اخبار خراسان جنوبی /

 

 

جذب تسهیلات و هزینه‌کرد ۵۰ میلیاردی نهاد آبادانی و پیشرفت «درمیان»

 

 

 

 

 

تعاونی در شان محصولات شاخص خراسان جنوبی تشکیل شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: برای رفع مشکلات مربوط به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی و ایجاد ارزش افزوده برای آنها باید به سمت تشکیل تعاونی در شان این محصولات برویم.

“حمید ملانوری” روز چهارشنبه در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خراسان جنوبی افزود: پیشنهاد دادیم برای محصولات استراتژیک استان از جمله عناب، زرشک و زعفران در استان تعاونی تشکیل ‌شود که توانایی و استعداد مدیریت این محصولات را داشته باشد.

وی گفت: سال‌هاست که استان ما از چالش‌های تولید، برداشت و مدیریت بازار محصولات شاخص خود رنج می‌برد و هر سال در فروش بازار یا اینکه محصولات به ارزش واقعی خود برسد، مشکل داریم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هر سال شاهد افزایش سطح زیرکشت زرشک، عناب، زعفران، پسته و سایر محصولات در استان هستیم اما در زمینه ارزش افزوده مشکل داریم لذا بخشی که حاصل کار کشاورز است خوب بوده اما در کنار توسعه، ایجاد ارزش افزوده بخش مهمی از کار است.

وی افزود: بین زحمت یکساله کشاورز از برداشت محصول تا فروش، سود محصول به جیب دلال می‌رود که اگر در این زمینه مدیریت شود و بخش خصوصی مداخله کند، شاهد ایجاد ارزش افزوده خواهیم بود.

ملانوری با بیان اینکه برخی تعاونی‌ها انگیزه را از مردم و اعضا می‌گیرند گفت: تعاونی‌هایی که مشکل مدیریتی دارد و مبنا و سرمایه‌گذاری آن بر سهامداران اصلی نباشد، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی گفت: اگر معتقدیم زعفران کالای استراتژیک، گران‌قیمت یا صادراتی است، عناب که داروخانه گیاهی بوده، کارکردهای فراوانی در حوزه دارویی دارد و مقاله‌ها و پژوهش‌های زیادی در دانشگاه‌های استان در این خصوص منتشر شده، چرا نباید ارزش افزوده ایجاد کند چون ارزش واقعی آن معرفی نشده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی محصولات ارزشمندی مانند زرشک را داریم چرا نباید با نگاه ملی به این محصول نگاه کنیم لذا باید تعاونی فاخر و در شان این محصولات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه اتاق تعاون یا تعاونی نیاز به مدیران فعال، باانگیزه و با فکر دارد افزود: یکی از ثمرات اتاق تعاون به عنوان مهمترین اثر آن، خرد جمعی است.

ملانوری گفت: اگر می‌خواهیم مشکل کالاهای استراتژیک را حل کنیم و کشاورز اثرات آن را در زندگی، رفاه و توسعه استان ببیند یا اینکه معادن استان فعال شوند، نیاز به تشکل تعاونی داریم.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ معدن دارای پروانه در استان تعطیل است افزود: یکی از دلایل تعطیلی این معادن شکل نگرفتن تعاونی برای استحصال، فرآوری و برداشت معادن است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در کارهای مدیریتی اگر دستگاه‌های اجرایی جزیره‌ای عمل کنند به نتیجه نمی‌رسند و در ادارات تعاونی نداریم اما شوراها و کارگروه‌های متعدد برگزار می‌شود تا جزیره‌ای عمل نکنیم و با همفکری دستگاه‌های اجرایی موضوعات را حل و فصل کنیم.

وی گفت: تعاون یکی از بزرگترین زمینه‌های توسعه است که خداوند بزرگترین منشور زندگی را برای ما گذاشته و اگر می‌خواهیم به رشد، رفاه، توسعه و کمال برسیم، بزرگترین راه تعاونی است.

ملانوری عنوان کرد: بهترین نسخه موجز و شفابخش درمان دردهای معیشتی و اقتصادی مردم را سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی می‌دانم چون خیلی هوشمندانه نوشته شده تا بتواند تمامی استعدادهای کشور را تجمیع و مشکلات را حل کند وگرنه با توان دولت نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها در استان یادآور شد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در استان وجود دارد که نیاز به علوفه دارند لذا کشت علوفه هیدروپونیک را مورد توجه قرار داده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از طریق تولید علوفه هیدروپونیک خشکسالی، کشاورزی، صنعت، علوفه دام و منابع آب مدیریت می‌شود.

وی اضافه کرد: در بدو ورود به استان شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” را مطرح کردیم که برای تحقق آن یکی از بهترین کانون‌ها، تشکیل تعاونی‌ها است و می‌توان در قالب جلسات، تفکر و اندیشه و خرد جمعی تدبیر مناسب داشته باشیم و با تلاش مستمر، توسعه را رقم بزنیم.

ملانوری با اشاره به جایگاه تعاون در قرآن کریم گفت: کار مشارکتی، تعاون و همکاری‌های جمعی در قالب مباحث تعاونی یکی از تاکیدات جدی خداوند است که در فرهنگ دینی و اسلامی ما جایگاه ارزشمندی دارد.

وی افزود: یکی از پدیده‌های بدی که در برخی جاها در قالب یکسری بداخلاقی‌ها شاهد هستیم و باعث بی‌انگیزگی در کار و تلاش به ویژه کارهای مشارکتی و جمعی می‌شود، همکاری در امور زشت است که در قرآن نیز بر آن تاکید شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: باید دقت کنیم به جای اینکه انرژی خود را در راستای کاهش سطح توسعه و بی‌انگیزگی و انفعال بشری صرف کنیم، در مسیر تعاون، همکاری و مشارکت بگذاریم تا جامعه را آنطور که علاقمند هستیم با دست خود بسازیم.

وی گفت: موضوع کار تعاونی و تعاون به معنای تشکیلات ثبت آن نیست بلکه کار بسیار ارزشمندی در راستای فعالیت‌هایی است که جامعه بشری باید انجام دهد که در هر کشوری براساس قانون وضع می‌شود.

ملانوری عنوان کرد: در کشور خیلی کارهای بزرگی را تجربه کرده‌ایم که شاید در قالب تعاونی تشکیلات رسمی نداشته‌اند و آنچه باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد جز یک حرکت جمعی و تعاونی نبوده است که اکثریت جمعیت ایران عضو آن بودند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز یک کار تعاونی انجام شد و با تشکیلاتی که شاید به اسم شرکت تعاونی شناخته نشد اما با برنامه، هدف، تعاون، همکاری و مشارکت جمعی اتفاق بزرگی در کشور رقم خورد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اثربخشی کار تعاون اگر در مسیر یک هدف مشخص باشد که بتوانند سبب توسعه شده، سعادت، کیفیت و رفاه زندگی را تامین کند اثرات بسیار خوبی در مسیر زندگی و کار می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: بر پایه فرهنگ دینی، ایرانی و انقلابی ما که قوانین تعاونی‌ها را داریم  امروز در استان حدود هزار تعاونی در حوزه‌های متعدد تولیدی، توزیعی، خدماتی از قبیل روستایی، عشایی، مسکن و مصرف شکل گرفته است.

ملانوری بیان کرد: در هر تعاونی تعدادی از فعالان آن حوزه و مخاطبانش عضویت دارند که اگر هر تعاونی فقط ۱۰۰ عضو فعال داشته باشد باید ۱۰۰ هزار تعاونگر فعال در استان داشته باشیم که جمعیت بزرگی است و می‌تواند تاثیرات جدی بر مباحث توسعه استان داشته باشد.

وی اظهار داشت: توان دولت و فعالان بخش خصوصی را اگر روی کاغذ بیاورید، متوجه می‌شوید اگر به این بخش و تعاونی‌ها توجه بیشتر داشته باشیم شاهد توسعه خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به سمت مردمی کردن اقتصاد و سیستم مدیریتی برای توسعه پیش برویم گفت: کار دولت باید نظارتی و حاکمیتی و اجرای قانون باشد، قانون و دستورالعمل و نظم کشور در مسیر خود طی شود تا بی‌نظمی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای قانون و دستورالعمل‌ها مهم این است که بخش خصوصی را فعال کنیم چراکه هیچکس دلسوزتر از مردم برای داشته‌ها، املاک و اموالشان نیست و نیروی فنی، تخصصی و کارشناسی در مردم به مراتب سطح بالاتری از دولت دارد.

ملانوری گفت: تمکن مالی و امکاناتی مردم به مراتب بیشتر، بهتر و قانونمندتر از دولت است در حالی که منابع مالی دولت می‌تواند تحت تاثیر شرایط کشور تغییر کند اما در بخش خصوصی اینگونه نیست لذا در بخش خصوصی خیلی هدفمندتر می‌توان منابع را جمع‌آوری و مدیریت کرد.

وی افزود: بخش تعاونی به دلیل اینکه می‌تواند جمعی از انسان‌های باانگیزه در یک حوزه کاری را دور خود جمع کند اثرگذاری به مراتب بالاتر دارد حالا اگر این قابلیت بخش خصوصی در کنار توانمندی‌های دولت قرار بگیرد اثربخشی خیلی بالایی خواهد داشت.

 

 

 

تجلیل از تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی

به مناسبت هفته تعاون از یک تعاونی شایسته تقدیر ملی ، ۸ تعاونی برتر و ۷ تعاونی شایسته ، خراسان جنوبی تجلیل شد.

استاندار در این مراسم با اشاره به اینکه دین مبین اسلام هم بر کار جمعی و تعاون تاکید کرده است، گفت: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب تاکید بر مردمی شدن اقتصاد داشته اند و برای تحقق این امر تعاونی‌ها می‌توانند بسیار راهگشا باشند.

ملانوری با اشاره به اینکه تعاونی‌ها یکی از بزرگترین زمینه‌های توسعه هستند ، گفت: اگر توان بخش دولتی به درستی در کنار بخش خصوصی قرار گیرد می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه سالهاست کشاورزان خراسان جنوبی با وجود تولید محصولات استراتژیکی همچون زعفران، زرشک و عناب سود چندانی را کسب نمی‌کنند، افزود: قرار است با راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان گام‌های مهمی برای کسب ارزش افزوده از این محصولات برداشته شود.

اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم با اشاره به فعالیت ۹۷۷ تعاونی در استان گفت: تعاونی‌های استان در تولید گام های بلندی برداشته اند به طوری که پارسال  ۱۳ میلیون دلار صادرات داشته اند.

 

با حضور استاندار خراسان‌جنوبی انجام شد:
تجلیل از تعاونی های برتر و شایسته تقدیر استان

 

با حضور استاندار خراسان‌جنوبی از تعاونی های برتر و شایسته تقدیر استان تجلیل شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این مراسم که همزمان با هفته تعاون برگزار شد، ۸ تعاونی برتر و ۷ تعاونی شایسته تقدیر استان با اهدای لوحی تجلیل شدند.
تعاونی های مسکن ۰۴ بیرجند، بنیاد توسعه کارآفرینی بیرجند ، کارکنان کویر تایر بیرجند ، اتحادیه تعاونی های توسعه روستایی دهیاری بیرجند ، توسعه روستایی سبز اندیشان استخرک نهبندان، کشاورزی معجزه تاجکوه بیرجند، خدمات فنی و مشاوره ای یاس نهبندان و خوراک دام و طیور امید سرایان، ۸ تعاونی فعال استان بودند که به عنوان تعاونی‌های برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.
۷ تعاونی با فعالیت های شاخصی هم که در این مراسم به عنوان تعاونی های شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند، عبارتند از؛ مسکن ایثارگران نیروهای مسلح بیرجند ، اتحادیه بازرگانی تعاونی های مصرف فرهنگیان بیرجند ، مصرف جهاد کشاورزی قاین، مسکن فرهنگیان فردوس، بلدرچین پرطلایی فردوس، فرش میثاق زیرکوه و تعاونی روستایی دامداران و کرک آوران سربیشه.
شایان ذکر است؛ تعاونی مسکن ۰۴ پادگان به عنوان تعاونی شایسته تقدیر ملی نیز معرفی و تجلیل شده است.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان:
خدمات ۳۵ میلیاردی بنیاد علوی در شهرستان درمیان/ خرید یک دستگاه آمولانس
حجت الاسلام پورمهدوی از خرید یک دستگاه آمبولانس برای بیمارستان خاتم الانبیاء شهر اسدیه به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این آمولانس با امکانات و تجهیزات کامل تا ۱۰ روز آینده تحویل بیمارستان اسدیه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «سعید پورمهدوی» امروز (۱۷ شهریور) در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد یک ساله بنیاد علوی در شهرستان درمیان با اشاره به این‌که نشان‌دادن خدمات انقلاب اسلامی ایران به هم‌وطنان در داخل و خارج کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بنیاد علوی بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان است و تمام خدمات بنیاد مستضعفان با نام بنیاد علوی به شهرها و روستای کشور می‌رسد.

وی با بیان اینکه نهاد پیشرفت که برگرفته از طرح الگوی آبادانی و پیشرفت در قلعه‌گنج کرمان است، یک مجموعه جهادی و حلقه میانی است که برای پیشرفت شهرستان درمیان کنار مردم قرار گرفته‌است، افزود: نگاه و مأموریت قرارگاه این است که پیشرفت جامعه باید در همه عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، سلامت، اقتصاد و اشتغال رقم بخورد لذا از نیمه دوم سال ۹۹ اقدامات بنیاد علوی پس‌از شناسایی منطقه که ۶ ماه به طول انجامید به‌صورت میدانی آغاز شده‌است.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان با بیان اینکه طی همین مدت کوتاه حدود ۳۵ میلیارد تومان از سوی بنیاد علوی در شهرستان درمیان به مردم خدمت ارائه شده است، اظهارداشت: حدود ۸ میلیارد تومان از این مبلغ فرهنگی و آموزشی بوده‌ است و در بحث‌های فرهنگی و آموزشی و خدماتی ارائه خدمت شده‌است.

حجت الاسلام پور مهدوی با اشاره به بخشی از خدمات فرهنگی و آموزشی قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان، گفت: فعال‌سازی گروه‌های مختلف تأثیرگذار نظیر کتاب‌خوانی، سرود، برگزاری دوره‌های قرائت و حفظ قرآن، استعدادیابی و تشکیل تیم‌های ورزشی و برنامه‌های مشاوره برگزاری دوره‌های توان‌افزایی و تربیت مربیان آموزشی و تربیتی از جمله این موارد بوده است.

تعمیر ۱۴۰ باب مسکن محرومان و ۱۱۰ سری جهیزیه

وی با بیان اینکه همچنین برای علمای شیعه و سنی دوره های مختلفی در مشهد مقدس در راستای ایجاد اخوت و برادری بیشتر برگزار شده است، گفت: تامین تجهیزات علمی و آموزشی برای مدارس، مساجد، نواختن زنگ علوی، حمایت از گروه‌های جهادی و مردمی در تولید ماسک در درمیان، تعمیر و تکمیل بیش از ۱۴۰ باب از منازل محرومان به همت گروه‌های مردمی جهادی و با کمک بنیاد علوی، برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی، اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد تومان طی یک‌سال به زوج های جوان کم برخوردار شهرستان از دیگر اقدامات فرهنگی است.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان با اشاره به اینکه امسال نیز با همین میزان اعتبار و با کمک خیرین و مردم بیش‌از ۲۰۰ سری جهیزیه تهیه و در اختیار زوج‌های جوان قرار خواهد گرفت، افزود: طی همین مدت یکساله سه مرحله بسته های معیشتی به ارزش چهار میلیارد تومان تهیه در اختیار خانوارهای کم بضاعت شهرستان قرار گرفته است.

حجت الاسلام پور مهدوی با بیان اینکه در عرصه عمران و زیرساخت جهش توسعه زیرساخت‌های ورزشی را در شهرستان درمیان طی همین یک سال داشتیم، گفت: اجرای ۱۴ چمن مصنوعی با مشارکت و همراهی ورزش و جوانان و سرمایه‌گذاری ۶ و نیم میلیارد تومانی بنیاد علوی، توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی و ساخت ۱۸ کلاس درس در قهستان، طبس مسینا و روستای بورنگ با مشارکت نوسازی مدارس به ارزش چهار میلیارد تومان از جمله این پروژه ها است.

وی با بیان اینکه همچنین بیش‌از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مساعدت به حوزه‌های علمیه، مصلی، مکتب القرآن و نگارخانه شهر اسدیه کمک شده است، گفت: علاوه بر اینها بیش از سه میلیارد تومان به شهرداری‌های قهستان، گزیک، طبس مسینا و اسدیه کمک شده است.

خدمات مختلف در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان با بیان اینکه تا پایان امسال نیز ۹ میلیارد تومان اعتبار برای این چهار شهر برای ارائه خدمات شهری در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین بازسازی ۱۰ رشته قنات با همکاری بسیج سازندگی و با اعتباری بالغ‌بر یک‌ونیم میلیارد تومان در شهرستان درمیان در حال اجرا و اتمام است.

حجت الاسلام پورمهدوی با اشاره به اینکه تعداد ۳۵۲ چشمه سرویس بهداشتی با همکاری بسیج سازندگی برای محرومان در روستاها و شهرهای درمیان احداث شده است، گفت: در زمینه تعمیر خانه محرومان دو و نیم میلیارد تومان هزینه شده و یا در دست اجرا است، همچنین سه بند خاکی نیز جزو مصوبات بنیاد در شهرستان درمیان بوده که یک مورد به اتمام رسیده و دو مورد دیگر نیز عملیات اجرایی آن به زودی به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه بین بنیاد علوی کشور و کمیته امداد حضرت امام(ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در کشور، گفت: از این تعداد ۸۱ باب در شهرستان درمیان است که برای هر واحد مسکونی بنیاد علوی ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان با بیان اینکه یک تفاهم نامه استانی با جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به ارزش ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه قنوات و کانال‌های انتقال آب به مزارع، لوله‌گذاری و ساخت استخر ذخیره آب منعقد شده است، ادامه د اد: همچنین تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی برای تامین نهاده های دامی دامداران در شهرستان درمیان به ارزش پنج میلیارد تومان منعقد شده است.

خرید یک دستگاه آمولانس مجهز برای بیمارستان اسدیه

حجت الاسلام پور مهدوی به بخشی از فعالیت های این نهاد انقلابی در عرصه سلامت در شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: مهمترین اقدام در این حوزه تامین دستگاه اکسیژن ساز ۳۰۰ لیتری برای بیمارستان خاتم‌الانبیاء اسدیه بود که با توجه به دوری با مرکز استان خیلی به بیماران تنفسی کمک کرد.

وی افزود: علاوه بر این ۱۲ دستگاه اکسیژن ساز خانگی با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان تامین و به صورت امانت در اختیار بیماران کرونایی شهرستان قرار می گیرد.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان از خرید یک دستگاه آمبولانس برای بیمارستان خاتم الانبیاء شهر اسدیه به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این آمبولانس با امکانات و تجهیزات کامل تا ۱۰ روز آینده تحویل بیمارستان اسدیه خواهد شد.

حجت الاسلام پورمهدوی گفت: همچنین تفاهم نامه ای با سه بیمارستان استان در راستای انجام خدمات مختلف بیماران تحت پوشش کمیته امداد شهرستان درمیان که توان مالی ندارند به صورت رایگان منعقد شده است.

وی گفت: برای حمایت از مادران باردار و شیرده بیش‌از ۵۰۰ نفر در شهرستان درمیان ماهانه هر کدام بسته سلامتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان از معاونت سلامت یارانه بنیاد علوی دریافت می‌کنند که این بسته شامل یک سری خوردنی های مقوی است که مخصوص مادران باردار و شیرده می‌باشد.

مسئول نهاد پیشرفت آبادانی بنیاد علوی در درمیان با اشاره به اینکه در عرصه اقتصادی هم خدمات بنیاد در حوزه‌های توانمندسازی و دانش‌افزایی و حمایت از تولید بوده‌است، گفت: بخشی از این خدمات در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد صفر تا هشت درصد بوده است که در این زمینه بیش از ۴۰۰ فقره وام زیر ۱۵۰ میلیون تومان برای ایجاد، پایداری و یا توسعه کسب و کار بوده است.

کشف محموله یک میلیاردی کالای قاچاق در خراسان‌جنوبی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و یک کامیون در شهرستان بیرجند انواع کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۹۵ میلیون ریال کشف کردند.

سرهنگ جواد بخشی  اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی در اجرا۲ طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی بیرجند به یک اتوبوس مسافربری و یک کامیون مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از خودروها انواع لوازم خانگی، وسایل ورزشی غیرمجاز و لوازم یدکی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۹۵ میلیون ریال برآورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این رابطه ۲ متهم دستگیر شد، تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

سهمیه ۳۲۴ نفری خراسان جنوبی در اربعین

سهمیه خراسان جنوبی برای اعزام زائران اربعین ۳۲۴ نفر است.

استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد اربعین استان گفت: امسال برای همایش اربعین ، محدودیت ثبت نام زائران داریم و این موضوع باید از طریق رسانه‌ها و ادارات به مردم اطلاع رسانی شود و مردم هم می‌توانند هزینه‌های اعزام به عتبات را صرف بازسازی عتبات برای رفاه زائران کنند.

جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان هم با بیان اینکه اعزام زائران امسال تا کربلای معلی با هواپیماست و همایش پیاده روی نداریم گفت: امسال تنها ۱۰ موکب از خراسان جنوبی به شهر‌های کاظمین ، نجف و کربلا اعزام می‌شوند و تمام هزینه‌های رفت و برگشت زائران هم با خود افراد است.

تزریق دو مرحله واکسن کرونا و داشتن تست پی سی آر از شرایط لازم برای اعزام زائران به کشور عراق است.

سهمیه ۳۲۴ نفری خراسان جنوبی در اربعین

سهمیه خراسان جنوبی برای اعزام زائران اربعین ۳۲۴ نفر است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد اربعین استان گفت: امسال برای سهمیه ۳۲۴ نفری خراسان جنوبی در اربعینهمایش اربعین ، محدودیت ثبت نام زائران داریم و این موضوع باید از طریق رسانه‌ها و ادارات به مردم اطلاع رسانی شود و مردم هم می‌توانند هزینه‌های اعزام به عتبات را صرف بازسازی عتبات برای رفاه زائران کنند.

جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان هم با بیان اینکه اعزام زائران امسال تا کربلای معلی با هواپیماست و همایش پیاده روی نداریم گفت: امسال تنها ۱۰ موکب از خراسان جنوبی به شهر‌های کاظمین ، نجف و کربلا اعزام می‌شوند و تمام هزینه‌های رفت و برگشت زائران هم با خود افراد است.

تزریق دو مرحله واکسن کرونا و داشتن تست پی سی آر از شرایط لازم برای اعزام زائران به کشور عراق است.

 

 

 

 

کشف بیش از ۲ هزار کیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز در قاین

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران کلانتری ۱۶”نیمبلوک” کشف بیش از ۲ هزار کیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز در قاینهنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ که فاقد هر گونه مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

گرگ ها ۳۳ رأس گوسفند را در”بشرویه” دریدند

فرمانده انتظامی”بشرویه” گفت: گرگ های گرسنه با حمله به یک دامداری در این شهرستان ۳۳ رأس گوسفند را دریدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ مبنی بر حمله گرگ ها به یک دامداری در روستای”رقه” شهرستان بشرویه بلافاصله مأموران برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: مأموران با حضور در محل مشاهده کردند، گرگ های گرسنه با بالا رفتن از دیوار و تخریب قسمتی از فنس و حصار دامداری، ۳۳ رأس گوسفند را دریدند و تلف کردند.

 

 

 

 

کشف ۲ تن گوشت مرغ فاقد مجوز در “قاین”

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران کلانتری ۱۶″نیمبلوک” شهرستان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ که فاقد هر گونه مجوز بهداشتی بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

درگذشت پدر شهید محمدعلی بخشی زهان

پدر شهید محمدعلی بخشی زهان به فرزند شهیدش پیوست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، کربلایی حیدر بخشی زهان پدر شهید محمد علی بخشی زهان متولد ۱۳۰۵ به علتدرگذشت پدر شهید حیدر بخشی زهان کهولت سن درگذشت.

شهید محمد علی بخشی زهان در تاریخ ۱۳۴۲/۳/۳ در زهان از توابع زیرکوه متولد شد و در تاریخ ۱۳۶۳/۳/۲۶ بر اثر اصابت ترکش خمپاره در منطقه عملیاتی شلمچه به فیض شهادت نائل شد و در گلزار شهدای زهان به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

کارخانه فرآوری طلای هیرد تشنه کارگر/۲

نبود زیر ساخت‌های مناسب در معدن طلای هیرد سبب شده تا کارگران تمایلی به کار در این معدن نداشته باشند و بهره برداری از فاز‌های جدید این معدن از جمله کارخانه فرآوری طلا به تعویق بیفتد.

 

متولی مدیر پروژه معدن طلای هیرد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر با ۱۵٠ نیرو در حال کار هستیم و بار‌ها فراخوان برای جذب نیرو داده ایم، اما به دلیل مشکلاتی از جمله نبود برق و آب و دوری راه کارگران میلی به کار در این معدن ندارند.

او با اشاره به اینکه به دلیل نبود برق و آب وضعیت کمپ‌های این معدن مناسب نیست و مسیر معدن هم بسیار دور است افزود: به همین دلیل افراد بسیار کمی تمایل به کار در این منطقه را دارند.

متولی با بیان اینکه در حال حاضر برق معدن را از طریق دیزل ژنراتور تامین می‌کنیم اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود برق نتوانستیم فاز‌های دیگر معدن را راه اندازی کنیم.

مدیر پروژه معدن هیرد با اشاره به اینکه آب مورد نیاز معدن را نیز از طریق چاه‌های اطراف تهیه یا هم مقداری آب خریداری می‌کنیم ادامه داد: برای حل مشکل آب و برق معدن به اداره‌های مختلف سر زده ایم، اما تنها وعده‌های مختلف می‌دهند و حالا بعد از گذشت ۳ سال هنوز خبری از پیگیری مسئولین برای این مشکلات نیست.

کارخانه فرآوری طلای هیرد نهبندان تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد و برای اجرای این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است که با راه اندازی این مجموعه سالانه ۳٠٠ کیلوگرم شمش طلا تولید و برای ۲٠٠ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

 

 

سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار در خراسان جنوبی حمایت می‌شوند

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

پیشرفت فعالیت واحدهای تولیدی مبنای حمایت/۳

سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار در خراسان جنوبی حمایت می‌شوند

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین وظیفه کارگروه تسهیل، رفع موانع و مشکلات از مسیر واحدهای تولیدی است، گفت: میزان پیشرفت و فعالیت واحدهای تولیدی مبنای حمایت خواهد بود.

به گزارش امروز استانداری خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در بیست و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران اهلیت دار با اقدامات شأن به توسعه استان کمک می‌کنند، لذا لازم است تا آنجا که امکان دارد، حمایت شوند.

وی متذکر شد: تصمیمات و مصوبات کارگروه تسهیل، برای کمک به صنعت استان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین وظیفه کارگروه تسهیل، رفع موانع و مشکلات از مسیر واحدهای تولیدی است.

ملانوری ادامه داد: نکته مؤثر در تصمیم گیری های کارگروه، میزان پیشرفت و فعالیت واحدها است.

به گفته وی؛ نمی‌شود واحدی در کار سستی کند و به تعهداتش عمل ننماید، بعد انتظار کمک و حمایت داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را مهمترین مرجع برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی خواند و گفت: در این کارگروه بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال به پشتیبانی و مانع زدایی از مسیر واحدهای تولیدی می‌پردازیم.

ملانوری خاطر نشان کرد: با رفع مشکلات واحدهای تولیدی، روند تولید شتاب می‌گیرد و اشتغال مناسب ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مسائلی مثل مالیات، تسهیلات بانکی و… از جمله مواردی است که می‌بایست در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی به دیدارش با دکتر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در این دیدار مطرح شد، گلایه پیمانکاران از بورسی شدن سیمان بود.

ملانوری ادامه داد: بنا به صحبت‌های انجام شده، شنبه و یکشنبه هر هفته، به طور مرتب، سیمان در بورس عرضه می‌شود.

به گفته وی؛ با این اتفاق، قیمت سیمان به ۲۷ هزار تومان کاهش یافت.

شایان ذکر است؛ در این جلسه مشکلات حوزه مالیات و تسهیلات بانکی سه واحد کاشی و سرامیک، آرد و فرآوری سرب و روی مورد بررسی قرار گرفت.

درختان بنه؛ معجزه سبز طبیعت در دل کویر/۷

درختان بنه؛ معجزه سبز طبیعت در دل کویر

درختان بنه در استان خراسان جنوبی با وجود خشکسالی متوالی و کاهش نزولات آسمانی همچنان استوار هستند و از آنها به عنوان معجزه سبز طبیعت در دل کویر یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا جنگل بنه استند نهبندان اسفند ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید و روستای استند در فاصله هشت کیلومتری روستای حیدرآباد و ۱۱ کیلومتری خط حریم بیابان لوت قرار دارد.

منطقه استند نهبندان به عنوان بخشی از جاذبه‌های طبیعی استان خراسان جنوبی دشت وسیعی است که بین ارتفاعات مجاور خود محصور شده و به صورت دره‌های آبرفتی و حاصلخیز نمایان است که محلی مناسب برای رشد و نمو گونه بنه شده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه می‌توان توده خالص گونه جنگلی بنه با پوشش مناسب را نام برد که وجود آن جذابیت‌های زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

با توجه به خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در شهرستان نهبندان، جنگل بنه استند با پوشش قابل توجه، جلوه خاصی به چشم‌اندازهای طبیعی منطقه بخشیده است.

وسعت جنگل‌های استند منطقه نهبندان حدود هفت هزار هکتار است و تراکم درختان در ارتفاعات بیشتر است.

با وجود اقلیم خشک منطقه حدود ۲۵۴ هزار و ۹۱۰ هکتار جنگل بنه و بادامشک به صورت پراکنده در شهرستان مرزی نهبندان وجود دارد که عمده رویشگاه‌های درختان جنگلی در رشته کوه حوری، کوه بهاران، انجیرک، ارتفاعات عربخانه، سمافات، چهار فرسخ، استند و کوه بادامشک است.

بَنِه یا پسته کوهی با نام علمی Pistacia atlantica درختی با ارتفاع هفت یا ۹ متر است که در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی روییده می‌شود و میوه این درخت همزمان با رسیدن خرما در مناطق گرمسیری می‌رسد که قابل مصرف است و نام دیگر بنه، پسته کوهی و سقز است.

خواص پسته کوهی (بنه) شامل درمان نرمی استخوان، تقویت‌کننده اعصاب، درمان ورم و زخم سخت، رفع کم‌خونی، التیام زخم، تقویت کبد و طحال، تسکین سرفه، خفقان سینه و روماتیسم مفصلی حاد است.

از درخت بنه می‌توان محصولات متعدد تولید کرد و محصولاتی همچون کُندُرک که به شکل شیره از شاخه‌های این درخت بیرون می‌آید و همراه با دود کردن اسپند بوی دلنشینی به فضا می‌دهد، البته شیره این درخت خواص دارویی زیاد هم دارد.

برخی اهالی خراسان جنوبی همچنین از میوه بنه غذاهای مقوی مانند آب بنه، چگمال بنه و ترشی بنه درست می‌کنند که بین مردمان این دیار طرفداران زیادی دارد.

درختان بنه نهبندان؛ شگفتی طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی این درختان را شگفتی طبیعت توصیف کرد و گفت: بنه درختی است که بیشتر با اقلیم‌های سرد و نیمه خشک به سمت مرطوب سازگاز است به گونه‌ای که در بخش‌های قابل توجهی از رشته کوه زاکرس جنگل‌های بنه وجود دارد.

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در خراسان جنوبی هم در شمال استان و منطقه شاسکوه و سایر شهرستان‌ها جنگل‌های بنه را به صورت تنک داریم.

وی اظهار داشت: جنگل‌های زیبای بنه را در منطقه گرمسیری نهبندان داریم که به طرز عجیبی با طبیعت سازگاز شدند، در شمال شرق نهبندان با عنوان منطقه تگ احمد شاهی و سایر رویشگاه‌ها که تحت مدیریت منابع طبیعی هستند، درختان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال وجود دارد که تاج پوشش بزرگ و تنه قوی و تنومند دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از درختان بنه منطقه استند به عنوان شگفت‌انگیزترین و خاص‌ترین درختان بنه نام برد و گفت: این جنگل‌ها در غرب و جنوب غرب شهر نهبندان وجود دارد که این منطقه تحت عنوان منطقه شکار ممنوع استند به ثبت رسیده است.

وی افزود: این جنگل‌ها در مجاورت کویر لوت و ریگ یلان و در کنار گرم‌ترین منطقه کویر قرار دارد و در کنار این منطقه گرم با یک خرده اقلیم کوهستانی دارای ذخایر جنگلی درختان بنه مواجه هستیم که جای شگفتی دارد.

اکبری گفت: تقابل این دو محیط گرم و کوهستانی شرایط سختی را ایجاد کرده اما درختان بنه با این شرایط سازگار شدند و ادامه حیات می‌دهند که شگفتنی خاصی در دل طبیعت است.

وی عنوان کرد: سازگاری با گرمای کویر باعث شده که تنوع شکلی بسیار زیادی در جنگل‌های منطقه استند در فرم تاج، فرم تنه، نحوه زادآوری و گستردگی و نحوی هدایت ریشه را داشته باشیم و این اشکال جلوه‌های زیادی را برای تصویربرداری ایجاد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طبیعتا تغییر اقلیم و خشکسالی ناشی از آن در جنگل‌های بنه هم تاثیرگذار بوده و درختانی که جهت رو به آفتاب بودند نتوانستند دوام بیاورند و دچار خشکی شدند؛ برخی درختان هم شادابی خود را از دست دادند و احتمال خشکیدن آنها وجود دارد.

وی افزود: درختانی که در مسیر رودخانه‌های فصلی و در شیب‌های سایه‌انداز رشد کردند همچنان سرسبز ادامه حیات می‌دهند و در مجموع علاوه بر تغییر اقلیم مشکل دیگری برای از بین رفتن درختان بنه منطقه استند نهبندان وجود ندارد.

جنگل‌های بنه معرفی شود

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهبندان بر لزوم معرفی این شگفتی طبیعت تاکید کرد و گفت: علیرغم ثبت ملی این جنگل به عنوان یک پدیده طبیعی، هنوز برای شناساندن آن اقدام جدی صورت نگرفته و در نهبندان درختان بنه‌ با عمر ۴۰۰ سال نیز به ثبت رسیده است که با توجه به کویری بودن شهرستان جای شگفتی دارد.

محمدحسین کدخدا زاده وسعت جنگل بنه‌ استند نهبندان را حدود هفت هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در مجموع حدود ۲۵۴ هزار و ۹۱۰ هکتار جنگل بنه و بادامشک به صورت پراکنده در این شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: عمده رویشگاه‌های درختان جنگلی نهبندان در رشته کوه حوری، کوه بهاران، انجیرک، ارتفاعات عربخانه، سمافات، چهار فرسخ، استند و کوه بادامشک قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان با اشاره به اینکه این جنگل از لحاظ علمی منحصر به‌ فرد است گفت: از گونه بنه در شرایط طبیعی، صمغ مشهور به سقز تراوش می‌شود که در زمینه‌های دارویی از آن استفاده می‌شود، از بنه یا پسته کوهی هم افراد محلی غذاهای متنوع درست می‌کنند.

وی عنوان کرد: تجربیات کسب شده از مناطق الگویی و سرشت اکولوژیکی گونه‌های جنگلی استان نشان می‌دهد که در صورت حفظ و حمایت و جلوگیری از ورود دام با مدیریت صحیح، زادآوری طبیعی (افزایش کمی) و افزایش تاج پوشش (افزایش کیفی) حتی با ادامه خشکسالی‌ها می‌توان تراکم جنگل‌های این مناطق را افزایش داد.

 

 

 

 

 

برق ارزان‌قیمت به نام خانوار به کام ماینرها/ کشف ۴۶۴ دستگاه رمز ارز در خراسان‌جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت برق در شرایط فعلی وجود دستگاه‌های استخراج رمز ارز است و متأسفانه تولیدکنندگان در بسیاری از موارد با استفاده از تعرفه‌های خانگی و صنعتی اقدام به تولید ارز دیجیتال می‌کنند.

برق ارزان‌قیمت به نام خانوار به کام ماینرها/ کشف ۴۶۴ دستگاه رمز ارز در خراسان‌جنوبی

مهدی دادگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: دستگاه‌های تولید رمز ارز موسوم به ماینر به دلیل مصرف بالای برق باعث ایجاد اختلال در شبکه برق شهری می‌شوند.

وی بیان داشت: برای استخراج یک عدد بیت کوین به طور متوسط به بیش از ۳۰۰ مگاوات برق نیاز است که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در طول شبانه‌روز است.

تاکنون ۴۶۴ دستگاه رمز ارز غیرمجاز در ۶۶ نقطه استان خراسان‌جنوبی کشف و جمع‌آوری شده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از ابتدای طرح برخورد با استخراج‌کنندگان غیر مجاز رمز ارز تاکنون ۴۶۴ دستگاه رمز ارز غیرمجاز در استان کشف و جمع‌آوری شده که این مهم در ۶۶ نقطه استان و غالبا با کمک گزارش‌های مردمی صورت گرفته است.

دستگاه‌های استخراج رمز چالش جدی است

دادگر با اشاره به اینکه توان مصرفی یک دستگاه ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی معادل توان مصرفی ۱۵ دستگاه یخچال و یا ۵ کولر آبی است، اضافه کرد: یکی از چالش‌های اصلی صنعت برق در شرایط فعلی وجود دستگاه‌های استخراج رمز ارز است و متأسفانه تولیدکنندگان در بسیاری از موارد با استفاده از تعرفه‌های خانگی و صنعتی اقدام به تولید ارز دیجیتال می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از عواملی که با آن روبه‌رو هستیم گسترش رمز ارزها به عنوان یک وسیله پرمصرف و غیرمجاز در جامعه است که باعث بروز افت ولتاژ برق و در نتیجه آسیب به تجهیزات می‌شوند.

توان مجموع دستگاه‌های کشف شده در استان ۱۰۲۰ کیلووات است که این توان معادل مصرف برق حدود یک هزار و ۷۰۰ خانوار است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توان مجموع دستگاه‌های کشف شده در استان ۱۰۲۰ کیلووات است که این توان معادل مصرف برق حدود یک هزار و ۷۰۰ خانوار است، مطرح کرد: تیم‌های پایش شرکت برق به صورت مرتب مصرف برق مشترکان استان را رصد می‌کنند ولی باز هم به توان مردمی درخصوص کشفیات بیشتر رمز ارزها نیاز داریم.

نحوه معرفی متخلفان

دادگر ادامه داد: مردم می‌توانند برای معرفی رمز ارزهای غیرمجاز با شماره ۱۲۱ یا مراکز برق شهرستان‌ها تماس بگیرند و اطمینان داشته باشند که ارائه اطلاعات از سوی آنان محرمانه خواهد ماند.

وی اضافه کرد: همچنین مردم می‌توانند موارد مشکوک به استفاده از رمز ارز غیر مجاز را به شماره ۶-۳۲۴۰۰۵۸۵-۰۵۶ اطلاع داده و تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پاداش نقدی بهره‌مند شوند.

مردم از رفتن به مرزهای عراق خودداری کنند

استاندار خراسان جنوبی: مردم از رفتن به مرزهای عراق خودداری کنند

 استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت عراق هیچ گونه زائر از مرز زمینی را نمی‌پذیرد لذا مردم استان به سمت مرزهای عراق عزیمت نکنند.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در دومین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها در زمینه اقناع‌سازی مردم از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نکنند و سامانه‌های پیامکی برای اطلاع‌رسانی به روز اقدام کنند.

وی گفت: پیاده‌روی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین وقایعی است که در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و مقام معظم رهبری همواره بر هرچه باشکوه برگزار شدن این فریضه تاکید داشته‌اند زیرا اربعین در سال‌های گذشته تاثیر بزرگی بر قدرت مسلمانان منطقه گذاشته است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مراسم اربعین در این سال‌ها به غیر از اینکه زمینه را برای حضور عاشقان اهل بیت و امام حسین (ع) فراهم ساخته، باعث حرکت‌های بزرگ جهادی و مقاومت شده است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و هزینه‌های سنگینی که این بیماری برای کشورها ایجاد کرده است باید جلوگیری از هرگونه تجمع مدیریت شود.

ملانوری اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری عزاداری محرم را به تنهایی برگزار می‌کنند اهمیت این موضوع را می‌رساند زیرا حفظ جان مردم از اهمیت والایی برخوردار است.

وی افزود: تمامی برنامه‌های این ایام در استان باید با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا برگزار شود زیرا وجود هرگونه تجمع، غفلت از مدیریت بیماری خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید مدیریت شود که نذورات مردم را به سمت ستاد عتبات عالیات استان هدایت کرد تا خرج امور زیربنایی عتبات و تکمیل زایرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس شود و افرادی که به زیارت می‌روند، دغدغه اسکان نداشته باشند.

وی اضافه کرد: تمامی افرادی که از استان به صورت هوایی عازم عراق می‌شوند باید طبق ضوابط ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و قبل از آن آزمایش پی سی آر را انجام داده باشند که هماهنگی‌ها برای آزمایش انجام می‌شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده ۱۰ موکب از این استان با تعداد ۳۲۴ نفر مجوز حضور در مراسم اربعین را خواهند داشت.

موسی جوینده افزود: زائران امسال فقط از طریق هوایی می‌توانند در مراسم اربعین حضور یابند و از آنجا که امکان حمل تجهیزات موکب‌ها به صورت زمینی وجود ندارد، موکب‌هایی که از قبل انبار در عراق داشتند، اعزام خواهند شد.

وی گفت: از آنجا که هزینه‌های سفر برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان است امسال متقاضیان کمتری خواهیم داشت.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: وضعیت عراق از نظر شیوع کرونا خوب نیست و در رسانه‌ها کمتر اعلام می‌شود.

وی افزود: در حرم‌ها نماز جماعت برگزار نمی‌شود و برخلاف آنچه تصور می‌شود، پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

جوینده بیان کرد: امسال برنامه‌ریزی ما بیشتر در زمینه نیازسنجی‌ها است که برای فصل گرم ۱۰۰ دستگاه مه‌پاش تفاهم‌نامه بسته شده و برای تهیه ۲ دستگاه یخ‌ساز سیار و و یک سردخانه نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: با توجه به استقرار سایت کاظمین برخی از موکب‌ها می‌توانند در این سایت اقدام به خدمات‌رسانی کنند اما تلاش ما تامین زیرساخت‌ها است تا در سال آینده مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید از خروج زائران از خراسان جنوبی جلوگیری شود اظهار داشت: ورود به مرزهای عراق ضمن ممانعت این کشور سوء‌استفاده‌هایی را در پی خواهد داشت که باید مدیریت شود.

 

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه نخست شرکت های سهامی زراعی در کشور/۲-۳

خراسان جنوبی با دارا بودن ۷ شرکت سهامی زراعی رتبه نخست کشوری را داراست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در خراسان جنوبی ۷ شرکت سهامی زراعی وجود دارد که درخراسان جنوبی رتبه نخست شرکت های سهامی زراعی در کشور حال حاضر ۶ شرکت واقع در شهرستان‌های قاین ، خوسف ، سربیشه ، نهبندان و سرایان فعال هستند.

ضیائیان احمدی افزود: شرکت سهامی زراعی خضری و همچنین شرکت اسلام آباد جزو اولین شرکت‌هایی بودند که در سطح کشور در سال ۱۳۴۷ تاسیس شده اند.

وی گفت: بعد از انقلاب نیز خراسان جنوبی به عنوان اولین استان در کشور پنج سهامی زراعی جدید شامل سهامی زراعی ایثار گران دشت خوشاب سربیشه ، سهامی زراعی ایثار گران سرچاه عماری خوسف ، سهامی زراعی آیسک دوحصاران سرایان ، سهامی زراعی سهل آباد نهبندان و سهامی زراعی مهدی آباد قائنات را به ثبت رساند.

مدیر تعاون روستایی استان افزود: خراسان جنوبی با احتساب دو سهامی زراعی قدیمی و ریشه دار (شرکت سهامی زراعی اسلام آباد – شرکت سهامی زراعی خضری) با دارا بودن ۷ شرکت سهامی زراعی مقام اول کشوری را دارا است.

ضیائیان احمدی گفت: در مجموع هم اکنون ۲۶۷۴ نفر سهامدار این تشکل‌ها هستند ضمن اینکه تعداد کل منابع آبی آن‌ها ۱۱۶ منبع با سطح زیر کشت ۳۷۱۴ هکتار شامل ۳۵۱۶ هکتار زراعی و ۱۹۸ هکتار باغی است.

وی افزود: همچنین در این شرکت‌ها ۴۹۰۰ راس دام سبک و همچنین ۱۴۶۰ راس دام سنگین موجود است.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: محصولات تولید شده در این شرکت‌ها شامل محصولات باغی شامل سیب، زیتون، انار زرشک و پسته همچنین محصولات زراعی شامل گندم و جو، چغندر قند و علوفه و محصولات دامی شامل انواع محصولات لبنی (شرکت سهامی زراعی خضری) و گوشت قرمز است.

ضیائیان احمدی گفت: این تولیدات از ابتدای سال شامل ۹۹۸۶تن محصولات زراعی، ۵۹۳۱ تن تولید شیر و محصولات لبنی، ۷۰ تن گوشت قرمز به ارزش ۷۰ میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: کل تولیدات این شرکت‌ها از ابتدای سال در سه گروه (باغی، زراعی و دامی) حدود ۱۵۹۸۷ تن محصول بوده است.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: بخش قابل توجه تولیدات این تشکل‌ها در داخل استان و استان‌های مجاور همچون خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

کاروان «نذر آب ۴» به درمیان رسید/ تحفه ای برای روستاهای لب تشنه

کاروان «نذر آب ۴» به درمیان رسید/ تحفه ای برای روستاهای لب تشنه

کاروان نذر آب ۴ در سومین گام برای کاهش آلام آسیب دیدگان از خشکسالی و بی آبی به درمیان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه نذر آب ۴ که در شهرستان درمیان برگزار شد، با اشاره به اینکه سرمایه اصلی هلال احمر داوطلبینی هستند که در بحران ها به کمک همنوع می شتابند، اظهار کرد: بحران تنها سیل و زلزله نیست بلکه هر جا زندگی عادی مردم مختل شود، هلال احمر به کمک مردم می شتابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خشکسالی چندین ساله خراسان جنوبی موجب شده مردم این دیار در شرایط خاصی به سر ببرند، بیان کرد: خشکسالی و گرد غبار بر مردم خراسان جنوبی و از جمله شهرستان درمیان سختی هایی را وارد کرده است.

رضایی گفت: هر چند هلال احمر با نیات بشر دوستانه به کمک مردم می شتابد ولی گره گشایی از سختی های مردم شهرهای مرز نشین چون درمیان به امنیت پایدار و ماندگاری مردم مرزنشین نیز کمک می کند.

وی با بیان اینکه طرح نذر آب با هدف کاهش تنش های آبی صورت می گیرد، ادامه داد: اقدام مهمی که در راستای کاهش تنش های آبی می تواند صورت گیرد احیاء قنوات و تکمیل مجتمع های آبرسانی است تا آب به صورت پایدار در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی در واقع یک زلزله خاموش در استان بود، ادامه داد: امروز همچنین در راستای این طرح ۵۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان روستاهای درمیان توزیع می شود.

حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین (به عنوان استان پشتیبان در این طرح) گفت: امروز با توجه به اشتباهات نادرستی که در برداشت از منابع آبی داشته ایم با مشکلاتی رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ بشر دوستی از وظایف هلال احمر است، اظهار کرد: از این جهت هر کجا که آلام و درد بشری وجود داشته باشد داوطلبان هلال احمر حضور دارند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر واقعیت این است که خشکسالی و بی آبی از جمله این آلام در استان های مختلف کشور است.

آصفی یادآور شد: ما واژه نذر آب را برای کارمان انتخاب کردیم که مردم و مسئولان را نسبت به بحران آب هشیار و هشدار دهیم.

وی با بیان اینکه چهار سال است که این کار فرهنگی را آغاز کرده ایم. افزود: ما باید فرهنگ و شیوه استفاده از آب را تغییر دهیم و گرنه در آینده این بحران جدی خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین اظهار کرد: ما در هلال احمر می خواهیم صدای مردم تشنه این منطقه باشیم تا اندکی از آلام آنان کاسته شود.

آصفی یادآور شد: ما کار را امروز با توضیح بسته های معیشتی در مناطق محروم درمیان آغاز می کنیم و در ادامه کار را برای آبرسانی پایدار و همچنین حضور گروه های درمانی و.. را خواهیم داشت.

 

 

 

راه یابی دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله سراسری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور/۲-۳

راه یابی دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله سراسری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور

 هشت نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله سراسری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور راه یافتند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیف الهی، دبیر اجرایی سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه بیرجند با اعلام این خبر، گفت: این دانشجویان در بخش‌های معارفی، شامل رشته‌های(آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، احکام، حفظ موضوعی قرآن کریم و رشـته‌های آشـنایی با مفاهیم نهج البلاغه از بخش‌های نهج البلاغه و نیز رشته‌های حفظ از بخش آوایی شامل رشـته‌های (حفظ کل و حفظ ۵جزء قرآن کریم) به این مرحله از مسابقات راه یافتند.
احمد رضا جمع آور در رشته احکام، عارف پیشه‌ور در رشته آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، سهیلا مقدم افتخاری در رشته حفظ موضوعی قرآن کریم، زینب غضنفری در رشته نهج البلاغه، طاهره زارعی در رشته نهج البلاغه، سید عبداله فاضلی در رشته حفظ کل قرآن کریم، زهرا خسروی اسفزار در رشته حفظ ۵ جزء قرآن کریم و سعید علیشاهی در رشته حفظ ۵ جزء قرآن کریم راه یافتگان به این دور از مسابقات بودند.
کارشناس فرهنگی دانشگاه در ادامه افزود: آزمون انتخابی این مرحله  ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ بصورت مجازی توسط اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید و راه یافتگان می‌بایست در مرحله سراسری این جشنواره و جهت راه یابی به مرحله ملی به رقابت بپردازند. ضمناً، زمان و منابع آزمون مرحله سراسری که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می گردد، متعاقباً به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.

 

 

 

 

آغاز تحویل دوچرخه به کارکنان دانشگه بیرجند /۷

پس از راه اندازی ایستگاه دوچرخه در پردیس شوکت آباد به‌منظور ارتقای سطح سلامت همکاران دانشگاهی دوچرخه‌های موجود در این مجموعه به کارکنان دانشگاه تحویل می‌شود.
آغاز تحویل دوچرخه به همکاران دانشگاهی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طی مراسمی  رئیس دانشگاه و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری نسبت به دریافت یک‌دستگاه دوچرخه اقدام نمودند.
اعضای هیأت علمی و کارمندان مرد دانشگاه بیرجند از این پس می‌توانند با مراجعه به امور عمومی دانشگاه نسبت به دریافت یک‌دستگاه دوچرخه برای رفت و آمد به دانشگاه توسط فرد تحویل گیرنده اقدام نمایند.
دوچرخه‌های موجود در این ایستگاه برای تردد کارکنان به دانشگاه و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل نقل پاک و سلامت جسمی و روحی جامعه دانشگاهی تا پایان خدمت تحویل همکاران آقا می‌شود.
لازم به توضیح است که این ایستگاه دوچرخه به همت مدیریت امور اداری و پشتیبانی، شورای راهبردی مدیریت سبز، معاونت دانشجویی و مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه، مدیریت طرح‌های عمرانی و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه راه‌اندازی شد.

 

 

 

نقد و بررسی جدیدترین آثار شاعران نوجوان استان در انجمن ادبی «آبی»/۲-۳

جدید ترین سرودهای شاعران نوجوان کانون استان خراسان جنوبی در نشست انجمن شاعران نوجوان«آبی» نقد و بررسی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، انجمن شاعران نوجوان «آبی» کانون خراسان جنوبی در جدید ترین نشست خود که به منظور نقد و بررسی جدید ترین اشعار سروده شده توسط نوجوانان عضو این انجمن، همزمان با عصر روز یک شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، میزبان «محبوبه بزم آرا» نویسنده، شاعر و معاون فرهنگی کانون استان خراسان رضوی بود.

بر اساس این گزارش در این نشست که به صورت مجازی و با حضور کارشناسان، مربیان و اعضای این انجمن برگزار شد اثر ۴ عضو شامل «زیبا سادات حسینی نژاد»، «کوثر ملایی» ، «ملیکا مددی» و «منیره سادات صدیقی» از مرکز فرهنگی و هنری کانون قاین مورد نقد و بررسی حاضران و شاعر میهمان این نشست قرار گرفت.

بزم آرا پس از شندین سرودهای نوجوانان شاعر استان در بخشی از توصیه های خود به اعضای این نشست شعر را پدیده ای زبانی دانست که شاعر با استفاده از واژه ها و ساختار آن برای انتقال مفهوم خاص استفاده می‌کند.

این شاعر زبان شعر را مهم ارزیابی کرد و افزود: در زبان عادی، هدف انتقال معنی است که هرچه روشن تر و صریح تر انجام شود بهتر است، اما در شعر به عنوان یک زبان برتر، از شاعر انتظار می رود که از مناسب ترین و زیبا ترین زبان و ابزارهای هنری و صنایع ادبی استفاده کند.

وی افزود: شاعر با مردم زمانه خود صحبت می کند و انتظار می رود که از زبان روز و واژه ها و به تبع آن از تصاویر و مفاهیم عصر خود استفاده کند و این امر باعث خواهد شد شاعر از تجربیات هنری و احساسات واقعی پیرامون خود در شعر استفاده کرده که این امر تازگی زبان و نو بودن شعر را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است انجمن شاعران نوجوان «آبی» در مرکز فرهنگی فرهنگی و هنری کانون شهرستان قاین فعال است و جلسات خود را به صورت ماهیانه با حضور شاعران و منتقدانی از سطح استان و کشور برگزار می کند.

 

 

 

 

 

جمع آوری ۴۶۴ دستگاه رمز ارز در خراسان جنوبی

از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیر مجاز رمز ارز تاکنون ۴۶۴ دستگاه رمز ارز غیر مجاز در استان کشف و جمع آوری شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به آگاهی مردم بر مصرف بالایجمع آوری ۴۶۴ دستگاه رمز ارز در خراسان جنوبی این دستگاه‌ها و اثرات منفی بر روی بار شبکه، گفت: کشف دستگاه‌های فوق در ۶۶ نقطه از استان و غالبا با کمک گزارش‌های مردمی صورت گرفته است.

دادگر با قدردانی از همکاری مردم و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در کشف رمز ارز‌های غیر مجاز و همکاری با شرکت توزیع برق استان، مجموع دستگاه‌های ماینر غیر مجاز کشف شده در استان را ۴۶۴ دستگاه با قدرت ۱۰۲۰ کیلووات عنوان کرد.

وی همچنین از افزایش و تشدید برخورد با فعالیت‌های این نوع دستگاه‌ها با توجه به روند مصرف برق خبر داد و گفت: خاطیان با کمک قوه قضائیه به مجازات خواهند رسید.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به مصرف بالای دستگاه‌های رمز ارز، افزود: توان مجموع دستگاه‌های کشف شده در استان ۱۰۲۰ کیلووات است که این توان معادل مصرف برق حدود ۱۷۰۰ خانوار است.

دادگر با تاکید بر اینکه دستگاه‌های تولید رمز ارز موسوم به ماینر به دلیل مصرف بالای برق باعث ایجاد اختلال در شبکه برق شهری می‌شوند، گفت: برای استخراج یک عدد بیت کوین به طور متوسط به بیش از ۳۰۰ مگاوات برق نیاز است که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در طول شبانه روز است.

وی افزود: توان مصرفی یک دستگاه ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی معادل توان مصرفی ۱۵ دستگاه یخچال و یا ۵ کولر آبی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه با تقویت و توسعه راه‌های کشف و ابتکار عمل در شناسایی ماینر‌های غیرمجاز میزان کشفیات در حال افزایش است، گفت: مردم می‌توانند موارد مشکوک به استفاده از رمز ارز غیر مجاز را به شماره ۶-۳۲۴۰۰۵۸۵-۰۵۶ اطلاع داده و تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پاداش نقدی بهره‌مند شوند.

دادگر افزود: در شهریور ماه امسال تعداد ۱۸ دستگاه ماینر غیر مجاز در شهرستان‌های بیرجند و قاین کشف و ضبط و خاطیان به مراکز قضایی معرفی شده اند.

 

 

 

 

 

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال/۲-۳

طرح کشوری غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال از شهریورماه آغاز و تا پایان سال در خراسان جنوبی اجرا می شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان گفت: این طرح با هدف پیگیری بلنداجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال خراسان جنوبی مدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران اجرا می‌شود.

شرفی افزود: این طرح به صورت پایلوت در سال٩۴ در ١٣ استان کشور آغاز به کار کرد و از سال ۹۶ به صورت کشوری در مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی در نیمه دوم هر سال قابل اجراست.

وی گفت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرنونا طی یک سال ونیم گذشته این طرح بدلیل تعطیلی مهد‌های کودک استان متوقف شد، اما به منظور اجرای سیاست‌های درون سازمانی استان این طرح با همت بخش غیردولتی از شهریور ماه امسال در پایگاه‌های دایمی ۶ شهرستان آغاز به کار کرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان لازمه‌ گسترش و نهادینه کردن طرح غربال شنوایی کودکان را تجهیزات و نیروی انسانی عنوان کرد و با توجه به این دو مهم خبر آغاز به کار مجدد طرح مذکور را در ۶ شهرستان بیرجند، قاینات، طبس، فردوس، سرایان و بشرویه از شهریور ماه اعلام کرد.

شرفی افزود: در صورت بازگشایی مراکز پیش دبستانی و مهد‌های کودک از آبان ماه  این طرح بصورت سیار در این مراکز هم اجرا خواهد شد.

شهرزاد کرد کارشناس مسئول برنامه شنوایی معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان نیز گفت: در این طرح ۱۴ نفر از کارشناسان شنوایی شناسی بعنوان همکار بخش غیردولتی در مراحل مختلف این طرح همکاری و تعداد ۸ نفر از متخصصان گوش و حلق و بینی حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

برای اولین‌بار در کشور

اجرای طرح مدیریت استعداد در دانشگاه بیرجند/۲-۳

طرح مدیریت استعداد برای اولین‌بار در کشور با هدف افزایش خودآگاهی دانشجویان در دانشگاه بیرجند اجرا شد.

این طرح با هدف افزایش خودآگاهی دانشجویان در ارتباط با استعدادها، ویژگی‌های شخصیتی و رغبت‌های تحصیلی-شغلی و نیز میزان هماهنگی این ویژگی‌ها با وضـع موجود دانشجویان، از فروردین ۱۴۰۰ اجرا شد و در نیمه اول شهریور به اتمام رسید.

 

در این طرح آموزش مهارت فردی، شغلی و کارآفرینی به دانشجویان و آماده‌سازی این قشر برای کار در دنیای متفاوت آینده در برنامه قرار گرفت.

برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی، علایق شغلی، نوع هوش و ترجیحات به ترتیب از ابزار‌های آزمون شخصیت شناسی، رغبت سنجی، هوش‌های چندگانه و پرسشنامه استفاده و در مرحله نخست، این ابزار‌ها در سایت طراحی و پرسشنامه آنلاین ایجاد شد و دانشجویان در سه روز متوالی نسبت به تکمیل پرسشنامه‌ها اقدام کردند.

 

نتایج برای هر شرکت کننده به‌صورت مجزا تهیه و همچنین با ۱۳۲ شرکت کننده در این طرح تماس گرفته شد.

کشف استعداد‌ها و مدیریت آن‌ها در راستای اهداف نوین دانشگاه مبنی بر کارآفرینی و نوآوری از اهداف این طرح است.

 

 

 

 

پیام وحدت از صعود به لیگ دسته دو کشور بازماند/۷

نماینده خراسان جنوبی از صعود به لیگ دسته دو فوتبال کشور بازماند.

در دور برگشت فینال پلی آف لیگ دسته سه کشور، در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد برگزار شد و تیم پیام وحدت بیرجند ۲ بر صفر نتیجه را به تیم شهدای َرزکان البرز واگذار کرد.

 

تیم شهدای رزکان البرز با این برد به لیگ دسته دو  فوتبال کشور راه یافت و تیم پیام وحدت که در دور رفت هم مغلوب حریف شده بود نتوانست در بازی برگشت پیروزی را از آن خود کند و از صعود به لیگ دسته دو بازماند.

 

 

 

 

 

 

 

آخر شهریور پایان واکسیناسیون فرهنگیان خراسان جنوبی/۲-۳

پیش بینی می‌شود عملیات واکسیناسیون فرهنگیان استان تا پایان شهریور به اتمام برسد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که در این طرح قریب ۱۶ هزار معلم، دانشجو معلم ، کادر ستادی ، سرباز معلم ، خرید خدمات­ و پرسنل خدماتی واکسینه می‌شوند ، گفت: فرهنگیان می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت واکسیناسیون دز اول بر اساس تاریخ درج شده بر روی کارت به مراکز تعیین شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و یا شبکه‌های بهداشت شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و دز دوم را تزریق نمایند.

واقعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی حتی پس از دریفات دز دوم واکسن ضروری و واجب دانست و افزود: در مسیر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۲ معلم مجاهد، سختکوش و باتجربه خود را از دست داده است.

 

 

 

تایید قرار داد ۳ کشتی گیر برای حضور در تیم کشتی فرنگی استان/۷

قرار داد ۳ کشتی گیر برای حضور در تیم کشتی فرنگی خراسان جنوبی تایید شد.،تاکنون محمد مهرشاد، امیر حسینی حسینی و امین گلکاری به تیم کشتی فرنگی استان پیوسته اند.

سقف تعداد ورزشکاران درتیم‌های کشتی آزاد و فرنگی استان ۲۵ نفر است که هفته آینده ترکیب اصلی تیم استان در لیگ برتر اعلام می‌شود.

مراسم قرعه کشتی لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی باشگاه‌های کشور جام یادگار امام (ره) اواخر شهریور برگزار و این رقابت‌ها بلافاصله پس از رقابت‌های جهانی نروژ آغاز خواهد شد.

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی

جمعیت آهوان سایت تکثیر آهوی شاسکوه به ۱۷راس رسید/۲

جمعیت آهوان سایت تکثیر و پرورش آهوی منطقه حفاظت شده شاسکوه به ۱۷راس رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: طرح تکثیر آهوی ایرانی از سال ۸۵ در منطقه حفاظت شده شاسکوه  به منظور جلوگیری از انقراض نسل این گونه جانوری در حال اجراست.

 

اکبری افزود: این طرح ابتدا با ۶ رأس آهو در محدوده ۴۵ هکتاری در منطقه شاسکوه شهرستان زیرکوه آغاز شد و در حال حاضر ۱۷ راس آهو در این سایت زیست می کنند.

 

وی گفت: تغذیه آهو‌های سایت شاسکوه از مراتع داخلی این منطقه حفاظت شده و در برخی موارد از علوفه مصنوعی تأمین می‌شود.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با افزایش تعداد آهو‌ها در منطقه شاسکوه، امکان رها سازی تعدادی از این گونه جانوری در زیستگاه‌های طبیعی استان در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

در ایران ۳ گونه جانوری آهو (غزال)، جبیر و آهوی کوهی دره شوری در قسمت شرق کشور و مرکز کشور وجود دارد.

 

 

 

 

دیدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با پیشکسوتان چاپ /۲-۳

    
دیدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با پیشکسوتان چاپ استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با حضور در چاپخانه های زرین و نزاری ، با پیشکوتان صنعت چاپ استان دیدار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در این دیدارها که  به مناسبت روز صنعت چاپ انجام گرفت، عنوان کرد: تحریم های اقتصادی و بیماری کرونا، شرایط را برای فعالین این صنعت سخت کرده است اما دستاندرکاران صنعت چاپ استان با پشتکار و عشق خود، روند فعالیت را ادامه داده و چراغ را روشن نگه داشتند.

وی به فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و ۳ لیتوگرافی در استان نیز اشاره کرد و گفت: با هدف حل مشکلات فعالان این صنعت و پیگیری درخواست های مطرح شده، جلسه ای با مدیران راه و شهرسازی و امور مالیاتی استان برگزار خواهیم کرد.

شایان ذکر است در این دیدارها از ابراهیم عرب مدیر مسئول چاپ نزاری، حسن رضا حسین آبادی مدیر مسئول چاپ زرین و حسن زرین پناه پیشکسوت چاپ استان تقدیر شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*