اخبار خراسان جنوبی/ سه اثر جهانی خراسان جنوبی بیشترین گردشگر نوروزی را داشتند

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی خبر داد:

گذشت ۶۰ میلیارد ریالی شاکیان زندانیان جرائم غیر عمد خراسان جنوبی

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال از شکات زندانیان جرائم غیر عمد خراسان جنوبی گذشت رضایتمندانه اخذ شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  در اولین جلسه هیأت امنا ستاد دیه خراسان جنوبی تعداد ۱۲ پرونده با میزان بدهی ۷۸ میلیارد و ۷۴۵ میلیون ریال مورد بررسی قرار گرفت.

غلامرضا حسین پور مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه که این پرونده‌ها شامل ۵ زندانی بدهی مالی، ۷ نفر مهریه است، گفت: بر اساس جلساتی که با شاکیان این پرونده‌ها داشته‌ایم مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ شد.

وی با اشاره به اینکه باقیمانده بدهی مددجویان از طریق اعسار، تسهیلات بانکی و کمک‌های مردمی ستاد دیه تأمین خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۷۰ زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های خراسان جنوبی هستند که در تلاش هستیم با کمک خیرین نیک اندیش زمینه آزادی آنان از زندان را فراهم کنیم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی بیان‌کرد: سال جاری نیز همانند سنوات قبل جشن گلریزان جهت کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد در ماه مبارک رمضان در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

حسین پور یادآور شد: جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد خراسان‌جنوبی در روز ۲۷ فروردین ماه ساعت ۱۷ در محل سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار خواهد شد.

قضاوت داوران جوان طبسی در لیگ دسته دوم کشور/۷

قضاوت داوران جوان طبسی در لیگ دسته دوم کشور

داوران جوان طبسی، مسابقه فوتبال لیگ دسته دوم کشور را قضاوت و داوری می کنند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، بر اساس ابلاغ فدراسیون فوتبال محمد علی یعقوبی و فرشاد مالک به عنوان داور چهارم و کمک داور ، مسابقه فوتبال تیم های نیرو زمینی تهران و سپیدرود رشت از سری مسابقات لیگ دسته دوم کشور را قضاوت می کنند.

آغاز رقابت تیرانداز خراسان جنوبی در مسابقات جهانی برزیل/۷

نجمه خدمتی امروز در مرحله مقدماتی مسابقات جهانی برزیل به رقابت خواهد پرداخت.

وزرشکار خراسان جنوبی امروز در ماده تفنگ و در مرحله مقدماتی بانوان از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به رقابت خواهد پرداخت.

امیرمحمد نکونام، مهیار صداقت و هادی قره‌باغی در بخش آقایان و همچنین الهه احمدی، نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده و فاطمه امینی در بخش بانوان تیراندازان ما در این ماده هستند.

مسابقات جهانی ۲۰۲۲ برزیل از ۲۰ الی ۳۰ فروردین با حضور بیش از ۱۸۰ ورزشکار از ۲۸ کشور جهان در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار می‌شود.

 

اطلاعیه جذب سرباز معلم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱
آموزش و پرورش استان برای سال تحصیلی آینده سرباز معلم جذب می کند
آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ سرباز معلم جذب می کند . باطلاع آن دسته از متقاضیان طرح سرباز معلم می رساند ثبت نام از متقاضیان از تاریخ ۲۲ فروردین ماه آغاز و تا تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ صرفاً جهت تدریس در رشته های مورد نیاز مناطق محروم و نیمه برخوردار و با توجه به موارد ذیل انجام می پذیرد. لذا متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نسبت به ثبت نام اولیه اقدام نمایند .

– ثبت نام اولیه از طریق مراجعه داوطلبان به سایت اینترنتی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و از تاریخ۲۲فروردینآغاز خواهد شد .

–    ثبت نام صرفاً برای فارغ التحصیلان دارای مدرک تحصیلیلیسانس و فوق لیسانس صورت می پذیرد. (مدرک تحصیلی معادل قابل قبول نمی باشد.)

– ارائه اصل برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آنها ( ۱ / ۴ / ۱۴۰۱ ) باشد در زمان ثبت نام الزامی است.

– جذب و بکارگیری معلمان وظیفه، صرفاً در کلاسهای درسی و واحدهای آموزشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته امکان پذیر می باشدلذا بکارگیری افراد مذکور در بخش های اداری، مدارس مناطق شهری و مرکز استان امکان پذیر نخواهد بود.

 –  اگر مشمول قبلاً درخواست معافیت پزشکی و یا تحصیلی کرده باشد سازمان وظیفه عمومی اعزام وی را لغو نموده و لذا از لیست سرباز معلم کنار گذاشته می شود لازم است این افراد در مهلت ثبت نام نسبت به ابطال درخواست معافیت اقدام نمایند .

–  امریه آموزش و پرورش شامل کسرخدمت نخواهد شد و مدت خدمت دو سال کامل می باشد ، همچنین پس از پذیرش امکان ترخیص جهت ادامه تحصیل وجود ندارد . ( درخصوص موارد ذکر شده از داوطلبان تعهد اخذ خواهد شد)

–    ادامه اشتغال معلمان وظیفه پس از اتمام خدمت، غیرمجاز می باشد و انجام خدمت ضرورت هیچگونه حق استخدامی برای افراد ایجاد نمی کند.

–   ثبت نام به معنای پذیرفته شدن نیست و پذیرش نهایی بعد از انجام مصاحبه ، گزینش و کسب امتیاز لازم مشخص خواهد شد. ( اعلام نتیجه نهایی از طریق سامانه اینترنتی اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد بود).

–   اعزام پذیرفته شدگان جهت گذراندن دوره  آموزشی نظامی به مراکز اعلام شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح در تاریخ ۱ / ۴ / ۱۴۰۱  انجام خواهد گرفت .

–   مهلت ثبت نام به هیچ وجه تمدید نخواهد شد .لذا پیشنهاد می شود داوطلبان متقاضی در اسرع وقت نسبت به ثبت نام اقدام نموده و ثبت اطلاعات خود را به روزهای آخر موکول ننمایند .

ضمناً کلیه مراحل بعدی از طریق سایت اداره کل آموزش و پرورش استان و کانال اطلاع رسانی نرم افزار « بله » در آدرس های ذیل اطلاع رسانی خواهد شد.

سایت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی :            https://skh.medu.ir

کانال اطلاع رسانی در پیام رسان «بله» : https://ble.ir/estekhdam_skh

کانال اطلاع رسانی در پیام رسان «ایتا» :                   https://eitaa.com/estekhdam_skh

لینک ثبت نام:                    Http://Eform.skedu.ir/notifysarbaz

در دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با فرماندار شهرستان درمیان عنوان شد

ضروت فرهنگ سازی در دوران کودکی برای مقابله با آسیب های اجتماعی/۷

 

دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با فرماندار شهرستان درمیان

مدیر کل کانون پرورش فکری استان طی سفر خود به شهرستان درمیان با مهدی فرجامی فر فرماندار این شهرستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمیدی در دیدار با مهدی فرجامی‌فر فرماندار شهرستان درمیان، ضمن تبریک انتصاب وی ، گزارشی از برنامه‌های کانون در خدمات رسانی به کودکان ونوجوانان نقاط شهری و روستایی این شهرستان مرزی استان ارایه کرد و گفت: در حال حاضر مرکز فرهنگی و هنری ثابت کانون به مخاطبان خود در سطح شهر اسدیه مرکز این شهرستان خدمات رسانی می‌کند و دو کتاب‌خانه سیار کانون نیز به حدود ۴۰ روستای این شهرستان خدمات فرهنگی، هنری و ادبی کتاب محور ارایه می کنند.

حمیدی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، توجه به برنامه‌های دینی و مذهبی، امانت کتاب و برنامه‌های کتاب محور، فراهم شدن زمینه حضور کودکان و نوجوانان در رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری در سطح استان، ملی و بین المللی، برگزاری انجمن های مختلف هنری و ادبی، اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه پیشگری از آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌های کانون عنوان کرد.

در ادامه فرجامی نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از برنامه‌های کانون در این شهرستان، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مسایل فرهنگی گفت: اگر بتوانیم از سنین پایین در حوزه‌های مختلف فرهنگ سازی کنیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد و شاهد بسیاری از انحرافات نخواهیم بود.

وی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی بر انجام فعالیت‌های کتاب محور، تشویق و ترغیب کودکان ونوجوانان به مطالعه کتاب تاکید کرد.

خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی سرما و طوفان به بخش کشاورزی/۲

خسارت سرمازدگی و طوفان گرد و خاک در دو ماه گذشته به بخش کشاورزی خراسان جنوبی ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلام کرد: این مقدارخسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی سرما و طوفان به کشاورزی خراسان جنوبی خسارت در اسفند پارسال و فروردین امسال به دلیل وقوع کاهش محسوس دمای هوا در ۱۱ شهرستان که سبب وقوع یخبندان و خسارت به باغات و محصولات زراعی استان شد برآورد شده است.

میرجلیلی افزود: بیشترین خسارت سرما و طوفان گرد و خاک به بخش باغات و بویژه محصولات عناب، انار و پسته، زردآلو، آلو،  سیب و گلابی و در بخش زراعی به محصولات گندم، جو و یونجه وارد شد.

 

غرق‌شدن کودک ۱۰ ساله در فردوس/۴

کودک ۱۰ ساله در استخر شهدای بیدسکان شهرستان فردوس غرق شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: کودک ۱۰ ساله در حال بازی کردن در لبه استخر بدون حصار پایش لیز می‌خورد و در داخل استخر سقوط می‌کند که در پی نجات او پدر و مادرش هم به داخل استخر رفته ولی به علت عدم مهارت در شنا متأسفانه پدر و مادر هم گرفتار و در آستانه غرق شدن بودند.

فولادی از نجات پدر و مادر توسط فرد حاضر در صحنه به‌وسیله طناب خبر داد و افزود: متأسفانه در این حادثه کودک غرق شده و جسد وی با طناب از داخل استخر بیرون کشیده شد.

وی با تأکید بر اینکه استخرداران باید از حفاظ استخر خود اطمینان پیدا کنند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، افزود: همچنین خانواده‌ها با توجه به فصل گرما و تابستان اجازه شنا در مکان‌های خطرناک را به کودکان ندهند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

 

سه اثر جهانی خراسان جنوبی بیشترین گردشگر نوروزی را داشتند

سه اثر جهانی خراسان جنوبی بیشترین گردشگر نوروزی را داشتند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به ورود بیش از سه میلیون گردشگر به این استان در نوروز ۱۴۰۱ گفت: روستای خراشاد، باغ و عمارت اکبریه و قنات بلده فردوس که از آثار ثبت جهانی در خراسان جنوبی هستند در صدر پذیرش گردشگر نوروزی قرار گرفتند.

حسن رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: همچنین جاذبه‌های طبیعی مثل ژئوپارک طبس، روستاهای خرو، چشمه مرتضی علی، روستای پلکانی یا ماسوله کویر نهبندان، باغستان فردوس و مجتمع آبگرم یا آب درمانی هلال فردوس جزو مکان‌های گردشگر پذیر و پربازدید بودند.

وی گفت: نوروز امسال ۹ هتل، ۸۱ اقامتگاه بوم‌گردی و ۱۶ مهمانپذیر در این استان پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به حجم سفرهای نوروزی و ورود گردشگر در تعطیلات نوروزی ضریب اشغال مراکز اقامتی در خراسان جنوبی به بیش از ۸۰ درصد رسید.

وی افزود: با توجه به کنترل کرونا و واکسیناسیون گسترده قبل از نوروز پیش‌بینی می‌شد که ابتدای سال نو با موج گسترده سفرها مواجه شویم به‌ویژه اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌هایی بود که از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان مقصد سفر معرفی و به مردم توصیه شد که به این استان سفر کنند لذا این موضوع افزایش سفرهای نوروزی را در پی داشت.

رمضانی گفت: شهرستان‌های فردوس، طبس و بیرجند که کریدور ارتباطی بین چند استان کشور هستند با موج گسترده ورود گردشگران مواجه شدند و ورود گردشگر به استان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد  و معیشت جوانان محلی و گردشگری منطقه کمک می‌کند.

وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی سفرهای نوروزی اظهار داشت: مواردی مثل اسکان، راهنمای گردشگری، برگزاری تور و حمل و نقل از خدمات گردشگری است که باعث ایجاد آورده اقتصادی برای جامعه میزبان می‌شوند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی گفت: از طرفی بعد از گذشت ۲ سال که محدودیت‌های کرونایی را داشتیم با افزایش تقاضای سفر مواجه بودیم و افزایش نشاط اجتماعی با سفر کردن بین مردم به‌وضوح دیده شد که امیدواریم این موضوع آغاز راهی برای معرفی بیشتر استان خراسان جنوبی و جذب گردشگران داخلی و خارجی در طول سال باشد.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های بالایی که خراسان جنوبی در میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد، فروش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان صنایع دستی در این ایام و اشتغال غیرمستقیم در حوزه گردشگری از اثرات مثبت و سازنده ورود گردشگر و مسافر بوده است.

رمضانی درباره نواقص و کمبودهای این حوزه گفت: با توجه به اینکه امسال شاهد سونامی سفر بودیم بخش عمده گردشگران و مسافران در چادرها و کمپ‌های موقت اسکان داشتند لذا کمبود سرویس بهداشتی به‌ویژه در پارک‌ها و کمپ‌های اسکان محسوس بود و نیاز است شهرداری‌ها در این زمینه بیشتر توجه داشته باشند.

وی عنوان کرد: آنچه قابل توجه است همگرایی دستگاه‌های اجرایی استان در ارتباط با ستاد اجرایی خدمات سفر بود که باعث شد خدمات‌رسانی و میزبانی از مسافران و گردشگران ورودی با همه ظرفیت و توان و به‌صورت اخلاق‌مدارانه انجام شود تا مسافران خاطره خوشی از سفر به خراسان جنوبی داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی لغو برخی پروازهای فرودگاه بیرجند در نوروز امسال را یکی از نواقص اساسی عنوان کرد و گفت: لغو زیاد و تعداد محدود پروازها به نوعی بر ورود گردشگر به استان تاثیر گذاشته است.

باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت (مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان)، قنات بلده فردوس و روستای خراشاد چهار اثر ثبت جهانی خراسان جنوبی هستند.

این استان ۹۷۸ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست میراث ملی دارد.

 

 

 

 

برداشت گل محمدی در سربیشه/۲

یک هفته‌ای می‌شود که در ۱۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سربیشه، فرشی صورتی از گل‌های محمدی پهن شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان چند روزی است که برداشت گل‌های خوشبوی محمدی در شهرستان سربیشه آغاز شده است.

اول صبح که می‌شود، خانواده‌ها به صورت جمعی برداشت گل محمدی را آغاز می‌کنند و تا پیش از ظهر این کار ادامه دارد.

رایحه خوش گل‌های محمدی در کنار کار جمعی خانواده ها، شور و نشاط خاصی دارد و باعث خوشحالی هر انسانی می‌شود.

پیچیدن بوی خوش گل های محمدی در گلستان های سربیشه

یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه می‌گوید: یکی از دلایلی که سبب خوشبو بودن گل‌های محمدی در این منطقه شده است، آب و هوای مطبوع و ملایم است.

او می‌گوید: گل‌ها را هم به صورت غنچه و هم به صورت باز برداشت می‌کنیم و یکی از شیرینی‌های کار، جاری بودن ذکر صلوات بر لبان برداشت کنندگان است.

این کشاورز سربیشه‌ای می‌گوید: علاوه بر این که گل‌های تازه را برای گلاب گیری استفاده می‌کنند، گل‌های محمدی را خشک می‌کنند و از آن‌ها برای اسپند دود کردن استفاده می‌شود.

او گفت: برخی از افراد نیز گل‌های خشک شده را به صورت پودر در می‌آورند و در چای و یا ماست می‌ریزند تا عطر و بوی خوبی پیدا کند.

حمایت از بهره برداران گل محمدی 

امیرآبادی زاده رئیس مرکز جهاد کشاورزی مود گفت: به دلیل آب و هوای منطقه، گل‌های سربیشه زودتر از بقیه جا‌ها آماده برداشت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در اراضی شیب دار و دیم کشت کرد.

زرگری مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: برای حمایت از افرادی که قصد راه اندازی باغات گل محمدی دارند، پارسال ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

او گفت: در صورتی که امسال نیز کسی متقاضی باشد، با تسهیلات کم بهره از او حمایت می‌شود.

زرگری گفت: تا پایان اردیبهشت برداشت گل محمدی در شهرستان ادامه دارد و ۱۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی سربیشه زیرکشت گل محمدی است.

 

 

استاندار در دیدار با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشورخواستار شد:

اهتمام بنیاد مسکن برای بهسازی مسکن در خراسان جنوبی/۳

استاندار خراسان جنوبی اهتمام ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در بهسازی مسکن در استان خراسان جنوبی را خواستار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در دیدار با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد حوادث و سوانح طبیعی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن به ویژه در مناطق روستایی استان، اهمیت بسزایی دارد.
وی با تقدیر از اقدامات بنیاد مسکن در استان،ادامه داد: در برخی مناطق خراسان جنوبی، افراد بضاعت کافی برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن را ندارند، لذا لازم است در این خصوص راهکارهای ویژه ای تعریف شود.
به گفته وی؛ با رایزنی های صورت گرفته، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) بهسازی برخی از این واحدها را متقبل شده لذا انتظار ما از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم این است که به این موضوع ورودی جدی داشته باشد.
استاندار در ادامه از بافت های تاریخی ارزشمندی که در برخی از مناطق روستایی استان وجود دارند، گفت و تصریح نمود: احیا و بهسازی این بافت های تاریخی می تواند به رونق گردشگری در مناطق روستایی منجر شود.
دکتر قناعت ضمن تشکر از اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بهسازی بافت تاریخی برخی روستاها از جمله فورگ در شهرستان درمیان، متذکر شد: این خدمات بایددر دیگر مناطق روستایی نیز توسعه یابد.
وی با اشاره به مشکلات روستاهای حاشیه شهر بیرجند، احداث پل روستای امیرآباد را از مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: به جهت اهمیت موضوع می طلبد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روند اجرای این پل را تسریع نماید.
به گفته وی؛ اعتبارات این پروژه به صورت مشارکتی توسط بنیاد مسکن و استانداری تأمین خواهد شد.
استاندار در ادامه کمبود قیر رایگان را از مسایلی عنوان کرد که باعث کندی روند اجرای پروژه های عمرانی در روستاها شده و اظهار داشت: بر اساس مصوبات سفر شما و مهندس فتاح برای حضور در مراسم کلنگ زنی پروژه مسکن محرومین در خراسان جنوبی، مقرر شد بنیاد مسکن درآسفالت راه های روستایی استان ، دهیاری ها را همراهی کند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه از توجه این حوزه به مناطقی از جمله خراسان جنوبی گفت و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در ساخت و احداث مسکن محرومین، از استان های پیشرو در کشور می باشد.
نیکزاد با اشاره به برنامه های بنیاد مسکن در زمینه احیای بافت های تاریخی در مناطق روستایی، تصریح نمود: در روستاهایی از جمله فورگ در شهرستان درمیان در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و برای اجرای پروژه های مشابه در دیگر روستاهای دارای بافت با ارزش آمادگی لازم را داریم.
وی تقویت ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن استان را از اقدامات مؤثر این نهاد عنوان کرد.
به گفته وی؛ ۷۰ درصد درآمدهای حاصل از فروش اراضی بنیاد مسکن در روستاها، در همان مناطق هزینه می شود.

 

 

 

 

فرماندار نهبندان در دیدار با رئیس بنیاد برکت:
نهبندان را شهرستان بدون بیکار معرفی می کنیم/۲

فرماندار نهبندان گفت: آمادگی داریم نهبندان را کارگاه عملیاتی اشتغال و شهرستان بدون بیکار معرفی کنیم.

به گزارش شبستان «ابوالفضل ایروانی» در دیدار با رئیس بنیاد برکت، اظهار کرد: بحث مناطق کمتر توسعه یافته نیازمند مشارکت تمام نهادها است.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه اگر امروز نیازمند توسعه زنجیره دام هستیم، نیاز به مشارکت همه دستگاه ها داریم، افزود: برای تسهیل گری نیازمند مشارکت ها هستیم و همه باید زنجیروار در کنار هم قرار بگیرند و ما هم از بنیاد برکت که در راستای توسعه شهرستان مرزی گام بر می دارد، استقبال می کنیم.

ایروانی تصریح کرد: باید گلوگاه ها را برای اجرای پروژه ها در موعد مقرر شناسایی کنیم و موانع سر راه را رفع کنیم.

وی یکی از کارکردهایی که دستگاه های اجرایی انجام می دهند را تسهیل گری عنوان کرد و گفت: رهبری امسال را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرده اند که واژه های کلیدی و موثر هستند که باید تبیین کنیم که  نهبندان باید چه برنامه ای را برای تحقق شعار سال باید پیش رو داشته باشد.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه آمادگی داریم نهبندان را کارگاه عملیاتی اشتغال معرفی کنیم و بگوییم شهرستان بدون بیکار است، افزود: این مهم نیاز به برند سازی دارد.

ایروانی تصریح کرد: رهبری سال ۷۸ به نهبندان سفر کرده اند و تاکیداتشان بر این است که باید موضوع و صدای نهبندان را به گوش مسئولان در سطح ملی برسانیم که راهکار آن برگزاری جشنواره ها است.

وی ضمن تاکید بر رفع موانع فعالیت های مرزی نهبندان، ادامه داد: گلوگاه های مرزی باید بازگشایی شود، در حال حاضر واردات دام در حال انجام است، امسال تقاضا داریم ظر ف چهار ماه آینده مشکلات شناسایی شوند.

 

 

 

 

مدیر عامل شرکت آذین چرم خاوران مطرح کرد؛

قطب تولید چرم مصنوعی شرق کشور بر مدار رونق تولید و صادرات

وفادار گفت: کارخانه چرم مصنوعی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند چند سالی میشود احداث شده، سالانه ۳ هزارتن تولید دارد و در شرق ایران زبانزد است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، تأمین و ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی در سطوح مختلف در سطح کشورو در بخش اقتصادی است از سویی دیگر با توجه به شعارسال از سوی مقام معظم رهبری با تأکید بر نگاه توأمان بر تولید، دانش بنیان،اشتغال آفرین امری ضروری است که در این راستا موضوع فعالیتهای مولد و اشتغال با کیفیت سرلوحه برنامه ریزان در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قرار دارد.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با داشتن مزیت‌هایی از جمله نزدیکی به بازار افغانستان و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی زمینه سودآوری بیشتری را برای واحدهای اقتصادی مستقر در این منطقه ایجاد می‌کند. تنها کارخانه چرم مصنوعی در شرق کشور نیز با توجه به این مزیت‌ها چند سالیست در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند راه‌اندازی شده است.

چرم مصنوعی، جایگزینی مناسب برای چرم طبیعی

چرم مصنوعی کاملاً از مواد مصنوعی تشکیل شده و به نسبت چرم طبیعی کم‌هزینه‌تر است. شاید به همین علت جایگزین مناسبی برای چرم واقعی است. این محصول صفر تا صد در کارخانه به متراژ وضخامت متنوع تولید میشود.

چرم مصنوعی را می‌توان بر اساس مدل‌های ساده و طرح‌دار از هم تفکیک کرد. امروز این مواد بسیار فراگیر شده‌اند و بخش اعظمی از بازار تولیدات وابسته و یا منسوب به چرم مثل کیف، کفش، لباس و ، مبلمان، اثاثیه منزل و روکش داخل خودرو را در بر گرفته است.

دلایل استفاده از چرم مصنوعی

پایین بودن قیمت تمام شده چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی باعث میشود تا تمامی محصولات چرمی تولید شده نیز از قیمت پایین تری برخوردار باشند لذا این امر سبب می‌شود تا تمام قشرهای جامعه بتوانند از تمام محصولات چرم مصنوعی بهره مند شوند.

مصطفی وفادار مدیر عامل شرکت آذین چرم خاوران در گفت و گو با خاورستان، با بیان اینکه شرکت آذین چرم خاوران تنها تولید کننده چرم مصنوعی در شرق کشور است که با سرمایه حدود ۳۰ میلیارد تومان از سال ۹۸ در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد:درحال حاضر ۲۰نفردر این شرکت اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه شرکت آذین چرم خاوران تولید کننده انواع چرم مبلی،کیفی،کفشی،خودرویی ولباسی است، افزود:با توجه به اولویت صادرات،بیشتر فروش محصولات این کارخانه در بازارهای داخلی وعلاوه بر آن بازارکشورهای افغانستان،پاکستان وعراق مشتری تولیدات ما هستند.


مدیر عامل شرکت آذین چرم خاوران بیان کرد:امسال با توجه به شعار سال یکی از برنامه های شرکت آذین چرم خاوران اجرای طرح توسعه است تا بتوانیم بازارهای صادراتی را پاسخگو باشیم.

وفادار عنوان کرد: در این مجموعه محصولات با هر طرح و رنگی که مشتریان سفارش دهند تولید می‌شود و علاوه بر آن چرم مصنوعی تولیدی در این مجموعه از کیفیت بالایی برخوردار است آن گونه که از لحاظ کیفیت می‌تواند با بسیاری از کارخانه‌های با سابقه کشور رقابت کند.

وی با بیان اینکه شرکت تولیدی و صنعتی آذین چرم خاوران واقع در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع و با بیش از ۶ هزار متر مربع زیربنا و با اتکا به ماشین آلات پیشرفته و به روز با بالاترین تکنولوژی و همچنین با بهره گیری از نیروهای فنی و تولیدی مجرب و متعهد با بیش از ۲۶ سال سابقه کاری، قادر به تولید انواع چرم مصنوعی، چرم مصنوعی کیفی، کفشی، مبلی، لباسی، روکش صندلی، خودرویی، تبلیغاتی و دیوارکوبهای چرمی مورد نیاز بازار حرفه ای داخل وخارج کشور است.

مدیر عامل شرکت آذین چرم خاوران گفت: شرکت آذین چرم خاوران برآن است تا با تکمیل و توسعه خطوط تولیدی خود به بزرگ ترین قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور تبدیل شود.

وفادار اظهار کرد: شرکت آذین چرم خاوران با انجام تولیدات بسیار متنوع و با کیفیت، رضایت مشتریان را هدف اصلی خود میدهد.

وی افزود: مقاومت و کیفیت محصول از مشخصه های بارز یک محصول چرمی است که این مجموعه از بدو تاسیس تمام توان خود را در تولید کالایی با کیفیت به کار گرفته است تا بتواند مشتریان را از لحاظ تنوع و کیفیت مرتفع نماید.

مدیر عامل شرکت آذین چرم خاوران با بیان اینکه هدف اصلی آذین چرم خاوران تولید با کیفیت و رضایتمندی مشتریان است، گفت: چرم مصنوعی ارزانتر از چرم طبیعی است؛ چرم مصنوعی در صورت لک شدن به راحتی پاک می‌شود و در صورتیکه چرم طبیعی پاک کردن آن دردسرهای زیادی دارد و همچنین چرم مصنوعی از نظر نگهداری نیاز به شرایط و مکان خاصی ندارد اما چرم طبیعی نیاز به نگهداری بالا و منظمی دارد که درصورت عدم نگهداری صحیح پوست آن خشک میشود و برای دوام بیشتر باید هر سال با روغن مخصوص چرب شود.

وفادار عنوان کرد: چرم مصنوعی علاوه بر عدم استفاده از پوست حیوانات، نسبت به مواد شیمیایی حساسیت کمتری دارد و به محیط زیست آسیب کمتری میرساند.

وی خاطرنشان کرد: تولید سالانه این کارخانه  ۳ هزارتن است.

 

 

آیین‌ها ماه رمضان در «بشرویه»/ طبل‌نوازی؛ سنتی کهن و بیدارگر

بشرویه یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی بوده که آیین‌های مختلفی را در ماه مبارک رمضان مانند طبل‌نوازی، شیپورزنی، شب‌خوانی و غیره در آن اجرا می‌شود.

آیین‌ها ماه رمضان در «بشرویه»/ طبل‌نوازی؛ سنتی کهن و بیدارگر

به گزارش فارس، شهرستان بشرویه یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی بوده که فرهنگ ویژه خود را دارند و ماه رمضان در شهرستان بشرویه با فرهنگ‌ها و سنت‌های خاص مردم این خطه آغاز می‌شود.

آیین طبل‌نوازی در ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌های دیرینه در بشرویه بوده که به همت جوانان این منطقه هنوز هم در این ماه پر فضیلت اجرا می‌شود.

«حسین اسدی‌مقدم» دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و مدیر موزه خصوصی بشرویه در رابطه با آیین‌های اجرایی در این شهرستان ویژه ماه مبارک رمضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: آیین طبل‌نوازی در ماه رمضان در این شهرستان به دوره صفویه و قاجاریه بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه طبل‌نوازی در ماه رمضان به منظور بیداری مردم و آگاهی آن‌ها از زمان سحر برای طبخ غذا و آماده شدن برای سحری خوردن اجرا می‌شود، گفت: در گذشته در سه نوبت طبل نواخته می‌شد ولی در حال حاضر در دو نوبت طبل توسط طبل‌نوازان زده می‌شود که ریتم و آهنگ هر طبل متفاوت است.

مدیر موزه خصوصی بشرویه ادامه داد: طبل اول دو ساعت مانده به اذان صبح برای بلند شدن و طبخ غذا و طبل دوم یک ساعت قبل از اذان صبح برای خوردن سحری نواخته می‌شود.

اسدی‌مقدم با اشاره به اینکه همراه با نواختن طبل شیپور نیز زده می‌شود، گفت: شیپوری که این مراسم با آن در بشرویه انجام می‌گیرد مربوط به قدیم بوده و در نظر داریم طبل‌های قدیمی را بازسازی و مورد استفاده قرار دهیم.

 

وی اضافه کرد: گروهی که این آیین را در بشرویه اجرا می‌کنند شامل دو نفر شیپور زن و چهار نفر طبال هستند و بر بام حسینه حاج علی اشرف یکی از حسینه‌های قدیمی این شهر انجام می‌گیرد.

مدیر موزه خصوصی بشرویه ادامه داد: دلیل انتخاب این مکان به گذشته برمی‌گردد که این مکان یکی از بلندترین مکان‌های شهر بوده که حتی در روستاها و زمین‌های کشاورزی اطراف شهر تا فاصله حدود ۱۰ کیلومتری نیز صدای طبل به گوش می‌رسیده است.

اسدی‌مقدم با اشاره به اینکه رسوم دیگری نیز در این شهرستان در ماه رمضان از جمله شب‌خوانی و به گفته افراد محلی شوخوانی است، تصریح کرد: با نواخته شدن طبل اول افرادی آغاز به خواندن شعرهایی در مدح حضرت علی(ع) و مناجات با خداوند با سبک قدیمی می‌کردند و تا لحظه اذان صبح این شب‌خوانی ادامه داشت.

وی ادامه داد: آیین شوخوانی با مداحی‌های معمولی متفاوت بوده و بسیار جان‌سوزانه‌تر است و در گذشته هر مسجد و تکایا در این شهر گروهی را برای اجرای این آیین داشته است.

مدیر موزه خصوصی بشرویه یکی دیگر از رسوم این شهر در ماه رمضان را نان روزه واکنی عنوان کرد و بیان داشت: تعدادی زمین در داخل شهر برای روزه‌گشایی مردم وقف شده و صاحبان و مستأجران این زمین‌ها موظف‌اند به اندازه عایدات و اجاره این زمین‌ها نان تهیه در اختیار روزه‌داران قرار دهند.

اسدی‌مقدم ادامه داد: در گذشته نان تهیه شده به درب منازل مردم برده می‌شده اما در حال حاضر این عایدات به نانوایی‌ها داده شده تا در یک روز خاص از مردم برای گرفتن نان پول گرفته نشود.

وی با بیان اینکه اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی قنبر(غلام حضرت علی(ع)) که مربوط به شب‌ها ۱۹ و ۲۱ رمضان بوده در گذشته در بشرویه انجام می‌شد، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر این سنت تعطیل شده و به دنبال احیای دوباره آن هستیم.

 

 

 

بهره‌مندی ۷۵۱ دانشجو از دوره‌های مهارت‌آموزی در خراسان‌جنوبی

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: ۷۵۱ دانشجو در سال ۱۴۰۰ در مراکز مدیربت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، یک مهارت را فرا گرفتند .

بهره‌مندی ۷۵۱ دانشجو از دوره‌های مهارت‌آموزی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «حسن کامرانی‌فرد» سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه‌های استان در ۴۴ دوره مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای ۱۰۸ هزار و ۴۳۷ نفر ساعت آموزش مهارتی را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد مراکز جوار دانشگاهی استان رشد خوبی داست و از دو مرکز هم اکنون به  ۷ مرکز رسیده، بیان داشت: در این مراکز تعداد ۲۴ مربی درون‌سازمانی و ۷ مربی برون‌سازمانی کار آموزش را عهده‌دار  بوده‌اند.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی از اجرای عملکرد ۱۴۲ درصدی مهارت‌آموزی دانشجویان در سال ۱۴۰۰ یاد کرد و گفت : با توجه به از سرگیری آمورش‌های حضوری انتظار رشد ۵۰ درصدی در همه گروه‌های هدف مهارت‌آموزی در سال ۱۴۰۱ را داریم.

۷۵ روستا میزبان اجرای دوره‌های مهارتی

کامرانی‌فرد مطرح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک و ۳۹۴ نفر از ساکنین مناطق روستایی عشایری و مناطق محروم مرزی استان در ۷۷ دوره آموزشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در قالب ۳۱۲ هزار و ۴۱۵ نفر ساعت آموزش را فرا گرفتند.

وی مطرح کرد: در راستای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق روستایی، عشایری و محروم مرزی در سال ۱۴۰۱ سند نیازسنجی آموزشی در شهرستان‌ها با همکاری اداره‌کل امور عشایر استان تنظیم شده تا افزایش ۵۰ درصدی برگزاری دوره‌های آموزشی در این گروه هدف محقق شود.

سرپرست اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی شناسایی استعدادهای برتر روستایی و کارآفرینان این حوزه را پس از برگزاری دوره‌های مهارتی از اقدامات ویژه برای این گروه هدف ذکر و گفت: برای فراگیر شدن آموزش‌های مهارتی در سطح استان از ظرفیت نهادهای حمایتی و خیرین مهارتی کمک خواهیم گرفت.

 

افزایش ۵ درصدی ورود مرسولات اینترنتی به استان/۲-۳

الهامی از افزایش ۵ درصدی ورود مرسولات اینترنتی به خراسان جنوبی خبر داد.

 

مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای فرودین امسال تاکنون ۳ هزار و ۳۰۰ خرید اینترنتی به استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵ درصد افزایش یافته است.

او گفت: ۵۳ هزار و ۵۰۰ مرسوله پستی از ابتدای فروردین تاکنون از خراسان جنوبی به سایر استان‌های کشور ارسال شده و بیشترین مرسولات ارسالی به خارج از کشور صنایع دستی بوده است.

الهامی گفت: در خواست هم استانی‌ها در خصوص خرید از شرکت کویر تایر حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ حلقه تایر بوده که از طریق پست توزیع شده است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: در دو هفته ابتدایی فرودین امسال بیش از ۵۰۰ سفارش درخواست کالا‌های تنظیم بازار توسط هم استانی‌ها ثبت شده است.

 

 

 

برگزاری اردوی مشترک کشتی فرنگی نونهالان در بیرجند/۷

اردوی مشترک تیم‌های کشتی فرنگی بیرجند، امیدیه و جایران خوزستان به میزبانی شهرستان بیرجند آغاز شد.

رئیس هیات کشتی استان گفت: این اردو از امروز دوشنبه ۲۲ تا ۲۵ فروردین ماه در سالن شهید کوشه‌ای بیرجند برگزار می‌شود.
سروری افزود: این اردو در رده سنی نونهالان (زیر ۱۵ سال) با حضور ۳۵ نفز از منتخبین تیم کشتی فرنگی خراسان جنوبی و دو تیم از خوزستان با هدف آمادگی تیم استان برای مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود.

 

 

 

پیشرفت ۹۵درصدی پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند /۲-۳

پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند 95درصد پیشرفت دارد

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند با پیشرفت ۹۵ درصدی در حال انجام است.

 عظیم طهماسبی اظهار داشت: پروژه یاد شده علیرغم مشکلات مالی با حمایت ستاد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: عملیات ساخت موتورخانه پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند به پایان رسیده و پس از برگزاری مناقصه خرید، نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتور پروژه مذکور نیز صورت خواهد پذیرفت.

طهماسبی افزود: عملیات انتقال تاسیسات زیربنایی پروژه نیز در حال انجام است که به زودی به پایان خواهد رسید.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند با پیشرفت ۹۵ درصدی هم اکنون در مرحله نصب شیشه‌ها است که پس از پایان ترمینال تجهیز و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

طهماسبی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود پروژه یاد شده در سه ماه دوم سال جاری آماده افتتاح و بهره‌برداری شود.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار پس از افتتاح و بهره‌برداری ترمینال جدید، ترمینال قدیم فرودگاه وارد فاز بهسازی خواهد شد.

 

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی:

دومین دوره پویش اهدای خون “مهر سرخ” در خراسان جنوبی برگزار میشود/ ۷ لغایت ۱۵ ماه مبارک رمضان

مهدی زاده گفت: دومین دوره پویش اهدای خون با عنوان “مهر سرخ” با هدف اهدای خون در تمامی شبهای ماه مبارک رمضان از هفتم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی برگزار میشود.

کامبیز مهدی زاده مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، از برگزاری دومین دوره پویش اهدای خون با عنوان “مهر سرخ” همزمان با ماه مبارک رمضان در خراسان جنوبی خبر داد.

وی افزود: باتوجه به نیاز مستمر به فرآورده های خونی در ایام سال و با توجه به کاهش دریافت خون در ماه مبارک رمضان بر آن شدیم تا در قالب پویش مهر سرخ از هم استانی ها در اقصی نقاط استان دعوت کنیم در این امر خیر در ایام ماه مبارک رمضان شرکت کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: معمولا در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه اغلب مردم در روزه داری به سر میبرند، محدودیت هایی قبل از افطار برای دریافت خون وجود دارد.

مهدی زاده عنوان کرد: اما بعد از افطار مشکل و محدودیتی برای دریافت خون نیست.

وی با بیان اینکه در لیالی قدر با تراکم اهداکنندگان مواجه هستیم و در سایر شبها با کاهش مراجعه، اظهار کرد: پویش مهر سرخ از هفتم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار در پایگاه های انتقال خون استان اجرا میشود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: به دلیل اینکه فرآورده های خون مدت زمان طولانی قابل نگهداری نیست به همین دلیل در قالب پویش مهر سرخ از هم استانی ها دعوت میشود تا در شبهای ماه مبارک رمضان بعد از افطار ثابت و سیار خون گیری در اقصی نقاط استان مراجعه و در این امر خیر شرکت کنند.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: اختتامیه این پویش همزمان با جشن شام ولادت امام حسن مجتبی (ع) خواهد بود.

بر این اساس خادمیاران دبیرخانه خدمت رضوی خراسان جنوبی نیز چهارشنبه ۲۴ فروردین ساعت ۲۲ تا ۲۴ با حضور در میدان ابوذر شهر بیرجند؛ کانتینر سازمان انتقال خون با اهدای خون به بیماران نیازمند در پویش مهر سرخ شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/۱۲۷

 

 

 

سهمیه روغن خراسان جنوبی از  مرزی خارج می‌شود/۲-۳

جرجانی گفت: میزان درصد جذب روغن در شهرستان نهبندان و سربیشه در سال گذشته نشان می دهد که بخشی از سهمیه اختصاصی استان از شهرستان‌های مرزی خارج می‌شود.

جرجانی با اشاره به جذب اقلام تنظیم بازار در سال گذشته تصریح کرد: شهرستان بیرجند با توجه به جمعیت آن ۶۲ درصد روغن خوراکی و ۶۳ درصد سهمیه شکر را جذب کرده است.

وی به تفاوت قیمت برخی اقلام در اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: قیمت عدس هشت درصد، نخود خام و لپه چهار درصد، شکر ۳۳ درصد، قند ۳۰ درصد، برنج سفید پاکستانی سه درصد و گوشت گوساله هفت درصد افزایش یافته است.

 

جرجانی بیان کرد: قیمت مرغ چهار درصد، گوجه فرنگی ۱۵ درصد، سیب درختی هشت درصد، خیارسبز ۱۲ درصد، هویج ۱۰ درصد و انواع آهن‌آلات نیز بین چهار تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

 

 

کرونا جان ۳نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار قربانیان این بیماری به هزار و ۴۴۲ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روزقربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۴۲ نفر رسیدند گذشته از ۱۴۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۳۹ بیمار و از ۲۷۶ تست سریع ۷۴ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۴۲۰ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱۳ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بشرویه، ۵۳ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۶ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۴ مورد از سربیشه، ۷ مورد از طبس، ۵ مورد ازفردوس، ۱۵ مورد از قاینات و ۱۴ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان ‌جنوبی خبر داد:
اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبس
فلاحی از اختصاص حدود ۳۰ میلیارد تومان طی دو سال برای ساخت موزه بین المللی استکبار ستیزی صحرای طبس خبر داد.

سرهنگ پاسدار «غلامرضا فلاحی» در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با اشاره به اختصاص حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه ملی و بین المللی اظهار داشت: از این میزان بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در اولین سفر رئیس جمهور به استان و ۱۴ و نیم میلیارد تومان هم در بودجه اعتبارات سال ۱۴۰۱برای ساخت به این پروژه اختصاص یافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان ‌جنوبی با اشاره به پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، این روز را از وقایع عبرت آموز تاریخ عنوان کرد و گفت: پس از شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، ساخت موزه در محل حادثه در دستور کار قرار گرفت.

وی اعتبارات اختصاص یافته در سال ۱۴۰۰ به این پروژه را بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: از این میزان اعتبار تاکنون ۷۰ درصد تخصیص یافته و امید است تا ۳۱ تیرماه مابقی اعتبار نیز برای تسریع کار تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه این پروژه از پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد برخوردار است، گفت: در حال حاضر فونداسیون پروژه ریخته شده و با توجه به شروع پروژه و انتخاب پیمانکار از هفته دفاع مقدس سال گذشته ساخت این موزه بین المللی با قوت در حال اجرا و در بازه زمانی دو ساله به سرانجام می رسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: مابقی بخش‌های موزه صحرای طبس از جمله مجموعه تالار، مرکز نگهداری اسناد، تولید محتوا و… در تعهد موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار گرفته است.

به گفته وی سایر اسناد مانند عکس‌، روزنامه‌های باقیمانده، لاشه هلوکوپتر ها و… پس از واقعه طبس جمع‌آوری شده که پس از اتمام ساخت موزه در تالاری به نام اسناد در معرض دید علاقه‌مندان قرا می گیرد.

فلاحی با بیان اینکه گرامیداشت سالروز شکست آمریکا برای اولین بار به صورت برنامه ای ابلاغی با نگاهی ملی در همه استان ها اجرا می شود، از مشکلات پیش رو به عدم تأمین زیرساخت هایی مانند آب، فیبر نوری و… در این مکان اشاره کرد و گفت: هر ساله به علت برگزاری برنامه به صورت مقطعی مشکل فیبر نوری حل می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به انجام مکاتبات برای رفع مشکل زیر ساخت‌ها با استاندار، ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسئولان مشکل زیرساخت‌ها به صورت دائمی مرتفع شده و با تخصیص اعتبارات به صورت ۱۰۰ درصدی این پروژه در بازه زمانی اعلام شده به سرانجام برسد.

فلاحی درخصوص مسجد شکر گفت: این مسجد زمانی که شهرستان طبس جزو استان یزد بود، ساخته شد و با توجه به امضای موافقت نامه با آستان قدس رضوی تقویت مسایل خدماتی، سرویس های بهداشتی و… آن در دستور کار قرار دارد.

آسمان‌خراش خراسان‌جنوبی در راه آسیایی شدن/۷

آسمان‌خراش طبسی به اردوی آمادگی تیم ملی نوجوان ایران انتخابی مسابقات آسیایی پیوست.

آسمان‌خراش خراسان‌جنوبی در راه آسیایی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، فدراسیون هندبال کشورمان  آسمان‌خراش‌ خراسان‌جنوبی را برای حضور در اردوی آمادگی تیم ملی نوجوانان فراخواند.

ششمین اردوی آمادگی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران تا ۳۰ فرودین‌ماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار می‌شود. در این رویداد ورزشی ملی «احسان قاسمی» بازیکن نوجوانان هندبالیست تیم زغال‌سنگ طبس به‌ عنوان تنها نماینده خراسان‌جنوبی هنرنمایی می‌کند.

در اردوی آمادگی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران ۳۰ ورزشکار برتر زیرنظر مربیان زبده فدراسیون با جدیدترین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های روز آشنا می‌شوند.

آسمان‌خراش‌های فیکس‌ شده‌ هندبال نوجوانان کشورمان در این اردوی آمادگی راهی مسابقات قهرمانی آسیایی شانتو چین می‌شوند.

 

 

 

در کمیته اشتغال بیرجند عنوان شد

تسهیلات اشتغال را به دلالان ندهید/۲

فرماندار بیرجند گفت: بانک های عامل تسهیلات اشتغال را به جای دلالان به افرادی که طرح های اشتغالزا دارند، بپردازند.

 

فاضلی فرد در اولین جلسه کمیته اشتغال امسال شهرستان گفت: دستگاه‌های اجرایی و متولی پرداخت تسهیلات اشتغال، رصد‌های لازم را انجام دهند تا تسهیلات حتما به افراد واجد شرایط پرداخت شود.

او گفت: پیگیری و رصد اشتغال امری حائز اهمیت و بسیار مهم‌تر از پرداخت خود تسهیلات است و از آنجایی که هدف از پرداخت این تسهیلات ایجاد اشتغال و درآمدزایی است باید حتما این مهم محقق شود.

فاضلی فر گفت: بانک‌ها به تفاهم نامه‌هایی که بسته می‌شود پایبند باشند و برای اجرایی شدن و تحقق آن اقدامات لازم را انجام دهند.

فرماندار بیرجند گفت: انتظار می‌رود بانک‌ها از منابعی که در اختیار دارند در جهت ایجاد اشتغال و سوق دادن آن برای تولید استفاده کنند تا منابع و تسهیلات در اختیار دلالان قرار نگیرد.

او در پایان از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان ثابت خواست تا در تمام جلسات کمیته اشتغال شهرستان تا پایان سال شرکت کنند و به ارائه گزارش عملکرد‌های خود بپردازند.

در این جلسه مسئول اشتغال کمیته امداد و مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند به ارائه گزارش عملکرد تسهیلات اشتغال پرداختی در پارسال پرداختند.

پارسال در تعداد تسهیلات پرداختی ۲۱ درصد، در بحث مبلغ پرداختی تسهیلات ۸۲ درصد و از نظر ایجاد اشتغال ۱۶ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۹ داشته ایم.

 

 

 

 

 

تسهیلات اشتغال را به دلالان ندهید

 

 

 

 

 

 

 

رهاورد ۳۰۵ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای آبفای خراسان جنوبی/۳

رهاورد ۳۰۵ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای آبفای خراسان جنوبی

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۳۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تا پایان سال ۱۴۰۲ برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب این استان تصویب شده است.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار اعتبار، ۱۶۰ میلیارد تومان برای پایدارسازی شبکه‌های آبرسانی تمامی شهرهای استان مصوب شده است.

وی بیان کرد: برای رفع مشکل تنش آبی در هشت شهر استان احداث ۱۶ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب با پیشرفت فیزیکی مختلف در دست اجرا داریم، همچنین بازسازی ۱۰ کیلومتر خطوط اصلی در سه شهر خراسان جنوبی برای پایدارسازی شبکه‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهرهای سربیشه، بیرجند و فردوس مصوب شده که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند اختصاص یافته است.

وی افزود: از مجموع ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبارات مصوب طرح‌های فاضلاب استان تاکنون ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

امامی اظهار داشت: در سال مالی جاری ۷۷ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل تنش آبی در شهرهای استان مصوب شده که از این مقدار ۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافته و هزینه شده است.

وی به اعتبارات سال گذشته شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبارات سال گذشته این شرکت ۶۸۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۴۸۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

امامی افزود: بخش عمده‌ای از این اعتبارات و بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به طرح‌های آبرسانی روستایی بوده که نوید تحول ویژه در آبرسانی به روستاهای استان است.

رییس جمهور صبح جمعه (نوزدهم شهریور ۱۴۰۰) به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد خراسان جنوبی شد و در ادامه این سفر یک روزه در مرکز استان حضور یافت.

بنابر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ۲۸۵ طرح پیشنهادی مورد توافق با دستگاه‌های اجرایی در سفر رییس جمهور به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش اعتبارات دولتی و ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی تصویب و نهایی شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ۲۵ اسفند سال گذشته در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، گفت: تاکنون از اعتبارات سفر استانی رییس جمهور به خراسان جنوبی ۷۰۰ میلیارد تومان نقدی به استان تخصیص داده شده است و تا پایان سال به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 

 

 

فرماندار درمیان:

منازل روستایی نامقاوم در شهرستان درمیان مشکل جدی است

منازل روستایی نامقاوم در شهرستان درمیان مشکل جدی است

فرماندار درمیان گفت: سازه‌های نامقاوم و فرسوده روستایی در این شهرستان مشکل جدی است و تلاش بیش از پیش متولیان ساخت مسکن ارزان‌قیمت و مقاوم‌سازی منازل مسکونی ضرورت دارد.

مهدی فرجامی‌فرد روز یکشنبه در دیدار سرپرست بنیاد مسکن شهرستان درمیان و کارکنان این مجموعه به مناسبت سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: میانگین مسکن مقاوم روستایی در شهرستان درمیان ۳۳ درصد بوده که در مقایسه با میانگین کشوری ۵۱ درصد و میانگین استانی ۵۲ درصد، کم است.

وی اظهار داشت: بیشترین نوع مصالح و شیوه ساخت سازه‌ها با مصالح طبیعی و سنتی است و سازه‌های روستایی، پایداری کافی را ندارند.

فرماندار درمیان گفت: از محل تفاهم‌نامه احداث هزار واحد مسکن محرومان در استان با مشارکت بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۴۶۵ واحد برای شهرستان درمیان در نظر گرفته شده که تاکید بر جذب کامل این سهمیه است.

وی افزود: در این زمینه تاکنون ۱۰۵ فقره پرونده تشکیل شده و ۴۷ واحد به مرحله فونداسیون رسیده که باید تلاش مسوولان متولی جذب کامل این سهمیه باشد.

فرجامی‌فرد گفت: حضرت امام خمینی (ره) در همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به عمق محرومیت نقاط دورافتاده و مختلف کشور توجه داشتند و به منظور خدمت‌رسانی به اقشار محروم جامعه بخصوص در نقاط روستایی، حساب ۱۰۰ را در جهت حمایت از آنان افتتاح کردند که تاکنون منشا خدمات زیادی بوده است.

وی اظهار داشت: برای مقابله با زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در شهرستان باید توسط مسوولان با جدیت دنبال شود.

سرپرست بنیاد مسکن شهرستان درمیان هم در این دیدار گفت: سهمیه شهرستان از محل طرح مسکن اقشار کم‌درآمد، ۶۲۰ واحد بوده که ۱۴۳ واحد آن تکمیل شده است.

حسین مسافر افزود: از مجموع ۶۲۰ واحد سهمیه مسکن اقشار کم‌درآمد شهرستان درمیان تاکنون ۵۷۰ واحد به بانک معرفی، ۶۱۱ واحد پی‌کنی و اجرای فونداسیون، ۵۰۸ واحد اسکلت، ۴۰۷ واحد اجرای سقف،۳۳۷ واحد سفت کاری و ۱۴۳ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: از محل تفاهم‌نامه احداث هزار واحد مسکن در استان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان هم سهمیه شهرستان ۴۶۵ واحد است که ۱۰۵ فقره پرونده تشکیل شده و ۴۷ واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

مسافر اظهار داشت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۹ هزار و ۸۱۰ واحد روستایی در شهرستان درمیان داریم که سه هزار  ۲۳۸ واحد بازسازی شده و ۶ هزار و ۵۱۷ واحد فاقد استحکام لازم است.

وی گفت: از محل تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی طرح ویژه ۱۴۰۰ نیز ۳۷۰ نفر سهمیه شهرستان بوده که ۲۷۸ واحد به بانک معرفی شد و ۱۹۴ واحد موفق به انعقاد قرارداد با بانک عامل شده‌اند.

سرپرست بنیاد مسکن درمیان با اشاره به اینکه تاکنون طرح هادی روستایی در ۱۲۰ روستای این شهرستان اجرا شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار  و ۳۰ روستا زیر ۲۰ خانوار هستند و تاکنون تهیه طرح هادی در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان انجام شده است.

وی گفت: تاکنون طرح هادی روستایی در ۵۲ روستا با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

مسافر با بیان اینکه تاکنون ۹ هزار و ۱۷۱ جلد سند روستایی و ۶۷۴ جلد سند شهری صادر شده است افزود: امسال نیز ۲۱۷ جلد سند روستایی و ۳۵ جلد سند شهری صادر شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۳۹۷ قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستاهای شهرستان درمیان واگذار شده و در سال جاری نیز ۲۳۸ قطعه زمین تامین و واگذار شده است.

این مسوول با اشاره به طرح بهسازی بافت با ارزش روستای فورگ که سال ۱۳۸۶ تهیه و در سال ۱۳۸۷ اجرای آن آغاز شد اضافه کرد: تاکنون در زمینه اجرای این طرح هشت میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و در سال گذشته نیز از محل اعتبارات قیر رایگان ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 

 

نیاز فردوس به افزایش اقامتگاه‌های اسکان مسافر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس با اشاره به نیاز شهرستان برای ایجاد اقامتگاه‌های اسکان مسافر، گفت: ۸۰ درصد مسافران نوروزی امسال در کمپ‌های موقت اسکان داده شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله صداقت طالبی ظهر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری شهرستان فردوس در سال جاری اظهار کرد: با توجه به حجم بالای عبور مسافر و بازدید گردشگران از ابنیه های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فردوس، لزوم افزایش اقامتگاه‌های اسکان مسافر در شهرستان احساس شد که باید در این راستا برنامه‌ریزی کنیم.

افزود: در مدت تعطیلات نوروزی ۱۶۹ هزار نفر در سامانه جامع مربوطه ثبت نام و ۲۳۵ هزار نفر از ۷ جاذبه گردشگری شهرستان بازدید کردند.

وی اضافه کرد:: ۸۰ درصد مسافرانی که در شهرستان اقامت داشتند در کمپ‌های موقت اسکان داده شدند که نشان دهنده کمبود در این بخش است که باید به آن پرداخته شود.

صداقت ادامه داد: طرح گردشگری مذهبی و تمرکز زدایی از یک نقطه در بخش بازدید مسافران و گردشگران، حل مشکلات آماری و لزوم ورود شهرداری به عنوان سرمایه گذار از مهمترین مشکلات و خواسته‌ها است که در برنامه کاری امسال قرار دارد.

امام جمعه فردوس نیز در جلسه شورای اداری با تبریک ماه رمضان و گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی گفت: هدف از ارسال پیامبران و ائمه ارتقا اخلاق بشر است.

حجت الاسلام محمد شاکری افزود: در نظام اسلامی باید سنخیتی بین مردم و مسئولان نظام اسلامی باشد که روزه گرفتن یکی از آنهاست.

وی اظهار کرد: اگر قرار بود این سنخیت نباشد نمی‌توانستیم تربیت کنیم و تربیت شویم.

شاکری تاکید کرد: فلسفه روزه درک گرسنگان جامعه و در میان توده مردم بودن هست که چنانچه مسئولی در شرایط زندگی عامه مردم قرار نگیرد و مشکلات آنها را لمس نکند، نمی‌تواند به آنها خدمت صادقانه داشته باشد.

شاکری تاکید کرد: برقراری ارتباط بین مدیران و افرادی که می‌خواهند برای بهبود زندگی آنها برنامه‌ریزی کنیم بسیار مهم است.

حجت الاسلام مصطفی اکبری مسئول ستاد اقامه نماز شهرستان فردوس نیز ساماندهی وضعیت نماز خانه اداره‌ها، آمادگی ستاد نماز برای اختصاص امام جماعت به ادارات، ثبت اطلاعات نماز در سامانه سجاده، لزوم حضور مدیران در نماز جماعات و رونق آن، تشویق و تکریم دست‌اندرکاران اقامه نماز، تشکیل ستاد اقامه نماز جماعت در اداره‌ها و بررسی راهکارهای رونق بیشتر نماز از مهمترین درخواست‌های ستاد اعلام کرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*