اخبار خراسان جنوبی

 شورای فرهنگ عمومی شهر قاین در نتیجه ارزیابی به لحاظ کمی و کیفی به عنوان شورای فرهنگ عمومی برتر کشور انتخاب شد.

 

 

 

نماینده مردم بیرجند در مجلس: گرانی ناشی از عدم نظارت پذیرفته نیست

 

نماینده مردم بیرجند در مجلس: گرانی ناشی از عدم نظارت پذیرفته نیست

 نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم دغدغه گرانی بازار را دارند گفت: گرانی ناشی از عدم نظارت پذیرفته نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حسین خسروی در دیدار با مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با اشاره به هفته بسیج اظهار داشت: بسیجی کارش برای خداست و بدون چشمداشت کار می کند، خلوص نیت دارد و با محوریت خدایی در صحنه حضور پیدا می‌کند اما ما مسئولان هم اگر کاری از دستمان برمی‌آید باید برایشان انجام دهیم.

وی افزود: باید تفکر بسیج را به درستی معنا کرد همان گونه که برداشت ما از شهید سلیمانی یک نفر بود اما مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان یک مکتب نام بردند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئولیت حوزه تعزیرات حکومتی بیان کرد: ضروری است که بر اساس تخصص خود، آسیب‌شناسی نسبت به حوزه کاری داشته باشید و اگر هم نسبت به مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی در سطح کلان پیشنهاد یا انتقادی دارید ارائه دهید تا در مجلس و یا از طریق وزیر دادگستری پیگیری شود.

خسروی بیان کرد: اگر هم مشکلاتی در حوزه استان مثل کمبود نیروی انسانی یا مشکلات فضای اداری وجود دارد که در سطح استان قابل پیگیری و برطرف شدن نیست برای پیگیری در تهران منتقل شود.

وی با اشاره به مشکلات و گلایه مردم در بحث گرانی‌های بازار گفت: ایجاد گرانی دو دلیل دارد که یک دلیل آن بالا رفتن هزینه مواد اولیه و در نتیجه گران تمام شدن محصول تولیدی است اما دلیل تفاوت نرخ‌ها در مکان‌های مختلف ناشی از عدم نظارت است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مردم گزارشات گرانی را به سازمان‌های نظارتی اعلام کنند انتظار دارند که این گزارشات پیگیری شود و دارای نتیجه ملموس و محسوس باشد.

خسروی تاکید کرد: مردم در بحث قیمت‌گذاری، کنترل و نظارت بر بازار دغدغه دارند که این دغدغه باید با هم‌افزایی مسئولان و برنامه‌ریزی مناسب برطرف شود اما عدم نظارت‌ها از کسی پذیرفته نیست و مسئولان باید تلاش کنند تا هر کاری از دستشان برمی‌آید برای مردم انجام دهند.

 

 

 

کسب مدال نقره و جام اخلاق تیم اسکیت فری استایل خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر کشور/۷

کسب مدال نقره و جام اخلاق تیم اسکیت فری استایل خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر کشور

تیم اسکیت فری استایل خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر کشور خوش درخشیدند .

به گزارش خراسان جنوبی تیم اسکیت فری استایل استان خراسان جنوبی، با هدایت مربیگری حسین شبانی موفق به کسب یک مدال نقره و جام اخلاق مرحله دوم چهارمین دوره لیگ برتر ایران شد. در این رقابت ها منیب احمدی مقدم ورزشکارقهرمان سه دوره رقابت های کشوری موفق به کسب مدال نقره شد و همچنین دیگر نمایندگان شایسته استان، ابوالفضل غلامی از طبس و علی مودی از بیرجند که اولین تجربه رقابت های کشوری را در مهد اسپید اسلالوم ایران تجربه می کردند، توانستند در بین ۴۷ شرکت کننده، رتبه ۲۶ و ۲۲ رقابت ها را به خود اختصاص دهند.

 

 

نمایش عروسکی «آرزوی کلاغ »در بشرویه به روی صحنه رفت

نمایش عروسکی «آرزوی کلاغ »در کانون شهرستان بشرویه به روی صحنه رفت

به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایش «آرزوی کلاغ »در کانون شهرستان بشرویه به روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ این نمایش به  نویسندگی و کارگردانی خانم« فروغ بهداد» از شهرستان بشرویه و توسط گروه نمایش مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری شهرستان بشرویه به روش عروسکی صحنه‌ای  برای اعضای کودک و نوجوان و  همچنین والدین اجرا شد.

گفتنی است: نمایش عروسکی آرزوی کلاغ ماجرای کلاغی که آرزو دارد سفید شود و به‌دلیل نداشتن آگاهی، از هر راهی می‌خواهد به خواسته‌اش برسد، تا این‌که با گذر عمر پرهایش سفید می‌شود ومی‌فهمد بی‌دلیل وقتش را تلف کرده و اوقات جوانیش صرف آرزوهای پوچ شده است.

اهدای جوایز کتاب‌خوانان برتر، برگزاری مسابقات کتاب محور، معرفی کتاب برای گروه‌های بازید کننده از مهدها و مدارس از دیگر فعالیت‌های اجرایی کانون پرورش فکری بشرویه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.

 

 

 

نماینده مجلس: فضای سایبری نیازمند کار تشکیلاتی است

نماینده مجلس: فضای سایبری نیازمند کار تشکیلاتی است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای سایبری و مجازی باید کار تشکیلاتی انجام شود و در این زمینه جزیره‌ای عمل نشود.

حسین خسروی اسفزار در همایش مجاهدان سایبری استان خراسان جنوبی که با تجلیل از فعالان برتر فضای مجازی همراه بود، افزود: افراد مستعد و موفق در این زمینه را شناسایی و سازماندهی کنید.

وی گفت: باید در زمینه مبارزه با جنگ نرم، افرادی محور قرار گیرند و جاذبه را بین جوانان ایجاد و تلاش کنند که نشر حداکثری ارزش‌های اسلامی در فضای مجازی صورت گیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استفاده از هنر و زیبایی در فضای مجازی خیلی مهم است که باید مدنظر افسران جنگ نرم قرار گیرد همچنین جواب به‌موقع و اقناعی به شبهات در فضای مجازی داشته باشید.

وی افزود: به عنوان مثال در حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت که هدف دشمن ایجا فتنه‌ای مانند فتنه بنزینی سال ۹۸ بود، صدا و سیما به‌موقع وارد میدان شد، یا روز جمعه گذشته اصفهانی‌ها با هوشیاری نشان دادند که می‌شود اعتراض به‌جا و به‌موقع داشته باشند و صدا و سیما هم به‌خوبی عمل کرد و جلوی فتنه‌های دشمنان در عرصه جنگ روانی گرفته شد.

خسروی گفت: در فضای مجازی باید بر عملکرد نظام کار کنید و یکی از برنامه‌های سایبری و جنگ نرم دشمنان این است که نقاط قوت نظام را ضعیف نشان دهند.

وی افزود: زمان‌شناسی یک اصل مهم است و امروز در جنگ روانی و فضای روانی باید آمادگی لازم را داشته باشیم و باید بر این محور جلو برویم، مقابله در هر زمینه‌ای را باید در همان زمینه و از همان پاسخ داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش در فضای مجازی باید فعالانه و نه منفعلانه باشد گفت: در یکی دو دهه گذشته در زمینه فضای مجازی منفعلانه عمل کردیم و به تعبیر مقام معظم رهبری این فضا رها شده بود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جنگ روانی دشمنان از چند دهه قبل علیه ما شروع شد و استکبار جهانی برای تغییر راهبرد جنگ سخت به جنگ نرم علیه ما هزینه‌های میلیاردی کرده است که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

وی گفت: جنگ سخت برای ما محسوس بود و به‌راحتی رصد می‌شد ولی جنگ فضای مجازی و روانی برای همه افراد محسوس نیست و شاید چون محسوس نیست عکس‌العمل‌ها هم جدی نبوده است.

خسروی ادامه داد: جنگ سخت محدود به زمان، مکان و افراد بود به عنوان مثال در جنگ سخت که صدام ابتدا سه روز برای آن وقت تعیین کرده بود، با دفاع جانانه جوانان ما هشت سال دفاع مقدس رقم خورد و تمام شد اما جنگ نرم زمان‌بردار نیست و نمی‌شود برای آن زمان تعیین کرد از طرفی هرچه جلوتر می‌‎رویم عرصه فضای مجازی بر فضای حقیقی غلبه پیدا می‌کند.

وی گفت: در جنگ سخت مکان محدود بود و همه شهدای ما در محدوده پنج استان کشور به شهادت رسیدند ولی در جنگ نرم آثار آن تا عمق روستاها رفته است، در جنگ سخت تنها مردان در خط مقدم بودند و البته نباید از نقش خانم‌ها در تربیت رزمندگان و پشتیبانی از آن غافل شویم اما در جنگ نرم، مخاطب دشمنان فرزندان و بانوان ما است.

وی افزود: اول باید ابعاد مختلف جنگ را به‌خوبی بفهمیم در حالی که عرصه جنگ نرم برای همه قابل فهم نیست و نیازمند تبیین هرچه بیشتر من و شماست.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با وجود همه مشکلات در جنگ نرم  و سایر مشکلات کشور باز هم ناامید نیستیم چرا که رهبرمان خیلی به آینده کشورمان امیدوار هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب هم اظهار داشتند آینده ۴۰ ساله دوم انقلاب از ۴۰ ساله اول برای ما راحت‌تر است چرا که در ۴۰ ساله اول موانع زیادی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه اگر لبیک گوی مقام معظم رهبری باشیم، همیشه زنده‌ایم و مشکلات و موانع را رفع خواهیم کرد گفت: فلسفه بسیج در همه عرصه‌ها به‌خصوص عرصه جنگ نرم مدیریت و مقابله است و بسیج در سال‌های اخیر به عرصه جنگ نرم که یکی از مهمترین جبهه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی است، ورود پیدا کرده است.

وی افزود: در مجلس یازدهم طرح صیانت از فضای مجازی و حقوقی کاربران به تصویب رسید و این لبیک به فرمان رهبری بوده است.

مسوول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: دشمنان از طریق فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌کنند که به کشور ضربه بزنند، به فرمایش رهبر معظم انقلاب امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته و در مقابل این دشمنی، ملت ایران باید آرایش مناسب بگیرد و خود را در همه‌ بخش‌های مختلف آماده کند.

سجاد رضایی افزود: قوی شدن کشور جزو هدف‌های ما است، بنابراین همه ما باید تفکر بسیجی، فرهنگ قرآنی و اسلامی را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی نشر و گسترش دهیم و برای مقابله با استکبار جهانی آماده شویم.

وی با اشاره به اینکه شبکه فعالان فضای مجازی بسیج در موضوع شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه، تولید محتوا، تحلیل و پایش اطلاعات و زیرساخت و فنی ایجاد شده است گفت: ۶ ماه ابتدای سال جاری بیش از ۵۶ هزار نفر ساعت آموزش حضوری در موضوعات مختلف داشته‌ایم، همچنین در این مدت در موضوع سواد رسانه ۶۳ هزار نفر ساعت و در بحث‌های مجازی ۴۱ هزار نفر ساعت آموزش برگزار شده است.

مسوول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: سه هزار تولید محتوا با استفاده از فعالان فضای مجازی بسیج شکل گرفته و بیش از ۱۷۰ دستور کار مشخص برای جبهه‌سازی و فعالیت هماهنگ در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که توسط سازمان فضای مجازی سپاه استان دنبال می‌شود، بحث‌های فناوری و استارتاپ است افزود: اقتصاد دیجیتال یکی از راه‌های پیشرفت و برون‌رفت استان خراسان جنوبی از مشکلات است که باید با استفاده از نیروهای انسانی توانمند استان به این سمت حرکت کنیم و جزو استان‌های برتر در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیریم.

رضایی گفت: امسال سومین رویداد تولید محتوا در سه زمینه تولید نرم‌افزار موبایلی، بازی موبایلی، پویانمایی و انیمیشن برگزار شد که امروز از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

 

 

 

 

 

به‌مناسبت هفته کتاب؛

برگزاری «ایستگاه یار بی‌همتا» در قاین

برگزاری «ایستگاه یار بی‌همتا» در مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین

هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون پرورش فکری در شهرستان قاین، در ایستگاه یار بی‌همتا، پذیرای کودکان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ در این برنامه مربیان مرکز با هدف توجه و اهمیت کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا کردند.

قصه‌گویی، معرفی کتاب، پخش فیلم و شعرخوانی با موضوع کتاب از جمله برنامه‌های اجرا شده در این ایستگاه بود.

گفتنی است دیدار با حسن ملایی باغبان مهربان بازنشسته پارک کودک که مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین در آن واقع شده است، از دیگر برنامه‌های این مرکز فرهنگی و هنری کانون استان بوده است.

در دومین روز هفته بسیج؛

تجلیل از فعالان برتر فضای مجازی در خراسان جنوبی

از فعالان برتر فضای مجازی در خراسان جنوبی تجلیل شد.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی در همایش مجاهدان سایبری گفت: شبکه سازی فعالان فضای مجازی بسیج از سه سال پیش در استان شروع شده که در طول این سه سال، فعالان بسیجی در فضای مجازی در لایه‌های تولید محتوا، سواد رسانه، پاییش و تحلیل بررسی اطلاعات، موضوعات فنی و زیرساختی سازماندهی و آموزش لازم و متناسب در حوزه‌ها به آنها داده شده است.

سجاد رضایی یکی از موضوعات سازمان فضای مجازی سپاه استان را بحث‌های فناوری و استارت‌آپ ذکر کرد و گفت: اقتصاد دیجیتال یکی از راه‌های پیشرفت و برون رفت استان خراسان جنوبی از مشکلات است که باید با استفاده از نیرو‌های انسانی توانمند استان به این سمت حرکت کنیم و جزو استان‌های برتر در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیریم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه باید در فضای سایبری کار تشکیلاتی انجام شود گفت: اگر بسیج مانند دوران دفاع مقدس به صحنه نیاید و فضای مجازی را مدیریت نکند،فساد جامعه را فرا می گیرد.

حسین خسروی افزود: باید به کشف استعداد هادر زمینه فضای مجازی و سازماندهی آنها در یک محوریت و ایده‌ها و نظر‌های مشترک پرداخته شود.

وی همچنین گفت:با مدیریت دقیق و تخصصی و دید وسیع از استعداد‌ها در زمینه فضای مجازی آن‌ها را حمایت کنید.

نماینده مردم بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی همچنین نشر حداکثری معارف اسلامی، استفاده از هنر‌ها و جذابیت‌ها و پاسخ گویی علمی و به موقع به شبهات و برجسته کردن نقاط قوت نظام را در فضای مجازی ضروری دانست و گفت: باید فعالان این عرصه به آن توجه کنند.

در این همایش از ۳۰نفر از فعالان برتر فضای مجازی در حوزه‌های تولید محتوا، سواد رسانه ای، شبکه سازی، پایش و تحلیل اطلاعات و همچنین از مدیران فضای مجازی حوزه‌های مقاومت بسیج تقدیر شد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت:

مرز مشترک با افغانستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در سلامت است

مرز مشترک با افغانستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در سلامت است

 مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت مرز ندارد و هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان فرصتی است که باید به بهترین نحو ممکن از آن برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت استفاده شود.

محمدحسین نیکنام روز یکشنبه در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از ویژگی‌های خراسان جنوبی هم مرز بودن با افغانستان است و این هم‌مرزی با کشوری که مشکلات زیادی دارد از یک جهت تهدید است اما اگر مبتکرانه به این جایگاه جغرافیایی نظر کنیم، فرصت‌های خوبی را فراهم می‌کند.

وی گفت: ما نسبت به برادران مظلوم افغانستانی خودمان مسوولیت داریم زیرا آمریکا داشته‌های مختصر این کشور را هم تخریب کرده است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: وقتی کشورهای بیگانه در کشوری حضور می‌یابند، سناریوهای مختلفی را دنبال می‌کنند و هرچند گفته می‌شود آمریکا در افغانستان شکست خورد اما در برخی جاها هم موفق بود زیرا خانواده‌ها را متلاشی و فرهنگ را نابود کرد و اعتیاد را اشاعه داد.

وی افزود: سلامت مرز نمی‌شناسد و ما نمی‌توانیم نسبت به همسایگان خود بی‌تفاوت باشیم زیرا بسیاری از بیماری‌ها نظیر مالاریا و فلج اطفال از همان کشورها به این طرف مرز می‌آید.

نیکنام گفت: ما باید نسبت به بهداشت و سلامت همسایگان خود حساس باشیم زیرا سرمایه‌گذاری در سلامت آنها، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت خود ما است.

وی اضافه کرد: مدیریت نظام سلامت و خدمت به مردم استانی با تاریخ غنی و ظرفیت‌های بالا، حساس است و اگر سلامت را به شکل کامل و مطلوب جمعی، روانی و اجتماعی ببینیم کمتر فعالیتی در استان است که به بخش سلامت ارتباطی نداشته باشد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، بهره‌گیری از شبکه بهداشت در سراسر کشور را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: سلامت مردم، عوامل اجتماعی و بهره‌گیری از خیرین نقش مهمی در مدیریت حوزه سلامت در هر استانی دارد.

وی تصریح کرد: اگر یک سیستم بهداشتی به شکل مطلوب عمل کند فقط ۲۵ درصد می‌تواند در سلامت فرد تاثیر بگذارد و ۷۵ درصد بقیه مباحث فرابخشی است که دانشگاه در این زمینه نقش ویژه‌ای دارد.

در این آیین ضمن قدردانی از “محمد دهقانی فیروزآبادی” در مدت سه سال مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سید “محمد موسوی میرزایی” به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در حکمی سید “محمد موسوی میرزایی” را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند منصوب کرد.

وی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که ریاست بیمارستان رازی بیرجند را هم در سوابق اجرایی خود دارد.

 

 

افزایش۵برابری بستری های کرونا در فردوس/۶۵درصد واکسن نزده ها هستند/۲

افزایش۵برابری بستری های کرونا در فردوس/۶۵درصد واکسن نزده ها هستند

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس از افزایش ۵ برابری تعداد بستری های کرونا در شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه ۶۵ درصد بیماران بستری واکسن نزده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد نگهبان در جلسه ستاد کرونای شهرستان فردوس با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونایی فردوس در دو هفته پایانی آبانماه نسبت به هفته اول این ماه ۵ برابر شده است گفت: متأسفانه ۶۵ درصد کسانی که بستری هستند واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند که این نشان از تأثیر واکسیناسیون دارد.

وی فصل برداشت انار، زعفران و پسته را ازمهمترین عوامل بالا رفتن آمار افراد کرونایی در شهرستان دانست و افزود: در روستاهای عشایری مانند کجه و چهنو و شهر باغستان که درگیر برداشت پسته و انار بودند آمار کرونا افزایش بیشتری داشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آمار افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند مشخص و اطلاع رسانی بصورت خانه به خانه در حال انجام است تا افراد ترغیب به دریافت واکسن شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فردوس گفت: با این وجود بالاترین آمار دریافت دوز اول و دوم واکسن کرونا در استان را متعلق به فردوس بوده است.

به گفته وی سنین ۱۸ تا ۳۵ سال کمترین دریافت واکسن کرونا را در فردوس دارند که تمهیدات لازم در این خصوص گرفته شده است.

فرماندار فردوس نیز با اشاره به اینکه بر اساس آمار سامانه کشوری ۹۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دوز اول و ۷۷ درصد دوز دوم واکسن کرونا را در فردوس دریافت کرده‌اند و این بالاترین آمار در سطح شهرستانهای استان است، تصریح کرد: روزگذشته ۹ نفر در بخش ویژه کرونا بستری بودند که از این تعداد ۵ نفر واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند.

حمید حلاج مقدم تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت شهرستان بخصوص ائمه جمعه و جماعات و فضای مجازی استفاده شود تا افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند تشویق شوند.

وی خاطرنشان کرد: از امروز تیم‌های مشترک نظارت سختگیرانه ای در بازار انجام خواهند داد و چنانچه هر کدام از اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پس ازتذکر شفاهی و عدم رعایت نسبت به تعطیلی محل کسب وی اقدام خواهد شد.

فرماندار فردوس با بیان اینکه در حوزه اداره‌های دولتی دیگر هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست گفت: هر کارمندی که واکسن کرونا را دریافت نکرده باشد و یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند به عنوان تخلف اداری به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهد شد که البته این قانون از قبل نیز اجرا می‌شود.

وی شرط پذیرش مسافر در مهمان پذیرها و هتل‌ها را دریافت کامل واکسن کرونا دانست و تاکید کرد: در غیر این صورت باید از پذیرش خودداری شود.

رئیس ستاد کرونای شهرستان فردوس برگزاری تجمعات در فضای بسته را منوط به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، هر نفر در ۴ متربع و حداکثر تا سقف ۱۰۰ نفر دانست و تاکید کرد: بانک‌ها نیز کنترل بیشتری اعمال کنند و از ارائه خدمات حضوری به کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند خودداری کنند.

وی همچنین اعلام کرد: مدارس شهرستان بجز مقاطع متوسطه که مقرر بود اول آذرماه رسماً بازگشایی شود به روز شنبه هفته آینده موکول می‌شود.

کتاب‌های برتر سال آموزش و پرورش خراسان جنوبی معرفی شد/۲-۳

کتاب‌های برتر سال آموزش و پرورش خراسان جنوبی معرفی شد

چهار اثر به عنوان کتاب برتر سال آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی معرفی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: به منظور ارج نهادن به تلاش‌های علمی همکاران پژوهشگر و مولف و با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان فرهنگی برای سومین سال متوالی اقدام به فراخوان انتخاب کتاب برتر سال آموزش و پرورش استان شد.

محمدعلی واقعی با اشاره به وصول ۲۶ اثر از تالیفات منتشر شده همکاران نویسنده در بازه زمانی نیمه دوم سال ۹۹ و ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه این فراخوان در بیرجند افزود: این کتاب‌ها در موضوعاتی نظیر ادبی، روانشناسی، کمک درسی، علوم و فنون، تربیت بدنی و کتاب کودک به رشته تحریر درآمده‌اند.

وی گفت: پس از بررسی و ارزیابی آثار رسیده، چهار اثر به عنوان کتاب‌های برگزیده انتخاب و معرفی شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: کتاب «عشق و آهیمسا» به قلم صدیقه احراری از بیرجند، «طنز در شعر معاصر فارسی» تالیف حبیب حاجی‌پور از خوسف، «ذبح عظیم از منظر قرآن و حدیث» نوشته محسن نادی از سربیشه و «در روشنای باران» به قلم لیلا کباری قطبی از فردوس به عنوان کتاب‌های برتر سال آموزش و پرورش  استان معرفی شدند.

وی از کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی توسط معلم خوسفی خبر داد و افزود: در این جشنواره، حبیب حاجی‌پور با تالیف کتاب «داستان بعضی‌ها»، شایسته تقدیر در حوزه ادبیات رشته شعر معاصر انتخاب و معرفی شد.

 

 

 

 

عاقبت طرح اتصال خیابان کارگران به مهرشهر بیرجند چه می‌شود؟/۲-۷

قرار بر این بوده است که انتهای خیابان کارگران به صورت پل به مهرشهر بیرجند وصل شود، اما همچنان خبری از شروع عملیات اجرایی این پروژه نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: خیابان کارگران یکی از خیابان‌های حادثه خیز شهرستان بیرجند است و گنجایش حجم ترافیکی که از آن عبور می‌کند را ندارد.

او افزود: تقریبا یک سالی می‌شود برای کاهش حجم بار ترافیکی خیابان کارگران، تقاطعی از پشت مخابرات شهید رجایی در این خیابان باز شده است.

سرهنگ عباسی ادامه داد: این تقاطع مسیر چندان ایمنی نیست، اما برای کم شدن ترافیک آن منطقه چاره‌ای جز بازگشایی نبود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی در مورد اتصال کارگران به مهرشهر به وسیله پل تصریح کرد: این طرح نیز در شورای ترافیک مطرح شده و کلیات آن یه تصویب رسیده است.

او بیان کرد: در مورد جزئیات این اتصال باید کارشناسی‌های ویژه‌ای صورت گیرد تا مشخص شود در نهایت چه حجم ترافیکی به خیابان کارگران منتقل می‌شود.

سرهنگ عباسی عنوان کرد: اگر بار ترافیک در خیابان کارگران به همین وضعیت باشد ما با احداث پل و اتصال به مهرشهر مخالفیم، زیرا این خیابان گنجایش این حجم تردد را ندارد.

 

 

 

۱۱ معدن خراسان جنوبی در آستانه اکتشاف/۲-۳

۱۱ معدن استان خراسان جنوبی در آستانه اکتشاف یا سرمایه گذاری قرار دارد.

مدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی استان گفت: از جمله طرح‌های اکتشافی ۱۱ معدن خراسان جنوبی در آستانه اکتشافخراسان جنوبی ، معدن تارگت ۱ هیرِد است که تاکنون حدود ۱۰ هزار متر حفاری و مغزه گیری شده و ۱۵ هزار متر دیگر اکتشاف خواهد شد.
علیرضا جلالیان افزود: همچنین میزان ذخیره قطعی اکتشاف شده در تارگت ۳ این معدن تاکنون بیش از ۵ میلیون تن ماده معدنی است.
وی با بیان اینکه طرح سرب و روی مَلوَند نیز دارای پروانه بهره برداری است و اکنون ماده معدنی از آن استخراج می‌شود گفت: سرمایه گذار آن در مرحله دریافت مجوز زیست محیطی است تا در آینده نزدیک، برای احداث واحد فرآوری اقدام کند.
مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح‌های اکتشافی دیگر در استان گفت: کار اکتشاف طرح طلای خونیک نیز به پایان رسیده و دارای پروانه بهره برداری است.
به گفته جلالیان در هفته جاری ، برنده مزایده سرمایه گذار برای استخراج و احداث واحد فرآوری اعلام می‌شود.
وی افزود: در معدن آهن حَنار نیز عملیات باطله برداری توسط پیمانکار در حال انجام است که تاکنون حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب باطله برداری انجام و در دستور کار واگذاری به بخش خصوصی در آینده نزدیک است.
مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی همچنین از صدور ۶ فقره پروانه اکتشاف در حوزه پلی متال در استان خبر داد.
جلالیان همچنین از صدور پروانه بهره برداری برای معدن آهن بیشه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، طرح احداث واحد فرآوری این معدن نیز به مزایده گذاشته می‌شود.
به گفته وی در مجموع تاکنون برای ۵ معدن تحت مدیریت این مجتمع پروانه بهره برداری اخذ شده است.
جلالیان افزود: محدوده آهن درُح، پلی متال کودکان و پلی متال کودکان آبگرم، شمال هیرد و جنوب بیشه و سرب و روی اُزبکوه در عشق آباد از جمله این معادن است.
وی گفت: کار اکتشافی معدن متروکه سرب و روی اُزبکوه به عنوان یکی دیگر از طرح‌های اکتشافی یاد شده، به پایان رسیده و در مرحله دریافت گواهی کشف و پروانه بهره برداری است.

 

 

 

برگزاری یازدهمین پاسداشت سراسری ادبیات جهاد و مقاومت/۵

یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در ستایش، بانوان شهید پرور همزمان با سراسر کشور صبح امروز در بیرجند برگزار شد.

در این مراسم از تقریظ رهبر معظم بر کتاب خاطرات بانو اشرف سادات منتظریبرگزاری یازدهمین پاسداشت سراسری ادبیات جهاد و مقاومت مادر شهید محمد معماریان با عنوان تنها گریه کن رونمایی شد.

این تقریظ در دهم اسفند۱۳۹۹ بر این کتاب نوشته شده، کتاب تنها گریه کن اکنون به چاپ دوازدهم خود رسیده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم با گرامیداشت هفته بسیج گفت: بیشترین آمار شهدای کشور از بین بسیجیان است.

حجت الاسلام نوفرستی در خصوص اهمیت کتابخوانی با بهره گیری از فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان گفت: علم را با نوشتن در بند بکشید.

وی با بازخوانی حدیثی دیگر گفت: کسی که با کتاب آرامش پیدا می‌کند هرگز آرامش خود را از دست نخواهد داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم با گرامیداشت هفته بسیج و ویاد کردن از ۲۰۰۰هزار شهید خراسان جنوبی گفت: اهمیت حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، توجه به منبع عظیم و گنجینه ارزشمند دفاع مقدس و تقدیر از راویان برای جمع آوری و نشر این آثار موجباتی است که برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی باید مد نظر قرار گیرد.

ناصر نبی زاده با اشاره به تقریظ رهبر معظم برای کتاب تنها گریه کن گفت: این یادداشت‌ها در راستای اهمیت چاپ و نشر این آثار ارزشمند است.

وی گفت: کوشش همه ما باید نشر و نمایان سازی فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

در پایان این مراسم با تقدیر از چند تن از مادران شهدا، از کتاب مجاهد زندگینامه و خاطرات رزمنده بسیجی علیجان اصالتی در سال ۱۳۷۲ مؤفق به دریافت درجه مجاهد بسیجی از دست رهبر معظم انقلاب شده است رونمایی شد.

آقای علیجان اصالتی جز ۵نفری است که در کشور مؤفق به اخذ درجه مجاهد بسیجی در کشور شده است.

 

 

 

 

 

لغو ممنوعیت تردد شبانه در خراسان جنوبی/۲

ممنوعیت تردد شبانه در خراسان جنوبی لغو شد.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: همزمان با سراسر کشور، طرح ممنوعیت تردد شبانه در معابر شهری استان لغو شده و مشمول جریمه نخواهد بود.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: طرح ممنوعیت تردد بین شهری برای شهر‌های با وضعیت کرونایی قرمز و نارنجی همچنان ادامه دارد

 

 

 

 

راه اندازی انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی/۲-۳

به همت جمعی از دانشگاهیان استان انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی در بیرجند راه اندازی شد.

 مدیرعامل انجمن حافظان فرهنگ استان در مراسم افتتاحیه این انجمن گفت: هدف از راه‌اندازی این انجمن ایجاد بانک مفاخر و دریافت اطلاعات، فعالیتها و خدمات افراد برجسته و مفاخر در استان است تا علاوه بر شناسایی در استان و کشور در سایر کشورهای خارجی شناخته شوند.

سید محمد حسین قریشی افزود: یکی از اهداف راه اندازی این انجمن شناسایی و معرفی چهره های علمی، هنری، فرهنگی و معرفی آنان به نسل جدید است.

وی گفت: در کنار معرفی مفاخر بزرگ استان ایجاد بانک اسناد و مدارک هم راه اندازی شده است.

مدیرعامل انجمن حافظان فرهنگ استان انتشار مجله تخصصی و حمایت از دانش پژوهان و بورسیه دانش آموزان محروم را از جمله اهداف این انجمن برشمرد.

همچنین در این جلسه معاون تشکل ها و مشارکتهای اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۸۰درصد فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد در حوزه های اجتماعی است و مشارکت آگاهانه مردم بسیار اثرگذار بوده است.

شریفی افزود: در سطح خراسان جنوبی تعداد ۴۲۰سازمان مردم نهاد در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی فعالیت می کنند که ۲۰درصد این سازمان ها در حوزه فرهنگی تلاش می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

معارفه موسوی میرزایی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی

در مراسمی با حضور مدیرکل دفتر همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «موسوی میرزایی» به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛ در این مراسم از زحمات دکتر دهقانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تقدیر و دکتر موسوی میرزایی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هم اکنون ۶۲درصد از جمعیت کشور واکسینه شدند گفت: همچنان تا ایمنی جمعی فاصله داریم و نیازمند همکاری مردم برای ریشه کنی این ویروس هستیم.

نیکنام افزود: باید نسبت به سلامت و بهداشت مرز و کشور‌های همسایه توجه داشت چرا که بسیاری از بیماری‌ها از جمله فلج اطفال و مالاریا از مرز و خارج کشور وارد می شود.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستاورد‌های خوبی دارد که باید حفظ و ادامه داشته باشد.

وی گفت: اهمیت دادن به عوامل اجتماعی بر سلامت موثر است چرا که سلامت بخشی از حوزه‌های بهداشت است و اگر سیستم بهداشت و درمان به شکل مطلوبی عمل کند فقط می تواند ۲۵درصد در ارتقای سلامت نقش ایفا کند و ۷۵درصد دیگر در دست بخش‌های دیگر است.

 

 

 

 

آتش سوزی یک واحد مجتمع مسکونی در بیرجند/۴

طبقه سوم یک ساختمان ۴ طبقه در خیابان غفاری بیرجند طعمه حریق شد.

رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: به علت گسترده بودن حریق ، ۳ تیم عملیاتی از ایستگاه‌های غفاری، سجادشهر و میدان امام به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: به علت محبوس شدن حدود ۸ نفر از ساکنان طبقات فوقانی یک تیم عملیات رهاسازی ساکنان با خودروی بالابر را برعهده داشته و دو تیم دیگر عملیات اطفاء حریق را انجام دادند.

حسینی با بیان اینکه خوشبختانه در این حادثه خسارت جانی نداشتیم ، افزود: این حادثه دو مصدوم داشت که سرپایی مداوا شدند.

 

 

 

رونمایی از کتاب «مجاهد» و تقدیر از مادران چهار شهید در بیرجند/۵

از کتاب «مجاهد» زندگینامه و خاطرات علیجان اصالتی رزمنده و ایثارگر اهل خراسان جنوبی به قلم زینب رمضانی و سمیه بخشی رونمایی شد.

در این مراسم از کتاب «مجاهد»، روایت کارنامه افتخار آمیز علیجان اصالتی، رزمنده رونمایی از کتاب «مجاهد» و تقدیر از مادران چهار شهید در بیرجندبسیجی و جانباز دفاع مقدس اهل خراسان جنوبی به قلم زینب رمضانی و سمیه بخشی نیز رونمایی شد.

این کتاب که توسط انتشارات صبح امروز منتشر شده است، زندگینامه علیجان اصالتی را در پنج فصل از تولد تا ازدواج، فعالیت‌های دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس و خدمت در سوریه و لبنان روایت می‌کند.

از مادران شهیدان مسعود تواضع، مرتضی بصیری پور، سید علی رضوی نژاد و علی صمدیان نیز در این مراسم تقدیر  شد.

 

 

 

 

دو فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۲ فوتی جدید کرونایی در استان تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۵۱دو فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۴  بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۲ مورد از بیرجند، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۶ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۱ مورد از سربیشه، ۱۰ مورد از طبس، ۸ مورد از فردوس، ۵ مورد از قاین و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۱۸۴ تست سریع کرونا ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۰۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

وی افزود: متاسفانه دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

 

 

 

دستگیری سه قاچاقچی مواد مخدر در قاینات/۴

مأموران انتظامی شهرستان قاینات در یک عملیات مشترک با پلیس مبارزه با مواد مخدر، ۲۲۶ کیلوگرم تریاک کشف و ۳ قاچاقچی مواد مخدر بازداشت کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در یکدستگیری سه قاچاقچی مواد مخدر در قاینات عملیات مشترک با پلیس مبارزه با مواد مخدر، ۲۲۶ کیلوگرم تریاک کشف و ۳ قاچاقچی مواد مخدر بازداشت کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران انتظامی شهرستان قاین اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ و انتقال آن به شهر‌های مرکزی کشور دریافت کردند که موضوع را پیگیری و در دستور کار خود قرار دادند.

وی گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در عملیات مشترک با مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی هنگام گشت زنی در محور‌های مواصلاتی این شهرستان ، سواری پژو پارس قاچاقچیان مواد مخدر را شناسایی و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی  خراسان جنوبی افزود: راننده سواری پژو پارس به محض مشاهده مأموران پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد که مأموران با اقدامی منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از خودرو و پاکسازی مسیر تردد آن، ۲۲۶ کیلوگرم تریاک کشف شد.

سردار فرشید با اشاره به این که در ادامه عملیات یک سواری پژو ۴۰۵ که اسکورت خودروی حامل محموله مواد مخدر بود شناسایی و توقیف شد؛ افزود: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم بازداشت کردند که متهمان بازداشت  شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

تجلیل از فعالان برتر فضای مجازی در خراسان جنوبی

از فعالان برتر فضای مجازی در خراسان جنوبی تجلیل شد.

 مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی در همایش مجاهدان سایبری گفت: شبکه سازی فعالان فضای مجازی بسیج از سه سال پیش در استان شروع شده که در طول این سه سال، فعالان بسیجی در فضای مجازی در لایه‌های تولید محتوا، سواد رسانه، پاییش و تحلیل بررسی اطلاعات، موضوعات فنی و زیرساختی سازماندهی و آموزش لازم و متناسب در حوزه‌ها به آنها داده شده است.

سجاد رضایی یکی از موضوعات سازمان فضای مجازی سپاه استان را بحث‌های فناوری و استارت‌آپ ذکر کرد و گفت: اقتصاد دیجیتال یکی از راه‌های پیشرفت و برون رفت استان خراسان جنوبی از مشکلات است که باید با استفاده از نیرو‌های انسانی توانمند استان به این سمت حرکت کنیم و جزو استان‌های برتر در حوزه هوش مصنوعی قرار بگیریم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه باید در فضای سایبری کار تشکیلاتی انجام شود گفت: اگر بسیج مانند دوران دفاع مقدس به صحنه نیاید و فضای مجازی را مدیریت نکند،فساد جامعه را فرا می گیرد.

حسین خسروی افزود: باید به کشف استعداد هادر زمینه فضای مجازی و سازماندهی آنها در یک محوریت و ایده‌ها و نظر‌های مشترک پرداخته شود.

وی همچنین گفت:با مدیریت دقیق و تخصصی و دید وسیع از استعداد‌ها در زمینه فضای مجازی آن‌ها را حمایت کنید.

نماینده مردم بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی همچنین نشر حداکثری معارف اسلامی، استفاده از هنر‌ها و جذابیت‌ها و پاسخ گویی علمی و به موقع به شبهات و برجسته کردن نقاط قوت نظام را در فضای مجازی ضروری دانست و گفت: باید فعالان این عرصه به آن توجه کنند.

در این همایش از ۳۰نفر از فعالان برتر فضای مجازی در حوزه‌های تولید محتوا، سواد رسانه ای، شبکه سازی، پایش و تحلیل اطلاعات و همچنین از مدیران فضای مجازی حوزه‌های مقاومت بسیج تقدیر شد.

 

 

 

 

 

بازگشایی مدارس متوسطه اول و ابتدایی /۲-۳

بر اساس آخرین تصمیمات مقاطع تحصیلی متوسطه اول و ابتدایی استان نیز از فردا بازگشایی خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گفت: از فردا اول آذرماهبازگشایی مدارس متوسطه اول و ابتدایی از فردا آموزش حضوری مقطع تحصیلی متوسطه اول استان با بیش از ۲۸ هزار دانش آموز شهری در ۷۲ مدرسه و مقطع تحصیلی ابتدایی با ۶۳ هزار دانش آموز در ۳۳۶ مدرسه آغاز می‌شود.

یکه خانی افزود: نحوه حضور دانش آموزان در مدارس با تصمیم شورای مدرسه و گروهبندی بر اساس ظرفیت هر مدرسه خواهد بود.

وی با تاکید بر رعایت کامل دستورالعمل‌های اجتماعی در مدارس، گفت: وجود تهویه در کلاس، ضدعفونی کلاس‌ها قبل از حضور دانش آموزان، تامین صابون مایع و مواد ضدعفونی کننده و اخذ مجوز بازگشایی مدرسه از مواردیست که برای بازگشایی مدارس باید رعایت شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان  افزود: بر اساس بخشنامه ارسالی تمام مدارس در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی نیز از فردا بازگشایی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گفت و گوی شبستان با مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند؛
فاصله تا استانداردها به قیمت جان مردم/ مهار ‌آتش با چاشنی کمبود تجهیزات
حسینی کمبود تجهیزات لازم، به روز نبودن امکانات، کمبود نیروی انسانی و… را از مهمترین مشکلات پیش روی همکاران آتش نشان بیرجند ذکر می کند و می گوید: به دلیل نبود امکانات لازم در همه حوادث با استرس ورود کرده و با کمترین امکانات به مردم خدمات می دهیم.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ با فکر کردن به شغل آتش نشان ها، ایثار و از خودگذشتگی اولین کلمه‌ای است که به ذهنمان خطور می کند. آتش نشان ها انسان‌هایی فداکار که در خلال حوادث بدون هیچ چشم داشتی به کمک دیگران شتافته و از مال و جان آنها در برابر حوادثی مانند آتش و… محافظت می کنند و چه بسا خود نیز در این راه دچار لطمه هایی جبران ناپذیر می شوند.

آتش نشانان در هر مأموریت به‌ طور معمول در معرض چندین خطر از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، خطرات ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل‌ حادثه، آسیب‌های ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون‌های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از حرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه و… قرار می‌گیرند.

با توجه به این مهم که آتش نشانان در محیط‌ های پر مخاطره‌ از جمله انفجارات به امدادرسانی و عملیات می‌پردازند آمار تعداد مصدومان و شهدای آتش‌نشان در سالیان اخیر افزایش یافته است. می توان از آتش نشان‌ها به عنوان قشری زحمتکش نام برد که فقط هر ساله در هفتم مهر ماه، روز آتش نشانی و ایمنی به آنها پرداخته می شود. این موضوع بهانه ای شد که گپ و گفتی صمیمی با مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند داشته باشیم.

«علی حسینی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند از مهمترین مشکلات پیش روی همکاران خود به فرسودگی ناوگان اشاره می کند و می گوید: ۹۰ درصد ناوگان سازمان بالای ۱۰ سال قدمت دارند و برخی از ماشین آلات مورد استفاده عمری بالای ۴۰ سال داشته و در عمل برخی ماشین آلات از رده خارج هستند و با سرویس و نگهداری از همین ظرفیت موجود در حوادث استفاده می کنیم.

وی تعداد خودروهای در اختیار این سازمان را ۲۴ دستگاه اعلام می کند و می افزاید: از این تعداد ۱۴ خودرو سنگین، ۹ خودرو سبک و یک موتورسیکلت فعال هستند و با توجه به قدمت ناوگان برای جلوگیری از خطرات و مشکلات احتمالی، تأمین اعتبار و به روز کردن ماشین آلات و … ضروری است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند با اشاره به فعالیت ۶ ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر بیرجند می افزاید: به امید تأمین اعتبار و با بهره‌گیری از توان داخلی و ضعیف شدن توان پنج ایستگاه دیگر، ایستگاه مهرشهر راه اندازی و تعداد ایستگاه ها به ۶ جایگاه رسید.

حسینی متوسط زمان رسیدن به محل حریق در داخل شهر را سه دقیقه و ۱۰ ثانیه اعلام کرده و تأکید می کند: اگر ماشین آلات سازمان به روز باشد زمان رسیدن به محل حادثه زیر دو دقیقه می رسد؛ هر چه زمان رسیدن کمتر باشد عمق حادثه و میزان خسارات کمتر می شود.

وی با بیان اینکه از چهار سال گذشته هیچ تجهیزاتی برای سازمان خریداری نشده و همه حوادث با ظرفیت موجود مدیریت می شود، می گوید: در سنوات قبل از محل ملی، تملک، شهرداری و … اعتباراتی برای تجهیزات به سازمان آتش نشانی اختصاص می یافت که متأسفانه تخصیص اعتبارات از این محل ها منتفی شد و در حال حاضر ۵۰ درصد درآمدهای داخلی هم به شهرداری پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند گریزی به حوادث تلخ می زند و می گوید: بعد از اعلام هر حادثه با توجه به امکانات محدود، نیروی کم و… تا زمان رسیدن به محل حادثه فقط دعا می کنیم که با همین امکانات محدود قادر به مدیریت حادثه باشیم.

حسینی به حادثه ای در سنوات قبل در تقاطع خیابان ارتش به وقوع پیوست، اشاره می کند و می افزاید: در این حادثه با توجه به واژگونی خودروی سنگین بر روی یک دستگاه خودروی سبک و نبود جرثقیل در هیچ یک از ۶ ایستگاه آتش نشانی، نیاز شدید به چرثقیل داشتیم اولین اقدام فراخوان بخش خصوصی برای کمک بود با این وجود حدود ۴۵ دقیقه زمان رسیدن جرثقیل بخش خصوصی به محل حادثه طول کشید.

وی که با یادآوری این خاطره رنگ رخسارش به قرمزی می گراید، ادامه می دهد: با توجه به نبود جرثقیل در این حادثه، اگه مصدوم خونریزی شدید داشت تا زمان رسیدن جرثقیل بخش خصوصی بعد از گذشت ۴۵ دقیقه به طور حتم مصدوم فوت می کرد.

وی هزینه خرید یک دستگاه جرثقیل را یک میلیارد تومان اعلام می کند و می گوید: وجود جرثقیل در حوادث در آمار نجات بافتگان حریق، تصادف و… تأثیر به سزایی دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند که سابقه ای ۳۰ ساله دارد و حدود ۱۲ سال از این سابقه را در آتش نشانی بوده است، تأکید می کند: عدم حضور به موقع در حوادث منجر به فاجعه می شود؛ بدون شک ثانیه ها برای نجات مصدوم در امداد و نجات بسیار مهم است و در این بین وجود ماشین آلات به روز، نیروی متخصص و… برای تحقق این مهم، بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه گریزی به یکی از خاطراتش در سالیان گذشته می زند و می گوید: حدود ۱۰سال قبل سقوط دو جوان در چاهی به عمق ۷۰ متر در دشت علی آباد به سازمان آتش نشانی گزارش شد و به سرعت نیروها به محل حادثه اعزام شدند.

حسینی که به فکر فررفته است گویا خود را در محل حادثه می بیند و در افکار خود غرق می شود با این سوال که چه بر سر دو جوان سقوط کرده در چاه آمد، افکار متشنج را از خود دور کرده و می گوید: با توجه به وقوع حادثه در پاسی از شب و نبود امکانات لازم، شب سختی را تجربه کردیم.

وی ادامه می دهد: استاندارد طول طناب ۵۰ متر بود و عمق چاه ۷۰ متر، در ابتدا با توجه به مشکلات پیش روی و نبود روشنایی و… با احتمال اینکه هر دو جوان در این سقوط فوت شده اند قرار به برگشت به ایستگاه گرفته شد تا با روشن شدن هوا و با توان مضاعف برای خروج جنازه دو جوان اقدامات لازم انجام شود اما پس از همفکری با دیگر نیروها و اصرار؛ قرار شد با همین امکانات اقدامات لازم را شبانه انجام دهیم.

در ابتدا پس از اتصال دو طناب ۵۰ متری، یکی از نیروها به داخل چاه رفت و پس از مدتی اعلام کرد جوان اولی پس از سقوط و شکستگی دست، پا، گردن، کمر و… فوت شده و جوان دوم هم با افتادن بر روی جنازه جوان اول فقط دچار شکستگی های فراوان از ناحیه کمر، خونریزی داخلی و… شده است بلافاصله بدن خرد شده مصدوم ثابت و به بیرون از چاه منتقل شد و با توجه به خونریزی های شدید؛ مصدوم احیا و سپس برای ادامه مداوا به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند با لبخندی بر لب ادامه می دهد: با دیدن بدن متلاشی شده و شکسته جوان هیچ امیدی به زنده بودن وی نبود اما خوشبختانه نه تنها این جوان تیمار شد بلکه ازدواج کرد و در مراسم ازدواجش شرکت کردیم و امروز خداوند را شاکرم که با ماندن سر حادثه و با کمترین امکانات باعث نجات این جوان شدیم.

حسینی در ادامه به خاطره تلخ از دست دادن یکی از نیروهایش اشاره می کند و می گوید: با هدف ارتقای فیزیک جسمی و… نیروها در دوره های آموزشی شرکت می کنند که یکی از نیروهای سازمان حین آموزش غواصی پس از واژگونی قایق  در سال ۹۸ دچار سانحه و فوت شد.

وی گریزی به یکی دیگر از خاطرات تلخ در زمان تصدی می زند و می گوید: از خیابان سجادشهر با سازمان تماسی مبنی بر بوی تعفن گرفته و نیروها به محل اعزام شدند پس از شکستن درب و ورود به منزل با جنازه متورم شده با بوی تعفن زیاد روبه رو شدیم برای حمل جسد نیاز به جرثقیل داشتیم علی رغم پیگیری های فراوان به علت بوی بد تعفن بخش خصوصی حاضر به همکاری نشد. به همین علت و با توجه به عدم رغبت بخش خصوصی برای حمل جسد، نیروها بلاتکلیف بودند در نهایت درب یکی از اتاق های منزل متوفی جدا و با مشکلات فراوان، جسد باد کرده متوفی برای انتقال روی درب قرار گرفت و با نیسان منتقل شد.

وی از دیگر خاطرات ناگوار به فوت چند تن از همشهریان در فاجعه گازگرفتگی یک منزل مسکونی در بیرجند اشاره می کند و می گوید: متأسفانه یکی از همشهریان با گوش کردن به توصیه غیرکارشناسی برخی افراد برای باز شدن چاه فاضلاب از ۲۰ لیتر اسید استفاده کرد که پس از تخلیه اسیدها به داخل چاه و تصاعد گازهای سمی، دچار گاز گرفتگی و فوت شد و در ادامه همسر و دو پسر خانواده نیز برای کمک ورود کردند که با توجه به شدت گازهای متصاعد شده هر سه نفر در ابتدا و قبل از رسیدن به محل حادثه در دم جان دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند تأکید می کند: در این حادثه با توجه به توسعه گازهای متصاعد شده به همراه ۴ تا ۵ نفر از نیروهای سازمان دچار گازگرفتگی شده و به بیمارستان منتقل شدیم.

حسینی گریزی به نقل قول های غیرکارشناسی برخی افراد می زند و می گوید: متأسفانه برخی بانوان در منزل با انجام توصیه های غیرکارشناسی برای باز شدن لوله فاضلاب، تمیزی سطوح و… اقدام به مخلوط کردن برخی شوینده ها می کنند؛ غافل از این مهم که با تصاعد گازهای سمی باعث خسارات جبران ناپذیری از جمله مسمومیت، فوت و…برای خود و خانواده می شوند.

وی از خانواده ها می خواهد در این موارد با تماس با سازمان آتش نشانی، از نیروهای زبده مشورت گرفته تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

حسینی با بیان اینکه بارها من و دیگر همکاران حین مأموریت مصدوم شده ایم در خصوص مشکلات احتمالی در حین مأموریت می گوید: در سال ۹۶ در آتش سوزی سالن علامه فرزان با توجه به عدم اعلام به موقع و توسعه حریق، دچار گازگرفتگی شده و به بیمارستان اعزام شدم.

وی با بیان اینکه همه حوادث به نوعی تلخ و شیرین است، می گوید: نجات جان و مال شهروندان با کمترین امکانات خستگی را از همکاران دور کرده و باعث خرسندی است و فوت شهروندان در حوادث بسیار ناگوار بوده و تا مدت ها از اذهان دور نمی شود و چه خوب است مسئولان دغدغه و کمبودها را ببینند و فاصله تا استانداردها را از بین ببرند چرا که حادثه خبر نمی کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند کمبود تجهیزات لازم، به روز نبودن امکانات، کمبود نیروی انسانی و… را از مهمترین مشکلات اعلام می کند و می گوید: با توجه به نبود امکانات لازم در همه حوادث با استرس ورود کرده و با کمترین امکانات به مردم خدمات ارایه می شود.

حسینی با اشاره به روحیه ستودنی نیروهای آتش نشان می گوید: با توجه به کمبود امکانات، تجهیزات و هزینه های بالای دستگاه تهویه فشار مثبت استاندارد(دو میلیارد ریال) سازمان آتش نشانی با استفاده از ظرفیت و توان کارشناسان نسبت به تهیه و تولید یک دستگاه تهویه فشار مثبت مشابه نوع فرانسوی آن اقدام کرده و این دستگاه با همان کارایی با هزینه حدود ۵ میلیون تومان تهیه و در ایستگاه شماره یک در حال بهره برداری است.

وی از دیگر اقدامات به تهیه پودر مورد نیاز برای اطفای حریق اشاره می کند و می افزاید: با توجه به استفاده زیاد آتش نشانان از کپسول های پودری در حریق ها و قیمت بالای پودرها (به ازای هر کپسول حدود یک میلیون ریال) با تحقیقات انجام شده از پتانسیل های معدنی استان به پودری دست یافته ایم که با همان کارایی می تواند هزینه ها را سالانه یک چهارم قیمت کنونی کاهش دهد و مراحل اولیه تست ها انجام شده و برنامه ریزی برای استفاده از این پودر به جای پودرهای بازار در دست بررسی است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند ضمن گلایه از برخی شهروندان می گوید: متأسفانه بیشتر مغازه صاحبان مشاغل در بازار و… به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز نیستند و سازمان آتش نشانی در این راستا اهرم قانونی برای پلمپ مغازه ها ندارد و با توجه به قدمت بازار و بروز حادثه در این بخش از شهر، مشکلات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

حسینی هزینه تجهیز مغازه ها به سیستم اعلام و اطفای حریق را ۵ تا ۱۰میلیون تومان اعلام می کند و از شهروندان می‌خواهد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نسبت به نصب این سیستم در مغازه های خود اقدام کنند.

 

 

 

معرفی ۴ اثر به عنوان کتاب برترسال آموزش و پرورش

۴ اثر به عنوان کتاب برترسال آموزش وپرورش خراسان جنوبی معرفی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: به منظور ارج نهادن به تلاش‌های علمیمعرفی ۴ اثر به عنوان کتاب برترسال آموزش و پرورش فرهنگیان پژوهشگر و مولّف و با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان فرهنگی؛ آموزش و پرورش استان برای سومین سال متوالی اقدام به فراخوان انتخاب کتاب برتر سال کرد.
واقعی با اشاره به وصول ۲۶ اثر از تألیفات منتشر شده فرهنگیان نویسنده در بازه زمانی نیمه دوم سال ۹۹، و شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه این فراخوان در بیرجند، افزود: این کتب در موضوعاتی نظیر ادبی، روانشناسی، کمک درسی، علوم و فنون، تربیت بدنی و کتاب کودک به رشته تحریر در آمده اند.

وی با بیان این که پس از بررسی و ارزیابی آثار رسیده، ۴ اثر به عنوان اثر برگزیده معرفی شده اند، گفت: کتاب «عشق و آهیمسا» به قلم خانم احراری از بیرجند، «طنز در شعر معاصر فارسی» با تألیف آقای حاجی پور از خوسف، کتاب «ذبح عظیم از منظر قرآن و حدیث» نوشته محسن نادی از سربیشه و «در روشنای باران» به قلم لیلا کباری قطبی از فردوس به عنوان کتب برترسال آموزش و پرورش استان معرفی شدند.

واقعی از کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی، توسط معلم خوسفی خبر داد و افزود: در این جشنواره آقای حبیب حاجی‌پور با تألیف کتاب «داستان بعضی‌ها»، شایسته تقدیر در حوزه ادبیات، رشته شعر معاصر انتخاب و معرفی شد.

 

 

 

کاغذ بازی سد راه تولید

راه اندازی کشتارگاه های خراسان جنوبی در حالی درگیر کاغذ بازی های اداری است که روزانه هزاران دام، شتر و شترمرغ  از این استان برای کشتار راهی سایر استانها می شود .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  این بار قلم به دست میشوم تا از کارآفرین ها و تولید کنندگانی بگویم که تلاش و هدفشان فقط و فقط کمک که مردم است، کسانی که با وجود دغدغه های زیاد دست از تولید برداشت نداشتند و هدف شان تولیدات بیشتر و اشتغالزایی است.

سنش به ۴۰ سال نمی رسد میلیاردها تومان سرمایه را برای اشتغالزایی و کمک به چرخه تولید در استان خود هزینه کرده است، آن هم در شهرستانی کوچک در ۳۰ کیلومتری مرکز استان در ۱۰ کیلومتری شهرستان خوسف، جایی که می توان تلاش هایش را در ساخت کشتارگاه مدرن دام به نظاره نشست.

آقای خیاط سال  ۱۳۹۸ بود  که اقدام به ساخت این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع کرد، واحدی که اگر پیخ و خم کاغذ بازی سد راه تولیدهای اداری چه زودتر تمام شود برای ۴۲۰ نفر شغل ایجاد می شود و دامدارن استان هم نگران کشتار دامشان و سودجویی دلالان نیستند.

این سرمایه گذار با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد تومانی توانسته است یکی از بزرگترین کشتارگاه های شرق کشور را در شهرستان خوسف بسازد.

به کشتارگاه این کارآفرین رفتیم و ساعتی با آقای خیاز هم قدم شدیم

حمایتی از سوی دولت نشدم

آقای خیاط با اشاره به اینکه این کشتارگاه ظرفیت کشتار روزانه ۵۰۰ راس دام سبک، ۵۰۰ راس دام سنگین، ۵۰ نفر شتر و ۵۰ شتر مرغ را دارد می گوید:  در این کشتارگاه بروزترین تجهیزات استفاده شده است.

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی خوسف با بیان اینکه اگر طرح ما تکمیل و به پایان برسد در نهایت زنجیره کاملی از کشتار و قطعه بندی خواهیم داشت افزود: بیشتر  هزینه‌ها را خودم پرداخت کردم  و از سوی بخش دولتی حمایت خاصی نشدم.

خیاط با بیان اینکه تمایل ما بر این است که قدم به قدم و از محل منابع داخلی خودمان تکمیل پروژه را پیش برده و اجرایی کنیم با گلایه از بی‌توجهی بخش دولتی به این طرح می گوید:   سخن گفتن در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین ایجاد اشتغال در حرف و کلام بسیار آسان است اما مهم این است که ما در عمل بتوانیم این سخنان را عملیاتی  کنیم.

کاغذ بازی سد راه تولیدچندین ماه است که این کارآفرین درگیر کاغذ بازی های اداری شده است سخن از همان موانع تولید است، موانعی که هر روز بیشتر از روزهای گذشته می شود.

راه اندازی کشتارگاه به زودی!!!!

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تابستان بود  در پی گلایه های شدید عشایر این استان مبنی بر نبودن یک کشتارگاه برای خرید دام های آنها روی آتن زنده خبر ۲۰ آمد و قول هایی برای راه اندازی هر چه زودتر مجهزترین کشتارگاه خراسان جنوبی در شهرستان خوسف داد. طرحی که در آن زمان ۹۰ درصد پیشرفت داشت.

چند روز بعد در بازید از این طرح هم فرهادی مجدد قول راه اندازی آن را به زودی داد.

اما گویا قول های مسولان بعد از گذشت ۳ ماه عملی نشده است.

این طرح آماده بهره برداری است و هم اکنون تجهیزات آن خاک می خورد .

خیاط می گوید: آماده بهره برداریست و راه اندازی آن نیاز به حمایت و دولتی ها را می خواهد.

مجدد به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی رفتیم . فرهادی می گوید: هم اکنون پروانه بهره برداری آن صادر شده و امیدوارم در روزهای آینده شاهد راه اندازی آن باشیم .

در خراسان جنوبی ۳ میلیون دام سبک و ۷۰ هزار دام سنگین وجود دارد، دامداران این استان مجبور هستند به علت نبود کشتارگاه کاغذ بازی سد راه تولیددام خود را که در این روزهایی که دسته و پنجه برای تامین علوفه آنها نرم می کنند با کمترین قیمت راهی دیگر استانها کنند.

سود کشتار برای دلالان

جمعی از دامداران در فضای مجازی از ما خواستند به سراغ آنها در میدان دام شهر بیرجند برویم .

به میان آنها رفتیم، دامداران خسته از گرانی ها و گله مند از نخریدن دام هایشان و حمایت نکردن از مسولان .

در کنار غرفه ای دست به سر گرفته و اندوهگین  در کنار وانت اش نشسته است

تا مرا می بیند می شناسد که خبرنگارم بلند می شود و دستش را تکان می دهد به امید اینکه من بتوانم صدایش را به گوش مسولان برسانم، به سمت او رفتم و با او هم صحبت شدم .

آقای اکبری دامدار است و می گوید: برای فروش دامم به این محل آمدم  تا دام خود به واسطه را بفروشم هر چند یک دام هزینه یک کیسه کاه هم نمی شود.

کاغذ بازی سد راه تولیدآقای خراشادی دیگر دامداری است که در این مرکز حضور دارد می گوید: برای من دامدار روزگار می گذرد و هر گونه باشد با سختی می گذرانم و دامم را به دلال می فروشم اما تا چند ماه آینده مشکل کمبود محصولات لبتی بوجود خواهد آمد چرا که دامداران دام های خود را به علت مشکلات علوفه به دلالان خارج از استان فروخته ایم و بعد مسولان می مانند و افزایش ناگهانی قیمت گوشت و دیگر محصولات لبنی که باید از کجا تامین کنند.

آقای زنگویی هم می گوید: مجبوریم دام خود را به علت نبود کشتارگاه به نازل ترین قیمت بفروشیم.

سود جویی کشتارگاهها مشهد

آقای زنگویی دامدار دیگری اهل خوسف است می گوید: وقتی به مشهد هم دام خود را برای کشتار می بریم  قصاب نگاه می کند اگر دام از خراسان رضوی باشد در ابتدا از آنها خریداری می کند  بعد به سراغ دامی  می آید که از سایر استانها حمل شده است و آن هم  گفته می شود داخل راه زیاد بودند آب نخوردند و گوشت آنها سیاه شده است  و همین باعث می شود که ارزان از ما بخرند.

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی هم با گلایه از کم کاری مسولان در تامین خوراک دام دامداران استان می گوید: باید مسولان هر چه زودتر فکری به حال دام و زیرساختهای آن بردارند و هر چه زودتر کشتارگاهها را راه اندازی کنند تا حداقل در این موقعیتی که به دامداران هر روز خسارت وارد می شود بخشی از طریق فروش دامشان جبران شود.

دام های کشتاری بیش از نیاز استان

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم می گوید: در صورت راه اندازی کشتارگاه در خوسف علاوه بر کشتار دامهای استان کاغذ بازی سد راه تولیدقابلیت پذیرش دام از سایر استان ها را دارد و این ظرفیتی برای خراسان جنوبی است تا گوشت را به سایر کشورها هم صادر کنیم.

اصغرزاده افزود: میزان دامی که دامداران کشتار می‌کنند، بیش از نیاز خراسان جنوبی است و از طرفی به علت نبود زیر ساخت گاهی دام را برای کشتار به مشهد، یزد و اصفهان می‌برند.

وی با اشاره به اینکه ما در خراسان‌جنوبی کشتارگاه تمام صنعتی نداریم  می گوید:  قرار بوده که در خوسف کشتارگاه صنعتی که زنجیره کاملی از بحث کشتار و بسته بندی و انجماد داشته باشد به زودی افتتاح شود ولی در روند کار آن مشکلاتی به وجود آمده است.

اصغرزاده با بیان اینکه هم اکنون در خراسان‌جنوبی به نوعی در حوزه گوشت دام خام‌فروشی می‌شود گفت: در استان این پتانسیل وجود دارد که با فعال شدن یک کشتارگاه صنعتی بقیه زنجیره فرآوری از جمله تولید چرم   نیز فعال شود.

سرنوشت تلخ شترداران همانند دامداران

معضل نبود کشتارگاه فقط مختص به دام های سبک و سنگین در خراسان جنوبی نیست، نبود کشتارگاه ویژه شتر هم مشکلاتی را برای پرورش دهندگان آن فراهم کرده است.

آقای حیدری یکی از شترداران شهرستان نهبندان می گوید: شترداران ما باید شتر خود را به نصف قیمت به دلال بفروشد و هیچ سودی نبرد و انگیزی ای  هم برای پروار کردن شتر خود نداشته باشد.

شتر دار دیگری می گوید: به علت نبود کشتارگاه  شتری که پروار  کرده ایم ۷۰ درصد سود آن را دلال می خورد.

کاغذ بازی سد راه تولید خراسان جنوبی با ۳۰ هزار نفر رتبه دوم پرورش شتر را در کشور دارد.

در این زمینه مدتی است ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی پا به میدان گذاشته است تا با ساخت کشتارگاه به کمک شترداران بیاید.

آقای حسینی مدیر اجرایی طرح هاب شتر در خراسان جنوبی می گوید: اویل آذر کشتار شتر را در کشتارگاهی که هم اکنون در نهبندان در حال ساخت است آغاز می کنیم.

کشتارگاه شترمرغ درگیر کاغذ بازی

اما پرورش دهندگان شتر مرغ خراسان جنوبی هم درگیر نبود کشتارگاه هستند.

پرنده‌ای که به گوشت پر خاصیتش شناخته می‌شود، خراسان جنوبی یکی از قطب‌های پرورش شتر مرغ در کشور است.
پرورش شترمرغ در ایران مدت زیادی نیست شروع شده، اما تولیدکنندگان کشورمان توانسته اند در این مدتِ کم، جایگاه ایران را به رتبه دوم جهان برسانند
بازارهای جهانی صنعت چرم با مواد اولیه خامی که به قیمت ناچیز از ایران می روند، می چرخد و سود چرم شترمرغ ایران عاید کشورهای خارجی می شود.
به طوری که در کشورهایی مثل ترکیه و ایتالیا چرم خام ایرانی تبدیل به محصولات متنوع می شود و به قیمت های باور نکردنی در بازارهای جهانی عرضه می کنند.
این در حالی است که در خراسان جنوبی کشتارگاهی برای شترمرغ وجود ندارد و پوست با ارزش این حیوان دور ریز می شود.
آقای احمدی یکی از پرورش دهندگان این پرنده می گوید: به صورت سنتی کشتار می کنیم و پوشت آن خوراک سگها می شود.

آقای عربی یکی دیگر از پرورش دهندگان شتر مرغ می گوید: با تماس زیاد از یک دلال خواهش می کنیم برای خرید شتر مرغ بیاید هنگامی که او مراجعه می کند هر قیمتی که خودش بخواهد قیمت گذاری و خریداری می کند.

مدتی است در همین راستا یکی از سرمایه گذاران خراسان جنوبی پیش قدم شده تا بلکه گرهی از مشکلات پرورش دهندگان شترمرغ استان بر دارد، اما آقای عامری هم درگیر کاغذبازی های اداری شده است.

وی می گوید: برای تکمیل  ۵ میلیارد تومان درخواست کردم تا بتوانم کشتارگاه تخصصی شترمرغ را راه اندازی کنم برای اجرای طرح من  ۲ میلیارد تومان مصوب کردند.

آقای عامری افزود:  اعلام کردند هم اکنون از ۲ میلیارد تومان هم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهیم کرد.

به سراغ مدیر صندوق کارآفرینی امید استان رفتیم.

زنگنه می گوید: اسناد و مدارک این سرماه گذار آماده است و اگر بتوانند در این دو سه روز بقیه را فراهم کنند پول به حساب وی می رود و در نهایت ۲۰ آبان تسهیلات به حساب این سرمایه گذار پرداخت می شود.

متوجه شدیم ۲۰ آبان گذشت و مبلغ مورد نیاز به حساب این کارآفرین پرداخت نشد.

آقای عامری می گوید: گفته اند که باید ۱۷۰ میلیون تومان پرداخت کنم تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شود، این درحالی کاغذ بازی سد راه تولیداست که طرح من آماده بهره برداری است و اگر قرار بود هم اکنون ساخت آن را شروع کنم طبق قانون باید ۱۰ درصد آورده می دادم اما هم اکنون که تکمیل شده نیازی به آورده ندارم .

مجدد به سراغ مدیر صندوق کارآفرینی امید استان رفتیم، آقای زنگنه همچنان اصرار بر پرداخت آورده ۱۷۰ میلیون تومانی از سوی این سرمایه گذار را دارد.

زنگنه در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا این همه سنگ اندازی پیش پای سرمایه گذاران انداخته می شود سکوت می کند و می گوید:  تا آورده پرداخت نشود تسهیلات پرداخت نخواهد شد.

بالاخره با پیگیری های خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی دو روز بعد از پخش گزارش مبلغ مورد نیاز یعنی همان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای این کشتارگاه پرداخت شد.

حال سوال اینجاست چرا وقتی می شود با یک هماهنگی کوچک سنگهای بزرگ را از پیش روی سرمایه گذاران برداشت اینگونه می شود؟

خراسان جنوبی با وجود خشکسالی ها به همت دامداران و کشاورزانش یکی از استانهای است که توانسته سهم زیادی در تولید گوشت سفید و قرمز در کشور داشته باشد.

از سوی دیگر استان به علت  هم‌مرز بودن با کشور افغانستان و نزدیکی به آسیای میانه  توانسته بستر مناسبی برای توسعه در صنعت و تجارت ایجاد کند یکی از اقلامی که می تواند خراسان جنوبی در این زمینه سرآمد باشد صادات گوشت چه قرمز و چه سفید است که آن هم ملزم به رفع موانع پیش روی تولید و ایجاد زیرساختهاست  که در این زمینه سازمان‌های مرتبط با حوزه تولید باید موانع سد راه تولیدکنندگان را برداشته تا شاهد عرضه هرچه بهتر و باکیفیت‌تر محصولات تولیدی استان به بازار خارجی و داخلی باشیم.

تهیه کننده : زهرا فلاحی نسب

 

 

 

جشنواره استانی«ایده شو» در خراسان جنوبی برگزار می شود

بیرجند- رئیس سازمان بسیج علمی و فناوری سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره استانی «ایده شو» در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرخنده صبح یکشنبه در جمع اصحب رسانه ضمن گرامی داشت هفته بسیج، اظهارداشت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با همکاری ومشارکت مراکز علمی، دانشگاهی و برخی از ادارات و سازمانها جشنواره تخصصی ایده شورا برگزار می کند.

وی با بیان اینکه فراخوان این جشنواره تا ۱۶ آذرماه سال جاری است؛ اظهارداشت: مخترعین، مبتکرین و فناوران می توانند طرح های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

به گفته وی این طرح ها توسط تیم ها مورد داوری قرار گرفته و طرح های برتربه جشنواره جهادگران علم و فناوری راه پیدا خواهند کرد.

فرخنده عنوان کرد: نفرات برتر این رویداد بزرگ و تخصصی علمی در ۲۴ آذر ماه مورد تجلیل نیز قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان بسیج علمی و فناوری سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: این جشنواره بزرگ در دو بخش علمی، پژوهشی با حضور مراکز علمی و دانشگاهی و بخش دستاوردهای مخترعین و مبتکرین برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از طرح های فناورانه و اختراعات مخترعین و مبتکرین سراسر استان برپا خواهد شد، گفت: این نمایشگاه از تاریخ ۲۲ الی ۲۵ آذر ماه با هدف حمایت از مخترعین وظرفیت های نخبگانی استان برگزار می شود.

فرخنده زمینه سازی برای محصولات فناورانه، ایجاد انگیزه برای افراد مستعد که تولیدات فناورانه بخصوص در بخش دانشجویی و دانش آموزی دارند را از اهداف این جشنواره ذکر کرد و افزود: اطلاع بخش های اجرایی صنعتی استان از مخترعین و مبتکرین، هم افزایی ظرفیت های نخبگانی برای رفع موانع در استان و ایجاد تولیدات فناورانه از دیگر اهداف این نمایشگاه و جشنواره است.

 

 

 

اتمام عملیات ساختمان اورژانس و ICU بیمارستان شهید آتشدست

نماینده‌ی مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از اتمام عملیات ساختمان اورژانس و آی سی یو بیمارستان شهید آتشدست نهبندان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آقای نخعی  در حاشیه‌ی بازدید از آخرین روند احداث ساختمان اورژانس بیمارستاناتمام عملیات ساختمان ۱۴۰۰ متر مربعی اورژانس و آی سی یو بیمارستان شهید آتشدست نهبندان نهبندان گفت: کار ساخت اورژانس بیمارستان نهبندان که  هزار و ۴٠٠ متر مربع زیربنا دارد و دارای ١٩ تخت است به لحاظ فیزیکی به پایان رسیده و با پیگیری از معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان کار تجهیز ساختمان اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان بزودی آغاز می‌شود.

وی همچنین از اختصاص ١۵ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان نیمه کاره‌ی ٨ واحدی پانسیون پزشکان شبکه‌ی بهداشت و درمان نهبندان خبر داد و افزود: با تزریق این اعتبار، کار ساخت این واحد‌ها که سال‌ها درگیر کمبود اعتبار بود به پایان می‌رسد.

 

 

 

حوض و آب انبارهای تاریخی فردوس در انتظار مرمت/۲

حوض و آب انبارهای تاریخی فردوس در انتظار مرمت

حوض و آب انبارهای تاریخی شهرستان فردوس در خراسان جنوبی که بسیاری از آنها ثبت ملی شده، نیازمند مرمت و بازسازی است تا این ابتکار مهندسی ایرانیان قدیم برای نسل‌های آینده حفظ شود.

به گزارش ایرنا آب انبار و حوض انبار در قدیم برای ذخیره‌سازی و بهره‌برداری از آب در مکان‌هایی که امکان دسترسی به آب دائمی نبود، ساخته شده و یکی از نشانه‌های سازگاری ایرانیان با کم‌آبی است.

سوابق این سازه آبی نشان می‌دهد در گذشته که آب لوله‌کشی وجود نداشت، در مکان‌هایی که رودخانه دائمی نبود، برای ذخیره آب مخازن بزرگی را در زمین حفر و کف آن را با سنگ و ملات ساروج عایق‌سازی می‌کردند سپس روی آن گنبدی می‌ساختند.

همچنین در نقاط گرمسیر بادگیرهایی بالای بنا ساخته می‌شد تا آب را خنک نگه دارد. در آب انبار وقتی از پله‌ها پایین می‌روید با یک شیر آب مواجه می‌شوید که پشت آن یک دیوار است و دسترسی مستقیم به منبع آب ندارد اما در حوض انبار که معمولا حجم و معماری کوچکتری دارد، امکان دسترسی مستقیم به حوضچه آب وجود دارد.

آب انبارها و حوض انبارها را هنوز در نقاط مختلف ایران از جمله استان‌های کویری مانند خراسان جنوبی می‌توان دید و شهرستان فردوس یکی از مناطق است که در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و به دلیل شرایط اقلیمی، ذخیره‌سازی و بهره‌برداری از آب از قدیم مورد توجه مردم این منطقه بوده است.

به گفته کارشناسان علاوه بر قنات ایرانی، آب انبار نیز از شاهکارهای ایرانیان قدیم برای بهره‌برداری از منابع آبی و مدیریت مصرف آن بوده است.

طراحی و معماری حوض انبارها در گذشته براساس شاخص‌های فرهنگی و مذهبی هر منطقه بوده و در هر شهر از ایران هر حوض انبار از طراحی و معماری خاصی متناسب با شرایط آن منطقه ساخته شده است.

این حوض انبارها به منظور ذخیره نزولات آسمانی در فصول بارندگی و مصرف آب در فصول کم‌بارش سال احداث می‌شد.

وقف حوض انبار برای استفاده عمومی

افراد برخوردار از تمکن مالی اقدام به احداث حوض انبار کرده و آن را وقف عام می‌کردند. بسیاری از حوض انبارهایی که در فردوس وجود دارد به‌ویژه حوض انبارهای روستای خانکوک، حوض انبار قرایی و سیدی دارای کتیبه موقوفی هستند.

در گذشته ساخت بناهای وقفی توسط افراد متمکن و سرشناس هر شهر نشان از علاقه این افراد به توسعه و آبادانی شهر خود و نیز کمک به سایر مردم بوده است.

اکنون با گذشت بیش از یک قرن از احداث این حوض انبارها در شهرستان فردوس، متاسفانه گرد کم‌توجهی بر طاق این بناهای تاریخی نشسته است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس درباره آخرین وضعیت این بناهای تاریخی گفت: تمامی حوض انبارهای این شهرستان نیازمند مرمت و بازسازی هستند که این اقدام نیازمند اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان است.

روح‌الله صداقت طالبی افزود: در قدیم آب آشامیدنی مردم توسط این مکان‌ها تامین می‌شد و در حال حاضر حوض انباری که بشود از آن استفاده کرد در شهرستان فردوس نداریم.

۲۴ حوض و آب انبار ثبت ملی

وی گفت: تعداد حوض‌ و آب انبارهای تاریخی شهرستان فردوس ۳۷ مورد بوده که ۲۴ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس افزود: در چند سال گذشته یکسری اقدامات اولیه توسط میراث فرهنگی برای مرمت حوض انبارهای روستای خانکوک انجام شده و اگر بخواهیم بازسازی کامل انجام دهیم به اعتباری بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتباراتی که در حوزه میراث فرهنگی است، برای جلوگیری از تخریب این بناهای تاریخی تنها توانستیم عملیات نجات‌بخشی را در دستور کار قرار دهیم.

صداقت طالبی گفت: مساله حوض انبارهای خانکوک از اولویت‌های میراث فرهنگی بوده و امیدواریم امسال اعتبارات خوبی به این اداره تخصیص یابد تا بتوانیم این موضوع را به عنوان پروژه مرمتی در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: دهیاری‌ها هم می‌توانند با اعتباراتی که در اختیار دارند در زمینه بازسازی حداقل یکی از حوض انبارها به میراث فرهنگی کمک کنند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: این دیدگاه که فقط میراث فرهنگی متولی این بناهاست، موجب شده که پروژه‌ها را جزو پروژه‌های اولویت‌دار خود ندانند.

مرمت با اعتبارات میراث فرهنگی ممکن نیست

وی بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی فقط با اعتبارات میراث فرهنگی امکان‌پذیر نیست افزود: اگر دهیاری همکاری کرده و حداقل هزینه‌های نیروی انسانی را تامین کنند، می‌توانیم از محل اعتبارات، کمک ویژه‌ای به بازسازی بناها کرده و با همدلی مضاعف این حوض انبارها را مرمت کنیم.

صداقت طالبی گفت: آب انبارهایی همچون آب انبار میدان که بیشتر در معرض دید گردشگران و مردم هستند در اولویت مرمت و بازسازی است اما برخی دیگر به دلیل اینکه در موقعیت‌های دورتر هستند فقط استحکام‌بخشی بنا را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه مرمت هر حوض انبار پنج تا ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد گفت: به دلیل کمبود اعتبارات در حال حاضر می‌توانیم استحکام‌بخشی حوض انبارهایی مانند برون را انجام دهیم تا از تخریب جلوگیری شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس افزود: در گذشته متولی ساخت آب انبارها با اهداف خیرخواهانه، مردم بودند و آب انبارها، حمام‌های قدیمی و مساجد مانند مسجد کوشک و سیدی در این منطقه توسط مردم احداث شده است.

وی تاکید کرد: این گونه آثار، تاریخ و شناسنامه مردم است و باید این فرهنگ را با مشارکت همگانی زنده نگه داریم و این نگرش را در مردم ایجاد کنیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند برای مرمت و حفظ این آثار هزینه کند و مردم باید پای کار بیایند که با تحقق این هدف به توسعه منطقه در حوزه فرهنگی و گردشگری کمک زیادی خواهد شد.

صداقت طالبی گفت: ۷۲ اثر تاریخی در شهرستان فردوس وجود دارد که برای حفظ و مرمت و بازسازی آنها دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه کند و نیازمند کمک خیرین و مردم در این زمینه هستیم.

لزوم مشارکت مردمی در مرمت آثار تاریخی

وی تصریح کرد: باید بین مردم این نگرش ایجاد شود که یک بنای مذهبی و عام‌المنفعه توسط مردم و با کمک مردم می‌تواند حفظ شود و برای آیندگان باقی بماند.

از جمله پنج حوض انبار تاریخی در روستای «خانکوک» شهرستان فردوس که با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در فهرست آثار ملی قرار دارد و اکنون در معرض تخریب قرار گرفته است.

دهیار روستای خانکوک فردوس در این باره گفت: حوض انبارها علیرغم مرمت جزئی توسط میراث فرهنگی شهرستان، به دلیل قدمت بالا و فرسوده بودن بنا، نیازمند بازسازی و مرمت اساسی هستند.

محسن دانشور افزود: تاکنون به خاطر مکاتبات و پیگیری‌های متعدد فقط تعمیر جزئی در پله‌های یکی از حوض انبارهای این روستا توسط میراث فرهنگی انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر سقف و دالان حوض انبارها در حال ریزش بوده و خطرآفرین است.

دهیار روستای خانکوک بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و در قالب یک کار جمعی این بناهای تاریخی که میراث باارزش گذشتگان برای ما و آیندگان است را مرمت و حفظ کنیم.

شهرستان فردوس دارای ۷۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی است.

خراسان جنوبی چهار اثر ثبت جهانی دارد که یکی از آنها قنات بلده فردوس است.

 

 

 

 

 

رییس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی ارتش:

اقتدار نیروی پدافند هوایی مایه افتخار است

اقتدار نیروی پدافند هوایی مایه افتخار است

بیرجند – ایرنا – رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اقتدار نیروی پدافند هوایی مایه افتخار ارتش و کشور است که در رزمایش‌های اخیر نیز بار دیگر ثابت شد.

حجت الاسلام “محمدباقر روشندل” روز یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: سامانه‌هایی که در ۲ رزمایش اخیر در سمنان و سرزمین چابهار مورد آزمایش قرار گرفت، به نحو احسن ماموریت خود را انجام دادند و حتی موشک‌های در شب هم موفق عمل کردند.

وی بیان کرد: این موفقیت و دستاوردهای دفاعی بسی افتخار برای ارتش به‌ویژه نیروی پدافند هوایی است.

رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در اقصی نقاط کشور و ارتفاعات سر به فلک کشیده، تازه ماموریت نیروی پدافند هوایی شروع می‌شود و سامانه‌های مختلف پدافندی و کارکنان پایور و وظیفه در این مناطق فعالیت دارند.

وی افزود: مسئولیت سنگینی هم متوجه روحانیون در نهاد مقدس عقیدتی سیاسی است و حضور آنان در این سایت‌های دوردست توانسته موثر واقع شود.

حجت الاسلام روشندل اظهار داشت: بیش از ۱۱۰ روحانی در نیروی پدافند هوایی ارتش مشغول خدمت هستند و در کنار نهاد حفاظت اطلاعات و فرماندهان مقتدر این نیرو با پشتیبانی مقام معظم رهبری انجام وظیفه می‌کنند.

وی گفت: پراکندگی این نیرو در سطح کشور کارهای فرهنگی را سخت کرده اما روحانیون با هجرت‌هایی که انجام می‌دهند و از جمله در خراسان جنوبی و سایت‌های متعددی که در منطقه شرق کشور وجود دارد، حضور فعال دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران که به تعبیر کلمه طیبه است، در شرایط امروز جهان و نوع صنایع دفاعی نیروی پدافند جایگاه ویژه‌ای دارد و الحق مایه افتخار و باز هم رو به رشد است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: آنچه جایگاه ارتش و همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در جهان ویژه ساخته، این است که براساس ایمانی که دارند در پای عقیده خود دفاع می‌کنند و بحث شخص، حزب و گروه نیست.

وی بیان کرد: سلسله مراتب باید باشد که در هر امری کارآمدی هر نیرو در هر سازمانی در گرو سلسله مراتب است اما باطن قضیه آن است که از سرباز صفر تا امیران ارتش و سایر نیروهای مسلح پای عقیده‌شان هستند و این شکست‌ناپذیر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این در حالی است که دیگران با اینکه خیلی مسلح اما از درون پوک هستند لذا کفار، مشرکین و ظالمان بر ملت‌هایی که غالب هستند بسیار با قساوت عمل می‌کنند اما جایی که بخواهند پنجه در پنجه شوند، خیلی ترسو هستند و بارها ملاحظه شده که نیروهایی از غربی‌ها با ادعا ولی از ترس گریه می‌کنند.

وی افزود: در داخل هم همین طور هستند و مساله یاس، افسردگی و انتحار در نیروهای مسلح غربی به وفور است لذا در این سرمایه عظیم معنوی وجود مبارک علمایی که این افتخار را پیدا کردند در خدمت نیروهای مسلح قرار گیرند، نمی‌توان فراموش کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: این دو توامان شرایطی را بوجود آوردند که دشمن هم به اقتدار نیروهای مسلح ما اعتراف دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا و منطقه چه خبر است و بر سر جان و مال و عقیده ملت‌ها چه می‌آورند اما ایران انقلابی و اسلامی تحت حصن حصین نیروهای ایمان و عقیده مصونیت دارد.

امام جمعه بیرجند افزود: وجود روحانیون و نیروهای مسلح که بزرگترین خدمت به جامعه را انجام می‌دهند، بعضی محسوس و ملموس است اما اکثر آن ناملموس است.

وی شرط هر کار و عمل در جامعه را وجود امنیت دانست و تصریح کرد: اگر امنیت نباشد همه چیز به‌هم می‌ریزد لذا شما در ثواب همه امور مادی و معنوی که در کشور انجام می‌شود شریک هستید و با هیچ چیز معامله نکنید که خدا توفیق بزرگی داده است.

 

 

 

 

 

توزیع ۳۰۰ میلیارد تومان در طرح کمک‌های مؤمنانه خراسان‌جنوبی

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از توزیع بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کمک های بلاعوض در طرح کمک های مؤمنانه در استان از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: هماهنگی و هم افزایی خوبی در بین همه دستگاه‌های خدمت رسان استان در این راستا وجود دارد.

توزیع ۳۰۰ میلیارد تومان در طرح کمک‌های مؤمنانه خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سردار «علی قاسمی» امروز در رزمایش بزرگ خدمت رسانی گروه های جهادی خراسان‌جنوبی که همزمان با سراسر کشور به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما انقلاب جهادی و فرهنگی بود لذا از قبل از پیروزی انقلاب گروه‌های جهادی در صحنه‌ حضور فعال داشتند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه روحیه و انگیزه جهادی از ویژگی‌های رزمندگان در عرصه‌های مختلف است، افزود: یک هزار و ۶۰۰ گروه جهادی در خراسان‌جنوبی فعال بوده و در حال ساماندهی و اجرای مأموریت خدمت رسانی هستند.

وی بیان داشت: از نظر اسلام ایمان با جهاد در میدان عمل توأم بوده، ایمانی که در گوشه مسجد و حسینیه باشد به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید به عرصه بیاید؛ آموزه‌های دین اسلام و فرمایش ائمه ما این است که یکی از رکن‌های ایمان، عمل آنچه اسلام به آن دستور داده بوده لذا گروه‌های جهادی هم ایمان به ارزش های اسلام آورده اند و هم در عرصه عمل به آن عمل می کنند.

وی با بیان اینکه جهاد یک حرکت حق طلبانه است، یادآور شد: ایمان، هجرت، جهاد و شهادت از عرصه های جهاد است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مؤسس جهاد، هجرت و بسیج سازندگی پیامبر عظیم الشأن اسلام بوده است، اضافه کرد: پیامبر به محض اینکه از مکه هجرت می‌کنند و به نزدیک مدینه می رسند اقدام به شناخت مسجد می نمایند همان کاری که امروز گروه های جهادی انجام می دهند و به محض اینکه ظالمان و طغیانگران می خواهند اسلام را تضعیف نمایند جهاد را دستور داده و وارد جهاد می شوند.

قاسمی با بیان اینکه هجرت و جهاد توأم با خدمت به مردم و خدمت به خودمان است، گفت: جهادگران دو ویژگی دارند که شامل خودسازی و خدمت به مردم بوده که در خودسازی مبارزه با نفس و شیطان و نفس درون و در خدمت‌رسانی به مردم توجه به خدمت به اقشار مختلف مردم مدنظر است.

وی تصریح کرد: باید به ازای داشته های فراوانی که باید به عنوان زکات این داشته ها خدمت کنیم که جهاد علمی، جهاد فکری، جهاد عقیدتی، جهاد جسمی و بدنی و جهاد مالی از عرصه ها مختلف خدمت هستند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به فرمایش امام(ره) مبنی بر اینکه “یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی دهم” در واقع یک راهبرد و سیاست است، افزود: مقام معظم رهبری به عنوان بزرگ ترین جهادگر فرمایشات متعددی در این حوزه دارند که امروز نیاز بوده تمام جهادگران این فرمایشات را مطالعه و از آن بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه زکات جان ها و بدن ها بر خدمت رسانی به دیگران است، اضافه کرد: خودسازی و دیگر سازی در هجرت بوده و تا مؤمنان با یکدیگر گروه نشوند و روحیه جهادی پیدا نکنند موفق نخواهند شد.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد اسلامی، ایستادگی و صبر نیز در هجرت است، یادآور شد: شهید قاسم سلیمانی که امروز الگو گروه‌های جهادی است، تحمل وضعیت های سخت را نمود و در پایان به شهادت که بالاترین مرتبه می باشد دست یافتند.

قاسمی با اشاره به اینکه براساس تأکیدات اسلام، همه ما مأمور به سازندگی و خدمت هستیم، تصریح کرد: هر جامعه که به جهاد متکی و فرهنگ آن به جهاد گره بخورد آن جامعه پیروز است.

وی گفت: کار میدانی و در صحنه برای توزیع اقلام جمع آوری شده از محل کمک های مؤمنانه بر محوریت مسجد توسط گروه های جهادی صورت گرفته است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از توزیع بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کمک های بلاعوض در طرح کمک های مؤمنانه در استان از سال گذشته تاکنون خبر داد و یادآور شد: هماهنگی و هم افزایی خوبی در بین همه دستگاه‌های خدمت رسان استان در این راستا وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: ستاد کمک‌های مؤمنانه بر محوریت ائمه جماعات مساجد و ریاست نماینده ولی فقیه استان بهترین عملکرد را در سال گذشته داشته و امسال هم این کمک ها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مورخ ۱۷ مهرماه تا هفتم آذرماه توزیع ۱۱ هزار و ۹۰ بسته معیشتی، ۴۰۰ دست لباس و کفش، توزیع ۲۶۰ بسته لوازم ضروری زندگی، ۶۵ مورد کارت هدیه نقدی، غذای گرم ۵۳ هزار و ۳۰۰ پرس، گوشت قربانی ۲۳ هزار و ۱۰۵ گرم، بسته های بهداشتی ۳ هزار و ۷۰ مورد، ۵۶۷ بسته و تجهیزات پزشکی، ۵۲ سری جهیزیه، بهسازی و مرمت ۴۲ واحد از منازل محرومان، آزادی ۱۰۰ زندانی غیر عمد و پرداخت وام قرض الحسنه ۶۷ مورد به عنوان کمک‌های مؤمنانه در سطح استان صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳۷۵ پروژه محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود/۲-۳

۳۷۵ پروژه محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته بسیج ۳۷۵ پروژه کوچک و محرومیت‌زدایی با اعتبار ۱۱۵ میلیارد ریال در استان افتتاح می‌شود.

مهدی هنری روز یکشنبه در آیین افتتاح قنات روستای جفت‌رود شهرستان خوسف افزود: از این تعداد ۳۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام منازل محرومین، مرمت ۱۷ رشته قنات، سه پروژه آبرسانی، ۲ پروژه استخر ذخیره آب، ۲ پروژه کانال انتقال آب و یک پروژه دیوار ساحلی است.

وی اظهار داشت: اولویت پروژه اجرایی بسیج سازندگی در سال جاری پروژه‌های تامین آب شرب و بخش کشاورزی بوده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه قنات روستای جفت‌رود شهرستان خوسف با اعتبار ۱۱۰ میلیون تومان با همکاری جهاد کشاورزی مرمت شد، گفت: ۲۸۸ متر از طول این قنات مرمت شد و ۱۲ خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

برگزاری پویش نذر کتاب در خراسان جنوبی/۲-۳

به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پویش نذر کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی در سطح استان برگزار می‌شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گفت: پویش نذر کتاب دربرگزاری پویش نذر کتاب در خراسان جنوبی راستای اجرای عدالت اجتماعی و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مناطق آسیب‌پذیر شهری و همچنین مناطق کم برخوردار روستایی استان از طرف این اداره کل به مرحله‌ی اجرا درآمده است.

طاهره حمیدی افزود: در این پویش از عموم هم استانی‌ها دعوت شده است تا کتاب‌های خود را با عناوین و موضوعات مختلف در هر رده سنی به مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در سطح استان تحویل دهند تا پس از جمع آوری این کتابها برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق روستایی مورد بهره برداری قرار گیرد.

پویش نذر کتاب به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» از ۲۷ آبان  آغاز شد و تا ۱۵ دی  ۱۴۰۰ ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*