گزارش/کشف حقوق و مزایای ۱۰۰میلیون تومانی یک مدیر میانی در فدراسیون فوتبال

کشف حقوق و مزایای ۱۰۰میلیون تومانی یک مدیر میانی در فدراسیون فوتبال

پرداختی فدراسیون بابت استفاده از خدمات این مدیر شامل حقوق و پاداش، رهن منزل مسکونی در تهران و بلیت‌های پرواز به شهرستان، بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان در ماه می‌شود؛ رقمی که برای مدیران بالادستی دولت در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهور هم قفل است!

با شروع حسابرسی و بررسی اسناد مالی در فدراسیون فوتبال، افشای اخبار عجیب و غریب درباره دریافتی‌های مدیران ارشد و میانی و حتی برخی کارکنان ساده ادامه دارد.

خبرنگار تابناک از منابع موثق کسب اطلاع کرده که یکی از مدیران میانی شاغل در یکی از سازمان‌های زیرمجموعه فدراسیون فوتبال، ماهانه ۷۵میلیون تومان دریافتی دارد و هم اکنون هم بر سر کار خود مستقر است!

بررسی و پیگیری تابناک نشان می‌دهد، این فرد توسط مدیر دفتر مهدی تاج در این پست گمارده و با دستور قاطع تاج از حقوق نجومی برخوردار شده است که اکنون حقوق و مزایای او با افزایش‌های پیاپی طی دو سال اخیر به مبلغی حیرت آور رسیده و هیچ نهاد نظارتی در وزارت ورزش نیز به این دریافتی خارج از عرف ورود و رسیدگی نکرده است.

فدراسیون فوتبال که این روز‌ها بعداز عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست با رای اعضای هیات رئیسه، راه اجرای اصلاحاتی در بدنه این تشکیلات به خصوص در حوزه مسائل مالی و اقتصادی را در پیش گرفته است، آبستن خبر‌های جدیدی است که می‌تواند مردم و هواداران این رشته را شوکه کند.

اختصاصی تابناک | کشف حقوق و مزایای ۱۰۰میلیون تومانی یک مدیر میانی در فدراسیون فوتبال

مهرداد سراجی، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال، هفته اخیر در توییتی، از ورود حسابرسان به اسناد مالی، قرارداد‌ها و دستمزد‌های سازمان لیگ فوتبال ایران خبر داده بود که نشان دهنده تداوم روند افشای فیش‌های حقوقی و دریافتی‌های خارج از عرف در فوتبال ایران است.

فدراسیونی که برای گذران امورات جاری خود و حتی اعزام تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت‌های مقدماتی جام‏‌جهانی قطر، دست نیاز به سوی دولت و بودجه عمومی کشور دراز کرده بود، همزمان این فیش‌های نجومی را پرداخت می‌کرد و هیچ تمایلی برای اصلاح مخارج و حقوق و دستمزد کارکنانش نداشت.

در همین رابطه، طی هفته گذشته، خبر دریافتی یک میلیارد و دویست میلیون تومانی مجتبی خورشیدی سرپرست برکنار شده تیم ملی منتشر شد؛ رقمی باورنکردنی که دو برابر دریافتی ۶۶۰میلیونی رئیس فدراسیون فوتبال بود. در این میان، انتشار آمار پرداختی به خبرنگار و عکاس تیم ملی و همچنین مدیران دیگر که البته ارقامی کمتر را شامل می‌شد، افکار عمومی را حساس کرده است.

در این گیرودار، اما تابناک به اطلاعاتی دست یافته که فردی در یکی از سازمان‌های تابعه فدراسیون فوتبال، حقوق و مزایای ثابت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی دریافت می‌کند که با احتساب هزینه اسکان و سفرش، به یکصد میلیون تومان می‌رسد.

این فرد که مسئول میانی و نه ارشد در فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود، به جز حقوق نجومی اش، ۸۰۰میلیون تومان نیز بابت رهن منزل مسکونی‌اش پرداخت شده و در یکی از مناطق غرب تهران سکونت دارد! با این حال هزینه‌های کار این فرد برای فدراسیون فوتبال به همین جا ختم نمی‌شود، چون فدراسیون فوتبال مخارج بلیت‌های پرواز هفتگی وی به یکی از شهر‌های غربی کشور و بازگشت به تهران را نیز تقبل می‌کند!

با این حساب، شاید پرداختی فدراسیون بابت استفاده از خدمات این مدیر بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان در ماه می‌شود؛ رقمی که برای مدیران بالادستی دولت در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهور هم قفل است!

سال گذشته، تابناک در گزارشی اختصاصی از منزل مسکونی و خودروی در اختیار دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال خبر داده بود؛ اما این فرد با منصبی به مراتب پایین‌تر، گویا حتی بیش از دبیرکل روی دست فوتبال خرج گذاشته است.

در همین حال، برخی منابع از درآمد‌های ویژه دیگر این مدیر میانی در فدراسیون فوتبال از محل برخی خدمات خاص به بعضی باشگاه‌ها خبر داده اند که تاکنون برای تابناک مسجل نشده است و این رسانه نمی‌تواند آن‌ها را تایید کرده و اقدام به انتشار آن نماید.

 

 

 

عواقب توییت دردسرساز درباره وقایع تلخ استادیوم امام رضای مشهد

گوینده معروف زن شبکه خبر ممنوع‌الکار شد!

المیرا شریفی مقدم، گوینده اخبار و مجری سرشناس شبکه خبر است که گفته می‌شد، طی چند روز اخیر، اجازه حضور در بخش‌های خبری را پیدا نکرده است، صبح امروز تلویحا و به نوعی خبر جدایی‌اش از کار را در صفحه شخصی خود تایید کرد…

خبرنگار روزنامه همشهری از محرومیت گوینده زن شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی خبر داد!

به گزارش تابناک ورزشی، این خبرنگار ورزشی با عنوان ‏مهم و فوری، شب گذشته از توقف فعالیت المیرا شریفی، گوینده اخبار شبکه‌خبر پرده برداشت و در پی آن این چهره تلویزیونی نیز با تایید ضمنی، دلیل این جدایی را ادامه تحصیل ذکر کرد! این در حالی است که شریفی ترم چهارم دوره دکترای علوم ارتباطات را می گذراند.

به نوشته صفحه شخصی خبرنگار مذکور، بعد از انتشار توییت درمورد اتفاقاتی که برای بانوان کشورمان در جریان بازی تیم‌ملی با لبنان در استادیوم امام رضای مشهد افتاد،  شریفی از هفته قبل ممنوع‌ الفعالیت شد.
وی نوشته است که خانم شریفی از مجریان شجاع صداوسیما بودند که درگذشته هم در مورد مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم واکنش‌های محکمی داشتند.

 

گوینده معروف زن شبکه خبر ممنوع‌الکار شد!
‎المیرا شریفی مقدم، همسر داود عابدی، خبرنگار و مجری ورزشی شبکه خبر است و گفته می‌شود طی چند روز اخیر اجازه حضور در بخش های خبری خود را پیدا نکرده است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که طی چند روز اخیر، شایعه بازگشت عادل فردوسی‌پور دیگر مجری محبوب به قاب تلویزیون بعد از چند سال ممنوع التصویری قوت گرفته بود؛ اما بجای رقم خوردن آن، اخبار غیررسمی حاکی است که‌ یک گوینده خبر معروف دیگر ممنوع الکار شده است.

تکمیلی

این گوینده در ساعت ابتدایی بامداد امروز بعد از انتشار این خبر و پخش شدن در فضای مجازی، در صفحه شخصی خود خبر از گرفتن مرخصی در ترم چهارم دوره دکترای علوم ارتباطات و آمادگی برای شرکت در آزمون جامع داد تا تلویحا کنار رفتنش از بخش های خبری صداوسیما را تایید کند.

گوینده معروف زن شبکه خبر ممنوع‌الکار شد!

دکتر علی سعدوندی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

جعبه سیاه ابربدهکاران در «شعب خارجی بانک‌های ایرانی» است / بانک‌ها لیست سوخته منتشر کردند/ با «توصیه و تهدید» و بدون یک صفحه مستندات وام گرفتند/ تسهیلات کلان به اسم تولید و به کام زندگی اشرافی

کارشناس ارشد مسائل بانکی گفت: اگر صداقت دارید لیست بدهکاران شعب خارجی بانک‌های ایرانی از جمله مقامات سابق دولتی را منتشر کنید. باید تمام وام‌هایی که از طریق «توصیه» پرداخت شده است، بررسی شود و آن افرادی که توصیه کرده اند از سمت‌های دولتی و حاکمیتی برکنار شوند.

 جعبه سیاه ابربدهکاران در «شعب خارجی بانک‌های ایرانی» است / بانک‌ها لیست سوخته منتشر کردند/ با «توصیه و تهدید» و بدون یک صفحه مستندات وام گرفتند/ تسهیلات کلان به اسم تولید و به کام زندگی اشرافی

در هفته‌های اخیر، خبر انتشار لیست ابربدهکاران بانکی با قید بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان، با حواشی بسیاری همراه شد؛ از بانکداری که بانک خصوصی دارد و هم اکنون ابربدهکار یک بانک دولتی است تا بدهکارانی که در قید حیات نیستند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس از تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، مبنی بر انتشار لیست بدهکاران بانک‌های کشور، سرانجام بانک‌های دولتی دست به کار شدند و به مرور لیست بدهکاران کلان خود را منتشر کردند؛ هرچند هنوز خبری از انتشار لیست بدهکاران بانک‌های خصوصی نیست و بانک‌هایی که در برخی موارد، دیده شده، سهامداران عمده آن‌ها به دریافت وام‌های کلان از بانک‌های دولتی اقدام کرده اند و حال جزو بدهکاران آن بانک هستند.

وزارت اقتصاد هم در لیست بدهکاران بانکی است

از سوی دیگر، خاندوزی وزیر اقتصاد نیز با تاکید بر اینکه برای انتشار نام ابربدهکاران کاملا جدی و بدون هیچ گونه خط قرمزی در حال پیگیری هستیم اظهار داشته است: هر نهاد و دستگاه دولتی حتی اگر وزارت اقتصاد و دارایی هم باشد، باید بدون هیچ اغماضی در نظر گرفته شود و اگر قرار است نامش در این فهرست باشد، باید درج شود تا این امر موجب تصحیح رفتار بدحسابان شود و به اصلاح وضعیت اعتباری خود برسند.

یک روز پس از این صحبت وزیر اقتصاد، بانک ملی سری دوم اسامی ابربدهکاران بانکی خود را منتشر کرد که نکته جالب توجه، درج نام «وزارت امور اقتصادی و دارایی» بود.

وعده صالح آبادی برای انتشار فهرست بدهکاران بزرگ بانکی

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از نشست با مدیران عامل بانک‌ها در پاسخ سوالی درخصوص انتشار فهرست بدهکاران بانکی توسط بانک مرکزی گفت: همانطور که پیش از این وعده داده بودیم، این لیست تا پایان هفته با جزییات بیشتر منتشر می‌شود.

صالح آبادی افزود: بانک مرکزی از این هفته انتشار فهرست بدهکاران بزرگ بانکی را در چارچوب مفاد بند د تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ و در قالب جداول استاندارد و مشخص شروع می‌کند و این اطلاعات در سایت بانک مرکزی در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

در نهایت این وعده رئیس کل بانک مرکزی در آخرین روز فروردین ماه محقق شد؛ هرچند در لیست منتشر شده بانک مرکزی، فقط چهارده بانک قرار دارند و هنوز خبری از بانک های دیگر همچون آینده و دی نیست؛ بانک هایی که با زیان بالایی دست و پنجه نرم می کنند و مشکلات بسیاری دارند.

سازمان حسابرسی بی خبر از ابربدهکاران در شعب خارجی بانک‌های ایرانی

دکتر علی سعدوندی، استاد اقتصاد و کارشناس ارشد مسائل بانکی و اقتصادی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی به جنبه مهمی از ابربدهکاران بانکی پرداخت که در لیست‌های منتشر شده خبری از آن نیست.
سعدوندی پیشتر در فضای مجازی به این موضوع پرداخته و گفته بود: «اگر صداقت دارید لیست بدهکاران شعب خارجی بانک‌های ایرانی از جمله مقامات سابق دولتی را منتشر کنید. اسم بیاورم تا باور کنید، خورشید برای همیشه پشت ابر نخواهد ماند؟»
جعبه سیاه ابربدهکاران در شعب خارجی بانک های ایرانی را منتشر کنید/ بانک ها لیست سوخت شده را منتشر کردند/ با «توصیه و تهدید» و بدون یک صفحه مستندات وام گرفتند/ تسهیلات کلان به اسم تولید و به کام زندگی‌ اشرافی

سعدوندی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به عدم انتشار لیست بدهکاران شعب بانکی در خارج از کشور اظهار داشت: اهمیت این موضوع در بالاترین سطح ممکن است، به گونه‌ای که به تدریج در داخل دولت و مدیران دولتی متوجه شده اند که اصولا نظارتی بر بانک‌های ایرانی در شعب خارج از کشور نیست.

وی افزود: معمولا این شعب زیر نظر سازمان حسابرسی نیستند؛ یعنی اطلاعات شعب در اختیار سازمان حسابرسی قرار نمی‌گیرد و سازمان حسابرسی هم تاکید چندانی بر شمول این شعب در خارج از کشور ندارد. مثلا در یک شعبه بانک ایرانی در یکی از کشورها، یک شرکت حسابرسی هندی را استخدام کردند و به طور مشخص نتایج حسابرسی مطابق میل سرپرستی بانک ایرانی تنظیم می‌شد. این در حالی است که در این شعبات بانک‌های ایران در خارج بعضا از استخدام کارمند ایرانی در بخش‌های ریسک و نظارتی امتناع می‌شود، زیرا نگران هستند که مسائل لو برود.

نظارت جدی نبوده و کسی هم متاسفانه به فکر نیست

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به ترفند‌ها و اسامی خاص در جهت ایجاد حساب‌های بانکی در این شعب اظهار داشت: ممکن است، مخفی حساب‌هایی را ایجاد کنند و بسیاری از افراد صاحب قدرت، وقتی در ارتباط با شعب خارجی بانک‌های ایرانی قرار می‌گیرند، ممکن است تحت عناوینی با آن‌ها قرارداد‌هایی ببندند و مبالغ را به همین حساب‌ها منتقل می‌کنند و عملا قابل شناسایی هم نیست. بر این موارد متاسفانه سال هاست که نظارت جدی نبوده و کسی هم به فکر نیست.
جعبه سیاه ابربدهکاران در «شعب خارجی بانک‌های ایرانی» است/ بانک‌ها لیست سوخته منتشر کردند/ با «توصیه و تهدید» و بدون یک صفحه مستندات وام گرفتند/ تسهیلات کلان به اسم تولید و به کام زندگی اشرافی
به گفته سعدوندی، طبق قانون مجلس برای بودجه ۱۴۰۱، بانک مرکزی موظف شده است تا لیست تمام ابربدهکاران و لیست تمام وام‌های مرتبط را منتشر کند، ولی وزارت اقتصاد پیش دستی کرده و آن‌هایی که به اصطلاح سوخت شده را منتشر کرده است، در حالی که باید لیست کسانی که هنوز می‌شود، وصول مطالبات انجام داد، نیز منتشر می‌کردند. متاسفانه به تازگی نیز بانک مرکزی، این داده‌ها را ناقص منتشر کرده که مصداق ترک فعل بوده و نقض تکلیف قانون تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به شمار می‌آید.

تسهیلات کلان به اسم تولید و به کام زندگی‌ اشرافی

وی یادآور شد: چه معنی دارد در کشور ایران، یک بانکی به دوستان و آشنایان وام بدهد؟ سعدوندی با اشاره به دریافت وام توسط یکی از بانکداران بانک‌های خصوصی از یکی از بانک‌های دولتی اظهار داشت: این افراد زندگی‌های اشرافی که فرای تصور مردم است دارند. به بیان دیگر، همین روند پرداخت تسهیلات کلان به افراد خاص و عدم بازپرداخت آن، باعث رشد نقدینگی و تورم هم شده است که در نهایت منجر به نابودی ارزش پول ملی و فشار اقتصادی بر دهک‌های کم درآمد و ضعیف جامعه می‌شود. به اعتقاد بنده، اکثر این منابع به اسم تولید و با هدف سفته بازی از بانک‌ها گرفته شده است.

با «توصیه و تهدید» و بدون یک صفحه مستندات وام گرفتند

این استاد بانکداری و اقتصاد کلان گفت: باید تمام وام‌هایی که از طریق «توصیه» پرداخت شده است بررسی شود و آن افرادی که توصیه کرده اند، از سمت‌های دولتی و حاکمیتی برکنار شوند. بسیاری از وام‌های کلان، حتی یک صفحه مستندات ندارد و می‌گویند فلان شخص زنگ زده و توصیه و تهدید کرده است که باید این مبالغ را به صورت وام پرداخت کنید.

وی با انتقاد از عدم نظارت‌های بانک مرکزی در این چرخه پراشکال اظهار داشت: باید این رویه تغییر کند و نظارت‌ها جدی و شفاف باشد. این در حالی است که شاهد هستیم در بسیاری از بانک ها، اعضای هیات مدیره بدون داشتن سابقه تحصیلی و تجربی مرتبط بانکی، به عنوان اعضای جدید معرفی و منصوب شده اند که همین مساله، بستری برای شکل گیری فساد‌های اقتصادی شده است.

حمله تروریستی به خودروی ‌فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

سحرگاه شنبه مقارن با شب قدر بر اثر تیراندازی اشرار مسلح به سمت خودروی سردار الماسی فرمانده تیپ سلمان فارسی، ستوان دوم محمود آبسالان فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

حمله تروریستی به خودروی ‌فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

 

 

بر اثر تیراندازی اشرار مسلح به خودروی ‌فرمانده تیپ سلمان فارسی، ستوان دوم محمود آبسالان فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ‌‌به شهادت رسید.

این شهید بزرگوار در محل ایست و بازرسی نیروهای امنیتی بسیج در منطقه تامین اجتماعی زاهدان بر اثر تیراندازی اشرار مسلح ‌سوار بر یک خودرو پژو‌، به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.تیراندازی حوالی بیمارستان تامین اجتماعی در مسیر تیپ ۱۱۰ به داخل شهر اتفاق افتاده است.

همچنین معاون ‌امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عوامل حمله تروریستی زاهدان دستگیر شدند، گفت: فرمانده تیپ سلمان در صحت و سلامت کامل هستند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عوامل این حادثه تروریستی دستگیر شدند، تصریح کرد: عوامل این درگیری دستگیر شده اند که اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی در حال انجام است.در عملیات نیروهای جان برکف سپاه چند نفر شرور و عاملان این حادثه تیراندازی که سرنشین یک دستگاه خودرو سواری بودند دستگیر شده اند.

 

 

 

فرازی از نهج البلاغه و توصیه ای که از پیش چشمان مسئولان رخت بر بسته است:

واردات آیفون ممنوع اما توییت زدن با آیفون آزاد!

 

«واردات آیفون ممنوع می شود» ؛ روز گذشته این خبر به نقل از یکی نمایندگان مجلس بیان شد و بسیار مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت البته نه به جهت ممنوع شدن یک کالای آمریکایی چون به هر حال با توجه به افزایش قیمت ارز و گران شدن دلار این کالا خود به خود از سبد خرید افراد بسیاری حذف شده و خیلی از افراد به خرید چنین کالایی فکر هم نمی کنند.این خبر از آن جهت مورد توجه واقع شد که یک رطب خورده به دنبال منع رطب بوده است!

به گزارش تابناک واردات بسیار از کالاها در چندسال اخیر دچار محدودیت هایی شده و حتی برخی از کالاها به طور کلی یا با ممنوعیت واردات مواجه شده اند و یا اینکه شرکت های سازنده به جهت تحریم ها خودشان از بازار ایران خارج شده اند که همین امر موجی تغییر سبد خرید عموم مردم شده است اما متاسفانه گویا این تغییر سبد خرید برای مردم رخ داده است نه بسیاری از افراد و مسئولان.جدا از این همانگونه که بیان شد گرانی برخی اقلام سبب شده که آن کالا از سبد بسیاری از مردم حذف شود و شاید ممنوع شدن یا نشدن آن کالا برای عموم مردم مهم نباشد.

اما وقتی که مردم از یک سو خبر ممنوعیت واردت آیفون را می شنوند اما مشاهده میکنند که همین افراد و مسئولان محترم به وسیله همان آیفونی که قرار است وارداتش ممنوع شود در یک شبکه اجتماعی به مانند توییتر فعالیت می کنند و شعارهای خود را آنجا مطرح می کنند دچار تناقض و ابهام شدیدی می شوند و متاسفانه این «بهت زدگی» ها روز به روز بیشتر می شود و موارد متعددی برای «تناقض در گفتار و عمل» قابل شمارش است.

مردم با این ابهام مواجه هستند که اولا چرا باید در یک شبکه فیلتر شده همه مسئولان حضور داشته باشند اما آنها از حضور آزادانه در آن محروم باشند ثانیا چرا در ذیل متن پیام های اکثر مسئولینی که در توییتر فعالیت دارند عبارت «twitter for iphone  درج شده و این عبارت در پیش چشم آنها خودنمایی می کند.

گویا فراموش شده که عدالت از دیر باز محوری ترین ارزش اجتماعی محسوب می شده است . در روایتی آمده است ؛ بالعدل قامت السماوات و الارض ؛ به سبب عدل است که آسمان ها و زمین برافراشته می شود . خداوند در قران امر به عدالت می فرماید ؛ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان . ولی در سیره برخی از مسئولان کمتر دیده شده است که به عدالت رفتار شود . به نظر می رسد برخی از  مسئولان کلام مولای متقیان و عسوه عدالت که جرج جرداق مسیحی او را «صوت العداله الإنسانی» نامیده بود از پیش چشمان بسیاری از مسئولان ما رخت بربسته است.

مولا علی (ع) در فرازی از نامه خود به امام حسن که در نامه ۳۱ نهج البلاغه آمده بیان می کنند: «اى فرزند، خود را در آنچه میان تو و دیگران است، ترازویى پندار. پس براى دیگران دوست بدار آنچه براى خود دوست مى دارى و براى دیگران مخواه آنچه براى خود نمى خواهى و به کس ستم مکن همان گونه که نخواهى که بر تو ستم کنند. به دیگران نیکى کن، همان گونه که خواهى که به تو نیکى کنند. آنچه از دیگران زشت مى دارى از خود نیز زشت بدار. آنچه از مردم به تو مى رسد و خشنودت مى سازد، سزاوار است که از تو نیز به مردم همان رسد. آنچه نمى دانى مگوى، هر چند، آنچه مى دانى اندک باشد و آنچه نمى پسندى که به تو گویند، تو نیز بر زبان میاور. و بدان که خودپسندى، خلاف راه صواب است و آفت خرد آدمى. سخت بکوش، ولى گنجور دیگران مباش. و چون راه خویش یافتى، به پیشگاه پروردگارت بیشتر خاشع باش.»

 

 

 

 

 

چه کسانی ایرانی‌ها را چای‌خور کردند؟

امروز دیگر تصور برگزاری یک دورهمی ساده، پهن کردن سفره افطار و برگزاری هر کدام از مجالس مذهبی مثل جلسات روضه، هیئات عزاداری و… بدون پذیرایی با چای امکان‌پذیر نیست.

 چه کسانی ایرانی‌ها را چای‌خور کردند؟

به گزارش همشهری آنلاین، اما آیا می‌دانستید که در روزگاری نه چندان دور، وقتی که هنوز چای نوشیدنی رایج میان ایرانی‌ها نشده بود، پذیرایی در دورهمی‌های ایرانی‌ها هم فرق داشت؟ وقتی قهوه نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها بود و محبوبیت آن باعث شکل‌گیری قهوه‌خانه‌ها شد، ایرانی‌ها مجالس روضه و عزاداری‌های ماه محرم را با عطر قهوه می‌شناختند؛ ماه رمضان هم پس از باز کردن روزه با آب گرم، قهوه می‌نوشیدند و تصور هیچ دورهمی بدون قهوه امکان‌پذیر نبود. در این گزارش در گفت‌وگو با «علیرضا زمانی» تهران‌شناس، به ماجرای جالب ورود و کشت انبوه چای در ایران و جایگزین شدن آن با قهوه در مجالس و مراسم مذهبی پرداختیم.

اروپایی‌ها قهوه را نمی‌شناختند

در دوران صفویه خبری از چای قندپهلو به عنوان نوشیدنی رایج ایرانی‌ها و تهرانی‌ها نبود. قهوه چنان مورد علاقه مردم کوچه و بازار بود که هیچ مهمانی، دورهمی و مجلسی بدون آن صفا نداشت. نشانه‌های علاقه ایرانی‌ها به قهوه را هم باید در دوره صفویه جست‌وجو کرد. در این دوران بود که محبوبیت قهوه میان مردم کوچه و بازار، زمینه شکل‌گیری قهوه‌خانه‌ها را فراهم کرد. «علیرضا زمانی» می‌گوید: «تا پیش از دوره صفویه قهوه هم مانند چای در ردیف نوشیدنی‌های دارویی قرار داشت. نشان به این نشان که ابن‌سینا در فهرست نوشیدنی‌های دارویی خود از «بونو» یا همان قهوه ایرانی‌ها هم نام برده و آن را در کنار چای به عنوان نوشیدنی گرم با خواص دارویی قرار داده است.» اگرچه قهوه تا پیش از دوره صفویه در تهران و دیگر نقاط کشور مصرف دارویی داشت، اما در این دوران با شکل‌گیری قهوه‌خانه‌ها به نوشیدنی رایج مردم تبدیل شد. جالب اینجاست که در همین دوران اروپایی‌ها قهوه‌ را که پای ثابت سفره ایرانی‌ها بود نمی‌شناختند. زمانی ادامه می‌دهد: «قهوه از قرن ۱۳ میلادی به عنوان یک نوشیدنی تفننی در بلاد عثمانی رواج پیدا کرد و پس از آن نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها هم شد. اما در این دوران اروپایی‌ها با قهوه بیگانه بودند. شاهد این مدعا سفرنامه پیترو دلاواله، سفرنامه‌نویس شهیر ایتالیایی است که در سفر به ایران و تهران دوره صفوی ازعلاقه وافر ایرانی‌ها به این نوشیدنی داغ و سیاه‌رنگ مطالبی نوشته است؛ همان قهوه یا بونو که تا آن زمان برای اروپایی‌ها ناشناخته بود.»

حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به «کاشف‌السلطنه»

ماجرای کاشف‌السلطنه و ورود چای به ایران

از دوران صفویه تا قاجار، قهوه پای ثابت سفره‌ها، مهمانی‌ها و مجالس مذهبی ایرانی‌ها بود؛ اما در سال‌های پایانی حکومت قاجار با رواج کشت چای در ایران، این نوشیدنی محبوب جایگزین قهوه شد و طولی نکشید که  در مراسم مذهبی و هیئات هم جای قهوه را گرفت. برای بررسی این تغییر و تحول باید به ماجرای ورود و کشت انبوه چای در ایران بپردازیم. تا پیش از سال ۱۲۸۰ هجری قمری، چای جایی در سفره مردم کوچه و بازار نداشت و در مجالس و مراسم مذهبی ایران و تهران هم از مهمان‌ها با  قهوه پذیرایی می‌شد. در این دوران اما با ورود حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به «کاشف‌السلطنه» به عرصه سیاست، ورود و کشت انبوه چای در ایران هم کلید خورد. زمانی، از نقش کاشف‌السلطنه در ورود چای به ایران و به ویژه رواج این نوشیدنی میان تهرانی‌ها می‌گوید: «در تهران دوران قاجار، در هر کوی و برزنی که می‌رفتی قهوه‌خانه‌ای بود که با قهوه از مشتری‌ها پذیرای می‌کرد؛ رسمی که از دوران صفوی با شکل‌گیری قهوه‌خانه‌ها در تهران باب شد. اما در همین دوره که تهران به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد، رجال قاجار و طبقه اعیان در خانه‌های اعیانی خود به جای قهوه چای می‌نوشیدند. در حالی که همچنان قهوه نوشیدنی رایج میان مردم بود. این قصه تا اواخر دوره قاجار ادامه داشت.» زمانی ادامه می‌دهد: «وقتی کاشف‌السلطنه، سرکنسول مظفرالدین‌شاه در هندوستان، شرایط ورود و کشت انبوه چای را در ایران مهیا کرد، به تدریج چای به عنوان نوشیدنی رایج در میان ایرانی‌ها جایگزین قهوه شد؛ تا جایی که حتی در قهوه‌خانه‌ها هم چای جای قهوه‌ را گرفت.»

پای انگلیسی‌ها در میان بود

در ماجرای ورود چای به ایران پای انگلیسی‌ها و کمپانی هند شرقی در میان است. اگرچه در دوران قاجار هم هنوز قهوه نوشیدنی رایج میان ایرانی‌ها بود، اما با صادرات انبوه چی توسط کمپانی هند شرقی، مردم کوچه و بازار هم با این نوشیدنی آشنا شدند. زمانی می‌گوید: «حتی تا دوره مظفرالدین‌شاه هم چای نوشیدنی طبقه اعیان بود و مردم کوچه و بازار تهران قهوه می‌نوشیدند. اما کمپانی هند شرقی با صادارات انبوه چای به ایران کار را به جایی رساند که در این دوره حدود یک ‌سوم واردات ایران به چای و قند اختصاص پیدا کرد. در این شرایط بود که کاشف‌السلطنه، سرکنسول مظفرالدین‌شاه در هندوستان، مقدمات کشت چای در ایران را فراهم کرد تا وابستگی به واردات چای کمتر شود.» زمانی ادامه می‌دهد: «کاشف‌السلطنه که سال‌ها در هندوستان اقامت داشت، زیر و بم کشت چای و را از کمپانی‌های انگلیسی یاد گرفت و پس از آشنایی کامل با این صنعت مقدار زیادی تخم چای را با خود به ایران آورد. او پس از ملاقات با مظفرالدین‌شاه در حدود سال ۱۳۱۸ امتیاز کشت چای در تمام نقاط کشور را هم به دست آورد تا همه چیز برای فراگیر شدن این نوشیدنی در ایران مهیا شود.» در همین دوران کاشف‌السلطنه بذرها و نهال‌های چای را به لاهیجان و تنکابن منتقل کرد و با راه‌اندازی نخستین باغ‌های چای ایران در شمال کشور، میان مردم به «چایکار» معروف شد. زمانی می‌گوید: «با اقدامات او بود که چای بیش از پیش در فرهنگ غذایی ایرانیان جایی برای خود دست و پا کرد و با فراوانی چای به تدریج این نوشیدنی جایگزین قهوه به عنوان نوشیدنی سنتی ایرانی‌ها در کوچه و بازار و مراسم مختلف شد.»

تصویری از پذیرای چای در قهوه‌خانه قنبر در دهه ۳۰

تی‌پارتی دورهمی متفاوت تهرانی‌ها در دوران قاجار

با رونق تولید چای در ایران مصرف آن هم به سرعت رواج یافت و تا پایان عصر قاجار چای به نوشیدنی اول مردم ایران تبدیل شد تا آنجا که مردم در «میهمانی چای» برای نوشیدن چای دور هم جمع می شدند. عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید یکی از همین میهمانی‌ها را نشان‌می دهد که «آلفرد هینکن» عکاس و شرق شناس آلمانی برداشته است. این عکس که عکاس آن را «تی پارتی» زنان عنوان کرده است زنانی را نشان می‌دهد که در فضای باز گرد هم آمده‌اند و مشغول نوشیدن چای هستند.

چه کسانی ایرانی‌ها را چای‌خور کردند؟

جست‌وجو در وقف‌نامه‌های هیئات تهران

با رواج چای میان ایرانی‌ها، به تدریج پذیرایی مجالس و مراسم مذهبی هم تغییر کرد. اگر ایرانی‌ها تا پیش از این دوران در سفره‌های اطعام ماه محرم، سفره‌های افطار ماه رمضان، هیئات و تکایا، قهوه می‌نوشیدند، حالا دیگر چای جایگزین قهوه شده بود. شواهد و مدارک بسیاری در منابع مکتوب و وقف‌نامه تکایا و هیئات تهران وجود دارد که استفاده از قهوه را به جای چای در پذیرایی مجالس مذهبی تایید می‌کند. زمانی می‌گوید: «اگر امروز برگزاری مجالس و مراسم مذهبی بدون چای قابل تصور نیست، تا پیش از دوران قاجار برگزاری این مجالس بدون قهوه امکان‌پذیر نبود. گواه این مدعا وقف‌نامه‌هایی است که از قدیمی‌ترین تکایای تهران و شمیران به جا مانده است. به عنوان مثال در بررسی وقف‌نامه باغ‌ها و خانه‌هایی که واقف درآمد حاصل ازآن را برای برگزاری مجالس مذهبی وقف کرده است، نکات جالبی وجود دارد. در وقف‌نامه‌های پیش از دوران قاجار و حتی وقف‌نامه‌هایی که تا پیش از دوره حکومت مظفرالدین‌شاه تنظیم شده است، پذیرای با چای در مراسم وجود ندارد.   معمولا واقفان در این وقف‌نامه‌ها به پذیرایی قهوه تاکید کرده‌اند.»

شب‌زنده‌داری و عبادت با نوشیدن قهوه

شب‌زنده‌داری و عبادت شبانه روزه‌داران یکی از ویژگی‌های ماه رمضان است. در تهران دوران قاجار و پیش از آن هم شب‌زنده‌داری یکی از رسوم رایج ماه رمضان بود و زندگی شبانه در میان تهرانی‌ها با فرا رسیدن ماه رمضان بروز بیشتری داشت. زمانی معتقد است به دلیل رایج نبودن چای در میان عموم مردم در این دوران، می‌توان استنباط کرد قهوه به دلیل خاصیتش در بیدار نگه داشتن فرد یکی از نوشیدنی‌های محبوب پس از افطار بوده است. او می‌گوید: «استفاده از قهوه برای شب‌زنده‌داری و برگزاری مراسم عبادی در ایران سابقه دارد. قهوه در ایران پیش از آنکه در مکان‌هایی مثل قهوه‌خانه‌ها رایج شود، نوشیدنی محبوب صوفی‌ها بود. به ویژه در دوران صفویه که خانقاه‌های فراوانی در ایران شکل گرفت، صوفی‌ها در مراسم شب‌زنده‌داری خود قهوه می‌نوشیدند تا با استفاده از خاصیت قهوه، راحت‌تر به انجام مراسم خود بپردازند. رواج قهوه در این دوره را «اولئاریوس» سفیر دوک هولشتاین آلمان نیز تایید کرده و کرده  و می‌نویسد مکان‌های دورهمی در ایران وجود دارد به نام چای‌ ختای‌خانه که ایرانی‌ها آب داغ ناشناخته‌ای می‌نوشند.»

ردپای قهوه در هیئات و تکایای تهران

اگرچه از جایگزینی چای با قهوه در مجالس و مراسم مذهبی بیش از یک قرن می‌گذرد و حالا دیگر سفره اطعام محرم و صفر و سفره‌های افطاری بدون چای قابل تصور نیست، اما هنوز هم در برخی هیئات تهران می‌توان از پذیرایی با قهوه نشانی پیدا کرد. زمانی می‌گوید: «همانطور که اشاره کردیم در تهران قدیم هم به دلیل رایج بودن قهوه و محبوبیت آن میان‌ ایرانی‌ها، در مجالس و مراسم مذهبی و عزاداری از قهوه برای پذیرایی استفاده می‌شد. اما هنوز هم در برخی تکایا و هیئات تهران برای عمل به نیت واقف از قهوه استفاده می‌شود. به عنوان مثال در تکیه سادات اخوی‌های تهران، حسینیه کاظمینی‌های دولت‌آباد و تکیه تجریش، رسم پذیرایی با قهوه در ایام محرم پابرجاست.»

در تکیه تجریش هنوز رسم پذیرایی با قهوه در مراسم عزاداری ماه محرم پابرجاست

 کاشف‌السلطنه در لباس مبدل کارگر مزرعه!

اینکه کاشف‌السلطنه چگونه بذر چای را از هندوستان به ایران آورد و سنگ بنای صنعت چای را در این نهاد، روایت‌های متعددی وجود دارد. در میان آن روایت‌ها، داستان مخفی کردن بذر چای در عصا، از آن روایت‌های جالب و البته غیرواقعی است که هنوز دهان به دهان می‌چرخد. زمانی می‌گوید: «چون در دوران قاجار چای نوشیدنی طبقه اعیان و رجال قاجار بود، رواج آن در کوچه و بازار به ویژه پس از توسعه صنعت چای در ایران، باعث شکل‌گیری قصه‌های عجیب و غریب شد. یکی از آن داستان‌ها این است که می‌گفتند کاشف‌السلطنه بذر چای را درعصایش مخفی کرد و دور از چشم کمپانی هند شرقی و کارخانه‌های غول‌پیکر انگلیسی در هند، به ایران آورد. یا اینکه می‌گفتند کاشف‌السلطنه برای یادگیری فرمول کشت انبوه چای و آشنایی با زیر و بم این صنعت در لباس مبدل کارگر چند سال در مزارع چای هند کار کرد. این روایت‌ها در واقع بیانگر اهمیت چای به عنوان یک نوشیدنی جدید میان تهرانی‌های دوره قاجار بود.»

قهوه‌خانه‌ای در تهران، اوایل دهه ۵۰ شمسی که از مشتریان با چی پذیرایی می‌کند

شبی به قدر هزار ماه؛

شب قدر؛ شب تعیین سرنوشت

دعا بدیل و جانشین تلاش و فعالیت و علت مستقلی در انجام شدن کارها نیست، انسان باید در کنار دعا کار هم بکند، مگر در وقت اضطرار و ناامیدی از تلاش و اسباب عادی.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست؛ ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ ماه رمضان است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.
شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومین(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و عبادت  می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.
علت نامگذاری
«قَدْر» کلمه‌ای عربی به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است.[۱] درباره اینکه چرا این شب را «شب قدر» نامیده‌اند، دلایلی ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:
از نظر علامه طباطبایی، چون مقدرات انسان‌ها و اندازه و تقدیر رویدادهای یک سال، در این شب تعیین می‌شود، آن را شب قدر می‌نامند.[۲] آیت الله مکارم شیرازی این نظر را هماهنگ با روایات و معروف‌تر و بهتر دانسته است.[۳] اگر کسی این شب را احیا بدارد، صاحب قدر و منزلت می‌شود.[۴] علت نامگذاری، قدر و شرافت والای این شب است.[۵] چون شبی است که مقدر شده قرآن در آن نازل شود.[۶] از شب قدر به نام‌های «لیله‌العظمه» و «لیله‌الشرف» نیز یاد شده است.[۷]

جایگاه و اهمیت شب قدر
شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است.[۸] بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچ‌یک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند.[۹] در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و به نام (سوره قدر) خوانده شده است.[۱۰] در این سوره، ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است.[۱۱] آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای شب قدر می‌پردازد.[۱۲] در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه‌، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.[۱۳] همچنین از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که شب قدر، سَروَر شب‌هاست.[۱۴] بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های آن گرانقدر و با فضیلتند.[۱۵] وقوع برخی حوادث همانند ضربت خوردن امام علی(ع) در شب نوزدهم و شهادت او در شب ۲۱ رمضان، بر اهمیت این شب‌ها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب‌ها در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شب‌ها، برای آن امام نیز سوگواری می‌کنند.[۱۶] در برخی از روایات آمده است که حضرت فاطمه(س) سِرّ شب قدر است[۱۷] و هر کس فاطمه(س) را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است.[۱۸]

 

نزول قرآن
آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان، بیانگر نزول قرآن در شب قدر است.[۱۹] محمد عبده معتقد است آغاز نزول تدریجی قرآن در ماه رمضان بوده است؛[۲۰] اما بیشتر مفسران معتقدند در این شب، قرآن به صورت یکباره از لوح محفوظ به بیت المعمور یا قلب پیامبر(ص) نازل شده که به آن، نزول دفعی یا نزول اجمالی قرآن می‌گویند.[۲۱]

تقدیر امور
امام باقر(ع) در توضیح آیه چهار سوره دخان می‌گوید هر ساله در این شب، تقدیر سال آینده هر انسانی نوشته می‌شود.بر همین اساس در برخی از روایات، شب قدر به عنوان ابتدای سال دانسته شده است. علامه طباطبایی می‌گوید: «مراد از قدر، تقدیر و اندازه‌گیری است و خداوند در این شب، اموری از قبیل زندگی، مرگ، روزی، سعادت و شقاوت انسان‌ها را مشخص می‌سازد».[۲۲] بر پایه برخی از روایات، ولایت امام علی(ع) و سایر اهل‌بیت(ع) نیز در همین شب، مقدر و امضاء گردیده است.[۲۳]

آمرزش گناهان
بنا بر منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند. از پیامبر(ص) روایت شده است: «هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود».[۲۴]

 

 

 

طارمی، جزو ۸ مهاجم برتر جهان

نام ستاره ایرانی تیم فوتبال پورتو در کنار ۸ مهاجم برتر جهان قرار گرفت.

سایت ورزشی «Matchday ۳۶۵» با ارائه آماری به معرفی ماشین گلزنی این فصل ۷ لیگ معتبر فوتبال جهان پرداخت است.
این رسانه گلزنی و ساخت گل هر بازیکن در هر بازی را ارزیابی  و میانگین تاثیرگذاری اش را اعلام کرده است.
مهدی طارمی با میانگین ۱.۰۹ در هر بازی در رده هشتم بهترین مهاجمان این فصل ۷ لیگ معتبر جهان قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

پای نهادن ایران در سن سالخوردگی

پای نهادن ایران در سن سالخوردگی

سالمندی دورانی است که همه آن را تجربه خواهیم کرد اما اینکه شنیده می‌شود که براساس آمارها زنگ خطر ۲ برابر شدن جمعیت سالمند در ایران زده شده است، خود نوعی هشدار بیشتر برای همه ماست چون در آینده‌ای نه چندان دور جمعیت سالمند کشور روند افزایشی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس اطلاعات موجود سرعت رشد جمعیت سالمندی در کشور ایران بسیار بالا است؛ به طوری که اکنون ۱۰ درصد جمعیت فعلی ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند که در ۲۰ سال آینده این میزان سالمند در کشور به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

حسام الدین علامه رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور نیز می‌گوید: پیش‌بینی‌ها براساس سناریوهای جمعیتی این است که از سال‌ ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۳ یعنی طی ۲۳‌سال جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و به ۲۰‌ درصد می‌رسد.

وی معتقد است، جمعیت سالمندی ایران با شتاب ادامه پیدا می‌کند به طوری که جمعیت سالمندی در سال‌ ۱۴۳۵ از یک‌سوم جمعیت کشور عبور می‌کند و این‌ یک زنگ هشدار است، پس باید به رصد ویژگی‌های جمعیتی در حال تغییر جامعه توجه داشت تا بتوان با برنامه‌ریزی بهترین زیرساخت‌ها را برای مواجهه با تغییرات جمعیتی به وجود آورد.

جمعیت سالمند ایران از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. در سال ۱۳۵۵ آمار سالمندی ایران پنج درصد بوده است که در سال ۱۳۹۵ به ۱۰.۱۷ درصد و سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴۳ درصد معادل ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار سالمند رسیده است

جمعیت سالمند ایران از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. در سال ۱۳۵۵ آمار سالمندی ایران پنج درصد بوده است که در سال ۱۳۹۵ به ۱۰.۱۷ درصد و سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴۳ درصد معادل ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار سالمند رسیده است

طبق آمارهای مجامع بین‌المللی، ایران سریع‌ترین افت نرخ رشد جمعیت را دارد و طی ۲۰ سال آینده، کشور ما جزء پیرترین کشورهای جهان خواهد بود  و در ۴۵ سال گذشته کشور ما ۱۰ سال پیرتر شده است.

پنجره جمعیتی که به عنوان یک فرصت و امتیاز در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری قلمداد می‌شود، از سال ۱۳۸۵ در ایران باز شده و در سال ۱۴۲۵ بسته خواهد شد و اگر از این فرصت استفاده نشود، از کل توان جامعه برای نگهداری سالمندان استفاده خواهد شد.

خوشبختانه هنوز پنجره جمعیتی در کشور باز است و در صورت برنامه ریزی و اقدام مناسب می‌توان از فرصت چندساله باز بودن پنجره جمعیتی استفاده کرد و مانع از سقوط کشور به سیاه‌چاله جمعیتی شد.

هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، در اصطلاح آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود، پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه محسوب می‌شود.

براساس نظر کارشناسان ایران تا حدود ۱۴۱۵ در فرصت پنجره جمعیت است و از حدود ۲۰ سال آینده با بسته شدن پنجره جمعیت روبرو خواهد شد و در حال حاضر از فرصت بالقوه پنجره جمعیت در مسیر رشد و پیشرفت استفاده نشده و مراحل رشد اقتصادی را طی نکرده است.

براساس آمارها حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورد ۲ برابر شدن جمعیت سالمند کشور تا سال ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ بسیار تکان‌دهنده است، این آخرین اطلاعاتی است که همه را نگران کرده چون ایران در حال پیر شدن است و باید چاره‌ای باید برای آن اندیشید.

طی ۷۰ سال گذشته نرخ باروری کلی در جهان و ایران به نصف کاهش یافته است، در تحقیقات مختلف نرخ باروری در ایران از ۱.۷ تا ۱.۸۴ مطرح شده است که همه زیر سطح جانشینی است، اینکه رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ منفی می‌شود نیز مورد نگرانی بسیاری است.

براساس آمارها، در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار می‌گیرند و در واقع کشورایران به سمت سالخوردگی و پیر شدن پیش می‌رود.

این در حد یک آمار و اطلاعات است، وقتی به آینده ایران در ۲۰ تا ۳۰ آینده فکر می‌کنیم این نگرانی‌ها بیشتر می‌شود چون پیرشدن جمعیت کشور اثرات منفی دارد که باید برای آنها فکری اساسی کرد، اگرچه فرزندآوری و افزایش نرخ باروری و ازدواج جوانان مهمترین راهکارهایی است که ارایه می‌شود اما همه اینها در حد حرف باقی می‌ماند چون نه برای جوانان فرصت شغلی و بستر ازدواج فراهم است و نه برای والدین که بتوانند برای فرزندآوری تشویق شوند.

پای نهادن ایران در سن سالخوردگی

حدود سه دهه‌ است که نرخ رشد جمعیت کشور روند نزولی دارد و این نرخ در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد رسید و در سال‌های نه‌چندان دور به صفر می‌رسد. در سال‌های اول انقلاب، نرخ رشد جمعیت‌ کشور حدود سه درصد بود؛ به این معنا که جمعیت سالانه حدود سه درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یافت، اما از اواخر دهه ۶۰ از این درصد کاسته شد و این رقم در ابتدای ورود به دهه ۸۰ به حدود ۱.۵ درصد رسید و در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسید.

نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۶ دهم درصد رسید و این امر نشان می‌دهد که در حال افول جمعیتی در کشور هستیم و این موضوع بسیار خطرناک است.

تعداد ولادت در کل کشور طی سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش‌ یافته است و براساس آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۸ در کشور ۱۷۰ هزار نوزاد کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنیا آمده و در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸، ۸۰ هزار نوزاد کمتر متولد شد، اکنون وضعیت فرزندآوری در کشور به‌گونه‌ای است که زیر باروریِ سطح جانشینی (RLF) جمعیت در کشور و حتی باروری سطح جانشینی متعارف هستیم به‌ عبارت‌ دیگر قادر به حفظ جمعیت جوان کشور نخواهیم بود.

نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در ۲۰ سال آینده به حدود ۲ برابر می‌رسد، ایران از سال ۱۳۹۵ بیشتر پای به سنین سالخوردگی گذاشته است و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ سالخورده و پیر شود، در حال حاضر مولفه‌ها و ویژگی‌های ساختار جمعیتی کشور در حال تغییر است و چند سالی است که روند پیر شدن جمعیت ایران آغاز شده و با سرعت به این سمت در حرکت است و در واقع در حال از دست دادن جوانیِ جمعیت هستیم.

در سال ۱۳۳۵ میانه سنی جمعیت ۲۰.۲ سال بوده و در سال ۹۵، میانه سنی حدود ۳۰ سال محاسبه‌ شده که نشان می‌دهد جمعیت ایران قریب به ۱۰ سال پیرتر شده است. با افزایش روند سالخوردگی و سالمندی، جمعیت کشور نیاز به مراقبت و هزینه بیشتری دارد و باید برنامه‌های اساسی برای جلوگیری از این روند اتخاذ کرد.

براساس آمارها، حد بهینه جمعیت سالمند بین ۶ تا ۷ درصد جمعیت کشور است و اگر نسبت جمعیت سالمند کشوری بیش ‌از حد مطلوب باشد، کشور گرفتار آسیب‌های جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

به همین منظور حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر کشور ایران در مرحله پنجره جمعیتی قرار دارد اما اگر برای این موضوع در آینده تدبیر نکنیم به طور یقین سالمندی می‌تواند به یک بحران در جامعه تبدیل شود.

وی اظهار داشت: اکنون در مرحله پنجره جمعیتی قرار داریم و معمولا کشورهایی که مدیریت هوشمندی دارند پنجره جمعیتی را به یک فرصت برای جهش و توسعه اقتصادی تبدیل می‌کنند و طبیعتا به دنبال آن بسترسازی برای اقدامات دیگر از جمله تشکیل خانواده از جمله این برنامه‌های مهم در این عرصه جمعیتی است. ما از این فرصت نمی‌توانیم به خوبی استفاده کنیم و با روندی که جلو می‌رود، در آینده اگر تدبیر نکنیم سالمندی می‌تواند تبدیل به یک بحران در جامعه شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است: ضمن اینکه بخشی از این موضوع به سیاست‌های ۳۰ سال قبل در کشور برمی‌گردد که اعلام شد فرزند کمتر زندگی بهتر، وقتی جایزه برای کنترل جمعیت به خانواده‌ها داده می‌شد این نتیجه آن سیاست‌های گذشته است چون برخی مواقع آثار سیاست‌ها در لحظه مشخص نمی‌شود بلکه در بلندمدت می‌توان نتایج آن را مشاهده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش آمار ازدواج به عنوان یک مشکل برای جلوگیری از رشد جمعیت به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر کاهش آمار ازدواج در جامعه به عنوان دغدغه‌ای جدی برای مسئولان اجرایی و متولی کشور است و در یک مقطعی به دنبال این بودند که سن ازدواج را افزایش دهند با وجود اینکه کلیات آن در مجلس تصویب شده بود اما پس از آن این موضوع در مجلس رد می‌شود.

حدود ۸ تا ۹ درصد جمعیت ایران سالمند است که متاسفانه در چند سال آینده به ازای هر سه نفر، یک نفر از جمعیت به بالای ۶۰ سال می‌رسد

موسوی چلک ادامه داد: اکنون دغدغه‌های جدی در این زمینه برای افزایش جمعیت فعال کشور وجود دارد و از آن طرف هم دغدغه مسئولان برای افزایش جمعیت هم یک حرف درستی است چون ترکیب سنی جمعیت کشور به سمت سالمندی با شیب زیاد حرکت می‌کند و ما هنوز در پنجره جمعیتی قرار داریم.

وی اظهار داشت: اکنون حدود ۸ تا ۹ درصد جمعیت ایران سالمند است که متاسفانه در چند سال آینده به ازای هر سه نفر، یک نفر از جمعیت به بالای ۶۰ سال می‌رسد که باید برای گذر از این مرحله برنامه‌ریزی جدی داشت.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: به همین دلیل برای تسهیل در سازوکارهای تشکیل خانواده، پرداخت تسهیلات به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار گرفته شده است تا از این طریق رغبت بیشتری برای تشکیل خانواده به ویژه در جوانان مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سیاست کلی خانواده وسیاست کلی جمعیت در ایران موجود است، همه این سیاست‌ها در همین راستا است که بستری برای افزایش جمعیت فراهم شود به همین منظور سیاست‌های تشویقی در راستای افزایش جمعیت تدوین شده است و یکی از راههایی که شاید به استدلال مسئولان کشوری در راستای افزایش جمعیت می‌تواند کمک کند ازدواج در سنین پایین است که این هم یک استراتژی است.

موسوی چلک استفاده از شرایط پنجره جمعیتی را در کشور بسیار مفید و موثر دانست و گفت: در چنین شرایطی می‌توانیم برای جهش و توسعه در کشور از این فرصت به خوبی استفاده کنیم که امیدواریم در این زمینه نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

 

 

 

 

تحولات سیاسی و اقتصادی موثر در شهادت حضرت علی(ع)

سعید فرزان مهر*
تحولات سیاسی و اقتصادی موثر در شهادت حضرت علی(ع)

اسلام برهه تاریخی فشرده و درس آموزی است که ضرورت دارد از ابعاد و زوایای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یکی از این موضوع‌ها که بسیار مورد نیاز جامعه کنونی است شیوه نظام‌‎سازی، آسیب‌ها و انحراف‌هاست که ضرورت دارد از این نظر در وقایع صدر اسلام تامل و اندیشه کرد.

این نوشتار با بهره‌گیری از کتاب «شیعه» – اثر ارزشمند علامه طباطبایی- به تحولات سیاسی و اقتصادی می‌پردازد که به شهادت حضرت امیر(ع) منجر شد.

تغییرات نظام تصمیم‌گیری جامعه اسلامی

پس از رحلت پیامبر(ص) اکثریت صحابه، که دولت جدید را تشکیل داده بودند، بـرای خـود حـق اجتهاد قائل بودند، و حک و اصلاح بعضی از احکام را بر حسب مصالح زمـان و مکان جایز می‌دانستند.

روی همین اصل بود که ابوبکر و عمر و عثمان و بعداً معاویه و ملوک بنی‌امیه در احکام الهی، براساس صلاح‌دید خود تصرف می‌کردند. این عقیده جدید برای اصلاح همه کارها کافی بود، و لذا بعدا معاویه، یزید و طلحه و زبیر، مورد تجلیل واقع شده و با کلمه «مجتهد»! روی همه فجایع را پوشانیدند، و همه بی‌بندوباری‌ها را نیکو دانستند.

داستان جنایت «خالدبن ولید» را عموم مورخان نقل کرده‌اند و اجمال قضیه این است که: خالد در زمان ابوبکر، «مالک‌بن نویره» را در حالی که مسلمان بود کشت و زنش را همان شب تصرف کرد، و سر مالک را در دیگ غذا گذارده طبخ کرد. خبر به ابوبکر داده شد و عمر اعتراض کرد. عمر اصرار داشت که خالد باید تنبیه شود، اما ابوبکر اهمیت نداد و عذر خالد را مبنی بر این که «اجتهاد کردم، خطا رفتم» پذیرفت، و در پاسخ عمر گفت: چگونه شمشیر برهنه خدا را بی‌نیام کنم؟

در مورد تغییر و تبدیل در احکام نیز در شرح تجرید آمده است که عمر گفت: سه چیز است که در زمان پیغمبر حلال بود، من آنها را ممنوع می‌کنم و مرتکبین آن را تنبیه خواهم کرد: متعه نساء، متعه حج و گفتن حی علی خیرالعمل. در همین رابطه از امام علی(ع) نقل شده است که فرمودند: اگر عمر متعه را منع نمی‌کرد کسی زنا نمی‌کرد مگر شخصی که سفی باشد.

تغییرات نظام اقتصادی جامعه اسلامی

در زمان پیغمبر اکرم(ص) و همچنین در زمان ابوبکر تا سال ۱۵ هجری (بنا به نقلی دیگر تا سال ۲۰ هجری )، غنایم و اموال را ذخیره نمی‌کردند، بلکه فورا میان مسلمین بالسویه تقسیم می‌کردند تا اینکه عمر بیت‌المال را درست کرد، و برای اشخاص به حسب مراتب عطایی تعیین و دفتری برای این جهت مشخص کرد.

او در توجیه عمل خود گفته بود: بدین عمل، مردم اشراف را به اسلام جلب می‌کردم، و در عطا فرقی قائل شدم، اگر امسال زنده بمانم همان‌گونه که پیغمبر اکرم کرده بود، بالسویه تقسیم خواهم کرد.

این عمل اولین پایه اختلاف طبقاتی را در اسلام به وجود آورد و جنگ‌های جمل، صفین و نهروان نیز در نتیجه این عمل است زیرا امام علی(ع) در نخستین روز خلافت، عطا را بالسویه تقسیم کرد و برای اشراف این عمل سنگین آمد، لذا شکاف و اختلاف بروز کرد و تا بدان جا رسید که نباید برسد. این اندوخته‌های اشراف برای تهیه مقدمات جنگ جمل کمک شایانی کرد.

پس از رحلت پیامبر(ص) اکثریت صحابه، که دولت جدید را تشکیل داده بودند، بـرای خـود حـق اجتهاد قائل بودند، و حک و اصلاح بعضی از احکام را بر حسب مصالح زمـان و مکان جایز می‌دانستند.اشرافیت و توجیهات معاویه‌ای

ابن‌ابی‌الحدید روایت می‌کند: هنگامی که عمر به شام رفت معاویه به استقبال شتافت و در حالی که لباس‌های زیبا بر تن داشت و غلامان در اطرافش بودند، جلو آمده و دست عمر را بوسید. عمر گفت: ای پسر هند! خوش‌گذرانی و عیاشی و لباس‌های خوب و نعمت فراوان داری، شنیده‌ام که حاجت‌مندان و بیچارگان بر در خانه‌ات گردآمده و انتظار اجازه دارند و دربان و حاجب داری! معاویه گفت: یا امیرالمؤمنین! در کنار شهرهای دشمنان اسلام هستیم (مرادش روم است)، دوست داریم که نعمت خدا را در بر ما ببینند و اما این که مردم را راه نمی‌دهیم، ترس داریم که آنها جری شوند.

عمر گفت: چیزی از تو نپرسیدم مگر اینکه مرا در تنگنای سخن گیرانداختی! اگر راست گفته باشی رأی عاقلانه است، و الا جواب ادیبانه‌ای دادی! جالب است عمر می‌بیند که معاویه زندگانی کسرایی دارد، و بر خلاف روش پیغمبر(ص) رفتار می‌کند، اما رأی او را پسندیده و آن را بر سیره پیغمبر اکرم الله ترجیح می‌دهد.

غنایم سرشار

پس از این که ابوبکر به خلافت نایل شد و برای سرکوبی مرتدین و گردن‌کشان یمن، بحرین، یمامه، لشکرکشی کرد و همه را از میان برداشت به فکر افتاد که به جانب شام که مستعمره روم بود، لشکر بفرستد و به سوی ایران نیز قشونی را اعـزام دارد.

نامه به اطراف نوشت و مردم را به جهاد ترغیب کرد، مسلمان‌ها هـم فرمانش را پذیرفتند و سربازان اسلامی در اندک مدتی، در شامات و عراق مشغول جنگ و تاخت‌وتاز شدند؛ لشکرهای تازه نفس، قلعه‌ها و شهرها را یکی پس از دیگری فتح می‌کردند. مسلمان‌ها سرگرم فتوحات و ضمنا با فتح کردن و به دست آوردن غنایم بی‌شمار، خرم و شاد بودند و فکر نمی‌کردند که عاقبت ایـن دل‌خوشی چه خواهد شد.

در آن روزگار، رفتار پیغمبر اکرم را از یاد برده بودند و با تأویل و اجتهاد! حرام را حلال می‌کردند و نمی‌اندیشیدند که درختی را که کاشته‌اند، به زودی میوه تلخی از آن خواهند چید. ابن‌ابی‌الحدید می‌نویسد: هنگامی که عمر به شام مسافرت کردـ، مسلمانان به استقبالش شتافتند، اسب‌های خوب را سـوار و لباس‌های حریر را پوشیده بودند. عمر وضع آنها را مشاهده کرد، از الاغ پیاده شده و آنها را سنگ باران کرد و گفت: چه زود از زی خود برگشتید و مرا با این وضع استقبال می‌کنید؛ دو سالی است سیر شده‌اید!

در آن روزگار، رفتار پیغمبر اکرم را از یاد برده بودند و با تأویل و اجتهاد! حرام را حلال می‌کردند و نمی‌اندیشیدند که درختی را که کاشته‌اند، به زودی میوه تلخی از آن خواهند چید.

افزایش درآمد مسلمین

بلاذری می‌گوید: عمر دستور داد در شام جزیه بگیرند، از آنهایی که نقره دارند برای هر فردی در هر ماهی ۴۰ درهم، و از اشخاصی که طلا دارند برای هر فردی در هر ماهی ۴ دینار، و گندم ۲ مد، و در مصر، از هـر فردی اردی (لباس مخصوصی بوده است) و پوشاک و سه روز مهمان کردن مسلمانان.

اینها در جایی بود که یهود، نصاری و مجوس شام و یمن و بحرین و مصر، بـه حساب هر فردی جزیه می‌گرفتند. و گاهی می‌شد که به یک شهری یا یک آبادی مصالحه می‌کردند بر اینکه همه اهل ده، پول معینی در سال یا در ماه پرداخت کنند؛ مثلاً یعقوبی می‌نویسد: مسلمان‌ها با اهل حمص صلح کردند به ۱۷ هزار دینار، و از اهل حلب و قنسرین نیز به این مقدار خراج گرفتند. بـاز یعقوبی روایت می‌کند: در سال اول از زمین‌های عراق ۸۰،۰۰۰،۰۰۰  و در سال دوم ۱۲،۰۰۰،۰۰۰  و از مصر در سال اول فـتـح ۱۴،۰۰۰،۰۰۰ دینار خراج گرفتند، و با شهر برقه به ۱۳،۰۰۰ دینار صلح کردند و از بصره در هر سال بین ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ دینار خراج می‌گرفتند.

اینها همه در جایی بود که کار را با صلح برگزار کنند. و اما اگر می‌جنگیدند و غالب می‌شدند، اموال کفار را به غنیمت، و زن‌ها و بچه‌هایشان را به بردگی می‌گرفتند؛ مثلاً در جنگ قادسیه به هر فرد سواره ۱۴۰۰۰ و به پیاده ۷۱۰۰ دینار رسید. اینها مختصری بود، از عایدات مسلمانان در هنگام فتوحات زمان عمر و ابوبکر.

حالا نظری هم به اندوخته عده‌ای از اشراف کنیم:

مسعودی می‌گوید: زمان مرگ زبیر او ۵۰،۰۰۰ دینار طلا و ۱۰۰۰ اسب و ۱۰۰۰ غلام و ۱۰۰۰ کنیز و قطعات زیادی باغ و زمین از خود به ارث گذاشت! و طلحه، خانه معروف خود را در کوفه بنا کرد، او در عراق هر روز هزار دینار یا بیشتر عایدی داشت. و در ناحیه « سرات» بیشتر از ایـن عایدات داشت و در مدینه خانه‌ای از آجر و گچ درست کرد.

«عبدالرحمن بن عوف» خانه‌ای بنا کرد؛ و در طویله ۱۰۰ اسب و ۱۰۰۰ شتر داشت، و پس از مرگ یک چهارم دارایی او به ۸۴۰۰۰ رسید. و «سعد بن ابی وقاص» عمارتی در عقیق ساخت؛ و «زید بن ثابت» در هنگام مرگ به اندازه‌ای طلا و نقره داشت که با تبر می‌شکستند، غیر از اموال دیگر و مزارع و باغات که ۱۰۰،۰۰۰ قیمت داشت. «یعلی بن منبه» بعد از مرگ خود ۵،۰۰۰،۰۰۰ دینار نقد داشت، علاوه بر دیون و مطالباتی که از مردم داشت و به ۱۰۰،۰۰۰ رسید.

پس از رحلت پیغمبر(ص) خالد با آن سوابق به ریاست لشکر، معاویه به حکومت شام، عمربن العاص به حکومت مصر، مغیره به حکومت کوفه، و ابوهریره به حکومت بحرین و یعلی‌بن منبه به حکومت یمن منصوب شدند. اینها در زمان عمر به این مقامات نایل گشتند اما باز از عمر ترسی داشتند، و چندان که هوس داشتند به آرمان خود نرسیدند.

در زمان عثمان کار بالا گرفت، عبدالله بن عامر، عبدالله بن سعد بن ابی سرح، سعید بن العاص، ولیدین عقیه، بسر بن أرطاه، مروان و سمره بن جندب، زیاد و نظایر اینها بر مردم مسلط شدند تا این که یزید روی کار آمد که زیاد و ابن زیاد و عمر بن سعد و مسلم بن عقیه و امثال اینها بر جان و مال مسلمانان تسلط پیدا کردند و اعمال هر یک از اینها صفحات تاریخ بشریت و تاریخ عالم اسلامی را سنگین و سیاه کرده است.

جنگ علیه عدالت امام علی(ع)

عایشه، طلحه و زبیر، که جزو محرکان علیه عثمان بودند همین که دیدند امام علی(ع) روی کار آمد و برخلاف رویه عمر، امتیازها را لغو کرد و برخلاف انتظار از پول و مقامات حکومتی محروم شدند.

و از طرفی، معاویه به همه عمال عثمان و به طلحه و زبیر نامه‌ها نوشت و وعده داده که امام علی(ع) را از میان برداشته و آنها را خلیفه کند. لذا طلحه، زبیر و عایشه علم مخالفت برافراشتند و از مدینه به مکه و از مکه به بصره حرکت کردند و دست‌آویزی جز خون و پیراهن عثمان پیدا نکردند. نقشه آنها این بود که معاویه در شام و طلحه و زبیر در عراق و یعلی بن منبه و امثال او در یمن کار را یک سره کنند و امام علی(ع) در محاصره واقع شود!

در واقع اجتهاد صحابه، اختلاف طبقاتی و تسلط عمال ستمکار را به وجود آورد. در نتیجه عثمان مقتول شد و بهانه‌ای به دست آنهایی که خلفای پیشین سر کار آورده بود و از صحابه و عدول و مجتهد بودند، افتاد تا جنگ صفین و عاقبت جنگ نهروان را برپا کردند.در واقع اجتهاد صحابه، اختلاف طبقاتی و تسلط عمال ستمکار را به وجود آورد. در نتیجه عثمان مقتول شد و بهانه‌ای به دست آنهایی که خلفای پیشین سر کار آورده بود و از صحابه و عدول و مجتهد بودند، افتاد تا جنگ صفین و عاقبت جنگ نهروان را برپا کردند.

شهادت امام علی(ع) به دست خوارج، نتیجه نهروان بود که آن هـم زاییده جنگ صفین بود. پس شهادت امام علی(ع) نیز مولود تغییر نظام تصمیم‌گیری و سپس نظام اقتصادی جامعه است.

 

 

 

اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده آغاز می‌شود

مالک شریعتی گفت: سامانه پارلمان مجازی برای انتشار عمومی آراء نمایندگان آماده شده و اجرای آزمایشی شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده آغاز می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«اجرای داوطلبانه ‎شفافیت آرای نمایندگان:

با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت ایشان، تاکنون حدود ۳۰ نماینده آرای مستند خودرا از IT مجلس دریافت کرده‌ایم واین آمار به تدریج درحال افزایش است.

به همت دکتر بحرینی، سامانه “پارلمان مجازی” برای انتشار عمومی آرا آماده شده است.

گرچه از اول مجلس برخی همکاران نظیر ‎روح الله نجابت بطور پیوسته آرای خود را در سایت شخصی منتشر کرده و اخیرا ‎علی خضریان نیز انجام داده است، قرار اکثر جمع ما این است که کاری هماهنگ انجام شود؛ لذا اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان ان‌شاءالله از هفته آینده آغاز می‌شود.»

شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که مجلس یازدهم از نخستین روز‌های آغاز به کار خود قول تحقق آن را به مردم داد. نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را با عنوان شفافیت آرای نمایندگان تهیه کرده و پس از تصویب کلیات آن قرار شد به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد. اما علی رغم گذشت حدود یکسال و اندی از آغاز به کار مجلس یازدهم خبری از این طرح نشد.

تعدادی از نمایندگان نیز از تعلل در رسیدگی به این طرح انتقاد کرده و در نامه‌ای به هیات رئیسه خواستار در دستورکار قرار گرفتن این طرح شدند. در طول این مدت برخی از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به طرح‌ها و لوایح مهم در صفحات مجازی یا سایت شخصی خود منتشر کردند.

اخیرا نیز طرحی با عنوان شفافیت قوای سه گانه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که موجی از انتقادات را به دنبال داشت و حتی برخی از نمایندگان نیز بر این باور هستند که بررسی این طرح شفافیت آرای نمایندگان را به حاشیه خواهد راند.

اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده آغاز می‌شود

اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان از هفته آینده آغاز می‌شود

نظر مراجع تقلید درباره کودک همسری چیست؟

لیلا اصلانی
نظر مراجع تقلید درباره کودک همسری چیست؟

تاخیر در ازدواج دختران از منظر فقه و سیره معصومان و علما جایز نیست. ازدواج هم مانند هر مرحله دیگر از زندگی زمانی مناسب دارد که بی توجهی به آن دیر یا زود گریبان یک جامعه را می‌گیرد، اما همان‌طور که دیرکرد در این امر و و رسیدن دختران مجرد به سنین بالا توصیه نمی‌شود، ازدواج پیش از موعد و در دوران کودکی و ناقصی عقل و بلوغ نیز از نظر آیات و مراجع عظام تقلید نفی شده است.

در هفته‌ای که گذشت برخی رسانه‌های فارسی زبان غربی آمار اغراق شده‌ای از ازدواج و بارداری در کشور را مطرح کردند. شاخص‌های متعددی برای متاهل شدن دختران در سنین کم وجود دارد که فقر مالی و فرهنگی و پایبندی به رسوم قدیمی و غلط از مهم‌ترین آن ها به حساب می‌آیند. با وجود پررنگ بودن این شاخص‌ها در برخی از استان‌های پر جمعیت کشور، بر خلاف آن چه رسانه‌های معاند به تبلیغ آن می پردازند ازدواج در سنین کودکان از منظر بسیاری از علمای تراز اول شیعه و مراجع تقلید امری است که وجهی ندارد و باید از آن حذر کرد. برخی از علما در فتوای‌شان حتی شرایط روحی این کودکان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند و اجبار کودکان به ازدواج را امری نادرست دانسته و از جامعه بانوان خواسته‌اند در مقابل این نوع تعدیات بایستند. در ادامه نظر صریح تعدادی از مراجع عظام تقلید درباره ازدواج و بارداری در سنین کم را مرور می‌کنیم.

*** آیت الله خامنه‌ای

وا داشتن کودکان کم سن و سال به ازدواج حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست. قانون باید با این امر مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این تعدیات ایستادگی کنند.

*** آیت‌الله مکارم شیرازی

برای ازدواج تنها بلوغ جسمی کافی است. بلوغ عقلی باید جایگزین بلوغ جسمی شود. (ایشان همچنین به تغییر در شرایط اجتماه و فرهنگ و رسوم اشاره کرده اند و فرمودند: « از زمانی که مادربزرگ های ما در سن ۹ سالگی ازدواج می‌کردند مدت‌ها گذشته و شرایط تغییر کرده است.»

*** آیت‌الله صافی گلپایگانی

به طور کلی اختیار ازدواج با خود دختر و ولی شرعی اوست. الزام افراد به ازدواج در سنین کم و خاص فی نفسه وجاهت شرعی ندارد. والله العام.

*** آیت‌الله نوری همدانی

اگر دختر «بالغه» و «رشیده» باشد با اجازه پدرش می‌تواند ازدواج کند.

 *** آیت‌الله علوی گرگانی

نظر مراجع تقلید درباره کودک همسری چیست؟

اگر چه در دستورات دینی، تاخیر در ازدواج دختران نهی شده است و زود ازدواج کردن پسندیده است، لکن اگر ازدواج دختران در سنین نزدیک به بلوغ موجب ایجاد عوارض اجتماعی شده و ضرر آن از نفع آن بیشتر باشد منع حکومتی به عنوان حکم حکومتی شارع مانعی ندارد. گرچه ازدواج در سنین پایین با اجازه خود دختر و والدین ایشان باطل نیست.

 

 

 

استانهای برتر کنکور معرفی شدند

خراسان جنوبی در ردیف استان‌های دوم پذیرش کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه استان‌های قزوین، خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، مازندران و آذربایجان شرقی در ردیف استان‌های دوم پذیرش کنکور هستند، گفت: استان‌های تهران، البرز، سمنان و یزد در رده اول میزان قبولی‌ها در کنکور قرار دارند.

دکتر عبدالرسول پورعباس  در نشست با عوامل اجرایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در استان قزوین، گفت: بر مبنای نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ استان‌های تهران، البرز، سمنان و یزد در رده اول میزان قبولی‌ها در کنکور قرار دارند که در این میان استان یزد با ۱۸.۹ درصد قبولی استان اول است.

وی با بیان اینکه استان قزوین از استان‌های رده دوم در میزان پذیرش کنکور است، اضافه کرد: قزوین در کنار استان‌هایی مثل خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، مازندران و آذربایجان شرقی در ردیف استان‌های ردیف دوم قرار دارد و از نظر میزان قبولی‌ها از میانگین کشور بالاتر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد وضعیت داوطلبان استان قزوین در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ گفت: استان قزوین در بخش پذیرش از طریق آزمون با ۱۳.۲۶ درصد در رده ۱۱ کشوری قرار دارد و با توجه به اینکه میانگین کشور ۱۲.۲۹ درصد است، از این میانگین یک درصد بیشتر در دانشگاه‌ها پذیرش داشته است. در حوزه پذیرش بر مبنای سوابق تحصیلی قزوین با میزان پذیرش ۳۱.۶۷ درصد استان چهاردهم کشور است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت داوطلبان استان قزوین در پذیرش رشته‌های گروه علوم ریاضی و زبان‌های خارجی مناسب نبوده است، گفت: در گروه علوم ریاضی و فنی قزوین با ۲۷ درصد قبولی استان بیست‌وپنجم کشور است و این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش استان سرمایه‌گذاری خوبی در این رشته انجام نداده است. ضمن اینکه در گروه علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری تعداد صندلی‌ها از داوطلبان بیشتر است؛ یعنی برای ۲۵۰ هزار صندلی ۱۵۰ هزار داوطلب داریم و ۱۰۰ هزار صندلی خالی مانده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، وی ادامه داد: همچنین در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی وضعیت استان قزوین مطلوب نیست و با ۱.۵ تا ۲ درصد قبولی رتبه ۳۰ میزان قبولی‌ها را در اختیار دارد که در این بخش قم و سمنان استان‌های اول و دوم هستند. استان قزوین در میزان پذیرش و قبولی رشته‌های گروه علوم تجربی با ۱۰.۴۶ درصد رتبه ۱۴ کشور را دارد و بالاتر از میانگین کشوری قبولی دارد، اما در گروه علوم انسانی وضعیت استان از بقیه رشته‌ها بهتر است و رده نهم میزان قبولی‌های کشوری را در اختیار دارد.

 

 

 

 

یارانه به کشورهای همسایه به خاطر ارزانی آرد!

یارانه ای که به جای رسیدن به سفره اقشار آسیب پذیر به سبب ارزانی کالا، قاچاق شده و به آن سوی مرزها می رود.

 

با وجود چندنرخی بودن قیمت گندم و اختلاف چشمگیر نرخ خرید تضمینی با گندم یارانه ای و همچنین بازار آزاد شاهد سوء استفاده و توزیع خارج از شبکه، جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور و قاچاق به آن سوی مرزها هستیم که با تداوم شیوه فعلی تخصیص ارز به گندم و نان رانت و فساد در این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته فعالان بخش کشاورزی؛ سالهاست که گندم یارانه ای به بخش صنف و صنعت همچون صنایع ماکارونی، شیرینی، شکلات و بیسکویت داده می شود که منافع آن به جیب تعداد معدودی از افراد می رود، درحالیکه تخصیص ارز به گندم و نان با هدف حمایت از مصرف کننده صورت می گیرد.

این پایان ماجرا نیست چرا که در فضای مجازی مجوز نانوایی همچون مجوزهای واحدهای مرغداری و دامداری خرید و فروش می شود که اگر این مجوز فروشی همان برگه کاغذ باشد چیزی جز رانت و فساد و امضای طلایی نیست و برای پایان دادن به این موضوع راهی جز تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان گندم، آرد و نان وجود ندارد.

البته مطرح شدن تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان گندم، آرد و نان به معنای حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه یارانه ای در قالب ارز ترجیحی به مصرف کنندگان تخصیص داده می شود به طوریکه اعتباری به ازای سوئیچ هر کارت ملی ( سرپرست و اعضای خانوار) پیش بینی شده است و در مقابل با اجرایی شدن این طرح دیگر شاهد خروج پنهان آرد یارانه ای در قالب صادرات ماکارونی، شیرینی و شکلات یا هدر رفت مقدار قابل توجهی نان یا افزایش واردات ناشی از تخصیص ارز ترجیحی نیستیم.

فروش آرد در نانوایی ها مجاز نیست!

گزارش های میدانی نشان می دهد که واحدهای نانوایی هر کیلو آرد را با قیمت ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتری عرضه می کنند، درحالیکه جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی می گوید که هیچ واحدنانوایی مجاز به فروش آرد نیست.

به گفته او؛ با توجه به هدر رفت چشمگیر نان، کاهش کیفیت نان تولیدی، کم فروشی و آگهی فروش مجوز واحد نانوایی در فضای مجازی، طبخ نان برای برخی واحدهای دامداری و قاچاق آرد به آن سوی مرزها سیاست تغییر تخصیص ارز هر چه سریع تر باید اتفاق بیفتد تا علاوه بر جلوگیری از خروج پنهان آرد یارانه ای، دورریز نان هم بواسطه ارتقای کیفیت افزایش یابد.

تغییر شیوه حمایت از مصرف کننده بساط رانت و فساد را جمع می کند

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با خرید و فروش مجوز در فضای مجازی این انگیزه ایجاد می شود که با قیمت های اعلامی افراد وسوسه شوند و از رانت در بحث آرد و گندم استفاده کنند.

به گفته او، هم اکنون چند نرخ در حوزه گندم داریم به طوریکه یک گندم یارانه دار ۶۶۵ تومان، گندم نیمه آزاد۹۰۰ تومان و گندم صنف و صنعت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

با داغ شدن بحث خرید و فروش مجوز در فضای مجازی بسیاری از خریداران تشویق به دریافت امتیازات می شوند، البته نه با این هدف که نان کیفی بپزند بلکه به دلیل سوء استفاده از رانت در بحث آرد و گندم و نان استفاده می کنند.

ایمانی می گوید: واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می کنند، درحالیکه در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می شود که با احتساب آرد یارانه دار تنها یک عده سود می برند‌. همچنین چه نظارتی بر قیمت شیرینی و شکلات صادراتی و عرضه در بازار داخل صورت می گیرد.

سالهاست که به بخش صنف و صنعت آرد یارانه ای داده می شود، درحالیکه اگر ارز حاصل از صادرات ماکارونی به ارز ترجیحی تبدیل نشود، چه ضرورتی دارد که به بخش صنف و صنعت همچون ماکارانی و شیرینی و شکلات گندم یارانه ای داده شود.

او آزاد سازی نرخ آرد و نان و پرداخت یارانه به مصرف کنندگان را تنها راه حل پایان دادن به رانت و سوء استفاده و افزایش کیفیت نان اعلام کرد.

 ریشه خرید و فروش مجوز واحدنانوایی در فضای مجازی چیست؟

آقای محمد جواد خاکزاد مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: خرید و فروش مجوز در فضای مجازی کار درستی نیست، اما علت اصلی فروش مجوز واحد نانوایی، دامداری و مرغداری مواد اولیه و نهاده یارانه دار است.

خاکزاد می گوید: در شرایط کنونی دولت به سبب حمایت از اقشار آسیب پذیر، مواد اولیه ارزان قیمت در اختیار تولیدکننده قرار می دهد، درحالیکه مصرف کننده سودی عایدش نمی شود و تنها واسطه گران منتفع می شوند.

تغییر شیوه حمایت از مصرف کنندگان آرد و نان به سیاست های دولت بستگی دارد، اما در شرایط کنونی به بدترین نحو این حمایت صورت می‌گیرد چرا که زمینه را برای سودجویی افراد فراهم کرده است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به تورم های اخیر، پرداخت یارانه به کالاهای اساسی همچون نان و محصولات پروتئینی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک ضرورت به شمار می رود که با این وجود پرداخت یارانه مستقیم به تولیدکننده یا مصرف کننده به سوء استفاده ها پایان می دهد.

او خرید و فروش مجوز به معنای کاغذ در فضای مجازی را بیانگر فروش امضاهای طلایی و رانت می داند، درحالیکه فروش مجوز واحد ساخته شده به افراد دارای صلاحیت ایرادی ندارد.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آرد و نان براین باورند که مجوز واحد نانوایی با در نظرگرفتن صلاحیت حرفه ای فرد و مکان مشخص باید داده شود، در غیراین صورت مشکلاتی همچون خرید و فروش مجوز در فضای مجازی را به همراه دارد که علت اصلی مجوز فروشی ها در این‌حوزه ناشی از پرداخت یارانه به آرد است که با استمرار شیوه فعلی تخصیص ارز کماکان شاهد انحراف و توزیع خارج از شبکه، قاچاق گندم و آرد و جایگزینی گندم تولیدی به عنوان خوراک دام‌خواهیم بود.

گزارش از آزاده محبی

 

 

 

 

 

سپهبد محمدولی قرنی، اولین شهید ترور

شهید سپهبد محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران یک ماه پس از استعفا در منزل خود توسط گروهک فرقان به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، انقلاب اسلامی با تمام سختی‌ها و موانعی که پیش روی خود می‌دید، اما در نهایت در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی رسید و دشمنان که از پیروزی انقلاب مردمی ایران هراسان بودند، در اولین اقدامات خود به فکر ترور افراد شاخص و تأثیرگذاری لشکری و کشوری که بین مردم شناخته شده بودند، افتادند؛ لذا گروه فرقان جزو گروه‌هایی بود که افرادی نظیر استاد مرتضی مطهری، مهدی عراقی، محسن بهبهانی، قاضی طباطبایی، دکتر مفتح و سرلشکر قرنی را به‌دلیل آنکه تأثیر بسیاری در به ثمر رسیدن انقلاب داشتند، به شهادت رساند.

چندی پیش بود که با رویکرد شناخت بیشتر شهید محمدولی قرنی، سوم اردیبهشت در تقویم با عنوان روز شهادت سرلشکر قرنی به ثبت رسید، بنابراین با فرا رسیدن سالروز شهادت سرلشکر قرنی که اتفاقاً اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخستین شهید از شهدای ترور در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، مروری بر اقدامات این شهید والامقام کرده‌ایم.

محمدولی قرنی در سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد و به‌دلیل اینکه پدرش را که یکی از مدیران مخابرات بود در سن ۱۰ سالگی از دست داده بود، لذا زندگی سخت و دشواری را در کنار مادرش سپری کرد. وی بعد از گذراندن دوران ابتدایی تحصیل، در دوران متوسطه وارد مدرسه نظام که مربوط به افراد ارتشی بود، شد. قرنی بعد از طی تحصیلات مقدماتی در مدرسه نظام، در سال ۱۳۰۹ وارد دانشگاه افسری ارتش شد.

یکی از اقداماتی که قرنی را در آن دوران سر زبان‌ها انداخته بود، نقش داشتن در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. قرنی در آن دوران فرمانده نظامی تیپ گیلان بود و همه جا حرف از دست داشتن قرنی در کودتای ۲۸ مرداد بود که وی در اسفند سال ۱۳۳۶ به اتهام طرح و برنامه‌ریزی کودتا علیه رژیم پهلوی درحالی که در مقام فرمانده رکن دوم ارتش بود، بازداشت و روانه زندان شد. جرائم قرنی به اندازه‌ای بود که صحبت از اعدام وی در محافل شد، اما با وجود اقداماتی که این فرد در ماجرای کودتا انجام داده بود، در نهایت به سه سال حبس و اخراج از ارتش محکوم شد.

یکی از وظایف رکن دوم ارتش، حفاظت از افرادی بود که در آن دوران به ایران می‌آمدند. در آن دوران آمریکا پول‌های کلانی را برای سرلشکر زاهدی می‌فرستاد تا زاهدی نیز حقوق کارکنان رکن دوم ارتش را بدهد، اما زاهدی پول‌ها را به حساب خود در سوئیس واریز می‌کرد و قرنی هم که از این موضوع با خبر بود، گزارشی از این اقدامات را تهیه کرده و به همراه برخی از افسران ناراضی، به فکر کودتا افتاد.

قصد شهید قرنی در آن دوران اجرای کودتایی علیه رژیم پهلوی با حمایت آمریکا بود، اما با لو رفتن برنامه‌ها این اتفاق رخ نداد که برخی از نظامیان در آن دوران عامل لو دادن اطلاعات به رژیم پهلوی را کشور آمریکا اعلام کردند. برخی معتقد بودند که آمریکا این اقدام را برای نشان دادن حسن نیتش به محمدرضا پهلوی انجام داده است.

این شهید والامقام بعد از اینکه از زندان آزاد شد و با علل لو رفتن عملیات آشنا شد، تغییر موضع داد و با نزدیک شدن به افرادی نظیر آیت‌الله طالقانی (ره) و آیت‌الله میلانی (ره) به فردی مذهبی و انقلابی تبدیل شد و به اذعان مقامات ارتشی که در کاخ سلطنتی شاه مشغول بودند، قرنی به دیواری در برابر اقدامات رژیم پهلوی تبدیل شد. اقدامات قرنی در کنار آیت‌الله طالقانی (ره) و افراد شاخص دیگری که در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم تلاش می‌کردند، منجر به بازداشت مجدد وی توسط ساواک شد. قرنی در این برهه نیز به سه سال حبس محکوم شد و بعد از گذراندن دوران محکومیت، از نظر مالی در تنگنا قرار گرفت و از طرفی، تمام رفت و آمدهایش توسط ساواک کنترل می‌شد.

نکته جالب در زندگی شهید قرنی این بود که این فرد در دوران رژیم پهلوی به درجه سرلشکری رسید، اما بعد از پی بردن به اقدامات ضد اسلامی محمدرضا پهلوی، به این درجه اعتنایی نداشت. همین مورد منجر شد تا از لحاظ مادی با مشکلات سنگینی مواجه شود.

سپهبد قرنی با اینکه تحت کنترل بود، اما از تلاش برای نشان دادن چهره زشت و اقدامات ظالمانه رژیم پهلوی به مردم دریغ نکرد و بعد از اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید. قرنی با حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و از طرفی به‌دلیل اقدامات انقلابی که در دوران مبارزه با ساواک و رژیم پهلوی داشت، بعد از انقلاب به عضویت در شورای انقلاب در آمد. اما عمده فعالیت قرنی در ارتش بود و اولین چالش آن‌ها ناآرامی‌هایی بود که بعد از انقلاب در کردستان به‌وجود آمد که ارتش با درایتی که داشت، توانست اوضاع کردستان را کنترل کند.

همزمان با اقدامات ارتش در سراسر کشور، سازمان مجاهدین خلق و منافقین در پی تضعیف ارتش و به نوعی، نامناسب جلوه دادن چهره این نیروی انقلابی بین مردم برآمدند و همین موضوع منجر شد تا گروه‌های مخالف نظام به فکر از میان برداشتن سپهبد قرنی بیافتند و در نهایت این فرد انقلابی که اقدامات مناسبی را در راستای منسجم کردن ارتش بعد از انقلاب اسلامی داشت، به دست گروه فرقان در منزلش ترور و به شهادت رسید. البته اقدامات حزب توده نیز در ترور این شهید قابل توجه بود، چراکه سپهبد قرنی تلاش بسیاری برای مقابله با اقدامات حزب توده انجام داده بود و طبیعی بود که آن‌ها نیز به فکر ترور وی باشند.

روایت محسن شجاعی، راننده و محافظ سپهبد قرنی که تنها شاهد ماجرا بوده، از نحوه ترور ایشان توسط اعضای گروه فرقان در کتاب «مرزبان؛ زندگی‌نامه شهید قرنی» این گونه آمده است: «یک روز متوجه شدم یک گروه نقاش به خانه ایشان آمده تا جاهایی از منزل را رنگ کند. به نقاش گفتم شما که دارید اینجا کار می‌کنید، مواظب باشید که یک‌وقت در حیاط را باز نکنید. کُلتم کنارم بود و لب حوض نشسته بودم. یکی از نقاش‌ها روی نردبان بود و دیگری هم داشت نقاشی می‌کرد. یک پسربچه هم همراهشان بود که سطل‌ها را تمیز می‌کرد.

سپهبد قرنی یک سینی چای آورد. گفتم این‌ها که بالا نشسته‌اند، مدام دارند ما را کنترل می‌کنند؛ منظورم کسانی بودند که از بالکن یکی از اتاق‌های هتل واقع در روبه‌روی خانه مشرف بودند.

قرنی گفت: تو چقدر به این‌ها گیر می‌دهی. حدود ساعت ۹ صبح بود، همین‌طور که داشتیم چای می‌خوردیم در خانه را زدند، تا من بلند شوم که در را باز کنم، پسربچه‌ای که کمک نقاش‌ها بود، بی‌اختیار دوید و در را باز کرد. تا من بیرون برسم، یکی از فرقانی‌ها، اسلحه کلاشینکف را زیر گلویم گذاشت. کُلتم که کالیبر ۴۵ داشت را از من گرفت و با ضربه‌ای خشابش را بیرون پراند و خشاب را گوشه باغچه انداخت و کُلتم را پرتاب کرد طرف دیگر حیاط.

مهاجمین مرا هُل دادند و به رویم رگبار بستند، من هم اشهدم را خواندم و به دیوار چسبیدم. فقط مدام می‌گفتم تو را به خدا به تیمسار کاری نداشته باشید، آدم خوب و خیرخواهی است. گفتند ساکت شو حرف نزن و بعد داخل خانه دویدند. دو تیر شلیک کردند و سوار موتور شدند و به سرعت از محل رفتند.

دو گلوله به سینه و پای قرنی اصابت کرده بود. پیکر وی با وانتی به بخش جراحی بیمارستان مهر منتقل شد، اما سرلشکر قرنی چند لحظه بعد از انتقال به بخش جراحی درگذشت.»

بر اساس این گزارش، سپهبد قرنی با اینکه در دوران رژیم پهلوی به درجه سرلشکری رسیده بود، اما وقتی شاهد ظلم‌هایی بود که محمدرضا پهلوی علیه مردم داشت، مقابل آن‌ها نیز درآمد؛ لذا مهمترین ویژگی شهید قرنی مقابله با ظلم و تلاش برای رفع مشکلات مردم و گسترش تفکر انقلابی در کشور بود، که متأسفانه توسط گروه فرقان و به دست منافقی به نام «حمید نیکنام» به شهادت رسید.

سرهنگ زمانی از امرای ارتش درباره شهید قرنی گفته است: «می‌دانید که حضرت امام خمینی (ره) از هیچکس بی‌جهت تعریف نکرده‌اند، تنها کسی را که نزدیک ۱۰ بار از او تعریف کرده‌اند تیمسار قرنی بوده است. وقتی به شهادت رسید و پیکر او را به بهشت زهرا (س) می‌بردند که دفنش کنند، من همه کاره مراسم بودم. امام (ره) به یکی از مقامات روحانی می‌فرمایند او را یک راست به قم ببرید و در صحن حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌الله حائری یزدی (ره) دفن کنید».

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*