اخبار خراسان جنوبی / کمک ۳ میلیارد تومانی دانش‌آموزان و فرهنگیان خراسان‌جنوبی به جشن عاطفه‌های

بازگشایی تالار‌های پذیرایی با یک چهارم ظرفیت بعد از ماه صفر

 

رعایت پروتکل های بهداشتی، شرط ادامه روند بازگشایی محدود تالارها ، رستوران ها و باشگاه های ورزشی

بازگشایی تالار‌های و باشگاههای ورزشی با ظرفیت محدود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی انتقاد کرد؛
تذکرات به موقع انجام نمی شود/ تلاش دشمن برای سوق دادن مردم به «مسائل روزمره»/۳

 

 

 

وقتی خارجی‌ها از داروهای گیاهی بیش از ایرانی‌ها بهره می‌برند

 

برداشت گیاهان دارویی در جنگل‌ها و مراتع خراسان جنوبی ممنوع است/۷

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
پرداخت مطالبات دامداران، تا هفته آینده/۳

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

پوشش واکسیناسیون در خراسان جنوبی به بیش از ۶۶ درصد رسید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از ابتدای محرم تا اربعین صورت گرفت؛

اهدای بیش از ۲ هزار واحد خون در خراسان جنوبی

اهدای بیش از ۲ هزار واحد خون در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار کرد: مردم نیک اندیش خراسان جنوبی از ابتدای محرم تا اربعین دو هزار و ۸۷۸ واحد خون اهدا کردند.

ابراهیم میری مقدم، جمعه شب ۹ مهر به رسانه‌های گروهی گفت: در این مدت ۳ هزار و ۵۶۲ نفر برای اهدای خون به مراکز خون‌گیری خراسان‌جنوبی مراجعه کردند که ۲ هزار و ۸۷۸ نفر شامل دو هزار و   ۶۹۹ نفر مرد و ۱۷۹ نفر خانم موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۷۲۲ نفر اهداکننده مستمر بودند، افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۲۸۰ واحد خون اهدا شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: امسال به علت شیوع کرونا و اعزام نشدن تیم سیار و فعالیت کانتینر انتقال خون، اهدای خون ۱۲ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا، افراد می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی nobatdehi.ibto.ir برای دریافت نوبت اهدای خون اقدام کنند، تصریح کرد: مردم تنها اهدای خون خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند تا با حجم زیاد مراجعات تنها در روز مواجه نشویم.

میری مقدم با بیان اینکه اکنون دو مرکز اهدای خون در شهرستان بیرجند و یک مرکز در طبس، یک مرکز در فردوس و یک مرکز در قاین پذیرای اهداکنندگان خون هستند، یادآور شد: در شهرستان‌های دیگر نیز تیم‌های سیار برای اخذ خون فعال هستند.

 

 

فرمانده ارشد ارتش

امنیت پایدار در مرز های ایران

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور از امنیت پایدار در مرزهای کشور خبر داد.

امنیت پایدار در مز های ایران، فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور در بازدید از پایگاه‌های مرزی تیپ ۲۳۰ متحرک هجومی گرگان مستقر در مرز یزدان خراسان جنوبی  با اشاره به شرایط خوب این پایگاه مرزی گفت: همه نیرو‌ها در تلاش هستند که روز به روز بر توان و آمادگی رزمی خودشان بیفزایند.

سرتیپ آذریان  با بیان اینکه سربازان ارتش در کنار مرزبان آمادگی کامل صیانت از مرز‌ها را دارند ، گفت: با استفاده از تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی و همچنین پهپاد‌ها و نیز با اجرای گشت‌های روزانه و شبانه علاوه بر اینکه تامین امنیت مرز را برقرار می‌کنند آنسوی مرز‌ها را با تجهیزاتی که در اختیار دارند رصد می‌کنند.
وی گفت: در حال حاضر مرز‌های جمهوری اسلامی از یک امنیت پایداری برخوردار هست و با توجه به آمادگی موجود و رصدی که از آن‌سوی مرز انجام‌می شود ، اجازه هیچ تعرضی را به مرز‌های جمهوری اسلامی نخواهیم داد.
بازدید از یگان‌های نظامی ارتش مستقر در تیپ ۲۳۰ متحرک هجومی شهید متاجی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان از برنامه‌های سفر سرتیپ آذریان به مرز یزدان بود.

 

 

حضور استاندار خراسان جنوبی در مرکز سامد

استاندار خراسان جنوبی به منظور پاسخ به سؤالات مردم، در سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت حضور می یابد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، ملانوری با حضور در مرکز سامد،به صورت تلفنی با شهروندان استان گفتگو خواهد کرد.
در این ارتباط مستقیم که ساعت ۱۰ صبح فردا یکشنبه ۱۱ مهرماه انجام می شود، استاندار درخواست ها و مطالبات مردم را که از طریق شماره تلفن ۱۱۱ مطرح می شود، پاسخ می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرعامل بیمه کارآفرین کشور مطرح کرد:

مذاکره حرف اصلی در فعالیت بیمه‌ای است

مذاکره حرف اصلی در فعالیت بیمه‌ای است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل بیمه کارآفرین کشور با بیان اینکه شرکت بیمه در مناقصه شرکت نمی‌کند بلکه در مذاکره حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم برای خانواده کار کنیم و شعار ما همکاری با صنعت بیمه بوده و دنبال تخریب نیستیم.

حیدری، مدیرعامل بیمه کارآفرین کشور، امروز چهارشنبه ۷ مهرماه در مراسم افتتاحیه مرکز تخصصی بیمه‌های زندکی کارآفرین در خراسان جنوبی گفت: سازمان بیمه درگیر سیاست نمی‌شود و فضای کار و پیشرفت برای چنین سازمانی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه رقابت در کالبد بیمه رقابت براساس چارجوب اصول حرفه‌ای و سالم شکل می‌گیرد، ادامه داد: در قالب فعالیت‌ها شرکت‌های بیمه خدمات خوبی عرضه می‌کنند و فرهنگ بیمه به معنای واقعی شکل می‌گیرد و جایگاه صنعت بیمه به جایگاه مطلوب خود می‌رسد.

وی بیان کرد: وجود نیروی انسانی کاربلد مهم‌ترین ویژگی بیمه کارآفرین است، اما  صنعت بیمه در ایران عقب تر از توان خود است چراکه معضلی که صنعت بیمه دارد این است که رقابت قیمتی حرف اول را می‌زند و با افزایش تورم رشد صنعت عقب می‌ماند.

حیدری با اشاره به اینکه فرهنگ بیمه باید در بین مردم رواج یابد، افزود: اولین حرف برای مشتری این است که قیمت ما پایین تر است در حالی که این اشتباه است.

وی با بیان اینکه شرکت بیمه در مناقصه شرکت نمی‌کند بلکه در مذاکره حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: ما سعی می‌کنیم برای خانواده کار کنیم و شعار ما همکاری با صنعت بیمه بوده و دنبال تخریب نیستیم.

حیدری با بیان اینکه نگاه به همدلی داریم و به شفافیت مالی معتقدیم، اظهار کرد: شهرستان بیرجند پتانسیل بالایی دارد و مردم ایران مردمی آینده نگر هستند.

وی با بیان اینکه بیمه یک نوع پس انداز است که باید این فرهنگ را تقویت کنیم، یادآور شد: امیدواریم با وجود همکاران خوب در خراسان جنوبی شاهد پیشرفت روز به روز این بیمه و خدمت رسانی بیشتر به مردم باشیم.

سمانه جانفدا، مدیر مرکز بیمه‌های تخصصی عمر کارآفرین در خراسان جنوبی، نیز اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در راستای توسعه بیمه‌های عمر گام برداریم که افتتاح ساختمان جدید بیمه کارآفرین همتی در این جهت است.

وی با تاکید بر فعالیت مستمر و حرفه‌ای کارمندان این مجموعه، افزود: در مدت چهار ماه توانستیم ۵۸۰ میلیون تومان بیمه عمر صادر کنیم.

در پایان این مراسم، دفتر بیمه عمر کارآفرین در بیرجند افتتاح شد.

انتهای پیام

 

 

مجری طرح‌های اشتغالزایی ستاد اجرایی در نهبندان:
مهاجرت معکوس ۲۰۰ خانواده به روستاهای نهبندان با طرح‌های بنیاد برکت
روشندل با بیان اینکه بنیاد برکت حدود ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با اقساط ۵ ساله تاکنون در نهبندان در اختیار مردم قرار داده است، گفت: اجرای این طرح ها باعث مهاجرت معکوس بیش از ۲۰۰ خانواده به روستاها شده است.

«غلام روشندل» در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه نهبندان دارای پراکندگی بالا و جمعیت پایین است، اظهار داشت: خشکسالی های متوالی ۲۰ سال گذشته صدمات زیادی در حوزه کشاورزی و دامپروری به نهبندان وارد کرده است و بسیاری از چشمه ها و قنوات خشک و کم آب شدند.

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت تاکنون نسبت به نهبندان رویکرد مثبتی داشتند و کارهای خوبی در این شهرستان صورت گرفته است، گفت: در مهرماه ۹۷ بنیاد برکت طرح آسمان را در نهبندان به منظور ایجاد اشتغال خرد و خانگی در روستاها کلید زد و در مدت یکسال در ۲۴ روستای بالای ۵۰ خانوار کار شروع شد.

مجری طرح‌های اشتغالزایی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در نهبندان با بیان اینکه طرح آسمان منجر به تشکیل صندوق های قرض الحسنه پشتیبان طرح ها در روستاها شد که تا امروز حدود ۴۸ صندوق توسعه محلی در روستاهای نهبندان تشکیل شده است، افزود: حدود دو میلیارد تومان مردم در این صندوق ها سرمایه گذاری کردند و از منابع این صندوق ها در کسب و کارهای خرد و خانگی بهره مند شدند.

روشندل با اشاره به اینکه طرح «سحاب» یکی دیگر از طرح هایی بود که ۱۵۶۵ اشتغال مستقیم روستایی و شهری را در نهبندان به همراه داشت، گفت: با اجرای این طرح ها حدود ۲۰۰ خانواده مهاجرت معکوس آنها از شهرستان‌های بزرگ کشور به نهبندان صورت گرفت که با تسهیلات بنیاد برکت و طرح سحاب در روستاهای خود با گرفتن تسهیلات ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام، برای خود کار و کسب شروع کردند.

وی گفت: همچنین حدود ۴۰ نفر از زنان سرپرست خانوار که هیچ درآمدی نداشتند، با گرفتن تسهیلات ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بنیاد برکت، برای خود کسب و کار شروع کردند و اکنون درآمد رضایتمندی دارند.

روشندل افزود: بنیاد برکت حدود ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با اقساط ۵ ساله تاکنون در نهبندان در اختیار مردم قرار داده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
پرداخت مطالبات دامداران، تا هفته آینده/۳

مطالبات دامداران خراسان جنوبی به‌زودی پرداخت می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی مطالبات دامداران در طرح خرید دام مازاد دامداران و عشایر استان تا پایان هفته آینده پرداخت می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مشیرالحق عابدی روز شنبه در نشست تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان افزود: براساس گزارش شرکت پشتیبانی امور دام، از ابتدای شروع طرح خرید دام مازاد دامداران و عشایر استان، ۱۶ هزار رأس دام خریداری شده که ۵۰ درصد مبلغ آن به دامداران پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه تأمین اعتبار مورد نیاز، تمامی مطالبات دامداران به‌زودی پرداخت خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ازای هر کیلوگرم گوشت، سه کیلوگرم نهاده به دامداران تحویل شده است گفت: در این طرح، جو دولتی به مبلغ ۲ هزار و ۱۱۵ تومان در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشترین خرید دام مازاد استان از شهرستان طبس بوده است ادامه داد: در حالی در ۶ ماه اول سال جاری ۸۰ هزار تن نهاده بین دامداران توزیع شده که نهاده توزیعی در کل سال گذشته ۹۲ هزار تن بوده است.

عابدی با اشاره به برنامه‌های انجام شده برای تامین گندم مورد نیاز استان تصریح کرد: با ذخیره‌سازی‌های خوبی که صورت گرفته، مشکلی در تأمین گندم مورد نیاز استان نداریم.

وی میزان مرغ توزیع شده در سطح استان را از ابتدای سال جاری بیش از ۲۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: به استناد گزارش سازمان جهاد کشاورزی، در پنج ماه نخست امسال ماهانه هزار و ۲۰۰ تن و در شهریور هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ در استان توزیع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه تامین مرغ و تخم مرغ در استان هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهوری به استان افزود: موضوع فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی در سفر رییس جمهوری مصوب شد که جهاد کشاورزی طرحی را در راستای تأمین تسهیلات مورد نیاز تحقق این مصوبه آماده کرده است.

عابدی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای حمایت از زرشک‌کاران و زعفران‌کاران استان گفت: خرید توافقی محصول زرشک و زعفران خراسان جنوبی و نیز لحاظ مشوق‌های صادراتی برای صادرات زعفران از مهمترین این طرح‌ها است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درخصوص میوه تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: براساس مصوبه این جلسه مقرر شد پیگیری لازم برای تأمین هزار تن سیب و پرتقال (از هر کدام ۵۰۰ تن) صورت گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تجربه استان در سال‌های گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین میوه با کیفیت و با قیمت کمتر از سایر مناطق انجام شده است.

وی از مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان و تاکید استاندار بر تشکیل سه گروه کاری برای تنظیم هرچه بهتر بازار گفت و افزود: براساس مصوبه جلسه امروز این سه گروه کاری پایه‌ریزی شد.

عابدی بیان کرد: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای حمایت از تولید به ریاست و دبیری سازمان جهاد کشاورزی و با حضور شرکت پشتیبانی امور دام و نیز ادارات کل صمت، دامپزشکی، تعاون روستایی، اطلاعات و بازرسی تشکیل می‌شود.

وی گفت: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای ثبات بازار با جهت‌دهی به سمت حمایت از مصرف‌کننده به ریاست و دبیری اداره کل صمت و با حضور اتاق اصناف و اطلاعات سپاه و نیز ادارات کل تعزیرات حکومتی، اطلاعات، بازرسی و جهاد کشاورزی شکل گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با حمل و نقل و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی نیز به ریاست و دبیری اداره کل غله و خدمات بازرگانی و با حضور ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، صمت، اطلاعات، بازرسی، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی همچنین پشتیبانی امور دام و اطلاعات سپاه تشکیل شد.

 

 

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

پوشش واکسیناسیون در خراسان جنوبی به بیش از ۶۶ درصد رسید

پوشش واکسیناسیون در خراسان جنوبی به بیش از ۶۶ درصد رسید

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۶۶.۷ درصد جمعیت هدف استان خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا و ۳۲.۹ درصد دز دوم واکسن را تاکنون دریافت کرده‌اند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در برخی شهرستان‌های استان بالای ۷۰ درصد جمعیت هدف واکسینه شده‌اند و شهرستان‌های درمیان و نهبندان اکنون مقداری عقب‌تر هستند.

وی گفت: تاکنون ۶۵۱ هزار و ۴۴۲ دز واکسن کرونا وارد استان شده که از این تعداد ۵۷۲ هزار و ۵۲۰ دز معادل ۸۸ درصد واکسن‌ها تزریق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با تزریق ۱۴ هزار و ۸۵۴ دُز واکسن کرونا طی یک روز در استان در ۲ روز اخیر، رکورد تزریق واکسن در خراسان جنوبی شکسته شد.

وی افزود: امروز ۴۰ هزار دُز واکسن از نوع سینوفارم وارد خراسان جنوبی می‌شود و برای گروه‌های سنی مختلف تزریق خواهد شد.‌

دهقانی عنوان کرد: ۸۳ هزار و ۲۹۳ نفر جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال استان واجد شرایط تزریق واکسن کرونا هستند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۷۹۱ نفر دُز اول معادل ۳۳.۳ درصد را دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های کرونا هیچ نوع واکسنی دریافت نکرده‌اند گفت: تعدادی از کارکنان آموزشگاه‌ها برای واکسیناسیون اقدام نمی‌کنند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: همچنین ۱۷ درصد از کادر آموزشی، اداری و کارکنان آموزش و پرورش سرایان واکسن دریافت نکرده‌اند که جای نگرانی دارد.

وی درباره فعالیت مدارس بیان کرد: ارزیابی در برخی شهرستان‌ها درخصوص بازگشایی مدارس خوب نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.

دهقانی گفت: همچنین در شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات برخی پایه‌های تحصیلی که نباید حضوری باشد، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ شهری از خراسان جنوبی در وضعیت قرمز نیست اظهار داشت: چهار شهرستان بیرجند، طبس، نهبندان و قاینات در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان درمیان، سرایان، بشرویه، زیرکوه، فردوس و سربیشه در وضعیت زرد و شهر خوسف در وضعیت آبی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: وضعیت شیوع کرونا در استان رو به کاهش است اما مختصر افزایشی در ۲ روز اخیر داشته‌ایم همچنین فوتی‌های ناشی از بیماری کووید۱۹ نصف شده است.

وی گفت: درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۲ هزار و ۳۹۹ بازدید از صنوف و ۹۲ مورد بازدید از ادارات و سازمان‌های استان انجام شده که نشان از رعایت موارد و دستوالعمل‌ها دارد.

 

محکومیت نانوای متخلف در بیرجند/۴

یک نانوای متخلف به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد در بیرجند به پرداخت۴۸۳ میلیون ریال جرای نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: در پی ارسال گزارش از اداره صمتمحکومیت ۴۸۳ میلیونی یک نانوایی به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد در بیرجند شهرستان بیرجند مبنی بر عرضه خارج از شبکه آرد توسط یک واحد صنفی نانوایی، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه سوم بدوی مرکز استان رسیدگی شد.

حسن پور افزود: با توجه به میزان آرد موجود در انبار نانوایی و میزان آرد خریداری شده تخلف عرضه خارج از شبکه ۴۹۰ کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد محرز شد.

به گفته وی پس از بررسی پرونده و استماع دفاعیات، شعبه متهم را به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

عضو شورای قضائی استان گفت: به موجب ماده ۶۱ قانون نظام صنفی عرضه کالا یا ارائه خدمت بر خلاف ضوابط و شبکه‌های تعیین شده از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت یا دستگاه اجرایی زیربط تخلف عرضه خارج از شبکه محسوب شده و با توجه به مراتب ارتکاب تخلف مجازات‌هایی همچون الزام به عرضه کالا یا ارائه خدمت در شبکه، جریمه نقدی و نصب پارچه بر سردرب واحد صنفی متخلف یک ماه پیش بینی شده است.

 

افزایش قربانیان کرونا به ۱۱۴۹ نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۲ فوت جدید شمار جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۱۴۹ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۸۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵۲ بیمار جدید شامل ۱۴ بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، از شهرستان‌های خوسف و قاین هرکدام یک مورد، شهرستان‌های درمیان، سربیشه و طبس هرکدام ۲ مورد، شهرستان‌های زیرکوه و فردوس هرکدام ۵ مورد و از نهبندان سه مورد جدید مبتلا به کرونا، شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۱۰۴ تست سریع کرونا ۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۵ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۷ نفر نامساعد است.

 

 

پلیس ۷۹ کیلوگرم تریاک از اتوبوس مسافربری کشف کرد/۴

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنویی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری، ۷۹ کیلوگرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنویی هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از اتوبوس، ۷۹ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

 

ناکامی سوداگران مرگ در انتقال محموله حشیش /۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۹۳ کیلو و ۶۰۰ گرم حشیش در بازرسی از یک خودرو در محور‌های مواصلاتی استان در شهرستان بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار فرشید گفت: مأموران مبارزه با مواد مخدر استان اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را از طریق محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی منتقل کنند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی افزود: تیم عملیات ویژه مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هنگام گشت زنی در شهرستان بیرجند به یک سواری پراید که در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران سواری پراید را در یک عملیات ضربتی متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۹۳ کیلو و ۶۰۰ گرم حشیش کشف کردند.
سردار فرشید افزود: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
این مقام ارشد انتظامی استان برخورد نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر قاطع و بدون اغماض خواهد بود و پلیس اجازه جولان و سرکشی به برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی نخواهد داد.

 

رعایت پروتکل های بهداشتی، شرط ادامه روند بازگشایی محدود تالارها ، رستوران ها و باشگاه های ورزشی

بازگشایی تالار‌های و باشگاههای ورزشی با ظرفیت محدود/۲-۷

تالار‌های خراسان جنوبی بعد از ماه صفر با ظرفیت محدود اجازه فعالیت دارند.

استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه رعایت بازگشایی تالار‌های عروسی با ظرفیت محدوددستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای طرح شهید سلیمانی تاثیر زیادی در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میردر مدت اخیر داشت، گفت: اگر رعایت دستورالعمل‌ها به همین روال ادامه پیدا کند و واکسیناسیون بیشتری انجام شود با کاهش ادامه دار آمار‌ها وضعیت استان بهتر از این خواهد شد.
 ملانوری به بازگشایی تالار‌ها با یک چهارم ظرفیت اشاره کرد و گفت: درصورتی تالار‌ها حق فعالیت دارند که دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و در این زمینه در هر مراسم یک تیم سه نفره متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و پلیس اماکن تا انتهای مراسم حضور خواهند داشت.
وی گفت: برپایی نماز جمعه همچون روال قبل با ظرفیت یک چهارم و مدت یک ساعته در نقاطی که از قبل مشخص شده ادامه دارد.
استاندار بازگشایی رستوران‌ها را هم، با ظرفیت یک سوم اعلام کرد و گفت: اماکن ورزشی هم غیر از استخر‌های شنا اجازه بازگشایی دارند.
ملانوری همچنین از مسافران بازگشتی از اربعین خواست خودمراقبتی را جدی بگیرند و مدتی در خانه بمانند.
دهقانی دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه وضعیت ابتلا و مرگ و میر در استان رو به کاهش است گفت: وضعیت رنگ بندی استان در بروز رسانی اخیر، بدون تغییر و با همان ۴ شهرستان نارنجی، ۶ شهرستان زرد و یک شهرستان آبی باقی مانده است.
وی افزود: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صنوف مختلف کمی کاهش پیدا کرده در حالی که بازدید از ۹۲ اداره و دستگاه اجرایی نشان از افزایش میزان رعایت دستورالعمل‌ها دارد.

مدیر سازمان دانش‌آموزی استان خبر داد:

کمک ۳ میلیارد تومانی دانش‌آموزان و فرهنگیان خراسان‌جنوبی به جشن عاطفه‌های /۲-۳

مدیر سازمان دانش‌آموزی خراسان‌جنوبی از کمک ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دانش‌آموزان و فرهنگیان خراسان‌جنوبی در جشن عاطفه‌های سال گذشته به صورت نقدی خبر داد.

محمد رضا بااطمینان افزود: امسال هم هفت پایگاه در مرکز استان وظیفه جمع آوری هدایای نقدی و غیر نقدی مردم نیکوکار بیرجند را برعهده داشتند.

وی، با اشاره به همکاری معلمان بهارستان علم و ادب  با کمیته امداد امام خمینی(ره)، افزود: ۱۲ درصد فرهنگیان با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف کمیته امداد امام خمینی(ره) همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر کمک‌های نقدی، فرهنگیان و دانش‌آموزان استان بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هدیه غیر نقدی به دانش‌آموزان و هم کلاسی‌های نیازمند خود در جشن عاطفه‌های سال گذشته هدیه کردند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود کمک‌های نقدی و غیر نقدی در مراسم شور عاطفه‌های سال جاری به بیش از ۸ میلیارد تومان برسد.

 

 

 

 

 

 

 

اجرای چهار برنامه ورزشی به همت هیات انجمن های ورزشی قاین/۷

 اجرای چهار برنامه ورزشی به همت هیات انجمن های ورزشی قائنات
به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، چهار برنامه ورزشی از سوی هیات انجمن های ورزشی در سطح شهرستان برگزار شد.
مسابقات دارت ویژه بانوان در روستای چاهک موسویه،مسابقات دارت ویژه آقایان در خانه دارت که در پایان جواد جنگی،پویا فرخی و محمد حسن فرخی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب نمودند. همچنین مسابقات دارت ویژه خواهران بسیجی در خانه دارت که در پایان خانم ها وضیع، مددی و مسلمان زاده به ترتیب مقام های اول تا سوم را اخذ کردند و مسابقات دارت ویژه بانوان رشته پرورش اندام در باشگاه ضربان برگزار و خانم ها ابراهیمی، فیض بخش و کماچی به ترتیب مقام اول تا سوم را بدست آوردند. گفتنی است در پایان هر رقابت از برترین ها با اهدا لوح، کارت هدیه و جوایز ورزشی تقدیر به عمل آمد.

نقشه کرونایی خراسان جنوبی بدون تغییر/۲-۳

نقشه کرونایی خراسان جنوبی تغییری نداشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و  کنترل کرونا در استان گفت: بر اساس این نقشه شهر‌ستان‌های بیرجند، قائنات، نهبندان و طبس  در وضع نارنجی یا پرخطر قرار دارند.

شریف زاده افزود: همچنین شهرستان های درمیان، بشرویه، سرایان، زیرکوه، فردوس و سربیشه در وضع زرد یا خطر متوسط و شهرستان خوسف در وضع آبی یا خطرکم قرار گرفته اند.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

واکسیناسیون بیش از هزار تبعه خارجی در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی  همچنین گفت: تاکنون هزار و ۱۰ نفر از اتباع خارجی در  خراسان جنوبی دز اول  و ۲۴۱ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

شریف‌زاده افزود:مشخصات ۱۱ هزار و ۸۲۷ تبعه خارجی در سامانه به ثبت رسیده که از این تعداد ۶ هزار و ۸۶۷ نفر بالای ۱۸ سال و حایز شرایط دریافت واکسن هستند.

وی گفت: اتباع خارجی که در سامانه سلامت مشخصات آنان ثبت است، از طریق همین سامانه می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 

پوشش ۶۶.۵ درصدی واکسیناسیون نوبت اول کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی همچنین گفت: پوشش واکسیناسیون نوبت اول کرونا در خراسان جنوبی به ۶۶.۵ و نوبت دوم به ۳۲.۸ درصد رسیده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: طی هفته گذشته تعداد بستری‌های تنفسی در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی ۱۵۲ نفر و بستری‌های مثبت کرونایی نیز ۷۰ نفر بوده است که این آمار نسبت به دهه اول شهریور در مورد بستری‌های تنفسی ۶۶ درصد و نسبت به بستری‌های مثبت ۷۶ درصد کاهش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در هفته گذشته تعداد بستری‌های بدحال در خراسان‌جنوبی پنج نفر بوده است، بیان‌کرد: تعداد بستری‌های در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در این بازه زمانی ۱۴ نفر بوده است.

شریف زاده با بیان اینکه مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان‌جنوبی هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است، ادامه‌داد: تاکنون در خراسان‌جنوبی ۳۸۳ هزار و ۴۴۹ نفر واکسن نوبت اول و ۱۸۹ هزار و ۲۰۹ نفر نیز واکسن نوبت دوم را تزریق کرده‌اند.

با اشاره به نگرانی برخی از والدین در زمینه واکسیناسیون فرزندانشان گفت: نه تنها در مورد واکسن کرونا بلکه در مورد بسیاری از واکسن‌ها مثل هپاتیت همان واکسنی که به بزرگسالان می‌زنیم با دوز متفاوت به کودکان و نوجوانان نیز تزریق می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

شریف‌زاده اظهار کرد: اگر قبل گفته می‌شد که تنها افراد بالای ۱۸ سال واکسن بزنند به واسطه اولویت بندی‌های سنی بود و گرنه بعد از آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلف این نکته محرز است که بین بزرگسال و نوجوان تفاوتی در دریافت واکسن و مسائل مرتبط با آن وجود ندارد.

وی بیان‌کرد: واکسن سینوفارمی که به کودکان و نوجوانان بالای ۱۲ سال تزریق می‌کنیم همان واکسنی است که به بزرگسالان تزریق می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی انتقاد کرد؛
تذکرات به موقع انجام نمی شود/ تلاش دشمن برای سوق دادن مردم به «مسائل روزمره»/۳

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه اگر مردم به فرهنگ و معرفت کافی برسند هیچ گاه دنبال خلاف نمی روند، گفت: متاسفانه اکنون همه چیز رها شده است و تذکرات به موقع انجام نمی شود و برخی افراد نمی فهمند که قانون یک اصل محترم است.

 آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در نشست شورای راهبردی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر اوجب واجبات است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه به دست آوردن هر شی ارزشمندی نیازمند زحمت و هزینه بسیاری است، گفت: اگر بنا باشد که انسان، انسان باشد و سیر و حرکت به سوی کمال مطلق داشته باشد باید اصول و قواعد و مقصدی از ناحیه عقل و وحی و فطرت برای او تایید شود.

وی با اشاره به اینکه برای انقلاب اسلامی هزینه های بسیاری داده شده است، ادامه داد: اما انقلاب اسلامی از همه این هزینه ها بسیار ارزشمند تر است چرا که هدفش بازسازی راه بشر است.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در صحنه طی ۴۰ سال گذشته حفظ نشده است، افزود: شرط اول این اوجب واجبات داشتن معرفت است و باید با عقل، فطرت، منطق، وحی و معجزات و کرامات تطبیق داشته باشد و در غیر این صورت مبهم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: هر صحنه ی خطرناکی که در نظام پیش آمده است معجزه وار با کمک دست خداوند متعال رفع شده است و ما را تنها نگذاشته اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دشمنان اندیشه ما را از مقام معرفت دین به مسائل روزمره کشیده اند، ادامه داد: این موضوع بسیار خطرناک است و خداوند متعال به لطف خود ما را مواخذه نکرده است.

آیت الله عبادی عنوان داشت: نیروی انسانی که می خواهد در نظام مقدس جمهوری اسلامی در هر سازمان و قوه ای فعالیت کند باید از این معرفت تکمیل باشد در غیر این صورت به دنبال چه می خواهد برود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افکار ما در خصوص پُست و پول و مقام هیچ ربطی به انقلاب و اسلام و عقل و وجدان ندارد، افزود: هر کسی بر اساس حزب و سلیقه و دوست بازی عمل می کند و این بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه اولین شرط معروف این است که امانت ها به اهلش سپرده شود، ادامه داد: اگر در اجرای شرط اول به دنبال میل و سلیقه شخصی و حزبی و قومی باشیم قطعا در این آزمایش رفوزه خواهیم شد.

آیت الله عبادی در ادامه بیان کرد: بخشی از اجرای اوجب واجبات مربوط به معرفت است و راه و مقصد و ارزش های انسانی باید برای انسان ها روشن شود و اگر چنین کاری صورت بگیرد نوبت به دسته ی دیگر می رسد که درست عمل و در اجرای عدل کار کند و در این صورت بازدارندگی آسان می شود.

*قانون جمهوری اسلامی پیشرفته ترین قانون جهان

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اگر مردم به فرهنگ و معرفت کافی برسند هیچ گاه دنبال خلاف نمی روند، افزود: متاسفانه اکنون همه چیز رها شده است و تذکرات به موقع انجام نمی شود و برخی افراد نمی فهمند که قانون یک اصل محترم است.

وی ادامه داد: شهدای عزیز برای حفظ قانون ایستادگی و جان خود را فدا کردند و متاسفانه روی اسلام شناسی، انسان شناسی، معادشناسی و  اخلاق شناسی و غیره کار نشده است و به دنبال کارهای شخصی خود هستیم.

آیت الله عبادی با اشاره به اصطلاح «موسی به دین خود و عیسی به دین خود» گفت: در افکار عمومی متاسفانه این موضوع وجود دارد که شما به کار دیگران چه کار دارید در حالی که همه ما نسبت به یکدیگر مسئول هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه قانون جمهوری اسلامی پیشرفته ترین قانون جهان است، افزود: متاسفانه نتایج آن را در جامعه مشاهده نمی کنیم به این دلیل که برخی از مسئولان به قانون انقلاب اسلامی عمل نمی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی در چشم شرق و غرب فرو رفت اما هدف آن یعنی برپایی دولت اسلامی برای پیاده کردن این قانون اجرا نشد و وقتی مردم اصلاح می شوند که دولت درست عمل کند.

آیت الله عبادی با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی گفت: اکنون شرایط خوبی به وجود آمده است و همه باید همکاری و تبیین کنند تا دیگر اتفاقات گذشته رخ ندهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان عنوان داشت: طبق یک کارشناسی صحیح به امر به معروف و نهی از منکر بپردازید.

حضورتیم هندبال جوانان زغالسنگ طبس در مسابقات کشوری /۷

تیم جوانان زغالسنگ طبس در مسابقات هندبال جوانان باشگاه‌های کشور حضور یافت.

این دوره از مسابقات با حضور ۱۸ تیم در ۴ گروه به میزبانی استان کهگیلویه وحضور تیم هندبال جوانان زغالسنگ طبس در مسابقات جوانان باشگاه‌های کشور بویراحمد در شهرستان یاسوج برگزار می شود.

تیم زغال سنگ طبس در گروه D با تیم‌های ذوب آهن اصفهان. فرازبام خائیز دهدشت ب، تبریز هم گروه شد و پس از دو پیروزی و یک شکست به عنوان دوم گروه به جمع هشت تیم برتر راه یافت.

زغال سنگ طبس با نوجوانان خود از یک سرمربی روسی بهره می‌برد که پارسال ، قهرمان مسابقات شده است.

زغال سنگ طبس با نوجوانان خود جهت آمادگی بیشتر در مسابقات نوجوانان که از تاریخ ۱۵ مهر در مشهد برگزار می شود،  در  مسابقات حضور یافته است.

این برای اولین بار است که در خراسان جنوبی تیمی در مسابقات جوانان هندبال دسته جات آزاد کشور به این مرحله می‌رسد.

 

کشف یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در نهبندان/۴

ماموران انتظامی نهبندان در بازرسی از یک کامیون انواع کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ رحیمی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از کامیون انواع لوازم برقی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

دستگیری انتشار دهنده عکسهای جشن تولد در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی از شناسایی متهم سایبری که اقدام به انتشار فیلم‌های خصوصی جشن تولد شاکیه در اینستاگرام کرده بود خبر داد.

سرهنگ محمدپور گفت: خانم جوانی با در دست داشتن مرجوعه قضائی بهجشن تولد عاملی برای انتشار فیلم‌های شخصی در خراسان جنوبی پلیس فتا مراجعه و بیان داشت فردی ناشناس در بستر اینستاگرام اقدام به پخش فیلم‌های خصوصی جشن تولد وی کرده است.

وی افزود: بانوی شاکی در ادامه اظهاراتش عنوان کرد مدتی پیش در منزلم جشن تولدی برگزار شد و با توجه به پوشش نامناسبم در جشن تولد، یکی از دوستانم اقدام به پخش زنده در پیج اینستاگرام خود کرده بود که فردی ناشناس با گرفتن فیلم از پخش زنده و با برش زدن فیلم‌ها اقدام به پخش آن‌ها در فضای مجازی کرده است.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی انجام شده توسط تیم کارشناسان این پلیس متهم را شناسایی و به این پلیس فتا احضار کردند.

سرهنگ محمدپور افزود: متهم پس از حضور در پلیس فتا در ابتدا منکر ارتکاب جرم انتسابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس و در مواجه شدن با مدارک، مستندات و ادله دیجیتال جمع‌آوری شده به جرم خود اعتراف کرد و انگیزه خود از این اقدام را انتقام‌جویی و اختلافات قبلی عنوان کرد که در نهایت پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی ارسال شد.

به گفته وی فضای مجازی مکان مناسبی برای حل کردن اختلافات خانوادگی و همچنین انتقام جویی نیست؛ برابر قانون هرگونه توهین، اهانت و یا پخش تصاویر شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد.

وی گفت:؛ شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی/۷

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

افزایش افسار گسیخته قیمت اجاره بها در بیرجند آه مستاجران را بلند کرده و می گویند قانون تمدید خودکار قرار دادها و تعیین سقف افزایش قیمت در خراسان جنوبی اجرا نمی شود.

به گزارش مهر تأمین مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها بوده که این روزها رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفته است.

اگرچه بازار اجاره مسکن و خرید و فروش زمین و املاک از دو سال حبابی شده اما همزمان با شیوع ویروس کرونا رنگ دیگری به خود گرفت.

این روزها نه تنها یافتن مکانی برای اجاره به شدت دشوار شده بلکه بازار سودجویان و دلالان هم گرم شده است. افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره بها و املاک در سال جاری نه تنها مستأجران را نگران کرده بلکه دغدغه‌ای بزرگ برای جوانان و تازه ازدواج‌ها شده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، در حالی که طی سال گذشته میزان مجاز اضافه اجاره بهای سالیانه از سوی ستاد ملی کرونا در کلان شهرها ۲۰ درصد، تهران ۲۵ درصد و دیگر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد، نرخ رشد سالیانه اجاره در سال جاری قریب به ۴۰ درصد بوده است.

شهروندان معتقدند که برخی صاحب خانه‌ها نرخ اجاره را تا بیش از ۵۰ درصد بالا برده‌اند. از سویی دیگر دلالان هم برای بالا بردن قیمت‌های اجاره به سایت‌های اینترنتی اعم از دیوار رفته و با درج قیمت‌های نجومی تلاش دارند حباب کاذبی را در بازار ایجاد کنند.

از سویی دیگر شرط داشتن حداکثر یک فرزند برای مستأجران از سوی مالکان درد سر جدیدی بوده که بر مشکلات پیش رو اضافه کرده و نیازمند توجه است.

عدم توجه به قانون ستاد ملی کرونا

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: متأسفانه در سال جاری قیمت اجاره بها به شدت افزایش یافته و هیچ نظارتی هم انجام نمی‌شود.

رضا گرگین با بیان اینکه مالکان به هیچ عنوان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه‌ای نمی‌کنند، افزود: مستأجران با این دیدگاه که ممکن است تذکر به مالکان در خصوص اجرای مصوبه دولت تنش ایجاد کند، با قیمت پیشنهادی صاحب خانه کنار می‌آیند.

وی اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون تومان بابت اجاره بهای منزلی در خیابان نرجس پرداخت می‌کردم که امسال به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

گرگین خواستار چاره اندیشی از سوی دولت شد و افزود: با شرایط پیش رو مستأجران به ویژه زوج‌های تازه ازدواج با مشکل مهمی رو به رو خواهند شد.

درد سر جدید مستأجران

یکی دیگر از شهروندان که دارای سه فرزند است، در گفت و گو با مهر بیان کرد: بیش از سه ماه برای پیدا کردن منزل اجاره‌ای از یک مشاور املاک به دیگری مراجعه داشتم.

حسین جاوید پور با بیان اینکه متأسفانه صاحب خانه به مستأجران فرزند دار خانه نمی‌دهند، گفت: یکی از شرایط اصلی مالکان، نداشتن فرزند یا حداکثر یک فرزند است.

وی با گلایه از شرایط پیش روی مسکن بیان کرد: حتماً باید عده زیادی از مردم بی خانمان بمانند و یا چادرنشین شوند تا دولت به فکر راه و چاره بیفتد؟

جاوید پور با اشاره به سایت اینترنتی دیوار بیان کرد: متأسفانه عدم نظارت بر این سایت و قیمت‌های فضایی و کذایی مالکان، باعث شده تا بسیاری از صاحب خانه‌ها حریص شوند.

وی به قانون تمدید خودکار قرار دادهای اجاره و تعیین سقف افزایش اجاره بها که از سوی مسئولان در رسانه‌ها اعلام می‌شود اشاره کرد و بیان داشت: این قانون در استان اصلاً اجرا نمی‌شود.

وی افزود: وقتی درخواست اجرای قانون را می‌کنیم مشاوران املاک می‌گویند صاحب خانه‌ها آن را قبول ندارند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر صاحب خانه هم می‌گوید با توجه به تورم امکان ندارد که قانون را اجرا کند! و همواره می‌گویند کدام مسئولان منازل خود را با این نرخ‌هایی که قانون می‌کنند اجاره می‌دهد که ما آن را اجرا کنیم.

به گفته وی اگر قانون یا بخشنامه‌ای ضمانت اجرایی ندارد پس چرا آن را ابلاغ می‌کنند؟

جهش قیمت در اجاره مسکن

یک زوج جوان بیرجندی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در شرایط پیش رو یافتن سرپناهی برای زندگی بسیار مشکل است.

مسلم احمدی ادامه داد: یک باب منزل ۷۰ متری در یکی از نقاط کور حاجی آباد را ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره نرخ گذاری می‌کنند که دور از انصاف است.

وی بیان کرد: بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی به ویژه بالا بودن میزان اجاره بها از زندگی مشترک سر باز می‌زنند.

احمدی با بیان اینکه میزان اجاره بها در برخی مناطق نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مسکن و اجاره بها در محدوده جنوب شهر که از امکانات شهری و رفاهی بیشتری برخوردار است، به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر مالکان خواستار رهن با مبلغ بالا هستند، افزود: این در حالی است که میزان رهن و بدون اجاره بها، کمتر از ۱۰۰ میلیون نبوده که این در توان هیچ زوج و خانواده‌ای نیست.

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

دردسرهای گرفتن تسهیلات ودیعه مسکن

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با مهر بیان کرد: سال گذشته یک واحد ۸۰ متری در مجتمع هزار و ۵۰۰ واحدی بهزیستی با ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها و مبلغی رهن اجاره کرده‌ام.

بیدختی با بیان اینکه در سال جاری ۷۵۰ هزار تومان برای تمدید نرخ گذاری کرده‌اند، گفت: متأسفانه قانون ستاد کرونا برای ۲۵ درصد افزایش نرخ اجاره‌ها رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی دولت برای ودیعه مسکن بیان کرد: این تسهیلات پاسخگوی رشد قیمت اجاره بها نیست و می‌طلبد که افزایش یابد.

وی با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات مسکن نیاز به اجاره نامه الکترونیکی است، تصریح کرد: برخی مشاوران املاک حاضر به انجام این کار نیستند و می‌گویند اگر انجام دهیم هم برای ما و هم صاحبخانه مالیات می‌آید.

جالب است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند افزایش ۳۰ یا ۴۰ درصدی قیمت اجاره را داشته‌ایم اما آنچه ما در میدان می‌بینیم افزایش بیش از ۱۰۰ درصد استبیدختی ادامه داد: در حال حاضر هیچ صاحب خانه‌ای به پرداخت تنها ۲۵ میلیون تومان ودیعه بسنده نمی‌کند و باید حداقل ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان هم اجاره بها بپردازیم.

وی با بیان اینکه همچنین برخی مشاوران املاک به جای اجرای قانون حتی صاحباخانه ها را تحریک به افزایش قیمت‌های می‌کنند، عنوان کرد: برای اینکه سهم تنظیم اجارنامه جدید برای آنها بیشتر از تمدید آن است از صاحبخانه می‌خواهند که مستأجر را به بهانه‌های مختلف بیرون و فرد جدیدی که حاضر است میزان اجاره بالاتری پرداخت کند را بیاورند.

وی عنوان کرد: جالب است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند افزایش ۳۰ یا ۴۰ درصدی قیمت اجاره را داشته‌ایم اما آنچه ما در میدان می‌بینیم افزایش بیش از ۱۰۰ درصد است.

اراضی خالی آزادسازی شود

رئیس یک مشاور املاک در بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در سال جاری قیمت اجاره بها و رهن رشد چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه روند ساخت و ساز متوقف شده است، گفت: افزایش مصالح ساختمانی و کمبود زمین از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

وی با اشاره به رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ اجاره بها بیان کرد: اگرچه ستاد ملی کرونا سقف ۲۵ درصد رشد اجاره بها را مجاز کرده اما مالکان به این میزان بسنده نداشته و دستمان را بسته‌اند.

وی با گلایه از نرخ گذاری مسکن و اجاره بها در سایت‌های اینترنتی بیان کرد: عده‌ای از افراد بدون کارشناسی املاک، مسکن را با نرخ‌هایی بالا برای اجاره یا فروش در نرم افزارهای اینتزنتی می‌گذارند.

وی افزود: این امر بازار مسکن را بیش از پیش متلاطم می‌کند که نیازمند توجه و بررسی از سوی متولیان است.

مستاجران بیرجندی مستاصل شدند/ قراردادها بیشتر از سقف قانونی

مستاجران گران زندگی می‌کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری شاهد رکود در بازار مسکن هستیم، گفت: برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، املاک خود را افزایش داده‌اند.

هرچند دولت اعلام کرده است که صاحبخانه ها نباید بیش از ۲۵ درصد قیمت اجاره بها را افزایش دهند اما متأسفانه حتی در املاکی که صاحبان آن خود دستگاه‌های دولتی هستند این مهم و قانون مراعات نمی‌شود پس چگونه از مردم انتظار دارند که این قاعده را مراعات کنندعلیرضا اربابی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن بیان کرد: همچنین در سال جاری میزان اجاره بها ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

بنا به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند، اجاره بهای املاک تجاری در بیرجند هم گاهاً تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم کم جمعیت در بیرجند، مستأجران در این شهر گران زندگی می‌کنند.

بازار مسکن همچنان در رکود است

اربابی در گفتگو با خبرنگار مهر هم اظهار کرد: قیمت اجاره‌بها و زمین و خانه نسبت به دو سه ماه قبل تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه همچنان بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: مردم دچار نوعی سردرگمی شده‌اند و حتی مشخص نیست که وضعیت اجاره بها در شش ماه دوم سال به چه صورت باشد و آیا برنامه‌های دولت چون ساخت یک میلیون مسکن خواهد توانست اندکی از مشکلات آنها در حوزه مسکن را کاهش دهد.

اربابی ادامه داد: هرچند دولت اعلام کرده است که صاحبخانه ها نباید بیش از ۲۵ درصد قیمت اجاره بها را افزایش دهند اما متأسفانه حتی در املاکی که صاحبان آن خود دستگاه‌های دولتی هستند این مهم و قانون مراعات نمی‌شود پس چگونه از مردم انتظار دارند که این قاعده را مراعات کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزود: در زمینه تسهیلات داده شده به مستأجران نیز تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در استان کد دریافت کردند.

در شرایطی که کرونا بیش از گذشته جولان می‌دهد و دست مردم به ویژه کارگران و قشر ضعیف را بسته است، شایسته نیست که عرصه را برای زندگی تنگ کرد. شاید حمایت دولت از مستأجران با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت کارساز باشد اما باید چاره‌ای اساسی جست و جو کرد تا هرساله شاهد رشد دوباره قیمت مسکن و اجاره بها نباشیم.

 

 

معرفی برترین های مسابقات اسنوکر خراسان جنوبی/۷

برترین های مسابقات اسنوکر خراسان جنوبی معرفی شدند.

مسابقات استانی اسنوکر در بیرجند با حضور ۴۸ نفر در قالب ۱۶ تیم برگزار شد که در پایان تیم های سردار دلها، تنظیم موتور سخندان و طبس یک به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

تیم های برتر به مسابقات اسنوکر شرق کشور که ماه آینده در سیستان و بلوچستان برگزار می شود اعزام خواهند شد.

 

 

دارتر خراسان جنوبی مقام دوم مسابقات قهرمانی بانوان کارگر کشور را کسب کرد/۷

هیوا محمدی دارتر خراسان جنوبی موفق به کسب مقام دوم مسابقات دارت قهرمانی بانوان کارگر کشور شد.

این دوره از مسابقات به صورت آنلاین هشتم و نهم مهر برگزار شد و هیوا محمدی مقام دوم مسابقات دارت قهرمانی بانوان کارگر کشور از آن دارتر خراسان جنوبیتوانست با شکست حریفان خود به فینال مسابقات راه یابد، اما در دیدار نهایی، نتیجه را به مهتاب صادقی از کهکیلویه و بویراحمد واگذار و حائز رتبه دوم این مسابقات شد.

سیده‌ملیحه قریشی‌زادگان دیگر بازیکن استان نیز مقام پنجم مشترک این مسابقات را کسب کرد.

 

 

پرداخت ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به فعالان گردشگری/۳-۲

۸۵ میلیارد ریال تسهیلات ناشی از شیوع بیماری کرونا به فعالان صنعت گردشگری در خراسان جنوبی پرداخت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: شیوع بیماری کرونا خسارت‌های فراوانی را به بخش گردشگری وارد کرده که سعی شده با پرداخت تسهیلات از واحد‌های گردشگری حمایت شود.

رمضانی افزود: جاذبه‌های گردشگری استان هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی بوده که متاسفانه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، استان میزبان ۱۰۴ هزار و ۷۴۴ نفر گردشگر داخلی و ۲۰ گردشگر خارجی بوده است.

در حال حاضر ۹ هتل ۷۶ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۶ مهمان‌پذیر، ۵۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، ۱۸ سفره‌خانه سنتی و ۳۵ دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان فعال است.

 

 

 

 

 

ثبت نام ۱۳ گروه نمایشی در پانزدهمین جشنواره تئاتر/۲-۳

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از ثبت نام ۱۳ گروه نمایشی در پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید علی زمزم گفت: با پایان یافتن مهلت ثبت نام در ۸ مهر جاری، ۱۳ گروه نمایشی از شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، سرایان، فردوس برای شرکت در جشنواره تئاتر استان اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته وی این گروه‌های نمایشی تا پایان وقت اداری سه شنبه ۱۱ آبان  مهلت دارند فیلم آثار خود را برای بازبینی به دبیرخانه ارسال کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که پس از ارسال فیلم ها، بازبینی آثار انجام خواهد گرفت، افزود: اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی نیز ۲۶ الی ۲۸ آبان جاری برگزار می‌شود.

زمزم افزود: با توجه به شرایط کرونایی، نحوه برگزاری جشنواره (به صورت حضوری یا مجازی) متعاقبا اعلام خواهد شد، با این حال امیدواریم به صورت حضوری برگزار شود.

به گفته وی موضوع نمایش‌های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن است، همچنین برگزیدگان به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش‌بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

پیش‌بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی

 اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تا اوایل هفته آینده در این استان افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک را پیش‌بینی کرد.

 مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی به‌تدریج تا یکشنبه هفته آتی با تقویت اختلاف فشار در سطح زمین، افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت در نوار شرقی به صورت وزش باد شدید و کاهش دید افقی خواهد بود.

همچنین با نفوذ زبانه‌های سامانه پرفشار جوی به‌تدریج در این مدت هوا خنک‌تر خواهد شد.

خراسان جنوبی در تابستان امسال نیز تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه بود.

 

 

 

وقتی خارجی‌ها از داروهای گیاهی بیش از ایرانی‌ها بهره می‌برند

 

برداشت گیاهان دارویی در جنگل‌ها و مراتع خراسان جنوبی ممنوع است/۷

وقتی خارجی‌ها از داروهای گیاهی بیش از ایرانی‌ها بهره می‌برند

 

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع، گیاهان دارویی و صنعتی از جمله انواع گیاهان دارویی مانند آنغوزه شیرین و آویشن در استان ممنوع است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علیرضا نصرآبادی افزود: برداشت محصول از مراتع و جنگل‌های استان به علت خشکسالی بی‌سابقه امسال که منجر به کاهش بارندگی تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته شده است، ممنوع بوده و با هرگونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به بررسی‌ فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط سال جاری تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط خشکسالی گیاه به سختی قادر به حفظ حیات خود بوده و در چنین شرایطی هرگونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۷۰ تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار از جمله، آنغوزه،‌ آویشن و سایر در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه اشتغال حاصل از این گونه فعالیت‌ها در استان حدود هزار خانوار است عنوان کرد: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد.

وی ادامه داد: اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به ۲۲ رویشگاه که عمدتا در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان است می‌توان گفت بیشترین سطح با ۱۰۰ هزار هکتار را در این استان داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد اما برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

وی گفت: این محصول به صورت خام به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت‌کش تبدیل می‌شود.

نصرآبادی افزود: این گیاه بعد از پنج سال قابل بهره‌برداری است اما برخی سودجویان گیاه را در سال‌های سوم و چهارم رشد نیز قطع و بهره‌برداری می‌کنند.

وی بیان کرد: آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاه و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول برداشت نکردن آن است.

 

«سالمندم» احترامم کنید!

پیر شدن دعای خیری است که بدرقه راه کودکان می شود؛ اما سالمندی دوران رخوت و سستی حاصل از سالها کار و تلاش است؛ البته کوله بار تجربه گران سنگ آن بهترین ره توشه‌ای است که سالمندان می‌توانند برای نسل جوان داشته باشند.

«سالمندم» احترامم کنید!

محمد تاجیک:

پیر شدن دعای خیری  است که بدرقه راه کودکان می‌شود، اما رسیدن و در این دوران گذران عمر کردن خود حکایتی مطوّل است!۹ مهرماه روز جهانی سالمند و آغاز هفته ملی سالمندی است.

 ۳۰ سال کار مداوم را در کارخانه تولیدی را پشت سر گذاشته و مردی که روز و شبش تلاش و کوشش برای تامین معاش خانواده بود، حالا تکلیف مشخصی ندارد و رفتن به پارک و قدم زدن در آن یا نشستن پای تلویزیون و خواندن کتاب و روزنامه، کار روزانه‌اش شده است؛اما وقتی حوصله به خرج داده و پای حرف‌های پرمغزش می‌نشینی، دنیا پند و اندرز در آن نهفته است.

گاهی سرو کله زدن با نوه‌ها در روزهای جمعه  نیز جزو برنامه‌های کم و بیش روزانه اوست اما بدترین حالت این است که احساس کنی بی ارزش شده‌ای!

نیازهای سالمندان 

امروزه دوران پس از ۶۰  سالگی را که اصطلاحا دوران بازنشستگی نامیده می‌شود، دورانی نیست که فقط به انتظار مرگ سپری شود، بلکه همانگونه که جامعه شناسان گفته‌اند این مرحله از عمر، دوران سوم زندگی است. در جامعه ما افراد به طور متوسط تا ۸۰  سالگی امید به زندگی دارند.این دوران نیازهایی را طلب می‌کند که شامل؛

-احتیاجات عاطفی 

احتیاجات عاطفی همواره وجود داشته و به همان ترتیبی که سن افراد بالاتر می‌رود ، نیازها نیز افزایش می‌یابد. در گذشته توجه فرزندان به پدر و مادرها  و اصولا افراد جوان تر نسبت به مسن ترها،  بیشتر بود و اخلاق و رسوم حکم می‌کرد که به سالمندان بیشترین احترام گذاشته شود.

اما امروزه  که غالب سالمندان  به  تنهایی در خانه خود به سر می‌برند، هر قدر هم که  وضع زندگی  آنها خوب باشد، از توجه عاطفی دیگران و اقدامات جامعه بی نیاز نیستند .

 احتیاجات معیشتی 

احتیاجات معیشتی شامل خوراک، پوشاک ، مسکن و بهداشت می‌شود. غذای سالمند باید سبک، قابل هضم و شامل  بهداشت، بسیاری از سالمندان به تنهایی نمی‌توانند احتیاجات خود را رفع کنند و نیاز به  کمک در استحمام و دستشویی دارند و حتی بعضی  توانایی حرکت از بستر را نیز ندارند و باید به بهداشت این افراد  به طور ویژه توجه می شوند.

خواب سالمندان باید برنامه منظمی داشته باشد، زیرا بسیاری از افراد در سنین سالمندی دچار اختلال در خواب شده و از کم خوابی رنج می‌برند.

 احتیاج به تفریح 

سالمندان با توجه به شرایط سنی و عدم اشتغال جدی، احتیاج به وقت گذرانی پر بار و سالم به اقتضای شرایط جسمی خود را دارند.

بهترین تفریحات پیشنهادی برای سالمندان با توجه به سواد و روحیات خاص هر فرد شامل مطالعه کتاب و روزنامه، گشت و گذار در فضای سبز، معاشرت و گفت‌وگو با دوستان، تماشای فیلم، نشستن روی نیمکت و تماشای خیابان و عبور و مرور مردم  و بخصوص تماشای کودکان هنگام بازی و شنیدن موسیقی است؛ ضمن اینکه  ترتیب دادن برنامه‌های فوق العاده مثل مراسم عبادی، جشن و کنسرت، بازی‌های سبک تأثیر بسیار خوبی در روحیه سالمند دارد و احساس یکنواختی روزها را از بین می‌برد .

 احتیاج به شرکت در زندگی اجتماعی 

افسردگی بیشتر در میان سالمندانی وجود دارد که تنها زندگی می‌کنند و علاوه بر آن دچار ناراحتی‌های جسمانی نیز هستند. بعضی از آنها بیش از یک  بار در ماه تماس دیگری با فرزندان خود ندارند؛ از این رو ضروری  است که محیط  مناسب و بهتری برای  زندگی آنها مهیا شود تا افسردگی‌های ناشی از تنهایی کاهش یابد.

سالمندانی که علیرغم سن بالا در فعالیت های اجتماعی حضور دارند و از روابط اجتماعی نسبتا خوبی برخوردارند، به بیماری های مختلف به ویژه بیماری های روانی کمتر دچار می‌شوند .

احتیاج به امنیت 

سالمند احتیاج به امنیت روحی و جسمی دارد و باید در طراحی فضاهای مرتبط با سالمند این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

سالمند باید  مطمئن شود که در موقع ضرورت به کمکش خواهند شتافت و یا در موقع بیماری سریع معالجه خواهد شد و در فضایی که پا می‌گذارد آرامش دارد  و مورد آزار قرار نخواهد گرفت .

 افزایش فعالیت‌های جسمی  بخصوص  پیاده روی، علاوه بر کند کردن روند بیماری‌ها ، در روحیه سالمندان نیز بسیار مؤثر خواهد بود و مصرف مواد غذایی شامل کلسیم و ویتامین ها نیز باعث افزایش سلامتی سالمندان می‌شود.

 برخی احساسات مشترک سالمندان 

– احساس غم و اندوه به خاطر عدم توجه فرزندان و اطرافیان که عمری برای رفاه آنان تلاش کرده اند.

– احساس تنهایی به علت طرد شدن .

– احساس یأس و ناامیدی.

– احساس اضطراب و نگرانی.

– احساس هرز رفتن و بیهوده بودن .

– احساس سر بار بودن.

جدی ترین خطری که فرد سالمند را تهدید می کند در انزوا قرار گرفتن او از سوی اطرافیان است. در این حالت شخص امکان ارتباط صمیمی و نزدیک با دیگران را از دست می‌دهد.

تنهایی موجب می‌شود فرد سالمند به تدریج دچار مشکلات روانی شود، لذا درک احساسات و انتظارات سالمندان از اطرافیان و تصحیح ارتباط افراد خانواده با آنها در فرایند بهداشت روانی آنها بسیار مهم است

برنامه ریزی صحیح  و استفاده از وجود سالمندان و تجربیات آنها، هم تنهایی آنان را برطرف می‌کند و احساس هرز و پوچ بودن را در آنها از بین می‌برد و هم منبعی مفید و ارزشمند از معلومات و تجربیات را در اختیار جوانان نسل بعد قرار می‌دهد.

 سالمندی اگر چه دوران رخوت و سستی حاصل از سالها کار و تلاش است اما کلوله بار تجربه گران سنگ آن بهترین ره توشه‌ای است که سالمندان می‌توانند برای نسل جوان داشته باشند.

در کنار این موضوع دوران سالمندی دارای اقتضائات خاص خود است؛ نیازهای جسمی و روحی که خاص این دوران است و نقصان و بی توجهی به آنها می تواند سلامت جسمی و روانی سالمندان را به مخاطره بیندازد.

اما عزیزان سالمند باید بدانند سالمند شدن یک موفقیت است که باید به آن افتخار کنید؛‌ زیرا شما با یاری خداوند متعال در طول عمر، بر خطرات، سختی‌ها و بیماری‌های بسیاری فائق آمده‌اید تا به این دوره برسید.

زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا درآمد!

برنامه ریزی صحیح  و استفاده از وجود سالمندان و تجربیات آنها، هم تنهایی آنان را برطرف می‌کند و احساس هرز و پوچ بودن را در آنها از بین می‌برد

چند سالی است که در ایران زنگ خطر برای بحران سالمندی به صدا درآمده است. به طور مکرر از کارشناسان جمعیتی می‌شنویم که روند کنونی کاهش رشد جمعیت، نهایتا تا سی سال آینده ایران را به کشوری سالمند تبدیل خواهد کرد.

شاید در نگاه عامه مردم این سالمندی و روند کاهشی جمعیت زیاد محسوس نباشد؛ اما آمارها نشان می‌دهد که ادامه وحفظ روند کنونی، سالمندی و عواقب آن را هر روز به جامعه ایرانی نزدیکتر خواهد کرد.

چرا سالمندی به ایران رسید؟

سالمندی جمعیت کشور و تغییرات نگران کننده ساختار هرم سنی یکی از پیامدهای سقوط نرخ باروری در کشور بوده است. این روند بر اساس الگوهای آینده‌نگاری جمعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

مطالعات جمعیتی اثبات می‌کند که طی سالیان آینده روند سالمندی جمعیت ایران با سرعت و شدت بیشتری تداوم خواهد داشت و در آینده نه چندان دور ایران با پدیده سالمندی قطعی جمعیت روبه رو خواهد شد.

سالمند به چه سنی اطلاق می‌شود؟

در آینده نه چندان دور ایران با پدیده سالمندی قطعی جمعیت روبه رو خواهد شد

سازمان بهداشت جهانی رده‌بنی سنی را اینگونه طبقه‌بندی می‌کند: ۴۵تا ۵۰سال میانسال، ۶۰تا۷۹ سال سالمند جوان، ۷۵تا ۹۰سال سالمند و ۹۰به بالا خیلی سالمند.

به عبارت دیگر در حالی که در سال ۲۰۲۰ سالمندان بالای ۶۰سال تنها ۱۰درصد جمعیت ایران را تشکیل داده‌اند ولی در نتیجه سرعت پدیده سالمندی جمعیت، در سال ۲۰۵۰ حدود ۳۳درصد جمعیت کل کشور سالمند خواهند بود.

کاریکاتور/ ورود ناشیانه در بازی بزرگان!!!
کاریکاتور/ آسیب‌های مختلف دانش‌آموزان را در فضای مجازی تهدید می‌کند
کاریکاتور/ دستمزد کارگران فقط 35 درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد!
کاریکاتور/ دانش آموزان درفضای مدرسه شاد دوباره ناشاد خواهند ماند؟
پنج راهکار خانوادگی برای کاهش وقت‌گذرانی در فضای مجازی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*