گزارش / سرمربی مشهور فوتبال خودروی لاکچری اش را در قمار باخت

سم زدایی کلیه‌ها با معجونی شگفت انگیز

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی، سم زدایی از این عضو بدن ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کلیه‌ها روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر خون را فیلتر می‌کنند تا مواد زائد را از طریق ادرار از بدن خارج کنند.

متأسفانه، سبک زندگی ناسالم می‌تواند منجر به تجمع این سموم شود و عملکرد کلیه‌ها را مختل کند. از این رو، برای حفظ عملکرد مناسب کلیه‌ها و جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، سنگ کلیه و تجمع سموم در بدن، باید هیدراته بمانید و همین طور هر چند وقت یکبار دست به کار شوید و کلیه‌های خود را سم زدایی کنید.

جعفری چطور می‌تواند به بهبود سلامت کلیه‌های شما کمک کند؟

جعفری دارای مقدار زیادی ویتامین A، C، K، آهن و فولات است که برای سلامت کلیه‌ها ضرورت دارند. جعفری خاصیت ضد میکروبی، ضد آنمی (کم خونی)، ضد انعقاد، دیورتیک (ادرارآور)، ضد چربی خون و ضد فشار خون دارد. همچنین از سمی شدن کبد جلوگیری کرده و به مدیریت

سال‌هاست که از جعفری در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود. جعفری می‌تواند تولید و جریان ادرار را افزایش دهد و به این ترتیب کلیه‌های شما را تمیز می‌کند. به علاوه، این توانایی را دارد که از جذب نمک به بافت کلیه جلوگیری کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند.

دمنوش این گیاه برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب بسیار موثر است. این ۸ ماده غذایی نیز به کاهش اضطراب در بدن کمک می‌کنند.

طرز تهیه چای جعفری برای سم زدایی کلیه‌ها

مواد لازم:

– ۱ دسته برگ جعفری تازه

– ۸ فنجان آب تصفیه شده

– ۲ قاشق غذاخوری عسل خام و ارگانیک

– آب نصف لیمو، تازه

طرز تهیه:

جعفری را بشویید و به قطعات بزرگ خرد کنید. آب را روی حرارت متوسط قرار بدهید و وقتی به جوش آمد برگ‌ها را اضافه کرده و حرارت را کم کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد سپس ترکیب را صاف کرده و بگذارید سرد شود. می‌توانید کمی لیمو و عسل نیز برای بهتر شدن طعمش به آن اضافه کنید.

توصیه می‌شود روزانه ۱-۲ فنجان از این ترکیب را بنوشید. می‌توانید این چای را در ظروف شیشه‌ای و در یخچال تا یک هفته نگهداری کنید.

نکته بسیار مهم این است که اگر به بیماری کلیوی یا سایر بیماری‌ها مبتلا هستید یا دارو‌های تجویزی مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن چای جعفری برای سم زدایی طبیعی کلیه‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

به زنان باردار نیز توصیه می‌شود که از این چای استفاده نکنند، زیرا می‌تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود.

 

 

 

سرمربی مشهور فوتبال خودروی لاکچری اش را در قمار باخت/۴

شایعه‌ای مبنی بر انجام قمار توسط یکی از مربیان مطرح فوتبال کشورمان و در پی آن از دست رفتن مالکیت خودروی گرانقیمت وی منتشر شده است.

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر انجام قمار توسط یکی از مربیان معروف  شاغل در فوتبال ایران توسط برخی از منابع خبری منتشر شد.

با پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از برخی منابع آگاه مشخص شد که این خبر صحت دارد و این اقدام ناصحیح توسط این فرد انجام شده و خودروی گرانقیمت وی به دلیل باخت در قمار از تصاحبش خارج شده است.

نکته قابل تامل در این باره این است که این اقدام توسط یکی افرادی انجام شده که دارای هوادار و همچنین اعتبار در ورزش کشور است که این خود به عنوان یک معضل بد اجتماعی می‌تواند تلقی شود و عاملی برای ترغیب هواداران که بخشی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و عموما از قشر جوان و نوجوان هستند، نسبت به انجام اینگونه فعالیت‌ها باشد.

از آنجایی که ارتکاب فعل قمار براساس قوانین جاری در کشور جرم محسوب می‌شود و هر دو طرف انجام این کار مجرم تلقی می‌شوند، باید نسبت به شفاف سازی در این زمینه اقدامات لازم برای برخورد با افراد قمارباز توسط مراجع رسمی و قضایی کشور صورت بگیرد تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

سوال مهمتر اینکه قمار انجام شده درباره چه موضوعی صورت گرفته است؟ آیا انجام این قمار برای تغییر در نتایج فوتبال بوده یا خرید و فروش بازیکنان و یا اینکه خارج از بحث ورزشی این اقدام صورت گرفته و در نتیجه منجر به تحویل سوئیچ خودروی میلیاردی آقای مربی به برندگان شده است.

باید دید که در وهله اول واکنش کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نسبت به این موضوع چیست و اینکه آیا این فرد را به عنوان مجرم به دستگاه قضایی کشور برای برخورد با مفاسد اخلاقی معرفی خواهد کرد یا خیر؟

 

 

 

 

مناطقی از جهان که خورشید در آن ها هیچگاه غروب نمی کند

غروب آفتاب یکی از مناظر زیبای طبیعت است اما مردم برخی از کشورهای دنیا در روزهایی از سال از دیدن این منظره دلپذیر محروم هستند.

به گزارش العالم؛ ممکن است گاهی آرزو کرده باشید که خورشید هرگز غروب نکند و روز به پایان نرسد. جالب است بدانید که در برخی از نقاط جهان می‌توان این آرزو را به واقعیت تبدیل کرد و تجربه‌ای هیجان انگیز و فراموش نشدنی داشت، جایی که می‌توان یک روز طولانی و بی پایان را بدون اطلاع از زمان خوابیدن و حتی زمان بیدار شدن سپری کرد.

در بسیاری از مناطق دنیا خورشید بیش از ۷۰ روز غروب نمی‌کند. در ادامه این خبر مناطقی از جهان نام برده شده که در آن‌ها خورشید هیچگاه غروب نمی‌کند.

 

نروژ

تصویر کشور نروژ

نروژ که در قطب شمال واقع شده سرزمین «خورشید نیمه شب» نامیده می‌شود و دلیل این نامگذاری هم این است که خورشید هرگز از ماه می‌ تا اواخر ژوئیه در آنجا غروب نمی‌کند. این بدان معناست که حدود ۷۶ روز، خورشید هرگز در این کشور غروب نمی‌کند. در سوالبارد، پرجمعیت‌ترین منطقه در شمال اروپا، خورشید از ۱۰ آوریل تا ۲۳ آگوست به طور مداوم روشن است.

کانادا

تصویر کشور کانادا

تنها حدود سه هزار نفر در نوناووت، دو درجه بالاتر از قطب شمال و در سرزمین‌های شمال غربی کانادا زندگی می‌کنند. این مکان در حدود دو ماه آفتاب دارد، در حالی که در طول زمستان این مکان حدود ۳۰ روز متوالی تاریکی کامل را تجربه می‌کند. برجسته‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در کانادا انجام داد، صعود به کوه، بازدید از چشمه‌های آب گرم، پل معلق و سفر‌های جاده‌ای در دومین مسیر بزرگ جهان است.

ایسلند

تصویر ایسلند

در طول تابستان، شب‌ها در ایسلند روشن است، در حالی که در ماه ژوئن، خورشید هرگز غروب نمی‌کند. علاوه بر نور‌های شمالی زیبا، این منطقه فعالیت‌های هیجان انگیز زیادی مانند پیاده روی، تماشای حیات وحش و نهنگ، کاوش در غار‌ها، دوچرخه سواری و بازدید از پارک‌های ملی را ارائه می‌دهد.

آلاسکا

تصویر آلاسکا

از اواخر ماه می‌تا اواخر ژوئیه، خورشید هرگز در بارو در آلاسکا غروب نمی‌کند. در مقابل، خورشید از اوایل نوامبر به مدت ۳۰ روز غروب نمی‌کند و به شب قطبی معروف است. این همچنین بدان معنی است که این کشور در ماه‌های سخت زمستان در تاریکی باقی می‌ماند. این مکان بخاطر کوه‌های پوشیده از برف و یخچال‌های دل انگیز مشهور است. بازدید از این مکان در تابستان و زمستان به دلیل داشتن منظره‌های طبیعی بسیار دلپذیر است.

فنلاند

تصویر فنلاند

سرزمین هزار دریاچه و جزیره، اکثر مناطق فنلاند تنها ۷۳ روز در تابستان خورشید را مستقیماً می‌بینند. در حالی که در فصل زمستان، این منطقه هیچ نوری از خورشید ندارد. همچنین یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد در تابستان کمتر و در زمستان بیشتر بخوابند همین است.

سوئد

تصویر سوئد

معمولاً گرمتر از سایر کشور‌هایی است که در بالا ذکر شد. خورشید در سوئد حدود نیمه شب غروب می‌کند و از اوایل ماه می‌ تا اواخر آگوست دوباره از ساعت ۴:۳۰ صبح طلوع می‌کند. مردم این کشور می‌توانند این روز‌های طولانی را با فعالیت‌های ماجراجویی از جمله ماهیگیری، گلف، اسکی، تماشای چراغ‌های شمالی و بازدید از پارک‌های ملی بگذرانند.

انتهای پیام/

 

 

 

تاثیر شگفت انگیز ۶ نوع سبزی در کاهش وزن و لاغری

در میان تمام سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می کنند، نقش برخی از آنها در از بین بردن چربی های اضافه بدن شناخته شده تر است.

در اینجا ۶ گزینه گیاهی که به شما را به اهداف کاهش وزن تان بیشتر نزدیک می‌کنند، معرفی شده اند:

کاهو: کاهو سرشار از فیبر٬ ویتامین ث، فولات و منگنز است و احتمال تمایل شما به دسر یا پرس دوم بشقاب غذا را بسیار کاهش می‌دهد.

آووکادو: دارای مقادیر مناسب اسید‌های چرب غیراشباع تک زنجیره است که در چربی سوزی شکم٬ نقش دارند. همچنین آووکادو حاوی ۲۰ نوع ماده مغذی ضروری مثل فیبر٬ پتاسیم٬ ویتامین‌ای و اسید فولیک است. کسانی که از آووکادو به صورت منظم در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند٬ شکر کمتری مصرف کرده و شاخص توده بدنی و سایز دور کمر آن‌ها نیز کمتر است.

تخم کدو: حاوی مواد معدنی ضروری مثل آهن٬ فسفر و منیزیم است و منبع بسیار خوب عنصر روی نیز بشمار می‌رود. تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

فلفل سبز: سرشار از ویتامین ث بوده که اثر چربی سوزی دارد. بنابر مطالعات، کسانی که دچار کمبود ویتامین ث هستند٬ چربی اندوخته بیشتری در بدن خود دارند. پس خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی که منبع این ویتامین هستند٬ می‌تواند بدن را به سوی چربی سوزی سوق بدهد.

کلم پیچ: این سبزی٬ سرشار از کلسیم است که به چربی سوزی و کاهش سایز کمر کمک می‌کند. کلم پیچ حاوی آهن و لوتئین (ویتامین چشم) است.

لیمو ترش: بین مصرف لیمو ترش و کاهش وزن رابطه وجود دارد. موقع خرید، لیمو‌هایی رو انتخاب کنید که سفت و نسبت به اندازهشان٬ سنگین باشند و پوست براق داشته باشند و رنگشان هم سبز تیره باشد.

 

 

 

وارونگی از جنس مدرن؛ مردان قربانی همسر آزاری!

برخورد نامتعارف زن‌ها با اعضای خانواده خود، دلایل بسیاری مانند بی انضباطی، بد اخلاقی، نبود خود کنترلی به علت مشکلات متعهد روحی و روانی است.

 

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع همسرآزاری از دیرباز وجود داشته و طبق داستان‌های تاریخی از اقوام مختلف، این موضوع در گذشته هم مشکلاتی را برای زوجین به همراه داشته است. امروزه بر اساس آمار منتشر شده از سوی منابع معتبر، همسر آزاری مردان هم رشد پیدا کرده و این معضلی اجتماعی برای خانواده به حساب می‌آید.

یکی از عواملی که ممکن است تاثیر بسزایی در وقوع همسرآزاری مردان به حساب آید، تغییر الگو‌ها و منابع قدرت است که بر اساس آن، برخی روابط و وابستگی‌های اجتماعی و اقتصادی را دست خوش تحولات کرده است. برخی زن‌ها که به صورت مستقیم در جامعه برای امرار معاش و گذراندن زندگی خود حضور پیدا می‌کنند، دچار دگرگونی‌های شخصیتی می‌شوند که ممکن است تغییرات جسمی، روحی و روانی روی آن‌ها تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد.

برخی زن‌ها از چنین شرایطی سوءاستفاده می‌کنند و برخورد خشن و تهدید کردن را حق خود می‌دانند. همسر آزاری مردان به معنا که هر نوع رفتار خشونت آمیزی که زن بر مرد خود اعمال کند را شامل می‌شود. یکی از اصطلاحات حقوقی که در این قضیه استفاده می‌شود، مصادیق عسر و حرج است. عسر در لغت به معنی سختی و حرج به معنای مضیقه و فشار بکار می‌رود، در توضیح عسر وحرج می‌توان گفت به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

مردانی که  قربانی همسر آزاری شدند

بنا بر آمار منتشرشده از سوی مرکز ملی آمار ایران، مجموع موارد معاینات مدعیان خشونت جسمی توسط همسر در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ حاکی از آن است که در سال گذشته تعداد ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه جسمانی در این خصوص توسط پزشکی قانونی انجام شده است که سهم زنان مدعی همسر آزاری جسمی از این معاینات ۷۷ هزار و ۹۶ مورد معاینه و سهم مردان مدعی همسرآزاری جسمی ۲هزار و ۹۹۱ مورد معاینه بوده است.

در واقع زنان مدعی همسرآزاری جسمی، ۹۶ درصد و مردان مدعی همسرآزاری جسمی ۴ درصد از کل معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین با توجه به آمار منتشرشده، درمجموع ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد معاینه مربوط به نزاع فیزیکی در سال گذشته در پزشکی قانونی انجام شده است که ۱۳.۶ درصد از این معاینات به مدعیان همسرآزاری جسمی معطوف می‌شود.

اگرچه موارد معاینه نزاع فیزیکی در سال ۹۹ در قیاس با سال ۹۸ با تعداد ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد معاینه، روند افزایشی داشته است، اما در عین حال موارد معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمی در سال ۹۹ در قیاس با آمار سال ۹۸ (تعداد ۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد معاینه) کاهش داشته است. این روند کاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسرآزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسرآزاری جسمی دیده می‌شود.

سال ۹۹، ۱۸۲ مورد معاینه به معاینات مدعیان همسرآزاری روانی انجام شده که ۱۰ مورد از این ۱۸۲ مورد معاینه برای مردان مدعی همسرآزاری روانی و ۱۷۲ مورد برای زنان مدعی همسرآزاری روانی انجام شده است.در سال ۹۸ از ۱۵۲ مورد معاینه انجام شده بر روی مدعیان همسرآزاری روانی، ۴۹ مورد معاینه سهم مردان و ۱۰۳ مورد سهم زنان بود.

انوع همسر آزاری

برخورد نامتعارف زن‌ها با اعضای خانواده خود، دلایل بسیاری مانند بی انضباطی، بد اخلاقی، نبود خود کنترلی به علت مشکلات متعهد روحی و روانی، از روی عمد و غرض و موارد دیگر است. همسر آزاری جرم است و زن و مرد باید این نکته مهم را به خوبی درک کنند که در صورت تخطی از چارچوب مسائل زندگی متاهلی، هر کدام می‌توانند اقدام به شکایت کنند و موضوع را از طریق قانون به سامان رسانند.

همسرآزاری انواع مختلفی دارد که با شیوه‌های گوناگون موجب ناراحتی و آزار و اذیت همسر می‌شود. همسرآزاری اقتصادی به این نحو است که محدودیت و تنگنا‌های مالی به وجود می‌آید. مورد دیگر همسر آزاری جسمی مانند صدمه زدن است. یکی از بیشترین نوع همسرآزاری، نوع کلامی آن است که فرد به همسر خود فحاشی یا نوع دیگر آن، تحقیر کردن همسر است که جایگاه و رتبه همسر خود را در پیش دیگران خدشه‌دار می‌کند. همسرآزاری روانی، مورد دیگری است که ممکن است به شکل تهدید باشد و همسر خود را بترساند.

بداخلاقی و بدزبانی که در مطالب فوق به آن اشاره شد، دو عامل بسیار زننده و بد در بین زوجین است که ممکن است بخاطر فشار‌های اقتصادی که در جامعه بر زن وارد می‌شود این رویداد رخ دهد و تا دشمنی بین یک دیگر پیش رود. یکی از دستورات قرآن کریم برای حل و فصل درگیری و همسرآزاری، صبر زوجین است. قرآن کریم وعده داده، کسانی که در مقابل بداخلاقی و بدرفتاری همسر خود صبور باشند، علاوه بر حفظ و نگهداری زندگی خود، خداو. ند پاداش بزرگی را عنایت خواهد کرد.

قانون در مورد همسر آزاری چه می گوید؟

قانون هم در خصوص همسرآزاری وارد شده و قوانین مختلفی را به تصویب رسانده تا با این کار، موجبات کاهش همسرآزاری را فراهم کند. در تبصره یک ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، زیان معنوی عبارت از صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی، خانوادگی یا اجتماعی است. دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی، به رفع زیان از طرق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن حکم کند.

قانون مشخص و کاملی در خصوص همسرآزاری مردان تعریف نشده، اما قانون بصورت مفصل درباره دیه اعضای بدن در صورت آسیب دیدن پرداخته است. اگر رفتار مرتکب باعث آسیب و عیبی در بدن نشود، و اثری روی بدن برجای نگذارد، ضمان (عهده گرفتن مالی بر ذمه دیگری) منتفی است و در موارد عمدی، اگر طرفین به صلح نرسند، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه هفتم محکوم خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین و پُرآسیب‌ترین جراحات مربوط به سر و صورت است که کلمات حقوقی آن‌ها شامل حارصه (خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود) دامیه (جراحتی که اندکی وارد گوشت شده و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد) متلاحمه (جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شد) سمحاق (جراحتی که به پوست نازک روی استخوان رسد) موضحه (جراحتی که پوست نازک روی استخوان را کنار زند و استخوان نمایان شود) هاشمه (عملی که باعث شکستگی شود) مُنَقَله (جنایتی که درمان آن با جابه‌جایی استخوان امکانپذیر است) مامومه (عملی که به کیسه مغز رسد) دامغه (صدمه‌ای که کیسه مغز را که کیسه مغز را پاره کند) هستند که برای هر کدام بر اساس قانون مجازات اسلامی حد معینی برای پرداخت دیه معلوم شده است.

صدمه گوش، بینی، درون دهان، لب و زبان جزو جراحات سر و صورت حساب می‌شوند و میزان لطمه وارده و طول و عرض جراحت، ملاک تعیین دیه برای موارد فوق نیست و تاثیری ندارد. همچنین اگر جنایت موضحه رخ دهد و پس از درمان اثری از خود روی صورت جا گذارد، علاوه بر دیه موضحه، یک هشتادم دیه ثابت هم باید پرداخت کند، اما اگر لطمه موضحه اثری باقی نگذارد، علاوه بر دیه موضحه، یک صدم دیه کامل را باید بپردازد.

جائقه جراحتی است که با وارد کردن وسیله به درون بدن مانند شکم، سینه، پشت و پهلو، ایجاد می‌شود و اگر وسیله مورد استفاده، از یک طرف وارد و از سوی دیگر خارج شود، دو جراحت جائقه حساب می‌شود همچنین در صورتی که در این نوع جراحت به اعضای درونی بدن لطمه‌ای وارد یا اعضایی از بین رود، علاوه بر دیه جائقه، دیه یا اَرش هم محاسبه می‌شود.

در قانون حمایت از خانواده به موارد از جمله دادگاه خانواده، مشاوره خانواده، طلاق و ازدواج، حضانت و نگهداری اطفال و نفقه، حقوق وظیفه و مستمری، و مقررات کیفری اشاره شده است که هدف اصلی از وضع این قانون تحکیم بیشتر خانواده است.

یکی از ماده مهم این قانون، ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده است که متذکر می‌شود دادگاه می‌تواند برای فراهم کردن فرصت صلح و سازش، جلسه دادرسی را به درخواست زوجین یا یکی از آن‌ها حدکثر برای دو بار به تاخیر اندازد.

 

 

 

 

جت‌های ناشناس طالبان را بمباران کردند/ تظاهرات مردمی در برخی ولایات

کبیر واثق، معاون والی پنجشیر می‌گوید در پنجشیر و اندراب جنگ شدیدی جریان دارد و نیروهای مقاومت در این دو منطقه پیش‌روی کرده‌اند. او ادعا کرده که مبارزان جبهه مقاومت تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده‌اند.

 پس از ورود طالبان به پنجشیر و حمله به مقاومت از افغانستان خبر می‌رسد که جنگنده‌هایی ناشناس مواضع طالبان را در پنجشیر هدف قرار داده و جنگ سنگینی بین نیروهای احمدمسعود و طالبان شکل گرفته است.

هنوز مشخص نیست این جنگنده‌ها از سوی کدام کشور به طالبان حمله کرده‌اند، اما شاهدان محلی می‌گویند ورق به نفع جبهه مقاومت پنجشیر برگشته است.

مردم کابل، مزارشریف، بلخ و غزنی به فراخوان قیام از سوی خیزش مردمی پنجشیر علیه طالبان پاسخ مثبت دادند و به خیابان‌ها ریختند. آن ها فریاد زنده‌باد احمد مسعود و مرگ بر پاکستان سر دادند.

 

 

 

«امپراطوری رسانه‌ای غرب»، سلاحی که از «کاه» کوه می‌سازد!

هرچند که طی سال‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف، نارسایی و اشکالات فراوان سیستم‌های نظامی غرب ثابت شده، پروپاگاندای رسانه‌ای همچنان در حال بزرگنمایی ظرفیت‌های تسلیحاتی آنهاست.

 

شبکه خبری قدس، به تازگی یک کلیپ ویدئویی را منتشر کرد که در آن نفتالی بنت، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی مشغول تدریس چگونگی تغییر محتوای صفحات ویکی پدیا به سربازان است. در این جلسه بنت به نظامیان صهیونیستی آموزش می‌دهد که اطلاعات مربوط به رژیم صهیونیستی و خط مشی این رژیم را در ویکی پدیا وارد کنند.

بنت در این ویدئو می‌گوید: “هدف از جلسه امروز این است که به سربازانمان آموزش دهیم چگونه اطلاعات را در ویکی پدیا که منبع شماره یک اطلاعات در جهان است، ویرایش کنند. ”

“به عنوان مثال، اگر کسی ناوگان غزه را جستجو کند، ما نیز می‌خواهیم آنجا باشیم. ما می‌خواهیم بر آنچه در آنجا نوشته شده و همنیطور نحوه نگارش آن تاثیر بگذاریم و از ماهیت صهیونیستی آن اطلاعات اطمینان حاصل کنیم. ”

جایگاه رژیم صهیونیستی با کشتار مکرر فلسطینیان در نوار غزه، اشغال و بیرون راندن آن‌ها از خانه هایشان در کرانه باختری، تنزل یافته است. طبیعی است که این رژیم درصدد دستکاری اطلاعات در اینترنت باشد، بلکه بتواند جایگاه و اعتبار از دست رفته خود را بازیابد.

البته تغییر محتوا و یا کانالیزه کردن آن تنها مختص به رژیم صهیونیستی نیست، بلکه آمریکا نیز به عنوان اصلی‌ترین حامی اسرائیل، دست طولایی در این رسته دارد.

در ادامه و به بهانه انتشار این ویدئو، با ساختار پروپاگاندا (تبلیغات و جوسازی سیاسی) رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی و همینطور نقش رسانه‌ها در بازنشر عقاید، آشنا خواهیم شد.

هالیوود، بازوی تبلیغاتی ارتش آمریکا و حامی رژیم اشغالگر قدس

جنگ جهانی دوم، هالیوود را وارد جنگ تبلیغاتی کرد. هنگامی که آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد، فقط مردان و زنان جوان نبودند که برای خدمت در ارتش نام نویسی می‌کردند، هالیوود نیز ثبت نام کرد.

میرلیز، دانشیار مطالعات ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه فناوری اُنتاریو که چندین جلد کتاب در مورد آثار فرهنگی هالیوود نوشته، می‌گوید: قبلا شهر‌های سینمایی فیلم‌هایی تولید می‌کردند که برای حواس پرتی و سرگرمی افراد ساخته می‌شد، اما با شروع جنگ، ایده‌ای شکل گرفت که می‌توان آمریکایی‌ها را متقاعد کرد که از جنگ حمایت کنند.

میرلیز می‌گوید: در زمان جنگ، دفتر اطلاعات جنگ آمریکا، یک واحد مجزا به هالیوود اختصاص داده بود.

«امپراطوری رسانه‌ای غرب»، سلاحی که از قدرت نظامی کاهی کوه می‌سازد!

بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، این واحد، ۱۶۵۲ فیلمنامه را بررسی کرد. هر فیلمنامه‌ای که آمریکا را ناخوشایند نشان می‌داد، بازبینی و یا دور انداخته می‌شد. هرگونه مطلبی که باعث می‌شد آمریکایی‌ها “بی توجه به جنگ یا ضد جنگ” به نظر برسند، به سرعت خط می‌خورد.

به گفته میرلیز و به نقل از رئیس دفتر اطلاعات جنگ، ساده‌ترین راه برای تزریق یک ایده به ذهن مردم این بود که آن ایده با تصاویر سرگرم کننده بزک شود، به نحوی که مردم متوجه نشوند که در پشت آن تصاویر، چه ایده‌ای تبلیغ می‌شود.

هالیوود دستورات پیشروی خود را از ارتش دریافت کرده بود. افرادی که پیش از این، صابون، غلات و لوازم خانگی تبلیغ می‌کردند، اکنون توسط دولت برای “فروش جنگ” به مردم آمریکا به خدمت گرفته شده بودند.

مورخان و دیگر دانشگاهیان خاطرنشان می‌کنند که این رویه، آغاز یک مأموریت منحصر به فرد آمریکایی بود که تاکنون نیز ادامه دارد. روابط بین آژانس‌های دولتی آمریکا و هالیوود در طول جنگ جهانی دوم و جنگ سرد بود که نحوه روایت داستان‌های ارتش را شکل می‌داد.

میرلیز اضافه می‌کند: “بسیاری از فیلم‌های هالیوود در ارتش آمریکا ساخته و پرداخته شده اند. این آثار برای ستایش از ارتش آمریکا ساخته می‌شدند. هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا از قهرمان نظامی خود عکس نمی‌گیرد. این یک پدیده فرهنگی منحصر به فرد است. ”

واشنگتن و هالیوود مانند دوقلو‌های جدایی ناپذیر به یکدیگر پیوند خورده اند. جک والنتی، رئیس سابق انجمن فیلم‌های سینمایی آمریکا دوست داشت بگوید: “واشنگتن و هالیوود از یک دی ان‌ای سرچشمه می‌گیرند. ” اگر والنتی امروز زنده بود، باید رژیم صهیونیستی را نیز به این ترکیب اضافه می‌کرد.

رابطه رژیم صهیونیستی و سینمای آمریکا از اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع شد. زمانی که مناخم گولان و یورام گلوبوس تهیه کنندگان اسرائیلی با رویکردی سیاسی، یک شرکت فیلمسازی آمریکایی به نام کنن فیلمز Cannon Films را تاسیس کردند.

«امپراطوری رسانه‌ای غرب»، سلاحی که از قدرت نظامی کاهی کوه می‌سازد!

تحت برچسب کنن، تعدادی فیلم اکشن درجه دو تولید شد. در میان فیلم‌های تولیدی این شرکت، ده‌ها فیلم سینمایی به چشم می‌خورد که مسلمانان و اعراب را تحقیر می‌کرد؛ ازجمله، صحرا (۱۹۸۳)، نیروی دلتا (۱۹۸۶)، و قاتل (۱۹۹۱).

طبق معمول، منتقدان در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی سکوت کردند. اگر دو فیلمساز فلسطینی از این دست فیلم‌ها ساخته بودند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر تحت برچسب کنن، فیلم‌هایی که یهودیان را به همان شیوه‌ای که گولان و گلوبوس اعراب را تحقیر کردند اکران می‌شد، مطبوعات و صنعت فیلم سازی آمریکا چگونه واکنش نشان می‌دادند؟

حضور رژیم صهیونیستی در رسانه‌های آمریکا از این هم فراتر می‌رود. سال ۲۰۰۶ مجموعه NCIS TV CBS با حضور یک قهرمان رژیم صهیونیستی-که عامل موساد است- شروع به کار کرد. طی ۹ سالی که این سریال از رسانه‌های آمریکایی پخش می‌شد، این یهودی و همکاران آمریکایی اش بچه‌های عرب و مسلمان را به باد کتک می‌گرفتند. کاراکتر این مامور امنیتی موساد، به تحکیم روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک شایانی کرد.

نمونه دیگر، سریال اسلام هراسانه Homeland است. اکثر بینندگان این مجموعه تلویزیونی نمی‌دانند که این مجموعه اقتباسی از فیلمنامه یک سریال اسرائیلی به نام Hatufim است. تهیه و تولید Homeland نیز به عهده فردی اسرائیلی بوده است.

فقط در یک قسمت از این مجموعه به فلسطینی‌ها اشاره شده است. آن هم به عنوان گروهی عصبانی و خشن که به صورت گروهی تندرو ظاهر می‌شوند و قهرمان آمریکایی این سریال را مورد تعرض قرار می‌دهند!

شکل دادن به افکار عمومی

فیلم‌ها به دلیل توانایی بالایشان در ساخت تجربه‌های مشترک، ابزار کاملی برای شکل دادن به نظرات عمومی بوده و هستند.

دن اومیرا، استاد علوم سیاسی دانشگاه کبک و نویسنده فیلم “اسطوره و دولت امنیت ملی” می‌گوید: در دهه ۱۹۴۰، حدود ۹۰ میلیون آمریکایی هر هفته به سینما می‌رفتند که این امر تاثیر فیلم‌های هالیوودی بر افکار عمومی را نشان می‌دهد.

«امپراطوری رسانه‌ای غرب»، سلاحی که از قدرت نظامی کاهی کوه می‌سازد!

“ما در عصر اینترنت و نتفلیکس زندگی می‌کنیم و فراموش کرده ایم که تماشای فیلم در عصر قبل از تلویزیون یکی از مهمترین جنبه‌های سرگرمی عمومی تلقی می‌شد. در آن زمان صد‌ها نفر در تاریکی سالن‌های سینما گرد هم جمع می‌شدند و فیلم تماشا می‌کردند. فیلم‌های روی پرده، احساسات را برمی انگیخت و آن‌ها را به اشتراک می‌گذاشت. ”

نیک کال، استاد دیپلماسی عمومی در دانشگاه کالیفرنیا که چندین جلد کتاب در مورد تاریخچه پروپاگاندا به رشته تحریر درآورده است، می‌گوید: قصد دولت آمریکا از ایجاد آن حس مشترک این بود که حضور آمریکا در جنگ را توجیه کند. پروپاگاندا در قالب سرگرمی‌های عامیانه می‌تواند غرور و قهرمانی را جانشین وحشت و شک کند.

همانطور که پیشتر اشاره شد، ساخت فیلم‌های هالیوودی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آن حمایت می‌کنند، نقش بسزایی در شکل دهی افکار عمومی دارد و تاییدی نامشروع برای پیشروی‌های خصمانه این رژیم در اراضی اشغالی محسوب می‌شود.

قهرمان سازی

همانطور که در مثال مجموعه NCIS TV CBS بیان شد، شخصیت پردازی این سریال به نحوی بود که افسر امنیتی موساد را شخصی سرسخت، محق و فداکار نشان می‌داد. این رویه در تولیدات آمریکایی نیز جاری و ساری است. از جان وین که در فیلم‌های بی شماری بازی کرده به عنوان قهرمان جنگ جهانی دوم یاد می‌شود. در حالی که هیچ وقت در هیچ جنگی شرکت نکرده است! جان وین محصول کارخانه قهرمان سازی هالیوود است.

نیک کال می‌گوید: “آمریکایی‌ها می‌توانند داستان جنگ جهانی دوم را به گونه‌ای بیان کنند که باعث شود احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. مردم بریتانیا نیز همینطور هستند. ما عاشق شنیدن داستان‌های جنگ جهانی دوم هستیم، زیرا دوست داریم خودمان را بچه‌های خوب بدانیم. ”

“هالیوود می‌تواند راه‌هایی برای تبدیل آمریکایی‌ها به بچه‌های خوب و تبدیل نازی‌ها به بچه‌های بد بیابد. ”

این رویکرد هالیوود به درگیری‌های بعدی آمریکا، از جمله جنگ ویتنام نیز تسری پیدا کرد.

میرلیز عنوان می‌کند: موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده این است که جان وین شخصاً به لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا نامه نوشت تا از دولت بخواهد در ساختن یک فیلم تبلیغاتی درباره درگیری در ویتنام به او کمک کند. پنتاگون تجهیزات و پایگاه‌های نظامی را برای فیلم فراهم کرد و فیلمنامه نهایی را تأیید نمود. بعداً معلوم شد که جنایات منتسب به ویتنامی‌ها در فیلم، در واقع توسط خود نیرو‌های آمریکایی انجام شده است.

ترساندن شهروندان به منظور پیشبرد اهداف سیاستمداران

اومیرا می‌گوید: در حالی که که قبلاً هر جنگ بزرگی که آمریکا در آن شرکت داشت، با کاهش چشمگیر هزینه‌های نظامی همراه بود، پس از جنگ ویتنام ایده “دولت امنیت ملی” به وجود آمد که ارتش باید در حالت آماده باش کامل بماند و این باعث شد تا این تصور در بین مردم آمریکا ایجاد شود که: “خدای من، یک تهدید دائمی وجود دارد … ما توسط چیزی تهدید می‌شویم که بروکرات‌ها آن را کمونیسم نامیده اند “.

ظاهراً هالیوود به سیاستمداران نیز درس می‌داد. هنگامی که هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، تلاش کرد تا هزینه‌های نظامی دولت خود را از طریق کنگره افزایش دهد، سناتور آرتور وندنبرگ به او توصیه کرد که “سناتور‌ها را بترساند. ”

اومیرا می‌گوید: گزارش سال ۱۹۵۴ دولیتل که توسط آیزنهاور منتشرشد، تاکید می‌کند که هیچ کس نباید مانع توسعه یک سازمان تهاجمی، پنهان، روانی و شبه نظامی شود. ماموریت‌های این سازمان از سرنگونی دولت‌های منتخب در ایران و گواتمالا گرفته تا افکار متزلزل در سینما‌های سراسر جهان متغیر بود.

“مزرعه حیوانات” رمان معروف و پرفروش جورج اورول، یک نمونه جالب از این دست است. از این اثر فیلم انیمیشن بلندی ساخته شد که به سرعت پرفروش شد. چهار دهه بعد، زمانی که تونی شاو، مورخ جنگ سرد، بایگانی‌های مربوط به این رمان کلاسیک را بررسی می‌کرد، مشخص شد که سیا (سازمان جاسوسی آمریکا)، مخفیانه حق پخش این انیمیشن را خریداری کرده است و بعداً داستان را به یک پروژه تبلیغاتی تبدیل و پایان آن را نیز کاملاً بازنگری کرده تا خوک‌ها – که نماینده کمونیست‌ها هستند – توسط دیگر حیوانات مزرعه سرنگون شوند.

شاو می‌گوید: این بازنویسی توسط سیا اعمال شد تا به عنوان نماد یا الهامی برای انقلاب باشد. انگیزه‌ای برای ساکنین کشور‌های بلوک شرق تا علیه رهبران کمونیست خود قیام کنند.

شاو اضافه می‌کند: در حالی که رمان مزرعه حیوانات در بین منتقدان ادبی و روشنفکران “بسیار محبوب” بود، “اکثر مردم عادی که فیلم را دیدند این کتاب را نخوانده بودند. ” تولیدکنندگان این فیلم می‌دانستند که سرمایه گذاری آمریکایی در این فیلم وجود دارد، اما خبر نداشتند که اساساً برای سیا کار می‌کنند.

این اثر که اقتباسی جعلی از رمان اورول است، در کلاس‌های درس سراسر جهان نمایش داده شد.

ویدئو منتشرشده از نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مصداق بارز استفاده ابزاری از رسانه ها، تحریف واقعیت و دستکاری اطلاعات است؛ پدیده‌ای که جدید نیست و همواره وجود داشته است. آشنایی با ساختار رسانه و کسب سواد رسانه‌ای است که دریچه‌ای رو به فهم بهتر و بیشتر جریانات می‌گشاید و ما را در مسیر کشف حقیقت رهنمون می‌سازد.

 

 

 

 

 

فروش بلیت و تور زمینی اربعین کلاهبرداری است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری: هرگونه فروش تور زمینی اربعین قطعا کلاهبرداری است و امسال حتی به سمت مقاصد مرز‌های چهارگانه با عراق هم بلیتی فروخته نمی‌شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛ آقای داریوش باقرجوان افزود: مردم فریب تبلیغات تور‌های زمینی اربعین را نخورند، چرا که تبلیغ همه تور‌های زمینی ایام اربعین حسینی قطعا کلاهبرداری است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آگهی‌ها و تبلیغات کاروان عتبات عالیات در ایام اربعین اظهار داشت: تمام تصمیمات در حوزه سفر‌ها و جابجایی زائران در ایام اربعین تابع ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های ستاد مرکزی اربعین است، هر چند تصمیمات شناور است، اما تا این لحظه قرار نیست هیچ‌گونه تردد زمینی وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر این‌که مرز‌های زمینی مسافری ایران و عراق در این ایام بسته است، ادامه داد: به هیچ وجه فروش بلیت اتوبوس، سواری کرایه و … به عراق در ایام اربعین نداریم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هر گونه فروش بلیت به مقاصد عراق برای ایام اربعین غیرقانونی است و شرکت‌های حمل و نقل هیچ فروشی ندارند و اساسا امکان خروج از مرز‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مردم فریب تبلیغات و آگهی‌های تور‌های زمینی و کاروان به سمت عراق در ایام اربعین را نخورند و فروش تور زمینی و فروش بلیت به مقاصد عراق به طور قطع کلاهبرداری است و از مردم تقاضا داریم نسبت به خرید بلیت اتوبوس یا تور زمینی و کاروان به مقاصد عراق اقدام نکنند. پیش از این تمام ثبت نامی‌ها از طریق سامانه مربوط به سازمان حجم و زیارت انجام می‌شد و این سامانه هم در شرایط حال حاضر به دلیل ممنوعیت سفر‌های زمینی غیر فعال است.

باقرجوان با بیان این که امسال حتی به سمت مرز‌های چهارگانه عراق بلیتی فروخته نمی‌شود، گفت: آن‌چیزی که تا این لحظه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شده، این است که اربعین امسال تردد زمینی نخواهیم داشت و حتی به سمت مرز‌های عراق هم بلیتی برای فروش نداریم.

 

 

 

بی بی سی و طراحی یک سناریوی تکراری

نقش احتمالی بی بی سی فارسی در ترور فهیم دشتی

پس از روایت متفاوت و متضادی که از چگونگی کشته شدن «فهیم دشتی» سخنگوی احمد مسعود در دره پنجشیر بیان شد، هم اکنون گمانه زنی‌ها انگشت اتهام را به سمت شبکه بی بی سی فارسی نشانه رفته است.

پس از روایت متفاوت و متضادی که از چگونگی کشته شدن «فهیم دشتی» سخنگوی احمد مسعود در دره پنجشیر بیان شد هم اکنون اما گمانه زنی ها انگشت اتهام را به سمت شبکه بی بی سی فارسی در شناسایی محل مصاحبه و ترور وی نشانه رفته است. پنج شنبه شب گذشته فهیم دشتی با شبکه بی بی سی فارسی درباره تحولات افغانستان در حال گفتگو بود که در جریان این گفتگو، تصویر و صدای مصاحبه شونده محو و به جای آن شماره ای با فرکانس ماهواره از تلفن فهیم دشتی روی صفحه مانیتور نمایان می شود. با این شیوه ردیابی مکانی از طریق ارائه شماره تلفن همراه در تلویزیون بی بی سی به مهاجمان انجام شده است و چند روز بعد فهیم دشتی در یک عملیات کشته می شود. این شیوه ترور بارها اجرا شده است چرا که بسیاری از نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین با همین روش رژیم صهیونیستی ترور شده اند.

نیرو‌های احمد مسعود در پنجشیر گفته اند مرکز این استان هدف حملات سنگین با بالگرد‌ها و پهپاد‌ها قرار‌ گرفته است که در یکی از این حملات، فهیم دشتی سخنگوی مخالفان طالبان در دره پنجشیر به همراه عبدالودود یکی از فرماندهان مخالفان طالبان کشته شدند.
فهیم دشتی خواهر زاده عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی سابق افغانستان و یکی از خبرنگاران مشهور این کشور بود. دشتی به مدت چندین سال در سمت ریاست اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان نیز انجام وظیفه کرد.
وی همچنین در حمله انتحاری ۲۱ سال قبل به جان احمد شاه مسعود در خواجه بهاالدین تخار نیز زخمی شده بود.

 

 

 

 

 

کرونا و پیامدهای مخرب تعطیلی مدارس

کرونا و پیامدهای مخرب تعطیلی مدارس

همه‌گیری ویروس کرونا مدارس کشورهای مختلف از جمله ایران را دست به گریبان تعطیلی آموزش حضوری کرد به گونه ای که این شرایط سخت زندگی دانش آموزان را تحت تاثیر پیامدهای مخرب خود قرار داده است.

مدارس و  سایر مراکز آموزشی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون تعطیل یا نیمه تعطیل  و آموزش‌ها در بستر غیرحضوری چون فضای مجازی، شبکه آموزشی شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی پیگیری و انجام شد.

همه گیری ویروس کرونا  سبب شد تا دانش‌آموز از حضور در کلاس های درس باز بمانند و  با خانه نشینی از آموزش مجازی در قالب شبکه آموزشی شاد و یا بسته های آموزشی استفاده کنند.

تعطیلی اجباری مدارس باعث به خطر افتادن یادگیری، سلامت روحی و جسمی و تغذیه ای دانش آموزان در ایام خانه نشینی  شده است.

کرونا و پیامدهای مخرب تعطیلی مدارس

آنطور که که کارشناسان می گویند: مزایای باز نگه داشتن مدارس بسیار بیشتر از هزینه های تعطیلی مدارس است لذا باید از عدم حضور دانش آموزان در مدارس به هر قیمتی جلوگیری و در مقابل برای محافظت از دانش آموزان برای حضور در مدارس و ایمن کردن فضاهای آموزشی در برابر همه گیری ویروس کرونا تدابیر لازم انجام شود.

پس از توقف آموزش حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به ناچار از روش‌های غیرحضوری برای انتقال حداقل دانش به دانش آموزان استفاده شد که بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتند.

ویروس کرونا بیش از همه به دانش آموزان سخت می گیرد، آنها اکنون کمتر یاد می گیرند، دیرتر از بزرگسالان مهارت و توانایی کسب می کنند و با معلومات کمتری وارد جامعه می شوند.

دانش آموزان این دوره مجبورند برای سالیان دراز هزینه این پیامدهای همه گیری را بپردازند.

تعطیلی مدارس سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان که خانواده با مشکل اقتصادی روبرو شده و یا به دلیل فقر دیگر به مداس بازنگردند زیرا کار کردن آنها برای گذران زندگی روزمره خانواده هایشان ضروری شده است.

دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی نیز در صورت حضور نداشتن در مدرسه برای آموزش و تحصیل، در آینده دچار افت تحصیلی می‌شوند.

تعداد زیادی از دانش آموزان نیز در دوران خانه نشینی به علت کم تحرکی و تغذیه نامناسب به اضافه وزن و چاقی مبتلا  شده اند.

کرونا و پیامدهای مخرب تعطیلی مدارس

شیوع ویروس کرونا حتی روی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان تاثیر منفی همانند افسردگی، پرخاشگری و بی نظمی در زندگی روزانه گذاشته است

 

 

 

 

 

حکمرانی طالبان از منظر بین‌المللی

حکمرانی طالبان از منظر بین‌المللی

 قدرت‌گرفتن طالبان و تلاش این جریان برای کسب مشروعیت بین‌المللی با واکنش یکپارچه در سطح جهان همراه نبوده‌است؛ شماری از کشورها به تداوم فعالیت‌های دیپلماتیک با کابل خوشبین‌اند و برخی نیز برای برقراری روابط با طالبان شروطی تعیین کرده‌اند.

حدود سه هفته از تصرف کابل به دست طالبان می گذرد و در این مدت تحولات افغانستان در زمره اخبار مهم جهان قرار داشته است. با وجود تصرف اغلب خاک افغانستان به دست طالبان اما ولایت پنجشیر تنها استان این کشور است که در سیطره طالبان نیست. «جبهه مقاومت ملی افغانستان» مستقر در دره استراتژیک پنجشیر از یک هفته گذشته نبرد سنگینی را با طالبان داشته است.

تاکنون گزارش‌های ضد ونقیضی از این رویارویی و درگیری نظامی منتشر شده است. طالبان از پیشروی خود در این جنگ می‌گوید و جبهه مقاومت از کشته و اسیر شدن صدها عضو طالبان خبر می‌دهد. از نگاه ناظران، در صورت تداوم این درگیری ها و قدرت‌یابی گروه های تروریستی همچون داعش، احتمال اینکه افغانستان وارد بحرانی عمیق تر شود، دور از ذهن نیست.

به تازگی «ژنرال مارک میلی» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا از احتمال وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان خبر داده و در تازه‌ترین مصاحبه‌ خود با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا گفته است: تخمین نظامی من نشان می‌دهد شرایط طوری است که احتمال دارد جنگ داخلی در بگیرد. به نظرم بعید است که طالبان بتواند قدرت را انحصاری کند و حکومت خود را ایجاد کند.

هر چند حدس و گمان‌های منتشر شده از جانب مقامات آمریکایی در مورد افغانستان از برآورد تبعات خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گرفته تا تخمین سرعت تسلط طالبان بر این کشور تاکنون غلط از آب درآمده است اما بسیاری از ناظران و تحلیلگران  متفق‌القولند که تداوم ناآرامی‌ها به تعمیق بحران خواهد انجامید.

موضوعی دیگری که بستر را برای بی‌ثباتی افغانستان همواره ساخته، تاخیر سه هفته ای طالبان در معرفی دولت جدید است. با وجود تعیین موعد برای معرفی دولت اما بارها این رخداد به تعویق افتاده که کارشناسان اختلافات درونی و رقابت دو قبیله «درانی» و «غلجای» را در شکل نگرفتن اجماع برای تشکیل دولت دخیل می دانند.

با وجود مشکلات داخلی افغانستان که به برخی از آنها اشاره شد اما برخی قدرت های جهان در مسیر گسترش همکاری های دیپلماتیک و اقتصادی با طالبان قدم برداشته اند. نخستین کشوری که به طالبان سیگنال مثبت نشان داد و نسبت به توسعه همکاری ها با این گروه ابراز امیدواری کرد، چین بود؛ کشوری که بزرگترین رقیب اقتصادی آمریکا به شمار می آید و شکست ایالات متحده در افغانستان و خروج از این کشور، بستر را برای بازیگری و نقش آفرینی پکن در افغانستان و آسیای میانه هموار خواهد کرد.

از نگاه ناظران، چین منافع متعددی را در افغانستان دنبال می‌کند و این کشور را مکان مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و تامین مواد معدنی مهمی چون مس و لیتیوم می‌داند. در مقابل، طالبان نیز از چین انتظار حمایت مالی دارند؛ حمایتی که لااقل در ابتدای قدرت گیری آنها از سوی کشورهای غربی صورت نخواهد گرفت.

روز جمعه دوازدهم شهریور پس از آنکه «عبدالسلام حنفی» رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر با معاون وزیر خارجه چین تلفنی صحبت کرد، «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در توییتر نوشت که پکن قصد دارد سفارت خود در کابل را بازگشایی کند و روابط ما محکم‌تر از قبل خواهد شد؛ خبری که از سوی دولت چین مورد تایید قرار گرفت.

از طرف دیگر در این روزها شاهد ارسال سیگنال مثبت به حکومت طالبان از سوی روسیه بودیم همانند اظهارات روز جمعه  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور که در جریان سخنرانی خود در نشست مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک، ابراز امیدواری کرد طالبان در افغانستان متمدنانه رفتار کنند تا سایر کشورها بتوانند روابط دیپلماتیک عادی خود با کابل را از سر بگیرند. پوتین همچنین تاکید کرد که «روسیه هیچ علاقه‌ای به تجزیه افغانستان ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیگر کسی باقی نمی‌ماند که بشود با او صحبت کرد.»

نکته قابل توجه اما مواضع اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا بود که مقامات آنها غیرمستقیم و در لفافه از ارتباط با طالبان سخن به میان آورده اند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده کانال‌های ارتباطی‌ خود را با طالبان در خصوص مسائل مهم حفظ خواهد کرد.

همچنین به تازگی اعضای اتحادیه اروپا در نشست مشورتی خود در اسلوونی بر سر تعامل محدود با رهبران تازه افغانستان به توافق دست یافتند و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرد که طالبان باید حقوق بشر، حقوق زنان، حاکمیت قانون، آزادی رسانه‌ها و دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه را تامین کند و تضمین دهد که افغانستان دوباره به پایگاه گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل نشود.

هر چند بورل تاکید کرده که گفت وگو با طالبان به معنای به رسمیت شناختن طالبان از نظر سیاسی نیست اما کارشناسان شروط اتحادیه و اصرار آنها بر مذاکره با طالبان را آغاز مسیر شناسایی حکومت طالبان در افغانستان ارزیابی می کنند.

هفته گذشته «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد هرگاه شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، این کشور نمایندگی سیاسی خود را در کابل بازگشایی خواهد کرد. اگر چه ماس تاکید کرد که بازگشایی سفارت آلمان در افغانستان الزاما به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست ولی صاحبنظران معتقدند برقراری روابط دیپلماتیک آغاز ازسرگیری روابط و در نهایت شناسایی است.

برای ایران اما سرنوشت و منافع مردم افغانستان، انتخاب شایسته آنها و نیز برقراری صلح و ثبات در این کشور جنگ زده که دو دهه در اشغال آمریکا قرار داشته از اصول مهم و تعیین کننده تلقی می شود. در همین پیوند «سیدابراهیم رئیسی» رییس جمهوری کشورمان شنبه شب سیزدهم شهریورماه در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه ایران همواره به دنبال صلح و آرامش و حاکمیت اراده و خواست مردم افغانستان بوده است، تاکید کرد: «ما از دولتی که برخاسته از رأی مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم و همواره حسن همجواری نیز اقتضا می‌کند که اراده مردم افغانستان را بر افغانستان حاکم بدانیم.»

 

 

 

 

زمان‌بندی برای فقرزدایی

زمان‌بندی برای فقرزدایی

 تاکید رئیس‌جمهوری بر امکان‌پذیر بودن فقرزدایی و لزوم سامان‌یابی کپرنشینی تا پایان امسال در سفر به سیستان و بلوچستان، از عزم جدی دولت سیزدهم برای مقابله‌ی نظام‌مند با فقر حکایت دارد؛ دولتی که سکاندارش بارها گفته طعم فقر را چشیده است.

انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان دومین مقصد سفرهای استانی هشتمین رئیس جمهوری ایران، پس از سفر به خوزستان، از نگاه ناظران پیام‌ها و نشانه‌های روشنی از مسیر حرکت و برنامه‌های دولت سیزدهم برای رسیدگی به مشکلات مردم محروم به دست می‌دهد.

رئیس‌جمهوری در سفر پنجشنبه و جمعه هفته گذشته خود، با بازدید از مناطق حاشیه‌نشین و کپرنشین این استان، رو در رو با مردم کم برخورداری صحبت کرد که گویا برای سرو سامان دادن به وضع آنها برنامه‌هایی جدی دارد.

فقرزدایی، رسیدگی به فقرا و تلاش برای رفع نیازِ محرومین یکی از فرامین موکد رهبر انقلاب است. از نگاه رهبری، یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه‌ اسلامی «رفع فقر» و «رسیدگی به فقرا و نیازمندان» است. ایشان در بیاناتی در اردیبهشت ۸۴ تصریح کردند: «هر کاری در کشور صورت می‌گیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عموم مردم – نه بخشی از مردم و قشرهای خاص – باشد. در چنین فضایی است که مردم می‌توانند به اهداف والای نظام اسلامی – یعنی معنویت و تکامل روحی و تعالی اخلاقی – دست پیدا کنند.»

 

تعهد مستمر رئیسی به فقرزدایی

توجه به محرومان و حاشیه نشینان از مهمترین نکات برجسته سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان بود.  رئیسی در بخشی از اظهاراتش در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قطعا فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

زمان‌بندی برای فقرزدایی

رییس‌ جمهوری همچنین تاکید کرد: برای ادامه توسعه، دولت برای استانی مثل سیستان و بلوچستان، نگاهی ویژه تر از قبل دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این استان محرومیت از سر استان برداشته شود.

آیت‌الله رئیسی درجمع نمایندگان اقشار، علما و نخبگان چابهار هم با صراحت و قاطعیت گفت : مسأله کپرنشینی درسیستان و بلوچستان باید تا پایان سال جاری سامان یابد.

بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهوری برای این استان را می‌توان از خلال اظهاراتش متوجه شد. رئیسی در سخنانش در استان با بیان اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان تلاش‌ها و اقدامات زیادی شده است و کارهای زیاد دیگری نیز باقی مانده که باید انجام شود، تصریح کرد: در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم. مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.

رئیس جمهور نیروی انسانی کارآمد را ارزشمندترین سرمایه کشور و سیستان و بلوچستان دانست و خاطرنشان کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم. یکی از راه‌های قدرشناسی از این نعمت این است که این نیروی انسانی کارآمد درجهت گره‌گشایی از زندگی مردم به کار گرفته شود. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند ظرفیت نیروی انسانی و به ویژه نیروی انسانی جوان و کارآمد کشور را در جای مناسبی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، به کار بگیرد و این نیروی ارزشمند در جهت گره گشایی از زندگی مردم موثر واقع شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سواحل مکران یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: یکی از اولین اقدامات در این زمینه معرفی دقیق و کامل ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مکران است. نگاه دولت به مکران به عنوان منطقه‌ای است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حوزه افزایش تولید و اشتغال به عنوان ۲ مسأله بسیار مهم کشور داشته باشد وسرمایه‌گذاری در مکران آینده بسیار روشن و خوبی دارد.

شناسایی ظرفیت ها و چالش‌های استان بر مبنای مطالعات میدانی دقیق، توزیع عادلانه امکانات، تلاش برای جذب سرمایه داخلی و خارجی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و نیروی انسانی استان به ویژه جوانان و … از برنامه‌هایی است که برای این استان تدارک دیده شده است.

 

عمومیت برنامه فقرزدایی برای ایران

برنامه فقرزدایی دولت سیزدهم مختص استان جنوب شرقی کشور نیست وعمومیت دارد. آیت‌الله رئیسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی خود هم توجه ویژه‌ای به ضرورت‌های فقرزدایی نشان می‌داد. او در مقبره الشعرای تبریز با بیان اینکه کسانی که دنبال فساد و رانت هستند دستشان قطع خواهد شد و روش من بی رودربایستی هست و رعایت اصحاب قدرت و ثروت و فلان جناح را نمی کنم، گفته بود: فقر برای جامعه برخوردار پسندیده نیست و فقر محصول بی عدالتی است و مبارزه با فقر و فساد در دستور کار دولت مردمی خواهد بود و من پای کار مردم هستم و متلک و بدگویی من را از میدان به در نمی کند.

زمان‌بندی برای فقرزدایی

رئیسی در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید دولتی به پشتوانه مردم مقتدر و عمل با وعده ها روی کار بیاید و باید صادق القول بود، بیان داشته بود: ما خود را مسئول می‌دانیم و با این تعهد کار را دنبال می‌کنیم و مردم باید حس کنند ظرفیت‌های کشور عادلانه بین مردم تقسیم شده است و هر کس شناسنامه ایرانی دارد برای تضمین حقوق شهروندی اش کافی است.

کارنامه عملکرد رئیسی در سمت‌های قبلی او از جمله قوه قضائیه نشان می‌دهد که او در مقابله نظام‌مند با ریشه‌های فقر از جمله مقابله با فساد، ارتباط بی تکلف و بی‌واسطه با مردم برای شناخت مشکلات محرومان، تلاش برای بهره‌گیری از نیروهای جوان انقلابی و برقراری عدالت … ید طولایی دارد.

 

 

 

 

 

تظاهرات ضد پاکستانی در کابل به خشونت کشیده شد

تظاهرات ضد پاکستانی در کابل به خشونت کشیده شد

همزمان با اخباری درباره دخالت اسلام آباد در حوادث پنجشیر، شهروندان معترض افغان در کابل به خیابان ها آمدند که در نتیجه این تجمعات، نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی کردند.

به گزارش افق، اعتراضات شهروندان کابل علیه آنچه دخالت پاکستان در امور افغانستان خوانده می‌شود به خشونت کشیده شد و صدای تیراندازی‌های مداوم نیروهای طالبان در محل برگزاری اعتراضات شنیده شده است. هنوز مشخص نیست که در این تیراندازی‌ها چند نفر از معترضان آسیب دیده‌اند.

این در حالی است که دهها تن از شهروندان کابل در یک تجمع اعتراضی به خیابان‌های این شهر آمده و خواستار تشکیل حکومت مستقل در افغانستان شدند. آن‌ها در عین حال پاکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کردند.

این اعتراضات یک روز پس از فراخوان «قیام عمومی» از سوی احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت پنجشیر، برگزار شد.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری که در این باره منتشر کرد، به نقل از یک شاهد عینی مدعی شد که نیروهای طالبان برای متفرق کردن جمعیت معترض اقدام به شلیک هوایی کرده‌اند.

ویدئوهایی که در فضای مجازی همرسانی شده است، تعداد زیادی از افراد را در حال دویدن و فرار نشان می‌دهد حال آنکه صدای تیراندازی هم به گوش می‌رسد.

این در حالی است که چند روز پیش، ژنرال «فیض حمید» رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد. این مسئله با توجه به اینکه هنوز حکومت جدیدی در افغانستان تشکیل نشده و اسلام‌آباد هم حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته، انتقادهای فراوانی به دنبال داشت.

 

 

 

هر واکسنی در دسترس بود بزنید؛

شایعاتی درباره واکسن کرونا که نباید به آن توجه کنید

شایعاتی درباره واکسن کرونا که نباید به آن توجه کنید

متخصص ایمونولوژی گفت: واکسن‌ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند.

دکتر مرضیه توکل با اشاره به نکاتی درباره واکسن کرونا، گفت: افرادی که واکسن تزریق می‌کنند ناقل نبوده و نیاز به قرطینه ندارند. افرادی که به داروها حساسیت دارند هم قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد:گذشت پنج ماه از تزریق دوز دوم واکسن کرونا سطح آنتی بادی‌ها کاهش می‌یابد اما ایمنی سلولی با قدرت و قوت در برابر ویروس عمل می‌کند. بیشترین میزان ایمنی زمانی در فرد ایجاد می‌شود که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد و همچنین دو دوز واکسن را نیز دریافت کرده است.

توکل خاطرنشان کرد: کسی قبلا مبتلا به کرونا شده باشد منعی برای دریافت واکسن ندارد ولی باید شش الی هشت هفته از بهبودی  کرونا گذشته باشد.

وی گفت: شایعترین عارضه در واکسن‌ها، واکنش موضعی مانند درد یا قرمزی در محل تزریق واکسن و تب و سر درد است که به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اقدام خاصی پس از تزریق واکسن نیاز نیست گفت: فقط در شرایطی که فرد تب داشت می‌تواند از داروهای تب بر استفاده کند. استحمام پس از تزریق واکسن هم منعی ندارد.

توکل ادامه داد: افرادی که به مواد غذایی خاصی  آلرژی دارند می‌توانند واکسن را بدون محدودیت دریافت کنند؛ افرادی که از داروی “متوتروکسات” استفاده می‌کنند دو هفته قبل و دو هفته پس از مصرف دارو واکسن را نباید  دریافت کنند.  افرادی که داروی “پردنیزولون” مصرف می‌کنند اگر دز دارو کمتر از ۷.۵ میلی‌گرم در روز باشد نیازی به قطع دارو قبل یا بعد از دریافت واکسن نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونا سبب مثبت شدن تست کرونا می‌شود. واکسن‌ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند و ایمنی واکسن‌ها حداقل دو هفته پس از تزریق دز دوم  ایجاد می‌شود.

توکل تصریح کرد: توصیه می‌شود  تمام افراد  هر نوع واکسنی که  در دسترس بود تزریق کنند و هیچ محدودیتی نیز جهت تزریق واکسن‌ها وجود ندارد

وی در پایان گفت: افرادی که پس از دریافت دز اول واکسن دچار واکنش‌های حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) شده‌اند باید با مراجعه به فوق تخصص آلرژی در مورد آنها تصمیم گیری شود.

 

 

 

 

 

 

 

آیا زمان حذف یارانه پنهان فرا رسیده است؟

آیا زمان حذف یارانه پنهان فرا رسیده است؟

 یارانه پنهان از چالش‌های دیرینه اقتصاد کشور محسوب می‌شود که چگونگی رفع آن از دغدغه‌های همیشگی نظام سیاستگذاری بوده است؛ نکته قابل توجه این است که حذف این نوع یارانه باید به گونه‌ای باشد که اقشار ضعیف جامعه ضمن برخورداری از کمک هزینه نقدی از پیامدهای سوء احتمالی آن به دور باشند.

موضوع یارانه و سرو سامان دادن به آن از مهمترین چالش‌های روز اقتصادی کشور است. دولت هر ساله مجبور است چندین برابر یارانه آشکار، به شیوه‌های مختلف یارانه پنهان به مردم پرداخت کند. علاوه بر هزینه زیاد و فشار سنگینی که بر بودجه وارد می‌شود مساله مهم‌تر، عدم توزیع عادلانه یارانه پنهان در جامعه است. این بخش از یارانه همیشه به دست اقشار ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند. این درحالی است که هدف از اعطای یارانه باید کمک به دهک‌های درآمدی پایین جامعه و عادلانه‌تر شدن توزیع ثروت باشد.

به همین دلیل است که مدیریت و حذف یارانه پنهان باید در اولویت دولت‌مردان باشد. به تازگی رییس سازمان برنامه و بودجه از وجود ۶۳ میلیارد دلار یارانه پنهان سخن گفته است. «مسعود میرکاظمی» یارانه حامل‌های انرژی را نیز نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده و گفته است: یک عده که وضعیت مالی مطلوبی دارند و دارای اموال و دارایی زیادی هستند، بیشترین سهم را می‌برند اما یک فرد روستایی، سهم بسیار اندکی از یارانه انرژی دارد.

آیا زمان حذف یارانه پنهان فرا رسیده است؟

همچنین، «مصطفی طاهری» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این مورد گفته بود: لازم است روش پرداخت یارانه پنهان در کشور هدفمند شود اما در عین حال نباید در اجرای آن به کسی آسیبی هم برسد و ما معتقدیم چنین چیزی شدنی است.

تأکید رییس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس بر ضرورت مدیریت یارانه پنهان و ارائه آمار و ارقام درباره میزان آن خود گویای اهمیت این موضوع است. مقدار یارانه، چگونگی پرداخت آن و مهمتر از همه، اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد و به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد از حساسیت‌ بالایی برخوردار است.

بیش از یک دهه از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گذرد و به نظر می‌رسد به دلیل در نظر نگرفتن حساسیت‌های فوق با اهداف اولیه قانون بسیار فاصله داریم. برای مثال در این سال‌ها بخشی از یارانه پنهان ناشی از افزایش قیمت بنزین به صورت آشکار به همه مردم داده شده است. اما اعطای یارانه‌ برابر به آحاد جامعه در عمل باعث شد که نیازمندان تحت پوشش واقعی قرار نگیرند.

این موضوع در یارانه‌های پنهان شدیدتر است.  همه مردم به شکل یکسان از آن بهره‌مند نمی‌شوند. برای مثال کسی که یک خانه بزرگ دارد و برق و آب بیشتری مصرف می‌کند بهره بیشتری از یارانه‌های آن نیز خواهد داشت. یا افرادی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین بهره‌ای نمی‌برند. این مساله به نوعی بیانگر توزیع ناعادلانه ثروت ملی در جامعه است.

میزان یارانه پرداختی به صورت پنهان بسیار بیشتر از یارانه نقدی و آشکار است. پس در مجموع افراد ثروتمند یا سه دهک بالای جامعه به مراتب یارانه‌ای بیشتر از افراد ضعیف و دهک‌های پایین دریافت می‌کنند. در جدول زیر میزان بهره‌مندی دهک‌های هزینه‌ای از یارانه پنهان بخش انرژی آمده است. دهک اول که پایین‌ترین هزینه را دارد از ۵.۰۶ درصد و دهک دهم از ۱۴.۸۲ درصد یارانه انرژی بهره مند هستند.

 

آیا زمان حذف یارانه پنهان فرا رسیده است؟

در ضرورت حذف یارانه پنهان شکی وجود ندارد. زیرا روزانه میلیاردها ریال از بیت‌المال به اقشار و طبقاتی از جامعه اختصاص داده می‌شود که نیازی به آن ندارند و هم‌زمان جمعیت میلیونی ضعیف و کم‌درآمد از آن محروم هستند. با این حال در صورت فراهم نبودن شرایط، به‌ویژه در سطح اقتصاد کلان هرگونه حذف یانه پنهان ممکن است پیامدهای بسیار بدی برای جامعه در بر داشته باشد.

حذف یارانه‌های پنهان و آشکار کردن آنها و  پرداخت نقدی از یک طرف و آزادسازی قیمت‌ها از سوی دیگر می‌تواند با فرض ثبات سایر شرایط، آثار مثبت رفاهی بیشتری نسبت به پرداخت همان میزان یارانه از طریق کنترل قیمت داشته باشد.

اگر شرایط اقتصاد کلان مهیا باشد می‌توان انتظار داشت که هم تولیدکنندگان در فضای رقابتی‌تری فعالیت کنند و هم مصرف کننده‌های نیازمند یارانه در کنار دستیابی به یک منبع درآمد، در چگونگی مصرف یارانه خود نیز اختیار بیشتری داشته باشند.

در این حالت می‌توان انتظار رونق تولید را داشت. اما واقعیت این است که چنین پیامد مثبتی فقط در صورتی که سایر شرایط اقتصادی فراهم باشد رخ خواهد داد و اگر شرایط اقتصادی مناسب نباشد تورم شدید می‌تواند به سرعت نقش یارانه‌های نقدی در افزایش قدرت خرید یارانه‌بگیران را از بین ببرد.  چنانچه اکنون یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان قادر نیست قدرت خریدی معادل اوایل اجرایی شدن آن به خانوارهای ایرانی بدهد و در عمل، نقش خاصی در پوشش سبد هزینه خانوار ندارد.

اگر بخواهیم سیاست حذف یارانه‌های پنهان به بالا رفتن واقعی سطح رفاه اقشار ضعیف جامعه منجر شود، باید تلاش کنیم با تقویت شاخص‌های کلان اقتصادی و کنترل و کاهش تورم از تکرار تجربه پیشین پرداخت یارانه نقدی در گذشته جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*