گزارش / آب سدهای کشور نصف شد/ شرایط از پارسال هم بدتر است

آخرین آمار کرونا در ایران تا ۴ اردیبهشت/ فوت ۱۳ بیمار در کشور/ ۲۹ استان مرگ و میر صفر و یک داشته اند

بر پایه اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و از این بیماران، ۱۳۶ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۷ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۴۰ تن رسید.

در ۲۴ ساعت اخیر، ۱۳ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز، متاسفانه آمار جان‌باختگان این بیماری در کشورمان به ۱۴۰ هزار و ۹۷۵ تن رسیده است، در حالی که تا به امروز خوشبختانه ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۹۵۴ تن از بیماران بهبود یافته‌اند.

همچنین ۱۰۴۶ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۵۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» در کشورمان ۲ درصد است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» ۹۸ درصد. این در حالی است که میانگین نرخ مرگ در جهان ۱.۳ درصد است.

عبور چراغ خاموش مسئولان صمت و سازمان حمایت از آشفته بازار خودرو

رکوردار افزایش قیمت خودرو‌های داخلی تیبا ۲ معمولی است که قیمت آن ظرف یک ماه فروردین ۲۶ میلیون تومان گران شد و مرز ۲۰۰ میلیون تومان را هم رد کرد. این در حالی است که به تازگی بیش از ۵ میلیون برای خرید ۸ هزار خودرو ثبت نام کرده بودند.

 پرچمدار گرانی در بازار امروز؛ ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت برای این چهارچرخ/ خودرو با دست فرمان «فاطمی امین» ارزان نمی‌شود/ مقام مسئول در وزارت صمت به جای خودرو از «چشم‌انداز تحولات جهانی» نوشت!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ صفوف طولانی برای برنده شدن در قرعه کشی خودرو‌های تولید داخل؛ این اتفاق تلخی است که هر هفته شاهد آن هستیم. در تازه‌ترین آن نیز امروز مراسم قرعه کشی طرح فروش فوری با قیمت قطعی چهار محصول یکی از خودروسازان برگزار شد که بر اساس اعلام تسنیم، بیش از ۵ میلیون برای خرید ۸ هزار خودرو ثبت نام کرده بودند.

این رویه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز تکرار شده بود و با وجود وعده‌های فاطمی امین، وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه کشی در سال ۱۴۰۱، مردم همچنان شاهد روز‌های تلخ قرعه کشی و انتظار‌های بیهوده برای خرید خودرو به قیمت مصوب هستند.

در این میان، در بازار آزاد خودرو نیز روند قیمت‌ها هر روز با افزایش همراه می‌شود، به گونه‌ای که در جدیدترین قیمت‌های بازار خودرو تهران، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک امروز یکشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ با ۹ میلیون تومان افزایش نسبت به پنجشنبه ۵۵۹ میلیون تومان و سمند EF۷ دوگانه سوز هم با ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت، امروز ۳۵۵ میلیون تومان بود. همچنین سمند سورن ELX، پرچمدار امروز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بود و با ۲۵ میلیون تومان افزایش ۳۰۰ میلیون تومان معامله شد. تندر ۹۰ هم امروز ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و ۴۶۵ میلیون تومان به فروش رسید. از سوی دیگر، آنگونه که اقتصادنیوز خبر داده، رکوردار افزایش قیمت خودرو‌های داخلی تیبا ۲ معمولی است که قیمت آن ظرف یک ماه فروردین ۲۶ میلیون تومان گران شد و مرز ۲۰۰ میلیون تومان را هم رد کرد.

بی تفاوتی وزارت صمت به آشفتگی در بازار خودرو/ مدیر روابط عمومی صمت از چشم‌انداز تحولات جهانی نوشت!

این روزها، مردمی که قصد خرید خودرو دارند از سیاست‌های وزارت صمت به عنوان متولی بازار خودرو گلایه‌مند هستند، اما تا به امروز هیچ گونه واکنش و توصیه و یا حتی دستوری از سوی این وزارت خانه و شخص اول آن یعنی فاطمی امین در مقام وزیر صمت را شاهد نبوده ایم.

عجیب‌تر آنکه رئیس روابط عمومی این وزارت خانه نیز در اقدامی قابل تامل، بدون آنکه توجهی به دغدغه این روز‌های متقاضیان خودرو داشته باشد، در فضای مجازی پیرامون چشم‌انداز تحولات جهانی نوشته و تاکید داشته است: چشم‌انداز تحولات جهانی، فرصت‌های متنوعی در زمینهٔ دیپلماسی اقتصادی به وجود آورده است و میزان بهره‌مندی از آن به نوع سیاست‌گذاری کشور‌ها برمی‌گردد.

پرچمدار گرانی در بازار امروز؛ ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت برای این چهارچرخ/ خودرو با دست فرمان «فاطمی امین» ارزان نمی‌شود/ مقام مسئول در وزارت صمت به جای خودرو از «چشم‌انداز تحولات جهانی» نوشت!

این رویکرد عجیب از شخص اول حوزه روابط عمومی وزارت صمت که باید پاسخگوی افکار عمومی در این آشفته بازار خودرو باشد، در نوع خود خاص و عجیب است؛ هرچند باید یادآور شد که زاده‌قشمی رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در این چند ماه نیز در خصوص حال و روز بازار خودرو و وعده‌های خودرویی وزیر صمت نیز حرفی یا توئیتی نداشته و ترجیح داده است از کنار این افسارگسیختگی بازار خودرو، چراغ خاموش عبور کند.

در این شرایط، وعده‌های محقق نشده فاطمی امین از روز رای اعتماد تا به امروز، موجب بی اعتمادی مردم به سیاست‌های این وزارتخانه شده است، به گونه‌ای که باید یادآور شد فاطمی امین در روز رای اعتماد گفته بود: خودرو دغدغه همه ماست، در حوزه خودرو یک برنامه شش ماهه گذاشته ایم و در اختیار همه قرار گرفته است. یک برنامه دو ساله گذاشته ایم و ان شاءالله با اجرای این برنامه، تا ۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود.

همچنین وی چند هفته بعد در برنامه ثریا اظهار داشت: قیمت‌های خودرو واقعی نیستند و تا پایان سال آینده باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده پایین بیاید. این کار از طریق روش‌های مختلف از جمله تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت می‌گیرد.
فاطمی امین همچنین گفته بود: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد، خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی خودرو‌ها این افزایش قیمت، کمتر هم می‌شود؛ مثلا خودرویی که الان ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، سال آینده با تورم ۳۰ درصدی قیمت آن ۲۶۰ میلیون می‌شود که ما برنامه ریزی کرده ایم قیمت تمام شده ۱۵ درصد کمتر شود؛ یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می‌رسد.
این وعده‌های بی سرانجام وزیر صمت در شرایطی بود که رهبر انقلاب نیز به وضعیت غیرقابل قبول صنعت و بازار خودرو واکنش نشان داد.

انتقاد رهبر انقلاب از گرانی و کیفیت خودرو

رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکشنبه دهم بهمن ماه ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی گفتند: ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجّه نمی‌شود؛ این خیلی بد است. این همه حمایت در این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، امّا کیفیّت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی‌اند. درست هم میگویند،  حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم بجاست.  این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید؛ لذا مسئله‌ی کیفیّت در درجه‌ی اوّل است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیّت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است؛ قیمت را بالا ببرند، کیفیّت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند، امّا این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و … و جلوگیری از مثلاً رقابت‌های خارجی موجب بشود که قیمت بالا برود؛  این خیلی چیز بدی است.

بازار آشفته خودرو، پای رئیس جمهور را به کارخانه کشاند!

در شرایطی که مردم از بازار خودرو و گرانی‌ها گلایه‌مند بودند، سرانجام چهارشنبه یازدهم اسفندماه، سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان در یک بازدید از پیش اعلام نشده از ایران خودرو، دستور‌های مهمی در حوزه خودرو را صادر و بر افزایش عرضه و افزایش کیفیت و ایمنی خودرو‌های تولید داخل تاکید کردند.

وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو تا پایان ۱۴۰۰ چه شد؟

در حالی که در هفته‌های پایانی سال گذشته، رئیس جمهور بر ضرورت افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ تاکید داشت، وزیر صمت پیشتر (بهمن ۱۴۰۰) در برنامه ثریا وعده داده بود که امسال (سال ۱۴۰۰) میزان تولید به یک میلیون و صد هزار خودرو می‌رسد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده و نسبت به سال ۱۳۹۹ افت بالغ بر چهار درصدی داشته است، در حالی که طی سال ۱۳۹۹ تولید خودرو با رشد چهار درصدی نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۸) از ۹۰۰.۵ هزار دستگاه فراتر رفته بود. از سوی دیگر، نیاز بازار بیش از یک میلیون تومان برآورد شده است.

این در حالی ست که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ به گفته سیدرضا فاطمی امین (وزیر صنعت، معدن و تجارت) به تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو برسیم؛ چشم اندازی که دست یافتن به آن با عملکرد مجموعه وزارت صمت در ماه‌های اخیر، دور از دسترس است و باید برای آن تدبیری شود.

پرچمدار گرانی در بازار امروز؛ ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت برای این چهارچرخ/ خودرو با دست فرمان «فاطمی امین» ارزان نمی‌شود/ مقام مسئول در وزارت صمت به جای خودرو از «چشم‌انداز تحولات جهانی» نوشت!

فرمان خودرو با دست فاطمی امین نچرخید

وزیر صمت در هفته‌های آغازین فعالیت خود در این وزارتخانه در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در خصوص برنامه‌های پیش روی بازار خودرو، اظهار داشت: “برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم؛ ضمن اینکه خودروسازان مشکلات عدیده‌ای دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم.

اما با آغاز سال جدید، خبری از حذف قرعه کشی نبود و در روز‌های اخیر یکی از خودروسازان کشور، از تداوم روند قرعه کشی خودرو خبر داد و در نهایت مشخص شد که برای پیش‌فروش ۱۱هزار خودرو، ۵میلیون واجد شرایط ثبت‌نام کردند.

حال منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: حذف قرعه‌کشی خودروسازان به مرور و با افزایش تیراژ تولید اتفاق خواهد افتاد.

در این شرایط مردم هر روز با اندک پس انداز خود چشم امید دارند تا طرح‌های قرعه کشی خودروسازان شاسن خودرو را آزمایش کنند تا شاید برنده خوش شانس باشند، اما نبود سیاست و برنامه روشن از سوی متولی صنعت خودرو یعنی وزارت صمت، باعث شده تا در این وضعیت بهای خودرو در بازار آزاد روز به روز گران‌تر شود، هرچند ناگفته نماند که یک مقام مسئول در این وزارتخانه وعده خودروی ارزان قیمت داده است، منتهی برای شهریور ۱۴۰۲؛ یعنی بیش از یک سال دیگر.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی شده نخستین عرضه خودروی ارزان قیمت در شهریور ۱۴۰۲ انجام می‌گیرد، درباره قیمت خودروی اقتصادی، توضیح داد: در دنیا تلاش می‌شود که قیمت این خودرو کمتر از ۶ هزار دلار و در محدود ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ باشد.

دست مشتریان بیشتری از خرید کوتاه خواهد ماند؟

دنیای اقتصاد در خصوص این وعده معاون فاطمی امین نوشت: اگر قرار باشد، خودروی ارزان مدنظر وزارت صمت، فاصله کیفی چشمگیری با خودرو‌های فعلی نداشته باشد، تولید آن توجیه ندارد و خودروسازان می‌توانند همین محصولات فعلی را عرضه کنند. از آن سو، اگر قرار است خودروی وعده داده شده، دارای کیفیت قابل قبول و بهتری نسبت به محصولات فعلی (امثال تیبا و ساینا) باشد، هزینه‌بر است، بنابراین دیگر نمی‌توان نام ارزان را روی آن گذاشت. از طرفی، تولید چنین خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب، نیاز به تکنولوژی و فناوری روز دارد و همکاری خارجی‌ها را می‌طلبد، حال آنکه صنعت خودروی کشور فعلا تحریم است و نمی‌تواند روی کمک خارجی‌ها حساب باز کند. به این مسائل، اما احتمال رشد قیمت ارز را (به‌خصوص اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد و برجام احیا نشود) نیز باید اضافه کرد. خودروی ۶‌هزار دلاری با احتساب ارز ۲۵‌هزار تومانی، قیمتی برابر با ۱۵۰‌میلیون تومان خواهد داشت، بنابراین هر چه قیمت ارز بالا برود، هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروی موردنظر نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین به همان نسبت دست مشتریان بیشتری از خرید آن کوتاه خواهد ماند.

نمایندگان مجلس چه زمانی به افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو‌ها ورود خواهند کرد؟  

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در پاسخ به این پرسش گفت: افزایش قیمت خودرو‌ها دهن‌کجی خودروسازان به نظام است؛ در حال حاضر بحث از موافق و مخالف گذشته است. مجلس، دولت، مردم و حتی مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که وضعیت خودروسازی نابه‌سامان و نارضایتی ایجاد کرده است، در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها نوعی دهن‌کجی و گستاخی به شمار می‌رود. منتظریم ببینیم وزیر صمت، پایان اردیبهشت و پس از پایان زمان مصوبه قبلی سران قوا چه خواهد کرد. بنده به وزیر صمت اعلام کرده‌ام که اگر پایان اردیبهشت، واردات انجام نشود، قطعا جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام می‌رسانم.

آب سدهای کشور نصف شد/ شرایط از پارسال هم بدتر است

آب سدهای کشور نصف شد/ شرایط از پارسال هم بدتر است

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب گفت: کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور شاهدیم و این کسری سال به سال هم بویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر می‌شود.

اشکان فرخ‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت منابع آب در سال جاری اظهار داشت: بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون) حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش یافته که منجر به تشدید خشکسالی شده است‌. البته نسبت به سال گذشته وضعیت بارش بهتر است اما خشکسالی در درازمدت تاثیر می‌گذارد و تجمع کمبود بارش اثرگذار است.

آب سدهای کشور نصف شد

وی افزود: ما پارسال خشکسالی شدیدی داشتیم، امسال هم وضعیت همین است و تجمع این دو سال پشت سر هم باعث می‌شود سال جاری شرایط سخت‌تر از سال قبل باشد، سال گذشته در همین زمان ۶۰ درصد مخازن سدهای کشور پر بود اما اکنون فقط ۵۰ درصد پر هستند، درواقع تامین آب از منابع سطحی قطعا نسبت به پارسال کاهش خواهد داشت.

شرایط از پارسال بدتر است

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب با بیان اینکه باید برنامه‌هایی داشته باشیم تا با این شرایط تطبیق پیدا کنیم، گفت: به لحاظ بارشی وضعیت بهتری نسبت به پارسال داریم ولی نسبت به شرایط متوسط و معمول کشور بازهم کاهش داریم و اثر تجمعی اینکه ما از پارسال هم کمبود شدید داشتیم باعث می‌شود که شرایط نامناسب‌تری حتی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

برداشت از چاه‌ها افزایش می یابد؟

وی در ادامه درباره امکان برداشت بیشتر از منابع آب زیرزمینی در سال جاری خاطرنشان کرد: بخش زیادی از کسری آب‌های زیرزمینی و برداشت اضافه بر ظرفیت فراتر از این است که خشکسالی داریم یا خیر، چون اضافه برداشت اصولا در بسیاری مناطق بیشتر از پتانسیل منابع آب زیرزمینی کشور در شرایط نرمال است و همین باعث شده کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور داشته باشیم و سال به سال هم خصوصا در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر می‌شود. درواقع مشکلات بیلان آب زیرزمینی تا حد زیادی مستقل از وضعیت خشکسالی سالانه کشور است، اما در عین حال خشکسالی سالانه هم باعث می‌شود تغذیه آبخوان‌ها کاهش پیدا کند و بیلان منفی را با شدت شاهد باشیم.

افت آبهای زیرزمینی سرعت گرفت

فرخ‌نیا بیان داشت: افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی قطعا در مناطقی ممکن است اتفاق بیفتد، اما باتوجه به قوانین و مقررات و اینکه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی نیازمند مجوز است کمتر این اتفاق می‌افتد که بواسطه خشکسالی برداشت زیادی از آب زیرزمینی داشته باشیم. اما قطعا در سال‌های خشکسالی افت بیشتری را در آب‌های زیرزمینی شاهد خواهیم بود، زیرا بهرحال خشکسالی باعث می‌شود تغذیه آبخوان کمتر باشد.

روی انتقال آب حساب نکنیم

وی درباره انتقال آب نیز توضیح داد: اکنون در سطح کشور حوضه‌ای نداریم که تنش آبی نداشته و آب مازاد داشته باشد، اثرات آن را هم می‌بینیم، علاوه بر تنش‌های اجتماعی در برخی نقاط، سال‌هاست که با تنش‌های زیست محیطی هم مواجهیم، اکنون سطح برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها تحلیل رفته و یا کلا از بین رفته‌اند. مشخص است که ظرفیت منابع آب مازادی نداریم که بخواهیم روی آن برای انتقال بین حوضه‌ای حساب کنیم.

آب‌شیرین‌کن‌ها راه چاره هستند؟

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب تاکید کرد: در هر حال باتوجه به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی انتقال بین حوضه‌ای و درون‌سرزمینی توصیه نمی‌شود، سیستم آب‌شرین‌کن و انتقال آب از دریا هم برای مواردی که توجیه اقتصادی و یا توجیه اجتماعی خیلی قوی داشته باشد، قابلیت اجرا دارد، البته مسائل زیست محیطی در پی دارد که باید با دقت دیده شود.

وی یادآور شد: اگر طراحی و مطالعات روی آب‌شیرین‌کن‌ها درست انجام نشده و کار کارشناسی کاملی روی ابعاد مختلف آن انجام نشود، می‌توانند به شدت دریا و محیط زیست سواحل را متاثر کنند.

فرخ‌نیا با اشاره به راهکارها گفت: شرب اولویت اول تامین آب است و راهکار اینکه در بعضی مناطق می‌توان تصفیه فاضلاب را داشته باشیم و آب کشاورزی که کیفیت بهتری دارد برای شرب به مصرف برسانیم و پساب و فاضلاب تصفیه‌شده را برای کشاورزی مصرف کنیم. در برخی مناطق با توجیه اقتصادی مناسب از سیستم‌های آب‌شیرین‌کن و انتقال آب استفاده و در کنار همه اینها روی بحث بهره‌وری مصرف آب و الگوی مصرف و صرفه‌جویی کار کنیم تا با همین منابع موجود آب نیازهای مختلف را پاسخگو باشیم.

 

 

آنها پدرترین مادران روی زمین هستند. بی صدا دست روی زانوی خودشان گذاشته‌اند تا دست‌شان پیش غریبه و آشنا دراز نشود. زنان سرپرست خانوار این روزها تجسم مردانگی هایی هستند که مفهوم آن از مرزهای جنسیت فراتر رفته است. آمارها بی تعارف می‌گویند روند ثبت نام این قشر در سامانه‌های هدف‌گذاری شده تصاعدی شده است و رسیدگی به مطالبات‌شان از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری جدی‌ترین امید آن‌هاست.

به گزارش ایرنا در بیان دغدغه‌های به حق زنان سرپرست خانوار باید مثل خودشان صادق بود. روزها و ماه‌های تقویم باید بیایند و بروند و مناسبتی از راه برسد تا مسئولان پشت تریبون ها یادی از این قشر آسیب دیده کنند. به گواه گپ و گفت با خودشان این برنامه و حمایت‌ها حکم چسب زخم‌های موقتی را داشته‌اند و در درمان ریشه‌ای مسائل آنان راه به جایی نبرده‌اند. تا همین چند دهه پیش این قشر آسیب پذیر متولی معینی نداشتند. رسیدگی به امور جاریه آن ها به طور موقت از سازمانی به نهادی دیگر پاس داده می‌شد، بی آن که تصمیمی جدی برای معیشت و وضعیت بیمه آن ها گرفته شود. بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها هر یک به نوبه‌ای و در بازه زمانی موقتی مشغول به حل مشکلات پرداخت تسهیلات، تامین سبد غذایی و بیمه این قشر شدند اما هیچ یک از این برنامه ها عمر بلندی نداشتند و به دست فراموشی سپرده شدند. اکنون با قوت گرفتن طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری دوباره امیدها برای رسیدن این قشر به مطالبات شان قوت گرفته است. در این گزارش زنان سرپرست خانوار در روایت‌هایی که از وضعیت معیشت‌شان می‌دهند از انسیه خزعلی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده خواستند تا گوش شنوای مطالباتی شود که در سال های گذشته بهایی به آن ها داده نشده است.

 

*** جواب درخواست کمک‌مان پیشنهاد صیغه است!

پیش از همه‌گیری بیماری مسری کرونا در بازارچه‌های محلی مشغول فروش زیور آلات دخترانه بوده است. حالا تغییر شغل داده و در یک کارگاه بسته بندی ست‌های دم کنی در نزدیکی میدان امام حسین (ع) کار می‌کند. ساعت ۸ پشت چرخ خیاطی می‌نشیند تا عقربه‌ها به ساعت ۱۷ برسند. آخر ماه سرجمع ۲ میلیون ۸۰۰ دستش را می گیرد! «دنیا صادقیان» می‌گوید در دسته زنان بد سرپرست قرار می‌گیرد: «همسرم پسرعمویم بود. ۱۴ سالم بود که از ….. به تهران آمدیم.» آسمان زندگی دنیا مدت هاست به رنگ ذغال‌های منقلی در آمده است که همسرش از پای آن بلند نمی‌شود: «صاحب دو بچه شده‌ایم که یکی‌شان ۱۲ ساله و دیگری ۴ ساله است. دیگر از بحث بر سر ندادن نفقه و ترک نکردن اعتیاد خسته شدم. خیلی ها راه طلاق را پیش پایم گذاشتند اما می‌دانم که اگر طلاق بگیرم وضعیتم بهتر نمی‌شود.»

مادر نان داد !

دنیا از دوستانی می‌گوید که همسر ندارند و هزار و یک مشکل دیگر به نداری ها و بی پناهی شان اضافه شده است: «دوستانم هنوز جوان هستند. نگاه‌های هرزه به دنبال شان است. چپ و راست به هر جایی که برای کمک مراجعه می‌کنند کمی بعد با پیشنهاد صیغه دل شان هزار تکه می شود و می نشینند به گریه کردن. بارها تلفن را برداشته‌ام و صدای هق هق این دوستانم را شنیده‌ام که تعریف می‌کنند رفته ام از فلانی نسیه بگیرم و جواب آمده که صیغه شوم و هفته ای چند بار به فلان مکان بروم و خرج سوپر مارکتت با من !» دنیا می‌گوید بیشتر این مردان همسر و فرزند دارند و امثال دوستان من که زنان سرپرست خانوار بدون همسر هستند دل این را ندارند که پا به زندگی زنی دیگر بگذارند اما حقیقت این است که گاهی چاره‌ای برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

*** مشخصات خیلی از ما در سامانه‌های حمایتی نیست

در بسیاری از خانواده‌های تک‌والد، زنان قبل از ایجاد سامانه‌های شناسایی سرپرستان خانوار دارای شغل و درآمد بوده‌اند و از خدمات دولتی یا خصوصی مربوط به این گروه‌های هدف گذاری شده استفاده نکرده‌اند تا مشخصات آنها ثبت شود. یادمان نرود که ثبت نام زنان سرپرست خانوار در این سامانه‌ها و در برهه‌ای از زمان مستلزم داشتن شرایط خاصی بود، قانون می‌گفت آن ها باید سن و سالی  کمتر از عدد ۴۵ داشته باشند و مسئولیت تامین نیازهای فرزند یا فرزندانی برعهده آنها باشد. فوت، طلاق، از کار افتادگی و ترک خانه توسط مرد، عواملی است که می‌تواند مسئولیت زندگی را بر دوش زنان سرپرست خانوار بیندازد.

مادر نان داد !

«فرشته.پ» از آن دسته زنانی است که به دلیل فوت همسرش سرپرست خانوار شده است. ۶ سال پیش خودرویی در اتوبان بعثت همسرش را زیر می گیرد. پدر پسر و دختر فرشته یک ماهی در کما می ماند و هزینه‌های تمام نشدنی بیمارستان کلی خرج روی دست او و خانواده اش می‌گذارد. درمان های بخش مراقبت ویژه جواب نمی‌دهند و فرشته در ۴۳ سالگی بیوه می‌شود: «از سیاه بختی ما بود که یک نفر گرفتارتر از خودمان با همسرم تصادف کرد. وقتی در بیمارستان بستری شد راننده به بازداشتگاه رفت. آه در بساط نداشت. برای هزینه‌های بیمارستان به دورترین اقوام هم رو انداختیم. تنها صاحبخانه مان بود که قبول کرد از پول پیش خانه هزینه کنیم.» چند ماه بعد از فوت همسر، فرشته می‌ماند و پول ودیعه خانه‌ای که دیگر کفاف اجاره خانه مناسبی در محله خزانه را نمی داد. اما به قول خودش این پایان شوربختی هایش نبوده است: «به من گفتند با وجود دختر ۳ ساله ام و یک بچه نوجوان بهتر است حواسم را به خانه و زندگی بدهم. گفتند گرفتن دیه دوندگی دارد. به برادر همسرم وکالت دادم و این تازه اول بدبختی بود.» همه می‌دانستند برادر همسر فرشته به دنبال راهی برای نرفتن به خدمت سربازی می‌گردد. دیه برادر که به دستش می رسد با قاچاقچی معروف محله همکاسه می‌شود. پول خون پدر بچه‌های یتیم فرشته به حساب سه نفر ریخته می شود تا نوبتی و مرحله به مرحله برادر همسر فراری از سربازی به مرزهای ترکیه برسد.فرشته می گوید در همه این مدت تنها خانم های نمازگزار و خیر مسجد محله هوایش را داشته‌اند: «ما بیمه درست و درمانی نداریم. پول ودیعه خانه مستاجری مان را ۵ خیر محله تقبل کرده‌اند. هر چند ماه یک بار بسته غذایی از طرف یک خیریه به من می‌رسد که دردی از آن دوا نمی شود. البته تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) هستیم اما با این مخارج کمک های آنان به زحمت کفاف سفره بخور و نمیر من و بچه هایم را می دهد.»

فرشته می گوید با آنلاین شدن کلاس ها ۶ میلیون تومان وام گرفته تا برای پسرش تبلت خریداری کند و حالا چند ماهی هست که صاحب کارش ماهانه ۵۰۰ هزار تومان از حقوق ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومانی‌اش کم می‌کند: «زندگی هر روز خرج تازه‌ای برای ما باز می‌کند اما از آن طرف حمایت‌ها تکانی نمی‌خورند. ما فراموش شدیم و کسی به فکر تنهایی‌های مان در تامین این زندگی سخت نیست.»

مادر نان داد !

*** من و پسرم یک خانواده‌ایم

با افزایش آمار بزهکاری و طلاق در سال های گذشته تعداد زنان سرپرست خانوار رشدی تصاعدی به خود گرفت و متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی را بر آن داشت تا به طور مستمر رصد کننده وضعیت آنان شوند. اما جمع آوری آمار و ثبت نام این قشر در سامانه‌های حمایتی در همان مرحله ماند و از جایش تکان نخورد. با وجود تشکیل اداره‌ها و ستادهایی که برنامه ها و سیاست‌گذاری های عریض و طویل تبیین کردند هنوز مهم ترین مشکلات و کمبود های این قشر به قوت خود باقی هستند. «نادیا کلهرانی» زن سرپرست خانوار ۳۵ ساله‌ای است که به دلیل اعتیاد و عدم پرداخت نفقه به مدت طولانی، ۴ سال پیش از همسرش جدا شده و اکنون با خانواده‌اش زندگی می‌کند: «نادیا در یک شرکت تزیینات ساختمانی به عنوان حسابدار مشغول است. تجربه چند ماه زندگی مجردی باعث شده تا خانه پدری را با تمام مشکلاتش امن‌تر بداند: «پس از طلاق آپارتمان کوچکی اجاره کردم. همسایه‌ها با حضور من به عنوان زن مجرد چندان راحت نبودند. تمام تلاشم این بود که چهره درست و با قاعده‌ای از یک زن مستقل را به آن ها نشان بدهم تا جایی که از برادرانم هم خواسته بودم به منزلم رفت و آمد نکنند. در محل کارم به دلیل رفت و آمد های مکرر به دادگاه می‌دانستند که طلاق گرفتم. کمی بعد مزاحمت‌هایی برایم ایجاد شد و حاشیه‌هایی در همان محل کار بوجود آمد. استعفا دادم. پیدا کردن شغل جدید زمان بر بود. با عقب افتادن اجاره‌ها به خانه پدری برگشتم. خانه‌ای که مثل زمان مجردی دیگر برای من و پسرم راحت نیست.»

 

نادیا می‌گوید که با امید برای رفع مشکلات اقتصادی به این دولت رای داده است و می‌گوید مطالبات زنان سرپرست خانوار در سهولت پرداخت تسهیلات حمایتی خلاصه می‌شود: «توانمند سازی زنان سرپرست خانوار شعار گل درشتی است که در بیشتر دولت‌های گذشته تکرار شده است. با فعال تر شده معاونت بانوان نهاد ریاست جمهوری و نشست هایی که با نمایندگان‌مان داشتند امید داریم که مسئله بیمه و سهولت در اعطای تسهیلات راه به جایی ببرد. در انجمنی که تشکیل داده‌ایم حرف‌هایی درباره اشتغالزایی هم مطرح می شد اما اعطای وام باید در اولویت قرار بگیرد و فرصتی برای بازپرداخت در نظر گرفته شود. با وجود این اجاره‌ خانه‌های نجومی بیشتر ما در پرداخت اجاره درمانده شده‌ایم و همین باعث شده به سمت محله‌های حاشیه‌ای برویم و خود همین ماجرا حاشیه‌های تازه‌ای برای زندگی‌های از هم گسیخته مان ایجاد کرده است. اگر وعده‌ها اجرایی شود و تسهیلات با سهولت بیشتری به ما داده شود کمک بزرگی به مسئله اجاره‌بها، راه‌اندازی کسب و کار و معیشت ما می‌شود.»

*** درآمد ناچیزمان به فضای مجازی گره خورده است

زنان و مادرانی که پای خانواده‌های شان ایستاده‌اند حالا از حداقل حقوق برخوردارند. بیمه درست و درمانی ندارند، مهارت‌های شان چنگی به دل نمی زند و خیلی‌های شان سالهاست قید ادامه تحصیل را زده‌اند. بیشتر آن ها مسئولیت چند بچه محصل و کوچک را دارند. گرفتن پرستار و به مهد فرستادن بچه‌ها به صرفه نیست. پس به سادگی نمی‌توانند بیرون از خانه کار کنند. به همین دلیل به سودای داشتن حقوقی بیشتر به کارهای خانگی روی می‌آورند. «نسرین گودرزی» ۴۶ ساله است. ۸ سال پیش همسر کارگرش از داربست سقوط می‌کند. بعد از این حادثه نسرین بیوه و ۳ دخترش یتیم می‌شوند: «وقتی از مشکلاتم حرف می‌زنم اطرافیان به من می‌گویند آن موقع که جوان‌تر بودی چرا ازدواج نکردی؟ این حرف‌ها از هر مشکل دیگری برای من آزار دهنده تر است. وقتی بیوه شدم دو نفر از همشهریان ما به فاصله دو سال به خواستگاری من آمدند. خودشان قبلا ازدواج کرده بودند و از همسر قبلی شان ۲ بچه داشتند. از من می خواستند که از این بچه ها نگهداری کنم اما حاضر نبودند ۳ دختر من را هم قبول کنند.»

 

نسرین می‌گوید حتی فکر دوری از بچه هایش او را پیر و ضعیف می‌کند: «به من می گفتند بچه‌ها را به خانواده همسرت بسپار. من می‌دانم که آن ها هم وضعیت مالی مناسبی ندارند و نمی‌توانند رفتار خوبی با بچه های من داشته باشند. به همین دلیل دیگر ازدواج نکردم.» نسرین می‌گوید درباره زنانی که به تنهایی بار یک زندگی را به دوش می‌کشند حرف و حدیث زیاد است اما روی دیگر این سکه را کسی نمی‌بیند: «با این مشکلاتی که می‌دانیم هست و حتی یک مرد را از پا در می آورد چرا زنان باید خواستار این باشند که مجرد و تنها بمانند؟ این حرف ها درباره ما درست نیست. در گروهی که عضو هستم و خانم‌های سرپرست خانوار در آن حضور دارند می‌بینم که هنوز همه خانم ها برای هم دعا می کنند که همسر مناسبی پیدا کنند و بتوانند دوباره سامانی به زندگی خود و بچه‌های شان بدهند. اما واقعیت این است که به زنی که یک بار ازدواج کرده و بچه دارد در شان او نگاه نمی‌شود. کسی که به خواستگاری ما می‌آید شروط زیاد و سختی دارد و انگار ما باید به خاطر این وضعیت مان زیر بار این شروط برویم تا دوباره بتوانیم سایه مردی را در زندگی‌مان داشته باشیم.»

 

نسرین بغضش را فرو می‌خورد و می‌گوید به تازگی به بیماری ام اس مبتلا شده است و نگرانی از آینده دخترهایش به اضطراب و بیماری او دامن می‌زند: «شنیده‌ام که دولت طرحی همه جانبه برای حمایت از زنانی مثل من دارد. اشتغالزایی، داشتن درآمد ثابت، ایجاد محل کاری امن و بدون حاشیه و بیمه شدن از مهم ترین خواسته های ما از مسئولان است. این روزها با فروش محصولات خانگی در فضای مجازی روزگار را می گذارنیم. زندگی و دار و ندار ما به اینترنت و فضای مجازی وصل شده است اما این ها موقتی ترین کارهای ممکن است و همین باعث شده از شدت استرس سلامتی ام را از دست بدهم.»

 

*** طرح جامع توانمندسازی به کدام ایستگاه رسیده است؟

در برنامه ششم مصوب شد که معاونت زنان در نهاد ریاست جمهوری دارای بودجه ای مستقل باشد اما به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده این مهم هنوز اجرایی نشده است و بیشتر اعتبارات به بهزیستی و سایر مراکز داده می‌شود و همین موضوع این معاونت را در حیطه سیاستگذاری متوقف کرده است: «نیازمند این هستیم که اعتبارات طبق مصوبه برای این معاونت در نظر گرفته شود تا بتوانیم در زمینه اجرایی نیز گام های موثری برداریم. حوزه رسیدگی به زنان سرپرست خانوار دارای متولیان زیادی است که رقم آن مجموعا به ۱۳ مجموعه و نهاد می‌رسد. همه این مجموعه ها باید با محوریت معاونت امور زنان و خانواده فعالیت خود را پیش ببرند، همچنین نیازمند تصویب برخی از قوانین هستیم که مدت هاست بین دولت و مجلس دست به دست شده اند.»

«انسیه خزعلی » بیمه شدن زنان سرپرست خانوار را از اهداف مهم این معاونت بر می‌شمرد و می‌گوید: «بیمه بانوان سرپرست خانوار از نکات قابل تامل است اما با توجه به این که اجرای این مهم در عمل نیازمند اعتبارات زیادی است پیشنهاد می‌شود فعلا به صورت متمرکز بیمه زنان سرپرست خانوار دارای بیش از سه فرزند در دستور کار قرار بگیرد.»

*** وامی که به ۳ ضامن نیاز داشت قرض‌الحسنه شد

توانمند سازی و خوداشتغالی بانوان سرپرست خانوار از اهداف مهم معاونت امور زنان و خانواده به حساب می‌آید. تلاش ها برای اجرایی شدن این امر با یک تغییر در پرداخت تسهیلات آغاز شده است. معاون رییس جمهور در این زمینه می‌گوید: «در سفرهای استانی توجه به معیشت زنان سرپرست خانوار مورد توجه شخص رییس جمهور و متولیان این معاونت قرار گرفت. در همین سفرها و با گفتگوی حضوری درباره مشکلات، این بانوان درباره موانع گرفتن وام صحبت کردند. وام خود اشتغالی ۵۰ میلیونی با ۳ ضامن و با موانع متعدد به این بانوان پرداخت می‌شد. در نخستین گام شرایط پرداخت این وام را با سهولت همراه کردیم. اکنون این وام به صورت قرض الحسنه و با معرفی یک ضامن به این بانوان پرداخت می شود.» انسیه خزعلی ایجاد اشتغال پایدار، بیمه شدن و حمایت چند جانبه را به عنوان اهداف طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار معرفی می‌کند و می‌گوید در این زمینه گام‌های موثری برداشته شده است: «با همکاری بانک مرکزی مقرر شده کارآفرینانی که زنان سرپرست خانوار را استخدام می کنند بتوانند تسهیلات ویژه ای دریافت کنند. با توجه به این که نیمی از زنان سرپرست خانوار در بازه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال هستند اشتغال برای فرزندان آنان نیز در دستور کار قرار گرفته تا این بانوان نگرانی کمتری نسبت به آینده خود و فرزندان‌شان داشته باشند.»

 

 

 

 

وعده ای که عملی نشد؛

تولید خودرو افزایش نیافت و قرعه کشی حذف نشد!

وزیر صمت وعده داده بود امسال قرعه کشی حذف و تولید افزایش خواهد یافت اما هیچ کدام عملی نشد.

“سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه کشی نیست؛ برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد” این آخرین پیام وزیر صمت در صفحه شخصی اش در فضای مجازیست؛ وعده‌ای که بار‌ها هم در فضای عمومی آن را تکرار کرده است .

این وعده، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است؛ یکی از افراد می گوید: “خدا به داد مردم برسد، سونامی قیمت خودرو بعد از اظهار نظر مسئولین از بدیهیات است، دیگری نوشته معاون وزیر صمت دستور داده، قیمت اقلامی که بالا رفته به قیمت قبل برگرده! مگه قیمت پایین به دستور است؟ مافیای گرانی قیمت کجاست؟”

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی می نویسد:” آقای وزیر کاهش که هیچ، جلوی این افزایش قیمت رو بگیرید بخدا از اینکه هر روز قدرت خریدمون کمتر میشه خسته شدیم.”

به گفته آقای سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو قیمت‌ها نه تنها کاهشی نیست، بلکه افزایش هم داشته؛ قیمت برخی خودرو‌ها از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده اند.

او می گوید:  پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان بود که به ۳۰۲ میلیون تومان رسیده است؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۳ میلیون تومان به ۲۸۱ میلیون تومان، هایما مونتاژی از ۸۱۰ به ۹۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۸۲ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است. وقتی خودرو به اندازه نیاز بازار تولید نشود باید خودرو پژو ۲۰۶  که در کارخانه ۱۴۹ میلیون تومان است را ۲۸۰ میلیون تومان خرید!

وعده دیگر وزیر صمت، حذف قرعه کشی از سیستم فروش خودرو بود؛ آقای فاطمی امین گفته بود با قرعه کشی خودرو مخالف است و در سال ۱۴۰۱ دیگر قرعه کشی برگزار نخواهد شد اما این وعده‌ نیز عملی نشد و ۲ روز از تعطیلات نوروزی نگذشته، ایران خودرو و سایپا طرح فروش فوق العاده همراه با قرعه کشی را اجرا کردند.

عدم حذف قرعه کشی واکنش‌های حقیقی و مجازی مختلفی را نمایان می کند؛ به طوری که یکی از افراد اینطور می گوید: ” پارسال گفتند قرار است سال جدید قیمت خودرو کنترل شود، تولید زیاد شود و قرعه کشی حذف شود؛ هفته پیش ایران خودرو پیش فروش گذاشت برای ۵ محصول و ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت ۱۱.۷۵۰ خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردند، حالا نه قیمت ماشین کم و نه قرعه کشی حذف شد و تولید هم کمتر شده!”

قرعه کشی تا پنج ماه دیگر پابرجاست! 

پس از آن نیز خودروسازان گفته اند قرعه کشی همچنان تا پنج ماه دیگر پابرجاست و در شرایطی قرعه کشی حذف خواهد شد که قیمت گذاری دستوری لغو شود تا خودروسازان بتوانند افزایش تولید دهند.

آقای بابک رحمانی سخنگوی گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید: به دو شرط افزایش عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت گذاری دستوری، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.

نیاز بازار خودرو سالیانه یک میلیون ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کرده اند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

حالا طرح فروش فوق العاده شاهین را بدون قرعه کشی اعلام کردند بدون آنکه جزئیاتی از عرضه و ظرفیت آن گفته باشند؛ این درحالیست که در آخرین طرح فروش فوق العاده شاهین ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ظرفیت در نظر گرفته شد.

حذف قرعه کشی در صورتی رخ خواهد داد که تیراژ خودرو افزایش یابد و حتی وزیر صمت گفته نگران این است که میزان تولید از تقاضا بیشتر شود؛ آقای فاطمی امین می‌گوید نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تولید به قدری زیاد می‌شود که از تقاضا بیشتر خواهد شد.

بررسی ما از آمار‌های تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد روند تولید در سال گذشته نه تنها افزایش نبوده، بلکه نسبت به سال ۹۹ مقداری کاهش د اشته است به طوری که در سال ۱۴۰۰ میزان تولید خودروسازان ۷۷۷ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال ۹۹، ۲۱ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

آقای رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت گفته بود که نیاز بازار به خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است و طی سه سال گذشته تولید کمتر ۸۰۰ هزار دستگاه بوده که این تولید نشان می دهد ۴۰ درصد کمتر از نیاز بازار خودرو تولید شده است.

 

 

 

 

۱۰ دلیل اصلی طلاق چیست؟

در این مقاله دلایل اصلی جدایی و طلاق، همراه با ده راهکار پیشگیری از بروز آن‌ها ارائه شده است.

 

اگر هر کدام از این عادت‌های بد در زندگی زناشویی شما نمود پیدا کرد، زمان آن فرا رسیده تا تغییراتی در زندگیتان اعمال کنید.

۱. رفتار‌های بد

شاید زمانی که شما جوان بودید، رفتار‌هایی داشتید که چندان خوشایند نبودند، اما به عنوان یک بزرگسال؛ به خصوص اگر صاحب خانواده باشید، این رفتار‌های قدیمی (که ممکن است شامل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و یا مصرف دخانیات باشد) باید ترک شود. اگر شما نمی‌توانید به تنهایی جلوی این رفتار‌ها را بگیرید، گام بعدی این است که از کسی کمک بخواهید. از همین حالا شروع کنید؛ ممکن در سال آینده شما به یک فرد جدیدی تبدیل شده باشید!

۲. خیانت

ممکن است پیمان و تعهدات مذهبی و روحانی خود را زیر پا گذاشته باشید (یا مجرد بوده و یا ازدواج کرده باشید)، شاید هم قلب همسرتان را برای خیانتی که نسبت به او کرده‌اید سخت شکسته باشید. در چنین شرایطی جبران کردن این اشتباه واقعا سخت و دشوار است، اما غیرممکن نیست. ترفند مهم در اینجا این است که برای جلوگیری از این رخداد ناپسند در وهله‌ی اول، از ایده‌ی رابطه جنسی با دیگران به طور کامل چشم پوشی کنید؛ خواهید دید که در آن صورت همسرتان جذابیت بیشتری برایتان خواهد داشت.

۳. خشم گمراه کننده

چند بار شده است که شما روزی خسته کننده و غم انگیز در محل کار خود سپری کنید و با همان حالت به منزل بروید؟ تصور کنید؛ این کار عادلانه نیست و به رابطه‌ی عاطفی شما آسیب می‌رساند. اینکه با یکدسته از انرژی منفی به منزل می‌آیید، فقط می‌تواند همه چیز را زشت جلوه دهد. شما باید آرامشی را که به آن نیاز دارید به دست آورده و در چند لحظه احساس و خلق و خوی خود را تغییر دهید. اینکار را می‌توانید با به آغوش کشیدن همسر و گفتن اینکه: “محبوبم، من روز خسته کننده‌ای را سپری کرده‌ام” تجربه کنید.

۴. تکیه‌گاه مناسب نبودن

اگر نمی‌توانید از کسی که عاشقش هستید، در مواقعی که او غمگین، ناراحت یا به دلیل برخی حوادث زندگی پریشان خاطر شده است حمایت کنید، زمان و انرژی شما در این رابطه تلف شده است. حمایت نکردن باعث می‌شود عزیزانتان احساس بدی پیدا کنند. اگر شما نمی‌توانید حامی نیمه‌ی دیگر وجود خود باشید و به تغییر دادن خود بپردازید، وقت آن فرا رسیده که جدایی را برگزینید. اگر خواهان آن هستید که رابطه‌تان را حفظ کنید، یاد بگیرید که چگونه تکیه‌گاه مناسبی برای همسر خود باشید.

۵. افراد نامناسب

اگر شما دوستانی دارید که شریک زندگیتان بودن شما با آن‌ها را ترجیح نمی‌دهد می‌تواند ناشی از دو دلیل بوده باشد:

یا مسئله‌ی کنترل کردن شما توسط همسرتان در اینجا مطرح است یا این که این اشخاص، جزو افراد منفی هستند و نباید در زندگی شما حضور داشته باشند. اگر مسئله‌ی اول که ناشی از حساسیت زیاد همسرتان به شما (تن‌ها او و یا هردویتان نسبت به هم) می‌باشد وجود داشته باشد، باید همراه با یکدیگر به یک مشاور مراجعه نمایید. اگر دوستان شما رفتار‌های نامناسبی دارند و یا اینکه به همسرتان بی احترامی می‌کنند، در آن صورت است که شما باید افراد جدیدی را برای معاشرت کردن و دوستی برگزینید.

۶. عدم محبت و توجه

اگر شما با کسی که شما را عاشقانه دوست دارد مهربان نباشید، او در نهایت طلب محبت از شما را قطع خواهد کرد. پس از اینکه زمان کافی سپری شد، برای طلب این مهربانی بسیار خجالت زده خواهیم شد. بحث من در مورد رابطه‌ی جنسی نیست بلکه تنها در مورد توجه کردن است؛ به عنوان مثال دست یکدیگر را گرفتن یا یکدیگر را در آغوش گرفتن و کار‌هایی از این قبیل.

اگر شما نیازمند صمیمیت بیشتری در روابط خود با همسرتان هستید، وقت آن فرارسیده که به آرامی و با آرامش شروع به ایجاد صمیمیت نمایید.

۷. دروغ گفتن

به راستی چرا؟! چه لزومی دارد وقتی همسرتان نسبت به انجام دادن کاری راغب نیست یا انجام دادن آن را تایید نمی‌کند نسبت به نظر او واکنش نشان دهید و به او دروغ بگویید؟! توجه کنید؛ دروغ گفتن شما به او فقط وضع را بدتر می‌کند. در این میان صداقت از بین می‌رود و رابطه‌ی عاطفی شما به سرعت دچار تغییر و دگرگونی می‌شود. همسر شما نیز تمام اعتمادش را به شما و نسبت به مشارکت با شما از دست خواهد داد.

۸. سرقت

طلاق به دلیل مسائل مالی، علت بیش از ۳۰ درصد تمامی طلاق‌ها را تشکیل می‌دهد. تنها این واقعیت که “خیانت مالی” تبدیل به یک کلمه کلیدی شده است، به این معنی است که این موضوع چقدر فراگیر شده است. اگر از کسی که دوستشان دارید می‌توانید سرقت مالی کنید، شما مشکل داشته و نیاز به کمک دارید. اگر احساس می‌کنید که در این مورد حق با شماست، نیاز به مشاوره دارید. اگر به چنین کاری ادامه دهید، شما مجبور به ترک رابطه هستید.

۹. گذشت کردن

زوج‌هایی وجود دارند گه درگیر کار و مشغله‌های خود می‌شوند. در این میان با چالش‌هایی که در گذر زمان با آن مواجهه می‌شوند آزموده می‌شوند. گذشت کردن به معنی تسلیم شدن نیست بلکه روش سنجیده‌ای است هنگامی که با کسی در مورد موضوعی اختلاف نظر داریم. روابط ما تماما بر پایه‌ی سازش و گذشت با یکدیگر شکل می‌گیرد. این را همیشه به یاد داشته باشید که شما می‌توانید بدون ایجاد ناراحتی به اختلاف نظر‌ها خاتمه دهید.

۱۰. گفتگو نکردن

در یک رابطه، سکوت کردن هرگز جائز نمی‌باشد. هرچه بیشتر صحبت کنید احساس بهتری پیدا می‌کنید. گفتگو کردن مهمترین چیز در یک رابطه است، اما اگر اینگونه نیست و شما ارتباطات چندان مناسبی با یکدیگر ندارید، شما نمی‌توانید یک رابطه‌ی خوب و عالی داشته باشید.

پس با یک فنجان قهوه در کنار همسرتان بنشینید و از کلمات خود استفاده کنید. خواهید دید که مکالمه‌تان خیلی بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید به طول خواهد انجامید.

تغییر دادن نحوه‌ی ارتباط شما، می‌تواند به همان اندازه‌ی تغییر دادن یک عادتِ بد باشد یا ممکن است نیاز به یک محرک خارجی داشته باشد. اگر درگیر هر کدام از این رفتار‌ها هستید، اما دوست دارید تا سالیان سال در کنار هم زندگی کنید، باید به آنچه انجام می‌دهید و چرایی انجام آن کار توجه کنید؛ زیرا تنها راه همین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استقبال کم مردان از کنکور

بر اساس اعلام سازمان سنجش ۶۱ درصد داوطلبان آزمون سراسری در سال جاری زن و ۳۹ درصدشان مرد هستند.

به گزارش همشهری  «سازمان سنجش، جزئیات کنکور امسال را اعلام کرد. بر اساس آمار منتشرشده، تعداد متقاضیان شرکت در کنکور امسال نسبت به سال قبل، ۱۰درصد افزایش را نشان می‌دهد. به‌ گفته حسن مروتی، سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری امسال، تغییراتی در تعداد دفترچه و سؤالات دارد؛ به‌ طوری‌ که در سال‌های قبل دو دفترچه و یک پاسخنامه داشت اما امسال دفترچه و پاسخنامه سؤالات عمومی و اختصاصی تفکیک شده است. در کنکور امسال داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی یک دفترچه سؤالات عمومی و یک پاسخنامه می‌گیرند و سپس دو دفترچه اختصاصی و دو پاسخنامه اختصاصی مجزا برای پاسخگویی دریافت می‌کنند. در این میان تنها در گروه تجربی، متقاضیان رشته بهیاری علاوه بر دو دفترچه اختصاصی به یک دفترچه سؤالات ویژه بهیاران نیز باید پاسخ دهند و داوطلبان گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی و هنر علاوه بر دفترچه سؤالات عمومی یک دفترچه اختصاصی با پاسخنامه مجزا خواهند داشت.

نکته قابل توجه در اعلام جزئیات کنکور امسال، نسبت داوطلبان زن و مرد است. امسال بیش از یک‌میلیون و ۴۸۹هزار نفر برای کنکور اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۶۱ درصد زن و ٣٩ درصد مرد هستند. در سال گذشته هم تعداد زنان بیش از مردان بود. بر اساس اعلام سازمان سنجش در سال ۱۴۰۰، تعداد زنان داوطلب کنکور، ۵۹.۵۵ درصد و سهم مردان ۴۰.۴۵ درصد بود. در سال ۹۹ هم وضعیت به همین شکل بود و دانشجویان زن، ۵۳ درصد قبولی‌ها را به‌ خود اختصاص دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش متقاضیان مرد برای ورود به دانشگاه روندی است که از چند سال پیش آغاز شده و به‌ گفته کارشناسان آموزشی ادامه‌دار خواهد بود. نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمدهای پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تامین معیشت، منجر به ورود زودهنگام آنها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا شده است.

پیش‌بینی وضعیت فعلی از ۱۱ سال پیش

محمد مهدی‌نژادنوری، معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم می‌گوید: تغییر در نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه‌ از اوایل دهه ۹۰ شروع شده است. او در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «ما از سال ۹۰ منحنی‌ای را که اکنون شاهد آن هستیم، تخمین زده بودیم. آن زمان نسبت داوطلبان زن و مرد ۵۰ بود، نسبت رشته‌های علوم انسانی به سایر رشته‌ها هم ۶۰ به ۴۰ بود و اغلب دختران تمایل به تحصیل در این رشته‌ها داشتند. به‌تدریج اما تعداد داوطلبان زن بالا رفت و حالا به این میزان رسیده است.»

او ادامه می‌دهد: «‌بررسی‌های ما نشان داده بسیاری از زنانی که وارد دانشگاه می‌شوند، جذب بازار کار نمی‌شوند. یعنی خودشان تمایلی به این کار ندارند. فرض کنید از همین ۶۱ درصدی که داوطلب کنکور هستند، بخش قابل‌ توجهی پس از فارغ‌التحصیلی جویای کار نیستند. اغلب آنها به‌ دلیل سبک زندگی و به‌ دلیل فراغتی که دارند، به ادامه تحصیل می‌پردازند. به هر حال تحصیل، منجر به منزلت اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود. شاید از این داوطلبان تنها ۳۰درصدشان دنبال شغل متناسب با رشته‌هایشان هستند. اما از ۳۹ درصد داوطلب مرد پس از قبولی در کنکور و فارغ‌التحصیلی همه‌ جویای کارند؛ حتی در رشته‌های غیر مرتبط‍!»

او یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد داوطلبان مرد برای ورود به دانشگاه را مسائل اقتصادی می‌داند: «در جامعه ما همه از مردان انتظار سرپرستی خانواده و تامین معیشت دارند. زمانی که یک مرد می‌بیند که در وضعیت فعلی باید درآمد بیشتری داشته باشد، دیگر چهار سال وقت خود را در دانشگاه نمی‌گذراند که در نهایت هم مشخص نشود می‌تواند در همان رشته کار کند یا خیر. به همین دلیل از همان ابتدا مسیرش را تغییر می‌دهد. هم‌اکنون اگر یک نفر در بازار کار کند، بیشتر می‌تواند درآمد داشته باشد تا این که برود در جایی کارمندی کند. آن چه مشاهده می‌شود کم‌شدن رغبت افراد برای ادامه تحصیل است.»

به‌ گفته این مدرس دانشگاه، این مسئله برای زنان کمتر مصداق پیدا می‌کند؛ چرا که به همان دلایل، کمتر از زنان انتظار می‌رود معیشت خانواده را بر عهده بگیرند یا حتی درآمدی داشته باشند. معمولا زنان به‌ دلیل علاقه شخصی یا مستقل‌شدن، تمایل به‌ کارکردن دارند. البته که نباید فراموش کرد، نظام آموزش عالی هم کیفیت نامناسبی دارد و افراد عملا با پایان تحصیلات، آموخته خاصی ندارند؛ مگر در رشته‌های مهندسی و پزشکی و … .

رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار نیست

معاون اسبق وزارت علوم به بالارفتن ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها اشاره می‌کند: «در سال ۹۵، بیش از چهار میلیون دانشجو داشتیم و در سال ۹۹ بالای سه میلیون نفر. بنابراین بیشتر از یک‌میلیون صندلی خالی برای ورودی‌های جدید وجود دارد. کاهش جمعیت جوان و کمرنگ‌شدن استقبال از تحصیلات دانشگاهی، منجر به این مسئله شده است. پس در این وضعیت افراد هر زمان که بخواهند می‌توانند کنکور بدهند و وارد دانشگاه شوند. یعنی دیگر مانند گذشته رقابت برای ورود به دانشگاه سخت و سنگین نیست. به هر حال می‌توان بعدها هم مدرکی به‌ دست آورد.»

به‌ گفته او بحران فعلی اشتغال است: «در دولت‌های قبلی تلاش شد تا سهم علوم‌ انسانی از رشته‌های دانشگاهی که ۵۰ درصد بود به ۳۵ درصد برسد و رشته‌ها بر اساس نیازمندی‌های بازار کار در نظر گرفته شود. حتی از دستگاه‌های مختلف خواسته شد بگویند دقیقا در چه رشته‌هایی نیاز به فارغ‌التحصیل دارند اما همکاری میان این سازمان‌ها با دانشگاه صورت نگرفت.»

به‌ گفته او تا زمانی‌ که نظام آموزشی و محتوای آن اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. او با اشاره به این که بازار کار، تناسبی با رشته‌های دانشگاهی از نظر تنوع و تعداد ندارد، می‌گوید: «هم‌اکنون ۳.۲ میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی درس می‌خوانند. در حالی‌ که بازار کار، متناسب با این رشته‌ها نیست و شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد از بازار کار به این رشته‌ها اختصاص دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند ادبیات یا روانشناسی و … اصلا در این رشته‌ها کار نمی‌کنند و آنها را می‌توان در کارهای دیگر، مانند بنگاه معاملات املاک، ادارات و کارگاه‌ها یا بخش‌های دیگر پیدا کرد.»

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*