اخبار خراسان جنوبی

بازتاب مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در رسانه های عربی

بازتاب مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در رسانه های عربی

 برگزاری مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی بازتاب گسترده ای در رسانه‌ها و اندیشکده های عربی به دنبال داشت و تاکید سید ابراهیم رییسی در سخنرانی خود بر روی حل مشکلات اقتصادی، خدمت به مردم و ایجاد تحول در این رسانه ها پر رنگ بود.

به گزارش ایرنا، مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان و کارگزاران کشور در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران از سوی ولی فقیه به سِمت «ریاست جمهوری» منصوب ‌شد. وزیر کشور در آغاز مراسم تنفیذ و اعطای حکم ریاست آیت الله سید «ابراهیم رییسی» گزارش مختصری از روند برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ارائه کرد. پس از آن متن حکم تنفیذ رییس جمهوری منتخب از سوی حجت الاسلام والمسلمین «محمدی گلپایگانی» رییس دفتر مقام معظم رهبری خوانده شد. رهبر معظم انقلاب بر اساس این حکم آیت الله سید ابراهیم رییسی را به عنوان رییس جمهور منصوب کردند. رییس جمهوری نیز نخستین سخنرانی رسمی خود را در حضور رهبری و دیگر مقامات عالی رتبه نظام ایراد کرد. سید ابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد با کسب ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و۹۴۵ رأی به عنوان رییس جمهور برگزیده شد. رسانه های عربی هم از این موضوع غافل نبودند و در گزارش ها و تحلیل های خود اخبار مربوط به این مراسم را پوشش دادند.

 تمرکز رسانه های عربی بر روی اولویت های دولت رییسی  

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی ضمن پرداختن به این مراسم نوشت: حضرت آیت الله «علی خامنه ای» رهبر ایران روز سه شنبه با حکم ریاست جمهوری ابراهیم رییسی موافقت کرد تا قدرت اجرایی از «حسن روحانی» به وی منتقل شود. او با ستایش شخصیت رییسی او را دانشمندی حکیم، باتجربه، محبوب و صبور و خستگی ناپذیر توصیف کرد. ابراهیم رییسی در این مراسم مسایل اقتصادی را از اولویت های دولت خود اعلام کرد و گفت برای بر طرف کردن کمبود بودجه، ثبات بازار بورس، مهار گرانی و تورم، کرونا و دیگر مسایل تلاش خواهد کرد.

تارنمای «العهد» لبنان با پوشش خبر برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در بخشی از گزارش خود آورد: مسایل اقتصادی و تاکید بر اهمیت تحول و خدمت به مردم در سخنرانی آیت الله رییسی در این مراسم پر رنگ بود و او خود را متعهد به حل همه مشکلات و برداشتن تحریم های ظالمانه دانسته است. آیت الله رییسی اشاره کرده است که حماسه حضور مردم در پای صندوق های رای، دارای پیام های آشکاری بود که برجسته ترین آنها تحول، تغییر، عدالت، مبارزه با فقر و تبیعض بود.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، سید ابراهیم رییسی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری گفت: مقابله با کمبود بودجه و تورم، مهار کرونا از اولویت های دولت وی خواهد بود. رییسی گفته است انتخابات اخیر پیامی از مردم برای تغییر وضعیت کنونی بود. مردم خواهان تحول و تغییر در کشور هستند و برنامه دولت بر روی این اندیشه تکیه خواهد کرد.

مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی «الروابط» هم عراق نوشت: رییسی در بخشی از اظهارات خود انتخابات اخیر را پیامی از مردم برای تغییر اوضاع کنونی به ویژه شرایط اقتصادی دانسته و اشاره کرده است که مردم خواهان تحول در کشور هستند و برنامه دولت هم بر روی این دیدگاه استوار است.

شبکه «المنار» لبنان هم به نقل از آیت‌الله سید ابراهیم رییسی نوشت: امیدوارم که همه افراد شایسته بدون در نظر گرفتن وابستگی‌ها در برنامه تغییر و اصلاحات کشور همکاری کنند و به سوی برداشتن تحریم‌های ناعادلانه حرکت می‌کنیم و باید ابتدا مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی و بحران کرونا را حل کنیم.

شبکه خبری «روسیا الیوم» هم در گزارشی خاطر نشان کرد که رییسی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری گفته است؛ هرگاه که از نصحیت های رهبر انقلاب و خط انقلاب دور شدیم با مشکلاتی روبرو شدیم. او گفته انتخابات، دشمنان ایران را نا امید کرد و قدرت مردم را نشان داد و مردم با مشارکت در انتخابات تلاش کرده است بسیاری از پیام های را به دشمنان برساند. مردم با مشارکت در انتخابات تغییر وضع کنونی را اراده کرده است و اوضاع معیشتی شهروندان خوب نیست و ضروری است که برای بحران ها و مشکلات اقتصادی راه حلی اندیشیده شود و دولت جدید برای تغییر اوضاع بر پایه دیدگاه رهبری تلاش می کند. رییسی گفته است دشواری های اوضاع معیشتی و اقتصادی، شیوع کرونا، مشکلات آب و خدمات از برجسته ترین چالش هایی است که با آن روبرو هستیم. او گفته است اوضاع کنونی از طریق تکیه بر انرژی جوانان و تجربه کارشناسان و نخبگان جامعه قابل حل است. او تاکید کرد که برای خدمت به مردم و حل گره ها و مشکلاتی که شهروندان از آن رنج می برند و تحکیم عدالت تلاش می کند.

 تاکید رییسی بر برداشته شدن تحریم ها 

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی با پوشش اخبار مراسم تنفیذ سیردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران نوشت: رییسی در مراسم تنفیذ با تاکید بر برداشتن تحریم های ظالمانه آمریکا از ایران بر این موضوع تاکید کرد که اقتصاد ایران را به اراده بیگانگان گره نخواهد زد.

به نوشته شبکه خبری روسیا الیوم رییسی تاکید کرده است که بر روی  رفع تحریم ها تلاش خواهد کرد اما پرونده های اقتصادی را به تحریم ها ارتباط نخواهد داد.

شبکه «العربیه» عربستان نیز در بخشی از خبر مربوط به مراسم تنفیذ ابراهیم رییسی آورد: رییسی در این مراسم تاکید کرد که برای رفع تحریم های آمریکا تلاش خواهد کرد، اما بهبود اوضاع اقتصادی ایران را به اراده خارجی ارتباط نخواهد داد.

مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی الروابط هم به نقل از آیت الله رییسی نوشت: ما موضوع تحریم ها را دنبال خواهیم کرد، اما زندگی مردم ایران را به اراده بیگانگان ارتباط نخواهیم داد. رییسی مقابله با کمبود بودجه، تورم، مهار کرونا را از اولویت های دولت خود اعلام کرده است.

 

 

هشتگ دولت سیزدهم در توئیتر داغ شد

کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر از زمان شروع مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، هشتگی با عنوان دولت سیزدهم به راه انداخته اند و به بحث و نظر در خصوص اقدامات دولت آینده برای بهبود شرایط در زمینه های مختلف پرداخته اند و برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت کرده اند.

اکثر کاربرانی که به استقبال هشتگ دولت سیزدهم رفته اند خواستار بازگرداندن اعتماد به بدنه جامعه، ایجاد ثبات در بازار بورس، کنترل گرانی و تورم و ریشه کن کردن هر چه زودتر ویروس کرونا در کشور شده اند اولویت هایی که در سخنان رئیس جمهوری منتخب نیز به آنها اشاره شد.

میلاد بهمئی که خود را کارشناس ارشد علوم سیاسی معرفی کرده است در توئیتی با انتشار مجدد وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری در زمان کارزارهای انتخاباتی نوشت: از امروز مردم در دولت سیزدهم منتظر عمل به وعده ها باشند.

کاربری با نام مستعار نورافکن نیز در توئیتی از مطالبه گری طرفداران آیت الله رئیسی گفته است و ضمن تبریک به حامیان رئیس جمهوری منتخب یادآور شده است که حامیان رئیسی کورکورانه از او حمایت نمی کنند بلکه مطالبه گر و منتقد دولت خواهند بود.

 

هشتگ دولت سیزدهم در توئیتر داغ شد

 

اما برخی از کاربران نیز پیشنهادهای خود را برای حل بحران های فعلی پیش از انتخاب کابینه که رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم امروز تنفیذ بر تسریع در روند اجرای آن توسط دولت و مجلس تاکید کردند، اشاره داشتند امیر بابایی که خود را خبرنگار معرفی کرده است در این باره نوشته است:  آیت الله رییسی می‌تواند پیش از معرفی وزرا به مجلس، استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه را منصوب نماید و به وضعیت بغرنج مدیریت ناکارآمد در این استان‌ها پایان دهد تا پیامِ اهمیت توجه به این استان‌ها را به مردم این استان‌ها داده باشد.

هشتگ دولت سیزدهم در توئیتر داغ شد

در حالی هشتگ دولت سیزدهم در توئیتر در حال گسترش است که برخی از رئیس جمهوری منتخب خواسته اند قرارگاه واکسیناسیون سراسری نخستین اقدام اجرایی او باشد، برخی دیگر خواستار مقابله جدی وی با فساد و مفسدین شده اند و در همین ارتباط برای برخی از مسئولان دولتی که اکنون در سر کار هستند خط و نشان می کشند، عده ای هم از رئیس جمهور منتخب می خواهند دولت جوان حزب اللهی تشکیل دهد و اعضای کابینه از چهره های جوان تشکیل شده تا توان مقابله با سهم خواهی ها و چهره های پیر خسته را داشته باشد.

حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» هشتمین رییس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تاکنون است که پس از مراسم تحلیف در روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی، به صورت رسمی سکان ریاست جمهوری کشور را برای یک دوره چهار ساله در دست خواهد گرفت.

 

 

صحنه‌سازی دریایی برای تازه‌ترین نمایش ضدایرانی

تهران- ایرنا- آمریکا و انگلیس در قضیه مشکوک و مبهم حمله به نفتکش متعلق به صهیونیست‌ها بدون ارائه مدرکی، انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه گرفته‌اند.

بامداد پنجشنبه هفتم مرداد حمله‌ای به یک کشتی تجاری متعلق به شرکت صهیونیستی «زودیاک ماریتایم» در نزدیکی سواحل عمان اتفاق افتاد که به کشته شدن ۲ تن از خدمه آن منجر شد؛ رخدادی که باعث شد مقامات رژیم صهیونیستی و برخی متحدان تل‌آویو به سرعت ایران را عامل این اقدام خرابکارانه معرفی کنند.

نکته جالب توجه حواشی بود که به دنبال این رخداد به وجود آمد. دیروز رسانه‌های انگلیسی ادعایی تازه مطرح کردند و مدعی شدند نیروهای نظامی ایران یا وابسته به ایران کنترل کشتی دیگری را با نام «آسفالت پرینسس» را به دست گرفته‌اند.

در مقابل، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده پیرامون حوادث امنیتی پی در پی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و درباره هرگونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.

انگشت اتهام به سمت ایران در خلا مستندات

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته اعلام کرد که شواهد اطلاعاتی درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش «مرسر استریت» موجود است و گفت که از جامعه بین‌الملل انتظار دارد به روشنی اعلام کنند که ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

مقامات آمریکا و انگلیس نیز با رژیم صهیونیستی همصدا شدند و بدون ارائه مدرک، این حمله را به تهران نسبت دادند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حمله به کشتی مرسر در جنوب دریای عمان گفت که کشورش بررسی دقیقی درباره این حمله انجام داده و اطمینان دارد که این حمله کار ایران بوده است. بلینکن تهدید کرد که ایران باید منتظر «یک پاسخ مشترک» در قبال این حمله باشد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز در واکنش به کشته شدن یک شهروند این کشور در حمله به نفتکش مرسر استریت، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت و تهدید کرد «ایران باید با پیامدهای اقداماتش روبرو شود»

در نهایت کار به احضار سفیر و کاردار رسید. انگلیس و رومانی که شهروندانشان در این حمله کشته شده اند، سفیران ایران در لندن و بخارست را احضار کردند. ایران هم در واکنش کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و اتهامات علیه ایران را «شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک» خواند.

پاسخی به اتهام زنی‌های بی اساس

برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی، بسیاری از ناظران تاکید دارند که حمله کار ایران نبوده و اتهام زنی به تهران با اهداف سیاسی انجام می گیرد؛ از جمله «ضمیر کابولوف» رییس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که بتوان ایران را در خصوص حادثه کشتی مرسر استریت متهم کرد، گفت: در حالی که کشورهای غربی ایران را به شرکت در این حادثه متهم کرده اند، هیچ گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده اند.

در مقابل این موج اتهام زنی ها به جمهوری اسلامی ایران، تهران این اتهامات را بی‌اساس خواند و «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات گفت: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.» او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه تل آویو پیشتر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است، افزود: اسرائیل باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هرکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.

در حالی مقامات صهیونیستی همچون «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم از «تهدید تروریسم ایران» سخن به میان می آورند که اقدامات خرابکارانه و تروریستی تل آویو بر کسی پوشیده نیست.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت روحانی صبح روز دوشنبه ۱۲ مرداد با بیان اینکه صهیونیست‌ها با نفوذ در نفتکش‌های ایرانی، به آن‌ها صدمه زده‌اند، گفت: «به ۱۲ نفت کش ما آسیب زده و منفجر کردند. اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد.»

از حمله رژیم صهیونیستی به کشتی ایرانی «ساویز» در دریای سرخ تنها چندماه می گذرد؛ ساعاتی پس از انتشار خبر این حمله در فروردین ماه، «نیویورک‌تایمز» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است. کمی بعد، مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری «رویترز» گفتند آمریکا در حمله به این کشتی ایرانی در دریای سرخ نقش نداشته است.

پنج روز پس از مین گذاری صهیونیست‌ها در مسیر کشتی ساویز، بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه عملیاتی خرابکارانه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌ سازی نطنز انجام گرفت. رسانه های صهیونیستی این اقدام خرابکارانه را به حساب خود نوشتند و تاکید کردند اخلال در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی ‌سازی نطنز از طریق یک حمله سایبری انجام شده است.

همچنین، شهادت دانشمندان هسته ای کشورمان همچون ترور آذرماه پارسال «محسن فخری‌زاده» رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، بخشی از برنامه شوم صهیونیست‌ها برای به جنگ کشاندن ایران و آمریکای ترامپ بود.

در پایان این پرسش به ذهن می رسد آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهایی که اینک بدون در دست داشتن مستندات کافی، تهران را عامل این حملات معرفی کرده و تهران را به اقدام تلافی جویانه تهدید می کنند چرا در این سال ها در برابر اقدامات خرابکارانه و حتی تروریستی رژیم صهیونیستی در خاک ایران سکوت کرده اند؟

البته بخشی از پاسخ این سوال را باید در اقدام مشترک انگلیس و برخی از دولت‌ها برای کشاندن ایران به شورای امنیت در پی این حوادث دریایی جست‌وجو کرد که تلاش مشترک غربی- صهیونیستی برای راه انداختن دور تازه‌ای از فشارها علیه تهران را به تصویر می‌کشد.

 

چرا هواپیمای آبپاش کشور، به جای ایران در ترکیه بود؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به کمک ایران به ترکیه و اختصاص هواپیمای آبپاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های این کشور گفت: مکان و زمان آتش‌سوزی، روش مبارزه با حریق را تعریف می‌کند. سید محمدتقی سجادی، در خصوص کمک ایران به ترکیه و اختصاص هواپیمای آبپاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی در جنگل‌های این کشور، اظهار کرد: کاش می‌شد از چنین ابزار و امکاناتی در درون کشور استفاده شود. وی افزود: هر نوع پیشرفت، توسعه و زیرساختی برای اطفای حریق باعث خوشحالی و افتخار کشور است و حال اینکه چنین امکاناتی در کشور وجود دارد که می‌توانیم از این به بعد برای خاموش کردن آتش از آن‌ها استفاده کنیم، جای خوشحالی دارد. سجادی با بیان اینکه مسایل زیست محیطی مرز سیاسی نمی‌شناسند، عنوان کرد: در مسایل زیست محیطی، اولویت‌ها را مرزها تعیین نمی‌کنند. وی با اشاره به حریق‌های متناوب در جنگل‌های زاگرس، هیرکانی و… ادامه داد: کمک‌هایی که به کشورهای همسایه شده، در زمان‌هایی اتفاق افتاده که الزاما در آن موقع امکان استفاده از آن تجهیز در درون کشور و در آن موقعیت آتش‌سوزی خاص وجود نداشته است و یا با آتش‌سوزی مواجه نبوده‌ایم.

واکنش جالب جردن باروز به رویارویی یزدانی و تیلور

جردن باروز کشتی‌گیر سرشناس آمریکایی که دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن است و در رقابت‌های مختلف صاحب عنوان زیادی شده؛ به رویارویی حسن یزدانی از ایران و دیوید تیلور از آمریکا در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو واکنش نشان داد. این کشتی‌گیر ۳۳ ساله در حساب کاربری رسمی‌اش در شبکه اجتماعی «توئیتر» پستی منتشر کرد که در نوع خود جالب است. او در پست خود نوشت «تیلور در تقابل با یزدانی» و زیر آن از ایموجی‌هایی استفاده کرد که تیلور را به «جادوگر» و یزدانی را به «پادشاه» تشبیه می کند. او همچنین از چند ایموجی‌ «ظرف پر از ذرت بو داده» استفاده کرد که نشان از تماشایی بودن مبارزه این دو کشتی‌گیر است.

رئیسی ایثار کرد، عدم حمایت اصولگرایان خیلی بی‌انصافی است

مهرداد لاهوتی در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان حمایت اصولگرایان از سیدابراهیم رئیسی گفت: هرچند اصولگرایان در زمان انتخابات از آقای رئیسی حمایت کردند اما آقای رئیسی در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد «مستقل است» و این شعار نبود چون خودش را وامدار جریان خاصی نکرد. معتقدم اگر این رویکرد تداوم پیدا کند موفقیت آمیز خواهد بود.وی افزود: تصور نکنیم ۴ سال زمان خیلی طولانی است تا دولت سرکار بیاید و وزرا مدیران خود را منصوب کنند، عملا یک سال نخست به پایان می رسد. از طرفی تجربه نشان می دهد رئیس جمهور مستقر سال آخر نیز با موضوعات انتخاباتی اعم از هجمه و نقادی رقبا مواجه می شود و بیشتر تمرکزش معطوف به پاسخگویی خواهد بود. در واقع رئیس جمهور تنها دو سال فرصت کار پیدا می کند. این فعال سیاسی اعتدالی یادآور شد: اخبارها حکایت از آن می کند که آقای رئیسی این واقعیت را می داند بنابراین رودربایسی را کنار گذاشته و در انتخاب اعضای کابینه توانمندی، تجربه و تعهد را مدنظر قرار داده است. حالا اگر اصولگرایان بخواهند با آقای رئیسی همکاری نکنند خیلی بی‌انصافی است چون کشور در شرایطی قرار ندارد که بخواهیم آزمون و خطا داشته باشیم. وی با بیان اینکه رئیسی ایثار کرد که برای ریاست جمهوری وارد میدان شد، افزود: او در قوه قضائیه مطالبه گر بود اما از امروز باید پاسخگو باشد. حالا در این شرایط خاص کشور هر کسی که وطن و نظام جمهوری اسلامی را دوست دارد خواه در مسئولیت باشد یا نباشد باید برای کمک به دولت آقای رئیسی به صحنه بیاید.

رئیسی مخروبه‌ای به نام دولت را تحویل گرفته است

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره شرایط دولت رئیسی به «نامه‌نیوز» گفت: «از چندجهت دولت آقای رئیسی در سخت‌ترین شرایط تمام دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؛ زیرا شرایط امروزی از روزهای جنگ هم سخت‌تر است به این دلیل که گرچه در در دهه ۶۰ کشور با جنگ و مسئله ترور مواجه بود اما مردم به دولت اعتماد داشتند. در دوران آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد همین‌طور بود و رابطه مردم و دولت اصلا و در هیچ مقطعی چنین تخریب نشده بود و دیدیم که دولت جنگ با همراهی مردم توانست بر سختی‌های دوران جنگ غلبه کند. آقای هاشمی هم با تکیه به همین سرمایه اجتماعی به بازسازی پرداخت. آقای خاتمی هم دولت را با سرمایه اجتماعی قابل قبولی تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد داد. در انتخابات سال ۹۲ و بعد از احمدی‌نژاد هم مردم به دستگاه اجرایی اعتماد داشتند اما آقای روحانی چنان این سرمایه اجتماعی را از بین برد و چنان مردم را به نهاد دولت فارغ از اینکه چه جناحی دولت را در دست داشته باشد، بی‌اعتماد کرد که اکنون آقای رئیسی باید در جذب سرمایه اجتماعی و بازگرداندن اعتماد عمومی از صفر شرع کند».این فعال سیاسی اظهار کرد: «آقای رئیسی باید بکوشد که در گام نخست اعتماد عمومی را احیا کند تا با کمک مردم مشکلات را حل کند. او مخروبه‌ای به نام دولت تحویل گرفت که به عمد هم تخریب شد. اکنون آقای رئیسی باید از تمام صاحب‌‌نظران انقلابی استفاده کند و انتخاب‌هایش برای کابینه محدود به جمع محدودِ اطرافیانش نباشد. او باید صاحبان فکر را از میان نیروهای انقلاب برگزیند تا بتوانند با نگاهی علمی مشکلات را رفع کنند. من باور دارم اگر آقای رئیسی بخواهد تمام تصمیماتش را از سر احساس بگیرد، مانند آنچه درباره تعیین استاندار ویژه برای خوزستان و استفاده از پول نفتی این استان برای رفع مشکل بی‌آبی بگیرد، دچار مشکل خواهد شد و چه بسا مشکلات انباشته بیشتر هم بشود و در نهایت مقصر تمام مشکلات خود او بشود».

پیشنهاد کیهان برای تیم رسانه‌ای رئیسی

کیهان در سرمقاله امروز با ردیف کردن تعدادی از سفارشها به دولت سیزدهم، تقاضای خودش را هم مطرح کرد. این روزنامه نوشت: اقدامات دولت جدید هر چقدر هم که مفید و کارآمد باشد اگر پیوست رسانه‌ای جامع و کاملی نداشته باشد به احتمال زیاد در منظر افکار عمومی با چالش مواجه خواهد شد. این مسئله به‌دلیل خصومت و کینه‌ورزی دشمنان نظام با عناصر انقلابی و چهره‌های ارزشی همچون آقای رئیسی قطعا مضاعف خواهد بود بنابراین شایسته است از همین آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک تیم حرفه‌ای رسانه‌ای انقلابی در کنار دولت باشد تا به بهترین شکل نسبت به پوشش اخبار فعالیت‌های دولت مردمی همت گمارد.

اغلب بازداشت‌شدگان اعترضات اخیر در خوزستان آزاد شدند

صدق مرادی، رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: حسب فرامین مقام معظم رهبری و همچنین دستور رئیس قوه قضائیه اغلب بازداشت‌شدگان اعتراضات تنش آبی در استان آزاد شدند. به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی افزود: با توجه به تنش و کمبود آب به وجود آمده در خوزستان، اعتراضات و تجمعاتی در این خصوص انجام شد. تعدادی از شرکت‌کنندگان در همان مرجع انتظامی پس از تذکراتی، بلاقید آزاد شدند.

پیش‌بینی نقوی حسینی از آینده لاریجانی

نماینده مجلس دهم درباره تغییرات در جریانات سیاسی کشور توضیحاتی ارائه داد.سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به احتمال تشکیل حزبی اصلاح طلب توسط علی لاریجانی، گفت: آقای لاریجانی فرد تشکیلاتی و سیاسی است و در عرصه سیاسی فعالیت خواهد داشت.او ادامه داد: مشی آقای لاریجانی یک مشی اعتدالی است و نمی‌تواند او را منتسب به جریان اصلاح طلب و یا اصولگرا دانست. یعنی هم با اصولگرایان و هم با اصلاح طلبان ارتباط خوبی دارد. البته او ارتباط خوبی با دولت روحانی داشت و حمایت هم کرد از دولت ؛ اما من به شخصه مشی اصلاح طلبی از او شاهد نبودم.نقوی حسینی افزود: بعید می‌دانم که لاریجانی بخواهد در مجموعه اصلاح طلبان قرار بگیرد، زیرا او خودش یک منش و شخصیت مستقل دارد؛ بنابراین معتقدم به نوعی حرکت نخواهد کرد که اصلاح طلبان در جبهه او قرار بگیرند و یا او در جبهه اصلاح طلبان قرار بگیرد.نماینده مجلس دهم در پایان تاکید کرد: البته با روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد انتخاباتی اخیر مردم در عرصه سیاسی باید شاهد یک آرایش جدیدی از نیروهای سیاسی باشیم. همانطور که دولت جدید هم هرگز مدعی اصولگرایی نیست و معتقد است که یک جریان انقلابی تحول خواه هستند، بنابراین با این تحلیل باید شاهد یک جبهه بندی‌های تازه‌ای از نیروهای سیاسی باشیم.

صفایی فراهانی: انتخابات ۱۴۰۰ از اول روندش چیده شده بود

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بعد از سال ۸۸ احزاب در ایران جایگاهی ندارند. در جریان انتخابات فعال نبودم، انتخابات از اول روندش چیده شده بود و نتیجه آن روشن بود. به اصلاح‌طلبان گفته بودم که نباید کاندیدایی معرفی کنید چون مشخص بود که رای تعیین کننده نیست.

محسن صفایی فراهانی شب گذشته در گفت و گویی که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس برگزار شد حضور پیدا کرد که بخش هایی از اظهارات او را در ادامه می خوانیم:

*به تدریج نوکیسه‌هایی پیدا شدند که فکر کردند اگر به حاکمیت بچسبند می‌توانند بیشتر بچاپند و اینها البته سرمایه‌گذار نیستند.

*در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با کره جنوبی رقابت داشتیم اما امروز کره جنوبی ۳ برابر ما درآمد ناخالص ملی دارد.

*ما باید برای برون رفت از این شرایط مسیرهای درست را انتخاب کنیم و با قاچاق و این مسائل مساله‌ای حل نمی‌شود.

*رهبر سابق چین می‌گفت با شوروی نمی‌توانیم کاری برای کشور کنیم و تنها راه ارتباط با آمریکاست.

*امروز در سال ۲۰۲۱ چین ۲ هزار میلیارد دلار صادرات داشته که ۶۰۰ میلیارد دلار آن را به آمریکا صادر کرده است.

*آیا چینی که درآمد سرانه مردم کشورش را از ۶۰ دلار به ۱۵ هزار دلار رسانیده، باخته؟!

*من نمی‌گویم برویم با آمریکا ارتباط برقرار کنیم. من می‌گویم با هر کشوری که بتوان منافع ملی را تقویت کرد رابطه برقرار کنیم

*بعد از سال ۸۸ احزاب در ایران جایگاهی ندارند.

*در جریان انتخابات فعال نبودم، انتخابات از اول روندش چیده شده بود و نتیجه آن روشن بود.

*به اصلاح‌طلبان گفته بودم که نباید کاندیدایی معرفی کنید چون مشخص بود که رای تعیین کننده نیست.

*اول انقلاب، ما عقلشو نداشتیم که اول چاه رو بکنیم بعد منارو بدزدیم، ما منارو دزدیدیم و چاهی نبود و شد این وضعیت فعلی کشور.

*شاید اگر شعارهایی که شاه در آبان ۵۷ داد را پیش از شهریور ۵۷ میداد، و نظام وقت اصلاح می‌شد، وضعیت کشور بسیار امیدوار کننده می‌شد.

*به همین دلیل معتقدم اصلاح بهتر از انقلاب است، چون کسانی که روی کار می‌آیند می‌خواهند از صفر شروع کنند.

جزییات دیدار عارف با مهدی کروبی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با مهدی کروبی دیدار و گفتگو کرد.محمدرضا عارف روایت این دیدار را با عنوان «دیدار یار» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

روایت دیدار یار
دیروز توفیق احوالپرسی جناب آقای کروبی نصیبم شد.
سرکار خانم کروبی هم تشریف داشتند.
هرچند آثار جسمی ناشی از تحمل شرایط دشوار طی شده بر چهره این یار دیرین امام و انقلاب هویدا بود. ولی نشاط و امیدواری متعهدانه نسبت به اوضاع کشور کما فی السابق در ذهن و سیمای ایشان بارز بود.

با حافظه قوی و دقت بی نظیر، سیر تحولات انقلاب از سال۴١تا کنون را تبیین و تحلیل کردند.

مشکلات حاد معیشتی قاطبه مردم، شکاف‌های مخل به انسجام ملی، کاهش سرمایه اجتماعی و به تبع آن تنزل نقش و اثربخشی اصلاح طلبان طی سال‌های اخیر با رویکردی آسیب شناسانه مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

صرف نظر از آثار و پیامد‌های یک دست شدن قدرت، ضرورت حسن استفاده از فراغ بال حاصله برای اصلاحات و اصلاح طلبان و باز سازی نظری و رفتاری این جریان که بی تردید تنها بدیل تحقق وحدت ملی و احیاء مناسبات رضایت بخش مردم و حاکمیت، بر اساس اصول بنیادین انقلاب اسلامی است، متفقا مورد تاکید قرار گرفت.

همواره باور داشته و دارم درحصر ماندن آقایان کروبی، مهندس موسوی و سرکار خانم دکتر رهنورد نسبتی با مصالح و منافع ملی ندارد.

مجددا از مراجع عالی مسؤل استدعا می‌کنم، با پایان دادن به این وضعییت راه گفتگو و تفاهم ملی را فراهم آورند.

ضربه وزارت اطلاعات به گروه انحرافی مدعی زمینه سازی ظهور در قم

یک فرقه انحرافی و دروغین که مدعی زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) بود؛ توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در استان قم شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.با رصد اطلاعاتی و پیگیری‌های سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اداره کل اطلاعات استان قم، یک گروه انحرافی مدعی زمینه سازی ظهور، شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.این گروه دروغین و انحرافی که در تلاش برای فرقه سازی ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با مبانی فکری باطل نسبت به علما، دین، امام زمان و ظهور بودند؛ دستگیر شدند.بر اساس اعترافات عوامل این گروه، عامل اصلی به انحراف کشیدن خود را دور شدن از مبانی اسلام و خود اجتهادی اعلام کردند.مردم شریف ایران در صورت مشاهده فعالیت‌های گروه‌های انحرافی، اخبار و گزارشات خود در این زمینه را با ستاد خبری (۱۱۳) وزارت اطلاعات در میان بگذارند.

نظر عضو خبرگان رهبری درباره جایگاه «تنفیذ»

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تأیید رأی مردم در انتخابات با اعتبار جایگاه ولایت فقیه انجام می پذیرد؛ به این معنا که پیشوا و امام جامعه اسلامی، مهر صحت بر رأی مردم زده و آن را تنفیذ می نماید.آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که چرا پس از انتخاب رئیس جمهور از سوی مردم، رهبر معظم انقلاب باید این انتخاب را تنفیذ نمایند، اظهار داشت: تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی مقام معظم رهبری از جمله مسائلی است که در قانون اساسی پیش بینی شده است.دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: تنفیذ به اعتبار جایگاه و نقشی است که مطابق با قانون اساسی برای رهبر در نظام اسلامی تعیین شده و به غیر از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه نیز از سوی ایشان نصب می گردد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان ساخت: تأیید رأی مردم در انتخابات با اعتبار جایگاه ولایت فقیه انجام می پذیرد؛ به این معنا که پیشوا و امام جامعه اسلامی، مهر صحت بر رأی مردم زده و آن را تنفیذ می نماید.

پزشکیان: زمان شاه می‌گفتید یک ساعت از رادیو را به ما بدهید همه را مسلمان کنیم

نماینده فعلی و نایب رئیس سابق مجلس گفت: زمان شاه می‌گفتید یک ساعت از رادیو را به ما بدهید همه را مسلمان کنیم، حالا که همه چیز دستتان است؛ مسلمان که نکردید هیچ، همه را هم غیر مسلمان کردید.مسعود پزشکیان گفت: روحانی باید همه چیز را افشا کند و به مردم بگوید قدرت در حکومت در دست یک دولت پنهان است که مدیر واقعی کشور می‌باشد و قدرت را به دست دارد.وی افزود: همه اعم از اصولگرا و اصلاح طلبان در فساد و ناکارآمدی مقصرند و بازی کی بود کی بود من نبودم جواب نخواهد داد. پاسخگویی به مشکلات مردم وظیفه کسانی است که در سایه حرکت می‌کنند و حضوری ثابت در تصمیم‌گیری‌ها دارند.نماینده تبریز گفت: امروز مردم همه چیز را می‌دانند و هر روز شاهد فسادهای اقتصادی فرهنگی و اخلاقی هستند. دیگر چیزی به نام ارزش در فرهنگ ایران باقی نمانده است. در زمان شاه می‌گفتند: یک ساعت در هفته, رادیو را در اختیار ما بگذارید ما همه را مسلمان می‌کنیم. اما حالا رادیو ، تمام کانال‌ها و دانشگا‌ها ورسانه ها وتریبونها در دست شماست. پس چرا وضع جامعه این‌گونه است؟ مسلمان که نکردید هیچی همه را غیر مسلمان کردید.

ابوترابی: روحانی ۶۲ تن طلای این کشور را بر باد داد

ابوترابی اظهار داشت: حسن روحانی حدود هشت سال کشور را در محبس برجام نگه داشت و معطل کرد و با وجود تذکرات چند باره رهبر انقلاب درباره غیراعتماد بودن غربی‌ها، همه چیز کشور را به نتیجه مذاکرات وابسته کرد؛ لذا ترک فعل‌های آن دولت باید پیگیری کیفری شود.وی افزود: آقای روحانی اخیراً هم «قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را بهانه کرد و مدعی شد که این قانون مصوب مجلس مانع برطرف شدن تحریم‌ها و زندگی بهتر برای مردم شده است؛ در حالی که به این سؤال پاسخ نداد که شما در هشت سال گذشته چه کرده‌اید که حالا مجلس مانع ثمردهی آن شده باشد.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با اشاره به برخی اقدامات و سوءتدبیرهای دولت روحانی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: ۶۲ تن طلای این کشور را در جریان پیش‌فروش سکه بر باد دادند، علاوه بر آن ۳۰ میلیارد ارز ترجیحی دادند که بازار کنترل شود، اما نشد و بعد از آن هم ۳۰ میلیارد دلار دیگر ارز تنظیمی دادند که سر از صرافی‌های مشکوک درآورد و سرانجام آن معلوم نشد.

چمران: خبر انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران مورد تایید نیست

مهدی چمران اخبار منتشر شده درباره انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران را تایید نکرد.وی در پاسخ به این سوال که آیا فردا در مراسم تحلیف شهردار تهران مشخص می شود، گفت: بعید است و روز یکشنبه هفته آینده شهردار مشخص می شود.این درحالی است که ساعاتی برخی خبرگزاری های مهر و فارس از انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید پایتخت خبر داده بودند.همچنین رجا نیوز گزارش داده بود که زاکانی ۱۲ رای اکثریت آرای منتخبان مردم تهران را بدست آورد و مازیار حسینی با ۹ رای نتوانست شهردار تهران شود و محسن پیرهادی در مرحله اول رای‌گیری با ۳ رای از راهیابی به دور نهایی بازماند.

دیدار و گفتگوی هماهنگ کننده مذاکرات وین با عراقچی در تهران درباره آخرین وضعیت برجام

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی که به عنوان نماینده ویژه این اتحادیه برای شرکت در مراسم تحلیف جناب آقای رییسی رییس جمهور جدید کشورمان به تهران آمده است با دکتر عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ملاقات کرد.دو طرف در این ملاقات در خصوص مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی و به ویژه آخرین تحولات افغانستان به مذاکره و تبادل نظر پرداختند. رایزنی در خصوص روابط و همکاری‌های دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف بخش دیگری از دستور کار این ملاقات بود.همچنین با توجه به اینکه مورا در ادوار اخیر مذاکرات برجامی، نقش هماهنگ کننده نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را عهده دار بوده است، در این ملاقات آخرین وضعیت برجام و موضوع ادامه مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.معاون وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات مواضع قطعی نظام با هدف رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را مورد تاکید قرار داد.اشتفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در وین و برونو شول رییس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا مورا را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

 

 

 

جانوری یک گرمی که کسب و کاری بزرگ را رقم می زند/ تجارتی پرسود با پرورش زالو/۲-۳

تکثیر و پرورش زالو صنعتی ناشناخته است که می تواند یک فرصت شغلی مناسب برای جویندگان کار باشد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  پرورش زالو صنعتی نوپا شغلی پرسود، اما ناشناخته است.

اولین وارد کننده‌ زالو  به خراسان جنوبی  بهارشاهی است که ۸ سال پیش با ۲۰۰ زالوی مولد شروع کرده است.

بهارشاهی گفت: ما در مجموعه خود ۸ هزار زالوی مولد و ۵۰ هزار زالوی پرورشی داریم که نژاد سبز رنگ زالو نژاد مختص ایران است ،  زالوی ایرانی مشتری بازار جهانی زیادی هم دارد.

این کارآفرین بعد از اولین برداشت موفقش  حالا اشتغالی هم برای ۵ نفر دیگر دست و پا کرده است.

یکی از کارآموزانش گفت: زالو نسبت به قیافه‌  چندش آوری که دارد  درآمد بالایی دارد و کار کردن با آن زمان زیادی نیاز ندارد به طوری که برای هزار زالوی مولد رسیدگی ۲ ساعته کافیست.

بهارشاهی می گفت : آوازه‌  زالوهایش به سایر نقاط کشور هم رسیده است و زالوهایش را به تمام شهرستان‌های استان و بیش از ۱۰ نقطه کشور  ارسال می‌ کند.

او زالو را به عنوان یک فرصت شغلی برای افراد نیازمند کار می‌دید و می گفت : اگر بتوانم برای تکثیر زالو حمایت شوم به ازای هر ۲۵ میلیون تومان می توانم برای یک‌نفر اشتغالزایی کنم به صورتی که از صفر تا ۱۰۰ پرورش زالو را به کارآموزان آموزش می دهم و بازار فروشش را هم تامین می کنم تا دغدغه فروش نداشته باشند.

درمان بی دارو با خون آشامان یکبار مصرف

زالو  روی بدن بیمار کمی از خونش را می مکد اما در عوض ۱۲۰ ماده مفید وارد بدن او می‌کند.

پرهیزکار پزشک طب سنتی در بیرجند گفت: زالو  یک بار مصرف است، در هر قسمتی از بدن که گرفتگی عروق داشته باشیم زالو را قرار می دهیم و زالو با مکیدن خون باعث باز شدن عروق می‌شود.

او با بیان اینکه زالو با نیش خود باعث تراوش خون می‌شود افزود: زالو هم از بدن بیمار تغدیه می‌کند و هم ماده‌ای به نام هیرودین را وارد عروق می‌کند که کار درمانی انجام می دهد.

‌می‌توان گفت امروزه بسیاری از متخصصان قلب و پوست و جراحان پوست و زیبایی، خیلی وقت‌ها از زالو استفاده می‌کنند و نتایج بسیار خوبی هم می‌گیرند.

با توجه به توصیه‌هایی که به گسستن زنجیر‌های اقتصاد کشور از نفت می‌شود، تجارت‌هایی، چون پرورش زالو که در امر صادرات و توسعه درآمد‌های ارزی بسیار مؤثرند، می‌تواند تأثیر‌گذار باشد.

 

 

 

پنج کارگاه متمرکز سفالگری در بیرجند فعال است/۲-۷

پنج کارگاه متمرکز سفالگری در بیرجند فعال است

 رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند گفت: پنج کارگاه متمرکز سفالگری با چرخ در شهرستان بیرجند فعال است که توسط پیشکسوتان و علاقه‌مندان به این هنر با اشتغالزایی بیش از ۲۰ نفر به صورت مستقیم اداره می‌شود.

حسنعلی فولادی  اظهار داشت: طی تحقیقات صورت گرفته از این هنرمندان هر کارگاه به طور متوسط سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه سفال و سایر محصولات سفالی را تولید می‌کند که فروشی بالغ بر یک میلیارد ریال را به همراه دارد.

وی افزود: تولیدات این کارگاه‌ها علاوه بر فروش در شهرستان بیرجند به شهرها و استان‌های مجاور نیز ارسال می‌شود.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بیرجند از راه‌اندازی مجموعه کارگاه آموزشی سفال شاهو در خانه تاریخی کوزه‌گران بیرجند خبر داد و گفت: مجموعه کارگاه سفال شاهو در حوزه تولید آثار هنری سفالی، سرامیک و کتیبه و مجسمه سفالین فعالیت می‌کند و تولید آثار هنری از جمله فعالیت‌های بارز این کارگاه آموزشی است.

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در سه‌ ماه نخست سال جاری حدود ۵۰ مجوز در رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی صادر و ۱۵ کارگاه صنایع‌ دستی شهری و روستایی در این استان افتتاح شد.

 

استاندار خراسان جنوبی:

معدن قلعه‌زری خوسف به ظرفیت واقعی می‌رسد/۳

معدن قلعه‌زری خوسف به ظرفیت واقعی می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که با وجود نیروهای جوان و خوش‌فکر و با سوابق درخشان سهامدار جدید معدن قلعه‌زری، مشکلات این واحد هرچه زودتر برطرف شود و تولید آن به ظرفیت واقعی برسد.

به گزارش امروز استانداری خراسان جنوبی با حضور حمید ملانوری و مدیران شرکت پارت گوال (سهامدار جدید معدن قلعه‌زری) راهکارهای توسعه در این معدن مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: یکی از بزرگترین مزیت‌های خراسان جنوبی وجود معادن فراوان با ذخایر قابل توجه است اما میزان بهره‌مندی ما از معادن استان بسیار کم است.

وی اظهار داشت: علت این عدم توفیق به این جهت است که بسیاری از معادن مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند و در معدود معادنی هم برداشت صورت می‌گیرد.

ملانوری افزود: مواد معدنی استان به صورت خام به فروش می‌رسد که باید این کار هرچه سریعتر متوقف شود و مواد معدنی به ارزش واقعی خود عرضه شوند تا استان از مواهب آن در اشتغال‌زایی و درآمدزایی، بهره بیشتری ببرد.

وی گفت: سیاست ما در  این بازه زمانی خدمتگزاری، برنامه‌ریزی و کار بر معادن به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی تولید و توسعه در خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مردم باید بتوانند به طور ویژه از عواید این ذخایر ارزشمند بهره ببرند و استان نیز باید بتواند از قبل این برداشت‌ها و بهره‌برداری‌ها، توسعه خود را پیش ببرد.

وی به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری، زمینه ورود بخش خصوصی صلاحیت‌دار را فراهم کرده‌ایم.

ملانوری تاکید کرد: معادن نیز باید در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در استان ورود کنند.

نشست مدیران شرکت پارت گوال (سهامدار جدید معدن قلعه‌زری) با استاندار خراسان جنوبی به منظور بررسی مسایل و مشکلات این واحد معدنی و ارائه راهکارهای لازم در راستای توسعه شرایط موجود برگزار شد و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.

معدن مس قلعه‌زری در شهرستان خوسف و فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب بیرجند در حاشیه شمالی کویر لوت قرار دارد که به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی مس کشور شناخته می‌شود.

کانسار مس رگه‌ای قلعه‌زری از ذخایر قابل توجه مس در ایران بوده که به علت عیار بالای مس از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد؛
برگزاری طرح «شمیم خدمت» در بقاع متبرکه خراسان جنوبی /۲-۳
حجت الاسلام بخشی پور گفت: طی یک ماه آینده طرح «شمیم خدمت» با هدف آموزش، توانمندسازی و اشتغال زایی افراد کم برخوردار در جوار بقاع متبرکه خراسان جنوبی در راستای تحقق شعار امسال اجرا می شود.

 حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» امروز (۱۳ مرداد) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع جهش و رونق تولید داخلی سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به برگزاری طرح «شمیم خدمت» کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: طرح «شمیم خدمت» با هدف آموزش، توانمندسازی و اشتغال زایی و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی اجرا می شود و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای این طرح با شعار «هر خانه، یک کارخانه» در جوار بقاع متبرکه به دنبال این است تا زمینه اشتغال برای افراد کم برخوردار فراهم کند.

وی با بیان اینکه شعار امسال به بحث رونق تولید و اقتصاد داخلی دارد، گفت: سازمان اوقاف با اجرای طرح «شمیم خدمت» به خوبی می تواند وظیفه خود در راستای رونق تولید و اشتغال زایی را انجام دهد.

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه بیان کرد: در گام نخست اجرای این طرح در شهرهای خراسان جنوبی به همت بقاع متبرکه بحث آموزش در دستور کار قرار می گیرد و از محل کمک خیرین وسایل و ابزار کار برای علاقمندان تهیه خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: بحث بازاریابی و فروش محصولات این افراد نیز در دستور کار بقاع متبرکه قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با بیان اینکه نشست تخصصی با کارآفرینان برتر در دهه وقف برگزار می شود، گفت: بعد از اجرای طرح «شمیم خدمت» از کارآفرینان نمونه در سطح استان تجلیل به عمل خواهد آمد و در هر شهرستان یک بقعه متبرکه به عنوان مجری طرح طی یک ماه آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.

 

 

 

۳۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود/۳-۷

۳۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود

 مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور گفت: ۳۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود

هادی میرزایی، در جریان بازدید از بناهای تاریخی بیرجند گفت: ۳۰ بنای تاریخی استان خراسان جنوبی برای احیا و بهره‌برداری هرچه بهتر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در ۲ سال گذشته ۳۹ سفر استانی صورت گرفته و این دومین سفر به استان خراسان جنوبی است که با همکاری اداره‌کل استان تاکنون ظرفیت واگذاری ۳۰ بنای تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور اظهار کرد: صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دست‌بافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به منظور اعطا کاربری و بهره‌برداری مناسب و خردمندانه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد شده که در سال ۹۶ با قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین بخش صنایع‌دستی و فرش دست‌بافت ماموریت توسعه، ترویج و حمایت و تشویق هنرمندان و فعالین صنایع‌دستی هم به ماموریت پیشین افزوده شد.

میرزایی ادامه داد: در طول مدت تاسیس صندوق از سال ۸۵ تاکنون حدود ۱۲۶ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است که از این تعداد ۶۵ مجموعه طی ۲ سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونا و رکود گردشگری بوده است.

وی افزود: هرجایی که به مردم اعتماد شده و از کمک مردم استفاده شده، نتایج خوبی رخ داده و این موضوع سرلوحه کار صندوق است.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور، خانه شریف را یکی از نقطه‌های عطف در خراسان جنوبی دانست و گفت: خانه شریف صرفا یک بنای تاریخی نیست بلکه مجموعه‌ای از بناها بوده که در آینده نزدیک به عنوان یک مجموعه فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به بهره‌برداری می‌رسد.

میرزایی گفت:صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور، بناهای تاریخی را شناسایی و تعیین کاربری می‌کند و پس از صدور مجوز و موافقت اصولی در قالب فراخوان عمومی به مزایده می‌گذارد تا زمینه رقابت و مشارکت همه علاقمندان و سرمایه‌گذارن فراهم شود و سپس مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و در قالب تسهیلات کم‌بهره، ۷۰ درصد هزینه‌ها به سرمایه‌گذاران بعد از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی کار، پرداخت می‌شود تا این بناهای تاریخی با کمک صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور، تبدیل به فضاهای اقامتی و پذیرایی برای توسعه گردشگری کشور شوند.

میرزایی همچنین از راسته بازار صنایع‌دستی بیرجند، خانه اعتمادی، خانه پردلی و باغ رحیم‌آباد بیرجند بازدید کرد و ضمن صحبت با هنرمندان و فعالین صنایع‌دستی از نزدیک با توانایی های صنایع‌دستی و بازار فروش محصولات صنایع‌دستی آشنا شد.

 

 

 

در پی طوفان‌های اخیر

خسارت ۱۵ میلیارد ریالی طوفان به زیرساخت‌های خراسان جنوبی/۲

باد شدید و طوفان در روز‌های اخیر به زیرساخت‌های استان حدود ۱۵ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: دی پی طوفان‌های اخیر خسارت ۱۵ میلیارد ریالی طوفان به زیرساخت‌های خراسان جنوبیو با توجه به حضور ۷۴ تیم عملیاتی در نقاط مختلف استان به شبکه توزیع نیروی برق استان، شبکه آب و حوزه راه حدود ۱۵ میلیارد ریال خسارت وارد شد.
میرجلیلی افزود: در بخش کشاورزی هم ۱۵ واحد گلخانه و ۱۰ راس دام و ۶ واحد دامداری خسارت دیدند.

 

 

وی گفت: بیشترین خسارات محصولات کشاورزی شامل میوه‌های سردرختی از جمله عناب، انار، پسته و سیب بوده است که خسارت‌های بخش کشاورزی در حال جمع بندی است و هنوز اعلام نشده است.

 

 

«درح» سربیشه همچنان می‌لرزد/ زمین‌لرزه‌ها تاکنون خسارتی نداشته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی از وقوع ۲ زمین‌لرزه در «درح» شهرستان سربیشه، گفت: این زمین‌لرزه‌ها خسارت جانی و مالی نداشت.

«درح» سربیشه همچنان می‌لرزد/ زمین‌لرزه‌ها تاکنون خسارتی نداشته است

سید ابوالحسن میرجلیلی، اظهار داشت: ساعت ۳:۴۰ دقیقه بامداد امروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۲.۹ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین درح در شهرستان سربیشه را لرزاند.

وی اضافه کرد: همچنین در ساعت ۶:۱۱ دقیقه صبح امروز نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین درح را لرزاند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: همچنین روز گذشته ۳ زمین‌لرزه به شدت ۴.۶، ۳.۶ ریشتر و ۲.۸ ریشتر درح را لرزانده است.

میرجلیلی در خصوص خسارات احتمالی این زمین‌لرزه‌ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این زمین‌لرزه‌ها هیچ گونه خسارتی نداشته است و تیم‌های عملیاتی و امدادی در حالت آماده‌باش قرار دارند.

 

 

 

 

 

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس:
صندوق بیمه روستائیان و عشایر تقویت شود/۲
خسروی بر معرفی مزایای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر به جامعه هدف تأکید کرد و گفت: این صندوق بیمه ای باید در مناطق روستایی استان تقویت شود.

«حسین خسروی اسفزار» در دیدار مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی به تبیین توصیه‌های امام علی(ع) به مالک اشتر در خصوص ضرورت توجه به اقشار ضعیف و نیازمندان پرداخت و اظهار کرد: بر همین اساس چون این بیمه افراد سطح پایین جامعه را تحت پوشش قرار می دهد، طرح خوبی است که باید تبلیغ شود تا مردم بتوانند از مزایای آن بهتر استفاده کنند.

 

وی با اشاره به نقش اثرگذار روستائیان در  تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور، تأکید کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستائیان باید در مناطق روستایی استان تقویت شود.

 

خسروی ادامه داد: برای گسترش پوشش بیمه اجتماعی جامعه هدف که از اقشار مولد و در عین حال آسیب‌پذیر هستند در مجلس از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و در راستای توانمندسازی و حفظ سلامت روحی و روانی خانواده های بی بضاعت از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار خانوار استان فاقد پوشش بیمه هستند، گفت: این شایسته نیست که طبقه پایین جامعه که همواره زحمات انقلاب بر روی دوش آنهاست و بیشترین شهدا را تقدیم این انقلاب کردند از هیچ پوشش بیمه ای برخوردار نباشند.

 

وی بیان کرد: باید مزایای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر به صورت گسترده از طریق دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مرتبط به جامعه هدف معرفی شود.

 

 

 

 

معاون دادگستری خراسان جنوبی:

برنامه پیشگیری از خشونت در خراسان جنوبی تدوین شد/۳

برنامه پیشگیری از خشونت در خراسان جنوبی تدوین شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ای در حوزه خشونت با اولویت زنان، کودکان و نوجوانان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی در این معاونت تدوین شده و در اختیار دستگاه‌های ذی‌نفع اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در نشست بررسی مداخلات و اقدامات پیشگیری از خشونت در دادگستری خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با توجه و تاکید بر این برنامه بتوان قدری از خشونت به خصوص در جامعه هدف زنان، کودکان و نوجوانان را کاهش داد.

وی اظهار داشت: در این برنامه آموزش و پرورش با مداخله و آموزش مهارت‌های ارتباطی به کودکان و نوجوانان، آموزش مدیران، معاونان مدارس و مهدکودک‌ها در زمینه تعامل و رفتار با کودکان و نوجوانان و آگاه سازی دانش‌آموزان در زمینه پرخاشگری در فضای مجازی می‌تواند موثر واقع شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بهزیستی استان نیز با توانمندسازی زنان دارای تجربه طلاق یا فوت همسر، ایجاد و گسترش خانه‌های امن کودکان و آموزش مهارت‌های اجتماعی و قدرت کنترل خشم با ارایه خدمات حمایتی، فرهنگ‌سازی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌آموزی شغلی می‌تواند قدری از خشونت موجود در جامعه را کاهش دهد.

وی افزود: همچنین اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی با آموزش خانواده‌های دارای سرپرست زندانی و تدوین و ارایه بسته‌های خدماتی مشاوره تخصصی به محکومان با آموزش مدیریت صحیح خانواده، ارایه خدمات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه شهرداری می‌تواند در این برنامه به معرفی موفقیت‌های زنان ایرانی در محیط‌های عمومی شهری بپردازد گفت: ایجاد فرهنگ شنیدن صدای زنان قربانی، تقویت نظارت محلی در پیشگیری از خشونت علیه زنان و انجام تبلیغات محیطی در زمینه عواقب پرخاشگری از دیگر اقدامات است.

وی افزود: صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تاکید بر اجتناب رسانه‌های گروهی از ترویج رفتارهای کلامی خشن می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی با بیان اینکه پلیس با افزایش آگاهی در زمینه پیشگیری از خشونت دیدگی زنان در فضای مجازی می‌تواند اقدام موثری داشته باشد گفت: پیش‌بینی راهکارهای حمایتی از زنان در مرحله تحقیقات پلیسی و تشویق شهروندان به رانندگی عاری از خشونت‌های کلامی و ارتقای فرهنگ شکیبایی از دیگر اقدامات مدنظر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: زنان، کودکان و نوجوانان به خاطر وضعیت خاصی که دارند در معرض انواع خشونت هستند اما پیشگیری از این آسیب اجتماعی متولی در جامعه ندارد.

وی گفت: واکاوی آموزه‌های دینی بیانگر جایگاه و تکریم انسان است به طوری که انسان را به عنوان اشرف مخلوقات عنوان کرده است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: خشونت با جایگاه کرامتی انسان متضاد است و به عنوان یک آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند و قوه قضاییه مکلف است با توجه به ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه برنامه پیشگیری از جرم مطابق با قوانین و مقررات اقدام کند.

در این نشست برنامه مدون معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی به بحث و بررسی گذاشته و قرار شد دستگاه‌ها پس از ابلاغ این برنامه به مدت یک هفته نظرات و پیشنهادات تکمیلی را برای اجرایی شدن آن ارایه کنند.

 

 

 

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد:
بی عملی مسئولان در موضوع رمز ارزها/ دستور رهبری در تولید برق هسته ای روی زمین!/۲-۳
نخعی، یکی از دلایل قطعی برق در کشور را بی عملی مسئولان در موضوع رمزارزها اعلام کرد و گفت:مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کرده اند که حداقل باید ۲۰هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم در صورتی که الان نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق هسته ای تولید می کند.

«مصطفی نخعی» در گفتگو با خبرنگار شبستان درخصوص مشکلات برق در تابستان امسال اظهار داشت: در موضوع برق امسال، یک ناترازی بین تولید و مصرف (۱۰ هزار مگاوات) به وجود آمد چون تولید را به اندازه ای که تکلیف قانونی برنامه ششم بود گسترش ندادیم.

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در خانه ملت با اشاره به اینکه دولت باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ظرفیت تولید و پنج هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر (این انرژی الان نزدیک هزار مگاوات است) ایجاد می کرد، افزود: در تولید برق از انرژی هسته ای در قانون تکلیف نداریم اما مقام معظم رهبری چندین بار تاکید کرده اند که حداقل باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم در صورتی که الان نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق هسته ای تولید می کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر این تکالیف قانونی انجام می شد الان ما در کشور مشکلی نمی داشتیم بلکه یکی از صادر کنندگان مهم منطقه می بودیم، گفت: رویکرد دولت دوازدهم به سمت تولید نبود با وجود اینکه تکلیف قانونی داشتیم و از دیگر سو، روند مصرف برق در کشور مشخص بود اما این  دولت، کمتر از همه دولت های قبل کار کرد.

نخعی ادامه داد: توسعه صنعت برق فقط متوجه وزارت نیرو نیست یک کار بین بخشی است؛ کلیت دولت در این موضوع مقصر است؛ وزارت نیرو مجری است گرچه قطعا سیاست های وزیر نیرو می توانست تعیین کننده باشد اما رویکرد کلی دولت ایراد داشته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در خانه ملت افزود: در مقابل تولید، بحث مصرف است که در زمینه اصلاح الگوی مصرف هم باید اقداماتی انجام می شد اما تکالیف قانونی به درستی انجام نشد؛ قانون ۵ ساله ششم توسعه، تکالیف قانونی دولت ها برای کاهش مصرف و یا اصلاح الگوی مصرف را مشخص کرده است اما به درستی انجام نشده است و این موضوع باعث شد یکی از کشورهایی باشیم که میزان مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی آن بسیار بالا باشد.

وی با تاکید بر بی عملی مسئولان در بحث رمز ارزها تصریحکرد: این موضوع در یکی دو سال اخیر مزید بر علت شده است؛ هیچ بعید نیست که پای منافع مسئولان هم در میان باشد. به صراحت نمی شود اظهار نظر کرد اما بعید نیست؛ دستگاه امنیتی در این خصوص بهتر می توانند اظهارنظر کنند.

وی ادامه داد: همچنین بی برنامگی در قطع برق یکی دیگر از اشکالات وارده به وزارت نیرو است؛ مقرر شد صنایع را مدیریت کنند اگر اجبار به خاموشی خانگی شد، طبق برنامه انجام شود اما بسیاری از واحدهای تولیدی، مرغداری، گلخانه، بخاطر بی برنامگی متضرر شدند و از دیگر سوء، این بی نظمی گله مندی به حق آنها را به دنبال داشت.

ثبت دو وقف جدید در شهرستان قاینات/۲

دو وقف جدید در شهرستان قاینات به ثبت رسید.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان قاینات گفت: حسین براتی فرزنثبت دو وقف جدید در شهرستان قایناتد برات ساکن روستای عباس آباد دشت یک قطعه زمین با مساحت تقریبی ۱۰۵ متر مربع و دارای درحتان زرشک واقع در روستای عباس آباد دشت وقف کرد.

حجت الاسلام رمضانپور افزود: نیت این موقوفه صرف حسینیه، مسجد فاطمه الزهرا و مدرسه محمدزاده روستای عباس آباد دشت و همچنین حوزه علمیه آرین شهر است.

وی افزود: ارزش ریالی موقوفه ۷۶۰ هزار تومان و درآمد سالیانه موقوفه ۳میلیون تومان است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان قاینات گفت: همچنین یک باب منزل مسکونی از ورثه مرحومه حاجیه بی بی مروارید حمیدزاده واقع در اسفدن  به نیت استفاده به عنوان زینبیه اسفدن وقف شد.

وی ارزش این موقوفه را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

 

آغاز پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای مسکن روستایی/۳

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از آغاز پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با سقف ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد.

آسمانی مقدم در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران سقف تسهیلات مسکن در طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از اواخر خرداد امسال از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و از بازپرداخت ۱۵ ساله به ۲۰ ساله افزایش یافت. 

وی افزود: این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان ساخت مسکن روستایی پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی سهمیه استان در طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی امسال ۴ هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد که اعتبار برای پرداخت تسهیلات به ۲ هزار و ۸۶۲ واحد در استان جذب شده است.

آسمانی مقدم گفت: تاکنون ۲۵۴ متقاضی برای دریافت تسهیلات جدید به بانک‌ها معرفی شدند.

وی افزود: از این پس متقاضیان برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین گفت: ساکنان دائم روستا، افراد دارای مسکن نامقاوم، فاقدین مسکن، استفاده نکردن از تسهیلات دولتی مسکن، افراد دارای زمین از بنیاد مسکن که از تسهیلات استفاده نکرده باشند ، زوج‌های جوان فاقد مسکن و مهاجرت دائم از شهر به روستا از جمله شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن است.

 

 

 

کاهش ۵۶ درصدی بارندگی در سال آبی جاری/۲

بارندگی سال آبی جاری در خراسان جنوبی در مقایسه با سال گذشته ۵۶ درصد کاهش داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان گفت: متوسط کاهش ۵۶ درصدی بارندگی در سال آبی جاریریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری براساس محاسبات انجام شده به روش منحنی هم باران ۷۴.۱۲ میلیمتر است که این میزان نسبت به بارندگی مشابه سال گذشته (۱۶۹.۱۴ میلی متر) ۵۶ درصد کاهش و نسبت به متوسط بارندگی مشابه در دوره دراز مدت (۱۱۴.۴۲ میلی متر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

شهابی فرد گفت: در حال حاضر از ۴۴ دشت مطالعاتی در خراسان جنوبی ۹ دشت در محدوده بحرانی، ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های شدید امسال از هم استانی‌ها به ویژه کشاورزان درخواست می کنیم ضمن مصرف بهینه آب بخش کشاورزی با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر در مدیریت صحیح مصرف آب تلاش کنند.

 

 

 

 

 

برداشت پول از باغچه‌ ی منزل/۲

۱۷۰بانوی روستایی و عشایری در بشرویه طرح باغچه‌های سلامت خانگی را در منازلشان اجرا کردند.

 

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  ۱۷۰ بانوی بشرویه‌ای در قالب طرح باغچه‌های سلامت خانگی نه تنها سبزیجات سالم و ارگانیک را بر سر سفره می‌آورند بلکه از قطره قطره‌ی آب نیز به نحو احسن استفاده می‌کنند.

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: دوسال متوالی است که در ۳ روستای بشرویه طرح ملی آموزش تغذیه سالم و ایجاد باغچه‌های سلامت اجرا می‌شود.

او افزود: تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر از زنان روستایی و عشایری از این آموزش‌ها بهره‌مند شده اند.

سرچاهی بیان کرد : این باغچه‌های خانگی با مساحت۳۰۰ متر در روستا‌های شهرستان بشرویه راه اندازی شده و قرار است تا پایان امسال باغچه‌های سلامت خانگی در بشرویه به بیش از یک هکتار افزایش می‌یابد.

بانوی بشرویه ای گفت : در باغچه ۳ متری خانه ام جعفری ، ریحان ، پیازچه ، نعناع، و اسفناج کاشته ام و ۷۰ تا ۸۰ کیلو سبزی از آن برداشت کرده ام.

او ادامه داد : مقداری از سبزی را به صورت تازه مصرف کرده و یا به فروش می رسانیم و  بقیه را خشک می کنیم و پس از بسته بندی به فروش می رسانیم.

بانوی بشرویه همچنین گفت : زنان علاوه بر کمک به درآمدزایی و تولید حواسشان به قطره قطره آب هست و آبیاری سبزی‌ها را با استفاده از آب شستشوی سبزی و میوه جات انجام می دهند.

 

 

 

 

 

تسهیلات کرونایی ۶ میلیاردی برای باشگاه‌های ورزشی/۷

باشگاه‌های ورزشی خراسان جنوبی از ابتدای شیوع کرونا حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی دریافت کردند.

معاون امور ورزش خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلی برخی از سالن‌های ورزشی از زمان شیوع کرونا گفت: ۱۶۷ باشگاه ورزشی در این مدت متقاضی دریافت ۸ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان تسهیلات کرونایی بودند که پس از بررسی پرونده‌ها ۵ میلیارد و ۸۹۱ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

قطبی با اشاره به اشتغال ۱۶۸ نفر در این باشگاه‌ها افزود: وام‌های پرداخت شده بین ۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به تداوم شرایط کرونایی در استان گفت: فعالیت باشگاه‌ها در شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونا ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

 

 

 

 

 

مصوبه شهر شدن محمدیه لغو شد/۲

مصوبه شهر شدن محمدیه خوسف لغو شد

 مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های چند ساله بازرسی کل استان لغو مصوبه ارتقای روستای محمدیه به محمدشهر از توابع شهرستان خوسف در هیأت دولت به سرانجام رسید.

مهدی رحیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال ۱۳۸۶ روستای محمدیه از توابع شهرستان خوسف به شهر محمدشهر ارتقا یافت اما شرایط شهر شدن مطابق ماده چهار قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲ را نداشت.

وی ادامه داد: تأسیس شهر محمدشهر بر مبنای کارشناسی، ضوابط، مقررات قانونی و نیز و منطبق با واقعیت موجود و ضرورت نبوده است.

مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی تاکید کرد: حتی در افق توسعه درازمدت شهرستان‏‌های بیرجند و خوسف نیز ظرفیت و استعداد شهر شدن را دارا نبوده است.

وی گفت: لذا در این خصوص ضمن انجام کارشناسی گزارشی تهیه و در نامه‌ای توسط معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور برای وزیر کشور ارسال شد.

رحیمی افزود: در نهایت پس از چندین سال پیگیری موضوع مصوبه محمدشهر در جلسه هیأت دولت لغو و در مکاتبه‌ معاون اول رییس جمهوری برای اجرا به وزیر کشور ابلاغ شده است.

ارتقای روستای محمدیه به محمدشهر در سفرهای استانی دولت نهم با هدف انتقال سرریز جمعیت شهر بیرجند در مهرماه ۱۳۸۶ با تصویب هیات دولت مصوب شد ولی در طول این مدت محقق نشد.

محمدیه یک دهه قبل، با احتساب جمعیت پادگان و فضاهای نظامی اطراف به شهر تبدیل شد زمانیکه هنوز خوسف، شهرستان نشده بود و در طول سالیان گذشته اعتبارات قطره چکانی از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده به آن تزریق و شهرداری نیز تشکیل شد اما بعد از مدتی با شهرستان شدن خوسف و نداشتن شورای شهر شهرداری تعطیل شد و با نظر استاندار خراسان جنوبی تمامی اعتبارات اختصاص یافته به محمدشهر، به شهرستان خوسف اختصاص یافت.

محمدیه در ۱۵ کیلومتری بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی و در مسیر جاده بیرجند – خوسف قرار دارد.

 

 

 

دیدارهای روز خبرنگار در خراسان جنوبی مجازی برگزار می‌شود/۳-۷

دیدارهای روز خبرنگار در خراسان جنوبی مجازی برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع گسترده کرونا، دیدارهای روز خبرنگار امسال نیز مانند سال گذشته به صورت مجازی انجام خواهد شد.

ناصر نبی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامت جامعه خبرنگاران و اصحاب رسانه بر آن شدیم تا مانند سال گذشته دیدارهای روز خبرنگار (۱۷ مرداد) را به صورت غیرحضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم.

وی درباره نحوه برگزاری این دیدارها گفت: شانزدهم، هفدهم و هجدهم مرداد ماه جاری از طریق ارتباط تصویری با تمامی رسانه‌های استان دیدار می‌کنیم و شنونده دیدگاه‌ها و درخواست‌های اصحاب رسانه نیز خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از خبرنگاران به عنوان وجدان و نگاه افکار عمومی یاد کرد و افزود: خبرنگاران حلقه وصل بین مردم و مسوولان هستند که مشکلات و نیازها را از سطح جامعه به بدنه مدیریتی کشور منتقل می‌کنند.

وی اظهار داشت: خبرنگاران فعالیت‌های انجام شده در کشور و مسیری که طی شده و نقاط قوت و ضعف حرکت‌ها را تحلیل می‌کنند و اگر جریال اتصال بین بدنه جامعه و مسوولان به شکل حرفه‌ای، درست و شایسته انجام شود و از طرفی مسوولان هم جایگاه و شان خبرنگاران و وظایف قانونی رسانه‌ها را بهتر درک کنند، مطمئنا این ارتباط بهتر برقرار خواهد شد و راحت‌تر از مشکلات جامعه مطلع می‌شوند.

نبی‌زاده گفت: مسوولان می‌توانند عملکرد نظام و دولت را در راستای افزایش سطح امیدواری مردم از طریق تعامل با خبرنگاران به بدنه جامعه منتقل کنند.

وی افزود: رسانه به عنوان واسطه بین مردم و واقعیت‌ها و رویدادها آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده و در حقیقت امانت‌دار مردم در دستیابی به اطلاعات است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی گفت: در حوزه‌های توسعه‌ای استان هم خبرنگاران نقش خود را به خوبی ایفا کردند همچنین در حوزه مدیریت کرونا خبرنگاران نقش مهم و گسترده‌ای در اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح داشته‌اند.

وی بیان کرد: خبرنگاران با انجام دقیق رسالت خود در مقابله با کرونا توانستند شایعات و القائات را به حاشیه ببرند و اطلاع‌رسانی صحیح و درست را انجام دهند.

نبی‌زاده گفت: به پاس قدردانی از زحمات خبرنگاران فعال و سختکوش خراسان جنوبی، یادمانی همراه با لوح تقدیر و هدیه‌ای برای خبرنگاران به رسانه‌های آنها ارسال خواهد شد.

 

 

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی:

ایستادگی و فداکاری خانواده شهدا باعث قوت قلب مسوولان است/۳-۷

ایستادگی و فداکاری خانواده شهدا باعث قوت قلب مسوولان است

 فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی گفت: خون شهدا موجب عزت، عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران شده و ایستادگی و فداکاری خانواده معزز شهدا باعث قوت قلب مسوولان است.

سردار علی اصغر مسروری روز سه‌شنبه در دیدار با خانواده شهید مرزبانی “رضا مقدم پور” افزود: مرزداران و مرزبانان با تکیه بر خون شهدا و با اراده و علاقه بسیار قوی از مرزهای کشور دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات و سختی که مردم به واسطه جنگ اقتصادی متحمل می‌شوند گفت: خانواده شهدا و ایثارگران با همه مشکلات و سختی‌ها، تحمل بالایی دارند و پای انقلاب و آرمان‌های شهدا ایستاده‌اند.

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی اظهار داشت: حقیقتا هر موقع فشار ماموریت و سختی کار به ما دست می‌دهد دیدار با خانواده معزز شهدا روحیه می‌دهد.

وی با بیان اینکه دشمنی علیه کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است گفت: اینکه امروز مردم جهان، ایران را به عنوان کشوری مقتدر، بزرگ، مردمی و شجاع می‌دانند، ناشی از برکت خون شهدا و صبر خانواده آنان است.

سردار مسروری عنوان کرد: مرزبانی این افتخار را دارد که سنگربان شهدا باشد و در جاهایی که قدم به قدم مزین به نام شهداست، انجام وظیفه می‌کند.

 

 

 

دپارتمان ملی معدن به زودی در نهبندان راه‌اندازی می‌شود/۲

دپارتمان ملی معدن به زودی در نهبندان راه‌اندازی می‌شود

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دپارتمان ملی تخصصی معدن به زودی در نهبندان راه‌اندازی می‌شود و باعث تحول در بخش معدن خواهد شد.

مصطفی نخعی روز سه‌شنبه در بازدید از روند آماده‌سازی دپارتمان ملی معدن در نهبندان که با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: این دپارتمان تخصصی به همت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و با تمامی زیر بخش‌ها و خوشه‌های مرتبط به ویژه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی زینتی راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی دپارتمان ملی معدن و انتقال برق به مناطق معدنی از جمله «هیرد» و «شاهکوه» تحول بزرگی در بخش معدن شهرستان نهبندان ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در یک سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه آموزش در شهرستان نهبندان صورت گرفته که راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزشکده معدن و مجتمع عالی سلامت نهبندان بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی با اشاره به وجود ذخایر و توانمندی‌های معدنی خراسان جنوبی و استان‌های همجوار افزود: دپارتمان ملی معدن با پیشنهاد و پی‌گیری‌هایی که انجام دادیم، نخستین بار در کشور در راستای توسعه معدن و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات معدن با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی و پایداری اشتغال فعالان حوزه معدن ویژه خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور در شهرستان نهبندان راه‌اندازی می‌شود.

نخعی اظهار داشت: ایجاد دپارتمان تخصصی معدن در نهبندان از مصوبات سفر معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به این شهرستان در شهریور ۹۹ است که با پیگیری مسوولان استان تحقق پیدا کرد.

نهبندان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی از شهرستان‌های معدنی خراسان جنوبی و کشور به شمار می‌رود.

 

 

 

نفس دشت‌ها  در استان خراسان جنوبی به شمارش افتاد؛ فرونشست زمین خطرناکتر از زلزله

نفس دشت‌ها  در استان خراسان جنوبی به شمارش افتاد؛ فرونشست زمین خطرناکتر از زلزله

گروه استان‌ها- گویی خشکسالی در استان خراسان جنوبی تمامی ندارد و نه تنها به خشک شدن قنوات و کاهش ذخیره سدها رسیده است بلکه نفس دشت‌ها را هم به شمارش انداخته است آن طور که ۹۹ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه در استان داریم.

به گزارش   خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، زلزله پدیده ای است که حتی لفظ کلمه اش هم برایمان سخت است، به راستی زلزله کابوسی است که هر از چند گاهی با رخداد زلزله ای کوچک و بزرگ خواب را از چشمان ساکنان می رباید هراسی منطقی از ویرانی شهر، همین امروز صبح بود که درح در خراسان جنوبی شاهد زلزله ای با ۴.۶ دهم ریشتر بود.

کارشناسان بارها و بارها اعلام کرده اند که برخی از نقاط استان بر روی گسل زلزله است اما آنچه در این گزارش مطرح است زلزله نیست بلکه موضوعی فراتر از زلزله با عنوان زلزله خاموش است آن طور که برداشت بی رویه آب از ذخایر سفره‌های زیر زمینی مدت هاست که دشت‌های استان را با پدیده فرونشست و مخاطرات جدید ناشی از آن مواجه کرده است و این پدیده زمین شناختی نیز با همه مخاطرات جدی و ابعاد ویرانگری که دارد با بی توجهی و غفلت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مواجه است.

فرونشست زمین پدیده ای است که در اثر برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی، هنگامی که آنها تغذیه و احیا نشوند رخ می‌دهد و کارشناسان از آن با نام زلزله خاموش یاد می‌کنند که این وضعیت اکنون در بسیاری از نقاط ایران از جمله خراسان جنوبی که با بیلان منفی آب زیر زمینی رو به رو است مشاهده می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند که در پی وضعت آبی بحرانی ایران در دهه‌های اخیر و برداشت بی رویه از منابع تجدید ناپذیر آب زیر زمینی در ایران ،کشور شاهد رخداد پدیده ای با نام فرونشست زمین شده است این پدیده در اثر برداشت از منابع آب زیر زمینی و تغذیه نشدن آنها رخ می‌دهد و در بسیاری از مناطق خراسان جنوبی با وجود درگیری با خشکسالی سال‌هاست که زنگ خطر فرونشست‌ها به صدا درآمده است.

بیشتر بخوانید

کم آبی مهم ترین مشکل و پیامد خشکسالی در خراسان جنوبی است به گونه ای که در حال حاضر روستاهای زیادی در خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و به دلیل خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های مالداری و کاهش آبدهی آنها، کم آبی شدید گریبانگیر دامداران این  استان کویری برای تامین علوفه و آب شده است.

بحران کم آبی به مغز استخوان کویری خراسان جنوبی رسیده است

گویی بحران کم آبی به مغز استخوان کویری خراسان جنوبی رسیده است و حکایت خشکسالی در خراسان جنوبی تنها به خشک شدن قنوات، کاهش ذخیره سد‌ها و آبرسانی سیار به بیش از ۴۰۰ روستا خلاصه نمی‌شود، بلکه زخم‌های عمیق خشکسالی حالا خود را به دشت‌های خراسان جنوبی رسانده و از مجموع ۴۴ دشت استان ۹ دشت ممنوعه بحرانی ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد  را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۴۴ دشت وجود دارد که از این تعداد  ۹ دشت ممنوعه بحرانی، ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد است.

سروری با بیان اینکه فرو نشست زمین در دشت‌های استان همه ساله اتفاق می افتد هر چند که مقدار آن ناچیز  است اما در صورت تداوم و مرور زمان، به صورت شکاف‌ها و گودال‌های عمیقی نمایان خواهد شد، افزود: آنچه که در حال حاضر در استان به صورت شکاف نمایان شده است در دشت سرایان بوده که ترک‌هایی به عمق ۳ تا ۴ متر در سطح زمین ایجاد کرده است.

بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان آب برداشت می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: مهمترین دلیل وقوع این پدیده  برداشت بیش از حد آب از سفره‌های آب زیر زمینی است که با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و کاهش ۵۷ درصدی بارندگی‌ها در سال گذشته وضعیت را حادتر ساخته است به طوری که هم اکنون بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان از آن آب برداشت می شود.

سروری به اجرای طرح احیای و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برای مدیریت منابع آبی موجود اشاره کرد و افزود: در حال ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند که براساس برنامه ریزی انجام شده  بقیه چاه‌ها هم هر چه سریع تر به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

وی از کشاورزان خواست که با توجه به مصرف حدود ۹۰ درصدی منابع آبی استان در  بخش کشاورزی  به دنبال مدیریت مصرف آب و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و استفاده از محصولات کم آب بر باشند.

سروری  از اعتبارات تخصیصی گلایه کرد و تاکید داشت: در شرایط فعلی برای مقابله با این بحران برنامه‌ها را به صورت دیون اجرا می کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به هزینه بسیار بالای تأمین، انتقال و توزیع آب شرب در استان از تمامی هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که در مصرف آب شرب حداکثر صرفه جویی را داشته باشند.

وی استفاده از آب شرب عموم برای مصارف غیر مانند کشاورزی و آبیاری باغ ویلاها را باتوجه کمبود منابع آبی را دور از انصاف دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*