اخبار خراسان جنوبی/

مردم در بانک‌ها چقدر پول دارند؟

مردم در بانک‌ها چقدر پول دارند؟ 

میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان فروردین سال جاری نسبت به پایان سال گذشته  معادل ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان فروردین سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۸۹۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل و  مقطع مشابه در پارسال معادل ۰.۴ و ۴۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۰۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۹۹۰۰ میلیارد تومان است.

علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان ۲۸۰۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به فروردین و پایان سال گذشته به ترتیب معادل ۴۳.۳ و ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۱۷۸۴ هزار  و ۴۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۹۵۰۰ میلیارد تومان است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۲ درصد است که نسبت به مقطع مشابه در سال قبل ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است و در مقایسه با پایان سال گذشته تغییری را نشان نمی‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۴.۳ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۸.۳  درصد است.

 

 

 

نشانه‌های درگیری ریوی در مبتلایان به ویروس کرونا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط گرد و غبار را در کشور دارد

خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط گرد و غبار را در کشور دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی خطرناکترین شرایط را در کشور از نظر گرد و غبار و هم پیش‎روی کانون‌های فرسایش بادی دارد.

به گزارش ایرنا حسن اکبری روز سه‌شنبه در نشست خبری با بیان اینکه خراسان جنوبی علیرغم ظرفیت‌هایی که دارد با چالش‌هایی هم در حوزه محیط زیست مواجه است، افزود: آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی است چرا که بالاترین نرخ فرود گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه حیات خراسان جنوبی به موضوع مدیریت آب و حفظ خاک وابسته است، گفت: باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای استان ببینیم و نگران هستیم که خیلی از زیبایی خراسان جنوبی قبل از اینکه شناخته شوند از بین بروند.

اکبری اظهار امیدواری کرد: با همکاری رسانه‌ها سهم بیشتری در زمینه فرهنگ‌سازی محیط زیست داشته باشیم.

۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور را در خراسان جنوبی داریم، اظهار داشت: تعداد گونه‌های پرندگان استان از ۲۲۰ گونه فراتر رفته که این موضوع رقم بالایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از انتشار و تهیه کتاب الکترونیک پستانداران و پرندگان استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی زیبایی‌های بی‎نظیری در زمینه محیط زیست دارد و کمتر جای در دنیا سراغ داریم که در جنگل‌های بنه را در کنار گرم‌ترین نقطه کویر داشته باشیم اما در نهبندان رویشگاه بنه استند را داریم در حالی که رویشگاه این گونه گیاهی در جنگل‌های زاکرس است.

اکبری ادامه داد: رویشگاه درختان بنه نهبندان خود نمایشگاه بی‌نظیری از جاذبه‌های محیط زیست خراسان جنوبی است، همچنین تپه‌های ماسه‌ای نهبندان و طبس از دیگر جاذبه‌ها طبیعی استان است.

وی با بیان اینکه وضعیت تنوع زیستی خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی نسبت به دهه ۳۰ تا ۴۰ خیلی بدتر شده است، اضافه کرد: در ۵۰ سال اخیر برخی گونه‌ها جانوری و گیاهی را از دست دادیم به عنوان مثال یک زمانی گورخر از گونه‌های جانوری موجود در استان بود که این گونه به صورت کامل از بین رفت.

اکبری بیان کرد: برخی گونه‌ها از جمله پلنگ در استان خیلی محدود شده و به دلیل اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون تنها سه فقره یوزپلنگ نر در شهرستان طبس رصد شده، امید چندانی به نجات این جانور هم نداریم چرا که خانواده‌ای از این حیوان تاکنون در استان رصد نشده است.

وی در خصوص رصد یوزپلنگ و سایر گونه‌های جانوری در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس گفت: چشمه‌هایی که بیشترین حضور یوزپلنگ را در گذشته داشته‌اند را انتخاب کردیم و دوربین‌ها باکیفیتی را در محل ۲ چشمه‌ نصب کردیم که این دوربین‌ها با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شوند و تصویرشان از طریق رادیو به پاسگاه‌ها منتقل می‌شود که این طرح با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از سه روز گذشته اجرایی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: اطمینان داریم که اگر یوزپلنگی در منطقه باشد از کنار این چشمه‌ها عبور خواهد کرد و این دوربین‌ها دائمی هستند و ما مستمر این تصاویر را رصد می‌کنیم.

اکبری اظهار داشت: سال قبل ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای حفاظت از یوزپلنگ در استان داشته‌ایم.

وی گفت: یک مستند حرفه‌ای را از یک سال و نیم قبل در منطقه شاسکوه زیرکوه استارت زدیم که کار تصویربرداری تمام شده و در مرحله تدوین هستیم و این مستند یک فیلم نیم ساعته بسیار باکیفیت است که خیلی در معرفی حیات وحش منطقه و استان موثر خواهد بود.

اکبری عنوان کرد: از دهه ۸۰ که مناطق حفاظت شده در استان شکل گرفت و ۱۲ درصد خاک استان را پوشش می‌دهند، با تلاش صورت گرفته وضع گونه‌های جانوری و گیاهی بهتر شد.

تلفات حیات وحش طبس طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیست

وی ادامه داد: اما خراسان جنوبی استانی وسیع و متنوع است و چیزی نیست که تنها در مناطق حفاظت شده بتوانیم آن را حفظ کنیم و در این خصوص نیاز به فرهنگ سازی و همراهی مردم به خصوص جوامع محلی داریم برای اینکه تنوع زیستی استان بیش از این آسیب نبیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: باید در کل استان به سطحی از آموزش‌های زیست محیطی برسیم که مردم خودشان مسئله محیط زیست را جدی بگیرند و ما مسوولان هم به عنوان تصمیم‌سازان باید این موضوع را در سیاست‌های توسعه‌ای را ببنیم که تنوع زیستی ما بیشتر از این آسیب نبیند.

وی با تاکید بر اینکه ما بیشترین تعداد و وسعت زیستگاه هوبره کشور را خراسان جنوبی داریم، اضافه کرد: متاسفانه بالاترین نرخ قاچاق این پرنده در معرض انقراض را هم در استان داریم.

اکبری در خصوص علت تلفات ۶۰ راس کل و بز در منطقه پیرحاجات شهرستان طبس افزود: براساس آزمایشات انجام شده علت این تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک نبوده اما آزمایشاتی از چشمه‌های حیات وحش منطقه هم گرفتم که احتمال مسمومیت این حیات وحش را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در  یک هفته گذشته با پایش‌های مستمر در منطقه تاکنون تلفات دیگری نداشته‎ایم که امیدوارم که این بیمار ویروسی نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه امسال، تلفات تعدادی از حیات وحش موضوع عادی است اما اینکه در هر چشمه پنج و ۶ راس تلفات را داشته باشیم، موضوع غیر طبیعی بود.

اکبری علت آتش‌سوزی در محیط زیست و مراتع را منشاء انسانی دانست و اضافه کرد: امسال در مراتع و مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی گزارشی از آتش‌سوزی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به کمبود محیط‌بان در خراسان جنوبی هم گفت: چارت سازمانی ما ۴۰۰ نفر است در حالی که ۹۰ نفر نیروی انسانی داریم و با حدود یک چهام ظرفیت کار می‌کنیم، اما سالی ۱۰ محیط‌بان در استان جذب می‌شوند.

اکبری ضمن تبریک روز خبرنگار و با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش موثری در فرهنگ‌سازی محیط زیست دارند، اضافه کرد: خبرنگاری از جمله مشاغلی است که با آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه سرو کار دارد به همین خاطر شغلی بسیار ارزشمند است و باید خبرنگاران به شغل خود افتخار کنند.

 

ازدواج در خراسان جنوبی ۱۸.۳ درصد افزایش یافت

ازدواج در خراسان جنوبی ۱۸.۳ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۹۴ مورد ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا علیرضا مهرآور روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت احوال استان افزود: از مجموع وقایع ازدواج هزار و ۴۷۳ مورد در نقاط شهری  و ۷۲۱ در مناطق روستایی ثبت شده است.

وی نسبت ازدواج به طلاق در استان ۶.۶ درصد اعلام کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال ۳۳۳ واقعه طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اظهار داشت: میانگین سن طلاق در مردان ۳۴.۹ سال و زنان ۳۰.۴ سال و میانگین ازدواج نیز ۲۲.۱ در زنان و مردان ۲۷ سال بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون سرعت جمعیت استان به آرامی در حال کاهش است عنوان کرد: روند ثبت ولادت در استان سال ۹۹ نسبت به سال قبل تر ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

مهرآور یادآور شد: در سه ماه نخست سال جاری نیز سه هزار و ۶۷۰ واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه هزار و ۹۰۷ واقعه، ۶.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: بیشترین درصد تغییرات کاهش ولادت مربوط به شهرستان‌های بشرویه و خوسف و کمترین مربوط به فردوس و بیرجند است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه میانگین سنی مادران سه ماه نخست امسال در کشور ۲۹.۴ سال و استان ۲۹.۶ سال ثبت شده است اظهار داشت: همچنین شهرستان‌های خوسف، بشرویه، بیرجند، سرایان، سربیشه و درمیان  میانگین سنی مادران نسبت به استان و کشور بیشتر است.

وی افزود: همچنین میانگین سنی پدران در سال جاری ۳۳.۴ سال است که این میزان در مناطق شهری ۳۳.۶ و در مناطق روستایی ۳۳ سال ثبت شده است.

مهرآور تصریح کرد: خراسان جنوبی با نرخ ۱۸.۲ درصد رتبه دوم میزان ولادت در کشور را داراست در حالیکه میانگین کشوری ۱۳.۶ درصد است.

وی یادآور شد: نسبت به جمعیت شهرستان‌های استان واقعه ولادت در شهرستان مرزی درمیان بیشتر از سایر شهرستان‌ها بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۹.۷ درصد ولادت‌های استان در مدت قانونی ۱۵ روزه ثبت می‌شود عنوان کرد: همچنین مهلت اعلام وفات ۱۰ روز از تاریخ وقوع فوت است که ثبت بهنگام فوت در استان ۹۹.۳ درصد است.

وی گفت: در سه ماه نخست امسال هزار و ۲۵۴ واقعه فوت در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافته است که تعداد رویداد فوتی به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان ۵.۹ درصد و در کشور ۶.۳ درصد است.

مهرآور افزود: بیشترین درصد تغییرات افزایش فوت مربوط به شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه و بیرجند و کمترین مربوط موارد مربوط به فردوس بوده همچنین ثبت فوت در شهرستان‌های خوسف و طبس کاهش داشته است.

وی میانگین سنی فوت شدگان در استان را ۶۹.۲ و در کشور ۶۶.۷ درصد اعلام کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۵۴ فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت شده است.

 

 

گاز رسانی به ۲۶۰ روستای نهبندان

بیکی از گازرسانی به ۲۶۰ روستای نهبندان خبر داد و گفت: تقریبا همه روستاهای نهبندان تا پایان امسال از نعمت گاز بهره مند می شوند.

«مجید بیکی» ، با بیان اینکه در طرح ملی اقدام مسکن، شهرستان نهبندان برای ۳۶۴ نفر واجد شرایط زمین تامین کرده است، گفت: سامانه از روز گذشته راه اندازی و آزادسازی تسهیلات انجام شده است.

بیکی افزود: برای تامین زیرساخت آب در طرح اقدام ملی مسکن هنوز اقدامی در سطح استان صورت نگرفته و باید با انشعاب موقت آب برای ساخت و ساز تامین شود، اما پیگیری های لازم برای راه اندازی شبکه آب در نهبندان انجام و به سرانجام می رسد.

وی بیان کرد: هفت کلیومتر باند دوم مسیر نهبندان-شوسف افتتاح می شود و چهار کیلومتر دیگر در دست اقدام است.

فرماندار نهبندان از تزریق ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزا توسط صندوق کارآفرینی امید به نهبندان خبر داد و گفت: این تسهیلات به واحدهای غیرفعال کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

بهره‌مندی بانوان هنرمند از تسهیلات بنیاد کرامت رضوی

بانوان هنرمند صنایع‌دستی خراسان جنوبی برای دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات بنیاد کرامت رضوی معرفی شدند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استانبهره‌مندی بانوان هنرمند از تسهیلات میلیاردی بنیاد کرامت رضوی گفت:  ثبت نام هنرمندان از دی پارسال در استان آغاز شد.

حمید عباس زاده افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین چالش‌هایی که صنایع‌دستی و هنرمندان با آن مواجه هستند شیوع ویروس کروناست که بالتبع باعث ایجاد مشکلاتی از جمله کاهش بازاریابی و فروش محصولات تولیدی هنرمندان و در نتیجه عدم وجود نقدینگی در بحث تامین مواد اولیه شد.

وی گفت: برای حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین وزارت متبوع، بنیاد کرامت رضوی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد و تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی و به طور مشخص بانوان با اولویت زنان سرپرست خانوار قرار گرفت.

عباس‌زاده افزود: در استان نیز با تکمیل و ارسال اطلاعات و مدارک واجدین شرایط ۴۳ نفر از هنرمندان استان برای دریافت وام تایید شدند و اسامی هنرمندان به منظور پیگیری امور مربوط به دریافت تسهیلات به شهرستان‌های اعلام شد.

به گفته وی به تفکیک شهرستان بشرویه ۵ نفر، قاین ۶ نفر، خوسف ۳ نفر، بیرجند ۱۵ نفر، درمیان یک نفر، سرایان ۵ نفر، نهبندان ۵ نفر، فردوس یک نفر و طبس ۲ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح ملی سببی- نسبی همزمان با سراسر کشور در استان

 

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای نهادینه کردن دولت الکترونیک و ارتقاء دقت در اسناد هویتی ایرانیان، طرح ملی سببی- نسبی همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می گردد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ناصر خوش خبر با بیان این مطلب در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان خاطرنشان کرد: این طرح توسط اداره کل ثبت احوال و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اجرا می شود.
وی به آمار ارائه شده درخصوص وقایع ازدواج و طلاق ، زاد و ولد، مرگ و میر و امید به زندگی، اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار وقایع حیاتی باید عوامل تأثیرگذار بر پدیده های طلاق، مرگ و میر و به ویژه امید به زندگی در برخی از شهرستان های استان مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.
معاون استاندار در خصوص نرخ امید به زندگی در استان گفت: نرخ امید به زندگی در استان تا حدودی از میانگین کشوری پایین تر است که باید بررسی های کارشناسی در این زمینه توسط متولیان امر انجام گیرد.
خوش خبر متذکر شد: آمار حیاتی جهت برنامه ریزی بهتر، در اختیار کمیته های تخصصی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار گیرد.
وی افزود: بر اساس آمار موجود، نرخ ازدواج در کشور ۶.۸ و در استان ۸.۷ درصد می باشد که بر این اساس خراسان جنوبی رتبه دوم ازدواج کشور را در اختیار دارد.
به گفته وی؛ باید اقدامات و برنامه هایی که امید و رغبت جوانان برای تشکیل خانواه را افزایش می دهد، تقویت‌شده و استمرار یابد.
معاون استاندار ادامه داد: با عنایت به این که بر اساس آمارهای موجود، استان رتبه دهم جمعیت سالمندی کشور را دارد باید برنامه ریزی لازم در راستای بسترسازی جهت افزایش انگیزه زوجین در فرزند آوری تقویت گردد.
خوش خبر با تأکید بر این که کاهش جمعیت خطری جدی برای استان در سال های پیش رو محسوب می شود، اظهار داشت: انجام کارهای فرهنگی و تقویت بنیه اقتصادی زوجین و… می تواند در زمینه فرزند آوری راه گشا باشد.
وی در پایان به نقش کلیدی جمعیت جوان در هر کشور ی اشاره کرد و افزود: اگر کشور توانسته به توفیقات مهمی در همه زمینه ها دست یابد، به واسطه حضور پررنگ و اثر گذار جمعیت جوان بوده است.

 

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:
کوتاهی هیئت مدیره در عمل به تعهدات خود، مانع اصلی در رفع مشکلات پروژه تعاونی مسکن فرهنگیان

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اصلی ترین مانع در رفع مشکلات پروژه تعاونی مسکن فرهنگیان، کوتاهی های هیئت مدیره در انجام تعهدات خود می باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در جلسه ویژه بررسی مشکلات تعاونی مسکن فرهنگیان بیرجند که در حاشیه جلسه شورای مسکن و با حضور دستگاه های مرتبط برگزار شد، خاطر نشان کرد: در قرارداد اولیه واگذاری زمین به تعاونی مسکن فرهنگیان به صراحت قید شده که دولت، هیچ تعهدی مبنی بر آماده سازی و تأمین خدمات زیربنایی این مجموعه ندارد.
وی ادامه داد: در همان قرارداد اولیه، تعاونی تأمین این نیازها را متقبل شده است.
معاون استاندار با تأکید بر نگاه ویژه دستگاه ها بر رفع نیازهای این مجموعه، گفت: علیرغم این تعهد، نگاه دستگاه ها این بوده که کمک کنند تا مشکل مردم در این مجموعه حل شود.
فرهادی ادامه داد: این که واحدها تکمیل شده اما به جهت نبود آب و برق، امکان استفاده ندارند، دغدغه بسیار مهمی است اما رفع این مشکل، همراهی هیئت مدیره را می طلبد.
وی متذکر شد: دستگاه ها با تمام توان برای رفع مشکلات موجود پای کار آمده اند لذا می طلبد که هیئت مدیره نیز به تعهدات خود عمل نماید تا کار شتاب بگیرد و دغدغه های موجود برطرف گردد.
شایان ذکر است؛ در این جلسه ضمن تشریح اقدامات دستگاه های مختلف از جمله راه و شهرسازی در آماده سازی معابر و شرکت های آب و فاضلاب، برق و مخابرات در اجرای شبکه از آمادگی شرکت مخابرات برای واگذاری تلفن ثابت گفته شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

اجرای ۲۸ طرح بیابان زدایی در خراسان جنوبی/۳

اجرای ۲۸ طرح بیابان زدایی در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای ۲۸ طرح بیابان زدایی در استان خبر داد و گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه های بیابان زدایی استان اختصاص یافته است.

علیرضا نصرآبادی اظهارکرد: ۲۸ طرح بیابان زدایی در حال اجراست که یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان را شامل می شود.

وی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به اجرای طرح های بیبان زدایی استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: این اعتبار در سال ۹۹ معادل ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۴۶ میلیارد تومان فعالیت های نهالکاری، مدیریت رواناب، آبیاری و مابقی مالچ پاشی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از کل مساحت استان ۵ میلیون ۴۳۳ هزار و ۸۹۰ هکتار پدیده های بیابانی، بیشه زارها و جنگل های دست کاشت است، ادامه داد: ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار از این مساحتدر ۲۳ منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی است.

به گفته وی یک میلیون ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار از این مساحت نیز جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی است.

نصرآبادی ادامه داد: سطحی معادل ۳۲ هزار هکتار مدیریت رواناب ،۳۷۱ کیلیومتر بادشکن زنده، هزار و ۶۵۱ کیلیومتر بادشکن غیر زنده و ۱۴۲۶ هکتار مالچ پاشی و… صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته پروژه ترسیب کربن در سطح ۵۰ هکتار در استان اجرا شده است، عنوان کرد: در سال جاری نیز این پروژه در ۵۰ هکتار دیگر از اراضی استان اجرا خواهد شد.

 

 

 

فروش ۵ هزار و ۸۲۶ جلد کتاب در تابستانه ۱۴۰۰ خراسان جنوبی/۲-۳

    
فروش 5 هزار و 826 جلد کتاب در تابستانه 1400 خراسان جنوبی
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فروش بالغ بر ۵ هزار و ۸۲۶ جلد کتاب در طرح تابستانه ۱۴۰۰ استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از ۹ تا ۱۵ مرداد ماه برگزار شد و در مدت زمان این طرح مردم استان، بالغ بر  ۲ میلیارد و ۸۲۲ میلیون ریال کتاب خریداری کردند.

وی به مشارکت ۱۵ کتابفروشی  استان در طرح تابستانه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ۱۱ کتابفروشی در  مرکز استان و ۴ کتابفروشی در شهرستان‌ها فعال بودند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل با اشاره به این که سقف مجاز خرید برای هر خریدار از ۲۰۰ هزار تومان در طرح‌های پیشین، به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» افزایش پیدا کرده بود، اضافه کرد: با توجه به گرانی کاغذ و وضعیت اقتصادی مردم، این طرح‌ها فرصت مناسبی برای علاقمندان به کتاب است تا بتوانند نیازمندی‌های خود در حوزه کتاب و کتابخوانی را تأمین کنند.

رمضانی همچنین از افزایش استقبال مردم از این طرح نسبت به طرح بهارانه با فروش ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال سخن گفت و افزود: استقبال بالای مردم استان از طرح های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله طرح تابستانه، نشان از فرهنگ دوستی و فرهنگ پروری مردم خراسان جنوبی دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم در طرح های حمایتی آینده نیز میزبانان خوبی برای این شور و نشاط فرهنگی باشیم و در راستای رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی بیش از پیش گام برداریم.

 

 

 

 

آموزش ۲۰۰ حافظ و قاری قرآن در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۰۰ نفر از قاریان و حافظان قرآن کریم آموزش‌های تلاوت کلام الله مجید را فراگرفتند.

به منظور ارتقاء سطح کیفی قرائت قاریان قران کریم، اداره کل تبلیغات اسلامی با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل امور املاک بنیاد مستضعفان استان کارگاه آموزشی تلاوت کلام الله مجید برگزار شد.

مدیراجرایی کارگاه آموزشی گفت: این سومین کارگاه آموزشی کلام الله مجید در استان است که برگزار می‌شود.

سبزبان افزود: تعداد ۲۰۰ تن از قاریان و حافظان قرآن در استان دعوت شده و در این کارگاه آموزشی متشکل از خواهران و برادران شرکت کردند که زیرنظر یک تن از اساتید برجسته قرآنی آموزش‌های لازم را به مدت ۴ روز فرامی گیرند تا در مسابقات کشوری بتوانند شرکت کنند.

 

 

 

طرح نذر سلامت۲ در خراسان جنوبی کلید خورد/۲-۳

طرح «نذر سلامت۲» با حضور اعضای جوانان هلال احمر در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین برای حفظ سلامت عزادارن در خراسان جنوبی فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر  استان گفت:  با توجه به شیوع کرونا به منظوطرح نذر سلامت۲ در خراسان جنوبی کلید خوردر انسجام بخشی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم ۱۴۴۳ طرح «نذر سلامت۲» با مشارکت اعضای جوانان اجرایی شد.

محمدرضا رضایی افزود: این طرح از ۱۸ تا ۳۰ مرداد به مدت ۱۳ روز در سطح هیات بزرگ استان در قالب تیم‌های ۵ نفره اعضای جوانان هلال احمر در حال برگزاری است.

وی ارائه توصیه‌های بهداشتی لازم به عزاداران توسط اعضای جوانان آموزش دیده ، کنترل پوشش ماسک عزاداران ، راهنمایی عزاداران برای رعایت فاصله ۲ متری ، تب سنجی و ضدعفونی دست‌های عزاداران را از جمله رویکرد‌های مهم این طرح عنوان کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در این طرح همکاری در ضدعفونی کردن محل برگزاری مراسم قبل و بعد از هر برنامه ، غربالگری افراد دارای علائم بیماری کووید در ورودی هیئت‌ها و همکاری در نشانه‌گذاری برای تعیین فواصل استقرار عزاداران از جمله اقداماتی است که توسط این اعضا انجام می‌شود.

وی با اشاره به اولویت سلامت مردم و مشارکت پرشور خیران در این ایام، درخواست کرد  متولیان هیئت مذهبی تلاش کنند بخشی از نذرها به سمت تهیه اقلام بهداشتی هدایت شود.

در طرح نذر سلامت پارسال بیش ۱۹۴ هزار نفر از خدمات این طرح در سطح استان بهره‌مند شده اند.

 

 

 

نماینده نهبندان و سربیشه

ممنوعیت به کارگیری نیرو‌های غیربومی در مرز ماهیرود/۲

برون سپاری و به کارگیری نیرو‌های غیربومی در مرز ماهیرود ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در ممنوعیت به کارگیری نیرو‌های غیربومی در مرز ماهیرودسومین جلسه شورای سازماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی مصوب شد ، هرگونه برون سپاری ، جذب و به کارگیری نیرو (بجز نیرو‌هایی که از طریق آزمون سراسری جذب می‌شوند) در مجموعه‌های مستقر در مرز می‌بایست با اولویت نیرو‌های بومی و با هماهنگی فرمانداری شهرستان باشد.

آقای نخعی افزود: هر گونه واگذاری امور خدماتی اعم از گمرگی ، تجاری نیز می‌بایست مورد تایید و تصویب فرمانداری شهرستان و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان قرار گیرد.

 

آغاز عملیات اجرای بازارچه خرده فروشی در بازارچه ماهیرود

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچنین  با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای اجرای بند ۸ مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی از آغاز عملیات تسطیح محوطه بازارچه برای اجرای عملیات خرده فروشی ، پیله‌وری و مبادلات مرزی خبر داد.

نخعی افزود: شروع و اجرای خرده فروشی (دوطرفه از سمت مرزنشینان ایرانی و افغانی)، باعث اشتغال ، درآمدزایی مرزنشینان و رونق مرز و شهرستان سربیشه و همچنین استان خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیمارستان های خراسان جنوبی مملو از بیماران کرونایی/۳

با وجود خبرهای ناخوش از بیمارستان های استان ، برخی از مردم همچنان با عادی انگاری ها نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بی توجه اند.

این روز‌ها شلوغی شهر و رفت و آمد‌های زیاد مناسب وضعیت قرمز نیست ، بحران موج پنجم کرونا جدی است.

آمار مبتلایان بالا و تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها هر روز بیشتر از روز قبل است.

وضعیت قرمز به این معناست که بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی ندارد

پرستار بیمارستان ولی عصر بیرجند گفت : اوضاع بیمارستان‌ها خراب است ، باید همه مراعات کنند و تا زمانی که مجبور نباشند از خانه خارج نشوند.

شهروندی با بیان اینکه کرونا ما را خسته کرده است گفت: مردم سهل انگاری می کنند حتی با وجود خاموش شدن چراغ پارک ها اما محل بازی کودکان در پارک شلوغ است و روشنایی آن قسمت برقرار است.

یکی از روستاییان که برای خرید داروهایش به بیرجند آمده بود گفت: تردد در شهر‌ها زیاد است و شهر شلوغ است ، ولی ما در روستا دستورالعمل های بهداشتی رعایت می کنیم.

این رفت و آمد‌های زیاد نشان می‌دهد کرونا را در موج پنجم جدی نگرفته ایم آن هم موجی که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

هرچند وضعیت واکسیناسیون به نسبت قبل سرعت گرفته، اما کرونا را نباید دست کم گرفت

شهروندی گفت : درست است که واکسیناسیون در حال انجام است ولی باید باز هم رعایت کنیم ، ماسک بزنیم و اینطور نباشد که ضوابط بهداشتی را پشت گوش بیندازند.

 

خراسان جنوبی در روند صعودی شدید پیک پنجم کرونا/۳

خراسان جنوبی در روند صعودی شدید پیک پنجم کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: استان در روند صعودی شدید پیک پنجم ناشی از بیماری کرونا قرار دارد و و نگران از افزایش موارد مثبت و بستری ناشی از این بیماری هستیم.

 

دهقانی افزود: بیش از ۴۰۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ادامه‌ی این روند جای نگرانی دارد و ما را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وی از هیئت‌های مذهبی ، مساجد و همه کسانی که در برگزاری مراسم‌ عزاداری اهتمام می‌ورزند خواست همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ، ترجیحا مراسم‌ در فضای باز با رعایت فاصله‌ی مناسب برگزار شود و در صورت استفاده از فضای بسته باید آن فضا حداقل ۶ متر ارتفاع داشته باشد و با یک چهارم ظرفیت عزاداری کنندگان حضور پیدا کنند.

 

وی بر تهویه مناسب اماکن تاکید کرد و گفت: همه‌ی حاضران در جلسه در تمام طول مدت مراسم استفاده از ماسک را رعایت کنند در هنگام ورود و خروج از تجمع پرهیز کنند و مایع ضدعفونی کننده به اندازه‌ی کافی در دسترس افراد باشد.

دهقانی افزود:  پخش نذورات در محل برگزاری مراسم ممنوع است و نذورات به صورت جیره خشک و ترجیحا در فضای خارج از فضای برگزاری مراسم توزیع شود.

 

نمودار صعودی در خراسان جنوبی

شناسایی ۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا/۳

۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در آزمایش‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:روز گذشته ۴۵۰ آزمایششناسایی ۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۳۶ بیمار جدید شامل ۷۰ بستری و ۱۶۶ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۷۱ مورد از بیرجند ، ۵۱ مورد از قاینات، ۴۶ مورد از زیرکوه، ۲۳ مورد از نهبندان، ۱۶ مورد از طبس، ۱۴ مورد از فردوس، ۲ مورد از سرایان و از شهرستان‌های درمیان و سربیشه هرکدام ۵ مورد جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۵۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۸۰ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۲۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۱۱ بیمار شامل ۶۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۴ هزار و ۲۴۰ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا دیروز ۷۰ هزار ۵۱۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۵ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت جدید مجموع فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان به ۹۹۱ نفر افزایش یافت.

وی افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۵۱ هزار و ۶۴۸ نفر رسید و تا کنون ۳۴ هزار و ۶۵۳ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

پیش بینی تولید بیش از ۴ هزار تن خرما در خراسان جنوبی/۲

پیش بینی می‌شود امسال ۴ هزار و ۳۵۰ تن خرما در استان تولید شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال سطح کشت خرماپیش بینی تولید بیش از ۴ هزار تن خرما در خراسان جنوبی در استان هزار و ۵۳۰ هکتار است که از این سطح هزار و ۱۰۰ هکتار مربوط به شهرستان طبس و ۴۳۰ هکتار مربوط به شهرستان نهبندان است.
رضایی با اشاره به این که زمان برداشت خرما از اواخر مرداد شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۴ هزار و ۳۵۰ تن خرما در استان تولید شود.
وی گفت: همچنین امسال پیش بینی می‌شود ۳ هزار و ۶۰۰ تن خرما در شهرستان طبس و ۷۵۰ تن در شهرستان نهبندان تولید می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تعداد بهره برداران خرما در استان هزار و ۶۰۰ خانوار است.
رضایی گفت: پارسال میزان تولید خرما ۴ هزار و ۳۸۶ تن بوده است.

خراسان جنوبی دارای رتبه دوم ثبت ازدواج در کشور است/۲-۳

خراسان جنوبی دارای رتبه دوم ثبت ازدواج در کشور است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان رتبه دوم ثبت ازدواج در کشور را دارد گفت: میزان ازدواج عمومی در استان ۸.۷ درصد و میانگین کشوری ۶.۸ است اما همچنان باید این روند تقویت شود.

به گزارش ایرنا ناصر خوش‌خبر روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت احوال استان افزود: باید اقداماتی که سبب ایجاد انگیزه بیشتر در جوانان و میل به ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود را تقویت کرد چراکه این مهم برای آینده استان نیاز است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی رتبه دهم جمعیت سالمندی کشور را دارد لذا باید برای جمعیتی که هر روز پیرتر می‌شود چاره اندیشی کرد که ایجاد بسترهای لازم برا ازدواج و تمایل زوجین برای فرزندآوری بسیار مهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای تقویت و ایجاد انگیزه در این زمینه هم باید در عرصه فرهنگی و هم اقتصادی اقدام شود تا زوجین با اطمینان بیشتری به امر مهم فرزندآوری توجه کنند.

وی تصریح کرد: عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری خطر جدی برای جمعیت کشور و استان است چراکه جمعیت جوان هر کشور می‌تواند نقش کلیدی در همه عرصه‌ها داشته باشد.

خوش‌خبر با اشاره به وضعیت ثبت دیگر وقایع حیاتی در استان گفت: شرایط برخی شهرستان در حوزه طلاق، مرگ و میرها به ویژه نرخ امید به زندگی نیاز به مداخله برای بررسی علل و عوامل این پدیده دارد.

وی ادامه داد: سن امید به زندگی در استان نسبت به میانگین کشور پایین‌تر است که باید در زمینه شناسایی علل و عوامل تاثیرگذار در این حوزه دقت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شاید برخی از مولفه‌هایی که در استان وجود دارد قابل پیگیری در کمیته‌های تخصصی ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باشد که باید با احصا و هدایت آن، برنامه‌ریزان به راحتی بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی که توسط ثبت احوال اعلام شد باید نقشه راه برنامه‌ریزی ما باشد عنوان کرد: برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف استان باید برگرفته از اطلاعات وقایع حیاتی در استان باشد.

خوش خبر  با اشاره به پروژه ایجاد پایگاه سببی نسبی ثبت احوال استان گفت: این پروژه در راستای نهادینه کردن دولت الکترونیک و تقویت سیستم ثبت احوال با هدف ارتقا و دقت در اسناد هویتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: این پروژه همچنین جزو هدف‌گذاری‌های ملی است که به استان‌ها ابلاغ شده که برای اجرای آن دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

 

معرفی برگزیدگان جشنواره‌ قصه‌گویی کانون خراسان جنوبی/۲-۳

برگزیدگان مرحله‌ استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در بخش قصه‌های ملی معرفی شدند.

مدیر کل کانون استان و رئیس دبیرخانه استانی این جشنواره گفت: قصه تاریخی بهمعرفی برگزیدگان جشنواره‌ قصه‌گویی کانون خراسان جنوبی قدمت انسان دارد وبا حضور اولین انسان در روی کره خاکی قصه متولد شد، رشد کرد و از شکل ابتدایی به شکل پیچیده داستان‌های امروزی در آمد.
حمیدی با بیان اینکه اولین قصه‌گو خداوند است، افزود: سرنوشت انسان‌ها به قصه و قصه‌گویی به عنوان یک واسطه تربیتی پیوند خورده است.
وی گفت: کودکان ونوجوانان از طریق قصه‌گویی می‌توانند با آداب و سنن جامعه بیشتر آشنا شوند و از این طریق برای زندگی آینده آماده می‌شوند.

مدیر کل کانون استان افزود: تعداد ۳۰۱ قصه در سایت استانی جشنواره بارگزاری شد که در این بین ۶۴ قصه در بخش ملی، ۱۵۱ اثر در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و ۸۶ اثر در بخش پادکست شرکت کردند.

حمیدی افزود: در بخش قصه‌های ملی و آیینی پس از داوری ۱۵ نفر موفق به کسب مقام‌های اول، دوم و سوم و شایسته تقدیر شدند که از این بین ۷ اثر به مرحله‌ی منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند.

پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: وزش باد و وقوع گرد و خاک طی سه روز آینده در استان پیش‌بینی می‌شود.

جواد نخعی  افزود: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا اواخر هفته جاری با گسترش بادهای ۱۲۰ روز گاهی ورزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک به خصوص در نواحی شرقی و نقاطی از شمال و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت در مرز شرقی وزش باد شدید، وقوع گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود اظهار داشت: به لحاظ دمایی تغییرات دمای هوا در این مدت محسوس نخواهد بود.

 

 

اهدای ۳۰۰ جلد کتاب به دبیرستان شبانه روزی بیرجند/۲-۳

خانواده یکی از خیرین بیرجندی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشته بود، ۳۰۰ جلد کتاب به کتابخانه دبیرستان شبانه روزی زهرا مزروعی بیرجند اهداء کرد.

واقعی ، مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت:  خانواده شادروان مرتضی خزاعی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داد ،  ۳۰۰ جلد کتاب با عناوین کمک آموزشی، آموزشی، داستان، ادبی و تاریخی به کتابخانه دبیرستان شبانه روزی زهرا مزروعی اهدا کردند.

او با بیان این که بیش از ۲۵۰ دانش آموز دختر دوره متوسطه این آموزشگاه از مزایای این کتب بهره مند می‌شوند، افزود: همچنین سیستم سرمایشی کتابخانه این دبیرستان با کولر‌های آبی اهدایی این خیر نوسازی شد.

واقعی گفت: مبلغ ۲۰ میلیون تومان، هزینه برگزاری مراسم یادبودآن مرحوم به این امر تخصیص یافت.

 

 

 

بهره مندی ۱۶ هنرجوی قاینی از هنر چادرشب بافی/۲

آموزش هنر چادرشب بافی با هدف ایجاد اشتغال به ۱۶ نفر از هنرآموزان شهرستان قاینات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عباس‌زاده ، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: با برگزاری آزمون نهایی ۲ دوره آموزش پارچه‌بافی در شهر نیمبلوک قاینات، پایان یافت.

او افزود: در این دوره‌ها ۱۶ نفر از هنرآموزان، آموزش‌های لازم رشته چادرشب بافی را با رعایت ضوابط بهداشتی فرا گرفتند که پس از قبولی در آزمون‌های علمی و عملی، گواهینامه معتبر دریافت خواهند کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: رشته چادرشب‌بافی از جمله رشته‌های صنایع‌دستی است که در گروه بافته‌های داری دسته‌بندی شده و دارای رونق و پراکندگی مناسبی در سطح شهرستان است.

عباس‌زاده افزود: هنرآموختگان این دوره می‌توانند پس از دریافت گواهینامه برای تجهیز و راه‌اندازی کارگاه اقدام کنند تا با حفظ و ترویج هنر سنتی و کهن چادرشب بافی، منبع درآمدی نیز برای کمک به معاش خانواده‌هایشان مهیا شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«نهبندان» بدون کشتارگاه طیور/ ۴۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد

فرماندار نهبندان از نبود کشتارگاه طیور گلایه کرد و گفت: در راستای رفع این مشکل مبلغ ۴ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره توسط صندوق کارآفرینی مصوب شده که به متقاضی مورد نظر جهت تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه در حال احداث پرداخت خواهد شد.

«نهبندان» بدون کشتارگاه طیور/ ۴۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان مجید بیکی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از موافقت صندوق کارآفرینی امید کشور برای پرداخت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزای کم‌بهره به متقاضیان اشتغالزایی شهرستان نهبندان خبر داد.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیکی مرز و اقلیم کویری و توسعه‌نیافتگی شهرستان نهبندان، افزود: به منظور سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی و جذب تسهیلات ویژه در پایان سال ۹۹ با این درخواست موافقت شد.

فرماندار نهبندان تصریح کرد: بخشی از طرح‌هایی که معرفی و تأیید شده‌اند از این خط اعتباری تسهیلات تا سقف ۴ میلیارد تومان را دریافت خواهند کرد

بیکی از بنیاد برکت دستگاه معین اقتصادی شهرستان نهبندان خبر داد و یادآور شد: در پی امضای تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین از سال ۹۸ تاکنون ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: در سال جاری نیز مبلغ ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تفاهم‌نامه با بنیاد برکت برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی منعقد شده که امید است با تحقق این موضوع پروژه های نیمه‌‌تمام شهرستان نهبندان تکمیل شود.

فرماندار نهبندان گفت: ۲ طرح «روستای بدون بیکار» و «هر روستا یک محصول» توسط صندوق کارآفرینی امید در روستاهای چاهداشی و دهک نهبندان اجرا شد و با ۵۵ طرح روستای چاهداشی نیز موافقت شده است.

بیکی از معرفی ۴۵ طرح اشتغالزا در سال گذشته برای پرداخت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید خبر داد و افزود: پرداخت  تسهیلات اشتغالزایی با رویکرد ایجاد واحدهای فرآوری معدنی، تولیدی و گلخانه‌ای  در راستای اشتغال بیشتری در نهبندان طی سال جاری محقق خواهد شد.

وی گفت: در راستای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا در شهرستان نهبندان مبلغ  ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به اصناف  پرداخت می‌شود.

فرماندار نهبندان از نبود کشتارگاه طیور گلایه کرد و افزود: در راستای رفع این مشکل مبلغ ۴ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره توسط صندوق کارآفرینی مصوب شده که به متقاضی مورد نظر جهت تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه در حال احداث پرداخت خواهد شد.

 بیکی بر نظارت دقیق و مستمر بر قیمت‌های مصوب و تنظیم بازاری تأکید کرد و گفت: نظارت بر بازار و اقلام اساسی باید به‌صورت مستمر، دقیق، شفاف و بازدارنده انجام شود.

وی از پیگیرهای جدی در خصوص فاز جدید شهرک کارگاهی نهنبدان خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌زودی زمین مورد نیاز این شهرک واگذار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قضاوت کمک داور خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر فوتسال/۷

کمک داور خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور قضاوت کرد.

مهدی ابراهیمی از خراسان جنوبی به عنوان کمک داور  دیدار تیم‌های چیپس کامل قضاوت کمک داور خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر فوتسالمشهد و ملی حفاری از هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتسال کشور را قضاوت کرد.

 

این رقابت ساعت ۱۸ امروز در سالن کارگر مشهد برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درآمد پست خراسان جنوبی ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: درآمد پست استان در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

علی الهامی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه ۵۰۰ حلقه لاستیک به روش تجارت الکترونیک از کویر تایر تحویل و برای مشتریان ارسال می‌شود که سال قبل این تعداد به دلیل التهابات بازار بیش از هشت هزار حلقه بود که درآمد پست استان در چهار ماه ابتدای امسال منهای تفاهم‌نامه امضا شده با کویر تایر است.

وی با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا ترافیک مرسولات پستی در خراسان جنوبی و کشور به شدت افزایش یافت، اضافه کرد: برعکس خیلی از کسب و کارها که در دوران کرونا ضعیف شد و یا از رونق افتاد، مجموعه پست و شبکه پستی کشور بعد از شیوع بیماری کرونا حجم کار آن چندین برابر شده است.

الهامی ادامه داد: با شیوع کرونا و ماندن مردم در خانه، همکاران مجموعه پست همیشه در سطح جامعه در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اکثر مرسولات پستی را خریدهای اینترنتی تشکیل می‌دهد که علت ترافیک مرسولات پستی هم همین موضوع است چرا که مردم با شیوع کرونا مایحتاج زندگی خود را به صورت اینترنتی تامین می‌کنند.

مدیرکل پست خراسان جنوبی، وجه الکترنیکی، وجه مالی و وجه فیزیکی را سه وجه اصلی تجارت الکترونیکی دانست و گفت: موضوع پرداخت هزینه‌ها در تجارت الکترونیک توسط خود مردم و خریدار انجام می‌شود اما انتقال کالا از فروشنده به خریدار توسط شبکه پستی انجام می‌شود.

الهامی ادامه داد: در حال حاضر شبکه پستی کشور تمام نقاط جغرافیایی را زیر پوشش خدمات خود دارد و حتی دورترین روستاها هم به شبکه ملی پست متصل هستند.

وی اظهار داشت: در چهار ماه ابتدای سال جاری،  ۵۵۹ هزار و ۵۳ مرسوله صادره از استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۲ درصدی دارد.

الهامی افزود: ترافیک مرسوله‌های پستی وارده به استان در چهار ماه ابتدای امسال ۶۳۹ هزار و ۲۵۵ فقره است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد دارد.

وی تعداد فروشگاه‌های اینترنتی خراسان جنوبی را ۸۶ فقره ذکر و اضافه کرد: این تعداد نسبت به سال قبل ۶۵ درصد رشد داشته است، تعداد فروشگاه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هم از پنج فقره در سال گذشته به ۱۶ فقره در سال جاری افزایش یافته است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی در خصوص خریدهای اینترنتی وارده به استان در چهار ماه ابتدای امسال هم گفت: ۲۴ هزار و ۷۲۰ مرسوله خرید اینترنتی وارده به استان داشتیم که نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد دارد.

الهامی ادامه داد: ارزش ریالی کالاهایی که به روش فروش اینترنتی از استان صادر شده هم حدود ۱۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد رشد دارد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*