اخبار خراسان جنوبی/ دامداران، خسته از وعده های محقق نشده

بیمه سلامت ۹۷ درصد خدمات درمانی را پوشش می‌دهد

 

 

تأخیر در انتخاب مدیران استانی ضایع شدن حق مردم است

 

 

دولت در انتصاب مدیران شتاب دهد/ در تقنین قوانین فضای مجازی نباید کوتاهی شود

 

 

نظام ارجاع پزشک خانواده برای بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 

 

“ستاد قنوات” پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

"ستاد قنوات" پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

 

 

۲۰۰ بسته غذایی بین نیازمندان شهرستان زیرکوه توزیع شد/۲
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زیرکوه گفت: خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر ۲۰۰ سبد غذایی بین نیازمندان شهرستان زیرکوه توزیع کردند.

«محمد علی عابدینی» اظهار کرد: دستگیری از نیازمندان و کمک به محرومان و افراد آسیب پذیر و کم درآمد باید در جامعه اسلامی نهادینه شود و همه برای کمک به نیازمندان احساس تکلیف کنند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زیرکوه در ادامه گفت: همزمان با سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) ۲۰۰ سبد غذایی بین نیازمندان شهرستان زیرکوه توزیع شد.

 

عابدینی افزود: توزیع این سبدهای غذایی توسط داوطلبان خانه هلال شهر آبیز در بین نیازمندان با هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

 

وی در پایان عنوان کرد: خانواده‌های نیازمند و افرادی که به واسطه بیماری کرونا معیشت آن‌ها دچار مشکل شده است، از این بسته ها حمایتی بهره مند شدند.

 

 

توزیع بیش از ۲۰۴ کلاه ایمنی بین موتورسواران خراسان جنوبی

در قالب اجرای طرح ارتقای ایمنی راکبان موتور سوار از ابتدای امسال بیش از ۲۰۴ تعداد کلاه ایمنی در خراسان جنوبی توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اهمیت رعایت ایمنی موتورسواران و کاهش جان باختگان جاده‌ای این گروه از رانندگان گفت: یکی از طرح‌های مهم حوزه حمل و نقل استان ، اجرای طرح ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت سوار است که هر ساله در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع اقلام ایمنی اجرا می‌شود که از ابتدای امسال نیز بیش از ۲۰۴ عدد کلاه ایمنی در بین موتورسواران توزیع شد.

گرجی با اشاره به اینکه این طرح موجب ارتقاء فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسیکلت‌سواران و کاهش آمار تلفات در موتورسواری می‌شود، افزود: بیشترین علت فوت افراد در تصادفات ، وارد شدن ضربه به سر است ، درحالی که کلاه ایمنی کلاه زندگی و امنیت است که در حفظ جان موتورسواران نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم شمار مصدومان و حوادث موتور سواران را کاهش دهیم به همین علت این اداره کل در روستا‌های استان حضور پیدا کردند و با توزیع اقلامی مانند کلاه ایمنی، شبرنگ‌هایی جهت دیده شدن موتورسواران و همچنین ارائه آموزش‌های نظری مردم را نسبت به خطرهای پیش رو آگاه می‌کند.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه کلاه ایمنی ۸۰ درصد از ضربات سر را در حوادث و صدمات مغزی کاهش می‌دهد ، افزود: راکبان موتورسیکلت لازم است حق تقدم هنگام ورود از محور‌های فرعی به اصلی را رعایت کنند و همچنین در محور‌های روستایی با سرعت مجاز حرکت کنند و از حرکات مارپیچ خودداری کنند تا شاهد صدمات و تلفاتی در زمینه حوادث جاده‌ای نباشیم.

گرجی گفت: اهدای کلاه ایمنی بیش از ۱۰ سال ، توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ عدد کلاه ایمنی بین راکبین موتور سوار استان توزیع شده است.

 

 

آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه عمرانی در دانشگاه بیرجند

عملیات اجرایی زمین بازی‌های ساحلی، سالن اسکواش و زمین‌های پدل اسکواش، تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی و زیست بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر امروز دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه عمرانی در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم آغاز عملیات اجرایی زمین بازی‌های ساحلی، سالن اسکواش و زمین‌های پدل اسکواش و تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی با حضور اعضای شورای دانشگاه، جمعی از مدیران و رؤسا، اعضای بنیاد حامیان دانشگاه و مدیران بانک تجارت و رفاه کارگران امروز سوم آبان ۱۴۰۰ در محوطه پردیس دانشگاه برگزار شد.
دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های ورزشی محوطه زمین بازی‌های ساحلی و خاکی فوتبال، والیبال و کشتی ساحلی و تنیس خاکی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان که از طریق بانک رفاه و بنیاد حامیان تأمین خواهد شد، اشاره کرد و گفت: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی  را به دلیل وجود مشکلات آبی در پردیس دانشگاه با اعتبار اولیه دانشگاه و  بانک تجارت آغاز شد.  عملیات زیرسازی این پروژه در سال جاری انجام خواهد شد و در سال آینده کفپوش مخصوص چمن مصنوعی اجرا می‌گردد. دکتر خامسان افزود: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی حدود هفت میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
دکتر خامسان گفت: آغاز عملیات اجرایی یک سالن اسکواش و دو زمین پدل اسکواش امروز آغاز شد که این پروژه‌ها  با اختصاص اعتبارات دانشگاه و وزارت به بهره برداری می رسد. دیگر پروژه معرفی شده از سوی رئیس دانشگاه بیرجند پروژه زیست بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه بود. ایشان ادامه داد: با ایجاد یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی در این محل که ۵۰کیلوات آن نصب شده و تا پایان سال جاری ۵۰ کیلو وات دیگر نیز نصب خواهد گردید دانشگاه بیرجند در راستای مدیریت سبز ۲۰ درصد انرژی خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تولید خواهد کرد.
دکتر خامسان بیان داشت: همچنین پروژه راه‌اندازی آسباد که از موارد تاریخی استان است جهت تولید انرژی از نیروی باد با استفاده از دانش سنتی در این محل راه‌اندازی خواهد شد تا دانشجویان دانشگاه علاوه با آشنایی با این دانش، بخشی از انرژی باد به برق تولید شود.
دکتر خامسان گفت: برای پروژه‌های عمرانی در بخش ورزشی اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان  که بخشی از طریق بانکهای عامل، اعتبارات وزارت، دانشگاه و بنیاد حامیان تأمین خواهد شد. همچنین برای فاز اول پروژه زیست بوم نیز اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز است .

 

 

 

 

 

عملیات اجرایی چهار طرح عمرانی در دانشگاه بیرجند آغاز شد

عملیات اجرایی چهار طرح عمرانی در دانشگاه بیرجند آغاز شد

عملیات اجرایی سه طرح ورزشی و زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با مجموع اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در دانشگاه بیرجند آغاز شد.

آیین آغاز عملیات اجرایی زمین بازی‌های ساحلی، احداث سالن اسکواش و زمین‌های پدل اسکواش، تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی و زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر روز دوشنبه با حضور اعضای شورای دانشگاه، جمعی از مدیران و اعضای بنیاد حامیان دانشگاه در محوطه پردیس دانشگاه بیرجند برگزار شد.

رییس دانشگاه بیرجند در این آیین گفت: عملیات اجرایی پروژه‌های ورزشی محوطه زمین بازی‌های ساحلی و خاکی فوتبال، والیبال و کشتی ساحلی و تنیس خاکی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از طریق بانک رفاه و بنیاد حامیان تامین خواهد شد.

احمد خامسان افزود: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی به دلیل وجود مشکلات آبی در پردیس دانشگاه با اعتبار اولیه دانشگاه و بانک تجارت آغاز شد که عملیات زیرسازی این پروژه در سال جاری انجام می‌شود و سال آینده کفپوش مخصوص چمن مصنوعی اجرا خواهد شد.

وی گفت: پروژه تبدیل زمین چمن طبیعی فوتبال به چمن مصنوعی حدود هفت میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

رییس دانشگاه بیرجند به آغاز عملیات اجرایی یک سالن اسکواش و ۲ زمین پدل اسکواش در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها با اختصاص اعتبارات دانشگاه و وزارتخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای پروژه زیست‌بوم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه گفت: با ایجاد یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی در این محل که ۵۰ کیلووات آن نصب شد و تا پایان سال جاری ۵۰ کیلووات دیگر نصب خواهد شد، دانشگاه بیرجند در راستای مدیریت سبز ۲۰ درصد انرژی خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تولید خواهد کرد.

خامسان اظهار داشت: همچنین پروژه راه‌اندازی آسباد که از آثار تاریخی استان است برای تولید انرژی از نیروی باد با استفاده از دانش سنتی در این محل اجرا خواهد شد تا علاوه بر آشنایی دانشجویان با این دانش، بخشی از انرژی باد به برق تولید شود.

وی گفت: برای پروژه‌های عمرانی در بخش ورزشی بیش از ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل بانک‌های عامل، اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه و بنیاد حامیان تامین خواهد شد.

رییس دانشگاه بیرجند افزود: همچنین برای فاز اول پروژه زیست‌بوم اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز است.

 

 

خراسان جنوبی ۱۳ موقوفه با نیت ازدواج دارد/۲-۳

 معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۱۳ موقوفه با نیت ازدواج در این استان به ثبت رسیده که نسبت به وسعت استان و نیاز موجود، کم است.

حجت الاسلام حسین رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار موقوفه در شهرستان بیرجند، یک مورد در شهرستان خوسف، سه مورد در شهرستان طبس، سه مورد در شهرستان سربیشه و در شهرستان‌های سرایان و فردوس هر کدام یک موقوفه با نیت ازدواج ثبت شده است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر درآمد چندانی هم از این موقوفات کسب نمی‌شود.

وی اظهار داشت: خیران برای کمک به افراد بی‌بضاعت نیت‌های خوبی داشته‌اند و نیاز است که موضوع ازدواج نیز در این زمینه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: جهیزیه و تامین هزینه‌های ازدواج از مهمترین مسایل اجتماعی و نیازهای روز است که انتظار می‌رود در حوزه وقف به آن توجه شود.

وی عنوان کرد: از موقوفات موجود در این استان با نیت ازدواج تعداد محدودی دارای درآمد هستند که کمک به ازدواج از محل عواید موقوفات را مشکل کرده است.

حجت الاسلام رحیمی گفت: در شهرستان بیرجند از محل عواید موقوفات سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته و تعدادی واحد مسکونی ساخته شده است که با یک سوم قیمت اجاره در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گیرد.

وی افزود: افراد برای سکونت در این واحدها باید از قبل ثبت‌نام کنند و با شرکت در قرعه‌کشی به مدت ۲ سال خانه‌ها با یک سوم اجاره در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکید کرد: ترویج ازدواج آسان در جامعه باید دستور کار نهادهای دولتی و فرهنگی باشد چرا که این مهم با فرهنگ‌سازی در نهاد خانواده میسر است.

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح بند خاکی روستای مرزی لانوی شهرستان سربیشه/۲

بند خاکی روستای مرزی لانوی شهرستان سربیشه امروز با حضور سردار خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه افتتاح شد.

برای این اجرای این طرح ۲ میلیارد تومان هزینه شده است و حجم آبگیری آن ۲۵۰ هزار متر مکعب است.
این طرح با کمک قرارگاه شهید ناصری سپاه، منابع طبیعی و آستان قدس رضوی اجرا شده است.
سردار خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در آئین افتتاح این طرح گفت: خدمت رسانی سپاه در مناطق محروم اولویت است و این راه را با قوت ادامه می‌دهیم.

 

 

آغاز عملیات اجرایی فاز اول مجتمع آب رسانی خوشاب/۲

با حضور سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلنگ فاز اول مجتمع آب رسانی خوشاب به زمین زده شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: این پروژه توسط قرارگاهآغاز عملیات اجرایی فاز اول مجتمع آب رسانی خوشاب عملیاتی شهید ناصری و با همکاری شرکت آب و فاضلاب و این نهاد انجام می شود  که  ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبار آن را کمیته امداد امام خمینی برعهده گرفته که طبق قرارداد، با پیشرفت فیزیکی کار پرداخت خواهد شد.

سلم آبادی افزود: این پروژه با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان و به طول ۲۵ کیلومتر از روستای مشوکی تا روستای لانو از بخش درح شهرستان سربیشه اجرا می شود.

 

 

شناسایی ۹۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: دیروز از ۱۶۸ آزمایش تشخیصی مولکولی ۵۹ مبتلا و از ۲۳۸ تست سریع کرونا نیز ۳۸ بیمار شناسایی شدند که در مجموع از ۴۰۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونای انجام شده در استان ۹۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۰ مورد از بیرجند، یک مورد از خوسف، ۶ مورد از درمیان ، سربیشه ۸ مورد ، ۴ مورد از سرایان، بشرویه ۷ مورد، فردوس ۹ مورد، قائن ۱۱ مورد و ۱مورد هم از نهبندان بودند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۱۷۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۷نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان نداشتیم و مجموع موارد فوت همان ۱۱۸۷ نفر است.

شریف زاده همچنین افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۸۸ هزار و ۸۶۸ نفر واکسن نوبت اول و ۲۸۶ هزار و ۴۶۱ نفر واکسن نوبت دوم و ۳۰۱ نفر دز سوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات قایقرانی خراسان جنوبی

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات قایقرانی خراسان جنوبی آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، در راستای اجرای آیین­ نامه نحوه انتخاب رییس هیأت­ های ورزشی استان­ ها، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی در نظر دارد مجمع عمومی انتخاب رییس هیأت­ قایقرانی استان را برگزار کند. لذا به استناد ماده ۱۰ آیین نامه هیأت های ورزشی، تبصره ۱ ماده ۱۵ اساسنامه فدراسیون های ورزشی و ماده ۴ و ۵ آیین نامه نحوه انتخاب رییس هیأت­ های ورزشی، از تمامی علاقه­ مندان (دارای سابقه مدیریت) دعوت می شود حداکثر تا یک هفته پس از انتشار آگهی به نشانی: بیرجند- مفتح ۲۷ – استادیوم ورزشی آزادی- دفتر معاون توسعه امور ورزش، شخصاً مراجعه و ثبت نام کنند.
مدارک مورد نیاز :
اصل شناسنامه و رو گرفت آن .
آخرین مدرک تحصیلی و رو گرفت آن
ارائه خلاصه ای از سوابق ورزشی و مدیریتی
اصل کارت پایان خدمت و روگرفت آن .
سه قطعه عکس ۴×۳ .
تکمیل فرم های ثبت نام
شرایط احراز :
اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یکی از ادیان رسمی کشور
تابعیت جمهوری اسلامی ایران و اقامت در استان
دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن .
دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس
نداشتن سوء سابقه کیفری .
متقاضیان نباید بازنشسته باشند. ( به استثنای جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا)

 

 

 

 

 

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات هاکی خراسان جنوبی آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، در راستای اجرای آیین­ نامه نحوه انتخاب رییس هیأت­ های ورزشی استان­ ها، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی در نظر دارد مجمع عمومی انتخاب رییس هیأت­ هاکی استان را برگزار کند. لذا به استناد ماده ۱۰ آیین نامه هیأت های ورزشی، تبصره ۱ ماده ۱۵ اساسنامه فدراسیون های ورزشی و ماده ۴ و ۵ آیین نامه نحوه انتخاب رییس هیأت­ های ورزشی، از تمامی علاقه ­مندان (دارای سابقه مدیریت) دعوت می شود حداکثر تا یک هفته پس از انتشار آگهی به نشانی: بیرجند- مفتح ۲۷ – استادیوم ورزشی آزادی- دفتر معاون توسعه امور ورزش، شخصاً مراجعه و ثبت نام کنند.
مدارک مورد نیاز :
اصل شناسنامه و رو گرفت آن .
آخرین مدرک تحصیلی و رو گرفت آن
ارائه خلاصه ای از سوابق ورزشی و مدیریتی
اصل کارت پایان خدمت و روگرفت آن .
سه قطعه عکس ۴×۳ .
تکمیل فرم های ثبت نام
شرایط احراز :
اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یکی از ادیان رسمی کشور
تابعیت جمهوری اسلامی ایران و اقامت در استان
دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن .
دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس
نداشتن سوء سابقه کیفری .
متقاضیان نباید بازنشسته باشند. ( به استثنای جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا)
فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان

فراخوان ثبت نام مجمع انتخاب رییس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، در راستای اجرای آیین­ نامه نحوه انتخاب رییس هیأت ­های ورزشی استان­ ها، اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی در نظر دارد مجمع عمومی انتخاب رییس هیأت­ کونگ فو و هنرهای رزمی استان را برگزار کند. لذا به استناد ماده ۱۰ آیین نامه هیأت های ورزشی، تبصره ۱ ماده ۱۵ اساسنامه فدراسیون های ورزشی و ماده ۴ و ۵ آیین نامه نحوه انتخاب رییس هیأت­ های ورزشی، از تمامی علاقه ­مندان (دارای سابقه مدیریت) دعوت می شود حداکثر تا یک هفته پس از انتشار آگهی به نشانی: بیرجند- مفتح ۲۷ – استادیوم ورزشی آزادی- دفتر معاون توسعه امور ورزش، شخصاً مراجعه و ثبت نام کنند.
مدارک مورد نیاز :
اصل شناسنامه و رو گرفت آن .
آخرین مدرک تحصیلی و رو گرفت آن
ارائه خلاصه ای از سوابق ورزشی و مدیریتی
اصل کارت پایان خدمت و روگرفت آن .
سه قطعه عکس ۴×۳ .
تکمیل فرم های ثبت نام
شرایط احراز :
اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یکی از ادیان رسمی کشور
تابعیت جمهوری اسلامی ایران و اقامت در استان
دارا بودن حداقل ۲۵ سال سن .
دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس
نداشتن سوء سابقه کیفری .
متقاضیان نباید بازنشسته باشند. ( به استثنای جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا)

 

 

 نفرات برتر مسابقات قهرمانی تنیس روی میز سرایان مشخص شدند/۷

‍معرفی نفرات برتر مسابقات قهرمانی تنیس روی میز شهرستان سرایان

نفرات برتر مسابقات قهرمانی تنیس روی میز شهرستان سرایان معرفی شدند ‌.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تنیس روی میز و هفته تربیت بدنی و ورزش  دو دوره مسابقات تنیس روی میز آزاد انفرادی در رده سنی زیر ۱۵ و بالای ۱۵ سال با حضور پرشور ورزشکاران در سالن ورزشی نیایش شهرستان سرایان برگزار شد. در رده سنی زیر ۱۵ سال احسان علمی، امیرمحمد فریدی و محمد باباسلطانی به ترتیب مقام اول تا سوم را به خود اختصاص دادند  و  در رده سنی بالای ۱۵سال  امیرحسین علمی، امیرحسین دهقان زاده و محمدصادق بیابانی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند . در پایان مسابقات با حضور رمضانی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان و علمی رییس هیات تنیس روی میز شهرستان سرایان به نفرات برتر مسابقات حکم، مدال و جوایزی اهدا شد.

 

‍ برگزاری مسابقات تنیس روی میز در سه قلعه/۷

‍ برگزاری مسابقات تنیس روی میز در شهر سه قلعه

مسابقات تنیس روی میز در شهر سه قلعه شهرستان سرایان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به همت ورزش و جوانان شهر سه قلعه و با همکاری هیات تنیس روی میز و اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان ،به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش با شعار« ایران تندرست، ایران همدل، ایران قوی» یک دوره مسابقات تنیس روی میز در سالن پینگ پنگ مجموعه ورزشی تختی سه قلعه برگزار شد. در پایان مهدی کاظمی، مرتضی صنعتی و محمد دهقانی مقامهای اول تا سوم را کسب کردند

ایجاد ۸۹۰ فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان جنوبی/۲

کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری در راستای ایجاد اشتغال و توانمند سازی تعداد ۷۲۰ طرح خوداشتغالی اجرا کرده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان گفت: این تعداد اشتغال با پرداخت ۲۴۴ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع امدادی و بانکی ایجاد شد.

رضا سلم آبادی افزود: از این تعداد ۳۷۵ طرح در روستا و تعداد ۳۴۵ طرح در شهر اجرا شد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های تحت حمایت یکی از مهمترین رویکرد‌های این نهاد است گفت: تعداد ۳۳۳ طرح توسط مجریان زن و ۳۸۷ طرح توسط مجریان مرد  در  استان اجرا شده است.

به گفته وی در سال جاری ۶ هزار و ۳۶۶ فرصت شغلی برای اشتغال مددجویان هدف گذاری شده و برای این تعداد ۲۷۸ میلیارد تومان اعتبار از منابع قرض الحسنه بانکی و داخلی امداد در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

طنین نوای شاعران شیعه و سنی خراسان جنوبی در شب شعر  وحدت/۲

    
طنین نوای شاعران شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی در شب شعر استانی وحدت
شب شعر استانی وحدت به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) با حضور شاعران شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم که در روستای فورگ شهرستان درمیان برگزار شد، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، شاعران و مردم فرهنگ دوست منطقه درمیان حضور داشتند.

ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد:  هفته وحدت  نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است.

به گفته وی هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین، مقابله با دشمن مشترک اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسئله مهمی همچون وحدت که این روزها دشمنان در جهت تخریب آن کمر همت بسته اند، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد و تجلی آن در شعر می تواند اثر گذاری لازم را در جامعه به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خزاعی امام جمعه شهرستان درمیان نیز در این مراسم اظهار کرد: قرآن کریم هنرمندانه نازل شده و ادبیات آن همچون معجزه است، لذا الگو گرفتن از هنرمندی قرآن برای ترویج مفاهیم اسلامی امری ضروری است.

وی با بیان این که ذوق هنری موهبتی است که خداوند در اختیار شاعران قرار داده است، ادامه داد: استفاده از این ظرفیت برای ترویج وحدت در قالب شعر، ما را به سرمنزل مقصودمان خواهد رساند.

به گفته وی خداوند، پیغمبر، قرآن، توحید، معاد و نبوت شیعه و اهل سنت یکی است و در مقابل اختلاف افکنی های دشمن، تنها این موارد اهمیت دارند.

شایان ذکر است علاوه بر شعرخوانی شعرای حاضر در مجلس، مولوی شهرستان درمیان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به سخنرانی پرداختند.

 

 

 

 

 

دامداران، خسته از وعده های محقق نشده

طرح خرید تضمینی دام عشایر؛ گلایه های دامداران و ادعای مدیران

 طرح خرید تضمینی دام عشایر؛ گلایه های دامداران و ادعای مدیران

وضعیت قرمز دامداری در خراسان جنوبی موجب شد تا طرح خرید تضمینی دام زنده در این استان اجرا شود اما مشکلات طرح گره به کار عشایر دامدار انداخته است.

به گزارش مهر بخش عمده‌ای از سرمایه دامی خراسان جنوبی شامل یک میلیون رأس دام سبک و سنگین جز جمعیت دامی عشایر این استان است و این روزها به سبب کاهش ۸۵ درصدی بارندگی‌ها و خشکسالی و به دنبال آن کاهش چشمگیر پوشش گیاهی مراتع، در کنار گرانی بی حد و حصر و کمبود نهاده‌های دامی جمعیت دامدار و عشایر استان که حرفه‌ای دیگر ندارند را در گرداب مشکلات این صنعت گرفتار کرده است.

به منظور کوتاه کردن دست دلالان و حمایت از عشایر استان طرح خرید تضمینی دام زنده از این قشر اجرایی شد که در همان آغاز کار با اما و اگرهایی همراه شد.

حال با گذشت چندین ماه از شروع اجرای این طرح با وجود قرمز بودن شرایط دامداری در استان همچنان برخی معضلات و مشکلات این طرح به قوت خود باقی است.

گویا برخی دستورالعمل‌های ابلاغی این طرح با وجود پیگیری‌های مدیران جهاد کشاورزی و عشایری استان گره به کار عشایر انداخته و گلایه‌هایی از جمله پرداخت نشدن هزینه دام خریداری شده از عشایر، شرایط خاص خرید دام‌ها و … در کنار گرانی نهاده و جولان دلالان، پایین‌تر بودن قیمت خرید دام در مقایسه با هزینه‌های چشمگیر تولید از سوی دامداران و عشایر مطرح است.

از سویی برخی ضعف‌های زیرساختی مانند نبود کشتارگاه صنعتی در کنار هزینه‌های سنگین برای حمل و نقل دام به کشتارگاه‌های استان‌های همجوار، بدهی‌های بانکی و مهلت ندادن بانک‌ها به عشایر از دیگر مشکلاتی است که مطرح می‌شود.

ردیف ردیف گلایه

یک دامدار عشایر نهبندانی در گفتگو با مهر می‌گوید: برای خرید دام عشایر در طرح اما و اگرهای بسیاری وجود دارد.

عرب با بیان اینکه هر دامی با هر وزن خاصی خریداری نمی‌شود، تصریح کرد: به سبب خشکسالی بیشتر دام‌های عشایر به وزن مد نظر در این طرح نمی‌رسند و ما ناچاریم دام مولد و ضعیف را به نرخ پایین و زیر قیمت بازار به دلالان و به صورت مدت دار بفروشیم.

وی با اذعان به اینکه نهاده‌های دامی چندین برابر افزایش قیمت داشته‌اند، گفت: مراتع خالی است و تغذیه دستی برای دام انجام می‌دهیم.

به گفته وی هزینه تولید بسیار بالاست و یک محاسبه سرانگشتی برای ما نشان می‌دهد که با این وضعیت دامداری مقرون به صرفه نیست.

دامدار عشایر طبسی هم در گفتگو با مهر به خشکی شدید و گرانی و کمبود نهاده اشاره کرد و افزود: در طرح خرید تضمینی تعدادی از دام‌هایم که شرایط طرح را داشتند توسط دولت خریداری شد.

حبیبی نسب ادامه داد: حدود ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده و با گذشت چند ماه از خرید این دام‌ها هنوز الباقی هزینه‌ها پرداخت نشده است.

 طرح خرید تضمینی دام عشایر؛گلایه های دامداران ادعای مدیران

وی بیان داشت: گوشت دام سنگین این روزها از دام سبک قیمت بیشتری دارد و ما دامداران عشایر که بیشتر دام سبک داریم به شدت در حال زیان دهی هستیم چرا که به سبب نبود علوفه و گرانی نهاده‌ها در بازار آزاد و کمبود نهاده دولتی روز به روز از وزن دام کشتاری ما کم می‌شود و با اشباع بازار برای خرید دام گوشت دام سبک کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: دام خریداری شده در طرح خرید باید در باسکول و کشتارگاه استان دیگر وزن شود و هزینه حمل و نقل هم به عهده دامدار است و این وضعیت جز ضرر عایدی برای دامدار ندارد.

ایرادات طرح خرید دام عشایر

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی طبس هم به نمایندگی از قشر دامدار و عشایر این شهرستان گلایه و مشکلات را روی دایره خبر ریخت و گفت: تنها شهرستان طبس و عشایر این شهرستان بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۲۰ هزار دام مازاد دارند و طبق اخبار و اطلاعات ارائه شده تاکنون فقط سه هزار و ۸۰۰ رأس دام این قشر آن هم به زور و ضرب و با هزار اما و اگر خریداری شده است.

مسعود رضا بندگی اظهار کرد: اگر چه قیمت خرید دام در استان ما در مقایسه با استان‌های دیگر کمی بهتر شده است اما باز هم این قیمت جوابگوی هزینه تمام شده تولید نیست چرا که نهاده‌ها افزایش قیمت چند برابری داشته است.

وی در ادامه با اشاره به گرانی نهاده‌ها و کمبود سهمیه نهاده دولتی از فاجعه‌ای در چند ماه آینده خبر داد و گفت: اگر مدیران جهادی استان برای آن تدبیر نداشته باشند جمعیت دام استان به شدت کاهش می‌یابد و تولید با مشکل مواجه می‌شود.

بندگی بیان داشت: بر اساس برآوردها ۹۹ درصد پهنه شهرستان طبس با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این روزها ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها دستی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که در روزهای جفت‌گیری و فصل رویش دام قرار داریم برای زاد و ولد مناسب دام باید تغذیه دام به درستی انجام شود و برای این کار هم نیاز به نهاده مناسب از جمله جو است اما سهمیه‌های دولتی کفاف نمی‌دهد و در بازار آزاد هم کمبود و گرانی داریم.

 طرح خرید تضمینی دام عشایر؛گلایه های دامداران ادعای مدیران

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی طبس با بیان اینکه همچنین بیشتر سهمیه‌های جو راهی کارخانه خوراک دام برای تبدیل شدن به کنسانتره می‌شود، گفت: کاه این روزها عجیب گران شده و از کیلویی هزار تومان به ۵ و ۶ هزار تومان رسیده که با جیب عشایر همخوانی ندارد و می‌طلبد مدیران جهاد و امور دام عشایر برای حفظ زنجیره غذایی و جلوگیری از کاهش جمعیت دام و افزایش تولیدات برای تغذیه مناسب نهاده‌های بیشتری مانند جو در اختیار دامداران قرار دهند در غیر این صورت در چند ماه آینده با این تغذیه نامناسب شاهد اتفاقات ناخوشایند در دامداری خواهیم بود.

بندگی در ادامه به معایب طرح خرید تضمینی دام عشایر هم اشاره کرد و افزود: در گذشته باسکول طبس را ملاک وزن خرید دام در این طرح قرار دادند که خوب بود اما در ابلاغ جدید ملاک باسکول یزد و کشتارگاه مقصد است و کرایه حمل و نقل دام هم به عهده عشایر گذاشته شده که این نهایت بی انصافی است.

به گفته وی در گذشته این هزینه را پشتیبانی امور دام پرداخت می‌کرد و در حال حاضر با دستورالعمل‌های ابلاغی جدید توپ پرداخت هزینه‌ها به زمین عشایر افتاده و می‌طلبد بار دیگر تجدید نظر انجام شود.

دیر پرداخت شدن هزینه‌ها

وی همچنین از پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید دام به عشایر دامدار خبر داد و افزود: یک دامدار که جو کیلویی هزار تومان را امروز کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کند چگونه می‌تواند با این وضعیت ادامه دهد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی طبس تصریح کرد: از سویی سهمیه‌های تخصیص یافته دولتی به عشایر و دامداران هم کم است و تا واگذاری سهمیه جدید؛ باید نهاده با قیمت زیاد از بازار آزاد تهیه شود.

به گفته بندگی این روزها دستورالعمل‌های ابلاغی به بانک‌ها که رنگ و بوی اجرا هم به خود نمی‌گیرند دیگر مشکلی است که دامداری، دامداران و عشایر و کشاورزان را تحت فشار قرار داده است و برای باز پرداخت تسهیلات بانکی در روزهایی که درآمدشان به یک سوم تقلیل یافته قوز بالا قوز شده است.

وی افزود: بانک‌ها گویا مصوبات و دستورالعمل ابلاغی را برنمی تابند و با آنکه این مشکل را از مراجع مختلف مانند نمایندگان و مجلس پیگیری کرده‌ایم اما گویا مصوبات فقط روی کاغذ است و عشایر و ضامن را برای باز پرداخت تحت فشار قرار می‌دهند و خبری از مهلت نیست.

وی از وزیر جهاد می‌خواهد تا وارد میدان شود و مشکلات دامداران را از نزدیک دیده و برای خروج از این بحران اقدام در خور داشته باشد.

بندگی همچنین از پیشنهاداتی می‌گوید که به وزارت خانه ارسال شده است و می‌خواهد این خواسته‌ها که در سال گذشته نیز برای کاهش مشکلات دامداران است دوباره مورد بررسی قرار گیرند.

 طرح خرید تضمینی دام عشایر؛گلایه های دامداران ادعای مدیران

قیمت دام در بازار

علی افضلی رئیس میدان دام بیرجند هم در گفتگو با مهر بیان داشت: قیمت هر کیلو دام سبک بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه گذشته چندان تفاوتی ندارد و این ثبات قیمت گوشت در حالی است که قیمت نهاده‌ها همواره در حال افزایش است.

به گفته وی در میدان دام هر نوع دامی خرید و فروش می‌شود و محدودیتی وجود ندارد.

به اظهار وی دام مولد هم با اینکه فصل تولید مثل است به سبب مشکلات در حوزه دامداری کشتار می‌شود.

این گفته‌ها و قیمت‌ها هم در حالی مطرح می‌شود که نرخ خرید دام از عشایر از نظر دامداران توسط دولت کم است و جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

برخی محدودیت‌های طرح خرید دام عشایر

مدیر پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات دامداران طی هفته جاری خبر داد و بیان داشت: برای طرح خرید تضمینی سقف و محدودیتی وجود ندارد و دام‌های دارای شرایط طرح خریداری و هزینه‌ها هم به موقع پرداخت می‌شود.

مهدی روشن ادامه داد: تا پیش از این بخشی از مطالبات دامداران باقی مانده بود که در هفته جاری همه مطالبات پرداخت شد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: همچنین روزانه توانایی خرید ۵۰۰ تا ۶۰۰ رأس دام دارای شرایط طرح وجود دارد و باید اعلام شود که در این طرح دام کم وزن و مولد و آبستن خریداری نمی‌شود.

وی توضیح داد: در این طرح به ازای خرید هر کیلو دام زنده از عشایر سه کیلو نهاده جو به دامدار با نرخ دولتی عرضه می‌شود و مشکلی از نظر تأمین نهاده و خرید دام هم وجود ندارد.

به گفته وی در دستورالعمل اول ابلاغ شده در طرح از نظر محل خرید و باسکول و.. معایبی وجود داشت که با پیگیری‌های متعدد مشکلات رفع شد و با آنکه طبق دستورالعمل باسکول یزد ملاک خرید دام بود اما با پیگیری باسکول استان ملاک قرار گرفت.

 طرح خرید تضمینی دام عشایر؛گلایه های دامداران ادعای مدیران

مدیر پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین با آنکه می‌بایست در استان و در طرح فقط ۲۰ درصد دام‌های خریداری شده از عشایر بز و میش باشند اما ما خرید ۸۰ درصدی داشتیم.

به گفته روشن برای تأمین نهاده هم مشکلی وجود ندارد و باید اعلام کنیم اگر در طول سال گذشته ۹۰ هزار تن نهاده توزیع کردیم امسال و طی این مدت بیش از ۸۲ هزار تن نهاده دولتی توزیع شده است.

روشن تصریح کرد: همچنین در دوره اول اجرای طرح اگر چه به استناد دستورالعمل ملاک وزن دام کشتارگاه بود و هزینه حمل و نقل هم به عهده دامدار بود اما با مساعدت و پیگیری انجام شده ملاک وزن دام در محل دامداری قرار گرفت اما در دستورالعمل دوم ابلاغ شده ملاک وزن دام در مقابل کشتارگاه است.

وی مسئول جمع‌آوری و شناسایی دام‌های قابل خریداری از محله‌های عشایری نقاط مختلف استان را، اداره کل امور عشایری و تشکل‌های آن اعلام کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام فقط عامل خرید است.

وی با بیان اینکه دام مازاد عشایر استان به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود نهاده خریداری و برای کشتار اغلب به استان یزد ارسال می‌شود، گفت: در زمینه کشتارگاه و عدم ارسال دام به استان‌های مجاور با محدودیت مواجه هستیم.

خرید ۱۶ هزار رأس دام عشایر

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش ۶۲ درصدی بارندگی‌ها که سبب وارد کردن خسارت به ۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر و کاهش کیفیت علوفه‌های موجود شده است، گفت: بیش از ۸۵۰ میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر خسارت وارد کرده است.

مهدی عصمتی پور عنوان کرد: با این وضعیت ۱۰۰ درصد دام‌های عشایر دستی تغذیه می‌شوند و به سبب تداوم این وضعیت تولیدات دامی عشایر استان با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است.

به گفته وی توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر افزایش دو برابری داشته است و در طرح اجرای خرید دام عشایر که از خرداد ماه اجرایی شد تاکنون بیش از ۱۶ هزار رأس دام خریداری شده است که با توجه به ضعف‌های زیرساختی موجود باز هم جز استان‌های پیشرو در طرح بوده‌ایم.

طرح خرید تضمینی دام اگر چه برای کمک به عشایر اجرایی شد اما حال با گذشت چندین ماه از شروع طرح و خرید بیش از ۱۶ هزار رأس دام برخی دستورالعمل‌های ابلاغی که به سبب ضعف‌های زیرساختی مانند نبود کشتارگاه در استان و … سبب تحمیل هزینه‌های گزاف بر عشایر دامدار شده و می‌طلبد تا اقدامی مناسب برای کم کردن بار مشکلات عشایر و صنعت دامداری استان برداشته شود.

پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد درمان نمی‌شوند

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین مرغداری ها/۲-۳

دامپرشکی درمیان در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای پرورش مرغ شهرستان هشدار داد.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان گفت: احتمال وقوع آنفلوانزای فوق حادآنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین مرغداریهاپرندگان به‌عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام در آستانه فصل سرما و مهاجرت پرندگان بیش از سایر فصول وجود دارد و نیازمند توجه ویژه وتمهیدات لازم برای پیشگیری است.

ذوالفقاری افزود: پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابه‌جا کنند همچنین مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی و شتر مرغ از جمله پرندگان حساس به بیماری هستند.

به گفته وی علائم بیماری آنفلوآنزا در پرندگان شامل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله ، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله ، کاهش شدید مصرف دان ، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا می‌شود.

ذوالفقاری گفت: این بیماری از طریق تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده ، تماس با طیور آلوده از طریق کفش ، لباس ، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن به‌خصوص کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف وعدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه منتقل می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان به مسئولان واحد‌های پرورش طیور توصیه کرد: برای پیشگیری از این بیماری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن جلوگیری شود، اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌ها رعایت شود، محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه‌ریزی ضد عفونی کامل و از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلان مکانیکی به محل پرورش مرغ ممانعت شود همچنین ضرورت دارد که هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اعلام شود.

ذوالفقاری از شهروندان خواست: در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را به شبکه دامپزشکی اعلام کنند و همچنین شهروندان از تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه‌کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد خودداری کنند و گوشت مرغ مصرفی خود را به‌صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه کنند.

 

 

 

دستگیری سارق با ۵ فقره سرقت در شهرستان خوسف/۴

جانشین فرمانده انتظامی خوسف از بازداشت سارق با ۵ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

اکبری گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت در شهرستان خوسف موضوع به‌ صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با تحقیقات میدانی ، رصد سارقان سابقه‌دار و بررسی سرنخ‌های موجود یک سارق را در اطراف شهرستان خوسف شناسایی و بازداشت کنند.

جانشین فرمانده انتظامی خوسف گفت: سارق در ابتدا منکر اعمال مجرمانه خود شد اما در نهایت با مواجهه با ادله و مستندات پلیس به ۵ فقره سرقت شامل دوفقره سرقت منزل ، یک فقره سرقت احشام و دو فقره سرقت قطعات داخل خودرو اعتراف کرد.

اکبری با اشاره به معرفی متهم به مراجع ذی‌صلاح به شهروندان توصیه کرد: با رعایت نکات پیشگیرانه و توجه به هشدار‌های پلیسی می‌توانند از وقوع بسیاری از جرائم به‌ویژه سرقت جلوگیری کنند و این امر در نهایت افزایش احساس آرامش و کاهش وقوع جرم را به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

 

در دیدار نماینده ولی فقیه با استاندار خراسان جنوبی عنوان شد

زیرساخت‌های موردنیاز جذب سرمایه گذار فراهم شود

جذب ۵۰هزار میلیارد سرمایه توسط ستاد توسعه خاوران /۳

زیرساخت‌های مورد نیاز جذب سرمایه گذار در خراسان جنوبی فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با استاندار با بیان اینکه در استان مسئله‌یزیرساخت‌های موردنیاز جذب سرمایه گذار فراهم شود راه آهن ، معدن و سرمایه گذار به هم گره خورده است ، گفت: یکی از شرایط ترغیب سرمایه گذار در حوزه معادن ، وجود شرایط مناسب حمل و نقل است که راه آهن می‌تواند گزینه مناسب باشد.

آیت الله عبادی با اشاره به اقدامات انجام شده در گرفتن مجوز در کار‌های کارشناسی گفت: امیدواریم در صحنه‌ی عملی به میزان مطلوب برسد و وقت و سرمایه‌ی سرمایه گذار معطل نماند.

وی با بیان اینکه کار‌ها باید با شناخت اولویت‌ها انجام شود، گفت: در سطح کشور با آغاز به کار دولت جدید ، کار‌ها خوب شروع شد.

نماینده ولی فقیه در استان به ساماندهی محصولات استراتژیک استان در زمینه خرید ، صادرات و فراوری اشاره کرد و افزود: اظهارات برخی از زرشکاران حاکی از ماندن زرشک سال قبل کشاورزان در انبار‌ها است که باید زمینه‌ای فراهم شود تا سود حاصل از این محصولات به جیب کشاورزان برود.

آیت الله عبادی گفت: محصولاتی از جمله زعفران و پسته به علت کم آب بر بودن و ارزآوری بالا، باید توسعه یابد.

استاندار هم در این دیدار با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان گفت: این سفر قریب به ۱۰۰ مصوبه داشت که می‌تواند منشا تحولات خوبی در استان باشد.

ملانوری با بیان اینکه پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت ، مجدد در استان جمع بندی و برای تخصص اعتبار به تهران ارسال شده است ، افزود: مصوبات مربوط به راه آهن، دوبانده سازی جاده‌های استان ، دامداری و توسعه گلخانه‌ای از مهمترین مسائل استان است که در خصوص آن جمع بندی انجام و به تهران ارسال شد.

وی معدن را اصلی‌ترین محور توسعه استان عنوان کرد و گفت: طرح مطالعات و اکتشافات پهنه‌های معدنی استان در ۴ شهرستان شروع شده و سبب تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان شد.

استاندار افزود: این اکتشافات بعد از یک سال سبب شناخت کامل ما از ذخایر و منابع معدنی استان می‌شود و ما را ر برنامه ریزی هر چه بهتر هدایت می‌کند.

آقای ملانوری با بیان اینکه در این طرح با دانشگاه صنعتی هم تفاهم نامه‌ای منعقد شده است گفت: در این تفاهم نامه دانشجویان و متخصصان حوزه معدن می‌توانند از وجود این تیم ۱۸۰ نفره استفاده و به صورت عملی در کنار آنان کار کنند.

استاندار از راه اندازی تعاونی تولیدکنندگان محصولات استراتژیک استان خبر داد و گفت: در این تعاونی خود کشاورزان سهامداران اصلی خواهند بود.

ملانوری با بیان اینکه در بحث زعفران هم قیمت گذاری خوبی انجام شده و قیمت زعفران استان تا ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید خواهد شد افزود: هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه جذب شده است و با تحویل زعفران ظرف ۵ روز کشاورزان می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ستاد توسعه خاوران ۵ هزار میلیارد تومان تا به الان سرمایه گذاری انجام شده است.

 

 

 

معدوم کردن ۲۰ لاشه گوسفند به دلیل مسمومیت با اوره/۴

۲۰ لاشه گوسفند به علت مسمومیت شدید با کود اوره با تشخیص بازرسان شبکه دامپزشکی سرایان معدوم شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان گفت: پیرو تماس تلفنی یکی ازمعدوم ۲۰ لاشه گوسفند به دلیل مسمومیت با اوره دامداران مبنی بر تلف شدن ناگهانی در تعدادی از گوسفندان دامداری خود ، اکیپ درمانی شبکه دامپزشکی شهرستان به منظور کالبد گشایی لاشه‌ها و معاینه دام‌های بیمار به منطقه اعزام شد.

میلاد خالقی زاده افزود: پس از ذبح دام‌های مسموم در کشتارگاه شهرستان با توجه به مشاهده‌ی علائم شدید مسمومیت با کود اوره در لاشه دام‌های ذبح شده و رضایت دامدار نسبت به معدوم سازی لاشه دام‌های مذکور اقدام شد.

به  گفته وی این مسمومیت، نوعی بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره است که در اکثر مواقع با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان افزود: کود مغذی اوره به منظور تقویت و غنی سازی خاک در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه به دلیل سهل انگاری دامداران و دسترسی دام‌ها به این مواد شاهد بروز تلفات وسیع در سطح دام‌ها هستیم.

 

 

 

جریمه ۷۱۳ میلیون ریالی متهم قاچاق مرغ زنده در بیرجند/۴

متهم قاچاق مرغ زنده در بیرجند به پرداخت ۷۱۳ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استانجریمه ۷۱۳ میلیون ریالی متهم قاچاق مرغ زنده در بیرجند مستقر در پلیس راه بیرجند، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه کامیون تعداد دو هزار و ۱۶۰ قطعه مرغ زنده قاچاق کشف و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال کرد.

حسین حسن پور افزود: از آنجایی که نداشتن مجوز‌های لازم از دامپزشکی برای حمل مرغ زنده تخلف است ، لذا متهم پس از حضور در شعبه چهارم بدوی مرکز استان و تفهیم اتهام توسط رئیس شعبه و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط مرغ‌های مکشوفه به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: پس از ابلاغ رأی و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر شیوع کرونا/۲-۳

بر اساس آخرین رنگ بندی شهر‌های کشور، شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان در وضع نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و طبس همچنان در وضع نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

بر این اساس شهرستان های قائنات ، بشرویه ، فردوس ، سرایان، سربیشه ، زیرکوه ، درمیان در وضع خطر متوسط (زرد) و خوسف در وضعیت کم خطر (آبی) قرار دارند.

هیچ نقطه قرمزی (خیلی پر خطر) در خراسان جنوبی نداریم.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهار شهردار دیگر خراسان جنوبی با حکم استاندار منصوب شدند/۲

چهار شهردار دیگر خراسان جنوبی با حکم استاندار منصوب شدند

 استاندار خراسان جنوبی در احکام جداگانه، شهرداران چهار شهر زهان، نهبندان، خوسف و سربیشه را منصوب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طی این احکام “صادق تدینی‌پور” به سمت شهردار زهان، “صادق بختیاری” شهردار نهبندان، “سید مرتضی صبور” شهردار خوسف و “مجتبی شیخ‌زاده” به عنوان شهردار سربیشه منصوب شدند.

 

“ستاد قنوات” پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

 

"ستاد قنوات" پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

گروه استان‌ها- استاندار خراسان جنوبی گفت: ستاد قنوات در استان خراسان جنوبی پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حمید ملانوری شمسی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی ضمن تبریک ایام پر برکت میلاد  پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: در ادامه فعالیت‌هایمان در حوزه اجرایی اخیرا شاهد چند اتفاق مهم در استان خراسان جنوبی بودیم و همچنین در  ۱۹ شهریور شاهد سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی بودیم که  سومین سفر استانی رئیس جمهور در قالب سفرهای استانی بود که این سفرها بسیار می‌توانند مفید باشد.

وی با بیان اینکه در قالب جمع‌بندی سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی نزدیک به ۱۰۰ مصوبه انجام شده است که با دستورات جدی می‌توان منشا تحولات خوبی در استان شود افزود: در پرداخت دیون پیمانکاران در بخش‌های عمرانی جمع‌بندی شده و به مرکز ارسال کردیم که مقرر شده است دیون پرداخت شود و با تحقق این امر شاهد تحرکات خوبی در پروژه‌های عمرانی خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه  تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان است ادامه داد: در یک مرحله پروژه‌های بالای ۷۰ درصد و پروژه‌های ۵۰ درصد را رصد کرده و بعد از جمع‌بندی به سازمان برنامه بودجه ارسال کردیم ‌‌که همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد.

ملانوری انتقال سوخت به استان، دو بانده کردن جاده‌ها، راه آهن، توسعه بخش کشاورزی، گلخانه‌ ای،  دامداری، حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، توجه بیشتر به بخش بهداشت درمان، توجه به  ورزش، رسیدگی به  مشکلات و بخش آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های خراسان جنوبی دانست که در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطرح شد و گفت: مصوبات سفر رئیس جمهور  جمع بندی شده و در سطح  استان و ملی ارسال و پیگیری می‌کنیم.

وی از روند شکل‌گیری و در جریان بودن ستاد قنوات در خراسان جنوبی پیرو دستور رئیس جمهور در خراسان جنوبی خبر  داد و افزود: در بخش معادن هم تاکنون  پیگیری‌های زیادی کردیم چرا که معادن ذخایر استان  محور اصلی توسعه است و طبق انجام تفاهم‌نامه که  با معاون امور معادنی سازمان صمت، سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو امضا شد در این راستا طرح مطالعه اکتشاف مطالعات معادن، پهنه‌های معدنی استان در ۴ شهرستان بیرجند، درمیان، خوسف و سربیشه با اعتبار  ۲۰۰ میلیارد تومانی به مدت یک سال منعقد شده است و در این مدت  متخصصان زمین‌شناسی از نقاط مختلف کشور در چهار شهرستان ذکر شده مستقر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه  تزریق بیش از ۲۰ میلیارد تومان و مطالعاتی که در  این چهار شهرستان و ۸۵ روستا  انجام می‌شود کمک می‌کند تا  بعد از یک سال اطلاعات که به دست می‌آیند وضعیت ذخایر معدنی ما را روشن  می‌کند.

ملانوری با بیان اینکه این طرح اکتشافی در چهل سال اخیر تاکنون انجام نشده است و به عبارتی  انقلاب حرکت جدی در حوزه توسعه معادن استان انجام می‌شود گفت: در حال حاضر  همه نیروه‌ها مستقر هستند و در کنار کار مطالعاتی که در حوزه معدن انجام می‌شود  اعلام کردیم تا از حضور متخصصان استفاده شود و دانشجوها و محققان می‌توانند از این موقعیت حضور متخصصان کشوری استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به فصل برداشت زرشک و سپس زعفران گفت: تعاون روستایی مراکزی برای خرید زرشک در استان دایر کرده است تا  دغدغه زرشک‌کاران را کاهش داده و در قیمت پیشنهاداتی مطرح شده نقدهایی بود که درخواست شد قیمت را بالاتر  ببرند و امید است محصول زرشک امسال بیشتر مدیریت شود و همچنین تعاونی تولیدکنندگان محصولات استراتژیک در استان خراسان جنوبی ایجاد شده است تا همه کشاورزان سهامداران تعاونی شوند و در تولید برداشت بازار فرآوری ورود جدی کند و در  درازمدت منشا اثرات خوبی شود.

وی گفت: برای خرید  زعفران هم دو کار مهم انجام و مقرر شد زعفران از  کیلویی ۱۱ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون و ۴۰۰ تومان خریداری شود که در این راستا هزار میلیارد تومان از صندوق حمایت از بخش کشاورزی جذب کردیم و  همه زعفران کاران می‌توانند محصول را تحویل  و ظرف ۵ روز پول را دریافت کنند که امید است دغدغه در زرشک و زعفران امسال کمتر باشد و با راه‌اندازی این تعاونی فرآوری و ارزش افزوده ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی سهم آن چنانی در تولید  پسته کشور ندارد اما از ۳۱ استان کشور ۲۷ استان در کاشت برداشت پسته نقش دارند چرا که پسته محصولی  مهم، خاص، صادراتی و ارزآور است و بعد از نفت دومین کالای صادراتی در سالیان گذشته بوده که از انجمن پسته کشور دعوت شده تا آغازی بر توسعه محصول پسته، میزان کاشت برداشت فرآوری عرصه به بازار داشته باشیم  و در آینده برای کشاورزی مفید باشد.

وی با اشاره به مرز ماهیرود گفت: این مرز همیشه فعال بوده و حتی یک روز هم تعطیل نشده است و مذاکراتی با تجار ایرانی و افغانستانی داشتیم تا داد و ستد بیشتر شود و مرز یزدان که سالیان سال تعطیل بود فعال شده و  فعالیتش در قالب خرده فروشی است و روز به روز حجم مبادلات ما بالاتر می‌رود.

ملانوری افزود: برای  توسعه سرمایه‌گذاری در استان ستاد  توسعه خاوران راه افتاده است و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

 

 

 

 

 

 

 

«مرغ» از سفره‌های مردم پَر می‌کشد/ مسئولان: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است/۷

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: گرانی میوه، گوجه‌فرنگی، لبنیات، تخم‌مرغ و غیره کم بود و دلمان به همین مرغ با هورمون‌های فراوان خوش بود که این هم از سفره‌هایمان پر کشید.

«مرغ» از سفره‌های مردم پَر می‌کشد/ مسئولان: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است

به گزارش فارس این روزها وارد هر محفلی که می‌شوی صحبت از گرانی‌ها و جیب خالی مردم است، گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نکرده و در غیاب دستگاه‌های نظارت‌گر لجام‌گسیخته می‌تازند.

سال ۹۹ فراز نشیب زیادی در اقتصاد ایران رقم خورد و بدیهی‌ترین اقلام مصرفی در مسیر صعود قیمت قرار گرفت و کمیاب شد؛ مرغ یکی از همین اقلام بود که برای خانوارها تا این حد مهم نبود و پس از مدتی ممکن بود افزایش قیمت را تجربه کند.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که این روز‌ها به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار‌ها بازار اقلام اساسی حال و روز خوشی ندارد به‌طوری که هم کسبه و هم مردم از وضعیت موجود گلایه‌مندند.

جدال با گرانی

تنها کافی است قصد خرید کرده و در کوچه‌ و بازار شهر برای گرفتن یک مرغ جویای قیمت شوی تا بفهمی هیچ نظارتی بر بازار این روزها وجود ندارد و یا شاید هم نظارت‌ها کافی نیست چراکه تفاوت عجیب قیمت‌ها از این مغازه تا آن مغازه خود گویای این مسئله است.

افزایش ناگهانی و صعود قیمت‌ها در برخی از اجناس طی این روزها بیش از بقیه اجناس خودنمایی کرد به طوری که برخی از فروشندگان قیمت گوشت مرغ را از ۲۴ هزار تومان به ۳۱ هزار تومان تغییر دادند؛ در این گزارش نگاهی داریم به افزایش قیمت مرغ و مشکلی که در این عرصه مردم با آن مواجه هستند.

بسیاری از مردم  برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید همان مرغ روی می‌آورند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: به‌دلیل عدم تهیه گوشت قرمز بسیاری از مردم  برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید همان مرغ روی می‌آورند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

مرغ هم پرواز کرد!

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز نیز افزایش قابل‌توجه داشته است، مطرح می‌کند: بعد از گران شدن قیمت گوشت قرمز بیشتر غذاهایی که در منزل برای تهیه آن‌ها از گوشت قرمز استفاده می‌کردیم را تغییر داده و به‌ناچار گوشت سفید را جایگزین آن کرده‌ایم.

این شهروند بیرجندی با اشاره به پرواز قیمت گوشت مرغ طی این روزها، مطرح می‌کند: روز گذشته به یکی از فروشگاه‌های بیرجند سری زده و خواهان خرید گوشت مرغ شدم که شوک عجیبی به ما وارد شد چراکه فروشنده قیمت هر کیلو گوشت را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این قیمت برای بسیاری از شهروندان گران است و واقعیت این است که برخی ناچارند از تهیه مرغ چشم بپوشند، اضافه می‌کند: هیچ نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و این روند افزایش قیمت در کشور وجود داشته و دارد.

خطر حذف مرغ از سبد خانوارها

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی آمده بود، می‌گفت: هر وقت در روزنامه‌ها و رسانه‌ها پیگیر چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ شدیم، شنیدیم که علت آن کمبود نهاده و عرضه نشدن نهاده به قیمت مصوب است، مردم تا کی باید منتظر حل این مشکل باشند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت کاذب مرغ در روزهای اخیر موجب شده که خرید مرغ را در شرایط فعلی از سبد کالای خود حذف کنم، مطرح می‌کند: گرانی میوه، گوجه‌فرنگی، لبنیات، تخم‌مرغ و غیره کم بود و دلمان به همین مرغ با هورمون‌های فراوان خوش بود که این هم از سفره‌هایمان پر کشید.

با خبر افزایش قیمت مرغ و ادامه این روند مطمئناً به اقشار ضعیف جامعه فشار بیشتری وارد خواهد شد

این شهروند تأمین مایحتاج زندگی را برای خانوارها سخت می‌داند و مطرح می‌کند: با خبر افزایش قیمت مرغ و ادامه این روند مطمئناً به اقشار ضعیف جامعه فشار بیشتری وارد خواهد شد.

گلایه از عدم نظارت‌ها

وی با ابراز گلایه از وضعیت موجود، می‌گوید: وقتی از مسئولان نسبت به تفاوت قیمت‌ها می‌پرسیم از برخورد با واحدهای متخلف و گران‌فروش خبر می‌دهند اما اگر واقعاً با متخلفین برخورد می‌شود چرا این تفاوت قیمت‌های فاحش وجود دارد.

این شهروند بابیان اینکه گوشت قرمز که از سفره مردم جمع شد و حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است، اضافه می‌کند: قیمت‌ها در مواد پروتئینی بالا رفته و این را کجا باید بنویسیم و فریاد بزنیم که برای خرید یک کیلو مرغ باید ۳۱ هزار تومان هزینه کنیم؟

قیمت مرغ؛ طبق مصوبه کشوری!

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی رفتیم و جویای قیمت مرغ شدیم؛ یکی از فروشندگان این مرکز در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: طبق مصوبات کشوری قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شده و در خراسان‌جنوبی از ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی بیان می‌کند: مشتریان از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ تعجب می‌کنند و گمان می‌کنند که مغازه ما گران‌فروشی می‌کند اما زمانی که پرس‌و جو می‌کنند قانع می‌شوند گاها هم مشتری‌ها وقتی افزایش قیمت را می‌بینند از خرید منصرف شده و دست خالی از مغازه خارج می‌شوند.

عرض اندام جگر و سنگدان در سفره‌ها

با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ، خوردن دل، جگر و سنگدان مرغ میان مردم خواهان بیشتری پیدا کرده است

به گفته این فروشنده مواد پروتئینی با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ، خوردن دل، جگر و سنگدان مرغ میان مردم خواهان بیشتری پیدا کرده است اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصرف این مواد سلامتی افراد را با مشکل مواجه می‌کند یا خیر؟

مطالبی در خصوص سنگدان و جگر مرغ

سنگدان، یک ماهیچه در شکم پرندگان است که در فرآیند تجزیه ذرات غذا برای هضم به کار می‌رود و افراد زیادی از مصرف آن لذت می‌برند؛ یکی از مغذی‌ترین بخش‌های بدن مرغ که از قضا پروتئین زیادی هم دارد و برخی پزشکان بر مصرف آن تأکید دارند.

سنگدان‌ها هم چربی کمی دارند و هم دارای ویتامین بالایی هستند. سنگدان دارای چندین ویتامین شامل ویتامین ب. ۱۲ است که برای عملکرد مغز و تشکیل سلول‌های خونی سفید، نیاسین، که برای گردش و تولید هورمون مناسب است و ریبوفلاوین که پوست و موی شما را سالم نگه می‌دارد، ضروری است.

اما کارشناسان حساب دل مرغ را از جگر آن جدا می‌دانند و می‌گویند: دل مرغ منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد و مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد، اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.

تولید روزانه ۱۰۰ تن مرغ گرم

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تولید روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن مرغ گرم در کشتارگاه‌های طیور خراسان‌جنوبی خبر می‌دهد و می‌افزاید: میزان مصرف روزانه استان به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ تن گوشت مرغ است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۶۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه ۵۹ میلیون و ۸۳ هزار تن در استان خراسان‌جنوبی فعال است، می‌گوید: خراسان‌جنوبی در زمینه تأمین گوشت مرغ نه تنها خودکفا است بلکه به استان‌های مجاور و کشور افغانستان نیز صادرات دارد.

قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص افزایش قیمت مرغ و نرخ مصوب اعلام‌شده، مطرح می‌کند:  قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است.

مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده

بیکس با بیان اینکه همیشه وقتی قیمت محصولی به صورت کشوری اعلام می‌شود قیمت در خراسان‌جنوبی حدود ۲ هزار تومان پایین‌تر است، تأکید می‌کند: هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است.

وی از دلایل افزایش قیمت را درخواست مرغداران به دلیل عدم افزایش هزینه‌های تولید اعلام و عنوان می‌کند: در بحث مرغ چند نهاد اجرایی دخیل هستند که جهاد کشاورزی یکی از آن نهادها است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در استان و عرضه آن به قیمت ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان، تبیین می‌کند: گویا مراکز عرضه با شنیدن افزایش قیمت کشوری خود نسبت به افزایش مرغ اقدام کردند!

و اما…

خراسان‌جنوبی ۸۰۰ مرغداری به ظرفیت ۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه دارد و سال‌هاست که تمامی مراحل تولید مرغ از جمله پرورش مرغ مادر، جوجه یک‌روزه، مرغ گوشتی، کشتارگاه و بازار مصرف در استان خراسان‌جنوبی تکمیل شده که نقطه قوتی برای منطقه است و با داشتن زنجیره کامل تولید گوشت مرغ، به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.

بنا به گفته مسئولان ۳۰ درصد مرغ تولیدی در استان مصرف و مرغ تولیدی مازاد بر نیاز به صورت زنده و گرم یا منجمد به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

فارغ از هرگونه اظهار نظر در خصوص این گرانی‌ها نمی‌توان این واقعیت را از نظر دور داشت که گرانی برخی از محصولات و اقلام غذایی برای نخستین بار نیست که تجربه می‌شود و پیش از این هم به کرات شاهد چنین تنش‌های قیمتی در بازار عرضه و تقاضا بوده‌ایم.

قصه گرانی و نامتعادلی بازار مرغ یکی از قصه‌های دائمی است که همواره تکرار می‌شود و مردم همچنان در انتظار ثبات قیمت این کالای اساسی هستند اما تاکنون هیچ ترتیب اثری برای حفظ تعادل آن داده نشده و به نظر می‌رسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و همچنین رضایت مصرف‌کنندگان سبب شده تا بازار این کالای پروتئینی هر روز با تشنج قیمت همراه باشد.

 

 

 

 

دیدار فرمانده‌ پایگاه ‌هوایی ‌شهید حسینی بیرجند با فرمانده مرزبانی استان خراسان جنوبی

در راستای همکاری و هم افزایی نیروهای مسلح فرمانده پایگاه ‌هوایی ‌شهید حسینی بیرجند با فرمانده مرزبانی استان خراسان جنوبی دیدار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  سرهنگ‌ خلبان‌ ظهوریان‌ فرمانده‌ پایگاه ‌هوایی ‌شهید حسینی بیرجنددر دیدار با سردار سرتیپ دوم پاسدار علی اصغر مسروری فرمانده مرزبانی استان خراسان جنوبی، ضمن تقدیر از نیرو‌های مرزبانی، گفت: مردانگی، ایثار، جوانمردی، شجاعت‌ و مقاومت‌ در برابر متجاوزان‌،‌ از ویژگی‌های‌ بارز‌ و شاخص‌ نیروهای ‌مرزبانی‌ است‌ که‌ از دلیرمردان‌ دوران‌ دفاع‌مقدس‌ به ‌یادگار دارند.

وی  نیاز امروز کشور را وحدت‌ همه‌ جانبه‌ بین‌ مذاهب‌ مختلف‌ دانست‌ و افزود: در کنار عوامل‌ متعدد برای‌ ایجاد وحدت‌ بین‌ اقوام‌ مختلف، مرز به‌ خودی‌ خود عامل‌ ‌مهمی‌ برای‌ وحدت‌ بین‌ سنی‌ وشیعه‌ و مرزبانان‌ و مرز نشینان‌ است‌ که‌ نیروهای‌ مرزبانی‌ بادرایت‌ و بصیرتی‌ که‌ دارند در تحقق‌ و تقویت‌ وحدت‌ بار سنگینی‌ بر دوش‌دارند.

 

 

 

 

 

 

جاده مرگ به پایان نزدیک می‌شود/۷۶ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر دوبانده شد/

محور بیرجند قاین که سال‌ها است به محور دلهره یا همان جاده مرگ شهرت دارد، اکنون بیش از یک دهه از شروع کار به پایان نزدیک می‌شود و ۷۶ کیلومتر آن دوبانده‌سازی شده است.

جاده مرگ به پایان نزدیک می‌شود/76 کیلومتر از 100 کیلومتر دوبانده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جاده بیرجند- قاین یکی از حادثه‌خیزترین مسیرهای بین شهری استان خراسان‌جنوبی است، جاده‌ای که دوبانده کردن آن چند سالی است آغاز شد اما پیشرفت بسیار کندی داشت.

سریال تلخ حوادث رانندگی در جاده بیرجند- قاین حکایت امروز و دیروز نیست بلکه سال‌ها است که جان مردم در این محور گرفته می‌شود و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

جاده و خودرو دو ضلع مثلث تصادفات جاده‌ای را تشکیل می‌دهند اما همواره سعی می‌شود که تقصیر را بر گردن راننده بیندازند و از دیگر اضلاع کمتر حرفی به میان آورند.

بدون تردید وقتی صحبت از حوادث جاده‌ای می‌شود ذهن به سمت راننده خودرو یا عامل انسانی می‌رود در حالی که اگر ایمنی جاده و خودرو در وضعیت استاندارد باشد، عامل انسانی نخستین دلیل مرگ و میر جاده‌ای نخواهد بود.

تعیین تکلیف کل پروژه

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: طول جاده بیرجند- قاین ۱۰۰ کیلومتر است که تاکنون مسیر دوبانده این جاده به ۷۶ کیلومتر رسیده و تلاش برای تکمیل دوبانده‌سازی آن ادامه دارد.

وی اظهار داشت: عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز و ۴۵ کیلومتر تا پایان سال ۹۸ دوبانده شد که متوسط سالی ۴.۵ کیلومتر است.

وی ادامه داد: سال ۹۹ با پیگیری‌های فراوان مجموعه استان به تنهایی ۲۵ کیلومتر از این جاده دوبانده شد که ۵ برابر متوسط عملکرد دوبانده‌سازی در ۱۰ سال گذشته بود.

به گفته وی اکنون در ۱۶ کیلومتر از این مسیر عمدتا ماشین‌آلات مستقر و کارگاه و پیمانکار فعال است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع کل پروژه تعیین تکلیف شده است.

برای اولین بار استفاه از ماده ۵۶

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اعلام کرد: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده اولین بار در تاریخ استان خراسان‌جنوبی، سال ۹۹ مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را به عنوان تنها دستگاه اجرایی دریافت کردیم و از این محل ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

داعی اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز رایزنی انجام شده است تا باری دیگر از همین محل ۴۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص پیدا کند و سال گذشته از محل تهاتر نیز ۹۰ میلیارد تومان تزریق شد.

به گفته وی مشکل اینجا است که مسیر طاقت‌فرسا است و برای درست کردن آن باید از انفجار و موارد دیگر استفاده کنیم که زمان و هزینه بالایی دارد.

قول رئیس جمهور برای پرداخت مطالبات پیمانکاران

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در زمینه همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی، گفت: همکاری و تعامل خیلی خوب بود و ارگان‌هایی مانند صمت، آب و برق و دیگر سازمان‌ها برای رفع مشکلات کمک کرده‌اند.

داعی درباره مطالبات پیمانکاران هم عنوان کرد: در مجموع ۹۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران وجود دارد و از طریق منابع قانونی در حال پرداخت این مطالبات هستیم و نمی‌گذاریم که کارگاه‌ها تعطیل شوند.

به گفته وی در سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی نیز این مشکل مطرح شد که ایشان قول رسیدگی و پیگیری برای پرداخت این مطالبات را دادند، امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

 

 

 

 

آیت الله عبادی

اولویت ، انتخاب نیروی انسانی کارآمد/۳-۷

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انتخاب هرچه سریع‌تر نیروی انسانی کارآمد، سبب راه انداختن کار مردم و توزیع صحیح امکانات می‌شود.

نماینده ولی فقیه در دیدار با نمایندگان استان با اشاره به فرصت ایجاد شده بینانتخاب استاندار شتاب گیرد مردم و قوای سه گانه گفت: باید از این فرصت برای اسلام و مردم حداکثر بهره برداری انجام شود.

آیت الله عبادی با بیان اینکه یکی از موضوعات روز ، تعیین نیروی انسانی در مجموعه دولت جدید است ، افزود: نه بنده در انتخاب استاندار دخالت می‌کنم و نه شما دخالت کنید ولیکن بدانید درخواست شتاب دهی به این موضوع دخالت نیست و باید هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تعقیب این موضوع یک مسئله حقوقی است ، گفت: ما شخص را انتخاب نمی کنیم چرا که این کار و وظیفه دولت است و ما تنها مطالبه گری در جهت حقوق مردم را انجام می‌دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه کیفیت مکمل انتخاب است، افزود: باید شاخصه‌های درنظر گرفته شده، حق مردم و معیار‌ها، مشکلات و مسائلی را که از قبل مانده است ، پوشش دهد و کار‌ها زودتر انجام شود تا کیفیت کار نمایان شود.

آیت الله عبادی با بیان اینکه کار باید به دست اهلش سپرده شود تا کمبود‌ها جبران شود، گفت: بسیاری از کشور‌ها با اینکه هیچ ندارند، اما با تکیه بر نیروی انسانی در حال پیشرفت و توسعه هستند اما در مقابل هستند کشور‌هایی که با وجود داشتن ذخایر و امکانات شایستگی رقم زدن بهترین‌ها را برای خودشان و مردمشان ندارند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی حرف اول و آخر را می‌زند، افزود: انتخاب هرچه سریع‌تر نیروی انسانی کارآمد، سبب راه انداختن کار مردم، تولید و توزیع صحیح امکانات می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین به افرادی که ایجاد حاشیه می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: برخی برای منحرف کردن افکار مردم و مسئولان حاشیه‌هایی درست می‌کنند که باید به عنوان یک شاخصه روی آن تمرکز شود.

آیت الله عبادی به مسئله افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: فراگیر بودن حکومت و دولت و مورد سواستفاده قرار نگرفتن توسط دشمنان دو اصل مورد تاکید مردمان این کشور است که باید مدنظر نیز باشد.

وی در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی که این روز‌ها مطرح است، گفت: زوایای این طرح باید قانونی و به نفع اسلام و مردم کشور باشد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه فضای مجازی و تبلیغات با جنگ نظامی قابل مقایسه نیست، افزود: شیوه‌های ناقص تبلیغاتی ما با چیزی که دشمن دارد هیچ هست و ما با این همه امکانات مانند انسان لالی هستیم که توان حرف زدن ندارد و باید روی آن کار شود.

وی همچنین دسترسی کامل نوجوانان به فضای مجازی را خطرناک عنوان کرد و گفت: در بحث فضای مجازی نباید کوتاهی شود و باید در مقابله با آسیب فرهنگی دشمنان مقابله کرد.

 

گلایه از بی‌ثباتی مدیریت در خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی نیز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، از دنبال کردن طرح رفع موانع فضای کسب و کار در مجلس خبر داد و اظهار داشت: این طرح جزو طرح‌های مؤثر و کارآمد است که علاوه‌ بر آنکه روند پر پیچ و خم، غیر شفاف و بروکراسی دست و پاگیر را از سر راه کسب و کارها بر می‌دارد به دنبال رفع انحصار و رانت از برخی مشاغل است.

 وی به اقدام مجلس یازدهم در حذف یک رانت مهم شغلی اشاره و بیان داشت: مجلس در جریان بررسی طرح تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار مصوب کردند که سابقه قضاوت یا نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد؛ این مصوبه بدین صورت است که نمایندگان و قضات اگر می‌خواهند در حوزه وکالت مشغول به فعالیت شوند باید در آزمون وکالت شرکت کنند و سابقه نمایندگی و قضاوت جایگزین آزمون وکالت نیست.

نمایندگان اصراری بر گزینه خاصی ندارند

نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی به  بی‌ثباتی در مدیریت در خراسان‌جنوبی و برخی استان اشاره و بیان داشت: اکنون بخش قابل توجهی از مدیران نمی‌توانند تصمیم بگیرند و روی این موضوع ما نیز به عنوان نمایندگان مردم ورود داریم و وزارت کشور از ما به صورت مکتوب و شفاهی نظرخواهی کردند و با همفکری و بعضی مؤثران نظرات خود را منعکس کردیم اما این به معنای دخالت نیست.

 نصیرایی با تأکید بر اینکه نمایندگان اصراری بر گزینه خاصی برای مدیریت عالی استان ندارند، توضیح داد: مسئول اصلی انتخاب مدیران وزارت کشور است اما هر جایی از نمایندگان بخواهند نهایت همکاری و نقش نظارتی خود را با قوت و قدرت خواهیم داشت.

وی حل بخش قابل توجه از معضلات و مشکلات خراسان‌جنوبی را در انتخاب مدیران کارآمد، انقلابی و جهادی دانست و اعلام کرد: همچنان منتظر اعلام جمع‌بندی و تعیین تکلیف سریع‌تر استان در این زمینه هستیم.

۲۲ شاخص برای انتخاب استاندار

 حسین خسروی‌اسفزار نیز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، به روند انتخاب استاندار اشاره و اظهار داشت: این نقصی در سراسر کشور از جمله خراسان‌جنوبی است که امیدواریم سریع‌تر توسط دولت این مشکل رفع شود.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وظایف نمایندگان در انتخاب سکان‌دار مدیریتی استان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: ما بنا بر دخالت نداریم و فقط نظر خواهیم داد.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس بنای دخالت در امور دولت و انتصاب استانداران ندارد اما در این زمینه مشورت می‌دهیم، بیان داشت: ۲۲ شاخص برای انتخاب استاندار از دینی بودن تا بومی بودن را مدنظر قرار دادیم و با این شاخص‌ها نظر خود را به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.

خسروی در پایان تأکید کرد: اگر در انتصاب مدیران استان به شاخصه‌های مختلف از جمله کارآمدی، تخصص، مردم‌داری، فساد ستیزی، صداقت و غیره توجه شود به نظر می‌رسد نارضایتی‌ها کمتر خواهد بود.

 

گام مجلس در انحصار زدایی و تحقق عدالت

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح‌های تسهیل فضای کسب و کار و رتبه‌بندی معلمان از طرح‌های خوبی بود که در مجلس عنوان شده و می‌تواند مؤثر باشد.

وی به سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان‌جنوبی اشاره و عنوان کرد: این سفر دارای مصوبات خوبی بود و امیدواریم همت همه باعث محقق شدن هرچه زودتر این مصوبات شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گری حقوق مردم استان در حوزه‌های مختلف را از مهم‌ترین فعالیت‌های نمایندگان استان از زمان شروع مجلس یازدهم ذکر و خاطرنشان کرد: مسیر تحقق عدالت و جلوگیری از انحصار زدایی را در مجلس دنبال می‌کنیم.

 

لزوم همکاری ایران برای بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان

نماینده مردم شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم به سه موضوع مشکلات افغانستان در حوزه بین الملل، بحث تسهیل در صدور برخی مجوزها در حوزه ملی و انتخاب استاندار در حوزه استانی اشاره کرد و گفت: درگیر شدن کشور افغانستان یک دغدغه مطرح شده در مجلس است که با استقرار دولتی جدید، ما درگیر حاشیه شده ایم .

اسحاقی افزود: تنها گذاشتن مسلمانان و شیعیان افغانستان کار اشتباهی است و ما امیدواریم بتوانیم به عنوان بازوی دولت از کشورهایی که اعلام آمادگی برای کمک به افغانستان کرده اند عقب نیفتیم و درگیر مسائل حاشیه ای نشویم.

تا بانکداری درست نشود ،اقتصاد ما درست نمی شود

وی به تسهیل در صدور برخی مجوزها هم اشاره کرد و گفت: باید به سمت بانکداری اسلامی برویم و تا زمانی که بانکداری ما درست نشود ،اقتصاد ما درست نمی شود.

نماینده مردم شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتصاب استاندار نیز گفت: براساس شاخصه های اعلامی از سوی نماینده ولی فقیه در انتخاب استاندار نظر خود را اعلام کردیم که نماد اصلی این شاخص ها انقلابی بودن است.

 

 

 

 

 

 

 

گوهری که روی دست می‌ماند

گوهری که روی دست می‌ماند

شمار قابل توجهی صنعتگر در خراسان جنوبی با کار روی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، نان در می‌آورند اما تولیدات آنان فروش مناسبی ندارد و در انتظار حمایت هستند.

به گزارش ایرنا رشته “تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی” یا به اختصار “گوهرتراشی” یکی از هنرها و صنایع قدیمی در ایران است که در سال‌های اخیر با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به عنوان زیورآلات و تزئینی و هم جنبه درمانی و نیز رویکرد ایجاد اشتغال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

خراسان جنوبی دارای قابلیت‌های متعددی است که از جمله آن می‌توان به ذخایر معدنی شامل سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اشاره کرد و زیبایی و تنوع رنگ از مهمترین برجستگی آنهاست.

براساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و شهرستان‌های خوسف، سرایان، فردوس، زیرکوه و نهبندان در این زمینه شاخص هستند.

روستاهای خور، کوه تَشتاب، بمرود قاین و بُرجَک از جمله مناطق غنی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که بیشتر ذخایر این استان کویری در آنها وجود دارد.

روستای خور شهرستان خوسف در ۸۰ کیلومتری مرکز استان جایی است که برق سنگ در بیابان و هنگامی که او در پی گوسفندان در صحرا بود چشمش را گرفت و به هیچ وجه فکر نمی‌کرد این سنگ‌ رنگارنگ و زیبا، گوهری ناب است و خیلی‌ها در پی آنند تا منبع و محل آن را بدانند.

مرد روستایی فقط به خاطر اینکه از رنگ و نقش سنگ خوشش آمده بود، آن را برای استفاده در دکور خانه خود به منزل آورد و چند سالی از این ماجرا گذشت تا اینکه مسافرانی از اصفهان به خور آمدند و از سنگ پرسیدند که او سنگ‌ را به آنان نشان می‌دهد و از تعریف و تمجیدشان متوجه می‌شود که سنگ قیمتی از نوع عقیق است، پس محلی که آن‌ را یافته بود به گردشگران لو نمی‌دهد.

وقتی قدر آنچه را که فقط برای زیبایی و قشنگی از بیابان جمع‌آوری می‌کرد و گوشه‌ای از خانه می‌انداخت، دانست، خودش به دنبال فوت و فن آن رفت و استاد گوهرتراشی در روستای خور از توابع شهرستان خوسف شد.

تشعشع و درخشش این عقیق‌های رنگی از روزنه کارگاه کوچکش به بیرون که می‌تراوید، سبب شد اهالی روستا که مالدار و عشایر بودند وقتی در بیابان و صحرا در پی دام‌ها برای چرا بودند برای جمع‌آوری سنگ‌ها از دل خاک‌های تیره و سیاه بیابان اقدام و این سنگ‌ها با ارزش را در خانه‌های خود دپو کنند.

حالا دیگر فقط «حسین خرمی» نیست که گوهرها و گنج‌های رها شده در بیابان‌های خور را می‌شناسد بلکه همه اهالی روستا در این زمینه کارشناس شده‌اند و هر کدام با جمع‌آوری سنگ‌های عقیق آن هم به‌صورت فله‌ای صاحب سرمایه‌ای هستند و آنها را به نگین یا گوهر زیورآلات تبدیل می‌کنند.

در حال حاضر بیش از ۴۰ کارگاه گوهرتراشی در روستای خور که سال ۱۳۹۸ به عنوان روستای ملی گوهرسنگ‌ها ثبت شد، فعال است و در هر خانه‌ای از اهالی این روستا را که بزنیم با کیسه‌هایی از عقیق‌های رنگارنگ که در گوشه و کنار این خانه‌ها جا خوش کرده است، مواجه می‌شویم.

اما برخی موانع و چالش‌ها از جمله شیوع کرونا که بر همه بخش‌های اقتصادی جامعه تاثیر گذاشته است، باعث شده این محصولات با ارزش فروش مناسبی نداشته باشد.

بازاریابی مهمترین مشکل گوهرتراشان

کارآفرین و استاد گوهرتراشی روستای خور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بازاریابی را مهمترین مشکل فعالان این صنعت عنوان کرد و گفت: مهمترین آرزو و امید هر هنرمند و صنعتگری، فروش محصولاتش است.

حسین خرمی افزود: شیوع کرونا هم بازار فروش محصولات ما را دچار مشکل کرده است و قبل از شیوع این بیماری به نسبت بازار فروش مناسب‌تری داشتیم و صنعتگران هم شوق و ذوق بیشتری برای تولید داشتند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت گوهرتراشی را به امید فروش محصولات در آینده ادامه می‌دهیم و با وجود همه مشکلات به دلیل علاقه به کارم و امید به بازاریابی تولیدات در آینده، دلسرد نشده‌ام اما واقعا نیازمند حمایت مسوولان هستیم.

استاد گوهرتراشی گفت: اگر قرار باشد بازار فروش محصولات به همین روال باشد و درآمدی از دسترنج خود نداشته باشیم به اجبار باید این کار را کنار بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه صنعتگران روستا نیازمند آموزش‌های تخصصی در زمینه گوهرتراشی هستند افزود: مسوولان باید از ما حمایت کنند تا چرخه این صنعت در روستا تکمیل شود چون با سوار کردن همین نگین‌های عقیق روی زیورآلات مختلف، قیمت کار چند برابر می‌شود.

خرمی گفت: با توجه به وجود تجهیزات در روستا، نیاز است آموزش‌های رکاب‌زنی انگشتر و سایر زیورآلات ارائه شود چرا که با تنوع‌بخشی به محصولات مشکلی در فروش نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: سه سال پیش دستگاه رکاب‌زنی و نقره‌سازی به همت کمیته امداد و آموزش فنی و حرفه‌ای تهیه و در روستا مستقر شد اما مشکل اصلی ما نبود مربی برای آموزش تخصصی است که تاکنون برگزاری کلاس‌های تخصصی به دلیل نبود مربی برای صنعتگران برگزار نشده است.

لزوم تکمیل چرخه گوهرتراشی

تکمیل چرخه گوهرتراشی نیاز دیگری است که این صنعتگر بر آن تاکید کرد و افزود: پایه رکاب انگشتر و سایر زیورآلات را از مشهد تهیه می‌کنیم و اگر در تکمیل چرخه این صنعت به‌خصوص تولید رکاب انگشتر و سایر نقره‌جات و آموزش‌های تخصصی حمایت شویم، روستای ما نه تنها محروم نیست بلکه در زمینه گوهرتراشی، اشتغال و درآمد می‌تواند در سطح کشور و استان نمونه باشد.

وی گفت: اگر چرخه صنعت گوهرتراشی در روستا تکمیل شود، فروش محصولات راحت‌تر انجام می‌شود، چون وقتی خریدار کار نهایی و زیورآلات را می‌بیند نه نگین تنها را، شوق و ذوق بیشتری برای خرید دارد و تاکنون محصول نهایی گوهرتراشی، همان زیورآلات است که بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه بیشتر کارگاه‌های گوهرتراشی روستا به‌صورت خانگی است اضافه کرد: بیش از ۴۰ کارگاه گوهرتراشی در روستای خور وجود دارد و مواد اولیه را به‌صورت رایگان از بیابان جمع‌آوری می‌کنیم که یک ظرفیت است.

وی گفت: در دوران شیوع کرونا از طریق فضای مجازی هم فروش ناچیزی داریم اما برگزاری نمایشگاه‌های مختلف قبل از شیوع کرونا بهترین ظرفیت برای فروش محصولات بود.

خرمی سنگ‌های عقیق منطقه خور را متنوع و رنگارنگ توصیف کرد و گفت: سنگ‌های عقیق این منطقه بیشتر از نوع عقیق کاملین قرمز، سبز خزه‌ای، اونیکس مشکی و سارد است و تنوع سنگ عقیق خراسان جنوبی از نظر رنگ در کشور بی‌نظیر است.

وی اظهار داشت: در صورت حل مشکل بازاریابی محصولات، اهالی روستا دغدغه‌ای نخواهند داشت و گوهرتراشی در این شرایط خشکسالی درآمد خوبی برای اهالی روستا دارد.

خرمی با اشاره به اینکه روستای خور به عنوان روستای گوهرسنگ‌ها ثبت ملی شده است افزود: این ثبت ملی مشروط است و باید تعداد گارگاه‌ها افزایش یابد و چرخه آن تکمیل شود تا ثبت دائمی شود.

کرونا بازار فروش را کساد کرد

یکی دیگر از گوهرتراشان روستای خور کرونا را عامل کسادی بازار محصولات دانست و گفت: با توجه به شیوع کرونا گوهرها و نگین‌های تولیدی فروش ندارد و روی دست صنعتگران منطقه باقی مانده است.

محمد بهمدی افزود: در همین دوران شیوع کرونا نگین‌ها و گوهرهای زیادی را تولید کردیم اما چون بازار مناسبی ندارد آنها را داخل خانه دپو کردیم.

وی گفت: کرونا باعث کاهش رفت و آمد مردم به‌خصوص گردشگران به روستا شده همچنین باعث شده که بازار فروش گوهرتراشی کساد شود.

به گفته وی برخی اهالی روستا در چند سال گذشته به دلیل بازار فروش خوب گوهرها از بانک‌ها تسهیلات گرفتند و الان به دلیل فروش نرفتن گوهرها در بازپرداخت اقساط خود دچار مشکل شده‌اند.

بهمدی افزود: در چند سال گذشته اهالی روستا با انگیزه در زمینه گوهرتراشی فعالیت داشتند ولی الان نبود فروش محصولات، مردم را نسبت به این صنعت بی‌انگیزه و ناامید کرده است.

وی گفت: قبل از کرونا بازار فروش گوهرها با توجه به حضور گردشگران در روستا و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف نسبت به الان خیلی بهتر بود و در حال حاضر در هر خانه‌ای از روستا را که بزنیم کیسه‌هایی از عقیق‌های رنگارنگ جا خوش کرده که بازار فروشی ندارد.

بازار داخل اشباع از گوهرهای چینی

این صنعتگر در ادامه بازار مشهد را ظرفیت خوبی برای گوهرهای تولیدی خراسان جنوبی دانست و در عین حال گفت که بازار داخلی با محصولات چینی اشباع شده است.

وی افزود: اگر محصولات چینی را وارد کشور نکنند، محصولات تولیدی ما فروش بهتری خواهد داشت و باعث درآمدزایی و شغل بیشتر برای مردم می‌شود.

بهمدی گفت: در دوران کرونا برخی از اهالی روستا محصولات تولیدی خود را از طریق فضای مجازی به فروش رساندند که حجم فروش بسیار پایین است و فروش محصولات از طریق نمایشگاه‌ها بهتر و راحت‌تر است.

وی افزود: نبود بازار فروش مناسب باعث شده که دلالان و افراد سودجو از اهالی روستا سوء‌استفاده کنند، به عنوان مثال چند وقت پیش فردی از تهران برای خرید گوهرها به روستا مراجعه و ۱۶۰ میلیون تومان گوهر و سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی را خریداری کرد که بعدا مشخص شد که کلاهبردار است و پرونده قضایی برای تشکیل شده که در مراحل رسیدگی است.

این گوهرتراش گفت: بیش از ۶۰ میلیون تومان گوهر تولید شده در خانه آماده فروش دارم که مشتری ندارد و روی دستم باقی مانده است.

وی اظهار داشت: گوهرتراشان روستا به آموزش تخصصی و به‌روز هم نیاز دارند و در گذشته نمایشگاه صنایع دستی مختلف استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار می‌شد که نقش موثری در فروش تولیدات صنعتگران داشت.

فعالیت ۶۵ کارگاه گوهرتراشی در خور 

در حال حاضر ۶۵ کارگاه تولیدی و خانگی گوهرتراشی در روستای خور وجود دارد و تعداد زیادی از افراد این روستا در این صنعت – هنر مشغول به فعالیت هستند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: روستای خور به‌طور موقت و مشروط به عنوان روستای گوهرسنگ‌ها ثبت ملی شده‌ است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ما فرصت داده که برای ثبت دائمی روستا به عنوان روستای ملی گوهرتراشی، تعداد کارگاه‌های روستا را به ۱۰۰ یا ۱۵۰ کارگاه افزایش دهیم.

علی صالحی سایر اقدامات از جمله نصب نماد گوهرسنگ‌ها در ورودی روستا را هم لازم دانست و افزود: در زمینه توسعه صنعت گوهرتراشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون به ۱۵ نفر از اهالی روستای خور مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

وی دشت عقیق روستای خور را یکی از ظرفیت‌های شهرستان خوسف و استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: مردم سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را از این دشت جمع‌آوری و در کارگاه‌های خانگی داخل روستا به نگین تبدیل می‌کنند بنابراین در این روستا همه خانواده‌ها با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی چه در زمینه جمع‌آوری و چه گوهرتراشی ارتباط دارند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف اظهار داشت: سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را در دشت خور به‌صورت معدن هم داریم که در تلاش هستیم شرکت تعاونی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در این منطقه راه‌اندازی کنیم و این شرکت تعاونی برای خرید معدن ورود پیدا کند تا درآمد آن نصیب اهالی شود.

چرخه عقیق‌سازی تکمیل شود

وی تکمیل چرخه عقیق‌سازی را از دیگر نیازهای این منطقه ذکر کرد و گفت: اکنون صنعتگران رکاب انگشتر را از جاهای دیگر و خارج از استان سفارش می‌دهند و سنگ‌ها را می‌تراشند و روی آن کار می‌گذارند.

صالحی با تاکید بر اینکه گوهرتراشان به آموزش‌های تخصصی نیاز دارند اضافه کرد: به خاطر کمبود اعتبار نمی‌توانیم آموزش‌های تخصصی را ارائه دهیم.

وی افزود: هماهنگی لازم با آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شده تا آموزش‌های تخصصی رکاب‌زنی را به گوهرتراشان ارائه دهیم و چرخه این صنعت در روستا تکمیل شود اما مشکل اصلی ما در این زمینه نبود مربی ماهر و کمبود اعتبار است.

صالحی گفت: شیوع کرونا نیز در بازاریابی و فروش محصولات بسیار تاثیرگذار بوده است و در گذشته اهالی روستا در نمایشگاه فروش نسبتا خوبی داشتند اما با تعطیلی نمایشگاه و کاهش رفت و آمد گردشگران در فروش محصولات خود دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: هرچند اهالی روستا به سمت فضای مجازی برای فروش نگین‌های تولیدی رفته‌اند ولی در این زمینه زیاد موفق نبودند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف با اشاره به اینکه در این شهرستان حدود ۹۰ کارگاه گوهرتراشی فعال است گفت: در صورت حمایت مسوولان، گوهرتراشی ظرفیت خوبی در این شرایط خشکسالی برای اشتغال مردم منطقه است.

در حال حاضر ۲۰۰ کارگاه گوهرتراشی در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی فعال است که بیش از ۲۰۰ نفر در این صنعت فعالیت دارند و خام‌فروشی، نبود برندسازی، بازاریابی، آموزش‌های تخصصی از جمله زاویه‌تراشی و رکاب‌زنی از مشکلات و نیازهای اصلی در این بخش است.

معدن از محورهای اصلی و پیشران توسعه خراسان جنوبی مشخص شده و با توجه به معادن غنی که دارد، فعال‌سازی اقتصاد سنگ از اولویت‌های این استان است.

 

 

معاون خدمات شهری بیرجند:

خط تفکیک و پردازش زباله در مقصد راه اندازی می شود/۲-۳

خط تفکیک و پردازش زباله در مقصد راه اندازی می شود

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: خط تفکیک زباله در مقصد در سایت پسماند بیرجند طی ماه جاری راه اندازی می شود.

محمد محمد زاده در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند از سنوات گذشته پیگیر بازیافت زباله بوده است گفت: در حال حاضر در سایت پسماند بیرجند بر روی خط پردازش ۱۵۰ تنی کار می کنیم و طبق قرار داد با شرکت سازنده مقرر شد تا خط تفکیک در مقصد در این سایت آبان ماه جاری راه اندازی شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند افزود: هم اکنون این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهرداری اعتباری حدود ۱۲ میلیارد تومان برای راه اندازی خط و زیر ساخت های تفکیک در مقصد هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آسفالت این پروژه در حال انجام است اضافه کرد: با اتمام آسفالت پکیج خط تفکیک کامل می شود.

محمدزاده در مورد تفکیک زباله در مبدا هم گفت: این مورد باید توسط آموزش به شهروندان و شرکت های جمع آوری زباله صورت گیرد و طبق مصوبه شورای شهر مقرر شد تا تفکیک در مبدا به یک شرکت بومی واگذار شود.

 

تصادف در محور دیهوک – راور پنج کشته و ۲ مصدوم داشت/۴

تصادف در محور دیهوک - راور پنج کشته و ۲ مصدوم داشت

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: برخورد ۲ دستگاه خودروی سواری در محور دیهوک – راور پنج کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: این حادثه رانندگی  در کیلومتر ۱۶۵ محور دیهوک – راور رخ داد و مصدومان حادثه توسط عوامل امدادی به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند و حال عمومی آنان خوب گزارش شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*