اخبار خراسان جنوبی/ آشنایی با۱۴ شهید انقلاب در خراسان جنوبی

اصلاح قانون استفاده از سلاح حین ماموریت با فوریت به صحن مجلس می‌آید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قانون استفاده از سلاح در حین ماموریت با توجه به اینکه ۲۷ سال پیش تصویب شده دارای ایراداتی است.

محمود عباس زاده مشکینی گفت: نشستی برای بررسی قانون سلاح در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور مسئولان ناجا، وزارت اطلاعات، بسیج و معاون امنیتی وزارت کشور برگزار شد. پس از تصویب اصلاحیه، این قانون در کمیسیون، به فوریت به صحن مجلس ارسال می‌شود.

به گفته عباس‌زاده قانون استفاده از سلاح در حین ماموریت توسط ماموران مصوب سال ۱۳۷۳ است که با توجه به اینکه ۲۷ سال پیش تصویب شده دارای ایراداتی است. کمیسیون امنیت ملی مجلس برای تامین امنیت کشور و با توجه به شهادت رسیدن نیروی وظیفه ناجا در شیراز اقدام به اصلاح این قانون کرده است.

پنج شنبه هفته گذشته سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر در منطقه بیدزرد شهر شیراز در درگیری با یکی از اراذل و اوباش بر اثر اصابت قمه به گلو به شهادت رسید.

انتشار تصاویر شهادت این مامور نیروی انتظامی موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی و واکنش‌ مسئولان شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد دولت یک لایحه در رابطه با ترمیم قانون استفاده از سلاح اوایل سال به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرده بود. ناجا هم یک پیش‌نویس به کمیسیون امنیت ملی فرستاده تا با تلفیق این دو به یک پیش‌نویس جدید در رابطه با قانون استفاده از سلاح به تصویب برسیم.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس احتمالاً بررسی این قانون چند جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی زمان ببرد تا یک کار کارشناسی و تحقیق شده بر روی قانون استفاده از سلاح انجام شود.

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور هم روز گذشته با اشاره به شهادت شهید رنجبر تاکید کرد مقابله با اشرار و کسانی که جان و ناموس مردم را به خطر می‌اندازند یک ضرورت است و از نظر حقوقی و قضائی از اقدامات پلیس نیز پشتیبانی شود.

به گفته رئیس جمهور باید با اشرار مقابله کرد زیرا آنها با شرارت امنیت مردم را به خطر می‌اندازند.

 

 

 

۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبار‌ها موجود است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبار‌ها موجود است و به زودی سیب زمینی از مناطق جنوبی کشور وارد بازار می‌شود.

سید جواد ساداتی نژاد گفت: هم اکنون ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبار‌ها موجود است و به زودی سیب زمینی مناطق جنوبی کشور از جمله خوزستان و جیرفت وارد بازار می‌شود که با این وجود هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه زراعی مدت دار است و برخی مواقع شرایط اقلیمی بر بازار اثر می‌گذارد. مهم‌ترین موضوع در بخش کشاورزی تنظیم بازار داخل است.

به گفته او، در عین حال که تولیدکننده هستیم، محصول هم وارد می‌کنیم.

طی روز‌های اخیر قیمت هر کیلو سیب زمینی در مغازه‌ها به بالای ۱۵ هزار تومان رسید و وزارت جهاد کشاورزی از دیروز، عرضه سیب زمینی با نرخ مصوب ۱۰ هزار تومان را آغاز کرده است.

 

 

 

 

آخرین آمار کرونا در ایران؛ ۸۵ فوتی و ۳۵۴۲۹ ابتلای جدید در کشور

در شبانه روز گذشته ۳۵ هزار و ۴۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۱۹۹ نفر از آن‌ها بستری شده اند.

 مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۶۶ نفر رسید و تا کنون ۶ میلیون ۱۵۲ هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته ۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.

دو هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۲۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

 

افزایش سرعت مهاجرت پرستاران در شرایط کمبود نیرو

دبیرکل خانه پرستار کشور گفت: در حالی که هم اکنون کشور به جذب حداقل هزار پرستار نیاز دارد، در یکسال گذشته حدود ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند.

 افزایش سرعت مهاجرت پرستاران در شرایط کمبود نیرو به به گزارش ایلنا، تبدیل وضعیت و برچیده شدن تمام شرکت‌های واسطه پیمانکاری یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صنفی پرستاران است. این در حالی است که علیرغم توصیه‌های دوساله و موکد مقام معظم رهبری، همچنان شاهد حضور پرستاران شرکتی با چندین قرارداد متفاوت و دریافتی‌های غیر عادلانه در کادر درمان هستیم.

بهرام عین اللهی (وزیر بهداشت) آذرماه امسال از پیگیری جدی وضعیت پرستاران ۸۹ روزه از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت خبر داد. با این حال تاکنون در این خصوص اقدام موثری انجام نشده است.

پرستاران که پیش از این به شکل مکتوب و با نامه‌نگاری مشکلات خود را پیگیری می‌کردند، هفته گذشته به خیابان آمدند تا شاید پس از دو سال وعده‌های بی‌سرانجام، صدایشان به جایی برسد.

مشکل تبدیل وضعیت پرستاران در شرایطی است که به گفته محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستاری)، کشور حداقل به هزار پرستار نیاز دارد.

او به ایلنا گفت: «از نظر استاندارد در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت به طور متوسط پنج تا ۶ پرستار لازم است و در کمترین حالت حداقل ۳ پرستار. در کشور طبق آخرین اطلاعات به ازای هر هزار نفر ۱.۶ پرستار وجود دارد که از حداقل هم کمتر است. با این حساب کشور به هزار پرستار نیاز دارد. از طرفی سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد تعداد پرستاران از حداقل هرچه کمتر باشد، مرگ و میر بیشتر می‌شود.»

شریفی مقدم می‌گوید: «در دنیا مشکل کمبود پرستار در دوران کرونا با جذب پرستار جدید انجام شد، حتی مهاجرت پرستاران کشور نیز در دوران کرونا افزایش پیدا کرد. در یکسال گذشته حدود ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند که دلیل آن هم جذابیت کشورهای مقصد است.»

او افزود: «در کشور پس از اوج گیری کرونا هیچ گونه استخدامی انجام نشده و تنها جذب نیرو ۸۹ روزه صورت گرفت که قراردادهای آن‌ها به مرور با طولانی شدن روند کرونا تمدید شد. به دنبال این اتفاقات امروز ما در دنیا بیشترین آمار جانباختگان پرستاری در دوران کرونا را داریم.»

دبیرکل خانه پرستار گفت: «وزارت بهداشت همیشه وعده داده است، آخرین آزمونی که برای استخدام پرستاران انجام شد ۳۹ هزار نفر پذیرش و از این تعداد تنها حدود ۱۰ درصد کادر پرستاری جذب شدند که رقم بسیار کمی بود.»

او در خصوص طرحی ساماندهی کارکنان دولت گفت: «شهریور امسال مجلس به دلیل وجود قراردادهای مختلف طرحی به عنوان ساماندهی کارکنان دولت پیشنهاد کرد و ۴۵ روز به دولت وقت داد برای آن لایحه بیاورد که به واسطه آن تمام شرکت‌های واسطه حذف شوند. این طرح نیز تاکنون نتیجه نداشته و تا جایی که من اطلاع دارم بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.»

 

در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور

رییس‌جمهور: هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ اقتصادی از راه‌های مهم دور زدن تحریم‌هاست

رییس‌جمهور: هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ اقتصادی از راه‌های مهم دور زدن تحریم‌هاست

 رییس‌جمهور هم‌افزایی شرکت‌های اقتصادی را از راه‌های مهم خنثی‌کردن تحریم‌ها دانست و گفت: پیام اقدام ماندگار «پیشرانان پیشرفت ایران» به ایرانیان خارج کشور و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این است که با مشاهده تضمین سود، افزایش بهره‌وری و امنیت سرمایه‌گذاری به فعالیت در این حوزه تشویق شوند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اشاره به اینکه هدف‌گذاری دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای رشد اقتصادی ۸ درصدی است، گفت: رشد اقتصادی به‌عنوان یک ضرورت، نیازمند گروه و جریان پیشتازی است که با شجاعت و همت عالی بتواند آن را در کشور محقق سازد.

رییس‌جمهور با طرح این پرسش که کدام بخش می‌تواند پیشران اقتصادی در کشور باشد، خاطرنشان کرد: بی‌تردید نگاه به درون ایجاب می‌کند که به دستان با کفایت کارآفرینان و فعالان اقتصادی که امتحان موفقیت‌آمیزی پس داده‌اند، اعتماد داشته باشیم.

وی با اشاره به همگرایی، همکاری، همراهی و هم‌اندیشی گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» اظهار داشت: تلاش و همکاری این گروه در مدت کوتاه ۱۱۰ روزه، توانست موانع پیش رو را کنار گذاشته، مجوزهای لازم را اخذ کند و برای حرکت جهادی در ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و رونق تولید هم‌پیمان شوند، که اقدامی بسیار فرخنده و مبارک است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: مهم‌تر از اجرای ۴۸ پروژه بزرگ در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان، همگرایی و هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ اقتصادی کشور است و امروز به‌عنوان یک تجربه موفق پیش روی همه فعالان اقتصادی برای انجام طرح‌های بزرگ قرار دارد.

رییس دولت سیزدهم، پویایی، امید، ایستادگی، اعتماد به نفس و اعتماد به نیروهای خلاق کارآفرین و تولیدکننده داخلی را مهم‌ترین پیام حرکت گروه پیشرانان پیشرفت ایران دانست و بیان کرد: این پیام باید به همه کسانی که دچار یاس و نا امیدی شدند و تصور می‌کنند که کشورمان به خاطر موانع، تهدیدها و تحریم‌ها دچار وقفه و توقف شده است، مخابره شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های مهم دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها، چنین اقدامات ماندگاری است و بنای دولت هم این است که برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، فعالیت و تلاش روزافزون را در دستور کار خود قرار دهد.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: بدون تردید اگر شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها، بخش خصوصی، و کارآفرینان فعال شوند می‌توان سرمایه‌ گذاری‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف انجام داده و مشکل تولید و اشتغال در کشور را برطرف کرد.

رییس‌جمهور، هدایت، حمایت و نظارت را نقش دولت در فعالیت‌های اقتصادی را برشمرد و گفت: فعالان اقتصادی یقین داشته باشند که دولت در این میدان از فعالیت آنها حمایت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقدام گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» پیامی به ایرانیان خارج از کشور و سایر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد که با مشاهده تضمین سود و افزایش بهره‌وری و امنیت سرمایه‌گذاری به فعالیت در این حوزه تشویق شوند.

آیت‌الله رئیسی گفت: ممکن است دولت کمک‌ها و مساعدت‌هایی در زمینه اقتصادی به مردم داشته باشد اما بی تردید اقتصاد کشور را نمی‌توان بر مبنای این گونه کمک‌های موقتی بنا کرد بلکه اقتصاد کشور نیازمند  اقدامات بزرگ و ماندگار در عرصه کار و تولید است که در مبانی دینی نیز بر آن تاکید شده است.

رییس‌جمهور با تأکید بر تسهیل فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی ادامه داد: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اداری لازم است فعالیت اقتصادی را برای فعالان این عرصه تسهیل و مجوزهای لازم را به سرعت صادر کنند. دولت همچنین از فعالیت کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و زودبازده به‌منظور افزایش اشتغال حمایت می‌کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، گفت: اساس تشکیل صندوق توسعه ملی برای پیشرفت کشور بوده و در این زمینه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

رییس‌جمهور همچنین بر تدوین نقشه جامع صنعت کشور تأکید کرد و گفت: دولت از ابتدا این موضوع را در دستور کار خود داشته است و با تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب، این سند هر چه زودتر نهایی خواهد شد.

 

 

 

 

پیشنهاد توکلی به مقامات برای همدردی با فقرا: دریافتی خود را بین ۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به روسای قوای سه گانه و خطاب به کلیه مقامات و سیاستمداران کشور پیشنهاد داد تا میزان دریافتی خود را (بر اساس حداکثر حقوق و مزایا) در سال جدید بین ۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهند. وی علت این پیشنهاد را ایجاد حس همدردی مسئولین با فقرا عنوان کرد.

 

 

 

امیرعبداللهیان: هیچ ابتکار جدی و قابل ملاحظه‌ای از طرف آمریکا ندیده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر امضای برخی معافیت‌های تحریمی برای ایران از سوی آمریکا گفت: هیچ ابتکار جدی و قابل ملاحظه‌ای از طرف آمریکا ندیده‌ایم. آنچه برای ما مهم است عمل طرف مقابل است.«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدا و سیما درباره آخرین خبر‌ها از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: آنچه برای ما مهم است، عمل طرف مقابل است و ما نگاه می‌کنیم ببینیم روی زمین چه اتفاقی می افتد و باید رفتار عملی آمریکایی‌ها را در رفع تحریم‌ها به صورت عینی و ملموس ببینیم.

 

 

 

 

 

 

 

رئیس و هیأت رئیسه سوارکاری خراسان جنوبی انتخاب شدند

رئیس و هیأت رئیسه سوارکاری خراسان جنوبی انتخاب شدند

بیرجند- رئیس و هیأت رئیسه سوارکاری خراسان جنوبی بر اساس آئین نامه جدید ابلاغی برای فعالیت هیأت‌های ورزشی استان‌ها و شهرستان‌ها انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر امروز یکشنبه با تفویض اختیار از سوی رئیس فدراسیون سوارکاری کشور به مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات این هیأت و برای اولین بار در خراسان جنوبی بر اساس آئین نامه جدید ابلاغی برای فعالت هیأت‌های ورزشی استان‌ها و شهرستان‌ها انتخابات برای انتخاب رئیس و هیأت رئیسه هیأت سوار کاری برگزار شد.

در این رأی‌گیری که با حضور ۲۴ نفر از ۲۶ عضو مجمع عمومی هیأت سوار کاری استان برگزار شد امیر رعیت تنها کاندید ریاست این هیأت با کسب ۱۸ رأی از ۲۲ رأی صحیح داده شده برای مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شد.

در ادامه رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه سوار کاری خراسان جنوبی برگزار شد و فاطمه افروز با ۱۸ رأی، فاطمه رعیت با ۲۱ رأی، امید دهقانی با ۲۲ رأی، سمانه فاروقی با ۲۱ رأی و علی ریاسی با ۲۱ رأی به ترتیب به عنوان نایب رئیس، خزانه دار، کارشناس خبره و دو نفر به عنوان عضو هیأت رئیسه سوار کاری استان انتخاب شدند.

رئیس هیأت سوار کاری خراسان جنوبی با بیان اینکه در چهار سال آینده توجه ویژه‌ای به کورس به شکل ماهیانه خواهد داشت، اظهار کرد: سوارکاری رشته نو پای در استان است و به همین دلیل مربی و داور دارای کارت نداریم که با همکاری فدراسیون برای گرفتن کارت مربیگری توسط پیشکسوتان این رشته اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

به گفته امیر رعیت تلاش خواهد شد تا بخش بانوان فعال‌تر شود و از شهرداری بیرجند برای حمایت از برگزاری مسابقات تقاضای همکاری داریم.

وی ادامه داد: از آن جایی که سوارکاری از رشته‌های پر هزینه است از سپاه استان و دستگاه‌های اجرایی درخواست حمایت برای رسیدن به اهداف مورد نظر را داریم.

برای نظارت بر چگونگی انجام فرآیند انتخاب رئیس و هیأت رئیسه بر اساس آئین نامه جدید برای اولین بار در این خصوص دو نفر به عنوان ناظرین بر انجام انتخابات از بین اعضای مجمع عمومی انتخاب شدند.

اعضای مجمع عمومی هیأت سواری کاری استان هم در ادامه به نکاتی چون توجه به رشته تیراندازی با اسب، اختصاص سهمیه رایگان برای تعدادی از اعضای مجمع برای شرکت در دوره‌های آموزشی مربیگری، ظلم به بانوان برای سوار کاری آزاد در شهرستان‌ها و پیست سوارکاری و ضرورت برپایی کلاس‌های پرش با اسب برای بانوان سوار کار اشاره کردند.

اختصاص سهمیه به جامعه کارگری استان در این رشته، معرفی صحیح سوار کاری به دانش آموزان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان و مربیان تربیت بدنی، محدود بودن اسب‌های آماده برای آموزش در بیرجند، تقویت باشگاه‌های خصوصی اسب سواری، توجه به گردشگری با استفاده از اسب و ضرورت برقراری بیمه سوار کار و اسب از دیگر مواردی بود که توسط اعضای مجمع عمومی هیأت سوار کاری خراسان جنوبی بیان شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

خراسان جنوبی رتبه سوم سرانه تخت ویژه بیمارستانی را دارد

خراسان جنوبی رتبه سوم سرانه تخت ویژه بیمارستانی را دارد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی در حال حاضر رتبه سوم کشوری پس از استان‌های تهران و سمنان به لحاظ سرانه تخت ویژه در صد هزار نفر جمعیت را دارد.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: همین استان محروم رتبه چهارم سرانه تخت فعال به نسبت جمعیت استان در کشور را دارد و این پیشرفت‌ها با تلاش‌های فراوان در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است.

وی با تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به مردم و جامعه دانشگاهی گفت: با نگاهی اجمالی و گذرا به دستاوردهای حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در می‌یابیم که به لطف و برکات انقلاب و نظام اسلامی، پیشرفت‌های چشمگیری در نظام سلامت رقم خورده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، افراد برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به خارج از کشور چشم داشتند افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و تا به امروز توانسته است بخش اعظمی از مشکلات درمانی را رفع کند.

موسوی میرزایی با بیان اینکه بسیاری از مدیران فعلی دانشگاه از جمله وی، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند گفت: در حال حاضر هر سال پزشکان زیادی در تخصص‌های مهم و مختلف از این دانشگاه دانش‌آموخته می‌شوند.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب فضاهای درمانی زیادی وجود نداشت اما در حال حاضر ۱۷ بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه ۳۱۳ عضو هیات علمی دانشگاه وظیفه تربیت حدود ۴ هزار دانشجو در ۶۵ رشته آموزشی را برعهده دارند گفت: در سایر حوزه‌های پژوهشی، عمرانی، غذا و دارو، بهداشتی و تامین تجهیزات پزشکی نیز شاهد اقدامات بزرگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای نظام سلامت با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست افزود: این اختلاف بزرگ و معنادار است و نمی‌شود چنین قیاسی را کنار یکدیگر قرار داد.

موسوی میرزایی گفت: ایران اسلامی از لحاظ وضعیت پزشکی، تربیت پزشک متبحر و وجود زیرساخت‌ها و امکانات پزشکی از کشورهای رده بالای دنیا به شمار می‌رود و همه به این موضوع واقف هستند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا به همگان ثابت کرد ایران نسبت به بسیاری از کشورهای صاحب‌نام اروپایی و حتی آمریکا مشکلات کمتری داشت و زودتر توانست این بیماری را مهار و کنترل کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیشرفت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب حاصل شده و در حوزه سلامت به طرز قابل توجهی چشمگیرتر بوده است.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد وضعیت حوزه بهداشتی نیز نسبت به دوران قبل از انقلاب رشد کمی و کیفی زیادی داشته و افزایش قابل توجه تعداد خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، شبانه‌روزی و تعداد پزشکان، دندانپزشکان و سایر نیروها مشهود است.

موسوی میرزایی گفت: ما در دوران انقلاب به دنیا آمده، رشد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم این انقلاب به نقطه مطلوب برسد در عین حال به جایگاهی که اکنون انقلاب در آن قرار دارد افتخار کرده و سرمان را بالا می‌گیریم که جزئی از این خانواده هستیم و کمک می‌کنیم در زیر سایه انقلاب بیشتر در خدمت مردم و جامعه باشیم.

 

 

سالن های مطالعه کتابخانه الغدیر بیرجند به نام شهیدان «نقدی پور» و «حسینی» نامگذاری شد
آئین نامگذاری سالن های مطالعه کتابخانه الغدیر بیرجند به نام شهید «جهانگیر نقدی پور» و شهیده «منصوره حسینی» با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، آئین نامگذاری سالن های مطالعه کتابخانه الغدیر بیرجند به نام شهید «جهانگیر نقدی پور» و شهیده «منصوره حسینی» امروز (۱۷ بهمن) برگزار شد.

«محمود حاجی» مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این جلسه اظهار داشت: در ۷۳ کتابخانه عمومی خراسان جنوبی ۵۵ هزار نفر عضویت دارند و از خدمات این کتابخانه ها استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ۱۴۶ سالن مطالعه در استان به نام شهدا نامگذاری خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ باب کتابخانه عمومی در خراسان جنوبی به نام شهدای عزیز مزین شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر پنج باب کتابخانه در استان به بهره برداری رسید، گفت: این کتابخانه ها در باغستان فردوس، بهمن آباد زیرکوه، معصوم آباد خوسف، تیغاب قاینات و افتتاح بخش تخصصی نابینایان و ناشنوایان و بازگشایی کتابخانه محمدتقی کریم پور بیرجند بوده است.

حاجی در خصوص کتابخانه مرکزی بیرجند هم عنوان کرد: این کتابخانه ۱۱ هزارمترمربع است و بعد از ۱۲ سال گره زمین آن طی سفر رییس جمهور باز شد و در انتظار تامین اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.

بهره برداری از ۴۱۱ طرح عمرانی و خدماتی در خراسان جنوبی

بهره برداری از ۴۱۱ طرح، ارمغان ششمین روز از دهه فجر در خراسان جنوبی بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، برای اجرای این طرح‌ها حدود ۳۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

امروز ۲۵۰طرح در بیرجند، ۹۰طرح با اعتبار ۱۹۳ میلیارد تومان در طبس، ۱۰طرح با اعتبار ۷میلیارد و ۹۴۳میلیون تومان در فردوس، ۱۶طرح با اعتبار ۴میلیارد و ۳۷۵میلیون تومان در درمیان، ۶ طرح با اعتبار ۷میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان در درح سربیشه، ۳طرح با اعتبار ۲میلیارد و ۱۸۵میلیون تومان در خوسف، ۲طرح با اعتبار ۹۰۰میلیون تومان در زیرکوه و دو طرح با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان در بشرویه افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

همزمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر؛
۷ پروژه عمرانی در شهرستان طبس افتتاح شد

در ششمین روز از دهه مبارک فجر هفت پروژه در شهرستان طبس به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی احداث نخستین کارخانه تولیدکننده روغن های صنعتی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش شبستان در ششمین روز از دهه فجر با حضور معاون استاندار و سرپرست فرمانداری طبس هفت پروژه به بهره برداری رسید و یک پروژه کلنگ زنی شد.

 

طی مراسمی کارخانه صنایع شیمیایی هیدروکربن های سبک در طبس با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان و به منظور اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر در ششمین روز از دهه مبارک فجر به بهره برداری رسید و محصول تولیدی این کارخانه به عنوان سوخت به کشورهای پاکستان افغانستان و هند صادر خواهد شد.

 

بهره برداری همزمان ۵ طرح توزیع برق در بخش دیهوک شهرستان طبس از دیگر برنامه های ششمین روز از دهه مبارک فجر در این شهرستان بود و این پنج طرح توزیع برق در بخش دیهوک شهرستان طبس با اعتبار بالغ بر یک میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

 

در ششمین روز از دهه فجر عملیات اجرایی نخستین کارخانه تولید کننده روغن های صنعتی روان کننده، روغن دنده و هیدروکربن‌ها با سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۵۰ هزار نفر و ظرفیت تولید ماهیانه ۱۰ هزار تن روغن صنعتی در شهرستان طبس آغاز شد.

 

گفتنی است همچنین در ششمین روز از دهه مبارک فجر از طرح آسفالت معابر شهری در طبس با اعتبار سه میلیارد و دویست میلیون تومان بهره برداری شد.

 

 

 

 

۹ طرح عمرانی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

۹ طرح عمرانی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – ۹ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار هفت میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان همزمان با ششمین روز دهه فجر در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

فرماندار سربیشه روز یکشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر در شهرستان سربیشه از مزایای این طرح‌ها برخوردار شدند و برای تعدادی هم در شهرستان شغل ایجاد شد.

محمد محمدی طرح هادی روستای باغ سنگی بخش درح به نمایندگی از چهار پروژه طرح هادی روستایی، پایگاه اورژانس جاده‌ای ماهیرود در روستای ماهیرود بخش درح و بهره‌برداری از ۹۶ دستگاه دوربین نظارتی پایانه مرزی ماهیرود را از جمله این طرح‌ها ذکر کرد.

وی گفت: طرح برق‌رسانی به روستای فاقد شبکه برق (چاه عباسعلی شیروانی) در دشت درح، طرح آبیاری کم‌فشار در دشت درح و بوستان شهدای گمنام شهر درح از دیگر طرح‌های افتتاحی در ششمین روز دهه فجر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این آیین حضور داشتند.

 

مقایسه واکسیناسیون در ایران و جهان/از دنیا جلو افتاده ایم

مقایسه واکسیناسیون در ایران و جهان/از دنیا جلو افتاده ایم

روند واکسیناسیون در کشورهای مختلف دنیا، می تواند از چند منظر مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد که مهم ترین جنبه آن، تعداد واکسن های تزریق شده است که نشان می دهد چند درصد مردم واکسن زده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه ملی واکسیناسیون کشوری با واردات واکسن اسپوتنیک از روسیه، آغاز شد و در ابتدا کادر درمان به ویژه کسانی که در بخش‌های آی سی یو از بیماران کرونایی مراقبت می‌کردند، واکسن دریافت کردند.

آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کشوری از بهمن ۱۳۹۹ بود و تا کنون نزدیک به ۱۳۵ میلیون دوز انواع واکسن وارداتی و تولید داخل، برای جمعیت هدف کشور تزریق شده است.

نمودار زیر مربوط به هفته گذشته است که بر اساس ابتلای ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر به کرونا ویروس در کشور، تهیه شده و نشان می‌دهد تا آن زمان، ۱۳۲ میلیون و ۶۸۱ هزار دوز واکسن تزریق شده بود. در واقع بر اساس نمودار زیر، میزان واکسیناسیون در کشورمان از ۷۲ درصد عبور کرده است.

مقایسه واکسیناسیون در ایران و جهان/از دنیا جلو افتاده ایم

این در حالی است که اجرای برنامه واکسیناسیون در کشور، تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، خیلی سرعت نداشت و تعداد کمی از جمعیت کشورمان موفق به دریافت واکسن کرونا شده بودند. در صورتی که تعداد زیادی از ۱۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا، در ۵ ماه اخیر تزریق شده است.

در نمودار زیر، جایگاه ایران در بین سایر کشورها از جهت واکسیناسیون کامل و یک دوز تزریق نشان داده می‌شود. به طوری که هفتمین کشور با ۶۴ درصد تزریق واکسن هستیم.

مقایسه واکسیناسیون در ایران و جهان/از دنیا جلو افتاده ایم

در همین حال، نمودار زیر مقایسه سرعت واکسیناسیون در جهان و ایران را نشان می‌دهد. آن طور که می‌توان از نمودار زیر برداشت کرد، این است که روند واکسیناسیون در ایران، از نمودار جهانی جلو افتاده و سرعت گرفته است.

مقایسه واکسیناسیون در ایران و جهان/از دنیا جلو افتاده ایم

برنامه ملی واکسیناسیون کشوری، در شرایط کنونی با تکیه بر واکسن‌های تولید داخل دنبال می‌شود. زیرا، در حال حاضر چند نوع واکسن داخلی در دسترس مردم قرار دارد.

استکبار جهانی درصدد مانع تراشی برای پیاده سازی آرمان‌های انقلاب اسلامی است

 

استکبار جهانی درصدد مانع تراشی برای پیاده سازی آرمان‌های انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: استکبار نمی‌گذارد آرمان‌های انقلاب اسلامی پیاده شود و همیشه سعی در مانع تراشی برای اجرا نشدن این آرمان‌ها دارد.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره اطلاعات خراسان جنوبی، ضمن تبریک دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ظلمی که در تاریخ به انبیاء و جانشینان به حق آنها شده در حقیقت ظلم به مردم است چراکه راه هدایت را از مردم گرفتند و بر مردم مسلط شدند و تعدی کردند.

وی بیان کرد: همین‌هایی که تعدی کردند و ظلم و سرکشی کرده و انبیا و جانشینان انبیا را شهید کردند، خود آنها هم باور داشتند که حق با انبیا است و در قرآن کریم نیز اشاره شده «لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ؛ البته وعده عذاب ما بر اکثر آنان حتمی و لازم گردید از این رو ایمان نمی‌آورند.»

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه فرعون و قوم فرعون، حضرت موسی(ع) را انکار می‌کردند اما می‌دانستند که حضرت موسی درست می‌‌گوید گفت: اما چون می‌خواستند منافعی داشته باشند باید آنها را انکار می‌کردند.

وی افزود: خیلی‌ها نمی‌دانند و خیلی‌ها نیز نمی‌خواهند بدانند خدا برای همه حجت خود را تمام کرده است، در اسناد کتب برادران اهل سنت تصریح دارد به وجود مقدس دوازده امام که اولشان علی(ع) است و آخرشان حضرت مهدی(عج)، در کتاب شیخ سلیمان قندسی که عالم حنفی اهل سنت است نقل می‌کند که پیامبر(ص) نام دوازده امام را ذکر کرده است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، اظهار داشت: همان کسی که امام را شهید می‌کند معتقد به حقانیت امام است همان طور که فرعون معتقد به حقانیت حضرت موسی(ع ) است و زمانی که در آب غرق شد به زبان آورد، هارون الرشید نیز که امام موسی ابن جعفر(ع) را زیر شکنجه شهید کرد، خودش شیعه است اما شعیه‌ای که برای حفظ حکومت خود در حالی که معتقد است امام کاظم(ع) وصی پیامبر است اما باز او را شهید می‌کند.

عبادی گفت: در زمان ما نیز اینطوری است، ائمه معصومین که جای خودشان را دارند، مقام ولایت نیابتی که فقیه عادل دارد، استکبار نیز نمی‌گذارد آرمان‌های انقلاب اسلامی پیاده شود اما همه انسان شناس‌ها می‌دانند که انقلاب اسلامی درست می‌گوید، حتی صهیونیست‌ها می‌دانند که انقلاب اسلامی درست می‌گوید.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به اسلام هر کدام از معصومین(ع) را به یک کارگروه تخصصی سپرده تا در زمینه آن فرد تحقیق کنند و ضربه بزنند چراکه آنها دشمنان اسلام هستند، مسئول گروهی که در شناسایی حضرت امام محمدباقر(ع) بود گفت انسانی با این کمالات بر روی زمین نیامده است، این را انسانی که پژوهش کرده در مورد ایشان می‌گوید در حالی که دشمن است.

نماینده ولی فقیه در استان  خراسان جنوبی  بیان کرد:  امام هادی(ع) هشت سال سن داشتند که به امامت رسیدند و خلیفه عباسی برای مبارزه با ایشان پیامی برای عالمی در مدینه که وابسته به دربار بود فرستاده و به او دستور داد به کیفیتی باید برای شست و شوی مغزی این کودک هشت ساله طرحی پیدا کنید که مسئله امامت را تمام کنیم اما در این کار موفق نبودند.

 

۳ پروژه عمرانی و خدماتی در زیرکوه به بهره برداری رسید

در ششمین روز از دهه مبارک فجر سه پروژه با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال جهت برخورداری ۳۰۰ خانوار در زیرکوه به بهره برداری رسید.

 

طی مراسمی آسفالت جاده مهرک لاغره این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان جهت بهره مندی ۱۲۰ خانوار به بهره برداری رسید.

 

افتتاح احیا و مرمت قنات روستای بایمرغ یکی دیگر از برنامه های ششمین روز از دهه مبارک فجر در شهرستان زیرکوه بود و این قنات با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال جهت برخورداری ۱۲۰ خانوار احیا و مرمت شده است و با احیا و مرمت این قنات میزان آبدهی ۲ برابر افزایش داشته است.

 

در ششمین روز از دهه مبارک فجر نمایشگاه عرضه محصولات صندوق های قرض الحسنه و خُرد روستایی این شهرستان افتتاح شد و در این نمایشگاه، تولیدات و محصولات بومی شهرستان، در قالب ۱۵ غرفه در معرض فروش قرار گرفته است.

پیروزی نماینده خراسان جنوبی در بندر لنگه/۷

در ادامه مسابقات مناطق فوتبال رده های سنی کشور تیم سپاهان بیرجند (امید زیر ۲۱ سال) در شهرستان بندر لنگه به مصاف تیم سایپا این شهر رفت و توانست در مقابل این تیم با نتیجه ۲ بر ۱ به پیروزی دست پیدا کند.

فراخوان مهرواره فرهنگی نجوای نزدیک/۳

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی از آغاز فراخوان مهرواره فرهنگی پژوهشی نجوای نزدیک در استان خبر داد.

حمیدی گفت: مسابقه مجازی کتابخوانی نماز ویژه گروه‌های سنی ۹ تا ۱۷ سال در قالب مهرواره فرهنگی پژوهشی نجوای نزدیک در استان برگزار می‌شود.

به گفته او منبع این مسابقه فصل سوم کتاب حضور قلب در نماز علل و درمان حواس پرتی در نماز نوشته علی اصغر عزیزی تهرانی است.

حمیدی گفت: علاقمندان می‌توانند آثار خود در قالب نشریه دیواری را به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان تحویل دهند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی تولید آثار می‌تواند به صورت تک نفری یا گروه ۳ نفره باشد و فرم مشخصات به صورت کامل پشت نشریه چسبانده شود.

 

اطلاعات مربوط به نسخ الکترونیک منتشر نمی‌شود/۳

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: بیمه شدگان نگران امنیت اطلاعات در نسخه نویسی الکترونیکی نباشند زیرا اطلاعات آن ها محرمانه است.

اربابی گفت: کدملی بیمه شدگان، اطلاعات و بیماری‌های مرتبط با افراد در نرم افزار‌های بیمه سلامت محرمانه است و هیچگونه نشر اطلاعات محرمانه بیمه شدگان از سامانه نسخه نویسی و نسخه پیچی بیمه سلامت رخ نمی‌دهد.

او گفت: به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، هیچگونه اطلاعاتی از سمت بیمه سلامت در اختیاز بخش خصوصی قرار نمی گیرد.

نسخه نویسی الکترونیکی از ابتدای دی ماه امسال در کشور اجباری شد.

به گفته اربابی اطلاعات بیمه شدگان حداکثر در سطح نسخ اقلام دارویی و قیمت آن ها است که این اطلاعات محرمانه به حساب نمی‌آید.

مدیرکل بیمه سلامت گفت: مسئولیت اطلاعات بیمه شدگان در سامانه‌های مربوط به کلینیک‌ها و مطب‌ها و محرمانه ماندن اطلاعات بیمه شدگان در این سامانه‌ها بر عهده پزشکان است.

ثبت بیمارستان امام رضا (ع) خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی/۲-۳

بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند به عنوان نخستین بیمارستان خراسان جنوبی و شهر بیرجند در فهرست میراث ملی ثبت شد.

مسئول حوزه ثبت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعثبت بیمارستان امام رضا (ع) خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی دستی استان گفت: این ساختمان در خیابان طالقانی شهر بیرجند واقع شده است.

طاهره مال اندوز افزود: احداث بنا در قسمتی از باغی به نام باغ صفا درسال ۱۳۲۳ آغاز شد و در سال ۱۳۲۷ به پایان رسید.

به گفته وی استفاده از مصالح جدید همراه با بهره گیری از تاق نما‌های معماری بومی، استفاده از کاشی در نما و هماهنگی با اقلیم منطقه از خصوصیات بنای نخستین بیمارستان استان و شهر بیرجند است.

مسئول حوزه ثبت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: مساحت ساختمان بیمارستان ۱۳۰۰ متر مربع است.

قدمت این بنای تاریخی به دوره پهلوی می رسد.

برپایی نمایشگاه آثار سفال و سرامیک در باغ اکبریه/۲

همزمان با ایام الله دهه فجر، نمایشگاه آثار سفال و سرامیک در محل نگارخانه سرو مجموعه میراث جهانی باغ و عمارت اکبریه افتتاح شد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در این نمایشگاه هنری دو نفر  از بانوان هنرمند شهرستان تا ٢١ بهمن برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شد.

برنامه‌های دهه مبارک فجر در کانون پرورش فکری سربیشه/۲

مرکز فرهنگی و هنری و هنری سربیشه با هدف گرامی‌داشت دهه مبارک فجر، ویژه برنامه‌های مختلفی به صورت حضوری و مجازی برگزار می کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، برگزاری کارگاه کاردستی، ایستگاه معرفی کتاب، معرفی وقایع و ایام انقلاب، روخوانی کتاب، فضاسازی مرکز، حضور در مراسم گلباران مزار شهدا و میهمانی لاله‌ها، ایستگاه کاردستی گل لاله، معرفی شهدای هسته‌ای و دیدار با خانواده شهید مسعود اکبری از برنامه‌های این مرکز از روزهای آغازین دهه فجر تا کنون بوده است که با حضور اعضا و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت مجازی در این مرکز برگزار شده است.

کودکان روستای خانکوک مهمان کانون پرورش فکری فردوس شدند/۲

کودکان روستای خانکوک مهمان کانون پرورش فکری فردوس شدند

هم‌زمان با ایام دهه فجر کودکان مهد کودک یزدان روستای خانکوک شهرستان فردوس به همراه خانوادهایشان مهمان کانون پرورش فکری شدند و ضمن شرکت در برنامه‌های دهه فجر با فعالیت‌ها و خدمات این مرکز بیشتر آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با مشارکت کانون پرورش فکری و اداره بهزیستی شهرستان فردوس برگزار شد در ابتدا مسئول مرکز به  معرفی مرکز فرهنگی و هنری و خدمات کانون در این شهرستان پرداخت و در ادامه کودکان حاضر در این برنامه در کارگاه سفال ساخت مشت و دست، کارگاه قصه، با اجرای قصه‌های خاطرات بچه‌های انقلاب و برنامه معرفی کتاب و پخش فیلم  وهمچنین آموزش کاردستی  گل لاله شرکت و روز خاطره انگیزی را تجربه کردند.

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در “قاین”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح مقادیری انواع مواد مخدر کشف و ۴ معتاد متجاهر را دستگیر کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با توزیع کنندگان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز شهرستان طبس اجرایی شد.
وی بیان داشت: مأموران با انجام بررسی و تحقیقات گسترده میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، مقادیری انواع مواد مخدر کشف و ۴ معتاد متجاهر را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
سرهنگ زال بیکی با اشاره به اینکه طرح ارتقاء امنیت اجتماعی همچون گذشته در دستور کار پلیس قرار دارد؛ از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هر گونه فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع انواع مواد مخدر، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

آشنایی با۱۴ شهید انقلاب در خراسان جنوبی/۷

در آستانه چهل و سه سالگی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی لازم است یادی از شقایق‌های دشت انقلاب در خراسان‌جنوبی کنیم و با این لاله‌های گلگون کفن در این استان آشنا شویم.

آشنایی با14 شهید انقلاب در خراسان جنوبی

به گزارش فارس خراسان‌جنوبی‌ها که همیشه و در همه حال پا به رکاب انقلاب در همه برهه‌ها و عرصه‌ها بوده‌اند پیش از به بار نشستن انقلاب اسلامی هم همگام با همه مردم ایران اسلامی به میدان مقابله با حکومت شاهنشاهی آمدند و در این راه ۱۴ شهید والامقام نیز تقدیم به اسلام کردند در این نوشتار سعی کردیم به اختصار با زندگی‌نامه این شهدای والامقام که جزء شقایق‌های دشت انقلاب در خراسان‌جنوبی به حساب می‌آیند آشنا شویم.

شهید علی سندروس

این شقایق دشت انقلاب که سال ۱۳۴۳ در بیرجند به دنیا آمد بعد از طی دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در سال اول دبیرستان که راهپیمایی‌ها علیه شاه خائن اوج گرفت او نیز به خیل راهپیمایان پیوست.

اما زمانی عشقش به شهادت بیشتر از قبل شد که یکی از دوستانش به نام محمدتقی خاکشور در این راهپیمایی‌ها به شهادت رسید او نیز آروز کرد که کاش خدا شهد شیرین شهادت را نصیبش کند.

خدا هم آروزیش را تحقق بخشید و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران به وطن در میدان شهدا و مقابل ژاندامری بیرجند شهد شیرین شهادت را نوشید.

معلم شهید سید هاشم کوشه‌ای

شهید سید هاشم کوشه‌ای نیز سال ۱۳۲۷ در بیرجند به دنیا آمد و چند سال بعد از اتمام دوران ابتدای و راهنمایی به سربازی رفت و پس از گذاران دوران سربازی ادامه تحصیل داد و با مدرک فوق دیپلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به عنوان دبیر ورزش در مدارس مشهد مقدس مشغول خدمت شد.

کشتار مردم به وسیله رژیم پهلوی چنان وی را آشفته کرده بود که شب قبل از شهادتش وصیت و با دوستان و آشنایانش خداحافظی کرد و در صبح همان روز با همسرش که هنوز ۴۲ روز از مراسم عقدشان بیشتر نگذشته بود و همچنین با مادرش وداع کرد و خود را سریع به چهار راه شهدای مشهد رساندکه در آنجا عمال رژیم به روی مردم رگبار مسلسل بسته بودند و پس از یکسری درگیری هنگام نجات پیرمرد مجروح مورد هدف گلوله قرار گرفت و در تاریخ ۱۰ بهمن ۵۷ در مسیر انتقال به بیمارستان به دیدار حق شتافت.

شهید سید پرویز حسینی

شهید پرویز حسینی سال ۱۳۲۴ در بیرجند متولد شد.

او زندگی را با سختی کار و کوشش می‌گذرانید و نیکوکاری و خوش اخلاقیش زبانزد دوستان و آشنایان بود و با وجود اینکه سواد نداشت اما بخاطر علاقه به اهل بیت و مسائل دینی اشعاری از حفظ داشت و مرثیه‌خوانی می‌کرد.

در زمان حکومت پهلوی که هیچ کس جرأت اظهار عقیده نداشت با شجاعت عکس حضرت امام را جلوی موتورسیکلت خود نصب می‌کرد.

او با آغاز انقلاب اسلامی از محل زندگی خود ( کلاته ملا) به درخش و بیرجند می‌آمد تا در تظاهرات شرکت کند، که در تاریخ پنج بهمن ۵۷ که اعتراضات مردمی به اوج خود رسیده بود در مسیر جاده درخش ، بیرجند با اوباش طرفدار شاه برخورد می‌کند و آنها که تعدادشان زیاد بوده از کمپرسی پیاده می‌شوند و جلوی شهید را می‌گیرند و از او می‌خواهند بگوید مرگ بر خمینی که او با شجاعت می‌گوید مرگ بر شاه که در این لحظه یکی از اراذل چماق به دست پیچ گوشتی را در گوش شهید می‌کوبد و آن سید بزرگوار را به شهادت می‌رساند.

شهید دانش‌آموز محمد تقی خاکشور

محمدتقی در مشهد بدنیا آمد.

او تحصیلاتش را تا سال سوم دبیرستان در اصفهان گذراند و در سال ۵۷ برای ادامه تحصیل به بیرجند مراجعه کرد، وی که در تاریخ ۱۰ بهمن ۵۷ همگام با مردم انقلابی بیرجند در راهپیمایی شرکت کرده بود به ضرب گلوله مزدوران رژیم پهلوی به شهادت رسید.

شهید محمدعلی راستگو مقدم

این شهید بزرگوار سال ۱۳۱۲ در بیرجند متولد شد، که بعد از دوران طفولیت به همراه پدر در مغازه کفاشی به کار مشغول شد.

 در سن ۱۷ سالگی به طرفداری از مصدق پرداخت که در همین دوران دستگیر و مدت یکسال به خواف تبعید شد و یک ماه را نیز در سیاه‌چاله‌های رژیم شاه گذراند و پس از رهایی از زندان مدتی شغلش را تغییر داد و به فروش لوازم‌التحریر پرداخت.

او یکی از سرشناسان بازار بود و بزرگ فامیل خود نیز به شمار می‌رفت که با آغاز حرکات انقلاب در تظاهرات و راهپمایی‌ها شرکت می‌کرد که در نهایت در تاریخ ۲۸ آبان ۵۷ در روز عید غدیر در راهپیمایی علیه نظام در بیرجند توسط عمال رژیم شناسایی و به محض ورود به منزل دستگیر و روانه شهربانی شد و در آنجا مورد شکنجه مأموران قرار گرفت که در اثر این حرکات وحشیانه دچار سکته قلبی شد و به شهادت رسید.

شهید محمود سورگی

محمود سورگی سال ۱۳۴۰ در روستای سورگ به دنیا آمد و به دلیل شرایط دشوار مالی خانواده‌ها در آن دوران به هنر قالی‌بافی روی آورد.

در دوران انقلاب شوری در وجودش ایجاد می‌شود که او را شیفته امام(ره) می‌کند و برای شرکت در راهپیمایی هر روز روانه شهر می‌شود و این‌گونه در میان جمعیت خروشان به آرامش دست می‌یابد و وقتی دیگر تاب ماندن در روستا برایش باقی نماند به بیرجند نقل مکان می‌کند و در راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط ارتشیان مزدور و وابسته به رژیم مورد ضرب وشتم قرار می‌گیرد و هنگامی که مجروح بر زمین افتاده بود سینه پاکش هدف گلوله خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید محمود میری

شهید محمود میری سال ۱۳۱۲ در روستای خونیک بیرجند به دنیا آمد و در ۵ سالگی پدرش را از دست داد و درهمان زمان برای کار به همراه مادرش به بیرجند آمد.

به دلیل فقر مالی از تحصیل محروم و برای تأمین معاش زندگی شروع به کار در یک مغازه کفاشی کرد و چون علاقه چندانی به شغل کفاشی نداشت آن را تغییر به خوار و بار فروشی داد.

در دوران شکوهمند انقلاب، و هنگام اوج گرفتن تظاهرات، در راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه حکومت ستم‌شاهی شرکت بسیار فعال داشت طوری‌که مورد شناسایی ساواک و عوامل رژیم قرارگرفت.

این شهید در تاریخ ۵ بهمن ۵۷ که چماقداران برای سرکوب و ترساندن مردم به شهر بیرجند آمده بودند و شروع به آزار و اذیت مردم وغارت اموال آنها کردند، در این گیر و دار شهید جلوی درب مغازه در حال خالی کردن بار از ماشین به داخل مغازه بود که چماقداران از او می‌خواهند که شعار برضد انقلاب بگوید ولی او قبول نمی‌کند، آنها با چوب ضربه محکمی به سر ایشان می‌زنند.

شهید بیهوش برروی زمین می‌افتد و چماقداران بار و مغازه را غارت می‌کنند.

او پس از به هوش آمدن به منزل می‌رود امابر اثر ضربه مغزی که به سر ایشان وارد شده، سردرد‌های ایشان وخیم می‌شود.

چندین بار به تهران و مشهد و … برای معالجه می‌رود اما فایده‌ای ندارد تا اینکه برای آخرین بار به مشهد می‌روند، ایشان در حرم امام رضا(ع) با گریه فراوان از امام خداحافظی کرده و می‌گوید برای آخرین بار نزدت هستم بعد از کمی استراحت به بیمارستان قائم مشهد می‌رود و در آنجا بستری می‌شود از سر او عکس می‌گیرند اما قبل از اینکه نتیجه‌ها مشخص شود شهید محمد میری در تاریخ ۱۱ اسفند ۶۲ به شهات می‌رسد.

شهید داوود مؤمنی

شهید داوود مؤمنی متولد فردوس بوده که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ حضور فعالی در عرصه‌های تظاهرات داشته و همیشه تلاشش کمک به زخمی‌ها و مجروحان تظاهرات و انتقالشان به بیمارستان بوده است، که در یکی از همین قرارها وقتی برای کمک به مجروحان به خیابان مراجعه می‌کند در روبروی شرکت نفت مورد اصابت گلوله قرار گرفته که روز بعد از آن به فیض شهادت نائل می‌شود.

شهید غلامحسین محب‌راد

این شهید بزرگوار در سال ۱۳۲۷ در فردوس بدنیا آمد و توانست مدرک دیپلمش را اخذ کند و مدتی در گرگان زندگی کرد و مرتب در مساجد بر علیه نظام سخنرانی می‌کرد و برای نشر اعلامیه‌های امام(ره) به تهران رفت و آمد داشت و از شهادت در این راه به عنوان افتخار یاد می‌کرد.

شب نهم بهمن ۵۷ که گویی به او الهام شده بود فردا به آرزویش خواهد رسید از همسرش یک لباس مشکی و دو عدد پرچم مشکی درخواست می‌کند و فردای آن شب غسل شهادت کرده و لباس مشکی بر تن کرد و یکی از پرچم‌ها را بر سر در خانه و دیگری را بر در مغازه‌اش وصل کرد و بر همه عیان ساخته بود که دیگر برگشتی در کار نیست.

این شهید بزرگوار در موقع سرنگونی مجسمه شاه مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و بعد از ۹ روز بستری بودن در بیمارستان به شهادت می‌رسد.

شهید محمد نصیری‌زاده

این شهید بزرگوار در سال ۱۳۱۱ در قاین به دنیا آمد که در دوران ستم شاهی و ایام منتهی به پیروزی انقلاب در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد و با وجود اینکه از نعمت خواندن و نوشتن محروم بود به دلیل ممارست با قرآن این نور بر جان و دلش تابیده شد و در تاریخ ۲۲ آذر ۵۷در تظاهرات خیابانی بدست مزدوران رژیم پهلوی به شهادت رسید.

شهید سید محمدعلی ریاحی

این شهید بزرگوار نیز سال ۱۳۴۰ در شهرستان قاین متولد شد که بعد از تحصیلات ابتدایی برای کمک به معاش خانواده مشغول بکار مکانیکی و سپس رانندگی شد و با اوج‌گیری مبارزات دوران انقلاب براثر درگیری با مزدوران پهلوی در ۲۲ دی ماه سال ۵۷ مجروح و بعد از چند روزبستری شدن در بیمارستان با لبی تشنه چون جدش امام حسین (ع) به شهادت رسید.

شهید غلامعلی لاخی

این شهید دوران انقلاب اسلامی سال ۱۳۳۶ در شهرستان قاین متولد شد که بعد از گذراندن دوران کودکی به شغل دامداری و کشاورزی مشغول گشت و در دوران انقلاب اسلامی به پخش و نشر اعلامیه و نوشتن شعارهای دیواری علیه نظام پهلوی می‌پرداخت و هنگامی که نیروگاه برق از دست ایادی رژیم خارج شده بود در تاریخ ۲۸ بهمن ۵۷ برای نگهبانی به آنجا رفت که در همان محل به شهادت می‌رسد.

شهید محمد صبیانی

شهید محمد صبیانی در سال ۱۳۱۶ در شهرستان قاین متولد شد و به دلیل علاقه به کارهای فنی پیشه لوازم اتومبیل فروشی را در پیش گرفت.

وی اخلاقی نیکو داشت و در تمام مراسمات و تظاهرات دوران پیروزی انقلاب مشارکت فعالی داشت و در ۲۲ دی ماه ۵۷ در مراسم تظاهرات به شهادت رسید که پیکر مطهرش در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

شهید سید حسین مهدوی‌الحسینی

وی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، در خانواده آیت‌ا… سید علی مهدوی‌الحسینی در قاین متولد شد.

در ۷ سالگی پدرش به رحمت ایزدی پیوست، تحصیلات ابتدایی و سپس متوسطه را تا سوم دبیرستان در زادگاهش گذراند و چون از دانش‌آموزان ممتاز دوران تحصیل بود در دبیرستان علم پذیرفته شد.

وی هم‌زمان در دانش‌سرای قوچان نیز پذیرفته شد که با توصیه زنده یاد مرحوم آذری در رشته ریاضی در دبیرستان علم تحصیل و پس از اخذ دیپلم و شرکت در کنکور در رشته مهندسی ارتباطات دانشگاه تهران قبول شد.

وی در سال ۵۷ پس از اوج‌گیری قیام مردم و تعطیلی دانشگاه به قاین آمد و مردم را به مبارزه با رژیم تشویق می‌کرد، که در۲۲ آذر ۵۷ به هنگام تظاهرات علیه رژیم ستمگر شاهنشاهی به شهادت رسید.

 

 

 

 

دستاوردهای نظام سلامت در خراسان جنوبی با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست/ به جایگاه کنونی انقلاب افتخار می کنیم

 

 

 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

خراسان جنوبی رتبه سوم سرانه تخت ویژه بیمارستانی را دارد

خراسان جنوبی رتبه سوم سرانه تخت ویژه بیمارستانی را دارد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی در حال حاضر رتبه سوم کشوری پس از استان‌های تهران و سمنان به لحاظ سرانه تخت ویژه در صد هزار نفر جمعیت را دارد.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: همین استان محروم رتبه چهارم سرانه تخت فعال به نسبت جمعیت استان در کشور را دارد و این پیشرفت‌ها با تلاش‌های فراوان در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است.

وی با تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به مردم و جامعه دانشگاهی گفت: با نگاهی اجمالی و گذرا به دستاوردهای حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در می‌یابیم که به لطف و برکات انقلاب و نظام اسلامی، پیشرفت‌های چشمگیری در نظام سلامت رقم خورده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، افراد برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به خارج از کشور چشم داشتند افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد و تا به امروز توانسته است بخش اعظمی از مشکلات درمانی را رفع کند.

موسوی میرزایی با بیان اینکه بسیاری از مدیران فعلی دانشگاه از جمله وی، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند گفت: در حال حاضر هر سال پزشکان زیادی در تخصص‌های مهم و مختلف از این دانشگاه دانش‌آموخته می‌شوند.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب فضاهای درمانی زیادی وجود نداشت اما در حال حاضر ۱۷ بیمارستان دانشگاهی و غیردانشگاهی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه ۳۱۳ عضو هیات علمی دانشگاه وظیفه تربیت حدود ۴ هزار دانشجو در ۶۵ رشته آموزشی را برعهده دارند گفت: در سایر حوزه‌های پژوهشی، عمرانی، غذا و دارو، بهداشتی و تامین تجهیزات پزشکی نیز شاهد اقدامات بزرگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای نظام سلامت با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست افزود: این اختلاف بزرگ و معنادار است و نمی‌شود چنین قیاسی را کنار یکدیگر قرار داد.

موسوی میرزایی گفت: ایران اسلامی از لحاظ وضعیت پزشکی، تربیت پزشک متبحر و وجود زیرساخت‌ها و امکانات پزشکی از کشورهای رده بالای دنیا به شمار می‌رود و همه به این موضوع واقف هستند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا به همگان ثابت کرد ایران نسبت به بسیاری از کشورهای صاحب‌نام اروپایی و حتی آمریکا مشکلات کمتری داشت و زودتر توانست این بیماری را مهار و کنترل کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیشرفت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب حاصل شده و در حوزه سلامت به طرز قابل توجهی چشمگیرتر بوده است.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد وضعیت حوزه بهداشتی نیز نسبت به دوران قبل از انقلاب رشد کمی و کیفی زیادی داشته و افزایش قابل توجه تعداد خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، شبانه‌روزی و تعداد پزشکان، دندانپزشکان و سایر نیروها مشهود است.

موسوی میرزایی گفت: ما در دوران انقلاب به دنیا آمده، رشد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم این انقلاب به نقطه مطلوب برسد در عین حال به جایگاهی که اکنون انقلاب در آن قرار دارد افتخار کرده و سرمان را بالا می‌گیریم که جزئی از این خانواده هستیم و کمک می‌کنیم در زیر سایه انقلاب بیشتر در خدمت مردم و جامعه باشیم.

 

 

 

 

پرونده اراضی پادگان ۰۴ بیرجند روی میز شورا

پرونده اراضی پادگان ۰۴ بیرجند روی میز شورا

پرونده اراضی پادگان ۰۴ بیرجند همچنان در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند است تا موضوع انتقال این اراضی از طریق روش‌های قانونی تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایرنا آزادسازی اراضی پادگان ۰۴ بیرجند بعد از خروج این مجموعه نظامی از شهر، به‌رغم مطالبه مردمی و پیگیری‌های چندین ساله مدیران شهری و استانی هنوز به نتیجه نرسیده است.

در سفر شهریور ماه ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری به بیرجند و در پی مطالبه مردمی در راستای حل مشکلات طرح جامع و تفصیلی شهر، دستور صریح ایشان مبنی بر خروج پادگان آموزشی ۰۴ از محدوده شهر صادر می‌شود که اکنون با نام مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند در خارج از شهر مستقر است.

پیرو این دستور در تاریخ‌های دهم و یازدهم شهریور ماه ۱۳۷۸ توافقاتی مبنی بر بازگشایی بلوار صیاد شیرازی و شهید ناصری از داخل پادگان صورت می‌پذیرد و انتقال کامل پادگان از محدوده شهر بیرجند تا سال ۱۳۸۴ و سفر رییس جمهور وقت در نوزدهم آبان ۱۳۸۴ به تعویق می‌افتد.

در این سفر توافقی به امضای وزیر مسکن و شهرسازی وقت و وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مقامات استانی وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دفاع و نزاجا و اعضای شورای شهر و نمایندگان استانداری و شهردار وقت تنظیم و در این توافق مقرر می‌شود وزارت مسکن و شهرسازی که بعدها وزارت راه و شهرسازی نام گرفت، هزار و ۳۰ هکتار اراضی پادگان را که ۹۵۰ هکتار آن خارج از محدوده خدماتی و ۸۰ هکتار آن داخل محدوده بوده را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری کرده و این مبلغ را طی سه سال پرداخت کند.

در همین توافق مقرر می‌شود فضاهای مورد نیاز ارتش که در توافقات بعدی مشخص می‌شود، شامل سالن‌ پذیرایی میلاد، بیمارستان ارتش و خانه‌های سازمانی و دادسرای نظامی در مجموع به مساحت پنج هکتار در مالکیت و استفاده ارتش باقی بماند و سایر اراضی به اداره مسکن و شهرسازی وقت منتقل شود.

در ادامه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ “قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها” به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد که برابر این قانون باید پادگان‌ها از حریم شهرها خارج شوند. برابر تبصره ماده یک این قانون صرفا اماکن مورد نیاز ارتش از موضوع این ماده مستثنی می‌شود، همانطور که در این تبصره آمده است شمول این ماده صرفا به اماکن اختصاص داشته و شامل اراضی نمی‌شود.

همچنین در ماده سه این قانون آمده است در طرح شهرسازی اراضی مذکور حداقل ۴۰ درصد اراضی باید به منظور تامین سرانه کاربری‌های عمومی شهری مورد نیاز اختصاص یابد.

مرجع تصویب طرح شهرسازی در اراضی کمتر از ۱۰ هکتار، کمیسیون ماده ۵ و در اراضی با مساحت بیش از آن، شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین می‌شود که در مورد اراضی پادگان شهر بیرجند که بیش از ۱۰ هکتار است باید روال تصویب طرح از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری طی می‌شد که این عمل انجام نشده و طرح در کمیسیون ماده ۵ با اشکالات فنی در اردیبهشت امسال مصوب شده است.

مسوولان وقت استان بهمن سال گذشته در نشست بررسی اراضی پادگان قدیم ۰۴ بیرجند اعلام کردند که تقاضای تغییر کاربری این اراضی با مالکیت ارتش به کمیسیون ماده ۵ رفته تا طبق قوانین و مقررات موجود کشور، بررسی و براساس آن عمل شود.

متعاقب آن اردیبهشت امسال اعلام شد که اراضی پادگان بیرجند تعیین تکلیف و مشکل چندین ساله این اراضی رفع شد. براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵، سهم ارتش، اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند از این اراضی برای تامین سرانه‌ها مشخص و شهرداری مکلف شد طی ۷۲ ساعت، دیوار ادامه خیابان معلم و معابر پادگان قدیم ۰۴ بیرجند را بردارد.

اما رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر بیرجند امروز (شنبه) در نشست علنی این شورا که با حضور شهردار برگزار شد، گفت: یکی از نکات قابل ذکر توافق سال ۹۲ این بوده است که قبل از اینکه برای اراضی مذکور طرحی مصوب شود و روال تایید آن طی شود به اراضی کاربری داده و توافق شده است.

فرید فروزانفر افزود: نکته دیگر اینکه از آنجا که در زمان این توافق وزارت دفاع مبلغ حدود ۲۵ میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی طلبکار بوده زمین‌های پادگان بابت ثمن این توافقنامه به ارتش برگردانده شده است.

وی گفت: این امر از طرفی مغایر با منویات مقام معظم رهبری و دستور ایشان در سفر سال ۱۳۷۸ به بیرجند مبنی بر خروج پادگان از شهر بیرجند بوده از طرفی با روح قانون انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها در تناقض است.

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند اظهار داشت: نکته دیگر و مهمتر اینکه در این توافق به جای اینکه بدهی وزارت راه و شهرسازی به وزارت دفاع از صندوق وزارتخانه پرداخت شود از اراضی مرغوب بافت مرکزی شهر بیرجند پرداخت شده که این موضوع اجحاف به حق و حقوقات شهروندان است.

وی تصریح کرد: با این توافق عملا علاوه بر پرداخت حدود ۷۵ درصد قیمت اراضی و تحویل ۲ هزار هکتار اراضی محمدشهر به پادگان ۰۴ بیرجند، مرغوبترین اراضی سایت پادگان ۰۴ کاربری مسکونی پیدا کرده و اراضی که قرار بود به کاربری‌های عمومی و خدماتی در مرکز شهر اختصاص یابد به ارتش واگذار شده و در آینده به سه هزار واحد مسکونی در مرکز شهر بیرجند تبدیل خواهد شد و معضلات ترافیکی و اجتماعی عدیده را در شهر ایجاد خواهد کرد.

فروزانفر گفت: نکته دیگر اینکه بسیاری از اراضی مورد توافق سند مالکیت نداشته و اغلب آنها بعد از توافق سال ۸۴ و در دهه ۹۰ تنظیم سند شده است.

وی افزود: با این حال در راستای انجام توافقات سال ۸۴ و ۹۲ در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ طرح تفصیلی تهیه شد که به تایید کمیسیون ماده ۵ می‌رسد هرچند بنابر قانون انتقال پادگان‌ها کمیسیون ماده ۵ مرجع صالح رسیدگی به این طرح نیست و معضلات ترافیکی و اجتماعی عدیده‌ای را در شهر ایجاد خواهد کرد.

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند گفت: علیرغم تمامی موارد ذکر شده درخصوص توافقات انجام شده طرح تایید شده و اقدامات انجام شده در ۲۰ سال اخیر از بسیاری جهات دارای ایراد اساسی است.

وی افزود: نکته اول اینکه اختصاص اکثر اراضی پادگان به کاربری مسکونی که برابر محاسبات انجام شده به حدود سه هزار واحد مسکونی با ۱۲ هزار نفر ساکن اختصاص پیدا خواهد کرد که معابر اطراف طرح شامل خیابان ارتش، میدان ابوذر و چهارراه غفاری گنجایش این حجم از جمعیت و ترافیک را ندارد.

فروزانفر اظهار داشت: متاسفانه در طرح مصوب صرفا ۶ متر تعریض از سمت شمال برای خیابان ارتش پیش‌بینی شده است که با توجه به درختان با سابقه در قسمت شمالی خیابان ارتش عملا تعریض این خیابان و افزایش عرض سواره‌رو، مستلزم قطع این درختان خواهد بود.

وی گفت: بنابراین برابر پیشنهادات قبلی ارائه شده و نظر به جایگاه ویژه خیابان ارتش در هدایت ترافیک شرق به غرب شهر بیرجند پیش‌بینی حداقل ۱۲ متر تعریض سمت شمال این خیابان منطقی به نظر می‌رسید که علیرغم احداث چند ساختمان در ضلع شمالی این خیابان با توجه به خالی بودن اکثر اراضی شمالی در حال حاضر این اقدام، منطقی خواهد بود و آینده ترافیک شهر را تضمین می‌کند.

فروزانفر عنوان کرد: مساله دیگر اینکه در بازگشایی امتداد خیابان عدل، امتداد خیابان به میزان ۸۰ متر به سمت غرب جابه‌جا شده است و همراستای خیابان عدل نیست که این جابه‌جایی سبب ایجاد دو عدد سه راه با فاصله نزدیک هم خواهد شد و به لحاظ ترافیکی مسائل عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ضمن اینکه خیابان در دست احداث به دلیل قرارگیری در محور ساختمان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی نظیر اداره آگاهی، پلیس فتا و سایت‌های مربوطه از لحاظ امنیتی مشکل‌ساز خواهد بود.

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند گفت: از سایر اشکالات این طرح پیش‌بینی تعریض یک طرفه از سمت شمال جهت امتداد خیابان شهید قرنی است که عملا این خیابان را از راستای خیابان دانشگاه خارج کرده و اتصال این دو را دچار اشکال خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در چند سال اخیر مورد اعتراض شهروندان بوده اینکه در سال‌های اخیر برای آماده‌سازی اراضی به منظور احداث ساختمان‌های مسکونی، پنج هزار و ۴۰۰ اصله درخت کاج با سن بالای ۵۰ سال در این اراضی قطع شده است که مقایسه تصاویر هوایی این سال‌ها و تایید اداره منابع طبیعی آن را اثبات می‌کند.

فروزانفر تصریح کرد: نکته دیگر اینکه اخیرا عملیات احداث ۶ بلوک مسکونی ۶ طبقه بدون اخذ مجوزهای لازم از شهرداری شروع شده که پرونده این تخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و رای بر توقف عملیات ساختمانی صادر شده است.

وی گفت: هرچند برای برداشت وضعیت ابنیه و تنظیم فرم کارشناسی همچنین رسیدگی به وضعیت درختان این سایت اجازه ورود به سایت پادگان به کارشناسان شهرداری داده نشده و عملا شهرداری هیچ گونه امکان نظارت بر این اراضی را ندارد.

رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند اظهار داشت: از مسائل مهم در بحث اراضی پادگان، نادیده گرفتن ۱۰ درصد قدرالسهم شهرداری از خالص متراژ مسکونی بابت ورود به محدوده و ۷۵.۴۳ درصد از اراضی بابت سطح معابر و خدمات طرح است که باید برای تامین خدمات به شهرداری تحویل شوند و این حق مسلم شهر و شهرداری به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: خواسته و پیشنهاد کمیسیون حقوقی شورا این است که توافقنامه سال ۱۳۹۲ بین ارتش و راه و شهرسازی که به موجب آن به جای طلب ۲۵ میلیاردی ارتش از وزارت راه و شهرسازی ۳۸ هکتار از اراضی پادگان به ارتش برگردانده شده است به دلیل مغایرت با قانون انتقال پادگان‌ها از حریم شهرها و فرمان مقام معظم رهبری ابطال شود.

فروزانفر ادامه داد: همچنین بدهی وزارت راه و شهرسازی به وزارت دفاع از صندوق دولت پرداخت شده و از اراضی شهر بیرجند پرداخت نشود و اراضی مرکزی شهر بیرجند برابر قانون انتقال پادگان‌ها از حریم شهرها به کاربری‌های خدماتی و عمومی مورد نیاز در مرکز شهر بیرجند اختصاص یابد.

وی گفت: همانگونه که استاندار خراسان جنوبی در دیدار اخیر با فرماندهان یگان‌های ارتش در استان اعلام کرد، به این موضوع باید از منظر قانون که همانا “قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها” است و برابر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج پادگان بیرجند از محدوده شهر و آزادسازی اراضی آن برای کاربری‌های عمومی اقدام شود.

 

 

 

ارتقای اقتصاد تئاتر در خراسان جنوبی دنبال می‌شود

ارتقای اقتصاد تئاتر در خراسان جنوبی دنبال می‌شود

 مدیرعامل موسسه انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی گفت: به دنبال این هستیم که اقتصاد تئاتر در خراسان جنوبی ارتقا یابد و از طریق این هنر اصیل، نشاط اجتماعی افزایش پیدا کند.

مهدی رحیمی خراشاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید به سمتی برویم که اقتصاد تئاتر یک اقتصاد پویا و رو به رشد باشد و برنامه ما این است که اجراهای عمومی را در شهر بیرجند و استان خراسان جنوبی فعال کنیم تا مردم بتوانند بیشتر از گذشته با فضاهای تئاتر آشنا شوند.

وی گفت: همچنین به دنبال این هستیم که در زمینه آموزش تئاتر در سطوح مقدماتی، متوسط و عالی در فواصل مختلف کار را دنبال و فعال کنیم تا با این اقدام علاقه‌مندان و هنرمندان با تئاتر درست و اصولی حداقل در کشور خودمان در زمینه‌های مختلف آشنا شوند.

مدیرعامل موسسه انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه مقدماتی از اساتید استان بهره می‌گیریم و در دوره‌های متوسط و عالی از اساتید برجسته کشوری دعوت خواهیم کرد تا با این آموزش‌ها تئاتر ما نسبت به گذشته پویا شود و از نظر سطح علمی هم ارتقا یابد.

وی افزود: برنامه ما این است که با آموزش و پرورش به تعاملی برسیم تا تئاتر دانش‌آموزی را متحول کنیم زیرا وضعت تئاتر در حوزه دانش‌آموزی مناسب نیست در حالی که ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌توان شکوفا کرد.

رحیمی گفت: در حال حاضر در شرایط شیوع کرونا قرار داریم اما با بهبود شرایط و رعایت پروتکل‌های بهاشتی می‌توان این موضوع را دنبال کرد و امیدواریم مسوولان آموزش و پرورش استان هم با مجموعه ما همکاری کنند.

وی اضافه کرد: درخواست ما این است که شهرداری بیرجند قسمتی از المان شهری خود را در اختیار انجمن نمایشی و موضوع تئاتر قرار دهد تا بتوانیم به عنوان گروه‌های نمایشی در این فضاهای شهری حضور پیدا کنیم.

مدیرعامل موسسه انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی گفت: همچنین به دنبال این هستیم که از طریق تعامل با شهرداری با مواردی که در فرهنگ خودمان هست از جمله رقص محلی، اجرای عمو نوروز و حاجی فیروز، کارهای نمایشی را اجرا کنیم تا حس و حال خوبی به مردم برگردد و لبخند بر لبان آنان جاری شود.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از فعالان انجمن‌های نمایشی در خراسان جنوبی نداریم و نیازمند جمع‌بندی است افزود: در مجموع براساس آمار قبل شاید ۱۰۰ نفر در این موسسه ثبت‌نام کردند اما فعالان این حوزه ۳۰ تا ۴۰ نفر هستند.

رحیمی گفت: گروه‌های نمایشی را دعوت خواهیم کرد که به تولید اثر بپردازند و ما هم بتوانیم با حمایت هنرمندان و دستگاه‌های متولی در این حوزه اجراهای خوبی در طول سال داشته باشیم.

 

 

 

ورود طرح طلای خونیک به مرحله سرمایه گذاری/۲

با ابلاغ قرارداد سرمایه‌گذاری اکتشافات تکمیلی، تجهیز، بهره‌برداری و احداث معدن طلای خونیک، فعالیت سرمایه‌‎گذار بخش خصوصی در این معدن آغاز شد.

 جلالیان مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی گفت: در زمینه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از برگزاری مزایده عمومی، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با مشارکت شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر به عنوان سرمایه‌گذار معدن طلای خونیک انتخاب و قرارداد آن نیز ابلاغ شد.

او گفت: مدت زمان این قرارداد ۱۴ سال است.

جلالیان گفت:بنابر این قرارداد، سرمایه‌گذار موظف است پس از اکتشافات تکمیلی، اصلاح طرح و تجهیز معدن، نسبت به احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم در سال اقدام کند.

این دومین کارخانه طلا در خراسان جنوبی است که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.

 

 

 

آغاز دومین لیگ مجازی مسابقات بومی محلی در سربیشه/۷

دومین لیگ مجازی مسابقات بومی محلی در سربیشه به مدت ۵ هفته از یوم الله ۱۲ بهمن لغایت ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ در قالب ۵ رشته فرهنگی ورزشی در رده سنی آزاد و برای شرکت عموم مردم برگزار می شود
به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات در قالب رشته های غازقلنگ، طناب زنی، هفت سنگ مهارتی، دراز و نشست و پخت غذا و نان محلی برگزار خواهد شد. اولین هفته لیگ مجازی به بازی غازقلنگ اختصاص داشته که با استقبال و حضور نونهالان و نوجوانان مناطق روستایی روبرو شد.

 

 

 

ابلاغ ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به خسارت دیدگان سیل دی ماه/۲-۳

۳۲ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت سیل زدگان دی ماه سال جاری در خراسان جنوبی اختصاص یافت.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وابلاغ ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به خسارت دیدگان سیل دی ماه سیما گفت: این تسهیلات قرض الحسنه با نرخ سود ۵ درصد است که پس از تخصیص به استان به خسارت دیدگان سیل در دی ماه سال جاری پرداخت می‌شود.

یزدان مهر همچنین از ابلاغ ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای امهال تسهیلات به خسارت دیدگان سیل دی ماه سال جاری خبر داد و افزود: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی که سررسید وام آن‌ها ۱۴۰۰ است و جریمه و سود به آن‌ها تعلق گرفته و توان پرداخت ندارند تسهیلات آن‌ها به مدت سه سال امهال می‌شود.

وی گفت: در نیمه دوم دی از ۱۵ تا ۲۹ دی ماه سیلاب ۲۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

یزدان مهر خسارت وارد شده به بخش زراعی در این مدت را ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار با ۶ میلیارد تومان خسارت و به بخش باغی را ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار با ۱۲۱ میلیارد تومان خسارت اعلام کرد و افزود: همچنین در این سیلاب یک میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان در بخش دام خسارت وارد و ۲۷ رشته قنات هم تخریب و به ۵۶ درصد زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد.

 

 

 

 

 

پیش بینی یخبندان در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی کاهش قابل ملاحظه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی پیش بینی یخبندان در خراسان جنوبیمدل‌های هواشناسی، با تقویت و گسترش سامانه پرفشار جوی، همزمان با عبور سامانه بارشی و کاهش رطوبت، دمای هوا  به طور قابل ملاحظه و محسوس کاهش می‌یابد.

لطفی با اشاره به بارشهای شب یکشنبه افزود: ۵۰ ایستگاه گزارش بارندگی داشتند که ۴۶ ایستگاه بارش ملایم (۵تا۲۰ میلیمتر) و ۴ ایستگاه بارش سنگین (بالای ۲۰ میلیمتر) باران را ثبت کردند.

وی گفت:  در کریموی سرایان ۳۱ میلیمتر، فتح آباد فردوس ۲۷، سرند فردوس ۲۲، اسدیه ۲۱، فتح آباد خضری و بیهود ۲۰ میلیمتر باران بارید.

کارشناس هواشناسی گفت: فردوس ۱۷، قاین ۱۱، سرایان ۹، طبس و بشرویه ۵، جاجی آباد ۳، سربیشه ۲ و بیرجند و  اسدیه کمتر از یک میلیمتر باران گزارش شد.

 

 

 

کرونا ۴ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی قربانی این بیماری شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روزکرونا ۴ بیمار دیگر را راهی خانه ابدی کرد گذشته از ۲۲۷ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۱۴۲ بیمار و از ۷۰۵ تست سریع ۳۳۸ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۹۳۲ تست ملکولی و سریع در استان ۴۸۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۳۷ مورد از بیرجند، ۱۳ مورد از درمیان، ۱۵ مورد از زیرکوه، ۸۰ مورد از طبس، ۱۷ مورد ازفردوس، ۱۷ مورد از قاین و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد و در شهرستان‌های بشرویه، خوسف، سرایان و سربیشه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نشد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۷۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است.

۷۳ درصد مبتلایان کرونا جوانان و میانسالان هستند

وی همچنین گفت: ۷۳ درصد مبتلایان بیماری کرونا در خراسان جنوبی جوانان و میانسالان هستند.

وی افزود: بر اساس آمار تحلیلی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در یک ماه گذشته ۷۳ درصد مبتلایان بین ۲۰ تا ۵۹ سال بوده اند.

شریف زاده افزود: ۱۶ درصد بیماران هم زیر بیست سال و ۱۱ درصد ۶۰ سال و بالاتر سن داشتند.

وی با اشاره به اینکه کودکان هم در سویه امیکرون بیش از پیش در معرض خطر هستند، تاکید کرد: کودکان در این بیماری در امان نیستند و والدین بیشتر مراقب کودکان خود باشند.

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند خبر داد؛

بازگشت ۲۰۸ هکتار از اراضی به بیت المال /سرقت ۱۳ درصد افزایش یافت/۴

دستگیری مافیای پشت پرده بازار مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی

هزار و ۲۰۰ سگ بلا صاحب جمع‌آوری و به پناهگاه برده شده

تشکیل ۶۲ هزار پرونده کیفری و حقوقی در خراسان‌جنوبی

پرونده‌هایی برای ترک فعل مدیران تشکیل شده است

۴۱ هزار و ۷۸۴ دادگاه آنلاین در خراسان‌جنوبی برگزار شده است

عدم ابلاغ طرح تفضیلی شهر بیرجند موجب سردرگمی مردم شده است

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم گفت: ۶۲ هزار پرونده از ابتدای سال به دادسرا‌های خراسان جنوبی وارد و به آنها رسیدگی شده است.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: با کشف ۶۷هزار تُن موادمخدر، حدود ۷ هزار و ۷۰۰ مجرم حوزه موادمخدر دستگیر شده اند و پرونده برای آن‌ها تشکیل شده است.

وی گفت: ۷۵ درصد سرقت‌ها در خراسان جنوبی کشف می‌شوند و در صدد هستیم تا ۲۵ دیگر هم کشف شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: برای حمایت از خانواده زندانیان استان ۲ دادیار در زندانها فعال هستند و به خدمت رسانی مشغول اند.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: پارسال ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان کمک به خانواده زندانیان اعطا شده است و این رقم امسال تاکنون ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی سرقت در خراسان جنوبی گفت: ۲۰۸ هکتار از اراضی طی سال جاری به بیت المال در استان برگشته است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در زمینه پیگیری بحث سگ‌های بلا صاحب بعد از گذشت زمان یک ماهه از مهلت تعیین شده مقام قضائی برای ساماندهی آنان بیان‌کرد: این موضوع یک معضل کشوری است و رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب مهلت زمان یک ماهه تعیین کردند.

نسایی گفت: در این زمینه هزار و ۲۰۰ سگ جمع‌آوری و به پناهگاه برده شده ولی هنوز سگ‌های رها شده‌ای در شهر وجود دارند و اگر مسئولی در این خصوص کوتاهی کند با او برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: هر چند نظارت بر بازار وظیفه دستگاه قضائی نیست ولی از بابت حفظ حقوق عامه در این زمینه ورود پیدا کردیم و در زمینه مافیای پشت صحنه بازار مرغ و تخم مرغ برخورد و ۷ نفر نیز دستگیر شدند.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی نیز در نشست خبری گفت: یکی برگزاری بیش از ۴۱ هزار دادگاه آنلاین در خراسان جنوبیاز اهداف دادگستری استان با توجه به شرایط کرونا، برگزاری دادگاه‌های آنلاین است تا به وسیله آنها از مراجعه به شعب دادگاه جلوگیری شود.

وی افزود:۴۱ هزار و ۷۸۴ دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی از ابتدای سال برگزار شدکه نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۵ درصد افزایش دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از نکات حائز اهمیت در برگزاری دادگاه‌های آنلاین، ارتباط با کشور‌های دیگر است گفت: آلمان، فرانسه، کره جنوبی، نروژ و سوئیس از جمله کشور‌هایی هستند که با آن‌ها ارتباط اینترنتی برقرار شده است.

وی گفت: ۹۹درصد مخاطبان دادگاه‌های آنلاین در استان از برگزاری این گونه دادگاه‌ها رضایت داشته اند.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در خراسان‌ جنوبی طلاق توافقی دو درصد، طلاق به درخواست زوجه ۱۰ درصد، مطالبه نفقه ۳۴ درصد و مطالبه مهریه ۵۲ درصد افزایش داشته است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز گفت: سامانه سجام (سامانه جامع ارتباطات مردمی قوه قضائیه) فعال است و مردم گزارش های خود را می‌توانند در حوزه قضایی ارسال کنند تا پیگیری کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: همچنین مردم ثبت نام خود در سامانه ثنا را با جدیت دنبال کنند تا به مشکلات قضایی دچار نشوند.

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: پیرامون تخلفات ساخت و ساز نمی‌توان تنها مردم و شهروندان هم استانی را مقصر دانست چرا که طرح تفصیلی شهر بیرجند هنوز ابلاغ نشده است.

وحدانی نیا پیرامون مسائل مرتبط با کمیسیون ماده ۱۰۰ ادامه‌داد: کمیسیون ماده ۱۰۰ اگر بخواهد به همان روال قبلی ادامه پیدا کند، بی‌شک تخلف زا خواهد بود.

 

 

 

اکران سه فیلم در سومین روز از جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی/۲-۳

    
اکران سه فیلم در سومین روز از جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اکران فیلم های “مرد بازنده”، “لایه های دروغ” و “هناس” در سومین روز از جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰، فیلم “مرد بازنده” به کارگردانی محمدحسین مهدویان ساعت ۱۸ در سینما فردوسی و ساعت ۲۰:۳۰ در سینما بهمن بیرجند، فیلم “هناس” به کارگردانی حسین دارابی ساعت ۱۸ در سینما بهمن و فیلم “لایه های دروغ” به کارگردانی رامین سهراب ساعت ۲۰:۳۰ در سینما فردوسی اکران می شود.

وی با اشاره به این که فیلم “مرد بازنده” حکایت یک مامور آگاهی پا به سن گذاشته‌ای است که زندگی به سامانی ندارد و در پی یک قتل مشکوک باید مسیر آینده زندگی خودش و سر و شکل رفتار حرفه‌ای و خانوادگی‌اش را تعیین کند، ادامه داد: از بازیگران این فیلم می توان به جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز، مجید نوروزی و امیرحسین هاشمی اشاره کرد.

زمزم همچنین درباره فیلم “لایه های دروغ” عنوان کرد: “لایه های دروغ” اولین فیلم محصول مشترک ایران و فنلاند است و در ژانر اکشن ساخته شده و همین ویژگی آن را متمایز از فیلم‌های این سال‌های سینمای ایران کرده است.

به گفته وی رامین سهراب، آنتی رینی، سونیا فارلینگ، آنو سینی‌سالو، نادر فلاح، آرمان درویش، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، فرشاد اسدالله‌پور، روشنک گرامی و پپه کارای بازیگران “لایه های دروغ” هستند.

 

 

 

 

 

 

احداث واحد فرآوری معدن طلای خونیک وارد فاز سرمایه‌گذاری شد

احداث واحد فرآوری معدن طلای خونیک وارد فاز سرمایه‌گذاری شد

همزمان با دهه فجر و ابلاغ قرارداد سرمایه‌گذاری اکتشافات تکمیلی، تجهیز، بهره‌برداری و احداث واحد فرآوری معدن طلای خونیک، فعالیت سرمایه‌‎گذار بخش خصوصی در این معدن آغاز شد.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی در این باره گفت: در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از برگزاری مزایده عمومی، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با مشارکت شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر به عنوان سرمایه‌گذار معدن طلای خونیک انتخاب و قرارداد آن نیز ابلاغ شد.

علیرضا جلالیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران مدت زمان این قرارداد را ۱۴ سال اعلام کرد و افزود: بنابر این قرارداد، سرمایه‌گذار موظف است پس از اکتشافات تکمیلی، اصلاح طرح و تجهیز معدن، نسبت به احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم در سال اقدام کند.

وی اظهار داشت: این دومین کارخانه طلا در استان خراسان جنوبی است که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مطرح شدن ظرفیت‌های معدنی به عنوان یکی از منابع اقتصاد بدون نفت کشور، توسعه فعالیت‌های معدنی در استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته از جمله خراسان جنوبی را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

وی افزود: امروز در آستانه چهل و سومین بهار پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به بار نشستن بخشی از طرح‌های مهم معدنی در این استان هستیم.

جلالیان، تولید آزمایشی در طرح فرآوری طلای هیرد را یکی از این دستاوردهای معدنی در استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: پس از پایان یافتن عملیات اجرایی ساخت و تجهیز کارخانه به ظرفیت سالانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا، اکنون تولید آزمایشی در حال انجام بوده و امید است در سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

وی از دیگر طرح‌های اکتشافی و معدنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که به مرحله واگذاری به شرکت‌های سرمایه‌گذار خصوصی نزدیک است، معدن سنگ آهن حنار را نام برد و گفت: علاوه بر این، فعال‌سازی معدن سنگ آهن بیشه با استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی از طریق برگزاری مزایده عمومی در آینده نزدیک در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: سال آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر در آماده‌سازی محدوده‌های اکتشافی در جهت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه اقتصادی و اجتماعی در این خطه از کشور باشیم تا با این اقدامات غبار کم‌برخورداری از چهره استان زدوده و توسعه‌یافتگی آن ملموس شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*