اخبار خراسان جنوبی

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

 به همت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس ویژه بزرگداشت مرحوم شادروان دکتر محمدحسن گنجی برگزار ‌شد.

به گزارش ایسنا، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس، با سخنرانی جلال الدین صادقی؛ رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر محمدرضا مجیدی؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی، دکتر مرتضی هنری؛ استاد دانشگاه و متخصص اکولوژی انسانی، مهدی افتخاری؛ پژوهشگر و محقق خراسان جنوبی با همکاری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی برگزار شد.

 

فیاضی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بیشتر بشناسید

دولت سیزدهمین مسعود فیاضی را به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیب جدید کابینه دولت سیزدهم با رای نیاوردن وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش همچنان ناقص مانده است و با توجه به جمعیت و نفوذ بالای وزارت خانه متولی تعلیم و تربیت کشور، قطاری از اسامی برای تصدی این وزارتخانه مطرح می‌شود، آن هم در شرایطی که تا موعد انتخاب گزینه پیشنهادی وزارت حدود ۱۹-۲۰ روزی زمان باقی مانده است.

اسامی متعددی که کارنامه کاری آن‌ها حاکی از آن است که این افراد کمتر مرتبط با بدنه آموزش و پرورش هستند و این همان خط قرمز، انتظارات و مطالبات جامعه فرهنگی بوده که همواره در بزنگاه رفت و آمد و تغییرات مدیریتی آموزش و پرورش بار‌ها مطرح شده است.

موضوعی که از دیدگاه جامعه فرهنگیان انتظار می‌رفت در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد و فردی آشنا و از بدنه آموزش و پرورش برای سکانداری این وزارتخانه انتخاب شود.

با وجود این فرضیات و در میان گمانه زنی‌های مطرح شده برای سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت شواهد از تائید نهایی مسعود فیاضی ۴۶ ساله حکایت می‌کند، فردی که مرور اجمالی کارنامه علمی و کاری اش نشان می‌دهد او هم در سطح کارشناسی عمران سابقه تحصیلی دارد و هم در عرصه فقه و اصول به مرتبه حوزوی استادیاری دست یافته است که معادل دکترا معرفی می‌شود.

اقدامات مرتبط به حوزه آموزش و پرورش او به فعالیت در قامت یک پژوهشگر آن هم در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر می‌گردد، روندی که موجب شد او در بخش‌هایی مانند اداره‌کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مدیرکل، در مجلات رشد به عنوان مدیر مسئول، در بنیاد ICDL به عنوان مسئول و در انتشارات مدرسه به عنوان رئیس هیات مدیره اشتغال داشته باشد.

البته او در مرکز پژوهش‌های مجلس هم پژوهش‌های متعددی در مورد آموزش و پرورش ارائه کرده است که می‌توان به بسته پیشنهادی درخصوص تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بررسی کارشناسی مسائل پیرامون مدیریت مهدکودک ها، ضرورت تأمین رایانک (تبلت) دانش آموزی برای آموزش مجازی، اظهار نظر کارشناسی درباره «طرح الزام سازمان سنجش آموزش کشور به طراحی سؤالات کنکور سراسری صرفاً از متن کتاب‌های رسمی آموزش و پرورش» و … در کسوت ناظر علمی اشاره کرد البته شمار این فعالیت‌ها درمرکز پژوش‌های مجلس به بیش از ۴۵ مورد طی ۲ سال می‌رسد.

مروری بر اما و اگرهای مدیرمسئولی مجله رشد

سابقه مدیریتی کلان فیاضی نشان می‌دهد که او در هر سمتی که بوده است، تغییر پست و جابجایی‌های اش همواره حرف و حدیث‌های بسیاری دنبال داشته و این موضوع دستکم در ۵ سال اخیر مشهود بوده است.

حضور او در مقام مدیر مسئولی مجلات رشد موجب شد تا سردبیر مجله رشد و روایاتی از عملکرد فیاضی را در فضای مجازی منتشر کند که حواشی بسیاری هم به همراه داشت.

سید امیر موسوی سردبیر رشد جوان اعلام کرده بود «بدفهمی‌ها عملاً باعث اتلاف وقت عوامل تولید و حذف بعضی مطالب مفید از مجلات می‌شد. همان اوایل از پوستری که عیناً از سایت رهبری کار کرده‌بودیم، چهار پنج ایراد گرفتند. مثلاً اینکه از کجا معلوم در این نقاشی، دستی که دست این خانم را گرفته با او محرم است؟

کم‌کم کلمه «موسیقی» تبدیل به یک کلمه ممنوعه شد. رمان‌ها همه رد می‌شدند. این عاشقانه‌است. این تخیلی‌ست. این جنگ را منفی نشان داده. در شعر مشکل داشتیم، در طنز، در مناسبت‌های ملی در تقریباً همه‌چیز.» موضوعی که به اذعان موسوی در نهایت موجب شد تا او سردبیری مجله رشد را رها کرده و از فعالیت با فیاضی امتناع کند.

 شائبه ورود به مرکز پژوهش‌ها با رانت خانوادگی؟!

طبق شنیده‌ها از گوشه و کنار فضای رسانه‌ای، مسعود فیاضی برادر داماد زاکانی رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس است، ورود او به مرکز هم سر و صدایی زیادی داشت و برخی معتقدند که با تغییر ریاست مجلس و مرکز پژوهش‌ها، افراد جدید به مجموعه پارلمان اضافه می‌شوند و انتصاب مسعود فیاضی به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها هم از این قاعده مستثنی نبود.

البته یکی از اصولگرایان نوشته بود «ادعای خویشاوندسالاری درباره این انتصاب کاملا نادرست است. آقای فیاضی از نیرو‌های قدیمی آقای زاکانی هستند و ازدواج برادر کوچک‌تر ایشان با دختر آقای زاکانی، پس از آن آشنایی و همکاری بوده است.»

همچنین محمد سرشار مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیون در آن زمان در توئیتی اعلام کرده بود «این انتصاب، یک عقبگرد برای مرکز پژوهش‌های مجلس است. اعتراض به این انتصاب، نافی ویژگی‌های مثبت آقای فیاضی نیست و نباید به بهانه اعتراض، از دایره نقد منصفانه خارج شد یا توانایی‌های دیگر ایشان را زیر سوال برد. دغدغه حقیر در این مسأله، حفظ جایگاه بالای تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس در عرصه مطالعات فرهنگی است.»

رد پای فیاضی در ماجرای امضای طرح صیانت از فضای مجازی

بعد از سر و صدا‌هایی که در مورد فیاضی تا سال ۱۳۹۸ مطرح بود، کم کم حواشی و فضاسازی حول او کاهش یافت تا اینکه امسال و در میان انواع اظهارنظر‌های مربوط به طرح صیانت نقش فیاضی بیش از قبل پررنگ و حضورش مشخص شد.

او گفته بود که «در این طرح مسائل متعدد حقوق کاربران و وظایف و تعهدات خدمات پایه مطرح شده است و کارشناسان زیادی در کارشناسی این طرح به مرکز کمک کردند. نتیجه هم این شد که نسخه دوم که موسوم به طرح پیش نویس قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی شد نسبت به طرح صیانت ۸۰ درصد به لحاظ محتوایی تغییر کند و اشکالات آن را نداشته باشد. پیش نویس جدید بعد از بحث و بررسی‌های فراوان در دی ماه سال گذشته از سوی مرکز پژوهش‌ها به کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شد.»

 

 

 

کمیته اطلاع‌رسانی کرونا بر مناطق قرمز خراسان جنوبی متمرکز می‌شود

کمیته اطلاع‌رسانی کرونا بر مناطق قرمز خراسان جنوبی متمرکز می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی استان این هفته بر مناطق قرمز و برگزاری جلسات با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سایر نهادهای موثر در راستای افزایش تولیدات و ایجاد اقناع عمومی تمرکز می‌کند.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در هشتاد و هشتمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا از افزایش موارد بستری و بیماران مثبت کرونایی خبر داد و گفت: باید با هدف جلوگیری از ورود به پیک ششم تمرکز بیشتری بر آگاهی‌بخشی و ایجاد حساسیت در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشور در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد اضافه کرد: طبق آخرین رنگ‌بندی‌ها شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز به ۳۳ شهر در کشور هستیم و در خراسان جنوبی نیز سه شهر بیرجند، قاین و نهبندان دارای وضعیت قرمز و باقی شهرها نارنجی و زرد هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از ۴۷ درصد رسیده است گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی با میزان رعایت کمتر از میانگین کشوری جزو هفت تا هشت استانی است که در پایین‌ترین حد رعایت‌ها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طبق آخرین تحلیل ارائه شده، استفاده از ماسک در استان به حدود ۴۵ درصد رسیده است.

نبی‌زاده گفت: بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون بیش از ۸۸۳ هزار و ۵۷۷ نفر در استان خراسان جنوبی از واکسن کرونا استفاده کرده‌اند که از این تعداد ۵۱۲ هزار و ۴۹ دز اول و ۳۷۰ هزار و ۵۶۷ دز دوم تزریق شده است.

وی بیان کرد: کسانی که دز اول واکسن را تزریق کرده‌اند در زمان معین برای تزریق دز دوم اقدام کنند و از این موضوع غافل نشوند.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: امیدواریم روند واکسیناسیون استمرار یابد تا همه مردم به‌صورت کامل واکسینه شوند و به درصدی برسیم که جامعه برای مصونیت عمومی نیاز دارد.

 

 

کشف ۷۰۰ کیلوگرم ماهی غیر مجاز در”طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”طبس” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک وانت مزدا، ۷۰۰ کیلوگرم ماهی غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشت به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان طبس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت مزدا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

شناسایی ۲۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا از ۱۰۲۷ آزمایش مولکولی و سریع در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۸۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۹۶ بیمار و از ۷۴۱ تست سریع ۱۳۴ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

دکتر دهقانی افزود: از این تعداد ۸۴ مورد از بیرجند، ۱۲ مورد از بشرویه، ۸ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۴ مورد از زیرکوه، ۹ مورد از سرایان، ۵ مورد از سربیشه، ۱۹ مورد از طبس، ۲۷ مورد از فردوس، ۳۷ مورد از قاین و ۲۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۰۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۲ نفر کرونا مثبتند.

دکتر دهقانی افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان نداشتیم و آمار قربانیان کرونا همان هزار و ۱۹۷ نفر ثابت ماند.

 

 

پرداخت بیش از ۲۳ میلیارد ریال اجاره بها و ودیعه مسکن به مددجویان/۲-۳

از ابتدای سال جاری در قالب اجاره بهاء و تسهیلات ودیعه مسکن ۲۳ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال به مددجویان کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی پرداخت شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان گفت: برایپرداخت بیش از ۲۳ میلیارد ریال اجاره بها و ودیعه مسکن به مددجویان کاهش نگرانی‌ها و کمک به رفع مشکلات مسکن مددجویان زیر پوشش این نهاد، این مقدار اجاره بها و تسهیلات پرداخت شد.

سید رضا حسینی افزود: یکی از نیاز‌های مهم خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، داشتن مسکن مناسب است تا بستر زندگی آرام برای خانواده مددجو تأمین شود.

وی گفت: هرساله تعدادی از مددجویان با بهره‌مندی از حمایت خیران و نیکوکاران و با ارائه بسته‌های حمایتی کمیته امداد، صاحبخانه شده و یکی از دغدغه‌های اساسی آن‌ها برطرف می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر  هزار و ۱۷۲ خانوار مددجو از کمک هزینه اجاره بها و ۷۶ خانواده از تسهیلات ودیعه مسکن بهره‌مند شدند، افزود: برای این مددجویان، به صورت ماهیانه و بلاعوض از ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره بهای مسکن پرداخت می‌شود، همچنین تسهیلات ودیعه مسکن نیز تا سقف مبلغ ۳۰ میلیون تومان به خانوار‌های متقاضی ارائه شده است.

 

 

 

 

اجرای روکش آسفالت ۲۴۸ کیلومتر از راه‌های خراسان‌جنوبی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از اجرای روکش آسفالت و لکه گیری ۲۴۸ کیلومتر از راه‌های اصلی استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

محمد فدوی گفت: به منظور ارتقای سطح سرویس راه‌های استان، از ابتدای سالاجرای روکش آسفالت ۲۴۸ کیلومتر از راه‌های خراسان‌جنوبی ۱۴۰۰، اقداماتی برای بهسازی راه‌های استان انجام شده است.

وی با اشاره به انعقاد ۲۱ قرارداد در حوزه روکش ها با اعتباری بالغ بر ۱۴۴۲ میلیارد ریال، افزود: از شاخص ترین این قراردادها اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت گرم محور سه راهی راهداران-خور، اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت محورهای منتهی به شهرستان فردوس است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: از اهداف مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارتقای روکش محورهای مواصلاتی سطح استان است که امیدواریم با استمرار پیگیری‌های لازم بتوانیم برای ارتقای رویه آسفالتی راه‌ها در راستای خدمت‌رسانی بهتر به کاربران جاده‌ای و ایجاد بستری مناسب برای برقراری ترددی ایمن خدماتی مطلوب‌تر ارائه کنیم.

فدوی افزود: همچنین خط‌کشی ۲۳۴۰ کیلومتر از جاده‌های استان، نصب ۳۹۶۷ تابلوی انتظامی، اخباری، مسیر نما و علایم ایمنی، تعمیر و نصب بیش از ۱۳ کیلومتر گاردریل و نصب ۶۲۲ متر مربع تابلوی اطلاعاتی جدید در سطح جاده‌های استان از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای افزایش ایمنی در جاده‌ها بوده‌ است.

وی گفت: روزانه حدود ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای استان تردد می‌کنند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

سند سازگاری با کم‌آبی پیوست فرهنگی و حقوقی نیاز دارد/۳

سند سازگاری با کم‌آبی پیوست فرهنگی و حقوقی نیاز دارد

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی‌ گفت: لازم است به مفاد سند سازگاری با کم‌آبی، پیوست فرهنگی و حقوقی الحاق شود تا در تحقق برنامه‌های آن اثرگذار باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: این پیوست‌ها می‌تواند در زمینه توجیه جامعه هدف برای کاهش برداشت از منابع آبی مؤثر باشد.

وی به برنامه صرفه‌جویی ۱۷۵ میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: ۱۶۴ میلیون متر مکعب از این رقم در بخش کشاورزی است و ۱۲۳ میلیون متر مکعب در حوزه اصلاح چاه‌های کشاورزی صرفه‌جویی داشته‌ایم.

معاون استاندار خراسان جنوبی از مراودات کشاورزان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت و تصریح کرد: طبق سند سازگاری با کم‌آبی، مدیریت منابع آبی در خراسان رضوی معطوف به جلوگیری از اضافه برداشت از تعداد چاه‌های غیرمجاز است.

وی با تاکید بر متفاوت بودن شرایط برای ۲ استان که نیاز به بازنگری دارد افزود: در خراسان جنوبی، تعدیل و اصلاح پروانه مشکلات اجتماعی در پی دارد و با توجه به شرایط خاص استان در سال جاری و کم‌بارشی و خشکسالی بی‌سابقه، در موضوع تعدیل پروانه‌ها به صد درصد نرسیدیم.

فرهادی به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در اجرای شیوه‌نامه‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۲ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح استان اجرا شد و اکنون نیز ۱۲ هزار هکتار در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شتاب گرفتن روند اجرای این پروژه‌ها در راستای استفاده بهینه از منابع آبی، ردیف‌های ملی ویژه نیاز دارد.

وی افزود: زیرساخت‌های هزار هکتار گلخانه نیز در استان مهیا شده و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را شتاب می‌بخشد.

فرهادی گفت: در راستای احیای قنوات و استفاده بهینه از این ظرفیت و نیز کمک به معیشت کشاورزان، اعتبارات ملی نیاز داریم.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار در نشست شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی این سند به دلیل خشکسالی شدید و کرونا یک سال با تاخیر یعنی از سال گذشته اجرایی شد.

فاز نخست این سند از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد که در مجموع در این سال‌ها باید ۱۷۵.۹ به صورت تجمعی صرفه‌جویی شود که از این میزان، ۱۶۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و ۰.۹ میلیون متر مکعب در بخش فضای سبز است.

همچنین در فاز دوم این طرح که از ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد، باید ۱۲۲ میلیون متر مکعب فقط در بخش کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم.

 

 

 

 

احتمال وقوع روان‌آب در برخی نقاط خراسان جنوبی/۲

وقوع روان‌آب در برخی نقاط خراسان جنوبی محتمل است

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: افزایش متناوب ابر، وزش باد و رگبار باران تا امروز سه شنبه در استان ادامه دارد و  وقوع روان‌آب به‌صورت محدود و موقت در برخی مناطق از جمله شهرستان‌های درمیان و سربیشه، محتمل است.

سمیه لطفی افزود: در این مدت شاهد آسمان نیمه ابری تا ابری در منطقه خواهیم بود و رعد و برق، در ارتفاعات احتمال بارش خفیف برف و تشکیل مه قابل پیش‌بینی است.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: متاثر از سامانه پرفشار جوی در سطح زمین طی ۲ روز آینده کاهش دما در منطقه ادامه خواهد داشت و برای مناطق سردسیر مرکز و شمال شرق استان یخبندان شبانه پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: در این مدت مردم از قرار گرفتن در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و فعالان بخش کشاورزی نیز تمهیدات لازم را به‌کار گیرند.

 

 

 

 

درخشش اسکیت سواران شهرستان سرایان در رقابت های اسکیت سرعت قهرمانی استان

درخشش اسکیت سواران شهرستان سرایان در رقابت های اسکیت سرعت قهرمانی استان

مسابقات اسکیت سرعت قهرمانی استان خراسان جنوبی در دو ماده تایم تریل(انفرادی) و گروهی با حضور بیش از ۱۰۰ ورزشکار از شهرستان های بیرجند، سرایان، قائن، بشرویه و فردوس در محل پیست آریا بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات در دو ماده تایم تریل(انفرادی) و گروهی با حضور بیش از ۱۰۰ ورزشکار از شهرستان های بیرجند، سرایان، قائن، بشرویه و فردوس در محل پیست آریا بیرجند برگزار شد. تیم اسکیت شهرستان سرایان به همت هیات اسکیت شهرستان با ۳۸ اسکیت سوار در دو بخش پسران و دختران به این رقابت ها اعزام شدند. این رقابت ها در رده سنی نونهالان و نوجوانان پسران و دختران برگزار شده که سر انجام برترین های هر رده سنی مشخص شدند. نفرات برتر رده‌های سنی مسابقات به شرح زیر است:
بر این اساس رده سنی نوجوانان مقام اول ماده انفرادی ( تایم تریل) : امیر رضا انصاری «آیسک» ، مقام اول ماده گروهی : امیر رضا انصاری «آیسک» ، در رده سنی نوجوانان ۸۴.۸۵ مقام اول انفرادی :امید بنی اسد «آیسک»، مقام اول گروهی :امید بنی اسد «آیسک»، مقام دوم انفرادی : حسین دوستی «آیسک»، مقام دوم گروهی : حسین دوستی «آیسک»، رده سنی نوجوانان ۸۸ ۸۹، مقام دوم انفرادی: احسان گلی «آیسک»، مقام دوم گروهی : احسان گلی «آیسک»، مقام سوم گروهی : امیر علی نظافت «سرایان»، رده سنی نونهالان ۹۰ ۹۱، مقام دوم گروهی : رسول کربلایی «سه قلعه»، مقام سوم انفرادی : محمد امین عربی «آیسک» و در رده سنی نونهالان۹۲ ۹۳، مقام اول انفرادی : ابوالفضل دوستی «آیسک»، مقام اول گروهی : ابوالفضل دوستی «آیسک»، مقام سوم گروهی : طاها صنعتی «آیسک»، رده سنی نوجوانان۸۴ ۸۵ دختران، مقام دوم انفرادی: مهدیه علیپور «سرایان»، مقام سوم گروهی : مهدیه علیپور «سرایان» ، در رده سنی نوجوانان ۸۶ ۸۷، مقام اول انفرادی : فاطمه زهرا علیپور «سرایان»، مقام دوم گروهی : فاطمه زهرا علیپور «سرایان»، رده سنی نوجوانان ۸۸ ۸۹، مقام اول انفرادی: کوثر سلمانی «سه قلعه»، مقام سوم انفرادی: مینا خدیوی «آیسک»، مقام اول گروهی: کوثر سلمانی «سه قلعه» ، مقام دوم گروهی :ریحانه عربی «آیسک»، مقام سوم گروهی: مینا خدیوی «آیسک» ، در رده سنی نونهالان ۹۰ ۹۱، مقام دوم انفرادی: مهسا علیپور «سرایان»، مقام اول گروهی :مهسا علیپور «سرایان» می باشند .
مراسم اختتامیه این رقابت‌ها با حضور عزیزی مدیر کل، دکتر اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، آدینانی رئیس هیات اسکیت استان،داوطلب رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی استان، خراشادی رئیس هیات اسکیت بیرجند و دیگر مسئولین برگزار شد و از نفرات برتر با اهداء حکم مدال تجلیل به عمل آمد.

برگزاری مسابقات والیبال آزاد در سرایان

برگزاری مسابقات والیبال آزاد شهرستان سرایان

مسابقات والیبال آقایان شهرستان سرایان به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش به میزبانی شهر سه قلعه و در محل سالن جهان پهلوان تختی این شهر و با حضور ۸ تیم از شهرستان های سرایان، فردوس و قاین برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، تیم های شرکت کننده در دو گروه چهار تیمی ساماندهی شدند که در گروه الف تیم های بیمه البرز سرایان، جوانان گلچین پسند فردوس، جایگاه تیغاب و پیشکسوتان سه قلعه و در گروه ب تیم های دهیاری بسطاق، دهیاری تیغاب، آزاد سه قلعه و جوانان آیسک قرار گرفتند. این رقابت ها به مدت ۸ شب و در هر شب دو بازی برگزار و سرانجام پس از انجام ۱۶ بازی این رقابت‌ها به ایستگاه پایانی خود رسید. در دیدار نهایی بعد از یک بازی حساس و تماشایی تیم بیمه البرز سرایان با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود، گلچین پسند فردوس را شکست داد و قهرمان این رقابت ها شد و تیم جوانان گلچین پسند فردوس جایگاه دوم این مسابقات را به خود اختصاص داد. در دیدار رده بندی نیز دهیاری بسطاق با نتیجه ۳ بر ۱ دهیاری تیغاب را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم ایستاد. مراسم اختتامیه این رقابت ها با حضور رمضانی رئیس اداره ورزش و جوانان، حقدادی ریاست هیات والیبال شهرستان، حجت الاسلام کفشی امام جمعه، اعضای شورای شهر، سروان زاده رحیم فرمانده حوزه بسیج مالک اشتر، اصغری عضو شورای شهر سرایان و دبیر هیات والیبال شهرستان، عدل رئیس هیات والیبال شهرستان فردوس و نجاری نماینده هئیت والیبال در شهر سه قلعه برگزار شد. در این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم، نظافت نماینده ورزش و جوانان در شهر سه قلعه ضمن خوش آمد گویی به همه مسئولین و ورزشکاران گزارشی از مسابقات و نحوه برگزاری آن ارائه کرد و سپس با اهدای کاپ و لوح تقدیر از تیم های برتر و عوامل اجرایی تجلیل به عمل آمد. در ادامه نیز علیرضا اولادی از تیم گلچین پسند فردوس به عنوان بهترین و فنی ترین بازیکن و امیر حسین بنی اسدی از تیم بیمه البرز به عنوان بهترین اسپکر مسابقات انتخاب شد. گفتنی است سرپرست این مسابقات را علی نجاری نماینده هیات والیبال در شهر سه قلعه بر عهده داشت.

آیین تجلیل از مقام آوران نونهال مسابقات استانی کشتی سربیشه

 آیین تجلیل از مقام آوران نونهال مسابقات استانی کشتی انتخابی کشوری

 

 آیین تجلیل از مقام آوران نونهال مسابقات کشتی استانی انتخابی کشوری و برگزاری جلسه بررسی مسایل و چالش های پیش روی هیأت کشتی در سالن ادب شهرستان سربیشه برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی،  این مسابقات مهر ماه سال جاری در رده سنی نونهالان جهت اعزام به مسابقات کشوری در شهرستان بیرجند برگزار و با درخشش کشتی گیران سربیشه ای به کار خود پایان داد. علی بهزادی نماینده وزن ۳۸ کیلوگرم مقام سوم، علی بخشی نماینده وزن ۴۱ کیلوگرم مقام اول، مهدی نکودی نماینده وزن ۴۸ کیلوگرم مقام دوم، کریم مرادیان نماینده وزن ۵۲ کیلوگرم مقام دوم، پوریا حسنی نماینده وزن ۷۵ کیلوگرم مقام دوم، ابوالفضل الیاسی نماینده وزن ۸۵ کیلوگرم مقام اول، سجاد عباسی نماینده وزن ۱۰۰ کیلوگرم مقام دوم، دو کشتی گیر پرتلاش و خوش آتیه علی بخشی و ابوالفضل الیاسی نیز به مسابقات کشوری راه یافتند. محمدی فرماندار، میرزاجانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار، شیخ زاده شهردار، حجه الاسلام و المسلمین کاظمی رئیس حوزه علمیه، اکبری نیا رییس اداره ورزش و جوانان، راستگو رئیس هیات کشتی و ابراهیمی مسئول دفتر نماینده مردم شریف شهرستان سربیشه در این جلسه حضور داشتند.

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در آیین تجلیل از قهرمانان و مدال آوران جودو استان:

جودو در خراسان جنوبی آینده دار و افتخار آفرین خواهد بود

 رشته جودو در خراسان جنوبی آینده دار و افتخار آفرین خواهد بود

مراسم تقدیر و تجلیل از مدال آوران ، قهرمانان، پیشکسوتان و اعضای هیات جودوی خراسان جنوبی که با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان، سیده اعظم اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، تهوری رییس هیات جودو و پیشکسوتان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام شهدا و آرزوی طول عمر با برکت برای مقام معظم رهبری مدظله العالی،و توفیقات روز افزون دولت مردمی ایران قوی آیت الله رییسی گفت : مطمئناً هر افتخاری که کسب می شود محصول کار و تلاش شبانه روزی عزیزانی است که می کوشند تا آنچه شایسته و لایق استعدادهای فرزندان این مرز و بوم هست را به منصه ظهور برسانند و امروز آیین تجلیل از مدال آوران، قهرمانان و پیشکسوتان و اهدای احکام و گواهینامه های ارتقاء جودوکاران موید همین نگاه متعالی است . مدیرکل ورزش و جوانان استان،ضمن تشکر از خانواده های ورزشکاران، داوران و مربیان که حامی ورزش و ورزشکاران جودو و کوراش استان هستند بیان کرد : رشته جودو و کوراش به واسطه ارتباط و تعامل خوب رییس هیات استان با اداره کل و فدراسیون و همچنین به واسطه داشتن تیم بسیار همدل و همکار ، از رشته های آینده دار است و در آینده شاهد موفقیت های بیشتری در این رشته ورزشی خواهیم بود . وی افزود : توجه به مقوله آموزش و این که به رغم همه تنگناها و کمبودهای اعتباری ، باعث نشده که هیچ تیمی از خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا نکند و این حضور پررنگ نمایندگان شایسته خراسان جنوبی در بخش بانوان و آقایان در واقع فضایی فراهم شده است که عزیزان بتوانند شایستگی و لیاقت خودشان را به منصه ظهور برسانند و افتخار آفرینی آقایان و بانوان ورزشکار اعزامی به مسابقات کشوری و دعوت به اردوی تیم ملی قابل تقدیر و ستایش است. همچنین در ادامه نیز، از مدال آوران، دعوت شدگان به اردوی تیم ملی، مربیان، داوران و پیشکسوتان تقدیر و گواهینامه های ارتقاء داوری و دان های ورزشکاران به آنها اهدا شد.

بازدید دکتر فاطمه هادوی از موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند

با حضور دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و سایر اعضای تیم اجرایی موزه، دکتر فاطمه هادوی ، عضو هیأت امنای بنیاد حامیان دانشگاه و نوه آیت الله هادوی از قسمت‌های مختلف موزه بازدید بعمل آمد.

دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در این دیدار ضمن تکریم مقام آیت الله هادوی، گفت: بدون شک وجود ایشان عامل حیات و تشکیل مدرسه شوکتیه بود. وی افزود: تلاش ما این است در این مجموعه در جهت تکریم مفاخر و نام آوران بیرجند گام های مهمی برداریم.

مهندس سید حامد حمیدزاده، رئیس موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در این دیدار خانم دکتر هادوی از بخش‌های در حال ساخت موزه دانشگاه بازدید بعمل آوردند و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.
گفتنی است ساخت موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه از سال ۹۹ آغاز و هم اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند.

 

 

 

 

 

آمادگی تعاون روستایی برای خرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی

آمادگی تعاون روستایی برای خرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نوسانات شدید قیمت زعفران در بازار، سازمان تعاون روستایی استان برای خرید توافقی این محصول از کشاورز با قیمت منطقی آمادگی دارد.

وحید ضیائیان احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در کشور به‌ویژه استان خراسان رضوی زعفران با قیمت روز و دقیقه‌ای تعیین می‌شود اما با خرید توافقی محصول با قیمت منطقی و بالاتر از قیمت تعیین شده مهرماه، آمادگی داریم محصول کشاورز را خریداری کنیم.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به طرح خرید حمایتی زعفران گفت: پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در استان به‌ منظور مدیریت بازار این محصول راه‌اندازی شده و آماده تحویل زعفران کشاورزان است.

وی یادآور شد: این مراکز در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، بشرویه، فردوس و سرایان راه‌اندازی شده و همه روزه از ساعت هشت تا ۱۶ آماده دریافت زعفران هستند.

ضیائیان احمدی بیان کرد: مهرماه امسال در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی، ایجاد بسته حمایتی برای تعیین قیمت زعفران به تصویب رسید اما قیمت زعفران در آن زمان بسیار پایین بود.

وی گفت: برای مدیریت بازار زعفران قرار بود این محصول توسط صندوق حمایت خریداری شود اما اعتبار لازم برای این صندوق تامین نشد از طرفی بازار روند صعودی خود را طی کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های بازار از قیمتی که چند ماه قبل تعیین شده بود بالاتر است ولی طبق قانون باید مراکز خرید حمایتی را باز نگه داریم که اگر قیمت نزول کرد محصول را تحویل بگیریم.

ضیائیان احمدی افزود: اگر قیمت از آنچه تعیین شده سقوط کرد بلافاصله خرید حمایتی انجام می‌دهیم در غیراینصورت تا زمانیکه قیمت بازار به‌نفع کشاورز باشد نیازی به دخالت ما نیست.

وی ادامه داد: حتی در مراکز خرید حمایتی زعفران قیمت را تعیین و اعلام نکرده‌ایم تا بار منفی در بازار نداشته باشد البته امسال زعفران کمتر و قیمت بالاتر است.

وی گفت: مراکز خرید حمایتی زعفران در استان مجهز و آماده بکار هستند تا در صورت نیاز محصول کشاورزان را تحویل و خریداری کنند.

ضیائیان احمدی افزود: به‌ محض تحویل زعفران از کشاورزان، پنج تا ۱۰ گرم محصول پس از نمونه‌برداری در حضور کشاورز پلمب و نمونه برای تعیین درجه و نوع زعفران و میزان مرغوبیت آن به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد ارسال می‌شود.

وی گفت: پس از دریافت نتیجه نمونه ارسالی و تعیین نوع زعفران قیمت خرید به کشاورز اعلام می‌شود و در صورت موافقت خرید نهایی صورت می‌گیرد و بهای زعفران در کوتاهترین مدت کامل به حساب کشاورز واریز می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال زعفران دسته هم از کشاورزان خریداری می‌شود اظهار داشت: تا این لحظه مشخص شده امسال مشتری زیاد اما فروشنده کم است.

وی افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ کیلوگرم زعفران خشک به صورت حمایتی از کشاورزان استان خریداری شد.

این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

۱۱۰ هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان در استان خراسان جنوبی تولید شد/۷

 

110 هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان در استان خراسان جنوبی تولید شد

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در شش ماهه امسال ۱۱۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در استان بافته شد گفت: کرونا و تحریم‌ها سبب شده صادرات فرش حال خوبی نداشته باشد.

حسن کامیابی مسک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، از بافت ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف در شش ماه امسال توسط بافندگان فرش در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه  میزان فرش بافته شده در استان به ارزش تقریبی ۱۶۰ میلیارد تومان است گفت: تولید فرش دستباف در استان خراسان جنوبی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش جزئی دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: اوضاع صادرات فرش دستباف زیاد خوب نیست و صادرات پایین است و از سویی هم یکی از علل افزایش تولید فرش دستباف در استان  شیوع کرونا است که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار در زمینه تولید فرش فعال شدند.

وی ادامه داد: هر چند افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و این ها به ضرر بافنده محسوب می شود.

کامیابی مسک تحریم‌ها را در نبود ارزآوری فرش عاملی موثر دانست و افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغال‌زایی در خراسان جنوبی، تقریبا در همه روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما در هر متراژی که بازار طلبد کند، توان تولید را داریم فقط باید با آموزش و سامان دهی بافندگان فرش را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

بدترین وضعیت در ۵۰ سال اخیر

وی در پاسخ به ارزآوری و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال قبل حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد فرش تولیدی استان صادر شده و بقیه آن در داخل کشور به فروش رفته یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد.

 

 

 

 

کوه‌هایی که به اسم طرح هادی خورده می شوند/۲-۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ساخت خانه در دل کوه همیشه به معنای کوه خواری نیست و گاهی به منظور اجرای طرح هادی، کوه ها تخریب می شوند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  عده‌ای از مردم برای گذراندن تعطیلات و روز‌های پایانی هفته راهی روستا‌هایشان می‌شوند و به همین دلیل ویلا‌های زیادی در روستا‌ها به چشم می خورد اما با توجه به کمبود زمین، این افراد برای ساخت ویلا به کوه خواری روی آورده اند.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: نظارت‌ها در خصوص اینگونه ساخت و ساز‌ها باید زیر نظر منابع طبیعی انجام شود و اگر مردم ببینند که کوه خواری صورت گرفته است، مردم باید هرچه زودتر این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم.

او افزود : کوه خواری در استانمان بسیار محدود است و از همه مهم‌تر آن است که هر خانه‌ای را که در دل کوه ببینیم کوه خواری به حساب نمی‌آید و این قسمت شاید مربوط به اراضی طرح هادی باشند که به بنیاد مسکن داده شده است و دیگر نظارت‌ها بر ساخت و ساز‌ها در این قسمت در دستور کار ما نیست.

نصرآبادی اظهار کرد: آن قسمتی از کوه برای ما مهم است که دارای پوشش گیاهی باشد و اگر فردی در این قسمت تغییری ایجاد کرده باشد و پوشش گیاهی را ازبین برده باشد آن زمان وارد کار می‌شویم.

 

 

 

فولاد قاینات در انتظار بهره‌برداری رسمی

فولاد قاینات در انتظار بهره‌برداری رسمی

 مجتمع فولاد قاینات که بخش احیا (خط تولید آهن اسفنجی) آن تکمیل شده و در حال فعالیت آزمایشی است، با گذشت ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی اکنون آماده افتتاح رسمی است.

به گزارش ایرنا مجموعه فولاد قاینات در شمار طرح‌های فولاد استانی است که پس از مدتی توقف و کندی روند اجرا، با پیگیری مسوولان استان در ادوار مختلف و مشارکت دستگاه‌های ملی در سال‌های اخیر سرعت گرفت و پس از تولید آهن اسفنجی در مرحله فولادسازی قرار دارد.

فاز اول این کارخانه برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن اکنون ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال تولید آزمایشی است و ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی نیز تولید کرده است.

فاز دوم کارخانه برای تولید فولاد اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است که با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و با راه‌اندازی کارخانه فولاد قاینات، خراسان جنوبی به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد.

مسوولان کشوری و استانی در سال‌های اخیر چند بار از افتتاح این طرح فولادی در آینده نزدیک خبر دادند اما هر بار با تاخیر مواجه شد تا اینکه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اواخر تیر امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: قرار بود فاز نخست کارخانه فولاد قاینات در تیرماه افتتاح شود که به دلیل مشکلات سخت‌افزاری به تاخیر افتاد.

عباس جرجانی افزود: ارزش سرمایه‌گذاری فاز نخست این طرح هفت هزار میلیارد تومان است و برای بیش از هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: این طرح در مرحله سخت‌افزاری و تست گرم آن با مشکل مواجه شد که مجددا دستگاه‌های مربوطه تامین و بارگیری شده و در حال حمل به خراسان جنوبی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: فاز دوم این طرح نیز ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و معافیت آخرین محموله ماشین‌آلات این فاز کارخانه از گمرک صادر شده و به‌زودی وارد کشور می‌شود که فاز دوم در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

فولاد قاینات از کجا شروع شد؟

سال ۱۳۸۶ بود که با پیگیری‌ و تقاضای نمایندگان وقت مردم در مجلس شورای اسلامی طرح احداث هشت کارخانه فولاد در استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با نام‌های فولاد میانه، فولاد چهارمحال و بختیاری، فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد بافت، فولاد بافق، فولاد قاینات و فولاد سبزوار با تعهد ساخت حدود سه سال و با هدف محرومیت‌زدایی آغاز شد.

شرکت ملی فولاد ایران در راستای اصلاح و افزایش ظرفیت فولاد در قالب طرح‌های استانی با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اقدام به احداث کارخانه فولاد قاینات کرد.

طرحی که هدف از اجرای آن احداث کارخانه احیای مستقیم به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال برای تولید آهن اسفنجی و ایجاد کارخانه ذوب و ریخته‌گری برای تولید شمش فولادی بود.

براساس اخبار و گزارش‌های موجود طرح فولاد قاینات در سال‌های آغاز اجرا در زمینه پیشرفت فیزیکی از هفت طرح فولاد دیگر کشور پیشی گرفته بود اما در دهه اخیر بیش از دیگر طرح‌ها با فراز و نشیب همراه بوده است.

در همه این سال‌ها به موازات پیشرفت طرح وعده‌های متعدد نیز با ذکر سال و حتی ماه توسط مسوولان کشوری و استانی مبنی بر افتتاح مجتمع فولاد قاینات سرخط رسانه‌ها قرار گرفت و این انتظار تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامید.

فولاد قاینات در انتظار بهره‌برداری رسمی

مطالبه مردم و پیگیری مسوولان 

تکمیل و افتتاح طرح فولاد قاینات به یکی از مطالبات مردم منطقه نیز تبدیل شد و سال ۱۳۹۸ جمعی از ائمه جمعه شهرستان‌های قاینات و زیرکوه با ارسال نامه‌ای به آیت‌ الله سید “ابراهیم رییسی” رییس وقت قوه قضاییه خواستار حل مشکلات فولاد قاینات شدند که در بخشی از این نامه آمده است: «همان‌گونه که مستحضرید از سال ۱۳۸۵ در دولت نهم پس از بررسی و امکان‌سنجی؛ تصمیم بر احداث هفت مجتمع فولادسازی در مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران، از جمله در خراسان جنوبی در شهرستان قاینات منطقه نیمبلوک شد که عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد. ۶ مجتمع فولادسازی در سایر نقاط کشور (سپیددشت چهار محال بختیاری؛ شادگان خوزستان؛ میانه آذربایجان شرقی؛ نیریز فارس؛ سبزوار خراسان رضوی؛ بافت کرمان ) احداث، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده‌اند اما متأسفانه علیرغم تلاش‌های انجام شده مجتمع فولاد قاینات با مشکلاتی مواجه شده و با توجه به اینکه تاکنون پیشرفت فیزیکی آن در فاز احیا ۷۰ درصد است از سه سال گذشته در وضعیت نیمه‌فعال و رکود به سر می‌برد.»

براساس آنچه در سوابق اجرایی این طرح آمده است، فولاد قاینات در سال ۱۳۸۶ با عقد قرارداد بین ایمیدرو و کنسرسیوم فعالیت خود را آغاز کرد و در فاصله زمانی سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ با توجه به مشکلات موجود از جمله تحریم‌ها و همکاری نکردن شرکت‌های خارجی ساخت پروژه به کندی پیش رفت.

بهمن ۱۳۹۳ طرح فولاد قاینات با نسبت ۶۵ درصد سهام به بخش خصوصی واگذار شد و پیرو این واگذاری شرکت پیمانکار ابتدای سال ۱۳۹۴ تاسیس و اداره امور اجرایی پروژه را برعهده گرفت.

اما اوایل سال گذشته مسوولان استان خراسان جنوبی اعلام کردند که با تدابیر صورت گرفته این طرح که اخیرا به دولت واگذار شده، سرعت می‌گیرد و فاز اول آن تا دهه فجر افتتاح می‌شود.

همچنین تاکید شد که اشتغال در طرح فولاد باید با اولویت جوانان منطقه انجام شود و با توجه به آب‌بر بودن پروژه شاید بین مردم نگرانی وجود داشته باشد اما با توجه به فناوری‌های جدید و استفاده از پساب فاضلاب کمترین میزان آب از منابع آب زیرزمینی برداشت خواهد شد.

اردیبشهت ۱۳۹۹ نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران دیدار کرد و خواستار برطرف شدن موانع و مشکلات این طرح فولادی شد.

“سلمان اسحاقی” با اشاره به دیدارش با مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: انشاالله با پیگیری‌های مستمر، مذاکرات کارشناسی شده و همراهی استاندار و مدیران صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی و فولاد کشور شاهد بهره‌برداری این پروژه بزرگ باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد ایران نیز در ماه های گذشته در بازدید از طرح فولاد قاینات گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که در زمینه این طرح صورت گرفته تلاش می‌کنیم طی ماه‌های آینده واحد احیا (آهن اسفنجی) فولاد قاینات به بهره‌برداری برسد.

امیرحسین نادری افزود: با راه‌اندازی فولاد قاینات، خراسان جنوبی و قاینات به جرگه صنعت فولاد کشور می‌پیوندد و با استخدام گسترده‌ای که انجام خواهد شد در مرحله اول ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم استخدام می‌شوند و به صورت غیرمستقیم نیز اشتغالزایی زیادی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قول‌هایی برای راه‌اندازی فاز احیای کارخانه در سال جاری داده شده بود اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و برخی تحریم‌ها باعث تاخیر در راه‌اندازی کارخانه شد.

افتتاح پروژه تزریق گاز کارخانه و نوید بهره‌برداری

افتتاح پروژه تزریق گاز کارخانه برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم در آذر پارسال که همزمان با بازدید میدانی استاندار خراسان جنوبی از وضعیت پیشرفت فیزیکی کارخانه فولاد قاینات انجام شد، نوید بهره‌برداری از این مجموعه را داد.

حمید ملانوری در حاشیه افتتاح رسمی پروژه تزریق گاز این مجتمع گفت: فولاد قاینات، بزرگترین پروژه صنعتی استان خراسان جنوبی است که بعد از تغییر و تحولات چندین باره، به بخش دولتی سپرده شد و خوشبختانه شتاب گرفت.

وی افزود: در تامین آب، برق و گاز پروژه مشکلاتی وجود داشت که با تلاش‌های مدیران استان، پیگیری نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مسئولان پروژه، برطرف شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مشکل آب که رفع و گاز امروز به پروژه تزریق شد، پست برق هم تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

سرانجام رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اوایل امسال اعلام کرد که طرح فولاد قاینات در بخش احیا (تولید آهن اسفنجی) ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد و در مرحله تست گرم است.

عباس جرجانی گفت: طرح فولاد قاینات از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که مهمترین طرح در میان ۱۹ طرح جهش تولید استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود و با سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد ریالی در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجرا است.

وی افزود: عملیات تست گرم طرح فولاد قاینات آغاز شد و نواقص تست گرم که رفع شود، آماده بهره‌برداری است، نیروهای این حوزه هم جذب شدند که در حال آموزش هستند و در مجموع ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

فولاد قاینات در انتظار بهره‌برداری رسمی

تولید نخستین آهن اسفنجی

استاندار خراسان جنوبی ۲۸ اردیبهشت امسال در نشست با “وجیه الله جعفری” رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تهران، تسریع در راه‌اندازی کارخانه فولاد قاینات را اصلی‌ترین مطالبه استان برشمرد با توجه به وعده‌های قبلی ایمیدرو باید هرچه زودتر به نتیجه برسد.

مجتمع فولاد قاینات متشکل از سه واحد احیای فولادسازی و واحدهای جنبی با کمک ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران در حال احداث است و با وجود آنکه افتتاح فاز اول کارخانه به دلیل آنچه مشکلات سخت‌افزاری اعلام شد، به تاخیر افتاد اما مهر امسال نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از تولید نخستین آهن اسفنجی در این مجتمع خبر داد و گفت: مجتمع بزرگ فولاد قاینات با تولید نخستین آهن اسفنجی یک گام به تولید فولاد در کشور نزدیک شد.

سلمان اسحاقی افزود: پس از سال‌ها انتظار و در سومین روز هفته دفاع مقدس، امروز شاهد تولید نخستین آهن اسفنجی در مجتمع بزرگ فولاد قاینات بودیم که این محصول پس از تولید آزمایشی، نویدبخش راه‌اندازی کامل این مجتمع است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های ویژه، تلاش جهادی و اراده‌ قوی پس از راه‌اندازی واحد احیا، تا یک سال دیگر واحد فولادسازی مجتمع فولاد قاینات نیز راه‌اندازی شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد قاینات هم گفت: در حال حاضر بیش از ۳۷۰ نفر در مجتمع مشغول به‌کار هستند و برای واحد احیای مستقیم بیش از ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال برای چهار هزار نفر به شکل غیرمستقیم فراهم شده است.

محمد فخرآبادی افزود: در صورت تامین نقدینگی پس از آغاز به‌کار و فعالیت واحد احیای مجتمع فولاد شاهد فعالیت واحد فولادسازی خواهیم بود.

وی بیان کرد: تعداد نیروهای فعال در دوره راه‌اندازی این واحد حدود ۵۵۰ نفر بود و بیش از ۳۰۰ نفر شاغلان بومی این واحد هستند.

مدیرعامل مجتمع فولاد قاینات اظهار داشت: با راه‌اندازی واحد فولادسازی این مجتمع نیز سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن فولاد خام تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: همچنین با راه‌اندازی این واحد که به‌زودی شاهد تحقق آن خواهیم بود ۵۰۰ نفر مستقیم و حدود پنج هزار نفر غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

آمادگی مجتمع فولاد قاینات برای بهره‌برداری رسمی

استاندار خراسان جنوبی سیزدهم آبان ماه جاری به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسوولان با هدف اطلاع از روند تولید آزمایشی آهن اسفنجی و میزان آمادگی برای بهره‌برداری از این کارخانه بازدید کرد.

ملانوری در این بازدید گفت: خط احیای کارخانه فولاد قاینات که آهن اسفنجی تولید می‌کند با اقدامات خوبی که انجام شده، در حال فعالیت آزمایشی و آماده افتتاح رسمی است.

وی افزود: براساس توضیحات مسوولان مربوطه این خط آماده افتتاح است که از رییس جمهوری و مدیران ملی برای بهره‌برداری رسمی از این مجموعه دعوت می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در کارخانه فولاد قاینات مشغول فعالیت هستند و توسعه بخش‌های دیگر مجموعه ضمن ایجاد اشتغال بیشتر و پایدارتر، به توسعه منطقه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه فولاد قاینات از صنایع بزرگ و مادر در خراسان جنوبی است گفت: این مجموعه حرکت رو به رشد را برای آینده استان ایجاد می‌کند و می‌تواند سایر ظرفیت‌های معدنی و صنعتی را نیز فعال کند.

راه‌اندازی واحد فولادسازی با ظرفیت سالانه یک میلیون تن شمش فولاد می‌تواند کمک بزرگی به تامین فولاد مورد نیاز کشور باشد و موجب رونق اقتصاد شرق کشور به‌ویژه خراسان جنوبی شود.

پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل مجتمع فولاد قاینات حدود ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم صاحب شغل شوند و پنج هزار راننده کامیون و تریلر نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

 

 

 

 

 

فرماندار خوسف خبر داد:

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران جدید برای فعالیت در شهرستان خوسف

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران جدید برای فعالیت در شهرستان خوسف

فرماندار خوسف گفت: سرمایه‌گذاران جدید برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی این شهرستان از جمله تولید کنسانتره و مواد شیمیایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمدعلی آخوندی در نشست شورای اداری شهرستان خوسف افزود: چهار سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم با ورود آنان و تا تکمیل پروژه‌ها زیرساخت‌های شهرک شهید رحمانی خوسف نیز تکمیل شود لذا دستگاه‌های متولی موظفند این موضوع را جدی پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه سفیر برای جذب سرمایه‌گذاری جدید هستند و توانسته‌اند زمینه سرمایه‌گذاری‌های نو را فراهم کنند.

فرماندار خوسف گفت: همچنین با راه‌اندازی مجدد کارخانه چدن کویر خاوران بیش از ۱۷۰ نیروی انسانی بار دیگر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند.

وی با اشاره به مصوبات ستاد توسعه خاوران افزود: این ستاد در جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و رفع مشکلات موجود در استان عملکرد مطلوبی داشته که فقط در یک طرح مربوط به شهرستان خوسف بیش از ۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

آخوندی کمبود زیرساخت‌ها در شهرک و ناحیه صنعتی شهرستان خوسف را از مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: تامین آب و برق شهرک صنعتی شهید رحمانی یکی از مشکلات است که با برگزاری جلسات متعدد برای رفع آنها اقدامات خوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: برای تامین آب شهرک صنعتی خوسف انتقال پساب فاضلاب شهر بیرجند پیش‌بینی شده و سهمیه اختصاصی به شهرک از ۳۰ به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

فرماندار خوسف احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت را از دیگر نیازهای این شهرک صنعتی عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده و جلسات متعدد با مدیران شرکت برق منطقه‌ای خراسان احداث این پست در دست اقدام است که امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

وی شهرک‌های گلخانه‌ای را هم از ظرفیت‌های تولید و اشتغالزایی شهرستان خوسف برشمرد و گفت: طرح‌های توسعه مجتمع گلخانه‌ای محمدیه و مجتمع شهر ماژان در دست اقدام است و مجتمع گلخانه‌ای شهر ماژان به عنوان یکی از طرح‌هایی که پیشرفت مناسبی دارد، به‌زودی به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه پنج معدن طلا در شهرستان خوسف فعالیت می‌کنند افزود: تاکنون معدن طلای کودکان و کارخانه فرآوری آن راه‌اندازی شده است و به‌زودی کارخانه فرآوری طلای معدن شادان نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در معدن طلای شادان مشغول به کار هستند و باید پیش‌بینی‌های لازم برای تامین زیرساخت‌های معادن منطقه قلعه‌زری از اکنون صورت گیرد.

فرماندار خوسف از گازرسانی به روستاهای این شهرستان به عنوان یک ابر پروژه یاد کرد و افزود: بیشتر روستاهای شهرستان گازرسانی شده و اعتبارات خوبی در این زمینه هزینه شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از روستاهایی کمتر از ۲۰ خانوار که در مسیر لوله‌های گاز قرار دارند نیز گازرسانی شده است.

آخوندی از برنامه‌ریزی برای تکمیل بیمارستان خوسف تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: با پیگیری استاندار و نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی پروژه با همان پیمکانکار سابق شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: دهیاران به عنوان آخرین چرخه مدیریتی در سطح روستاها به عنوان نماینده عالی دولت در روستاها محسوب می‌شوند و با تغییر شوراهای اسلامی روستاها و معرفی دهیاران جدید امیدواریم هرچه سریعتر کارهای اداری معرفی دهیاران جدید به پایان برسد.

فرماندار خوسف گفت: با توجه به تخصیص سهمیه قیر رایگان به روستاها و از طرفی هزینه‌های زیادی که برعهده دهیاران است، با سرانه کم اعتبارات دهیاری‌ها، این طرح در استان خراسان جنوبی قابلیت اجرا ندارد.

وی افزود: هزینه های حمل، پخت، پخش قیر همچنین زیرسازی و جدول‌کشی معابر و خیایان‌های روستایی برعهده دهیاران است که این هزینه‌ها از عهده دهیاران استان جز چند دهیاری حاشیه مرکز استان خارج است.

آخوندی گفت: در طرح چند سال پیش که امکان تهاتر قیر وجود داشت می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد اما در طرح جاری امکان بهره‌برداری دهیاران فراهم نیست.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پروژه در شهرستان خوسف در دست اجراست افزود: به‌زودی نیروی لازم برای اشتغال در معادن به‌کارگیری خواهند شد که لازم است از اکنون آموزش‌های لازم به نیروهای مورد نیاز ارائه شود.

فرماندار خوسف همچنین بر اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی موظفند از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها برای معرفی شهرستان و اقدامات صورت گرفته به نحو احسن بهره بگیرند.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی:

برخی معابر شهری خراسان جنوبی حادثه‌خیز است/۴

افزایش ۱۷ درصدی تصادفات درون شهری خراسان جنوبی

برخی معابر شهری خراسان جنوبی حادثه‌خیز است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: برخی معابر شهری استان حادثه‌خیز است و با وجود مکاتبات و پیگیری‌های پلیس، دستگاه‌های مسوول اقدامی برای رفع نقص انجام نداده‌اند.

به گزاش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا عباسی افزود: پلیس براساس قانون در صورت وقوع تصادف در این معابر، سهم تقصیر سازمان مربوطه را مشخص خواهد کرد.

وی از افزایش ۱۷ درصدی تصادفات درون شهری استان خراسان جنوبی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: به‌طور متوسط روزانه شاهد ۳۵ فقره تصادف در معابر شهری خراسان جنوبی هستیم.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی با بیان اینکه پلیس به تنهایی قادر به کنترل تصادفات نیست ابراز امیدواری کرد؛ دستگاه‌هایی که براساس قانون (۳۰ دستگاه) در ترافیک نقش دارند به کمک پلیس بیایند چرا که تصادفات فقط با ابزار جریمه کنترل نخواهد شد و کاهش تصادفات استان عزم جدی همه دستگاه‌های مسوول در ترافیک را می‌طلبد.

وی مشکلات ترافیکی مرکز استان را یادآور شد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم اگر تصمیم‌گیری و اقدامات موثری صورت نگیرد در آینده ترافیک معابر بیرجند و تصادفات آن تبدیل به معضل خواهد شد.

سرهنگ عباسی از افزایش ۳۳ درصدی برخورد پلیس با تخلفات حادثه‌ساز خبر داد و از رانندگان خواست برای بهبود وضعیت ترافیکی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

وی افزود: شب گذشته یک دستگاه سواری لیفان به دلیل سرعت غیرمجاز در تقاطع سیلو بیرجند واژگون شد که در این حادثه راننده و سرنشین که هر دو زن بودند مصدوم شدند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از رانندگان خواست برای جلوگیری از حوادث مشابه، همواره سرعت مطمئنه را به‌ویژه در معابر شهری رعایت کنند.

 

 

 

 

بیش از ۷۷ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی واریز شد/۳

بیش از ۷۷ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی واریز شد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۷ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار از محل منابع مختلف به حساب شهرداری‌های استان واریز شده است.

علی اشرفیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۲۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۵۸ قانون الحاق بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این از ابتدای سال جاری ۵۳ میلیارد تومان اعتبار از محل قیر رایگان به شهرداری‌های استان اختصاص یافته است، اضافه کرد: این اعتبارات براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بین شهرداری‌های استان توزیع شد تا در زمینه آسفالت معابر خاکی سطح شهرها هزینه شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری یک دستگاه بیل بکهو لودر به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به شهرداری باغستان شهرستان فردوس اختصاص یافته است.

وی پیگیری اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات ماده ۵۸، اعتبارات سوخت و اعتبارات قیر رایگان را از جمله اقدامات دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی از ابتدای امسال بیان کرد.

اشرفیان اضافه کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال جاری در همه شهرهای استان جز شهر قهستان شهرستان درمیان اعضای شوراها انتخاب شدند و در این شهر نیز استاندار خراسان جنوبی طبق قانون قائم مقام شورا است و وظایف مربوط را دنبال و پیگیری می‌کند.

وی گفت: انتخاب شهردار مود هم در مرحله استعلام قرار دارد و هنوز شهردار اسدیه از سوی اعضای شورای این شهر انتخاب نشده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۳۱ شهر داریم که ۴۵۳ هزار و ۸۳۷ نفر در آنها زندگی می‌کنند و در سایر شهرهای استان شهرداران جدید انتخاب و منصوب شدند.

 

 

 

مدیر ستاد کانون‌های مساجد خراسان جنوبی:

ثبت‌نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در خراسان جنوبی آ‌غاز شد

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان به صورت مجازی گفت: بارگذاری و داوری آثار در بازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذر امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی انجام می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان اظهار داشت: «مدهامّّتان» به معنای «دو  باغ خرم و سبز» نام بزرگترین رویداد قرآنی بچه های مسجد است.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پانزدهمین دوره این مسابقات همانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با شیوه ای متفاوت نسبت به چهارده دوره گذشته برگزار می شود، افزود: از جمله ویژگی های این دوره از مسابقات می توان به اضافه شدن بخش استعدادیابی ویژه کودکان زیر هفت سال و نوجوانان و همچنین ایجاد پیوند بین جلسات سنتی قرآن کریم مساجد و مسابقات قرآنی مدهامّّتان اشاره کرد.

 

وی درخصوص اهداف برگزاری این مسابقات گفت: ترویج معارف قرآنی در جامعه، توجه به مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم، کشف استعدادهای قرآنی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات قرآنی هستند.

 

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به اینکه مخاطبان این مسابقات «کودکان، نوجوانان و جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد» هستند، درخصوص شرایط عمومی این دوره از مسابقات توضیح داد: افرادی که در مرحله کشوری مسابقات مدهامّّتان در دو دوره گذشته (سیزدهم و چهاردهم) رتبه اول تا سوم را کسب نموده اند و یا در مسابقات سازمان اوقاف و امورخیریه در دو دوره گذشته (۹۸ و ۹۹) رتبه اول تا پنجم ملی یا بین المللی را کسب کرده‌اند نمی توانند در این مسابقات در همان رشته شرکت کنند؛ همچنین اجرای تقلیدی صرفاً از الگوهای بارگذاری شده در سامانه می باشد.

 

وی ادامه داد: همچنین هر فرد در یک رشته می تواند شرکت کند و می بایست، ابتدای اثر نام و نام خانوادگی، استان، نام کانون و تاریخ بارگذاری اثر را ذکر کند و همه فایل های ارسالی باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص باشد و حداکثر زمان اثر سه دقیقه و حجم اثر حداکثر ۳۰ مگابایت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه ضبط فیلم به صورت افقی، بدون حرکت، بدون تدوین و بدون استفاده از میکروفن و سیستم صوتی و فقط با صدای معمولی خود شخص باشد، افزود: رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل مسابقات از سوی شرکت کنندگان الزامی است؛ بدیهی است آثاری که فاقد شرایط و ضوابط اعلامی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی درخصوص رده های سنی شرکت در مسابقه هم گفت: رده سنی زیر ۷ سال (متولدین ۱۳۹۴ به بعد)، رده سنی ۷ تا ۱۶ سال (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) و رده سنی ۱۷ تا ۳۰ سال (متولدین ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۳) در این مسابقات می‌توانند شرکت کنند.

 

وی به ضوابط اجرایی این مسابقات اشاره کرد و ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامّّتان به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد برگزار می شود؛ اما ستاد استان بنابر صلاحدید و تشخیص شرایط می تواند نسبت به برگزاری حضوری مسابقات اقدام کند و نفر برتر رشته هایی که مرحله کشوری دارند جهت شرکت در مرحله کشوری اعزام خواهند شد.

 

حجت‌الاسلام سبزه کار با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرا و ضبط اثر در منزل بلامانع است اما ضبط در فضای مسجد، دارای اولویت و حائز امتیاز بیشتری خواهد بود، اظهار داشت: شرط احراز رتبه در مرحله استانی و کشوری، کسب حداقل ۷۰ درصد کل امتیازات رشته مورد نظر است؛ اگر فردی بالاترین امتیاز را در مرحله استانی کسب کند ولی امتیازش به ۷۰ درصد کل امتیازات نرسد امکان راهیابی به مرحله کشوری را نخواهد داشت.

 

به گفته وی، تجلیل از نفرات برتر و منتخب در مرحله استانی متناسب با تعداد شرکت کنندگان و در صورت کسب حد نصاب امتیاز لازم، انجام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش رقابتی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّّتان همانند دوره های گذشته در رشته های متنوع برای رده های سنی مشخص ویژه برادران و خواهران در دو بخش استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به دو بخش ویژه این مسابقه «جلسات سنتی قرآن کریم و استعدادیابی قرآنی» تصریح کرد: در بخش جلسات سنتی قرآن کریم؛ قاریان و مرتلان قرآنی، جلسه سنتی قرآن کریم را در مسجد محل با حداقل هفت نفر از کودکان و نوجوانان برگزار می کنند و گزارش جلسات خود را در رواق نور، بخش جلسات سنتی ثبت می‌کنند؛ امتیاز برگزاری این جلسات در انتخاب قاریان و مرتلان، علاوه بر امتیاز فنی کسب شده در مرحله استانی و کشوری لحاظ خواهد شد؛ همچنین ضمن تکریم مربیان بهترین جلسات سنتی قرآن کریم با اعزام تیم مستندساز، فعالیت های این افراد مستند و در سطح ملی منتشر خواهد شد.

 

به گفته وی، همچنین در بخش استعدادیابی قرآنی نیز، کودکان زیر هفت سال شرکت کننده در جلسات سنتی فوق می توانند با ارسال اثر اجرای زنده و کوتاه خود در جلسه سنتی قرآن در این بخش شرکت کنند. استعدادهای برتر در ویژه برنامه های قرآنی مجازی و حضوری، دعوت شده و از محتواها و برنامه هایی که به منظور رشد و پرورش ایشان در نظر گرفته شده است بهره مند می گردند.

 

سبزه کار یادآور شد: بارگذاری آثار و داوری در بازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذرماه امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی ماه انجام خواهد شد و مرحله کشوری این مسابقات در اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

 

 

 

 

اجاره‌های سنگین، مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی را خانه به دوش کرد/۳

اجاره‌های سنگین، مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی را خانه به دوش کرد

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: برخی از مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی به واسطه هزینه‌های اجاره بها به ویژه در ایام کرونا یا خانه به دوش شده و یا غیر فعال هستند.

 حسن سلمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: تاکنون تنها آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را برگزار می‌کردیم که شرایط خاص و ویژه‌ای داشت و تنها برای حفظ کل، ۲۰ جزء و ۱۰ جزء و … برگزار می‌شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این در حالی است که بسیاری از حافظان قرآن کریم کمتر از این میزان از قرآن را حفظ هستند که در این راستا و به دلایل متعدد دیگر، برنامه اعطای مدرک عمومی به حافظان قرآن طراحی و به خراسان‌جنوبی نیز ابلاغ شده است.

سلمانی ادامه‌داد: با این برنامه تنها مرجع صدور اعطای مدرک تخصصی و مدرک عمومی حفظ قرآن دارالقرآن تبلیغات اسلامی خواهد بود.

وی با اشاره به ابلاغ طرح اعطای مدرک عمومی به خراسان‌جنوبی و تشکیل کمیته فنی در این زمینه گفت: مجری آزمون اعطای مدرک عمومی حفظ خود مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خواهند بود که با حضور ممتحنین مورد تأیید برگزار خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بر روی کاغذ در خراسان‌جنوبی حدود ۸۰ مؤسسه و تشکل قرآنی ثبت شده داریم که یا از فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از سازمان تبلیغات مجوز گرفته‌اند، اظهارکرد: ولی در عمل حدود ۵۰ مؤسسه بیشتر فعال نیستند و شرایط سخت کرونایی نیز مزید بر علت شد.

سلمانی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات قرآنی به واسطه هزینه‌های اجاره بها به ویژه در ایام کرونا یا خانه به دوش شده و یا غیر فعال هستند، یادآور شد: به واسطه آسان کردن فعالیت‌های آموزشی در شرایط کرونایی سامانه آموزش مجازی را به صورت رایگان در اختیار مؤسسات آموزشی قرار دادیم.

وی گفت: هر چند میزان استفاده از این سامانه به اندازه مورد انتظار ما نبود ولی بسیاری از مؤسسات نیز از این فضا برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی استفاده کردند و البته در آموزش قرآن کریم شیوه حضوری تأثیرگذاری بیشتری دارد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در حال حاضر می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی و با ظرفیت محدود آموزش حضوری داشته باشند.

سلمانی یادآور شد: نتایج آزمون مرحله دوم شانزدهمین دوره ارزیابی تخصصی حافظان قرآن نیز اعلام شده و افراد می‌توانند از نتایج آزمون خود مطالع شوند.

 

 

 

فواید هوای سرد برای سلامتی بدن/علمی

دانشمندان آمریکایی می‌گویند هوای سرد می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد.

 فواید هوای سرد برای سلامتی بدن به گزارش «تابناک» به برای بسیاری از افراد تحمل فصول سرد سال بسیار سخت است. سرمای هوا می‌تواند باعث خشکی پوست شده و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال، دانشمندان می‌گویند سرمای هوا می‌تواند فوایدی نیز برای سلامت انسان داشته باشد. برای مثال، زمانی که هوا سرد است بدن سوخت و ساز خود را افزایش می‌دهد تا گرمای مورد نیاز خود را تامین کند. این امر بدان معناست که کالری بیشتری سوزانده می‌شود.

در این مطلب به فواید سرمای هوا بر روی سلامتی بدن می‌پردازیم:

۱- تقویت مغز
سرمای هوا به فرآیند فکر کردن انسان کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است زمانی که دمای اتاق خنک‌تر باشد، افراد عملکرد ذهنی بهتری نسبت به زمانی که اتاق گرم باشد، دارند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده است افراد در فصل تابستان کمتر از زمستان به حل مشکلات شناختی خود تمایل دارند.

۲- افزایش چربی‌های قهوه‌ای
بسیاری از چربی‌های موجود در بدن انسان از نوع چربی‌های سفید است. این در حالی است که چربی‌های ذخیره شده در میتوکندری حاوی چربی‌های قهوه‌ای هستند که باعث تولید انرژی و گرما در بدن می‌شوند. زمانی که افراد در معرض سرما قرار می‌گیرند، سطح چربی‌های قهوه‌ای افزایش می‌یابد و این موضوع برای سلامت بدن مفید است.

۳- بهبود آلرژی

اگر از جمله افرادی هستید که از آلرژی رنج می‌برید، سرمای هوا خبر خوبی برای شما محسوب می‌شود. گرده‌ها یکی از عوامل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک در افراد است. خبر مسرت بخش این است که در هوای سرد و برفی خبری از گرده‌های حساسیت زا نیست.

۴- کاهش التهابات
حتما برای شما هم اتفاق افتاده است، زمانی که دچار آسیب دیدگی و جراحت شده اید، از یک کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و درد استفاده کرده باشید. در حقیقت تاثیر هوای سرد بر بدن به مانند تاثیر کمپرس یخ بر جراحت است. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد هوای سرد تورم در مفاصل انسان را کاهش می‌دهد، زیرا هوای سرد مانند یک کمپرس یخ طبیعی عمل کرده و باعث کاهش التهاب می‌شود.

از دیگر فواید هوای سرد برای بدن می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند زیکا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، و مالاریا اشاره کرد. همچنین تحقیقات نشان داده است افراد از کیفیت خواب بهتری در هوای سرد نسبت به هوای گرم برخوردارند. کمک به مبارزه با عفونت بدن، جوان شدن پوست، و بهبود فعالیت بدن از دیگر فواید هوای سرد برای بدن محسوب می‌شود.

 

 

 

کرک‌ دام‌های استان خراسان جنوبی تن پوش خارج‌نشینان؛ کم سود برای دامداران

 

کرک‌ دام‌های استان خراسان جنوبی تن پوش خارج‌نشینان؛ کم سود برای دامداران

حکایت مشکلات کرک‌ دام‌های خراسان جنوبی حکایت امروز و دیروز نیست پوشش گرانبهایی است که سال‌هاست به صورت خام از کشور خارج و تن پوش‌هایی زیبا برای خارج‌نشینان می‌شود اما آن سوی ماجرا این است که سودی برای دامدار ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی استانی کویری است که درگیر خشکسالی و مشکلات زیادی است و از آن جایی که کشاورزی و دامداری شغل بیشتر مردم در این استان است یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه وجود بز کرکی بومی در خراسان جنوبی است که امکان ایجاد فرصت‌های شغلی را در روستاها و حتی روستاهای بسیار کم جمعیت فراهم کرده است.

اما مشکل اینجاست که به دلیل هزینه‌های بالای تولید و سودی که به جیب دلالان می‌رود دیگر دامداران علاقه‌ای به این شغل ندارند و در همین راستا مسئولان استانی اگر به فکر توسعه استان و جلوگیری از مهاجرت هستند با راهکارهایی می‌توانند ارزش افزوده این محصول را با استان بازگرداند و شاهد رونق اقتصادی استان باشند.

خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید کرک جهان

استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید کرک در ایران و جهان است که به همراه استان کرمان سالانه کرک زیادی را در کشور تولید می‌کند اما قیمتی که کرک را خریداری می‌کنند با قیمتی که لباس‌های خارجی از طریق کرک تولید می‌شود بسیار متفاوت است.

آن سوی  دنیا قدر کیلو به کیلوی کرک  را می‌دانند اما این سو دامداران کرک‌هایشان را به کنار خیابان یا در نزدیکی شهرها می‌آورند و با التماس به دلال بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشند دلالان هم کرک‌ها را جمع‌آوری کرده و به افغانستان صادر می‌کنند و سپس از آنجا  روانه اروپا می‌شود.

خلاصه اینکه بازار کرک دست دلالان است و آنها هم هیج سهمی از بازار سودآوری این صنعت ندارند و کرک ایران را مفت می‌برند چرا که فرآوری کرک در ایران بسیار ضعیف است و با وجود تولید زیاد کرک اما ایران سهمش در بازار جهانی کرک زیاد نیست.

کرک بزهای خراسان جنوبی پوشش گرانبهایی است که سال‌هاست به صورت خام از کشور خارج می‌شود و در قالب پارچه‌های گران  بهایی در قالب کشمیر بر تن خارجی‌ها چشم‌نوازی می‌کند.

مهم‌ترین استفاده کرک در تهیه لباس‌های زمستانی است که لباس تهیه شده از کرک بسیار زیبا سبک گرم و ظریف است که مشتریان زیادی در کشورهای خارجی دارد.

خراسان جنوبی با تولید ۳۱۰ تن کرک به صورت سالانه یکی از دو قطب برتر کرک در کشور است که حدود ۲۷۴ تن آن بدون برند و توسط دلالان به کشور افغانستان و از آنجا به چین و پاکستان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

حال بز کرکی به واسطه تولید کرک مرغوب و کیفیت بالا از ارزش اقتصادی بالایی در بازارهای جهانی برخوردار است که در ایران بزهای کرکی، بومی منطقه خراسان جنوبی و کرمان است و کرک خراسان جنوبی دارای مزیت‌های زیادی از جمله بافتی ظریف، محکم، سبک، لطیف و دارای خاصیت جذب مطلوب و بالا است اما کرک بزهای خراسان جنوبی پوشش گرانبهایی است که سال‌هاست به صورت خام از کشور خارج می‌شود.

سربیشه یکی از قطب‌های تولید کرک در کشور است که به تنهایی برای رونق اقتصادی منطقه کافی نیست و باید زنجیره فرآوری تکمیل شده و ارزش افزوده بیشتری نصیب بهره‌برداران شود.

پوشش منحصر به فرد کرک در این شهرستان سبب جهانی شدن آن شده کرکی که خواستگاه آن در کشور از آن خراسان جنوبی و سربیشه است و در همین راستا ایستگاه نژاد بز کرکی در سربیشه در سال ۷۸ با هدف حفط توده ژنتیکی بز بومی ایجاد شده و در حال حاضر ۲۰۰ راس بز مولد و ۱۵۹ راس دام نابالغ دارد و آنچه از کرک در این شهرستان به دست می آید بدون فرآوری از کشور خارج می‌شود.

از ویژگی‌های کرک این است که به آسانی شعله‌ور نمی‌شود به همین دلیل در صنعت هم از آن استفاده می‌شود و خاصیت‌های کرک باعث بالا رفتن ارزش آن در دنیا شده است.

کرک موکشی شده و تمیز با قیمت بسیار بالایی در دنیا خریداری می‌شود حال کرک خراسان جنوبی دارای مزیت‌های زیادی است که متاسفانه دسترنج دامداران بدون فرآوری به بازارهای خارج از کشور صادر شده و سود حاصله به جیب دلالان رفته و دامدار درآمد زیادی از طریق این امر کسب نمی‌کند.

بیش از ۴۰ درصد حجم کرک استان از ایستگاه اصلاح نژاد است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد حجم کرک استان از ایستگاه اصلاح نژاد است افزود: دام دامداران به دلیل مشکلات خشکسالی و گرانی علوفه از تراکم بالایی برخوردار نیست.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه دامداران بیشتر به سمت دام شیری رفته‌اند و دیگر تمایلی به کرک ندارند گفت: چرا که از نظر اقتصادی با توجه به هزینه‌های تولید برای آنها توجیه ندارد که بخش‌های حاکمیتی می‌توانند با ارائه مشوق‌هایی به سرمایه‌گذار از نظر زمین، منابع آبی و تسهیلات کم بهره کارخانه‌ای را احداث کنند که کرک خراسان جنوبی و کرمان را فرآوری کنند و ارزآوری خوبی برای استان و کشور داشته باشد.

وی با تاکید براینکه دلالان کرک‌ها را به افغانستان می‌برند و از آنجا به چین، پاکستان و کشورهای اروپایی صادر می‌کنند گفت: حجم کرک استان  آن قدر بالا نیست که سرمایه‌گذاری در آن توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار داشته باشد مگر اینکه در سطح کشوری انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل کرک برای امسال نیست چرا که چندین سال است که این وضعیت ادامه دارد اما برای ریسندگی سرمایه بسیار بالا نیاز است که تاکنون هیج سرمایه‌گذاری وجود نداشته اما در بخش موگیری می‌توان آن را انجام داد.

ارزش کرک در صورتی که فرآوری شود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه هم با بیان اینکه ارزش کرک در صورتی که فرآوری شود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد اما این ارزش افزوده در حال حاضر به دلیل نبود صنایع فرآوری نصیب کشورهای خارجی می‌شود گفت: پرورش گوسفند و بز از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشاغل اقتصادی و از عوامل تاثیرگذار و تاریخی کشور است.

جوادی بایگی افزود: حفظ و حراست از این سرمایه ملی و افزایش میزان انواع تولیدات دامی، سرمایه‌گذاری، آموزش و تحقیق و نیز بهبود مدیریت و اصلاح‌نژاد دام را طلب می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه وجود بز کرکی است که به لحاظ آشنایی روستائیان و عشایر با دامداری و ویژگی‌هایی که این فعالیت تولیدی دارد، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی را در روستاها فراهم کرده است.

وی افزود: هدف کلی این طرح ترویج و حفظ ذخایر ژنتیکی منطقه با توزیع دام‌های اصلاح شده بین گله‌های منطقه، رشد کمی و کیفی تولید کرک، تامین مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم کردن امکان توسعه بز کرکی منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: این ایستگاه در منطقه محروم جنبه آموزشی و ترویجی داشته و در هدایت و آموزش فنی پرورش بز نقش مثبت ایفا می‌کند و سالانه با توزیع دام‌های اصلاحی در بین دامداران باعث بهبود نژاد دام منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه ملی اهدای بزکرکی در صندوق‌های خرد زنان در بخش مود، بیان کرد: در جهت اشتغال‌زایی و توان‌افزایی  زنان روستائی، پروژه ملی اهدا بز کرکی، پرورش و تهیه کرک با کمک اداره ترویج استان و شهرستان اجرا و توزیع ۱۹ راس بز کرکی و ۱۹ بزغاله کرکی در بین  ۱۹ نفر از اعضا صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری بشگز بخش مود صورت پذیرفت.

کشورهای اروپایی متقاضی خرید کرک استان هستند

وی بیان کرد: کشورهای اروپایی متقاضی خرید کرک استان هستند اما به دلیل وجود تحریم‌ها صادرات این محصول آن هم به صورت خام تنها به کشورهای همسایه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: بزهای کرکی جثه کوچک با دست و پای کوتاه، کمر صاف و سر و صورت کوچک، دو شاخ ساده و بیشتر خنجری شکل، ریش، گردن غالبا پوشیده از کرک و مو و بدون منگوله، رنگ سیاه و تعداد کمتری قهوه‌ای تیره و تعداد بسیار اندکی هم رنگ حنایی دارند.

جوادی بایگی با بیان اینکه ارزش کرک در صورتی که فرآوری شود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد اما این ارزش افزوده در حال حاضر به دلیل نبود صنایع فرآوری نصیب کشورهای خارجی می‌شود تصریح کرد: نرخ فروش کرک را سازمان جهاد کشاورزی تعیین نمی‌کند و دلالان تعیین کننده نرخ فروش کرک هستند و این محصول مستقیم توسط دلالان به فروش می‌رسد.

 

 

 

 

طی یک هفته صورت گرفت
کشف ۲ تن مواد مخدر در طرح ارتقای امنیت اجتماعی خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران پلیس در خراسان جنوبی در مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی در استان، ۲ تن و ۱۹۴ کیلوگرم تریاک از سوداگران مرگ کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار «ناصر فرشید» افزود: مأموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در دومین مرحله از طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در چند عملیات جداگانه طی مدت یک هفته، ۲ تن و ۱۹۴ کیلوگرم تریاک از سوداگران مرگ کشف و ۱۸۵ توزیع کننده و قاچاقچی مواد مخدر دستگیر کردند.

 

وی بیان داشت: کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق، ۸ قبضه سلاح غیرمجاز، ۸۸ فقره کشف سرقت و دستگیری ۶۰ نفر سارق، دستگیری ۷۲ نفر متهم در ارتباط با قاچاق کالا و دستگیری ۲۶ متهم در رابطه با مفاسد اجتماعی از دیگر اقدامات مأموران پلیس خراسان جنوبی در مرحله دوم طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بوده است.

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: رزمندگان پلیس خراسان جنوبی با به کار گرفتن حداکثر نیروهای عملیاتی و انتظامی و تجهیزات کامل با تمام توان با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی و قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه می کنند و اجازه جولان به افراد شرور و مخلان امنیت شهروندان نخواهند داد.

 

 

 

 

درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش گوشت شتر /۲-۳

شترداران خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری با تولید گوشت شتر ۱۰۰ میلیاردتومان درآمد کسب کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از آغازسال جای تاکنون ۷۰۰ تُن گوشت با کشتار سه هزار و ۵۰۰ نفر شتر در واحد‌های صنعتی و سنتی شتر در استان تولید شد.

ابراهیمی افزود: این مقدار گوشت در ۲۵ واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی پرورش شتر تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه کشتارگاه اختصاصی شتر در استان وجود ندارد، گفت: این استان با توجه به جمعیت شتر نیازمند احداث کشتارگاه شتر است.

وی گفت: از این رقم حدود ۴۲۰ تن مصرف داخل استان بوده و مازاد گوشت شتر استان بصورت زنده یا لاشه به استان‌های تهران، اصفهان ، کرمان،  یزد، خراسان رضوی، سمنان و قم پس از اقدامات بهداشتی و صدور مجوز حمل، ارسال می‌شود.

۲۰ درصد جمعیت شتر کشور با ۳۰ هزار نفر شتر به خراسان جنوبی اختصاص دارد.

 

 

 

 

 

روند کاهشی نرخ فرزندآوری در خراسان جنوبی/۲-۳

روند نرخ فرزندآورری در خراسان جنوبی از سال ۹۵ کاهشی است.

عضو کارگروه صیانت از جمعیت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در روند کاهشی نرخ فرزندآوری در خراسان جنوبیشاخص‌های جمعیتی میزان باروری کلی یعنی تعداد فرزندانی که یک مادر در زندگی اش به دنیا می آورد که اگر این میزان ۲.۱ باشد به معنی ثبات جمعیتی است و  هر چه این نرخ بزرگ‌تر باشد نشان افزایش جمعیت و وقتی کمتر باشد نشان از فاز کاهشی است.

 

غلامرضا شریف زاده افزود:در خراسان‌جنوبی نرخ باروری ۲٫۸۵ در سال ۹۵ شروع به کاهش کرد و در سال ۹۹ به ۲٫۲۴ رسید.

 

وی گفت: هرچند خراسان جنوبی از نظر نرخ باروری پس‌از سیستان‌وبلوچستان رتبه دوم را دارد، اما این کاهش نگران‌کننده است.

 

عضو کارگروه صیانت از جمعیت خراسان جنوبی گفت: برای موفق شدن در سیاست های افزایشی جمعیت و مقابله با مباحث غیرعلمی در فضای مجازی نیاز به کمک همه داریم و باید در سبدهای این سیاست همه جوانب در نظر گرفته شود.

 

غلامرضا شریف زاده با اشاره به اینکه استان‌های گیلان، مازندران، البرز و تهران با نرخ ۱.۲ پایین‌ترین نرخ باروری کشور را دارند گفت: نباید برای استان های با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف سیلست یکسانی برای تشویق به فرزندآوری در نظر گرفت.

 

وی گفت: در سیاست افزایش جمعیت باید شامل مواردی از جمله کاهش طلاق، پایین آوردن سن ازدواج، افزایش سطح سواد سلامت مردم، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و اقداماتی که منجر به سلامت مادران در کشور شود را لحاظ کرد.

 

 

نشست کتاب‌خوان ماه در مرکز فرهنگی وهنری فردوس برگزار شد

نشست کتاب‌خوان ماه در مرکز فرهنگی وهنری فردوس برگزار شد

نشست کتاب‌خوان آبان ماه با مشارکت مرکز فرهنگی و هنری کانون و کتاب‌خانه عمومی شیخ مفید اسلامیه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طرح کتاب‌خوان ماه ویژه آبان ۱۴۰۰ با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان و  همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر با مشارکت مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان فردوس و کتاب‌خانه عمومی شیخ مفید اسلامیه به مرحله‌ی اجرا درآمد.

در طرح کتاب خوان ماه ویژه آبان ۱۴۰۰ پنج  عنوان کتاب به اعضا معرفی و در ادامه کودکان ونوجوانان  حاضر در این نشست «قصه دل تنگ» از کتاب ۱۰ قصه از امام زمان (عج) را از زبان مربیان خود شنیدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انجام اولین عمل IVF

چرخه درمان ناباروری در خراسان‌جنوبی تکمیل شد /۲-۳

اولین عمل IVF خراسان جنوبی انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مرکز درمان نازایی و ناباروری رویش انجام اولین عمل IVF در خراسان جنوبیدر سال ۱۳۹۵ تأسیس شد و تجهیزات کامل این مرکز را در قالب طرح مهارت درمان وزارت بهداشت در حمایت از مراکز ناباروری تحویل و فعالیتا آن با حضور متخصص زنان آغاز شد.

محمد دهقانی فیروز آبادی افزود: ۲۰۰ نوزاد با روش IUI در این مرکز به دنیا آمده اند، اما بخش IVF یا لقاح داخل رحمی را در این مرکز نداشتیم.

وی گفت: دو نفر از متخصصان زنان بومی استان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در این مرکز شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر چرخه فعالیت این مرکز در زمینه IVF به طور کامل راه اندازی شده است که زوج‌های نابارور می‌توانند در استان خدمات دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ارزش ریالی تجهیزات مرکز IVF، پنجاه میلیارد تومان برآورد شده است و کمبود تجهیزات نداریم.

دهقانی افزود: بسته حمایتی که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده ، ۹۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و تنها ۱۰ درصد هزینه‌ها به عهده زوج‌های نابارور است.

وی گفت: بسته حمایت از زوج‌های نابارور در دستور کار سازمان‌های بیمه گر قرار گرفته است و بخشی از هزینه‌ها را می‌پذیرند و درصدد هستیم تا با مذاکرات انجام شده با بیمه‌ها، این پوشش دهی‌ها را کامل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در قالب کمک به زوج‌های ناباروری که تحت درمان این مرکز هستند، زوج‌ها می‌توانند تا سقف ۳۰ میلیون تومان تسهیلات درمان ناباروری دریافت کنند.

 

 

 

 

پیش بینی تولید ۴۰ تن برنج در طبس/۲

پیش بینی می شود ۴۰ تن برنج در کویر سبز طبس برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: امسال از ۱۲ هکتار از اراضیپیش بینی تولید ۴۰ تن برنج در طبس کشاورزی زیرکشت برنج روستای ازمیغان طبس پیش بینی می‌شود ۶۰ تن شلتوک معادل ۴۰ تن برنج برداشت شود.

داود بخشایی تعداد بهره برداران برنج کار در روستای ازمیغان طبس را ۴۵ نفر اعلام کرد و افزود: عملکرد تولید برنج در هر هکتار ۵ تن شلتوک است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت برنج نیمه اول آبان ماه است و بوسیله یک دستگاه کمباین بومی انجام می‌شود، افزود: رقم کشت شده رقم گرده بوده و به دلیل عطر و طعم مناسب علاوه بر مصرف در شهرستان، به سفارش افراد به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: با توجه به وسعت زیاد شهرستان طبس و تنوع شرایط آب و هوایی، کشت برنج از سالیان بسیار دور در تعدادی از روستا‌های بخش دستگردان و دیهوک این شهرستان نیز انجام می‌شده، اما به دلیل خشکسالی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در این روستا‌ها کشت برنج حذف شده و فقط در روستای ازمیغان از توابع بخش مرکزی با توجه به قرار گیری روستا در یک دره کم عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی و عدم امکان تغییر الگوی کشت محل خوبی برای شالیکاری در زیر سایه سار درختان خرما است.

 

 

 

 

محکومیت ۲.۹ میلیارد ریالی متهم قاچاق سیگار و تنباکو/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از جریمه ۲ میلیارد و ۹۲۲ میلیون ریالی متهم قاچاق سیگار و تنباکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حسین حسن پور اعلام کرد: ماموران پلیس آگاهی شهرستان فردوس هنگام کنترلمحکومیت ۲.۹ میلیارد ریالی متهم قاچاق سیگار و تنباکو در خراسان جنوبی خودر‌وها از یک دستگاه کامیونت هزار و ۴۰۰ جعبه سیگار و ۱۷۵ جعبه تنباکو قاچاق کشف و گزارش آن برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی فردوس ارسال کردند.

وی گفت: پس از بررسی پرونده در شعبه و دریافت پاسخ استعلامات و محرز شدن تخلف، متهم علاوه بر ضبط سیگار‌های مکشوفه به پرداخت دو میلیارد و ۹۲۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی افزود: رای صادره پس از اعتراض متهم در شعبه تجدید نظر، مورد بررسی قرار گرفت و شعبه نیز رأی را تائید کرد.

 

 

 

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی:

پروفسور گنجی با استناد به منابع علمی خلیج فارس را در جهان زنده نگه داشت

پروفسور گنجی با استناد به منابع علمی خلیج فارس را در جهان زنده نگه داشت

 رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: پروفسور گنجی استاد برجسته دانشگاه تهران و فرزند خراسان جنوبی است که به پدر جغرافیای نوین ایران شهرت یافته ‌است و از معدود اندیشمندان ایرانی خلیج‌فارس پژوهی است که با استناد به منابع علمی غیرقابل‌انکار همیشه فارس بودن خلیج‌فارس را اثبات کرده‌ است.

جلال الدین صادقی، امروز دوشنبه ۱۷ آبان در دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس اظهار کرد: سال‌هاست اقدامات بسیار ارزنده‌ای توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در سطح ملی توسط شعب استانی این مرکز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از این طرح‌ها؛ طرح ملی ایران مرز پرگهر است که با هدف آشنایی دانشجویان و دانشگاهیان با مواریث فرهنگی تمدنی و طبیعی و پروژه‌های ملی، توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی و آموزشی و زیربنای کشور برگزار می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اردوهای دانشجویی گنبد گیتی نیز که بازهم در تراز ملی ویژه دانشجویان و دانشگاهیان برگزار می‌شود با هدف تقویت روحیه نشاط و شادابی سلامت روح و جسم و برقراری ارتباط نزدیک دانشجویان با محیط‌زیست با تمرکز بر حفاظت از این نعمت خدادادی و ثروت گردشگری اجرایی می‌شود.

صادقی ادامه داد: اردوی کویرنوردی دریای خاک نیز به عنوان اقدام شایسته دیگری در سطح ملی ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با هدف آشنایی با جاذبه‌های کویری ایران و ارزش این جاذبه‌ها در توسعه صنعت گردشگری برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره ملی خلیج‌فارس که پانزدهمین دوره آن در حال عملیاتی شدن است و همچنین رویداد امروز با عنوان پاسداشت خلیج‌فارس پژوهان ویژه دکتر محمدحسن گنجی یکی دیگر از اقدامات فاخر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و مرکز گردشگری است.

صادقی ادامه داد: پروفسور گنجی استاد برجسته دانشگاه تهران و فرزند خراسان جنوبی است که به پدر جغرافیای نوین ایران شهرت یافته ‌است و از معدود اندیشمندان ایرانی خلیج‌فارس پژوهی است که با استناد به منابع علمی غیرقابل‌انکار همیشه فارس بودن خلیج‌فارس را اثبات کرده‌ است.

وی بیان کرد: ایشان با تمرکز بر خلیج فارس و با استناد به نقشه‌های جغرافی جغرافی‌دانان قدیم یونان از جمله بطلمیوس و جغرافی‌دانان مسلمان قرون دوم، سوم و چهارم هجری و کتب اطلس و نقشه‌های چاپ‌ شده در کشورهای اروپایی در قرن ۱۹ و ۲۰  و به گفته‌ خودش با پرهیز از هرگونه هیاهو و از طریق مستندات علمی روزنامه‌ها و مجلات معتبر بین‌المللی و مدارک تاریخی سعی کرد خلیج فارس را به جهانیان معرفی کند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: انسان‌های کم نظیر، چه در زمان حیات خویش و چه پس‌ از مرگ در سرافرازی ایران در جهان بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و امیدوارم اگر در زندگی آنان قدردانشان نبوده‌ایم، پس از مرگ آن‌گونه که شایسته است نامشان را به نیکویی ببریم.

تلاش‌هایی کم نظیر برای ثبت نامی ایرانی در جهان

دکتر محمدرضا مجیدی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی نیز در این همایش اظهار کرد: اگر نام خلیج فارس امروز زنده نگه داشته شده به دلیل وجود افرادی چون پروفسور گنجی است.

وی افزود: جشنواره‌ها و برنامه‌هایی چون جشنواره خلیج فارس که امسال به خلیج فارس پژوهان به صورت ویژه توجه کرده است، به رغم شیطنت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در منطقه برای ایران زدایی و فارس زدایی، تلاش بی بدیلی است تا این پهنه آبی و تاریخی بر تارک صحنه آسیا فراموش نشود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی بیان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات دکتر گنجی در مسیر تبیین تاریخ این سرزمین و جغرافیای عظیم ایران امروز کار ما را در عرصه سازمان‌های بین‌المللی آسان کرده است چرا که با ثبت‌ نام خلیج فارس و نام‌های دیگری که در دنیا شناخته شده است به استناد این کار تاریخی می‌توانیم این نام را در دنیا تا همیشه تاریخ زنده نگه داریم.

مجیدی بیان کرد: نام اصیل و بی‌بدیل خلیج فارس اکنون در دنیا می‌درخشد و اگر امروز کنفرانس تغییرات آب و هوایی شکل می‌گیرد و نام پروفسور گنجی معرفی می‌شود، امر مهمی است و باید میراث دار این بزرگان باشیم تا ایران از خطرات مصون بماند.

وی افزود: اگر در چند واژه بخواهم از این شخصیت بزرگ استفاده کنم باید بگویم یک قرن خدمت صادقانه، الگو و اسوه برای نسل‌های نو، سخت‌کوشی، جدیت، قناعت، ناامید نشدن، میهن دوستی، ایران دوستی،  خودباوری، خود اتکایی و اعتماد به نفس واقعی از مهم ترین ویژگی‌های پروفسور گنجی است.

وی بیان کرد: یادداشت‌های روزانه پروفسور گنجی و مجموعه آثار قلمی او به چاپ رسیده که درس‌های فراوانی دارد و برای ما و آیندگان یک معلم، استاد و یک مدیر بود؛ دقت‌های علمی او زبانزد مجلات تخصصی بود.

مجیدی ادامه داد: به روز بودن از مصادیق پیشرفت علمی است که در اقدامات و پژوهش‌های ایشان دیده می‌شود و در حوزه هواشناسی پروفسور گنجی حرف بی بدیل داشت.

وی یادآور شد: عشق او به جغرافیا، عشق به تاریخ سرزمین و عشق به نسل‌های آینده و عشق به تکامل و تعالی ایران عزیز همه درس‌هایی است که او را وقف تمام عیار در خدمت این سرزمین و پیشرفت ایران زمین کرد.

دکتر مرتضی هنری؛ استاد دانشگاه و متخصص اکولوژی انسانی نیز در این همایش با بیان ویژگی های اخلاقی پروفسور گنجی، اظهار کرد: باید برای بیان ویژگی های افرادی چون این پروفسور بسیار تلاش کرد.

وی یادآور شد: اگر می خواهیم به پیشرفت در جهان دست یابیم، ابتدا باید به آموزش همت گماریم و پروفسور گنجی یکی از افرادی بود که این ویژگی را در نهاد خود داشت و اجازه می داد در نهاد دانشجویانش نیز این امر رشد کند.

مهدی افتخاری؛ پژوهشگر و محقق خراسان جنوبی نیز بیان کرد: پروفسور گنجی ۳۷ سال سابقه تدریس داشته است که پس از دانشسرای عالی در دانشگاه تهران و دیگر مراکز دانشگاهی انجام شده است. او از سال ۱۳۱۷ در دانشسرای عالی تدریس کرد.

وی افزود: دانشسرای عالی که در سال ۱۳۰۷ بنیان گذاری شده بود، تا آن زمان ۸ دوره و نزدیک ۱۵۰ نفر کارشناس تاریخ و جغرافیا بیرون داده بود. او با فارغ التحصیلان دوره‌های اول و دوم که از او جلوتر بودند و همچنین با فارغ التحصیلان دوره‌های چهارم و پنجم که پس از او وارد دانشسرای عالی شده بودند، در دوران تحصیل در آن بنیاد آموزشی آشنا شده بودم. او به فارغ التحصیلان دوره‌های ششم و هفتم و هشتم در سال آغاز تدریس د ر آن‌جا در کلاس مشترکی درس داده بودم. هم‌چنین، از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ با همه‌ی کسانی که در این رشته و یا در سال‌های دیگر در گروه آموزش جغرافیا به تحصیل پرداختند، تماس درسی مستقیم داشت. در نتیجه می‌توان گفت که او تاریخ جغرافیای ایران است.

افتخاری ادامه داد: به نظر گنجی یک آموزشگر جغرافیا، چه در دبیرستان و چه در دانشگاه برای داشتن آموزشی درست و کارآمد باید همواره در پی فراگیری دانش‌ مرتبط به جغرافیا باشد. از این رو، هر کتاب و رساله و حتی مجله و روزنامه‌ای را که درباره‌ی جغرافیا و علوم وابسته بدان تهیه و منتشر می‌شد، به دست می‌آورد و مطالعه می‌کرد و در صورت امکان جمع آوری می‌کرد. او کوشش می‌کرد که همواره مطالب و نظر یه‌ها و دستاوردهای تازه را در کلاس‌های مختلف دانشگاهی عنوان کند و دانشجویان را به کندوکاو و ژرف‌نگری بیشتر وادارد.

وی با اشاره به مجموعه مقالات و تألیفات پروفسور گنجی، بیان کرد: وی علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ‏ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت‎ ‎دانشگاه تهران، پیش از انقلاب اسلامی، ریاست اداره کل هواشناسی ایران و ریاست هواشناسی‎ ‎منطقه آسیا را نیز بر عهده داشته است‎؛ دکتر ‏گنجی از سال ۱۳۶۴ با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، همکاری کرد و از سال ۱۳۷۰ به عنوان مشاور رئیس دانشکده علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتی همکاری‏‎ ‎داشته است.

 

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

ایسنا/خراسان جنوبی به همت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس ویژه بزرگداشت مرحوم شادروان دکتر محمدحسن گنجی برگزار ‌شد.

به گزارش ایسنا، دومین رویداد پانزدهمین جشنواره ملی خلیج‌فارس، امروز ۱۷ آبان با سخنرانی جلال الدین صادقی؛ رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر محمدرضا مجیدی؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و هنری خراسان جنوبی، دکتر مرتضی هنری؛ استاد دانشگاه و متخصص اکولوژی انسانی، مهدی افتخاری؛ پژوهشگر و محقق خراسان جنوبی با همکاری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی برگزار شد.

عکس: زهرا حمیدی

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

نکوداشت پدر علم جغرافیا در جشنواره ملی خلیج فارس

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*