گزارش / رکورد سرمای ایران در «گینس»/ چه سالی در ایران ۸ متر برف بارید؟

 

چرا هزینه هوس‌های فوتبالی زنوزی را از جیب قشر ضعیف پرداخت می‌کنید؟

خرید ۵۰۰ میلیاردی تیم تراکتور از پول سهام عدالت با دستور وزیر صنعت!

وزیر صمت خرید باشگاه تراکتور توسط شرکت ملی مس را تایید کرده و قرار است ۵۰۰ میلیارد به زنوزی پرداخت شود، اما این پول از جیب دارندگان سهام عدالت یعنی مردم پرداخت می‌شود. چرا باید هزینه هوس‌های فوتبالی او را مردم بدهند؟

فوتبال و اقتصاد ایران به جای خصوصی سازی در مسیر معکوس یعنی دولتی سازی است!

به گزارش تابناک ورزشی؛ وزیر صمت در آخرین جلسه اش با مسئولان شرکت ملی صنایع مس ایران، دستور به خرید این باشگاه و تقبل تمامی بدهی‌های این تیم تبریزی داد. جزئیات خبر می‌گوید، قرار است ۵۰۰ میلیارد بابت خرید امتیاز تیم تراکتور به زنوزی پرداخت و بدهی‌های نجومی این تیم را هم شرکت مس متقبل شود!

بدهی‌های چند صد میلیاردی که با خرید مربیان ناموفق خارجی و عقد قرارداد دلاری با بازیکنان پا به سن گذاشته تیم ملی نظیر شجاعی و دژاگه، سر به فلک کشیده است. بازیکنان خارجی که بدون انجام حتی یک دقیقه بازی، صد‌ها هزار دلار طلبکار شدند و دلالانی که هرچقدر توانستند سر زنوزی کلاه گذاشتند!

حاصل آن همه ولخرجی و بریزبپاش فقط یک جام حذفی بود و بس. تراکتور با مالک سابقا متمولش در سراب و خواب حرفه‌ای شدن و ترکیب کهکشانی، اکنون به کویر نابودی رسیده و چون به پایان خط رسیده است، بار دیگر به آغوش مالک دولتی و حکومتی باز می‌گردد.

قرار است باشگاه تراکتورسازی در هفته‌های آینده با حضور در کمیته انتقالی به هیات فوتبال آذربایجان شرقی واگذار شود، اما حالا با ورود وزیر صمت دولت ابراهیم رئیسی، قرار شده شرکت ملی مس ایران مسئولیت این تیم را قبول کند. به نوشته باشگاه خبرنگاران، منابع آگاه اعلام کردند که قیمت پیشنهادی وزیر صمت به زنوزی برای خرید تیم تراکتورسازی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و همچنین قرار است شرکت ملی مس ایران، تمامی بدهی‌های باشگاه در محاکم داخلی و خارجی را قبول کند.

وزیر صمت در حالی پیشنهاد به خرید تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در جلسه با مسئولان شرکت ملی مس داده، که سهامدار اصلی این شرکت سهام عدالت است؛ همان سهامی که قرار بود به قشر ضعیف توانایی ببخشد و کمک حال آن‌ها شود و البته طعم شرین عدالت در نظام اسلامی را به آنها بچشاند.

حالا چرا باید پول بازیکنان و مربیان اغلب مفت‌خور و بی مصرف خارجی از جیب همان مردم پرداخت شود؟ وزارت صمت چه نیازی به تیمداری در فوتبال دارد که با وجود تیم‌هایی نظیر ذوب‌آهن، پیکان، سایپا، فولاد خوزستان، سپاهان و ده‌ها تیم دیگر باز هم برای خرید تیم حریص است؟

چه کسانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت آدرس غلط داده‌اند؟

گفتنی است، تیم فوتبال تراکتورسازی توسط زنوزی با رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان خریداری شده بود. همچنین قابل توجه است که بنا به گفته فرهاد صداقت، مدیر تیم فوتبال تراکتور، این تیم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی داخلی و خارجی دارد!

 

 

 

یادداشت

مرکز آمار ایران در زمین چه کسی بازی می‌کند؟!

 کامران معصومی

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در یادداشتی با انتقاد از شیوه ارزیابی مرکز آمار نوشت: خوب است مرکز آمار ایران درباره نحوه طراحی پرسشنامه و ابعاد آماری گزارش خود پیرامون صنعت لوازم خانگی شفاف‌سازی کند.

 اخیرا گزارشی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که حول محور رضایت از محصولات داخلی صنعت لوازم خانگی، سعی داشت به سنجش افکار خریداران انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، تلویزیون و سایر اقلام مشابه بپردازد. این نظرسنجی اما با خطاهای بزرگی توام شده است. مهمترین خطای این برآورد که مرکز آمار ایران مطالعه آن را به سیاستگذاران صنعتی پیشنهاد کرده این است که نظر فروشندگان درباره لوازم خانگی ایرانی و خارجی را به عموم مردم تعمیم داده است.

برای نمونه در یکی از سوالات مهم این گزارش به «دلایل عدم توجه مشتریان داخلی به لوازم خانگی ایرانی» از نگاه فروشندگان اشاره شده که نکته عجیبی است. لازم است این سوال را به روشنی مرکز آمار ایران پاسخ دهد که از کی و برای مبنای کدام روش علمی، نظر خریداران خرد را از فروشندگان عمده می‌پرسند؟ از آنجا که واردات و قاچاق محصولات لوازم خانگی سود بالایی برای بسیاری از فروشندگان دارد، طبیعتا ممکن است به واسطه این تعارض منافع و سهولت کار با شرکت‌های خارجی، نقد عملکرد صنایع داخلی لوازم خانگی دور از ذهن نیست. از آنجا تولیدکنندگان خارجی و واردکنندگان کمتر با مسائلی نظیر قیمت‌گذاری یا مصائب تنظیم بازار روبرو هستند، برای فروشندگان لوازم خانگی خوشایندتر است که شرکت‌های خارجی دوباره به کشور بازگردند و واردات نیز آزاد شود. بنابراین، استناد به این قبیل از افراد که ذی‌نفع بازگشت محصولات خارجی هستند، دور از متدولوژی علمی افکارسنجی و خارج از دایره انصاف است.
تولیدکنندگان داخلی که با مصائب تحریم و مشکلات ناشی از تامین ماشین‌‍‌آلات، مواد اولیه و تجهیزات تولید روبرو هستند، به دلیل خطای نظری قیمت‌گذاری دستوری که هر روز در دولت سیزدهم ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد (یکی از آنها گنجاندن محصولات لوازم خانگی اصلی هم‌ردیف نوشابه و پودرشوینده برای درج قیمت تولیدکننده است)، برای همکاری و معامله گزینه‌های جذابی نیستند. بنابراین طبیعی است که برای فروشنده داخلی همکاری با تولیدکننده ایرانی و حضور در شبکه فروش او سخت و زجرآور باشد و سود پایین‌تری نیز به همراه داشته باشد. نکته‌ای که از قضا در سوال «چرایی عدم عرضه لوازم خانگی ایرانی در فروشگاه‌ها» بازتاب یافته و فروشنده علنا از سود بالاتر فروش کالای خارجی گفته است.
البته این پرسشنامه انواع و اقسامی از خطاهای آماری نظیر ابعاد ۱۰۱ درصدی «دلایل ضعف در کیفیت لوازم خانگی ایرانی از نگاه فروشندگان» یا دلایل باکیفیت‌تر بودن لوازم خانگی خارجی که نه ابعاد ریاضی به سامانی دارد و نه می‌توان به آن با توجه به ترجیحات فروشندگان و سودآوری بیشتر کالاهای خارجی  هم دارد. مواردی که لزوم تشکیک در صحت و سقم ارقام و آمار این سازمان دولتی را بیشتر می‌کند.
این نظرسنجی می‌تواند از یک جنبه بسیار مهم دیگر هم محل پرسش‌های اساسی باشد. مثلا اینکه چگونه ممکن است بعد از هشت سال یک طرح آمارگیری که در فضای دیگری تهیه شده، از کشو بیرون آمده و منتشر شود و حتی نتایج آن با هدف تغییر در سیاستگذاری‌ها به دولتمردان پیشنهاد شود؟
در شرایطی که وضعیت امروز اقتصاد ایران و صنعت لوازم خانگی چه از نظر ترندهای تکنولوژی و چه از نظر سطوح پرداخت و ابعاد رفاهی خانوارها با دوره قبلی قابل مقایسه نیست، انتشار این گزارش چه هدفی را مدنظر دارد؟ به نظر می‌رسد می‌توان ادعا کرد اگر در چنین اقدامی شائبه مالی جهت تخفیف جایگاه صنایع داخلی وجود نداشته باشد، دست کم این سازمان در همراهی با سیاست‌های کلان کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور صادر شده، دچار خطاست؟
دیگر اینکه در شرایطی که صنعت لوازم خانگی، به عنوان تنها صنعت کشور که امروزه همچنان با نرخ‌های رشد بالاتر از هشت درصد به کار ادامه می‌دهد، چنین گزارشی جز اینکه نشانی از نادیده گرفتن ظرفیت‌های ملی باشد، چه دستاوردی در پی دارد؟ خوب است بانیان این گزارش و سازمان آمار ایران پاسخ دهند اگر کیفیت تولیدات صنعت لوازم خانگی ایران تا این اندازه نازل است، چگونه ممکن است که بازار همه تولیدات این بخش را که حدود دو برابر سال ۱۳۹۵ است، جذب کند؟
بله. نادیده گرفتن دستاورد تولیدکنندگان داخلی تنها به این بهانه که در ۶ماهه اخیر فرمانی برای حمایت از تولید آنها صادر شده، طبیعی است. طبیعتا فروش شش میلیون دستگاه انواع ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال و فریز، کولر آبی و تلویزیون در شرایط تحریم توسط برندهای بومی به کام بسیاری از دلالان لوازم خانگی کره‌ای و مافیای واردات خوشایند نیست. به همین دلیل نیز باید هرآنچه بد است را از کیفیت نازل و طراحی زشت تا قطعات بد و دوام اندک را به آنها نسبت داد؛ حتی اگر خریداران انواع محصولات قاچاقی برندهای ال‌جی، زیرووات، کندی، سامسونگ، ایندزیت، بوش، کورال و … دادشان از کیفیت نازل و نبود خدمات به آسمان رفته باشد و دو بازیگر کره‌ای در مقاطع مختلف بدون هیچ تعهدی به خریداران، عرضه محصول و ارائه خدمات به بازار ایران را قطع کرده باشند!

 

 

دردسر طلسم قلابی زن رمال

پسر عاشق‌پیشه که برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش به زن رمالی مراجعه کرده بود، وقتی متوجه شد طلسم زن رمال کارساز نشد، تصمیم گرفت او را به پلیس لو بدهد اما همین موضوع دردسر بزرگی برایش ایجاد کرد.
به گزارش «ایران»، چند روز قبل پسر جوانی به همراه مادرش به دادسرا رفت و از دو پسر به اتهام آزار و اخاذی شکایت کرد.
پسر جوان در تحقیقات گفت: مدتی قبل در فضای مجازی با دختری به نام آرزو آشنا و به او علاقه‌مند شدم اما بعد از مدتی متوجه شدم به خاطر ازدواج با یک پسر پولدار می‌خواهد با من قطع رابطه کند. وقتی خودش این موضوع را به من گفت اوایل باور نمی‌کردم اما در تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم درست گفته و خواستگار پولداری دارد.
او ادامه داد: از این موضوع خیلی ناراحت بودم تا اینکه یکی از دوستانم گفت مادر یکی از دوستانش در کار رمالی و بخت گشایی است و می‌تواند به من کمک کند تا به دختر مورد علاقه‌ام برسم.
سرقت طلاهای مادر
پسر جوان گفت: با شنیدن این حرف خیلی خوشحال شدم چون حاضر بودم برای به دست آوردن آرزو دست به هرکاری بزنم به همین خاطر به سراغ زن رمال رفتم. برای او درد دل کردم و گفتم قصد ازدواج دارم اما هر دختری را که انتخاب می‌کنم به نتیجه نمی‌رسم الان هم طاقت از دست دادن آرزو را ندارم. زن رمال گفت مرا طلسم کرده‌اند و او می‌تواند این طلسم را باطل کند. اما هزینه باطل کردن طلسم، حدود ۱۰ میلیون تومان بود و من به ناچار دستبند طلای مادرم را سرقت کردم و فروختم و پولش را به زن رمال دادم.
شاکی ادامه داد: هر کاری که زن رمال گفته بود انجام دادم اما فایده‌ای نداشت و بالاخره هم آرزو مدتی بعد ازدواج کرد. من که خیلی عصبانی بودم و از طرفی دستبند مادرم را پنهانی فروخته بودم به سراغ دوستم رفتم و گفتم این طلسم کارساز نبود و پولم را می‌خواهم. اما زن رمال پول مرا نداد و من هم شکایت کردم و او را به پلیس لو دادم. با دستگیری زن رمال، دو پسر او با تهدید چاقو یک روز به سراغم آمدند و مرا به زور سوار خودروشان کردند. آنها مرا به اطراف تهران بردند و از من فیلم سیاه تهیه کرده و با چاقو پاهایم را به اصطلاح خط انداختند بعد از من خواستند که صدای حیوانات را دربیاورم، کلی تحقیرم کردند و فیلم گرفتند بعد هم مرا رها کردند، اما این ماجرا تمامی نداشت، چرا که مدام مرا تهدید می‌کردند اگر به آنها پول ندهم، فیلم‌هایی را که از من تهیه کرده بودند منتشر می‌کنند. من هم به ناچار باز به سراغ طلاهای مادرم می‌رفتم و آنها را پنهانی برداشته و می‌فروختم و به این دو برادر می‌دادم. تا اینکه مادرم متوجه سرقت طلاهایش شد. او فکر می‌کرد یکی از زن‌های فامیل طلاهایش را سرقت کرده می‌خواست از او شکایت کند اما من دیگر سکوتم را شکستم و راز این ماجرا را برای مادرم برملا کردم.
با شکایت پسر جوان، دو برادر تبهکار بازداشت شدند. دو پسر جوان ابتدا منکر ماجرا بودند اما زمانی که فیلم‌های سیاه در گوشی تلفن همراه شان پیدا شد لب به اعتراف گشودند.
یکی از آنها گفت: وقتی این پسر مادرمان را لو داد و او را به زندان انداخت با این کارش آبروی ما را برد و ما هم تصمیم گرفتیم که انتقام بگیریم.
با اعتراف دو پسر جوان به دستور بازپرس جنایی آنها در اختیار پلیس قرار گرفته و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 

دستور رئیسی برای تشکیل کارگروه تدوین قانون جدید پرداخت حقوق

رییس‌جمهور: نظام پرداخت حقوق فوری اصلاح شود

 رییس‌جمهور با بیان اینکه نظام پرداخت حقوق باید فوری و بر مبنای عدالت اصلاح شود، تأکید کرد: لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه، قانون جدید، واحد و عادلانه‌ای برای پرداخت حقوق تدوین کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز هیأت دولت با اشاره به تحسین رهبر معظم انقلاب از خصیصه و شعار مردمی بودن دولت سیزدهم در دیدار ۱۹ دی مردم قم، گفت: همه کارگزاران دولت باید سعی کنند این خصیصه را ادامه داده و به وجه احسن تکمیل کرده و تعالی بخشند.

رییس دولت سیزدهم از اعضای دولت خواست که علاوه بر جلساتی که با مدیران و کارکنان زیرمجموعه خود برگزار می‌کنند، با ارباب رجوع و مراجعه‌کنندگان هم ارتباط و دیدار داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی از همه کارگزاران دولت خواست تا مردم را به عنوان ناظرانی امین بشناسند و اظهار داشت: اگر گزارشی از سوی مردم به شما رسید، حتماً به‌طور دقیق بررسی کنید و اگر صحیح بود، به آن رسیدگی کنید.

رییس‌جمهور همچنین از اعضا و کارگزاران دولت خواست تا با نخبگان و صاحب‌نظران مرتبط با حوزه کاری خود، حتی کسانی که با سلیقه دولت مخالفت دارند، در ارتباط مستمر باشند و تصریح کرد: نباید هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی از ارتباط با جامعه نخبگانی مرتبط با حوزه مدیریت خود غفلت کنند و باید به شکل مستمر با صاحب‌نظران عرصه کاری خود جلسات گفتگو و مشورت داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید کرد و گفت: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز اجرا می‌شود، غلبه چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق است که باید در چارچوب یک نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه اصلاح شود.

رییس دولت مردمی بر همین اساس تأکید کرد: لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه قانون جدید، واحد و عادلانه‌ای برای پرداخت حقوق تدوین کند و این قانون پس از تصویب در مجلس تمام قوانین و مقررات متعدد فعلی در پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های مختلف را ملغی اعلام کند.

رییس‌جمهور خطاب به مسئولان ذیربط با تأکید بر اینکه به هیچ وجه اجازه ندهید قیمت کالایی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: دستگاه‌های مختلف هر امکاناتی اعم از نیرو و اختیارات که نیاز دارند اعلام کنند و در مقابل مکلف هستند که به‌طور قاطع مانع هرگونه افزایش قیمت شوند.

آیت‌الله رئیسی متذکر شد: متأسفانه جریان‌هایی به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در مردم هستند و دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید تلاش کنند با گزارش و ارائه اخبار آنچه انجام شده و نه آنچه قرار است انجام شود، مردم را نسبت به آینده کشور امیدوارتر کنند.

 

 

 

۱۸۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای مطرح کردند

برخورد با سوء استفاده از فضای مجازی را معطل تصویب قانون «حمایت از کاربران» نکنید

۱۸۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از قوه مجریه و قضائیه خواستند که با «سوءاستفاده از امکانات فضای مجازی» و «لجام گسیختگی رسانه‌های اجتماعی» برخورد کنند و منتظر قانون «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» نباشند.

به گزارش ایسنا، علی کریمی فیروزجائی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه ۱۸۰ نماینده مجلس در مورد برخورد با لجام گسیختگی فضای مجازی را قرائت کرد.

 

 

مردانی که از پول متنفرند!

کار هر روزشان را با فشار و استرس بالا شروع می‌کنند و مجبورند بارها و بارها جعبه‌های ۱۰ کیلویی را در نقطه‌های مختلف شهر حمل کنند. ترس از تامین امنیتی جانی، هر روزشان را درگیر می‌کند و سرب حاصل از شمارش پول بلای جانشان شده است.

کارشان حمل پول دستگاه‌های خودپرداز است. هر روز با بخش زیادی پول در مقابل چشمان بسیاری از مردم از بانک‌ها خارج می‌شوند و جعبه‌های پول را تا پایان ساعت کاری با خود حمل می‌کنند. می‌گویند حجم کارشان زیاد است و آسیب‌های بدنی بسیاری برای جابه‌جایی جعبه‌های پول متحمل می‌شوند؛ از دردهای عضلانی گرفته تا ضایعات نخاعی، زانو و کمردرد. سخت‌ترین بخش کارشان مربوط به بارگیری و رساندن جعبه‌های پول به محل مورد نظر است. با اینکه دو نیروی یگان ویژه همراهی‌شان می‌کنند اما هر روز نگران جانشان هستند.

یکی از آنان تجربه ناخوشایندی دارد و یک بار با تله در یکی از محله‌های تهران روبه‌رو شده که با پادرمیانی نیروهای انتظامی ختم به خیر شده است. با این حال معتقد است ریسک سرقت در تهران پایین آمده چرا که همه خیابان‌ها به دوربین مداربسته مجهز است و به همین دلیل کمتر کسی اقدام به حمله یا دزدی از ماشین‌های حمل پول می‌کند. از طرفی مبلغ دندان‌گیری هم نصیب دزدان نمی‌شود زیرا پولی که حمل می‌کنند چندان چشمگیر نیست. کارمند یکی از بانک‌های دولتی است و می‌گوید: «یادم میاد یه بار ماشین یکی از تیم‌های حمل پولو دزدیدن. دیگه از مابقی اتفاقاتش خبر ندارم اما کسی صدمه ندید.»

سراغ یکی از کارمندان بانک خصوصی هم می‌روم. از رقمی که هر روزه جابجا می‌کند اطلاعی ندارد چراکه بسته‌های حمل پول طبق یک برنامه و مسیر نامشخص به آنان واگذار می‌شود. به عبارتی جوانب امنیتی در کارشان رعایت می‌شود تا ریسک پیش‌فرض‌ها برای انجام هر نوع کاری پایین بیاید.

برخی از آنان در بخش‌های مختلف بانک مشغول بوده‌اند و به مرور زمان به بخش‌های دیگر از جمله حمل پول منتقل شده‌اند. شرط ادامه فعالیتشان، حُسن انجام کار، مسئولیت‌پذیری، امانت و صداقت بوده است چرا که هر کارمند باید مسئولیت کمبود یا کسری وجه نقد را هم به عهده بگیرد.

بارها پیش آمده که کارمندان با کسری پول روبرو و مجبور شده‌اند این کسری را از جیب خودشان جبران کنند. کسری پول می‌تواند عوامل متفاوتی داشته باشد؛ از خطای سیستمی گرفته تا خطای انسانی.

همه‌شان از حجم کاری زیاد و حقوق‌های کم گلایه دارند و معتقدند آسیب‌های کارشان بسیار زیاد است. یکی از آنان به دلیل آنکه در معرض سُرب پول بوده دچار غلظت خون و عارضه قلبی شده و یک سالی می‌شود که تحت مراقبت‌های پزشکی است. کارمند دیگری زمانی که برای عمل چشم به پزشک مراجعه کرده متوجه شده داخل چشم‌هایش پر از مواد شیمیایی خطرناک است و دلیل آن را کار در فضای آلوده و قرار داشتن در معرض آلودگی‌های محیطی شمارش پول عنوان کرده‌اند. به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاری‌شان را آلودگی محیط کاری می‌دانند. جدا از آلودگی‌های سُرب پول، مجبورند هر روز در معرض آلودگی هوا هم باشند که این موضوع سلامتی‌شان را بیشتر تهدید می‌کند.

«بعد از ۱۳ سال سابقه کار، ماهی حدودا ۸ تومن می‌گیرم. همین حقوق هم هر ماه تغییر می‌کنه. مثلا ماه پیش سه میلیون و نیم گرفتم که همکارام مسخره‌م می‌کردن و می‌گفتن حقوق کارگر بیشتر از توئه. خب من قسط وام هم دارم و هر ماه چهار میلیون تومنی از حقوقم کم میشه.» این صحبت‌های یکی از ماموران حمل پول است که برای یکی از بانک‌های خصوصی کار می‌کند.

معمولاً هر بار که یک دستگاه را شارژ می‌کنند، تا سه روز پول دارد اما آنان مجبورند قبل از پایان سه روز برای سرکشی به دستگاه‌ها مراجعه کنند. هر تیم دو نفره در هشت ساعت کاری معمولاً بین ۱۰ تا ۱۲ دستگاه را بررسی می‌کنند. دو نیروی یگان ویژه با اسلحه جنگی و شهری هم آنان را ساپورت می‌کنند. بسیاری از آنان به دلیل نیاز مالی، این کار را انتخاب کرده‌اند و ترجیح می‌دادند به جای آنکه برای کسی کار کنند، شغل خودشان را می‌داشتند چرا که حمل پول کار لِول‌بالایی نیست اما در عین حال محترم است: «همه پول دوست دارن ولی ما از دیدن پول حالمون به هم میخوره. نه اینکه وضعمون خوب باشه ولی پول واسه ماها یعنی بار سنگین، استرس، کمردرد، دست‌درد، گردن‌درد، حتی احتمال کشته‌شدن. درآمدمون کمه ولی از خود پول، از اسکناس، از این کاغذه متنفریم.»

برخی از آنان کارشان را به صورت تجربی شروع کرده‌اند و بانک‌هایی که در آن کار می‌کنند برای آنکه سطح خطا در کار را پایین بیاورند، دوره‌های تخصصی کار با خودپرداز را برایشان برگزار کرده‌اند.

حتی تحریم‌ها کار آنان را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است زیرا تامین قطعات تعمیری دستگاه‌های خودپرداز با مشکلاتی روبه‌رو شده و به سیستم خدمات‌دهی بانک‌ها آسیب وارد کرده است. در حال حاضر هم از قطعات خریداری‌شده دوره‌های قبل در انبارها استفاده می‌شود. به گفته یکی از ماموران، بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز قبلاً متعلق به کشور آلمان بودند اما حالا عموما چینی‌اند.

کارِ حمل پول بانک‌ها توسط چند تیم مختلف انجام می‌شود که هر کدام مسئولیت یک کار را به عهده دارند. یک تیم پول‌ها را شمارش می‌کند، تیم دیگر بحث عملیات پول‌گذاری را انجام می‌دهد و گروهی دیگر پول‌رسان هستند که معمولاً پول‌های پلمب‌شده را تحویل می‌گیرند و روی دستگاه‌های خودپرداز نصب می‌کنند و در نهایت پول باقی‌مانده در دستگاه‌ها را به محل کارشان برمی‌گردانند، می‌شمرند و بعد از ثبت در سند تحویل می‌دهند.

 

 

 

 

 

اشتغال‌زایی یک میلیون تومانی تنها روی کاغذ ممکن است/ هر کاری، کار نیست

اشتغال‌زایی یک میلیون تومانی تنها روی کاغذ ممکن است/ هر کاری، کار نیست

وزیر کار ایران معتقد است که با یک میلیون تومان می‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد اما کارشناسان روابط کار معتقدند که چنین موضوعی به هیچ وجه ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال اقتصادی (جویای شغل) به دست می‌آید نه از نسبت بیکاران به کل جمعیت کشور. نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۶ درصد به برآورد شده است، این نرخ در بهار ۸.۸ درصد به ثبت رسیده بوده است. بر این اساس جمعیت بیکار کشور در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر است که نسبت به بهار بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین در پاییز سال جاری، در پاییز امسال ۸.۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

آمار و ارقام منتشر شده در ارتباط با نرخ بیکاری نشان می‌دهد، جمعیت کثیری سالانه به لشکر بیکاران اضافه می‌شوند. در این شرایط، یکی از مهمترین نگرانی‌های اقتصاددانان و جامعه‌شناسان برای دهه پیش رو، تعداد بالای بیکاران و افراد جویای کار است. به طور قطع، ایجاد اشتغال در کاهش نرخ بیکاری در کوتاه مدت و میان‌مدت تاثیر خواهد گذاشت اما واضح و روشن است که ایجاد شغل نیاز به منابع مادی اولیه دارد.

جت‌الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) یکی از نظرات قدیمی خود مبنی بر ایجاد اشتغال با مبلغ یک میلیون تومان را باردیگر تکرار کرد. وزیر کار، سیزدهم دی ماه در حاشیه بازدید از از نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه که در مرکز تربیت مربی سازمان فنی حرفه‌ای البرز برگزار شد، درباره ایجاد اشغال گفت: سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغل ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه، معتقدیم هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد.

وزیر، بیست و دوم فروردین ماه سال جاری نیز یک بار دیگر به ایجاد اشغال یک میلیون تومانی اشاره کرد. عبدالملکی در صفحه توییتر خود نوشت: با یک میلیون تومان هم می‌شود کار تولیدی کرد. حتما می‌پرسید چگونه؟! حق دارید! آموزش نداده‌ایم! 

اگرچه عبدالملکی بر این باور است که ایجاد اشتغال در ایران هزینه چندانی ندارد اما کارشناسان اقتصادی معتقدند، اشتغال‌زایی نه تنها ارزان نیست بلکه خیلی گران هم هست. به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد، هزینه ایجاد شغل در ایران بالا است و بعضا با صرف هزینه‌های سنگین نیز نمی‌توان بیش از چند شغل ایجاد کرد، همچنین عنوان می‌شود اشتغال‌زایی پیچیده‌تر و نسبت به چند سال گذشته گران‌تر شده است.

ادعای دولت‌ها برای اشتغال‌زایی

در حالیکه وزیر کار مبلغ یک میلیون تومان را برای ایجاد اشتغال کار تولیدی مناسب می‌داند اما مسئولان دولت دهم ادعایی دیگر داشتند. آن‌ها بر این باور بودند، با مبلغ ۲۰ میلیون تومان در بخش تعاون می‌توان اشتغال‌زایی کرد. هشت سال از پایان دولت دهم می‌گذرد، در این سال‌ها نه تنها هزینه‌ها افزایش یافته بلکه ایجاد شغال تولیدی به آورده نقدی بیشتری احتیاج دارد.

هزینه ایجاد شغل چقدر است؟ 

به نظر می‌رسد، وزیر کار تنها معیار مرکز آمار ایران یعنی هرکس یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود را مدنظر قرار داده است. به نظر نمی‌رسد مشاغلی که با یک میلیون تومان ایجاد می‌شود پایدار باشند و توانایی پاسخگویی آتیه یک کارگر را داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، اشتغال‌زایی باید در مسیر توسعه باشد تا زمینه درآمد پایدار و ارزش افزوده برای کشور را فراهم کند. مبلغ ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان آورده مورد نیاز اولیه برای ایجاد اشتغال در سال ۹۹ تخمین زده شد که اگر آن را صحیح بدانیم بازهم باتوجه به افزایش نرخ ارز و تغییر روابط اقتصادی، این مبلغ به طور قطع افزایش یافته است.

ایجاد کار تولیدی با یک میلیون تومان غیرممکن است

علیرضا حیدری (کارشناس روابط کار) در ارتباط با اشتغال‌زایی با مبلغ یک میلیون تومان گفت: در حال حاضر، بسیاری از مشاغل نیازی به آورده اولیه ندارند. برخی، توانایی‌هایشان را بر بستر اینترنت ارائه می‌دهند؛ پرزنت کردن توانایی‌های فردی به این نحو به سرمایه‌گذاری اولیه نیازی ندارد. در چنین شرایطی، شاید به مبلغ یک میلیون تومان به عنوان آورده اولیه هیچ نیازی نباشد. برخی از کارها هستند که نمی‌توان به آن برچسب اشتغال چسباند ولی درآمد بالایی دارند. برخی افراد به واسطه تعداد دنبال‌کنندگان (فالوور) خود، کالاها یا خدماتی در قبال دریافت پول تبلیغ می‌کنند. اشخاصی که به این کارها روی می‌آورند، تابع هیچ زمان و مکانی نیستند. آن‌ها می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به فعالیت خود ادامه دهند.

همواره این پرسش «آیا تمام مشاغل برای شروع نیاز به سرمایه دارند؟» از سوی متقاضیان مطرح می‌شود؛ این کارشناس معتقد است، تمامی مشاغل نیاز به آورده مالی اولیه ندارند. هستند گروهی از مشاغل که نیاز به سرمایه به معنای واقعی ندارد.

با این حال؛ عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران معتقد است، هنگامی که در ارتباط با اشتغال از تولید کالا سخن به میان می‌آید، شرایط تغییر می‌کند. به گفته وی؛ گاه کالا در حوزه خدمات تعریف می‌شود یعنی شخص به وسیله مهارت خود، توانایی‌هایش را به معرض نمایش می‌گذارد. چنین شخصی می‌تواند در بازار فعالیت داشته باشد و نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد. اما اشتغال‌زایی در حوزه تولید متفاوت است؛ تولید کالا به عوامل تولید وابسته است که شامل کارگاه، ماشین‌آلات و نیروی انسانی می‌شود. تامین این مولفه‌ها نیازمند سرمایه است و به افراد کارآفرین هزینه تحمیل می‌کند. کمیت کارگاه، نوع ماشین‌آلات و نیروی انسانی نیز با توجه به نوع و حجم کالای تولیدی تغییر می‌کند و تمامی این مولفه‌های در سرانه ایجاد یک شغل تاثیرگذار هستند.

در این صورت شاید گفته وزیر کار که با یک میلیون تومان می‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد، پربیراه نباشد اما باید به این موضوع توجه کرد که چنین شغلی تا چه میزانی کارایی و اثربخشی دارد. حیدری معتقد است؛ عموم جامعه باور دارند که یک کار زمانی به عنوان شغل درنظر گرفته می‌شود که یک کالا تولید کند. ایجاد شغلی که در آن یک کالا تولید می‌شود با یک میلیون تومان غیرممکن است. تولید یک کالا منوط به جمع‌آوری مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که نیاز به حجم قابل توجهی سرمایه دارد. تا آنجا که تولید کالا حتی در مقیاس کوچک حتی به صورت انفرادی هم نیاز به سرمایه قابل‌توجهی دارد.

اشتغال پایدار اهمیت دارد

از سویی عنوان می‌شود وقتی می‌توان گفت شغلی ایجاد شده و فردی در آن مشغول به فعالیت است، که بر بستر اقتصاد رسمی باشد. همچنین دارای پایداری و امنیت باشد. از سوی دیگر، درآمد آن شغل، هزینه‌های زندگی را پاسخ دهد و هر لحظه بیم از دست رفتن درآمد یا خود شغل نرود. اما واقعیت این است که این روزها، اشتغال‌زایی دشوارتر و پیچیده‌تر شده، بلکه خواسته‌ها و علایق افراد برای وارد شدن به کارها نیز پیچیده و سخت شده است؛ به بیان دیگر بسیاری از افراد به دنبال شغلی با صفت خوب، درآمد مناسب و دارای خصوصیت پیشرفت در آینده هستند.

این کارشناس روابط کار تصریح کرد: پایداری اشتغال، نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که سخن از شغل پایدار به میان می‌آید، شرایطی مدنظر قرار می‌گیرد که درآمد حاصل از آن فرصت شغلی بتواند نیازهای فعلی و آینده یک نیروی کار را تامین کند. منظور از تامین نیازهای آینده این است، نیروی کار بتواند به واسطه اشتغال خود پس‌انداز داشته باشد تا از پس تامین نیازهای خود در دوران بازنشستگی برآید. 

این کارشناس کار باور دارد، اگر یک فرصت شغلی پاسخگوی نیازهای کنونی و آتی نیروی کار نباشد، پایدار قلمداد نمی‌شود. مشاغلی که در حوزه تولید به سرانه یک میلیون تومانی نیاز دارند، پایدار نخواهند بود. چنین مشاغلی با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ایجاد می‌شوند و به سرعت هم از بین می‌روند. لذا در ایجاد اشتغال باید به مولفه‌های متفاوتی توجه کنیم، به طور مثال باید به این موضوع توجه کنیم که نگاه بلندمدت اقتصاد به شغل چیست و چه مواردی در روابط اقتصادی تعریف خواهد شد؟

حیدری توضیح داد: موضوعی به نام اشتغال پیشرو در علم اقتصاد مطرح شده است. این مشاغل در ایران در حوزه صنعت ساختمان و نفت و گاز تعریف می‌شوند. هنگامی که این صنایع رو به جلو حرکت کنند، تمامی بخش‌های دیگر را به حرکت وامی‌دارند. اشتغال پسین و پیشین باید پیش از تولید محصولات صنایع نفت و ساختمان ایجاد شوند. اما در شرایط موجود این صنایع به دلیل تحریم و کاهش تقاضا در رکود به سرمی‌برند. درنتیجه تمامی مشاغلی که متاثر از این دو صنعت هستند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اما این مشاغل و شاغلان آن‌ها تعداد قابل توجهی دارند. در این بخش قطعا مشاغلی که با یک میلیون تومان ایجاد می‌شوند نیز تحت تاثیر این صنایع قرار خواهند گرفت. ایجاد اشتغال وابسته به حرکت رو به جلوی صنایع نفت و گاز و ساختمان است.

اشتغال باید مبتنی بر اقتصاد رسمی باشد

این کارشناس ادامه داد: ایجاد شغل تولیدی با مبلغ یک میلیون تومان تنها روی کاغذ میسر است؛ در دنیای واقعی چنین چیزی میسر نیست. از منظر اقتصادی، دستفروشان شاغل به حساب می‌آیند. شاید سرمایه مورد نیاز آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان باشد زیرا تمام آورده مالی خود را در قالب کالا در دست دارند و این افراد از محل تفاوت خرید و فروش کالاهای خود سود به جیب می‌‍زنند. اگرچه آن‌ها درآمد کسب می‌کنند اما باید این پرسش را مطرح کرد، آیا اشتغال آن‌ها پایدار است؟

حیدری باور دارد، این افراد نمی‌توانند آتیه خود را تامین کنند. به گفته وی، تنها هنگامی که از مشاغل غیررسمی سخن به میان می‌آید این افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند.

این کارشناس روابط کار معتقد است؛ برخی تصور می‌کنند که تمامی مشاغل را می‌توانند با سرانه یک میلیون تومانی ایجاد کنند که بسیار خوشبینانه است چراکه تهیه مبلغ یک میلیون تومان در این روزها حتی بدون کمک‌های دولتی بسیار ساده است. اما در شرایطی که تامین معیشت ماهانه خانواده‌ها به چند میلیون تومان رسیده، اشتغال‌زایی با مبلغ یک میلیون تومان یک طنز است.

آیا ایرانی‌ها «بلد نیستند کار ایجاد کنند»؟ 

بانک جهانی سال ۲۰۱۸ در گزارشی درباره اشتغال‌زایی نوشت: میان «مشاغل موجود» و «مشاغل جدید» باید تفاوت قائل شد. این احتمال وجود دارد که یک متقاضی کار برای حضور در یک فرصت شغلی درخواست دهد اما در فرآیند دوم یک نیروی انسانی دست به آفرینش و موقعیت شغلی جدید می‌زند. منظور عبدالملکی ایجاد یک فرصت شغلی جدید با مبلغی ناچیز است. وزیر کار در بخشی از توییت خود به ضعف آموزش اشاره می‌کند، این حس به مخاطب القاء می‌شود که ایجاد اشتغال ممکن است اما ایرانی‌ها با ایجاد اشتغال آگاه نیستند.

حیدری در اینباره تصریح کرد: اشتغال بر اساس نیاز به وجود می‌آید. به طور مثالا آرایشگری به واسطه نیاز جامعه و درآمد بالا ایجاد شده است. بنابراین عرضه و تقاضا به همراه درآمد از عواملی هستند که موجب افزایش یک موقعیت شغلی می‌شوند. به طور قطع، افرادی که می‌خواهند وارد بازار شوند باید سطحی از مهارت و دانش کافی را کسب کنند. لذا رفتار سیاستگذاران حوزه آموزش باید بر اساس نیاز بازار باشد یعنی مراکز آموزش فنی حرفه‌ای ایجاد شوند یا به موسسات خصوصی اجازه دهند تا در حوزه آموزش مهارت وارد شوند.

این کارشناس روابط کار معتقد است؛ دولت برای آموزش مهارت باید یارانه پرداخت کند. اصل باید افزایش مهارت باشد که به کارایی، بهره‎‌وری، اشتغال‌زایی و در نهایت به تولید و تولیدناخالص ملی بینجامد. اما این موضوع به دست فراموشی سپرده شده، و همچنان شخصی که خواهان گذراندن دوره آموزشی در بخش خصوصی است باید هزینه هنگفتی پرداخت کند.

حیدری اظهار داشت: معتقدم که دولت اگر خواهان اثرگذاری در این عرصه است باید برای این بخش سوبسید درنظر بگیرد. دولت برای برخی از بخش‌ها بدون هیچ هدفی یارانه پرداخت می‌کند اما نسبت به آموزش مهارت غافل است.

 

رکورد سرمای ایران در «گینس»/ چه سالی در ایران ۸ متر برف بارید؟

کی در ایران ۸ متر برف بارید؟ کدام برف و بوران ایران در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد؟ کی بود که ۲۰۰ روستا کاملا زیر برف مدفون شدند و ۴ هزار نفر مردند؟! خیلی‌ها نمی‌دانند که همه این اتفاقات در زمستان سال ۱۳۵۰ شمسی افتاده است.

رکورد سرمای ایران در «گینس»/ چه سالی در ایران 8 متر برف بارید؟

به گزارش فارس زمستان سال ۱۳۵۰ سردتر از همیشه بود. چنین سرمایی را ایرانی‌ها در سال ۱۳۴۲ نیز تجربه کرده بودند، اما این کجا و آن کجا! از اوایل بهمن، بارش برف شروع شد و حدود ۲ هفته در سراسر مناطق شمالی و مرکزی و غربی ایران ادامه داشت و داستانی شروع شد که روزنامه اطلاعات تیتر زد: «خدایا برف بس است!» و روزنامه‌های دیگر تیتر زدند: «٢٠٠ قریه در برف مدفون شد» و وضعیت این‌طوری بود: «در بعضی شهرها تا ۳۶ ساعت بارید و در تمام مناطق روستایی شمال‌غرب تا مرکز ایران به ارتفاع ۳ متر و در برخی نقاط جنوبی‌تر ارتفاع آن به ۸ متر رسید. دمای زنجان به ۲۴ درجه زیر صفر و دمای شهرکرد به ۲۷ درجه زیر صفر رسید. دمای فیروزکوه به منفی ۳۶ و خراسان نیز به منفی ۳۷ درجه رسید».

مردم آن روزگاران می‌گفتند «سرمای سیبری» آمده و برف را «دیو سپید» لقب داده بودند و می‌گفتند «سرمای استخوان‌سوز» همین است و مشهور شده بود که «آب را روی زمین بریزی، نرسیده به زمین یخ می‌بندد»!

کولی‌ها از سرما خشک شدند!

خبرهای بد روزنامه‌ها در روزهای بوران تاریخی ایران که آن را سخت‌ترین و مصیب‌بارترین بوران تاریخ معاصر بشر لقب داده‌اند، تمامی نداشت. روزنامه اطلاعات در مطلبی با تیتر «خورشید باید طلوع کند» گزارش داد: «اتوبوسی با ۳۰ سرنشین در گردنه حیران سقوط کرده و مسافرانش جان‌ باخته‌اند؛ در تهران هم به علت سرمای شدید، وضع بحرانی اعلام شد. علاوه بر این‌ها مسیر ارتباطی ۳۷۵۰ روستا در آذربایجان قطع شده است».

در باقی نشریات هم اخباری بود از این نوع: «۲۰ هزار نفر از ساکنان ۱۵۰ روستای کشور نیز در محاصره برف قرار گرفته‌اند… در محلات حمزه‌آباد و پیرانشهر ۴۰ خانوار زیر بهمن مدفون شدند… ۱۸۰ نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند… دهکده‌ای در نزدیک رضاییه بر اثر سقوط بهمن ویران شد و جسد ۱۸ تن از قربانیان از زیر برف بیرون کشیده شد… دفتر نخست‌وزیری وقت از خفه‌شدن ۶۰ نفر زیر بهمن خبر داد. ۴۰ نفر از این عده اهالی دهکده‌ای در سردشت بودند که در خواب گرفتار بهمن شدند…

۴ هزار نفر از ساکنان روستای خضر از توابع سمیرم، ۲۰ روز متوالی در محاصره برف و کولاک بودند و از وضع این گروه اطلاعی در دسترس نیست… یک اتوبوس و مینی‌بوس در راه سراب به بستان‌آباد با مسافران خود گرفتار کولاک شدند که از عاقبت آنها خبری در دسترس نیست…

در دامنه کوه عینعلی تبریز یک خانواده سه‌نفری کولی که داخل یک چادر زندگی می‌کردند از سرما خشک شدند… به گفته فرمانده ژاندارمری وقت آذربایجان شرقی نزدیک به ۲ میلیون احشام در محاصره برف هستند که به‌دلیل مسدودبودن تمام راه‌ها کمک به آنها امکان‌پذیر نیست… در اکثر شهرهای خراسان، برف می‌بارد و به‌علت ریزش برف، راه‌های فریمان، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام بسته شده است. ارتباط تلفنی این شهرستان‌ها با تهران قطع شده است…

۲۷ ساعت است که برق شهرهای شهسوار و تنکابن قطع شده و کار گرمابه‌ها، نانوایی‌ها و سایر اماکنی که با برق سروکار دارند فلج گردیده است. در شهسوار چندین پمپ آب به علت یخبندان شدید، ترکید… ریزش برف سنگین، راه شاهرود به گرگان را بست و متجاوز از ۱۰۰ اتوبوس مسافری، کامیون و اتومبیل در راه مانده‌اند… وزارت راه اطلاع داد که راه هراز به علت سقوط ۴ بهمن عظیم در منطقه آب‌اسک بسته شده است، طول این بهمن‌ها ۱۰۰ متر و ارتفاع آنها تا ۲۵ متر می‌رسد».

برف در ایران، گرانی در تهران!

در تهران چه خبر بود؟ وضعیت بهتر بود، ولی برف و سرما جریان روزمره زندگی را مخدوش کرده بود و به گزارش روزنامه‌ها: «ریزش ناگهانی برف تمام مردم تهران را غافلگیر کرده است. ریزش برف در توزیع موادغذایی ازجمله توزیع شیر و گوشت امروز اثر گذاشت و همه کامیون‌های حامل شیر که همه روزه در ساعات اولیه صبح، شیر مصرفی مردم را به مغازه‌ها و لبنیات‌فروشی‌ها می‌رساندند، نتوانستند به‌موقع آن را توزیع کنند. به دنبال شیر و گوشت، نفت هم در پایتخت کمیاب شد و نفت‌فروشان دوره‌گرد با خواهش و تمنا، فقط برای مشتریان همیشگی خود نفت بردند».

نتیجه اختلال در توزیع موادغذایی هم اینکه بنا به گزارش روزنامه کیهان: «در شمیران و پاره‌ای از نواحی شمال شهر، گوشت تازه هر کیلو تا ١۴٠ ریال و گوشت مرغ که قبلا ٧۵ ریال بود تا ٩٠ و ١٠٠ ریال فروخته می‌شود. حبوبات و سبزی‌ها هم که عموما برای‌ آش استفاده می‌شوند، کم‌و‌بیش افزایش قیمت داشته‌اند. موز به قیمت ٢۵ ریال با ٣ برابر افزایش و پرتقال هم با قیمت هر کیلو ۶٠ ریال فروخته می‌شود».

و این هم گزارشی دیگر: «برف امروز مثل هر روز برفی دیگر بر میزان مصدومین افزود تا جایی که ۶۰ درصد از مراجعان به بخش اورژانس بیمارستان‌ها را مصدومانی تشکیل دادند که بر اثر لغزش و زمین‌خوردن دچار شکستگی استخوان شدند… گفته شد که امشب درجه حرارت هوای تهران به ۸ درجه زیر صفر خواهد رسید. امروز میدان‌های کشتارگاه، سبزی و تره‌بار و میوه که مراکز داد و ستد تهرانیان به حساب می‌آیند تعطیل شدند چون تمام سبزی‌ها زیر برف مانده بودند و چیزی برای فروختن وجود نداشت. به‌علت باریدن برف سنگین در تهران، امروز باند فرودگاه مهرآباد لغزنده شده بود و هواپیماها نتوانستند فرود بیایند. به‌همین‌منظور از برج مراقبت به خلبانانی که در آسمان تهران روی ابرها چرخ می‌زدند، گفته شد در فرودگاه کشور دیگری روی زمین بنشینند تا باند فرودگاه آماده شود».

روستاهایی که از نقشه پاک شدند!

درباره برف و بوران زمستان ۱۳۵۰ شمسی آن‌موقع اطلاع‌رسانی کامل و دقیقی انجام نشد، اما بعدها تحقیقات مفصل‌تری صورت گرفت و بنا به گزارش‌های نشریات در آن سال، تعداد کشته‌ها بیش از ۴ هزار نفر برآورد شد. همچنین برآورد شده است که آن‌سال بر اثر مدفون‌شدن زیر برف و احتمالا جان‌باختن ساکنان، تعدادی از روستاهای ایران از روی نقشه پاک شدند؛ «این روستاها در استان‌های مختلف بودند و به‌نظر می‌آید که همان ‌سال ساکنان و روستا از بین رفته باشند؛ چون روستاها کوهستانی بودند و چندان نام و نشانی از آنها نمانده است. به‌ویژه آنکه برف در برخی مناطق، بسیار سنگین بود و دیر آب می‌شد؛ به‌طور مثال برف در برخی گردنه‌های صعب‌العبور تا ماه اردیبهشت و خرداد سال بعد هم هنوز باقی مانده و آب نشده بود».

خلاصه اینکه این‌طوری بود که برف و بوران سال ۱۳۵۰ شمسی در ایران، شد پرتلفات‌ترین سرما و بوران برفی جهان در کتاب رکوردهای گینس.

 

شرکت مرد ۸۲ ساله در امتحانات دی ماه مدارس البرز

 شرکت مرد ۸۲ ساله در امتحانات دی ماه مدارس البرز  مهدی بهمنی با ۸۲ سال سن، مسن‌ترین شرکت کننده البرز در امتحانات دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در رشته ادبیات و علوم انسانی این استان است.

در امتحانات بزرگسالان دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ استان البرز چهار هزار و ۱۶۷ نفر شرکت کردند که یکی از آنان ۸۲ سال سن دارد.

او که متولد ۹ مهرماه سال ۱۳۱۸ در تهران است در صنعت چاپ فعالیت می‌کند و با داشتن ۴ فرزند دختر و یک پسر و ۹ نوه خود را برای رفتن به دانشگاه آماده می‌کند.

او گفت: همه فرزندانش دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند.

بهمنی هدف از شرکت در امتحانات را تطبیق دادن به علم امروز، گرفتن دیپلم و ادامه تحصیل در رشته جامعه شناسی در دانشگاه ذکر کرد.

 

 

 

با موافقت نمایندگان؛

تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی تصویب شد

تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور درخصوص تحقیق و تفحص از «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص تحقیق و تفحص از «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» با ۱۳۸ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع موافقت کردند.

 

 

 

اقدام مشکوک مهدی قایدی/ پای انگلیس و آلمان هم به میان آمد!

اقدام اخیر مهدی قایدی مهاجم ایرانی تیم شباب الاهلی امارات باعث شد تا دوباره بحث انتقال این بازیکن به باشگاه سلتیک اسکاتلند جدی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در یکی دو روز اخیر بحث انتقال مهدی قایدی مهاجم ایرانی تیم شباب الاهلی امارات به باشگاه سلتیک اسکاتلند جدی تر از قبل شده بود. بعضی از سایت‌های هواداری نزدیک به باشگاه سلتیک اعلام کرده بودند این بازیکن مدنظر باشگاه قرار دارد اما شباب الاهلی با انتقال مهاجم ایرانی اش مخالفت کرده است.

از سوی دیگر بعضی از رسانه‌های ایرانی فعال در خارج از ایران تاکید کرده‌اند که خبر پیشنهاد سلتیک به قایدی اساساً نادرست بوده و چنین خبری صحت ندارد.

این خبرها در رسانه‌های اماراتی هم بازتاب داشته و خبرنگاران این کشور هم کما بیش پیگیر وضعیت قایدی هستند.

در یکی از واکنش‌هایی که در امارات به این خبر صورت گرفته، «سلطان آل علی» خبرنگار و کارشناس فوتبال تاکید کرده است که اقدام جدید مهدی قایدی در اینستاگرام بر گمانه زنی‌های حضورش در سلتیک افزوده است.

این خبرنگار نوشت: «واسطه مهدی قایدی خبرهای رد پیشنهاد سلتیک اسکاتلند از سوی باشگاه شباب الاهلی را تکذیب کرد. با این وجود، دنبال کردن “مک‌گری” بازیکن استرالیایی (در اینستاگرام) که با انتقالش به سلتیک موافقت کرده است، تردیدها را بیشتر کرد. منابعی از وجود پیشنهاداتی از آلمان و انگلستان صحبت می‌کنند.»

قایدی پیش از این در تیم استقلال تهران بازی می‌کرد و این فصل راهی شباب الاهلی امارات شد.

 

 

 

 

 

اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

اجرای ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد که در همین راستا، تا پایان سال پروژه تهاتری در حدود ۶۰۰ میلیون دلار اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تهاتر مرسوم ترین شیوه تبادل در تجارت بوده که به منزله مبادله محصول به محصول بدون وجود واسطه‌ای به نام پول است؛ قبلاً هم جابه‌جایی محصول با فلزات گرانبهایی مثل نقره و طلا یا با کالاهایی مثل نمک انجام می‌شد. تجارت متقابل مجموعه‌ای از روش‌های تجاری است که در آن صادرکننده یا واردکننده تعهد می‌کند در ازای کالا یا خدمات صادره به کشور خریدار یا وارده از کشور فروشنده، کالا یا خدماتی را به ارزش کل معامله یا بخشی از آن خریداری یا صادر کند.

از سویی دیگر هر جا که استفاده از ابزار مبادله دشوار بوده و یا نقد کردن دارایی‌ها سخت باشد، رغبت به تهاتر افزایش پیدا می‌کند بنابراین در مواردی که کشورها با تحریم‌های اقتصادی مواجه شده و جابجایی پول برایشان دشوار می‌شود، به استفاده از ابزار تهاتر ترغیب می‌شوند.

نکته قابل توجه آنکه علاوه بر کشورهای تحریم شده و یا دارای محدودیت، با توجه به ابعاد گسترده تجارت در دنیا، تهاتر یکی از روش‌های به روز در تعاملات تجاری کشورهایِ تحریم نشده نیز محسوب می‌شود که در اینجا می‌توان به افتتاح مرکز تهاتر در استانبول ترکیه اشاره کرد. همچنین شهر تهاتر به منظور توسعه تجارت به زودی در کشور چین راه اندازی خواهد شد. همچنین بر اساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود که طبق برآوردها، احتمال رسیدن این رقم به ۴۰ درصد نیز وجود دارد.

باید توجه داشت که کشورهای دیگر همچون ایران با مساله تحریم در این حد و اندازه مواجه نیستند، بنابراین استفاده از روش تهاتر در کشورهای دیگر مقبولیت این شیوه تجاری در عرصه بین المللی را نشان می‌دهد.

طی ۳ سال گذشته ۵ میلیارد دلار از محل تهاتر کار کرده‌ایم

بر این اساس، دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر استفاده از روش تهاتر برای پیش برد اهداف تجاری خود دارد. در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی کشور که مهر ماه سال جاری از سوی دولت ابلاغ شد به صورت ویژه به موضوع تهاتر پرداخته شده است.

همچنین «استفاده از سازوکار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات درصورت نیاز» بخشی از بند دهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. در این بند بر «حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت» تاکید شده است و تهاتر، یکی از روش‌های این حمایت است.

در این رابطه علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با مهر با بیان اینکه بحث ما این است که در یک فضای غیرسیاسی، موضوع تهاتر را توسعه دهیم، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی استفاده از شیوه تهاتر در عرصه تجارت، پرداخت‌های ارزی است؛ به این معنا که تراکنش‌ها به راحتی انجام شده و اتفاقاً کاسبی‌ها و کسب و کارهای شکل گرفته در تحریم با اجرایی شدن بحث تهاتر از بین می‌رود. در تهاتر بسیاری از تعاملات تجاری، اقتصادی می‌شود.

وی افزود: طی ۳ سال گذشته ۵ میلیارد دلار از محل تهاتر کار کرده‌ایم و در آینده هر تاجری که علاقمند به کار در حوزه تهاتر باشد، کمکش می‌کنیم. همچنین مصوباتی از نهادهای بالادستی گرفته‌ایم تا موضوع تهاتر به کل کالاهای صادراتی تعمیم داده شود. بر این اساس صادرکنندگان در حوزه‌های مختلف امکان استفاده از این روش را خواهند داشت.

۶۰۰ میلیون دلار تهاتر تا پایان سال

معاون وزیر صمت به تهاتر صورت گرفته با کشور سریلانکا اشاره کرد و گفت: ما از طریق استفاده از شیوه تهاتر مطالبه ۹ ساله خود از سریلانکا را زنده کردیم؛ بانک مرکزی سالیانه ۳۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات چای تخصیص می‌دهد ما به بانک مرکزی اعلام کردیم که بخشی از این ارز را ندهد تا ما به جای مطالباتمان چای از سریلانکا بگیریم. این مساله به معنای از بین بردن پول نیست بلکه زنده کردن مطالبات کشور است.

وی افزود: در سالهای گذشته صرافان زیادی به منظور زنده کردن مطالبات ایران از سریلانکا پیش قدم شدند و اعلام می‌کردند که ۱۶ درصد را می‌گیرند و مطالبه را زنده می‌کنند. منتهی ما گفتیم با استفاده از شیوه تهاتر، پول مملکت به جیب صراف نرود. روی خواب پول هم ۳۵ میلیون دلار سود گرفتیم. همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که در سریلانکا داشتیم این بود که کشاورز داخلی آسیب نبیند و آسیب هم نخواهد دید.

پیمان پاک گفت: بحث استفاده از شیوه تهاتر را با کشورهای دیگر نیز دنبال می‌کنیم و تهاتر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاری پروژه بعدی است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معایب تهاتر

به گزارش مهر، مزایای استفاده از شیوه تهاتر در اقتصادِ تحریم شده غیر قابل انکار است اما با این حال انتقاداتی از سوی نهادهای مختلف به این سیاست مطرح شده است.

در این رابطه عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تهاتر به‌عنوان مُسکن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد ولی اینکه دولت بخواهد برای بلندمدت روی آن حساب کند، قطعاً راه مناسبی نخواهد بود، اظهار کرد تهاتر باعث محدودیت بیشتر در انتخاب کالا می‌شود و قدرت چانه‌زنی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا کشوری که قرار است به‌جای نفت به ما کالا بدهد دست پیش داشته باشد. این وضعیت حتی منجر به این می‌شود که کشور دوم کالایی به ما بدهد که حتی نیازی جدی به آن نداشته باشیم یا حتی کیفیت و قیمت مناسبی هم نداشته باشد.

وی افزود: اساساً تهاتر ابزار مناسبی در شرایط عادی اقتصاد نیست؛ تهاتر باید به حد نیاز انجام شود نه بیشتر، مگر کشور چقدر به چای سریلانکا یا برنج پاکستان و هند نیاز دارد؟ واردات بیش از نیاز اصلاً اقتصادی نیست و به تولید داخلی هم آسیب می‌زند.

آرگون گفت: ضمن اینکه با توجه به تحریم بودن اقتصاد ما، کشورهای خریدار، کالا را با قیمت پایین‌تری طلب می‌کنند و این مساله می‌تواند به اقتصاد داخلی و تولید آسیب جدی وارد کند چراکه با نبود قدرت چانه‌زنی کشور خریدار هم قیمت‌های خودش را تحمیل خواهد کرد. بسیاری از کشورهایی که ایران به آنها نفت می‌دهد در حقیقت تک محصولی هستند و نمی‌توانند کالاهای زیادی به ایران بدهند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: باید توجه داشت که تهاتر در اشل یک بنگاه شاید توجیه داشته باشد اما برای کشور ۸۰ میلیونی بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد و نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی را با تهاتر انجام داد.

به گزارش مهر، قطعاً هر شیوه تجاری دارای معایب و مزایای مختلفی است منتهی تهاتر بهترین شیوه مبادلات در تجارت بین‌المللی در زمان تحریم محسوب می‌شود که تسهیل‌گر تجارت است که بین دو کشور دو شرکت و چند شرکت در فضای بین‌المللی انجام می‌شود.

 

 

 

حرکت بی وقفه آمریکا به سمت افول

حرکت بی وقفه آمریکا به سمت افول

سیاست خارجی جو بایدن کاملا ثابت کرد که حرکت بی‌ وقفه ایالات متحده به سمت افول همچنان ادامه دارد و متحدان واشنگتن در منطقه تلاش می کنند با واقعیت جدید سازگار شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداخت.

تهران تایمز در این باره نوشت که بسیاری از سیاستمداران و صاحب نظران آمریکایی انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده را به عنوان فرصتی برای التیام زخم‌های ناشی از دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، توصیف کرده‌اند اما سیاست خارجی بایدن، به‌ویژه در قبال منطقه غرب آسیا، کاملاً ثابت کرد که حرکت بی‌وقفه ایالات متحده به سمت افول همچنان ادامه دارد.

بایدن در طول دوران کاری حرفه‌ای اش، تصویری از خود به عنوان فردی زیرک در سیاست خارجی و کسی که از تجربه و تخصص بی بدیل در راهروهای سیاست خارجی آمریکا برخوردار است، ایجاد کرد.

اما رویدادهای مختلف، از افغانستان گرفته تا یمن، ضربات سختی به شهرت او وارد کردند. در ماه آگوست سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، دولت بایدن با خروج پر هرج و مرج و آشفته خود از افغانستان، منجر به قدرت گرفتن طالبان شد که خود آمریکا طی دو دهه با آن جنگید. صحنه‌های چسبیدن افغان‌ها به هواپیمای آمریکایی که در حال برخاستن از باند شلوغ فرودگاه کابل بود و سپس سقوط آنها، غوغایی در سراسر جهان برانگیخت.

بایدن در تلاشی برای موجه جلوه دادن این خروج پر هرج و مرج، سعی کرد آن را در چارچوب وسیع‌تر ارزیابی مجدد سیاست خارجی آمریکا قرار دهد.

وی ۲۴ ساعت پس از خروج آخرین نظامی آمریکایی از کابل، طی یک سخنرانی در کاخ سفید در این باره گفت: این تصمیم در مورد افغانستان فقط مربوط به افغانستان نیست. این مربوط به پایان دادن به یک دوره عملیات نظامی بزرگ برای بازسازی کشورهای دیگر است.

البته تصمیم برای خروج از افغانستان تنها به عهده بایدن نبود. این مسئله زاییده فکر به اصطلاح «نظام حاکم» بود اما نحوه اجرای آن نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا تا چه اندازه آشفته و پر هرج و مرج شده است.

هرج و مرج یاد شده در بسیاری از ناآرامی‌های دیگر نیز مشخص است. به عنوان مثال، یمن شاهد عقب نشینی آمریکا از وعده و وعید های بایدن برای تحت فشار گذاشتن عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ بر ضد یمن است. پس از مدتی ژست‌های دیپلماتیک، دولت بایدن از تلاش‌های خود در یمن دست کشید و تقصیر شکست مذاکرات صلح را به گردن دولت مستقر در صنعا انداخت.

دولت بایدن همچنین به تشدید بمباران عربستان در یمن چراغ سبز نشان داد. سعودی‌ها در حال حاضر در یمن به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی آمریکا به آنها اختیار تام داده است.

دولت بایدن در سوریه برنامه‌های قبلی خود برای خروج را مسکوت گذاشت و به ادامه اشغال غیرقانونی اراضی این کشور ادامه داد. دولت بایدن در عراق نیز اصرار دارد که نظامیان خود را برخلاف میل مردم عراق در این کشور نگه دارد.

سیاست‌های گیج کننده و در برخی موارد متناقض آمریکا در قبال منطقه به طور کلی نشانه افول ایالات متحده است و متحدان واشنگتن در منطقه در حال انجام اقداماتی برای سازگاری با این واقعیت هستند.

«جیمز زاگبی» رئیس مؤسسه عرب-آمریکایی، در مقاله‌ای برای روزنامه اماراتی «نشنال» (The National) نوشت: مشکلات آمریکا در خاورمیانه و اطراف آن با خروج آغاز نشد. یک افول مشخص ۲۰ سال قبل از آن، با تصمیمات بی پروا، پرهزینه و فاجعه بار برای حمله به افغانستان و عراق و به دنبال آن تصمیم برای اشغال همزمان آنها و تلاش برای ایجاد دموکراسی که از منافع ایالات متحده حمایت کند، آغاز شد.

متحدان ایالات متحده در منطقه از بسیاری جهات در تلاش هستند تا خود را برای منطقه غرب آسیا پس از آمریکا آماده کنند. نمونه‌ای از آن، تلاش‌هایی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده‌اند تا وابستگی دفاعی خود را به آمریکای غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اعتماد کنار بگذارند.

شبکه خبری «سی ان ان» اخیراً در گزارشی اعلام کرد که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده برآورد کرده‌اند که عربستان سعودی اکنون و به طور فعال موشک‌های بالستیک خود را با کمک چین تولید می‌کند. سی ان ان در ادامه و به نقل از منابع آگاه گفت که مقامات آمریکایی در آژانس‌های متعدد، از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر از اطلاعات طبقه‌بندی شده مبنی بر نقل و انتقال‌های متعدد و عظیم فناوری‌های حساس تولید موشک‌های بالستیک بین چین و عربستان سعودی، مطلع شده‌اند.

امارات متحده عربی نیز از سوی ایالات متحده به اتهام همکاری با چین در حوزه نظامی توبیخ شده است.

وال استریت ژورنال در نوامبر سال گذشته گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار گذشته دریافتند که چین به طور مخفیانه در حال ساخت تأسیساتی نظامی در بندری در امارات متحده عربی، یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است.

«انور قرقاش» مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی در ماه دسامبر گفت که امارات دستور توقف کار بر روی تأسیسات ادعایی چین در این کشور را پس از استدلال مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پکن قصد دارد از این سایت برای اهداف نظامی استفاده کند، صادر کرده است. وی در عین حال گفت که این تأسیسات برای استفاده نظامی در نظر گرفته نشده بود.

موارد یاد شده ابوظبی و ریاض در همکاری مخفیانه با چین توسط بسیاری از ناظران به عنوان شاخصی از تلاش دو متحد عرب واشنگتن برای کاهش اتکایشان به آمریکا تلقی شده است زیرا آنها معتقدند قدرت ایالات متحده در منطقه رو به افول است.

دلایل ناتوانی نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران

دلایل ناتوانی نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران

مقامات صهیونیستی از دهه ۹۰ میلادی همواره اعلام کرده اند که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای به این کشور حمله خواهند کرد اما به دلایل مختلف این رژیم توان عملی کردن این تهدیدها را ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – محمدرضا مرادی: مقامات رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۹۰ میلادی همواره اعلام کرده‌اند که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به این کشور حمله خواهند کرد. با گذشت سه دهه از شروع این تهدیدات، نه تنها هشدار مقامات صهیونیستی کمتر نشده بلکه اخیراً شدت گرفته است. کابینه این رژیم به صراحت از اختصاص بودجه ویژه برای حمله به ایران گفته و حتی دستورالعمل‌های ظاهری این حمله نیز پیش بینی شده است اما صهیونیست‌ها تا چه میزان در این شعارهای حمله به ایران صادق هستند و به عبارت دیگر آیا اساساً اسرائیل توان و جرأت حمله به ایران را دارد یا نه این شعارها و تهدیدها صرفاً مصرف رسانه‌ای دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید نقاط ضعف رژیم صهیونیستی و قوت ایران در هرگونه رویارویی نظامی بررسی شود. در ادامه چند مورد از شاخص‌های قدرت و یا ضعف نظامی ایران و اسرائیل بررسی می‌شود.

۱. قدرت موشکی ایران

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ایران در مسئله نظامی در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک زمین به هوا و زمین به زمین بسیار مجهز است. ایران زرادخانه بزرگی از موشک‌های بالستیک با پیشرانه مایع و جامد با بردهای کوتاه (تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و متوسط (بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر) دارد. در میان موشک‌هایی که که اخیراً سپاه شلیک کرد، موشک‌هایی قرار دارند که برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر و سرعتی چندین برابر سرعت صوت دارند. موشک‌هایی که اگر از نطنز شلیک شوند، در حدود ۷ دقیقه به قلب تأسیسات اتمی دیمونا اصابت خواهند کرد. مقامات صهیونیستی بارها هراس خود را از این موشک‌ها اعلام کرده‌اند. علاوه بر موشک‌ها قدرت دریایی و زمینی ایران نیز بسیار فراتر از نیروی نظامی اسرائیل در این حوزه است.

۲. رزمایش اخیر

در حالی که صهیونیست‌ها تهدیدهای خود علیه ایران را روز به روز شدت می بخشند سپاه پاسداران ایران اخیراً رزمایشی برگزار کرد که نشان داد وضعیت اسرائیل در صورت حمله به ایران چگونه رقم خواهد خورد. رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) سپاه با غرش انواع موشک‌ها به پایان رسید. در این مرحله از رزمایش به طور همزمان ۱۶ فروند موشک کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند نیروی هوافضا به صورت همزمان و با موفقیت کامل، اهداف و مواضع حساس شبیه سازی شده دشمن را در هم کوبیدند. همزمان با شلیک موشک‌ها نیز ۱۰ فروند پهپاد هجومی با پرواز همزمان از مبدا، اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند. تصاویر منتشر شده از شلیک ۱۶ موشک بالستیک سپاه پاسداران در مرحله نهایی نشان می‌دهد، سپاه پاسداران با شبیه‌سازی تأسیسات اتمی دیمونا، حمله به این مرکز حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را در رزمایش موشکی خود تمرین کرده است. موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار از جمله موشک هایی هستند که در جریان آخرین روز از رزمایش چند جانبه پیامبر اعظم (ص) ۱۷، برخی مناطق حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را که شبیه سازی شده بود، مورد اصابت قرار دادند. در واقع در این رزمایش تنها یک گوشه از واکنش‌های احتمالی ایران به هرگونه ماجراجویی صهیونیست‌ها به نمایش گذاشته شد.

۳. بازوهای منطقه‌ای ایران

مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که مشکل اصلی این رژیم در حمله نظامی به ایران نیست بلکه به مرحله بعد از حمله بر می‌گردد. ایران در منطقه پرچمدار محوری به نام مقاومت است. انصارالله یمن، حزب الله لبنان، گروه‌های مقاومت فلسطین، حشد شعبی در عراق و سوریه جز این محور هستند. نکته مهم این است که این گروه‌ها همگی کارنامه موفقی در عرصه نظامی دارند و این یعنی زنگ خطر برای اسرائیل. انصارالله با وجود تحریم‌های عربستان در ۷ سال گذشته موفق به شکست ائتلاف سعودی شده و موشک‌ها و پهپادهای این جنبش بارها نقاط مختلف عربستان را هدف قرار داده‌اند، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین نیز در جنگ‌های مختلف از جمله عملیات اخیر یعنی سیف القدس موفق به شکست دشمن صهیونیستی شده‌اند، حزب الله لبنان که طبق اعتراف صهیونیست‌ها ۲۰۰۰ پهپاد و هزاران موشک نقطه زن در اختیار دارد و اسرائیل به دنبال فرار از رویارویی مستقیم با این جنبش است، حشد شعبی در عراق نیز با فشارهای خود باعث اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شد. در واقع محور مقاومت از مجموعه‌ای از کشورها و گروه‌هایی تشکیل می‌شود که همگی در عرصه نظامی تبحر خاصی دارند و به محض شلیک اولین موشک یا پرواز اولین جنگنده اسرائیل به سمت ایران، این مجموعه منطقه‌ای فعال شده و پایان کار اسرائیل را رقم خواهد زد.

۴. تجربه جنگی اسرائیل با حماس و گروه‌های مقاومت

عملیات سیف القدس که از ۲۰ اردیبهشت ماه با حمله گروه‌های مقاومت به قدس و سرزمین‌های اشغالی آغاز شده است غافلگیری‌های زیادی برای صهیونیست‌ها داشت. شلیک ۳۶۰۰ موشک تا نهمین روز عملیات باعث شد تا ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به پناهگاه‌ها بروند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که پیشرفت موشک‌های حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در عملیات سیف القدس باعث شده تا اسرائیل غافلگیر شود. همچنین به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. این نبرد نشان دهنده این است که اسرائیل در رویارویی با تنها یکی از گروه‌های محور مقاومت عاجز بوده است.

۵. ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی

از سال ۲۰۰۰ به بعد اسرائیل علی‌رغم توان نظامی در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای، دریایی و هوایی، این رژیم دیگر نمی‌تواند در موضع حمله قرار بگیرد و با اصابت راکت‌های کوتاه برد نیروهای مقاومت به شهرک‌ها، پرستیژ نظامی خویش را از دست داد. تل‌آویو برای تقابل با این مشکل، سرمایه‌گذاری وسیعی بر سامانه‌های موشکی نمود. گنبد آهنین، پاتریوت، حیتس، ثاد، فالانکس، عصای سحرآمیز و… بخشی از این تلاش‌های ارتش رژیم برای بازدارندگی در مقابل موشک‌ها و راکت‌ها است. بخش زیادی از کمک‌های سالانه آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی هم در حوزه سامانه موشکی خرج می‌شود. در میان سامانه‌های دفاعی اسرائیل گنبد آهنین جایگاه خاصی دارد. اما این سامانه بارها ناکارآمدی خود را نشان داده است. در جریان عملیات سیف القدس این سامانه موفق به مقابله به باران موشکی حماس نشد. در پایان سال ۲۰۱۶ گزارشی از ناظر رژیم اشغالگر از وضعیت جبهه داخلی منتشر شد که در آن گفته شد اسرائیل آنچنان که باید برای سناریوی شلیک دهها هزار موشک به سمت آن آماده نیست.

۶. عرب‌های مستقر در سرزمین‌های ۱۹۴۸

یکی از چالش‌های رژیم صهیونیستی فعال شدن عرب‌ها ساکن در سرزمین‌های ۱۹۴۸ است. فلسطینی‌های این منطقه در جریان عملیات سیف القدس برای نخستین بار به رویارویی با اشغالگران پرداختند و این زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورد. مقابله جوانان عرب مناطق ۱۹۴۸ با صهیونیست‌ها را می‌توان نشانه‌ای مبنی بر به باد رفتن طرح و آرزوهای «دیوید بن گوریون» مؤسس رژیم صهیونیستی دانست، بدین صورت که او در پی این بود تا ارتش صهیونیستی نمایندگی تمامی طیف‌های ساکن در سرزمین اشغالی را با خود داشته باشد، اما اکنون عرب‌زبانان مناطق اشغالی به عاملی برای کاهش کارایی و توانایی ارتش اسرائیل تبدیل شده‌اند؛ به عنوان نمونه در خلال جنگ ۱۲ روزه غزه راننده‌های عرب‌زبان ماشین‌آلات سنگین از انتقال نیرو و تجهیزات به سمت غزه خودداری می‌کردند.

۷. بحران در ارتش اسرائیل

یکی از بحران‌های دیگر اسرائیل در هرگونه نبرد گسترده به ضعف‌های ارتش این رژیم بر می‌گردد. طی تحقیقاتی در اسرائیل نشان داده شد که به طور عمده یهودیان تندروی حریدی و اتباع اتیوپیایی از خدمت سربازی فرار می‌کنند. فقط ۳۰ درصد فراریان از پادگان‌ها دستگیر شده و به سربازی اجباری بازگردانده می‌شوند و در کل فقط ۵۰ درصد جوانان اسرائیلی برای حضور در ارتش و سربازی اجباری تمایل دارند و همه این‌ها یعنی آن‌چه که در رژیم صهیونیستی «ارتش مردمی» خوانده می‌شود پایان یافته است. همزمان فرماندهان ارتش نمی‌دانند با افزایش موارد خودکشی و گسترش مصرف مواد مخدر و آزار جنسی در میان سربازان، چگونه برخورد کنند.

۸. عدم تمایل آمریکا در ورود به جنگ منطقه‌ای جدید

عربستان در سال ۲۰۱۵ با چراغ سبز آمریکا به یمن حمله کرد. در شرایط کنونی آمریکا به این نتیجه رسیده که باید از ایجاد هرگونه درگیری جدید در خاورمیانه خودداری کند چرا که تجربه یمن برای آمریکا درس بزرگی به همراه داشت. عربستان با حمایت‌های همه جانبه غربی‌ها در ۷ سال گذشته نه تنها انصارالله یمن را شکست نداده بلکه خود را در تنگنای امنیتی ویژه ای قرار داده است. این تجربه مانع از آن خواهد شد که آمریکا خود را وارد درگیری با ایران در حمایت از اسرائیل کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرده بود که هشت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، ولی آنچه دیدیم، تابوت سربازان ما (آمریکایی) بود. جو بایدن از زمان روی کارآمدن در آمریکا تمام تلاش خود را بر کاهش تمرکز بر خاورمیانه گذاشته و این خبر دردناکی برای رژیم‌های وابسته به آمریکا است.

۹. نداشتن عمق استراتژیک

اسرائیل عمق راهبردی ندارد و این نقطه ضعف بزرگی در زمان خطر است. بزرگترین میزان پهنای جغرافیایی رژیم صهیونیستی در مرکز آن و ۱۷ کیلومتر، و در شمال ۷ کیلومتر و در جنوب ۱۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در منطقه‌ای به مساحت ۱۲۰ کیلومتری از سواحل حیفا و اشدود ساکن هستند و این یک تهدید امنیتی واقعی برای اسرائیل به شمار می‌رود، چرا که باعث فقدان عمق استراتژیک این رژیم شده و می‌تواند در صورت هدف قرار گرفتن اسرائیل در این مناطق، خسارت‌های انسانی زیادی به بار آورد. نداشتن عمق استراتژیک اسرائیل را در وضعیت دشواری قرار داده و در صورت بروز جنگ این رژیم با تبعاتی مواجه خواهد شد. تحمیل خسارت انسانی وسیع در صورت بروز جنگ، انهدام گسترده تأسیسات راهبردی در زمان کوتاه، ایجاد محدودیت گسترده در قدرت مانور و تحرک، کاهش فوق العاده توان بازدارندگی، ناتوانی از ورود به جنگ فراگیر تنها چند نمونه از این تبعات است.

نتیجه

«جنگ با ایران، چیزی است که حتی نمی‌خواهم تصورش را بکنم»؛ این جمله‌ای است که «اران اتزیون» که سال‌ها در عالی‌ترین سطوح شورای امنیت رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه این رژیم فعالیت کرده در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه «هاآرتض» درباره احتمال وقوع درگیری نظامی میان تل‌آویو و تهران گفته است. واقعیت این است که اسرائیل به دلایل مختلف آماده وارد شدن به درگیری گسترده با ایران نیست. اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرده که اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا و اروپا به ایران حمله نمی‌کند و اسرائیل از مقابله با سلاح‌های ایرانی می ترسد. نیویورک تایمز نیز به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرده که حداقل دو سال طول می‌کشد تا اسرائیل برای انجام حمله‌ای مؤثر به ایران آماده شود. نیویورک تایمز اعلام کرده حمله‌ای که مقامات اسرائیلی تهدید به انجام آن علیه ایران برای نابودی بسیاری از سایت‌های هسته‌ای می‌کنند، فراتر از توانایی‌ها و منابع نظامی کنونی اسرائیل است. یک مقام نظامی اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته: «برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران در اعماق زمین ساخته شده‌اند و اسرائیل هواپیماهای جنگی به اندازه کافی بزرگ برای حمل آخرین موشک‌ها برای نابودی آن سایت‌ها ندارد».

اسحاق بریک افسر سابق ارتش اسرائیل نیز به صراحت اعلام کرده که اسرائیل آماده جنگ منطقه‌ای نیست. بریک تاکید کرده: «در ماه‌های اخیر مشخص شده است که نمی‌توان به نیروی هوایی برای پیروزی در یک نبرد اعتماد کرد. این را جنگ اخیر در غزه نشان داد زیرا اکثر جنگنده‌های نیروی هوایی در آن شرکت داشتند. در چنین جنگی، اسرائیل از همه جا، از جنوب، شمال و شرق به طور روزانه مورد هدف قرار خواهد گرفت و هزاران موشک و بمب به سمت مناطق غیرنظامی و اهداف استراتژیک پرتاب خواهد شد که بسیار مخرب‌تر از حماس است». بریک تاکید کرده: «دشمنان ما «حماس، ایران و حزب‌الله» به دلیل ذخایر تسلیحاتی که دارند، توانایی ادامه جنگ را برای هفته‌های طولانی دارند، ممکن است تعداد موشک‌ها از ۲۵۰ هزار هم فراتر رود، اما اسرائیل موشک‌های کافی برای مقابله با این حملات در اختیار ندارد».

این مطلب را شاید بهتر باشد با نقل قولی از یکی از مقامات صهیونیستی به پایان برد. دانیل فریدمن، وزیر پیشین دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرده: «تل آویو آمادگی آن را ندارد تا روزانه بیش از هزار موشک از مناطق مختلف به اسرائیل شلیک شود. حمله نظامی به ایران مثل کوبیدن سر به دیوار است. اسرائیل بهتر است همچنان سر خود را در خاک فرو کند».

جملات معجزه آسا در تربیت فرزند

از قدیم گفتند «بشین و بفرما و بتَمَرگ» همه یک معنی را می دهند اما یک برداشت یکسان ایجاد نمی کنند. در تربیت فرزند هم هر نوع کلام و صحبت کردن والدین ، تفاسیر مختلفی برای فرزندانشان ایجاد می کند.

تربیت فرزندان

همه والدین بدون تردید خیر و صلاح فرزندانشان را می‌خواهند منتها تجارب زندگی خودشان و اشتباهاتی که داشته اند، نحوه رفتارشان با والدین خودشان، نوع تربیت گذشته و بدقلقی بچه‌ها گاه باعث می‌شود که آن‌ها صدایشان را بالا ببرند، حرف‌ها را چند بار تکرار کنند، حرف‌هایی بزنند که ممکن است در یک تربیت صحیح، نادرست باشد.
در گذشته والدین بیشتر سبک تربیتی تحکم آمیز و دستوری داشتند، اما بعد‌ها مخرب بودن این نوع سبک تربیتی مشخص شد. نکته مهم این است که بدانید در نوع صحبت کردن می‌بایست خلاصه وار، با صراحت، حساب شده، منطقی و همراه با احساسات و همینطور با جملات درست و آراسته به کلمات زیبا بدون ناسزاگویی، مقایسه و داد زدن سر بچه باشید.
در این گزارش چند جایگزین درست برای نوع صحبت کردن صحیح با بچه‌ها را به والدین آموزش دهیم، جملاتی که می‌تواند به طور مصداقی معجزه گر باشد.

جایگزین‌های درست

به جای اینکه به فرزندت بگی: «اگر نیایی بریم من میزارم میرما» بهش بگید: «من تا ده می‌شمرم و فقط تا اون موقع منتظرت می‌مونم. ببینم می‌تونی قبل از شماره ده بهم برسی!» با این حرف به جای تاکید روی ترک کردنش، روی کار خوبش تمرکز می‌کنید.
به جای اینکه به فرزندت بگی: «اگر تو صندلی ماشینت نشینی نمیبرمت بیرون»، بهش بگید: «خودت میشینی توی صندلیت یا من بذارمت؟» به فرزندتون این انتخاب را ندهید کاری که باید انجام دهد را گوش نکند.
به جای اینکه: اسم فرزندتو هی صدا کنی و داد بزنی و او شما رو نادیده بگیره تا عصبانی بشید، بلند شو جلوش بایست و حرفت را بزن و منتظر شو و بشمر تا انجام بده. اجازه نده فرزندت عادت کنه تو رو عصبانی کنه و نادیده بگیره.
به جای اینکه: داد بزنی و تهدید کنی از جملات درست استفاده کن! نذار حرمتت در نگاه فرزندت شکسته بشه!

نباید‌ها

به فرزندتون نگید اگر این کارو نکنی منم برات فلان کارو نمی‌کنم. به زودی این حرف رو بهتون برمی گردونه.
به جای اینکه بگید: «اگر غذاتو نخوری منم برات تلویزیون نمیذارم». بهش بگید هر وقت غذات تموم شد موقع تلویزیون دیدنه.
فرزندتون را شرطی نکنید، فرزندتون را تهدید نکنید. براش قانون بگذارید.

به اندازه حرف بزنید

با زیاد حرف زدن، زیاد توضیح دادن، زیاد چانه زدن و تلاش زیاد برای قانع کردن، فرزندتان را نق نقو و بداخلاق تربیت می‌کنید.
بیش از دو بار برای فرزندتان توضیح ندهید. او همان بار اول حتما فهمیده است. با توضیح زیاد ارزش حرف‌های شما پیش فرزندتان کم می‌شود.
اگر جزو کسانی هستید که با رفتار اشتباه فرزندتان نصحیت کردن را شروع می‌کنید، به زودی فرزندتان صدای شما را نخواهد شنید. کوتاه و شفاف بیان کنید.
نگویید: «ای خدا آخه ببین خانه رو چیکار کردن! بیا ببینم! من چند بار بگم، هان، نگاه کن ببینم؟ مگه نگفتم اگر ریختی باید تمیز کنی؟ پس چرا هنوز وسط اتاقه! از دستت خسته شدم!
بگویید: «اسباب بازیهات باید تو اتاق خودت باشن. اگر می‌خواهی بازی کنی ببر تو اتاقت. اگر لازم نداری من جمع می‌کنم میذارم تو انباری. کمک می‌خوای؟»
شما درست رفتار کنید تا فرزندتان رفتار درست را از شما بیاموزد. شما الگوی فرزندتان هستید. پس نه تنها رفتار درست بلکه رفتار نادرست را هم از شما یاد می‌گیرد.
اگر زیاد دادن می‌زنید، بدانید که بعد از مدتی فرزندتان دیگر به حرفتان گوش نمی‌دهد مگر اینکه سرش داد بزنید! در حقیقت قدرت در نگاه فرزند شما یعنی داد زدن، نه محکم و مهربان بودن! اگر مدام داد بزنید یاد می‌گیرد که خشونت بهترین راه رسیدن به خواسته هایش است.
ممکن است همان لحظه به حرف شما گوش دهد، اما این گوش دادن موقتی است و هر روز باید بلندتر داد بزنی و سلامتی روانی و جسمی خودتان را به خطر بیاندازید. همچنین فرزندتان به دیدن یا شنیدن خشونت عادت می‌کند و نمی‌توانددر اجتماع مراقب خودش باشد و برایش عادی می‌شود که دیگران با او بدرفتاری کنند.
پس از امروز تمرین کنید قبل از داد زدن مکث کنید، به فرزندتان یاددهید چقدر قوی هستید که مغلوب عصبانیت نمی‌شوید. گاهی یک مکث معجزه می‌کند. محکم، اما مهربان رفتار کنید. باور کنید اگر فرزندتان به شما اعتماد کند کمتر در چالش می‌افتید و بیشتر با شما همکاری می‌کند. به خودتان مرتب یاداوری کنید که او فقط یک بچه است و نیاز به کمک من دارد. او که رفتار درست را بلد نیست من باید به او یاد دهم.

 

 

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سرگردانی بیماران خاص میان داروخانه‌ها برای تهیه دارو/ نماینده مجلس:‌ داروهای کمیاب در بازار آزاد با چندین برابر قیمت پیدا می‌شوند!

سرگردانی بیماران خاص میان داروخانه‌های شهر برای تهیه دارو/ نماینده مجلس:‌ داروهای کمیاب در بازار آزاد با چندین برابر قیمت پیدا می‌شوند!

نیمکت‌های مقابل داروخانه بنیاد امور بیماری‌های خاص محل توقف بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان است که روایت‌های مختلفی از مشکلات تهیه دارو دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داروخانه بیماران خاص اول صبح‌ها غلغله می‌شود، هرکس آمده دارویی را اینجا پیدا کند، یکی خودش پیوند کلیه انجام داده، یکی دیگر همراه پدرش که بیمار سرطانی است، آمده است و یک نفر دیگر ام اس دارد. منتظرند میان آن‌ همه جمعیت نامشان را بخوانند و دارویشان که گاهی به سختی به دست می آید را دریافت کنند. ساعت ۱۰ صبح است، داخل داروخانه صندلی خالی وجود ندارد و نیمکت‌هایی که رو به روی داروخانه بنیاد امور بیماری‌های خاص نصب شده‌اند، حداقل تا ساعت یک و نیم تا دو بعد از ظهر پذیرای بسیاری از بیماران خاص و همراهانشان است.

اگر اولویت خبری امسال حوزه سلامت ایران «کرونا» و حواشی‌اش باشد، شاید بتوان دومین موضوع پرتکرار سال جاری را «دارو» دانست. از کمبود و نبود داروهای ضروری و حتی داروهای معمولی و بدون نسخه که به گفته نایب رییس انجمن داروسازان ایران در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است تا گرانی شدید انواع داروها، موضوعات این حوزه را تقریبا هرچند روز یک‌بار به صدر اخبار می‌آورد. بازتاب بخشی از مشکلات این حوزه پرسروصدا را می‌توان در میان مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها دید که هرکدام از آنها به نوعی در تهیه داروهایشان به مشکلاتی برخورده‌اند. برآیند مهم‌ترین خواسته‌های آنها رفع «گرانی» و «کمبود» داروهای موثر و باکیفیت است.

c48ef25b-a63d-4081-ae53-2639359a73bb

کل شهر را برای تهیه دارو باید بچرخیم

از چندین نفر به خصوص افرادی که به دنبال داروهای مبتلایان به سرطان هستند پرس و جو می‌کنم، می‌گویند باید در شهر از صبح تا غروب برای پیدا کردن داروهایشان بچرخند، از داروخانه هلال احمر تهران پارس تا داروخانه ۱۳ آبان در خیابان کریم خان، داروخانه هلال احمر شهرری در جنوب شهر تا ایستگاه همیشگی دیگرشان، داروخانه بنیاد امور بیماری‌های خاص در مرکز شهر. پیرمردی که دنبال یکی از داروهای سرطان دخترش است، یکی از آن‌هاست.

با موتور می‌آید و داخل نیامده می‌زند بیرون: «داروی هندی که دکتر تجویز کرده را نداشت. دکتر داروی ایرانی را قبول نمی‌کند. نمونه فرانسوی این دارو سه میلیون تومان است، هندی‌اش ۸۰۰ هزار تومان و ایرانی‌اش را که اینجا دارند ۸۰ هزار تومان. دکتر می‌گوید ایرانی‌اش را نگیر چون اثر کافی را ندارد.»

سراسیمه است که برود داروخانه دیگری: «صبح می‌روم دنبال دارو و تا ظهر درگیرم که دارویی را پیدا کنم. می‌خواهم بروم پارک وی. آنجا نداشته باشد می‌روم داروخانه شهید بهنامی، آنجا هم نداشته باشد می‌روم هلال احمر شهرری. بالاخره از یک جا گیر می‌آورم.» پروایی ندارد که از این داروخانه به آن داروخانه برود. مشکل اصلی‌اش این است که داروها بسیار گران شده‌اند: «قیمت داروها بالاست. همین یک قلم دارو که ۸۰۰ هزار تومان برایش هزینه می‌کنیم را باید بین یک تا سه ماه بعد دوباره خریداری کنیم. دخترم مستاجر و شوهرش کارگر است. فقط نه میلیون تومان هزینه عمل جراحی‌اش بود.»

سرطان سینه طبق آمارها شایع‌ترین سرطان در میان هر دو جنس مرد و زن در ایران است، بسیاری از کسانی هم که اینجا آمده اند، خود یا بستگانشان به این بیماری مبتلا هستند. مرد میانسال دیگری که چین و چروکهای دستهایش نشان می‌دهد، شاید حدودا شصت ساله باشد، می‌گوید باید یک روزش را اختصاص بدهد تا بتواند یک داروی سرطان سینه که مادرش به آن مبتلاست را تامین کند: «من ۲۱ روز پیش برای گرفتن این کپسول به هلال احمر تهرانپارس، ۱۳ آبان و داروخانه صبای شهید بهشتی، رفتم اما آن را نداشتند و دوباره به داروخانه ۲۲ فروردین در میدان پاستور رفتم. هشت صبح دنبال دارو آمدم و سه بعد از ظهر آن را پیدا کردم.

او ادامه می‌دهد: یک موتور زیر پایم بود. سریع این داروخانه به آن داروخانه می‌رفتم و نزدیک به ۱۷۰ هزار تومان هزینه پیک موتوری دادم که دارو را پیدا کنم. امروز هم از صبح اینجا نشستم که قرص حاج خانم را بگیرم. همه افرادی که اینجا آمدند، قطعا یکروز از کارشان زده‌اند؛ بعد روانی کمبود یا نبود دارو یک طرف دیگر است. یک ربع قبل از اینکه شما اینجا بیایید، یک آقایی دنبال ۱۲ عدد داروی سرطان برای فرزندش آمده بود. داروخانه گفت فقط هشت تا می‌توانیم بدهیم.»

داروهایمان هرچند وقت یک‌بار “نیست” می‌شود

مرد جوان دیگری که روی یکی از نیمکت‌های مقابل داروخانه منتظر نشسته می‌گوید چندسال پیش پیوند کلیه انجام داده و اینجا آمده است که یکی از داروهایش را پیدا کند. با حوصله مشکلات تمام نشدنی بیماران پیوند کلیه در تهیه داروهایشان را شرح می‌دهد. وقتی حرف از «کمبود دارو» می‌شود آن را تصحیح می‌کند و می‌گوید «نبود دارو»: «مشکلی که بیماران پیوند کلیه را بسیار اذیت می‌کند، این است که هر سری یکی از داروها نیست و ناچارند دارویشان را عوض کنند. وقتی بیمار با دارویی راحت است و عوارضی برای او ندارد، خوب است که همان دارو را استفاده کند، اما گاهی که کمبود می‌شود، باید داروی دیگری مصرف کرد و همین ممکن است باعث شود، عوارضی برای بیمار به وجود می‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «مایفورتیک» دارویی است که اخیرا بسیار نایاب شده و اکثر بیماران پیوند کلیه از آن استفاده می‌کردند. این دارو الان به کلی نیست شده. من کل داروخانه‌های اصفهان، خوزستان و تهران را گشتم. به ۱۹۴ هم زنگ زدم که ببینم داروهایم را کدام داروخانه دارند، می‌گویند این دارو نایاب شده است، حالا چرا وارد نکرده‌اند، بحث دیگری است. بیماران پیوند کلیه سرگردان شده‌اند و ناچارند داروی ایرانی یا ترکیه‌ای استفاده کنند.»

“مایفورتیک” یکی از دو داروی اصلی بیماران پیوند کلیه است و درصورتی که آن را استفاده نکنند، ممکن است بدن فرد، عضو پیوندی را پس بزند. سال گذشته هم اخباری از کمبود داروهای این بیماران منتشر شده بود و البته در همان دوران از سوی سخنگوی وزارت بهداشت توصیه شده بود که این بیماران، نمونه ایرانی دارو را مصرف کنند.

وضعیت بیماران پیوند کلیه از این نظر مشکلات بیماران تالاسمی را به یاد می آورد که اخیرا «محمدرضا اینانلو»، مدیرکل جدید دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروی آهن‌زدای خارجی که یکی از داروهای بسیار حیاتی این بیماران است، تصریح کرده بود: «از نظر منطقی کمبود داروهای برند که معادل تولید داخل آن‌ها وجود دارد، جزو کمبودها به حساب نمی‌آید.» برهمین اساس داروی بیماران پیوند کلیه هم به اندازه کافی موجود است، اما کسی نمی‌گوید چرا بیماران حاضرند خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرند و با وجود رنج بیماری صبح تا شب میان داروخانه‌های شهر بگردند تا جایی نمونه خارجی دارویشان پیدا شود و حتی به گفته «یونس عرب» دبیر انجمن تالاسمی ایران، ناامید از یافتن داروی خارجی، ترک درمان کنند.

چرا داروی ایرانی مصرف نمی‌کنید؟ 

مرد جوان که سابقه پیوند کلیه دارد در پاسخ به این سوال که چرا داروی ایرانی را مصرف نمی‌کند، می‌گوید: داروهای ایرانی برای بسیاری از بیماران پیوند کلیه، عوارض بسیار کلافه کننده‌ای مانند حساسیت و خارش شدید بدن دارد و از طرفی اثرگذاری داروی خارجی هم آن طور که باید ندارد، به همین خاطر حتی پزشک معالج بیمار هم این داروها را قبول نمی‌کند: «مشابه ایرانی همه این داروها هست، اما کیفیت آن‌ها با خارجی‌ها بسیار فاصله دارد. اگرچه تولید داخل است، اما ایجاد عوارض برای بیمار موضوع حساسی است. پراید نیست که بگوییم بالاخره از آن استفاده می‌کنیم. این مساله سلامتی بیماری است که با هزار بدبختی عمل پیوند انجام داده است، اگر دارویی غیر از تجویز پزشک را مصرف کند، ریسک کرده است.

خیلی از پزشکان هم تجویز داروی داخلی را قبول نمی‌کنند چون برایشان مسئولیت دارد. داروی ایرانی پیوند کلیه سطح ایمنی را به میزانی که می‌خواهیم نگه نمی‌دارد. گاهی شرایطی پیش می‌آید که یکی از داروها را خارجی و یکی دیگر را داخلی تهیه می‌کنیم و با این تداخلی که ایجاد می‌کند، حفظ تعادل سطح ایمنی با چالش مواجه می‌شود.»

مرد میانسال که مادرش به سرطان سینه مبتلاست، درباره اینکه چرا داروی ایرانی را خریداری نمی‌کند؟ می‌گوید: «نمونه ایرانی داروی مادرم باعث کاهش وزن می‌شود و کیفیت داروی خارجی در مهار سرطان را هم ندارد. من مستند این مساله را همینجا دارم.» به پوشه مدارک درمان مادرش اشاره می‌کند:«اسکن مادرم نشان می‌دهد یک دوره مصرف نمونه ایرانی نتوانسته در کنترل بیماری‌اش موثر باشد. ریزش موهای مادرم هم علاوه بر کاهش وزن بعد از مصرف داروی ایرانی دوباره شروع شده است. دکترش به همین خاطر به من گفت بگرد و خارجی‌اش را پیدا کن، اما خارجی‌اش را از کجا بیاورم؟»

دارویم بعد از چهار ماه نایابی ۸ میلیون تومان شد

زن جوانی گوشه‌ای ایستاده که نامش را صدا کنند. می‌گوید ۱۲ سال است که‌ «ام اس» دارد و باید هر ماه داروی خارجی «بتافرون» بخرد که قیمت پانزده عدد آن درحدود هشت میلیون تومان می‌شود: «الان که خریدم فاکتورش را می‌آورم که نشانت بدهم. هشت میلیون تومان هزینه همین یک قلم دارو برای یک ماه است. البته هر بیمار‌ ام اس بسته به شرایطش باید داروی متفاوتی مصرف کند که هزینه‌اش فرق دارد. من بیمه تامین اجتماعی‌ هستم و از طرفی  بیمه تکمیلی‌ام هم فقط سالی ۱۴۵ میلیون تومان هزینه قبول می‌کند.بنابراین سر جمع هزینه دارو و درمانم گاهی به قیمت آزاد تمام می‌شود. واقعا چه کسی می‌تواند این هزینه را بدهد؟»

زن جوان در پاسخ به این سوال که آیا داروهایش را راحت پیدا می‌کند، می‌گوید :«دارویی که من باید استفاده کنم، چون گران است و به نظر می‌آید، به همین دلیل کم می‌خرند، راحت پیدا می‌شود. هزینه همین دارو برای من تا مرداد ماه درحدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان می‌شد. چهار ماه این دارو وارد نشد و بعد از آن هزینه‌اش حدود هشت میلیون تومان شد. بیمه تامین اجتماعی صد یا دویست تومان بیشتر از این هزینه را نمی‌دهد. در کنار اینها هزینه های بالای دیگری هست. مثلا هر بار «ام آر آی» دو میلیون تومان هزینه دارد.»

او در پاسخ به اینکه چرا داروی ایرانی که قیمت مناسبتری دارد را مصرف نمی‌کند، می‌گوید: «اثربخشی نمونه ایرانی این دارو زیاد نیست. من خودم یکسال نمونه ایرانی اش را استفاده کردم. به من حمله دست داد و من را بیمارستان بردند و مجبور شدم خارجی اش را بخرم. البته تا چهار یا پنج ماه در سال فقط پولم به خرید نمونه خارجی این دارو می‌رسد.»

زن جوان ادامه می‌دهد: «این دارو را مصرف نکنم، بیماری‌ام شدت پیدا می‌کند. نهایت این بیماری افتادن در خانه است. کم کم دست و پا از کار می‌افتد. البته شدت و سیر بیماری هرکس فرق دارد و ممکن است داروهای متفاوتی مصرف کنند.» از داروخانه که برمی‌گردد، فاکتور دارویی که خریده را نشان می‌دهد: «مبلغ پیش فاکتور: هشت میلیون و ۲۹۵ هزار تومان.»

190390cd-fe61-4979-bbff-0efabd3c6888

هر سه هفته یک‌بار، ۳ میلیون تومان پول دارو می‌دهیم

مرد جوان دارای سابقه پیوند کلیه هم از هزینه‌های سنگینی می‌گوید که مصرف داروها به بیماران پیوند کلیه تحمیل می‌کند: «حداقل ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان هزینه داروهایم می‌شود. البته بیمه بخشی از هزینه‌ها را تقبل کرده، وگرنه خیلی بیشتر از این‌ها می‌شد. نمی‌دانم آن‌ها که بیمه نیستند چه کار می‌کنند؟ اما این هزینه برای بیماری که پنج یا ده سال است که از این دارو استفاده می‌کند، عادی است حتی اگر در تامین آن مشکل داشته باشند، مثل قسط وام است که همیشه و هرماه باید پرداختش کنی و نمی‌شود یک ماه آن را به تاخیر انداخت.»

او می‌گوید این مساله درحالی است که بسیاری از بیماران پیوند کلیه معمولا یا از کار افتاده‌اند، یا سن‌شان بالاست و یا اگر جوان هستند، شرایط کار ندارند و حتی به خیلی از آن‌هایی که شرایطش را دارند، هم کار نمی‌دهند، به همین خاطر تهیه هزینه داروها برای همه بیماران پیوند کلیه سخت است، چه آن‌هایی که جوان هستند و چه آن‌هایی که سن‌شان بالاست.

زن جوانی که به همراه مادرِ مبتلا به سرطان سینه‌اش مقابل داروخانه بیماران خاص نشسته‌اند تا نوبت دریافت دارویشان بشود، می‌گوید آن‌ها اگرچه شانس آورده‌اند که بیمه بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند، اما حتی با وجود بیمه هم هزینه‌های آن‌ها بسیار بالاست: «تیرماه متوجه شدیم مادرم مریض است و در این مدت به خاطر هزینه داروها خیلی به ما فشار آمده است. مادرم باید هر سه هفته یکبار دارو تزریق کند که آن‌هم در حدود سه میلیون برای ما هزینه می‌برد، یعنی فقط هر سه هفته یک بار بین دو میلیون و پانصد تا سه میلیون تومان پول دارو می‌دهیم.»

مادرش که در سرما پتوی نازکی دور خودش پیچیده، دنباله حرف دخترش را می‌گیرد: «بیماری‌ام چهار دوره درمان دارد. قیمت داروهای سری اول خوب بود، اما داروهای سری‌های بعد برای ما خیلی سنگین است. همه داروهایم بالای دو تا سه میلیون هزینه دارد.»

افزایش قیمت سرم از ۴۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان

مرد میانسالی هم که برای پیدا کردن داروی سرطان سینه به اینجا آمده، مهمترین نگرانی خود و خانواده‌اش را هزینه دارو می‌داند که روز به روز هم زیاد می‌شود: «از سال ۹۸ درگیر سرطان مادرم هستم. نسبت به سال ۹۸ شاید حدود ۱۰۰ درصد قیمت داروها افزایش قیمت داشته است. یک سرم که برای تزریق آمپول مادرم ضروری است از ۴۰ هزار تومان در سال ۹۸ به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. دیگر خودت بخوان حدیث مفصل از این مجمل.»

از داخل پوشه مدارک و نسخه های مادرش دفترچه را بیرون می آورد و نام یک دارو را با دست نشان می‌دهد:«یک کپسول مادرم برای یک دوره بیست و یک روزه چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. یعنی در ماه ۴ میلیون تومان فقط پول یک بسته قرص باید بدهی تا روزی یک دانه قرص بخوری. البته پول کلینیک‌ها و آزمایش‌ها، سنجش‌ها، اسکن‌ها و‌ام آر آی‌ها هزینه‌ای دیگر می‌برد، تمام این‌ها دست به دست هم می‌دهد که اگر پنج نفر هم در یک خانواده کار کنند و بخواهند هزینه یک بیمار سرطانی را بدهند باز هم شاید نتوانند هزینه های درمان را جور کنند.»

او ادامه می‌دهد: «سرجمع کل هزینه‌های درمان این بیماری شاید ماهی ده میلیون تومان است. کل اعضای خانواده من تلاش می‌کنند این مساله را سرجمع کنند. یکی از هزینه تحصیلش و یکی دیگر از هزینه زندگی‌اش می‌دهد. بالاخره همه بچه‌ها دست به دست هم می‌دهند که ماهی ده میلیون تومان را جور کنند، اما واقعا سخت است. حالا اگر همین چهار فرزند نباشند چه می‌شود؟»

وجود داروهای کمیاب در بازار آزاد به چندین برابر قیمت 

«همایون سامه یح نجف آبادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت دارویی و مشکلات مردم در تامین دارو می‌گوید: «امسال مقداری با کمبود و مشکل به ویژه در مورد داروی بیماری‌های خاص از جمله بیماران پیوندی و سرطانی مواجه بودیم. درحالی که امسال مشکل کمبود دارو احساس می‌شد، اما متاسفانه می‌دیدیم همین داروهایی که با کمبود مواجه هستند در بازار آزاد با چندین برابر قیمت پیدا می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «دو میلیون دلار ارز به دارو تا مهرماه ۱۴۰۰ اختصاص داده شد. این دو میلیارد دلار به طور کلی خرج شد و از مهرماه متاسفانه دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات وجود نداشت. درحال حاضر کمتر از یک ماه است که ۷۰۰ میلیون دلار دیگر خارج از بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت تامین شده است. دارو به صورت کج دار و مریز وارد می‌شود، اما با این مقدار اختصاص ارز، توانایی واردات دارو با قیمت‌های قبلی به صورت کامل وجود ندارد. به همین خاطر کمبود دارویی چه در مورد بیماران خاص و چه درمورد داروهای معمولی وجود دارد. بسیاری از داروهایی که به صورت روتین فراوان بود، متاسفانه در حال حاضر با کمبود مواجه است.»

سامه یح تصریح می‌کند: «زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی مخصوص دارو و تجهیزات به اتمام رسید، به تبع مجوز واردات مواد اولیه با ارز آزاد داده شد، وگرنه اوضاع بسیار وخیم‌تر از این می‌شد. برخی از داروها با ارز آزاد وارد شد و به قیمت همان ارز آزاد هم دراختیار مردم قرار گرفت. این اختلاف قیمت بیمه و دارو را به تبع متاسفانه خود بیمار متقبل می‌شود.» او البته با تایید اینکه ارز اختصاص یافته برای واردات دارو کافی نبوده، معتقد است که باید شرایط خاص اقتصادی کشور را هم در نظر گرفت.

سامه یح در ارتباط با گفته برخی بیماران مبنی براینکه برخی داروی خارجی با کمبود مواجه است و از طرفی برخی پزشکان، داروهای داخلی را هم توصیه نمی‌کنند، می‌گوید: من این گفته را تایید نمی‌کنم و باید از پزشکان درمورد اختلاف اثر داروی ایرانی با داروی خارجی پرسید.تا جایی که من می‌دانم صنعت ساخت دارو در ایران صنعت پیشرفته‌ای است و متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان ما به حد کافی توانایی ساخت برخی از داروها به خصوص داروهای بیماران خاص را دارند. بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت هم داده، این است که واردات دارویی که داخل ایران تولید شود، امکان‌پذیر نیست و مجوز داروهای خارجی را نمی‌دهند.» او البته معتقد است که اگر ایران توانایی ساخت دارویی را در داخل داشته باشد، بهتر است که از تولیدات داخل استفاده شود.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با چشم‌انداز وضعیت دارو در سال آینده نیز تصریح می‌کند: «کلیات بودجه سال آینده تصویب شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در سال آینده وجود نخواهد داشت. به تبع دارویی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌شد و به دست مصرف کننده می‌رسید، دیگر با ارز آزاد خریداری خواهد شد، اما صحبتی که از طرف تمام مسئولان دراین مورد صورت گرفته، این است که یارانه می‌دهیم. این یارانه ممکن است به بیمه‌ها یا طرق دیگر اختصاص یابد.» او می‌گوید در صحبت‌هایی هم که دو روز گذشته رییس جمهور در دفاع از لایحه بودجه داشته، تصریح شده است که دولت حداکثر سعی‌اش را انجام می‌دهد که فشار و مشکلی از این لحاظ به مردم وارد نشود.

گزارش: عطیه هوشمند

 

 

 

 

مصرف محصولات کشاورزی برگشت خورده، در داخل هیچ مشکلی ندارد

ذبیح الله اعظمی ساردوئی، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، افزود: «با برگشت خوردن محصولات کشاورزی، کشاورزان و گلخانه‌دارها متوجه شدند که اگر رعایت نکنند چه ضربه سنگینی می‌خورند و به تبع آن کشور هم صدمه می‌بیند. در نتیجه هم کشاورز، گلخانه‌دار و تولید‌کننده و هم مسئولین مربوطه در کشور باید به این مهم توجه و استاندار‌ها را رعایت کنند.» این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محصولات برگشت خورده برای استفاده داخلی مشکلی ندارند و سالم هستند، عنوان کرد: «محصولاتی که صادر می‌کردیم و این کشورها برگشت دادند، صرفا اعلام کردند که این سموم را استفاده می‌کنید اما نگفتند سموم غیر مجاز است یا بیش از حد استفاده شده است؛ بنابراین، برگشت و مصرفش در داخل هیچ مشکلی ندارد ولی خودمان هم باید استاندارد‌ها را هم برای مردم رعایت کنیم. اگر رعایت نکنند، بنا بر قولی که چند هفته گذشته در شبکه سلامت رادیو داده‌ام، رازهای مگوی زیادی را دارم که آنها را اعلام می‌کنم. در مجموع مردم نباید نگران شوند؛ ما در مجلس و وزارت جهاد هم نظارت‌مان را بالا می‌بریم.»

 

 

بدون ارز ترجیحی مرغ کیلویی ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌شود

امیرآباد فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس می‌گوید پیش‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود، اما ما در مجلس پیش‌بینی قیمت ۸۰ هزار تومانی را داریم. او در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درمورد حذف ارز ترجیحی گفت: امروز در کمیسیون و تلفیق بر سر ارز ترجیحی بحث خواهد شد. او گفت: اراده دولت و مجلس این است که در کالاهای اساسی، حداقل ها با قیمت مناسب دست مردم برسد. حالا یا از طریق یارانه نقدی خواهد بود و یا از طریق کارت اعتباری. او در عین حال تایید کرد که ممکن است وضعیت کنونی نیز حفظ شود.

 

 

 

 

ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا علیه ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ١٩ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای به اعلامیه ایران مبنی بر تحریم ۵۲ شهروند آمریکایی پاسخ داد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه هشدار می‌دهد: «اشتباه نکنید: ایالات متحده آمریکا از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد.» به گفته سالیوان، این شامل کارکنان فعلی و پیشین دولت آمریکا می‌شود.»جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه ١٩ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای به اعلامیه ایران مبنی بر تحریم ۵۲ شهروند آمریکایی پاسخ داد. بنا بر ادعای وی، این اقدام ایران همزمان با تداوم حمله گروه‌های نیابتی‌اش به سربازان آمریکایی حاضر در خاورمیانه و تهدید مقامات ایران مبنی بر انجام عملیات تروریستی در داخل خاک آمریکا و سایر نقاط جهان است.مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه هشدار می‌دهد: «اشتباه نکنید: ایالات متحده آمریکا از شهروندانش محافظت و دفاع خواهد کرد.»

به گفته سالیوان، این شامل کارکنان فعلی و پیشین دولت آمریکا می‌شود.»وی در ادامه ضمن اشاره به اختلافات داخلی بر سر سیاست‌ها و نیز سیاست در قبال ایران تاکید می‌کند «ما در اراده و عزم خود علیه تهدیدات و تحریکات متحد هستیم.»سالیوان در بخش دیگری از بیانیه می‌گوید ایالات متحده با متحدان و شرکایش همکاری خواهد کرد تا حملات انجام‌شده توسط ایران را باز دارد.

 

 

 

گزارش بانک جهانی از بهبود وضعیت اقتصاد ایران

بانک جهانی در گزارش جدید خود اعلام کرد، اقتصاد ایران پس از یک دهه از دست رفته با رشد اقتصادی ناچیز (بازه زمانی میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰)، به تدریج در حال بهبودی است.

کاهش محدودیت‌های کرونایی، سازگاری با شرایط عادی جدید – که به صورت بهبود در مصرف نمود پیدا می‌کند و شرایط مساعدتر در بخش نفت، سبب شده است، اقتصاد این کشور ۴ فصل متوالی پس از ژوئن ۲۰۲۰ (سه ماهه نخست ۱۳۹۹)، با بهبود اقتصادی (هرچند از سطحی بسیار پایین) مواجه شود.

چشم انداز اقتصادی ایران تحت تاثیر شیوع کرونا و چشم انداز تقاضا از سوی شرکای مهم صادراتی اش قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش نوشته شده است: ریسک‌های اصلی برای چشم انداز اقتصادی ایران به روند همه گیری و چشم انداز تحولات ژئوپلتیکی مربوط می‌شود. اقتصاد این کشور همچنین، هرچند کمتر از گذشته، نسبت به افت بیشتر قیمت‌های جهانی نفت، آسیب پذیر می‌ماند.

هشدار درباره روزهای سخت پیش روی عراق/ گزارش بانک جهانی از بهبود وضعیت اقتصاد ایران/ آغاز رزمایش مشترک تبوک۵ میان ارتش مصر و عربستان/ درخواست تخت روانچی از آمریکا برای تحویل الواح هخامنشی

افزایش چالش های تغییرات آب و هوایی (افزایش دما) که به کمبود شدیدتر آب و برق منجر خواهد شد، به همراه تورم بالا می تواند فشارهای بیشتری بر آسیب پذیرترین قشرها وارد آورد و بر نارضایتی های اجتماعی بیفزاید.

احتمال کاهش تحریم ها می تواند فعالیت های اقتصادی را تقویت کند زیرا اقتصاد این کشور به صورت مزمن کمتر از ظرفیت بالقوه فعالیت می کند.

 

 

 

شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت: لازم نیست حتما واکسن آسترازنکا بزنید

حسینعلی شهریاری درباره خبر ممنوعیت واردات واکسن به کشور گفت: «ممنوع نیست بلکه ما فعلا نیاز به واکسن نداریم. حدود ۱۸۰ میلیون دز واکسن در داخل کشور موجود داریم و علاوه بر این در داخل کشور هم در حال تولید واکسن هستیم. اگر نیازی بود حتما وارد می‌کنیم. کسی مطرح نکرده است که واردات واکسن ممنوع است بلکه فعلا نیاز نداریم.» او در پاسخ به این پرسش که منظور از این ۱۸۰ میلیون دوز، تنها واکسن‌های خارجی است، عنوان کرد: «خیر، واکسن‌های سینوفارم و واکسن‌هایی است که توسط دیگر کشور‌ها هدیه داده شده.» شهریاری در خصوص نبود دوز سوم واکسن آسترازنکا، بیان کرد: «برای این موضوع دارند یک فکری می‌کنند، ولی حتما لازم نیست برای دز سوم استرازنکا بزنند، واکسن‌های دیگر هم دوز سوم موجود است که می‌توانند از آن برای دوز یادآور استفاده کنند.»

 

 

 

 

 

چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشورگفت: اطلاعات و داده‌های ما از خانه‌های خالی قابل اتکا نیست.

 چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نمی‌شود؟ به گزارش  صدا و سیما، محمد مسیحی – معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: به اجرای قانون ” مالیات بر خانه‌های خالی” مصمم هستیم، اما اطلاعات ما قابل اتکا نیست.

وی افزود: شناسایی هویت ملک و مالک بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است. ۱۲ هزار واحد مسکن خالی به ما ارائه شده است، اما تکلیف زیاد روشن نیست؛ چون ملک باید بیشتر از ۱۲۰ روز خالی باشد تا خانه خالی به حساب بیاید. داده‌ها از خانه‌های خالی ایراد دارد و باید دوباره بازشناسی شود.

محمد مسیحی گفت: بر اساس داده‌های موثق ما می‌توانیم بر سه هزار خانه خالی مالیات ببندیم در حالی که میزان خانه‌های خالی خیلی بیشتر از این میزان است.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: لازمه گرفتن مالیات در هر پایه ای، اخذ و داشتن اطلاعات قابل اتکا و به موقع است و جمع آوری اطلاعات خانه‌های خالی، کاری سخت است.

علی فرنام – کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفت: دشوارترین قسمت دیرکرد درباره مالیات بر خانه‌های خالی، شناسایی اطلاعات ملک و مالک است.
وی افزود: مبنای طرح شناسایی اطلاعات ملک و مالک بر خود اظهاری کامل است و داده‌ها و اطلاعات باید مکان محور باشد.

کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه هدف این قانون مبارزه با سوداگری مسکن است، گفت: در قانون جدید، بازدارندگی دیده شده است، اما این قانون بعد از چند مدت نیاز به اصلاح دارد.

محمود محمودزاده – معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده و پیامک هم به این افراد ارسال شده است.

وی افزود: در تلاشیم تا پایان دی ماه اطلاعات ما از خانه‌های خالی کامل و تا آخر این ماه مالیات بر خانه‌های خالی نهایی شود.

محمودزاده گفت: با توجه به زمان ثبت نام خود اظهاری خانوار‌ها و همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری و ظرفیت کم سامانه‌های ثبت نامی مشکلاتی به وجود آمد.

وی افزود: کلام ” قانون خوب و اجرای بد” اصلاً درست نیست. نباید تمام مشکلات اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به وزارت مسکن و شهرسازی نسبت داده شود.

مهدی طغیانی – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: سامانه‌های ثبت نامی باید راحت باشد تا شهروندان بتوانند به راحتی اطلاعات خود را ارائه کنند.

وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی باید تابع قانون باشد و این سامانه املاک را رسمیت دهد تا این سامانه جا بیفتد؛ قانونگذار تمام این‌ها را پیش بینی کرده، اما در این باره کوتاهی شده است.

 

 

 

ماجرای هواپیمای عجیب و غول‌پیکر در ساحل خزر

هیولای دریای خزر نامی بود که مأموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه گذاشته بودند.
یک هواپیمای غول پیکر در دریای خزر ماجرای جالبی دارد. این هواپیما در ساحل جمهوری داغستان حاصل یک پروژه مخفی شوروی سابق است که تاکنون به جا مانده است.
هیولای دریای خزر نامی بود که مأموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه گذاشته بودند که چند ماه پیش بعد از سالها از قعر دریا بیرون کشیده شد.

مشخصات هیولای دریای خزر

ایمنا نوشت: این هواپیماسال ۱۹۶۰ در بحبوحه جنگ سرد به دستور دبیر اول حزب کمونیست ساخته شد. این هواپیمای دو زیست که بعد‌ها تحت عنوان «ائروپلن» به خدمت نیروی دریایی ارتش سرخ درآمد عملاً پاسخی بود به زیردریایی موشک انداز «پولاریس» ناتو. ائروپلن ویژگی‌های زیادی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت تیک آف عمودی، توانایی پرواز در ارتفاع ۵ متری سطح آب، مصرف بهینه سوخت در ارتفاع کم و رادار گریزی اشاره کرد. اما مشهورترین ائروپلن، هیولای دریای خزر است که غول پیکرترین هواپیمای ساخته شده به دست بشر تا سال ۱۹۸۸ نیز به شمار می‌آید.
طراحان اتحاد جماهیر شوروی سابق سال ۱۹۶۴ طراحی و ساخت این پرنده آبی را در ابعادی آغاز کردند که تا آن زمان سابقه و نمونه نداشت: حدود ۱۰۰ متر طول، ۴۰ متر عرض با وزن ۵۵۰ تن. برای مقایسه باید در نظر گرفت که یک ایرباس ۳۱۸ با ظرفیت بار و مسافر کامل ۶۸ تن وزن دارد.
این غول عظیم الجثه ۱۰ موتور توربو فن داشته که بتواند وزن ۵۵۰ تنی این هواپیما را به حرکت درآورد. این ائروپلن در سال ۱۹۸۰ در دریای خزر سقوط کرد. به گفته برخی این حادثه به خاطر خطای خلبان در کنترل صحیح هر ۱۰ موتور این ائروپلن رخ داد و این هیولا برای بیش از ۳۰ سال در قعر دریا ماند.
در نهایت در سال جاری، مسئولان روسی پس از یک عملیات طولانی این هیولای پرنده را از دریا بیرون کشیده‌اند و قرار است در موزه جنگی در شهر دربند روسیه به نمایش گذاشته شود.

ماجرای هواپیمایی در ساحل خزر

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*