اخبار خراسان جنوبی/

۳۵۰ زندانی در خراسان جنوبی مشمول عفو رهبر معظم انقلاب

۳۵۰ زندانی در خراسان جنوبی از ابتدای سال با عفو رهبر معظم انقلاب آزاد و یا مشمول تخفیف مجازات شدند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: این افراد در مناسبت‌های مختلف از آزادی ۳۵۰ زندانی در خراسان جنوبی با عفو رهبر معظم انقلابابتدای سال مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: همچنین از ابتدای سال تا امروز ۵۲ نفر زندانی جرائم غیر عمد شامل ۱۹ نفر بدهکار مالی، ۳۰ نفر بدهکار مهریه، ۲ نفر بدهکار نفقه و ۱ نفر بدهکار دیه با بدهی ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومانی با گذشت شاکیان و کمک ستاد دیه آزاد شدند.

وی گفـت:این میزان بدهی با گذشت ۶ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومانی شاکیان، کمک بیش از ۱۶ میلیارد تومانی ستاد دیه و ارائه تسهیلات ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی تسویه شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: امروز هم پرونده ۱۰ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی در جلسه ستاد دیه بررسی شد که با گذشت شاکیان، کمک ستاد دیه و دریافت تسهیلات آزاد شدند.

حجت الاسلام حمیدی افزود:از این مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گذشت شاکیان، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک ستاد و مابقی ارائه تسهیلات به این زندانیان بوده است.

 

وی گفت: در ۵ ماه ابتدای سال محکومین جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی ۳۰ درصد کاهش یافته اند.

هم اکنون ۶۲ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی ۱۴ میلیارد تومانی در زندان‌های استان چشم انتظار کمک خیران برای آزادی هستند.

 

 

 

۸۰ درصد نسخ پزشکی در خراسان جنوبی الکترونیکی است

جلوگیری از ۴ میلیارد تومان خدمات مازاد درمانی در خراسان‌جنوبی

۸۰ درصد نسخ پزشکی در خراسان جنوبی الکترونیکی است

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: اکنون ۸۰ درصد نسخ تولید شده توسط پزشکان در مطب‌های خصوصی و عمومی و مراکز بهداشتی درمانی به صورت الکترونیک صادر می‌شود و ۲۰ درصد نیز به دلایل متعدد از جمله نداشتن شماره ملی، تلفن همراه و سایر کاغذی است.

علی اربابی افزود: در سال جاری توانستیم نسخه نویسی الکترونیک را در بخش سرپایی بیش از ۶۵ درصد محقق کنیم که این میزان تا آذرماه باید به ۹۰ درصد افزایش یابد.

وی بیان کرد: میزان رضایتمندی پزشکان و مردم از نسخه الکترونیک به نسبت خوب است اما تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله وجود دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: در اکثر مطب‌های دولتی یا خصوصی زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شده و در پنج ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نسخه الکترونیک در استان صادر شده است.

وی تصریح کرد: وظیفه داریم از منابعی که در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دارد صیانت کنیم همچنین باید تلاش کنیم این منابع حداکثر بازدهی را داشته باشد.

اربابی اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با اقدامات بسیار خوبی از قبیل ایجاد نظام مالی، رفع همپوشانی، نسخ الکترونیکی، تقویت سامانه و سایر که انجام شده سعی کرده‌ایم بازدهی منابع افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در استان تاکنون ۵۰ هزار مورد همپوشانی مرتفع شده است عنوان کرد: برای اینکه این موضوع و توسعه نسخ الکترونیکی بتواند کمک شفافی در حوزه درمان کند همکاری و همیاری مردم لازم است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: در چندماه که طرح انجام شده شاید نابسامانی‌هایی مانند قطعی برق، قطع سیستم یا از این قبیل رخ داده اما نتوانسته مانع ارائه خدمات شود.

وی گفت: در خصوص نسخه‌های الکترونیک کوچکترین مشکلی اگر ایجاد شود از طریق پزشکان به سازمان بیمه سلامت اطلاع رسانی می‌شود و بلافاصله همکاران ما راهنمایی لازم را به پزشکان انجام می‌دهند.

اربابی تاکید کرد: نتیجه این اقدامات سبب شده جلوی خیلی از خدمات بی مورد که هزینه‌ساز بود گرفته شود که در این خصوص حدود چهار میلیارد تومان هزینه‌های مازاد بهبود یا کاهش یافت.

وی با بیان اینکه امروز در بخش سرپایی هیچ بدهی به هیچکدام از موسسه‌های سطح استان نداریم گفت: مطالبات نسخه نویسی الکترونیک تا تیرماه پرداخت شده و مرداد ماه نیز ۲ روز آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: در بخش بستری دولتی نیز تمامی مطالبات تا خرداد تسویه شده و سازمان بیمه سلامت هیچ بدهی به موسسه‌ای ندارد همچنین در این خصوص فراتر از قانون نیز عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به ارائه خدمات به بیماران کرونایی بیان کرد: در خصوص داروی بیماران کرونایی بیش از سه میلیارد تومان در سه مرحله فروردین، اردیبهشت و خرداد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

اربابی ادامه داد: در خصوص آزمایش پی سی آر کرونا نیز در بخش دولتی این مهم به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هزینه‌های بستری افراد تحت پوشش بیمه سلامت نیز ۹۰ درصد توسط سازمان تامین می‌شود، برای بیماران کرونایی سرپایی نیز که تاکنون ۷۰ درصد هزینه بود به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به برنامه کاهش کاربرد و حذف دفترچه‌های درمانی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: چاپ دفاتر بیمه سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای خردادماه امسال متوقف شده است لذا بیمه شدگان این صندوق تنها با داشتن کد ملی می‌توانند از خدمات مورد نیاز خود از طریق نسخه نویسی الکترونیکی بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات بیمه سلامت فقط به صورت درج نسخه الکترونیک قابل ارائه است عنوان کرد: بیمه شدگان بدانند که برای دریافت خدمات سطح یک روستایی و خدمات بستری افراد تحت پوشش سایر صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت، نیازی به همراه داشتن دفترچه بیمه سلامت نیست و تنها با داشتن کارت ملی، امکان دریافت تمامی خدمات درمانی مورد تعهد این سازمان وجود دارد.

اربابی تاکید کرد: با توجه به اجرای برنامه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک، تمامی پزشکان در مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ملزم به تجویز الکترونیکی دارو و خدمات هستند.

وی عنوان کرد: تمامی بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه تلفنی ۱۶۶۶ هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد و شکایتی در خصوص بیمه سلامت دارند، اعلام و پیگیری کنند و برای اطلاع از اعتبار بیمه پایه درمانی خود نیز می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند.

 

 

 

۸۲ درصد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۸۲ درصد فوتی‌های کرونا در استان مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است لذا گروه‌های سنی هدف هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: متاسفانه برخی افراد بالای ۸۰ سال هنوز اقدام به دریافت واکسن کرونا نکرده‌اند که این مساله نگرانی‌ها از افزایش آمار فوتی‌ها را بیشتر می‌کند.

وی گفت: از اول مرداد تا پنجم شهریور امسال حدود ۱۰۸ مورد فوت ناشی از کرونا در استان داشته‌ایم و ۷۷ مورد از این فوتی‌ها مربوط به افرادی بوده که واجد شرایط دریافت واکسن کرونا بودند اما برای تزریق واکسن مراجعه نکردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۱۸ ماه گذشته ۱۱ شهرستان استان درگیر موج‌های متعدد کرونا شدند افزود: در این مدت بیش از ۲۸ هزار مبتلا به کرونا از طریق آزمایش‌ مولکولی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۲۴۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۵۳ هزار و ۳۰ نفر هم به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

دهقانی گفت: در ۲۳ روز گذشته رشد موارد مثبت کرونا را داشتیم و ۱۵ درصد موارد مثبت قطعی افزایش یافت و شهرستان‌های زیرکوه، سرایان، خوسف، طبس و نهبندان بیشترین درگیری را داشتند.

وی افزود: در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پنج هزار و ۸۰۵ نفر درگیر بیماری شدند و در خراسان جنوبی ۳ هزار و ۳۴۹ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به طور متوسط ۳۶.۷ درصد تست‌ها در خراسان جنوبی مثبت شد که در کشور ۱۷ درصد بوده و علت اصلی آن میزان بالای آزمایش تشخیص کرونا در سایر استان‌ها است.

وی افزود: در آزمایشگاه تست مولکولی بیرجند قابلیت تا هزار تست شبانه‌روز وجود دارد و در شهرستان قاینات هم آزمایشگاه ویروس‌شناسی با کمک خیرین راه‌اندازی شد که این ظرفیت فقط مربوط به کرونا نیست و تمامی پنل‌های ویروسی قابل آزمایش است.

دهقانی درباره روند واکسیناسیون اظهار داشت: تاکنون ۳۶۹ هزار و ۴۴۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردیم که ۲۰۹ هزار و ۱۵۸ دز به عنوان نوبت اول به گروه هدف معادل ۳۶.۲ درصد تزریق شده و ۱۰۸ هزار و ۴۰۶ نفر معادل ۱۸.۸ درصد دز دوم را دریافت کردند که از میانگین کشوری پنج درصد جلوتر هستیم.

وی گفت: روز گذشته آمار تحلیلی استان‌های کشور ارزیابی شده بود که اگر واکسیناسیون با همین سرعت ادامه پیدا کند خراسان جنوبی تا ۴۱ روز دیگر می‌تواند پوشش را کامل کند و اگر واکسن تحویلی سریعتر باشد زودتر کامل خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های وارد شده در استان به افراد واجد شرایط تزریق شده است و براساس پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت اگر روند واکسیناسیون در خراسان جنوبی ادامه داشته باشد، چهارمین استانی خواهیم بود که واکسیناسیون در آن تکمیل می‌شود.

وی افزود: سومین استان پهناور کشور هستیم اما از نظر پوشش دانشگاهی وسیع‌ترین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است و ۱۱ شهرستان را با این پهنه وسیع با یک ردیف اعتباری و یک دانشگاه خدمات‌رسانی کنیم.

دهقانی گفت: این استان ۸۵۹ هزار و ۱۶۶ نفر جمعیت دارد که با ۱۴ بیمارستان زیر پوشش و سه بیمارستان غیر دانشگاهی این جمعیت پوشش داده می‌شوند.

وی افزود: ۴۴ مرکز جامع خدمات شهری و ۶۲ روستایی، ۷۰ پایگاه روستایی، ۳۱۶ خانه بهداشت و ۲ اورژانس هوایی و هزار و ۴۵۶ تخت بیمارستانی در خراسان جنوبی ارایه خدمت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: طی سال‌های اخیر در زمینه تخت‌های بیمارستانی رشد فزاینده‌ای داشتیم که باعث شد در پنج موج شیوع کرونا هیچ‌گاه دچار کمبود تخت نشویم.

وی گفت: افزایش تخت‌های ویژه نیز حایز اهمیت است که در پیک اخیر برای تخت‌های آی سی یو دچار مشکل نشدیم و بیماران کرونایی دسترسی به تخت ویژه داشتند.

دهقانی افزود: در این مدت تعداد تخت‌های آی سی یو بزرگسال از ۸۳ تخت در سال ۹۸ به ۱۴۸ تخت رسیده که رشد قابل توجه داشته است.

وی گفت: با وجود شیوع کرونا و درگیری با مدیریت بیماری فعالیت‌های عمرانی دانشگاه همواره ادامه پیدا کرده و آذر سال گذشته با حضور وزیر سابق بهداشت ۶۴ پروژه بهداشت و درمان به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان در سراسر استان افتتاح شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از آذر سال گذشته تاکنون ۴۳ پروژه بهداشتی درمانی آماده بهره‌برداری داریم که ۶۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای آنها هزینه شده و تلاشمان این است که با حضور یکی از مسوولان عالی کشوری افتتاح کنیم.

وی افزود: در این مدت یک شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی توانست کیت تشخیصی کرونا را اختراع کند و در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه‌ها این کیت را خریداری و استفاده می‌کنند.

دهقانی گفت: درخصوص جذب اعتبارات تملک دارایی هفت میلیارد تومان، اعتبارات ماده ۹۲ برای تصادفی‌ها ۲۴ میلیارد تومان و اعتبارات ابلاغی ۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جذب شده است.

وی بیان کرد: با اعتبارات جذب شده تمامی مطالبات پرسنلی تا پایان ۹۹ پرداخت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: درخصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از ماده ۳۷ یک درصد ارزش افزوده ۲۵ میلیارد تومان جذب شده و اعتبارات استانی هم ۹ میلیارد تومان بوده که از ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی هم استفاده شده است.

وی گفت: ۶۰۰ مجوز استخدامی از طریق آزمون برای سال گذشته گرفته شد که در ۲ هفته اخیر با اولویت حوزه پرستاری کارهای استخدام و ‌گزینش آنها انجام شده و تا ۳ هفته آینده نیروها مستقر می‌شوند که بخشی از کمبودها را جبران می‌کند.

دهقانی درباره شیوه نوبت‌دهی پزشکان در مطب‌ها گفت: نوبت‌دهی حضوری باید مدیریت شود و نظام پزشکی بر عملکرد فعالیت مطب پزشک باید نظارت جدی کند تا نوبت‌دهی سبب تجمع نشود.

وی در ارتباط با بیماری قارچ سیاه اظهار داشت: قارچ سیاه مورد جدیدی نیست و کسانی که مشکل ایمنی بدن دارند قبلا هم مبتلا می‌شدند لذا نمی‌توان گفت اصلا وجود ندارد زیرا در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد اما تاکنون شیوع قابل توجهی ملاحظه نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره موضوع کمبود دارو گفت: سه دارو دارای مشکل در کشور بوده اما ما در استان هیچ‌گاه مشکلی نداشتیم زیرا نسخه‌نویسی را مدیریت کردیم.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و یک شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

بیشترین موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی مربوط به اول شهریور با ۴۹۱ مورد بستری بوده که هشتم شهریور به ۴۲۹ بیمار بستری در بیمارستان‌ها رسیده و ۱۴ درصد کاهش داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خبر داد:

افزایش کشفیات مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان در خراسان جنوبی

یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی کشف شد

افزایش کشفیات مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان در خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی گفت: آمار پنج ماه نخست امسال نشان می‌دهد که کشفیات مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان در خراسان جنوبی رشد چشمگیری داشته که حاصل تلاش فرماندهی انتظامی استان و نیروهای انتظامی است.

حمید ملانوری در بازدید از کشفیات جدید مواد مخدر که با تلاش مجموعه فرماندهی انتظامی استان کشف شده است، با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر حمل مواد مخدر قرار دارد گفت: برخورد مقابله‌ای با مواد مخدر و قاچاقچیان با توجه به گستردگی و کویری بودن استان، جدی و قابل تحسین است.

وی بیان کرد: برخورد جدی با قاچاقچیان نشانه حضور فعال نیروهای انتظامی همچنین دقت و حساسیت کارشناسی در این حوزه است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برخورد جدی با قاچاقچیان باعث می‌شود که جمعی از مردم به خصوص قشر جوان کمتر آلوده شوند یا در معرض خطر قرار نگیرند.

وی اظهار امیدواری کرد که با این تلاش‌ها به‌تدریج راه ورود مواد مخدر به استان و کشور بسته شود و این پدیده شوم از بین برود.

ملانوری گفت: کشف این محموله بزرگ که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود، نشان از دقت، هوش، قدرت کارشناسی و دقت نیروهای انتظامی است.

وی تصریح کرد: کار نیروی انتظامی آثار، برکات و خیرات زیادی برای استان و کشور دارد و این اقدام قابل تقدیر است.

 فرمانده انتظامی استان خراسان‌ جنوبی نیز گفت: محموله مواد مخدر شامل یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک از یک دستگاه کامیونت در شهرستان بیرجند کشف شد.

سردار ناصر فرشید در حاشیه بازدید استاندار خراسان جنوبی از کشفیات مواد مخدر در جمع خبرنگاران افزود: ماموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در ایست و بازرسی “علی آباد” شهرستان بیرجند به یک کامیونت که در حال تردد به سمت شهرهای مرکزی کشور بود، مشکوک شدند و خودرو را برای بازرسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان کرد: ماموران در بازرسی از این خودرو یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک که به‌طرز ماهرانه در قسمت بار خودرو جاساز شده بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۲ متهم در این رابطه دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

وی اضافه کرد: این محموله در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در استان کشف شد و بزرگترین محموله مواد مخدر از ابتدای سال جاری است.

سردار فرشید گفت: پلیس در راستای ارتقای امنیت اجتماعی به عنوان خدمتگزار مردم در طول سال طرح‌های متعددی در ماموریت‌های مختلف را اجرایی می‌کند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بیش از ۳۸ تن مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داشته و در این مدت ۴۹ باند حمل و توزیع مواد مخدر متلاشی شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۶۰۰ قاچاقچی مواد مخدر در استان دستگیر شده‌اند گفت: همچنین ۹۸۰ دستگاه خودروی حامل مواد مخدر در این مدت توقیف شده است.

وی با تاکید بر آمادگی ۲۴ ساعته پلیس برای خدمتگزاری به مردم و مقابله با سوداگران مرگ گفت: به کسانی که آرامش کشور را بر هم می‌زنند هشدار می‌دهیم پلیس مقتدرانه و جان بر کف با آنان مقابله و برخورد جدی خواهد کرد تا آرامش و سلامت جامعه حفظ شود.

سردار فرشید با اشاره به اینکه هر سال برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر تشدید می‌شود عنوان کرد: علاوه بر برخورد جدی با خرده‌فروشان مواد مخدر، برخورد با باندهای کلان مواد مخدر را به صورت جدی و مستمر در دستور کار داریم.

وی افزود: حضور نماینده عالی دولت در بازدید از این محموله نشان می‌دهد که مسوولان عالی رتبه استان همیشه قدردان زحمات رزمندگان نیروی انتظامی هستند و این جای تقدیر و تشکر دارد.

 

به بهانه روز ملی صنعت چاپ

دیروز، امروز و فردای صنعت چاپ

دیروز، امروز و فردای صنعت چاپ ایران

صنعت چاپ نمونه ای از بزرگترین و مفیدترین اختراعات بشری و وسیله انتقال اندیشه‌ها و عواطف بسیاری از علما و دانشمندان و فلاسفه و اهل هنر برای مردم در طول تاریخ بوده و هست از این رو به بهانه ۱۱ شهریور روز ملی چاپ در ایران مروری بر دیروز، امروز و فردای این صنعت خواهیم داشت.

نقش صنعت چاپ در روند زندگی آدمی و نیازمندهای فرهنگی او به مانند نقش بهداشت و هواست که حیات انسانی بشر را وسعت و عمق بخشدیده و در بهبود کیفیت زندگی و جهش‌های علمی و آگاهی او اثری قطعی و بی‌گفتگو داشته است.

تاثیر سازنده چاپ و آنچه از رهگذر آن عاید اجتماعات و تمدن انسان شده در هر یک از پدیده‌ها و مظاهر زندگی او آشکار و مشخص است. در ایجاد امنیت محیط، تسلط بر طبیعیت و عوارض آن، تسریع برآود حوائج و نیازهای رفاهی و حیاتی، و تسهیل کامیابی‌های فرهنگی و علمی و به کل در تمام مراحل تکامل و گسترش کیفیت زندگی و پیمودن مدارج متعالی مادی و معنوی او اثری معجزه‌آسا گذاشته است.

این صنعت با انسان بسیارعجین شده و بعد از هوا و خوراک و مسکن برای بقای حقیقی و تسریع در رشد فرهنگی او حائز اهمیت است به طوری که نمی‌توان آن را از زندگی وی تفکیک کرد. هر کجا که برود و هر چه در پیرامون او و همراه او قرار گیرد در ارتباط با این صنعت است.

و اما برخی چاپ در ایران را به دوران مغول مربوط می دانند. با این حال، صنعت چاپ به شکل جدید به دوره قاجار باز می گردد.عده‌ای‌ آغاز چاپ‌ در ایران‌ را عصر ایلخانیان‌ می‌دانند؛ برخی‌ احتمال‌ داده‌اند که‌ یهودیان‌ فارسی‌ زبان‌ پیش‌ از سایر گروه‌های‌ فارسی‌زبان‌ به‌ اهمیت‌ چاپ‌ کتاب‌ پی‌برده‌اند.

تاریخ چاپ در ایران به پنج قرن پیش از میلاد یعنی به زمان پادشاهان هخامنشیان و مهرهای سلطنتی می‌رسد که برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی از آنها استفاده می‌کردند.

ورود واژهٔ چاپ به زبان فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و زمان سلطنت گیخاتوخان، پسر اباقاخان مغول (۶۹۰–۶۹۴ق) نسبت می‌دهند و آن مربوط به پول‌های کاغذی ای بوده که به آن چاو یا کا او می‌گفتند.

نخستین دستگاه چاپ در ایران به شمار می‌آید. این دستگاه بسیار ساده بود و بر اساس پِرِس و حکاکی روی چرم استوار بود. عده‌ای نیز معتقدند واژهٔ چاپ همان چهاب یا چهابه است در زبان هندی به مفهوم مهری که با آن بر روی پارچه نقش می‌زدند. به ظن برخی، لغات «چاپ» و «چاپ خانه» از همین دوره وارد زبان فارسی شده و اصل آن از «چاو» و «چاوخانه» گرفته شده است. البته دهخدا لغت چاپ را از ریشه «چهاپ» یا «چهاپه» سانسکریت می‌داند.

نخستین چاپخانه در ایران

نخستین چاپخانه در ایران به دوران صفویان بازمی‌گردد که کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان با آن تعدادی دعا و ذکرهای مسیحی را چاپ کردند. در دوره حکومت نادرشاه افشار به گزارش دو سیاح خارجی جزوه‌هایی به لاتینی و عربی در ایران چاپ و پخش شد. اما این در دوران ولایت عهدی عباس میرزای نایب السلطنه است که صنعت چاپ در ایران به طور جدی آغاز و شکل می‌گیرد. زمان فتحعلیشاه قاجار، عباس میرزا به دلیل استقرار حکومتش در تبریز و نزدیکی‌اش با عثمانی و با برخی از صنایع که در آن دیار به کار گرفته می‌شد، آشنا شد؛ علاوه بر آن، او خواهان پیشرفت‌های نظامی و سیاسی بود، به ویژه برای تعلیم و آموزش سپاه شکست خورده در جنگ‌های با روس و دیگر علوم لازم، به ضرورت رفع عقب ماندگی‌های محسوس در آن زمان. در این میان چاپخانه‌ای لازم بود که به نشر روزنامه و کتاب‌های آگاهی دهنده به ویژه کتاب‌های علمی اختصاص یابد. این مهم سرانجام با حمایت و پی‌گیری‌های او محقق شد. بدین ترتیب، او بنای نخستین چاپخانه‌ای را گذاشت که در ایران، به ‌زبان فارسی و با روش چاپ سربی، به نشر کتاب پرداخت.

دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند چاپ حروفی (سربی) بودند اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی دارای کیفیت خوبی نبودند و با نادرستی املایی و مشکلاتی هم چون کم رنگی و پاک شدن خطوط مواجه بودند. این نقیصه‌ها وقتی که در کنار نوشته‌های دست‌نویس با خط نستعلیق و دیگر خطوط دارای کیفیت عالی قرار می‌گرفت، بیشتر خود را نشان می‌داد و آشکار بود که مردم به متون دست‌نویس بیشتر بها می‌دهند.

 

چاپ نوین و مرتضی نوریانی

چاپ ایران با نام مرتضی نوریانی گره خورده و کمتر فردی را می‌بینید که از صنعت چاپ صحبت کند و نامی از وی نبرد. مرتضی نوریانی سال ۱۲۹۰ خورشیدی در تهران متولد شد.

وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی به ایتالیا رفت و با دریافت درجه کارشناسی ارشد، عنوان حسابدار خبره را به دست آورد و با فراگرفتن زبان‌های فرانسه، ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی به ایران بازگشت. نوریانی رشته تجارت خود را به امر چاپ اختصاص داد و با تلاش شبانه‌روزی و دریافت کمک از کارخانه بزرگ هایدلبرگ در آلمان، صنعت چاپ ایران را نوسازی و بیش از ۸۰ درصد چاپخانه‌های ایران را مجهز کرد و توانست مدال طلای هایدلبرگ را به دست آورد.

دو روایت از نخستین چاپخانه‌ها در ایران وجود دارد، گفته می  شود که نخستین چاپخانه ایران را عباس میرزا، شاهزاده اهل دانش و خوش فکر دربار قاجار و ولی عهد فتح علی شاه، به ایران آورد و میرزا زین‌العابدین تبریزی را مامور تاسیس چاپخانه کرد.

اما روایت دوم می‌گوید ارامنه ساحل رود ارس که در جلفا ساکن بودند و توسط شاه عباس صفوی به اصفهان کوچانده شدند، نخستین دستگاه چاپ را به ایران آوردند.

حقیقت اصلی هر چه باشد، انتشار کتاب و روزنامه به شکل چاپ سنگی برای عموم مردم ایران در دوره قاجار صورت گرفته و رساله جهادیه نوشته قائم مقام فراهانی، نخستین کتاب چاپ سربی ایران است که در شهر تبریز توسط میرزا زین‌العابدین تبریزی به سال ۱۲۳۳ قمری چاپ شده است. این کتاب برای ترغیب و تشویق مسلمانان و مردم ایران به جهاد در برابر متجاوزان روس نوشته شده و نسخه اصلی آن اکنون در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه داری می‌شود.

میرزاصالح شیرازی نیز که در بریتانیای کبیر تحصیل کرده بود، روزنامه کاغذ اخبار، نخستین روزنامه ایرانی در روز دوشنبه ۲۵ محرم ۱۲۵۳ (۱۱ اردیبهشت ۱۲۱۶) منتشر کرد.

پس از چاپخانه تبریز، چاپخانه‌هایی برای چاپ سنگی، در تهران، اصفهان، بوشهر و سایر شهرهای ایران تاسیس شدند، با این که چاپ سربی قدیمی‌تر از چاپ سنگی بود، به دلیل هزینه‌های بسیار و سختی کار از چرخه چاپ خارج شد، تا حدود ۵۰ سال هر چه در ایران به چاپ رسید، به روش چاپ سنگی بود، در اواخر حکومت قاجارها دوباره حروف سربی به چاپخانه‌ها بازگشتند.

قدیمی‌ترین چاپخانه فعال ایران که با وجود همه سختی‌ها توانسته در صنعت نشر سر پا بماند، چاپخانه مبارکه علوی بوشهر است که در سال ١٢٨۶ خورشیدی توسط سید عبداله علوی بهبهانی که شغلش صحافی بود با وارد کردن چند دستگاه چاپ سنگی از هند بنا نهاده شد.

 

صنعت چاپ خراسان جنوبی ۶۲ سال قدمت دارد

 معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: صنعت چاپ استان قدمت ۶۳ ساله دارد و در حال حاضر ۶۰ چاپخانه در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت هستند. محمود رمضانی با گرامیداشت ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ افزود: صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به طور رسمی از سال ۱۳۳۷ آغاز به فعالیت کرد و اولین چاپخانه با نام چاپ زرین با همت و سرمایه‌گذاری ۶ نفر در خیابان حکیم نزاری فعلی بیرجند راه‌اندازی شد.

وی اظهار داشت: این چاپخانه تنها چاپخانه در جنوب خراسان بود که سفارش‌های گناباد، قاین، سربیشه و نهبندان را انجام می‌داد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: صنعت چاپ حساس‌ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه برعهده دارد و هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد.

وی افزود: در واقع تغذیه فکر مردم یک جامعه مدیون تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه چاپ در چاپخانه است.

 

 

 

 

کامیونت با یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک در خراسان جنوبی توقیف شد/ کشف بیش از ۳۸ تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال در استان

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی گفت: کامیونت حامل مواد مخدر در شهرستان”بیرجند”شناسایی و توقیف شد و در بازرسی از آن یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک کشف شد.

سردار”ناصر فرشید”افزود: مأموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در ایست و بازرسی “علی آباد” شهرستان “بیرجند” به یک کامیونت که در حال تردد به سمت شهرهای مرکزی کشور بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیونت یک تن و ۸۲۶ کیلوگرم تریاک که در قسمت بار خودرو جاساز شده بود کشف کردند که در این رابطه ۲ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به این که از ابتدای سال جاری بالغ بر ۳۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده است که رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است؛ تصریح کرد: طی همین مدت۴۹ باند حمل و توزیع کننده مواد مخدر متلاشی شده است.

سردار فرشید به قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ هشدار داد: رزمندگان پلیس به صورت شبانه روزی با چشمانی بیدار تحرکات اشرار و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی را رصد می کند و اجازه ناامنی و جولان به مخلان امنیت قانونی نخواهد داد.

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
رشد کشفیات مواد مخدر در استان

استاندار خراسان جنوبی از رشد کشفیات مواد مخدر در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری در جریان بازدید از کشفیات جدید مواد مخدر توسط نیروی انتظامی، اقدامات پلیس مواد مخدر و مجموعه نیروی امنیتی و انتظامی را قابل تحسین خواند و گفت: گزارش ها حکایت از رشد کشفیات مواد مخدر در ۵ ماهه نخست سال جاری در استان دارد.
وی ادامه داد: افزایش آمار در بحث دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در این مدت نیز حاصل تلاش و هم افزایی دستگاه های متولی است.
استاندار خاطرنشان کرد: این تلاش ها، ضربه های جدی به مسیر قاچاق مواد مخدر وارد می کند که بسیار ارزشمند می باشد.
ملانوری اظهار امیدواری کرد؛ این کشفیات و برخوردها، بتواند کمک کند که مردم و به ویژه قشر جوان، کمتر در معرض آلودگی به مواد مخدر قرار بگیرند و به زودی شاهد جمع شدن این پدیده شوم باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

۳۵ هزار کودک در خراسان جنوبی باید غربالگری بینایی شوند

۳۵ هزار کودک در خراسان جنوبی باید غربالگری بینایی شوند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعداد ۴۰ هزار کودک مشمول طرح غربالگری بینایی در این استان هنوز ۳۵ هزار نفر برای معاینه مراجعه نکرده‌اند که علت اصلی آن نگرانی خانواده‌ها از شیوع کرونا است.

علی عرب نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و ۹۱ کودک در خراسان جنوبی غربالگری بینایی شده‌اند.

وی افزود: غربالگران در ۷۲۴ پایگاه شهرها و روستاهای استان به صورت ثابت و سیار کودکان را معاینه می‌کنند که حدود ۴۵۰ فرد مشکوک شناسایی و برای بررسی‌های تکمیلی به بینایی سنج ارجاع شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی آحاد جامعه و اطمینان خاطر از امنیت کودکان تلاش می‌شود تا همه واجدان شرایط در این طرح شرکت کنند.

وی اضافه کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله از پانزدهم اردیبهشت ماه همزمان با سراسرکشور در خراسان جنوبی نیز آغاز شد.

عرب نژاد گفت: البته این طرح سال‌های گذشته در آبان ماه اجرا می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر زمان داده و با دامنه زمانی گسترده‌تر انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه غربالگری بینایی کودکان تا پایان امسال ادامه دارد افزود: امسال مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاه ثابت غربالگری بینایی فعالیت می‌کنند همچنین با معرفی این مراکز به دانشگاه علوم پزشکی از این پس کودکان چهار ساله که به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند، برای غربالگری بینایی به این مراکز ارجاع می‌شوند.

وی اظهار داشت: طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها با توجه به دستورالعمل‌های تدوین شده از سوی سازمان بهزیستی کشور اجرا می‌شود و خانواده‌ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه کنند تا از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

 

 

 

 

در خراسان جنوبی؛

هزینه بیش از ۲۶ میلیارد تومان در طرح‌های بازآفرینی شهری

بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در خراسان جنوبی هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: از سال ۹۷ برای اجرای طرح‌های بازآفرینیهزینه بیش از ۲۶ میلیارد تومان در طرح‌های بازآفرینی شهری شهری در استان بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن حدود ۳۷ میلیارد تومان است.
داعی با بیان اینکه این میزان اعتبار برای اجرای ۴۴ طرح بازآفرینی شهری هزینه شده است، افزود: با این میزان اعتبار ۳۲ طرح بازآفرینی به بهره برداری رسیده و ۱۲ پروژه نیز در دست اجراست.
وی گفت: این طرح‌ها شامل ۸۴۶۲ مترمربع احداث کتابخانه، مدرسه، درمانگاه و فضای ورزشی، ۴۸۵۰۰ مترمربع بهسازی شبکه معابر و ساماندهی محله، ۷۰۰۰ مترمربع مسیرگشایی و ۱۶۸۲۵ مترمربع اجرای تاسیسات زیربنایی توسعه فاضلاب است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های احداث سالن ورزشی، کتابخانه، خانه محله و بهسازی و نوسازی انشعابات آب از مهمترین طرح‌های اجرا شده است.

داعی افزود: هم اکنون حدود ۸۱۳۳۹ نفر از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن هستند که از این تعداد ۱۹۱۹۶ نفر در بافت‌های فرسوده بیرجند سکونت دارند.وی گفت: ۱۰۰۷ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌ غیر رسمی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این میزان بافت‌های ناکارآمد، ۴۹۱ هکتار در بیرجند قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تعداد شهر‌های هدف طرح بازآفرینی شهری در استان را هفت شهر اعلام کرد و گفت: ۴۶ محله استان در حوزه بازآفرینی شهری قرار داشته که از این تعداد ۲۱ محله در بیرجند قرار دارد.

داعی سهمیه استان برای تسهیلات بازآفرینی شهری را ۳۵۰ واحد اعلام کرد و افزود: درسال‌های ۹۸ و ۹۹ مجموعا تعداد ۴۵ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی:
آبرسانی به ۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تا پایان سال
امامی از آبرسانی به ۸۰ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار تا پایان امسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین امامی» امروز (۹ شهریور) در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه آبرسانی به روستاهای کلاته شمس و ماهیران خوسف که با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس و فرماندار و تنی چند از مدیران شهرستان خوسف صورت گرفت، اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه بیش از ۱۳۰ نفر در دو روستای کلاته شمس و ماهیران از آب آشامیدنی و سالم برخوردار می شوند.

وی با بیان اینکه اصلاح و بازسازی شبکه های قدیمی از برنامه های پیش روی این نهاد است، گفت: امید است طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی از نعمت آب شرب بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از آبرسانی به ۸۰ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند و ۱۵ روستای دیگر هم تا مهرماه آبرسانی می شوند.

امامی با اشاره به اینکه پروژه مخزن هزار مترمکعبی شهر خوسف اوایل پاییز امسال به بهره برداری می رسد، ادامه داد: آبرسانی به محرومان در روستاهای خوسف هم به اتمام رسیده و مشکل خاصی نداریم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری شش و نیم میلیاردی در حوزه آبرسانی به روستاهای شهرستان خوسف در سال جاری، گفت: از این مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را بنیاد برکت تقبل کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین پروژه تقویت آبرسانی به مجتمع براکوه با بیش از سه و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده است، یادآور شد: این پروژه شامل دو ایستگاه پمپاژ و سه و نیم کیلومتر خط انتقال است که بخشی از شهر خوسف و روستای سلم آباد و ۱۱ روستای دیگر را پوشش خواهد داد.

امامی افزود: این پروژه ۱۵۴۶ نفر را از نعمت آب آشامیدنی سالم برخودار می کند.

درخشش ۱۱دانش آموز و معلم در جشنواره نوجوان سالم

۱۱دانش آموز و معلم از شهرستان‌های بیرجند، سرایان، بشرویه و طبس در دهمین دوره جشنواره نوجوان سالم، موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم کشور شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت:جشنواره نوجوان سالم با هدف ارتقاءدرخشش ۱۱ دانش آموز ومعلم درجشنواره نوجوان سالم مهارت‌های زندگی و پیشگیری از رفتار‌های پرخطر بین دانش آموزان دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم با مشارکت ۶هزار و ۳۰۰دانش آموز دختر و پسر استان برگزار شد.

واقعی با اشاره به برگزاری این جشنواره در ۳محور خلاقیت‌های دانش آموزی، ابتکارات مدرسه‌ای و ابتکارات جامعه محور (یاریگران زندگی)، افزود: از این تعداد ۴۰دانش آموز منتخب استان جواز حضور در مرحله کشوری را به دست آوردند.

وی با بیان این که آقای مرتضی کاروان مقدم موفق به کسب مقام دوم کشور در در رشته نرم افزار و چند رسانه‌ای شد گفت: خانم ها ریحانه فرهادی و مرضیه شفیعی در رشته نقاشی (گواش)، و کوثر کسمایی در رشته نقاشی (مدادرنگی) به ترتیب حائز مقام‌های اول تا سوم کشور شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: معلمان بیرجندی آقایان عبدالخالق احراری، عبدالله احراری، الیاس احراری و خانم‌ها مهین محمودی و الهام احراری به صورت مشترک موفق به کسب مقام دوم کشور در رشته پروژه نوآورانه (اقدام پژوهی) شدند.

به گفته واقعی دانش آموز دبستان شهید فلاحی طبس نیز موفق به کسب رتبه سوم کشور در رشته تدوین نیمرخ چالش‌ها شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*