گزارش

چرا هنگام خواب در بیابان باید دایره‌ای به دور خود رسم کنیم؟

بیشتر افرادی که در بیابان زندگی و یا از این مناطق عبور می کنند، در زمان خواب دایره هایی به دور خودشان می کشند که دلایل مختلفی برای این کار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در فیلم‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بادیه نشین‌هایی را مشاهده کرده باشید که در هنگام خواب به دور خود دایره رسم کنند. جالب است بدانید ترسیم این دایره‌ها دلایل خاصی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

زمانی که بیابان گردان و بادیه  نشین‌ها هنگام سفر در بیابان از طول راه خسته می‌شوند، جایی را  برای استراحت انتخاب می‌کنند به همین علت دور خود را دایره‌ای می‌کشند تا از  مار، عقرب و حیوانات دیگر بیابان در امان بمانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حشرات و خزندگان بیابان از این دایره عبور نمی‌کنند و بدین گونه بیابان نشین‌ها از شر این خزندگان در امان می‌ماند.دومین دلیل ترسیم دایره، گم نشدن در بیابان است افراد به دلیل شباهت زیاد تمامی مناطق بیابان به یکدیگر به دور خود دایره‌ای ترسیم کرده و آن را به عنوان نشانه در نظر می‌گیرند.

 

 

 

 

جزئیات ماجرای استخدام خواهر معاون استاندار در مازندران/ صفری: من موافق نبودم، استاندار بود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری با اعلام اینکه روند جذب خواهرم علی‌رغم عدم موافقت من در بدنه این مجموعه قانونی و با تشخیص استاندار انجام شده است، گفت: بنده به دلیل مسؤولیتی که داشتم موافق روند جذب ایشان نبودم اما با تشخیص استاندار و طی فرایند قانونی خواهرم در بخشداری میاندورود جذب شده است.

جزئیات ماجرای استخدام خواهر معاون استاندار در مازندران/ صفری: من موافق نبودم، استاندار بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ماجرای استخدام بستگان مسؤولان در هر پست و مقامی مورد حساسیت افکار عمومی است، بعد از جذب بحث برانگیز فرزند نماینده مجلس شورای اسلامی در استان گلستان در وزارت نفت موجی از همراهی مردم برای معرفی تخلفات مشابه از این دست در سایر استان‌ها هم شکل گرفته است.

البته در استان مازندران در ماه گذشته بحث جذب فرزند یکی از کارکنان استانداری مازندران در بدنه شهرداری آمل و به تبع آن در سازمان همیاری‌های استان رسانه‌ای شد و با وجود سر و صدای زیاد در فضای مجازی و قول برخورد با افراد متخلف نتایج این پیگیری‌ها به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.

موضوع این گزارش به‌کارگیری همسر و خواهر رقیه صفری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران در ۲ نهاد سازمان همیاری و شهرداری‌های استان و بخشداری میاندورود است، البته این گزارش در سامانه گردشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز ثبت شده است.

علت این گزارش سوء استفاده از مقام، شئون و موقعیت اداری اعلام شده است که دستگاه اجرایی که در این شکایت مورد عتاب و خطاب قرار گرفته، استانداری مازندران است.

* نقشی در انتقالی همسرم نداشتم

خبرنگار فارس، موضوع را از رقیه صفری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری  پیگیری کرده است؛ وی در ارتباط با روند جذب همسرش در سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های استان، اظهار کرد: همسر بنده از سال‌ها قبل در یکی از شهرداری‌های مازندران مشغول فعالیت بوده و سابقه بیمه وی گواه این موضوع است به‌دلیل فاصله زیاد محل زندگی و کار همسرم درخواست جابه‌جایی و انتقالی از بابلسر به ساری را از مقام مربوطه پیگیری کرده است.

صفری یادآور شد: این جابه‌جایی و انتقال در حوزه استاندرای مازندران بوده و بنده نقشی در این ارتباط نداشتم، جذب همسرم در گذشته انجام شده و سوابق بیمه‌ای وی مبین این موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همسر شما قبل از دریافت مسؤولیت شما در شهرداری بابلسر مشغول کار بوده است، بیان کرد: بله ـ این مسئله موضوع جدیدی نیست و مربوط به سال‌های اخیر نیست،همسرم پس از انتقالی بنده به ساری درخواست جابه‌جایی را به مقام مربوطه خارج از استانداری ارائه داده و ارتباطی به استانداری نداشته و بنده هم در این ارتباط دخالتی نداشتم.

*جذب خواهرم به تشخیص استاندار بود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران همچنین در ارتباط با جذب خواهرش در بخشداری میاندورود بیان کرد: اقدام غیرقانونی در این ارتباط صورت نگرفته، با تشخیص استاندار مازندران به‌دلیل توانمندی که خواهرم داشت از ظرفیت وی در این مجموعه استفاده شده است.

صفری ادامه داد: بنده به دلیل مسؤولیتی که داشتم موافق روند جذب ایشان نبودم اما با تشخیص استاندار و طی فرایند قانونی خواهرم در این مجموعه جذب شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران ادامه داد: اینکه گفته شده به عنوان جایگاه شغلی بخشدار مرکزی در حال فعالیت است را بنده تایید نمی‌کنم، خواهرم به عنوان نیروی قراردادی در حال خدمت است.

وی ادامه داد: جذب خواهرم به صورت قراردادی با تشخیص استاندار طی یک فرآیند و براساس مکانیزم قانونی صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی پس از اینکه موضوع به آنها ارجاع داده شد ورود پیدا کرده و پس از ارائه مدارک و سوابق موارد غیرقانونی در این روند جذب دیده نشده است.

صفری در پاسخ به این سوال که چه مدت در این مجموعه مشغول کار شده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ مشغول کار شده و در این مدت دستگاه‌های نظارتی که موضوع از چندین حوزه به آنها ارجاع داده شد، موضوع را بررسی کردند و همه مستندات، سوابق ارجاع شده و انحرافی از قوانین و مقررات به ما انعکاس نکردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران خاطر نشان کرد: تلاش داشتند که این موضوع را به گونه‌ای مطرح کنند که شخصیت حقوقی استانداری را خدشه‌دار کنند و با توجه به اینکه دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کرده و انحرافی نسبت به جذب خواهرم وجود نداشته به نظر می‌رسد دامن زدن به این موضوع از روی بغض است.

 

 

 

 

چرا می‌گوییم گربه هفت جان دارد؟

این سخن برگرفته از یک افسانه هزار ساله است و افسانه‌ها زمانی تحقق پیدا می‌کردند که فرهنگ‌های گذشته توانایی توجیه برخی مسائل را نداشتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آیا واقعا گربه‌ها هفت جان دارند؟ پاسخ منطقی به این سوال این است که مطمئنا چنین چیزی صحت ندارد.

ولی ریشه این سخن از کجاست و چرا کمی بیشتر یا کمتر از هفت را نمی‌گویند؟

دلیل اصلی شهرت گربه‌ها به تناسخ، توانایی پریدن بر چهار دست و پا است. آن‌ها از درختان مرتفع بالا می‌روند و در مقابل ماشین‌ها سبز می‌شوند و از مکان‌های مرتفع خودرا پرتاب می‌کنند؛ این سخن برگرفته از یک افسانه هزار ساله است و افسانه‌ها زمانی تحقق پیدا می‌کردند که فرهنگ‌های گذشته توانایی توجیه برخی مسائل را نداشتند.

در رمان رومئو و ژولیت اثر شکسپیر عنوان می‌شود که گربه‌ها نه جان دارند و به این شکل آن‌ها را تقسیم بندی میکند: سه جان برای بازی. سه جان برای فرار. سه جان برای باقی ماندن؛ این گونه بود که در فرهنگ اروپایی گربه‌ها به داشتن نه جان مشهور شدند.

ولی در جهان عرب این عدد متفاوت است و برای آن هفت جان را تلقی می‌کنند. در فرهنگ ترکی و اسپانیایی نیز داشتن هفت جان از شهرت بیشتری برخوردار است.

نسبت دادن این اعداد در مورد جان گربه‌ها برگرفته از توانایی آن‌ها زمان پریدن بر چهار دست و پا از مکان‌های مرتفع است.

آن‌ها از توانایی استقامت انعکاسی نیز برخوردار هستند، به نحوی که وقتی در هوا معلق هستند و از مکانی مرتفع در حال سقوط باشند به سرعت می‌توانند حالات خود را تغییر دهند.

آن‌ها از ستون فقرات انعطاف پذیری برخوردارند که تعداد مهره‌های فقرات آن‌ها از انسان بیشتر است. در نتیجه ستون فقرات انعطاف‌پذیر و توانمندی بالا در تغییر حالات بدن هنگام سقوط از ارتفاع باعث شده تا به خوبی بر زمین فرود بیایند.

گربه‌ها وقتی سه تا چهار هفته شوند این توانایی در آن‌ها ظاهر میشود و شش تا هفت هفتگی نیز رشد میکند.

بدن لاغر و نرم آن‌ها باعث میشود که درهنگام خطر از سوراخ‌های کوچک عبور کنند.

انعطاف‌پذیری تنها ویژگی گربه‌ها نیست بلکه گربه‌ها به روش‌های دیگری نیز از خود محافظت می‌کنند؛ مثلا آن‌ها همه چیز را نمی‌خورند و کمتر از سگ‌ها مواد سمی و آزاردهنده را وارد بدن خود می‌کنند.

رمز و راز عدد نه

عدد نه ریشه در تمدن مصر و فرعونیان دارد، چون آن‌ها گربه را مقدس می‌شمردند.

فراعنه اعتقاد داشتند که خدای خورشید به شکل گربه درآمده تا روی زمین بیاید و از نزدیک همه چیز را مشاهده کند. او هشت الهه دیگر را به دنیا آورد و در نهایت نه روح را در یک بدن مجسم کرد.

ولی برخی نیز براین باورند که این عدد ریشه در فرهنگ چینی‌ها دارد، چون عدد نه از نگاه آنان عدد شانس و جادویی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این در تمدن یونانی نیز به عدد ۹ ثالوث ثالوث گفته می‌شود.

منبع:تابناک باتو

 

 

 

مثلث مرگ در بدن انسان چیست؟

بدن انسان یکی از معجزات پروردگار است به این دلیل است که بدن انسان متشکل از رگ‌ها و سلول‌های زیادی می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از وب سایت المقال، بدن انسان دارای نقاط ویژه زیادی است که می‌توان آن‌ها را نقاط ضعفی دانست که می‌تواند در بدن وجود داشته باشد؛ زیرا آن نقاط یا مناطق، حساس‌ترین مناطقی هستند که می‌توانند مشکلات سلامتی زیادی را برای انسان ایجاد کنند.

این مناطقی، مناطقی هستند که می‌توانند حساس یا خطرناک تلقی شوند؛ همچنین شخص نباید آن را در معرض هر گونه خطر یا صدمه مستقیم قرار دهد؛ زیرا در آن صورت، وضعیت سلامتی یا خطرات ناشی از آسیب می‌تواند به حدی وخیم شود که در برخی مواقع قابل درمان نباشد.

مثلث مرگ در بدن انسان چیست؟

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از مردم درباره چهره انسان نمی‌دانند مثلث مرگ است. مثلث مرگ نمادی از آن ناحیه‌ای است که بین بالای بینی تا کناره‌های دهان از سمت دیگر به شکل مثلث ادامه دارد.

از این رو به آن مثلث مرگ می‌گویند زیرا مهم ترین ناحیه‌ای است که در صورت انسان وجود دارد؛ به گونه‌ای که فرد نباید آن منطقه را در معرض هر گونه آسیب قرار دهد چراکه می‌تواند زندگی را تهدید کند.

خطر آسیب دیدگی مثلث مرگ در صورت چه گونه است؟

یکی از موارد مهمی که باید بدانیم خطرات احتمالی هنگام قرار گرفتن در معرض آسیب در منطقه خطر یا به اصطلاح مثلث مرگ است که می‌تواند فرد را با مشکلات سلامتی زیادی روبرو کند و حتی به مرگ او منجر شود.

آسیب در آن ناحیه می‌تواند منجر به پارگی کامل صورت در رگ‌های تشکیل دهنده آن ناحیه شود، همچنین می‌تواند انواع مختلف باکتری را به جریان خون بدن انسان وارد کند و منجر به آسیب انسان با خطرات زیادی شود.

هر نوع خطر یا  آسیب دیدگی در این ناحیه می‌تواند مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

۱. تحریک

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به فشار بر آن ناحیه شود، ظهور تعداد زیادی جوش یا آکنه در صورت است که باعث می‌شود این ناحیه در معرض عفونت مکرر قرار گیرد. مثلث مرگ ناحیه‌ای است که جوش‌ها به طور گسترده در آن پخش شده است.

همچنین اگر آن ناحیه تحت فشار قرار گیرد، می‌تواند منجر به نوعی التهاب شدید در آن نواحی صورت شود. در این حالت، غلبه بر جوش‌ها یا از بین بردن آن‌ها در هر صورت دشوار خواهد بود.

۲. خونریزی

یکی از خطرناک‌ترین مواردی که یک فرد می‌تواند با آن روبرو شود، خونریزی است که می‌تواند در نتیجه صدمات صورت ایجاد شود. مشخص است که فرد مستعد خراشیدگی  می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض یک نوع خونریزی ساده شود.

یکی از موارد مهمی که باید بدانیم این است که این نوع خونریزی می‌تواند منجر به انسداد منافذی شود که خونریزی از آن ناشی می‌شود.

۳. عفونت

یکی از موارد خطرناکی که فرد می‌تواند از آلودگی آن ناحیه در صورت در معرض آن قرار گیرد این است که خونریزی باعث ایجاد عفونت شده و گسترش باکتری‌هایی که به منافذ مسدود شده نفوذ کرده اند.

این سلول‌های مسدود شده انواع مختلفی از باکتری‌ها را به بقیه سلول‌های اطراف صورت انسان منتقل می‌کند که در نتیجه تماس با انواع مختلف باکتری‌های نفوذ یافته باعث عفونت بقیه سلول‌های موجود در صورت انسان می‌شود.

 

 

 

 

رمزگشایی از منطقه ای حیرت انگیز در بولیوی / زمین اینجا پتانسیل شارژ دستگاه های الکترونیکی را دارد!

منطقه ای در کشور بولیوی به دلیل زیبایی ها و شباهت هایی که به کهکشان دارد به مقصدی برای گردشگران و منبع دریافت انرژی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از qallwdall؛ سالار د اویونی یا همان طور که برخی آن را آینه آسمان می‌نامند، در ارتفاعات تیپلانو در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه‌های آند واقع شده است. مطالعات زمین شناسان نشان داده است که دلیل تشکیل این منطقه، وجود بقایای دریاچه مینچن است که ۴۰ هزار سال پیش با مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع تشکیل شده است. مقدار عظیم نمک و کلرید سدیم و همچنین مقدار زیادی کلرید لیتیوم، به میزان حدود ۱۰۰ میلیون تن که تقریباً ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم در جهان را تشکیل می‌دهد در این منطقه قرار دارد.

نمکزار سالار د اویونی، جایی که آسمان با زمین برخورد می‌کند

با گذشت زمان، آب این دریاچه‌ها به دلیل گرمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی تبخیر شد و خشکسالی در منطقه به چسباندن لایه‌های نمک زیر دریاچه‌ها کمک کرد که منجر به تشکیل تخت سالار د اویونی در ارتفاعات بولیوی شد. دانشمندان ذکر کرده اند که تنها ۳۲ جزیره در گذشته شاهد وجود این موضوع بوده اند. در این منطقه صخره‌های مرجانی فسیل شده و استروماتولیت‌ها زندگی می‌کردند و دانشمندان تخمین زده اند که کل نمک موجود در این مکان حدود ۱۰ میلیارد تن است که سالانه تنها حدود ۲۵ هزار تن از آن برای مصرف انسان، استخراج می‌شود.

سالار د اویونی

رونق ذخیره انرژی

این بیابان نمکی نه تنها آب نمک را تامین می‌کند، بلکه حاوی مواد معدنی زیادی است که مهمترین آن‌ها بور، منیزیم و کلرید سدیم به ویژه لیتیوم است که در ساخت باتری‌ها استفاده می‌شود. این باتری‌ها راه را برای انقلابی در دستگاه‌های الکترونیکی هموار کردند. امروزه از باتری‌های لیتیوم یونی برای تامین انرژی بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، مسواک‌های برقی و جاروبرقی‌های قابل حمل استفاده می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف مواد صنعتی موردنیاز خودشان را از این منطقه استخراج می‌کنند.

سالار د اویونی

سطح منطقه از دور با ظاهر صاف و بی‌پایان خود مانند یک دریای جامد به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک به آن نگاه کنید، با یک سری اشکال شش ضلعی که طی فرآیندی به نام «قالب‌سازی» رخ داده اند، شگفت‌زده خواهید شد. کف منطقه از ۱۱ پوسته نمکی تشکیل شده است که ضخامت هرکدام از آنها ۲ تا ۱۰ متر است . اگر آب باران در فواصل مختلف بین آنها جمع شود، به محلول آب نمک تبدیل خواهد شد و به محض گرم شدن خورشید، فرآیند تبخیر آغاز می‌شود.

سالار د اویونی

سالار د اویونی

این منطقه نه تنها منبع مهمی برای استخراج نمک و مواد معدنی است، بلکه نمایانگر یک منظره طبیعی زیبا در زمان طلوع خورشید است، زیرا آسمان را در خود منعکس می‌کند که باعث می‌شود احساس کنید در بالای ابر‌ها راه می‌روید. غروب خورشید نیز در این منطقه دیدنی است. شب هنگام، ایجاد تصویری نزدیک به کهکشان راه شیری، باعث می‌شود گردشگران در میان ستارگان قدم بزنند، همین زیبایی‌ها، این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مقصد برای بسیاری از بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*