اخبار خراسان جنوبی

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس خبر داد؛
پیش بینی برداشت ۲۰ تُن خرما از اراضی موقوفه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس
قاسم زاده گفت: امسال پیش بینی می شود از ۱۳ هکتار اراضی موقوفه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس حدود ۲۰ تُن انواع خرما برداشت شود.

«مهدی قاسم زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در سال جاری انواع محصول خرما از جمله کبکاب، مضافتی و زاهدی از اراضی موقوفه آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس برداشت می شود.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در ادامه بیان کرد: میزان اراضی کشاورزی موقوفه موسسه ۱۳ هکتار است و پیش بینی ما این است که در سال جاری حدود ۲۰ تُن خرما از این اراضی برداشت شود.

وی در خصوص زمان آغاز برداشت خرما از اراضی کشاورزی این آستان گفت: برداشت خرما از ۷۰۰ نفر نخل از ارقام کبکاب، مضافتی و زاهدی از ۲۰ مرداد ماه آغاز شده است و تا ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

قاسم زاده ادامه داد: تغذیه مناسب، استفاده به موقع از کودهای دامی و شیمیایی در فصل پاییز، بهره گیری از کودهای ریز مغذی در طول فصل رشد، سم‌پاشی به موقع علیه آفات گیاهی، مبارزه شیمیایی و مکانیکی علیه علف‌های هرز و هرس به موقع درختان از جمله عواملی هستند که منجر به افزایش تولید محصول با کیفیت در اراضی موقوفه آستان مبارک شده اند که ضمن زیباسازی در افزایش روحیه زائران و مجاوران عزیز موثر است.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس با بیان اینکه کیفیت بالای محصول تولیدی منجر به ایجاد مشتری دائم از اقصی نقاط کشور شده است، ادامه داد: بسته بندی خرما با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط نیروهای زبده صورت می گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برداشت خرما توسط ۱۰ نفر از نیروهای آستان مبارک انجام می شود، گفت: علاقمندان به تهیه خرمای مرغوب آستان مبارک مبارک می توانند به واحد زائرسرای آستان مبارک مراجعه کنند.

آبرسانی پایدار به ۳۰ روستای خراسان‌جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای امسال آبرسانی پایدار به ۳۰ روستا افتتاح شده و تا اواسط مهرماه نیز ۱۵ روستای دیگر از شبکه پایدار آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

آبرسانی پایدار به ۳۰ روستای خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، استاندار، معاونین استانداری و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی ظهر امروز به مناسبت هفته دولت با آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

«سیدمحمود هاشمی» مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی اظهار داشت: تا ابتدای سال ۹۷ تنها ۲۰۱ روستا به شبکه گاز شهری متصل بودند و جمعیت روستایی زیرپوشش گاز روستایی ۳۵ درصد بود.

وی با اعلام اینکه طی سه سال و نیم گذشته یک هزار و ۲۵۰ روستای استان گازرسانی شد و تعداد روستاهای گازدار استان به یک هزار و ۴۵۰ روستا افزایش یافت، بیان داشت: ضریب پوشش گاز روستایی از ۳۵ درصد به ۹۶ درصد افزایش یافته و طی ۲ ماه آینده نیز این رقم به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

پوشش ۱۰۰ درصدی گاز شهری در استان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی از اتصال ۶۳۴ روستای استان طی سال گذشته به شبکه سراسری گاز خبر داد و عنوان کرد: در تمام شهرستان‌های استان به گونه‌ای عمل شده که در حال حاضر ضریب برخورداری از گاز بالای ۹۵ درصد و پوشش گاز شهری هم به ۱۰۰ درصد رسیده است.

هاشمی با اعلام اینکه هم‌اکنون یک هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی و صنعتی استان به شبکه گاز متصل شده‌اند، عنوان کرد: همچنین تمامی روستاهای مرزی استان ضریب پوشش خوبی در زمینه گازرسانی دارند.

«مصطفی بهی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال با اجرای ۴۵ سایت نسل سوم و چهارم، ۶۰ روستای دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل و ۷ هزار خانوار روستایی از پوشش اینترنت پرسرعت برخوردار شد.

اتصال ۶۰ مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند، تبیین کرد: طی یک سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ مدرسه استان از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات متصل و تا مهر امسال ۶۰ مدرسه روستایی دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی اضافه کرد: از مجموع یک هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه استان، یک هزار و ۲۷۰ روستا دارای تلفن خانگی و ۴۰ روستا فاقد تلفن ثابت است و همچنین اینترنت همراه نسل ۳ و ۴ به صورت کامل در شهرهای استان راه‌اندازی شده است.

آبرسانی پایدار به ۳۰ روستا

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با اشاره به آبرسانی به ۳۸ روستای استان طی یک سال گذشته، اظهار داشت: از ابتدای امسال نیز آبرسانی پایدار به ۳۰ روستا افتتاح شده و تا اواسط مهرماه نیز ۱۵ روستای دیگر از شبکه پایدار آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

وی اصلاح، بازسازی و تأمین آب شبکه‌ها را جزو اولویت‌ها دانست و گفت: تا پایان امسال ۸۰ روستا شامل ۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار آبرسانی خواهند شد و در سال آینده باقی روستاهای بالای ۲۰  خانوار آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای جلوگیری از هدررفت آب خبر داد و عنوان کرد: امسال اعتبارات آبرسانی بخش روستایی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش ۶ برابری را داریم.

آخرین وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند

امامی همچنین به آخرین وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند اشاره و مطرح کرد: این پروژه با ۲۵ میلیون یورو معادل ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، اکنون در مرحله نهایی و نصب تجهیزات و به‌زودی قابل افتتاح است.

وی خاطرنشان کرد: در میان مدت تا افق ۱۴۱۵ برای تأمین آب از محل منابع داخلی استان دغدغه‌ای وجود ندارد اما در بحث بلندمدت نیز عملیات اجرایی انتقال از سواحل جنوبی به استان آغاز شده است.

۴۰ پروژه بهداشتی آماده افتتاح است

«محمد دهقانی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه در آذر ماه سال گذشته ۶۴ پروژه بهداشتی با حدود ۱۵ هزار متر مربع به ارزش ۱۱۷میلیارد تومان در اسان افتتاح شد، بیان داشت: در حال حاضر حدود ۴۰ پروژه حوزه بهداشت و درمان استان آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه از ۵۰۰ تخت فعال یک هزار و ۲۰۰ تخت برای بیماران کرونایی اختصاص یافت، مطرح کرد: همچنین حدود ۱۰ دستگاه اکسیژن ساز در اختیار بیمارستان‌های سطح استان قرار گرفت.

چرخه درمان ناباروری تکمیل شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در استان ۷۱ درصد اعلام و تبیین کرد: همچنین در زمینه نمونه‌گیری کرونا ۲ آزمایشگاه ویروس‌شناسی یک مورد در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند و یک مورد نیز با همت خیران در شهرستان قاین راه‌اندازی شده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: در خصوص فرزندآوری و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت افزایش جمعیت کشور در مرکز ناباروری استان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ پرونده برای زوج‌های نابارور استان تشکیل و با تکمیل تجهیزات مرکز ناباروری استان تمام چرخه ارائه خدمت برای زوج‌های نابارور قابل انجام است.

 

 

 

 

در رتبه‌بندی علمی

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حائز رتبه سوم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه سوم را کسب کرد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موفق به کسب رتبه سوم در اولین طرح رتبه‌بندی علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حائز رتبه سوم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوردانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سه حوزه‌ی معاونت آموزشی، دانشجویی و تحقیقات و فناوری، در بین دانشگاه‌های همتراز خود شد.

این دانشگاه همچنین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی همتراز، موفق شد رتبه‌ی دوم را در رتبه‌بندی ترکیبی از نظر نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات اموزش عالی کسب کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کمک هزینه ۵۰۰هزار تومانی به ۴۰خانوار نیازمند

با همکاری موسسه خیریه الزهرا(س) کشور چهار هزار پرس غذای گرم و ۴۰کمک هزینه ۵۰۰هزار تومانی بین نیازمندان توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در دیدار با نماینده خیریه الزهرا(س) با کمک هزینه ۵۰۰ هزار تومانی به ۴۰ خانوار نیازمنداشاره به شیوع ویروس کرونا و نمایش جلوه‌هایی از همدلی و کمک به نیازمندان گفت: در این شرایط افرادی که با مال و جان خود به دیگران کمک کردند نمونه‌های شاخص انسان دوستی و مهر ورزی هستند.

محمدرضا رضایی با تأکید بر این که نباید در شرایط سخت کرونا از کمک به نیازمندان و اقشار ضعیف غافل شویم افزود: کمک به نیازمندان در شرایط فعلی را باید از بزرگترین عبادات دانست.

وی گفت: در راستای کمک به معیشت نیازمندان در ایام محرم موسسه خیریه الزهرا(س) با همکاری جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی کمک هزینه معیشتی بین نیازمندان توزیع کرده است.

رضایی افزود: در اجرای این اقدام شایسته پنج تُن برنج، ده راس گوسفند و کمک هزینه ۵۰۰هزار تومانی بین ۴۰خانواده بی‌بضاعت توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به توزیع چهارهزار پرس غذای گرم بین نیازمندان گفت: اقدامات صورت گرفته در شهرستان‌های خوسف، نهبندان، سربیشه، قاین و زیرکوه اجرایی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۱۲۰ پروژه مخابراتی در خراسان جنوبی افتتاح شد

۱۲۰ پروژه مخابراتی در خراسان جنوبی افتتاح شد

همزمان با هفته دولت امسال ۱۲۰ پروژه مخابراتی با اعتبار ۱۹۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال در شهرستان‌های طبس، بشرویه، زیرکوه و بیرجند به بهره‌برداری رسید.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت ۲۳ پروژه مخابراتی در شهرستان بشرویه با اعتبار ۹ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت مخابرات ایران افتتاح شد.

حسن آذری نصرآباد بیان کرد: ۲ پروژه توسعه شبکه انتقال با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون ریال، نصب، توسعه و افزایش پهنای باند دیتا ۱۵ پروژه با اعتبار سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون ریال در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: همچنین نصب، راه‌اندازی و توسعه سویچ یا کافو نوری چهار پروژه با اعتبار چهار میلیارد و ۴۹۹ میلیون ریال و اجرا و توسعه شبکه کابل و فیبرنوری ۲ پروژه با هزینه‌کرد یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال از دیگر پروژه‌هایی بود که همزمان با هفته دولت در بشرویه به بهره‌برداری رسید.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح پروژه‌های مخابراتی شهرستان طبس در هفته دولت عنوان کرد: در این شهرستان ۶۶ پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیارد و ۸۷۷ میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت مخابرات ایران به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ۱۹ پروژه توسعه شبکه انتقال، تغذیه و نیرو چهار مورد، نصب، توسعه و افزایش پهنای باند دیتا ۳۴ مورد، اجرا و توسعه شبکه و کابل و فیبر نوری ۲ پروژه، نصب و راه‌اندازی GSM رضویه یک و نصب، راه‌‍اندازی و توسعه سوییچ و فیبر نوری ۶ پروژه در این شهرستان افتتاح شد.

آذری نصرآباد با اشاره به بهره‌برداری از ۷۰۰ پورت سوئیچ IP bace در روستای خراشاد بیرجند تصریح کرد: همچنین ۱۲۸ پورت اینترنت پرسرعت در مجموع با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت مخابرات ایران در هفته دولت افتتاح شد.

وی عنوان کرد: در هفته دولت مردم روستاهای شاخن و خراشاد بیرجند از نعمت اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند و اعتبار پروژه‌های احداث سایت همراه اول افکشت، آرویج و ارتقای تکنولوژی خراشاد و شاخن و ۴۰ کیلومتر فیبرنوری از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرستان زیرکوه ۲۵ پروژه با اعتبار ۲۳ میلیارد و ۵۴۱ میلیون ریال هفته دولت افتتاح شد گفت: این پروژه‌ها شامل توسعه شبکه انتقال ۱۶، نصب، توسعه و افزایش پهنای باند دیتا هفت، تغذیه و نیرو شهر آبیز و اجرا و توسعه شبکه کابل شهر آبیز هر کدام یک پروژه است.

وی با اشاره به توسعه شبکه فیبرنوری روستایی گفت: با اجرای طرح فیبررسانی میزان دسترسی خانوارهای روستایی به شبکه مذکور و ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، بانکی و سایر خدمات نوین افزایش یافت.

 

 

 

 

 

۴۶ طرح عمرانی و خدماتی در شهرستان سرایان افتتاح شد

۴۶ طرح عمرانی و خدماتی در شهرستان سرایان افتتاح شد

 همزمان با ششمین روز هفته دولت ۴۶ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار هفت میلیارد تومان در شهرستان سرایان افتتاح شد.

فرماندار سرایان روز یکشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: هفت طرح شاخص به نمایندگی از این طرح‌ها در شهر سرایان و بخش سه قلعه به بهره‌برداری رسید که بیش از ۲۰ هزار نفر از مزایای این طرح‌ها برخوردار شدند.

محمد ابراهیم رسولی مقدم افزود: نگارخانه آفتاب سرایان با اعتبار هزینه شده ۱۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۸۰ متر مربع در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: همچنین پروژه آبیاری کم‌فشار موتور پمپ بدر روستای زنگویی با اعتبار ۶۶۵ میلیون تومان به نمایندگی از ۹ پروژه جهاد کشاورزی با مجموع اعتبار یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان افتتاح شد که ۷۰ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی از مزایای آن برخوردار شدند.

فرماندار سرایان از افتتاح پارک پردیس شهر سه قلعه با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان و جمعیت برخوردار پنج هزار نفر خبر داد و گفت: پروژه احداث شبکه و نصب ترانس برق روستای دوست‌آباد به نمایندگی از ۳۰ پروژه برق‌رسانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: پروژه گازرسانی به سه واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار هزینه شده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان شامل اجرای یک کیلومتر شبکه توزیع، احداث یک ایستگاه تقلیل فشار، احداث یک ایستگاه اندازه گیری و نصب یک انشعاب گاز نیز افتتاح شد.

رسولی مقدم افتتاح چمن مصنوعی روستای زنگویی با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع و خانه جوانان سرایان با اعتبار هزینه شده ۱۰۰ میلیون تومان به مساحت ۱۵۰ متر مربع را از دیگر پروژه‌های افتتاحی شهرستان سرایان در ششمین روز هفته دولت ذکر کرد.

 

 

 

 

طول مسیر دوبانده جاده بیرجند – قاین به ۷۶ کیلومتر رسید

طول مسیر دوبانده جاده بیرجند - قاین به ۷۶ کیلومتر رسید

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول جاده بیرجند – قاین ۱۰۰ کیلومتر است که تاکنون مسیر دوبانده این جاده به ۷۶ کیلومتر رسیده و تلاش برای تکمیل دوبانده‌سازی آن ادامه دارد.

وحید داعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز همزمان با ششمین روز هفته دولت ۶ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین با هزینه‌کرد ۴۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

وی اظهار داشت: ۶ کیلومتر از قطعه محدوده مسجد فاطمه زهرا (س) تا ورودی آرین شهر با همکاری پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی بازگشایی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند – قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز و ۴۵ کیلومتر تا پایان سال ۹۸ دوبانده شد که متوسط سالی ۴.۵ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: سال ۹۹ با پیگیری‌های فراوان مجموعه استان به تنهایی ۲۵ کیلومتر از این جاده دوبانده شد که پنج برابر متوسط عملکرد دوبانده‌سازی در ۱۰ سال گذشته بوده است.

داعی گفت: تا قبل از بازگشایی قطعه امروز، ۷۰ کیلومتر از این مسیر دوبانده شده بود همچنین اکنون در ۱۶ کیلومتر از این مسیر عمدتا ماشین‌آلات مستقر است که ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع کل پروژه تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده اولین بار در تاریخ استان خراسان جنوبی، سال ۹۹ مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را به عنوان تنها دستگاه اجرایی دریافت کردیم و از این محل ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته از محل تهاتر نیز ۹۰ میلیارد تومان تزریق شد.

از مجموع ۱۰ کریدور اصلی کشور، ۲ کریدور در استان خراسان جنوبی واقع شده که یکی از آنها کریدور شمال – جنوب است و به طول هزار و ۵۷۰ کیلومتر، چابهار را به سرخس متصل می‌کند و ۴۱۴ کیلومتر آن در خراسان‌ جنوبی قرار دارد.

از مجموع این ۴۱۴ کیلومتر، ۲۱۹ کیلومتر معادل ۵۳ درصد تاکنون دوبانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.

 

 

 

 

کرونا باعث کاهش سن مددجویان در خراسان جنوبی شد

کرونا باعث کاهش سن مددجویان در خراسان جنوبی شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: شیوع کرونا باعث پایین آمدن سن مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد برای دریافت خدمات و مستمری شده ولی سیاست این نهاد حمایت برای توانمندسازی مددجویان است.

رضا سلم‌آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مستمری کمیته امداد ویژه افراد از کارافتاده و ناتوان است لذا جوانانی که زیر پوشش این نهاد قرار می‌گیرند باید در بازه زمانی کوتاه آماده ایجاد شغل و توانمندشدن باشند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که به طور جدی دنبال می‌شود ترغیب افراد به استفاده از تسهیلات اشتغال است و چنانچه شخص توانایی انجام کاری را داشته باشد و پس از گذشت ۶ ماه از این فرصت استنکاف کند از پوشش خدمات امداد خارج خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۳ هزار و ۱۲۸ خانوار با جمعیت بیش از ۹۸ هزار و ۹۳۹ نفر تحت حمایت این نهاد در استان هستند که برنامه اصلی و سیاست محوری خدماتی نیز حمایت برای توانمندسازی آنان است.

وی بیان کرد: از مجموع جمعیت تحت حمایت بیش از ۲۴ هزار و ۵۰ خانوار با جمعیت حدود ۳۲ هزار و ۵۶۲ نفر سالمند بالای ۶۰ سال هستند که ارایه خدمات با توجه به شرایط خاص آنان صورت می‌پذیرد.

سلم‌آبادی گفت: سال گذشته سه هزار و ۹۷۲ طرح اشتغالزایی درخصوص مددجویان تحت حمایت با اعتبار یک هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال اجرا شد و برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر از خانوارهای تحت حمایت فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: از نظر این نهاد، توانمندسازی فقط در حوزه اشتغال صورت نمی‌گیرد بلکه فراهم آوردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان تحت حمایت و ارتقای سطح تحصیل و نیز فراهم آمدن بستر حضور آنان در عرصه‌های شغلی، تحصیلی و زندگی بهتر از دیگر مصادیق توانمندسازی محسوب می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: اینکه مددجویی به لحاظ مالی با موانعی برای ازدواج مواجه شده یا به دلیل پاره‌ای مشکلات نیازمند مشاوره برای ازدواج است، فراهم کردن بستر ازدواج و کمک به انجام این سنت نبوی در واقع توانمندسازی این فرد است.

وی افزود: مددجویی که به‌واسطه مشکلات مالی دچار تنگناهای شدید شده و با ارایه تسهیلات و تقویت بسترهای ارتقای اقتصادی به زندگی عادی بازمی‌گردد نیز فرد توانمند شده محسوب می‌شود.

سلم‌آبادی گفت: کمیته امداد از هر اقدامی برای کمک به توانمندسازی مددجویان زیر پوشش خود استقبال می‌کند چرا که با توانمندسازی مددجویان ضمن کاهش یا قطع وابستگی مالی، بستر زندگی عزتمندانه برای وی را فراهم می‌کنیم.

 

 

 

 

 

دست بافته‌های زنان بیرجند در بازارهای جهانی

دست بافته‌های زنان بیرجند در بازارهای جهانی

ایسنا/خراسان جنوبی یک بانوی کارآفرین در خراسان جنوبی توانسته با آنچه در سر دارد، دست افراد بسیاری را گرفته، زنان بسیاری را از افسردگی برهاند و حتی آوازه محصولات این زنان را به بانکوک برساند.

رقیه طالبی، بانوی کارآفرینی است که سال‌هاست در بیرجند مشغول فعالیت است؛ او از هیچ آغاز کرده و اکنون دست بانوان بسیاری را گرفته است. تمام آرزویش، گسترش کار و رویش حس توانمندی در زنان اطرافش است.

به گزارش ایسنا، این بانوی کارآفرین در سال ۹۸ به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مقر منطقه‌ای سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه در بانکوک حضور یافت و نشان داد که هدفش چقدر بزرگ است.

زنانی که با او کار می‌کنند تا پیش از این از بیکاری رنج می‌بردند، اما اکنون حرفی برای گفتن دارند؛ حرفی از جنس هنر و اشتغال. آنان با شوق خانم طالبی دوباره به شوق زندگی برگشته‌اند و روزهای بهتری را به خود دیده‌اند، هریک در گوشه کارگاه خانم طالبی به کاری مشغولند؛ عده‌ای حوله می‌بافند و عده‌ای حوله و عده‌ای دیگر به قالی بافی مشغولند.

در میان جمعشان که قرار گرفتم، شوق و شوری در چشمانشان دیدم که تا پیش از این گویا خاموش بود، آنان حتی همراه کودکان خود پشت دارهای قالی و دستگاه حوله بافی در یکی از خانه‌های تاریخی به شوق زندگی می‌بافند.

زنانی که به آرزوی دیرین خود رسیدند 

این کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۹۷ آموزش‌های لازم را در بخش حوله بافی دیدم و در اسفند ۹۷ ، با جهاددانشگاهی آشنا شدم و با آموزش هایی که دیدم توانستم برای افراد زیادی اشتغال زایی کنم؛ طرحی که گویا برای من لازم بود تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های افراد بسیاری ببینم.

این بانوی کارآفرین بر توسعه فعالیت‌های کارگاهش با کمک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد و افزود: جهاددانشگاهی نیز به عنوان نهاد تسهیلگر در راه اندازی کارگاه عمل کرده و پیگیر تمام امور کاری من بوده است.

این کارآفرین با بیان اینکه دوست دارم زنان بسیاری را به آرزویشان برسانم، ادامه می‌دهد: بسیاری از زنان با وجود توانمندی خدادادی و اکتسابی از افسردگی‌های بسیار رنج می‌برند و این به دلیل بیکاری‌هایی‌هایی است که حقشان نیست.

وی با بیان اینکه کار کردن به آنان‌ کمک می‌کند تا قدرت انگشتان خود را درک کنند، تصریح کرد: اکنون به عنوان پیشران فعال هستم و در اردیبهشت ۹۸ اولین کارگاه خود را در سرچاه تازیان با حدود ۴۵ نفر کارآموز شروع کردیم و در اسفندماه ۹۸ توانستیم با همت جهاددانشگاهی، محصولات خود را برندسازی کرده و برند ساروق را ثبت کردیم.

این کارآفرین بیان کرد: من خود، مشکلات زنان سرپرست خانوار را درک کرده؛ این زنان نیاز به حمایت مالی ندارند بلکه احتیاج دارند شغلی داشته باشند که بسیاری از این امر محرومند.

طالبی با بیان اینکه برای ۱۴۳ نفر از زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کردیم تا به بازار تولید وصل شوند، تصریح کرد: مشکل این است که این زنان با اشتیاق کار را آغاز می‌کنند، اما موانعی از سوی ارگان‌های دولتی از جمله گرفتن مجوز برای دریافت وام و یا ادامه کار وجود دارد که دلسردشان می‌کند.

وی بیان کرد: با مشاوره‌هایی که دادیم شرکت تعاونی را در بهمن ۹۹ در روستاهای اطراف شهرستان بیرجند راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به اهداف خود رسیده و افراد زیادی را تحت پوشش اشتغال قرار دهیم.

این کارآفرین با بیان اینکه این شرکت تعاونی‌ها، تعداد ۶۶ نفر عضو ثابت داشته و ۲۵۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی برای این شرکت کار می‌کنند، افزود: در مردادماه اولین فروشگاه خود را در شهرستان بیرجند راه اندازی کردیم و در این فروشگاه محصولات بانوان را از سراسر استان به فروش می‌رسانیم و امیدواریم با حمایت‌هایی که  صورت گیرد بتوانیم برای تعداد ۱۰ تا ۱۵ نفر از بانوان سرپرست خانوار کارگاه تجمیعی راه اندازی کنیم.

این کارآفرین با بیان اینکه در این سال‌ها حدودا ۴۰۰ نفر زن را به شغل رسانده‌ایم، افزود: در شهریورماه قرار است یک روستای دیگر با ۵۰ نفر بانو شروع به کار کنند تا بتوانند به تولید خداکثری برسند و بازار فروش بهتری برای آنان فراهم شود.

سنگ‌های بزرگ برندسازی 

طالبی ادامه داد: یکی از مشکلات برندسازی محصولات تولیدی است چراکه به طور مثال برای ثبت برند، تولیدکننده زمان زیادی را باید ثبت کند و گاهی شش ماه طول می‌کشد، اما پس از شش ماه اسم تایید نمی‌شود و باز دوباره باید روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه بازار فروش در داخل استان زیاد نیست چراکه هر کسی با هر آموزش ابتدایی وارد بازار حوله بافی و پارچه بافی شده است، تصریح کرد: بازار فروش با فعالیت حدود ۴ هزار بافنده حوله در استان ضعیف است که امیدواریم با حمایت‌هایی که انجام می‌شود فروش افزایش یاید.

این کارآفرین با بیان اینکه در دوران کرونا ضربه زیادی به صنایع دستی رسید، بیان کرد: در این ایام، فروش کاهش یافت و حمایت‌های ارگانی نیز آن چنان که باید صورت نگرفت؛ حتی برای هدایای ارگان‌های دولتی نیز مدیران حاضرند از استان‌های دیگر خرید کنند، اما از استان خود خیر و این یک درد بزرگ است.

وی با بیان اینکه برای تهیه مواد اولیه با توجه به وجود واسطه‌گری مشکلات زیادی وجود دارد، ادامه داد: امیدواریم پس از کرونا با حمایت‌های دولت نمایشگاه‌های رایگان برای تولیدکنندگان برپا شود چراکه پس از این ضررهای کرونایی تولیدکنندگان دیگر توان پرداخت اجاره غرفه را ندارند.

او رویاهای بزرگی در سر دارد؛ رویاهایی که هیچ کدامشان برای خودش نیست، او به دنبال دیده شدن هنر خراسان جنوبی در جهان است؛ جهانی که به گفته خودش برای این تولیدات بیش از استان ارزش قائل است.

انتهای پیام

 

 

 

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس خبر داد؛
پیش بینی برداشت ۲۰ تُن خرما از اراضی موقوفه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس
قاسم زاده گفت: امسال پیش بینی می شود از ۱۳ هکتار اراضی موقوفه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس حدود ۲۰ تُن انواع خرما برداشت شود.

«مهدی قاسم زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در سال جاری انواع محصول خرما از جمله کبکاب، مضافتی و زاهدی از اراضی موقوفه آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس برداشت می شود.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در ادامه بیان کرد: میزان اراضی کشاورزی موقوفه موسسه ۱۳ هکتار است و پیش بینی ما این است که در سال جاری حدود ۲۰ تُن خرما از این اراضی برداشت شود.

وی در خصوص زمان آغاز برداشت خرما از اراضی کشاورزی این آستان گفت: برداشت خرما از ۷۰۰ نفر نخل از ارقام کبکاب، مضافتی و زاهدی از ۲۰ مرداد ماه آغاز شده است و تا ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

قاسم زاده ادامه داد: تغذیه مناسب، استفاده به موقع از کودهای دامی و شیمیایی در فصل پاییز، بهره گیری از کودهای ریز مغذی در طول فصل رشد، سم‌پاشی به موقع علیه آفات گیاهی، مبارزه شیمیایی و مکانیکی علیه علف‌های هرز و هرس به موقع درختان از جمله عواملی هستند که منجر به افزایش تولید محصول با کیفیت در اراضی موقوفه آستان مبارک شده اند که ضمن زیباسازی در افزایش روحیه زائران و مجاوران عزیز موثر است.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس با بیان اینکه کیفیت بالای محصول تولیدی منجر به ایجاد مشتری دائم از اقصی نقاط کشور شده است، ادامه داد: بسته بندی خرما با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط نیروهای زبده صورت می گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برداشت خرما توسط ۱۰ نفر از نیروهای آستان مبارک انجام می شود، گفت: علاقمندان به تهیه خرمای مرغوب آستان مبارک مبارک می توانند به واحد زائرسرای آستان مبارک مراجعه کنند.

معمای شهریه مدارس استعدادهای درخشان/حواسمان به نخبگان محروم باشد

بیرجند- رئیس اداره استعدادهای درخشان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شهریه مدارس استعدادهای درخشان طبق ضوابط قانونی است، گفت: هیچ کس به خاطر مسائل مالی از تحصیل در این مدارس محروم نمی‌شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: این روزها که بسیاری از والدین درگیر ثبت‌نام مدارس فرزندان خود هستند، در خراسان‌جنوبی برخی از والدین دانش‌آموزان نخبه نسبت به افزایش هزینه‌های مدارس استعدادهای درخشان گلایه‌هایی دارند و معتقدند که این مسئله خلاف حمایت از نخبگان و نخبه پروری است.

از طرف دیگر بسیاری از دانش آموزان نخبه در خانواده‌های محروم و نیازمند از نظر مالی زندگی می‌کنند که توان پرداخت شهریه دو- سه میلیونی را ندارند.

برای رفع دغدغه والدین این دانش‌آموزان به سراغ متولیان امر رفته و چگونگی تعیین شهریه در این مدارس را مورد سوال و پرسش قرار دادیم.

شهریه مدارس استعدادهای درخشان ۵۰ درصد مدارس غیرانتفاعی است

مهدی رستمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: ما در مدارس استعدادهای درخشان به جای شهریه حق الثبت داریم که براساس مصوبه هیأت امنای سمپاد در سطح کشور و دستورالعمل‌های رسیده ۵۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی هر شهری است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از آنجایی که شهریه مدارس غیر انتفاعی در هر دوره‌ای و در هر مدرسه‌ای متفاوت است، ما میانگین شهریه مدارس غیر انتفاعی برای هر دوره را مد نظر قرار داده و ۵۰ درصد آن را به عنوان شهریه مدارس استعدادهای درخشان خراسان‌جنوبی در نظر می‌گیریم.

رستمی با اشاره به اینکه ساعات آموزشی در مدارس استعدادهای درخشان بیش از دیگر مدارس است، ادامه‌داد: به صورت طبیعی مبلغی نیز به عنوان فوق‌العاده حق التدریس معلم نیز باید در نظر گرفته شود و در مجموع آنچه والدین به عنوان شهریه در مدارس استعدادهای درخشان می‌شناسند مجموع حق الثبت و فوق العاده حق التدریس است.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی کمترین حق الثبت‌ها را در بین استان‌های کشور دارد، گفت: این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که در مدارس استعدادهای درخشان هزینه اینترنت در آموزش غیر حضوری به نسبت دیگر مدارس بسیار بالاتر است چون ما علاوه بر استفاده از شبکه شاد از پلتفرهای قانونی دیگر چون اسکای روم نیز بهره می‌گیریم.

مسائل مالی مانع تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان نخواهد شد

رئیس اداره استعدادهای درخشان خراسان‌جنوبی گفت: در هر حال ما در خراسان‌جنوبی هیچگاه نخواهیم گذاشت که هیچ دانش آموز نخبه و با استعدادی به واسطه مشکل مالی از تحصیل در این مدارس محروم بماند.

رستمی افزود: اگر کسی در زمینه مالی مشکلی داشته باشد، درخواست او توسط شورای مالی مدرسه بررسی می‌شود و در طول سال از محل کمک خیرین این مسئله را پیگیری می‌کنیم ولی در هر حال از او ثبت نام می‌شود.

وی یادآور شد: نکته دیگر اینکه براساس رأی دیوان عدالت اداری و برای حفظ عدالت آموزشی تخفیف برای فرزندان فرهنگیان در مدارس استعدادهای درخشان لغو شده است.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس:
بانک‌ها شرایط اعطای تسهیلات برای رونق واحدهای تولیدی را تسهیل کنند
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی گفت: بانک ها باید شرایط را برای واحدهای تولیدی تسهیل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،  در دیدار با مدیرعامل بانک رسالت خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف اصلی بانک ها کمک به تولید و اشتغال است، نه آنچه که امروز وجود دارد، اظهار داشت: اینکه می بینیم بانک رسالت به سمت کمک به تولید و ایجاد اشتغال و رفع مشکلات مردم رفته است جای خوشحالی و قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز سیستم بانکی کشور، کامل به سمت بانکداری اسلامی نرفته است، گفت: امید است این روندی که در زمینه بانکداری اسلامی در بانک رسالت دنبال می شود به تمام بانک های کشور سرایت داده شود.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با اشاره به شرایط اقتصادی نامناسب کشور و مشکلات فراوان مردم در این شرایط به ویژه در دو سال اخیر که کرونا هم مزید بر علت شده است، افزود: مردم در این شرایط نیازمند تسهیلات کم بهره و بلند مدت هستند که بتوانند بخشی از مشکلات خود را با آن رفع کنند.

خسروی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم و تاکید ایشان مبنی بر برگردان اعتماد عمومی که طی چند سال اخیر از دست رفته است، افزود: گاهی اوقات لازم نیست که حتما مردم به ادارات و بانک ها برای رفع مشکلات خود مراجعه کنند، بلکه می شود بانک ها به برخی واحدهای خُرد و نیمه فعال استان سری بزنند و با دادن تسهیلات کم بهره بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کنند.

وی با اشاره به اینکه تقویت مردم و وضعیت معیشت آنها در واقع تقویت نظام و انقلاب است، خطاب به مدیر عامل بانک رسالت استان تاکید کرد: مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و زودبازده استان زیاد است، به همراه مدیرعامل شهرک های صنعتی به سراغ این افراد بروید و چنانچه نیازمند تسهیلات هستند در اختیار آنها قرار دهید.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با انتقاد از نحوه دادن تسهیلات بانک ها به واحدهای تولیدی گفت: بانک ها باید شرایط را برای واحدهای تولیدی راحت کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*