اخبار خراسان جنوبی/

فوت نوجوان ١٣ ساله بر اثر برق گرفتگی در نهبندان

دختر نوجوان ۱۳ ساله بر اثر برق گرفتگی ناشی از اتصالات برق در پی بارندگی‌ها جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار صدا و سیما در نهبندان گفت: این برق گرفتگی به علت اتصال برق در هال منزل مسکونی بود که باعث جان باختن نوجوان دختر ١٣ ساله شد.

کارشناس ایمنی و آتش‌نشانی نهبندان بر تعبیه‌  اِرت خانگی تاکید کرد و گفت: باتوجه به بارندگی شدید تمهیدات و تدابیر لازم نسبت به بازدید از زیرساخت برق منازل و سیم کشی منازل ضروری است.

 

همچنان ۳ محور روستایی شهرستان نهبندان مسدود است

سه محور روستایی شهرستان نهبندان همچنان بر اثر بارندگی و جاری شدن رواناب مسدود است.

سرگرد منجم فرمانده پلیس راه شهرستان نهبندان از مسدود بودن محور‌های بیچند همچنان ۳ محور روستایی شهرستان نهبندان مسدود است– مهل آباد ، محور حیدرآباد و همچنین محور چاهداشی به میغان خبر داد و گفت: زمان بازگشایی محور‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر مخرب بعد از بارندگی در سطح جاده‌ها تأکید کرد: باتوجه به وجود آبنما‌های متعدد درسطح حوزه استحفاظی که پوشیده از گل و لای است، رانندگانی که از این مسیر‌ها تردد دارند ایمنی لازم را رعایت کنند.

 

در پی بارندگی‌ها انجام شد؛

امداد رسانی به ۴۰ خانوار در شهرستان نهبندان

امداد رسانی به ۴۰ خانوار در شهرستان نهبندان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی به ۴۰ خانوار حادثه دیده متأثر از سیلاب در شهرستان نهبندان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد رضا رضایی با اشاره به شرایط نامساعد جوی در سطح استان، بیان کرد: در پی بارندگی‌های شب گذشته به بیش از ۴۰ خانوار در شهرستان نهبندان امداد رسانی شد.

وی با بیان اینکه عملیات امداد رسانی از ساعت ۱۱:۳۰ شب گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد، گفت: طی این مدت تخلیه آب بیش از ۴۰ منزل مسکونی در شهر نهبندان و روستاهای چهار فرسخ و خان شرف انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: به خانوار یک منزل مسکونی در شهر نهبندان که بر اثر آب‌گرفتگی احتمال ریزش داشت نیز یک دستگاه چادر تحویل شد.

وی ادامه داد: طی این مدت در شهرستان نهبندان ۲۲ نیروی امدادی در قالب ۷ تیم با بکارگیری ۱۰ دستگاه پمپ آب و کف کش به محل حوادث اعزام شده‌اند.

رضایی یادآور شد: از ابتدای بارندگی‌های اخیر در سطح استان ۳۹ تیم امدادی همچنان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و در صورت نیاز ۲۲ تیم پشتیبان در شعب نیز آماده ارائه خدمات به آسیب دیدگان حوادث احتمالی هستند.

تعطیلی مدارس نهبندان به دلیل بارش شدید باران

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آموزش حضوری در شهرستان نهبندان، امروز به دلیل وقوع بارش‌های سنگین تعطیل است.

واقعی افزود: تنها امتحانات پایه نهم که به صورت هماهنگ و کشوری است و نیز امتحانات نهایی افراد جامانده به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی گفت: امتحانات داخلی مدارس نهبندان که به صورت حضوری بوده است، لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستای خراسان جنوبی دچار سیلاب شد

راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستای خراسان جنوبی دچار سیلاب شد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: راه‌های ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و جنوب خوسف در ۲۴ ساعت گذشته دچار سیلاب و ۱۰ مسیر مسدود شد که با تلاش عوامل راهداری و سایر نهادهای امدادی بازگشایی شده است.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل‌ها، آبنماها، تخلیه قنوها و ریزش‌برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راه‌های مذکور هستند.

وی افزود: راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در جنوب استان که به خاطر بارندگی‌های اخیر دچار سیلاب و خسارت شد با تلاش راهداران در حال ایمن‌سازی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به بارش نزولات جوی و سیلاب شب گذشته در پهنه جنوبی استان، ۵۷ تیم عملیاتی با فعال‌سازی قرارگاه استانی حمل و نقل و راهداری زمستانی، برنامه‌ریزی شد و ۱۴۰ نفر راهدار با ۱۳۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری سبک و سنگین به‌صورت شبانه‌روزی برای عملیات بازگشایی محورهای روستایی به‌کارگیری شدند.

وی گفت: ۲ مورد از محورهای روستایی حوزه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه به محض فروکش کردن سیلاب و امکان فعالیت ماشین‌آلات راهداری، از گل و لای پاکسازی و بازگشایی می‌شود.

جلال‌زاده افزود: با توجه به آب شستگی شانه راه در بسیاری از راه‌های فرعی و روستایی حوزه شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و جنوب خوسف، از رانندگان و کاربران جاده‌ای درخواست می‌شود با احتیاط کامل، رعایت سرعت مطمئنه و توجه به علایم موقت کار گذاشته شده توسط همکاران راهداری در مقاطع آسیب‌دیده از سیل، حرکت کنند.

وی گفت: سامانه گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های استان نیز آماده پاسخگویی است و مردم می‌توانند مشکلات بوجود آمده ناشی از سیلاب اخیر را منعکس کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود.

فعالیت سامانه بارشی جدید از اواخر وقت دیروز (یکشنبه) در خراسان جنوبی آغاز و تاکنون بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و خوسف گزارش شده است.

این سامانه تا امروز فعال است و بارش‌های رگباری در این استان ادامه دارد که جاری شدن روان‌آب و سیلاب در نیمه شرقی و جنوبی همچنین ایجاد خسارت به تاسیسات زیربنایی، قنوات، ابنیه و راه قابل پیش‌بینی است.

سامانه بارشی قبلی از پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارندگی در اغلب نقاط استان قابل توجه و در پنج شهرستان از شدت بیشتری برخوردار بود که در برخی نقاط به ۳۰ میلیمتر هم رسید.

اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران خراسان جنوبی برای فعالیت سامانه بارشی جدید هشدار سطح قرمز (اقدام همه‌جانبه) صادر کردند که وزش شدید باد لحظه‌ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بارش برف و تشکیل مه از پیامدهای این وضعیت جوی است.

همچنین ۱۰۲ تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی آماده‌باش هستند.

 

 

 

 

 

یاد سردار سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:یاد و خاطره سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد.

مراسم دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی صبح امروز با یاد سردار سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای داردحضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند برگزار شد.

همچنین در این مراسم اختتامیه دوره اول و افتتاحیه دوره دوم طرح اندیشه تمدن‌ساز نیز برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در این مراسم با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، او را  یک قهرمان ملی خواند که امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد.

 

آیت‌الله عبادی خطاب به اساتید گفت: شما باید آرمان‌های حاج‌قاسم سلیمانی را در مقابل همه ستمگران پیاده کنید و خداوند شما را یاری می‌کند.

 

وی گفت: امروز نام حاج‌قاسم سلیمانی در دل هزاران‌هزار تن از مردم آزاده دنیا جای دارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به تمدن اسلامی گفت: مسئولان باید بر اساس قانون اساسی عمل کنند زیرا قانون اساسی ما پیشرفته ترین قانون جهان است.

 

آیت الله عبادی افزود: دولت اسلامی یک آشیانه برای تربیت فرزندان اسلامی و جامعه اسلامی است و در تمدن اسلامی باید به جایی برسیم که شاهد رشدو تعالی افراد باشیم.

ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

ثبت حدود ۶۰ میلیمتر بارندگی در نهبندان

کارشناس هواشناسی از ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی خبر داد.

 لطفی گفت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان وزش باد شدید لحظه ای، وقوع رگبار باران و رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف و تشکیل مه ( کاهش دید ناشی از مه) پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه در مناطق مستعد بارش تگرگ نیز دور از انتظار نیست ، افزود: تا ظهر سه شنبه وقوع روان آب و جاری شدن سیل در مسیل ها کماکان قابل پیش بینی است. رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: بیشترین بارش‌ها در شبانه‌روز گذشته از ایستگاه باران‌سنجی نهبندان با ۵۹.۲ میلیمتر گزارش شده است و بارندگی همچنان در سراسر استان ادامه دارد.

جواد نخعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حیدرآباد ۴۳ میلیمتر، قدمگاه ۳۸ میلیمتر، کریمو سرایان ۳۲ میلیمتر، کهنو و چاهداشی ۳۰ میلیمتر، حسین‌آباد نهبندان ۲۷ میلیمتر و فتح‌آباد قاین با ثبت ۲۶ میلیمتر بارندگی از دیشب تا صبح امروز بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص دادند.

 

اعلام برترین های تنیس روی میز دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی/۷

اعلام برترین های مسابقات تنیس روی میز آقایان کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برترین های مسابقات تنیس روی میز کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات تنیس روی میز کارکنان آقایان دستگاه های اجرایی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و با عنوان جام سردار دل ها در دو بخش تیمی و انفرادی در محل سالن تنیس روی میز شهید سرحدی بیرجند برگزار شد که در بخش تیمی سازمان آموزش و پرورش مقام اول ، دانشگاه علوم پزشکی مقام دوم ، مخابرات و شرکت گاز مشترکا سوم شدند . همچنین در بخش انفرادی : محسن رمضانی از آموزش و پرورش مقام اول ، مصطفی سیرجانی از دانشگاه علوم پزشکی مقام دوم ، محمود مکتب داران از آموزش و پرورش و عبدالله علمی از حج و زیارت مشترکا مقام سوم را کسب کردند . گفتنی است : داوری مسابقات را خطیب ، صبور ، عشقی ، تقوی ، عبدالهی ، بهروزیان و ناظر مسابقات را یاسر یکه خان از اداره کل ورزش و جوانان استان بر عهده داشتند .

برگزاری مراسم پویش ایران سرسبز به یاد سردار دلها در فردوس/۷

به همت اداره ورزش و جوانان و با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فردوس آیین پویش ایران سرسبز در مجموعه ورزشی شهید درخشان فردوس برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این پویش سرپرست و کارکنان اداره ورزش و جوانان، فرمانده حوزه بسیج ادارات، جمعی از کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری، روسای هیآتهای ورزشی و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان شهرستان فردوس در قالب کانون بسیج ورزشکاران با غرس کردن چندین اصله نهال  در مجموعه ورزشی شهید درخشان یاد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.

 

 

برگزاری همایش پیاده ویژه نیروی انتظامی در بشرویه/۷

برگزاری همایش پیاده روی وکوهپیمایی ویژه نیروی انتظامی شهرستان بشرویه

به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همایش پیاده روی و کوهپیمایی ویژه سربازان نیروی انتظامی شهرستان بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی شرکت کنندگان مسیر روستای سرند تا کال زیبای وییلاقی سرند را پیاده روی کردند و سپس درهمایش کوهپیمایی مقاومت و پایداری که به همت کانون بسیج ورزشکاران ،هیات ورزش‌های همگانی و تربیت بدنی نیروی انتظامی شهرستان بشرویه برگزارشد شرکت کردند .
گفتنی است : سربازان سبز پوش ضمن شرکت در برنامه های ورزشی فرارسیدن حماسه یو م الله ۹ دی وهفته بصیرت ومقاومت را گرامی داشتند و درپایان از طرف کانون بسیج ورزشکاران وهیات همگانی جوایزی به قید قرعه تقدیم شرکت کنندگان شد .

 

 

کشف ۴۰ کیلو حشیش وتریاک در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی”سربیشه” از کشف ۴۰ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک و حشیش در بازرسی از یک وانت پیکان خبرداد وگفت: در این رابطه ۳ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان”سربیشه” اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی این شهرستان دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: مأموران هنگام کنترل محورهای فرعی شهرستان سربیشه به یک وانت پیکان که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست داده که راننده با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزوده و متواری شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: مأموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از وانت پیکان ۲۰ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک و ۲۰ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش کشف شد.

 

 

دستگیری ۳۰ معتاد متجاهر در بیرجند/۴

 

جانشین انتظامی استان از اجرای طرح برخورد با معتادان متجاهر در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این خصوص ۳۰ معتاد دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: در پی گزارشات و مطالبات مردمی مبنی بر خانه های خالی از سکنه ایی که به پاتوق مصرف مواد مخدر تبدیل و موجب سلب آسایش اهالی شده است، در این خصوص طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با معتادان متجاهر در شهرستان بیرجند اجرایی شد.

وی بیان داشت: تیم عملیات مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی، پاتوق این افراد را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های مورد نظر را بازرسی کردند که در یک عملیات غافلگیرانه ۳۰ معتاد متجاهر را دستگیر کردند.

 

 

عملیات اجرایی پارک خطی بند دره بیرجند رو به اتمام است

عملیات اجرایی پارک خطی بند دره بیرجند رو به اتمام است

شهردار بیرجند گفت: عملیات اجرایی پارک خطی “بند دره” با پیشرفت ۹۷ درصدی رو به اتمام است و بهره‌برداری از آن نقش موثری در افزایش رفاه و نشاط شهروندان دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی بهترین افزود: پارک خطی بند دره به مساحت ۴،۷ هکتار در دست احداث بوده و ابنیه این پارک انجام شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی ابنیه شامل سکوهای نشیمن، آلاچیق‌ها، پیست پیاده‌روی و سرویس بهداشتی به پایان رسیده است.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه این بلوار چشم‌انداز زیبایی از شهر دارد گفت: نصب مبلمان پارک خطی در دست انجام است و در این راستا نیمکت، کباب‌پز و کیوسک برای غرفه‌های فروشگاهی و مواد غذایی نصب می‌شود.

وی افزود: احداث فضای سبز در مسیر عبور شهروندان علاوه بر لطافت هوا موجب زیبایی منظر شهری و ارتقای روحیه شادابی و نشاط شهروندان می‌شود.

بهترین گفت: فضای سبز و گل‌کاری همچنین مسیر آبرسانی نیز توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در حال انجام است.

عملیات اجرایی طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری “بند دره” بیرجند ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور مسوولان استان در این منطقه آغاز شد.

این طرح با تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجرایی شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی مرکز استان فراهم شود.

تعریض راه ورودی، توسعه فضای موجود، ایمن‌سازی مسیر کمربندی، تامین روشنایی و آب، احداث سکو برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، نصب آلاچیق، ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی از جمله اقداماتی است که در این مجموعه پربازدید صورت گرفته و در دست انجام است.

بند دره در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آنکه آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است.

کوهستانی بودن منطقه موجب شده که این بند یا سد تاریخی همواره مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و حتی مردم منطقه را به خود جلب کرده است. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ملی ایران محسوب می‌شود.

 

 

ضرب‌الاجل استاندار برای رفع مشکلات روستای امیرآباد بیرجند/۲-۳

ضرب‌الاجل استاندار برای رفع مشکلات روستای امیرآباد بیرجند

 استاندار خراسان جنوبی گفت: در پی حادثه دلخراش فوت کودک ۴.۵ ساله، برخی مسایل و مشکلات روستای امیرآباد بیرجند جنبه اورژانسی دارد که باید در اولین فرصت برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

جواد قناعت در نشست فوق العاده بررسی مسایل و مشکلات روستای امیرآباد که در دفتر استاندار برگزار شد، افزود: افکار عمومی منتظر اقدامات مسوولان برای رفع این گونه مشکلات در بازه زمانی کوتاه هستند و مدیران باید با آستانه تحمل بالا مسایل را پیگیری کنند زیرا این موضوعات در شأن استان نیست.

وی مسئولیت پیگیری روند رفع مشکلات امیرآباد را به فرماندار بیرجند با پشتیبانی معاونت عمرانی استانداری محول کرد و گفت: ساماندهی سگ‌های ولگرد، اجرای دیوار ساحلی رودخانه، روشنایی معابر و احداث پل امیرآباد باید در اولویت مسایل عمرانی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر بسیاری از این موارد قبلا مورد توجه قرار می‌گرفت شاید الان شاهد این حادثه تلخ نبودیم.

وی گفت: فرمانداری بیرجند مشکل سگ‌های ولگرد را در روستاهای اقماری شهرستان با جدیت پیگیری کند و این موضوع سریعا توسط متولیان امر ساماندهی شود.

قناعت تصریح کرد: حادثه امیرآباد واقعا قابل تامل و مصیبت وارده وسیع است اما در این میان همکاری خانواده برای جلوگیری از سوء‌استفاده معاندان قابل تقدیر است.

وی افزود: مشکلاتی از این دست باید به‌صورت جهادی مورد توجه مدیران و متولیان قرار گیرد تا دوباره شاهد این گونه حوادث نباشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد روشنایی مورد نیاز این منطقه تامین شده و بخشی که روی زمین مانده است باید با اولویت تامین شود.

وی اظهار داشت: تامین روشنایی رودخانه امیرآباد حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که طبق هماهنگی صورت گرفته، با اصلاحیه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بیرجند این اعتبار از محل طرح هادی در اختیار شرکت توزیع برق قرار می‌گیرد.

قناعت افزود: شرکت توزیع نیروی برق از روز دوشنبه عملیات اجرایی این پروژه را آغاز می‌کند و این پروژه باید تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه اجرای دیوار ساحلی برای سه هزار و ۴۰۰ متر از رودخانه امیرآباد اهمیت ویژه‌ای دارد گفت: طبق برآورد صورت گرفته، این پروژه  ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که مقرر شد از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، اعتبارات ملی بنیاد مسکن و اعتبارات استانی، تامین شود و عملیات اجرایی آن از لایروبی کف رودخانه تا تاسیس دیوار ساحلی از روز دوشنبه توسط شرکت آب منطقه‌ای و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شود.

استاندار خراسان جنوبی ساخت پل رودخانه امیرآباد را از دیگر اولویت‌های برنامه‌های عمرانی در این منطقه عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی این پل نیز به‌زودی برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.

سه‌شنبه هفتم دی ماه جاری یاسین ۴.۵ ساله در اثر حادثه حمله و گازگرفتگی سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند فوت کرد.

 

 

 

 

 

خرید حمایتی باعث بهبود شرایط بازار زرشک شد/۲-۳

خرید حمایتی باعث بهبود شرایط بازار زرشک شد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برنامه خرید حمایتی زرشک از کشاورزان توسط دولت باعث بهبود بازار زرشک در این استان شده است.

وحید ضیائیان احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف اصلی از خرید حمایتی زرشک که از ۲۵ آذر امسال طبق توافق استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شد، تنظیم بازار بود که این شرایط تاحدودی محقق شده است.

وی بیان کرد: از ۲۵ آذر ماه تاکنون ۱۳۰ تن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی خرید حمایتی شده است و این مقدار خرید کم با توجه به تولید بالای زرشک در استان، نشان می‌دهد بازار تاحدودی تنظیم شده و زرشک با قیمت‌های بالاتری در بازار آزاد خریداری می‌شود که کشاورزان تمایلی به تحویل محصول خود ندارند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: وقتی محصول کمتری تحویل تعاون روستایی می‌شود نشان‌دهنده این است که این محصول در بازار آزاد بهتر از شرایط ما خریداری می‌شود و هدف ما همین تنظیم بازار است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زرشک در بازار آزاد از ابتدای شروع خرید حمایتی هفت تا ۱۰ درصد افزایش یافته است افزود: در خرید حمایتی زرشک هزینه تمام‌شده زرشک برای کشاورزان به علاوه یک سود معقول را در نظر گرفته‌ایم و هدف ما تنظیم به نفع کشاورزان بود، در حال حاضر گاهی در بازار قیمت بالاتر از خرید حمایتی است که در این شرایط کشاورز به سود بیشتری می‌رسد.

ضیائیان احمدی اظهار داشت: در مجموع باید بازار محصولات از جمله زرشک روال طبیعی خود را داشته باشد اما وقتی شرایط خرید و فروش محصول مناسب نیست، تعاون روستایی به عنوان یک مُسکن ورود پیدا می‌کند تا بازار به روال عادی برگردد و کشاورزان به دسترنج واقعی خود برسند.

وی گفت: خرید کم زرشک توسط تعاون روستایی استان نشان‌دهنده این است که بازار زرشک تنظیم می‌شود و بیشتر کشاورزان خرده‌مالک و کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم زرشک خود را تحویل تعاون روستایی می‌دهند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: ابتدای خرید حمایتی زرشک قول دادیم که پول زرشک‌کاران را طی ۱۵ روز تا یک ماه پرداخت کنیم که تا الان پول کشاورزان را طی ۱۵ روز پرداخت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: هشت مرکز در زمینه خرید حمایتی زرشک در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند که از این تعداد یک مرکز در بخش زهان زیرکوه به‌صورت پاره‌وقت فعال است.

خرید حمایتی زرشک براساس توافق اخیر استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تجهیز چهار مرکز در این استان از ۲۵ آذر ماه آغاز شد و به منظور تنظیم بازار و حذف واسطه‌گری در خرید محصول کشاورزان و با افزایش مراکز خرید به هشت مرکز همچنان ادامه دارد.

خراسان جنوبی با ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

۳۸ هزار خانوار در زمینه کاشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی فعالیت دارند و پیش‌بینی شده امسال از این سطح زیر کشت ۲۲ هزار تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود که ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور است.

همزمان با برداشت محصول امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر و کاهش تقاضا، بخشی از محصول سال گذشته کشاورزان در انبارها و سردخانه‌های خراسان جنوبی باقی مانده و هنوز به فروش نرفته بود.

 

 

 

نمایشگاه عکس «بدرقه ماه» در بیرجند گشایش یافت/۲

 

نمایشگاه عکس «بدرقه ماه» با هدف نمایش گوشه ای از مراسم تشییع سردار آسمانی در کرمان و راهپیمایی مردم بیرجند در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دلها در بیرجند گشایش یافت.

 

در این نمایشگاه که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برپا شده است، ۱۵ اثر از «حسین توحیدی فر» و ۱۲ پوستر به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌‌الله علیها به نمایش درآمده است.

 

همچنین در حاشیه این مراسم از خانواده شهید «محمدحسین زنجانی» و «شهید محمد حسین عبداللهی» که سال ۹۸ در مراسم تشییع سردار آسمانی در کرمان به شهادت رسیدند و از خانواده شهید «حامد مقدوری» شهید مقاومتی که در لبنان به درجه رفیع شهادت نائل آمد، تقدیر شد.

 

گفتنی است، علاقه مندان می توانند تا ۱۸ دی‌ماه صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۳ از نمایشگاه بدرقه ماه بازدید کنند.

 

 

 

 

 

شناسایی ۸۹ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شد.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸۷ آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۳ بیمار جدید و از ۳۳۵ تست سریع ۵۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۵۲۲ تست ملکولی و سریع ۸۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۶ مورد از بیرجند، ۴ مورد از بشرویه، ۳ مورد از خوسف، ۱ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۲۸ مورد از طبس، ۱۵ مورد از فردوس،   ۷ مورد از نهبندان و ۳ مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو تن وخیم است.

 

 

 

گازرسانی رایگان به هزار و ۶۱ واحد صنعتی در خراسان جنوبی/۲-۳

در قالب مصوبه شورای اقتصاد ، گازرسانی به هزار و ۶۱ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی به صورت رایگان انجام شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به بهره مندی بیش از هزار و ۷۵۰ گازرسانی رایگان به هزار و ۶۱ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبیواحد صنعتی خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی گفت: تاکنون هزار و ۶۱ واحد صنعتی و تولیدی استان در قالب مصوبه شورای اقتصاد به صورت رایگان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده اند.

سید محمود هاشمی افزود: از این تعداد ۱۵۴ واحد صنعتی و تولیدی استان ار ابتدای سال به شبکه گاز طبیعی متصل شدند.

وی گفت: با گازرسانی به واحد‌های صنعتی و تولیدی در دست اقدام، پیش بینی می‌شود تا پایان سال، ۲۶ واحد دیگر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شود.

 

 

 

 

 

یاد سردار سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد/

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:یاد و خاطره سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مراسم دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی صبح امروز با یاد سردار سلیمانی امروز در دل آزادی‌خواهان جای داردحضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند برگزار شد.

همچنین در این مراسم اختتامیه دوره اول و افتتاحیه دوره دوم طرح اندیشه تمدن‌ساز نیز برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در این مراسم با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، او را  یک قهرمان ملی خواند که امروز در دل آزادی‌خواهان جای دارد.

 

آیت‌الله عبادی خطاب به اساتید گفت: شما باید آرمان‌های حاج‌قاسم سلیمانی را در مقابل همه ستمگران پیاده کنید و خداوند شما را یاری می‌کند.

 

وی گفت: امروز نام حاج‌قاسم سلیمانی در دل هزاران‌هزار تن از مردم آزاده دنیا جای دارد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به تمدن اسلامی گفت: مسئولان باید بر اساس قانون اساسی عمل کنند زیرا قانون اساسی ما پیشرفته ترین قانون جهان است.

 

آیت الله عبادی افزود: دولت اسلامی یک آشیانه برای تربیت فرزندان اسلامی و جامعه اسلامی است و در تمدن اسلامی باید به جایی برسیم که شاهد رشدو تعالی افراد باشیم.

 

 

 

اجرای طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی/۲-۳

اجرای طرح زراعت چوب برای اولین بار در خراسان جنوبی اجرا می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح زراعت چوب در اراضی مجاز اجرای طرح زراعت چوب در خراسان جنوبیمستثنیات مورد درخواست مجریان اجرا می شود.

علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه در این طرح عرصه و نهال از سوی منابع طبیعی تهیه می شود افزود: امسال اجرای این طرح در ۵۰ هکتار از اراضی مجاز شهرستان بشرویه با کاشت گونه‌ تاغ که مناسب منطقه است برنامه ریزی شده که طرح آن توسط متقاضی در دست تهیه است و تا پایان بهمن اجرا می شود.

 

وی گفت: پیش بینی می شود در هر هکتار به طور متوسط ۱۲۰ تا ۲۰۰ نهال غرس شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پس از ابلاغ طرح تنفس جنگل های شمال کشور، مقرر شد در طرح زراعت چوب در استانهایی که استتاعت دارند با کاشت گونه های تاغ، اکالیپتوس و سپیدار، چوب مورد نیار کارخانجات کاغذسازی و صنایع مرتبط جایگزین شود.

 

نصرآبادی افزود: در اجرای این طرح در کشور از پساب برای آبیاری این درختان استفاده می شود اما با توجه به شرایط استان و استفاده از  آب‌های نامتعارف از جمله پسماند‌های شهری و صنعتی در عرصه صنعت، در خراسان جنوبی از آب های دیگر برای اجرای طرح بهره گرفته می شود.

 

وی در خصوص استفاده از پساب‌های قابل استحصال برای این طرح گفت:در صورت وجود منابع پایدار، این پروژه یکی از بهترین و سودآورترین راهکار‌های مصرف پساب‌ها است.

 

 

 

 

عطر شهادت در فردوس پیچید / تشییع شهید گمنام با حضور مردم/۷

عطر شهادت در فردوس پیچید / تشییع شهید گمنام با حضور مردم

 شهید ۱۹ ساله گمنام دوران دفاع مقدس که از نیمه شب گذشته میهمان فردوسی‌ها بود امروز با حضور باشکوه مردم این شهرستان تشییع شد.

به گزارش مهر، مراسم تشییع شهید گمنام از معراج الشهدا که در هشت سال دفاع مقدس محل معراج ۴۰۰ شهید گلگون کفن بود آغاز و بر دوش امت حزب الله فردوس تا مصلای بزرگ امام خمینی ادامه داشت.

یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در این مراسم با تمجید از خدمات گستره سردار دل‌ها به کشور و جهان اسلام گفت: امنیت در مرزهای شرقی، سیستان و بلوچستان و کرمان با درایت و فرماندهی این دلاور تثبیت شد و با مدیریت توانست بسیاری از معاندان نظام و قاتلان مردم مظلوم را نابود و سر جای خویش بنشاند.

سردار سید اسماعیل رضوی به مبارزات این شهید در سوریه و عراق اشاره کرد و افزود: تأسیس حشد الشعبی با همکاری و مشاوره سردار سلیمانی پایه گذاری شد و اکنون نیز مدافع مردم مظلوم عراق و نیروهای آمریکایی و خارجی را از این کشور اخراج خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بسیاری مخالف ورود نیروی قدس به خاک عراق و سوریه بودند ولی سردار سلیمانی اعتقاد راسخ به نیروهای تحت امر خویش داشت و با جدیت و توکل به خدا وارد عرصه مبارزه با داعش شد.

رضوی خاطرنشان کرد: تجربیات هشت سال دفاع مقدس از او سرداری کار آزموده ساخته بود که توانست با سازماندهی بسیج مردمی در سوریه‌ای که رئیس جمهور آن آماده خروج از کشورش بود، حزب الله و شیعیان را منسجم و با انگیزه برای مبارزه با داعش بسیج کرد.

وی گفت: جنگ در سوریه سخت بود زیرا جبهه مخالف الله اکبر می‌گفتند ما هم همینطور، آنها نماز شب می‌خواندند ما هم نماز شب می‌خواندیم ولی داعشی ها هر آنچه از شیعیان به اسارت گرفتند سر بریدند.

رضوی عنوان کرد: سردار سلیمانی به نابودی حکومت داعش اعتقاد قلبی داشت و این اعتقاد و عزم راسخ را از رهبر خویش آموخته بود و در اوج پیشرفت نیروهای بی رحم داعش آنها را متوقف کرد.

وی گفت: سردار سلیمانی با کارهای خویش در قلوب مردم سوریه جای گرفت و مکتب حاج قاسم راه انداخت، همان مکتبی که رهبری تاکید بر شناساندن آن به نسل جدید دارد.

وی اضافه کرد: امروز مکتب حاج قاسم راهگشای بسیاری از مشکلات کشور و جهان اسلام است که باید آیندگان از آن بهره‌ها ببرند.

رضوی تصریح کرد: حاج قاسم به جوانان اعتقاد واقعی داشت و در سوریه قشر جوان سوریه را نجات داد او فرماندهان جوان پرورش داد.

حجت الاسلام محمد شاکری امام جمعه فردوس نیز گفت: این قدرت شهید است که می‌تواند بعد از سال‌ها جمعی معنا دار و عظیم از مردم را گرد هم آورد و هیچکس جز شهید بعد از گذشت بیش از سی سال از پایان جنگ چنین توانایی ندارد.

لازم به ذکر است این شهید گمنام پس از تشییع در فردوس در شهرهای باغستان و اسلامیه تشییع می‌شود و امشب نیز مردم با پیکر پاک شهید در هیئت رزمندگان اسلام، فاطمیه و هیئت امام حسن مجتبی وداع خواهند کرد و سپس پیکر شهید برای دفن به یکی از روستاهای نهبندان منتقل می‌شود.

درخشش نوجوانان خراسان جنوبی در دوسالانه هنر‌های تجسمی آفرینش/۲-۳

موفقیت ۴ نوجوان استان در هشتمین دوسالانه هنرهای تجسمی «آفرینش» کانون کشور

با معرفی برگزیدگان هشتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار رشته نقاشی، سفال‌گری، خوشنویسی و عکاسی چهار عضو کانون استان خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: ۶۲ اثر از اعضای مراکز کانون استان در رشته‌های نقاشی، سفال‌گری، خوشنویسی و عکاسی به دبیرخانه این مهرواره ارسال شده است که با معرفی برگزیدگان این رویداد هنری، چهار عضو نوجوان کانون استان موفق به کسب مقام های برگزیده و شایسته تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش: در بخش نقاشی «حجت الهام بخش» در گروه سنی نونگاه(۱۲+) از مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه عنوان برگزیده و «منیره صفری» از همین مرکز در گروه سنی (۱۸+) با مربی‌گری         « طیبه ترشیزی» شایسته تقدیر شناخته شده است.

در رشته سفال «احسان سلطانی» در گروه سنی نونهال(۹+) با مربی‌گری «نرگس اسماعیلی اول» از مرکز فرهنگی و هنری بشرویه، عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص داده است و در بخش عکاسی نیز در گروه سنی (۱۸+) «فوزیه وطن خواه» از مرکز فردوس با هدایت «ریحانه سادات هاشمیان»، عنوان شایسته تقدیر این رویداد هنری را از آن خود کرده است.

گفتنی است؛ هیأت داوران رشته «نقاشی» شامل نادر موسوی‌فاطمی، معصومه فاضلی‌مقدس و ندا محققی، در بخش«سفال‌گری» شامل عبدالعظیم آذرخیل، هدی محسنی و نغمه معنوی‌ و در رشته «خوشنویسی» ربابه حسین‌پور، عطیه رستمی‌زاده و عارفه هدایت و رشته «عکاسی» نیز شامل بهنام زهری‌سامیان، مامک یحیی‌پور و سمیرا صحرانورد بوده است.

یاد آور می شود هشتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی «آفرینش» از سوی اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

 

برگزاری ویژه برنامه «سلام سردار دل‌ها» در زیرکوه/ ۲

برگزاری ویژه برنامه «سلام سردار دل‌ها» در مدارس تحت پوشش کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه

هم‌زمان با گرامی‌داشت دهه بصیرت و دومین سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ویژه برنامه « سلام سردار دل‌ها » در تعدادی از مدارس تحت پوشش کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با هدف پاسداشت فداکاری‌های سردار شهید سلیمانی و زنده نگه داشتن نام و یاد وی برگزار شد، کودکان ونوجوانان شرکت کننده با کمک مربی این کتابخانه با شخصیت شهید سلیمانی آشنا شدند و در ادامه در کارگاه کاغذ و تا (اوریگامی) پاکت نامه ساختند و پس از آن در قالب نامه و دل‌نوشته، جمله‌های زیبا و احساسات پاک‌شان را تقدیم این شهید سرافراز کردند.

معرفی وقایع، آشنایی اعضا با شخصیت سردار سلیمانی و نقش بزرگ سردار در مبارزه با ظلم و ستم و تامین امنیت کشور، مسابقه نقاشی و بحث آزاد با اعضا از دیگر برنامه های اجرا شده به مناسبت دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی در مدارس تحت پوشش  این کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه بود.

 

 

 

 

 

رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی اعلام کرد؛

تولید ۵۸ اثر نقاشی خط و خوشنویسی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی/۲-۷

تولید ۵۸ اثر نقاشی خط و خوشنویسی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی

رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی گفت: ۵۸ اثر خوشنویسی و نقاشی خط توسط هنرمندان استان با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است.

مهدی اسماعیلی مود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته در کارگاه خوشنویسی که در ایام شهادت سردار سلیمانی در بیرجند برگزار شد هفت نفر از هنرمندان عضو انجمن خوشنویسان استان ۴۰ تابلوی نقاشی خط و خوشنویسی با مضامین مربوط به سردار شهید سلیمانی مانند سخن بزرگان، اشعار تولید کردند.

به گفته وی امسال هم در کارگاه خوشنویسی که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد ۳۰ اثر تولید شد که ۱۵ اثر آن مربوط به حاج قاسم و ۱۵ اثر دیگر درباره دفاع مقدس بود.

وی همچنین از تولید یک تابلو تذهیب و خوشنویسی توسط خانم قریشی از هنرمندان تذهیب کار بیرجند خبر داد و اضافه کرد: این تابلو به فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان سردار قاسمی اهدا شد که وی نیز در دیدار با خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان آن را به خانواده شهید اهدا کرد.

رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی ادامه داد: دو اثر نقاشیخط که توسط علی فرسادی هنرمند بیرجندی درباره شهید سردار سلیمانی تولید شده بود سال گذشته در نماز جمعه بیرجند رونمایی شد که یکی از آنها که عکس شهید بود به سپاه استان اهدا شد و اثر دیگر در مرکز بیرجند شناسی شهرداری بیرجند است.

 

سوگواره نمایشی فریادی در سکوت در بشرویه اجرا می‌شود/۲-۷

سوگواره نمایشی فریادی در سکوت در بشرویه اجرا می‌شود

 رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سوگواره نمایشی «فریادی در سکوت» با هنرمندی هنرمندان استان در شهرستان بشرویه اجرا می‌شود.

مجید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سوگواره نمایشی فریادی در سکوت اجرای نمایش وقایع تاریخی صدر اسلام است که از ۱۴ تا ۱۶ دی ماه در بشرویه اجرا می‌شود.

وی گفت: این سوگواره با همکاری دفتر هنر مردمی حوزه هنری خراسان جنوبی و کانون هنری تبلیغی کوثر ولایت شهرستان بشرویه اجرا خواهد شد که از ظرفیت ادارات و گروه‌های مردمی در آن استفاده شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی افزود: کار تدارکات اجرای صحنه سوگواره فریادی در سکوت از یک ماه پیش آغاز شد و ۶۰ بازیگر در این سوگواره هنرنمایی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: شهرستان بشرویه یکی از شهرستان‌های با استعداد در زمینه گروه‌های هنری است که ۱۳ گروه هنری تخصصی در حوزه سرود، تصویر، انیمیشن، موشن گرافی، تئاتر و نمایش فعال هستند.

کریمیان گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در این شهرستان تنها و اولین دفتر هنر مردمی حوزه هنری کشور در این شهرستان فعالیت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*