اخبار خراسان جنوبی/ ثبت بنه کهنسال بادامک قاینات در فهرست میراث ملی

 

آبرسانی پایدار به ۵۰ روستای خراسان جنوبی در سال جاری/

آبرسانی پایدار به ۵۰ روستای خراسان جنوبی در سال جاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال برای آبرسانی به ۸۰ روستای استان در این مجموعه برنامه‌ریزی شد و با پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر این تعداد به ۵۰ روستا تاکنون می‌رسد.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با دهه فجر پروژه آبرسانی به ۱۰ روستای استان با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: همچنین پروژه توسعه شبکه و خدمات پایدار آبرسانی به ۱۶ روستا در دهه فجر افتتاح می‌شود که نقش مهمی در پایدارسازی آب مناطق روستایی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی بیان کرد: امسال اعتبارات آبرسانی به روستاها رشد هفت برابری داشته و با توجه ویژه مجلس و هماهنگی دستگاه‌ها اجرایی اعتبار خوبی در حوزه محرومیت‌زدایی به این استان اختصاص یافته است.

وی به انعقاد قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۴۹ روستا اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها با همکاری نیروی زمینی سپاه پاسداران و بسیج سازندگی در مناطق مرزی استان اجرا می‌شود و با این اقدام بخش عمده روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این مناطق از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد.

امامی گفت: در حال حاضر به دنبال پایدارسازی آب در روستاهای خراسان جنوبی هستیم که پروژه پایدارسازی آب مجتمع کوثر و کویر طبس همچنین پروژه‌های مجتمع آبرسانی سده و گرماب شهرستان قاینات در دست اجراست.

وی بیان کرد: همچنین پروژه خیرآباد با همکاری قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در مراحل نهایی است که خطوط انتقال اصلی به طول ۱۶ کیلومتر اجرا شده و مخازن ذخیره توسط بسیح سازندگی و با مشارکت مالی بنیاد ابراهیمی در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: قرارگاه شهید ناصری با محوریت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی در مناطق مرزی مشارکت دارند تا از ۲۶ مجتمع آبرسانی، ۲۳ مجتمع در کوتاه‌ترین زمان تکمیل شود.

وی گفت: مجتمع آبرسانی خوشاب نیز با کمک مالی کمیته امداد به میزان پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال احداث است و با اجرا و افتتاح این طرح‌ها بخش عمده‌ای از دغدغه تامین آب در مناطق مرزی برطرف خواهد شد.

۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند.

 

 

فعالیت ۵۰ اکیپ راهداری استان خراسان جنوبی در عملیات برفروبی ۲۴ ساعت گذشته/ بیش از ۴۵۰ تن شن و نمک مصرف شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از برفروبی محورهای مواصلاتی استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۴۵۰ تن شن و نمک در این عملیات‌ها مصرف شد.

 اسدالله جلال‌زاده از فعالیت  ۵۰ اکیپ راهداری زمستانی طی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به فعال بودن قرارگاه استانی راهداری زمستانی، از ابتدای طرح راهداری زمستانی بیش از ۱۹ باب راهدارخانه بین راهی و ۵۰ اکیپ راهداری زمستانی در محورهای مواصلاتی استان فعال هستند.

وی افزود: با توجه به بارش برف و باران در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، درمیان، فردوس و سرایان، بیش از ۱۵۰ نفر از راهداران استان با برفروبی و شن و نمک پاشی مداوم محورها مانع از انسداد راه‌های استان شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه طی بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در ۱۷ محور اصلی و شریانی و ۴۳ محور روستایی شاهد بارشها بودیم گفت: بیش از ۹۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری شامل برفروب، شن و نمک پاش، گریدر، لودر و پیکاپ، و بیش از ۱۴۰ نفر نیروی راهدار به برفروبی ۴۰۰ کیلومتر از انواع راههای استان پرداختند.

وی یادآورشد: برای برفروبی محورهای مواصلاتی استان طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۵۰ تن شن و نمک مصرف شده است.

فرمانده پایگاه هوایی بیرجند: ارتش همواره در کنار مردم بوده است

فرمانده پایگاه هوایی بیرجند: ارتش همواره در کنار مردم بوده است

بیرجند – ایرنا – فرمانده پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند گفت: ارتش جمهوری اسلامی همواره در صحنه‌های مختلف در کنار مردم بوده است به‌ویژه در سال‌های اخیر کارکنان ارتش در حوادث طبیعی جزو اولین گروه‌هایی بودند که به یاری مردم شتافتند.

سرهنگ خلبان امیدرضا بلوریان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع المهدی (عج) افزود: باید با بصیرت و پیروی از ولایت فقیه، راه درست را به‌خوبی تشخیص دهیم و دچار خطا نشویم.

وی گفت: در حال حاضر بصیرت یعنی پای در رکاب ولایت فقیه باشیم و به بیانات ایشان گوش فرا دهیم و آنها را عملیاتی کنیم.

فرمانده پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند اظهار داشت: بصیرت‌ یعنی وقتی شیطان در فضای غبارآلود به دنبال گمراهی است، انسان حق و باطل را به‌خوبی تشخیص دهد و مسیرش را به‌درستی انتخاب کند.

وی گفت: همه ما باید پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم تا گمراه نشویم و مسیر انقلاب و نظام را برای رسیدن به تعالی و پیشرفت به‌خوبی طی کنیم.

سرهنگ بلوریان با گرامیداشت ۱۹ بهمن سالروز بیعت همافران ارتش با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ ادامه داد: این واقعه باعث تقویت روحیه مردم مومن و انقلابی ایران شد.

وی گفت: با انتشار خبر ورود امام راحل به کشور در ۱۲ بهمن ماه، بختیار دستور داد که همه فرودگاه‌ها را ببندند و تهدید کرد که هواپیمای حامل امام را مورد اصابت قرار می‌دهند.

فرمانده پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند بیان کرد: اما امام راحل با عزم راسخ تصمیم گرفتند که روز ۱۲ بهمن‌ به میهن بازگردند و با وجود اینکه ارتش دستور می‌گیرد که با ۲ فرونده هواپیمای جنگنده هواپیمای حامل ایشان را اسکورت کند اما اقدامی از سوی ارتش صورت نگرفت.

وی افزود: با وجود همه تهدیدات هواپیمای حامل امام در ۱۲ بهمن در خاک وطن نشست و لحظه ورود ایشان تمامی نیروهای امنیتی و حفاظتی در اطراف هواپیما، کارکنان و نیروهای ارتش بودند و این افتخار بزرگی برای ارتش و نیروی هوایی است که استقبال از امام خمینی (ره) و تامین حفاظت برعهده این نیرو بوده است.

سرهنگ خلبان بلوریان گفت: روز ۱۹ بهمن ماه نیز پرسنل نیروی هوایی ارتش در مدرسه علوی با امام راحل دیدار کردند و بیعت تاریخی ۱۹ بهمن‌ماه شکل گرفت.

وی افزود: بیعت از این جهت مهم بوده، در زمانی انجام شد که شاکله طاغوتی وجود داشت و هنوز پیروزی انقلاب اسلامی صورت نگرفته بود لذا ضربه محکمی بر پیکره طاغوت بود.

فرمانده پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند گفت: در نهایت روز ۲۲ بهمن ماه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بعد از انقلاب لایحه منحل شدن ارتش صادر شد اما امام راحل با تیزهوشی و درایتی که داشتند دستور دادند که از این اقدام خودداری شود و در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ از تمام ساز و کار ارتش دعوت شد که در مقابل ایشان رژه بروند.

وی بیان کرد: وقتی گذشته را ورق می‌زنیم مشخص می‌شود که اقدامات خوبی در روزهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی توسط مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

سرهنگ بلوریان افزود: رسانه‌های خارجی هم اوایل جنگ به دلیل موفقیت ارتش در دفاع هوایی از کشور به قدرت نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص نیروی هوایی بارها اعتراف کردند.

وی همچنین گفت: شهید “غفار رامین‌فر” اولین شهید نیروی هوایی ارتش در سال ۱۳۲۳ در روستای پهنایی از توابع شهرستان قاینات متولد شد و با شروع جنگ تحمیلی، فرماندهی واحد هوایی عمل‌کننده در غرب واقع در همدان را برعهده گرفت که سرانجام دوم مهر ۱۳۵۹ در ماموریت نابودی موانع و استحکامات رژیم بعثی در قلب عراق پس از سقوط هواپیما در جبهه جنوب، به فیض شهادت نایل آمد.

فرمانده پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند اظهار داشت: شهید رامین‌فر به عنوان فرد انقلابی، سرشت پاکی داشت که باید اندیشه و باور این شهید بزرگوار و سایر شهدا را ترویج کنیم و از آنان الگو بگیریم.

 

 

 

با کمک ۵۰۰ میلیون تومانی خیر

آزادی ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد خراسان جنوبی

کمک ۵۰۰ میلیون تومانی یک خیر، زمینه آزادی ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد خراسان جنوبی را فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: مجموع بدهی این ۵۰ نفر، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که با کمک مردم و ستاد دیه، مابقی بدهی آنها تا ۱۳ رجب روز میلاد امام علی (ع) پرداخت می شود و به آغوش خانواده باز می گردند.

حسین پور افزود: این خیر همچنین هزینه سفر زیارتی امام رضا علیه السلام را پس از رهایی برای این ۵۰ نفر به همراه اهدای یک کارت هدیه یک میلیون تومانی تقبل کرده است.

 

 

 

 

شناسایی هزار و ۱۵۲ مبتلای جدید کرونا

در آزمایشات شبانه روز گذشته، هزار و ۱۵۲ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین بیماران این مدت مربوط به شهرستانهای بیرجند، طبس و قائنات بوده است.

شریف زاده افزود: در این مدت موردی از فوت کرونا در استان گزارش نشد و تعداد فوتی ها همان هزار و ۲۸۷ نفر است.

وی گفت: هم اکنون نیز ۱۹۴ بیمار حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری اند که ۹۲ نفر آنها مبتلا به کرونا هستند و حال دو نفرشان وخیم است.

درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پهلوانی و زورخانه ای کشور/۷

کسب ۴ مقام دوم تا پنجمی ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات انفرادی پهلوانی و زورخانه ای قهرمانی کشور

مسابقات مهارت‌های فردی ورزش‌های زورخانه‌ای قهرمانی بزرگسالان کشور با عنوان جام و بزرگداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در آبادان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، بر همین اساس بیش از ۳۰۰ نفر ورزشکار، سرپرست و مربی از ۲۵ استان کشور در قالب ۲۲۵ پیکار برای کسب عنوان برتری در رشته‌های چرخ تیز، چرخ چمنی و میل بازی در سه وزن منفی ۷۰، ۷۰ تا ۸۵ و مثبت ۸۵ کیلوگرم و در رشته‌های سنگ، کباده و میل گیری سنگین در ۳ وزن منفی ۸۵، ۸۵ تا ۱۰۰ و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم با یکدیگر به رقابت پرداختند و ورزشکاران خراسان جنوبی حائز رتبه شدند. کاوه کرمانی(بیرجند):کسب مقام دوم کشور رشته چرخ چمنی در وزن منفی ۷۰ کیلوگرم و همچنین کسب مقام پنجم کشور در رشته چرخ تیز در وزن منفی ۷۰ کیلوگرم محسن اعتمادیان(قائن):کسب مقام پنجم رشته سنگ کشور در وزن منفی ۸۵ کیلوگرم امیرحسین کاردان مقدم(بیرجند):کسب مقام پنجم کشور دررشته کباده در وزن منفی ۸۵ کیلوگرم احمد سلطانی نیز به علت تست مثبت کرونا اجازه حضور در مسابقات را نیافت .

رقابت دارتر خراسان جنوبی در مسابقات مجازی انتخابی تیم ملی/۷

رقابت دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت انتخابی تیم ملی مجازی ایران

دارتر خراسان جنوبی در مسابقات دارت انتخابی تیم ملی مجازی ایران به رقابت خواهد پرداخت .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در چهارمین دوره مسابقات دارت رنکینگ کشوری ، انتخابی تیم ملی مجازی ایران که از پانزدهم بهمن ماه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد، ابوالفضل علیزاده دارتر استان خراسان جنوبی جهت کسب سکوهای قهرمانی و پوشیدن لباس تیم ملی با رقبای خود از سراسر کشور رقابت خواهند کرد.

اعزام تیم کوهنوردی خراسان جنوبی به اردوی انتخابی استعدادیابی /۷

اعزام تیم منتخب کوهنوردی خراسان جنوبی به دومین اردوی انتخابی استعدادیابی فدراسیون ارتفاعات سالوک خراسان شمالی

تیم منتخب کوهنوردی خراسان جنوبی به دومین اردوی انتخابی استعدادیابی فدراسیون ارتفاعات سالوک خراسان شمالی اعزام شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم منتخب کوهنوردی جوانان هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی بیرجند و صعودهای ورزشی خراسان جنوبی متشکل از ۶ نفر به سرپرستی ، سید رضا حسینی مربی و مسئول کمیته هیمالیانوردی استان به این اردوی سه روزه که در ارتفاعات سالوک استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد، اعزام شدند . منتخبین این اردو به کمپ تیم ملی جوانان کشور در منطقه علم کوه اعزام خواهند شد.

اعزام تیم منتخب گروه دفاع نوین قائنات به مسابقات خراسان بزرگ/۷

اعزام تیم منتخب گروه دفاع نوین شهرستان قائنات به مسابقات خراسان بزرگ

تیم منتخب گروه دفاع نوین شهرستان قائنات به مسابقات خراسان بزرگ اعزام شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم منتخب گروه دفاع نوین قائنات به نمایندگی از استان خراسان جنوبی به مسابقات دفاع نوین خراسان بزرگ به میزبانی مشهد مقدس اعزام شدند. گفتنی است تیم منتخب گروه دفاع نوین شهرستان قائنات با ۳۰ رزمی کار به مربیگری سید محسن رمضانپور و محمد اسداللهی و سرمربیگری سید علی ترحمی در این رویداد حضور خواهند یافت.

اختتامیه نهمین جشنواره استانی شعر فجر برگزار شد/۷

اختتامیه نهمین جشنواره استانی شعر فجر، ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستان و شعرای فرهیخته استان به میزبانی شهرستان خوسف برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان این که شهرستان خوسف دیار شعر، علم و فرهنگ و دارای علما و شعرای بزرگی در استان و کشور است، ادامه داد: مردم ایران همواره با شعر و ادب مانوس بودند از کودک و نوجوان تا میانسال دل خود را با شعر صفا می دادند.

وی با اشاره به این که شعر در بطن زندگی مردم قرار دارد، خاطرنشان کرد: نمی تواند تاثیر شعر را در رویدادهای بزرگ تاریخی همچون انقلاب و جنگ تحمیلی نادیده گرفت.

رمضانی افزود: امیدواریم این جشنواره ها زمینه ساز ظهور و بروز استعداد ها و شعرای استان باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که فراخوان نهمین جشنواره استانی شعر فجر در آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شد، ادامه داد: خوشبختانه شعرای استان استقبال بسیار خوبی داشتند و ۵۰۰ اثر از ۱۶۰ شاعر به دبیرخانه جشنواره واصل گردید.

 

محمدعلی آخوندی فرماندار شهرستان خوسف نیز در این مراسم بیان کرد: جایگاه شهرستان خوسف در بعد تعلیم و تربیت، فرهنگ و دانش کاملا مشهود است و حضور ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی، اساتید معاصر همچون استاد ناقوس و استاد رحیمی، خاندان مالکی ، خاندان راشد محصل و بزرگان مذهبی همچون خاندان عبادی گواه بر این جایگاه است.

وی با بیان این که شعر زبان گویایی است که هر گاه می خواهیم تاثیرگذاری یک متن یا عبارت را بیشتر کنیم به آن روی می آوریم، ادامه داد: این یکی از نکات مهمی است که جایگاه شعر و فرهنگ را در زبان فارسی غنی تر می کند.

به گفته وی تاثیر فرهنگ در توسعه یک جامعه بسیار بیشتر از سایر فعالیت های اقتصادی، سیاسی و .. است و از طرفی زیرساخت تمامی این فعالیت ها همان شعر، ادب و فرهنگ است.

فرماندار شهرستان خوسف اضافه کرد: باید شعر را در زندگی خود قرار دهیم و جایگاه شعرا را رفیع بدانیم و با ادامه این فرهنگ در بین خانواده ها و فرزندان، تداوم بخش این راه فرهنگی در شهرستان باشیم.

آخوندی برگزاری مناسبت ها، جشنواره ها و مراسم ها را موثر در تحقق این هدف دانست و افزود: فراموش نکنیم که فرهنگ غنی ایران به واسطه شعرا و تلاش گران این عرصه، شکل گرفته و باید یاد آن ها را گرامی بداریم.

اسامی برگزیدگان نهمین جشنواره استانی شعر فجر

در آیین اختتامیه نهمین جشنواره استانی شعر فجر ۳ نفر برگزیده و ۷ نفر شایسته تقدیر جشنواره معرفی شدند.

با نظر هیئت داوران، جواد صفری از سرایان مقام اول و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال، حمیدرضا نظری از طبس مقام دوم و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال و صفیه قومنجانی از فردوس مقام سوم و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال را کسب کردند.

همچنین به مسلم یوسفی از طبس، علیرضا ذوالفقاری، علیرضا کوچی، سید امیرمهدی حسینی و ام البنین جمالی از بیرجند، ناهید رضاپور از نهبندان و فهیمه قیصری از طبس، به عنوان شایسته تقدیر جشنواره از نگاه داورانبوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا شد.

 

 

 

آشنایی کودکان ونوجوانان «درمیانی» با انقلاب

آشنایی کودکان ونوجوانان «درمیانی» با انقلاب

همزمان با آغازین روز های دهه فجر مرکز فرهنگی هنری کانون درمیان ، برنامه‌های متنوعی جهت آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با آرمانه‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان با اجرای برنامه هایی از قبیل معرفی کتاب، بحث آزاد، معرفی وقایع انقلاب، ایستگاه‌های نقاشی و قصه‌گویی کودکان ونوجوانان این شهرستان را با وقایع انقلاب، آرمان‌ها دستاوردهای انقلاب بیشتر آشنا می کند

 

 

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند:

۴۰۰ برنامه طی دهه فجر در دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند به مناسبت دهه فجر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران و آغاز هفتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش، معاونت فرهنگی و اجتماعی میزبان  اصحاب رسانه استان بود.

در این نشست که در محل سالن فرهنگ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار گردید دکترعلی زنگوئی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و رئیس کمیته تخصصی دانشجویان و دانشگاهیان خراسان جنوبی و رئیس هفتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه بیرجند ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و همچنین تسلیت درگذشت عالم ربانی، آیت الله صافی گلپایگانی، از برگزاری ۴۰۰ برنامه با موضوع دهه مبارک فجر در دانشگاه­های استان خبر داد.

رئیس کمیته تخصصی دانشجویان و دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۳۰۰ برنامه در دانشگاه بیرجند، ۱۰ برنامه در دانشگاه صنعتی، ۹ برنامه در دانشگاه فرهنگیان، ۶ برنامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و ۴ برنامه توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: دانشگاه بیرجند با برنامه ریزی هفتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش در این ایام تلاش نموده است برنامه های کیفی و کمی متناسب را برنامه ریزی و ارائه نماید.

زنگوئی، رئیس هفتمین جشنواره درون دانشگاهی رویش دانشگاه بیرجند با تاکید بر محتوا و موضوعات متنوع این جشنواره، هدف آز برگزاری آن را معرفی دستاوردها، برنامه ها و پیشنهادات مربوط به ۲۷ کانون فعال در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین نمایش و فروش آثار و دستاوردهای فردی دانشجویان اعلام کرد که  از تاریخ ۲۸ دیماه با ثبت نام در ۲۳ بخش فردی و۸ بخش گروهی آغاز گردیده و تاکنون ۷۰ اثر دریافت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از شروع فرآیند جشنواره از  ۱۲ تا ۲۲ بهمن خبر داد که با برگزاری ۲۱۶ برنامه مختلف در قالب مسابقه، کارگاه های آموزشی، فرهنگی (در حوزه های دانشگاهی، استانی و ملی)،  اجرای تئاتر، موسیقی و …  که با برگزاری مراسم اختتامیه در تاریخ  ۲۴ بهمن، به کار خود پایان خواهد داد.

ایشان یکی از بخش های جدید هفتمین جشنواره رویش دانشگاه بیرجند را برگزاری نمایشگاه مجازی توانمندی­ های کانون ها و دانشجویان هنرمند دانشگاه دانست  که امروز در همین مراسم رونمایی و جهت بازدید دانشگاهیان و عموم مردم به آدرس : http://exh.birjand.ac.ir/royesh/  تا تاریخ ۲۲ بهمن قابل دسترسی خواهد بود.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش برنامه ها و فعالیت های کانون های فرهنگی در طول سال در قالب غرفه های تخصصی هریک از کانون ها به شکلی زیبا و چشم نواز، در حوزه کارآفرینی نیز دارای بخشی جهت نمایش دست اوردهای دانشجویان جهت فروش و همچنین نمایش طراحی گردیده است که جهت بازدید علاقمندان در نظر گرفته شده است.

دکتر علی زنگوئی مهمتر همچنین به برگزاری جشنواره فرهنگی رویش فرهنگ و هنر  که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند،  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  – پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه  و شرکت تعاونی روستایی کلبه ارمغان دیار کویر باهدف معرفی و فروش صنایع دستی استان و نمایش و فروش دستاوردهای دانشجویان کانون های دانشگاه بیرجند در محل بازارچه صنایع دستی واقع در باغ و عمارت تاریخی اکبریه بیرجند نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره حضوری از ۱۷ تا ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ جهت بازدید علاقمندان از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ جهت بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماع دانشگاه بیرجند در پایان نشست ضمن تقدیر و تشکر از خدمات ماندگار دکتر احمد خامسان، رئیس سابق دانشگاه بیرجند در طول این ۴ سال، برای دکتر احمد لامعی رئیس جدید دانشگاه بیرجند نیز آرزوی سلامتی و توفیق نمود.

دکتر علی اکبر محمدی، مدیرفرهنگی دانشگاه و دبیر هفتمین جشنواره دانشگاهی رویش نیز ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران حاضر در نشست به شرح مفصل برنامه های دهه فجر دانشگاه پرداخت.

ایشان برنامه ­های هر یک از کانون­های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی را معرفی کردند و گفتند: در این دوره سعی شده است برنامه­ ها از عمق و اثرگذاری شایسته­ تری برخوردار باشد. در وبینارها تأکید شده است که هم سخنرانان و هم محتوای مورد ارائه دارای جامعیت و متناسب شرایط روز باشد تا مخاطبان از نتایج آنها برای بهبود نگرش به زندگی پر از امید بهره ­مند گردند.

مدیر فرهنگی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از مهم­ترین برنامه ­های انجام گرفته اشاره کردند. تدوین و تصویب آیین ­نامه داخلی استاد مشاور علمی انجمن­ های علمی و کانون­ های فرهنگی هنری، برنامه ­ریزی و اجرای نمایشگاه مجازی به نام فرهنگ سرای مجازی دانشگاه که امکان بهره ­برداری از آن در سطح کشور ممکن است؛ تهیه و تصویب و اجرای صدور کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان از سال ۱۴۰۰ به صورت الکترونیک در سامانه جامع آموزشی دانشگاه؛ انعقاد سه تفاهم نامه همکاری با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد بین المللی نهج البلاغه و بنیاد حفظ و نشر ارزش ­های دفاع مقدس؛ پیشنهاد، تصویب و تشکیل شورای داخلی نشریات دانشجویی و برگزاری کارگاه ­های تخصصی به منظور تقویت و ارتقابخشی نشریات دانشجویی و جشنوراه داخلی نشریات دانشجویی در صورت فراهم شدن شرایط؛ تصویب و برگزاری پرشور کارگاه های مهارت ­آموزی به صورتی که بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در این دوره ­ها شرکت کرده ­اند؛ تصویب و اجرای هفته فرهنگ دانشگاهی به صورت ثابت و همیشگی در آبان­ ماه و تقدیر از برگزیدگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه؛ برگزاری نشست­ های موفق فرهنگ دانشگاهی در پاییز و زمستان ۱۳۹۹ و پاییز ۱۴۰۰ که مورد استقبال پرشور در کشور و  مسئولان وزارت علوم قرار گرفت تنها بحشی از اقدامات انجام شده بود که دکتر علی اکبر محمدی به آنها اشاره کرد.

 

اکران جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی در بیرجند/۲-۷

اکران جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی در بیرجند
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اکران فیلم “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی در اولین روز از جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: جمعه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، فیلم “خائن کشی” به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی علی اوجی، ساعت ۱۸ در سینما فردوسی و ساعت ۲۰:۳۰ در سینما بهمن بیرجند اکران می شود.

به گفته وی از بازیگران این فیلم می توان به مهران مدیری، فرهاد آئیش، سام درخشانی، الهام حمیدی، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، پردیس پورعابدینی، پولاد کیمیایی، حمیدآذرنگ، رضا یزدانی، سارا بهرامی، نرگس محمدی، پانته آ بهرام، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره اشاره کرد.

زمزم ادامه داد: فیلم خائن کشی جدیدترین اثر مسعود کیمیایی است که برای اکران در چهلمین جشنواره فجر تولید شده است. تمرکز این فیلم بر زندگی و ماجراهای کلاهبردار معروف مهدی بلیغ است اما گذری هم به ماجرای ملی شدن صنعت نفت می‌زند.

شایان ذکر است هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی همزمان با چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، با اکران ۱۶ فیلم، از ۱۵ لغایت ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود.

گفتنی است علاقه مندان می توانند برای خرید بلیت فیلم های جشنواره، از طریق سایت های سینما تیکت، ایران تیکت و گیشه هفت اقدام کنند.

برپایی نمایشگاه مهر مهدوی در بیرجند/۲

نمایشگاه مهر مهدوی در بیرجند برگزار شد.

 در این نمایشگاه که از ۱۲ بهمن در مکتب نرجس بیرجند راه اندازی شده ۲۵ نفر از بانوان کارآفرین شرکت کردند.

مسئول نمایشگاه مهر مهدوی گفت: محصولات ارایه شده در این نمایشگاه شامل صنایع دستی، تولیدات چرم، پوشاک، هنرهای دستی، خشکبار و محصولات ارگانیک غذایی است.

فاطمه عباسی مقدم با بیان اینکه این نمایشگاه صبحها ویژه بانوان و بعدازظهرها برای بازدید عموم برپا است گفت: علاقه مندان می توانند تا ۲۱ بهمن ماه از این نمایشگاه بازدید کنند.

 

 

 

نوسازی ناوگان موتوری حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی/۲-۳

۳۶ دستگاه موتورسیکلت به محیط بانان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوسازی ناوگان موتوری حفاظت محیط زیست خراسان جنوبیوسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در خراسان جنوبی و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، حفظ محیط زیست و تنوع زیستی از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس طی دو مرحله تعداد ۳۶ دستگاه موتورسیکلت به حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص و تحویل داده شد.

حاتمی گفت: موتورسیکلت‌های تحویلی، پرقدرت، پیشرفته و دارای سیستم GPS است که به ناوگان حمل و نقل حفاظت محیط زیست استان اضافه شده است.

وی افزود: موتورسیکلت‌های تحویلی با برنامه ریزی‌های انجام شده و با توجه به وسعت و نیاز هر منطقه، بین شهرستانهای استان توزیع خواهد شد.

 

 

 

 

آغاز طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی در نهبندان/۲

۲۰ هزار قطعه از جمعیت طیور بومی شهرستان نهبندان به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: این طرح در راستای افزایش سطح ایمنی در طیور بومی و قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی و همچنین حفظ جمعیت طیور بومی و اشتغال پایدار در روستا‌ها انجام می‌شود.

محسن آهنی افزود: واکسن نیوکاسل مورد استفاده در این طرح توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید شده که در برابر گرما مقاوم بوده و به صورت خوراکی به طیور داده می‌شود.

 

 

 

 

فروش ۳۵۰ میلیون تومانی صنایع دستی خراسان چنوبی در نمایشگاه ملی/۲-۳

هنرمندان خراسان جنوبی ۳۵۰ میلیون تومان در سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در تهران، صنایع دستی به فروش رساندند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی،فروش ۳۵۰ میلیون تومانی صنایع دستی در نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ۲۲ نفر از صنعتگران خراسان جنوبی در ۱۱ غرفه نمایشگاه صنایع دستی خود را به فروش رساندند.

 

زهره اسدپور افزود: نساجی سنتی شامل جاجیم بافی، پلاس بافی، مله بافی، برک بافی، حوله دوزی، رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک و گوهر سنگ از جمله گروه‌های صنایع‌دستی هستند که در این نمایشگاه شرکت کردند.

به گفته وی بیشترین فروش صنایع دستی در نمایشگاه به گروه نساجی سنتی اختصاص دارد.

وی گفت: غرفه روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی و خوسف به عنوان شهر ملی مله نیز به‌صورت ویژه در این رویداد مهم به ارائه ظرفیت‌های موجود پرداختند.

 

 

 

شهدا مفاخر انقلاب اسلامی اند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شهدا برای نجات مردم از ظلم و استکبار، از همه داشته هایشان گذشتند و امروز افتخار نظام اسلامی و مردم ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار خانواده های شاهد و جانبازان استان گفت: شهدا برایشهدا مفاخر انقلاب اسلامی اند نجات مردم از ظلم و استکبار، از همه داشته هایشان گذشتند و امروز افتخار نظام اسلامی و مردم ایران هستند.

 

وی با بیان اینکه آثار مجاهدت ها و ایثار شهدا و جانبازان در آینده روشن و آشکار می شود، افزود: انقلاب اسلامی که رهبری امام راحل، مبارزات ملت و جانفشانی شهدا آن را به ثمر رساند برای نجات مظلومان است و ماندگار خواهد ماند .

 

آیت الله عبادی گفت: همه افرادی که با خدا معامله کردند و در راه خدا به به شهادت رسیدند یا حتی افرادی که نیت خدایی کرده اند اما شرایط شهادت برایشان پیش نیامده است اما آرمان و راه شهدا را ادامه می دهد برنده هستند.

وی افزود: خوش به حال افرادی که خود و خانواده هایشان با وعده های الهی و توفیقی که نصیب آن ها شده است در تغییر شرایط آخرالزمانی برای ظهور حضرت مهدی(عجل الله فرجه) این همه سختی ها را تحمل کردند و دشمن را به پا در آوردند، این توفیق و افتخار بسیار بزرگی است.

 

 

معرفی برترین‌های مسابقات دوومیدانی نیروی زمینی ارتش/۷

مسابقات قهرمانی و انتخابی دو و میدانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با معرفی تیم‌ها و نفرات برتر پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول تربیت‌بدنی مرکز آموزش ۰۴ بیرجند گفت: سی و هفتمین دوره مسابقاتمعرفی برترین های مسابقات دوومیدانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دوومیدانی نیرو‌های زمینی ارتش با شرکت ۱۶ تیم از نیروی زمینی ارتش متشکل از ۱۸۰ تن از ورزشکاران و داوران دوومیدانی در رشته‌های به مدت ۲ روز در ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند برگزار شد.

کوثری افزود: با پایان این مسابقات تیم دومیدانی هوانیروز اصفهان مقام اول و تیم دوومیدانی تیپ ۲۲۳ تهران مقام دوم و تیم مرکز آموزش ۰۴ بیرجند مقام سوم را کسب کردند.

وی گفت:منتخبان هر رشته به مسابقات قهرمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب تیم نزاجا اعزام خواهند شد.

 

 

 

 

با ۶ قرن قدمت

ثبت بنه کهنسال بادامک قاینات در فهرست میراث ملی/۲

درخت بنه کهنسال بادامک شهرستان قاین خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

ثبت بنه کهنسال بادامک قاینات در فهرست میراث ملیکارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بنه کهنسال بادامک در شهرستان قاین، بخش سده و در حاشیه روستای بادامک قرار دارد.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این درخت با داشتن تاجی تقریباً متقارن، شاداب و سرسبز بوده و عظمت، صلابت و استواری آن از فاصله دور خودنمایی می‌کند.

وی گفت: تنه از فاصله ۵.۱ متری از سطح زمین به شاخه‌های فرعی تقسیم‌شده که محیط بزرگ‌ترین شاخه آن ۴۰.۲ سانتی‌متر است.

رضایی ملکوتی محیط تنه این درخت ۶.۵ متر و ارتفاع آن ۸ متر بوده و گره‌ها و پیچ‌خوردگی‌های تنه گویای قدمت بالای آن است.

این اثر طبیعی مورد احترام ویژه مردم نیز قرار دارد.

سن درخت کهنسال بادامک قاینات ۶۰۰ سال است.

 

 

 

 

برگزاری مراسم مهمانی لاله ها در گلزار شهدای بیرجند/۲

مراسم مهمانی لاله ها همزمان با سراسر کشور در بیرجند برگزار شد.

مراسم مهمانیبرگزاری مراسم مهمانی لاله ها گلزار شهدای بیرجند لاله ها، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا در مرکز استان، همزمان با سراسر کشور و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شد.

این مراسم همزمان با سومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، با عنوان” انقلاب اسلامی، جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت”، در سایر شهرستان‌های استان نیز برگزار شد.

برپایی ایستگاه شور انقلاب برای کودکان قاینی/۲

کودکان قاینی در ایستگاه شور انقلاب با آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این ایستگاه با هدف آشنایی کودکان با روز‌های انقلاب، تقویت نشاط وبرپایی ایستگاه شور انقلاب برای کودکان قاینیشادمانی در مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون شهرستان قاینات برپا شد.

در ایستگاه شور انقلاب، مربیان کانون فرهنگی هنری ابتدا به قصه‌گویی قصه‌های انقلاب می‌پردازند و در ادامه با معرفی کتاب‌های مرکز با موضوعات پیروزی انقلاب اسلامی، کودکان ونوجوانان مراجعه کننده به مرکز را بیشتر با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی آشنا می‌کنند.

نمایش فیلم و پویانمایی ، شعرخوانی ، اجرای مسابقه ، معرفی شخصیت‌های انقلابی از جمله امام راحل و شهدای انقلاب شهرستان و تبیین نقش مقام معظم رهبری در ادامه راه انقلاب از دیگر برنامه‌های اجرایی در ایستگاه شور انقلاب مرکز فرهنگی و هنری و فراگیر کانون در شهرستان قاین بود.

 

 

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند:

۴۰۰ برنامه طی دهه فجر در دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود/

۴۰۰ برنامه طی دهه فجر در دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت : ۴۰۰ برنامه دهه فجر در دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود که از این تعداد ۳۰۰ برنامه در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زنگویی ظهر چهارشنبه در نشست خبری دهه فجر اظهار کرد: حدود ۴۰۰ برنامه توسط دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی دهه فجر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند بیان‌کرد: از این تعداد ۳۰۰ برنامه در دانشگاه بیرجند، ۱۰ برنامه در دانشگاه صنعتی، ۹ برنامه در دانشگاه فرهنگیان، شش برنامه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و چهار برنامه توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

زنگویی با اشاره به اینکه چهار دانشکده دانشگاه بیرجند به داخل دانشگاه آورده شده‌اند، گفت: بر اساس تصمیم ستاد کرونای خراسان‌جنوبی از شنبه آینده که کلاس‌های دانشگاه آغاز می‌شود تا پایان بهمن ماه همه کلاس‌ها در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مجازی برگزار می‌شوند.

وی یادآور شد: با توسعه فضای سه خوابگاه و با توجه به اینکه چند خوابگاه در حال ساخت است سال آینده نیازی به خوابگاه‌های خارج از دانشگاه نخواهیم داشت.

 

 

 

طرح دادرس در ۵۲ مدرسه بیرجند آغاز شد

همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر آموزش‌های طرح دادرس در ۵۲ مدرسه شهرستان بیرجند آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: طرح دادرس (دانش‌آموز طرح دادرس در ۵۲ مدرسه بیرجند آغاز شدآماده در روز‌های سخت) با هدف آموزش خود امدادی، دگر امدادی، ترویج فرهنگ نوع دوستی، کمک به دیگران و نهادینه سازی این فرهنگ در بین جوانان بویژه دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

حسین ذاکریان افزود: مربیان جمعیت هلال احمر آموزش‌های مربوط به این طرح را برای هزار و ۵۶۰ دانش آموزان متوسطه تا پایان سال ارائه خواهند داد که تقویت علم و دانش امدادی در میان دانش‌آموزان با اجرای طرح ملی دادرس در مدارس این فرصت را فراهم می‌آورد تا با افزایش سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های امدادی این قشر را برای تقویت تاب آوری در جامعه فعال کنیم.

به گفته وی هدف از اجرای این طرح ملی در مدارس شهرستان بیرجند افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری مدارس مبتنی بر تربیت تیم‌های دانش آموزی آماده برای مقابله با حوادث است و ساماندهی تیم‌های اولیه مدیریت بحران با محوریت دانش آموزان آموزش دیده، توانمند و برخوردار از مهارت‌های کارگروهی از دیگر اهداف اجرای طرح ملی دادرس است.

به دلیل تعطیلی مدارس در شهرستان بیرجند، تنها دانش آموزان متقاضی آموزش در این طرح روز گذشته فراخوان شدند و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آموزش های این طرح را فراگرفتند.

 

 

 

 

۴۰ هزار تن نهاده دامی برای دام عشایر خراسان جنوبی توزیع شد

۴۰ هزار تن نهاده دامی برای دام عشایر خراسان جنوبی توزیع شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۴۰ هزار تن نهاده دامی از ابتدای امسال تا پایان ماه دی برای دام عشایر استان به‌صورت آزاد و یارانه‌ای توزیع شده‌ است.

مهدی عصمتی‌در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۲۹ هزار تن یارانه‌ای و ۱۱ هزار تن به‌صورت آزاد البته با قیمت مناسب بوده که توسط ۱۱ تشکل امور عشایری بین دام عشایر توزیع شده‌ است.

وی بیان کرد: برای ۸۲ هزار و ۳۵۳ راس دام در قالب طرح ساماندهی دام مولد عشایر به منظور نگهداری تا پایان سال جاری مقرر شد به ازای هر کیلوگرم وزن دام زنده، سه کیلوگرم جو یارانه‌ای (با میانگین وزن ۴۰ کیلوگرم) تامین شود و برای نگهداری این تعداد دام باید ۹ هزار و ۸۸۲ تن جو یارانه‌ای در مجموع تحویل دهیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: تاکنون چهار هزار و ۵۹۰ تن جو یارانه‌ای‌ بین دام مولد عشایر توزیع شده‌ است و مشکلی در تامین بقیه نهاده دامی برای این طرح نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: همچین اداره کل امور عشایر از ابتدای سال جاری به‌طور ویژه ۲ هزار و ۴۷۰ تن جو یارانه‌ای را بین دام عشایر توزیع کرده که قیمت تمام شده برای عشایر هر کیلوگرم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده‌ است.

عصمتی‌پور افزود: توزیع نهاده دامی یارانه‌‎ای از جمله جو و کنسانتره هر ماه به‌صورت مستمر توسط جهاد کشاورزی در بین جامعه عشایری نیز انجام می‌شود و از ابتدای سال جاری از این محل تاکنون بیش از ۲۲ هزار تن نهاده دامی یارانه‌ای به عشایر تحویل شده‌ است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه همچنان عشایر با اثرات خشکسالی کم‌سابقه سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند درخواست ما این است که توزیع نهاده دامی یارانه‌ای تا فصل بهار ادامه داشته باشد تا بخشی از مشکلات عشایر حل شود.

۸۰ درصد جمعیت ۷۲ هزار نفری عشایر خراسان جنوبی در شهرستان‌های مرزی و ۲۰ درصد دیگر در حوزه کویری استان مستقر هستند که در مجموع عشایر خراسان جنوبی ۳۵ درصد مواد پروتئینی استان را تامین می‌کنند.

 

 

استاندار در دیدار فرمانده هان ارتش در استان:

ملاک تصمیم گیری درباره پادگان ۰۴؛ فرمایشات رهبری و قانون/۲-۳

ملاک تصمیم‌گیری درباره اراضی پادگان ۰۴ بیرجند قانون است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه جابه‌جایی و تعیین تکلیف اراضی پادگان ۰۴ بیرجند، ملاک تصمیم‌گیری، فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان و هیات همراه افزود: پادگان ۰۴ بیرجند یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مراکز آموزشی کشور است.

وی با اشاره به اینکه همه بیرجند را به پادگان ۰۴ می‌شناسند گفت: سه نسل در این پادگان آموزش دیده‌اند، به همین دلیل برای همه مهم است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات رسیده درخصوص جابه‌جایی و تعیین تکلیف اراضی ساختمان قدیم این پادگان در شهر بیرجند اظهار داشت: باید آنچه حق است رقم بخورد، بنابراین ما نباید در این زمینه در فضای هیجانی تصمیم‌گیری کنیم.

وی گفت: از شهرداری و شورای شهر بیرجند خواسته‌ایم همه مستندات خود را ارائه کنند تا در معاونت عمرانی استانداری با لحاظ تمامی ابعاد و شقوق، موضوع جابه‌جایی پادگان در فضایی مناسب و منطقی حل شود.

قناعت با بیان اینکه درخصوص مطالبات ارتش، نگاه ما مثبت است افزود: برای موارد مطرح شده در زمینه امکانات مورد نیاز، با نگاه مثبت مساعدت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در بازدید از پادگان قاین هم دستوراتی درخصوص انتقال آب و راه دسترسی مجموعه صادر شد.

وی با بیان اینکه به ارتش و نیروهای مسلح افتخار می‌کنیم گفت: نیروهای مسلح به‌ویژه ارتش را جزو خانواده نظام و انقلاب می‌دانیم چرا که آنان خود را سرباز و فدایی ولایت می‌دانند.

قناعت افزود: برای ارتش که تابعیت محض دارد و در مدار رهبری است، آنچه اصل بوده رضایت فرماندهی معظم کل قواست.

وی اظهار داشت: با استقرار نیروهای ارتش، پدافند هوایی و هوانیروز در خراسان جنوبی و مراقبت‌های ویژه، آرامش و امنیت بر استان و نیز کشور حاکم شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ارتش و نیروهای مسلح در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و کرونا نیز مسئولیت اجتماعی خود را عالی انجام داده‌ و همواره در کنار مردم بوده‌اند.

این نشست با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد محمود محمودی فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی، فرمانده مرکز آموزشی امام رضا (ع) ۰۴ بیرجند، فرمانده پدافند هوایی منطقه شرق کشور، فرمانده هوانیروز، فرمانده حفاظت اطلاعات و مسوول عقیدتی سیاسی فرماندهی ارشد نظامی ارتش برگزار شد.

 

 

 

 

 

هشدار نارنجی درباره وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی/۲

هشدار نارنجی درباره وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

 اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار جوی از فردا (شنبه) به‌صورت وزش باد شدید، بارش باران و برف هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش اداره کل هواشناسی با شروع این ناپایداری جوی از شنبه تا دوشنبه هفته آینده (۱۶ تا ۱۸ بهمن) وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، رگبار و رعد و برق، نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ، مناطق مرتفع، کوهستانی و گردنه‌ها بارش برف و تشکیل مه قابل پیش‌بینی است.

براساس این اخطاریه جوی ناپایداری های جوی در نواحی جنوبی و غربی استان به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شاید خواهد بود و شنبه شب در برخی نقاط مرکزی و شمالی استان احتمال وقوع روان‌آب وجود دارد.

روند تغییرات دما نیز تا روز شنبه افزایشی است و هوا گرمتر می‌شود اما از روز یکشنبه هفته آینده تا صبح دوشنبه، کاهش دما محسوس و قابل ملاحظه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

حمله اُمیکرون به سنگر مدارس خراسان جنوبی/۵

با وجود شیوع بیماری کرونا و تأکید کارشناسان، عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن توسط برخی شهروندان، برگزاری دورهمی، شرکت در محافل و مراسم مختلف باعث شیوع سویه اُمیکرون وپیک ششم این بیماری و ایجاد دلنگرانی برای کادر درمان ومردم شده است.

ظهور و بروز بیماری و ویروس کرونا در جهان باعث تغییرات قابل ملاجظه ای در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه و ایجاد مشکلاتی برای مردم در هر قشر و زمینه ای شده است.

از ابتدای شیوع تاکنون هر روز شاهد یک نوع جهش یافته آن هستیم و با وجود عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، عدم تزریق واکسن و… این روزها بنا به گفته بسیاری از صاحب‌نظران ایران و به تبع آن خراسان جنوبی وارد پیک ششم بیماری کرونا شده است. بعد از شیوع پیک پنجم و به دنبال آن بازگشایی مدارس، سالن ها، هتل‌ها و… نگرانی افزایش بیماری در بین اقشار مختلف مردم مشهود بود و می بایست برای جلوگیری از بازگشت به روزهای تلخ گذشته چاره اندیشی می شد.

متاسفانه تهدید بیماری کرونا فقط در حوزه سلامت و بهداشت نبوده و این بیماری نه تنها بر سلامت جامعه بلکه بر مقوله اقتصاد، معیشت، آموزش، دانشگاه ها و… تأثیر به سزایی داشته است. با وجود لمس پیک های قبلی کرونا و عواقب ناشی از این بیماری، برخی شایعات باعث عدم رغبت عده ای از شهروندان در خصوص تزریق واکسن شد تا جایی که در یکی از رسانه ها «مجید مختاری» عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به صراحت اعلام کرد که مرگ و میر در واکسن‌ها بسیار نادر است و تزریق واکسن‌ها موجب کاهش بستری‌، مرگ و میرو کاهش این آمارها شده است.

اعلام بازگشایی مدارس از آبان ماه باعث ایجاد دلنگرانی های زیادی برای خانواده ها شد و عده ای از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کردند اما وقتی با این مهم روبرو شدند که در صورت عدم حضور دانش آموز در مدارس، معلمان در قبال آموزش دانش آموز تعهدی ندارند، با وجود دلنگرانی و دلهره به اجبار فرزندان خود را راهی مدرسه کردند.

سویه اُمیکرون

بازگشایی مدارس از یک سو و برگزاری محافل و مراسمات مختلف و دورهمی ها، بازگشایی اماکن ورزشی، هتل ها و… از سوی دیگر مزید بر علت و باعث آغاز پیک ششم و شیوع سویه اُ میکرون شد.

یکی از فرهنگیان خراسان جنوبی که به تازگی به بیماری اُمیکرون مبتلا شده است در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: با وجود رعایت پروتکل ها برای بار دوم نه تنها خودم که همه خانواده به این بیماری مبتلا شدیم.

«بیجاری» می افزاید: با وجود تأکیدات مبنی بر رعایت پروتکل ها، متأسفانه برخی دانش آموزان این مقوله را رعایت نمی کنند و همین مهم باعث شیوع و افزایش بیماری شده است.

یکی از معاونان مقطع متوسطه مدارس بیرجند ضمن گلایه مندی از بازگشایی مدارس در گفتگو با شبستان می گوید: ابتدای هفته گذشته مدیر مدرسه به این بیماری مبتلا شد و پس از اطلاع از بیماری در خانه قرنطینه شد اما با این وجود چند روز بعد از آن برخی از همکاران هم درگیر و ابتلای آنها به بیماری کرونا محرز شد.

او که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه با این وجود مدرسه تعطیل نشد، می افزاید: متأسفانه برخی دانش آموزان کم بضاعت قادر به خرید ماسک نبوده و اغلب بدون ماسک یا با ماسک های غیر ایمن در مدرسه حاضر می شوند.

به گفته وی برای این دانش آموزان توسط مدرسه ماسک تهیه می شود اما این دانش آموزان فقط در محیط مدرسه و از روی اجبار از ماسک استفاده می کنند و به محض تعطیلی مدرسه ماسک خود را درآورده و بدون ماسک در محافل حاضر می شوند.

دورهمی و مراسم خانوادگییکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه در یکی از جلسات و مراسم خانوادگی به این بیماری مبتلا شده است، در گفتگو با شبستان در بیرجند می گوید: با وجود رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، ماسک و… با توجه به سرعت شیوع اُمیکرون بعد از جلسه عوارض بیماری را مشاهده و به پزشک مراجعه کردم.

عبداللهی ادامه می دهد: با اینکه دو دوز واکسن را تزریق کرده بودم نه تنها خودم بلکه همسر و سه فرزندم به این بیماری مبتلا شدند و حدود دو هفته در قرنطینه بودیم.

وی ضمن گلایه مندی از بازگشایی تالارها و… از مسئولان مربوطه می خواهد برای جلوگیری از همه گیر شدن این بیماری در این زمینه چاره اندیشی کنند.

پیش بینی افزایش فوتی‌ها در ۲ هفته آینده

«کامبیز مهدی زاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه (۱۲ بهمن) در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه براساس رنگ بندی جدید شهرهای بیرجند و فردوس قرمز و زیرکوه و خوسف زرد و سایر شهرستان ها نارنجی شدند، گفت: آمار بیماران کرونایی از ۱۰ بهمن تا ۱۲ بهمن ماه دو برابر شده است، این در حالی است که در موج های قبلی معمولا بین ۵ تا ۷ روز طول می کشید تا تعداد آزمایش های مثبت دو برابر شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد افزیش انفجاری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی هستیم، اظهارداشت: بیشترین شدت بیماری زایی را در بیرجند و فردوس داریم و سایر شهرستان ها هم با روند بسیار تند و آسانسوری در حال افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تعداد موارد بستری خیلی هنوز روند افزایشی زیادی ندارد، افزود: روند بستری ها و همچنین فوتی ها در دو هفته آینده افزایشی و قابل توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش کرونا در دانش آموزان و معلمین بالا است، گفت: حدود ۴۳ درصد کل موارد مبتلایان به کرونا در شهرستان درمیان مربوطه به دانش آموزان و ۳۶ درصد موارد مربوطه به فرهنگیان، است؛ یکی از دلایل پیشنهاد تعطیلی مدارس همین شیوع بالا در بین دانش آموزان و فرهنگیان بوده است.

مهدی زاده با اشاره به اینکه بیمارستان ها تا اواخر بهمن ماه به شدت زیر بار بیماران کرونایی خواهند رفت، گفت: افزایش موارد فوتی کرونایی نیز تا هفته سوم اسفندماه افزایش چشم گیری خواهد داشت.

 

شناسایی بیماران کرونا در خراسان جنوبی رکورد زد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند می گوید: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون برای اولین بار در شبانه‌روز گذشته یک هزار و ۱۶۱ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

«غلامرضا شریف‌زاده» با اشاره به روند سریع ابتلا به ویروس کرونا و سویه اُمیکرون در استان، می افزاید: در شبانه روز گذشته از دو هزار و ۲۶۳ آزمایش مولکولی و تست سریع در استان یک هزار و ۱۶۱ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

وی تعداد موارد مثبت این بیماری در روز دوشنبه را ۷۸۴ مورد اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر ۱۳۱ بیمار با علائم حاد و عفونت تنفسی و ۹ نفر در بخش مراقبت های ویژه ( ICU) در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه حال ۲ نفر از این بیماران وخیم است، می گوید: با ثبت یک مورد فوت ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته، آمار جان‌باختگان این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۲۸۷ نفر رسیده است.

تأکید بر تزریق واکسن

شریف زاده با اشاره به شیوع بالای سویه اُمیکرون، از مردم می خواهد با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به تزریق کامل سه نوبت واکسیناسیون کرونا نیز اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تمامی مدارس استان با تصمیم ستاد کرونای خراسان جنوبی به مدت ۲ هفته تعطیل شدند.

الزام کارکنان دولت به تزریق دز سوم واکسن کرونا

استاندار خراسان جنوبی شامگاه (۱۲ بهمن) در جلسه ستاد کرونای استان با بیان اینکه دو هفته بحرانی پیش روی استان است که می توان با تزریق دز سوم ایمنی بیشتری در جامعه ایجاد کرد، افزود: صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی با محوریت فرمانداران به طور جدی پای کار بیایند و یک کار جامع و وسیعی برای فرهنگ سازی مراجعه و تزریق دز سوم کرونا در تمام شهرستان ها صورت گیرد.

قناعت با اشاره به اینکه تاب آوری اقتصادی و اجتماعی مردم در جامعه پایین آمده است و لذا تلاش خواهد شد تا محدودیت های کرونایی به شدت گذشته نباشد، خاطرنشان کرد: مردم دستورالعمل های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود و مجبور به اعمال محدودیت های بیشتر نباشیم.

 

اهتمام مسوولان به پیشگیری از وقوع سیل در خراسان جنوبی

اهتمام مسوولان به پیشگیری از وقوع سیل در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – سیل اخیر در شهر سه‌قلعه سرایان که باعث آبگرفتگی بخش قابل توجهی از این منطقه شد، بار دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی را دور هم جمع کرد تا ضمن بررسی علل وقوع سیل، راهکارهای جلوگیری از تکرار این رخداد ارائه شود.

به گزارش ایرنا اواخر دی ماه گذشته بارش‌ رگباری و شدید باران شهر سه‌قلعه شهرستان سرایان را در محاصره سیلاب قرار داد و شکسته شدن بندسارهای خاکی بخش‌هایی از این شهر به‌ویژه ورودی آن در گل و لای فرو برد.

همچنین بارندگی‌های بیش از حد نرمال سبب شد خسارت‌های جدی به زیرساخت‌های حوزه راه، شهری، بخش کشاورزی و تولیدی از جمله کوره‌های آجرپزی شهر سه‌قلعه وارد شود.

براساس اعلام مسوولان شهرستان سرایان در این منطقه تلفات جانی نداشتیم اما ۲۶۱ میلیارد تومان خسارت مالی به کوره‌داران، کشاورزان و دامداران وارد شد.

همان ساعات اولیه وقوع سیلاب سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ۲۷ دی ماه به همراه مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی در منطقه حاضر شد و با همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی و امدادی به‌ویژه مردم همه دست در دست هم دادند تا از ورود حجم بیشتری از سیلاب به داخل شهر جلوگیری شود.

این بازدید با هدف بررسی شرایط موجود، تخمین خسارت وارده به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، مزارع و باغات انجام شد و اطلاع از روند خدمات‌دهی دستگاه‌ها که از چند روز قبل به حالت آماده‌باش درآمده بودند از دیگر اهداف این حضور و بازدید بود.

همچنین بلافاصله ستاد مدیریت بحران شهرستان سرایان با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری در بخشداری سه‌قلعه تشکیل و در این نشست بر شناسایی علل وقوع سیلاب در این منطقه از سوی دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تاکید شد.

دومین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان جنوبی امروز (پنجشنبه) با دستور کار علل و منبع وقوع خسارت‌های بارندگی و سیل به شهر سه‌قلعه سرایان در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این نشست گفت: بررسی‌های میدانی و هوایی ما از محل سیلاب شهرستان سرایان نشان می‌دهد بیشترین حجم روان‌آب‌ها از بسطاق به سمت سه‌قلعه جاری شده بود.

سعید سروری براساس بررسی‌هایی که انجام شده سه عامل اصلی را در تشکیل خسارت سیلاب سه‌قلعه تاثیرگذار خواند و افزود: یکی از این عوامل بندسارهای معیشتی مردم در بالادست است که اصولی اجرا نشده و بیش از ۹۰ درصد بندسارها در اراضی مستثنیات است لذا هیچ دخالتی نمی‌توان کرد.

وی گفت: احداث سازه‌های تقاطعی از سمت بیرجند به سه‌قلعه از دیگر عوامل است که باید چند سازه اصولی در این منطقه احداث شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزایش یا حفر چاه‌های کشاورزی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ را از دیگر دلایل وقوع این سیلاب اعلام کرد و افزود: این عامل و به‌تبع پیشروی و گسترش بندهای کشاورزی در حریم و بستر رودخانه سبب شده تا سیلاب خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد کند.

وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع است و با متخلفان براساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

سروری از هم‌استانی‌ها درخواست کرد قبل از هرگونه خرید و فروش ملک در حاشیه رودخانه نسبت به اخذ استعلامات مربوطه از شرکت آب منطقه‌ای اقدام کنند.

اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تمامی مطالعات ما دوره بازگشت ۵۰ ساله دارد و آیین‌نامه بر این اساس تنظیم می‌شود.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در اوایل فصل بارندگی همکاران موظف هستند بحث‌های تنظیم رودخانه و تامین پل‌ها را انجام دهند یعنی ابنیه فنی کمترین مشکل را در بارندگی‌ها ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: دو سازه لوله‌ای و پلی با ارتفاع خیلی کم در این منطقه اجرا و احداث شده که ارتفاع پل بسیار کم و پاسخگوی بارندگی‌ها نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: بندسارهای کشاورزی حجم آب عظیمی را ذخیره می‌کنند اما حجم بارندگی منجر به شکستگی بند می‌شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در بارندگی‌ها و سیل داریم این است که احساسات و مطالبات مردم جلوی کار را می‌گیرد در حالی که اولویت مهم ما باز نگه داشتن مسیرها و جاده‌های دسترسی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی درباره بندسارها گفت: از گذشته تاکنون زندگی مردم روستایی به بندسارهای کشاورزی وابسته بوده است و در طول سال به آن رسیدگی می‌کردند.

محمدحسین اکبری افزود: از وقتی چاه‌های کشاورزی در اراضی حاصلخیز حفر شد و مردم برای کشت و زرع از این آب استفاده کردند از بندسارها غافل شده و به آن کم‌توجهی می‌کردند.

وی گفت: از طرفی خشکسالی‌های چندین ساله سبب شده مردم بندسارها را رها کنند لذا بارندگی‌های رگباری سبب شکسته شدن آنها و وقوع سیلاب در شهر سه‌قلعه سرایان شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی اضافه کرد: در سنوات گذشته مردم با اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی همکاری کرده و نسبت به ایجاد سازه‌های آبخیزداری در سایر شهرستان‌ها اقدام شد که علاوه بر اینکه روان‌آب‌ها را مهار کرد در جلوگیری از خسارت‌ها و آبدهی قنوات نیز موثر واقع شده است.

وی عنوان کرد: اعتباری برای اجرای سازه‌های آبخیزداری در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار بگیرد تا مطالعات در این منطقه انجام و سازه‌ها احداث یا بندسارها ساماندهی شود.

اکبری یادآور شد: سال گذشته خشکسالی‌ها حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد که در بارندگی‌های امسال نیز ۲۳۷ میلیارد تومان به این بخش خسارت وارد شده است.

وی گفت: کشاورزان می‌توانند بخش زیادی از خسارت‌ها را جبران کنند و همه معتقدیم اگر سیل چند جا را تخریب کند هزاران مزیت دیگر و جای شکر دارد.

در ادامه این مباحث مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا همزمانی توقف روان‌آب‌ها که منجر به ایجاد سیلاب می‌شود، کاهش پیدا کند.

علیرضا نصرآبادی افزود: ساماندهی بندسارها باید به شکل اصولی باشد تا دوباره شاهد شکسته شدن آنها و وقوع سیلاب نباشیم.

وی مجموع ظرفیت سازه‌های آبخیزداری این استان را ۸۲ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۴۸۱ مترمکعب اعلام کرد که تاکنون ۳۹ درصد آن در پی بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر ۳۲ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع آوری و مهار شد.

وی گفت: اوج بارندگی‌ها در سال آبی جاری مربوط به دی ماه بود و بارش‌های سیلابی اخیر که می‌توانست موجب خسارت گسترده شود، به برکت وجود ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری در استان مهار شد.

نصرآبادی افزود: مطالعات زیادی در حوزه‌های آبخیز سراسر استان انجام شده و برای تقویت سازه‌های آبخیزداری در شهرستان سرایان اعلام آمادگی می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم نبود تلفات جانی در این استان را یادآور شد و گفت: با توجه به حجم بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی و اینکه در برخی نقاط استان شاهد وقوع بارندگی‌ها در یک روز به میزان کل سال آبی بودیم اما خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شد، تنها استان بین هفت استان درگیر سیلاب بودیم که تلفات جانی نداشت.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: همچنین تنها استانی بودیم که حتی نیاز به نصب چادر برای اسکان سیل‌زده‌ها نبود چون با تاکید مجموعه استانداری، تمامی دستگاه‌ها قبل از شروع بارندگی در حالت آماده‌باش کامل بودند.

وی اظهار داشت: در این مدت خسارت‌هایی به بخش کشاورزی، راه‌ها، آب و برق و از این قبیل وارد شد که توسط ۱۶ تیم خسارت‌ها رصد و برآورد اولیه مشخص شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: درخصوص سیل شهر سه‌قلعه سرایان بعد از بازدید سرپرست معاونت عمرانی استانداری از این منطقه، شرکت آب منطقه‌ای استان مکلف شد دلایل وقوع سیلاب در منطقه را شناسایی و مطرح کند.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های چندین سال گذشته بارندگی‌های کنونی تاثیر چندانی در ترسالی ندارد و همچنان با خشکسالی مواجه‌ایم لذا این موضوع باید مدنظر مردم به‌ویژه کشاورزان قرار گیرد.

کارشناس ارشد اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم از افزایش چشمگیر بارندگی در این استان خبر داد و گفت: میزان بارندگی‌های استان به‌ویژه در یک ماه اخیر در بیرجند ۲۶۹ درصد، قاینات ۱۹۷ درصد، نهبندان ۱۱۱ درصد، خور ۲۰۱ درصد، فردوس ۲۰۶ درصد، بشرویه ۲۰ درصد، طبس ۱۹۲ درصد، سرایان ۳۳۹ درصد، سربیشه ۲۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

محمدرضا طحان با بیان اینکه حجم بارندگی‌های یک ماه گذشته در استان دور از انتظار بود افزود: میزان بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت ۳۱.۷ درصد افزایش داشت.

وی گفت: میزان بارندگی‌های استان نسبت به میانگین بلندمدت در بیرجند ۴۳.۵ درصد، قاینات ۳۶.۷ درصد، نهبندان ۱۶۵ درصد، سرایان ۱۱۶ درصد، سربیشه ۱۲۴ درصد افزایش داشت و در بشرویه ۱۲ درصد و طبس ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کارشناس ارشد اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تصریح کرد: پیش‌بینی شده بارش‌ها از نیمه بهمن ماه جاری تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱ در استان نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود در حالی که ۲ دهه بارندگی نرمال در این مدت نداشته‌ایم.

وی افزود: زمستان خوبی در استان شروع کردیم و از لحاظ هواشناسی و براساس میزان بارندگی‌ها سالانه در استان تاکنون حدود ۵۰ درصد آب تامین شده است.

طحان با تاکید بر اینکه درصد خشکسالی استان با توجه به این میزان بارندگی‌ها هنوز بالا است گفت: براساس اعلام مرکز ملی خشکسالی، از یک سال گذشته تا پایان ماه دی امسال، خراسان جنوبی بعد از سال‌ها در بخشی از مناطق استان به یک دهم تا دو دهم ترسالی پیش رفته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دوره بلندمدتی از خشکسالی را تجربه کرده است اضافه کرد: در یک سال گذشته ۹ درصد استان به حد نرمال و هنوز ۹۱ درصد استان خشکسالی را تجربه کرده است.

کارشناس ارشد اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در دوره ۱۰ سال گذشته یک درصد ترسالی ضعیف و ۱۷.۵ درصد نسبت به دوره ۱۰ ساله ترسالی نرمال داشته‌ایم.

وی افزود: در بارندگی‌های اخیر چون رطوبت استان به حد بالایی رسیده است میزان ریزش برف و باران حتی به میزان کم سبب لغزندگی جاده‌ها می‌شود و باید احتیاط شود.

 

 

 

۱۹ طرح عمرانی در شهرستان درمیان افتتاح شد

۱۹ طرح عمرانی در شهرستان درمیان افتتاح شد

همزمان با سومین روز دهه فجر ۱۹ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۵۴ میلیون تومان در بخش میاندشت شهرستان درمیان افتتاح شد.

فرماندار درمیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: دفتر پیشخوان دولت در روستای بورنگ و سنگ فرش معابر روستای گسک به نمایندگی از این طرح‌ها امروز به بهره‌برداری رسید که در مجموع  بیش از هفت هزار نفر از مزایای این طرح‌ها در روستاهای بخش میاندشت برخوردار شدند.

حسینعلی بخشی از افتتاح ۷۷ طرح با اعتبار ۴۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومان به مناسب دهه فجر در این شهرستان خبر داد و افزود: عملیات اجرایی ۹ طرح با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: از مجموع طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال ۴۴ مورد در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش ضریب برخورداری در مناطق روستایی اجرا شده است.

فرماندار درمیان گفت: رویکرد اصلی ما در افتتاح، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی، افزایش شاخص‌های برخورداری مردم و توجه ویژه به نقاط روستایی برای پایداری جمعیت است.

وی اضافه کرد: اقدامات بنیاد علوی نیز در راستای ارتقای زیرساخت‌های شهرستان قابل تقدیر است و این نهاد انقلابی تاکنون مشارکت چشمگیری در اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه داشته است.

دیدار مردمی و برگزاری میز خدمت در روستای گسک از دیگر برنامه‌های فرماندار و مسوولان شهرستان درمیان در سومین روز دهه فجر بود.

 

 

 

در چهارمین روز دهه فجر؛

مدیران در خراسان جنوبی پشت میز خدمت نشستند/۲-۳

مدیران در خراسان جنوبی پشت میز خدمت نشستند

مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی همزمان با چهارمین روز دهه فجر در محل برگزاری نماز جمعه پشت میز خدمت برای پاسخگویی و پیگیری مسائل و مشکلات مردم نشستند.

به گزارش ایرنا میز خدمت دستگاه‌های اجرایی امروز (جمعه) در تمامی پایگاه‌های نماز جمعه استان خراسان جنوبی برپا شد و در مرکز استان نیز مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مختلف در محل مسجد جامع المهدی (عج) پاسخگوی سئوالات و درخواست‌های مردم بودند که مورد استقبال نمازگزاران و مردم قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در میز خدمت مسجد جامع المهدی (عج) بیرجند شرکت کرد و به درخواست‌های شماری از مردم پاسخ گفت.

علیرضا عباس‌زاده ضمن بازدید از روند خدمات‌دهی و پاسخگویی مدیران دستگاه‌های اجرایی بازدید کرد، این میز خدمت را اقدام موثری در راستای حل و بررسی مشکلات مردم دانست.

وی گفت: در این گونه نشست‌ها مردم بدون واسطه مشکلات و مطالبات خود را با مسوولان در میان می‌گذارند و مسوولان هم نسبت به پیگیری آنها اقدام می‌کنند که امیدواریم مورد رضایت مردم قرار گیرد.

همچنین نمایشگاه محصولات تولیدی مددجویان زندان‌های خراسان جنوبی امروز در محوطه مسجد جامع المهدی (عج) بیرجند به نمایش گذاشته شد.

اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم با استقرار خودروی سیار خدمات رایگانی درخصوص اکسیژن خون، تب سنجی و فشار خون به نمازگزاران ارایه کرد همچنین توسط این دستگاه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال به‌صورت رایگان انجام شد.

علاوه بر بیرجند در تمامی پایگاه‌های نماز جمعه شهرستان‌ها به مناسب دهه فجر میز خدمت دستگاه‌های اجرایی برپا شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز امروز بدون اطلاع قبلی در نماز جمعه آرین شهر از توابع شهرستان قاینات حضور یافت.

 

 

سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در بیرجند راه‌اندازی شد

سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در بیرجند راه‌اندازی شد

سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار با همکاری اداره کل پست و تعاون روستایی خراسان جنوبی در بیرجند راه‌اندازی شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در آیین راه‌اندازی این سامانه گفت: شهروندان می‌توانند از امروز (۱۳ بهمن) با مراجعه به سامانه شرکت پست استان نسبت به خرید کالای تنظیم بازار اقدام کنند.

وحید ضیائیان احمدی افزود: در گذشته کالاهای تنظیم بازار در کشور به شکلی عرضه می‌شد که گاهی اوقات شاهد صف کشیدن شهروندان بودیم و این برازنده مردم نجیب ما نبود.

وی بیان کرد: در همین خصوص نخستین برنامه توزیع اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در تهران با عرضه مرغ شروع شد و بعد از رضایت رییس جمهور از این طرح، تاکید شد که در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: سامانه فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار در استان اکنون فقط در مرکز استان فعال است و در سایر شهرستان‌ها به مرور راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: این طرح با همکاری اداره کل پست استان و با استفاده از ظرفیت این شرکت در توزیع انجام می‌شود و بدون شک نظارت کامل در توزیع مورد تاکید است.

ضیائیان احمدی گفت: مردم می‌توانند برای ثبت سفارش کالای تنظیم بازار به آدرس اینترنتی www.postsam.ir  مراجعه کنند.

وی افزود: در حال حاضر تنها محصول عرضه شده در این سامانه شکر به ازای هر بسته ۹۰۰ گرمی ۱۴ هزار تومان است که هر فرد با یک کد ملی می‌تواند چهار بسته سفارش داده و کالا را درب منزل و بدون پرداخت هیچ وجهی برای هزینه پستی دریافت کند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این سامانه قابلیت‌هایی طراحی شده که بتوان نظارت کامل بر روی توزیع محصولات تنظیم بازار داشت.

وی تاکید کرد: به دنبال توسعه این سامانه و اضافه کردن کالاهای تنظیم بازار دیگری مانند برنج، مرغ، گوشت و حتی حبوبات در این سامانه هستیم که این کالاها با قیمت تنظیم بازار عرضه می‌شود.

ضیائیان احمدی گفت: سهمیه کنونی سامانه مذکور فقط برای تامین و توزیع کالاهای تنظیم بازار عموم مردم است و اصنافی از قبیل قنادی‌ها باید از سهمیه تعیین شده مربوط به همان صنف که به طور مستقیم است، استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

مهار ۳۲ میلیون مترمکعب رواناب پشت بند‌ها

کشاورزی خراسان جنوبی جانی دوباره گرفت

بارش‌های رگباری اخیر، سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی را سیراب و کشاورزان را امیدوار به سالی پر محصول کرده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  بعد از یک سال خشک و کم باران، آسمان در‌های سخاوت خود را به روی خراسان جنوبی باز کرد و بند‌های خاکی آبگیری شدند.

سازه‌هایی که یک سالی بود روی آب به خود ندیده بودند، اما به برکت باران‌های سیل آسا، رواناب‌ها خود را به بند‌های خاکی رساندند و قنات‌ها دوباره به جریان افتاد.

سازه‌های آبخیزداری چاره ساز در خشکسالی

احداث سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و آبگیری آن‌ها بر اثر بارش‌های اخیر، علاوه بر مهار رواناب و کاهش خسارت به اراضی کشاورزی، با افزایش دبی آب قنوات باعث رونق کشاورزی در بسیاری از روستا‌ها و خوشحالی کشاورزان و دامداران شده است.

بارندگی ها رونق را به کشاورزی باز گردانده است

نهضت آبخیزداری از سال ۱۳۹۷ و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در خراسان جنوبی آغاز شد و در این مدت بیش از دو هزار سازه آبخیزداری ایجاد شده است.

به شهرستان نهبندان رفتیم؛ جایی که با مدیریت رواناب ها، ۱۳ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری ذخیره شده است.

رقمی که از ۳۲ میلیون متر مکعب رواناب‌های اخیر در استان، بیشترین میزان ذخیره سازی را به خودش اختصاص داده است.

در کنار این بند‌ها مردمانی را دیدیم که خوشحال و شکرگزار از آمدن باران بودند.

مردم از سرسبزی زمین ها خوشحال هستند

یکی از اهالی روستای همند به ما می‌گوید: من در عمر۵۰ ساله خود این چنین بارندگی ندیدم و با ادامه این بارش ها، امسال بهاری سرسبز را خواهیم داشت.

او می‌گوید: همه مردم از افزایش حجم آب در بند‌ها خوشحال هستند و در این شرایط خشکسالی به کشت و زراعت امیدوار شدند.

یکی از اهالی روستای گویاد نیز می‌گوید: جمع‌آوری سیلاب در پشت بند خاکی کم کم در آبخوان قنات نفوذ می‌کند و باعث افزایش آب قنات روستا هم می‌شود.

تپیدن نبض ۱۰ روستا با مهار روان آب در بند حفظی

بند خاکی حفظی سال‌ها بود که آبگیری نشده بود که با بارش‌های سیلابی دی ماه لبریز شد و می‌تواند به ده روستا در مسیر خود جانی تازه بدهد.

علیزاده از اهالی روستای خونیک علیا به ما می‌گوید: این بند ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار مترمکعب آب را در خود جای داده است و می‌تواند بسیاری از مزارع پسته و گندم ما را سیراب کند.

دیگری می‌گوید: روستائیان از این آب برای کشاورزی، آبیاری و مصرف آب دام‌های خود استفاده می‌کنند.

کشاورزان شادمان از بارش رحمت الهی

این بارش خوشحالی دو چندان را برای کشاورزان و دامداران سخت کوش به ارمغان آورده است.

موسوی از کشاورزان روستای ماخونیک علیا به ما می‌گوید: از قدیم گفته اند که باران مایه برکت است؛ باران برای کشاورزان حیاتی است و هرچه در این فصل بیشتر ببارد در حاصلخیزی و افزایش کیفیت محصولات تأثیر دارد.

کاظمی از دامداران روستا هم می‌گوید: خدا را شکر باران خوبی آمد و از ابتدای پاییز منتظر چنین بارانی بودیم تا برکات آن روشن شود.

او می‌گوید: بارش‌ها باعث می‌شود که زمین‌ها سرسبز شود و دام‌های ما با قیمت خوبی به فروش بروند.

نهبندان رکوردار مدیریت رواناب‌ها

۱۰۰ میلیمتر بارندگی بی سابقه در دو سال گذشته در نهبندان کافی بود تا بیشتر سازه‌های آبخیزداری این شهرستان آبگیری و ۱۳ میلیون مترمکعب رواناب مهار و کنترل شوند.

رواناب‌هایی که به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان، در صورت جاری شدن می‌توانستند خسارت‌های زیادی برجای بگذارند که با ایجاد سازه‌های آبخیزداری از این حجم آبی که ذخیره شد می‌توان در کشاورزی، دامداری، تغذیه چاه‌ها، قنات‌ها و منابع زیرزمینی استفاده کرد.

کدخدازاده معتقد است ایجاد سازه‌های آبخیزداری در مسیر آبراه‌ها می‌توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد از خسارت ویرانگر سیل جلوگیری کنند که به همین منظور ۳۲۳ سازه در شهرستان نهبندان ایجاد شده است.

۳۹ درصد ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شدند

در بارندگی‌های اخیر ۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان مدیریت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می‌گوید: ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان ۸۲ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۴۸۱ مترمکعب است که ۳۹ درصد آن آبگیری شده است.

به گفته نصرآبادی نهضت آبخیزداری در استان با ساخت ۲۰۰ سازه آبخیزداری و با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان ادامه دارد که تعدادی از این سازه‌ها تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند.

تبدیل تهدید سیل به فرصت آبادانی

سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی هدر می‌رود؛ رواناب‌هایی که در این شرایط خشکسالی می‌توانند ناجی کشاورزی و دامداری باشند.

با وجود اقدامات انجام شده، امکان مهار و ذخیره سازی بیش از ۸۲ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی در پشت سازه‌های آبخیزداری وجود دارد.

امکان جمع آوری میزان آب بیشتری پشت سازه های آبخیزداری وجود دارد

سیلاب هر چند بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های جاده ای، قنوات، مزارع، باغ‌ها و دام‌ها خسارت زد، اما روی دیگر سکه سیلاب، ذخیره سازی بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی بود.

کشاورزانی که با تجربه ۲۱ سال خشکسالی حالا قدر قطره قطره آب را می‌دانند و با ساخت سازه آبخیزداری ولو بندی کوچک در بالادست قنات، رواناب‌ها را به خوبی مهار و مدیریت می‌کنند.

جانمایی این سازه‌ها در بالادست قنوات، سبب می‌شود تا در آینده دبی آب قنات حدود ۷۰۰ روستا افزایش یابد و کشاورزی جانی دوباره بگیرد.

گزارش از سمیرا گنجی

 

 

 

اراده امام راحل (ره)، کمک مردم و ایمان به خدا، انفجار نور را رقم زد/۲-۳

امام جمعه موقت بیرجند گفت: اراده امام راحل (ره)، کمک مردم و ایمان به خدا، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

حجت الاسلام نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند افزود: امروز اراده امام راحل (ره)، کمک مردم و ایمان به خدا، انفجار نور را رقم زدهم در جنگ فرهنگی و هم اقتصادی هستیم و باید با درس همبستگی که از انقلاب اسلامی گرفتیم از دستاورد‌های انقلاب اسلامی برای پیشرفت کشور و حل مشکلات بهره بگیریم.

وی با اشاره به فرمایش رهبری افزود: باید ترس را از خود دور کنیم و ریشه ای‌ترین جهاد هر مسلمان که امید و نگاه خوشبینانه به آینده است را سرلوحه کار قرار دهیم و قفل‌های پیش رو در زمینه‌های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را یک به یک باز کنیم و به هدف نهایی و برپایی حکومت جهانی اسلامی با ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برسیم.

امام جمعه موقت بیرجند همچنین با اشاره به رحلت عالم عالی قدر آیت الله صافی گلپایگانی ایشان را فردی امین و مورد اعتماد انقلاب، دلسوز مسائل کشور و مؤثر در ارکان نظام و یار امام و رهبری خواند.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: زمانی که جامعه به سمت توحید پیش برود امنیت در جامعه گسترده می‌شود.
وی با اشاره به حادثه روز گذشته شیراز و شهادت یکی از نیروی‌های انتظامی به دست اراذل و اوباش افزود: امنیت خط قرمز نظام است و نظام در برابر افرادی که مخل امنیت مردم باشند کوتاه نخواهد آمد.

امام جمعه موقت بیرجند، ۲۱ بهمن روز نیروی هوایی را به نظامیان کشور تبریک گفت.

 

 

 

مصرف ۴۵۰ تُن شن و نمک در عملیات‌های برفروبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از مصرف ۴۵۰ تُن شن و نمک در عملیات‌های برفروبی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند – جلال‌زاده گفت: با توجه به بارش برف و باران در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، درمیان، فردوس و سرایان بیش از ۱۵۰ نفر از راهداران خراسان جنوبی با برفروبی و شن و نمک پاشی مداوم محور‌ها، مانع از انسداد راه‌های استان شدند.

او گفت: ۵۰ اکیپ راهداری زمستانی طی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته فعال بوده اند و برای برفروبی محور‌های مواصلاتی استان طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۵۰ تن شن و نمک مصرف شده است.

جلال زاده گفت: با توجه به فعال بودن قرارگاه استانی راهداری زمستانی، از ابتدای طرح راهداری زمستانی بیش از ۱۹ باب راهدارخانه بین راهی و ۵۰ اکیپ راهداری زمستانی در محور‌های مواصلاتی استان فعال هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طی بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در ۱۷ محور اصلی و شریانی و ۴۳ محور روستایی شاهد بارش‌ باران و برف بودیم.

او گفت: بیش از ۹۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری شامل برفروب، شن و نمک پاش، گریدر، لودر و پیکاپ و بیش از ۱۴۰ نیروی راهدار به برفروبی ۴۰۰ کیلومتر از انواع راه‌های استان پرداختند.

 

 

 

 

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی:

۱۵ هزار نمونه معدنی در چهار شهرستان خراسان جنوبی تهیه شد/۳-۷

۱۵ هزار نمونه معدنی در چهار شهرستان خراسان جنوبی تهیه شد

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از زمان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی در مهر امسال تاکنون ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا شهیدی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی به تشریح اقدامات انجام شده در اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان پرداخت و افزود: سازمان زمین‌شناسی سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد وسعت خراسان جنوبی را از طریق ژئوفیزیک هوایی، پی‌جویی کرد که این اقدام منجر به شناسایی پهنه‌های معدنی فراوانی شد.

وی گفت: با توجه به ذخایر معدنی غنی که در این استان داریم، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی امسال نخستین بار در خراسان جنوبی عملیاتی شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به زمان شروع اجرای این طرح در مهر امسال اظهار داشت: در این مدت کوتاه با اعزام ۸ هزار و ۵۰۰ کارشناس روز به استان، ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون مواد معدنی از جمله مس، مس طلا، نیکل و سنگ‌های قیمتی در این مناطق شناسایی شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، دامنه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی باید به اندازه تمام گستره استان توسعه یابد.

جواد قناعت طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را اقدامی ارزشمند خواند و ادامه داد: این طرح که منجر به شناسایی پهنه‌های جدید و ذخایر متعدد می‌شود، برای آینده استان بسیار مفید است.

وی با تاکید بر جایگاه معدن به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی گفت: معادن فعال نقش بسزایی در اشتغالزایی، درآمدزایی، ماندگاری جمعیت، ایجاد امنیت و در نهایت توسعه پایدار منطقه دارند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هر معدن می‌تواند منجر به ایجاد صنایع فرآوری شود و ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی پراکنده در سطح استان پیشنهاد داد که سازمان زمین‌شناسی با اتمام دوره تعریف شده برای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در استان، برای ادامه کار در دیگر مناطق خراسان جنوبی نیز برنامه‌ریزی کند.

قناعت افزود: خروج این مجموعه از استان و بازگشت دوباره آنها، مشمول زمان می‌شود و فرصت‌سوزی به همراه دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از نتایج مطلوب اقدامات سازمان زمین‌شناسی در استان گفت و از معاون وزیر خواست اکتشاف ذخایر را در منطقه لوت مرکزی استان نیز عملیاتی کنند.

عباس جرجانی بر وجود ذخایر غنی در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی و لزوم بهره‌برداری از آنها تاکید کرد.

 

 

۹۷ درصد اعتبار پروژه‌های دهه فجر در خوسف سرمایه‌گذاری است

۹۷ درصد اعتبار پروژه‌های دهه فجر در خوسف سرمایه‌گذاری است

 فرماندار خوسف گفت: از ۱۱۵ پروژه این شهرستان که در دهه فجر امسال افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، اعتبار بیش از ۹۷ درصد مربوط به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

محمدعلی آخوندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دهه فجر امسال ۱۱۵ پروژه با اعتبار بیش از ۳ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان در شهرستان خوسف افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

وی گفت: از این تعداد ۹۸ پروژه با اعتبار بیش از ۲ هزار و ۶۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۱۷ پروژه نیز آغاز می‌شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: این شهرستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و طی سال‌های اخیر مورد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی گفت: بعد از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه چدن، نیروگاه خورشیدی و بتن آماده اکنون در زمینه کنسانتره و فولاد، سرمایه‌گذاران خارجی در شهرستان خوسف ورود پیدا کرده‌اند.

آخوندی از افزایش چشمگیر تعداد پروژه‌های قابل افتتاح در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: دهه فجر سال گذشته ۱۱۱ پروژه با اعتبار بیش از ۶۶۰ میلیارد ریال در این شهرستان افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که کمتر از ۲ درصد اعتبار پروژه‌های سال جاری است.

وی علت اصلی افزایش اعتبار پروژه‌های دهه فجر امسال را به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان با همکاری و هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت های موجود در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران اقدام کرده‌اند.

فرماندار خوسف از آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره آهن با سرمایه‌گذاری از کشور چین و سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلار برای احداث کارخانه و پنج میلیون دلار سرمایه در گردش خبر داد و افزود: میزان اشتغال این کارخانه ۸۰ نفر است.

وی اظهار داشت: فاز اول دومین کارخانه فرآوری معدن طلا در شهرستان خوسف نیز با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد ریال در منطقه شادان با هدف استحصال ۳۰۰ کیلوگرم طلا در سال آماده افتتاح و اشتغال این کارخانه در این فاز ۲۲۰ نفر است.

آخوندی گفت: گازرسانی به ۲۶ روستا و ۲۶ واحد صنعتی افتتاح و عملیات اجرای خط تقویتی گاز خوسف به ماژان نیز اجرایی خواهد شد که در مجموع اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها بالغ بر هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه بزرگترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور در منطقه آرک با اعتبار هزار میلیارد ریال آماده بهره‌برداری رسمی است افزود: میزان اشتغال این کشتارگاه صنعتی بیش از ۲۳۰ نفر است.

فرماندار خوسف گفت: مرکز خدمات جامع سلامت روستایی خور نیز با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال افتتاح می‌شود که به ۲۱ روستا با ۵۵۰ خانوار خدمات‌رسانی می‌کند.

وی اظهار داشت: هشت واحد گلخانه با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح و بهره‌وری آبیاری و تولید محصول خارج از فصل نیز آماده افتتاح است که برای ۲۴ نفر شغل ایجاد می‌شود.

آخوندی آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کاشی ساختمانی کفی پرسلانی را از دیگر برنامه‌های دهه فجر در شهرستان خوسف عنوان کرد و گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و رویکرد صادرات احداث می‌شود.

وی افزود: این کارخانه طی ۲ سال به بهره‌برداری خواهد رسید و میزان اشتغال آن بیش از ۲۵۰ نفر خواهد بود.

همزمان با دهه فجر امسال افتتاح یا کلنگ‌زنی هزار و ۵۲۲ پروژه مختلف با اعتبار و سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره مس و مس کاتد در سربیشه

عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره مس و مس کاتد با حضور استاندار خراسان جنوبی در سومین روز از دهه فجر آغاز شد.

 این طرح همزمان با سومین روز دهه فجر و در معدن کوه خیری واقع درآغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره مس و مس کاتد در سربیشه شهرستان سربیشه آغاز  شد.

بخش خصوصی-شرکت زمین کاوان زمان- این واحد تولیدی را با زیربنای مسقف ۵هزار مترمربع در زمینی به متراژ ۳۰ هزار مترمربع احداث می‌کند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، این واحد تولیدی که امروز عملیات اجرایی خود را آغاز کرد در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد تا زمینه اشتغال ۴۷ نفر را فراهم آورد.

انواع سیم کابل و مبدل‌های مسی، انواع مبدل‌های حرارتی و مصنوعات مسی از جمله تولیدات این کارخانه خواهد بود.

احداث این واحد تولیدی ۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را به همراه دارد.

 

 

 

 

 

با حضور استاندار

بهره برداری ۱۴ طرح بخش کشاورزی در شهرستان سربیشه

۱۴ طرح بخش کشاورزی با حضور استاندار خراسان جنوبی در سومین روز از دهه فجر در شهرستان سربیشه به بهره برداری رسید.

 این طرح‌ها با اعتبار ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال به صورت همزمان در محلبهره برداری ۱۴ طرح بخش کشاورزی در شهرستان سربیشه اجرای طرح سیستم آبیاری کم فشار چاه شهید شهپر افتتاح شدند.

تعداد ۳ هزار و ۶۹۸ نفر در قالب هزار و ۱۶ خانواده ساکن در ۵۰ روستا از مواهب این طرح‌ها برخوردار شدند.

این طرح ها، ضمن ایجاد ۱۷ فرصت شغلی، تثبیت اشتغال برای ۲۸۱ نفر را به همراه دارند.

مجموع طرح‌هایی که امروز و به صورت متمرکز به بهره برداری رسیدند، شامل ۲ طرح احیا و مرمت قنوات، ۴ طرح سیستم آبیاری کم فشار و پرفشار، یک واحد دامداری گاو شیری، یک واحد بارگاه بهداشتی زرشک، ۵ طرح بهسازی چاه و آبرسانی و یک طرح آبخیزداری و آبخوان داری هستند.

طرح سیستم آبیاری کم فشار چاه شهید شهپر نیز که با اعتبار ۶ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ریال افتتاح شد، ۱۶ خانوار را تحت پوشش دارد و سالانه ۸۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را رقم خواهد زد.

 

 

 

 

با حضور استاندار خراسان جنوبی؛

۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه به‌طور همزمان در سومین روز دهه فجر با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا طرح سامانه آبیاری کم‌فشار چاه شهید شهپر به نمایندگی از ۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه روز پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه در آیین افتتاح طرح‌های کشاورزی این شهرستان گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است.

محمدرضا زرگری افزود: سه هزار و ۶۹۸ نفر در قالب هزار و ۱۶ خانواده ساکن در ۵۰ روستای شهرستان سربیشه از مزایای این طرح‌ها برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: این طرح‌ها زمینه ایجاد اشتغال مستقیم ۱۷ نفر و تثبیت اشتغال برای ۲۸۱ نفر را به همراه دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اظهار داشت: طرح‌هایی که امروز متمرکز به بهره‌برداری رسید شامل ۲ طرح احیا و مرمت قنوات، چهار طرح آبیاری کم‌فشار و پرفشار، یک واحد دامداری گاو شیری، یک واحد بارگاه بهداشتی زرشک، پنج طرح بهسازی چاه و آبرسانی و یک طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی درباره طرح سامانه آبیاری کم‌فشار چاه شهید شهپر گفت: برای اجرای این طرح ۶ میلیارد و ۱۴۲ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

زرگری افزود: با افتتاح این طرح که ۱۶ خانوار را زیر پوشش دارد سالانه ۸۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی در سومین روز دهه فجر به شهرستان مرزی سربیشه سفر کرد.

جواد قناعت در حاشیه مراسم افتتاح طرح آبرسانی کم‌فشار چاه شهید شهپر ضمن خداقوت به کشاورزان منطقه، درخواست‌ها و مشکلات آنان را شنید.

 

ساخت کارخانه کنسانتره مس در سربیشه آغاز شد

ساخت کارخانه کنسانتره مس در سربیشه آغاز شد

 همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره مس و مس کاتد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان سربیشه آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی که روز پنجشنبه برای افتتاح طرح‌های عمرانی دهه فجر به شهرستان مرزی سربیشه رفته است، در آیین کلنگ‌زنی طرح احداث واحد فرآوری کانسنگ مس معدن کوه خیری حضور یافت.

بخش خصوصی برای اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری ۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع با زیربنای پنج هزار متر مربع در نظر گرفته است.

مدت زمان اجرای این طرح صنایع معدنی در شهرستان سربیشه ۲ سال پیش‌بینی شده است که برای ۴۷ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.

ظرفیت تولید سالانه این واحد تولیدی پس از بهره‌برداری ۸۴۰ تن مس کاتد است که برای تولیدات انواع سیم و کابل و هادی‌ مسی، انواع مبدل‌های حرارتی و مصنوعات مسی کاربرد دارد.

همچنین امروز ۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه به‌طور همزمان با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 

معدن منیزیت در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

معدن منیزیت در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – معدن منیزیت با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۷ هزار تن در سومین روز دهه فجر با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا جواد قناعت روز پنجشنبه در ادامه سفر به سربیشه با همراهی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در مراسم آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن منیزیت سپیدان در روستای بیمرز بخش مود حضور یافت.

ظرفیت استخراج سالانه منیزیت در این معدن ۷ هزار و ۸۴۰ تن است که با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی بخش خصوصی وارد مرحله بهره‌برداری شد.

منیزیت خام استخراج شده از این معدن در تهیه فرآورده‌های شیمیایی، اکسید منیزیم، فلز منیزیم، کود شیمیایی، ابریشم مصنوعی و صنایع کاغذسازی کاربرد دارد.

اشتغالزایی برای هفت نفر در این مرحله از مزایای افتتاح این واحد معدنی است.

همچنین امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان مرزی سربیشه بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۱۴۱ پروژه گازرسانی با مجموع اعتبار ۹۰ میلیارد تومان آغاز شد.

مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های گازرسانی به‌صورت متمرکز در روستای جنت آباد گلندر سربیشه برگزار شد و پروژه‌های گازرسانی به ۴۰ روستا با ۲۶۸ خانوار، ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی، واحدهای مسکن محرومان با ۳۹۸ خانوار و مسکن ملی با ۲۸ خانوار به بهره‌برداری رسید.

عملیات گازرسانی به ۱۰ روستا با ۴۷۵ نفر، چهار واحد تولیدی و صنعتی، پنج پاسگاه و سه برجک مرزی و یک بازارچه مرزی نیز آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی که روز پنجشنبه برای افتتاح طرح‌های عمرانی دهه فجر به سربیشه رفته است، در آیین کلنگ‌زنی طرح احداث واحد فرآوری کانسنگ مس معدن کوه خیری نیز حضور یافت و ۱۴ طرح بخش کشاورزی شهرستان سربیشه به‌طور همزمان با حضور جواد قناعت در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

خانواده شهدا و ایثارگران اسناد و مفاخر انقلاب هستند/۲-۳

خانواده شهدا و ایثارگران اسناد و مفاخر انقلاب هستند

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران اسناد و مفاخر انقلاب هستند و هرچه داریم به برکت آنان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در دیدار جمعی از خانواده معظم شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی ضمن تبریک دهه فجر و ولادت امام محمد باقر (ع) گفت: عمر انسان ارزش زیادی دارد و انسان باید از آن به‌درستی بهره‌برداری کند.

وی با بیان اینکه اگر عمر انسان همراه با وزر و وبال باشد چه می‌توان کرد؟ افزود: کاربرد عمر این است که قابل معامله است، انسان باید از فرصت عمر خود بهترین استفاده را ببرد و ارزش‌های معنوی را کسب کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشتَری مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ» گفت: خود خدای متعال که نعمت عمر را به انسان داده، خریدار عمر است.

وی اظهار داشت: خدا با شما معامله کرده و سود در این معامله است نه در خود عمر؛ عمر تضییع شده ارزشی ندارد اما اگر انسان عمر خود را هوشیارانه معامله کند نرخ عمرش تا حدی بالا می‌رود که در هیچ قالبی نمی‌گنجد مانند خون امام حسین  (ع) که با هیچ چیز قابل محاسبه و معامله نیست جز با یک چیز که آن قیمت را خدا تضمین می‌کند و خون‌بها می‌شود؛ این چیزی نیست که با اعداد و ارقام مشخص شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: ارزش عمر به این بستگی دارد که ما عمر را به چه بفروشیم، خود عمر که ارزش خاصی ندارد اما معامله با عمر شاخصه قیمت آن است لذا برخی افراد عمر خود را به گناه و ظلم می‌فروشند و افرادی هم وجود دارند که عمر خود را به خدا می‌فروشند.

وی گفت: همه افرادی که با خدا معامله کردند و در راه خدا به به شهادت رسیدند یا حتی افرادی که نیت خدایی کرده‌اند اما شرایط شهادت برایشان پیش نیامده است و آرمان و راه شهدا را ادامه می‌دهند، برنده هستند.

امام جمعه بیرجند افزود: خوش به حال افرادی که خود و خانواده‌هایشان با وعده‌های الهی و توفیقی که نصیب آنها شده در تغییر شرایط آخرالزمانی برای ظهور حضرت مهدی (عج) این همه سختی‌ها را تحمل کردند و دشمن را به پا درآوردند که این توفیق و افتخار بسیار بزرگی است.

وی گفت: آثار انقلاب اسلامی بعدها ظاهر خواهد شد و دشمن تا این مرحله به تعبیر خودش همه گزینه‌ها را روی میز گذاشته و مدام آیه یاس خوانده و برای ما زمان‌بندی کرده که انقلاب از بین می‌رود، انواع فتنه‌ها و تهاجم‌ها را علیه کشور ما طراحی و اجرا کرده است اما در نهایت همه آن خواب و خیال به نفع آنها تعبیر نشد، انقلاب اسلامی ایران ماندنی است و آنها رفتنی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: این انقلاب باید مظلومان عالم را نجات دهد و موکول می‌شود به میزان انجام وظیفه‌ای که ما داریم، انقلاب اسلامی ظلم‌هایی که استکبار امروز در جهان انجام می‌دهد را از بین خواهد برد و همه این رستگاری‌ها به برکت خون شهدا و صبر خانواده‌های آنها و تحمل رنج آزادگان و جانبازان است لذا این مساله‌ای نیست که با اعداد و ارقام قابل بیان باشد، مقام عند ربهم است و با قلم گزارش نمی‌شود.

وی گفت: هرچه داریم به برکت خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران است و امیدواریم که برای نجات نوع بشر از ظلم استکباری در طبقه اخلاص باشد و اینجاست که ارزش عمر و حیات مشخص می‌شود.

همزمان با سومین روز دهه فجر که “انقلاب اسلامی، جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت” نامگذاری شده است، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار کردند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*