اخبار خراسان جنوبی/

دیدار اعضای منتخب مرکز فرهنگی و هنری درمیان با ائمه جمعه شهرستان/۲

دیدار اعضای منتخب مرکز فرهنگی و هنری درمیان با ائمه جمعه شهرستان

به مناسبت گرامی‌داشت دهه مبارک فجر جمعی از اعضای منتخب مرکز فرهنگی و هنری کانون در درمیان با ائمه جمعه تشیع و اهل سنت این شهرستان دیدار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دیدار جمعی از اعضای منتخب مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان، با حجت الاسلام مصیب خزاعی و مولوی سید احمد عبداللهی ائمه جمعه اهل تشیع و تسنن این شهرستان دیدار کردند.

گفتنی است ارایه گزارش برنامه‌های کانون توسط سید فاضل عبداللهی مربی کتاب‌خانه سیار کانون و توصیه به مطالعه کتاب توسط ائمه جمعه این شهرستان از مهمترین مواردی بود که در این دیدار به آن پرداخته شد.

فاز اول پیست دوچرخه سواری دانشگاه بیرجند افتتاح شد/۷

همزمان با برگزاری مراسم مجازی افتتاح پروژه های عمرانی ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، فاز اول پیست دوچرخه سواری ویژه برادران در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
آئین افتتاحیه فاز اول پیست دوچرخه سواری برادران در دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم افتتاحیه مجازی پروژه های ورزشی با حضور معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشـجویان، سرپرست دانشگاه بیرجند و  اعضای هیأت رئیسه و مدیران و مسئولان برگزار شد.
دکتر موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه در این مراسم با تبریک چهل و سومین سالــگرد پیروزی شـکوهمند انقلاب اسلامی و  اعلام پرداخت بخشی از اعتبار این پروژه توسط وزارت به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و پرداخت مابقی پروژه به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان توسط دانشگاه گفت: این طرح مقدمه‌ای است برای آغاز سایر طرح‌های تربیت بدنی و امیدوارم راهی که شروع شده با وضعیت بسیار بهتری تداوم یابد. وی با توضیح شرایط کرونایی و بازگشایی دانشگاه گفت: پس از حضور دانشجویان در دانشگاه مبحث تربیت بدنی و ورزش دانشجویان دارای اهمیت فراوانی است.

 

خراسان جنوبی در بُن بست ارتباطی حمل و نقل؛

از ناتمام ماندن راهها و راه و آهن تا لغو پروازها

در خراسان جنوبی؛ متاسفانه توسعه راهها روند بسیار کندی دارد، پیشرفت راه آهن نیز درجا می زند و اعتباری اختصاص نمی یابد، پروازهای فرودگاه هم یکی درمیان لغو می شود.

به گزارش خبرنگار خاورستان، یکی از مهم ترین محورهای توسعه خراسان جنوبی، ارتقاء مسیرهای ارتباطی این استان در زمینه های مختلف و خروج استان از بمبست ارتباطی است.  اما متاسفانه توسعه راههای استان روند بسیار کندی دارد، پیشرفت راه آهن نیز درجا می زند و اعتباری اختصاص نمی یابد، پروازهای فرودگاه هم یکی درمیان لغو می شود.

این درجازدن ها و حتی پسرفت ها در حالی است که بارها برای بهره برداری از طرح های متعدد در این حوزه ها وعده داده شده است. به طور مثال جاده بیرجند- قاین که از سال ۱۳۸۹ دوبانده سازی آن آغاز شده، بر اساس آخرین وعده ها قرار بود تا پایان ۱۳۹۹ و بعد هم پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، یا اینکه قرار بود تا سال ۱۴۰۰ خراسان جنوبی از راه آهن بهره مند باشد، همچنین در حالی که بارها از توسعه و افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند به شهرهای متعدد کشور سخن گفته شده، اما نه تنها پرواز جدیدی برقرار نشده، بلکه همان پروازهای موجود و محدود به دو شهر تهران و مشهد هم لغو می شود.

در ۱۹ شهریورماه امسال بود که نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری استان و در جریان سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی نسبت به این وضعیت گلایه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید یک زمان بندی مشخصی همراه با اولویت‌ها مشخص شود تا هم مردم امیدوار باشند که در آینده چه کار خواهد شد و هم رسانه‌ها بتوانند پیگیر باشند، گفت: جاده بیرجند – قاین تاکنون چندین مرتبه گفته شده که تا پایان سال افتتاح خواهد شد،  میزان پیشرفت راه آهن این استان را ۱۰ ماه قبل وزیر راه گفت ۲۰ درصد پیشرفت دارد، اکنون هم می گویند ۲۰ درصد پیشرفت دارد، باید یک زمانی برای طرح‌ها مشخص شود تا هم نمایندگان پیگیری کنند و هم رسانه‌ها پیگیر باشند.

جاده ناتمام بیرجند- قاین در پایان سال ۱۴۰۰

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورد جاده بیرجند- قاین که عملیات دوباند سازی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، اظهارکرد: طی آبان‌ماه سال جاری شش کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت و طول مسیر دوبانده این جاده پرتردد به ۸۶ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان این‌که مجموع طول محور بیرجند تا قاین ۱۰۰ کیلومتر است، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری ۱۲ کیلومتر از باند دوم این محور تکمیل شده و زیر بار ترافیک رفته و عملیات اجرایی در ۱۴ کیلومتر باقیمانده محور نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر باندهای دوم و بزرگراه در خراسان‌جنوبی طی دهه فجر ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: در مجموع برای این ۳۰ کیلومتر ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

داعی افزود: این ۳۰ کیلومتر شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه- درح- ماهیرود، ۱۴ کیلومتر در محور طبس-اصفهان و ۶ کیلومتر در محور بیرجند- زاهدان می‌شود.

راه آهن بیرجند- یونسی در مدار وعده ها

در مورد پروژه راه آهن خراسان جنوبی هم سالها وعده و قول داده شده است، تا اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۳ تصویب و در مهرماه سال ۱۳۹۸ هم کلنگ زنی شد. اما با گذشت حدود دو سال و نیم از کلنگ زنی، هنوز هم توفیق خاصی در مورد آن حاصل نشده است. این شرایط در حالی است ک در طی تمام این سالها با خبرهای پرطمطراق ورود شرکت های بزرگ یا تشکیل کنسرسیوم ها و … مردم امیدوار شده اند.

در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ۲۷ دی ماه در مورد پروژه راه آهن گفته بود که ۳۲ کیلومتر از این پروژه که در استان ما قرار دارد پیشرفت ۲۰ درصد در زیرسازی و ۱۵ درصد در کل پروژه دارد، اما اکنون و در کمتر از یک ماه در مورد وضعیت راه‌آهن بیرجند- یونسی،  اظهارکرد: این پروژه حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخیراً در زمینه مالی برای پیشرفت پروژه شاهد همکاری بانک‌ها بودیم.

داعی از مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی بانک خاورمیانه ایران در پروژه راه‌آهن استان خبر داد و گفت: در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تأمین منابع مورد نیاز راه آهن استان، دیداری با مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران انجام شده که در راستای این دیدار در تکمیل کنسرسیوم بانکی برای راه‌آهن بیرجند – قاین –یونسی انجام شده است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد بانک خاورمیانه ایران طی حدود دو هفته گذشته موافقت خود را به بانک رفاه که سرگروه بانکی این کنسرسیومی است، اعلام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بانک ملی ایران نیز با پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی در پروژه ریلی خراسان‌جنوبی موافقت کرد که گام دیگری در تأمین مالی و تسریع این پروژه محسوب می‌شود.

وضعیت پروازهای فرودگاه در شأن مردم نیست

اخیرا هم تعدادی از پروازهای فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند لغو شد. در حالی که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی  ۳۰ دی ماه در نشست بررسی مسایل و مشکلات این فرودگاه و راهکارهای افزایش پروازها گفت: با توجه به سابقه فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، حجم و تعداد پروازها در شان مردم استان نیست لذا افزایش پروازها حتما از طریق اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی و شرکت‌های هواپیمایی پیگیری شود، بنده هم این موضوع را به‌جد پیگیری خواهم کرد.

وی گفت: باید به سمتی برویم که بین شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان رقابت ایجاد شود تا هر شرکتی که بیشتر به‌ویژه شب در فرودگاه بیرجند مستقر شود، ما هم به آن خدمت بیشتری بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: موضوع اصلی در پروازها، استقرار شبانه هواپیما در استان است که این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد و اگر پارکینگ شبانه فرودگاه اینجا باشد به نفع استان است.

وی اضافه کرد: قدمت فرودگاه بیرجند به سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد و انتظار ما پیشرفت و توسعه بیشتر فرودگاه مرکز استان است.

قناعت گفت: یکی از شاخص‌های مدنظر شرکت‌های هواپیمایی، استقبال مردم و میزان مسافر است که به این لحاظ ما در استان مشکلی نداریم و پروازها همواره متقاضی و مسافر لازم را دارند.

وی به رایزنی‌های صورت گرفته برای افزایش پروازها اشاره و بیان کرد: انتظار ما از شرکت هواپیمایی “ایران ایر” این است که ۲ فرودگاه بیرجند و طبس را به‌صورت ویژه ببیند، از حالت روتین خود خارج شود و در ارائه خدمات بر دیگر شرکت‌ها پیشی بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هر ۲ فرودگاه خراسان جنوبی باید مجهز شود البته بیرجند چون مرکز استان است باید از ویژگی‌های برتری برخوردار شود.

برگزاری مسابقات دارت هلال‌ احمر طبس/۷

 

کمیته دارت شهرستان طبس با همکاری باشگاه پایار و باشگاه امدادگران و نجات‌گران جمعیت هلال‌احمر به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر اقدام به برگزاری مسابقات دارت کرد .

این مسابقات با حضور ۱۰ شرکت‌کننده در محل خانه دارت باشگاه پایار برگزار و حسن ابراهیمی‌ثانی، مجید زنجانی‌طبسی و علی باقری مقامهای اول تا سوم را کسب کردند

سیب و پرتقال شب عید ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار /۲

۴۰۰ تُن سیب مورد نیاز شب عید برای خراسان جنوبی در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شد.

مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: ۴۰۰ تن سیب شب عید از دو نوع زرد و قرمز به استان حمل و در دو سردخانه بیرجند و فردوس ذخیره سازی شده است.
ضیاییان احمدی با بیان اینکه ۴۰۰ تن پرتقال هم برای شب عید در استان تامین خواهد شد افزود: امروز هم در حال خرید و تامین پرتقال تامسون از شمال کشور هستیم که تامین و به استان حمل خواهد شد.
وی گفت: ۱۰۰ تن سیب و ۱۰۰ تن پرتقال هم سهمیه ذخیره ملی داریم که در صورت نیاز به استان حمل خواهد شد.
مدیر تعاون روستایی استان گفت: سیب و پرتقال شب عید ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار عرضه خواهد شد.

آسفالت ۵۱ درصد راه‌های روستایی در خراسان جنوبی/۲-۳

تاکنون ۵۱ درصد طول راه‌های روستایی در خراسان جنوبی آسفالت شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باآسفالت ۳۵ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی اشاره به‌وجود ۱۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، شوسه و خاکی در استان، گفت: از این میزان ۵۹۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی آسفالت، ۱۱۸۰ کیلومتر شوسه و ۴۴۲۱ کیلومتر نیز خاکی هستند.

سهرابی با اشاره به اینکه (به لحاظ طول راه) ۵۱ درصد طول راه‌های روستایی استان آسفالت شده‌اند، افزود: از ابتدای سال نیز تاکنون ۳۵ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است.

وی گفت: در حوزه حفظ و نگهداری آسفالت شبکه راه‌های موجود با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، محورهای نیازمند روکش آسفالت مطابق دستورالعمل‌های موجود شناسایی و پیگیر اخذ اعتبارات لازم جهت اجرا هستیم.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: از ابتدای سال  تاکنون نیز ۴۲ کیلومتر راه روستایی زیرسازی و آماده آسفالت شده که اعتباری بالغ بر ۶۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

سهرابی با بیان اینکه در دهه فجر نیز ۳ پروژه به طول بیش از ۱۰ کیلومتر افتتاح شد، گفت: با اجرای عملیات ساخت و بهسازی راه‌های روستایی مذکور، درصد برخورداری از نعمت راه آسفالته به ۹۲.۳ درصد از نظر تعداد روستا افزایش یافته است.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: تعطیلی مطلق در استان نداریم/۲-۷

تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای کارکنان اجباری می شود/ آموزش دانش آموزان پایه دوازدهم حضوری شد/

پایین بودن واکسیناسیون کودکان در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی: تعطیلی مطلق در استان نداریم

استاندار خراسان جنوبی گفت: جان و سلامت مردم برای ما خیلی مهم است در عین حال نباید کار و آموزش تحت تاثیر قرار بگیرد لذا تعطیلی مطلق در هیچ جایی نداریم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری تشکیل شد افزود: بعضی مصوبات به‌صورت ملی و برای همه استان‌ها لازم الاجراست که باید آنها را بدون تغییر اعمال کنیم.

وی گفت: برای برخی موارد به استان‌ها تفویض اختیار شده است که درخصوص این موارد باید در استان با کارشناسی، برنامه‌ریزی شود و بنا به شرایط موجود تصمیم‌گیری کنیم که موضوع تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها یکی از این موارد است.

استاندار خراسان جنوبی به مصوبه اعمال تعطیلی‌ها در شهرهای قرمز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در همان شهرستان‌های قرمز، برخی مناطق شرایط بهتری دارند لذا لازم نیست تعطیلی مطلق رقم بخورد و باید با هماهنگی ستاد کرونا، بخش‌هایی دارای شرایط حاد مشمول این تعطیلی شوند.

وی تصریح کرد: اگر از شهرستان‌ها دلایل منطقی و استدلال‌های قابل قبول برای اعمال تعطیلی‌ها ارائه شود، با نظر مثبت در ستاد کرونا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

قناعت در همین زمینه به ادامه تعطیلی مهدکودکها برای یک هفته دیگر اشاره کرد و گفت: بنا به مصوبه ستاد کرونا، آموزش برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم، مدارس روستایی کم‌جمعیت و هنرستان‌ها با رعایت ضوابط بهداشتی، فاصله‌گذاری مناسب، استفاده از ماسک و الزام دانش‌آموزان به تزریق واکسن به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون پنج تا ۱۲ سال در استان پایین و نگران‌کننده است تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها نسبت به اقناع‌سازی خانواده‌ها و ترغیب آنها به واکسیناسیون کودکان اقدام کند و باید از ظرفیت‌های مختلف اطلاع‌رسانی مستقیم و غیرمستقیم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا بهره گرفت.

استاندار خراسان جنوبی بر تقویت اکیپ‌های سیار تزریق دز سوم واکسن در استان با همراهی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: طرح شهید سلیمانی هم به عنوان یک طرح موفق با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: با توجه به اعیاد پیش رو و احتمال برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی دستگاه‌های متولی برگزاری مراسم نهایت دقت را داشته باشند تا این مراسم و جشن‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و جمعیت متناسب با فضای تعیین‌شده برگزار شوند.

قناعت گفت: رعایت ضابطه حضور یک چهارم جمعیت در اماکن سرپوشیده و زمان محدود در تمامی مراسم الزامی است.

وی با بیان اینکه تزریق دز سوم واکسن کرونا برای تمامی کارکنان دستگاه‌های دولتی را الزامی است افزود: با کمک دادستان مرکز استان واکسیناسیون برای کارمندان باید وجهه اجباری به خود بگیرد و تمامی مدیران دستگاه‌ها اسامی افرادی که برای واکسیناسیون اقدام نکرده یا سهل‌انگاری کردند را به دانشگاه علوم پزشکی ارایه دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید به قوانین اجتماعی احترام گذاشت و نمی‌شود برخی افراد در جامعه مراوده داشته باشند و با خودداری از تزریق واکسن سلامت اجتماعی را به مخاطره بیندازند.

وی بیان کرد: نظارت و بازرسی در حوزه اصناف ضروری است و باید تشدید شود تا پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل و جدی رعایت شود.

قناعت خطاب به فرماندارانی که شهرستان آنها آمار پایینی از نظر واکسیناسیون دارد تاکید کرد: فرمانداران به‌صورت میدانی و جهادی این مشکل را مرتفع کنند.

وی گفت: طبق اعلام مسوولان کشوری، خراسان جنوبی در شاخص‌های مربوط به این بیماری درصد پایینی دارد اما درصد بستری‌ها در این استان بالا است که باید دلایل آن بررسی و رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مطالبه دانشگاه علوم پزشکی درخصوص همراهی بیمه با زیر پوشش قرار دادن هزینه‌های درمان بیماران سرپایی گفت: این موضوع طی نشستی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، بیمه و سایر حوزه‌های مرتبط بررسی شود و با توجه به وضعیت درآمدی مردم استان، بیمه باید بپذیرد که در این زمینه نهایت مساعدت را داشته باشد.

 

 

داغ کاهش برداشت نرگس روی دل کشاورزان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل نرگس در استان برداشت شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رضایی گفت:هم اکنون  ۳۲ هکتار باغ گل نرگس با مجموع اشتغال ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در خراسان جنوبی داریم که پیش بینی می‌شود امسال تا پایان فصل برداشت، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل نرگس از آن ها برداشت شود.

او گفت: با توجه به سرمازدگی‌های اخیر و مشکلات اقلیمی احتمال این وجود دارد که برداشت امسال حتی از مقدار پیش بینی شده کمتر باشد.

رضایی گفت: پارسال ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از باغات استان برداشت شد.

نرگس کاران نه تسهیلات دارند و نه بیمه

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال وضعیت تسهیلات خوب نیست و مکاتباتی با تهران داشته ایم تا منابع تسهیلات برای نرگس کارانی که گل‌های نرگسشان به دلیل سرما زدگی و مشکلات اقلیمی آسیب دیده است تأمین شود.

به گفته او حتی بحث بیمه برای نرگس کاران مطرح شد، اما چون حق بیمه آن بسیار بالا است کشاورزان از پس پرداخت آن بر نمی‌آیند و طبق مکاتبات متعددمان، خواستار کاهش مبلغ بیمه و کمک از سمت دولت شده ایم.

 

 

 

 

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی خبر داد؛

افزایش چهار برابری بیماران کرونایی بستری در خراسان جنوبی۲-۳

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان‌جنوبی گفت: تعداد بیماران بستری کرونا مثبت نسبت به هفته اول بهمن ماه ۳۲۲ درصد یعنی حدود چهار برابر افزایش داشته است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: در حال حاضر در خراسان جنوبی شهرستان خوسف در وضعیت زرد، درمیان در وضعیت نارنجی و سایر شهرها قرمز هستند که یک زنگ هشدار بسیار جدی برای مردم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۲۱۷ بیمار تنفسی و ۱۲۳ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شریف زاده با اشاره به اینکه ۶ نفر از بیماران کرونایی ما نیز وضعیت وخیم دارند، ادامه‌داد: نسبت به هفته اول بهمن ماه تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی ۱۵۹ درصد یعنی دو و نیم برابر افزایش داشته است.

وی گفت: تعداد بیماران بستری کرونا مثبت نیز نسبت به هفته اول بهمن ماه ۳۲۲ درصد یعنی حدود چهار برابر افزایش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان جنوبی یادآور شد: علت این افزایش شدید بیماران در خراسان جنوبی نسبت به هفته اول بهمن ماه این است که سرعت انتقال در سویه امیکرون بسیار بیشتر از سویه های قبلی است.

شریف زاده گفت: توصیه همیشگی ما به مردم همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک و پرهیز از دورهمی های غیر ضرور است که ان شاء الله سلامت خود، خانواده و همشهریان خود را حفظ کنیم.

 

ثبت ۴ فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته با ثبت ۴ مورد فوتی جدید ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۳۱۳ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۷۰ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۸۹ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۴۹ مورد از بیرجند، ۵ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۱۰ مورد درمیان، ۷ مورد زیرکوه، ۰ مورد سرایان، ۹ مورد از سربیشه، ۸۰ مورد از طبس، ۴ مورد از فردوس، ۱۸ مورد از قاینات و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۴ نفر نامساعد است.

 

افزایش سه‌برابری فوتی‌های کرونایی در خراسان‌جنوبی

متوسط فوتی‌های کرونایی خراسان جنوبی در هفته اول بهمن‌ ۴ نفر بود که هفته گذشته به ۱۶ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اعلام این خبر گفت: همچنین متوسط روزانه موارد مثبت در هفته اول بهمن ۲۵۷ نفر بود که در هفته گذشته به ۹۰۱ نفر رسید که حکایت از افزایش ۲ و نیم برابری دارد.

 

کشف ۱۹۰۰ قطعه مرغ زنده غیرمجاز در قاین/۲

هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده گوشتی غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی در شهرستان قاینات کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از کامیون بنز، هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده گوشتی غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

سرهنگ زال بیگی افزود: مأموران کلانتری ۱۶”نیمبلوک” شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی گفت: ماموران در بازرسی از خودرو، هزار و ۹۰۰ قطعه مرغ زنده گوشتی فاقد مجوز‌های بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

وصول جریمه ۴ میلیارد ریالی متهم گرانفروشی در بیرجند/۴

جریمه ۴ میلیارد ریالی متهم گرانفروشی آب معدنی و نوشابه در بیرجند وصول شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: با ارسال گزارش از اداره صمت وصول جریمه ۴ میلیارد ریالی متهم گرانفروشی در بیرجندشهرستان بیرجند مبنی بر اینکه طی بازرسی از یک واحد صنفی عمده فروشی، فروشنده تعداد ۶۸هزار و ۹۸۸ عدد نوشابه و ۲هزار و ۲۰۸ عدد آب معدنی و ۳هزار و ۶۰۰ عدد آبمیوه را بالاتر از نرخ قانونی به فروش رسانده، لذا پرونده‌ای در شعبه سوم بدوی مرکز استان تشکیل و رسیدگی شد.

حسن پور افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، عرضه و فروش کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بالاتر از نرخ‌های تعیین شده توسط واحد‌های صنفی تخلف گرانفروشی محسوب شده و با متخلف برابر قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

وی گفت: متهم پرونده در شعبه با توجه به تخلف انتسابی به پرداخت مبلغ ۴ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: پس از ابلاغ رای و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

حسن پور افزود: رسیدگی به تخلف گرانفروشی یکی از صلاحیت‌های سازمان تعزیرات حکومتی است که در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۱۳ پرونده گرانفروشی به شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی واصل که تمام آنان مورد رسیدگی قرار گرفته و متخلفان به پرداخت بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۳۹ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

 

کتاب خاطرات شهید «محمد قهرمان» رونمایی شد

کتاب خاطرات شهید «محمد قهرمان» رونمایی شد

کتاب «نشانی از قهرمان بی نشان» حاوی خاطرات شهید «محمد قهرمان» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نشانی از قهرمان بی نشان» حاوی خاطرات شهید «محمد قهرمان» است که به قلم «غلامحسین باغانی» با کمک حوزه هنری خراسان جنوبی به رشته تحریر در آمده است، رونمایی شد.

غلامحسین باغانی نویسنده کتاب «نشانی از قهرمان بی نشان» در خصوص این کتاب اظهار کرد: موضوع این کتاب زندگی سراسر تلاش رزمنده ای شجاع و تیزبین و خودساخته به نام محمد قهرمان است که در ۳۹/۷/۱۲ به دنیا آمد و در ۱۳۶۴/۱۱/۲۲ به شهادت رسید.

وی در ادامه به علت نامگذاری کتاب به «نشانی از قهرمان بی نشان» اشاره کرد و افزود: چون از وی یک مچ دست تنها باقی ماند و پاسدار جوانی که هیچ نشانی نداشت و به دنبال نام و نشان هم نبود.

باغانی بیان کرد: این کتاب در سال ۹۶ و ۹۷ تصمیم به جمع آوری مطلب و نوشتن آن گرفتیم که از افرادی که آن روزها در زندگی و جبهه به این شهید نزدیک بودند و از نزدیک او را به درستی شناخته اند مصاحبه به عمل آمد.

نویسنده کتاب با اشاره به هدف از نوشتن این کتاب گفت: هدف از نوشتن این کتاب، صفات نیک و اخلاق پسندیده و نکات تربیتی این شهید گرانقدر است که مرا به نوشتن واداشت، این کتاب علاوه بر گروه بزرگسال برای نوجوانان مناسب است. دارای نثری روان و جذاب است.

وی با بیان اینکه در این کتاب بیشتر خاطرات افرادی آمده است که در آن زمان بیش از ۱۵ سال نداشتند، افزود: مهدی مهربان، علی سحری، توکلی و طباطبایی ۱۵ الی ۱۶ ساله بودند و عبدالله جوانمرد و محمد مجیدی فر و غلامحسین باغانی ۲۳ الی ۲۴ ساله بودند که خاطرات آنها در کتاب بیان شده است.

باغانی در خصوص شهید محمد قهرمان گفت: شهید محمد قهرمان جوانی خودساخته بود که لحظه‌ای از اندیشه همکاری با خانواده اش غافل نمی‌شد و چهره‌ای دوست داشتنی و بی ریا داشت و سختی‌های زندگی را از نوجوانی لمس کرده و خودش را برای یک زندگی پر فراز و نشیب آماده ساخته بود.

نویسنده کتاب در ادامه بیان‌کرد: شبی خواب شهادت دیده بود، دیگر مطمئن شده بود خداوند او را انتخاب کرده است اما کی و کجا نمی‌دانست و در روز شهادتش با چهره‌ای بر افروخته به همراه ماشین مهمات به سوی خط مقدم حرکت کرد، تا از دیدبان‌ها سرکشی کند لحظه‌ای در دید دشمن قرار گرفت گلوله‌های تانک دشمن بر بدنهٔ ماشین مهمات نشست و انفجار گلوله‌ها دشت را به آتش کشیده بود؛ جز مچ دستی از محمد باقی نماند و انگشترش نشانی از این قهرمان بود.

وی در پایان اظهار کرد: در کتاب «نشانی از قهرمان بی نشان» زندگی کوتاه سراسر تلاش وی به تصویر کشیده شده است و در جمع آوری مطلب و گرفتن مصاحبه از همرزم این شهید مهدی مهربان کمک گرفته شده است.

 

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با سرکنسول افغانستان عنوان شد

سوخت صادراتی به افغانستان با استانداردهای ویژه تولید می شود/۳

استاندار خراسان جنوبی با سرکنسول افغانستان برای بررسی مشکلات و افزایش رونق در بازارچه های مرزی دیدار کرد.

استاندار در دیدار با عبدالجابر انصار و هیئت همراه برای بررسی مشکلات، همکاری بهتر و افزایش رونق در بازارچه‌های مرزی در بیرجند دیدار کردد.

با تاکید بر همکاری دوجانبه گفت: ما آمادگی کامل برای انعقاد تفاهم نامه بین دو کشور در زمینه افزایش مبادلات کالا و آماده سازی زیر ساخت‌های مورد نیاز را برای ترانزیت داریم.

وی همچنین افزود: کشور افغانستان می‌تواند برای درمان بیماران خود  از بیمارستان‌های این استان استفاده کند.

قناعت با اشاره به اینکه سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می شود، در بهترین پالایشگاه ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می شود، گفت: نظرات غیرکارشناسی در مورد بی کیفیتی سوخت، شیطنت هایی برای کمرنگ کردن روابط ایران- افغانستان است.

ظرفیت کنسول غیر مقیم برای خراسان جنوبی استفاده شود

سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در این دیدار گفت: از آن جایی که ایجاد کنسولگری، کاری سخت و زمان بر است، برای تسهیل شرایط پیشنهاد می‌شود که از ظرفیت کنسول غیر مقیم استفاده شود.

جابر انصار با تأکید بر ضرورت توسعه مراودات دو کشور، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص ترانزیت و ترانشیپ کالاها، نیاز به برگزاری کارگروه ویژه دارد.

وی با بیان اینکه تعهد این است که هزینه‌های واردات کالا در دو طرف کاهش یابد، اظهار داشت: هر تصمیمی که در گمرکات دو کشور گرفته می‌شود، باید به اطلاع طرفین برسد و به صورت خلق الساعه نباشد.

وی با اعلام آمادگی کشور افغانستان مبنی بر همراهی برای شتاب بخشیدن به روند اجرای محور ماهیرود- فراه، تصریح کرد: طی بازدیدی از مرز ماهیرود، موانع موجود بررسی شده و برای رفع آن چاره اندیشی خواهد شد.

سرکنسول افغانستان در مشهد خاطرنشان کرد: به همان شکل که کمیسیون مشترکی بین مشهد و هرات داریم، این کمیسیون مشترک می‌تواند برای توسعه مراودات بین بیرجند و فراه نیز تشکیل شود.

جابر انصار گفت:  از آن جایی که ایجاد کنسولگری، کاری سخت و زمان بر است، برای تسهیل شرایط پیشنهاد می‌شود که از ظرفیت کنسول غیر مقیم استفاده شود.

وی تأکید کرد: این کنسول غیر مقیم می‌تواند ماهی چند روز در اینجا مستقر شود و خدمات ارائه نماید.

 

 

گلایه از ضعف مدیریت در تنظیم بازار خراسان جنوبی/ ۴۰۰ تن سهمیه برنج استان جذب نشد/۳-۷

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی  با بیان اینکه طی چند روز اخیر طبق گزارش های رسیده شاهد نابسامانی در بازار کالاهای اساسی مردم در خراسان جنوبی بوده ایم، اظهار داشت: این موضوع به جد در حال پیگیری است و به زودی وضعیت بهتر خواهد شد.

موهبتی در کارگروه تنظیم بازار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سهمیه خراسان جنوبی از برنج تنظیم بازار حدود ۴۰۰ تن در انبار سازمان غلات مانده و جذب نشده است، افزود: این ظلم در حق مردم خراسان جنوبی است که باید همان برنج را امروز به قیمت جدید بخرند، چرا این برنج ها از انبار خارج نشده است؟

موهبتی با بیان اینکه سهمیه برنج درست جذب نشده و اولین بار است که در استان اتفاق افتاده است گفت: متاسفانه توزیع شکر در شهرستان‌ها هم به‌خوبی صورت نگرفته به‌طوری که از برخی مناطق مانند قاینات از ناحیه فرمانداری مکاتبه شده و گلایه‌مند بوده‌اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: جابه‌جایی دبیرخانه ستاد تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی باعث شده احساس مسوولیت کمرنگ‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه ۶ سال در حوزه معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی حضور دارد گفت: اولین بار است که این وضعیت پیش آمده و متاسفانه در وضعیت بازار استان به هم‌ریختگی خاصی رخ داده که چنانچه مدیریت نشود، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

موهبتی گفت: هر کدام از ما باید در حوزه مسوولیتی خودمان پاسخگو باشیم و نمی‌شود که بنده مسوولیتی داشته باشم اما کار را درست انجام ندهم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به رویکرد انقلابی دولت سیزدهم، از انتظارات مردم گفت و اظهار داشت: کم‌کاری در حوزه تنظیم بازار قابل قبول نیست لذا انتظار این است که دستگاه‌های متولی وقت بگذارند و مصوبات را تا حصول نتیجه دنبال کنند.

وی با اشاره به گلایه نانوایان در بیرجند که مدعی هستند پخت نان برای آنها با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد، از اعتراضات مردمی درخصوص رعایت نشدن ساعت پخت و فروش سهمیه آرد نانوایی‌ها به‌صورت آزاد نیز گفت و افزود: از دیگر مشکلات بازار، روغن خوراکی است که البته این موضوع بیشتر کشوری بوده و در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار استان به‌صورت یک یا ۲ بار در هفته اظهار داشت: جلسات ستاد تنظیم بازار استان تا ماه مبارک رمضان با مدیریت استانداری برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، «حسین موهبتی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد تنظیم بازار در ۴ بهمن ماه جاری گفته بود: «طرح توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با هدف توسعه نظارت بر روند تامین و توزیع اقلام در بیرجند آغاز شده است و اقدامی مناسب و برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان است».

براساس گزارش‌های خبرنگار شبستان، تنها موجوی www.postsam.ir  (سامانه اینترنتی معرفی شده از سوی اداره کل پست و تعاون روستایی استان برای توزیع اینترنتی کالاهای اساسی) شکر است و سایر اقلام اساسی مردم همانند گوشت قرمز، برنج، روغن و غیره همچنان در فروشگاه ها به فروش می رسد. این در حالی است که در بیشتر استان های کشور بسیاری از اقلام ضروری با نرخ تنظیم بازار در سامانه بازرگام در حال عرضه است، سامانه بازرگام در خراسان جنوبی فعال نمی‌باشد.

 

 

تشییع پیکر مادر شهید محمد رحیمی/۲

پیکر مادر شهید محمد رحیمی در محمدآباد طبس تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحومه مریم رحیمی مادرشهید والامقام محمد رحیمی در سن ۸۰ سالگی بهتشییع پیکر مادر شهید محمد رحیمی علت کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر آن مرحومه پس از تشییع در زادگاهش روستای محمدآباد به خاک سپرده شد.

شهید محمد رحیمی در سال ۱۳۴۷ در روستای محمدآباد طبس دیده به جهان گشود و در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۶ در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

 

 

نان در آوردن از دل سنگ‌های قیمتی/۴-۷

پشتکار یک جوان سرایانی سبب شده است تا ۸ نفر بتوانند در یک کارگاه سنگ تراشی کسب درآمد کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  کارآفرینی از جمله بازو‌های توانمند و با ارزش برای رشد اقتصاد کشور است.

یک جوان در سرایان توانسته با تراش سنگ‌های قیمتی درآمد کسب کند و برای چندین نفر هم شغل ایجاد کند.

از آرایشگری تا سنگ تراشی

جوان کارآفرین سرایانی گفت: ابتدا آرایشگر بودم و به دلیل علاقه‌ای که به سنگ‌های قیمتی داشتم، دستگاه تراش سنگ خریدم و در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کردم و در حوزه سنگ تراشی فعال شدم.

او گفت: رفته رفته با تسهیلاتی که دریافت کردم، توانستم کارگاه خودم را توسعه دهم و ۸ دستگاه خریداری کنم و ۸ نفر را مشغول کار کنم.

این جوان کارآفرین سرایانی گفت: هر کدام از افراد مشغول به کار می‌توانند در روز ۱۰ الی ۱۵ نگین را آماده سازی کنند و به مشتریان ارائه کنند.

علاوه بر این کارگاه، چندین کارگاه دیگر نیز در سرایان در این حوزه فعال هستند و از سنگ‌های بر آمده از کوه ها، طرح‌ها و نقش‌های زیبایی را رقم می‌زنند.

فعالیت ۶ کارگاه در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی

عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سرایان گفت: در حال حاضر ۶ کارگاه در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی فعال هستند.

او گفت: بیش از یک میلیارد تومان تسهیلات به کارگاه‌های این حوزه در سطح شهرستان پرداخت شده است.

عرب گفت: بیش از یک و نیم میلیارد تومان نیز به متقاضیان فعالیت در بخش تراش سنگ‌های قیمتی نیز پرداخت شده است.

 

 

 

قیمت گوشت قرمز در بیرجند ۱۴۵ هزار تومان اعلام شد

 

قیمت گوشت قرمز در بیرجند 145 هزار تومان اعلام شد

 در حالی قیمت جدید گوشت قرمز در بیرجند بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزارتومان عنوان شد که یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت در بیرجند خروج دام زنده از استان است.

به گزارش تسنیم، در پی افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و محصولات مصرفی مردم طی دو، سه سال گذشته، بازار گوشت هم از این شرایط مستثناء نبوده و جهش قیمت را تجربه کرده است.

با وجود اینکه گوشت قرمز و مصرف به‌اندازه آن، تاثیر زیادی بر سلامتی افراد دارد، افزایش قیمت گوشت در کشور مصرف این محصول را در بین اغلب دهک‌ها کاهش داده است.

در دو، سه سال اخیر به ‌دلیل شوک قیمتی چند مرحله‌ای که به بازار گوشت وارد شد، به‌تدریج تعدادی از دهک‌های پایین و متوسط جامعه از دایره خرید این محصول پروتئینی خارج شدند.

حکایت سریال تلخ گرانی‌ها داستان امروز و دیروز نیست و دومینوی گرانی و افزایش قیمت روز به روز در جامعه می‌تازد و گویا این افزایش قیمت‌ها با کرونا کورس گذاشته و هر کدامشان به دنبال سبقت گرفتن از دیگری است.

اگر چه اخبار حکایت از آن داشت که برخی گرانی‌ها کنترل می‌شود، اما گویا این گفته‌ها در حد همان خبر باقی مانده و گواه این صحبت گلایه همشهریان بیرجندی از بازار گوشت است. بازاری که از سال گذشته تاکنون بار‌ها و بار‌ها دستخوش تغییرات بوده و از چند هفته اخیر باز هم شاهد افزایش قیمت در بازار گوشت هستیم.

احمدی یکی از شهروندان با بیان اینکه امروز وقتی برای خرید گوشت گوسفند به قصابی مراجعه کردم با افزایش قیمت مواجه شدم افزود: هر کیلو گوشت گوسفند بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان بود که برای من خیلی گران است و از خرید منصرف شدم.

دیگر شهروند هم که برای خرید گوشت شتر مراجعه کرده بود از قیمت ۲۳۰ هزار تومانی شگفت زده شد و افزود: قیمت‌ها نجومی بالا می‌رود.

برای پرس و جوی بیشتر به سراغ رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند رفتیم. زجاجی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون چندین بار شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در بیرجند بودیم  و در حال حاضر قیمتی که در بازار گوشت بیرجند و خراسان جنوبی وجود دارد به نسبت دیگر استان‌های کشور مناسب‌تر است.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان،گوشت گوساله ۱۴۰ هزار تومان است افزود: هنوز نرخنامه جدید برای واحدها ارسال نشده اما ظرف یکی دو روز آینده ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه قصابی‌ها قیمت گوشت را از چند وقت گذشته با همان قیمت ۱۴۵ هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسانند گفت: با این قیمت‌ها باز هم دامدار ضرر می‌کند.

زجاجی یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت قرمز در بیرجند را خروج دام زنده از استان دانست و افزود: تا کنون چند بار نامه نگاری کردیم که جلوی خروج دام زنده از استان گرفته شود چرا که با خروج دام از استان با معظل کمبود دام مواجه می‌شویم و هنگامی که دام دچار کمبود باشد قیمت‌ها هم به تبع افزایش پیدا می‌کند از سویی دیگر برای دامدار هم صرفه بر خروج دام از استان است چرا که در استان‌های مجاور قیمت‌ها بیشتر است.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند با تاکید براینکه بازار گوشت ثباتی ندارد گفت: احتمال اینکه قیمت مرغ در شب عید افزایش پیدا کند وجود دارد.

 

«نظارت» همچنان حلقه مفقوده بازار بیرجند

در شرایطی که روز به روز قیمت اجناس مختلف به خصوص اقلام خوراکی افزایش می‌یابد و نظارت‌ها هم آن طور که باید اعمال نمی‌شود نیاز بوده که مسؤولان با یک برنامه‌ریزی صحیح برای تعادل‌بخشی به قیمت‌هابه این بازار پر از تلاطم سامان دهند.

«نظارت» همچنان حلقه مفقوده بازار بیرجند

خبرگزاری فارس _ خراسان جنوبی؛ در روزگاری که گرانی‌ها سفره‌ها را کوچک و مردم را نگران تأمین معیشت خود کرده، تأمین مواد غذایی همچنان هم یکی از اولویت‌های اصلی هم برای مردم و هم برای دولت بوده به ویژه اقلام درجه یک که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در گذر از بازار، شلوغی خیابان‌ها نشان می‌دهد که تکاپو برای خریدن با توجه به نزدیکی به پایان سال افزایش یافته و امید است که این تکاپو ها به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر نشود.

هر چند که با افزایش تقاضا و خرید برای شب عید برخی از اجناس در بازار کم می‌شود و به دنبال آن شاهد گرانی هستیم اما مسؤولان مربوط این موضوع را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که این وضعیت رخ نخواهد داد اما این نگرانی همچنان در بین شهروندان وجود دارد.

گلایه از نوسان قیمت‌ها

«علی دوستی» یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نوسانات قیمت‌ها در برنج، گوشت، روغن و…. گفت: هنوز به بازار شب عید نرسیدیم قیمت‌ها رو به افزایش بوده آن زمان که به طور قطع قیمت‌ها سرسام‌آور خواهد شد.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان اگر برنامه‌ریزی داشته باشند و در شرایط فعلی توزیع کالاهای تنظیم بازار به مقدار زیاد و در دسترس باشد تا حد زیادی بازار به تعادل خواهد رسید.

«نصرآبادی» یکی دیگر از شهروندان هم از افزایش قیمت‌ها و نداشتن کنترل بر بازار گلایه کرد و گفت: تنظیم بازار به معنای تأمین نیاز با قیمت مناسب بوده اما آن چه امروز دیده می‌شود تنظیم بازار تنها به تعیین قیمت محدود شده و کنترلی روی بازار نیست.

وی اظهارداشت: زمانی که قیمت عرضه انواع مواد غذایی در نقاط مختلف شهر متفاوت بوده به طور مثال یک کیسه برنج از یک مغازه تا مغازه دیگر ۱۰ هزار تومان متفاوت است، این نشان می‌دهد که ستاد تنظیم بازار به خوبی عمل نکرده یا این که عرضه با تقاضا تناسب ندارد.

تأمین متناسب با نیاز

به گفته وی تنظیم بازار به معنای تأمین نیاز با قیمت مناسب بوده اما آن چه امروز دیده می‌شود فقط به توزیع تعدادی از کالا آن هم به مقدار محدود است.

یکی از شهروندان هم تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار باید برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کند و اقلام مورد نیاز این زمان نظیر برنج، شکر، روغن، گوشت و …. که نیازهای اساسی به شمار می‌روند را در قالب ستاد تنظیم بازار عرضه کنند.

وی افزود: مسؤولان باید برای ذخیره‌سازی و توزیع اقلام تنظیم بازار برنامه‌ریزی کنند چراکه کاهش جنس در بازار، قیمت‌ها را به مراتب بالا می‌برد و اگر اقلام تنظیم بازار ذخیره‌سازی یا پیش خرید نشده باشند، بازار عید سرسام‌آور خواهد بود.

به گفته یکی از شهروندان در شرایط فعلی کالاهای تنظیم بازار فقط در برخی از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و نیاز بوده بر توزیع بیشتر این کالاها هم نظارت بیشتری صورت پذیرد.

توزیع بر اساس سهمیه

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در رابطه با وضعیت توزیع کالاهای تنظیم بازار در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: با توجه به سهمیه ابلاغی اقلام تنظیم بازار به استان شامل (برنج-مرغ منجمد-شکر-روغن و …) بر اساس شاخص جمعیت استان سهمیه مربوطه به شهرستان‌های تابعه تخصیص پیدا کرده و با قیمت مصوب در شهرستان‌ها زیر نظر کمیته مرکب از فرمانداری، بخشداری، اتاق اصناف، صنعت معدن تجارت و جهاد کشاورزی و … توزیع می‌شود.

وی گفت: با توجه به انتزاع وظایف تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به  وزارت جهاد کشاورزی از مهرماه امسال وظیفه توزیع اقلام تنظیم بازار به جهاد کشاورزی محول شده که تاکنون مقدار یک‌هزار ۷۷۵ تن برنج هندی، پاکستانی و تایلندی و مقدار ۱۰۰ تن مرغ منجمد و مقدار ۱۷۵ تن شکر خانوار و مقدار ۱۵۰ تن شکر صنف و صنعت در استان خراسان‌جنوبی به قیمت مصوب تنظیم بازار جذب و توزیع شده است.

توزیع اقلام به صورت اینترنتی در برنامه

بیکس در پاسخ به این سؤال که برنامه سازمان جهاد برای توزیع بهتر و عادلانه این کالاها و توزیع آنها به صورت اینترنتی مشابه سایر استان‌ها چیست؟ افزود: هم اکنون برای اولین بار در شهر بیرجند توزیع شکر تنظیم بازار به صورت اینترنتی با همکاری اداره کل پست استان در حال توزیع بوده که برای سایر اقلام تنظیم بازار هم در آینده نزدیک در شهرستان بیرجند و سایر شهرستان‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

وی در رابطه با  نظارت و بازرسی بر نحوه توزیع این کالاها در استان گفت: نظارت و بازرسی از اول بهمن‌ماه  در قالب کارگروه‌های نظارت بر گندم آرد و نان، نظارت بر نهاده‌های دام و طیور، نظارت بر کالاهای اساسی و غذایی، نظارت بر محصولات باغی ، زراعی ، سموم و انواع کود شیمیایی یارانه‌دار، نظارت بر سامانه‌ها (توزیع هوشمند و احصاء قیمت تمام شده ) نرخ گذاری، نظارت بر کشتارگاه‌ها ، انبار ها و سردخانه‌ها،  نظارت بر صنایع تبدیلی و کارخانجات آغاز شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان داشت: در اجرای قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی بازرسی با اولویت کالاهای اساسی در سطح تولید یا تأمین ، شبکه توزیع ، سطح عمده و خرده فروشی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بازرسی به صورت‌های گشت مشترک با تعزیرات حکومتی استان، گشت مشترک با دامپزشکی استان، گشت مشترک با اتاق اصناف استان، گشت مشترک با پلیس امنیت اقتصادی استان می‌باشد.

وی با بیان این که پرونده تخلف هم در این زمینه تشکیل شده است، افزود: در زمینه عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای ، درج قیمت بالا و غیر قانونی بر روی محصولات لبنی از سوی واحدهای تولیدی لبنی، گرانفروشی در عرضه کالاهای اساسی و فعال نبودن نانوایی در ساعات مقرر از جمله این تخلفات بوده است.

 

۲معاون استانداری خراسان جنوبی منصوب شدند/۲-۳

با حکم وزیر کشور، علیرضا عباس زاده به سمت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و ” ناصر ناصری جازار” به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی منصوب شدند

علیرضا عباس‌زاده که عناوین مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان و مدیرعامل شرکت عمران و مسکن شمال (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) را در سوابق اجرایی خود دارد، از اوایل دی ماه امسال به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معرفی شده بود.

 “ناصر ناصری جازار” نیز عناوین مدیرکل مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل حراست استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل بازرسی شهرداری مشهد و رئیس مرکز گزینش آستان قدس رضوی را در سوابق اجرایی خود دارد.

“ناصر ناصری جازار” برادر شهید گرانقدر سرلشکر شهید محمد ناصر ناصری از شهدای مزار شریف افغانستان است.

 

 

معرفی مدال آوران مسابقات پرورش اندام  قهرمانی شرق کشور/۷

معرفی مدال آوران مسابقات پرورش اندام بادی کلاسیک و فیزیک قهرمانی شرق کشور

مدال آوران مسابقات پرورش اندام بادی کلاسیک و فیزیک قهرمانی شرق کشور معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات پرورش اندام بادی کلاسیک و فیزیک قهرمانی شرق کشور یادواره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور ۱۲۰ ورزشکار از ۴ استان خراسان شمالی، خراسان رضوی ،خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد . این دوره از مسابقات با قضاوت داوران استان خراسان جنوبی و به سر داوری داور رسمی و بین المللی بدنسازی و پرورش اندام جمهوری اسلامی ایران ، شاهرخ قاسم پور برگزار شد.در این مسابقات ساندو مشهد مقام اول،۳۶۰ بیرجند مقام دوم و احد بیرجند مقام سوم را کسب کردند. درنتایج تیمی بادی کلاسیک بزرگسالان نیز ساندو مشهد مقام اول، ۳۶۰ بیرجند مقام دوم و احد بیرجند مقام سوم را بدست آوردند. در نتایج تیمی فیزیک بزرگسالان نیز تناسب بیرجند مقام اول و دوم و ساندو مشهد مقام سوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند. گفتنی است : قهرمان قهرمانان (اوورال) پرورش اندام محمد قاسمی از ۳۶۰ بیرجند، قهرمان قهرمانان بادی کلاسیک، محمد ناصر حسین پور از باشگاه سورنا بیرجند و در بخش فیزیک نیز اوورال این دوره از مسابقات مجتبی پاسبان از باشگاه مردان فولادین بیرجند به عنوان مدال آوران این دوره از مسابقات معرفی شدند .

 

 

معرفی نفرات برتر مسابقات تنیس روی میز سرایان/۳

معرفی نفرات برتر مسابقات تنیس روی میز شهرستان سرایان گرامیداشت چهل و سومین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی

نفرات برتر مسابقات تنیس روی میز شهرستان سرایان گرامیداشت چهل و سومین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این مسابقات به صورت انفرادی در رده های سنی نوجوانان و آزاد با استقبال چشمگیر ورزشکاران در سالن نیایش شهرستان سرایان برگزار شد که در پایان در رده سنی نوجوانان امیرحسین مزروعی ، محمدامین عبدالهی و علیرضا صمدی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند . در رده سنی آزاد نیز امیر حسین عدل، صدرا سادات و علی عربی به ترتیب مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند .در پایان این رقابت‌ها با اهدای حکم و مدال به همراه جوایز از برترین ها تجلیل شد .

برترین های مسابقات تنیس روی میز آیسک مشخص شدند/۷

اعلام برترین های مسابقات تنیس روی میز آیسک گرامیداشت دهه مبارک فجر

برترین های مسابقات تنیس روی میز آیسک گرامیداشت دهه مبارک فجر اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر یک دوره مسابقات تنیس روی میز آقایان در شهر آیسک درسالن حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدای این شهر برگزار شد که در پایان علی عربی، امید غلامی و اصغر آملی به ترتیب اول تا سوم شدند . در پایان مسابقات به نفرات برتر حکم قهرمانی اهدا گردید. گفتنی است، علی خسروی مسئولیت برگزاری این دوره از مسابقات را بر عهده داشت.

گزارشی از ظرفیت‌ها و عملکرد اقتصادی اتاق تعاون استان خراسان جنوبی

گزارشی از ظرفیت‌ها و عملکرد اقتصادی اتاق تعاون استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی سرزمین محصولات سرخ، زعفران، زرشک، عناب و انار نام گرفته است و در زمینه تولید محصولات باغی حرفی برای گفتن دارد. پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، گاو شیری و گوشتی، گوسفند، بز و شتر به صورت سنتی و صنعتی در مناطق مختلف استان سبب شده، این منطقه قطب تولید مرغ در شرق کشور باشد و دام های سبک و سنگین آن به مناطق مختلف صادر شوند و دارای مزیت در پرورش بز کرکی, مرغ بومی, گوسفند بلوچی و شتر مرغ و شتر می باشد.

استان خراسان جنوبی سرزمین محصولات سرخ، زعفران، زرشک، عناب و انار نام گرفته است و در زمینه تولید محصولات باغی حرفی برای گفتن دارد. پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، گاو شیری و گوشتی، گوسفند، بز و شتر به صورت سنتی و صنعتی در مناطق مختلف استان سبب شده، این منطقه قطب تولید مرغ در شرق کشور باشد و دام های سبک و سنگین آن به مناطق مختلف صادر شوند و دارای مزیت در پرورش بز کرکی, مرغ بومی, گوسفند بلوچی و شتر مرغ و شتر می باشد.

این استان رتبه اول ایران و جهان در تولید زرشک با ۹۸ درصد تولید کشور ۱۳۹۹، رتبه اول ایران در تولید عناب با ۹۷ درصد تولید کشور، رتبه دوم در تولید زعفران از لحاظ کمی و مقام اول در کیفیت زعفران، رتبه چهارم در تولید پنبه، رتبه پنجم در تولید پسته، رتبه پنجم در تولید گل و گیاه زینتی در فضای باز بخصوص گل نرگس و رتبه دوم جمعیت شتر کشور به عنوان ذخایر غنی ژنتیکی دامی را دارا می باشد.

مجموع ۱۷۷ تعاونی با گرایش کشاورزی در استان به ثبت رسیده است که ۱۸.۴۳درصد تعاونی های استان را تشکیل می دهند و تعداد ۳۰۱۳نفر در این تعاونی ها عضو هستند و این بخش توانسته برای ۱۵۳۱نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

یکی از مهمترین اقدامات سال ۱۴۰۰ اتاق تعاون استان تاسیس شرکت تعاونی فرا استانی محصولات ویژه زرشک و عناب استان خراسان جنوبی است. از مهمترین اهداف تاسیس این شرکت تعاونی طراحی و اجرای عملیات سه گانه زراعی و باغی در مرحله کاشت، داشت و برداشت ؛ جمع آوری، نگهداری، بسته بندی، بازاریابی، فروش و صادرات محصولات ؛ احداث کارگاه های فرآوری و سردخانه؛ تهیه و توزیع نهاده های باغی و زراعی؛ ایجاد کارگاه های صنایع تبدیلی؛ آموزش نحوه کاشت، داشت و برداشت و انجام مشاوره لازم در حوزه کسب و کار با ایده های خلاقانه نو و تهیه و توزیع ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز کشاورزان می باشد. با بررسی های صورت گرفته توسط معاونت اقتصادی اتاق در حوزه این تعاونی تعداد ۴۴۸۹۰ تولید کننده محصولات استراتژیک زرشک، عناب و زعفران در استان وجود دارند و مجموع سطح زیرکشت این سه محصول ۱۷۲۷/۳۷۳۹۴ هکتار می باشد.

یکی دیگر از اقدامات مهم اتاق تعاون استان تشکیل کمیسیون مسکن کارگری استان می باشد. با بررسی های صورت گرفته توسط معاونت اقتصادی اتاق تعاون تاکنون تعداد ۶۰۷۲نفر ثبت نام کردند و همچنان ثبت نام متقاضیان ادامه دارد.

مجموع ۴۵تعاونی در حوزه صنایع دستی و گردشگری و ۱۸ تعاونی در حوزه فرش دستباف در استان فعالیت دارند.

خراسان جنوبی با ۵۴ نوع ماده معدنی، آلبومی از ذخایر زیرزمینی است،  به همین دلیل “بهشت معادن شرق کشور”و” عسلویه معدنی ایران” نام گرفته، چرا که به لحاظ تعداد معادن فعال، چهارمین استان و به لحاظ ذخیره قطعی ذخایر هفتمین استان کشور است، که در این میان ، ۷۵ درصد ذغال سنگ کشور در طبس، تنها ذخایر منیزیت کشور در بیرجند و سربیشه، تنها معدن آزبست کشور در نهبندان، بیشترین ذخیره بنتونیت کشور با تعداد ۱۲۶ معدن در سطح استان، مس خوسف با عیار بالای طلای موجود در آن، گرانیت، مرمریت و …از داشته های ارزشمند این منطقه می باشد. تعداد پروانه های بهره برداری ذخایر معدنی ثبت شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۷۳۲فقره می باشد که به تفکیک ماده معدنی در جدول ذیل به آن پرداخته شده است.

مجموع ۴۸ تعاونی با گرایش معدن در استان به ثبت رسیده است که ۵درصد تعاونی های استان را تشکیل می دهند و تعداد ۹۲۶نفر در این تعاونی ها عضو هستند و این بخش توانسته برای ۴۹۴ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

اعمال مشوق های پیش بینی شده در بخش تعاون از جمله تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در تعاونی ها به میزان ۲۰درصد، اصلاح ماده ۱۳۳ قانون مالیات های مستقیم جهت بهره مندی تعاونی های مرزنشین از معافیت مالیاتی، حمایت استانداری از شرکت های تعاونی دهیاری در اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی روستاها ، عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط تعاونی ها خصوصا شرکت تعاونی های مصرف و توزیعی ، اختصاص تسهیلات خاص با کارمزد پایین ویژه بخش تعاون استان در سطح کشور و ایجاد شرایط و ساز و کارحمایتی از شرکت های تعاونی در بحث صادرات محصولات استراتژیک استان و فعال کردن بازارچه های مرتبط با شرکت های تعاونی از مهمترین خواسته های بخش تعاون و تعاونی ها است.

در حال حاضر در سطح استان خراسان جنوبی واحدهای صنعتی فعال شامل واحدهای تولیدی وسایل نقلیه موتوری، محصولات فلزی، تجهیزات حمل و نقل، اکسید منیزیم، محصولات لاستیکی و پلاستیک، کاغذ و محصولات کاغذی، ابزار پزشکی ، چوب و محصولات چوبی، منسوجات، مبلمان و صنایع غذایی و آشامیدنی و… می باشد و این استان رتبه اول تولید کنستانتره ذغال سنگ، رتبه دوم تولید کاشی و سرامیک، رتبه چهارم تولید لاستیک خودرو و رتبه هفتم استخراج واقعی و فرآوری ذخایر معدنی را در سطح کشور، از آن خود کرده است. تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک ها و نواحی صنعتی در کل استان ۳۳۲ واحد می باشد که ازاین تعداد ۹۴واحد غذایی و آشامیدنی، ۸واحد نساجی، ۲۰واحد سلولزی، ۷۴واحد شیمیایی،  ۶۹ واحد کانی غیرفلزی، ۳۹واحد فلزی، ۶واحد برق و الکترونیک و ۲۲ واحد خدماتی مشغول به فعالیت هستند.

مجموع ۲۸۱ تعاونی صنعتی در استان به ثبت رسیده است که ۲۹.۲۷ درصد تعاونی های استان را تشکیل می دهند و تعداد ۱۷۴۹۱نفر در این تعاونی ها عضو هستند و این بخش توانسته برای ۴۰۳۸ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

گفتنی است، استان خراسان جنوبی با ۱۵۳,۱۵۱کیلومتر مربع سومین استان پهناور ایران است. این استان از شمال به خراسان رضوی و از شرق به طول حدود ۳۳۱ کیلومتر دارای مرزمشترک با کشور افغانستان بوده و از غرب به استان یزد، اصفهان و سمنان و از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان محدود می باشد و دارای ۱۱شهرستان، ۲۵بخش، ۲۸شهر و۶۱دهستان و۱۸۸۳ آبادی دارای سکنه میباشد. خراسان جنوبی، استانی زرخیز است که در زمینه های کشاورزی،صنعت، ذخایر معدنی، جاذبه های گردشگری، مرز و… ظرفیت های منحصر بفردی دارد.

خراسان جنوبی به جهت تنوع اقلیم در بخش های مختلف، جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که وجود ۴ اثر جهانی به ثبت رسیده شامل باغ و عمارت اکبریه در بیرجند، کویر لوت در نهبندان، قنات بلده در فردوس و روستای حوله بافی خراشاد در بیرجند، گواه این مطلب است.

این استان به لحاظ جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی در کشور مثال زدنی است و با عناوین مختلفِ دیار کویرهای رؤیایی(لوت نهبندان، همت آباد زیرکوه، سه قلعه سرایان، حلوان طبس، ریگزار بشرویه و..)، بهشت منجمان دنیا (سه قلعه پنجمین آسمان تاریک جهان)،سرزمین کوه های خاوری ایران (کوه‌های باغران بیرجند، مریخی یا مینیاتوری نهبندان و..) سرزمین لاله‌های رنگارنگ (اردکول زیرکوه)، وادی دره ها(کال جنی طبس،آهنگران زیرکوه و …)، دیار آبشارها (گیوک و چهارده بیرجند، سبزرود سرایان،تفتو طبس، هنگر نهبندان و.. )،چشمه های خروشان(آب گرم فردوس، آب ترش سربیشه، آب گرم مرتضی علی طبس و…)، باغ های تاریخی(اکبریه و رحیم آباد بیرجند، گلشن طبس و..) شناخته می شود و به جهت وجود قلاع تاریخی بیشمار، ارگ ها و عمارت ها، درختان منحصر بفردی همچون چنار دوشنگانِ درمیان و …همه ساله میزبان، مسافران و گردشگران بیشماری است. یکی از مهمترین داشته های تاریخی این دیار، صنایع دستی بکر و اصیلی است که از پیشینیان به یادگار مانده و به همت هنرمندان استان، برخی از آنها در سال های اخیر احیا شده است. بر اساس آمار واطلاعات موجود، بیش از ۸۰ رشته کددار صنایع دستی از جمله قالیبافی ، سفالگری ، رنگرزی ،آهنگری،مسگری، حصیربافی،سبدبافی، نمدمالی، زیلوبافی، پارچه بافی، نوغان داری، ریسندگی،گلیم بافی، جاجیم بافی، زرگری، دباغی و سوزن ‌دوزی در سطح استان فعال می باشد. استان خراسان جنوبی مهد تمدن و فرهنگ و برخوردار از ظرفیت های تاریخی, مذهبی, فرهنگی و طبیعی نظیر ثبت ۶۹۰ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور، وجود یک باغ تاریخی ثبت شده جهانی در استان (باغ و عمارت تاریخی اکبریه)، وجود یک  قنات جهانی ثبت شده (قنات بلده)، وجود ۱۰ منطقه نمونه گردشگری و تعداد ۱۴ روستای هدف گردشگری، وجود تعداد ۱۶ موزه در سطح استان، وجود ۸۰ رشته صنایع دستی در استان و داشتن برند جهانی در عرضه فرش دستباف و مزیت نسبی در تولید و صادرات ، وجود بلندترین تپه های ماسه ای جهان در استان به ارتفاع ۵۰۰ متر ، وجود زیباترین سازه های طبیعی )توسط جریان باد( مناسب برای ورزش اسکی روی شن) مستعد برای رالی و سافاری) و وجود تاریک ترین نقطه زمین در شب مستعد برای نجوم آماتوری و گرمترین نقطه کره زمین در کویر لوت است.

خراسان جنوبی به لحاظ زیرساخت های آموزش عالی و رغبت مردم به تحصیلات عالیه، شرایط بسیار مطلوبی دارد، به گونه ای که اولین مرکز دانشگاهی این دیار که امروزه با نام دانشگاه بیرجند شناخته می شود، در سال ۱۳۵۴ و به ریاست زنده یاد پروفسور محمدحسن گنجی تأسیس شده و اینک با عمری ۴۵ ساله توانسته است براساس تازه‌ترین رتبه ‌بندی مؤسسه تایمز که در شهریورماه امسال اعلام شد، در جمع ۴۷ دانشگاه برتر کشور و ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

در استان خراسان جنوبی مراکز علمی و فرهنگی جدید از مدارس علمیه نشات گرفته اند و در این میان اهمیت مدرسه معصومیه که سابقه ای بیش از هزار سال دارد و محل تحصیل اغلب مشاهیر بوده دارای اهمیت فراوان است. مدرسه شوکتیه در سال ۱۲۸۴ خورشیدی پس از تاسیس دارالفنون تهران و رشدیه تبریز, تاسیس شد. امروزه نیز بیرجند به عنوان قطب دانشگاهی شرق کشور از امکانات آموزش عالی خوبی برخوردار است. استان با داشتن ۱۴ دانشگاه مختلف دولتی و غیر دولتی, ۵ مرکز آموزش عالی و بیش از ۵۰ هزار دانشجو به عنوان قطب علمی و دانشگاهی در شرق کشور مطرح میباشد. مراکز آموزش عالی خراسان جنوبی که قدمت برخی از آنها به ۴۰ سال می رسد , پشتوانه قوی علمی بترای جتذب دانشتجویان خارجی بویژه کشورهای فارسی زبان همجوار این استان را دارد.

قرار گرفتن استان در مرکز محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه آهن سراسری جنوب به شمال، وجود فرودگاه بین المللی بیرجند و فرودگاه طبس با قابلیت توسعه و افزایش پروازهای داخلی و خارجی ، دارا بودن بیشترین مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با افغانستان به میزان ۳۳۱ کیلومتر و وجود ۴ بازارچه مرزی دوکوهانه, ماهیرود (میل۷۸ )، میل۷۳ و یزدان ، وجود ۲ گمرک رسمی زمینی (گمرک بیرجند و ماهیرود ) و ۱ گمرک در مرز مجاز هوایی فرودگاه بین المللی بیرجند ، وجود منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی در جوار گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود و وجود تالار بورس منطقه ای فعال و نمایشگاه بین المللی در مرکز استان از مهمترین مزایای بخش تجارت خارجی و مرز استان می باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*