گزارش / معاون اول رییس‌جمهوری را بیشتر بشناسیم۱۴۰۰/۵/۱۷

پایان المپیک با قهرمانی آمریکا؛ چین در روز آخر کم آورد

پایان المپیک با قهرمانی آمریکا؛ چین در روز آخر کم آورد

کاروان ورزشی آمریکا موفق شد در صدر جدول رده‌بندی مدالی المپیک توکیو قرار بگیرد.

 المپیک توکیو  (یکشنبه) با انجام دیدارهای نهایی در هشت رشته باقی‌مانده به اتمام رسید و مدال‌هایش توزیع شد.

در این دوره از رقابت‌ها ۱۰۸۰ مدال رنگارنگ بین ورزشکاران کشورهای مختلف توزیع شد و ۹۳ کشور مختلف موفق شدند مدال‌آوری کنند. در این بین ایالات متحده آمریکا به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و کشورهای بوتسوانا، بورکینافاسو، ساحل عاج، غنا، گرانادا، کویت، مولداوی و سوریه با یک مدال برنز در جدول مدالی رتبه پایانی را به خود اختصاص دادند.

تا پیش از فرا رسیدن روز آخر مسابقات، چین با ۳۸ مدال طلا و با فاصله ۲ طلا نسبت به آمریکا صدرنشین جدول مدالی بود اما کاروان ایالات متحده در روز پایانی با کسب سه مدال طلا گوی سبقت را از رقیب آسیایی خود ربود و موفق شد از عنوان ۲ دوره اخیر خود دفاع کند و همچنان با فاصله‌ای زیاد پرافتخارترین کشور در این رویداد بزرگ محسوب می‌شود.

کاروان ورزشی آمریکا با ۳۹ طلا، ۴۱ نقره و ۳۳ برنز و کسب ۱۱۳ مدال در رتبه نخست ایستاد. چین با ۳۸ طلا، ۳۲ نقره و ۱۸ برنز و ۸۸ مدال در جایگاه دوم قرار گرفت. ژاپن میزبان هم توانست با کسب ۲۷ طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز در رتبه سوم بایستد.

بریتانیا، کمیته المپیک روسیه، استرالیا، هلند، فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

کاروان ورزشی ایران با سه طلا، ۲ نقره و ۲ برنز و مجموع هفت مدال در رده بیست و هفتم جدول مدالی قرار گرفت. کرواسی و صربستان نیز در رده‌های بیست و ششم و بیست و هشتم جای گرفتند.

کاروان ایران در بین کشورهای آسیایی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. چین، ژاپن و کره جنوبی در رده‌های اول تا سوم ایستادند.

 

 

 

معاون اول رییس‌جمهوری را بیشتر بشناسیم

معاون اول رییس‌جمهوری را بیشتر بشناسیم

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری که پس از کسب انتخاب آیت الله رییسی در کسوت سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران، نامش در جایگاه معاون اولی سر زبان‌ها قرار گرفت، رییس ستاد فرمان اجرایی امام (ره) بود.

محمد مخبر با حکم رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشت و دستاوردهای دوره مدیریت وی به خصوص در سال‌های اخیر و ایام شیوع کرونا مورد توجه مردم و اقشار مختلف کشور قرار گرفت.

وی دارای سوابقی همچون مسئول بهداری سپاه دزفول، حضور در جبهه های جنگ تحمیلی، معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل مخابرات خوزستان و معاون استانداری خوزستان است و از سال ۱۳۸۶ نیز با حکم آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشته ‌است.

محمد مخبر دارای مدرک دکتری در رشته‌ حقوق بین الملل است و مقالات و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های اقتصاد و حقوق تألیف کرده که رهیافتی به توسعه اقتصادی توام با عدالت، رشد اقتصادی شتابان در ایران، اقتصاددانان برتر جهان (۲ جلد)، مبانی لزوم ایجاد نهاد تجدیدنظر در مرکز بین المللی حل اختلاف‌های ناشی از سرمایه‌گذاری (ایکسید)، معاذیر معاف کننده مجازات‌ها در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری و اقتصاد دریا؛ محور توسعه،‌ از جمله آنهاست.

از اقدامات تاثیرگذار مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، تاسیس و راه‌اندازی بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش‌بنیان برکت و جهت‌دهی همه منابع و سرمایه‌گذاری‌های ستاد به مناطق محروم و روستایی و سرمایه‌گذاری زیربنایی برای “پیشرفت و محرومیت‌زدایی” در این مناطق و ورود به مباحث استراتژیک و حیاتی کشور بوده است.

فلسفه وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب‌وکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق کم برخوردار کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و …، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارایه خدمات سلامت، عام‌المنفعه و بیمه‌ای، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه کارآفرینی، محرومیت‌زدایی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است.

بنیاد احسان نهادی است که ماموریت اصلی آن کمک به افزایش سرمایه اجتماعی نظام اسلامی از طریق تقویت جبهه مردمی فعالان اجتماعی در عرصه‌های توسعه، تعمیق و تکمیل زنجیره فعالیت های توانمندساز در حوزه های اجتماعی و حمایتی در مناطق کم‌برخوردار، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در زیست بوم محرومیت‌زدایی و پیشرفت، کمک به تحقق هرچه بیشترعدالت اجتماعی در کشور و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

مؤسسه دانش‌بنیان برکت در توسعه فعالیت‌ها و طرح‌های دانش بنیان از جمله مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در بنگاه‌های دانش‌بنیان، ایجاد یا مشارکت در تشکیل شتابدهنده‌ها در زمینه راه‌اندازی کسب و کارهای دانش‌بنیان، حمایت از ایجاد بسترها و زیرساخت‌های دانش‌بنیان، کمک به فعالیت مجموعه‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان کوچک و فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن باور «ما می‌توانیم» با برگزاری رویدادها و برنامه‌های مرتبط و تعاملات موثر بین‌المللی در حوزه‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند.

درکنار اینها، گروه توسعه اقتصادی تدبیر یکی دیگر از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با ورود به حوزه‌های راهبردی نظیر امنیت غذایی، امنیت دارویی و امنیت انرژی که بخش خصوصی و دولتی به دلیل وجود تحریم‌های سنگین ظالمانه و محدودیت‌های خود قادر به اجرای آنها نبودند، درکمترین زمان و با کمترین هزینه و با بالاترین کیفیت روز جهان و با بکارگیری نیروهای متخصص داخلی و عمدتا بومی همان مناطق بسیاری از پروژه های حساس و استراتژیک کشور را به سرانجام رساند. در حال حاضر، کلیه فعالیت‌های این بخش به سوی محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در مناطق محروم در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سوق یافته است.

شناخته‌شده‌ترین بخش فعالیت‌های ستاد نزد افکار عمومی در دوره ریاست محمد مخبر را شاید بتوان در دوران همه‌گیری ویروس منحوس کرونا و ورود همه‌جانبه این مجموعه برای مبارزه تمام‌قد با این بیماری دانست که کمبودهای به وجود آمده در سطح کشور را مرتفع می‌کرد که در این عرصه می‌توان به دستاوردهای زیر اشاره کرد: تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) و کسب مجوز تزریق عمومی به عنوان اولین واکسن تاییدشده از سوی وزارت بهداشت، احداث بزرگترین کارخانه تولید واکسن خاورمیانه توسط دانشمندان ایرانی، احداث بزرگترین شهرک دارویی کشور، احداث بزرگترین کارخانه تولید ماسک در منطقه با ظرفیت ۵ میلیون ماسک در روز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف ۲۰ روز درنخستین ماه‌های آغاز کرونا و در ایامی که کشورهای خارجی حاضر به فروش و ارسال ماسک نبودند، راه‌اندازی کارخانه تولید وداروی رمدسیویر و ایورمکتین و شکستن بازار سیاه و نجومی این دارو و راه‌اندازی خطوط تولید انواع کیت‌های تشخیص فوری کرونا.

در عرصه خدمت رسانی صادقانه به مردم، از دستاوردهای گسترده دوره مدیریتی دکتر محمد مخبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاد یک میلیون شغل درمناطق محروم و روستایی، احداث ۲۱۰۰ مدرسه،۱۷۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی، مشارکت در ساخت ۴۵ هزار واحد مسکن محرومین ، ساخت ۱۲ بیمارستان و ۲۵۰ مرکز بهداشتی- درمانی در مناطق محروم، اهدای ۱۲ میلیون بسته معیشتی و بهداشتی به مناطق محروم در ایام کرونا، ساخت بزرگترین بیمارستان سیار کشور به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۱۰ تختخواب و مجهز به امکان تله‌مدیسین، اهدای یک میلیون بسته لوازم‌التحریر در مناطق محروم، تأمین و اهدای ده ها هزار ویلچر برای معلولین، آزادسازی بیش از ۳ هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد، درمان ۱۳ هزار زوج نابارور، کاشت حلزون شنوایی برای ۵ هزار کودک ناشنوا، احداث بزرگترین مجتمع استحصال اتان کشور در مُهر و عسلویه با ظرفیت خوراک ۳ فاز پارس‌جنوبی، بهره‌برداری از میدان نفتی یاران شمالی در شرایط تحریم، راه‌اندازی اولین خط تولید روغن‌های پیشرفته تحریمی صنایع هوایی و دریایی، تکمیل زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، ایجاد ۶ صندوق، ۱ فراصندوق و ۱۲ شتاب‌دهنده تخصصی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بیش از ۳۳۰ استارتاپ و شرکت، اشتغال مستقیم بالغ بر ۱۱ هزار نفر از نخبگان کشور و ایجاد بیش از ۹ هزار مترمربع زیرساخت فضای کار برای گروه‌های دانش‌بنیان و نوآور.

مدیریت محمد مخبر در طی این سالها مدیریتی مردمی، جهادی، تحول‌گرا، چابک، کم‌هزینه و فارغ از هرگونه جانبداری از گروه‌های سیاسی و صرفاً در راستای منافع مردم و همکاری با قوای سه‌گانه بوده است.

 

 

 

 

اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌رسد؟ مراقب کلاهبرداران باشید

اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌رسد؟ مراقب کلاهبرداران باشید
​ صفحه جعلی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ابزاری برای کلاهبرداری از کاربران ایرانی تبدیل کرده است.

 طرحی که قرار است از کاربران فضای مجازی صیانت کند، آنها را در دام کلاهبردارانی انداخته که با وعده اینترنت ماهواره‌ای، آگهی فروش تجهیزات و اشتراک آن تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک شاید از نظر فنی در دسترس باشد، اما تحریم و رگولاتوری دو مانع استفاده ایرانیان از این خدمت هستند.

به گزارش ایرناپلاس، در روزهایی که انتقادها نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به اوج خود رسید، برخی افراد آگهی‌هایی درباره فروش اینترنت ماهواره‌ای منتشر کردند. در برخی از این آگهی‌ها، فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی دیده می‌شد و برخی دیگر نیز برای فرستادن تجهیزات و حق اشتراک کاربران، رمزارز درخواست کرده بودند. کاربرانی که درباره محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد نگران هستند، اکنون در معرض تبلیغاتی قرار گرفته‌اند که به‌راحتی نمی‌توان درباره اعتبار آنها اطمینان پیدا کرد.

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟
روش‌های مختلفی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد. کابل یا فیبر نوری یکی از این روش‌هاست که برای استفاده از آن لازم است اتصالاتی از مرکز ارائه‌هنده خدمات تا خانه یا محل کار کاربران وجود داشته باشد. احتمالاً به یاد دارید که در سال‌های گذشته در برخی از موارد قطعی، کاهش سرعت و اختلال در اینترنت، آسیب به کابل‌ها و فیبر نوری به‌عنوان مقصر معرفی می‌شدند.

راه دیگر اتصال به اینترنت، روش بی‌سیم است. اینترنتی که با خرید بسته اینترنتی روی سیم‌کارت‌هایمان فعال می‌کنیم از همین نوع است. در روش بی‌سیم، دستگاه‌های ما یعنی مودم، تلفن همراه، تبلت و سایر دستگاه‌ها به دکل متصل می‌شوند. نگرانی‌ها درباره پیامدهای احتمالی پرتوهای دکل‌های BTS روی سلامتی، یکی از چالش‌های اینترنت بی‌سیم است.

سومین شیوه که جدیدترین شیوه محسوب می‌شود، اینترنت ماهواره‌ای است. در این شیوه، اپراتور به ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار دارد متصل می‌شود و کاربران نیز با اتصال به اپراتور می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

خدمت جدید ایلان ماسک
اسپیس‌ایکس (SpaceX) یک شرکت فعال در زمینه هوافضاست که فعالیت خود را در حدود ۲۰ سال پیش در آمریکا آغاز کرد و ایلان ماسک مدیرعامل آن است. اسپیس‌ایکس نخستین شرکت خصوصی است که توانسته ارسال موفقیت‌آمیز یک فضاپیما را به خارج از مدار زمین انجام دهد. یکی از پروژه‌های این شرکت، استارلینک است. استارلینک دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را برای کابران فراهم می‌کند.

در پاییز سال گذشته، دسترسی آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای برای کابرانی که این سرویس را پیش‌خرید کرده بودند، فراهم شد. براساس اعلام قبلی استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای از ماه جاری میلادی(آگوست-شهریورماه) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید دو نوع هزینه پرداخت شود؛ هزینه خرید تجهیزات و هزینه حق اشتراک ماهانه.
قیمت آنتن مخصوص اینترنت ماهواره‌ای ۴۹۹ دلار است که از طریق شرکت اسپیس‌ایکس باید تهیه شود. حق اشتراک ماهانه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیز ۹۹ دلار اعلام شده است.

همزمان با بحث و بررسی طرح صیانت و نگرانی کاربران درباره محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد بین‌المللی، برخی با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده، تبلیغاتی را منتشر کردند که در آن فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با قیمتی تقریباً نصف قیمت واقعی به کاربران پیشنهاد شده بود.

ایرناپلاس- ‌ صفحه جعلی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ابزاری برای کلاهبرداری از کاربران ایرانی تبدیل کرده است.
 ‌ صفحه جعلی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ابزاری برای کلاهبرداری از کاربران ایرانی تبدیل کرده است.

این در حالی است که اسپیس‌ایکس یک شرکت آمریکایی و تابع قوانین این کشور است و مشخص نیست مدعیان فروش اینترنت ماهواره‌ای چگونه توانسته‌اند با وجود دور زدن تحریم‌ها، قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت واقعی را به متقضایان ایرانی این سرویس پیشنهاد دهند.

اینترنت ماهواره‌ای در ایران قابل دسترسی است؟
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی پیش از این درباره اینترنت ماهواره‌ای و تأثیر آن بر شبکه ملی اطلاعات گفته بود: ما مواجه هستیم با این موضوع که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که به یک‌باره کل شبکه ملی اطلاعات زیرسؤال برود. اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم.

از طرف دیگر، بر اساس اعلام استارلینک با اینکه اکنون حدود ۱۸۰۰ ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند و امکان پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد، اما این شرکت در پی رگولاتوری در کشورهای استفاده‌کننده بوده و  پیگر است تا در هر کشور، برای ارائه خدمات، مجوزهای لازم را دریافت کند. علاوه بر این، استارلینک اعلام کرده بدون اجازه دولت‌ها، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را ارائه نمی‌کند.

بنابراین ممکن است به‌صورت فنی، امکان دسترسی کاربران ایرانی به پوشش اینترنت ماهواره‌ای فراهم باشد، اما خرید تجهیزات و اشتراک با توجه به تحریم‌ها و همچنین مجوزی که هنوز از طرف ایران به این شرکت آمریکایی داده نشده، دو مانع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک هستند.
بر همین اساس نیز پلیس فتا درباره آگهی‌های فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای هشدار داده تا از متقاضیان سرویسی که اکنون در ایران در دسترس اما قابل استفاده نیست، کلاهبرداری نشود.

 

تکاپوی ایرانیان برای مشروطه

تکاپوی ایرانیان برای مشروطه

به گزارش ایرنا مردم، روشنفکران و علما هرکدام به فراخور آگاهی‌هایی که داشتند با حکومت استبدادی قاجاریه مخالفت کردند تا اینکه حکومت مشروطیت برقرار کنند؛ جنبشی که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میراث گذشته را به چالش کشید و مفاهیمی همچون آزادی، دموکراسی و … در جامعه مطرح شد.

مظفرالدین شاه در قصر صاحبقرانیه با بیماری خود دست به گریبان بود و چون روز به روز بر شمار پناهندگان سفارت انگلیس افزوده می شد، سفارت رسماً میانجیگری کرد و از دولت ایران خواست که به درخواست مردم پاسخ دهد و شورش را بخواباند. شاه که تا این زمان از حقایق نهضت انقلابی بی اطلاع مانده و آن را یک جریان موقت و زودگذر پنداشته بود، چون به وسیله سفارت از حقیقت اوضاع آگاه شد، ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی فرمان مشروطیت را صادر کرد؛ فرمانی که به خط احمد قوام نوشته شد و در آن آمد که  « … در این موقع که اراده همایون ما براین تعلق گرفت که برای رفاهیت و امنیت قاطبه اهالی ایران تشیید و تایید مبانی دولت اصلاحات مقننه به مرور در ۲ اثر دولتی و مملکتی به موقع اجرا گذارده شود، چنان مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان قاجاریه،  علما،  اعیان،  اشراف،  ملاکین،  تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده به هیات وزرای دولت خواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد، اعانت و کمک لازم را بنماید و …»

 

عوامل ایجاد مشروطه

مشروطیت ایران نمی توان را به صورت یک رویداد تک عاملی نگریست. این تحول تاریخی محصول بسترسازی های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و اجتماعی بود که دست در دست یکدیگر به آن خیزش تاریخی منتهی شد. در واقع همه عوامل لازم برای تحول اجتماعی در این مقطع از تاریخ کشور وجود داشت تا آن جنبش را خلق کند.

البته همزمانی مشروطه با این تحولات نباید این ذهنیت را به وجود آورد که مشروطه ایران، زاده عواملی بود که برای توده های مردم ناشناخته بود. مردم به صورت ملموس با واقعیات زندگی خود مواجه بودند و نیاز به تحول را احساس می کردند. از سوی دیگر آنان به این واقعیت اذعان داشتند که با وجود شرایط موجود راه بر هر گونه احقاق حقی مسدود است. آنان دریافته بودند که باید زمامداران را حتی به زور وادار به پذیرش حقوق خود کنند.

 

همه مخالفان حکومت

از دوره های گذشته علما به عنوان پناهگاه قدرتمند مردم بارها در حوادثی مثل جنبش ضد رژی یا قبل از آن امتیازنامه رویتر صریحاً با ادغام ایران در نظام جهانی سرمایه داری به مخالفت برخاسته بودند. از طرفی دیگر آنان همیشه بر مقوله ای به نام حفظ تمامیت اعتقادی و دینی مردم تأکید داشتند و بارها نسبت به احتمال سست شدن باورهای مذهبی مردم تحت تأثیر شرایط جهانی جدید، هشدار داده بودند. برای آنان مشروطه مجالی بود تا بار دیگر دعاوی تاریخی خود را علیه دستگاه قاجار مطرح کنند. البته مخالفت با سیاست های سلاطین قاجار منحصر به این گروه از جامعه نبود، بلکه دیوانسالاران و روشنفکران نیز از روند موجود ابراز نارضایتی می کردند؛ روشنفکرانی که غالب توجه آنان به فرهنگ اروپایی و دستاوردهای آن بود. البته باید توجه داشت که بیشتر آنها شیفته و خودباخته در برابر غرب نبودند، بلکه پیشرفت صنعت و به ویژه مدنیت و نیز نوع حکومت در غرب توجه آنان را جلب کرده بود و درصدد اجرا و تحقق این موارد در ایران بودند که یکی از مهمترین آنها حکومت مشروطه بود زیرا سلطنت مطلقه حاکم بر این سرزمین را مانعی ذاتی برای آزادی، برابری و برادری می دانستند.

همچنین مردم عادی به ویژه صنعتگران شهری و توده‌های روستایی از پایین آمدن ناگهانی سطح زندگی که از حضور رقبای غربی، مالیات‌های فزاینده و پیشی گرفتن رشد جمعیت بر محصول ناخالص ملی ناشی می‌شد، رنج می بردند. ظهور و بروز مفاهیم جدید نظیر ملت ایران، مساوات و برابری، عدالت، قانون، حقوق و… نیز در پیشرفت جنبش موثر بود. به طور مثال برای نخستین بار بعد از پیروزی در مرحله اول جنبش که مظفرالدین شاه پذیرفت، نوز روسی را عزل کند مردم در خیابان ها فریاد زدند «زنده باد ملت ایران». ناظم الاسلام کرمانی در یادداشت هایش می نویسد که عبارت «ملت ایران» قبلا هرگز در خیابان‌های تهران به گوش نخورده بود.

چنین شرایطی باعث شد تا در آستانه مسافرت مظفرالدین شاه به اروپا که در عین حال واپسین مسافرت او نیز بود، بحران شدت یابد و همهمه آغاز شد تا اینکه سرانجام مظفرالدین شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی فرمان مشروطیت را صادر کرد و روز بعد فرمان تشکیل نخستین مجلس شورای ملی در ایران صادر شد.

 

دستاوردهای مشروطه

مشروطیت فقط یک پدیده اجتماعی ساده نبود، بلکه از جهت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میراث قبلی خود را به چالش می خواند. با مشروطیت، ایران وارد گردونه ای از تحولات شد که با خود الگوهای تازه ای به ارمغان آورد. از طرفی دیگر مباحث عدیده ای درباره حقوق انسان مطرح شد و برای نخستین بار تأملی نظری در میراث به جای مانده از گذشته صورت گرفت و تلاش های قابل توجهی اگرچه ناکام، برای انطباق آن با شرایط روز انجام گرفت.

از دیدگاه اقتصادی ایران جزیی از دنیایی شد که باید زیر تأثیرات شگرف جهان سرمایه داری باشد و به مثابه یک کشور پیرامونی، میزبان سرمایه دارانی  شد که بیش از همه درپی دستیابی به نفت و دیگر منابع خام کشور بودند. کشف نفت همزمان با مشروطیت ایران و نیز همزمانی رقابت های شرکت های بزرگ چندملیتی در پهنه کشور با این تحول تاریخی، نقش بسیار تعیین کننده ای در جهت گیری مشروطه داشت. برای نخستین بار در ایران گام های عملی برای ادغام در نظام جهانی سرمایه داری برداشته شد.

 

 

 

 

خبرنگاران؛ سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات

خبرنگاران؛ سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات

خبرنگاران به عنوان قشری با علم، دانش، تجربه و جسارت شناخته می‌شوند که وظیفه بیداری جامعه و انعکاس دغدغه‌های مخاطبان بر دوش می‌کشند؛ آنهایی که سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات هستند.

به گزارش ایرنا پسری نوجوان میان شلوغی لاله‌زار «فوق‌العاده؛ فوق‌العاده؛ خبر جدید…» را با صدای بلند فریاد می زند، عده ای برای چند لحظه توقف می‌کنند و با پرداخت چند قران صاحب روزنامه می‌شوند و عده ای هم همانجا روزنامه را باز می کنند و می خوانند اما همه مردم سواد ندارند و گاهی پیش می آید که آنهایی که باسوادترند، خبرها را در میان قهوه‌خانه یا به تناسب اهمیت خبر و تحلیل‌های روزنامه‌نگاران، در پیاده‌رو برای بقیه می‌خوانند. با همه اینها روزنامه ها در میان مردم جایگاه ویژه ای دارد، آن را نماد آگاهی و روشنفکری می دانند و این روزنامه نگاران هستند که به نوبه خود در وقایع مختلف مردم را نسبت به موضوعات مختلف آگاه می‌کنند و نمی توان امروز درک کرد که خبرنگاران و روزنامه نگاران تا چه اندازه تاثیرگذار بودند اما حالا روزنامه‌ها آرام گوشه‌ای از دکه آرام گرفته‌اند. تیترهای‌شان هرچقدر هم جنجالی باشد، میان همهمه ها گم می‌شود. آدم‌ها بیشتر توی گوشی‌های‌شان
به دنبال جنجال و خبرند تا روی دکه‌های مطبوعاتی، خبرها داغ داغ در شبکه‌های اجتماعی به دست آدم‌ها می‌رسد. هرکس تحلیل خود را از وقایع دارد و خبرنگاران آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرند.

 

روز خبرنگار

نخستین خبرنگار خارجی که در اثنای اشغال «کابل» توسط طالبان به شهادت رسید، یک خبرنگار ایرانی بود. شبه نظامیان طالبان در بدو ورود به پایتخت افغانستان به قتل عام گسترده ای دست زدند که در این میان یک خبرنگار ایرانی به همراه هشت تن از اعضای کنسولگری ایران به شهادت رسیدند. شهادت خبرنگار ایرانی بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشت. این روز؛ یعنی ۱۷ مرداد به دلیل اهمیت موضوع در شورای فرهنگ عمومی به عنوان «روز خبرنگار» تصویب و اعلام شد. از آن زمان سالروز شهادت محمود صارمی، روز نمادین در بزرگداشت ضرورت آزادی مطبوعات و نقش بی بدیل روزنامه نگاران و خبرنگاران در این فرآیند است.

خبرنگاران؛ سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات

 

شکارچی داغ‌ترین اخبار

خبرنگاران باید همیشه گوش به زنگ باشند و به مانند یک شکارچی ماهر، بهترین و داغ ترین خبرها را شکار کنند. آنها در کنار حس کنجکاوی که جز جدایی ناپذیر وجودشان است، ذوق و استعداد، سرعت و حق طلبی نیز دارند. این قشر در هر رویداد، بحران و اتفاق کوچک و بزرگ همواره آماده‌باش هستند تا افکار عمومی را با اخبار و گزارش‌های مستند، صادقانه و حرفه‌ای خود در مسیر صحیح هدایت کنند و حتی در موارد لازم با جریان‌سازی خاص، طیف وسیعی از جامعه را به سمت آن رویداد و مدیریت صحیح سوق دهد. پس خبرنگار اسلحه‌ای به قدرت قلم‌ها، چشمی به وسعت دوربین‌ها و جریانی تاثیرگذار به نعمت کلام و بیان دارد که می‌تواند بهترین راهبردها را در جامعه به سرعت جاری سازد و در زمان کمی انبوهی از افکار، اراده‌ها و حتی افراد، نهادها و مجموعه‌ها را در کنار هم برای انجام رویدادی خاص و مورد نیاز جامعه به ویژه برای ایجاد روحیه و همدلی در بحران‌ها منسجم و متمرکز کند.

البته در کنار همه اینها خبرنگار با گریه مردم می‌گرید، با شادی مردم می‌خندد، با درد مردم درد می‌کشد و با بی‌تفاوتی و بی‌مسوولیتی برخی نیز در مدیریت خون غصه دار شده و نیشتر از قلم بر جان می‌زند تا بتواند به رسالت خود عمل کند. خبرنگار سپر بلای برخوردها، تحقیرها و شاید سالی یکبار در جایگاه تقدیرها و روزی به نام روز خبرنگار لوح تقدیر دریافت و بر مسوولیتی خطیر و سرنوشت‌ساز رسالت قلم را معنا می‌کند.

وظیفه خبرنگاران اطلاع رسانی، آگاهی دهی به افکار عمومی، ایجاد سرگرمی و تفریح برای افکار عمومی و مخاطبان و در نهایت حفظ و انتقال میراث است که در تاریخ روزنامه نگاری در ایران، نیز تلاش شده است که رسالت‌های نام برده شده به صورت خواسته یا ناخواسته پیگیری شود.

 

خبرنگاران و کرونا

خبرنگاری کار بسیار سخت، استرس زا و پرمسوولیتی است که ورود و فعالیت افراد شاخص و نخبه را در این عرصه می‌طلبد. به خصوص در این روزهایی که که ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده و جبهه ای پراسترس، حساس و حیاتی برای خبرنگاران در امر اطلاع‌رسانی و آموزش مردم در مواجهه با این پدیده شوم و مرگبار شده است، مسوولیت این قشر دوچندان شده است. شیوع کرونا، کار فعالان خبری را تعطیل نکرد، بلکه بار مضاعف را آنهایی به دوش کشیدند که علاوه بر مسایل روزانه و همیشگی، حالا بحران کرونا هم اضافه شده است و این افراد خود را موظف می‌دانند که کار کنند، هر چند که جلسه‌ای برگزار نشود چرا که تولید محتوا، نیازی به این جلسه ها ندارد و خبرنگار به شکل تلفنی یا پیام‌های نوشتاری و صوتی در فضای مجازی، این کار را انجام می‌دهد.

خبرنگاران؛ سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات

بنابراین به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند. گاه خبرنگاران تیزهوشی پیدا می شوند که با توجه به حوادث پیش آمده و نیز تجربه های گذشته، به پیش بینی حوادث آینده می پردازند و به مردم در مورد منافع ملی، اعتقادات و نیز فرهنگ حاکم هشدارهایی می دهند. خبرنگار خوب، خبرنگاری است که از خطر کردن نهراسد و همواره به دنبال کشف حقیقت باشد.

 

مشکلات و دغدغه‌ها

در دنیای کنونی قدرت در دست رسانه‌ها و خبرهایی است که روی خروجی رسانه منتشر می‌شود. خبرنگاران نه تنها در زمان کار با آن بحث درگیر هستند بلکه می‌توان گفت حرفه آنها ریشه در زندگی شخصی شان دوانده و در بسیاری از مواقع جان و مال آنها را نیز نشانه گرفته است و این کمترین مشکل و دغدغه خبرنگاران است که با آن مواجه هستند اگر بخواهیم مشکلات آنها را توضیح دهیم، بارها گفته شده، پاره ای از این مشکلات عبارتند از «فقدان برخورداری از امنیت شغلی، عدم همکاری مسوولان در پاسخگویی مناسب به خبرنگاران به ویژه در بحران ها در نتیجه وارد آمدن فشار مضاعف به خبرنگار در تهیه خبر، مشکلات معیشتی و نداشتن پوشش بیمه ای برای همه خبرنگاران، ورود افراد فاقد تخصص به این حرفه و در نتیجه نامناسب سازی فضای کار رسانه ای» اشاره کرد.

 

خبرنگاران؛ سکانداران متعهد و مسوول انتقال اطلاعات

 

اینکه فعالیت بیشتر خبرنگاران به صورت حق التحریر است، باعث شده تا نگاه خبرنگاران از سمت و سوی تخصصی شدن به طرف تامین مالی برود و همه اینها باعث شده تا خبرنگاران روز به روز غم نان بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*