اخبار خراسان جنوبی

در راستای اجرای طرح اطعام علوی؛
۱۱۰ هزار پُرس غذای گرم بین مددجویان کمیته امداد خراسان جنوبی توزیع شد
سلم آبادی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار پُرس غذای گرم بین مددجویان کمیته امداد خراسان جنوبی توزیع شد، گفت: در روز عید قربان نیز ۴۸ تُن گوشت بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد که از لحاظ کمی نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «رضا سلم آبادی» امروز (۹ مرداد) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: دهه امامت و ولایت یکی از ایام پر برکت در طول سال است و در این ایام برنامه های ویژه توسط کمیته امداد خراسان جنوبی برای نیازمندان و محرومان تدارک دیده شد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۷۱ راس دام سبک و سنگین به نیازمندان استان در روز عید قربان کمک شد، افزود: در این راستا ۴۸ تُن گوشت بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد که از لحاظ کمی نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه در روز عید غدیر ۱۱۰ هزار پُرس غذای گرم در راستای اجرای طرح اطعام علوی بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد، ادامه داد: مردم همراهی و همکاری خوبی در اجرای طرح اطعام علوی داشتند.

 

سلم آبادی در خصوص مراکز نیکوکاری فعال در خراسان جنوبی گفت: ۱۰۶ مرکز نیکوکاری در کنار مساجد استان مشغول به ارائه خدمات به نیازمندان و محرومان خراسان جنوبی هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: کمیته امداد پرونده ۱۳ هزار و ۵۰۰ مددجو در استان را به ۵۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرده است تا به صورت محله محور اقدام به اجرای کمک های مومنانه کنند و این موضوع باعث کاهش رفت و آمد مددجویان به مراکز کمیته امداد می شود.

 

وی به گرمای بی سابقه خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در این راستا چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه کولر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان طی یک ماه اخیر بین نیازمندان مناطق گرمسیر استان و خانواده های چند فرزندی توزیع شد.

 

سلم آبادی با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۰ کودک دارای سوء تغذیه در استان تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، گفت: به یک هزار و ۵۰۰ مادر باردار کمک های نقدی و غیر نقدی اهدا می شود.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در خصوص بحث توزیع جهیزیه عنوان کرد: ۱۸۵ سری جهیزیه از ابتدای سال تاکنون بین نوعروسان نیازمند استان توزیع شده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ خانواده مطلقه در استان وجود دارد، افزود: در سال گذشته ۱۰۷ سرپرست مطلقه به زندگی دوباره خود بازگشتند و در تلاش هستیم تا این خانواده ها را سامان بدهیم.

 

 

 

 

مراکز نیکوکاری در روستاها ایجاد شود/برون سپاری ۱۳هزار و ۵۰۰پرونده

بیرجند-مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بر ایجاد مراکز نیکوکاری در روستاهای استان تاکید کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرونده مددجویان کمیته امداد به مراکز نیکوکاری واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سلم آبادی صبح شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهارکرد: دو هزار و ۳۷۱ راس دام سبک و سنگین در عید قربان به نیازمندان استان کمک شده که در این وضعیت اقتصادی از لحاظ کمی ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی عنوان کرد: با کشتار این دام ها ۴۸ تن گوشت بسته بندی و در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفته است.

وی به طرح اطعام علوی در روز عید غدیر اشاره کرد و بیان کرد: ۱۱۰ هزار پرس غذا در روز عید غدیر توزیع شده است.

سلم آبادی با بیان اینکه مسجد محوری سرلوحه کار قرار داده ایم، تصریح کرد: ۱۰۶ مرکز نیکوکاری داریم که عمدتاً در کنار مساجد ایجاد شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرونده مددجویان را به ۵۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرده ایم، ادامه داد: ۵۰ درصد از منابع کمیته امداد را به مراکز نیکوکاری کمک می کنیم که با سهمی که از خیران جمع آوری می شود به نیازمندان همان محلات کمک کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان داشت: در روستاها مراکز نیکوکاری را نداریم که اگر شکل بگیرد بتوانیم زحمت رفت آمد به شهر را برای خانواده ها کم کنیم.

سلم آبادی با اشاره به گرمای شدید هوا طی سال جاری در استان عنوان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه کولر به ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان به صورت رایگان در اختیار خانواده های نیازمند قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: در سال قبل ۱۵۰ هزار درخواست مردمی به کمیته امداد استان رسیده است که آمار نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ مادر باردار و چهار هزار و۵۰۰ کودک دچار سوء تغذیه تحت حمایت های کمیته امداد استان هستند.

سلم آبادی از توزیع ۱۸۵ سری جهیزیه از ابتدای امسال تا کنون بین خانواده ای نیازمند استان خبر داد و افزود: برای یک هزار و ۴۰۰ نفر از مددجویان هزینه های بیمه اجتماعی را پرداخت می کنیم.

بهره برداری از ۶ طرح عمرانی در شهرستان زیرکوه

از ۶ طرح عمرانی در شهرستان زیرکوه بهره برداری شد.

بهره برداری از ۶ طرح عمرانی در شهرستان زیرکوهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، با حضور نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه از فاز اول و دوم طرح کارگاه تولید شن و ماسه و سنگ شکن شهرداری حاجی آباد به نمایندگی از ۶ طرح عمرانی این شهرداری، شامل بوستان شهید سلیمانی، اصلاح و تکمیل بلوار امام خمینی (ره)، حصارکشی ارمستان جدید و افتتاح فاز اول پارک بانوان این شهر با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد تومان بهره برداری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وداع زودهنگام «خدمتی» با المپیک توکیو

در نهمین روز از سی‌و دومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو «نجمه خدمتی» در خط آتش تیراندازی با تفنگ بادی ماده سه‌وضعیت قرار گرفت و در جایگاه هیجدهم رقابت‌ها ایستاد.

وداع زودهنگام «خدمتی» با المپیک توکیو

به گزارش  فارسد، در نهمین روز از سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تنها بانوی خراسان‌جنوبی در خط آتش مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی ماده سه‌وضعیت قرار گرفت.

«نجمه خدمتی» در مرحله مقدماتی رشته تیراندازی با تفنگ‌بادی ماده ۵۰ متر سه‌وضعیت با کسب مجموع امتیاز ۱۱۶۵.۵۲ در رده ۱۸ قرار رقابت‌ها ایستاد.

در این مرحله از مسابقات تیرانداران کشوری روسیه، آمریکا، سوئیس، دانمارک، صربستان، اسلوونی و آلمان راهی فینال رقابت‌ها شدند و «خدمتی» از صعود به مرحله بعدی بازماند.

به گزارش فارس؛ «خدمتی» به اتفاق «مهیار صداقت» پیش از این در چهارمین روز از سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو سیبل مسابقات میکس تفنگ بادی ۱۰ متر رقابت‌ها را نشانه رفته‌ بود که با کسب رتبه پانزدهم در بین ۲۹ تیم شرکت‌کننده از صعود به مرحله نهایی رقابت‌ها بازماند.

«خدمتی» در سال ۱۳۹۱ در سن ۱۷ سالگی توانست نخستین مدال طلای بین‌المللی را در مسابقات قهرمانی آسیا در چین را به‌دست آورد و سپس در رقابت‌های آسیایی کویت به مدال نقره و سهمیه المپیک نوجوانان دست یافت و در المپیک نوجوانان چین به مقام چهارم رسید.

بانوی شایسته المپیکی خراسان‌جنوبی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی نخستین طلا‌آور رشته تیراندای تفنگ بادی ۱۰ متر کاروان اعزامی کشورمان بود و در المپیک ۲۰۱۶ با کسب ۴۰۲/۳ امتیاز به رتبه هشتم رسید و از قرار گرفتن روی سکوی المپیک بازماند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

تاخت و تاز کرونا در خراسان جنوبی/ آمار ابتلا رکورد می زند

تاخت و تاز کرونا در خراسان جنوبی/ آمار ابتلا رکورد می زند

بیرجند- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در استان گفت: طی شبانه روز گذشته ۴۷۳ مبتلای جدید و دو نفر فوتی در استان داشته ایم.

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انجام ۹۵۲ تست سریع کرونا در استان اظهار کرد: از این تعداد ۲۷۵ تست مثبت گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به آزمایشات PCR هم اشاره کرد و گفت: ۱۶۴ آزمایش طی شبانه روز گذشته در استان انجام شده که ۷۲ مورد مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه از بیماران جدید ۳۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، تصریح کرد: ۳۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۹۰ نفر آنها کرونا مثبت هستند.

دهقانی با بیان اینکه ۲۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند، ادامه داد: حال ۶ نفر از بیماران وخیم است.

وی از فوت دو بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: شمار فوتی‌های کرونا در استان به ۹۵۶ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاخت و تاز کرونا در موج پنجم اشاره کرد و افزود: سرعت انتقال دلتا بسیار بیشتر از دیگر واریانت ها است و از هم استانی‌ها تقاضا داریم نکات بهداشتی را رعایت و از شرکت در دورهمی ها و تجمعات خودداری کنند.

 

 

 

 

 

زن عصبانی شوهرش را در خیابان تیرباران کرد

یک مرد، امروز نهم مردادماه ۱۴۰۰ مقابل ساختمان شورای حل اختلاف شهرستان کرمانشاه هدف شلیک گلوله قرار گرفت و به بیمارستان انتقال یافت؛ حاضران، فرد شلیک کننده را همسر مرد معرفی کردند که با وی اختلاف خانوادگی داشته است.

 زن عصبانی شوهرش را در خیابان تیرباران کرد
به گزارش  فارس، زنی که با همسرش اختلاف خانوادگی داشت با اسلحه به سمت همسرش شلیک کرد.این شخص پنج تیر به همسرش شلیک کرد و مرد پس از شلیک به بیمارستان انتقال یافت، زن در حال متواری شدن از صحنه بود که توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.سرهنگ دلیری، فرمانده انتظامی کرمانشاه با تشریح ابعاد حادثه شلیک به یک مرد که امروز، نهم مردادماه ۱۴۰۰ مقابل ساختمان شورای حل اختلاف این شهرستان رخ داد، گفت: دقایقی پیش بر اثر اختلاف خانوادگی خانمی چندین گلوله به سمت همسرش شلیک کرد و مضروب به بیمارستان منتقل شده است. 

تأثیر اندیشه‌های امام موسی‌کاظم (ع) بر تحکیم تمدن اسلامی

تهران- ایرنا- امام موسی کاظم(ع) در علم، فروتنی، سخاوت و بخشندگی زبانزد همگان بود؛ باب الحوائج تمام تلاش خویش را برای انجام دادن رسالت سنگین امامت و هدایت مسلمانان به کار می‌بست و در جهت گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی اقدامات شایسته‌ای را به سرانجام رساند.

امام موسی کاظم(ع) در دوران حساسی از تاریخ اسلام زندگی می کرد و همواره می کوشید تا با توجه به خفقان وضع موجود از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود در جهت رشد و استحکام تشیع کمک گیرد. شروع دوران امامت امام موسی کاظم(ع) مقارن با اعمال فشارهای سیاسی و اجتماعی بر خاندان اهل بیت(ع) از طرف حکومت عباسیان و همچنین ظهور فرقه های مذهبی در ابعاد گسترده بود در چنین شرایطی و با وجود محدودیت های بسیار امام کاظم(ع) ناگزیر بود که برای دستیابی به اهداف والایی که مدنظر داشت به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی روی آورد اما در این میان شناخت روش های مورد استفاده توسط امام(ع) در مسیر این فعالیت ها، از اهمیت خاصی برخوردار است، هرچند که موضوعات دیگری همچون میزان کارکردهای این اقدامات و ابزارهایی که در اختیار امام کاظم(ع) بوده نیز به نوبه خود دارای اهمیت است. هفتمین امام شیعیان پس از شهادت امام صادق(ع) مسوولیت دشواری را در برابر حفظ اسلام واقعی از گزند خطراتی که آن را تهدید می کرد برعهده داشت. نگرانی هایی همچون حرکت مزدورانه خلفای عباسی و تظاهر آنها به دینداری برای تداوم حکومت و همچنین خطر فرقه گرایان مذهبی که در آن عصر فعالیت های گسترده فرهنگی را آغاز کرده بودند از جمله مهمترین دغدغه ها برای امام موسی(ع) بود. در این دوره انواع و اقسام فرقه های سیاسی، مذهبی و اجتماعی با شدت فوق العاده ای قصد جذب مردم به سوی خود را داشتند و دولت عباسی هم بنا به دلایل سیاسی و برای فراهم کردن تداوم حکومت خود از فعالیت این جریانات حمایت می کرد. در این زمان اگر اقدامات امام کاظم(ع) در راستای خنثی سازی این تهدیدات و دسیسه ها نبود شرایط بسیار اسفناکی برای احکام و قوانین اسلامی رقم می خورد. این اقدامات زمینه را برای رشد فرهنگی جامعه اسلامی در مسیر صحیح آن فراهم کرد.

۲۰  ذی الحجه، سالروز میلاد هفتمین پیشوای شیعیان جهان امام موسی کاظم(ع) است، امام همامی که با استواری و صلابت از دین و شریعت اسلام صیانت کرد و بدین ترتیب مسیر سعادت حقیقی را در برابر دیدگان اهل یقین روشن ساخت. این حضرت دوران کودکی خود را در مکتب پربار جعفری سپری کرد و مفاهیم حقیقی اسلام ناب محمدی را از پدر خویش آموخت و برای پذیرش مسوولیت سنگین پیشوایی شیعیان آماده شد، ایشان با شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش در ۲۰ سالگی، رسالت و مسوولیت سنگین امامت را برعهده گرفت و به مدت ۳۵ سال جامعه اسلامی را هدایت کرد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) به گفت وگو با «محمدمهدی رستگاری» استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام پرداخت.

تأثیر اندیشه‌های امام موسی‌کاظم (ع) بر تحکیم تمدن اسلامی

تاسیس مکتبی بر پایه اصول شریعت

محمدمهدی رستگاری با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) با گردآوری حدیث های پدر بزرگوار خود، مکتبی را بر پایه اصول شریعت، سنت پیامبر(ص) و امامان بنا نهاد، گفت: این امام همام با شیوه های مختلف تربیتی، عملی، مناظره های سیاسی و مبارزه بی امان با غاصبان خلافت و تربیت شاگردان بسیاری، مبانی راه حق و حقیقت را برای همگان آشکار ساخت. این امام بزرگوار در برابر رفتار انتقام جویانه حاکمان عباسی برای تحکیم فرهنگ امت اسلامی روش مناسب و هماهنگ با اهداف رسالت را برگزید که یادآور ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص) بود و جلوه هایی از خصلت ها و معیارهای رسول خدا(ص) را متبلور ساخت. امام کاظم (ع) در زمانی به امامت رسیدند که حکومت بنی عباس در صدر حکومت بودند و خود را به نوادگان پیامبر(ص) نسبت می دادند و با استبداد و شیوه های مختلف امام(ع) را تحت فشار می گذاشتند. امام کاظم(ع) با تربیت شاگردانی کوشید تا در مدت غیبت خویش در میان مردم که بدلیل زندان و حصر بود به سوالات و ابهامات مردم پاسخ دهند. با این کار علاوه بر پاسخگویی بر سوالات و مشکلات مردم، زمینه ای را برای زندگی در عصر غیبت و آمادگی ذهنی پیروان برای پذیرش این موضوع فراهم آورد.

 

ایجاد فرقه های مختلف توسط بنی عباس

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به فرقه سازی توسط بنی عباس بیان داشت: بنی عباس همواره سعی در تفرقه و ایجاد فرقه هایی برای نابودی شیعیان داشتند که امام(ع) با ایجاد سازمان وکالت این هدف شوم دشمن را نیز نقش برآب کرد. صبر و استقامت نماد امام کاظم (ع) است و ایشان با صبر و صبوری که داشت در برابر بی حرمتی ها به اسلام و مسلمانان ایستادگی می کرد.

 

نقش روحانیت در تبیین زندگی امام(ع)

وی با بیان این موضوع که علما و اندیشمندان دینی باید چهره واقعی زندگی امام کاظم(ع) را برای مردم تبیین کنند، افزود: با روشنگری برخی ذهنیت های نادرست که در تفکر مردم ریشه کرده است از میان می رود. امام کاظم(ع) در دوران حساسی از تاریخ اسلام زندگی می کرد که جامعه شیعه به دلیل سخت گیری ها و حصرهایی که بر شیعیان روا می شد، از نظر روحی و روانی دچار آسیب جدی شده بود، در این میان قیام هایی که صورت پذیرفت با شدیدترین نوع ممکن سرکوب می شد، به همین منظور امام کاظم(ع) برای انجام دادن رسالت الهی و مصون داشتن آن از تباهی و تحریف و همچنین بازداشتن امت از فروپاشی و نابودی، حمایت از آمران به معروف را در پیش گرفت. این امام همام در تقوا و پرهیزکاری، زهد و دوری از مادیات دنیا، بخشندگی و سخاوت و … شخصیت بی نظیری در زمان خویش بود.  امام کاظم(ع) افزون بر تلاش برای برقراری فرهنگ و انتقال مفاهیم اسلامی به مردم، برای شناساندن حاکمان ظالم و اثبات نداشتن صلاحیت آنان برای حکومت داری، اقدامات گسترده‌ای انجام داد که این فعالیت ها برپایه اصل روشنگری در میان مردم نسبت به امور جامعه اسلامی صورت می‌گرفت.

 

عوامل استواری شیعیان

رستگاری در ادامه با برشمردن عوامل استواری شیعیان بیان داشت:‌ امامان شیعه همگی بر لزوم رعایت تقیه پافشاری می کردند و سعی داشتند تا تشکل شیعه و رهبری آنها را به طور پنهانی اداره کنند که با توجه به دخالت های بنی عباس بروز مشکلاتی را ایجاب کرده بود. حکومت های اموی و عباسیان در صدد نابودی خاندان پیامبراکرم(ص) بودند و همواره با تعقیب کردن، آنان را به شهادت می رساندند تا جایی که آنان سیادت خود را مخفی می‌کردند. منابع روایی شیعی حکایت از آن دارد که امام موسی‌بن جعفر(ع)  بیش از یک سده قبل از ولادت و  توسط رسول ‏الله(ص) به این لقب نامیده شده‌اند. بسیاری علت مشهور بودن حضرت(ع) را این مسأله می‌دانند که امام کاظم(ع) هنگام خشمگین شدن خشم خود را فرومی‌خورد و با شخصی که با ایشان بدرفتاری کرده به‌نیکی رفتار می‌کرد، از این رو تصویر همه از امام کاظم(ع) تصویر فردی است که در طول حیات خویش خشمگین نشده و خشم خود را فرو می‌خورد تا آنجا که به‌عنوان صفتی در ایشان در آمده است. ایشان در هر شرایطی که حاکمیت در دست طاغوت بود، توانست به وظیفه خود عمل کند، بنابراین پیروان اهل حقیقت باید با هر شرایط زمانی و مشکلات پیش رو بر وظیفه ایمانی خود پایبند بوده و به آن عمل کنند. هفتمین امام شیعیان(ع) می‌فرمایند: «دعایی به اجابت نزدیک است که انسان غیابی برای برادر مؤمن دعا کند.» از برخی احادیث امام موسی کاظم (ع) می توان دریافت، فردی که طعم فقر و نداری را نچشیده قدر نعمت را نخواهد دانست و

 

گسترش فرهنگ اهدای خون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود

گسترش فرهنگ اهدای خون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود

یکی از حیاتی‌ترین مراکز پزشکی ایران؛ سازمان انتقال خون است با توجه به اهمیت این سازمان ضرورت دارد که برای ارتقای سطح آگاهی عموم مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه و به طور کلی نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون در جامعه گام‌های موثری برداشت.

فعالیت‌های سازمان انتقال خون در ایران در ۱۳۲۰ خورشیدی به صورت غیراصولی و غیر متمرکز فعالیت خود را آغاز کرد، این روند ادامه داشت تا اینکه در ۱۳۳۱ خورشیدی ۲ مرکز بانک خون توسط محمد علی شمس و مرکز انتقال خون به وسیله احمد آژیر، تاسیس و شروع به کار کرد. تاسیس این ۲ مرکز موجب شکل‌گیری، انسجام و رشد این فعالیت‌ها در ایران شد اما همچنان مطابق استانداردهای جهانی نبود تا اینکه در ۹ مرداد ۱۳۵۳ خورشیدی، این استانداردها با تاسیس سازمان انتقال خون ایران تحقق یافت. بدین ترتیب تاسیس سازمان انتقال خون در ایران به همت فریدون علا وارد مرحله جدیدی شد. تاسیس سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است.

جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها و ….. از جمله اقدامات سازمان انتقال خون ایران به شمار می رود. لازم به ذکر است که در خرداد ۱۳۶۳ خورشیدی اساسنامه سازمان انتقال خون ایران تصویب شد و سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی ایران رسمیت یافت.

 

اهدا خون و سلامتی فرد اهدا کننده

یکی از مهم ترین فواید اهدای خون این است که فرد اهداکننده می تواند بیماری های نهفته در خون خود را کشف کند. همچنین از طریق آن ضربان قلب،  فشار خون، دمای بدن و کم خونی و نوع گروه خونی تشخیص داده می‌شود. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بین ۱۷ تا ۶۵ سال) با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا ۶ لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد. اما مهم ترین و اصلی‌ترین فایده اهدای خون، نجات زندگی همنوع خود است.

 

دستاوردهای سازمان انتقال خون

سازمان انتقال خون ایران با تکاپوی بی وقفه علمی و فرهنگی توانسته است تا خون فروشی را که از پیش از تاسیس این سازمان رواج داشت به اهدای خون جایگزین و سپس به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت و با اهداف انسان‌دوستانه و ایثارگرانه بدل کند. این سازمان در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ایران گام های توسعه، بالندگی و رشد را طی کرده است و هر تهدیدی را به فرصتی برای توسعه بدل کرده است. به طوری که در این سال ها توانسته است تا جایگاه خود را در میان کشورهای منطقه و دنیا و نزد سازمان جهانی بهداشت ارتقا بخشد. راه اندازی مراکز جامع اهدای خون برای به دست آوردن خون و فرآورده های آن مانند پلاکت و پلاسما به طور مستقیم از اهداکنندگان و تکریم مناسب و در شان اهداکنندگان خون در تمامی استان های کشور از دستاوردهای مهم این سازمان محسوب می شود. همچنین استفاده از روش های غربالگری دقیق و پیشرفته جهت شناسایی عوامل عفونی مثل هپاتیت B و هپاتیت C و اچ آی وی و استفاده از خون اشعه دیده و گلبول قرمز شسته شده و کاربرد کیسه های کم لکوسیت برای بیماران خاص که توان بهره گیری از خون کامل را ندارند از دیگر دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران به شمار می رود.

بشیر حاجی بیگی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان انتقال خون ایران می‌گوید: امروز با گسترش فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور، توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده های آن در کشور دستاوردی بزرگ است. به نحوی که نیاز مبرم به تامین خون در هر جای کشور به آسانی قابل انجام است، امروز عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده های آن را شاهد هستیم. به نحوی که در کیفیت خون های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دورافتاده ترین نقاط کشور ندارد. البته علی‌رغم این دستاوردهای بسیار خوب ضرورت دارد که برای ارتقای بیشتر سطح آگاهی عموم مردم و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه و شناساندن اهمیت رفتارهای پرخطر به جامعه و تلاش در جهت ارتقای رضایتمندی اهداکنندگان گام‌های موثری برداشت.

 

کرونا و اهدای خون

ورود و شیوع بیماری کرونا در ایران و پشت سر گذاشتن موج‌های مرگبار این بیماری سبب کاهش تردد مردم و مراجعه آنها به مراکز انتقال خون شد، این در حالی است که نیاز به خون مستمر و همیشگی است و بیماران همه روزه نیازمند به خون اهدایی و فرآورده‌های آن هستند. بنا به گفته پزشکان افرادی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می کنند، معمولا مشکلاتی همچون تالاسمی، هموفیلی و سرطان دارند، بنابراین ضرورت دارد که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اهدای خون نجات دهنده جان بیماران باشند. در این میان موقعیت استان تهران به لحاظ تامین خون بسیار حساس و مهم است، چرا که می بایست خون مورد نیاز ۱۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران تامین شود و تهران بالاترین درخواست برای خون در کشور را دارد. البته در دوران کرونا میزان اهدای خون در جهان کاهش داشته اما در ایران این کاهش بسیار اندک‌ بود و ایرانیان مانند همیشه در ایثار و انفاق پیش دستی کردند و سازمان انتقال خون هم خون مورد نیاز بیماران را در این مدت تامین کرد و هیچگاه ذخیره خون به بحران نرسید. بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در این خصوص گفت: یکی از افتخارات سازمان انتقال خون ایران در پاندمی کووید ۱۹ در ۲ سال گذشته ادامه اهدای  بدون چشمداشت و صددرصد داوطلبانه مانند دوران پیش از شیوع کرونا در ایران است. در دوران شیوع کرونا فقط کاهش هشت و نیم درصدی اهدای خون در ایران را داشتیم که در مقایسه با آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی کاهش اهدای خون در کل جهان این کاهش چندان نیست،  در حالی که در برخی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تا ۵۰ درصد هم گزارش شده است تا جایی که کاهش اهدا به پرداخت های تشویقی در آمریکا منجر شد.

 

بلاتکلیفی هزاران خودروی وارداتی در پایان دولت!

بلاتکلیفی هزاران خودروی وارداتی در پایان دولت!

تنها چند روز به پایان دولت دوازدهم باقی مانده اما بعد از سال‌ها هنوز تکلیف حدود ۲۲۵۰ خودرو باقی مانده در گمرک مشخص نیست، هر چند که رایزنی‌ها در این رابطه همچنان ادامه داشته و اخیرا نیز وزارت کشور با ارائه پیشنهاداتی از رئیس جمهور خواسته تا در این رابطه بررسی هایی صورت گرفته و وضعیت را روشن کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه رایزنی ها برای مشخص شدن سرانجام  خودروهای وارداتی که از سال ها پیش به گمرک و بنادر رسیده و به دلایل مختلف از جمله پرونده های قضایی و یا عدم ثبت سفارش  وضعیت مشخصی ندارند، اخیرا وزیر کشور در مکاتبه ای با رئیس جمهور خواستار رسیدگی به این موضوع شده است؛ به طوری که با شرح جریان خودروهای مانده در گمرک پیشنهاد کرده بود که در مورد آن دسته از خودروهایی که به لحاظ موانع ناشی از ضوابط و مقررات بلاتکلیف مانده و امکان ترخیص آن ها وجود ندارد، وزارتخانه های مربوطه از جمله صمت و همین طور وزارت اقتصاد و به طور خاص گمرک و سازمان املاک تملیکی، تکلیف قانونی خود را در این رابطه انجام دهند.

همچنین با توجه به اینکه عمده خودروهای باقی مانده در گمرک به دلیل وجود پرونده های قضایی با مشکل مواجه اند از رئیس جمهور خواسته شده بود تا بررسی ها و هماهنگی هایی برای مشخص سدن وضعیت آنها با قوه قضاییه صورت بگیرد.

از پیشنهاد واگذاری به مناطق آزاد تا رایزنی تعیین تکلیف کلی 

این در حالی است که  مدت‌ها و حتی چند سالی است که از صاحبان خودروهای وارد شده که با ممنوعیت واردات خودرو و تغییر ضوابط مواجه شدند تا دستگاه های مربوطه خواستار تعیین تکلیف این خودروها بوده‌اند، در همین رابطه چندی پیش سازمان اموال تملیکی پیشنهاد واگذاری حدود ۱۵۰۰ دستگاه از این خودروها به مناطق آزاد را با توجه به شرایطی که داشتند مطرح کرد و به دنبال آن دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور داشت.

در نهایت آنچه که اتفاق افتاد این بود که در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت این پیشنهاد مطرح و آن طور که مسئولان سازمان اموال تملیکی اعلام کردند قرار شد که نه تنها ۱۵۰۰ خودرو مد نظر بلکه برای تمامی خودروهای دپو مانده در گمرک تصمیم گیری شود و در این رابطه پیشنهاد شد بخشی از خودروها که زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند به شرط فروش در داخل واگذار شود و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به شرط تردد و ورود به مناطق آزاد و در مورد خودروهای آمریکایی و فاقد نمایندگی نیز امحای فنی در نظر گرفته شود. از سویی تعدادی خودرو هم برای اورژانس و ناجا به جهت تکمیل ناوگان خدمت رسانی واگذار شود.

میرمعینی -معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی-گفته بود که قرار است به زودی این پیشنهادات در دولت به تصویب برسد و اجرایی شود ولی در هر صورت با وجود تمامی اعلام ها و رایزنی هایی که در مورد خودروهای مانده در گمرک وجود داشته هنوز اتفاقی نیفتاده است و تنها چند روز به پایان دولت باقی مانده و حداقل ۲۲۵۰ خودرو لوکس سال هاست که در شرایط بعضا نامناسب آب و هوایی گمرکات قرار دارند، تکلیفی برای ترخیص و اینکه در اختیار صاحبان شان قرار بگیرند یا به نوعی دیگر به بهره برداری برسد، ندارند.

جزئیات خودروهای ورودی و مانده

این خودروها باقی مانده همان حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی هستند که طی چند سال گذشته به کشور وارد شد ولی با توجه به ممنوعیت های اعمال شده به ویژه از سال ۱۳۹۷، امکان ترخیص و ورود به کشور پیدا نکرد.

این در حالی است که از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور سال گذشته طی چند مرحله تعیین مهلت از سوی هیات وزیران، صاحبان خودرو می توانستند طبق ضوابط تعیین شده برای ترخیص کالای خود اقدام کنند ولی در هر حال برخی موانع مانع از خروج تمامی خودروها شد.

گزارشی که چندی پیش از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک- اعلام نشان داد که  از ۲۲۴۹ دستگاه خودروی دپو مانده در گمرک،   ۵۱ دستگاه قبلا اظهار ولی پروانه نشده بود، ۷۳ دستگاه خودروی سفارش آمریکا و ۹ دستگاه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که در گمرک خرمشهر و منطقه آزاد اروند است، همچنین ۱۰۰ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی که در سال ۱۳۹۳ وارد و بخشی از آن مربوط به تسهیلات جانبازان بوده و  ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی که برای بخشی از متهمان پرونده دادنامه مبنی بر ترخیص خودرو صادر شده است.

همچنین ۹۲۷ دستگاه فاقد ثبت سفارش و به گمرک اظهار نشده اند که همگی زیر ۲۵۰۰ سی سی است یعنی با باز شدن ثبت سفارش امکان ورود به کشور را خواهد داشت.

 آیا اتفاقی می افتد؟

در هر صورت نزدیک به یکسال از آخرین تصمیم دولت برای این خودروها گذشته و در این مدت با وجود درخواست هایی که از سوی دستگاه های مربوطه از جمله گمرک و سازمان اموال تملیکی وجود داشته به هر دلیلی از جمله موانع سازمان ملی استاندارد و یا عدم ثبت سفارش وضعیت مشخص نشده و دولت هم تصمیمی نگرفته است و اینکه آیا در چند روز باقی مانده تصمیمی در این رابطه اتخاذ می شود یا خیر در ابهام قرار دارد.

اولویت واگذاری خدمات در مرز ماهیرود، با مرزنشینان
اولویت واگذاری خدمات در مرز ماهیرود، با مرزنشینان
استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در واگذاری خدمات به بخش خصوصی در مرز ماهیرود، اولویت با اهالی محل است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه ویژه ای که در مرز ماهیرود برگزار شد، گفت: هر نوع خدمتی در بحث مبادلات مرزی، قابلیت واگذاری به اهالی محل را داشته باشد و اهالی نیز توانایی انجام آن را داشته باشند، اجرای آن به اهالی و در حقیقت مرزنشینان واگذار می شود.
وی با اشاره به این که در بحث ساماندهی مرز، مرزنشینان در اولویت هستند، ادامه داد: مهمترین خدمتی که استقرار و حضور مرزنشینان در مناطق مرزی به همراه دارد، ایجاد امنیت است.
به گفته وی؛ این حق مرزنشینان است که از موقعیت و ظرفیت مرز، بهره مند شوند.
استاندار متذکر شد: همه دستگاه ها باید با در دستور کار قرار دادن این مصوبه، در واگذاری امورات خود به بخش خصوصی، اهالی را در اولویت قرار دهند.
ملانوری تصریح نمود: هر حوزه ای که قرار است نسبت به جذب نیرو اقدام کند، می بایست این نیرو را از افراد دارای شرایط محل تأمین کند.
وی خاطرنشان کرد:امکان واگذاری خدمات به تعاونی های مرزنشینان نیز به هر اندازه که توانایی دارند، وجود دارد.
به گفته وی؛ تعاونی ها می توانند با پذیرش خدمات موجود در مرز، از ظرفیت نیروهای بومی برای انجام آن ها استفاده نمایند.
استاندار با تأکید بر این که مرجع تصمیم گیری درخصوص امورات موجود در مرز با شورای ساماندهی مبادلات مرزی است، گفت: بدون طرح موضوع در شورای ساماندهی مبادلات مرزی و دریافت مصوبه مربوطه، واگذاری خدمات در مرز ممنوع می باشد.
ملانوری در ادامه به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای بازگشایی بازارچه های مرزی استان صورت گرفته و گفت: مکاتبات و پیگیری ها را جدی تر دنبال می کنیم.
وی اظهار داشت: با عنایت به این که هفته آینده، پایان دولت و تغییر و تحولات را خواهیم داشت، این موضوع، به عنوان اصلی ترین درخواست استان باید در دولت بعد هم پیگیری شود.
به گفته وی؛ ما به جایگاه بازارچه ها در اشتغال، معیشت، رفاه و ماندگاری جمعیت در مرز معتقدیم به همین دلیل بازگشایی بازارچه ها را در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر حمایت بیشتر کمیته امداد از خانواده‌های چند فرزندی تاکید کرد

 

 

نماینده ولی فقیه در دیدار با مدیرکل و معاونین کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی

لزوم حمایت از خانواده‌های دارای چند فرزند

پیشتازی مردم خراسان جنوبی در انفاق و ایثار/۵

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مردم با وجود مشکلات فراوان اقتصادی اما در انفاق و ایثار همواره جلودار هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  در دیدار با مدیرکل و معاونین کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی که به مناسبت میلاد امام موسی کاظم(علیه السلام) برگزار شد، ضمن تبریک ایام عید غدیر گفت: کار شما به گونه ای است که همواره باید شکر خدا را به جا آورید، چرا که مصداق اجابت دعایی است که در دعاهای هفته می خوانیم که خدایا مرا در رضای خودت بکار بگیر هستید.

آیت الله عبادی گفت: امام علی(علیه السلام) که مظهر صفات الهی است، یکی از شاخصه های آن حضرت، همین توجه به محرومین است، آنهایی که توفیق تشیع به معنی صحیح آن را یافته اند نیز همین شاخصه ها را دارند.

وی با بیان اینکه مردم با وجود مشکلات فراوان اقتصادی،شیوع کرونا  و با وجود برخی بی تدبیری ها، مشکلات مردم در یکسال و نیم اخیر افزایش پیدا کرده است، گفت: اما امروز می بینید نه تنها در بازه های خاص بلکه در طول سال همواره مردم در مسائل انفاق و ایثار پیشتاز هستند. 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: گزارش انواع کمک ها برای قشرهای مختلف نیازمند و یتیم ظرف ۱۰ دقیقه انجام می شود اما ارزش آن کمک ها را نمی توان به این سادگی بیان کرد.

آیت عبادی با اشاره به جریان هایی که بیش از ۷۰ سال است که صهیونیست ها برای کشورهای اسلامی دیده اند و آن شعار انحرافی “فرزند کمتر زندگی بهتر” است، گفت:باید افرادی که نسبت به فرزند آوری تلاش می کنند را حمایت بیشتری کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی:

برون سپاری ۱۳هزار و ۵۰۰پرونده

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بر ایجاد مراکز نیکوکاری در روستاهای استان تاکید کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرونده مددجویان کمیته امداد به مراکز نیکوکاری واگذار شده است.

رضا سلم آبادی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهارکرد: دو هزار و ۳۷۱ راس دام سبک و سنگین در عید قربان به نیازمندان استان کمک شده که در این وضعیت اقتصادی از لحاظ کمی ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی عنوان کرد: با کشتار این دام ها ۴۸ تن گوشت بسته بندی و در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفته است.

وی به طرح اطعام علوی در روز عید غدیر اشاره کرد و بیان کرد: ۱۱۰ هزار پرس غذا در روز عید غدیر توزیع شده است.

سلم آبادی با بیان اینکه مسجد محوری سرلوحه کار قرار داده ایم، تصریح کرد: ۱۰۶ مرکز نیکوکاری داریم که عمدتاً در کنار مساجد ایجاد شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرونده مددجویان را به ۵۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرده ایم، ادامه داد: ۵۰ درصد از منابع کمیته امداد را به مراکز نیکوکاری کمک می کنیم که با سهمی که از خیران جمع آوری می شود به نیازمندان همان محلات کمک کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان داشت: در روستاها مراکز نیکوکاری را نداریم که اگر شکل بگیرد بتوانیم زحمت رفت آمد به شهر را برای خانواده ها کم کنیم.

سلم آبادی با اشاره به گرمای شدید هوا طی سال جاری در استان عنوان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه کولر به ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان به صورت رایگان در اختیار خانواده های نیازمند قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: در سال قبل ۱۵۰ هزار درخواست مردمی به کمیته امداد استان رسیده است که آمار نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ مادر باردار و چهار هزار و۵۰۰ کودک دچار سوء تغذیه تحت حمایت های کمیته امداد استان هستند.

سلم آبادی از توزیع ۱۸۵ سری جهیزیه از ابتدای امسال تا کنون بین خانواده ای نیازمند استان خبر داد و افزود: برای یک هزار و ۴۰۰ نفر از مددجویان هزینه های بیمه اجتماعی را پرداخت می کنیم.

کشف ۲۳۷کیلو تریاک در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۲۳۷ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان سربیشه به یک خودروی سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که وی با مشاهده مأموران بر سرعت خود افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با انجام به موقع اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی ازآن ۲۳۷ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.

سردار فرشید با بیان اینکه مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند؛ خاطر نشان کرد: پلیس با تلاش شبانه روزی و ارتقاء سطح اشرافیت اطلاعاتی خود هرگز اجازه جولان به قاچاقچیان مواد مخدر را نخواهد داد و با آنان قاطعانه برخورد خواهد کرد.#

جشن غدیر در مرکز فرهنگی و هنری کانون بشرویه/۲

جشن غدیر در مرکز فرهنگی و هنری کانون بشرویه

به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم« جشن غدیر » با حضور اعضای نوجوان دختر مرکز فرهنگی وهنری بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جشن غدیر با حضور ریحانه های حیدری و رعایت دستور العمل‌های  بهداشتی در مرکز فرهنگی هنری بشرویه  به مرحله اجرا درآمد.

گفتنی است در این مراسم  که با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی توسط اعضا و مربیان همراه بود، اعضای کودک و نوجوان با واقعه غدیر آشنا شدند و سفیر غدیر و  پیغام رسان دوستی، لبخند، مهربانی، بخشش ومهروزی بین دوستان وخانواده‌هایشان شدند.

استاندار خراسان جنوبی:

تجهیزات کنترلی در مرز ماهیرود امسال راه‌اندازی می‌شود/۴

تجهیزات کنترلی در مرز ماهیرود امسال راه‌اندازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: تجهیزات کنترلی در مرز ماهیرود با نصب دستگاه تونل تصویری و سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال تا پایان امسال راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شود.

حمید ملانوری عصر جمعه در بازدید از مرز ماهیرود که نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان نیز حضور داشتند، گفت: یکی از اقداماتی که به طور جدی در استان دنبال می‌شود، نصب دستگاه «ایکس‌ری» به منظور سرعت بخشیدن به کارها در مرز است.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث سوله نصب دستگاه تونل تصویربرداری (ایکس‌ری) کانتینری در مرز ماهیرود امروز آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این سوله به مساحت حدود هزار مترمربع ساخته می‌شود گفت: گمرکات استان قرارداد ساخت دستگاه بازرسی ایکس‌ری را با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد کرده است.

وی افزود: این سیستم با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال جاری در مرز ماهیرود نصب و راه‌اندازی می‌شود.

ملانوری گفت: این دستگاه ضمن اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، با کنترل ۱۲۰ کامیون در ساعت، حجم مبادلات مرزی و ترانزیت کالا را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ساختمان مرزبانی در مرز ماهیرود اظهار داشت: با همکاری و تعامل حوزه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گمرک، سازمان همیاری شهرداری‌ها و منطقه ویژه اقتصادی، ساختمان مرزبانی باید تا هفته آینده تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در این پروژه، به نواقص موجود اشاره کرد و گفت: با شتاب بخشیدن به روند اجرای کار، شاهد استقرار سریع‌تر مرزبانی در این ساختمان خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی مرز را از محورهای اقتصادی و توسعه استان خواند و افزود: همه باید تلاش کنیم از این پیشران، حداکثر استفاده را ببریم.

وی از ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک استان با افغانستان به عنوان درگاهی برای توسعه مبادلات مرزی کشور نام برد و گفت: براساس آمارهای مستمر گمرکات استان، علیرغم همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها، شیوع کرونا و اتفاقات افغانستان، حجم مبادلات مرزی در ماهیرود افزایشی است.

ملانوری از همه دستگاه‌های متولی که در تحقق این توفیق دخیل بوده‌اند، قدردانی کرد و افزود: اصرار ما بر فعال شدن پیشران‌های توسعه از جمله مرز، فقط برای انتفاع مردم استان است.

آغاز عملیات اجرایی احداث مخزن ذخیره آب بازارچه ماهیرود

همچنین عملیات اجرایی احداث مخزن ذخیره آب بازارچه ماهیرود امروز همزمان با حضور استاندار خراسان جنوبی در مرز ماهیرود آغاز شد و کلنگ احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی ذخیره آب بازارچه ماهیرود به زمین خورد.

این مخزن با اعتبار بیش از ۲۸ میلیارد ریال و با هدف ذخیره‌سازی و تأمین آب بازارچه مرزی ماهیرود احداث می‌شود.

سازمان همیاری شهرداری‌های استان، پیمانکار این پروژه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی است.

گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه در حال حاضر فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان است.

 

 

خیمه خشکسالی بر سر عشایر خراسان جنوبی
خیمه خشکسالی ها در صحرای عشایر حکایتی نام آشنایی است که سال هاست در سیاه چادرهای عشایری رخنه کرده و امسال عدم تامین نهاده های دامی، عرصه را بر عشایر تنگ کرده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ خیمه خشکسالی ها در صحرای عشایر حکایتی نام آشنایی که سال هاست در سیاه چادرهای عشایری رخنه کرده است کاهش نزولات جوی، فقر مراتع و… تنها گوشه‌ای از مشکلات عشایر است. خشکسالی های چند ساله و بروز مشکلات فراوان برای دامداران و عشایر خراسان جنوبی از یک سو و افزایش بی سابقه قیمت علوفه های دامی از سوی دیگر عرصه را برای دامداران و عشایر استان تنگ کرده است تا جایی که برخی عشایر اقدام به نابودی دام هایشان کرده و برخی دامداران هم با تحصن در ورودی استانداری در چند هفته های گذشته، شیر تولیدی دام هایشان را در خیابان ریختند و به این طریق نارضایتی خود را از شرایط موجود اعلام کردند. با وجود گلایه های مطرح شده عشایر مانند گذشته وظیفه مرزبانی، تأمین امنیت و تولید گوشت قرمز را به بهترین نحو انجام می دهند.

خشکسالی های ۲۰ ساله، کمبود آب شرب، گرانی علوفه و… از مهمترین مشکلات عشایر خراسان جنوبی است و با آغاز فصل گرما این مشکلات به بالاترین حد ممکن رسیده است. توجه نکردن به نیازمندی ها و رفع مشکلات عشایر در آینده (به اذعان خود عشایر) باعث افزایش حاشیه نشینی، معضلات اجتماعی و … خواهد شد.

یکی از عشایر سربیشه با اشاره به خشکسالی های متمادی از مهمترین مشکلات عشایر به نبود علوفه و گرانی آن اشاره می کند و می گوید: افزایش بی سابقه علوفه با وجود کمبود نقدینگی عشایر در این برهه زمانی مزید بر علت شده است.

«یدالله حسینی» گریزی به قیمت علوفه می زند و می گوید: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم کاه که هیچ ارزش غذایی برای دام ندارد ۶ هزار تومان، کنستانتره ۶ تا ۷ هزار تومان و جو ۷ هزار تومان است و این افزایش بی سابقه علوفه باعث کاهش قدرت خرید عشایر شده است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید عشایر در این سال ها به شدت افت کرده است، می افزاید: به علت کاهش نزولات جوی و خشکسالی های متمادی، عشایر قادر به چرای دام ها در چراگاه ها نیستند و برای جلوگیری از تلف شدن دام ها به علت گرسنگی، نیاز به تأمین علوفه است که با توجه به افزایش قیمت ها این اقدام هم مقرون به صرفه نیست.

وی که به علت مشکلات مطرح شده ۱۴۰ رأس گوسفند موجود خود را به ۵۰ رأس گوسفند رسانده است، یادآور می شود: باید دولت میزان سهمیه علوفه های یارانه ای را برای زنده ماندن دام عشایر افزایش دهد.

وی قیمت هر کیلوگرم جو یارانه ای را سه هزار و ۳۰۰ تومان اعلام می کند و می گوید: سهمیه هر راس دام سبک در ماه سه کیلوگرم جو است که این میزان جو با وجود مخلوط شدن با کاه که هیچ ارزش غذایی برای دام ندارد، تا نیمه ماه جوابگو خواهد بود.

وی از مسئولان می خواهد با ورود جدی، مشکلات عشایر را رفع کنند تا عشایر مجبور نباشد دام خود را به وعده ۲ تا ۳ سال به دلالان بفروشد.

یکی از عشایر نهبندان هم با اشاره به خشکسالی های چند ساله به خبرنگار شبستان می گوید: عشایر با توجه به نبود نقدینگی در شرایط بسیار بدی به سر می برند و نیاز است برای حمایت از این اقشار دولت به صورت جدی ورود کند.

«یوسف زهی» با بیان اینکه عشایر قادر به خرید علوفه با قیمت های نجومی نیستند، می گوید: با توجه به مشکلات پیش روT عشایر دیگر قادر به نگهداری دام های خود نبوده و یا دامشان تلف می شود و یا مجبور به فروش دام ها با قیمت بسیار پایین و مدت دار می شوند.

رابط عشایر سروباد خوسف هم ضمن گلایه مندی از خرید تضمینی دام و انجام آن به صورت نمایشی به خبرنگار شبستان، می گوید: در نیمه های خرداد ماه امسال به ظاهر روزنه ای از امید برای عشایر فراهم و قرار شد به استناد سخنان یکی از مسئولان کشوری شرکت پشتیبانی دام برای خرید تضمینی دام عشایر ورود کند.

«محمد بهمدی» ضمن گلایه از شرکت پشتیبانی دام، می افزاید: ورود این شرکت و ارائه قیمت های پایین برای خرید دام باعث بدتر شدن اوضاع و افت قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی دام به ازای هر کیلوگرم شد.

به گفته وی از بین آمار ارائه شده ۱۲ هزار رأسی گوسفند، شرکت پشتیبانی در خرداد ماه ۵۰ رأس میش با قیمت کم خریداری کرد که با گذشت حدود دو ماه هنوز عشایر پولی برای گوسفندان فروخته شده از شرکت پشتیبانی دام دریافت نکرده اند.

عضو شورای اسلامی خور با بیان اینکه این اقدام باعث نابودی دام عشایر شده است، می گوید: در حال حاضر افزایش قیمت علوفه های دامی، عدم خرید دام به قیمت منصفانه و… باعث ورود دلالان برای خرید دام به صورت مدت دار تا دو سال شده است.

بهمدی که ۱۶۰ رأس دام سبک دارد، گریزی به دام عشایر منطقه می زند و می گوید: در ماههای گذشته تعداد زیادی از دام عشایر به علت نبود علوفه و آذوقه مناسب تلف شدند من هم همه حقوق بازنشستگی خود را خرج خرید علوفه برای زنده ماندن دام ها می کنم.

وی معتقد است عشایر در گذشته فقیر نسبی بودند و در حال حاضر به فقیر مطلق تبدیل شدند و با توجه به نبود نقدینگی و مشکلات پیش رو سلامت جسمی عشایر نیز در معرض خطر است و در بدترین شرایط بعد از پیروزی انقلاب قرار دارند.

وی می گوید: اگر وضعیت معیشتی و… عشایر بهبود پیدا نکند شاهد بروز معضلات اجتماعی، روی آوردن عشایر به مشاغل کاذب، خالی شدن نوارهای مرزی و کاهش امنیت، عدم تولید گوشت و… خواهیم بود.

وی از دیگر مشکلات عشایر به مقروض بودن آنها به بانک ها اشاره می کند و می گوید: برخی از عشایر با گرفتن تسهیلات اقدام به خرید دام کردند اما با توجه به افزایش قیمت علوفه و خشکسالی های متمادی و لاغر شدن دام، نه تنها قادر به فروش دام های خود نیستند بلکه قدرت بازپرداخت تسهیلات دریافت شده را هم ندارند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند تعداد عشایر استان را ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار (۸۱ هزار نفر) اعلام می کند و می گوید: تعداد دام این تعداد عشایر در استان بیش از یک میلیون رأس می باشد.

«مهدی عصمتی پور» با بیان این که از یک میلیون و ۶۰ هزار رأس دام عشایر ۲۱ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین (شتر) و مابقی دام سبک هستند، از ورود شرکت پشتیبانی دام برای خرید تضمینی دام خبر می دهد و با اشاره به این مهم که شرکت پشتیبانی دام و تشکل ها دام عشایر را به صورت ترکیبی خرید می کنند، تأکید می کند: بر اساس مصوبه اعلام شده دام ها به صورت ترکیبی و بر اساس الویت بره نر و ماده، بزغاله نر و ماده، قوچ، میش و بز خریداری می شوند.

وی با بیان اینکه عشایر استان دارای ۸۳ هزار رأس میش و ۷۸ هزار رأس بز هستند، می افزاید: خرید به صورت تناسبی و اولویت ترکیب بندی انجام می شود و با توجه به این مهم که واحد دام عشایر استان بیشتر میش و بز است شرکت پشتیبانی نمی تواند خرید را انجام دهد.

عصمتی پور از پیگیری های انجام شده برای حل مصوبه خرید ترکیبی خبر می دهد و می گوید: اصلاحیه ترکیب دام در سطح سازمان و وزارتخانه در حال پیگیری بوده و امید است به زودی اصلاح و اجرای آن ابلاغ شود.

وی از دیگر مشکلات سر راه خرید دام عشایر به آماده نبودن زیرساخت ها شامل نبود کشتارگاه صنعتی و صنایع بسته بندی و… اشاره می کند و می گوید: برای حل مشکل و بر اساس پیگیری های انجام شده قرار شد ۵۰۰ رأس دام برای کشتار به یزد ارسال شود و اولین محموله شامل ۲۴۵ بره نر و… هفته گذشته از بشرویه به مقصد یزد بارگیری و ارسال شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در خصوص کمبود علوفه یارانه ای با بیان اینکه، عشایر به ازای هر دام سه کیلوگرم علوفه یارانه ای شامل جو و…. دریافت می کنند، می گوید: علاوه بر سهمیه ۲ هزار و ۴۷۰ تن جو برای عشایر تأمین شده و در حال توزیع است.

عصمتی پور با اشاره به تأمین علوفه از استان های غربی از مشکلات پیش رو به نبود خودرو برای حمل، کرایه حمل بسیار بالا و … اشاره کرده و از پرداخت تسهیلات به عشایر خبر می دهد و می افزاید: سال گذشته ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای تأمین علوفه به عشایر پرداخت شد.

وی با اشاره به افزایش ۲.۵ برابری تسهیلات اختصاص یافته به عشایر می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر اختصاص یافته که از این میزان تاکنون ۴۳ میلیارد تومان تشکیل پرونده و به حساب عشایر واریز شده است.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی تا سقف یکصد میلیون تومان تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره ای است و عشایر برای دریافت تسهیلات مشکل ضمانت ندارند.

عصمتی پور در خصوص خروج دام از استان گریزی به جلسه ای در نیمه های خرداد ماه می زند و می گوید: پس از برگزاری جلسه تنظیم بازار ممنوعیت خروج دام از استان با هماهنگی ستاد تنظیم بازار برداشته شد و عشایر می توانند برای حمل دام در داخل استان با داشتن مجوز موقت و با داشتن مجوز قرنطینه دام مازاد خود را از استان خارج کنند.

عسلی که تنها در خراسان جنوبی می‌توان یافت

عسلی که تنها در خراسان جنوبی می‌توان یافت 

ایسنا/خراسان جنوبی زنبورداران خراسان جنوبی، ۱۱ نوع عسل تولید می‌کنند که گران‌ترین آن‌ها عسل عناب و زرشک مخصوص خود استان است.

با توجه به تولید بالای عسل در خراسان جنوبی، تنها ۱۰ درصد آن در استان و مابقی در سایر استان‌های کشور و به مشتریان خارجی فروخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، قطر، عمان، کانادا و سوئیس از جمله مشتریان خارجی عسل خراسان جنوبی هستند که این محصول را به صورت مستقیم خریداری می‌کنند. اکنون خراسان جنوبی یک قطب تولید عسل براساس ذائقه مخاطب و مشتری است که توانسته بازارپسندی خوبی را برای این محصول رقم بزند. 

مشکل تامین مواد اولیه

حسین افراسیابی، یک کارآفرین حوزه عسل در خراسان جنوبی به ایسنا گفت: تولید سنتی و فروش به شیوه قدیم از مشکلات مهم تولید عسل در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کار خود را توسعه داده و محصولاتی چون عسل چهل گیاه، عسل عناب و زرشک را تولید می‌کنیم و اکنون می‌توانیم بگوییم که برای‌ فروش مشکلی نداریم، ادامه داد: به یاری جهاددانشگاهی که ما را به بازار متصل و محصولاتمان را برندسازی کرد، هر اندازه که ما تولید داشته باشیم، بازار فروش آن را داریم.

وی افزود: کرونا باعث شد که یک سری محدودیت‌ها به وجود آید چراکه هر زمان ما برای تامین مواد اولیه خود به فروشگاه یا برای مثال به تعاونی زنبورداران خراسان جنوبی مراجعه می‌کنیم، با مشکل دیر رسیدن بار مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه به صورت آنی در دست ما قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: قانون منع تردد و جلوگیری از خروج ما از استان و همچنین این امر که برای کوچ دادن کندوهای خود نمی‌توانستیم در هر بازه زمانی اقدام کنیم از مشکلات دوران است‌.

تولید و صادرات عسل مرغوب 

علیرضا یوسفی فر، رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی به ایسنا گفت: خراسان جنوبی، بزرگترین تولیدکننده زرشک و عناب بوده و ۶۰ درصد عسل تولیدی این استان از گیاهان است.

وی افزود: سال گذشته به برکت بارش‌هایی که داشتیم زنبورداران استان برداشت خوبی داشتند و خراسان جنوبی که به داشتن عسل زرشک عناب و معروف است، در تولید این محصول خوب رشد داشته است.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی با بیان اینکه عسل زرشک و عناب خاص منطقه خراسان جنوبی است، تصریح کرد: از میزان ۲۸۰ تن عسل، نزدیک ۶۵ درصد آن به عسل عناب و زرشک مربوط است.

یوسفی فر با بیان اینکه گل دهی خوب درختچه‌های زرشک و درخت عناب امید را به زنبورداران داد، افزود: موفق شدیم از نظر کیفیت عسل عناب و زرشک مقام اول را در کشور کسب کنیم.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط اقلیمی استان که تقریبا استانی کویری است؛ میزان رطوبت عسل زیر ۱۴ درصد بوده و از غلظت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی بزرگ‌ترین واحد بسته‌بندی شرق کشور نیز به کمک زنبورداران آمده و عسل درجه یک زرشک و عناب را به صورت استاندارد بسته‌بندی می‌کند.

یوسفی فر با اشاره به اینکه عرضه عسل زرشک و عناب علاوه بر داخل کشور به خارج از کشور هم انجام می‌شود، ادامه داد: زنبورداران استان از ظرفیت دو محصول راهبردی خراسان جنوبی به خوبی استفاده کردند و حال نیز نتیجه این تلاش عسلی شده که هم در ایران مطرح بوده و هم در دنیا.

افزایش تولید و ارتقای سطح دانش زنبورداران

مریم جوادی بایگی، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه نیز گفت: بهره برداران عسل در سربیشه کار برداشت عسل را از ۲ هزار و ۱۳۴ کلنی زنبور عسل آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود برداشت عسل در سربیشه امسال به بیش از ۱۰ تن برسد که نسبت به پارسال افزایش خواهد داشت، بیان کرد: عسل این شهرستان حاصل شهد گیاهان دارویی منطقه است و عسل تولیدی خاصیت دارویی منحصر به فردی دارد که در کشور از بازار پسندی مطلوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تصریح کرد: در همین جهت برای افزایش تولید و ارتقای سطح دانش زنبورداران اداره امور دام جهاد کشاورزی شهرستان اقدام به آموزش انفرادی زنبورداران کرده است.

جوادی بایگی یادآور شد: در حال حاضر تعداد ۳۷ بهره بردار دیگر در عرصه تولید عسل در سربیشه فعال هستند و بیش از دو هزار کلونی در سطح شهرستان سربیشه کار تولید عسل را انجام می‌دهند.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برداشت عسل امسال با توجه به خشکسالی کاهش خواهد داشت، پیش بینی کرد: ۱۸۰ تن عسل از کلنی‌های زنبور عسل  استان برداشت شود.

محمدابراهیم ابراهیمی گفت: عسل زرشک، عناب، آویشن، گشنیز، چهل گیاه، کلپوره، مرکبات، یونجه و گون (به فتح گاف و واو) از انواع عسل‌های تولیدی در استان هستند.

وی با بیان اینکه از نظر کیفیت عسل تولیدی استان بسیار مطلوب است، افزود: زنبور داران استان حدود ۳۱ هزار کلنی زنبور عسل دارند که پارسال ۱۸۵ تن عسل تولید کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشترین تعداد کلنی زنبورعسل و زنبور داران به شهرستان بیرجند اختصاص دارد.

ابراهیمی زمان برداشت عسل در استان را عسل بهاره و پاییزه ذکر کرد و گفت: برداشت عسل در استان تا پایان شهریور ادامه دارد.

این استان با همه تولیدات کشاورزی اش اکنون در تولید عسل نیز پیشتاز بوده و توانسته با ظرفیت‌شناسی از محصولات دیگر این استان عسل متمایزی را تولید کند.

 

 

 

 

 

 

بیرجند، رکورد دار تعداد مبتلایان به کرونا در شبانه روز گذشته/ کرونا ۲ نفر دیگر را هم قربانی کرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۳۱ مبتلا از مجموع افرادی که در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی به کرونا مبتلا شدند، از شهرستان بیرجند هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۶۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۷۲ بیمار جدید شامل ۳۴ مورد بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

او افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف و درمیان، ۶ مورد از زیرکوه، سرایان و سربیشه، ۶ مورد از فردوس، ۸ مورد از نهبندان و ۱۹ مورد از طبس بوده اند.

مهدی زاده گفت: از ۹۵۲ تست سریع کرونا، ۲۷۵ بیمار جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۹۰ نفر دارای تست کرونای مثبت بوده و از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر وخیم است.

او ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۷۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۹ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

مهدیزاده بیان کرد: در شبانه روز گذشته با ثبت ۲ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به ۹۵۶ نفر رسید.

 

 

 

 

شناسایی ۳۴۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۳۴۷ بیمار جدید کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۱۶۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۷۲ بیمار جدید شامل ۳۴ مورد بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، خوسف و درمیان هر کدام یک مورد، زیرکوه، سرایان و سربیشه هر کدام ۲ مورد، فردوس ۶ مورد، ۸ مورد از نهبندان و طبس ۱۹ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۹۵۲ تست سریع ۲۷۵ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۹۰ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر وخیم است.
وی افزود: در شبانه روز گذشته ۷۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۹ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۲هزار و ۸۹۹ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.
به گفته وی تا روز گذشته ۶۷ هزار ۴۳۸ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۴ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.
مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۲ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۵۶ نفر رسید.
دکتر مهدیزاده گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ نفر رسید و تا کنون ۲۸ هزار و ۷۲۵ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

مردم سربیشه از عدم به کارگیری نیروهای بومی در برخی بخش‌های مرز ماهیرود گلایه دارند

 

مردم سربیشه از عدم به کارگیری نیروهای بومی در برخی بخش‌های مرز ماهیرود گلایه دارند

 نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با بیان اینکه خواستار به کارگیری نیروهای بومی در مرز ماهیرود هستیم گفت: بنده معتقدم اگر قرار است طرحی در مرز اجرایی شود باید در درجه اول منافع آن برای مردم منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، وجود بازارچه مرزی و مرز برای هر شهر و شهرستانی اهمیت زیادی دارد چرا که با وجود بازارچه مرزی زمینه اشتغال زیادی در آن جا ایجاد می‌شود و از سویی دیگر با تردد کامیون‌ها و ترانزیت علاوه بر اشتغال زیاد خرید و فروش هم انجام می‌شود.

بازارچه ماهیرود بیشتر محل صادرات است و این صادرات شامل تولیدات تمام نقاط ایران می‌شود اما سهم مردم محلی شاید تنها باربری و حق العمل کاری است اما آنچه نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گلایه دارد این است که مردم منطقه حوزه انتخابیه وی از پتانسیل و ظرفیت زیادی برخوردار هستند اما در بخش‌هایی از مرز ماهیرود حتی برای کارگری ساده هم نه تنها از نیروهای بومی و بلکه از استان هم کمتر استفاده شده و به عبارتی منافعی برای مردم منطقه ایجاد نشده است.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اعلام اینکه بنده به عنوان رئیس فراکسیون مقابله با خشکسالی انتخاب شدم اظهار داشت: قرار است دپارتمان ملی معدن به زودی راه اندازی شود که با راه اندازی دپارتمان ملی معدن و انتقال برق به مناطق معدنی از جمله «هیرد» و «شاهکوه» تحول بزرگی در بخش معدن شهرستان نهبندان ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته اقدامات خیلی خوبی در حوزه آموزش در شهرستان نهبندان صورت گرفته که راه اندازی و پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزشکده معدن و مجتمع عالی سلامت «نهبندان» بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه است افزود: با توجه به وجود ذخایر معدنی بی نظیر و فعال بودن بخش معدن خراسان جنوبی و توانمندی‌های معدنی استان‌های مجاور «دپارتمان ملی معدن» به پیشنهاد و پی‌گیری‌هایی که انجام دادیم، برای نخستین بار در کشور در راستای توسعه معدن و تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات معدن با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی و پایداری اشتغال فعالان حوزه معدن ویژه استان خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور در «شهرستان نهبندان » راه اندازی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای  اسلامی با اشاره به  اینکه به نمایندگی از مردم اجازه غارت منافع مردم مرزنشین را به هیچ کس نمی‌دهم افزود: نباید تصمیم گیری‌ها پشت درب‌های بسته و در راستای تامین منافع عده ای خاص باشد.

نخعی با اشاره به مراسم  ویژه ای که روز گذشته در مرز ماهیرود با حضور استاندار برگزار شد به خبرنگار ما گفت: بنده آنجا اعلام کردم که خواستار به کارگیری نیروهای بومی در منطقه هستم و معتقدم اگر طرحی در مرز انجام می‌شود باید منافع آن به مردم منطقه برسد.

وی ادامه داد: آیا جوانان منطقه ما و حتی استان ما نمی‌توانند خدمات ساده مانند پذیرش باسکول را خودشان انجام دهند که حتما باید به شرکت‌ها در تهران و جاهای دیگر واگذار شود؟

نخعی افزود: به سوگندی که در راستای حفاظت از حقوق و منافع موکلین خورده ام پایبندم و به همین علت در مقابل تضییع حقوق مردم محروم ساکت نخواهم نشست.

 

 

 

 

گلایه نماینده مردم از روند کند توسعه مرکز خدمات جامع سلامت درح/۲

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه از روند کند ساخت و توسعه ساختمان جدید مرکز خدمات جامع سلامت درح انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، نخعی شب گذشته در جریان بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت درح که باگلایه نماینده مردم از روند کند توسعه مرکز خدمات جامع سلامت درح همراهی اعضای شورای اسلامی شهر درح صورت گرفت ضمن گلایه از تاخیر در ساخت و توسعه فیزیکی ساختمان جدید این مرکز، گفت: مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان  جزو بیشترین مطالبات و دغدغه های مردمی این بخش مرزی  بوده که با وجود پیگیری های انجام شده اما هنوز بسیاری از مشکلات حل نشده است.

وی افزود: پارسال با پیگیری هایی که انجام دادیم توسعه فیزیکی مرکز خدمات جامع سلامت درح برنامه ریزی و مقرر شده بود با کار مشترک اجرایی شود اما امروز شاهد روند کند این طرح هستیم که از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و سایر متولیان مربوطه درخواست تسریع اجرای این طرح را داریم.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکلات کادر درمان مرکز خدمات جامع سلامت درح اشاره کرد و گفت: با پیگیری هایی که در طول سال گذشته انجام شد ساعت کاری این مرکز افزایش پیدا کرد اما شرایط موجود از نظر پزشک، پرستار و کادر درمان  متناسب با نیاز منطقه نیست و باید زیرساخت های لازم برای افزایش نیروهای درمانی در این مرکز فراهم شود تا خدمات بهتری در حوزه بهداشت و درمان  به مرزنشینان این بخش  ارائه شود.

 نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با بیان اینکه خواستار به کارگیری نیروهای بومی در مرز ماهیرود هستیم گفت: بنده معتقدم اگر قرار است طرحی در مرز اجرایی شود باید در درجه اول منافع آن برای مردم منطقه باشد.

 

 

توزیع ۱۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی بین عشایر/۲

۱۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی برای تامین نیروی برق بین عشایر خراسان جنوبی توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: قیمت هر سامانه ۹ میلیون و ۸۱۰ توزیع ۱۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی بین عشایرهزار تومان است که در مجموع با اعتبار ۱۱میلیارد و ۷۷۲میلیون تومان تحویل عشایر استان خواهد شد.
دادگر افزود: ۹٠درصد مجموع مبلغ هزینه خرید این سامانه‌ها به ارزش ۱۰میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان توسط شرکت برق و از محل منابع حاصل از عوارض برق در قانون بودجه تامین و پرداخت شده و ۱٠درصد سهم عشایر به ارزش یک میلیارد و ۱۷۷میلیون و ۲٠٠هزار تومان آورده نقدی خانوار‌های عشایری در وجه سازنده پرداخت شده است.
وی همچنین از توزیع ۷۴ سامانه خورشیدی امروز بین عشایر زیرکوه خبر داد و گفت: تاکنون نیز بخشی از سامانه‌های مربوط به عشایر شهرستان‌های سربیشه و طبس تحویل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

معلم بیرجندی رتبه سوم جشنواره تجارب برترتربیتی، مشاوره‌ای را کسب کرد/۲

معلم بیرجندی موفق به کسب رتبه سوم کشور در نهمین جشنواره تجارب برتر تربیتی، مشاوره‌ای و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این خبر گفت: نهمین دوره این جشنواره، با هدف مستندسازی و دستیابی به اندوخته‌های تجربی معلمان مدارس، مراکز پرورشی، شناسایی، معرفی و کاربست تجارب و ابتکارات تربیتی به مدارس استان اجرا شد.

واقعی ظرفیت‌سازی برای ارتقاء کیفیت خدمات تربیتی و مشاوره‌ای براساس نظام معیار؛ تدوین تجارب برتر تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و انتشار یافته‌های پژوهشی؛ ایجاد و توسعه فرصت‌های مناسب برای ایده پردازی و طراحی راهکار‌های نوآورانه در زمینه امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و رقابت سالم را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

به گفته وی ۸ اثر به عنوان آثار برتر استان به مرحله کشوری راه یافت که از این تعداد یک اثر موفق به کسب رتبه سوم کشور شد.

وداع زودهنگام خدمتی با المپیک/۷

بانوی المپیکی خراسان جنوبی از صعود به فینال مسابقات تیراندازی ۵۰ متر سه وضعیت المپیک توکیو بازماند.

نجمه خدمتی با قرار گرفتن در رتبه هجدهم از صعود به فینال تیراندازی ۵۰ متر سهوداع زودهنگام خدمتی با المپیک وضعیت المپیک ۲۰۲۰ بازماند.

 

در این مرحله ۸ نفر برتر راهی دیدار پایانی می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت ۵ وقف غدیر در خضری دشت بیاض قاینات/۲

۵ وقف جدید در روز عید غدیر در خضری دشت بیاض شهرستان قاینات ثبت شد.

مدیر اوقاف و امورخیریه بخش خضری دشت بیاض شهرستان قاینات در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما ارزش این موقوفات را ۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

حسن زاده این موقوفات ۱۵۶ سهم از سهام شرکت سهامی زراعی خضری متعلق به یک بردار و دو خواهر به نام‌های امیر، حاجیه صدیقه و حاجیه زهرا حبیبیان است.

مدیر اوقاف و امورخیریه بخش خضری دشت بیاض شهرستان قاینات گفت: دو وقف از این موقوفات جدید به نیت بر برپایی جشن‌های غدیر در خضری دشت بیاض و سه وقف به نیت برپایی مراسم شهادت حضرت زهرا (س) ثبت شد.

وی افزود: در روز عید غدیر  توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ وعده غذای گرم و تجلیل از ۱۰ نفر از سادات از محل اجرای نیت موقوفات عید غدیر انجام شد.

حسن زاده گفت: از محل موقوفات جدید نیز همزمان با ثبت وقف توزیع ۵۰۰ وعده غذایی گرم و برپایی جشن عید غدیر،  اجرای نیت شد.

با ثبت این تعداد وقف جدید، موقوفات یا نیت غدیر در خضری دشت بیاض به ۸ موقوفه افزایش یافت.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقه آنلاین شطرنج در آیسک/۷

مسابقه آنلاین شطرنج به مناسبت دهه امامت و ولایت در شهر آیسک برگزار شد.

 صد و بیست و سومین مسابقه آنلاین شطرنج به مناسبت دهه امامت و ولایت در شهربرگزاری مسابقه آنلاین شطرنج در آیسک آیسک در ۷ دور به روش سوئیسی برگزار شد که در پایان مسابقه نفرات برتر معرفی شدند.

در این مسابقات طه نوری، امیرمسعود میربلوکی، جواد محمدزاده در بخش آقایان و سعیده میربلوکی در بخش بانوان به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند.

به همت خانه های هلال صورت گرفت؛

توزیع ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی/۳

توزیع ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: همزمان با عید غدیر خم و به همت خیران و خانه های هلال در سطح استان ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد.

 محمدرضا رضایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سخاوت و دستگیری از نیازمندان توسط اعضای هلال احمر در هر زمان و مکانی به وضوح نمایان است.

وی با بیان اینکه دستگیری از نیازمندان از جمله برنامه‌های ویژه در خانه های هلال استان برای تقسیم مهربانی است، افزود: در این راستا همزمان با عید غدیرخم ۱۴ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم با مشارکت ۱۱ خانه هلال بین نیازمندان سطح استان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به توزیع ۱۰۰ سبد غذایی به ارزش هر بسته ۲۸۰ هزار تومان در شهرستان بیرجند، عنوان کرد: به همین مناسبت نیز ۱۰۰ کیلوگرم گوشت تازه توسط خانه هلال آبیز شهرستان زیرکوه بین مستمندان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات به همت خیرین و نیکوکاران انجام شده است، بیان کرد: در مجموع ارزش ریالی خدمات ارائه شده ۳۳۰ میلیون تومان بوده است.

رضایی بیان کرد: برپایی ایستگاه سلامت به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در محل برگزاری جشن های عید غدیر نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سطح استان بوده است.

بازگشایی مراکز تعویض پلاک در شهرهای قرمز خراسان جنوبی/۲-۳

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی اعلام کرد: مراکز تعویض پلاک خودرو که از ۲۴ تیر تعطیل شدند، از امروز در تمامی شهر‌های استان آغاز به کار کردند.

 سرهنگ علیرضا عباسی گفت: از امروز شنبه ۹ مرداد تمام مراکز تعویض پلاکبازگشایی مراکز تعویض پلاک در خراسان جنوبی شهر‌های استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز و آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

وی افزود: کلاس های آموزش‌تئوری و آزمون‌های تئوری در شهر‌های قرمز برگزار نمی‌ شود و در سایر شهرها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حال برگزاری است.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: تنها آزمون‌ها و آموزش‌های عملی رانندگی در آموزشگاه‌ها برقرار است.

وی افزود: همچنین تردد غیرضرور خودرو‌ها در تمام شهر‌های استان از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ممنوع است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد

 

 

رییس شورای شهر بیرجند خبر داد:

اولویت شورای شهر پنجم بیرجند برای ۵۰ پروژه عمرانی

اولویت شورای شهر پنجم بیرجند برای ۵۰ پروژه عمرانی

بیرجند – ایرنا – رییس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شد و در این حوزه ۵۰ پروژه شاخص عمرانی در اولویت قرار گرفت.

ابراهیم تقی‌زاده روز شنبه در آخرین نشست شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم که با حضور فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان برگزار شد، افزود: این پروژه‌ها از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیریکی دارند و برخی به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: احداث بوستان حکیم نزاری، احداث سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند، میدان اجتماعات و پارک مفاخر، احداث رودپارک مهرشهر( کانال خطی)، بوستان کاجستان، بوستان خطی بند دره، میدان عروج، دیوار یخبندان، میدان دوم سجاد شهر، پارکینگ طبقاتی و بوستان الهیه بیرجند با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد از جمله این پروژه‌ها است.

رییس پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: احداث المان بوستان دکتر معتمدنژاد، میدان شهدای عبادی، جایگاه پسماند، مخزن بتنی مهرشهر، بهسازی خیابان‌های جمهوری و مدرس، بازگشایی معابر ۰۴ بیرجند، احداث بلوار طبیعت، جداره‌سازی حاشیه بلوار صیاد شیرازی، زیرسازی اراضی موسوی، آسفالت معابر شهر بیرجند، ایمن‌سازی کانال‌های سطح شهر، اصلاح مهندسی و ترافیکی میدان قدس، احداث منطقه تفریحی و گردشگری بند دره از دیگر پروژه‌های عمرانی است که در این مدت اجرا شد.

وی گفت: در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند ۲۴۶ جلسه با ۸۷۰ مصوبه در کمیسیون‌های پنجگانه اعم از بودجه و امور مالی، حقوقی و نظارت، عمران و توسعه پایدار، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، بهداشت، خدمات شهری، محیط زیست و سلامت برگزار شد.

تقی‌زاده با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهیه و تصویب شد و به عنوان یک سند بالادستی قابلیت اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح  ۱۲ تقاطع غیرهمسطح مشخص و اولویت‌بندی شده است افزود: همچنین خط بی. آر. تی از میدان آیت الله عبادی تا جاده زاهدان به عنوان خط ویژه حمل و نقل و محل احداث پارکینگ‌ها و پایانه‌های درون شهری مشخص شد و در دوره جدید باید اجرایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به حوزه فرهنگی شهر گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی استان از زمان تاسیس استان تاکنون در این دوره رقم خورد و بزرگترین زیرساخت فرهنگی برای شهر به عنوان سالن همایش و فرهنگسرای شهر ساخته شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی در این حوزه داریم و برگزاری همایش‌های ملی و منطقه‌ای با محوریت شهرداری و شورای شهر برای معرفی شهر بیرجند و استان را می‌توان برگزار کرد.

تقی‌زاده گفت: در میان هزار و ۳۰۰ شهر کشور در بیرجند به عنوان نوزدهمین شهر سایت پسماند و کارخانه بازیافت پسماندهای شهری و تولید کود و کمپوست را بدون دریافت تسهیلات ایجاد کردیم.

وی افزود: این اقدام بزرگ با اعتباری معادل ۱۳ میلیارد تومان در این دوره انجام شد و هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس شورای شهر بیرجند با اشاره به حوزه اجتماعی عنوان کرد: شهر بیرجند به عنوان یک شهر فرهنگی، مذهبی و متمدن فاقد یک میدان برای برگزاری مناسبت‌ها بود لذا با تدبیری که انجام شد، احداث میدان اجتماعات به مساحت ۱۲ هکتار جنب میدان ابوذر رقم خورد.

وی گفت: با طرحی که در این خصوص تهیه شده است به یک اثر و شاهکار تاریخی تبدیل خواهد شد چراکه میدان اجتماعات در قلب طرح اجتماعی، فرهنگی و تفریحی که میدان بی‌بدیلی است در حال اجرا است و می‌تواند محلی برای اجرای مناسبت‌های بزرگ اجتماعی و فرهنگی باشد.

تقی‌زاده افزود: حدود ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و بخش عمده‌ کار شامل تامین آب، برق، روشنایی، احداث فضاها و تصویب در کمیسیون ماده پنج انجام شده و اگر این پروژه رها نشود تا سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری آن خواهیم بود.

وی گفت: همچنین در این دوره با ایجاد ۱۲ بوستان در حوزه توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهر بیرجند کار فوق‌العاده‌ای انجام شد که بزرگترین آن بوستان کاجستان به مساحت ۴۰ هکتار است و با اصلاح آیلندهای انجام شده سیستم آبرسانی فضای سبز نیز تغییر کرد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند طرح منطقه گردشگری بند دره را از دیگر پروژه‌های شاخص مرکز استان اعلام کرد و افزود: این طرح با پیگیری‌هایی که صورت گرفت در این دوره در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد و امسال هم در بودجه شهرداری تامین اعتبار شده تا تعطیل نشود.

وی تصریح کرد: این پروژه می‌تواند با هدایت سرمایه‌گذاران به یک منطقه تاریخی و گردشگری برای شهر بیرجند، استان و حتی فرااستانی تبدیل شود و اجرا و پیگیری فازهای دوم و سوم این پروژه بزرگ باید توسط شورای ششم انجام شود چراکه در حال حاضر زیرساخت‌ها آماده شده است.

انتقال صنوف آلاینده از دیگر اقداماتی بود که تقی‌زاده با اشاره به آن گفت: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند اراضی تعیین تکلیف شد و هزار و ۶۴۹ قطعه زمین توسط راه و شهرسازی و ۳۷۳ قطعه نیز توسط شهرداری مشخص شده است.

وی افزود: تاکنون برای ۷۴۳ واحد صنفی پروانه صادر شده و ۱۳ هکتار زمین شهرداری برای واگذاری در شورا تصویب و مشکل حل شده است که بخش زیادی از صنوف شروع به ساخت و ساز کرده‌ و تعدادی نیز مستقر شده‌اند.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: تا چند روز آینده زمین در اختیار برخی صنوف قرار می‌گیرد و شرکت تعاونی صنوف آلاینده در حال معرفی واحدها هستند که امیدواریم در یک سال آینده شاهد انتقال کامل صنوف به ویژه صنوف خیابان عدل و سایر نقاط شهر باشیم.

وی تعیین تکلیف اراضی موسوم به موسوی، تعیین تکلیف اراضی ارتش، اجرای طرح فرزان، ایجاد کمبربند سبز شهری، توسعه میادین و بازارچه‌های میوه و تره بار، توسعه روزبازارها از جمله در بلوار مسافر با ۲۶۰ غرفه و توجه به عدالت شهری و منطقه‌ای را از دیگر اقدامات شاخص این دوره شورای اسلامی در شهر بیرجند برشمرد.

 

 

شهردار بیرجند: بودجه شهرداری چهار برابر شد

بیرجند – ایرنا – شهردار بیرجند گفت: بودجه شهرداری در چهار سال گذشته از فعالیت شورای شهر پنجم حدود چهار برابر شده است و در حال حاضر بدهی به کارکنان نداریم.

محمدعلی جاوید روز شنبه در آخرین نشست شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم که با حضور فرماندار بیرجند و جمعی از مسوولان برگزار شد، افزود: سال گذشته بودجه شهرداری بیرجند ۱۸۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شد اما تا پایان سال ۲۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان محقق شد که نسبت به چهار سال گذشته ۳۹۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در حوزه مالی به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود داشت کمک‌های سازمان شهرداری‌ها و دولت به حداقل ممکن رسید از طرفی شیوع کرونا باعث تشدید وضعیت شد.

شهردار بیرجند افزود: این در حالی است که سال ۹۶ بودجه شهرداری بیرجند ۶۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که ۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تحقق یافت و این رقم با شیب بسیار تند در پایان سال گذشته ۳۹۲ درصد رشد داشت.

وی اظهار داشت: سال ۹۶ در آغاز فعالیت دوره پنجم شورای شهر ماهانه به طور میانگین ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد، حقوق و سایر مبالغ به کارکنان شهرداری پرداخت می‌شد که این رقم در سال جاری ماهانه به هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

جاوید گفت: زمانی که سال ۹۶ شهرداری را تحویل گرفتیم، ۶ ماه اضافه کار معوق داشت اما اکنون یک ریال هم به کارکنان بدهکار نیستیم.

وی افزود: ۳۳ میلیارد تومان معادل ۴۸ درصد بودجه شهرداری بدهی این سازمان در آن سال بود که اکنون ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معادل پنج درصد کل بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ بدهی داریم و در چند روز آینده به صفر نزدیک می‌شود.

وی درباره وضعیت منابع شهرداری گفت: منابع شرداری به چهار بخش منابع انسانی، املاک، حوزه پشتیبانی و مالی تقسیم می‌شود که در حوزه منابع انسانی کارکنان رسمی، پیمانی و قرادادی در سال ۹۶ معادل ۸۵۷ نفر بودند و امسال به ۷۳۳ نفر معادل ۱۲۴ نفر کاهش پیدا کرد و این تعداد بازنشسته شدند.

شهردار بیرجند بیان کرد: در حوزه نیروهای شرکتی شهرداری در قالب شرکت‌های خدمات شهری و فضای سبز سال ۹۶ تعداد ۲۴۸ نیرو فعال بودند که امسال به ۳۵۸ نیرو رسید و تعداد شرکت‌ها از سه مورد به پنج مورد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۲۴ نیروی شاغل شهرداری بازنشسته شدند که هفت میلیارد تومان حق سنوات و بازنشستگی آنها به طور کامل پرداخت شده است.

جاوید گفت: از سال ۹۶ در راستای آموزش و ارتقای بهره‌وری کارکنان ۲۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش به صورت عملی و تئوری برگزار شده است.

وی افزود: در حوزه املاک در بازه زمانی چهار سال گذشته ۲۳۷ سند صادر، ۴۳ املاک دیوارکشی، ۱۴۹ ملک به مساحت ۲۰۴ هزار مترمربع نیز به املاک شهرداری اضافه شده است.

شهردار بیرجند گفت: در حوزه پشتیبانی با توجه به سیاستی که در حوزه سازمان شهرداری‌ها بوده سنوات قبل ماشین‌آلاتی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت که در این دوره مراکز استان‌ها از این فرصت برخوردار نبودند اما با توجه به نیاز شهرداری بیرجند از محل منابع داخلی تعداد ۳۹ دستگاه از جمله لودر، تریلی کشنده، نیسان، مینی بوس، اتوبوس بازسازی شده و غلتک آهنی خریداری شد.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: بعد از اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا مردم از مدیریت این شوراها انتظاراتی دارند که باید در دوره مسئولیت برای تصمیم‌گیری و اداره شهر و روستا مدنظر قرار بگیرد.

علی ناصری افزود: تاکنون آنچه در شهر بیرجند اتفاق افتاده، انتظارات زیادی از مردم و شهروندان را برآورده کرده است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب هنوز کار بسیار زیادی باقی مانده و در برخی امور نیاز به پیشرفت داریم.

وی بیان کرد: فرمانداری بیرجند اعلام آمادگی می‌کند از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در مدیریت شهری استفاده کند و در این مسیر از مسوولان استانی و شهرستانی نیز درخوسات مساعدت و همکاری داریم.

 

 

 

 

 

۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در صنعت خراسان‌ جنوبی سرمایه‌گذاری شد/۳

۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در صنعت خراسان‌ جنوبی سرمایه‌گذاری شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی تاکنون سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی و صنعتی استان منعقد شده است.

عباس جرجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون ۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در چارچوب ستاد توسعه خاوران به امضا رسیده است.

وی گفت: از این تعداد ۱۰ تفاهم‌نامه در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ویژه صنایع معدنی امضا شده است که در بازه زمانی ۲، سه و پنج ساله اجرایی خواهند شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان اشتغال پیش‌بینی شده در این طرح‌ها را ۶ هزار و ۵۳۶ نفر اعلام کرد و افزود: در ستاد توسعه خاوران، تمامی طرح‌ها را به سمت فرآوری‌های معدنی برده‌ایم و با توجه به کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی با طرح‌های آب‌بر موافقت نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه احیای معادن راکد و نیمه فعال استان تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با شرکت هلدینگ معدنی عمران خاوران به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال قابل پیش‌بینی پنج هزار نفر در استان امضا شد.

جرجانی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در دوره کوتاه مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن نیمه فعال خراسان جنوبی به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.

وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه در دوره اول ۶۰۰ میلیارد تومان و در دوره دوم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین عملیات اجرایی کارخانه فروسیلیس با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر، در مدت ۲ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه تولید کیسه‌های پلی پروپلین توسط بخش خصوصی گفت: در این تفاهم دوره اجرای طرح مربوطه ۱۸ ماه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۷۰ نفر در محل ناحیه صنعتی شهر مود در نظر گرفته شده است.

جرجانی گفت: طرح استیل کورد با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریال، فرآوری کائولن با سرمایه ۳۵۰ میلیارد ریال، ۲ تفاهم‌نامه دولومیت کلسینه و زینتره با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال، کنسانتره مس اسیدی و سولفیدی با ۹۰۰ میلیارد ریال و بسته‌بندی آب آشامیدنی با ۷۰ میلیارد ریال از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که تاکنون منعقد شده است.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی با تولیدکننده کنسانتره سرب و روی کشور به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان دوشنبه هفته گذشته در سیزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا و مبادله شد.

 

 

 

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است/۳

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند افزایشی بستری بیماران تنفسی و کرونایی در استان خراسان جنوبی از سه روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت بستری در سه شهرستان بیرجند، زیرکوه‌ و طبس به شدت افزایشی است و مردم باید توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار از ۳۱۰ بیمار تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان، تست کرونای ۱۷۵ نفر مثبت بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آمار بستری بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به قبل از خیز پنجم کرونا چهار برابر شده و اکنون ۱۹ بیمار در آی سی یو بستری هستند که حال هشت نفر وخیم است.

وی افزود: تاکنون ۱۳۰ هزار و ۵۶۲ دز واکسن کرونا در استان خراسان جنوبی تزریق شده که ۱۰۲ هزار و ۲۴۱ دز اول و ۲۸ هزار و ۳۲۱ دز دوم بوده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه وضعیت بیمارستان نهبندان در حال حاضر پایدار است گفت: در شهرستان‌های زیرکوه و بیرجند هم بیمارستان‌ها با حداکثر ظرفیت خدمات‌دهی می‌کنند و در حال حاضر مشکل بستری در صورت رعایت همه‌جانبه نخواهیم داشت.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سرایان و خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

 

کمبود بیش از ۲ هزار معلم در خراسان جنوبی/۲

آموزش و پرورش استان امسال بیش از ۲ هزار معلم جدید نیاز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: امسال با کمبود بیشکمبود بیش از ۲ هزار معلم در خراسان جنوبی از ۲ هزار معلم در مدارس خراسان جنوبی مواجه هستیم.

واقعی با اشاره به اینکه این کمبود معلم بیشتر در مقطع ابتدایی احساس می‌شود، افزود: با وجود کمبود این حجم از نیروی انسانی هیچ مدرسه‌ای در استان از ابتدای مهرماه بدون معلم نخواهد بود.

وی در خصوص جبران کمبود معلم در استان، گفت: آموزش و پرورش این مشکل را از طریق راه‌های مختلفی همچون جذب دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان، جذب نیرو از طریق ماده ۲۸، استفاده از سرباز معلم، استفاده از معلمان بازنشسته با استمرار خدمت و یا استفاده از نیرو‌های حق التدریس در روز‌های بیکاری جبران خواهد کرد.

 

 

 

 

 

انهدام باند سارقان در بیرجند/۴

ماموران انتظامی بیرجند در طرح ضربتی باند سارقان قطعات خودرو و موتور سیکلت در این شهرستان را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی بیرجند گفت: با وقوع سرقت‌های متعدد قطعات خودروانهدام باند سارقان در بیرجند و موتورسیکلت در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران انتظامی کلانتری ۱۲ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر مظنون به سرقت را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی وی را در عملیاتی غافلگیرانه در مخفیگاهش به همراه یکی از همدستانش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در ادامه عملیات مأموران پلیس ۲ همدست دیگر متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به ۸ فقره سرقت در سطح شهرستان بیرجند لب به اعتراف گشودند.

وی با اشاره به این که در این خصوص ۴ متهم دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند، گفت: شهروندان خودرو‌های خود را به سیستم ایمنی مجهز کرده و از نگهداری اشیاء و اموال قیمتی در وسایل نقلیه خودداری کرده و هرگونه موارد مشکوک را با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ یا با سامانه پیامکی ۱۱۰۵۶ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

کشف ۴۶ کیلوگرم حشیش در قاین/۴

ماموران انتظامی شهرستان قاینات در بازرسی از یک سواری پراید ۴۶ کیلو و ۶۵۰ گرم حشیش کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی پاسگاه قومنجانقاچاق ۴۶ کیلو حشیش در قاین شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری و گشت زنی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران در بازرسی از سواری پراید، ۴۶ کیلو و ۶۵۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه‌ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سقف خرید در طرح تابستانه کتاب خراسان جنوبی افزایش یافت/۳-۲

سقف خرید در طرح تابستانه کتاب خراسان جنوبی افزایش یافت

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: سقف مجاز خرید برای هر خریدار در طرح تابستانه کتاب از ۲۰۰ هزار تومان در طرح‌های پیشین به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در تابستان امسال افزایش پیدا کرده است.

محمود رمضانی روز شنبه از آغاز طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ خراسان جنوبی از امروز خبر داد و افزود: طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ با هدف رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی از ۹ مرداد در سراسر کشور آغاز شد و تا ۱۵ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان را با ۲۰ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح تابستانه خریداری کنند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مشارکت ۹۵۸ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح اشاره کرد و گفت: ۱۵ کتابفروشی خراسان جنوبی نیز با عضویت در طرح تابستانه کتاب، آماده ارائه کتاب با تخفیفات طرح به علاقه‌مندان هستند.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ هم از ۱۷ خرداد تا ۲۵ خرداد امسال در ۱۵ کتابفروشی استان خراسان جنوبی اجرا شد و ۷۰۰ عنوان کتاب در ۲ روز اول طرح بهارانه به فروش رسید.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*