت خدمت به شهروندان است.

دلپسند با اشاره به اعتراض برخی عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار به این اقدام شهرداری گفت: اخیرا شاهد برخورد برخی از معترضان با راه‌اندازی و همه روزه شدن میدان میوه و تره‌بار شهرداری بودیم در حالی که شهرداری درصدد است با کمک بخش خصوصی و ایجاد رقابت سالم، میوه با قیمت مناسب به دست همه شهروندان برسد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه قضا از فعالیت همه روزه میدان میوه و تره‌بار شهرداری بیرجند ادامه داد: با توجه به اعتراض برخی از فعالان این حوزه به عرضه میوه و تره‌بار ارزان‌قیمت از سوی شهرداری به نظر می‌رسد که مافیای میوه در شهر بیرجند شکل واقعیت به خود گرفته است.

احساس خطر از کاهش قیمت در روزبازارها

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: دستگاه‌های نظارتی نیز از این اقدام شهرداری حمایت کرده‌اند تا در چارچوب قانون میوه بدون واسطه به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازارچه‌های شهرداری محسوس بوده، انحصارطلبان بازار میوه از این موضوع احساس خطر کرده و عده‌ای نیز نسبت به ایجاد ناامنی و تخریب اموال عمومی در میدان میوه و تره‌بار شهرداری اقدام کردند.

یک بام و دو هوای بازار میوه و تره‌بار در بیرجند

دلپسند، عرضه میوه ارزان‌قیمت را از وظایف شهرداری در راستای حمایت حقوق مصرف‌کننده دانست و گفت: این مهم به تنهایی امکانپذیر نیست و شهرداری نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها دارد.

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: در آینده نه چندان دور میوه و تره‌بار در روز بازارهای تحت نظارت شهرداری تا ۴۰ درصد زیر قیمت عرضه می‌شود.

مخالفت با فعالیت ۲ میدان میوه و تره‌بار

میدان میوه و تره‌بار وحدت نیز از سال‌های گذشته توسط بخش خصوصی در شهر بیرجند راه‌اندازی شده و فعال است که به نظر می رسد فعالان این میدان بار با راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار جدید در شهر مخالف هستند.

موضوعی که رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند آن را تایید کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: مخالف راه‌اندازی روز بازار در شهر نیستیم اما راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار جای بحث دارد زیرا شهرهای زیر ۲۰۰ هزار جمعیت فقط یک میدان بار باید داشته باشند آن هم در یک مکان که رقابت سنگین‌تر شود.

غلامرضا مفاخر افزود: مکان مد نظر شهرداری استانداردهای لازم برای میدان میوه و تره‌بار را ندارد زیرا داشتن مکان مناسب برای بارانداز، تسهیل جابه‌جایی کامیون‌ها و حمل بار از حداقل‌های یک میدان بار استاندارد است.

وی از خبرنگار ایرنا خواست با حضور در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از نزدیک کیفیت بار و قیمت‌ها را بررسی کند از همین رو مصاحبه خود را با این فعال صنفی ساعت ۶ و نیم صبح، زمانی که اغلب غرفه‌ها مشغول تحویل بار بودند در محوطه میدان بار وحدت انجام دادیم.

شهر بیرجند یک درصد مصرف‌کننده میوه در کشور است

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند که ۴۳ سال سابقه فعالیت در این صنف را دارد با اشاره به راه‌اندازی میدان بار شهر بیرجند از پنج سال گذشته توسط بخش خصوصی گفت: این میدان بار با حدود ۳۰ غرفه و حضور ۵۰ بار فروش فعال است.

یک بام و دو هوای بازار میوه و تره‌بار در بیرجند

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ نفر نیز در مشاغل مختلف این میدان بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند گفت: روزانه ۵۰ کامیون بار در این میدان توزیع می‌شود و تلاش بر این است تا محصول با کیفیت به دست شهروندان برسد.

مفاخر با بیان اینکه شهر بیرجند تنها یک درصد مصرف‌کننده میوه و تره‌بار در ایران است گفت: این در حالی است که به جز تعداد محدودی گلخانه خیار و گوجه هیچ تولیدی در این زمینه نداریم.

وی اظهار داشت: از این رو تمامی نیاز شهر بیرجند و استان از سایر نقاط کشور تامین می‌شود لذا قیمت آن وابسته به عرضه و تقاضا است.

نرخ برخی میوه‌ها در بیرجند کمتر از سایر نقاط کشور

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند نحوه تردد کامیون‌ها و افزایش صادرات را در کاهش عرضه موثر دانست و افزود: از این رو شاهد افزایش موقتی قیمت میوه و تره‌بار در شهر بیرجند هستیم که فقط مختص به استان یا شهر ما نیست بلکه تمامی کشور از این موضوع متاثر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار بیرجند در تعیین نرخ میوه و تره‌بار نقشی ندارد گفت: زمانی که میوه مناطق گرمسیری از نقاطی مثل چابهار و زاهدان وارد بیرجند می‌شود نرخ میوه در شهر بیرجند نسبت به غرب کشور کمتر است لذا فروشندگانی حتی از مشهد بار مورد نیاز خود را از بازار بیرجند تهیه می‌کنند.

مفاخر ادامه داد: نرخ میوه‌های سردسیری هم به نسبت شهرستان‌های جنوب و جنوب شرق در بیرجند ارزان‌تر است زیرا هزینه حمل به تناسب کمتر می‌شود.

وی گفت: ادعایی که مطرح شده در برخی نقاط عرضه میوه و تره‌بار با ۴۰ درصد زیر قیمت خواهد بود نیاز به تامل دارد زیرا در میدان بار ۵۰ تا ۴۰۰ نفر رقابت میلیمتری با هم دارند و نمی‌شود محصولی همچون گوجه فرنگی را نگه داشت به امید اینکه قرار است، گران شود.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند تصریح کرد: نیاز است در این خصوص افراد اهل فن و تخصص اظهار نظر کنند و شهروندان نیز باید کیفیت میوه و تره‌بار تامین شده از میدان بار را با آنچه در روزبازارها عرضه می‌شود، مقایسه کنند.

وی گفت: میوه‌هایی که به‌صورت عرضه مستقیم در روزبازارها فروخته می‌شود از مراکز سایر استان‌ها وارد شده و نسبت به کیفیتی که دارند، قیمت آن بالا است اما میوه‌های عرضه شده در میدان بار تک‌چین بوده لذا مردم باید زمان مقایسه قیمت‌ها کیفیت را هم مد نظر قرار دهند.

مفاخر افزود: برخی افراد بدون اطلاع از قانون عرضه و تقاضا وعده کاهش ۴۰ درصدی قیمت را می‌دهند در حالی که به خاطر رقابت زیاد بین توزیع‌کنندگان در میدان بار گاهی حتی فروش زیر قیمت خرید هم انجام شده چون احتمال فساد مواد وجود دارد.

وی گفت: زمانی که بازار از یک میوه اشباع شده باشد هم مجبور هستیم با وجود بالا بودن هزینه حمل با سود کمتر عرضه را انجام دهیم.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند با اشاره به عرضه مستقیم میوه و تره‌بار از همه نقاط ایران به بیرجند گفت: فروشنده مجاز به اعمال حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۳۵ درصد سود در بازار میوه و تره‌بار  است تا به دست مصرف‌کننده برسد.

لزوم تغییر فرهنگ دست‌چین کردن میوه

وی اظهار داشت: اگر مردم فرهنگ دست‌چین کردن میوه را تغییر دهند که هدررفت کمتر شود قطعا قیمت عرضه با سود کمتر همراه خواهد بود اما زمانی که میوه‌ها دست خورده شده و ضایعات افزایش می‌یابد تفاوت قیمت میوه در بیرجند با سایر نقاط هم محسوس است.

 

وی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی زیاد میوه باعث ضرب خوردگی و پلاسیدگی زودهنگام آن می‌شود یادآور شد: البته میوه‌فروش هم موظف است میوه با کیفیت به دست مصرف‌کننده دهد و اگر میوه نامرغوب فروخته شود، اتحادیه جوابگوی مشتری است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند گفت: اگر فرهنگ خرید میوه بدون جداکردن در بین مردم استان جا بیفتد قطعا قیمت ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و این تضمین شده است.

وی با رد این ادعا که میوه در بیرجند گران‌تر از سایر نقاط ایران است افزود: میوه‌های گرمسیری چون از چابهار و زاهدان به بیرجند وارد می‌شود به نسبت از سایر نقاط کشور ارزان‌تر بوده اما میوه‌های سردسیری به خاطر طولانی بودن مسافت از مبدا و هزینه حمل گران‌تر است از طرفی دست‌چین کردن میوه در افزایش نرخ آن اثرگذار است.

استقبال از رفع تنش با برگزاری نشست مشترک

مفاخر درباره روزبازارهای شهرداری نیز گفت: از زمانی که میدان بار بیرجند از مکان قبلی به مکان فعلی منتقل شد بین فعالان بخش خصوصی با شهرداری تنش ایجاد شده که نیاز است در نشستی ریشه‌یابی و راهکارهایی برای توافق بیشتر ارایه شود.

وی افزود: غرفه‌داران روزبازارهای شهرداری و خودروهایی که در اطراف شهر و میدان‌ها میوه عرضه می‌کنند پروانه فعالیت از اتحادیه ندارند لذا اول باید این افراد موظف به اخذ پروانه شوند.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند گفت: وقتی این اشخاص پروانه ندارند، اتحادیه نیز در ارایه میوه با کیفیت با نرخ مصوب نمی تواند دخالت داشته باشد زیرا این افراد از ارایه فاکتور خرید امتناع می‌کنند.

وی افزود: داشتن پروانه منجر به مسئولیت‌پذیری این فروشندگان و پرداخت حقوق دولت از جمله مالیات می‌شود ‌در حالی که الان از همه این موارد جز تعهدی که به شهرداری دارند، خود را معاف می‌دانند.

مفاخر گفت: ۵۰ درصد میوه عرضه شده در روزبازارهای شهرداری از میدان میوه و تره‌بار بیرجند تامین می‌شود و مابقی به شکل عرضه مستقیم بوده لذا اگر زمانی هم قیمت کمتری دارند کیفیت آن نیز پایین است.

وی افزود: میوه‌ای که در ورودی شهر یا روزبازارها به عنوان عرضه مستقیم به فروش می‌رسد با قیمت پایین‌تر در میدان میوه و تره‌بار هم موجود است و اگر شخصی ۱۰ تن بار معادل مصرف هزار نفر را به صورت یکجا می‌فروشد انتظار این است که سود کمتری دریافت کند در حالی که قیمت فروش آن با میوه میدان که حداقل ۳۰ نیروی کار درگیر آن هستند، تفاوت چندانی ندارد.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان بیرجند با تاکید بر لزوم همکاری بین سازمان میادین شهرداری و اتحادیه میوه و تره‌بار اظهار داشت: اگر قرار است برای شهروندان کار کنیم نباید در مقابل هم موضع‌گیری داشته باشیم و در تعیین نرخ میوه روزبازارها باید از کارشناسان خبره میدان میوه و تره‌بار استفاده کرد.

وی گفت: کارشناسان میوه و تره‌بار به خوبی نوع محصول و کیفیت آن را متناسب با قیمت تشخیص می‌دهند اما برخی واردکنندگان بار از بی‌اطلاعی مسئولان سوء‌استفاده کرده و جنس بی‌کیفیت را با قیمت میوه خوب عرضه می‌کنند.

مفاخر ادامه داد: باید تلاش شود هر میوه‌ای با قیمت خودش به بازار عرضه شود تا شهروندان نیز متناسب با قدرت خرید حق انتخاب داشته باشند.

وی با اشاره به قیمت روز برخی اقلام پرمصرف در میدان میوه و تره‌بار شهر بیرجند گفت: گوجه فرنگی هشت تا ۱۰ هزار تومان، پیاز از چهار هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زمینی از هشت تا ۱۰ هزار تومان و پرتقال تامسون از ۹ تا ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود که کسبه داخل شهر مجاز هستند ۲۰ تا ۳۵ درصد سود برای هر محصول محاسبه کنند.

با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و معیشتی موجود به نظر می‌رسد اقدام شهرداری بیرجند در راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار و همه روزه شدن آن در راستای پاسخگویی به یکی از مطالبات شهروندان بوده و با توجه به فعالیت چندین ساله میدان میوه وحدت که متعلق به بخش خصوصی است، با هم‌افزایی می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا مردم متناسب با قدرت خرید خود به میوه مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

 

 

تقدیر از ۱۲ معلم نمونه شهرستان بیرجند/۲

در هفته بزرگداشت مقام معلم از ۱۲ تن از معلمان نمونه در شهرستان بیرجند تقدیر خواهد شد.

در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بر هرچه باشکوه ترتقدیر از 12 معلم نمونه شهرستان بیرجند برگزار شدن برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم تاکید شد.

فاضلی فرد فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در این جلسه با اشاره به فرا رسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم پیرامون برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم و همکاری دستگاه‌های مختلف آموزش و پرورش و تجلیل از معلمان برای رسیدگی به مشکلات زمین برای احداث فضاهای آموزشی و رفع مشکلات قول مساعد داد.

سورگی سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم گفت: جمعا ۲۰ برنامه شامل غبارروبی مزار شهیدان، دیدار با خانواده های دانش آموزش شهید و متوفیان فرهنگی که ۶ تن بر اثر کرونا فوت کردند، مراسم پیاده روی عمومی فرهنگیان، تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، فضاسازی محیط مدارس به مناسبت هفته معلم، برگزاری نمایشگاه کتاب از آثار استاد مرتضی مطهری در مدارس ، نصب بیلبورد در سطح شهر بیرجند ، برگزاری مسابقات ورزشی بین فرهنگیان را از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم عنوان کرد.

همچنین در این جلسه اعلام شد در صورت واگذاری فضای آموزشی توسط ادارات که نیاز ندارند هنرستان هنرهای زیبا ویژه برادران از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می شود و بر توسعه هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش و کمبود فضای آموزشی و کمبود معلم در سال آینده از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

همچنین در این جلسه از دانش آموز  ورزشکار ملی رشته جودو خانم سپیده طاهری که دارای مقام در سطح کشور شده  تقدیر شد

 

 

 

هفتمین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانههفتمین روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته از ۸۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۰ بیمار و از ۱۵۸ تست سریع ۲۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۴۴ تست ملکولی و سریع در استان ۴۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳ مورد از بشرویه، ۲۶ مورد از بیرجند، یک مورد از خوسف، ۲ مورد از زیرکوه، ۵ مورد از طبس، ۳ مورد ازفردوس، ۷ مورد از قاینات و یک مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱ نفر وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان همان هزار و ۴۴۶ نفر ثایت ماند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح کرد؛

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه پیروزی اسلام بر کفر است

با وجود نیروی قدس سپاه پاسداران همه مرز اسرائیل، مرز ما است.

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه پیروزی اسلام بر کفر استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با فرمانده و جمعی از کارکنان قرارگاه انصار سپاه قدس، گفت: انقلاب اسلامی که در یک شرایط ناباور با توجهات الهی و حضرت مهدی(عج) پیروز شد، دنیای استکبار از شرق تا غرب در مقابل یک رقیب تازه ای قرار گرفتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: استکبار جهانی کار کشته سیاسی بود در حالی که جامعه ایران با همه ارزش های خود، تجربه سیاسی کمی داشت و از این جهت آسیب پذیر بود، امام خمینی(ره) به عنوان یک فقیه، فیلسوف و عارف اسلام شناس همواره توجه داشت که اولاً این انقلاب که اسلامی است، خاص یک ملت و انحصار در یک جامعه و کشور ندارد به اقتضای اینکه اسلام برای همه بشر است.

وی افزود: از سویی دیگر عناصری در داخل و خارج از کشور که همواره سعی داشتند انگیزه های انقلابی مردم را به هر اسمی، محدود کنند، آنهایی که کار کشته سیاسی هستند می دانند که اگر انقلابی در یک کشور خلاصه شود خاموش کردن آن خیلی ساده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه انگیزه های ناسیونالیستی در مکتب اسلام جایگاهی ندارد، گفت: امام خمینی (ره) با توجه به این مسئله، انقلاب اسلامی را براساس انگیزه های اسلامی بدون انحصار بر کشور خاصی بنیانگذاری کرد.

آیت الله عبادی گفت: نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراتر از یک کشور عمل می کند، همانگونه که در روایات نیز امده که اگر در خانه خود بنشینیم و دشمن وارد خانه شود، جز ننگ چیزی باقی نمی ماند، لذا با دید بصیر و کمال هوشیاری باید همه جوانب را در سطح جهان دید، اگر ما در کشور خود محصور شویم تمام مرز ما می شود مرز اسرائیل، اما از زمانی که نیروی قدس آمد همه مرز اسرائیل شده است مرز ما.

وی  افزود: روی این سیاست باید خیلی کار کرد و روشنگری شود چرا که راه پیروزی اسلام بر کفر است، چرا که بعد از این ۴۳ سال آنچه خود را صحنه جهانی نشان می دهد رقابت اسلام است با استعمار غرب است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در سراسر جهان عدالت طلبی می جوشد، گفت:  این عدالت طلبی در اربعین حسینی با حضور اقشار مختلف از کشورها، اقوام و مذاهب مختلف تجلی می شود.

آیت الله عبادی گفت: اما نه تنها در عراق و کربلا، در هر شهر و منطقه ای که افراد عدالت طلب هستند که نمی توانند به عراق برسانند در شهر خودشان برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند، که این بدین معنا است که احساس عدالت طلبی در یک نقطه زیر آسمان و آن حسین ابن علی(ع) است و حسین(ع) آدرس حضرت مهدی(عج) است.

 

 

 

 

 

حذف بارنامه کاغذی از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی/۲-۳

از بیستم فروردین ماه بارنامه الکترونیکی صادر شده  و شرکت‌های حمل و نقل پس از اتمام بارنامه‌های فیزیکی تحویلی، فرآیند صدوربارنامه با فرآیند الکترونیکی را اجرا می‌کنند.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهدار‌ی و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: با حذف بارنامه کاغذی، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

مسعود قاسمی افزود: شرکت‌های حمل و نقل باید نسبت به صدور الکترونیکی بارنامه‌ها براساس ضوابط ابلاغی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام کنند.

وی گفت: مهم تربن دستاورد‌های حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

 

 

 

تلاش برای حفظ جمعیت جوان کشور با بهره گیری از رسانه

جوانی جمعیت اولویت اصلی قانون جمعیت و فرزندآوری است.

اسدالله زاده مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در شورای اندیشه ورزی جمعیت و فرزند آوری گفت: قانون جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.
آینه دار مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم با تاکید بر استفاده از نقطه نظرات کارشناسان شورای اندیشه ورزی در تهیه برنامه‌های صداو سیما در خصوص جمعیت و فرزندآوری بر توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در مقوله فرزندآوری ضروری دانست.
در سال سال گذشته، ۱۴ هزار و نهصد و چهل و چهار نوزاد در خراسان جنوبی متولد شد، که در این زمینه خراسان جنوبی رتبه دوم کشور را دارد.

 

 

برنامه تحقق شعار سال در خراسان جنوبی تدوین می‌شود/۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: تدوین برنامه مدون برای استفاده از همه ظرفیت‌های استان به منظور تحقق شعار سال در دستور کار است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست هم‌اندیشی و مشورتی تشکیل ستاد راهبری تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نامگذاری شد، افزود: با توجه به دستور استاندار در اولین جلسه شورای اداری استان مبنی بر تشکیل ستاد راهبری تحقق شعار سال با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، تاکنون چندین جلسه در این خصوص تشکیل شده و این نشست نیز در همین راستاست.

وی بیان کرد: هدف از تشکیل این ستاد راهبری، تدوین برنامه‌ای مدون در راستای استفاده از همه ظرفیت‌های استان به منظور تحقق شعار سال است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر استفاده مناسب از توان و ظرفیت دانشگاه‌های استان در راستای تحقق شعار سال تاکید کرد.

وی به بیان اهمیت و ضرورت استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان در همه بخش‌های اقتصادی مزیت‌دار استان پرداخت و خواستار حضور فعال و موثر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در کارگروه‌های مرتبط با شعار سال شد.

در این نشست که با حضور تعدادی از مدیران و همکاران حوزه اقتصادی استانداری و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیز دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد، درخصوص نحوه تشکیل ستاد راهبری تحقق شعار سال و کمیته‌های زیرمجموعه بحث و تبادل نظر شد.

همچنین مقرر شد پس از اخذ نظر نهایی اعضای جلسه، تصمیمات لازم در این ارتباط اتخاذ و اجرایی شود.

 

 

 

 

پوستر همایش بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر رونمایی شد/۲-۳

پوستر همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر که قرار است نیمه اردیبهشت امسال در شهرستان بشرویه برگزار شود، با حضور جمعی از اعضای شورای راهبردی این همایش رونمایی شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پوستر این همایش ذیل کمیته طراحی همایش با نظر و ایده چند کارشناس و هنرمند عرصه هنرهای تجسمی ‌و فعالان تولید محتوایی به این مرحله رسیده و بیشتر از یکصد ساعت برای ایده محتوا و طراحی، زمان گذاشته شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمود رمضانی افزود: همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر با عنوان “فرهنگ‌پژوهان” در پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه و با حضور فرهیختگان و جمعی از شاگردان استاد بدیع‌الزمان فروزانفر و به پاس سال‌ها خدمت وی به تاریخ و ادبیات کشور و تعلیم و تربیت اساتید بزرگ ادبیات کشور از جمله دکتر عبدالحسین زرین کوب، دکتر غلامحسین یوسفی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از ۲ سال محدودیت‌های کرونا این مراسم به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی استان نیمه اردیبهشت امسال در زادگاه این فرهنگ‌پژوه – شهر بشرویه – و با حضور صاحبنظران، فرهیختگان، علاقه‌مندان و جمعی از شاگردان استاد و مولوی‌پژوهانی از برخی مناطق کشور برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: میهمانانی از استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، گلستان، یزد، اصفهان، فارس و آذربایجان غربی در این همایش دو روزه حضور خواهند داشت و بیش از ۱۵ برنامه جانبی هم اجرا خواهد شد.

وی گفت: این بزرگداشت از سلسله برنامه‌های همایش بین‌المللی استاد بدیع‌الزمان فروزانفر است که برای برگزاری آن در سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

رمضانی برگزارکنندگان این مراسم ادبی را استانداری خراسان جنوبی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، هیات امنای آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، تولیت شمس (از استان آذربایجان غربی) و کرسی مولوی‌پژوهی کشور معرفی و اضافه کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، شرکت‌ها و موسسات خصوصی نیز در برگزاری این بزرگداشت مشارکت دارند.

«جلیل بُشرویه‌ای» ملقب به بدیع‌الزمان فروزانفر (زاده ۱۴ شهریور ۱۲۷۶ در بُشرویه – درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران)؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و یکی از مولوی‌پژوهان بزرگ امروزی بود که در این زمینه آثار ارزشمند گوناگونی را نگاشت.

فروزانفر همچنین سال‌ها استاد کرسی‌دار ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز از کارمندان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

نام ابتدایی بدیع‌الزمان فروزانفر در دوره جوانی‌ محمدحسین بشرویه‌ای بود که بعدها خود را جلیل ضیاء بشرویه‌ای، بعدتر جلیل فروزانفر و عاقبت بدیع‌الزمان فروزانفر نام نهاد.

تخلص شعری وی ابتدا ضیا بود و سپس ترجمه همان را که فروزانفر است، برگزید. او لقبِ «بدیع‌الزمان» را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی به ‌سبب سرودن قصیده‌ای در وصف بهار، از احمد قوام (قوام‌السلطنه) والی خراسان، دریافت کرد.

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر مولوی‌شناسی بزرگ بود که حدود ۴۰ سال درباره آثار مولوی و شمس تبریزی تحقیق کرد و حاصل پژوهش‌های او کتاب‌هایی مانند فیه کافی مثنوی معنوی ماخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی و از دیگر آثار او تاریخ ادبیات ایران، زنده بیدار و ترجمه رساله قشیریه است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

واقعه طبس یادآور شکست آمریکا در برابر اراده الهی است/۸

 استاندار خراسان جنوبی گفت: واقعه طبس؛ یادآور شکست خفت‌بار آمریکا در عملیات «پنجه عقاب» در برابر اراده و امداد الهی است.

به گزارشخبرنگار ایرنا جواد قناعت روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس که در محل مسجد شکر این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: در حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ لانه جاسوسی آمریکا به تصرف دانشجویان پیرو خط امام (ره) درآمد و تعدادی گروگان در این لانه دستگیر شده بودند که کشور آمریکا به دنبال آزادسازی این گروگان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ یادآور یکی از تلخ‌ترین حوادث برای آمریکا در رویارویی با ملت ایران است، اضافه کرد: دولت آمریکا برای آزادسازی این گروگان‌ها یکی از گسترده‌ترین، پرهزینه‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات نظامی را به عنوان «پنجه عقاب» طراحی کرد و در این عملیات به تعبیری به دنبال بازسازی و افزایش اعتبار مخدوش شده خودش نیز بود، همچنین برای این عملیات بهترین، بالاترین و قوی‌ترین امکانات خود را پای کار آورد و میلیاردها دلار هم هزینه کرد.

وی گفت: در این برهه زمانی آمریکا به شکل یک طرفه، تمام محاسبات سیاسی و اقتصادی خودش را با ایران قطع کرده بود و هیچ امیدی به آزادسازی گروگان‌ها از مسیر دیپلماسی خود نداشت و به همین خاطر برای آزادی آنان عملیات نظامی توسط کارتر برعلیه ایران طراحی شد و نام این عملیات و یا تجاورز نظامی را «پنجه عقاب» گذاشتند.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بالگردها به همراه هواپیماهای نظامی آمریکا هزار کیلومتر در عمق خاک ایران فرود آمده بودند و هیچ العکس عملی در ایران وجود نداشت و در این خصوص به گزارش یکی از پاسگاه‌های نظامی مبنی بر حضور و عبور بالگردها و هواپیماهای خارجی هم توجه نشد.

قناعت افزود: آمریکایی‌ها با بررسی‌های قبلی که انجام داده بودند و اطلاعاتی که از طریق عوامل نفوذی خود دریافت کرده بودند، این محل که یک فرودگاه متروکه جنگ جهانی دوم است، برای سوختگیری و آمادگی برای ادامه مسیر عملیات خود پیش‌بینی می‌کنند.

وی متذکر شد: گروهک‌های ضد انقلاب داخلی در آن زمان هم کورکورانه دستورات اربابانشان را عملی و ماهرانه جو و فضا را برای تجاوز آمریکا آماده می‌کنند که البته این ۲ خط مطلب چقدر شبیه فضای کنونی است، الانی که غربی‌ها و نظام سلطه برعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران تهاجم انجام می‌دهد و برخی از غرب‌زدها و نفوذی‌ها زمینه برای تهاجم دشمنان آماده می‌کنند.

قناعت با بیان اینکه در صورت موفقیت آمریکا در تجاوز و عملیات پنجه عقاب، احتمال آسیب رساندن به مراکز نظامی و حساس کشور همچنین آسیب دیدن نهال نوپای انقلاب وجود داشت، اضافه کرد: اما در این منطقه به امر خداوند متعال توفان شن مامور حفاظت از انقلاب و خون شهدا شد و حادثه پنجم اردیبهشت ماه در تاریخ این سرزمین جاودانه شد.

وی افزود: پس از شکست سپاه ابرهه در مکه، خداوند بعد از ۱۴۰۰ سال توفان شن را مامور کرد که به داد مردم مظلوم و انقلابی ایران برسد.

وی با تاکید بر اینکه شکست مفتضحانه آمریکا در حادثه پنجم اردیبهشت ماه چیزی جز امداد و مدد الهی نبود، اضافه کرد: امروز نظام و انقلاب اسلامی ملت ایران در اوج عزت در جهان می‌درخشد و کشور مثلا ابرقدرت آمریکا در ذلت، فروپاشی و اضمحلال است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از این حادثه تاریخی جهان بشریت الگو بگیرد و این حادثه قدرت مطلق الهی، سستی، مکر و کید دشمنان انقلاب را آشکار کرد، افزود: در بعد داخلی آمریکا هم کارتر با شکست در این عملیات نتوانست بر رقیب جمهوری خواه خود پیروز شود چرا که اعتبار هیات حاکمه آمریکا و مردم این کشور را از دست داد.

قناعت اظهار داشت: امام راحل درخصوص حادثه صحرای طبس فرموده‌اند: «کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه حیات سیاسی خودش را به صفر رساند و از رییس جمهوری باید قطع امید کند» و اینک «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

وی با اشاره به اینکه در حقیقت در سال ۵۸ یکبار دیگر شکست مفتضحانه آمریکا تحت عنوان عملیات پنجه عقاب را در برابر اراده خداوند متعال دیدیم، اضافه کرد: ظاهرا شهرستان طبس یک ویژگی خاص دارد و دومین شکست آمریکا در این منطقه هم دستیابی به پهباد آرکیو ۱۷۰ آمریکا بود، امیدواریم در سومین شکست آمریکا در شهرستان طبس شاهد نابودی و اضمحلال آمریکا در عرصه بین‌المللی باشیم.

استاندار خراسان جنوبی به فعالیت جریان نفاق پس از شکست عملیات نظامی آمریکا در صحرای طبس اشاره کرد و گفت: آنان دستور بمباران و حمله نظامی به این منطقه را می‌دهند برای اینکه قرار نیست این اسناد مهم امنیتی و با ارزش و هلی کوپترهای سالمی که در این منطقه مستقر بود به دست نیروهای انقلاب در ایران برسد.

قناعت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان منتظر قائم و شهید حسن باقری گفت: شهید حسن باقری اولین خبرنگاری بود که از روزنامه جمهوری اسلامی وارد صحرای طبس شد و مطالب و خاطرات این شهید بزرگوار از این حادثه شنیدنی و خواندنی است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دوم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز تاسیس سپاه پاسداران بود که به فرمان امام راحل این نهاد انقلابی، مردمی و برخاسته از آرمان‌های انقلاب شکل گرفت، اظهار داشت: روز دوم اردیبهشت یادآور گام‌های راسخ و استوار مردانی است که همواره در تاریخ انقلاب اسلامی حماسه آفریدند و سپاه همواره همراه و یاور مردم بوده و از هیچ کمکی در کنار سایر نیروی‌های مسلح به مردم ایران دریغ نکرده است.

وی با اشاره به بیانات امام راحل درخصوص سپاه پاسداران گفت: ایشان می‌فرمایند که «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» یا اینکه «من سپاه را بسیار عزیز و گرامی میدارم و چشم من به شماست».

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سپاه پاسدران از ابتدای تاسیس تاکنون همواره جزو ارکان و عناصر تفکیک ناپذیر نظام و انقلاب بوده و به همین خاطر همواره مورد نفرت و کینه دشمنان قرار گرفته به گونه‌ای که آمریکا در سال ۵۸ به صورت قطعی سپاه را لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

قناعت افزود: کارنامه درخشان سپاه در چهار دهه گذشته انقلاب حکایت از خدمتگزاری و دفاع از آرمان‌های انقلاب و مقابله هوشمندانه با تهدیدها و فتنه‌ها دشمنان دارد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جبهه جهانی مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هم گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و اقتدار قرار دارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران کانون اصلی قدرت در خاورمیانه است، اضافه کرد: امروز به برکت رهبری‌های پیامبرگونه امام راحل و مقام رهبری و به برکت خون شهدا، استقامت و پایداری مردم ایران و آمادگی نیروی‌های مسلح، حرف اول در منطقه را نظام جمهوری اسلامی ایران می‌زند.

قناعت افزود: امروز ابرقدرت‌های جهان نمی‌توانند نقش تاثیرگزار جمهوری اسلامی در تحولات منطقه را نادیده بگیرند، جمهوری اسلامی نسل جدیدی از جمله شهید حججی‌ها را در مکتب شهید سلیمانی تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه رویش‌های جدید در ایران اسلامی، نسل مدافعان حرم را تربیت کرده که حضور آنان در دفاع از حرم ائمه اطهار (ع) دنیا را متحیر کرده است، اظهار داشت: امروز کشور ایران با قدرت به سوی آینده گام بر می‌دارد و آنهایی که دم از بن بست می‌زنند، خودشان به بن بست رسیده‌اند.

قناعت خاطرنشان کرد: رویش‌های انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر از ریزش‌های انقلاب است، رویش‌ها و ریزش‌ها نشان از پویایی انقلاب است.

وی گفت: قدرت بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران معادله قرن را با چالش مواجه کرده است و ایران کشور تاثیرگزار در امنیت منطقه است، ما امروز شاهد انتقال نرم پیام انقلاب به اقصی نقاط دنیا هستیم و امروز کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی ایران را الگوی خود قرار داده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به خصوص درعرصه نظامی در شرایط تحریم به وجود آمده است، اضافه کرد: علیرغم تمام مشکلات، تحریم‌های فلج کننده و هوشمندانه از سوی آمریکا، در این شرایط کشور دارد مسیر پر اقتدارش را با امید با نشاط به سمت جلو ادامه می‌دهد که نشان از توجه خداوند متعال به ایران اسلامی است.

قناعت در این مراسم از همسر شهید سرافراز «محمد منتظر قائم» نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد و تنها شهید واقعه طبس قدردانی کرد.

در متن لوح تقدیر استاندار خراسان جنوبی به همسر شهید منتظر قائم آمده است: حماسه‌آفرینی شهدا و ایثارگران، حافظ عزت، اقتدار و آزادگی ملت بزرگ ایران اسلامی است و خاطره خوش جانفشانی‌ها و فداکاری‌های این عزیزان برای همیشه در دل و ذهن مردم قدرشناس این سرزمین باقی خواهد ماند و بدون تردید خانواده بزرگ شهدا که عزیزترین هستی خود را در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی فدا نموده‌اند، اسوه‌های واقعی مقاومت و ایثار هستند.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

استفاده از ظرفیت مردمی راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی است/۳

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: بهترین راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت مردمی است و بدون همکاری مردم نتیجه مثبتی در این حوزه نخواهیم داشت.

سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در نشست شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد خراسان جنوبی افزود: استفاده از توان مردم برای حل مسائل و مشکلات نتیجه بهتری خواهد داشت تا اینکه ادارات با نیروی انسانی و امکانات محدود بخواهند در این زمینه کار کنند.

وی گفت: ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌کار گرفته شود زیرا سمن‌ها در شبکه‌سازی تخصصی اجتماعی مثمرثمر هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آسیب‌های فراوانی را در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلفی به وجود آمده و برخی از آنها ریشه‌دار است.

وی با بیان اینکه ۴۲۴ سازمان مردم‌نهاد در خراسان جنوبی فعال هستند افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید تشکل‌های مردمی را تقویت کرد که به‌صورت تخصصی در حوزه‌های خاص ورود کنند.

طالبی یادآور شد: با توجه به ضریب بالای بیکاری که داریم از ظرفیت سمن‌ها باید در حوزه اشتغالزایی هم بهره برد و اگر اعتباراتی در این حوزه هست در راستای ایجاد اشتغال به سمن‌های تخصصی واگذار شود.

وی گفت: تشکل‌های مردمی اگر در حوزه‌های مختلف پای کار باشند بخش مهمی از آسیب‌ها رفع خواهد شد و استان به نوعی در راستای رفع چالش‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی خواهد داشت.

طالبی تاکید کرد: حمایت از تشکل‌ها در استان مهم است زیرا باید از ظرفیت‌های مردمی در امور مختلف به نحو احسن استفاده شود.

خراسان جنوبی دارای ۴۲۴ سازمان مردم‌نهاد (سمن) است که از این تعداد ۷۶ سمن مربوط به استانداری، ۱۷۵ سمن در شهرستان‌ها، ۱۲۰ سمن در ورزش و جوانان و ۵۳ سمن زیرمجموعه اداره کل بهزیستی فعالیت می‌کنند.

 

 

 

 

شناسایی ۱۰ هزار تبعه خارجی در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی از شناسایی ۱۰ هزار تبعه خارجی مجاز در خراسان جنوبی خبر داد.

شناسایی ۱۰ هزار تبعه خارجی مجاز در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تا کنون ۱۰ هزار تبعه خارجی مجاز در خراسان جنوبی شناسایی شده است، گفت: اتباع خارجی ساکن در خراسان جنوبی غالباً دارای کارت آمایش هستند، و برخی از اتباع خارجی دارای گذرنامه خانوادگی بوده و یا به واسط طرح‌های سرشماری وزارت کشور شناسایی می‌شوند.

صفایی با بیان اینکه کارت آمایش اتباع خارجی به صورت سالانه تمدید می‌شود، گفت: این کارت‌ها به صورت استانی صادر است و باید اتباع در محل‌های مشخص شده حضور داشته و با هماهنگ اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی امکان تردد بین استانی نیز خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه به اتباع خارجی ساکن در کشور و خراسان جنوبی با همکاری سازمان‌های بین المللی خدمات متنوع ارائه می‌شود، گفت: امکان تحصیل و سواد آموزی، استفاده ازخدمات بهداشتی و درمانی، خدمات معیشتی و توانمند سازی و امکان استفاده از خدمات اجتماعی همچون صدور گواهی نامه رانندگی بخشی از خدماتی است که به اتباع خارجی ساکن در خراسان جنوبی ارائه می‌شود.

 

 

 

 

 

پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت در بافت های فرسوده/۲-۳

۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات به بافت های فرسوده ۷ شهر خراسان جنوبی پرداخت می شود.

 مدیر کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی بااشاره به اینکه  این تسهیلاتپرداخت 350 میلیون تومانی تسهیلات برای ساخت در بافت های فرسوده خراسان جنوبی برای ساخت در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، سرایان، نهبندان و خوسف پرداخت می شود افزود: این میزان تسهیلات نسبت به سال گذشته رشد ۴ برابری داشته است .

داعی افزود: نفوذ ناپذیری، کوچه‌های باریک و غیر قابل تردد، نبود مقاوم سازی در مناطق و ساختمان‌های قدیمی از جمله شاخص‌های اصلی برای پرداخت تسهیلات است .

وی همچنین گفت : شهرهای گزیک، قهستان، اسلامیه و سه قلعه برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده درخواست داده شده و پیگیرهایی انجام شده، اما تاکنون مصوب نشده است.

مدیر کل راه وشهرسازی استان گفت : با انعقاد قرار داد در بهمن ماه سال گذشته با عاملیت بانک مسکن نرخ سود ۳۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات ۹.۵ درصد و ۵۰ میلیون تومان ۱۸ درصد محاسبه می‌شود که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت بازآفرینی شهری ایران در قسمت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

داعی افزود: سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت طی تفاهم نامه منعقد شده با صندوق کارآفرینی امید تا سقف ۴۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

 

 

ررسی وضعیت طرح های مسکن در خراسان جنوبی؛

پیشرفت مسکن ملی با آمارسازی/گلایه متقاضیان مسکن ملی از نبود زیرساخت ها برای ساخت و ساز

در حالی که مسئولان متولی مسکن خراسان جنوبی از رتبه دار بودن استان در اجرای طرح ملی مسکن سخن می گویند، اما متقاضیان مسکن همچنان از شرایط موجود ناراضی بوده و از نبود زیرساخت ها و وعده های تکراری مسئولان گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار خاورستان، مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازها و اولویت خانوارها همیشه مورد تاکید و توجه بوده و از همین رو هم دولت های مختلف برنامه های متعددی را برای خانه دار شدن مردم در قالب اجرای طرح های مسکن دنبال کرده اند.

طرح مسکن مهر گرچه با اشکالاتی هم همراه بود، اما توانست نیاز بسیاری از مردم را تامین و سقفی برای نجات از اجاره نشینی باشد. اما یکی از اساسی ترین انتقادات به دولت یازدهم و دوازدهم، بی توجهی به حوزه مسکن و عدم برنامه ریزی برای تامین این نیاز اساسی بود. علاوه بر این بی برنامگی؛ در همین دولت هم قیمت مسکن به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به چند برابر رسید، به طوری که قشر متوسط به پایین جامعه کاملا از خانه دار شدن ناامید و آرزو به دل ماندند. در پایان سال ۱۳۹۸ و اواخر دولت دوازدهم هم طرح اقدام ملی مسکن رقم خورد و پس از آن هم دولت سیزدهم با شعار تولید یک میلیون مسکن در سال، طرح نهضت مسکن را اجرایی کرد.

گفتنی است؛ سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است که از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

در حالی طرح نهضت مسکن در حال اجراست که هنوز متقاضیان طرح ملی مسکن هم از مشکلات موجود و پیش رو می نالند.

عدم تامین زیرساخت برای شروع ساخت و ساز

سورگی نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در حالی که هم اکنون یک سال و ۵ ماه از زمان واگذاری زمین و ۴ ماه از زمان صدور اولین پروانه ساخت طرح مسکن ملی در بیرجند می گذرد، اما متاسفانه هنوز هم متقاضیان مسکن در این طرح با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی زیادی از متقاضیان که موفق به اخذ پروانه ساخت شده اند، با وجود فراهم نبودن امکانات زیر ساخت، شروع به ساخت و ساز کردند، افزود: علی رغم اینکه در جلسه کمیسیون‌ماده ۵، نمایندگان دستگاههای خدمات رسان برای همکاری با متقاضیان قول مساعد دادند، ولی متاسفانه با مراجعه متقاضیان به این ادارات و ارائه درخواست برای ایجاد انشعاب موقت آب و برق، همکاری لازم صورت نمی گیرد.

او بیان کرد: در این خصوص اداره آب و فاضلاب برای دادن انشعاب آب موقت، واریز مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ارائه چک به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را بابت ضمانت از متقاضیان مطالبه کرده است. با توجه به نبود شبکه برق در محل احداث پروژه هم؛ شرکت برق حتی درصورت ایجاد شبکه برق، کشیدن کابل موقت و‌ رسیدگی به  درخواست کتبی متقاضیان را هم به بعد از ریختن بتن سقف منوط کرده است، درحالی که به محض بتن ریزی سقف، باید عملیات آب رسانی از طریق پمپاژ آب به طبقات بالا صورت پذیرد، در غیر اینصورت بتن کیفیت خود را از دست خواهد داد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند اظهارکرد: یکی از مشکلات دیگر این است که متاسفانه برخی از دستگاههای خدمات رسان به بهانه عدم جدول کشی معابر فرعی، شروع ایجاد شبکه آب و برق را به تعویق انداخته اند، از طرف دیگر شهرداری هم مدعی است که اراضی ۲۷ هکتاری مسکن ملی تحویل شهرداری نشده تا عملیات جدول کشی را آغاز کند. بهانه دیگر شهرداری هم این است که به دلیل مصادف شدن جدول کشی معابر با ساخت و ساز واحدها، امکان تخریب و آسیب جداول وجود دارد، در حالی که می توان با نقشه برداری، در هر معبر  فرعی یک یا چند تیرچه بلوک را جانمایی کرد تا دستگاههای خدمات رسان برای برپا کردن شبکه آب و برق معطل نمانند.

توقف ساخت و تحمیل ضرر به دلیل نداشتن نقدینگی

سورگی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر این است که بسیاری از گروه های ساخت که موفق به اخذ پروانه هم شده اند، به دلیل اینکه یک یا دو نفر از اعضای گروه توان واریز سهم آورده برای خرید آهن الات و بتن را ندارند، عملیات ساخت متوقف شده است. این در حالی است که از زمان انعقاد قراردادشان با مجری و شروع قرارداد می گذرد و افزایش قیمت آهن آلات و سیمان نیز باعث ایجاد افزایش هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی در اجرای فونداسیون، اسکلت و سقف نسبت به سال قبل شده است که این ضرر را باید اعضایی متحمل شوند که سهم آورده شان را آماده کرده اند.

ساز و کار سلب امتیاز وجود ندارد

وی افزود: متاسفانه تاکنون سازوکاری برای امکان جابجایی امتیازها فراهم نشده و موضوع سلب امتیاز متقاضیانی که سهم آورده شان را پرداخت نمی کنند هم به سختی قابل انجام است.

آورده اولیه متقاضیان همچنان مسدود است

نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند با اشاره به آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی توسط متقاضیان، گفت: این آورده از سال ۱۳۹۸ در حساب مسکن مسدود شده و  بخش ناچیزی از آن صرف پرداخت قرارداد آماده سازی معابر با بنیاد مسکن شده است.

سورگی افزود: متاسفانه هنوز باقی مانده این پول تعیین تکلیف نشده و مسئولین راه و شهرسازی نیز همچنان با توجیه به اتمام نرسیدن بحث  آماده سازی اراضی و هزینه های مربوط  به احداث زیرساخت، از آزادسازی مبلغ باقی مانده که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است، خودداری می کنند. این درحالی است که متقاضیان بارها بدلیل کاهش ارزش پول طی این دو سال، تقاضای آزادسازی این مبلغ یا هزینه کردن آن  بمنظور فراهم شدن امکانات و ایجاد زیرساخت های لازم را داشته اند.

وی بیان کرد: همچنین راه و شهرسازی مدعی است که آماده سازی اراضی برعهده صاحبان هر بلوک است و در این خصوص هیچگونه وظیفه ای ندارد. اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از بلوک ها بدلیل اضافه بار، مستلزم صرف هزینه زیاد برای آماده سازی است که این امر  مشکلات را برای صاحبان این بلوک ها  مضاعف کرده است. در حالی که این موضوع با حمایت مسئولین از مسکن ارزان قیمت و کاهش هزینه ها منافات دارد، اما  هیچ اقدامی برای آن نمی شود.

عقب ماندگی طرح اقدام ملی در بیرجند

رضایی یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی بیرجند هم در گفتگو با خاورستان؛ با اشاره به اینکه متاسفانه اجرای طرح مسکن ملی در بیرجند نسبت به شهرهای دیگر استان از پیشرفت ناچیزی برخوردار بوده است، اظهارکرد: دلیل این موضوع هم به شیوه غیر اصولی گروهبندی برمی گردد که بسیار ناهمگن هستند.

وی افزود: واگذاری این طرح به گروههای ساخت دارای مزیت هایی بود، اما چون این واگذاری انجام نشد بخاطر همین هم عملا شکست خورد.

ضرر متقاضیان بر اثر بی تدبیری مسئولان

این متقاضی ادامه داد: در گام اول باید متقاضیانی که تمایل به ساخت مسکن از طریق انبوه ساز را داشتند، از متقاضیانی که علاقمند به ساخت و ساز در قالب گروه های ۵ نفره بودند، تفکیک می شدند که این کار هم با یک سازوکار بسیار ساده امکان پذیر بود.

وی بیان کرد: درگام بعدی هم باید  نرخ متعارفی به  انبوه ساز پیشنهاد می شد، اما در حالی که ساخت هر مترمربع در عمل ۳ و نیم تا ۴ میلیون تومان هزینه داشت، نباید نرخ غیرمعقولی مثل ۲ و نیم میلیون تومان پیشنهاد می شد تا انبوه ساز عقب نشینی کند. در واقع بسیاری از متقاضیان به امید اینکه قرار است پروژه به انبوه ساز واگذار شود، در این طرح ثبت نام کردند و اکنون هم که پروژه به بن بست رسیده، با تعیین نرخ ۶ میلیون تومان برای ساخت هر متر مربع با انبوه ساز به تفاهم رسیده اند که این بی تدبیری ضرر و زیان هایی را بر متقاضیان تحمیل کرد.

رضایی گفت: از طرفی باید به متقاضیانی که خودشان تمایل به ساخت در قالب گروه ساخت داشتند، فرصت کافی  داده می شد تا با شناسایی افراد در جمع فامیل یا دوستان، گروهبندی خودشان را انجام می دادند. اما در این خصوص فقط دو روز سایت باز شد  و افراد فرصت کافی برای انتخاب هم گروهی های خود نداشتند، به همین دلیل این گروهبندی بصورت خودکار انجام شد و بیشتر گروه های ساخت در گروه همگن نیستند.

بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسائل متقاضیان

وی با اشاره به اینکه یکی از  محوری ترین شعارهای دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طی یک سال است، گفت: اما یکی از مسائل؛ عدم جدیت و نبود اراده واحد در مسئولین ذی ربط برای تسریع در کار است، وقفه طولانی مدت روند اخذ پروانه، به دلیل کارشکنی دستگاه صدور پروانه بود که این موضوع نشان می دهد که طرح ساخت مسکن حتی در دستگاه بالادستی مانند استانداری هم جدی گرفته نمی شود. این در حالی است که در چند  شهرشاهد این بودیم که شهرداری  تمام تخفیفات تعیین شده را اعمال کرد و با تسهیل در روند اخذ پروانه، پیشرفت پروژه ها بسیار چشمگیر بوده است.

او یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر مازاد تراکمی است که شهرداری بیرجند خلاف مصوبه کمیسون ماده ۵ ، از متقاضیان دریافت کرد که این رقم در برخی از گروه ها به ۲۱ میلیون تومان هم رسید. در حالی که این موضوع بارها به مسئولین گوشزد شد ولی متاسفانه هیچ رسیدگی به آن نشد؛ تا اینکه در جلسه اخیر شورای مسکن استان، این موضوع توسط نمایندگان متقاضیان مطرح و معاونت عمرانی استانداری برآن صحه گذاشته و تاکید کرد که پول دریافت شده باید به متقاضیان برگشت داده شود. بر همین اساس به نظر می رسد که برای اجرای طرح مسکن و خانه دار شدن مردم، اتفاق نظری بین مسئولان وجود ندارد .

اعتمادی به وعده های مسئولان نیست

این متقاضی مسکن ملی با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه اخیر شورای مسکن و خواسته متقاضیان، ضرورت در  تامین انشعاب آب و برق بود، گفت: البته این موضوع در جلسه کمیسون ماده ۵ در سال ۱۳۹۹ هم مطرح شد و نمایندگان دستگاه های خدمات رسان هم وعده دادند تا زیرساخت های لازم در این خصوص را تامین کنند، اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه برنامه ریزی مدونی برای کشیدن انشعاب های اصلی و‌ موقت انجام نشده است.

رضایی افزود: در جلسه شورای مسکن که اخیرا برگزار شد هم برای تامین این انشعابات وعده داده شد، اما متاسفانه اعتمادی به این وعده ها نیست و از طرف دیگر شرایطی که برای تامین انشعاب موقت برای مثال از سوی اداره آب و فاضلاب گذاشته شده، به نحوی است که متقاضیان ترجیح می دهند تا از خیر کشیدن انشعاب موقت بگذرند.

آمارسازی مسئولان

یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی بیرجند هم در این خصوص گفت: در حالی که هنوز طرح نهضت مسکن به مرحله اجرایی نرسیده است، اما متاسفانه مسئولان راه و شهرسازی مدعی پیشرفت این طرح و قرارگرفتن خراسان جنوبی در رتبه های اول اجرای این طرح هستند و در این خصوص هم از آمار طرح اقدام ملی و همچنین بعضاً مسکن مهر استفاده کرده و آن را در قالب کلی طرح مسکن گزارش می دهند. این موضوع هم با این توجیه انجام می شود که تمامی این طرح ها در قالب طرح نهضت مسکن ادغام شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه بیشتر متقاضیان و ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن، مربوط به شهر بیرجند هستند، افزود: اما هم اکنون این طرح در سایر شهرها به غیر از بیرجند در حال اجرا است، ولی در بیرجند به غیر از فاز ۳ ارتش، بقیه واحدها هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند، هنوز هم موقعیت زمین ها قطعی و اعلام نشده است، تصریح کرد: اگر قرار باشد طرح نهضت ملی مسکن با همان فرمان طرح اقدام ملی جلو برود، نتیجه آن همین وضعیتی است که هم اکنون در بیرجند شاهد آن هستیم.

بر اساس اولین جلسه شورای مسکن استان در ۲۵ فروردین ماه امسال و به گفته معاون عمرانی استانداری، تقریبا مشکل زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای استان رفع شده و در برخی شهرها که محدودیت زمین وجود ندارد، ویلاسازی مسکن ملی در اولویت قرار می گیرد. همچنین در این جلسه مقرر شد تا در سایت‌های مسکن ملی از جمله سایت ۲۷ هکتاری بیرجند، ۵۰ و ۲۰ هکتاری طبس دستگاه‌‎های خدمات‌رسان به‌ویژه آب و برق، زیرساخت‌های لازم را در دستور کار قرار دهند تا متقاضیان با مشکل مواجه نشوند. در این خصوص مصوب شد تا ظرف ۲۰ روز آینده نسبت به تامین انشعاب آب موقت و انشعاب برق در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند، تا ۲۰ اردیبهشت نسبت به تامین انشعاب آب موقت در سایت ۷۹ هکتاری طبس و تا پایان اردیبهشت هم نسبت به تامین آب و برق سایت ۵۰ هکتاری طبس اقدام شود.

۵۶ واحد طرح اقدام ملی در مرحله نازک کاری

علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با وجود مشکلات پیش روی طرح  اقدام ملی مسکن، خراسان جنوبی جزو معدود استان هایی است  که توانسته  ۵۶  مورد از واحدهای این طرح را به مرحله نازک کاری برساند.

وی با بیان این که طبق تشخیص دولت، تأمین مسکن از نیازهای اساسی مردم است، تأکید کرد: دستگاه های اجرایی باید با کار ضربتی به این موضوع ورود کنند تا مسئله مسکن مردم تا حدود زیادی حل شود، زیرا با شیوه عادی و با ساز وکار معمول اداری موجود اگر قرار بود این مهم اتفاق بیفتد، باید تا حالا به سرانجام می رسید، لذا باید با سرعت و کیفیت ساز و کارهای اجرایی تغییر کند و به عبارتی متحول شود.

عباس زاده با بیان این که دولت های گذشته و فعلی تا کنون سه طرح ویژه جهت  مسکن دار کردن مردم اجرا کرده اند، ادامه داد: اولین طرح در راستای مسکن دار کردن مردم،  طرح مسکن مهر بود که با اجرای آن   ۳۱ هزار و ۲۴۵ نفر در استان خانه دار شده اند و بر این اساس خراسان جنوبی،  رتبه ۴ کشور را  به دست آورده است. طرح اقدام ملی مسکن هم در اواخر دولت گذشته اجرا شد که در این  طرح نیز ۵ هزار و ۹۷۰ نفر در خراسان جنوبی ثبت نام کرده اند.

او با اشاره به طرح ملی  نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال توسط دولت سیزدهم، گفت: سهم استان از این طرح بیش از ۴۰ هزار واحد می باشد که این سهمیه، غیر از ۵ هزار و ۹۷۰  واحد مسکن اقدام ملی است که زمین آن تأمین شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن تا این لحظه ۵۳ هزار و ۳۸۶  نفر از  شهروندان ثبت نام کرده اند که در مرحله پایش و بررسی اطلاعات قرار دارند لذا برای کسانی که واجد شرایط نهایی شناخته می شوند، پیامک ارسال می گردد و می توانند از تسهیلات این طرح استفاده نمایند.

وی با بیان این که تسهیلات، زمین رایگان دولتی جهت ساخت واحد مسکونی به صورت انفرادی، گروهی و یا انبوه سازی در اختیار مردم قرار می گیرد، اذعان داشت: در مراحل بعدی، موضوع واگذاری، آماده سازی زمین ها ، صدور پروانه های ساختمانی، ساخت مجموعه ها ، صدور پایان کار و تحویل واحدها به مردم است .

عباس زاده با بیان این که طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری کشور اجرایی می شود، گفت: برای ما هیچ تقسیم بندی خاصی در خصوص طرح مسکن مهر، طرح اقدام ملی و طرح نهضت ملی وجود ندارد و ما همه طرح ها را در قالب نهضت ملی مسکن می بینیم. در حال حاضر در خصوص طرح مسکن مهر مشکلی وجود ندارد، طرح اقدام ملی در حال اجراست و برای اجرای طرح نهضت ملی نیز در همه ۳۱ شهر استان، زمین تأمین شده  که کار بسیار بزرگی بوده است.

ثبت نام حدود ۷۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی نیز ضمن اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که طرح مهم و راهبردی و اولویت دولت سیزدهم است، افزود: قریب به ۷۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و با پالایش های انجام شده،  تاکنون ۳۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند.

وی گفت: بیشترین ثبت نام مربوط به مرکز استان و شهر بیرجند است که نزدیک به ۲۴ هزار نفر ثبت نام کردند و کمترین مربوط به شهر ماژان با سه نفر ثبت نامی است که زمین برای همه متقاضیان تامین شده است. همچنین ۳ هزار و ۲۰۰ نفر مجرد نیز در طرح نهضت ملی مسکن استان ثبت نام کرده اند.

رتبه اول خراسان جنوبی با تامین ۱۵۳ درصدی زمین

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام  تامین ۱۵۳ درصدی زمین در خراسان جنوبی تصریح کرد: سهمیه استان در طول چهار سال از ۴ میلیون مسکن، ۲۲ هزار واحد مسکن خواهد بود که هم اکنون بالغ بر ۳۶ هزار واحد زمین تامین شده است و با توجه به نسبت تامین زمین به سهمیه ساخت در سال اول، استان خراسان جنوبی با تامین ۱۵۳ درصدی زمین، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

داعی با اشاره به اینکه گام اول در طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین است که این امر در استان خراسان جنوبی با موفقیت انجام شده است، بیان کرد: گام دوم تعیین تکلیف متقاضیان است که پالایش ها در حال انجام بوده و مرحله بعدی بحث ساخت خواهد بود که برای ۷ هزار واحد عملیات ساخت انجام شده است.

وی گفت: سیاست ما در شهرهای کوچک واگذاری به صورت گروه های انفرادی ساخت است که  زمین در اختیار متقاضی قرار داده می شود و ساخت توسط خود متقاضی و کمک راه و شهرسازی استان انجام خواهد شد.

داعی افزود: از ۴۰ هزار واحد مسکن در خراسان جنوبی ۱۸ هزار واحد سهمیه مسکن روستایی است که توسط بنیاد مسکن تامین زمین انجام شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی در پایان با اعلام اینکه استان خراسان جنوبی چهارمین استان در کشور است که پرونده مسکن مهر را تکمیل کرده است و هیچ واحد بلاتکلیفی در استان وجود ندارد،ابراز امیدواری کرد که طرح نهضت ملی مسکن  نیز در استان خراسان جنوبی به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*