گزارش/

 

 

آرامش و امنیت منطقه؛ مرهون رشادت‌ مدافعان حرم

آرامش و امنیت منطقه؛ مرهون رشادت‌ مدافعان حرم

تهران- ایرنا- مدافعان حرم، مروجان فرهنگ ایثار و جهاد در راه مبارزه با دشمنان اسلام هستند. آنان که در پرتو رهنمودهای حکیمانه رهبری به بصیرت و شناخت حق از باطل دست یافتند و به نبرد با اندیشه‌های افراطی شتافتند و جامه شهادت، برازنده قامت استوارشان شد.

ﻣﺪاﻓﻌﺎن ﺣﺮم و ﺷﻬﺪای ﻣﺪاﻓﻊ ﺣﺮم واژه ای اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻧﺒﺮد ﺑﺎ ﺗﺮورﯾﺴﻢ ﺗﮑﻔﯿﺮی و داﻋﺶ در ﻋﺮاق و به ﺧﺼﻮص در ﺳﻮرﯾﻪ و در دﻓﺎع از ﺣﺮﯾﻢ ﺣﺮم اﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻋﺼـﻤﺖ و ﻃﻬـﺎرت(ع) ﭘـﺲ از ﺳـﺎل ۲۰۱۱ اﺑﺪاع و در ﮐﻮﺗﺎه زﻣﺎﻧﯽ ﺗﺌﻮری ﻣﺪاﻓﻌﺎن ﺣﺮم ﺑﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ﺗﺄﺛﯿﺮﮔـﺬار در ﺳﻪ ﺣﻮزه ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﻣﻨﯿﺘﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ شد ﮐﻪ شمار بسیاری از ﺟﻮاﻧﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﻏـﺮب آﺳﯿﺎ و ﺣﺘﯽ اروﭘﺎ و آﻣﺮﯾﮑﺎ را ﻧﯿﺰ راﻫﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﯾﺎد ﺷﺪه کرد ﺗﺎ از ﺣﺮم اﻫﻞ ﺑﯿـﺖ(ع) دﻓﺎع کنند. اﯾﻦ ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ای ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﻟﺸـﮕﺮ بزرگی از ﻧﯿﺮوﻫـﺎی ﺟـﺎن ﺑﺮﮐﻒ اﻧﻘﻼﺑﯽ شد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺎزوی ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﻧﻈﺎﻣﯽ و اﻣﻨﯿﺘﯽ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐردند.(۱)

دین مبین‌ اسـلام‌ از اساس، دینی کامل، جامع و مانع است کـه بـرای‌ تـمام‌ امور انسان اعم از امور مادی و معنوی دارای برنامه بوده و ماهیت جمع‌گرا دارد. این اندیشه ناب به دلیل جذابیت‌ها و موفقیت‌هایی‌ که کسب کـرده، تـوانسته اسـت در سطح جهان و در دل مستضعفان جهان‌ و به‌ ویژه‌ در دل ملت‌های منطقه نور امیدی را روشن کرده و آنـها را بـه پیروی و همگرایی با این‌ اندیشه ناب هدایت کند. ویژگی‌ها و برجستگی‌های این اندیشه کـه در آرمـان‌ها و اهـداف‌ عالیه‌ انقلاب‌ اسلامی به رهبری بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی چون خورشیدی می‌درخشید و هدایت ایـن مـسیر به وسیله حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در طول سه دهه مدیریت ایشان، موجب‌ افزودن‌ گستره‌ای وسیع به حوزه نفوذ آن شده که موجی از نگرانی و دشمنی توسط بدخواهان اسـلام نـاب‌ را به دنبال داشته است؛ بدخواهانی که برای قطع و خاموش کردن نور امـید انـقلاب‌ اسـلامی، پاشنه‌های آشیل آن را نشانه رفته‌ و به‌ منظور ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی به عنوان ریشه‌ تحولات‌ اصـیل و مـؤثر مـنطقه، تلاش در قطع شاخه‌های آن کرده و با کمک رژیم صهیونیستی‌، سرزمین‌های عراق و سـوریه را تـوسط‌ فرق‌ تکفیری و داعشی‌ تسخیر کردند تا با سرنگونی دولت‌های مرکزی این‌ کشورها بتوانند تخم نفاق و تـکفیر را در ایـن کشورها و منطقه کاشته و سپس به‌ سرنگونی‌ جمهوری اسلامی و در نهایت نابودی اسلام‌ نـاب مـبادرت ورزند.

از آنجایی‌ که جمهوری اسلامی ایران هـمیشه‌ و هـمواره‌ مـنادی وحدت و همدلی دولت‌ها و ملت‌های منطقه بوده اسـت، ایـن بار نیز در همین‌ قامت‌ جلوه‌گر شد و با سردادن ندای‌ «دفاع‌ از حریم حرم‌های آل محمد» وارد میدان‌ مبارزه‌ با تـروریسم تـکفیری و داعشی شد. اگـرچه جـمهوری اسلامی ایران در ابتدای راه تنها وارد ایـن مـیدان شد اما دیری نپایید که‌ تئوری مدافعان‌ حرم‌ ائمه‌(ع) تبدیل بـه فـرهنگی‌ فراگیر در سه حوزه کلی فرهنگی، سـیاسی و امنیتی شد که گـستره آن نـه تنها غرب‌ آسیا که قـاره‌های آمـریکا و اروپا را نیز دربر گرفت‌ و مدافعانی‌ با ملیت‌ها و مذاهب گوناگون‌ خود را به میدان مبارزه رساندند. دشمنانی کـه بـا هـدف براندازی حکومت‌های مـوافق‌ ایـران‌ در عراق و سوریه و سپس بـراندازی حـکومت ایران وارد میدان‌ شده‌ بودند، به‌ دلیل‌ توفیق ایران در فرهنگ‌سازی مدافعان حرم و غلبه بر تـروریسم تـکفیری و داعشی و تبدیل تهدید به فرصتی کـم‌نظیر، خـاکریزهایشان را یـکی پس از دیـگری ترک‌ کردند و امروزه نه تنها هیچ کدام از حکومت‌های یاد شده سرنگون نشده‌اند، بـلکه بـا قدرت برسرکار بوده و بر اوضاع مـسلط شده اند و دولت ‌های حـامی تـروریسم تکفیری‌، بـرای دایر کردن سفارت‌خانه‌هایشان گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و اقدام به گشایش سفارت خانه می‌کنند. این تحولات و چـرخش‌های سـیاسی نـشان از حقانیت جهت‌گیری جمهوری اسلامی‌ ایران‌ در مبارزه بـا تـروریسم تـکفیری، مـجاهدت، ایـثار و جـانفشانی مدافعان حرم و شهدای مدافع حرم آل‌الله دارد. فرهنگی که فراگیر شده و منطقه را به شدت‌ تحت‌ تأثیر خود قرار داده و پرچم‌دار حقیقی‌ مبارزه با تروریسم تکفیری شده است. نمونه بارزی از تربیت‌یافتگان‌ مکتب‌ عاشورا «محسن حججی»  بود که در ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۶ در منطقه تنف در مـنطقه مـرزی سوریه، عراق و اردن پس از اسارت به دست داعش‌ و شکنجه‌ فراوان به شهادت رسید.(۲)

تصویر مشهوری‌ از محسن حججی کـه در آن یـکی از افـراد داعش پشت سر وی ایستاده است و حججی‌ را به قتلگاه می‌برد در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شد. از دید بسیاری از کاربران شبکه‌های اجـتماعی، مـفسران و رسـانه‌ها، حالت چهره و رفتار حججی در این تصویر آرام است و این عکس را نماد شجاعت و آرامش او می‌دانند.‌ هـمچنین از دید برخی، چهره خشن نیروی داعش در پشت سر حججی، چهره آرام وی، دود و شعله‌های آتش در پشـت زمـینه، صـحنه «نبرد کربلا» را در ذهن تداعی‌ می‌کند.‌ شهادت محسن حججی چنان تأثیری بر افـکار عـمومی داخل ایران و حتی خارج از ایران گذاشت که‌ دوست و دشمن از او به عنوان قهرمان، شـجاع، مـظلوم و اسـتوار نام‌ برده‌ و شمار زیادی از جوانان ایرانی و غیر ایرانی برای ادامه راهش در صف اعزام به سـوریه بـه منظور نبرد ‌با دشمن دژخیم به حرکت درآمدند. همچنین تشییع جنازه قـطعه‌قطعه شـده ایـن شهید مظلوم‌، سندی‌ ماندگار در حافظه تاریخی ملت‌های جهان و به خصوص مردم منطقه شد. از این رو با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۸ مرداد سالروز شهادت شهید محسن حججی به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری شد.

آرامش و امنیت منطقه؛ مرهون رشادت‌ مدافعان حرم

 

اندیشه‌ مهدویت‌، عامل‌ اساسی تأثیرگذار بر خیزش مدافعان حرم‌

در جهان‌بینی غربی و مکتب های مادی‌گرایانه، همه چیز بر اساس هزینه و فایده سنجش شده‌ و اگر به لحاظ مادی نتوان ارزش یـا آورده ای منظور کرد، اصل‌ آن‌ کار مورد تردید قرار گرفته‌ و به‌ اجرا درنخواهد آمد. بنابراین نمی‌توان خیزش مدافعان حرم از کشورهای مختلف و حضورشان در عراق‌ و سوریه را با نگرش مادی‌گرایانه‌ سنجید زیرا در مکاتب الهـی‌ هـمه‌ چیز را با نگاه‌ مادی‌ ارزش گذاری نمی‌کنند.

مکتب اسلام و مذهب تشیع که در درون خود فرهنگ منحصر به‌ فرد «عاشورا» را دارند و به بیان امام‌ خمینی‌(ره) «خون‌ را بر شمشیر پیروز می‌دانند» هرگز حـاضر بـه فرود آوردن سر تسلیم در برابر بیگانگان و متجاوزان به حریم مقدس حرم ائمه‌ (ع)‌ تن نمی‌دهند. از جمله مهمترین عوامل‌ خیزش‌ و همگرایی‌ مدافعان‌ حرم‌ در سال‌های گذشته را می‌توان فرهنگ عاشورایی، آموزه‌های مقاومت در مـذهب شـیعه، تسلیم‌ناپذیری، مبارزه با ظلم، جهاد در راه خـدا، روحـیه‌ شـهادت‌طلبی‌، روحیه ایثار و از خودگذشتگی، بزرگداشت آیین‌های مذهبی‌ مانند اربعین‌ حسینی‌ و شهادت‌ شهیدان‌، اعتقاد به جهان پس از مرگ و اعتقاد به مهدویت، ظهور و حکومت جـهانی بـه دور از وابـستگی‌های حزبی، گروهی، نژادی و مذهبی دانست.  (۳)

 

تأثیر سیاسی‌ مدافعان‌ حرم بر معادلات‌ منطقه‌

وحدت اسـلامی مـی‌تواند نشان‌دهنده‌ قدرت و شوکت اسلام، توانایی مسلمین، عامل غلبه بر ابرقدرت‌ها و ظالمان و مـوجب مـطرح شـدن دیدگاه‌های اسلامی شود. درک این رویکرد، نه‌تنها بـه شـناخت جایگاه و قـلمرو دیـن در عـرصه‌های‌ سیاسی‌ و بین‌المللی‌ منجر مـی‌شود، بلکه موجب فهم علل و چرایی بسیج مسلمانان از سراسر جهان برای حمایت‌ و دفاع‌ از حرم اهل بـیت(ع) و مـقابله با سیاست‌های استکباری می‌شود. در واقع، رویـکرد اسـلام‌ و سـپس‌ انـقلاب‌ اسـلامی به مسایل خـارجی و بـین‌المللی، دیدگاهی جهان‌شمول به دین در روابط بین‌الملل می‌دهد و درک پدیده‌ای‌ همچون‌ مدافعان حرم را آسان می‌سازد. در واقع، حرم‌های اهل بیت (ع) انسان‌های عاشق و محب‌ را به طرف خود می‌کشاند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بـاره می‌فرمایند: ما از اسلام دفاع می‌کنیم. اسلام ما با اسلام متحجر از یک‌سو و با اسـلام لیبرال از سوی دیگر در اصـول و مـبانی کاملاً متفاوت است؛ ما هر دو را رد می‌کنیم. بر اساس‌ دیدگاه‌ ایشان نسبت به انسان، دفاع از محرومان، مستضعفان و مظلومان جهان و نیز مبارزه با حکومت‌های طاغوت و برقراری عـدالت در سـراسر کره زمین با ظهور حضرت ولی عصر(عج) به‌ طور کامل محقق خواهد شد. همه انسان‌ها مخاطب برقراری عدالت هستند و در حد توانایی و امکاناتشان برای برقراری عدالت، مسوولیت دارند.(۴)

 

آرامش و امنیت  منطقه مرهون رشادت‌های مدافعان حرم

مدافعان حرم و شهدای مدافع حرم رشادت‌هایی کـردند کـه ثـمره آن به وجود آمدن همگرایی‌ در منطقه و ایجاد آرامش و امنیت نه تنها برای مردم منطقه بلکه بـرای بشریت بود. ترورهای کور و به خاک و خون کشیدن‌ مردم کشورهای مختلف در قاره‌های اروپا، آفـریقا و آسیا موجب شد تـا مـدافعان‌ حرم‌، خود را برای بشریت فدا کردند و این‌ ایثار و از خـودگذشتگی موجب سربلندی و ماندگاری آنها و به وجود آمدن همگرایی در منطقه شد. این مساله تا حدی تأثیر فرامرزی‌ و فرامنطقه‌ای‌ داشت کـه کشورهای حامی تروریسم داعشی و تکفیری به دلیل خفتی که متحمل شدند و ترس از متهم شدن به اینکه حامی تروریسم بوده‌اند، مواضع خود را تغییر داده و اگرچه به‌ ظاهر، علیه تکفیری‌ها موضع‌گیری کرده و از ادعـاهای خـود مبنی بر سرنگونی دولت سوریه عقب نشستند.

همان‌گونه که مشهود است، رسانه‌های بیگانه نیز نتوانسته‌اند تا چشمانشان را بر روی حقایق بسته و آنها را نادیده‌ انگارند. زیرا شهدای مدافع حرم به دلیل مظلومیتی که دارند در دل جهانیان محبوب شده و مورد احترام هستند. آنـچه مـدافعان و شهدای مدافع حرم را گرد یک محور برای مبارزه و جانفشانی متجمع کرد، اهمیت حرم و جایگاه حرم ائمـه اطهار(ع) در آمـوزه‌های قرآنی و اسلامی بود.(۵)

 

به مناسبت روز جهانی شیر؛

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

در تقویم ۱۰ اوت به عنوان روز جهانی شیر نام گذاری شده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،تمامی ملل‌ها شیر را به عنوان سلطان جنگل می‌شناسند، و از این حیوان قدرتمند در تمامی روایت‌ها و آثار هنری از گذشته تا به امروز به عنوان نماد سلطنت و پادشاهی مانند شیردل یاد شده است، در گذشته با ابهت‌ترین شیر جهان متعلق به کشور ایران بود به طوری که از آن در آثار هالیوودی استفاده می‌کردند.

این گونه با ارزش متاسفانه با شکار بی رویه پادشاهان وقت رو به انقراض رفت، اکنون فقط قاره آفریقا، آمریکا و کشور هندوستان دارای شیر هستند که از آن در برابر شکارچیان و قاچاقچیان به شدت حفاظت می‌کنند.

تجمل گرایی به قیمت عذاب حیوانات وحشی

متاسفانه طی سال‌های اخیر شیر و سایر گوشت خواران در راس هرم، به نماد تجمل گرایی تبدیل شده اند و در کشور‌های حاشیه نشین خلیج فارس یا کشور ایران برخی از خانواده‌های ثروتمند اقدام به خرید توله شیر و نگهداری آن‌ها در فضایی نامناسب مانند حیاط منزل می‌کنند.

شیر در آثار مذهبی و ادبی

در روایات تاریخی و مذهبی می توان به تصاویر تعزیه خوانی‌ها اشاره کرد، که در آن شیر در کنار امام اول حضرت علی ابن ابی طالب (ع) نقش بسته است یا شهریار در یکی از آثار ادبی خود امام علی (ع) را به شیر خدا تشبیه کرده است.

نماد قدرت در سینما

این گونه مورد علاقه انسان‌ها در آثار هنری سینما هم نقش برجسته‌ای داشته همانند فیلم ۳ گانه نارنیا که در پایان همه‌ی قسمت هایش شخصیت ازلان شیر قدرتمند قصه، در اوج نا امیدی‌ها ظهور می‌کند و ورق را برای قهرمانان داستان برمی گرداند.

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

«لئو» شیر محبوب و معروف کمپانی «metro Goldwyn mayer» که سال‌ها با غرش معروف خود در حلقه‌ای با عبارت لاتین «Ars Gratia Artis» به معنی «هنر برای هنر» نمادی ماندگار در اذهان مردم شده است.

انقراض شیر ایرانی به دست پادشاهان

در ۸ دهه گذشته ایران هم مانند سایر کشور‌ها این گونه‌ی با ارزش را داشت که آن را با نام شیر ایرانی می‌شناختند اما متاسفانه در آن زمان به دلیل نبود حکومتی قدرتمند با وجود بیگانگان در کشور شیر ایرانی به دلیل شکار بی رویه پادشاهان و مستشاران نظامی، آلودگی آب، نبود طعمه جانوری مناسب و نابودی زیستگاه‌های آن‌ها منقرض شد.

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

هیرمان شاهزاده ایرانی در تهران

در سال ۹۸ خبری مبنی بر ورود ۲ قلاده شیر ایرانی با نام‌های هیرمان و ایلدا به کشور رسید، که با استقبال ملی از طرف مردم روبرو شد، سرانجام هیرمان ۹ ساله از باغ وحشی در انگلیس و ایلدا ۴ ساله از باغ وحشی در ایرلند با هدف بازدید و پر شدن جای شیر ایرانی به باغ وحش ارم تهران منتقل شدند.

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

دکتر ایمان معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت شیر‌های ایران گفت: متاسفانه تعداد شیر‌های آفریقایی با زیر گونه‌های نامشخص در ایران زیاد است و هر مرکز نگهداری حیوانات که با نام باغ وحش شناخته می‌شود، شیر را به عنوان یکی از ارکان اصلی گونه‌های خود دارد.

وی در مورد علت تکثیر زیاد این گونه در ایران گفت: علت زیاد بودن شیر‌های آفریقایی در ایران به دلیل تکثیر بسیار آسان آن‌ها حتی در شرایط نگهداری بد است، قاچاق توله شیر و خرید و فروش آن‌ها در بسیاری از کشور‌های دنیا رونق دارد و سر آخر این توله‌ها از مکان‌های نا معلوم یا از خانه افراد ثروتمند سر در می‌آورند، که متاسفانه در این امر نظارتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد.

معماریان در مورد شرایط نگهداری شیر‌ها در ایران گفت: شرایط یا جایگاه نگهداری شیر‌ها یا همه‌ی گونه‌های موجود در باغ وحش‌های ایران بسیار نا مطلوب است و با استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی بسیار فاصله دارد، یکی از مهم‌ترین قوانین نگهداری از شیر‌ها جلوگیری از تولید مثل زیاد و بی برنامه آن‌ها است , چون در غیر این صورت این کار موجب قاچاق آن‌ها می‌شود.

کارشناس گربه سانان در مورد زیر گونه‌های شیر‌ها افزود: زیر گونه‌های زیادی در قاره آفریقا وجود دارد، اما فقط یک گونه در آسیا زندگی می‌کرد به نام Panthera leo persica یا همان شیر ایرانی که متاسفانه به دلیل شکار شاهان ایران این گونه با ارزش رو به انقراض رفت اما اکنون این گونه با زیر شاخه ایرانی در جنگل «گیر» واقع در غرب ایالت گجرات کشور هندوستان وجود دارد.

معماریان در مورد علت اصلی بازگرداندن شیر ایرانی به کشور گفت: شیر نماد و سنبل ایران است و در تمام سنگ نوشته‌ها و کاشی کاری‌های قدیمی و تاریخی وجود دارد، از قبل از انقلاب تلاش‌های زیادی برای بازگرداندن شیر ایرانی به کشور شد که این تلاش‌ها بی نتیجه ماند ,، اما ما از ۸ سال قبل از ورود هیرمان به کشور رایزنی‌های خود را برای بازگرداندن این شیر ایرانی آغاز کردیم، که هدفمان از این کار بازدید و شناخت مردم از شیر ایرانی بود، ما می خواستیم تا توجه مردم به حیات وحش ایران جلب شود و بدانند اگر به گونه‌های موجود در کشور مانند پلنگ و یوزپلنگ توجه نشود، آن‌ها هم به سرنوشت شیر ایرانی دچارمی شوند.

وی در مورد عدم احیای شیرایرانی تصریح کرد: در گذشته زیستگاه‌های ما دارای گوزن‌های زرد ایرانی بودند و شیر‌ها هم از این گوزن‌ها تغذیه می‌کردند ,، اما با منقرض شدن گوزن‌ها و نبود فضایی برای رها سازی، دیگر طبیعت یا زیستگاهی برای تکثیر شیر‌ها وجود ندارد، شاید در آینده دور زیستگاهی مجدد برای آن‌ها فراهم شود.

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

ایمپلنت ضد بارداری ماده شیر

دامپزشک سابق هیرمان و ایلدا افزود: ایلدا ماده شیر ایرانی باغ وحش ارم ایمپلنت ضد بارداری دارد که یک داروی زیر پوستی برای عدم بارداری حیوان است.

معماریان تاکید کرد: جایگاه هیرمان در باغ وحش ارم بار‌ها از جانب اروپایی‌ها بازرسی وتمام استاندارد‌های آن کنترل شده و بدون تعارف می توان گفت بهترین و استاندارد‌ترین جایگاه موجود در ایران، جایگاه هیرمان در باغ وحش ارم است و هیچ جایگاه دیگری که استاندارد‌های لازم را رعایت کرده باشد نداریم.

وی افزود: هیرمان و ایلدا تنها شیر‌های زیر گونه ایرانی موجود در ایران هستند و اگر به گذشته برگردیم باز هم برای بازگشت هیرمان و ایلدا به ایران اقدام خواهیم کرد.

معماریان در پایان گفت: مراکز نگهداری حیوانات در ایران چشم انداز مناسبی برای حیوانات خود ندارند و سازمان محیط زیست به عنوان متولی نظارت و قانون گذاری برای این مراکز، نه دانش کافی و نه نظارت مستمر بر این مراکز را دارد.

 

هیرمان شاه گربه سانان ایرانی/ از تاریخ تا هالیوود با سلطان جنگل

همچنین دکتر موسوی کارشناس گربه سانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گونه‌هایی که به دلیل تخریب زیستگاه منقرض می‌شوند، شانس احیای آن‌ها با وجود هزینه و زمان زیاد بسیار کم است، پس بهتر است اکنون به فکر همین اندک گونه‌های موجود در حال انقراض کشور مانند پلنگ و یوز ایرانی باشیم.

وی افزود: در گذشته علم و اطلاعاتی برای نگهداری از این گونه‌ها وجود نداشت، اما اکنون با وجود مقالات علمی گربه سانان، راه‌های بیشتری برای حفظ و حراست گونه‌های نادر کشور وجود دارد، که باز هم نیازمند هزینه‌های بسیار و فراهم کردن شرایط مطلوب در زیستگاه‌ها است.

به جز شیر ایرانی، گونه‌های با ارزش دیگری هم در مناطق حفاظت شده کشور سکونت دارند، برخی از این گونه‌ها به علت شکارو قاچاق پوست و اعضای بدن در معرض انقراض قرار دارند، حال باید دید با وجود منقرض شدن گونه‌های با ارزش کشور در گذشته، درس عبرتی برای سازمان‌ها و مردم شده است? یا باید در سال‌های اتی باز هم شاهد انقراض سایر گونه‌های دیگر کشورمان باشیم.

 

 

 

 

افغانستان: از صلح تا جنگ بی پایان

افغانستان: از صلح تا جنگ بی پایان

یک اندیشکده استرالیایی با اشاره به سرآغاز بی ثباتی در افغانستان از کودتای سال ۱۳۵۲ در دوران جنگ سرد نوشت این کشور از آن زمان درگیر جنگ و بی ثباتی بوده و اکنون مردم افغانستان دربرابر طالبان از خود دفاع می کنند.

به گزارش اندیشکده موسسه سیاست راهبردی استرالیا ASPI ، در این تحلیل نوشته “امین سایکال” استاد علوم اجتماعی در دانشگاه غرب استرالیا آمده است: افغانستان زمانی کشوری با ثبات و امنیت بود. تا پیش از دهه ۱۹۷۰ این کشور نمونه ای از بی طرفی و عضو موثر جنبش عدم تعهد در امور جهانی بود. عبدالرحمان پژواک سفیر این کشور در سال ۱۹۶۶ به عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد و پایتخت این کشور در سال ۱۹۶۹  به عنوان محل احتمالی کنفرانس صلح ویتنام معرفی شد. افغانهای جوان آینده روشنی برای کشور خود متصور بودند اما آن آینده هیچگاه از راه نرسید.

روز ۱۷ ژوییه ۱۹۷۳ هر گونه امیدی برای آینده ای بهتر از بین رفت و به نقطه تغییر در سرنوشت و آمال افغانستان تبدیل شد. در کابل کودتایی روی داد و به حکومت ۴۰ ساله ظاهر شاه پایان داد و دوره جمهوری را آغاز کرد. محمد داوود پسرعموی شاه از اینکه از مواضع وزارتی کنار گذاشته شده بود ناخشنود بود. داوود در یک رویداد بدون خونریزی قدرت را به دست گرفت و افغانستان را یک جمهوری با روابط نزدیک با شوروی اعلام کرد که البته اختلافات مهمی با پاکستان درباره خط دیورند و مرز دو کشور داشت. داوود زمانی که در سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ نخست وزیر بود معمار دوستی افغانستان با اتحاد شوروی و همچنین مناقشه با پاکستان در چهارچوب جنگ سرد بود. اما زمانی که در مقام رئیس جمهور قرار گرفت تلاش کرد تا از وابستگی خود به کمونیستهای کشور و اتحاد شوروی بکاهد. در همین ارتباط روابط با پاکستان و همچنین محمدرضا پهلوی شاه ایران و انور سادات رئیس جمهور مصر را بهبود بخشید و برای جلب حمایت آمریکا تلاش کرد.

این اقدامات موجب بی اعتمادی شوروی شد  و اسلام آباد ادعای او درباره مناقشه مرزی را رد کرد و با محقق نشدن کمک ۲ میلیارد دلاری شاه ایران طرحهای داوود عملی نشد.  تغییرات سیاسی داخلی او موجب لطمه به روابط پادشاهی و مراکز دینی و افراد قدرتمند محلی شد که اساس ثبات بود. او نتوانست چهارچوبی جایگزین ایجاد نماید و راه را برای کودتای خونین ارتش در آوریل ۱۹۷۸ هموار کرد. آنها داوود و خانواده اش را کشتند و کشور را یک جمهوری دموکراتیک با روابط با شوروی اعلام کردند. بی تجربگی این انقلابیون موجب وابستگی بیشتر به حمایت مسکو و اشغال افغانستان از سوی شوروی ۲۰ ماه بعد شد. این مساله موجب مقاومت گروههای اسلامی (مجاهدین) و فرصتی منحصر به فرد برای آمریکا به منظور تلافی اقدامات شوروی در ویتنام شد.

پس از خروج شوروی آمریکا ،افغانستان را به حال خود رها کرد و این کشور دچار جنگ داخلی شد و پاکستان به نقش آفرینی پرداخت. حملات ۱۱ سپتامبر موجب مداخله نظامی آمریکا شد و هدف آمریکا نابودی القاعده و طالبان بود. شکست افغانستان و متحدان افغان آن در رسیدن به این هدف کشور افغانستان را با بحرانهای مختلف رو به رو کرده است.

افغانستان صلح آمیز پیش از مناقشه از دست رفته است ، نیروهای آمریکا و متحدانش با شکست این کشور را ترک کرده اند همانطور که ویتنام را ترک کردند و گروه بنیادگرای طالبان به شهرهای بزرگ نزدیک می شود.

نمی توان انتظار پایان این مناقشه به این زودی را داشت. طالبان نیرو و توان دارد اما مردم افغانستان بارها ثابت کرده اند که دربرابر دشمنان مقاوم هستند. اکنون باید از خود در برابر تحمیلهای بنیادگرایانه دفاع کنند.

 

 

 

 

 

کرونا؛ هیولایی که می‌شود به بند کشید

کرونا؛ هیولایی که می‌شود به بند کشید

 ویروس کرونا در کشور به پیک پنجم خود رسیده و جان بسیاری از مردم را در هفته‌های گذشته گرفته است. این در حالی است که با واکسیناسیون گسترده، رعایت پروتکل های بهداشتی و برخی دستورالعمل‌ ها می‌توان این ویروس را مهار و آن را کنترل کرد.

اخبار مربوط به ویروس کرونا ابتدا در برخی رسانه‌های چینی در ماه‌های پایانی پاییز ۱۳۹۸ و ماه‌های ابتدایی زمستان ۱۳۹۹ منتشر شد. در ابتدا همگان تصور می‌کردند که نوع جدید ویروس خانواده کرونا، اگرچه ممکن است مانند برادران خونی خود، یعنی ویروس‌های موسوم به «سارس» و «مرس» صدماتی را برجای بگذارد، اما هرگز تصور آن نمی‌رفت که تبدیل به هیولایی افسار گسیخته شود که به سرعت پیشرفت کرده و کل جهان را به تصرف خود درآورد. قطع پرواز ها و برخی اقدامات اولیه کافی نبود و ویروس کرونا ظرف تنها چندماه در سراسر جهان منتشر شد و آمار ابتلا به آن آنقدر افزایش یافت که بسیاری از کشور ناچار شدند قرنطیه‌های سفت و سختی را اجرا کنند. با این حال گسترش این ویروس باز هم مهار نشد.

نیاز به زمان چندانی نبود تا پزشکان دریابند ویروس کرونا را نمی‌توان با داروهای عادی درمان کرد. اگرچه اکنون مشخص شده است که برخی داروها دستکم اگر نه برای درمان، که برای کنترل این بیماری موثر هستند و تجویز آن‌ها می‌تواند درمان بیماران را تسریع کند. با این حال گسترش شدید این ویروس و پدید آمدن سویه‌های جدیدی از آن، هر بار کار مقابله با آن را دشوارتر از قبل می‌کند. تحقیقات درباره این ویروس در صدها موسسه تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر دنیا ادامه دارد و در نهایت دستاوردهایی نظیر تولید واکسن در برخی کشورهای جهان نیز به دست آمده است؛ اما همچنان هر از چند گاهی میزان درگیری و ابتلا در برخی کشورها به شدت افزایش می‌یابد و آمار مرگ و میر به شدت بالا می‌رود.تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها هزار نفر نیز بر اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. با این حال نبرد بی‌امان با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و واقعیت این است که بدون همراهی و همکاری تمامی جهانیان، نبرد با این ویروس ممکن نیست. نبردی که اکنون بیش از یکسال و نیم از آغاز آن می‌گذرد و مشخص نیست تا چه زمانی نیز ادامه خواهد یافت.

الزام رعایت پیوسته پروتکل های بهداشتی 

پرسش این است که تاکنون بشر برای نبرد با ویروس کرونا، چه ابزارهایی را به دست آورده است؟ همانطور که تمامی متخصصان متفق القول هستند، اولین و حیاتی‌ترین ابزار برای مقابله با ویروس کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. هنوز هم شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک استاندارد و مناسب، رعایت حداکثری قرنطینه و پرهیز از حضور در مراکز شلوغ شهری و رعایت فاصله فیزیکی با دیگران مهمترین و اساسی‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا هستند. با این حال هنوز هم شاهد هستیم که بسیاری از افراد بدون توجه به این اصول، هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر می‌اندازند. واقعیت آن است که بدون رعایت مداوم این اصول به صورت گسترده، هیچ امکانی برای مهار ویروس کرونا وجود ندارد. اگرچه بسیاری از شهروندان، از رعایت مداوم و طولانی مدت این دستورالعمل‌ها خسته‌ شده‌اند، اما این واقعیت را باید پذیرفت که هیچ راهی جز تداوم رعایت این اصول وجود ندارد و هر لحظه غفلت می‌توان جان افراد را به خطر بیاندازد.

جلوگیری از گسترش کرونا با واکسیناسیون 

دانشمندان دریافته‌اند که واکسیناسیون گسترده، راه قابل اطمینان دیگری است که می‌توان از گسترش این ویروس جلوگیری کند. فارغ از بحث‌هایی که بر سر کارآمدی واکسن‌های مختلف در مجامع و محافل علمی وجود دارد؛ اما همه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از واکسن‌های تایید شده، از هر نوعی که باشند، بطور حتم بر عدم استفاده از واکسن‌ها اولویت دارد. کارشناسان بهداشتی در سراسر جهان بطور مداوم تذکر می‌دهند که باید از هر واکسنی که در دسترس است برای ایمنی‌سازی در افراد استفاده کرد و حتی برخی آزمایش‌ها نشان داده است در صورت وجود فرصت، استفاده از چند واکسن مختلف حتی می‌تواند ایمنی بسیار بیشتری در افراد ایجاد کند. تامین واکسن از یکسو بر عهده دولت‌ها است و هر دولتی باید تلاش حداکثری خود برای تامین واکسن را به کار ببندد، اما در کنار آن شهروندان نیز بایستی بدون فوت وقت و به محض دریافت نوبت، بدون هرگونه تردید اقدام به تزریق واکسن کنند. کارشناسان تاکید دارند اگرچه برخی عوارض برای واکسن‌ها شناسایی شده است، اما بدون شک این عوارض، از عوارض ورزش نکردن یا استفاده از دخانیت، بسیار کمتر  و قابل چشم‌پوشی است. مهمتر از همه اینکه دریافت واکسن، به منزله رها کردن پروتکل‌های بهداشتی نیست و دستکم تا چند ماه بعد و تنها پس از گسترش حداکثری واکسیناسیون، می‌توان از میزان پایبندی به پروتکل‌ها کاست.

پرهیز از خود درمانی و مراجعه به موقع برای درمان

اما سومین راهکار مهم، جدی گرفتن ویروس کرونا است. کارشناسان بهداشتی و پزشکی در یکسال و نیم اخیر بارها و بارها هشدار داده‌اند که هرگونه علائم تعریف شده در این حوزه، به منزله کرونا است و افراد بایستی به سرعت با مراجعه به مراکز تعیین شده و انجام تست، برای درمان این بیماری اقدام کنند. تذکر جدی پزشکان، پرهیز از هرگونه خوددرمانی است. به یاد داشته باشیم که اگرچه استفاده از دمنوش‌ها یا داروهای گیاهی می‌توانند به درمان یک بیماری کمک کنند؛ اما هرگز جای داروهای تخصصی را نخواهند گرفت و هرگونه تاخیر در آغاز روند درمان، می‌تواند جان فرد بیمار را به خطر بیاندازد. به ویژه بیماران بایستی قرنطینه خود را جدی گرفته و مانع از انتقال بیش از پیش این ویروس به سایرین شوند. متاسفانه هر روز شاهد هستیم که پزشکان در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند که چطور بیماران با تاخیر انداختن زمان مراجعه خود به پزشکان متخصص، جان خود را به خطر می‌اندازند و با وخیم‌تر شدن اوضاع جسمانی خود، عملاً فشار بیشتری را به ظرفیت‌های درمانی کشور می‌آورند. شهروندان باید این نکته را به یاد داشته باشند که اگر کرونا همچون سرماخوردگی قابل خوددرمانی بود، اکنون کشور با ده‌ها هزار مرگ در یکسال و نیم گذشته مواجه نمی‌شد و بسیاری از خانواده‌های داغدار، تجربه تلخ از دست دادن عزیزان خود را هرگز لمس نمی‌کردند.

واقعیت آن است که گسترش بیش از پیش ویروس کرونا در کشور نشان داده است بایستی هرچه سریعتر اقداماتی اساسی را برای مهار این ویروس صورت داد در غیر این صورت میزان تلفات ناشی از ویروس هر روز بیشتر از روز قبل خواهد شد. دولت در تلاش است با وجود آنکه در زمان تغییر کابینه قرار دارد اما با تسریع در روند واکسیناسیون، دستکم سرعت گسترش این بیماری گرفته شود. اما در این میان تمامی سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و آحاد مردم در این نبرد مسوول هستند. باید پذیرفت که بدون همکاری همگانی تک تک اعضای جامعه، به هیچ وجه نمی‌توان در برابر این ویروس قدرتمند ایستادگی کرد. مردم در این روزها باید بیش از پیش از یکدیگر حمایت کنند و با درک شرایط دشوار جامعه و با کمک و همیاری بیشتر، تلاش کنند تا این روزهای سخت را پشت سر بگذارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*