اخبار خراسان جنوبی/

۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد

با حضور استاندار خراسان جنوبی انجام شد:
آغاز عملیات اجرایی احداث سوله نصب دستگاه تونل تصویربرداری(XREY) کانتینری در مرز ماهیرود

 

عملیات اجرایی احداث سوله نصب دستگاه تونل تصویری(XREY) کانتینری در مرز ماهیرود با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این سوله به مساحت حدود هزار مترمربع به جهت نصب و راه اندازی دستگاه تونل تصویری(XREY) کانتینری و کامیونی اجرا می شود.
گمرکات استان قراداد ساخت دستگاه بازرسی ایکس ری کامیونی سریع نیمه ثابت مدل صیاد ( G63 گانتری) با دو انرژی Mev6 و Mev3 با قابلیت اسکن ساعتی ۱۲۰ دستگاه کامیون را با شرکت دانش بنیان پرتوسازان سلامت سپاهان منعقد کرده است.
این سیستم با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال در مرز ماهیرود نصب و راه اندازی می شود.
با نصب دستگاه ایکس‌ری، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند که این اقدام، ضمن تسهیل و روان‌سازی در فرآیند صادرات، از قاچاق کالا جلوگیری می کند.
شایان ذکر است: این مراسم با حضور نماینده مردم شریف شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و نیز فرمانده مرزبانی استان همراه بود.

صعود ۵۰ پله ای زیرکوه در نمرات امتحان نهایی /۲

مدیر آموزش و پرورش زیرکوه از صعود ۵۰ پله ای شهرستان در شاخص نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم در بین ادارات آموزش و پرورش کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علیرضا طالبی فرد اظهار کرد: تمامی مدارس شهرستان زیرکوه گازکشی شده است.

وی، با بیان این که تعلیم ‌و ‌تربیت اسلامی، ایرانی مطابق با سند تحول، مهم‌ترین کن و رسالت نهاد انقلابی آموزش و پرورش است، اضافه کرد:  جوامع مختلف با توجه به ضرورت‌های فرهنگی خود، برای نظام تعلیم و‌ تربیت اهداف و خط‌مشی‌های متفاوتی را اتخاذ می‌کنند که در امر پویا نگه‌داشتن جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، مؤثر است.

 

طرح بوم فرصتی برای مدرسه محوری/ اجرای برنامه بوم در ۱۵۱۰ مدرسه استان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:برنامه ویژه مدرسه فرصت مناسبی برای تحقق امرمدرسه محوری بر اساس اقتضائات بومی ومحلی،موقعیت جغرافیایی است،که بسترآمادگی دانش آموزان را به حرف، هنر،جغرافیا و مشاغل فراهم می آورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد زمانی، اظهار کرد: اختصاص ساعات در نظر گرفته شده برای این برنامه،۶۰ساعت بصورت سیار و بصورت تلفیق از برنامه درسی دانش آموزان است.

وی اضافه کرد: صاحب نظران تعلیم و تربیت برآنند تا از طریق این برنامه شاهد رشد جایگاه مدارس در اذهان عمومی، ارتقا جایگاه مدیران و معلمان در طراحی و تالیف برنامه های مدرسه ای، پویاسازی محیط آموزشگاه  باشند و  آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نیز همراه با برنامه های تحولی از طریق برگزاری دوره های آموزشی، پایش های میدانی، مصاحبه های حضوری و غیر حضوری و ارائه راهنمون های مشاوره ای درست، جهت اجرای درست برنامه می باشد.

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که اجرای برنامه ویژه مدرسه هماهنگی کافی و وافی آن هم در بالاترین سطح ساختار اداری کشور را می طلبد، بیان کرد: شکل گیری دبیرخانه برنامه ویژه مدرسه می تواند قوام بخش این برنامه باشد. وجود نظام نظارتی در این برنامه بیش از پیش دیده می شود. پیگیری ها، اشتراک گذاری ها، اعتبارات و آگاهی رسانی باید از اقدامات دبیرخانه باشد.

این مقام مسئول از اجرای برنامه بوم در یک هزارو ۵۱۰ مدرسه ابتدایی و دوره اول متوسطه استان خبر داد و عنوان کرد: از سال تحصیلی جدید این برنامه، در کلیه مدارس ابتدایی تا پایان متوسطه اول استان اجرا می شود.

وی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی  ۲۴ ساعته ویژه کادر آموزشی مدارس از شهریورماه امسال، خاطر نشان کرد: برنامه ویژه مدرسه بعنوان عینی ترین و در عین حال ملموس ترین برنامه های آموزش و پرورش در باب مدرسه محوریست.

 زمانی، عدم آشنایی افرادباشیوه های صحیح اجرای طرح،عدم وجود نیروهای خبره برای راهنمایی مدیران در جریان پیاده سازی،وجود مشکلات مالی،عدم وجود کارشناس مربوطه  در زمینه مورد مطالعه برخی از مدارس،ظرفیت محدود سایر ارگان ها و نهادهاجهت اجرای برنامه،تک روی و فردگرایی معلمین و مدیران،عدم دسترسی به وسایل و تجهیزات مرتبط با فعالیت های پیشنهادی، عدم استقبال والدین،تداخل برنامه ها و عدم شفافیت را از عمده چالش های موجود در اجرای طرح بوم برشمرد.

۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد

 سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد و ۴۰ هزار و ششصدمین واحد مسکن مقاوم‌سازی شده خراسان جنوبی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که روز جمعه به مناسبت درگذشت و یاد علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از طریق ارتباط تصویری با ۱۵ استاندار کشور در استان گیلان برگزار شد، کلید یک واحد به نیابت از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی محرومان استان خراسان جنوبی توسط استاندار به مالک واحد، رقیه رضایی همسر شهید حسن کوشه تحویل شد.

این واحد مسکونی، هشت هزارمین واحد مسکن محرومان استان است که در ۲ سال گذشته احداث و تحویل شده است که همزمان با ۷۰ هزارمین واحد مسکن محرومین در کشور افتتاح شد.

این واحدها با اعتباری شامل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره، ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و آورده مالک احداث شده‌اند.

همچنین در این آیین ۴۰ هزار و ششصدمین واحد مسکن مقاوم سازی شده در خراسان جنوبی، همزمان با ۲ میلیون و ۵۵۰ هزارمین واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده در کشور به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه این مراسم گفت: کل سهمیه احداث مسکن اقشار کم‌درآمد تخصیص یافته به استان در سال های ۹۸ و ۹۹، تعداد ۱۱ هزار واحد بوده که از این تعداد، هشت هزار واحد با میانگین زیربنای ۴۸۰ هزار مترمربع، در بیش از ۶۰۰ روستا و ۲۵ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

علی اصغر آسمانی مقدم افزود: کل اعتبار هزینه شده برای اجرای این واحدها، شامل ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و بیش از ۲۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض بوده است.

وی ادامه داد: مجموع واحدهای افتتاح شده مسکن محرومان استان در ۲ سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان در سال ۹۸ تعداد یکهزار و و ۵۰۰ واحد و در سال گذشته سه هزار واحد بوده است.

وی گفت: امیدواریم سه هزار واحد باقی مانده مسکن محرومان و اقشارکم درآمد از ۱۱ هزار واحد سهمیه استان تا چهار ماه آینده با همت صاحبان آن به مرحله بهره‌برداری برسد.

تداوم طرح مسکن محرومین در خراسان جنوبی/ ۱۰ هزار واحد ساخته شود

تداوم طرح مسکن محرومین در خراسان جنوبی/ ۱۰ هزار واحد ساخته شود

 استاندار خراسان جنوبی، تداوم طرح احداث مسکن محرومین را با ساخت ۱۰ هزار واحد دیگر در استان خواستار شد.

 حمید ملانوری در حاشیه مراسم بهره‌برداری از واحدهای مسکن اقشار کم درآمد و مقاوم سازی شده در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: احداث این ۱۰ هزار واحد، کل نیاز استان را پاسخ می‌دهد.

وی، تأمین مسکن را اصلی ترین نیاز مردم عنوان کرد و ادامه داد: این اقدام دولت در تأمین مسکن ویژه اقشار کم درآمد، ایجاد امید را به همراه داشته است.

استاندار خراسان جنوبی، ضمن تشکر از اهتمام رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تأمین مسکن اقشار کم درآمد، گفت: در راستای تفاهم نامه‌ای که در جریان سفر دکتر نوبخت به استان به امضا رسید، مقرر شد ۱۱ هزار واحد مسکن محرومین و اقشار کم درآمد در خراسان جنوبی احداث شود.

ملانوری متذکر شد: در جریان دو سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در دی ماه ۹۸ و خردادماه ۹۹، در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ واحد به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه برای برنامه امروز نیز ۳ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر آماده شده که افتتاح می‌شوند، تصریح کرد: کلید یک واحد به نیابت از همه مالکین به همسر شهید کوشه تحویل شد.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: ۳ هزار واحد باقیمانده نیز در حال ساخت است و تا ۴ ماه آینده به طور کامل به بهره برداری می‌رسد و به مالکین تحویل می‌شود.

ملانوری خاطر نشان کرد: در قالب برنامه ساخت مسکن اقشار کم درآمد، احداث ۵ هزار واحد نیز در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این تعداد، طی دو سال اخیر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل شده و مابقی در حال اجراست و به زودی تکمیل شده و تحویل می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به همت همه دستگاه‌های متولی در راستای تأمین مسکن ایمن اقشار کم درآمد و محرومین استان، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

ملانوریگفت: به منظور تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای احداث شده شامل راه دسترسی و اجرای شبکه‌های آب، برق، گاز و فاضلاب، اعتبارات مورد نیاز باید تأمین شود.

وی تصریح کرد: تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی ابلاغی به استان نیز می‌تواند، راهکار مناسبی در راستای تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این زیرساخت‌ها باشد.

 

 

 

راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در استان خراسان جنوبی/توانمندسازی دانش آموزان برای دستیابی به تجربه عملی کارآفرینی

راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در استان خراسان جنوبی/توانمندسازی دانش آموزان برای دستیابی به تجربه عملی کارآفرینی

گروه استان‌ها- توانمند سازی دانش آموزان در جهت دستیابی به تجربه عملی کارآفرینی از جمله مواردی است که سبب راه اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان در سطح استان خراسان جنوبی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان ‏‏ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» ‏‎ ‎نامگذاری شد و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی از سال‌های گذشته ‏آغاز شده است که این مهم جز از مسیر حمایت و تقویت تولید داخلی نمی‌گذرد.

دانش آموزان در واقع همان نیروی کار آینده کشور ‏هستند که می‌توانند مهمترین اثرگذارای در فرآیند تولید در کشور را داشته باشند؛ ‏اگر وزارتخانه‌ای چون آموزش و پرورش برای مهارت ورزی این نسل برنامه ‏داشته باشد می‌تواند نسلی پرورش دهد که علاوه بر مهارت و اخلاق حرفه‌ای که ‏دو رکن مهم رونق تولید هستند، فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و خودکفایی را ‏نیز به این نسل منتقل کند و اگر چنین نکند خود مانعی بر سر راه بود.‏

حالا چند سالی است که در شعار وزرای آموزش و پرورش حرکت از حافظه ‏محوری به سمت مهارت آموزی دیده می‌شود هرچند این مو ضو ع نیاز به ‏زیرساخت‌هایی در آموزش و پرورش دارد.

اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه باشگاه کارآفرینان نوجوان محیطی گرم و صمیمی است که ضمن برقراری ارتباط دوستانه و تعامل با دانش آموزان به آموزش مهارت‌های کارآفرینی می پردازد، گفت: مدت زمان آموزش در این باشگاه دو سال است و پس از طی دوره اولیه، آموزش‌ها به طور متناوب ادامه یافته و پیشرفت دانش آموزان رصد می شود.

وی به رده‌های سنی این باشگاه اشاره و بیان کرد: رده سنی تعیین شده در این باشگاه دانش آموزان دختر و پسر در دو گروه رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و رده سنی ۱۶ تا ۱۸ سال است.

اشرفی به اهداف این باشگاه اشاره و تصریح کرد: توانمند سازی دانش آموزان در جهت دستیابی به تجربه عملی کارآفرینی در مقیاس کوچک، کمک به دانش آموزان جهت تقویت باور دانش آموزان و واکاوی خلاقیت دانش آموزان، تغییر روش‌های تدریس، آشنایی اولیاء دانش آموزان و دانش آموزان با مقوله‌های مهارت آموزی، تقویت نگرش کارآفرینانه و غیره از جمله اهداف این باشگاه است.

وی به ویژگی‌های باشگاه کارآفرینان نوجوان اشاره کرد و افزود: فعالیت در باشگاه کارآفرینان دانش آموزی به مدت ۲ سال، برگزاری کمپ دانش آموزی به مدت ۴ تا ۶ روز کامل، برگزاری کمپ آموزشی به صورت مجزا برای دخترا و پسران، برنامه ملاقات والدین برای آگاهی از استعدادها و عملکرد فرزندانشان در خلال اردوی ساماندهی و غیره از جمله ویژگی‌های این باشگاه است.

 

ترویج و تقویت فرهنگ مهارت آموزی و مهارت 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نیز از افتتاح ۶ مرکز جوار کارگاهی در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، فردوس و قاین طی هفته جاری در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این مراکز با هدف توسعه منابع انسانی، بهره وری کارگاهی و کمک به قیمت تمام شده و کیفیت محصولات و خدمات واحدهای تولیدی به بهره برداری می رسد.

محمد علی عرب با بیان اینکه این سازمان ترویج و تقویت فرهنگ مهارت آموزی و مهارت افزایی که اصل برنامه ما در هفته ملی مهارت و در طول سال است را مدنظر دارد افزود: همچنین آموزش بر مبنای نیاز سنجی و تقاضا محوری که به عنوان یکی از مهمترین سیاست‌های سازمان است را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه تلاش می شود در راستای تحقق عدالت اجتماعی حرکت کنیم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در سال جاری ارائه آموزش های مهارتی با کیفیت و اثربخش است که در این راستا تلاش می شود تا متناسب با تقاضاها و نیازهای بازار کار حرکت کنیم و این آموزش‌ها اثربخش و بستر ساز اشتغال باشد و گره ای از مشکلات اقتصادی استان بردارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۱۶ هزار نفر آموزش‌های فنی و حرفه ای را فراگرفتند بیان کرد: این تعداد معادل ۳ میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت بوده است.

عرب با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۷۳۳ هزار و ۱۵۲ نفر ساعت آموزش ارائه شده است اظهار داشت: به دلیل شیوع کرونا آموزش‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت و آموزشگاه‌های آزاد آسیب فراوانی دیدند.

وی از ارائه آموزش به یک هزار و ۴۴۵ نفر معادل ۳۰۹ هزار و ۸۲۹ نفر ساعت خبر داد و افزود: همچنین از ابتدای امسال ۹۸ حرفه آموزشی در بخش خصوصی اجرا و ۵ مجوز صادر شده است.

عرب با بیان اینکه تلاش ما بر این است این آموزش ها به اکثر نقاط استان برسد خاطرنشان کرد: در این راستا پیش بینی می شود به صورت الکترونیکی آموزش ها را به همه نقاط استان ارائه دهیم.

حدود ۴۲ درصد از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه طبق آمار منتشر شده حدود ۴۲ درصد از بیکاران ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند بر آن شدیم در دانشگاه‌ها نیز فعالیت خوبی داشته باشیم و در این راستا در ۴ دانشگاه استان مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی را راه اندازی کردیم.

عرب با بیان اینکه تلاش می شود مهارت را از غربت خارج کنیم زیرا مهارت در بین خانواده‌ها و جامعه ما جای خود را پیدا نکرده است، تصریح کرد: باید به دنبال این باشیم جریان سازی مهارت در جامعه اتفاق بیفتد و مهارت آموزی جزئی از سبد برنامه ای خانواده‌ها باشد زیرا راه برون رفت از مشکلات اشتغال و اقتصاد در جامعه کسب مهارت است و جامعه باید از سمت مدرک گرایی به مهارت آموزی برود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: شیوع ویروس منحوس کرونا کار ما را سخت کرده است و با وجود اینکه مجوز گرفته شده تا کارگاه‌ها با حضور کارآموزان برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا دلتا و نگرانی سلامت کارآموزان این کار را متوقف کرده ایم و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه جریان سازی مهارت در دستور کار است خاطرنشان کرد: خانواده‌ها بدانند فرزندان آنان از همان دوره ابتدایی نیاز به مهارت دارند و اهتمام در این امر آینده آنان را استحکام خواهد بخشید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تلاش می شود مهارت آموزی جزو سبد خانواده‌ها شود یادآور شد: علاوه بر گسترش مهارت آموزی، کیفیت بخشی کار نیز مورد توجه است و تلاش می شود با برنامه ریزی‌های مختلف این مهم اجرا شود.

 

برگزاری مسابقات بومی محلی در سرایان

مسابقات بومی محلی در ۴ رشته در سرایان برگزار شد.

مسابقات بومی محلی به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت وامامت و با شرکت ۵۰ نفر از علاقه‌مندان در مجموعه تفریحی ورزشی ملت آیسک برگزار شد.

شرکت کنندگان در رشته‌های طناب زنی، روپایی، چوب کشی و طناب کشی رقابت کردند که در پایان به افراد و تیم‌های برتر جوایزی اهدا شد.

 

 

تا پایان سال ۹۹ انجام شد؛

پرداخت مطالبات مراکز درمانی خراسان جنوبی توسط بیمه سلامت/۷

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: مطالبات سال ۹۹ کلیه موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت خراسان جنوبی پرداخت و به صورت کامل تسویه شده است.

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، به جمعیت بیمه‌ای تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۸۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

او افزود: در سازمان بیمه سلامت بیماران پیوندی، دیالیزی، تالاسمی، ام اس و هموفیلی به عنوان بیمار خاص تلقی می‌شوند که در خراسان جنوبی ۶۹۴ نفر از این بیماران تحت پوشش بیمه سلامت هستند و خدمات درمانی مورد نیاز خود را در خصوص بیماری خاصشان به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

اربابی اظهار کرد: اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی با ۴۱۳ موسسه و مرکز درمانی اعم از پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، مرکز بهداشت، بیمارستان و درمانگاه در سطح استان قرارداد منعقد کرده تا دسترسی مردم و بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیازشان تسهیل گردد


مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده و ایجاد یک نظم مالی خوب، این اداره کل توانسته مطالبات پزشکان، موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد را تا پایان سال ۹۹ به صورت کامل تسویه کند و در این جهت در سطح یک روستایی بالغ بر ۴۹۲ میلیارد ریال و در سطح دو و سه بالغ بر ۹۳۴ میلیارد ریال پرداخت کرده است.او ادامه داد: مطالبات سال ۱۴۰۰ پزشکان و موسسات طرف قرارداد که اسناد خود را از طریق برنامه نسخه نویسی الکترونیکی ارسال کرده اند، تا پایان اردیبهشت ماه و قسمتی تا خردادماه امسال پرداخت شده است.

شفافیت در هزینه های درمان  با الکترونیکی شدن نسخ 

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه کاهش کاربرد و حذف تدریجی دفترچه‌های درمانی سازمان بیمه سلامت در حال اجرا است، گفت: مطابق با برنامه سازمانی و در جهت تحقق این برنامه، چاپ دفترچه‌های بیمه سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت ماه، در صندوق روستائیان و عشایر از ابتدای خرداد ماه و در صندوق‌های بیمه‌ای کارکنان دولت و سایر اقشار سازمان بیمه سلامت نیز از ابتدای تیرماه امسال متوقف شد.

او افزود: بیمه شدگان این صندوق‌ها که اوراق دفاتر آنان به پایان رسیده باشد، با داشتن کدملی می‌توانند از خدمات درمانی مورد نیاز خود از طریق نسخه الکترونیک بهره‌مند شوند و استفاده از اوراق موجود در دفترچه‌های بیمه سلامت در صورت داشتن اعتبار، تا آبان ماه سال ۱۴۰۰ مقدور و پس از آن خدمات فقط به صورت درج نسخه الکترونیک قابل ارائه خواهد بود.

اربابی با بیان اینکه الکترونیکی شدن فرآیند‌های درمانی در کشور، مسئله جدیدی نیست و چندسالی هست که طی برنامه‌های مختلف در حال بررسی و انجام است، اظهار کرد: برنامه نسخه نویسی الکترونیکی نیز یکی از همین برنامه هاست که بهترین حالت ممکن در این برنامه، تجویز نسخه کاملاً الکترونیکی توسط پزشک چه در بیمارستان و چه در مطب است؛ یعنی هر آنچه بیمار نیاز دارد و قرار است در نسخه تجویز شود از همان ابتدای مراجعه به پزشک به صورت الکترونیکی ثبت شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مزیت‌های مهم نسخه نویسی الکترونیکی این است که هزینه‌های القایی و مازاد درمان را حذف و باعث شفاف سازی این هزینه‌ها می‌شود.

 

 

 

 

محکومیت قاچاقچی ۱۵ تن شیر خشک در بار برنج/۴

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت متهم قاچاق ۱۵ تن شیر خشک در بار برنج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حسین حسن پور گفت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان بیرجند مستقر در پلیس راه این شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون مشکوک شده که پس از متوقف کردن خودرو ، بازرسی لازم از آن انجام شد.

وی افزود: در بازرسی از خودرو تعداد هزار کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج (۱۰ تن) و تعداد ۶۰۰ کیسه ۲۵ کیلوگرمی شیر خشک (۱۵ تن) کشف شد و این در حالی ست که کامیون دارای بارنامه حمل ۲۰ تن برنج بوده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه سوم بدوی تعزیرات حکومتی استان معرفی شد.

حسین پور گفت: پس از بررسی پرونده در شعبه و گرفتن پاسخ استعلامات از گمرک و محرز شدن تخلف، متهم علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت ۶ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

عضو شورای قضایی استان گفت: متهم پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام کرد تا پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه تجدید نظر رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز استان ارسال شود.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: در شعبه تجدید نظر قاچاق کالا و ارز استان نیز پس از بررسی پرونده و لایحه اعتراضیه و مشاوره لازم نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکوم علیه نتوانست دلایل و مدارک مستندی را برای نقض رای شعبه بدوی ارائه کند، لذا ضمن رد اعتراض وی رای صادره تاییدو ابرام شده است.

 

 

 

افتتاح ۷ مدرسه همزمان با آغازسال تحصیلی جدید در قاین/۲

همزمان با آغازسال تحصیلی جدید در شهرستان قاین ۷ مدرسه افتتاح می شود.

مدیر آموزش و پرورش قاین گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، ۷ آموزشگاهافتتاح ۷ مدرسه همزمان با آغازسال تحصیلی جدید در قاین بازیربنای۶ هزار متر مربع و ۴۷ کلاس درس به بهره برداری می‌رسد که با بهره برداری از آن هزار و ۳۰۰ دانش آموز از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

 للهی افزود: هم اکنون ۹ پروژه آموزشی و پرورشی بامیانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال اجراست که برای آن قریب ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به تعهد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی شهرستان در اجرای پروژه‌های آموزشی و پرورشی قاینات گفت: با مشارکت بسیج سازندگی تعداد ۴ مدرسه مرمت، زیبا سازی و باز سازی می‌شود و ۵۰ معلم بسیجی نیز در طرح جهاد علمی، داوطلبانه هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر در روستا‌ها و مناطق محروم این منطقه را تحت پوشش قرار داده و آموزش می دهند.

مدیر آموزش و پرورش قاین با اشاره به اهمیت جلوگیری از افت آموزشی، ترک تحصیل و تکرار پایه در دوره ابتدایی از تشکیل ۱۸ پایگاه آموزشی در شهر و روستا‌ها خبر داد و افزود: با توجه به شیوع کرونا و غیر حضوری شدن کلاس‌های درس با مشارکت خیران ۲۰۵ عدد تبلت و گوشی همراه به دانش آموزان محروم اهداء شد.

یک کشته در محور نهبندان/۴

واژگونی یک دستگاه پژو در محور نهبندان (گردنه چاه آخوند شفیع) یک کشته بر جای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۶:۳۲ امروز در کیلومتر ۲۹ محور نهبندان (گردنه چاه آخوند شفیع) واژگونی سواری پژو ۲۰۶ منجر به فوت راننده ۳۱ ساله شد.
سرهنگ رضایی علت این حادثه را بی توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام کرد.

تجلیل از ۵۴ زوج جوان هلال احمر خراسان جنوبی

همزمان با دهه ولایت از ۵۴ زوج جوان هلال احمر خراسان جنوبی با حضور مسئولان استانی قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر  استان در مراسم معرفی و قدردانی ازتجلیل از ۵۴ زوج جوان هلال احمر خراسان جنوبی زوج‌های فعال سازمان جوانان گفت: این روز‌ها هزینه‌های سنگین ازدواج، از جهیزیه و مهریه بالا گرفته تا هزینه‌های برگزاری مراسم سد راه ازدواج جوانان شده و آن‌ها را از تشکیل زندگی باز می‌دارد.

فائزه موهبتی با توصیه به جوانان و خانواده‌های آن‌ها بر ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی در امر ازدواج افزود: زندگی مشترک را باید در کنار هم به دور از هرنوع چشم و هم‌چشمی ادامه داد تا زندگی دوام و قوام داشته باشد.

وی با اشاره به قدردانی از ۵۴ زوج جوان هلال احمر در سطح استان گفت: امروز افتخار ما این است که امدادگران و جوانانی در هلال احمر تربیت می‌شوند که پایبند به اصول و ارزش‌های ایرانی، اسلامی بوده و با روحیه گذشت و ایثارگری تبدیل به مادران، پدران و معلمانی خواهند شد که نسل‌های آینده را به سوی کمال و خوشبختی هدایت می‌کنند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در ادامه خانواده‌ها و زوج‌های جوان را به برگزیدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در ازدواج‌ها توصیه کرد و افزود: در این سبک ازدواج زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بهترین الگو برای جوانان است.

 

 

 

 

ممنوعیت عرضه ماسک‌های فاقد کد بهداشتی/۲-۳

عرضه ماسک‌های فاقد کد بهداشتی از دهم مرداد در استان ممنوع شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت شهروندان گفت: بر اساس ابلاغ دانشگاه علوم پزشکی عرضه ماسک‌های فاقد کد ۱۶رقمی IRC در شبکه‌های توزیع استان از دهم مرداد ممنوع اعلام شد.

تهوری با بیان اینکه  اطلاع رسانی قبلی نیز در این خصوص از طریق اتاق اصناف به منظور آگاهی بخشی و ابلاغ به صنوف مرتبط صورت گرفته، تاکید کرد: عرضه هرگونه ماسک از تاریخ مذکور تنها منوط به داشتن کد بهداشتی IRC بوده و ماسک‌های فاقد این کد از سطح عرضه جمع آوری و متخلفان به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری عید غدیر در خراسان جنوبی/۲-۳

مردم ولایتمدار در سراسر استان، به یمن عید ولایت و امامت، عید سعید غدیر خم این روز را جشن گرفتند.

مردم استان به مناسبت عید سعید غدیر خم، با حضور در فضای باز حسینیه ها، مساجد برگزاری جشن عید ا... اکبر، عید غدیر در خراسان جنوبیو اماکن روباز با رعایت پروتکل های بهداشتی، این عید عظمی، عید امامت و ولایت را جشن گرفتند.

عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در احادیث شیعه از تعابیری همچون عیدُاللهِ الاکبر، عید اهل بیت محمد(ص) و اشرف الاعیاد برای این روز نام برده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در خراسان جنوبی

بنا به پیش بینی هواشناسی استان  دمای هوا بطور نسبی دو تا سه درجه کااهش می‌یابد و هوا خنک‌تر خواهد شد

کارشناس هواشناسی استان گفت: بر اساس داده های و الگوی نقشه های پیش یابی،  با توجه به تداوم اختلاف فشاری حاکم در سطح زمین و فعالیت بادهای ۱۲۰روز در منطقه وزش باد شدید (در برخی نقاط خیلی شدید) همراه با گرد و خاک سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی بخصوص در نواحی شرقی استان خواهد شد.

لطفی با بیان اینکه در مرز شرقی نیز احتمال بروز خسارت براثر  طوفان و گرد و خاک وجود دارد افزود: به لحاظ دمایی با ادامه روند کاهش نسبی دما در این مدت، بطور نسبی ۲تا۳ درجه دما کاهش می یابد و هوا خنک تر خواهد شد.

وی گفت: از روز سه شنبه هفته ، کاهش سرعت وزش باد و گردو خاک در استان پیش بینی می شود.

 

 

بهره برداری از طرح آبرسانی روستای مهل آباد نهبندان/۳-۲

طرح آبرسانی به روستای مهل آباد نهبندان با حمایت بنیاد خیریه ابراهیمی بهره برداری شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: طرح آبرسانی به روستای مهل آباد بهره برداری از طرح آبرسانی روستای مهل آباد نهبنداننهبندان با توجه به اینکه مشکلاتی در حوزه آب آشامیدنی بهداشتی داشت و با تانکر آبرسانی می شد با حمایت بنیاد خیریه ابراهیمی در دستور کار قرار گرفت.

هنری افزود: این طرح با کمک ۲۵۰ میلیون تومان از طرف بنیاد خیریه ابراهیمی ، حمایت مجموعه آبفای استان و مشارکت سازمان بسیج سازندگی در مجموع با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان به اتمام رسید.

وی گفت: بیش از ۸۰ خانوار این روستا از آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار از طریق شبکه داخلی روستا بهره‌مند خواهند شد.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: با توجه به تفاهم هایی که با بنیاد خیریه ابراهیمی در بحث آب آشامیدنی برای روستا‌های محروم استان انجام شد، اواخر پارسال شاهد آغاز اجرایی شدن عملیات آبرسانی در این تفاهم نامه بودیم.

هنری گفت: ۶ طرح آبرسانی در خراسان جنوبی در تفاهم نامه قرار گرفت تا با اعتبار حمایتی بنیاد خیریه ابراهیمی به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شود و تاکنون سه طرح به اتمام رسیده است.

فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: مسئله آب برای استان ما حیاتی است و  اکنون هم به علت افزایش جمعیت و مصرف زیاد آب مشکلات بیشتر شده است.

سردار قاسمی افزود: اولویت بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی و پیشرفت سپاه نیز مسئله آب است که با همکاری دستگاه‌های دولتی و خیران امیدواریم بتوانیم مسئله آب را در اولویت قرار دهیم.

 

وی گفت: طرح های زیادی در دست اجرا است که در شهر‌های مختلف استان از جمله نهبندان دنبال می شود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح‌ طرح های بیشتر و  بهره‌مندی مردم از آب سالم باشیم.

 

فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی به کمک‌های مومنانه اشاره کرد و افزود:کمک مومنانه باید به گفتمان تبدیل شود و آبرسانی به روستا‌ها به کمک خیران نمونه‌ای کمک مومنانه است.

سردار قاسمی گفت: یکی از اقداماتی که مردم روستا‌ها می توانند انجام دهند تشکیل تعاونی‌های کوچک روستایی است و صندوق قرض الحسنه نیز در مناطق روستایی می‌تواند به رفع مشکلات کمک کنند.

 

 

 

 

 

 

کنه تار عنکبوتی در کمین مزارع و باغ های خراسان جنوبی

با توجه به گرم شدن هوا و افزایش دما ، آفت کنه تار عنکبوتی در کمین مزارع و باغ های خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خشکسالی‌های اخیرکنه تار عنکبوتی در کمین مزارع و باغات خراسان جنوبی باعث توسعه و گسترش بسیاری از عوامل خسارت‌زا به گیاهان مختلف زراعی و باغی استان شده است.

یوسفی افزود: با توجه به افزایش زیاد دمای هوا دراواخر تیر و اوایل مرداد سال جاری ، کاهش رطوبت نسبی هوا ، وجود ریزگرد‌ها و وزش باد‌های گرم و خشک فصلی شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و طغیان کنه تارعنکبوتی در استان فراهم است.

وی گفت: این آفت، فتوسنتز گیاه را مختل می‌کند و با تغذیه از شیره گیاهی، موجب خشکیدگی و چروکیدگی در میوه‌ها شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی و بازار پسندی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در صورت تداوم فعالیت این آفت، گیاه حالت غبارآلود به خود گرفته و تار‌هایی در فاصله بین میوه‌ها تنیده می‌شود که محل تردد و تخم‌گذاری آفت است و باغ هایی که در مسیر تردد فراوان خودرو‌ها و یا کنار جاده و در معرض خاک هستند بیش از بقیه در معرض ظهور و بروز این آفت هستند.

یوسفی با تاکید بر اینکه باغداران و کشاورزان باید با اقدام به موقع و هوشمندانه با این آفت مبارزه کنند ، گفت: کشاورزان باید در صورت مشاهده اولین علایم ظهور آفت ضمن مشورت با کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی وبا مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و ترجیحا استفاده از روش‌های مبارزه تلفیقی (شیمیایی و غیرشیمیایی همزمان) نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

 

کاغذ بازی های اداری مانع سرمایه گذاران در خراسان جنوبی/۳

استاندار خراسان جنوبی: بروکراسی اداری سرمایه‌گذاران را آزار می‌دهد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بروکراسی اداری، سرمایه‌گذاران را آزار می‌دهد و در برخی موارد مانعی در مسیر انجام کارها است.

حمید ملانوری در دومین نشست شورای اداری استان در سال جاری که با حضور دادستان دیوان محاسبات کشور برگزار شد، افزود: مبنای کار ما در ستاد توسعه خاوران، حذف این بروکراسی‌ها و موانع از مسیر تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی گفت: ما در ستاد توسعه خاوران، همه را دور یک میز جمع کرده‌ایم تا شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران و تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: گزارش اقدامات قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از عملکرد دستگاه های اجرایی طی همین مدت، نشان می‌دهد که این اتفاق به خوبی رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی، استانی سرشار از ذخایر و منابع بنام است، یادآور شد: بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها به دلیل مشق‌های نانوشته مدیران، ناشناخته مانده و به درستی معرفی نشده است.

ملانوری گفت: ما در ستاد توسعه خاوران به دنبال هم‌افزایی بین دستگاه‌ها در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر خراسان جنوبی به داخل و خارج کشور هستیم.

وی با تشریح اقدامات ستاد توسعه طی این مدت، گفت: در حال حاضر ۴۰ مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری، آماده تحویل به متقاضیان است که نشان می‌دهد، ستاد توسعه به خوبی توانسته روند دریافت استعلامات را کوتاه کند و بر آن بروکراسی اداری فائق آید.

وی افزود: در قالب کمیته‌های ذیل ستاد، بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری نیز بر مبنای ظرفیت‌های استان شناسایی شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با ادامه فعالیت های ستاد توسعه، خراسان جنوبی به‌زودی به عنوان استانی برخوردار، معین و پشتیبان مناطق بی‌شماری خواهد شد.

ملانوری ادامه داد: این ستاد در مسیر تحقق شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند و به دنبال توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار است.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران استان و تلاش‌هایی که در زمینه توسعه راه‌ها، راه‌آهن، امکانات بهداشتی و آموزشی صورت گرفته است، گفت: ما در ستاد توسعه خاوران به دنبال توسعه تفکر توسعه‌ای هستیم تا با تغییر نگاه، بیدارتر در صحنه اجرا حاضر شویم و با کمک مردم، پیشرفت استان را رقم بزنیم.

وی افزود: دغدغه مقام معظم رهبری و موضوع مردمی کردن اقتصاد، به معنای واقعی در ستاد توسعه خاوران رقم خورده است.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات استان در راستای مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۷ ماه است که این بیماری دنیا را متأثر ساخته و تبعات زیادی را برای کشور و از جمله خراسان جنوبی به همراه داشته است.

ملانوری گفت: علیرغم پهناوری خراسان جنوبی، همسایگی با استان‌های در معرض خطر و هم‌مرزی با افغانستان، خوشبختانه به جهت تلاش دستگاه‌های اجرایی و همراهی مردم، در حال حاضر وضعیت مطلوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه این نخستین جلسه شورای اداری بعد از انتخابات ۲۸ خرداد در استان است اضافه کرد: کسب رتبه اول مشارکت در انتخابات با ۷۴.۳ درصد نشان‌دهنده هوشیاری، بصیرت و در صحنه بودن مردم است.

وی گفت: به لطف هوشیاری و همراهی مجریان انتخابات، هیات‌های نظارت و مردم، انتخاباتی امن و سالم بدون حاشیه امنیتی و هیچ شائبه‌ای برگزار کردیم که به عنوان یک افتخار در تاریخ استان ثبت شده است.

 در پایان این جلسه، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید دیوان محاسبات استان برگزار و بدین ترتیب ضمن تقدیر از تلاش های فتح آبادی، جمالی به عنوان مدیرکل جدید دیوان محاسبات معرفی شد.

 

 

چهار کارگاه مهارت‌آموزی در بیرجند به بهره‌برداری رسید/

چهار کارگاه مهارت‌آموزی در بیرجند به بهره‌برداری رسید

چهار کارگاه مهارت‌آموزی روز چهارشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیرجند به بهره‌برداری رسید.

حمید ملانوری امروز به مناسبت هفته ملی مهارت و برای بازدید از روند برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت‌آموزی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیرجند حضور یافت و همزمان با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استانی کارگاه‌های اینترنت اشیا، هوشمندسازی، فیبر نوری و مکاترونیک به طور همزمان افتتاح شد.

این کارگاه‌ها با هزینه‌کرد بیش از سه میلیارد تومان راه‌اندازی و تجهیز شد تا شرایط برای برگزاری ۱۸ دوره آموزشی متفاوت فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه مراسم افتتاح همزمان چند کارگاه مهارت‌آموزی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیرجند گفت: پیش زمینه اصلی بارورسازی منابع و ذخایر، مهارت‌آموزی است.

ملانوری افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان و مجموعه‌های تابعه آن باید در مناطق مختلف نسبت به تجهیز و ارتقای سطح زیرساخت‌ها تلاش کنند و هم امکانات و تجهیزات به روز شود.

وی اظهار داشت: با توجه به فرصت‌هایی که در استان وجود دارد، امکان مهارت‌آموزی باید به درستی فراهم شود و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی لازم نیز صورت گیرد تا نیروهای علاقه‌مند به کار، تلاش و درآمد ورود کنند و مهارت‌های لازم را متناسب با نیازهای استان فرا بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان گفت: این مجموعه اقدامات خوبی در زمینه مهارت‌آموزی انجام داده و امروز هم چند کارگاه جدید متناسب با نیاز روز جامعه به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط به حوزه‌های ارتباطات، فناوری‌های جدید، اشتغال‌های نو و استارتاپ‌ها کمک می‌کند و امیدواریم این مراکز بتوانند با پذیرش افراد علاقه‌مند و آموزش مهارت‌های لازم، توسعه را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان رقم بزنند.

ملانوری خراسان جنوبی را استانی با محورها و پیشران‌های بسیار زیاد در حوزه اقتصاد و اشتغال خواند و گفت: اگر بخواهیم بهره‌وری لازم را از این منابع داشته باشیم و در استفاده از آنها به ارزش افزوده واقعی برسیم، باید در کنار دانش‌آموختگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پرورش، مهارت‌های خاصی را نیز فرا بگیریم.

وی اظهار داشت: این مهارت‌ها در کنار فعالیت‌های اقتصادی، در مباحث اجتماعی و فرهنگی نیز نمود و بروز دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر می‌خواهیم اشتغال مناسب داشته باشیم، رونق و رشد اقتصادی خوبی را در استان مشاهده کنیم، و محورها و پیشران‌های اقتصادی را به معنای واقعی فعال کنیم، به نیروی کارآزموده، ماهر، خلاق، باانگیزه و پرتلاش نیاز داریم.

وی افزود: به جهت رفع این نیاز باید در تبیین آموزش‌ها و مهارت‌های متناسب با نیازهای استان اهتمام و جدیت داشته باشیم.

۳۱ تیر تا ۶ مرداد هفته ملی مهارت نام دارد.

 

 

 

طبس به عنوان دومین ژئو پارک ایران معرفی می‌شود

طبس به عنوان دومین ژئو پارک ایران معرفی می‌شود

 معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ژئوپارک طبس در حال بررسی است تا به عنوان دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم برای ثبت جهانی در یونسکو معرفی شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا شهیدی روز چهارشنبه درمراسم رونمایی از مستند رخساره زمین، قشم جزیره پدیده ها در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود:

شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت، یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرزهای آشکار دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته.

به گفته وی جزیره قشم در ایران از این شاخص ها برای کسب نام ژئوپارک برخوردار است و توانسته درفهرست یونسکو جای گیرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه خود یک زمین شناس هست، افزود:  من شناخت خوبی نسبت به جزیره قشم دارم،پدیده ها و ژئوسایت هایی که در این مستند بدان پرداخته شد در نوع خود خارق العاده هستند.

وی یادآور شد: سازمان زمین شناسی می تواند برخی ازمناطق ایران که رخساره های منحصر به فرد دارد را جهت ساخت مستند معرفی خواهد کرد.

سید رضا هاشمی مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش های اقتصادی اضافه کرد.

وی گفت: کلیدی ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است، البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسئولان و مردم داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد. این مفهوم بین مدیران متفاوت است و تا زمانی که تعریف یکسان نباشد نمی توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.

وی افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

مستند قشم ، جزیره پدیده ها به عنوان چهارمین مستنداز مجموعه رخساره زمین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است .

 

 

 

 

 

 

توزیع ۶۰ هزار بسته غذای گرم در خراسان جنوبی /۲-۳

توزیع ۶۰ هزار بسته غذای گرم در خراسان جنوبی آغاز شد

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: با آغاز رزمایش احسان غدیر همزمان با عید غدیر خم، توزیع ۶۰ هزار بسته غذای گرم بین نیازمندان استان آغاز شد.

سید مجتبی موسوی افزود: این ستاد در ادامه فعالیت‌های خود در حوزه‌های اجتماعی همزمان با عید بزرگ غدیر این رزمایش را آغاز کرد.

وی بیان داشت: در این رزمایش با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه کمکهای مومنانه و طرح مواسات و همدلی به‌مناسبت عید سعید غدیر بیش از ۶۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

موسوی ادامه داد: این مهم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی با همکاری و تعامل هیات‌های مذهبی و گروه‌های جهادی در سطح استان و در مناطق هدف اجرا می‌شود.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این رزمایش را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: همچنین در راستای مقابله با ویروس کرونا بیش از ۵۰ هزار عدد ماسک رایگان در سطح استان و مناطق پرخطر از جمله نهبندان توزیع می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: همچنین ۵۶۰ عدد گان پزشکی نیز برای کادر درمان استان در حال توزیع است.

 

 

۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد؛

۴ برابر شدن بیماران کرونایی بستری در خراسان جنوبی/۳

 ۴ برابر شدن بیماران کرونایی بستری در خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۱۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، گفت: تعداد بستری ها در بخش مراقبت های ویژه ۴ برابر افزایش یافته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی با اشاره به روند صعودی آمار ابتلا به کرونا در استان اظهارکرد: طی شبانه روز گذشته ۲۳۰ آزمایش کرونا در استان انجام شده است که ۸۸ مورد مثبت گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ نفر از بیماران شناسایی شده در بیمارستان بستری شده اند، ادامه داد: در مجموع ۱۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۲۱ بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه تحت مراقبت هستند، ادامه داد: تعداد بستری های بخش مراقبت های ویژه نسبت به نیمه اول تیرماه ۴ برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه حال ۸ نفر از بیماران بستری وخیم گزارش شده است، بیان داشت: موارد مثبت بدحال هم در این مدت ۸ برابر شده است.

افزایش تعداد شهرستان‌های خیلی پرخطر در خراسان جنوبی/۳

تعداد شهرستان‌های قرمز (پرخطر) کرونا در خراسان جنوبی به ۶ شهرستان افزایش یافت.

بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است فردوس هم به جمع شهرستان‌های قرمز پیوست.

وضع رنگبندی کرونا در خراسان جنوبی بر اساس آخرین نقشه وزارت بهداشت به شرح زیر است:
نقاط قرمز (خیلی پر خطر): بیرجند/ زیرکوه/ فردوس/ قائنات/ نهبندان/ طبس
نقاط نارنجی (پر خطر): بشرویه/ سربیشه/ درمیان
نقاط زرد (خطر متوسط): خوسف/ سرایان
نقاط آبی (خطر کم): هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی نداریم.

 

شناسایی ۲۴۲ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۳

۲۴۲ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ بیمار جدید در تست‌های مولکولی و ۱۳۷ بیمار در تست‌های سریع شناسایی شدند.

مهدی زاده افزود: بیشترین بیماران شناسایی شده در این مدت مربوط به شهرستان‌های بیرجند و زیرکوه است.

وی گفت: در این مدت همچنین با فوت ۳ بیمار دیگر، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۹۵۴ نفر رسید.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هم اکنون نیز ۳۱۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۱۷۵ نفر مبتلا به کرونایند و از این تعداد ۱۹ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند.
حال ۸ نفر از بستری‌های آی سی یو نیز وخیم است.

تاکنون در خراسان جنوبی، ۱۰۱ هزار و ۸۱۶ نفر نوبت اول، و ۲۸ هزار و ۲۸۲ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در آیسک/۷

خانواده های آیسک سرایان در همایش پیاده روی، شرکت کردند.

در این همایش ۲۰۰ نفر شرکت کننده، فاصله دو کیلومتری میدان سردار شهید عربی برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در آیسکتا بوستان ملت آیسک را پیمودند.

در پایان به قید قرعه به ۱۵ نفر کارت هدیه اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 بانوی والیبالیست خراسان‌جنوبی در اردوی تیم ملی/۷

«مهسا کدخدا» در پنجمین اردوی تیم ملی والیبال بانوان ایران جدیدترین تکنیک‌های روز جهان را فرا می‌گیرد.

اخبار ورزشی | بانوی والیبالیست خراسان‌جنوبی در اردوی تیم ملی

به گزارش فارس ، پنجمین دوره انتخابی تیم ملی والیبال بانوان ایران با حضور ۱۶ بازیکن برتر کشور در حال برگزاری است.

در این اردو «مهسا کدخدا» از خراسان‌جنوبی به همراه «نگار کیانی، شبنم علیخانی، حانیه محتشمی‌پورمتنق، نگین شیرتری‌فومنی، مهسا صابری، الهه پورصالح، آیتک سلامت‌قراملکی، تهمینه درگذنی، سودابه باقرپور، مهتاب رحمانی، منا آشفته، فاطمه عنایت، محدثه مشتاق‌خوزانی و منا دریس‌محمودی» زیر نظر «فریبا صادقی» سرمربی با آخرین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های روز این رشته آشنا می‌شوند.

 «مهسا کدخدا» متولد اول‎تیر ۱۳۷۲ در بیرجند و دانشجوی کارشناسی ارشد است که سابقه بازی در تیم‌های بانک سرمایه و پیکان تهران و همچنین نایب قهرمانی در لیگ برتر ایران را دارد.

وی نخستین بازیکن از خراسان‌جنوبی است که از سال ۱۳۸۶ به عضویت تیم‌ ملی در آمده و در سال ۱۳۸۹ به عنوان کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران به رقابت‌های جهانی اعزام شد.

کدخدا به همراه باشگاه پرسپولیس مقام سوم مسابقات قهرمانی والیبال آسیا را کسب کرده و به همراه تیم ملی تورنمنت بین‌المللی Szeles Peter مجارستان به نایب قهرمانی رسید و به‌عنوان بهترین آبشارزن تورنمنت انتخاب شد.

 

 

 

اطعام ۹۰۰۰ نفر از محل عواید موقوفات «غدیر» در خراسان‌جنوبی/

مدیر کل اوقاف خراسان‌جنوبی گفت: برپایی سفره‌های اطعام از دیگر برنامه‌های اوقاف استان که از محل موقوفات انجام می‌شود و ۹ هزار و ۲۰۰ نفر از محل اجرای نیت موقوفات و کمک‌های خیرین در روز عید غدیر در بقاع متبرکه استان اطعام می‌شوند.

اطعام ۹۰۰۰ نفر از محل عواید موقوفات «غدیر» در خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه واقعه غدیر بزرگترین همایش تاریخ اسلام بود، اظهار داشت: غدیر یک تکلیف الهی و دستور خداوند به حضرت محمد (ص) بود و باید در این ایام مسئله ولایت به درستی در جامعه تبیین شود.

وی بیان داشت: در دهه ولایت و امامت برنامه‌های مناسبی در نظر گرفته شده و همه ما باید هر هنری داریم به خرج دهیم زیرا علی (ع) هر چه داشت وقف اسلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی افزود: هر ساله از محل موقوفاتی که توسط واقفین برای عید قربان و غدیر وقف شده برنامه‌هایی از جمله اطعام روز عید غدیر، قربانی کردن، برگزاری مراسمات جشن و شادمانی و صدقه به نیازمندان اجرا می‌شود.

ثبت ۱۳۰ موقوفه با نیت غدیر

بخشی‌پور با بیان اینکه ۱۳۰ موقوفه با نیت غدیر در خراسان‌ جنوبی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: باید برای غدیر موقوفاتی داشته باشیم تا با استفاده از این موقوفات فرهنگ غدیر را در جامعه نهادینه کنیم.

آحاد جامعه باید برای ترویج فرهنگ غدیر به‌عنوان فرهنگ برتری ارزش‌ها و پیروی از فضیلت‌های الهی و معنوی تلاش کنند

وی مطرح کرد: آحاد جامعه باید برای ترویج فرهنگ غدیر به‌عنوان فرهنگ برتری ارزش‌ها و پیروی از فضیلت‌های الهی و معنوی تلاش کنند و شاید یکی از بهترین راه‌ها برای این منظور، موضوع وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشترین موقوفات مرتبط با غدیر مربوط به شهرستان فردوس با ۸۴ موقوفه است، ادامه داد: همچنین در شهرستان طبس ۲۵ موقوفه، بشرویه ۴ موقوفه، بیرجند ۵ موقوفه، قاین ۳ موقوفه، سرایان ۳ موقوفه، و خضری و خوسف هر کدام ۳ با نیت غدیر به ثبت رسیده است.

وجود ۹۰ موقوفه با نیت اطعام غدیر

بخشی‌پور عنوان کرد: ۶۹ موقوفه با نیت اطعام در روز عید غدیر، ۲۷ موقوفه با نیت اعیاد مذهبی در روز عید غدیر، ۲۱ موقوفه با نیت اطعام روزه‌دارانی که روز عید غدیر روزه هستند و ۳ موقوفه با نیت تعزیه امام حسین (ع) در روز عید غدیر ثبت شده است.

با توجه به اینکه اکثر نیات ثبت شده در استان مذهبی و ویژه روضه‌خوانی و عزاداری است تاکنون وقف برای غدیر نتوانسته در بین خیرین به خوبی تبیین شود

وی با اعلام اینکه بیش از ۹هزار و ۸۸۶ موقوفه و ۲۰ هزار و ۶۲۷ موقوفه رقبه‌ای در استان وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد این موقوفات دارای کاربری کشاورزی است، عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر نیات ثبت شده در استان مذهبی و ویژه روضه‌خوانی و عزاداری است تاکنون وقف برای غدیر نتوانسته در بین خیرین به خوبی تبیین شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از اعمالی که به انجام آن در روز عید غدیر سفارش شده افطاری دادن به روزه‌داران است، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در این خصوص بیان داشت: کسی که در شامگاه عید غدیر به یک مؤمن افطاری بدهد گویا یک میلیون نفر از پیامبران، شهیدان و صدیقان را افطاری داده است.

برپایی سفره اطعام غدیر

بخشی‌پور با اشاره به ثبت ۶۹ موقوفه با نیت اطعام و پذیرایی غدیر و ۲۱ موقوفه با نیت افطاری غدیر در استان، عنوان کرد: توصیه‌های بسیاری برای اطعام مردم و به‌ویژه نیازمندان در روز عید غدیرخم صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه برپایی سفره‌های اطعام از دیگر برنامه‌های اوقاف استان خراسان‌جنوبی است که از محل موقوفات انجام می‌شود، اضافه کرد:  ۹ هزار و ۲۰۰ نفر از محل اجرای نیت موقوفات و کمک‌های خیرین در روز عید غدیر در بقاع متبرکه استان اطعام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از برگزاری جشن عید غدیر در ۲۵ بقعه شاخص خراسان‌جنوبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد و گفت:  از دیگر برنامه‌های دهه ولایت می‌توان به برگزاری محافل انس با قرآن کریم، پیاده‌روی سادات به سمت بقاع متبرکه، اجرای نمایش واقعه غدیر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی با موضوع ترویج فرهنگ غدیر، برپایی خیمه‌های معرفت با غرفه‌های متعدد در موضوعات کودک و نوجوان، مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی، چند رسانه‌ای و گفتمان غدیر اشاره کرد.

ارائه خدمات درمانی با طرح «سلامت»

رزمایش سلامت با هدف بهره‌گیری از ظرفیت و جایگاه بقاع متبرکه و موقوفات در حوزه دارو، درمان و سلامت و در شرایطی که شیوع ویروس کرونا سلامت عمومی جامعه را هدف قرار داده، اجرا می‌شود

بخشی‌پور با اشاره به اجرای رزمایش سلامت در بقاع متبرکه همزمان با دهه امامت و ولایت، گفت: رزمایش سلامت با هدف بهره‌گیری از ظرفیت و جایگاه بقاع متبرکه و موقوفات در حوزه دارو، درمان و سلامت و در شرایطی که شیوع ویروس کرونا سلامت عمومی جامعه را هدف قرار داده، اجرا می‌شود.

وی تبیین کرد: در قالب این رزمایش خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بقاع متبرکه امامزادگان باقریه (ع) بیرجند، محمد بن اصغر(ع) بشرویه، امامزاده اسماعیل (ع) خضری، سلطان ابوالقاسم(ع) خوسف، سعدالله بن موسی الکاظم(ع) شاهرخت و مصیب مصعبی(ع) سرایان، بی بی زینب خاتون(س) سربیشه، علی(ع) طبس، سیدمحمد و سید ابراهیم(ع) فردوس، زیدبن محمد(ع) قاین و سیدالحسین (ع) نهبندان انجام می‌شود.

 

 

 

شبیه سازی واقعه غدیر در بشرویه/۲

واقعه بزرگ غدیر خم همه ساله بر طبق سنت قدیمی امروز در شهرستان بشرویه شبیه سازی شد.

این مراسم همه ساله در روز عید غدیر  بصورت کاروان پیاده از محل مسجد جامع شهر به سمت مزار شهدای این شهر توسط گروه تعزیه خوانی و ستاد غدیر شهرستان بشرویه انجام می‌شود که وقایع روز غدیر و امامت مولی متقیان امیرالمومنان علی(ع) را روایت گری و شبیه سازی می کند که مورد توجه دوستداران و علاقه‌مندان به ائمه اطهار(ع) قرار می‌گیرد.

این شبیه سازی و تعزیه خوانی بیش از دو دهه است که با حضور ۲۰نفر از عوامل فرهنگی، مذهبی شهر بشرویه در حال اجراست امسال هم با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد. 

 

https://birjand.iribnews.ir/files/fa/news/1400/5/7/6778092_338.jpg

 

 

 

 

ثبت ۲۰ موقوفه در روز عید غدیر/۲

روز عید غدیر ۲۰ وقف جدید با نیت غدیر در درخش خراسان جنوبی به ثبت رسید

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در مراسم رونمایی از این موقوفات ارزش این موقوفات را بیش از یک میلیارد تومان برآورد کرد.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: این موقوفات شامل آب و اراضی مشجر به درخت است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از واقفین این موقوفات و هیات امنا موقوفات درخش برای پیگیری و ثبت این موقوفات تقدیر کرد.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: خراسان جنوبی ۱۳۰ موقوفه با نیت هزینه‌های غدیر دارد که با ثبت این تعداد موقوفه تعداد این موقوفات به ۱۵۰ موقوفه در استان افزایش پیدا کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*