اخبار خراسان جنوبی/

 

برگزاری افتتاحیه گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی

افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه بیرجند در این گردهمایی که صبح امروز در دانشگاه بیرجند برگزاربرگزاری افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی شد با بیان اینکه، دانشگاه بیرجند با کمتر از نیم قرن سابقه، میراث دار آموزش عالی در شرق کشور است گفت: یکی از صادرات خراسان جنوبی عرضه فرهنگ و اندیشه ورزی در سایه دانشگاه است.

لامعی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۶۰۴ دانشجو در دانشگاه های مختلف استان در حال تحصیل هستند، افزود: ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو تنها در ۱۰ دانشکده و ۴ آموزشگاه در ۳۴ کد رشته مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: ۴۵۰ طرح پژوهشی، ۱۹ نشریه و ۲ کتابخانه با بیش از ۱۵۰ هزار جلد کتاب از مهمترین عرضه های پژوهشی دانشگاه به حساب می آید.

سرپرست دانشگاه بیرجند به مشارکت فعال این پایگاه علمی در عرصه بین الملل هم اشاره کرد و افزود: انعقاد ۴۰ تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه های کشورهایی چون فرانسه، کره، ترکیه، رمانی نشان از تایید این فعالیت دارد.

لامعی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ رساله مشترک توسط دانشگاه با سایر کشورها درحال جریان است، گفت: در سال جاری هم دانشگاه بیرجند موفق به جذب ۴۰۷ دانشجو غیرایرانی شده است که به دنبال گسترش دایره تعامل خود در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

دبیر شانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی با دستاوردهای آموزشی و پژوهشی و بین المللی رشته زبان و ادبیات فارسی است، گفت: زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک بین کشورهای غرب آسیا است .

سامخانیان با بیان اینکه زبان فارسی فقط یک زبان نیست، افزود: زبان فارسی زبان تمدن بزرگی است که بشریت را  به سوی ارزش های والای انسانی هدایت کرده  و دومین زبان جهان اسلام است.

دبیر همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ما بهترین معارف اسلامی، اخلاقی، فلسفه  زیستن و چگونه زیستن را در این ادبیات داریم، گفت: باوجود بیماری کرونا،ما در این بخش در این همایش با استقبال خوبی روبه رو شدیم .

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مقاله از پژوهشگران دریافت شده است، گفت: ۶۰ داور با ارزیابی این مقالات ۲۶۰ اثر را پذیرفته اند.

سامخانیان با بیان اینکه تعداد مقالات نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است، افزود: این همایش فرصتی، برای دانش افزایی است.

“غلامعلی حداد عادل” رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و “حسین سالار آملی” قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز به‌صورت وبینار در افتتاحیه این همایش سخنرانی کردند.

 

استاندار خراسان جنوبی: کفایت و لیاقت ملاک انتخاب مدیران است

استاندار خراسان جنوبی: کفایت و لیاقت ملاک انتخاب مدیران است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بومی یا غیربومی بودن فرمانداران مطرح نیست بلکه ملاک عمل، کفایت و لیاقت مدیران است که مشکلات مردم را حل کنند.

به گزارش ایرنا جواد قناعت روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان سربیشه که با محوریت تکریم فرماندار و معارفه سرپرست فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: انتخاب فرماندار از اختیارات و وظایف شرعی و قانونی استاندار است و برای انتخاب فرمانداران با نیروهای انقلابی، ستادی و نخبگان تعامل برقرار شده است.

وی گفت: با بررسی جمیع جوانب برای برخی مناطق فرماندار بومی و مناطق دیگر فرماندار غیربومی انتخاب شده و آنچه مهم است، اینکه فرماندار، فرد حزب‌اللهی، پاکدست، سالم، گشاده‌رو، از جنس مردم و کاربلد باشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نهمین فرماندار امروز در استان منصوب می‌شود افزود: تاکنون برای شهرستان‌های زیرکوه، سرایان، بشرویه، درمیان و سربیشه، فرماندار غیربومی شهرستان اما بومی استان انتخاب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه اظهار داشت: فردی به عنوان فرماندار سربیشه انتخاب شده که سابقه خدمت طولانی در حوزه بازارچه‌های مرزی دارد.

قناعت با قدردانی از فرماندار سابق سربیشه به جهت تعاملاتی که با همه اقشار در شهرستان داشته است گفت: آنچه از فرماندار جدید خواسته‌ایم، ادامه همین مسیر است و امیدواریم با تعامل بیشتر و پررنگ‌تر شاهد ایجاد وحدت و یکصدایی در منطقه باشیم.

وی افزود: با وحدت، همدلی و یکصدایی چرخ توسعه سرعت می‌گیرد لذا انتظار می‌رود فرماندار جدید با سعه صدر و گشاده‌رویی پاسخگوی مردم باشد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: فرماندار باید در راستای پیگیری امور شهرستان، تعاملات خود را با ائمه‌ جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونین استانداری و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی توسعه بدهد و فرماندار این دولت باید از جنس مردم باشد.

وی یادآور شد: استقرار فرماندار در شهرستان محل خدمت نیز یک شرط اساسی است لذا ما فرماندار پروازی نداریم.

قناعت به موقعیت شهرستان مرزی سربیشه اشاره کرد و افزود: سربیشه شهری با مردمانی انقلابی است که بزرگان علمی و سابقه تمدنی بالایی دارد.

وی گفت: ظرفیت‌های فراوان از جمله روستاهای شگفت‌انگیز، ذخایر عظیم معدنی و ظرفیت بالای بازارچه مرزی در این شهرستان وجود دارد که باید از آن بیشترین استفاده را کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه مرز ماهیرود از مهمترین مبادی تجاری استان محسوب می‌شود باید همه ظرفیت‌ها در راستای رونق اقتصادی مرز به‌کارگیری شود.

وی به ملاقات اخیر خود با والی فراه اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بین استاندار خراسان جنوبی و والی فراه ملاقاتی صورت گرفت و مذاکراتی انجام شد، بعد از سه سال این ملاقات در بهمن امسال تکرار شد و ما در ماهیرود با ملانور محمد روحانی دیداری داشتیم.

قناعت ادامه داد: بعد از آن هم، نشستی با سرکنسول افغانستان در مشهد و نماینده وزارت خارجه افغانستان در هرات در محل استانداری صورت گرفت و گفت و گوهای خوبی رقم خورد.

وی گفت: آمادگی کامل ما در این نشست‌ها برای توسعه تعاملات و مبادلات تجاری اعلام شده و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت مرز، استفاده بیشتری ببریم.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به تحولات منطقه گفت: نیروهای مسلح، نیروهای انقلابی و مردم درخصوص جنگ بین روسیه و اوکراین موضع مقام معظم رهبری را دارند اما برخی سیاسیون و خواص در سطوح ملی مواضعی دارند که باعث تعجب می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگ به هر شکل بد است افزود: غیر از زمانی که بحث دفاع پیش می‌آید هر کجا جنگ شکل بگیرد ایران مخالف است لذا طبق نظر مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ در اوکراین است.

قناعت گفت: با این حال در نظر داشته باشیم که تجربه ۴۳ ساله انقلاب ثابت کرده آمریکا ام‌الفساد است و برخی از خواص بدانند منافع نظام را نباید فدای هیچ چیزی کرد.

وی ریشه بحران در اوکراین را سیاست‌های استکباری آمریکا برشمرد و گفت: از جنگ بین اوکراین و روسیه باید عبرت گرفت که آمریکا قابل اعتماد نیست.

در این نشست “محمدرضا لکزایی” با حکم استاندار خراسان جنوبی به عنوان سرپرست فرمانداری سربیشه معرفی و از خدمات “محمد محمدی” فرماندار سابق قدردانی شد.

محمدرضا لکزایی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت و بازرگانی، عناوین سرپرست سازمان بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی و رئیس گروه هماهنگی امور بازرگانی، صنایع و معادن دفتر اقتصادی استانداری خراسان جنوبی را در سوابق اجرایی خود دارد.

همچنین استاندار خراسان جنوبی با شماری از مردم شهرستان سربیشه دیدار چهره به چهره داشت و به مشکلات و مطالبات آنها رسیدگی کرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

در مسئله تبیین باید قرارگاهی عمل کرد

دشمن در سخن نرم اما در عمل جنایتکار است

بیرجند- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: استکبار در حرف بسیار نرم سخن می‌گوید ولی در عمل هر کجا که وارد شد جز جنایت و آدم کشی کاری از پیش نبرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح شنبه در نشست ائمه جمعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد دشمن جای جلاد و شهید را عوض کرده است که در جهاد تبیین باید به این موضوعات توجه داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پهلوی ۴۴ هزار روستای شش دانگ را از مردم دزدید و به نام خود کرد، بیان‌کرد: یا این حال با ترفند و کلک می‌خواهند دوران پهلوی را تطهیر کنند و بگویند در آن زمان دزدی نمی‌شده است.

عبادی ادامه‌داد: بعد از انقلاب نیز به راستی آیا انقلابی‌ها و مؤمنین از اموال مردم سو استفاده می‌کنند یا کسانی که نفوذی همان سلطنت طلب‌ها بوده و افکاری مخالف جبهه انقلاب دارند؟

وی گفت: دشمن بعد از پروژه‌ها و ترفندهایی که برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب پیاده کرده است اکنون به سمت نفوذ جریان لیبرال حتی در حوزه‌ها و در همین لباس روحانیت حرکت کرده است و از این جهت باید هوشیار باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: باید برای نسل جدید تبیین کنیم که اگر انقلاب به پیروزی نمی‌رسید و یا در حال حاضر متوقف شود چه بر سر ایران و اسلام می‌آید و با استدلال و منطق این موارد را توضیح دهیم.

عبادی اظهار کرد: استکبار در حرف بسیار نرم سخن می‌گوید ولی در عمل هر کجا که وارد شد جز جنایت و آدم کشی کاری از پیش نبرد.

وی با اشاره به اینکه باید تفاوت حقوق انسان در فرهنگ اسلامی و غربی را برای فرزندانمان تبیین کنیم، بیان‌کردیم، بیان‌کرد: باید پایگاه دشمن در تبلیغات را از کار بیندازیم و در مسائل ایجابی چون معرفی حقوق اسلامی باید مستمر کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: البته این اقدامات باید به صورت کار کارشناسی، دقیق و موضوع بندی شده و با سرعت عمل انجام شود و البته زیر ساخت‌های خوبی برای این کارهای فرهنگی داریم.

 

انتصاب سرپرست مکتبخانه موسیقی خراسان جنوبی/۷

انتصاب مجتبی حسن پور به عنوان سرپرست مکتبخانه موسیقی خراسان جنوبی
طی مراسمی، مجتبی حسن پور به عنوان سرپرست جدید مکتبخانه موسیقی خراسان جنوبی منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم  عنوان کرد: کار در عرصه موسیقی، نیاز به تلاش و حساسیت بالایی دارد تا علاوه بر مرتفع شدن دغدغه هنرمندان، فضا برای توسعه این فعالیت ها نیز فراهم شود.

وی با بیان این که راه اندازی مکتبخانه بستر را برای فعالیت و احیای هنرهای بومی بخصوص موسیقی نواحی و مقامی خراسان جنوبی فراهم کرده است، ادامه داد: بین کلیه گروه های موسیقی استان تعاملی ایجاد شود و تمرکز فعالیت های مکتبخانه صرفا بر روی هنرمندان بیرجند معطوف نگردد.

رمضانی با اشاره به این که نشست هایی برای جلوگیری از موازی کاری بین فعالیت های مکتبخانه و انجمن موسیقی استان برگزار شود، اضافه کرد: امیدواریم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخی مشکلات زیرساختی مکتبخانه برطرف و فضا برای گسترش مکتبخانه فراهم شود.

در پایان با تقدیر از تلاش ها و زحمات مجید خزائلی سرپرست قبلی مکتبخانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی، مجتبی حسن پور به عنوان سرپرست جدید مکتبخانه معرفی شد.

زغال‌سنگ‌ طبس بر سکوی نایب‌ قهرمانی هندبال نوجوانان کشور ایستاد/۷

سرمربی تیم هندبال نوجوانان زغال‌سنگ طبس گفت: در مسابقات هندبال نوجوانان باشگاه‌های کشور تیم زغال‌سنگ طبس برای نخستین‌بار کاپ نایب‌ قهرمانی را بدست آورد.

زغال‌سنگ‌ طبس بر سکوی نایب‌ قهرمانی هندبال نوجوانان کشور ایستاد

رضا غنی‌زاده افزود: تیم هندبال نوجوانان زغال‌سنگ طبس در دیدار پایانی این ماراتن ملی به مصاف فرازبام خائز دهدشت رفت.

وی گفت: در فینال مسابقات قهرمانی هندبال نوجوانان باشگاه‌های کشور با نتیجه ۲۶ بر ۱۸ در مقابل حریف قدرش بازی را واگذار و سکوی نایب‌ قهرمانی را بدست آورد.

غنی‌زاده یادآور شد: پیش‌از این تیم هندبال نوجوانان زغا‌ل‌سنگ طبس با نتیجه ۲۱ بر ۱۶ از سد پارس شهرکرد گذشت و به دیدار نهایی رقابت‌ها صعود کرده بود.

 

 

مروری بر مبانی سلفیژ و تشکیل گروه‌های سرود در مراکز

آخرین نشست انجمن سرود نوجوان استان با هدف برنامه ریزی تشکیل گروه‌های سرود در مراکز کانون استان در سال جدید به مروری بر مبانی سلفژو ریتم خوانی و شناسایی اعضا جهت ساماندهی در گروه‌های سرود پرداخت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این نشست انجمن با حضور اعضای انجمن و مسئولان و مربیان فرهنگی ومراکز و با تدریس«معصومه کاظمی» مربی مسئول مرکز شماره سه بیرجند و نماینده انجمن سرود استان مجازی برگزار شد.

کاظمی در این نشست به اهمیت  فعالیت سرود در مراکز پرداخت و گفت: از آنجا که سرودهای تولیدی در مراکز اغلب دینی مذهبی و ملی هستند  فعالیتی جذاب برای ترویج این ارزش‌ها به شمار می رود.

وی در ادامه در توصیه به مربیان حاضر در انجمن افزود:  لازمه تشکیل گروههای سرود صدا شناسی است و باید صداهای مختلف را به خوبی بشناسیم.

 

 

افتخار آفرینی هندبالیست های نوجوان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

نوجوانان شایسته زغال سنگ طبس نایب قهرمان کشور شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی تیم هندبال نوجوانان باشگاه زغال سنگ پروده طبس در بازی فینال مسابقات قهرمانی نوجوانان باشگاه های کشور با شکست در مقابل تیم قدرتمند فرازبام خاییز دهدشت به مقام دوم این دوره از مسابقات رسیدند.

برگزاری مسابقات ووشو در خراسان جنوبی/۷

برگزاری سومین دور از پنجمین لیگ برتر ووشو در خراسان جنوبی

سومین دور از پنجمین لیگ برتر ووشو استان یاد بود سردار شهید احمد صمیمی ترک ، در خانه ووشو برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مسابقات ۱۱۷ ووشوکار در قالب ۹ تیم از شهرستان های استان در لیگ برتر ووشو خراسان جنوبی حضور و در رقابتی پایاپا و نفس گیر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ۳ بازی به رقابت پرداختند که در پایان تیم داروخانه دکتر اربابی ۹ بر ۰ از سد تیم فاطمیه چهکند گذشت ، تیم ذوالفقار بسیج ۵ بر ۰ تیم فاطمیه چهکند را شکست داد و تیم داروخانه دکتر اربابی ۴ بر ۶ نتیجه را به تیم غذا آماده برگ واگذار کرد .

دستگیری ۳قاچاقچی در سربیشه/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی”سربیشه” در بازرسی از یک سواری پژو، ۱۲۶ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه اخباری مبنی بر حمل و جا به جایی مواد مخدر توسط سوداگران مرگ و انتقال آن به شهرهای مرکزی کشور را دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران هنگام کنترل محورهای فرعی این شهرستان سواری پژو ۴۰۵ قاچاقچیان مواد مخدر را که با سرعت بالایی در حال حرکت بود شناسایی کردند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: راننده به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب و با اقدامی منسجم و هماهنگ سواری پژو را متوقف و در بازرسی از آن ۱۲۶ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک کشف و ۳نفر را در این رابطه دستگیر کردند.

 

بارش باران و وزش باد در استان‌های شرقی کشور

کارشناس سازمان هواشناسی کشور از بارش باران و برف در ارتفاعات استان‌های شرقی کشور طی امروز و فردا خبر داد.

نقشینه گفت: امروز برای برخی از مناطق از استان‌های کرمان، فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد موقت و بارش برف در نواحی مرتفع پیش بینی می‌کنیم.

وی افزود: فردا در استان خراسان رضوی بارش پراکنده باران را خواهیم داشت، همچنین از بعد از ظهر فردا سامانه بارشی از آسمان غرب وارد کشور خواهد شد.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در نواحی غرب، شمال غرب، نواحی زاگرس، و ارتفاعات دامنه‌های جنوبی البرز غربی بارش برف و وزش باد شدید موقتی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای امروز نیمه شرقی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد شد، گفت: آسمان تهران نیز ابری خواهد بود و وزش باد را پیش بینی می‌کنیم.

 

 

 

 

عرضه سیب زمینی کمتر از تقاضای آن است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: کمبود سیب زمینی در بازار یکی از دلایل افزایش قیمت آن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حیدری افزود: هم اکنون سیب زمینی فقط از جیرفت تأمین می‌شود و یک شهر به تنهایی جوابگوی تأمین نیاز کشور به سیب زمینی نیست و همین موضع باعث می‌شود قیمت‌ها بالا برود.

او گفت: عرضه سیب زمینی بسیار کمتر از تقاضای آن است و برای کاهش قیمت راهی جز واردات به کشور نداریم.

به گفته حیدری قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در میادین میوه و تره بار شهرستان بیرجند بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است.

بعد از بارندگی‌های اخیر در دی، بازار سیب زمینی با کمبود مواجه شد و قیمت آن روز به روز دچار افزایش قیمت شد.

موز روی دور گرانی

حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: موز میوه‌ای وارداتی و قیمت آن وابسته به قیمت دلار است.

به گفته او قیمت هر کیلوگرم موز در میادین میوه و تره بار بین ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان و قیمت آن درب مغازه‌ها ۲۰ درصد بیشتر از این میزان است.

حیدری گفت: به طور کلی هم اکنون بازار میوه در شهرستان راکد است و میزان فروش نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش رو به رو بوده است.

 

ثبت ۱۴ هزار انبار کالا در خراسان جنوبی

۱۴ هزار و ۴۴۲ انبار کالا در خراسان جنوبی تاکنون در سامانه جامع انبارها ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارتثبت 14 هزار انبار کالا در خراسان جنوبی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این رقم مربوط به انبارهای کوچک و بزرگ در استان است که کالاهای اساسی، کالاهای وارداتی استان و کالاهای خریداری شده از ارز دولتی در آن نگهداری می شود.

تهوری افزود: ثبت انبارها در سامانه موجب ایجاد نظم و هماهنگی در تهیه، تأمین و توزیع به ‌موقع کالاهای موردنیاز مردم است و ضمن شناسایی انبارهای ذخیره کالا، میزان نیاز جامعه به هر نوع از کالاها را تعیین و ذخیره ‌سازی درست و منطبق بر آمارها و اطلاعات درست را تسهیل می کند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: برای نظم‌ دهی بیشتر به فرآیند تنظیم بازار و نظارت گسترده ‌تر بر مراکز ذخیره سازی و نگهداری کالا، انبارها، سردخانه‌ها و مراکز توزیع کالا و عرضه خدمات، بازرسی‌های مستمری از سوی اکیپ های بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و به صورت گشت مشترک از این مراکز انجام می شود.

تهوری گفت: همه دارندگان انبارها و مراکز نگهداری کالاها موظف به ثبت مشخصات مراکز خود در سامانه جامع انبارها به آدرس ( www.nwms.ir) برای شناسنامه‌ دار‌ کردن مراکز ذخیره‌ سازی و نگهداری کالا هستند.

وی افزود: در صورت ثبت نشدن انبار و مشخصات کالا در سامانه مذکور، فعالیت انبارهای شناسایی شده غیرقانونی تلقی و تخلفاتی از قبیل احتکار، اعلام نشدن موجودی کالا برای واحد محسوب می شود و برخورد قانونی از سوی بازرسان این سازمان با متصدیان انجام می شود

 

 

بهره مندی ۴ هزار نفر از مردم مناطق محروم نهبندان از بسیج/۲

۴ هزار نفر از مردم مناطق محروم نهبندان از خدمات گروه جهادی شهید باقری در چاهداشی نهبندان بهره مند شدند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرارگاه جهادی شهیدبهره مندی 4 هزار نفر از مردم مناطق محروم نهبندان از خدمات جهادگران حسن باقری متشکل از جهادگرانی از ارتش،نیروی انتظامی،دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی در مدت ۲ روز در روستای چاهداشی نهبندان خدمات سانی کردند گفت: در این مدت ۴ هزار نفر از مردم روستای چاهداشی و ۱۵ روستای اطراف آن این خدمات رایگان بهره مند شدند.

هنری افزود: این گروه جهادی مشتکل از ۲۰۰ جهادی خدمات پزشکی از جمله جراحی ، قلب ،ارتوپدی، داخلی ، اطفال چشم پزشکی ،زنان و زایمان،سونوگرای، و دندانپزشکی را ارائه کردند.

وی گفت: در کنار خدمات پزشکی خدمات فنی و مهندسی هم ارائه و کمک های مومنانه هم توزیع شد.

 

 

پاکسازی ارتفاعات آبشار چهارده بیرجند از زباله/۲

به همت کانون هلال احمر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ارتفاعات آبشار چهارده از زباله پاکسازی شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: به مناسبت هفته درختکاری، پویش ملی ایران سرسبز با هدف پاکسازی محیط زیست با شرکت ۳۰ نفر از اعضای کانون هلال احمر دانشگاه علوم پزشکی در ارتفاعات آبشار چهارده اجرا شد.

حسین ذاکریان با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کار گروهی و نظم در راستای رشد اجتماعی افزود: پاکسازی، حفظ و حراست از کوهستان‌ها و ارتفاعات به عنوان سرمایه‌های ملی وظیفه‌ای برعهده همه شهروندان به خصوص جوانان است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند با بیان اینکه هر سال با فرارسیدن فصل بهار، تعداد زیادی از مردم، برای گردش و تفریح به دامن طبیعت روی می‌آورند، گفت: انتظار می‌رود در سال جدید بیش از پیش در حفظ محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن تلاش کنیم.

 

 

 

 

طرح ضربتی مقابله با موتورسیکلت سواران و خودرو‌های متخلف در بیرجند /۴

فرمانده انتظامی بیرجند از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران و خودرو‌های متخلف، ایجاد مزاحمت و حرکات نمایشی طرح ارتقأ امنیت اجتماعی در محل‌های تفریحی شهرستان بیرجند اجرایی شد.

سرهنگ فولادی افزود: این طرح با حضور تیم‌های گشتی پلیس اجرایی شد و در پایان ماموران ۱۳ دستگاه موتورسیکلت و ۴ خودروی متخلف را متوقف و روانه پارگینگ کردند که متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند با بیان این که طرح برخورد با موتورسوران متخلف همچنان در دستور کار جدی پلیس است، تاکید کرد: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بطور شبانه روزی آماده پاسخگویی به نیاز‌های پلیسی مردم است.

 

 

 

ثبت نام دوره فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی

ثبت نام بیست و دومین دوره آزمون فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تا ۲۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: متقاضیان تحصیل در مقطع ثبت نام دوره فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور خراسان جنوبیکارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور می‌توانند در مهلت مقرر با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

اوحدی زمان برگزاری آزمون این دوره را ۲۴ تیر و اعلام نتایج آزمون را در نیمه اول شهریور سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود:داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور، از ترم دوم وارد دانشگاه می‌شوند و دروس دوره دانشپذیری آن‌ها که در آزمون فراگیر مورد سنجش قرار می‌گیرد، پس از قبولی با نمره بالای ۱۲ به عنوان ترم اول محسوب می‌شود.

وی گفت: این دانشجویان از همه تسهیلات و مزایای دانشگاه مانند دیگر دانشجویان برخوردار خواهند شد.

سرپرست دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی گفت: مدرک دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد، طول دوره تحصیل، تعداد واحد‌ها و همچنین میزان برخورداری دانشجویان از تسهیلات وام و دیگر خدمات دانشگاه هیچ تفاوتی با دیگر دانشجویان نخواهد داشت و به صورت یکسان است.

اوحدی به رشته‌های فعال مقطع کارشناسی ارشد در استان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ۲۱ رشته محل کارشناسی ارشد  ارشد در ۴ مرکز استان فعال است.

 

 

 

 

۶۷ زندانی جرائم غیرعمد منتظر سخاوت خیران/

۶۷ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان‌جنوبی وجود دارد مه برای آزادی به کمک خیران نیاز دارند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: دو ماه آینده چه برای ایام نوروز و چه در ماه مبارک۶۷ زندانی جرائم غیرعمد منتظر سخاوت خیران رمضان فرصت بسیار مناسبی است که با کمک‌های خیران نیک اندیش زندانیان جرایم غیر عمد را آزاد کنیم.

حسین پور افزود: هر چند برنامه اصلی و گلریزان ما برای نیمه ماه مبارک رمضان است، ولی در مجموع هر زمان که خیری برای آزادی یک زندانی ورود پیدا کرد ما بازگشت زندانی به جامعه را موکول به زمان خاصی نمی‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۶۷ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان‌جنوبی وجود دارد که مبلغ بدهکاری آنان ۱۶ میلیارد تومان است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان  با اشاره به اینکه از این ۶۷ نفر تعداد ۲۹ نفر به خاطر بدهی مالی، ۳۸ نفر به خاطر مهریه و یک نفر نیز به واسطه دیه در زندان است، گفت: بیمه بودن بسیاری از کارگران ساختمانی و وسایل نقلیه باعث شده که در سال‌های اخیر زندانیان دیه بسیار کاهش پیدا کند.

حسین پور افزود: البته در مواردی میزان دیه از تعهد بیمه بالاتر است که در این صورت نیز باز مشکلات به وجود می‌آید و نیازمند ورود خیرین به این موضوع هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بهترین خیرین در موضوع آزاد سازی زندانیان، شکات هستند، گفت: از ابتدای سال جاری در خراسان جنوبی میزان گذشت شاکیان برای آزادی زندانیان حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده که بسیار ارزشمند است.

 

 

 

 

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای موزه‌های خراسان جنوبی/۲-۳

۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای موزه های خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مسئول موزه‌های استان گفت: از محل اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهوراختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای موزه‌های خراسان جنوبی به‌منظور ساماندهی موزه‌های دولتی در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه، مرمت، ساماندهی و خرید تجهیزات موزه‌های استان تأمین شد.

غلامحسین شعیبی افزود: این موزه‌ها شامل مجموعه موزه‌های باغ وعمارت جهانی اکبریه، موزه‌های مردم‌شناسی، مشاهیر و آب شهر قاین، موزه مردم‌شناسی فردوس، موزه مردم‌شناسی سرایان، موزه مردم‌شناسی طبس و موزه مردم‌شناسی نهبندان است.

وی گفت: خراسان جنوبی دارای ۱۹ موزه دولتی و خصوصی، شامل باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، عروسک، فسیل، منسوجات سنتی، مشاهیر، آب، میراث زمین، میراث پهلوانی، عکس و وقف است.

شعیبی افزود: راه‌اندازی موزه‌های دیگری مانند مشاغل سنتی خوسف، تمبر و اسکناس بیرجند، نسخ خطی فردوس، موزه آسباد و گنجینه آب بشرویه نیز در برنامه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارد.

وی گفت: نبود گنجینه و موزه‌های دولتی دیگری در استان مانند کشاورزی، پزشکی، صنعت و معدن، زندگی روستایی و عشایر همچنان وجود دارد.

 

 

 

 

کرونا ۶ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۶ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه کرونا 6 بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کردروز گذشته ۱۰۳ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۵ بیمار و از ۲۰۷ تست سریع ۶۳ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۱۰ تست ملکولی و سریع در استان ۱۰۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بشرویه ، ۵۱ مورد از بیرجند، ۴ مورد از درمیان، ۴ مورد از زیرکوه، ۴ مورد از سرایان، یک مورد از سربیشه ، ۸ مورد از طبس، ۶ مورد از فردوس، ۷ مورد از قاین و ۱۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۸۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۴ نفر وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۶ مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۳۹۳ نفر افزایش یافت.

 

 

 

ورزگ قائنات قهرمان مسابقات والیبال روستاهای خراسان جنوبی/۷

در اولین دوره مسابقات والیبال روستاهای استان ورزگ قائنات به مقام قهرمانی رسید.

در این دوره از مسابقات که به مدت سه روز به میزبانی روستای امیرآباد بیرجند برگزارورزگ قائنات قهرمان مسابقات والیبال روستاهای خراسان جنوبی شد، ۵ تیم از روستاهای چاهداشی نهبندان، بسطاق سرایان، ورزگ و شیر مرغ قاینات و امیرآباد بیرجند حضور داشتند که پس از انجام ۱۰ بازی قهرمان مشخص شد.

در دیدار رده بندی تیم شیرمرغ قاینات ۳ بر ۲ بسطاق سرایان را مغلوب کرد و سوم شد.

در دیدار پایانی نیز تیم ورزگ قائنات با نتیجه ۳ بر ۲ ، برابر میزبان به پیروزی رسید و مقام قهرمانی را کسب کرد.

 

 

 

 

برگزاری افتتاحیه گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی

افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه بیرجند در این گردهمایی که صبح امروز در دانشگاه بیرجند برگزاربرگزاری افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی شد با بیان اینکه، دانشگاه بیرجند با کمتر از نیم قرن سابقه، میراث دار آموزش عالی در شرق کشور است گفت: یکی از صادرات خراسان جنوبی عرضه فرهنگ و اندیشه ورزی در سایه دانشگاه است.

لامعی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۶۰۴ دانشجو در دانشگاه های مختلف استان در حال تحصیل هستند، افزود: ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو تنها در ۱۰ دانشکده و ۴ آموزشگاه در ۳۴ کد رشته مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: ۴۵۰ طرح پژوهشی، ۱۹ نشریه و ۲ کتابخانه با بیش از ۱۵۰ هزار جلد کتاب از مهمترین عرضه های پژوهشی دانشگاه به حساب می آید.

سرپرست دانشگاه بیرجند به مشارکت فعال این پایگاه علمی در عرصه بین الملل هم اشاره کرد و افزود: انعقاد ۴۰ تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه های کشورهایی چون فرانسه، کره، ترکیه، رمانی نشان از تایید این فعالیت دارد.

لامعی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ رساله مشترک توسط دانشگاه با سایر کشورها درحال جریان است، گفت: در سال جاری هم دانشگاه بیرجند موفق به جذب ۴۰۷ دانشجو غیرایرانی شده است که به دنبال گسترش دایره تعامل خود در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

دبیر شانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی با دستاوردهای آموزشی و پژوهشی و بین المللی رشته زبان و ادبیات فارسی است، گفت: زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک بین کشورهای غرب آسیا است .

سامخانیان با بیان اینکه زبان فارسی فقط یک زبان نیست، افزود: زبان فارسی زبان تمدن بزرگی است که بشریت را  به سوی ارزش های والای انسانی هدایت کرده  و دومین زبان جهان اسلام است.

دبیر همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ما بهترین معارف اسلامی، اخلاقی، فلسفه  زیستن و چگونه زیستن را در این ادبیات داریم، گفت: باوجود بیماری کرونا،ما در این بخش در این همایش با استقبال خوبی روبه رو شدیم .

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مقاله از پژوهشگران دریافت شده است، گفت: ۶۰ داور با ارزیابی این مقالات ۲۶۰ اثر را پذیرفته اند.

سامخانیان با بیان اینکه تعداد مقالات نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است، افزود: این همایش فرصتی، برای دانش افزایی است.

اختتامیه این همایش نیز در پنجشنبه ۱۹ اسفندماه برگزار می شود.

 

 

 

حداد عادل: زبان و ادبیات فارسی سرمایه ملی و معنوی است

بیرجند – ایرنا – رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادبیات فارسی سرمایه بزرگ معنوی و ملی برای ملت ایران است که این سرمایه باید حفظ شود.

غلامعلی حداد عادل روز شنبه در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند افزود: این زبان یک میراث ناملموس است و شاید اشخاصی که همه چیز را با چشم سر می‌بینند، متوجه اهمیت و ارزش این سرمایه نباشند.

وی گفت: این سرمایه بی‌بدیلی است که اگر صدمه ببیند، جانشین ندارد و مانند اقدامات زیست‌محیطی است که وقتی آسیب ببیند به‌راحتی قابل جبران نیست.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است که باید حفظ شود و از آسیب، آفت و گزند محصون و محفوظ بماند.

وی با اشاره به انواع خطرات و آسیب‌هایی که زبان فارسی را تهدید می‌کند، گفت: برای حفظ زبان فارسی و رفع آفت و آسیب این درخت تنومند و پر شاخ و برگ هیچ کسی سزاوارتر از استادان این زبان نیست.

حداد عادل ادامه داد: از یک دست هم کاری ساخته نیست و تشکل‌های علمی و صنفی که بی‌غرضانه و از سر دلسوزی افراد دور هم جمع می‌شوند، می‌توانند باعث هم‌افزایی و کمک به زبان فارسی باشند.

وی گفت: استادان توجه داشته باشند که به مبانی و جنبه‌های اصیل زبان فارسی صدمه و خدشه‌ای وارد نشود، اینکه چگونه باید با حفظ اصالت‌ها، نوآوری کرد نیز مطلب دقیق، عمیق و ظریفی است که تنها از عهده اهل فن بر می‌آید و اهل فنی که هم با مبانی ادبیات فارسی سنتی و کهن آشنا باشند و هم در فضای نوآوری تنفس کرده باشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند و ضمن رصد فضای تحول زبان و ادبیات فارسی از ریشه‌ها و اصالت‌ها پاسداری و سعی کند این نوآوری به نحوی صورت بگیرد که ارزش‌های کهن محفوظ بماند.

وی تاکید کرد: باید این ارزش‌ها به نوآوری‌ها گره بخورد و باعث رشد نوآوری‌ها شود، نوآوری هم باعث پژمردگی ریشه زبان اصیل نشود.

حداد عادل گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند یک رابط امین و مورد اعتماد بین استادان زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه‌ها و موسسات و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت علوم، فرهنگستان و بنیاد سعدی باشد که به این موضوع مربوط هستند.

وی افزود: ما در مجموعه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمادگی کامل داریم که از نظرات، پیشنهادات، راهنمایی‌ها و راه‌حل‌هایی که استادان عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عرضه می‌کنند، استفاده کنیم.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله پذیرش شده اشت.

مقالات مذکور از کشورهای متعدد همچنین دانشگاه‌های برتر کشور ارسال شد و یکی از اهداف اصلی گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پیوند سه نسل استادان پیشکسوت و صاحبنظر، نسل میانی (شاگردان این استادان) و نسل جوان یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

 

 

 

استاد زبان فارسی: آثار ادبی ما مروج فضایل و نیکی‌ها هستند

بیرجند – ایرنا – استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: آثار ادبی ما فضایل و نیکی‌ها را ترویج می‌کنند و انسان‌ها را از پلشتی‌ و پلیدی‌ها برحذر می‌دارند که نشانه اهمیت حوزه ادبیات است.

محمد بهنام‌فر به بهانه برگزاری شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضرورت هنر و ادبیات به قدری زیاد است که نمی‌توان دنیا را بدون آن تصور کرد و همانطور که اگر به جسم غذا نرسد، نابود می‌شود روح هم بدون هنر و ادبیات پژمرده و افسرده می‌شود.

وی از ادبیات به عنوان کارخانه انسان‌سازی یاد کرد و گفت: رسالت ادبیات از این جهت مانند رسالت دین است که می‌خواهد انسان‌ها را هدایت کند اما به شکل هنری.

عضو شورای سیاستگذاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خراسان ادامه داد: بدون ادبیات نمی‌توان زندگی کرد زیرا ادبیات غذای روح است.

وی درباره اهمیت ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: برای هر کار مهمی از جمله ترویج زبان و ادبیات فارسی، عزم همگانی لازم است و باید بخش‌های مختلف اعم از دولتی و مردمی ایثارگرانه همکاری کنند.

بهنام‌فر اظهار داشت: ایثارگرانه به این معنا که اگر کارها براساس منافع حزبی، فردی، گروهی و شخصی باشد هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد ولی وقتی کاری ایثارگرانه است منافع ملی و جمعی بر منافع شخصی ترجیح داده می‌شود.

وی تصریح کرد: همه کارهای بزرگی که تاکنون انجام شده در نتیجه ایثارگری و کارهای عاشقانه بوده است که می‌توان به شاهنامه فردوسی به عنوان یک نمونه روشن اشاره کرد و فردوسی حداقل ۳۰ سال از جوانی، زندگی، مال و ملک خود گذشت تا بتواند رسالت فرهنگی خود را انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: نتیجه ایثار فردوسی این شد که معمار زبان و ادب فارسی و احیاگر هویت ملی ایرانیان لقب گرفت و بذری را کاشت که در مراحل و دوره‌های بعدی به درخت تنومندی تبدیل شد که شاخه و میوه‌های آن در سراسر جهان گسترده شده است.

وی بیان کرد: از قول مولوی در مناقب العارفین آمده است که مرد (انسان کامل) را دو نشان عظیم هست: شناخت و باخت؛ برخی شناخت دارند و باخت ندارند و برخی باخت دارند و شناخت ندارند، خنک آن کس که هر دو را دارد، یعنی برای اینکه بخواهیم کار عظیمی انجام دهیم باید ابتدا شناخت داشته باشیم، شرایط را بسنجیم و نیازها و وظیفه خود را دریابیم و باخت داشته باشیم یعنی حاضر باشیم بهای آن را بپردازیم.

بهنام‌فر گفت: شناخت و باخت باید توامان هم در مدیریت و حاکمیت و هم در افراد جامعه به‌ویژه نخبگان باشد لذا وقتی هدف بزرگی مانند ترویج زبان و ادب فارسی در دنیا را در دستور کار داریم هم دولتمردان و متولیان فرهنگی و ادبی باید با حمایت، بسترسازی و ریل‌گذاری  شرایط را تسهیل کنند و هم مردم به ویژه استادان، دانشجویان، شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان به ادب ایران زمین با تلاش دلسوزانه و عاشقانه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

او با اشاره به اهمیت آموزش و فراگیری زبان و ادبیات فارسی گفت: اصولا نعمت‌های بزرگ و ضروری مانند اکسیژن هوا در زندگی انسان‌ها وجود دارند اما به خاطر نزدیکی قدر آن را نمی‌دانند در حالی که بدون این نعمت چند دقیقه هم نمی‌توانند دوام بیاورند.

استاد زبان و ادب فارسی و از مفاخر خراسان جنوبی افزود: ادبیات نیز از جمله این نعمت‌هاست، یعنی در ظاهر متوجه اهمیت آن نمی‌شویم اما اگر ادبیات و هنر را از زندگی بشر حذف کنند مانند این است که در یک سلول تنگ حبس شود و هیچ راه عبور هوایی برای تنفس باقی نگذارند.

وی تاکید کرد: در این دنیای وانفسای مادی، هنر و ادبیات سبب شده تا همه این شرایط دشوار، ناملایمات، سختی‌ها، غم‌ها و نگرانی‌ها را تحمل کنیم.

بهنام‌فر گفت: در کشور ما ادبیات و شعر جور بخش عظیمی از شاخه‌های دیگر هنر را به دوش کشیده، یعنی شاید در زمینه‌هایی مثل مجسمه‌سازی، معماری و نمایشنامه‌نویسی در طول تاریخ پیشرفت چندانی نداشته‌ایم اما آثار ادبی ما خوش درخشیده است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات تجلی‌گاه فرهنگ ماست عنوان کرد: اگر می‌خواهیم هویت و فرهنگ یک جامعه را بشناسیم چاره‌ای جز رفتن به سراغ آثار ادبی نداریم و در خلال این آثار ادبی، هویت ملت‌ها را می‌توان شناخت لذا اگر می‌خواهیم هویت خود را شناخته و به نسل‌های بعد منتقل کنیم باید آثار ادبی در مرکز توجه ما باشد.

عضو شورای سیاستگذاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خراسان افزود: ادبیات زمینه‌ساز تحولات اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ بوده و چنان قدرتی دارد که گاهی یک بیت شعر سرنوشت یک فرد و حتی یک ملت را تغییر داده است.

وی کاربرد ادبیات را در جامعه ضروری دانست و گفت: امروز ضمن اینکه نیاز به ادبیات همواره وجود دارد و باید هویت فرهنگی خود را شناخته و حفظ کنیم، باید سعی شود سنت خود را نیز نقد کنیم چون همانطور که هیچ آدم بی‌نقص و عیبی وجود ندارد شعرا نیز بدون نقص نبوده‌اند.

بهنام‌فر تصریح کرد: امروز بشر رشد عقلی پیدا کرده و اطلاعات انسان‌ها زیاد شده اما باید هر کسی در زمان خودش شناخته و نقد شود لذا آنچه نیاز امروز جامعه است باید مانند رگه‌های طلا از معادن آثار ادبی شاعران و نویسندگان استخراج شده و به نسل امروز معرفی شود.

وی افزود: اهل فن، متخصصان، ادبا و پژوهشگران وظیفه دارند شعرا را بررسی و آثارشان نقد کرده و به جامعه بشناسانند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به کاربرد ادبیات در حوزه‌های متعدد اظهار داشت: در حوزه گردشگری می‌توان از ظرفیت مفاخر و شاعران استفاده کرد برای مثال با ساختن آرامگاهی در شان حکیم نزاری در بیرجند مانند سعدیه و حافظیه شیراز ضمن معرفی و ترویج ادبیات این منطقه به صنعت گردشگری هم رونق بدهیم و نقشی در آبادانی و رشد اقتصادی خراسان جنوبی داشته باشیم.

وی کاربرد دیگر ادبیات را در حوزه محیط زیست عنوان کرد و گفت: اگر آموزه‌های ادبی را خوب بشناسیم و تبلیغ کنیم، بسیاری از این آموزه‌ها امروز می‌توانند مشکلات زیست‌محیطی ما را حل کنند.

بهنام‌فر با اشاره به کاربرد ادبیات در حوزه دیپلماسی و سیاست اضافه کرد: با ادبیات، زبان و شعر بهتر می‌توان با جهان تعامل داشت و از اختلافات و جنگ‌ها جلوگیری کرد مانند شعر معروف «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» از افصح المتکلمین سعدی، یا بیت «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا» که از لسان‌الغیب حافظ بزرگ است.

وی گفت: ادبیات می‌تواند زمینه ایجاد وحدت، همدلی و شناخت ملت‌ها و جوامع را از همدیگر فراهم کند تا همگان مانند مولانا در پی همدلی و یگانگی باشند و بدانند که «پس زبان همدلی خود دیگر است/ همدلی از همزبانی خوشتر است».

 

 

 

 

تدوین سند جامع زبان و ادبیات فارسی ضروری است

بیرجند – ایرنا – رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: هم‌افزایی همه نهادها و سازمان‌ها در تدوین سند جامع راهبردی برای مجموعه زبان و ادبیات فارسی ضروری است.

سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که با حضور ویدئو کنفرانسی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جمعی از پژوهشگران داخل و خارج کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: زبان و ادبیات فارسی میراث و سرمایه بزرگ فرهنگی و ادبی ما است و این میراث ریشه در پیشینه طولانی ما دارد که امروز هم می‌تواند در سرنوشت جامعه و ساختن آینده غنی فرهنگی مملکت نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی افزود: به سبب اهمیت و جایگاه بی‌بدیل زبان و ادبیات فارسی در ساحت فرهنگی، علمی و ادبی کشور، اقتضا می‌کند که همه نهادها و مراکز سیاستگذاری یا اجرایی در حیطه‌های آموزشی و غیرآموزشی برای اعتلای آن همت کنند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: باید این میراث و سرمایه عظیم را ابتدا حفظ کنیم، سپس اعتلا ببخشیم و ضمن متناسب‌سازی از ظرفیت‌های آن بهره مناسب ببریم.

وی تاکید کرد: باید بکوشیم با استفاده از این سرمایه علمی، نقش تاثیرگذاری در بهبود فرهنگ جامعه ایفا کنیم و با بررسی سیر تحول زبان و ادبیات فارسی در دوره‌های مختلف، مشاهده می‌شود که به‌رغم بحران‌ها و مشکلات اما زبان فارسی به حیات خود ادامه داده است.

میرباقری‌فرد گفت: در هیچ عصر و دوره‌ای به اندازه روزگار فعلی شرایط فراهم نبوده تا زبان و ادبیات فارسی بتواند در عرصه‌های نو نقش‌آفرینی کند و شرایط امروز را به‌رغم همه آسیب‌ها و تهدیدهای متوجه حوزه زبان فارسی باید قدر دانست زیرا امروز فرصت‌های در اختیار بسیار بیشتر از آفت‌ها و آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی قابلیت فعالیت در عرصه بین‌الملل را دارد گفت: در کشورهایی که هیچ ارتباط رسمی نداشته‌ایم نیز این میراث بزرگ توانسته در طول تاریخ از مرزهای جغرافیایی مملکت بیرون رفته و در ادبیات دیگر کشورها نفوذ کند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: امروز اگر بتوانیم ظرفیت‌ها را بشناسیم و پرورش دهیم، این زمینه فراهم است که در عرصه بین‌المللی زبان و ادب فارسی بیشتر نمود پیدا کند.

وی افزود: عامل و نکته بسیار مهمی که در شکل‌گیری شرایط و ارتقای جایگاه زبان و فارسی فراهم است، نظام آموزشی فراگیر و گسترده بوده زیرا در طول تاریخ تا این اندازه در عرصه فرهنگی و علمی کشور شبکه آموزشی گسترده نداشته‌ایم.

میرباقری‌فرد نگاه نهادهای سیاستگذار و برنامه‌ریز کشور به حوزه زبان فارسی را مطلوب دانست و گفت: نشانه‌های این مهم در اسناد بالادستی، نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی کشور به‌خوبی دیده می‌شود.

وی افزود: رهنمودها و دغدغه‌های رهبری در حوزه زبان و ادبیات فارسی و پیگیری‌های هوشمندانه و هدفمند ایشان یک فرصت بسیار خوب است که برای ارتقای جایگاه زبان فارسی می‌توان بهره برد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: از عوامل و عناصر دیگر بستر فناوری‌های نو و فضاهای مجازی است که هم موجب صرفه‌جویی در وقت شده و هم در سرعت، کمیت و کیفیت کار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شمار فراوان محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان از دیگر عوامل موثر بر ارتقای زبان فارسی هستند گفت: ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در حوزه آموزش و پژوهش زبان و ادبیات فارسی وجود دارد که باید شناسایی و به‌کارگیری شود و پژوهشگاه‌ها و مراکز عملی و فناوری هم در این حوزه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

میرباقری‌فرد گفت: مخاطبان و علاقه‌مندان در فضاهای غیررسمی نیز فرصت‌هایی برای ارتقای جایگاه زبان فارسی هستند و امروز باید همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به‌خوبی در راستای سیر تحول زبان فارسی به‌کارگیری شود زیرا بزرگترین زیان آن است که از توانمندی‌ها بهره نگیریم و جامعه بشری از این میراث بزرگ بهره‌مند نشود.

وی ادامه داد: فضای مجازی و فناوری‌های نوین  فرصت بالقوه است که اگر به‌خوبی استفاده نشود دچار تهدید خواهیم شد از همین رو یک رسالت تاریخی بر دوش همه نهادهای فرهنگی، برنامه‌ریزی و اجرایی است تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنند و شاهد سیر تکاملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی باشیم.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با اشاره به لزوم تشکیل شورای عالی زبان و ادبیات فارسی با حضور رئیس جمهور گفت: این شورا می‌تواند فرادستگاهی برنامه‌ریزی کند تا اهداف بلندمدت محقق شود، همچنین انجمن‌های داخلی و خارجی فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و باید به حوزه‌های میان رشته‌ای هم توجه کرد.

وی افزود: در کنار یافته‌های علمی باید به ظرفیت کاربرد زبان و ادبیات فارسی در عرصه ملی و بین‌المللی نیز توجه خاص شود.

میرباقری فرد با اشاره به انجام کارهای کارشناسی دقیق در حوزه زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی از جمله پر توان‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه در حوزه فرهنگ و اجتماع باشد.

وی گفت: وجود نیازهای متعدد زبانی در جامعه نشان از این دارد که باید نقاط ضعف آموزش زبان و ادبیات فارسی بیشتر شناسایی شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: ادبیات خلاق نیز باید مورد توجه باشد که برای این کار می‌توان استعدادهای ادبی را پرورش داد و کوشید استعدادهایی که به لحاظ دور بودن از مراکز و امکانات شناخته نمی‌شوند، زمینه پرورش آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های سال آینده برگزاری جشنواره‌ای برای شناسایی استعدادهای ادبیاتی در سطح شهرستان‌هاست و جشنواره ملی استعدادهای ادبی نیز اولین بار در دی و بهمن سال آینده برگزار می‌شود.

میرباقری‌فرد با بیان اینکه برنامه‌محوری سرلوحه فعالیت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است گفت: شعبه‌های انجمن با نوآوری‌های علمی و پشتیبانی، توجه به نیازهای خاص هر استان، احیا و ارتقای ادبیات بومی هر استان و شناسایی آفرینش‌های ادبی دایر می‌شود.

وی گفت: گردهمایی‌های انجمن در راستای ارائه یافته‌های علمی در بین دانشجویان و دعوت از صاحبنظران دانشگاهی برگزار می‌شود و نشست‌های تحلیلی در حوزه رسانه و مطبوعات نیز برنامه‌ریزی شده است.

 

 

دانشجویان خارجی نقش موثری در ترویج زبان فارسی دارند

بیرجند – ایرنا – قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل گفت: حدود ۹۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می‌کنند که نقش موثری در ترویج زبان و ادبیات فارسی دارند.

حسین سالار آملی روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر حداقل ۲۰ هزار دانشجوی ایرانی نیز در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحصیل هستند که فرصت مغتنمی برای ترویج زبان و ادبیات فارسی در دنیا است.

وی افزود: ادبیات فارسی گنجینه تمدن ایرانی است که باید بیش از گذشته در زمینه ترویج آن در داخل و سطح بین‌الملل تلاش کنیم.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی یادآور شد: آزمون سنجش استانداردهای مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) راه‌اندازی شده که یکی از ملاک‌های تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است و تمامی دانشجویان غیرایرانی داوطلب تحصیل در دانشگاه‌های کشور باید در این آزمون شرکت کنند و این موضوع هم نقش موثری در ترویج درست زبان و ادبیات فارسی دارد.

وی گفت: سه سال پیش ۶۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور به‌طور مستقیم توسط وزارت علوم اداره می‌شد و انتظار ما این بود که سالی ۱۵ درصد افزایش داشته باشد و شیوع کرونا مانع شد.

آملی با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته در زمینه ترویج زبان و ادبیات فارسی در خارج کشور تلاش شود اضافه کرد: در چند دهه اخیر بار این کار بر دوش دولتی‌ها گذاشته‌ و باعث شده که از نفوذ و اثرگذاری آن کم شود.

وی گفت: باید استانداردسازی در زمینه دوره‌های ایران‌شناسی در مقاطع مختلف، زبان و ادبیات فارسی و امتحانات مرتبط با آن را در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسانیم و جایگاه وزارت علوم این است که به سمت ارزیابی، نظارت و حمایت حرکت کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزایش نظارت‌ها و استانداردسازی را ضروری دانست و تصریح کرد: نیاز است انجمن‌های علمی خودشان را در بخش بین‌الملل تقویت کنند و به عنوان مثال خوب است که انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را در سطح کشورهای اسلامی و منطقه‌ای داشته باشیم تا این انجمن‌ها بار سنگین توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را بر دوش بگیرند.

وی گفت: انتظار این است که باید امور اجرایی را به دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی واگذار کنیم و ما در زمینه نظارت، ارزیابی و حمایت گام برداریم.

آملی اظهار داشت: پیشرفت پایدار یک کشور نمی‌تواند در مسائل اقتصادی، تجاری و صنعتی صورت بگیرد و بستر پیشرفت پایدار یک جامعه علم و مسائل اجتماعی و ایجاد این روابط بین افراد جامعه است.

وی افزود: توسعه‌یافتگی یک کشور عمدتا به نهادهای علمی آن کشور برمی‌گردد و اگر این موضوع را اصل قرار دهیم که مبنای اساسی پیشرفت یک کشور فعالیت‌های اجتماعی و رشد علمی و ایجاد بسترهای رشد علمی است، باید در این راستا به نهادهای علمی توجه ویژه‌ای شود.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انجمن‌های علمی با توجه به وجود افراد برجسته در آن و تولید علم در این مجموعه‌ها، نقش پایداری در توسعه علمی کشور دارند که باید قدر انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را بدانیم و آنها را بیشتر در فعالیت‌ها مشارکت دهیم.

وی اظهار داشت: انجمن‌های علمی به خاطر اینکه انگیزه دارند و از قدرت و سیستم اداری به دور هستند، فراز و نشیب سیاست‌ها را قبول نمی‌کنند و از نظر علمی هم متقاعد کننده هستند لذا برای ما ارزش دارند و این انجمن‌ها می‌توانند در پیدایش هنجارها در جامعه و ایجاد منزلت واقعی اثرگذاری لازم را داشته باشند.

آملی افزود: نهادهای علمی بار سنگین توسعه علمی کشور را برعهده دارند جایگاه ویژه‌ای برای انجمن‌های علمی به‌خصوص انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قائل هستیم.

وی گفت: در حال حاضر معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج کشور در وزارت علوم فعال است و پنج کارگروه‌ ایجاد شده که هر یک از کارگروه‌ها را یکی از برجستگان جامعه علمی برعهده گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسؤولان مشکلات محله سراب بیرجند را دریابند/قصه طولانی گلایه‌مندی اهالی سراب/۷

محله سراب بیرجند یکی از محله‌های جنوب شهر بوده که اهالی آن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مسؤولان مشکلات محله سراب بیرجند را دریابند/قصه طولانی گلایه‌مندی اهالی سراب

به گزارش فارس سراب یکی از محله‌های بیرجند بوده که از دید مسؤولان بازمانده و از وضعیت خوبی نسبت به سایر مناطق این شهر برخوردار نیست.

تا قبل از سال ۷۸ این قسمت از شهر جزو حاشیه شهر محسوب می‌شد ولی از زمانی که وارد محدوده شهر شده پیشرفت چندانی نداشته  و مردم ساکن در این بخش گلایه‌های زیادی دارند.

با اینکه سراب در کنار کمربندی شهر قرار گرفته ولی از نمای زیبایی برخوردار نیست و چهره مطلوبی ندارد.

بیشتر منازل مردم در این منطقه قولنامه‌ای هستند و اهالی برای گرفتن سند باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند و از آنجایی که قدرت مالی چندانی ندارند از گرفتن سند منصرف می‌شوند.

 

بیشتر خانه‌های اهالی از مقاومت مناسبی برخوردار نیست و در صورت بلایای طبیعی مانند زلزله به تلی از خاک تبدیل می‌شوند.

فضای سبز سراب نیاز به اجرا دارد

محمدرسول سلیمانی، یکی از اهالی سراب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: فضای سبز سراب در سال ۸۴ برای اجرایی شدن تصویب شد.

وی با بیان اینکه مدتی طولانی برای تعیین سند زمین فضای سبز شهرداری اقدامی برای ایجاد فضای سبز انجام نداد، تصریح کرد: در پایان این قسمت را نهال‌کاری کردند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه حدود هشت سال گذشته نهال‌ها را برداشتند، گفت: قرار شد شهرداری با پاکسازی زمین فضای سبز کار را آغاز کند که تاکنون هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه در این برهه از زمان فرمانداری ۲۰ میلیون تومان برای شهرداری در این راستا پرداخت کرد، ادامه داد: همچنین زنگویی، رئیس شورای شهر در آن دوره مبلغ ۳۰ میلیون تومان به شهرداری برای ایجاد فضای سبز پرداخت کرد.

وی افزود: تنها کاری که شهرداری انجام داد خرید وسایل ورزشی به مبلغ ۳۵ میلیون تومان و گذاشتن آن در این محل بود.

حاشیه ورودی سراب وضعیت خوبی ندارد

این شهروند بیرجندی با اشاره به خاکی بودن خیابان سراب در این منطقه یادآور شد: در چند سال گذشته در پی اتفاق کشته شدن یکی از سربازان در این منطقه شهردار به منطقه آمد و دستور آسفالت خیابان را داد ولی هنوز اقدامی انجام نشده است.

سلیمانی با بیان اینکه حاشیه ورودی به محله سراب وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: قرار بود شهرداری مجوز ساخت یا صاف کردن آن را بدهد ولی تنها اقدامی که انجام شده بردن مقداری خاک توسط تراکتور در تنها یک روز بوده است.

وی با اشاره به میدان ورودی سراب گفت: این میدان استاندار نیست چراکه به سبب عدم پرداخت ۲۰۰ هزار تومان هزینه جابجایی تیر برق توسط شهرداری این تیر همانجا مانده و میدان در آنجا درست شده است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه مسؤولان به این منطقه از شهر بی‌توجه هستند، افزود: در این منطقه هیچ امکانات ورزشی و تفریحی وجود ندارد و خیل عظیمی از کودکان باید در کوچه‌ها مشغول بازی باشند.

سلیمانی با بیان اینکه اهالی این منطقه با مناطقی از جمله توحید و رضویه فرقی ندارند، اضافه کرد: تمام هزینه‌های مالیات و عوارض آماده‌سازی از آنها گرفته می‌شود ولی خدماتی به آنها داده نمی‌شود.

منازل سراب نیازمند سنددار شدن

محمدعلی محمدی، یکی از اهالی سراب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: خیابان اصلی سراب که به نام سراب بوده هنوز آسفالت نشده است.

وی با اشاره به تعیین فضای سبز در کنار کمربندی گفت: با این که مدت مدیدی بوده از این قضیه می‌گذرد هنوز فضای سبز ایجاد نشده است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه بخش عظیمی از منازل اهالی منطقه قولنامه‌ای است، تصریح کرد: از دادستان استان تقاضا داریم مشکل مردم منطقه را حل کند.

محمدی خاطرنشان کرد: مردم باید خانه‌های خود را بازسازی کنند چراکه از مقاومت خوبی برخوردار نیست.

زینب چهکندی، یکی از اهالی سراب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: من حدود ۱۵ سال بوده که در این منطقه ساکن هستم.

پارک بازی حق اهالی سراب

وی با بیان اینکه این اینجا پارک بازی برای بچه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: بچه‌های ما باید در کوچه و در مسیر تردد ماشین‌ها و وسایل نقلیه بازی کنند و همیشه ترس در وجود ما قرار دارد.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: انسان‌ها همه مانند هم هستند ولی مسؤولان تنها بخش‌های خاصی از شهر را می‌بینند و به ما توجهی ندارند.

چهکندی با بیان اینکه در مناطق مختلف شهر پارک و زمین‌های ورزشی فنس‌کشی شده برای بازی بچه‌ها و تفریح بزرگترها قرار دارد، گفت: فرزندان ما نمی‌توانند برای ورزش و بازی به محله‌های دیگر شهر مراجعه کنند.

وی از وجود گله‌ سگ‌های ولگرد در این منطقه خبر داد و افزود: ما و فرزندانمان تأمین جانی نداریم و شب‌ها از تردد در کوچه‌ها واهمه داریم.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه مردم این محله از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، متذکر شد: بیشتر خانه‌ها قولنامه‌ای بوده و برای سنددار شدن آن هزینه گزافی را باید پراخت کنند.

توجه مسؤولان تنها به مناطق اعیان‌نشین نباشد

چهکندی ادامه داد: در این شرایط مردم به دنبال سند نمی‌روند و در منازل فرسوده خود گذران عمر می‌کنند.

وی در پایان از مسؤولان خواست تنها توجه خود را صرف مناطق اعیان‌نشین شهر نکنند و سایر محله‌ها را نیز زیرنظر داشته باشند.

حسن خانزاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع اظهار داشت: معابر خاکی براساس تصمیم شورا و بودجه موجود اولویت‌بندی شده و آسفالت می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای آسفالت آماده باشد، تصریح کرد: همچنین بحث جمعیت و هزینه‌های آماده‌سازی که پرداخت کرده‌ باشند نیز در مورد آسفالت مدنظر قرار می‌گیرد.

خیابان سراب نیمه‌ ابتدای سال آینده آسفالت می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند با اشاره به معبر خاکی سراب یادآور شد: در صورتی که زیرساخت‌های آن آماده باشد در نیمه ابتدای سال آینده آسفالت می‌شود.

حسن خسروی، شهردار منطقه دو بیرجند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، با اشاره به معبر خاکی سراب اظهارداشت: مکاتبات لازم با معاونت عمران شهرداری صورت گرفته و آسفالت آن مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های این منطقه آماده است، تصریح کرد: بحث آسفالت توسط سازمان عمران شهرداری انجام می‌شود.

شهردار منطقه دو بیرجند خاطرنشان کرد: آسفالت معابر برحسب اولویت انجام می‌شود.

محمد محمدزاده، مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سال آینده پیش‌بینی ایجاد پارک جدید در شهر نداریم.

فضای سبز سراب آماده‌سازی می‌شود

وی با اشاره به پارک‌های ایجاد شده که خالی و خاکی هستند، تصریح کرد: در برنامه سال آینده این پارک‌ها آماده‌سازی می‌شوند.

مدیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری بیرجند با بیان اینکه آماده‌سازی پارک‌ها براساس اولویت انجام می‌شود، اضافه کرد: برای اولویت‌بندی از مشاوران استفاده می‌کنیم.

محمدزاده خاطرنشان کرد: فضای سبز سراب نیز برحسب اولویت در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرنگار ما برای مشکل منازل قولنامه‌ای سراب تماس‌های فراوانی با اداره راه و شهرسازی استان داشت ولی موفق به دریافت پاسخ نشد.

و این مشکلات همچنان ادامه دارد…..

 

 

 

 

 

۶۷ زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک برای آزادی در آستانه سال نو/۲-۳

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌جنوبی گفت: ۶۷ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان‌جنوبی وجود دارد که مبلغ بدهکاری آنان ۱۶ میلیارد تومان است.

غلامرضا حسین‌پور افزود: دو ماه آینده چه برای ایام نوروز و چه در ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی است که با کمک‌های خیرین نیک اندیش زندانیان جرایم غیر عمد را آزاد کنیم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: هر چند برنامه اصلی و گلریزان ما برای نیمه ماه مبارک رمضان است ولی در مجموع هر زمان که خیری برای آزادی یک زندانی ورود پیدا کرد ما بازگشت زندانی به جامعه را موکول به زمان خاصی نمی‌کنیم.

حسین پور افزود: در حال حاضر ۶۷ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان‌جنوبی وجود دارد که مبلغ بدهکاری آنان ۱۶ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه از این ۶۷ نفر تعداد ۲۹ نفر به خاطر بدهی مالی، ۳۸ نفر به خاطر مهریه و یک نفر نیز به واسطه دیه در زندان است، گفت: بیمه بودن بسیاری از کارگران ساختمانی و وسایل نقلیه و … باعث شده که در سال‌های اخیر زندانیان دیه بسیار کاهش پیدا کند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی بیان‌کرد: البته در مواردی میزان دیه از تعهد بیمه بالاتر است که در این صورت نیز باز مشکلات به وجود می‌آید و نیازمند ورود خیرین به این موضوع هستیم.

حسین پور گفت: به عنوان مثال در موردی برای یک نفر به واسطه شکسته شدن ستون فقرات و چند نقطه دیگر بدن چهار دیه کامل تعیین شده است که بی شک بالاتر از سقف تعهد بیمه است و در این صورت با بیمه نیز مشکل حل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بهترین خیرین در موضوع آزاد سازی زندانیان، شکات هستند، ادامه‌داد: از ابتدای سال جاری در خراسان جنوبی میزان گذشت شاکیان برای آزادی زندانیان حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده که بسیار ارزشمند است.

تکلیف اتاق بازرگانی، بسترسازی برای استفاده از ظرفیت های استان
تکلیف اتاق بازرگانی، بسترسازی برای استفاده از ظرفیت های استان
استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین تکلیف اتاق بازرگانی، بسترسازی برای استفاده از ظرفیت های استان است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند و رئیس شورای ملی زعفران ایران خاطرنشان کرد: با عنایت به ظرفیت های بی نظیری که در استان داریم باید برای بهره برداری هر چه بهتر و بیشتر از آنها در راستای توسعه همه جانبه خراسان جنوبی برنامه ریزی کنیم.
وی تأکید کرد: همه حوزه های دولتی و بخش خصوصی وظیفه دارند از تمام توان خود برای تحقق این برنامه استفاده کنند.
استاندار، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را نهادی پرسابقه و ریشه‌دار خواند و گفت: در شرایط کنونی، حضور بخش‌خصوصی در عرصه ‌های مختلف اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد، لذا یکی از رسالت‌ های مهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، بسترسازی برای جذب و جلب سرمایه گذاران است.
دکتر قناعت تصریح نمود: جذب سرمایه گذاران و فعالان بخش‌خصوصی، یکی از بهترین راهبردها برای استفاده از منابع و مزیت های اقتصادی است.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به محصولات استراتژیک استان، به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای حمایت از کشاورزان زعفران کار و زرشک کار صورت گرفته است.
احتشام نیز در این دیدار، طی سخنان مبسوطی حوزه اختیارات و وظایف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند و همچنین شورای ملی زعفران ایران را تبیین نمود و از همراهی این نهاد برای تحقق سیاست های دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی در خراسان جنوبی گفت.

قول انتقال صنوف آلاینده باز هم عملی نشد/۴

قول هایی مبنی بر انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر تا پایان امسال داده شده اما عدم پیشرفت کار، مردم و صاحبان صنوف را ناراضی کرده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران حکایت پر پیچ و خم انتقال صنوف آلاینده شهر بیرجند به خارج از شهر به سال ۱۳۸۷ بر می‌گردد و با گذشت حدود ۱۴ سال، این طرح همچنان در فراز و نشیب‌های مجوز‌های اداری گیر کرده است.

این انتقال تنها برای عده‌ای منجر به آغاز کار شده و دردسر‌های آماده سازی همچنان بر دوش اصناف سنگینی می‌کند.

مردم نیز از مشکلات ناشی از حضور صنوف آلاینده در سطح شهر ناراضی هستند.

هماهنگی برای ساماندهی شهرک وجود ندارد

یکی از تعمیرکاران خودرو در بیرجند می‌گوید: همکاری از طرف ارگان‌های دولتی برای ساماندهی شهرک صنوف آلاینده انجام نشده است و حتی آب لوله کشی نیز در بسیاری از مواقع قطع و وصل می‌شود.

او می‌گوید: به برخی از صاحبان صنوف گفته شده که برای برق کشی باید هزینه زیادی بپردازند و گاهی این رقم تا ۶۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

یکی دیگر از تعمیرکاران در سطح شهر بیرجند می‌گوید: ۷ سال پیش مبلغی را تحت عنوان هزینه‌های زمین از ما دریافت کردند و قول دادند که به زودی به خارج از شهر منتقل می‌شویم، اما الان دوباره پول می‌خواهند، ولی اتفاقی رخ نداده است.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از حضور صنوف آلاینده در سطح شهر می‌گوید: سر و صدای ناشی از فعالیت تعمیرگاه‌ها و شلوغی خیابان‌ها از جمله مواردی است که شهروندان را آزار می‌دهد.

قول پیگیری از سوی استاندار داده شده است

اما در ۲۸ دی ماه امسال جلسه‌ای در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد و قول داده شد تا به این شهرک رسیدگی شود تا مشکلات به حداقل برسد.

دلیر رئیس اتحادیه صنوف آلاینده بیرجند گفت: مشکلات و معضلات این شهرک به استاندار خراسان جنوبی اعلام شده است و او نیز قول پیگیری داده است.

او گفت: مقرر شده تا پیگیری‌هایی صورت گیرد تا حق قدر راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین نیز پرداخت شود.

اکنون در ۷۸ هکتار زمین در نظر گرفته شده برای صنوف آلاینده بیرجند تنها تعداد کمی از صنوف موفق به انتقال به این مکان شده اند.

 

 

 

کاهش شهرستان‌های قرمز کرونایی خراسان جنوبی/۲-۳

شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در خراسان جنوبی به ۶ شهرستان کاهش یافت.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور مورد تأیید وزارت بهداشت، کاهش شهرستان‌های قرمز کرونایی خراسان جنوبیشهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی در خراسان جنوبی به ۶ شهرستان کاهش یافت.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، درمیان، سربیشه، نهبندان و فردوس در وضعیت قرمز کرونایی و ۴ شهرستان خوسف، سرایان، طبس و قاین نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان زیرکوه تنها شهرستان خراسان جنوبی است که وضعیت زرد دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد اشتغال در خوسف/۲

فرماندار خوسف از تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد اشتغال در این شهرستان از ابتدای امسال خبر داد.

آخوندی گفت: از ابتدای امسال ۷۶۲ نفر، تعهد ایجاد اشتغال برای شهرستان خوسف در سامانه رصد اشتغال بوده که تاکنون بیش از ۷۹۱ نفر معادل ۱۰۳ درصد محقق شده است.

او گفت: اولویت به‌کارگیری نیروی انسانی در واحد‌های صنعتی و تولیدی با نیرو‌های بومی است و ادارات مربوطه بر این روند نظارت دارند.

آخوندی گفت: کمیته امداد شهرستان با بیشترین ایجاد اشتغال عملکرد بسیار خوبی داشته که بیش از ۷۰ درصد بالاتر از تعهد است.

فرماندار خوسف گفت: از محل تفاهم‌نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید نیز به ۱۰ طرح معادل پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

او گفت: از محل تسهیلات پرداختی به واحد‌های آسیب‌دیده از کرونا نیز در امسال به ۵۷ طرح به مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

شهرستان خوسف بیش از ۴۰۰ واحد صنفی، ۱۹ واحد پیمانکاری و ۴۷ شرکت تعاونی فعال دارد که لزوم تسریع کار و پاسخگویی به آن‌ها مطرح است.

 

 

 

مهارت آموزی ۱۶ هزار نفر در دوره‌های فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی/۲-۳

۱۶ هزار هم استانی در سال ۱۴۰۰ در دوره‌های مهارتی آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت : در سال ۱۴۰۰ در سطح استان برای ۱۸مهارت آموزی ۱۶ هزار نفر در دوره‌های فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گروه هدف دوره های آموزشی در نقاط مختلف برگزار شد که با اجرای آن تعهد بیش از دو میلیون و پانصد نفر ساعت محقق شد.

کامرانی فرد افزود: در راستای اجرای طرحهای مختلف مهارت آموزی در سال ۱۴۰۰ در سطح استان ۱۶ هزار و ۱۰۸ نفر در دوره های مهارت آموزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی شرکت کردند .

وی گفت: تا ابتدای اسفند ماه آمار ها حاکی از انجام بیش از ۹۶ درصد از تعهدات کشوری این اداره کل بوده که در برخی گروههای هدف با توجه به اهمیت بومی و منطقه ای درصد تحقق چندین برابر بوده است .

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان رشد اجرای تعهدات در گروهای هدف سربازان ، دانش اموزآن ، و دانش جویان را چشمگیر خواند و افزود : مهارت آموزی به عنوان نسخه اساسی بیکاری با قوت در دستور کار این اداره کل قرار دارد .

 

 

 

 

آشنایی با یک معامله پرسود در قرآن
عمل نیکوی قرض دادن، معامله ای پرسود در قرآن معرفی شده است تا مردم با این عمل اقتصادی و کمک و دستگیری به نیازمندان واقعی و حقیقی تشویق شوند و اکنون چندسالی می شود که صندوق امداد ولایت گام در این عرصه خیرخواهانه گذاشته است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ یکی از کارهای خداپسندانه ای که می توان با آن، گره ای را گشود، غبار غمی را از چهره گرفته ای سِتُرد، دلی را شاد کرد و اسباب خرسندی خداوند سبحان را به ارمغان آورد، قرض دادن است. اهتمام بدین مهم به گونه ای است که خداوند، وام دادن به غیر را قرض دادن به خود به حساب آورده است، چنان که می فرماید: کیست که به خدا قرض دهد تا خدا بر او چندین برابر بیفزاید.

 

قرض الحسنه از نظر اسلام عملی بسیار خوب و پسندیده و مستحبی است که در کنار اعمال واجبی چون نماز و زکات مورد تاکید و تشویق قرار گرفته است. خداوند به سبب اهمیت قرض الحسنه در زندگی مردمان، با بیان پاداش هایی چون پاداش نامحدود و غیر قابل شمارش و جلب شکر و سپاس و حلم الهی به سوی خود بر آن است تا مردم به این عمل اقتصادی و کمک و دستگیری به نیازمندان واقعی و حقیقی تشویق شوند.

 

قرض دادن معامله با خداست

از آنجایی که قرض دادن به معنای معامله ای است که مال وام دهنده از ملکیت او خارج و به تملک وام گیرنده درمی آید، شخص وام دهنده، برای تامین بازپس گیری مال خویش، ضامن می خواهد و یا گرو و رهنی طلب می کند، اما در قرض الحسنه که شخص تنها برای رضایت و خشنودی خداوند، اقدام به اخراج مال خود از ملک خود می کند و آن را به تملیک دیگری در می آورد، خود خداوند ضامن می شود. البته چنان که گفته شد، زمانی خداوند قرض الحسنه را ضمانت می کند که شخص با اخلاص و بدون هیچ گونه قصد و غرض نفسانی و دنیایی و مادی قرض الحسنه را پرداخت نماید؛ چرا که در این صورت، وام گیرنده، شخص ظاهری وام نیست، بلکه شخص گیرنده خود خداوند است که وام را می گیرد و به دست وام گیرنده می دهد. از این رو، کسی که وام گرفته است خود خداوند است. پس خداوند متعهد و ملتزم به پرداخت وام است.

 

در روایات چندی این معنا مورد تاکید قرار گرفته که نیازمند واقعی و محتاج حقیقی، ترس و واهمه ای در بازپس دادن قرض الحسنه نداشته باشد؛ چرا که خداوند خود ضامن است و آن را پرداخت می کند. پیامبر اکرم (ص) درباره ضمانت قرض الحسنه از سوی خداوند می فرماید: «خداوند یار قرض دار است تا قرض خود را بپردازد به شرط آنکه قرض وی بر خلاف رضای خدا نباشد».

 

امام صادق(ع) با توجه به اینکه قرض گیرنده و ضامن پرداخت آن خداوند است، در برخی از امور خاص و ضروری زندگی قرض الحسنه گرفتن را تجویز کرده و می فرماید که وام گیرنده ترس و اندوهی در باره باز پرداخت وام خود نداشته باشد که خداوند آن را می پردازد؛ چنانکه روزی هر روزه او را ضامن است و می پردازد. در اهمیت و ارزش قرض الحسنه همین بس که انسان با این کار خود، فرمان خداوندی را در تعاون و مشارکت در کارهای خیر به جا می آورد و دست های نیازمند و محتاجی را رد نمی کند و با این کار حقی از حقوق مومنان بر خود را ادا می کند؛ چرا که در هر مالی، حقوقی برای دو گروه سائلان و نیازمندان(محرومان) بر شخص دارنده مال است.

 

نقش قرض الحسنه در زندگی انسان

همچنین، در ارزش این کار باید به این نکته توجه کرد که وام گیرنده، زمانی دست نیاز به سوی دیگری دراز می کند که نیازمند است و آبروی خویش را عرضه می دارد تا مالی قرض گیرد و به زخم خود بزند و بعد آن را پس دهد. نقش قرض الحسنه در زندگی انسان های سالم و مومن بسیار سازنده و مفید است؛ چرا که با تقویت وضعیت اقتصادی و بهبودی آن، عامل قوام فرد و جامعه می شود و شخص را به کار و تلاش و تولید سوق می دهد.

 

در روایات، ثواب قرض دادن بیش از صدقه دادن و انفاق دانسته شده است، چرا که گاه انسان صدقه به کسی می دهد که او نیازی ندارد؛ هم چنین قرض گیرنده با توجه به تعهدی که می سپارد بر آن است تا با تولید و تلاش خود، وام خود را پس دهد و این عمل قرض در گردش سالم اقتصاد و جریان مفید و سازنده پول و مال تاثیرگذار است. البته حکمت های دیگری را می توان برای این قرض برشمرد که در صدقه و انفاقات مستحب نیست. پیامبر(ص) در بیان ارزش گذاری اعمال مومنان، قرض را باارزش تر می داند و می فرماید: «صدقه دادن، ده حسنه؛ قرض دادن، هجده حسنه؛ رابطه با برادران دینی، بیست حسنه؛ و صله رحم، بیست و چهار حسنه دارد.». امام صادق(ع) نیز قرض دادن را بهتر از صدقه دادن می داند و می فرماید: «مالی را قرض بدهم، بیشتر دوست دارم تا آن را ببخشم».

 

فضیلت قرض دادن

هر کار خیری که انسان انجام می دهد در دفتر الهی به ثبت می رسد و خداوند، نتیجه‌‏اش را برای او در روز آخرت حساب خواهد کرد. کسانی که از کمترین فرصت‏های پیش آمده، بیشترین استفاده را می برند و قلب بندگان خداوند را شاد می کنند بدون شک برای آخرت خود پس‏‌انداز نیکو تدارک می بینند. پیامبر (ص) می فرماید: هر کس به گرفتار و درمانده ای قرض بدهد و در پس گرفتن آن خوشرفتاری کند[گناهانش پاک شده] اعمالش را دوباره شروع می کند و خداوند در برابر هر درهم، هزار قنطار(ثروتی فراوان) در بهشت به او عطا کند. همچنین به فرمایش امام علی(ع) غنیمت بدان کسی را که در زمان توانگریت از تو قرض بخواهد تا در روز تنگدستی ات(قیامت) بپردازد.

 

چه کسانی حتی بوی بهشت را هم حس نخواهند کرد؟

به یاد داشتن این نکته هم ضروری است که بدانیم اگر برادر مسلمان ما نیاز مالی داشته باشد و ما با وجود داشتن تمکن مالی اصلاً به روی خودمان نیاوریم، بوی بهشت هم به مشام ما نخواهد رسید، چه برسد به اینکه خود بهشت را ببینیم. همانطورکه شیخ صدوق در کتاب امالی حدیثی از پیغمبر اکرم(ص) ثبت کرده که فرموده‌اند: «کسی که برادر مسلمانش در وامی به او نیاز پیدا کند و او بتواند قرض بدهد و چنین نکند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند.»

 

سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار تقویم رسمی کشور در میانه اسفند روز جدیدی را به خود می‌دید. ۱۴ اسفند به‌ عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نام‌گذاری شده بود. البته درست است که در تقویم روزی را به عنوان روز قرض الحسنه نامگذاری شده، اما اگر حتی در تقویم این روز هم نیامده باشد، ما باید نیاز مومنین را برآورده کنم و من نمی توانم نیازش را به این روز موکول کنم.
بهره گیری و فرهنگسازی جهت توسعه مقوله قرض الحسنه در طول سال های گذشته و استفاده از ظرفیت های عظیم نیکوکاران و خیرین و پویاتر نمودن شیوه های دستگیری از نیازمندان همواره مورد توجه جدی مدیران کمیته امداد بوده است. راه اندازی صندوقی با هدف تجمیع و هدایت منابع سازمانی و ظرفیت های مالی و اعتباری هموطنان نیکوکار از یک طرف و گسـترش فرهنگ یاری رساندن به نیازمندان جامعه و در نگاهی وسیع‌تر گره‌گشایی از نیازمندیهای هموطنان ازسوی دیگر نقطه تعالی تحـقق مقوله قـرض الحـسنه به شـمار می رود که بر همین اساس صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در سال ۱۳۹۵ گام در عـرصه فعالیت پولی و مـالی با اهـداف غیر انتفاعی و خیرخواهانه گذاشت. در این چندسال پرداخت وام به نیازمندان تحت حمایت برای مصارفی چـون پرداخت هـزینه های درمانی، تحصیلی و معیشتی سبب حفظ عزت نفس هموطنان و افزایش امنیت روانی آنان شده است.

 

 

قرض نیکو

دستش به خیر است و هر فرصت و بهانه ای برای کمک به دیگران استفاده می کند. «محمدرضا طاقتی» از خیران قاینی است. وی معاون اجرایی مرکز نیکوکاری غدیر است که در جهت ارائه خدمت به نیازمندان فعالیت می کند. او با اشاره به فعالیت های این مرکز نیکوکاری در سال جاری می گوید: در این مدت ۹۶درصد کمک های جمع آوری شده را در بین نیازمندان توزیع کرده است و در حال حاضر ۳۱ روستا و بخشی از جممعیت شهرستان را تحت پوشش قرار داده است.

 

طاقتی می افزاید: ۵۲۶ خانوار از مددجویان کمیته امداد و ۲۵۰ خانوار نیز از نیازمندان غیر مددجو را حمایت می کند و خوشبختانه یکی از اقداماتی که مرکز نیکوکاری غدیر داشته در بحث جمع آوری سپرده های خیرین در بانک مهر قرض الحسنه و صندوق امداد ولایت برای ارائه وام به نیازمندان است که در آخرین مرحله ۱۶۰ میلیون وام قرض الحسنه پرداخت کرده است.

 

 

سود بُرد – بُرد

«احمد حسن شریف» یکی از پزشکان داروساز خراسان جنوبی است که از سال ۹۷ با دیدن روش کار صندوق امداد ولایت در ارائه تسهیلات قرض الحسنه به نیازمند جذب آن می شود و در حد توان خود در این زمینه همکاری دارد. وی می گوید: اگر فرهنگ قرض الحسنه فراگیر شود و همه بانک ها بتوانند صندوق های قرض الحسنه تأسیس کنند و مردم ترغیب شوند اولین سودی که برای همه دارد کاهش تورم است.

 

این خیر معتقد است قرض الحسنه حالت سود برد برد دارد هم برای سپرده گذار سود اخروی و دنیوی دارد و همه برای جامعه، چون تورم را پایین می آورد. «محدثه پورسلطان» از کارمندان کمیته امداد دهک حدود ۶ سال است که سرمایه خود را در صندوق امداد ولایت سپرده گذاری کرده تا حداقل با این قرض نیکو بتواند گرهی از زندگی خانواده نیازمندی باز کند. وی از خیر و برکت قرض دادن در زندگی‌اش می‌گوید و با خواندن این بیت شعر «صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند/کز کار خلق یک گره بسته وا کند»، خاطر نشان می کند: حتما نیاز به پول و سرمایه زیادی برای قرض دادن نیست با پس انداز های کوچک هم می توان از کار مردم گره گشایی کرد.

 

آری قرض الحسنه از عالی ترین برنامه های زندگی ساز مکتب اسلام است که قرآن در یک استعاره بسیار زیبا وام نیکویی را (که بدون منت و در نهایت اخلاص) به خویشاوندان، همسایگان، آشنایان و سایر بندگان خدا می پردازیم، پرداخت به خداوند وانمود می کند. شاید در بین عبادت هایی که برای تقرب انسان به خدا، تدوین شده، هیچ عبادتی به اندازه ی قرض الحسنه تقرب آفرین نباشد.

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ره) خراسان جنوبی هم در این رابطه می گوید: رفتار ما انسان ها مبتنی بر دستورات متعالی اسلام است و  قرض الحسنه در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و این فرهنگ می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را حل کند.

 

تقویت کرامت انسانی در قرض الحسنه

سردار«علی قاسمی» با اشاره به توصیه بزرگان دین بر قرض الحسنه دادن، می افزاید: کرامت و عزت نفسی که خداوند برای انسان ها قائل شده است در قرض الحسنه تقویت می شود و امیدواریم همه بتوانیم اعتبارهای خرد خود را به نیازمندان نثار کنیم.

 

وی به نامگذاری صندوق قرض الحسنخ امداد ولایت اشاره و می افزاید: از نام بسیار خوب این صندوق که به نام ولایت است و در اسلام اساس و مبنای عملکرد ما در دنیا و آخرت است الحمدالله عملکرد بسیار خوبی داشته و به صورت قرض الحسنه و بدون دریافت کارمزد به نیازمندان تسهیلات می دهد که مایه خیر و برکت است.

 

بهره‌مندی ۱۱ هزار نیازمند از وام‌های قرض الحسنه صندوق امداد ولایت

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه صندوق امداد ولایت از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵۳ فقره وام در حوزه اشتغال‌زایی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است، می گوید:

 

«محمد عرب» با اشاره به پرداخت هزار و ۹۵۰ فقره تسهیلات مسکن از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت بیان می کند: این تسهیلات به منظور خرید، احداث و تکمیل مسکن پرداخت شده که ارزش آن ۲۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان بوده است.

 

به گفته وی در بخش حمایتی نیز ۶ هزار و ۶۲۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۷۶ میلیون تومان به عنوان وام‌های ضروری به نیازمندان پرداخت شده است.

 

عرب به پرداخت ۱۲۳ مورد تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان از محل صندوق امداد ولایت اشاره  و می افزاید: مبلغ این تسهیلات نیز ۲ میلیارد و ۳۱۷ میلیون تومان است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی ادامه می دهد: هزار و ۲۰۱ مورد تسهیلات برای خدمات عمرانی مسکن به مبلغ ۶ میلیارد و ۱۴ میلیون تومان از ابتدای امسال در بخش حمایتی پرداخت شده است.

 

وی از پرداخت ۱۳۸ مورد تسهیلات درمان به مددجویان این نهاد خبر داد و می گوید: مبلغ تسهیلات درمان یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان بوده است.

 

عرب با اعلام پرداخت ۱۱هزار ۲۳۳ وام قرض الحسنه به افراد تحت پوشش کمیته امداد خراسان جنوبی از محل صندوق امداد ولایت در سال جاری، می افزاید: در مجموع ۱۰۲ میلیارد و ۸۶ میلیون تومان تسهیلات در اختیار خانواده‌های نیازمند و مددجویان قرار گرفته است.

 

کلام آخر

و اما قرض الحسنه علاوه بر اینکه یک مساله اجتماعی است. یک مساله اخلاقی نیز است. زیرا روح محبّت و تعاون که یک صفت ممتاز اخلاقی است موجب رواج قرض الحسنه در جامعه می‌شود، و این کار نیک، روح برادری و عطوفت را زنده می‌سازد و موجب سلامت جامعه از ربا و پیامدهای شوم و ویرانگر آن می‌شود.

 

همچنین با سنت قرض الحسنه می‌توان تعادل و توازن اقتصادی در جامعه را بر قرار ساخت و با توسعه روزافزون خود چرخ عدالت در اقتصاد و معیشت انسانی را بهبود بخشید و با جریان فرهنگ وام دادن نیکو (بدون سود) به همدیگر و دستگیری بدون نزول ثروت مندان از تهی دستان فاصله بین فقیر وغنی را نیز کوتاه‌تر و کمتر خواهد نمود و برای تعادل اقتصاد جامعه مؤثر خواهد بود.

 

 

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی؛
توهم علم یکی از بلایای جامعه وکلا و قضات است
حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه وکلا به اخلاق الهی باید آراسته شوند، گفت: توهم علم یکی از بلایای موجود در جامعه وکلا و قضات است و باید از آن پرهیز شود چون وکیل و قاضی باید در زمینه موضوعات علمی به روز باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» شامگاه (۱۳ اسفند) در چهارمین همایش سالانه وکلای مرکز قوه قضائیه خراسان جنوبی اظهار داشت: روح و روان در تعالی انسان جایگاه والایی دارد و در کنار پرداختن به جسم و ظاهر فردی باید به این موضوع نیز توجه شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به جایگاه وکالت در جامعه اشاره کرد و افزود: منصب وکلات جایگاه رفیعی به مثال قضاوت دارد همچنان که مشاهده می کنید که در قرآن کریم، خداوند متعال خود را به «نعم الوکیل» و «نعم القلوب» و «نعم النصیر» ستوده است.

وی با تاکید بر اینکه وکلا باید به اخلاق الهی آراسته شوند، گفت: اگر وکیلی در جهت احقاق حق و دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم گام بردارد قطعا می توانیم به آن «نعم الوکیل» به عنوان بنده خوب خدا نگاه کرد.

حجت الاسلام وحدانی نیا در ادامه بیان کرد: باید با پیدا کردن خود گمشده خویش به بهتر شدن فردایمان کمک کنیم و سال جدید را با یک تحول در درون مان آغاز کنیم و در غیر این صورت شامل لعن حدیث نبوی در دنیا و آخرت خواهیم بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه امراض اجتماعی بلای امروز جوامع بشری است، افزود: سرمستی، ناسپاسی، ثروت اندوزی و بغض و کینه و حسادت از عوامل زمینه ساز سقوط انسان ها هستند.

وی با اشاره به اینکه توهم علم یکی از بلایای موجود در جامعه وکلا و قضات است، گفت: باید از آن پرهیز کنید چون وکیل و قاضی باید در زمینه موضوعات علمی به روز باشند و وکلای فعال در حوزه خانواده نیز برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

«سید محسن موسوی» رئیس هیئت مدیره مرکز وکلای خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تبریک هفته وکیل اظهار داشت: مرکز وکلای خراسان جنوبی فعالیت های بسیار مهمی را انجام داده و توانسته سه مقام کشوری را کسب کند.

وی در ادامه به تعداد وکلای فعال در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در استان خراسان جنوبی ۱۰۴ وکیل پایه یک فعالیت دارند و ۶۵ کارآموز در سطح استان در کنار این وکلا مشغول به فعالیت هستند.

موسوی بیان داشت: اولین آزمون وکالت در سال ۹۸ توسط مرکز خراسان جنوبی برگزار شد و همچنین در این مدت دادگاه و دادسرای انتظامی در استان تشکیل و تجهیز شد.

«محمدحسین محمدی» عضو هیئت مدیره مرکز وکلای خراسان جنوبی نیز در این همایش با بیان اینکه وکالت در سطح جامعه از جایگاه بالایی برخوردار است، عنوان کرد: وکلای خراسان جنوبی همواره حق و حقیقت را سرلوحه کار خود قرار داده اند و از هیچ تلاشی برای ایجاد صلح و سازش دریغ نکرده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*