انشعابهای غیرمجاز؛ استخوان لای زخم شبکه توزیع آب
قرار گرفتن ایران در اقلیم آبوهوایی نیمه خشک و محدودیت منابع آبی در کشور، لزوم حفظ و صیانت از همین منابع محدود را بیش از پیش آشکار میسازد.
به گزارش ایرناپلاس، در این بین شرکتهای آب و فاضلاب به عنوان متولی تامین و توزیع آب شرب بهداشتی مردم نقش اساسی و غیر قابل انکاری در این امر دارند زیرا از یک طرف با صرف هزینههای گزاف آب سالم و قابل شرب را به دست مشترکان خود میرسانند و از طرف دیگر به دلیل محدودیتهای قانونی امکان دریافت بهای خدمات خود را مطابق قیمت تمامشده نیز ندارند.
بنابراین چنانچه با این اوصاف بخشی از این محصول را نیز به دلیل تخلفات مشترکان خود از دست رفته ببینند، عملاً امکان استمرار خدمترسانی مطلوب را نخواهند داشت.
یکی از چالشهای اساسی شرکتهای آب و فاضلاب برای ارائه خدمات بهتر و کیفیتر به مشترکان، وجود انشعابهای غیرمجاز آب است. با وجود اینکه سالیانه هزینههای سنگینی برای تصفیه و توزیع آب شرب در شبکههای شهری و روستایی پرداخت میشود، اما قیمت پایین آب مصرفی مشترکان نیز مانع رفتار غیرقانونی و خلاف شرع و عرف استفادهکنندگان غیرمجاز از آب شرب نشده است.
استفادهکنندگان غیرمجاز آب به اشخاص حقیقی یا حقوقیای اطلاق میشود که بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی به مصرف آب از تاسیسات آبرسانی اقدام میکنند و یا با داشتن انشعاب، مصرفی مغایر با مقررات دارند.
این در حالی است که براساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز از آب، ناجایز و حرام اعلام شده است و قانون نیز استفاده غیرمجاز از آب را عملی غیرمتعارف و مجرمانه میخواند.
براساس ماده یک قانون مجازات استفادهکنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه به شرح زیر جریمه می شود:
الف ـ درخصوص مصارف خانگی به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (١٩) قانون مجازات اسلامی و در مصارف غیرخانگی به یک تا دو برابر بهای خدمات مصرفی
ب ـ در صورت تکرار حسب مورد به حداکثر جریمه مقرر در بند (الف) و قطع انشعاب به مدت سه ماه تا ۶ ماه
همچنین براساس ماده ٢ این قانون، هر شخصی به هر طریق به هر نوع تصرف یا تغییری در وضعیت دستگاههای اندازهگیری آب، مبادرت کند به نحوی که منجر به اخلال در کارکرد صحیح و ثبت ارقام مصرفی شود، علاوه بر الزام به اعاده وضع به حال سابق، به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (١٩) قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشتماه محکوم میشود.
انشعابگیری از خط انتقال یا شبکه توزیع، انشعابگیری از شیرآلات خط انتقال یا شبکه توزیع، مصرف پشت کنتوری توسط مشترک، مصرف پشت کنتوری توسط ملک مجاور، مصرف با کاربری غیرمجاز، باز فروش غیرمجاز آب، جابجایی، باز و بسته کردن، معکوس کردن یا حذف کنتور آب، نصب کنتور غیراستاندارد، تخریب یا شکستن شیشه و مکانیزم کنتور، دخالت در تنظیمات کنتور، استفاده مستقیم از پمپ به کنتور یا شبکه توزیع، فک پلمپ کنتور، افزایش قطر کنتور یا افزایش سایز انشعابگیری و برداشت غیرمجاز از شیر برداشت عمومی از روشهایی است که متخلفان برای استفاده غیرمجاز از آب به آن اقدام میکنند.
استفاده غیرمجاز از آب نه تنها موجب امکان آلودگی شبکه توزیع و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت سوراخگیری غیراصولی میشود، بلکه هدررفت آب را افزایش داده و به دستگاههای اندازهگیری آب نیز خسارت وارد میکند.
این اقدام همچنین موجب اخلال در خدماترسانی به سایر زونهای شبکه به جهت افت فشار وارده به شبکه شده و میزان آب بدون درآمد را افزایش میدهد.
شرکتهای آب و فاضلاب برای مقابله با استفادهکنندگان غیرمجاز از آب، اکیپهایی را تدارک دیدهاند تا با گشتزنی در محدودههای تعیین شده، انشعابهای غیرمجاز را شناسایی کنند تا ضمن قطع این انشعابها و یا تبدیل آنها به انشعاب مجاز، امکان این گونه استفادههای غیرمجاز را تا حد امکان کاهش دهند.
در این زمینه، سالانه هزاران انشعاب غیرمجاز در مناطق شهری و روستایی شناسایی و به رفع آنها اقدام میشود به گونهای که در سال گذشته، تنها در محدوده شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران ۳۰۵ انشعاب غیرمجاز شناسایی و با تبدیل آنها به انشعاب مجاز، ضمن کاهش هدررفت و جلوگیری از خسارت به شبکه بیش از ۴۵ میلیارد ریال از تضییع حقوق این شرکت جلوگیری شده است.
تحریمهایی که به جای فرسایش خود فرسود
تشدید تحریمها در قالب کارزار فشار حداکثری که از دولت ترامپ ایجاد و در دوره بایدن تداوم یافته تاکنون نتوانستهاست آمریکا را به اهدافش در مواجهه با ایران نزدیک کند؛ لغو تحریمهای بشردوستانه در زمینه واکسن کووید-۱۹ و ماسک نیز پس از دستیابی تهران به واکسن از ناکامی این پروژه نشان دارد.
وقتی از دولت آمریکا و کاخ سفید سخن به میان می آید، بی درنگ واژه «تحریم» نیز از ذهن می گذرد؛ ابزاری که چند دهه از سوی مقامات دولت های مختلف این کشور به شدیدترین شکل علیه ایران به کار گرفته شده اما آنها تا به امروز از دستیابی به اهداف خود ناکام مانده اند.
حجتالاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان روز دوشنبه سی ویکم خردادماه در هفتاد وچهارمین افتتاح طرحهای ملی و در حاشیه افتتاح طرحهای سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که تحریمها بزودی برداشته خواهد شد، گفت: حرفی که مسوولین وزارت دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که ما از فردا آماده ایم که تحریم را روی واکسن کرونا برداریم، یعنی این تروریستها کاملا اعتراف میکنند همه چیز را بر روی این مردم بستند. تمام فعالیتهای بانکی را قفل کردند و حالا بعد از ماهها دولت جدید معتقد است که باید تحریم را کنار بگذارد و بارها هم گفته که طرح تحریم غلط بوده است.
اشاره روحانی به بیانیه روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه وزارت خزانهداری آمریکا است که دستورالعمل جدیدی در زمینه تحریمهای اعمال شده علیه ایران، سوریه و ونزوئلا و امکان صدور مجوز برای انجام برخی فعالیتها به منظور مقابله با همهگیری کووید-۱۹ در این کشورها صادر کرد.
بر اساس بیانیهای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، سه مجوز عمومی در ارتباط با سه کشوری که تحت شدیدترین تحریمهای ایالات متحده قرار دارند، برای کمک به مبارزه با کرونا صادر شده است. این مجوزها با هدف گسترش معافیتهای بشردوستانه، استثناها و اختیارات قانونی برای مبادلات و فعالیتهای مرتبط با تامین واکسن کووید-۱۹، تهیه ماسک، دستگاههای کمک تنفسی و مخازن اکسیژن بیمارستانی برای مردم صادر شدهاند.
آمریکا در حالی برای مبادلات کرونایی ایران معافیت صادر کرده که کشورمان با اتکا به دانش بومی خود به فناوری ساخت واکسن کرونا دست پیدا کرده است.
به تازکی «سعید نمکی» وزیر بهداشت ایران در جلسه ستاد مقابله با کرونا در گلستان، اظهار کرد: روز شنبه (پنجم تیرماه) واکسن اسپوتنیک ایرانی را با حضور سفیر ایران، رونمایی میکنیم؛ روز یکشنبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله را آغاز میکنیم. واکسن رازی فاز اول را طی کرد و در حال اتمام فاز دوم است؛ واکسن سیناژن فاز دوم را طی میکند.
وی ادامه داد هم اکنون به پدیدهای رسیده ایم که باید تولید واکسن کووید ۱۹ را جشن بگیریم و علاوه بر تأمین نیاز داخلی میتوانیم از زمستان صادرکننده واکسن هم باشیم.
کاخ سفید در حالی از رفع موانع و تحریم بر اقلام بشردوستانه خبر می دهد که پیشتر حتی در دوره ترامپ نیز بر معافیت کالاهای بشردوستانه چون غذا و دارو از تحریم تاکید می کرد. باوجود شعارهای عوامفریبانه مقامات کاخ سفید اما در عمل، بانکها و دولتهای بینالمللی به تحریمهای آمریکا از انجام تراکنشهای مالی مربوط به طرفهای ایرانی حتی برای معاملات مربوط به غذا و دارو خودداری می کنند.
در همین پیوند رییسجمهوری تاکید کرد «بعد از زمانی که میدانستند درباره ماسک نیاز نداریم و صادرکننده شدهایم و فهمیدند در واکسن تولیدکننده هستیم، تازه گفتند فعالیت بانکی برای واکسن آزاد است.» از نگاه ناظران، معافیت صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مهر تاییدی بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریم بودن کالاهای بشردوستانه است که طبق قوانین بینالملل حتی در شرایط جنگ نیز شامل تحریم نمیشود.
بایدن بر خلاف شعارهای انتخاباتی مبنی بر بازگشت به برجام در عمل نشان داده که در صدد بهرهگیری از فشار حداکثری ترامپ علیه ایران است. تداوم این روند و اصرار کاخ سفید بر ماندگاری تحریم باعث شده که از سرعت مذاکرات هسته ای کاسته شده و پس از سپری شدن ۶ دور از گفت وگوهای فشرده و دشوار در وین، برجام احیا نشود.
در همین پیوند «سیدعباس عراقچی» رییس هیات مذاکره کننده کشورمان در در حین برگزاری ششمین دور از مذاکرات وین درباره اختلافات باقی مانده در مذاکرات گفت که «مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد آمریکایی ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی توانند درک کنند که تحریم یک راه حل شکست خورده است.»
اما یک تفاوت اساسی بین تیم ترامپ و بایدن در بهره گیری از تحریم در مواجهه با ایران وجود دارد و آن اینکه برخلاف تیم ترامپ که به ابزار تحریم به عنوان یک هدف می نگریستند، دولت جدید آمریکا همزمان با تحریم درهای دیپلماسی را برای گرفتن امتیاز باز نگهداشته است. حال زمان آن رسیده که بایدن بین حفظ برجام به عنوان دستاورد دولت قبلی دموکرات و دلبستگی به تحریم به عنوان یک سنت آمریکایی یکی را انتخاب کند.
جنگ واکسن؛ نبرد فقیر و غنی
نزدیک به ۶ ماه از تولید واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ در دنیا میگذرد. تاکنون بیش از ۲.۵ میلیارد واکسن کرونا در دنیا تزریق شده اما بیش از ۸۰ درصد این واکسنها در ۱۲ کشور مصرف شده است.
پاندمی کووید۱۹ از حدود ۱۸ ماه پیش به یکی از مهمترین مسائل مردم دنیا تبدیل شد. بیماری واگیر که عامل آن ویروس کرونا است؛ ویروسی که از طریق مجاری تنفسی مثل سرفه و عطسه بین انسان ها منتقل می شود و تاکنون حدود ۱۸۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در دنیا گرفته است.
بیماری کووید۱۹ پس از یک سال و نیم از همه گیری جهانی هنوز درمان و داروی اختصاصی ندارد. تنها راهی که بشر امروز برای مهار و مدیریت کرونا به دست آورده است، تولید واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
اولین واکسن کرونا را در دنیا شرکت بیو ان تک آلمان با همکاری شرکت فایزر آمریکا تولید کرد؛ واکسنی با استفاده از تکنولوژی مولکولی RNA که پیچیده تر و جدیدتر از تکنولوژی سنتی ویروس کشته شده یا غیر فعال بود. این نوآوری برای دانش پزشکی و داروسازی بشر یک امید تازه بود تا با استفاده از آن که امکان تولید انبوه را در زمان کوتاه می دهد، خیلی سریع بتوان پاندمی کرونا را در دنیا مهار کرد و البته چشم انداز روشنی برای تولید واکسن های بیماری های دیگری مانند ایدز را هم به وجود آورد.
مینو محرز، فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره به ایرنا گفته است: تولید واکسن کووید۱۹ با تکنولوژی RNA در شرکت فایزر آمریکا با همکاری شرکت بیو ان تک آلمان یک پیشرفت مهم در عالم پزشکی و داروسازی بود. عمکرد موفق این واکسن می تواند امیدهایی برای تولید واکسن ایدز هم به وجود آورد. در واقع اگر این واکسن کرونا موفق عمل کند برای همه ویروس های مشابه که واکسن ندارند می توان واکسن ساخت.
آزمایش های بالینی واکسن فایزر نشان داد، این واکسن ایمن است و تا حدود ۹۵درصد اثربخشی و ایمنی زایی دارد، بنابراین حدود ۲۰ روز بعد از تایید آن در بیستم نوامبر ۲۰۲۰ در سازمان غذا و داروی آمریکا در یازدهم دسامبر همان سال مجوز مصرف اضطراری را از سازمان بهداشت جهانی گرفت.
بعد از آن سازمان بهداشت جهانی به چهار واکسن دیگر نیز مجوز مصرف اضطراری داد. واکسن مدرنا (با اثربخشی ۹۴.۵ درصد) ساخت آمریکا، واکسن آکسفورد- آسترازنکا ( با اثربخشی ۷۰ درصد) ساخت مشترک بریتانیا و سوئد، واکسن سینوفارم چین (با اثربخشی ۷۹درصدی) و واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون ساخت آمریکا توانستند مجوز موقت مصرف اضطراری را از سازمان بهداشت جهانی بگیرند.
خریداران عمدتا کشورهایی هستند که توان و امکانات بالایی برای خرید «کیمیای واکسن» در بازارِ به شدت رقابتی آن در اختیار دارند. مناسبات سیاسی نیز در توان لابیگری و خرید واکسن بین کشورها بی تاثیر نیست. به همین علت واکسن کرونا به شکلی ناعادلانه در دنیا توزیع می شود و کشورهای فقیر که نه امکان خرید واکسن را دارند و نه توان تولید آن را، در پایین جدول واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.
واکسن های دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشورهای مختلف ساخته شده است که هنوز نتوانسته اند از سازمان بهداشت جهانی مجوز بگیرند اما بسیاری از آنها در کشور خودشان مجوز مصرف دارند. تاکنون حدود ۱۷ واکسن کرونا حداقل در یک کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته اند. از جمله این واکسن ها می توان به واکسن اسپوتنیک وی ساخت شرکت گامالیای روسیه و واکسن کوواکسین ساخت شرکت باهارات هند اشاره کرد که هر دوی آنها در ایران از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری گرفته و وارد چرخه تزریق شده اند. تولیدکنندگان این واکسن ها برای آنها به ترتیب اثربخشی ۹۵ و ۷۸ درصدی را اعلام کرده اند.
کمبود واکسن در دنیا
مساله مهم در استفاده از واکسن کرونا این است که تعداد تولیدکنندگان آن محدود و متقاضی آن بسیار زیاد است. به همین علت خرید و تهیه واکسن از منابع معتبر و تایید شده کار آسانی نیست. معمولا دولت ها طرف قرارداد خرید واکسن از شرکت های بزرگ قرار می گیرند و شرکت های خصوصی از این نظر شانس کمتری دارند. در ایران نیز با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه خرید و واردات واکسن به شرکت های خصوصی هم داده شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به پژوهشگر ایرنا گفت: ۳۷ شرکت ایرانی اجازه واردات واکسن گرفتند اما هیچکدام نتوانستند واکسن وارد کنند به خصوص اینکه همه آنها دوباره سراغ همان شرکت ها و کشورهایی رفتند که طرف حساب وزارت بهداشت بودند و نوعی موازی کاری را ایجاد کرده بودند و به شرکت های تولید کننده واکسن طرف قرارداد وزارت بهداشت پیشنهاد خرید واکسن با قیمت بالاتر را می دانند که اقدامی بر خلاف منافع ملی بود.
کمبود واکسن کرونا در دنیا و مشکلات تولید و تامین مواد اولیه و جانبی آن از یک طرف، تقاضای بالای آن و فشار افکار عمومی مردم کشورها برای دسترسی به واکسن رقابت سختی را بین دولت ها برای خرید و تامین واکسن به وجود آورده است. از طرفی افکار عمومی مردم کشورهای تولید کننده از دولت هایشان می خواهد که جمعیت کشور خودشان را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند. به همین علت تولیدکنندگان محدود واکسن کرونا در دنیا از جمله روسیه، هند و آمریکا، اولویت اول فروش واکسن را برای مردم کشور خودشان قرار داده اند و در مواردی از جمله هند صادرات واکسن را ممنوع کرده اند. در موارد دیگر نیز صادرات واکسن را به صورت محدود انجام می دهند.
کشورهای محدود تولید کننده واکسن کرونا عمدتا کشورهایی هستند که توان علمی و دانش فنی تولید آن را به دست آورده اند و اغلب کشورهای ثروتمندی هستند که امکانات بالایی دارند. خریداران واکسن این شرکتها نیز عمدتا کشورهایی هستند که توان و امکانات بالایی برای خرید «کیمیای واکسن» در بازارِ به شدت رقابتی آن در اختیار دارند. مناسبات سیاسی و قدرت کشورها نیز در توان لابیگری و خرید واکسن بی تاثیر نیست. به همین علت واکسن کرونا به شکلی ناعادلانه در دنیا توزیع می شود و کشورهای فقیر که نه امکان خرید واکسن را دارند و نه توان تولید آن را، در پایین جدول واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.
سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا بین کشورها سبد کوواکس (COVID-۱۹ Vaccines Global Access) را تشکیل داد و از تولیدکنندگان واکسن خواست که بخشی از واکسن تولیدی خود را برای دسترسی عادلانه مردم دنیا به خصوص مردم کشورهای فقیر در این سبد قرار دهند تا توزیع واکسن کرونا عادلانه تر انجام شود.
ایجاد این سبد توزیع یک نوآوری جهانی به رهبری اتحاد جهانی واکسن و ایمنسازی (GAVI)، ائتلاف برای نوآوریهای آمادگی همهگیری (CEPI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) بود تا منابع بین المللی مالی و واکسن های تولیدی را به نحوی مدیریت کند تا کشورهای فقیر و متوسط نیز به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند. بیش از ۱۶۵ کشور دنیا به این سبد پیوستند؛ اما با وجود هدف گذاری توزیع ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) بین کشورهای فقیر و متوسط، تا این تاریخ کمتر از ۴۰ میلیون دوز واکسن بین کشورهای عضو کوواکس توزیع کرده است.
توزیع ناعادلانه واکسن
توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در دنیا و موفقیت اندک سبد کوواکس، بارها اعتراض دبیر کل سازمان بهداشت جهانی را در پی داشته است. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت گفته است: در توزیع جهانی واکسن کرونا «عدم توازن هولناکی» وجود دارد و اکثر کشورها حتی واکسن لازم برای تزریق به کارکنان بخشهای درمانی و سایر گروههای پرخطر را در اختیار ندارند. از میزان واکسن کرونای تولید شده در دنیا ۸۷ درصد در کشورهای ثروتمند بوده و سهم کشورهای فقیر فقط ۰.۲ درصد بوده است. او حدود دو ماه پیش گفته بود: به طور متوسط در کشورهای ثروتمند از هر چهار نفر یک نفر واکسن کرونا دریافت کرده ولی این رقم در کشورهای فقیر یک نفر از هر ۵۰۰ نفر است.
ایران نیز از جمله کشورهایی است که تاکنون دسترسی اندکی به واکسن کرونا داشته است. جمهوری اسلامی ایران پس از تشکیل سبد کوواکس در سازمان بهداشت جهانی به این مجموعه پیوست و با عنوان یک کشور متوسط در دسته ای قرار گرفت که با پرداخت پول واکسن ها، بتواند به واکسن کرونا دسترسی پیدا کند و نوع واکسن مورد نیاز خود را نیز از این سبد انتخاب کند. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از سبد کوواکس خریداری و هزینه آن را نیز پرداخت کرد. اما دستیابی ایران به این واکسن ها در زمان مقرر عملی نشد.
تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت: در توزیع جهانی واکسن کرونا «عدم توازن هولناکی» وجود دارد و اکثر کشورها حتی واکسن لازم برای تزریق به کارکنان بخشهای درمانی و سایر گروههای پرخطر را در اختیار ندارند. از میزان واکسن کرونای تولید شده در دنیا ۸۷ درصد در کشورهای ثروتمند بوده و سهم کشورهای فقیر فقط ۰.۲ درصد بوده است.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی خریداری شده است، قرار بود از این سبد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساخت کره جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۹ تحویل ایران شود اما این رقم ابتدا به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز کاهش یافت و در نهایت ۷۰۰هزار دوز واکسن، آن هم در پانزدهم فروردین به ایران رسید. محموله دوم واکسن های سبد کوواکس نیز ۲۶ اردیبهشت به میزان یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز از نوع واکسن آکسفورد- آسترازنکا ساخت کره جنوبی وارد ایران شد. بنابراین در مجموع تاکنون از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز و اکسن خریداری شده از سبد کوواکس فقط دو میلیون و ۱۵۲هزار دوز واکسن به ایران تحویل داده شده است.
نمونه دیگر دسترسی سخت ایران به واکسن در خرید واکسن کوواکسین از شرکت باهارات هند مشاهده شد. رئیسی، معاون وزیر بهداشت در این مورد گفت: حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن کوواکسین از هند خریداری کرده بودیم. محموله اول آن به میزان ۱۲۵هزار دوز به ایران رسید اما محموله دوم آن که شامل ۳۷۵هزار دوز واکسن بود، هنگام ارسال توسط دادستانی در هند با این استدلال که واکسیناسیون مردم هند در اولویت و صادرات واکسن ممنوع است، مصادره شد.
تولید محدود، تقاضای بالا و توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در دنیا باعث اعتراض مقامات بسیاری از کشورها شده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در این مورد گفته است: ۸۰ درصد واکسنهای تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است در حالی که ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکردهاند که این اتفاق برای سازمانهای بینالمللی یک ناکامی است.
او گفت: سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمیشناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است. پاندمی کرونا به سرعت جهان را فرا گرفت و درسهای زیادی را در سطح ملی، منطقهای و جهانی به ما آموخت. توزیع ناعادلانه واکسنهای کووید-۱۹ روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد،. تا زمانی که کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد. بنابراین، با توجه به درسهایی که تا کنون آموختهایم، در این زمان بخصوص، ما فقط یک راه حل داریم و آن همکاری همه ملتها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه گیری است.
روزنامه ال پائیس اسپانیا، در این مورد نوشت: براساس طبقه بندی بانک جهانی، از هر ۱۰ واکسن، ۹ دوز در کشورهای با درآمد بالا یا متوسط تزریق میشود. از ۲۹ کشور جهان با درآمد پایین، فقط رواندا و گینه برنامه واکسیناسیون را آغاز کرده اند. به این ترتیب یک چهارم جمعیت جهان (یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون نفر) در کشورهایی زندگی میکنند که تا کنون طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را آغاز نکرده اند.
گزارش های جهانی از خریداری ۷۵ درصد واکسن های تولید شده در دنیا توسط کشورهای صنعتی خبر می دهند. در حالی که شمار زیادی از کشورها نه تنها واکسنی تزریق نکرده اند بلکه حتی واکسنی را نیز خریداری نکرده اند. تعداد کشورهایی که هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده اند در دنیا به حدود ۵۰ کشور می رسد.
تاکنون حدود دو میلیارد و ۶۲۲ میلیون واکسن کرونا در دنیا تزریق شده و از این میزان بیش از دو میلیارد دوز واکسن در ۱۲ کشور تزریق شده است. چین با یک میلیارد و ۱۴ میلیون دوز واکسن تزریق شده بیشترین میزان را داشته است و بعد از آن آمریکا با ۳۱۸ میلیون دوز و هند با تزریق ۲۷۰ میلیون واکسن در رده های دوم و سوم قرار دارند.
تاخیر در واکسیناسیون کرونا در کشورهای فقیر نه تنها سلامت مردم این کشورها را به خطر می اندازد، بلکه برای کشورهای ثروتمند نیز خطرناک است زیرا چرخش ویروس بین انسان ها، هر زمان امکان جهش دوباره ویروس و بی اثر شدن واکسن های تزریق شده را به وجود می آورد. نگوزی اوکونجو ایوالا، رئیس سازمان تجارت جهانی در این مورد گفت: تاخیر بیشتر در واکسیناسیون کرونا میتواند برای اقتصاد جهان ۹ تریلیون دلار هزینه داشته باشد. دسترسی عادلانه به واکسن کرونا، هم برای کشورهای ثروتمند و هم فقیر از نظر اقتصادی منفعت دارد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از ملیگرایی در تولید و دسترسی به واکسن کرونا گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم، تلاش فراوان برخی کشورها برای دستیابی و تامین واکسن برای شهروندانشان است. او با گلایه از برخی کشورهای ثروتمند از حرکت به سمت ملیگرایی در تولید و دسترسی واکسن با نهایت سرعت، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان «کالایی عمومی» را یادآور شد.
تلاش و رقابت سنگین کشورها برای دستیابی به واکسن کرونا به عنوان تنها امکان پیشگیری و مهار پاندمی کووید۱۹ در حالی ادامه دارد که بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۸۰ میلیون نفر از جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری دنیا به کرونا و بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و حدود سه میلیون و ۹۰۰ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.
آخرین آمارهای واکسیناسیون کرونا در دنیا نشان می دهد، تاکنون حدود دو میلیارد و ۶۲۲ میلیون واکسن کرونا در دنیا تزریق شده و از این میزان بیش از دو میلیارد دوز واکسن در ۱۲ کشورها دنیا تزریق شده است. چین با تزریق یک میلیارد و ۱۴ میلیون دوز واکسن تزریق شده بیشترین میزان تزریق واکسن کرونا را داشته است و بعد از آن آمریکا با تزریق ۳۱۸ میلیون دوز و هند با تزریق ۲۷۰ میلیون واکسن در رده های دوم و سوم قرار دارند.
بعد از آن، بزریل با ۸۶ میلیون دوز واکسن کرونای تزریق شده، بریتانیا با ۷۴ میلیون، آلمان با ۶۶ میلیون، فرانسه ۴۸ میلیون، ایتالیا ۴۶ میلیون، ترکیه ۴۱ میلیون، مکزیک ۴۰ میلیون، اسپانیا و اندونزی هر کدام با حدود ۳۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده در رده های چهارم تا دوازدهم از نظر تعداد واکسن کرونای تزریق شده قرار دارند.
با توجه به تفاوت میزان جمعیت کشورها، از نظر پوشش واکسیناسیون کرونا وضعیت کشورها بسیار متفاوت است. کشورهای کم جمعیت و ثروتمند وضعیت بهتری دارند به طوری که برخی علاوه بر جمعیت اتباع خود، مسافران و افراد خارجی را هم تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار داده و پوشش بالای ۱۰۰ درصد دارند. امارات متحده عربی با واکسیناسیون ۱۴۵ درصدی به نسبت جمعیت جزو کشورهای پیشتاز است و اگر از کشورهای بسیار کوچک و کم جمعیت بگذریم، بحرین با پوشش ۱۱۳درصد، بریتانیا با پوشش ۱۱۱ درصد، مغولستان با پوشش ۱۰۹ درصد، ایسلند ۱۰۴درصد، اروگوئه ۱۰۱ درصد و قطر ۹۹.۸ درصد عملکرد موفقی داشته اند و در برخی از این کشورها محدودیت های کرونا برداشته شده است.
واکسیناسیون کرونا در خاورمیانه
در منطقه خاورمیانه از بین ۱۵ کشور، بیشترین پوشش واکسیناسیون کرونا را امارات متحده عربی با تزریق بیش از ۱۴ میلیون دوز واکسن و پوشش ۱۴۵ درصدی داشته است، بعد از آن منطقه رژیم صهیونیستی با تزریق ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و پوشش ۱۲۲درصدی در رده بعدی است. بحرین با تزریق یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن و پوشش ۱۱۳ درصدی در رده سوم است.
عربستان سعودی با تزریق ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن، بیشترین میزان واکسن تزریق شده را در خاورمیانه دارد و حدود ۴۷ درصد جمعیت خود را پوشش داده است. ایران با تزریق حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تاکنون به حدود پنج درصد جمعیت یک دوز واکسن را تزریق کرده است. حدود یک میلیون نفر نیز هر دو دوز واکسن کرونا را در ایران تزریق کرده اند که اندکی بیش از یک درصد جمعیت است.
قطر با تزریق دو میلیون و ۸۷۰ هزار دوز واکسن حدود ۹۹.۸ درصد جمعیت را پوشش داده، کویت با تزریق یک میلیون و ۸۲۰ هزار واکسن پوشش ۴۲ درصدی دارد. اردن با تزریق دو میلیون و ۹۱۴ هزار دوز ۲۸.۶ درصد پوشش داده، لبنان با تزریق یک میلیون و ۱۲۸ هزار واکسن، ۱۶.۵ درصد پوشش داشته، عمان با ۷۲۰ هزار دوز واکسن پوشش ۱۴ درصدی دارد. فلسطین با تزریق ۷۱۶ هزار دوز، ۱۴ درصد جمعیت خود را پوشش داده، مصر با تزریق سه میلیون و ۸۰۰ هزار دوز پوشش ۳.۷ درصدی دارد. عراق با تزریق ۷۰۳ هزار دوز واکسن به حدود ۱.۷ درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده است. یمن نیز با تزریق ۲۳۵ هزار دوز واکسن هشت دهم درصد و سوریه با تزریق ۷۱ هزار دوز واکسن کرونا به چهار دهم درصد از جمعیت خود کمترین میزان پوشش واکسیناسیون را داشته است.
وضعیت آفریقا از نظر پوشش واکسیناسیون کرونا از بقیه قاره ها بدتر است، از حدود ۵۵ کشور کوچک و بزرگ این قاره ۳۰ کشور به کمتر از دو درصد جمعیت خود یک بار واکسن کرونا تزریق کرده و ۴۳ کشور زیر پنج درصد پوشش واکسیناسیون کرونا داشته اند و فقط دو کشور مراکش و جزیره موریس پوشش بالای ۳۰ درصدی دارند، مراکش با تزریق ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، ۴۷ درصد جمعیت را پوشش داده و جزیره موریس با تزریق ۴۵۵ هزار دوز واکسن به ۳۵ درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن را تزریق کرده است.
ایران با تزریق چهار میلیون و ۴۰۴ هزار دوز واکسن دوز اول و حدود یک میلیون دوز واکسن دوز دوم با پوشش ۵ درصدی جمعیت از نظر پوشش واکسیناسیون بعد از پاکستان در رتبه ۱۴۲ کشورهای دنیا است و الجزایر بعد از ایران قرار دارد. از نظر تعداد واکسن تزریق شده نیز بعد از صربستان و بالاتر از سنگاپور در رتبه چهل و پنجم کشورهای دنیاست.
برنامه ایران برای واکسیناسیون کرونا در قالب سند ملی ۲۰ دی سال ۱۳۹۹ تصویب شد. بر اساس این سند، واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار مرحله یا فاز انجام می شود. در فاز اول که در اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ اجرا شد، کادر بهداشتی و درمانی واکسن کرونا را دریافت کردند. فاز دوم واکسیناسیون سالمندان بالای ۶۰ سال است که از هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ شروع شد و همچنان ادامه دارد. فاز سوم واکسیناسیون کرونا شامل افراد دارای بیماری زمینه ای، شاغلان مشاغل پر خطر، افراد حاضر در مراکز تجمعی و کارکنان بهداشت و درمان که در خط اول مواجهه با بیماری نیستند،است و فاز چهارم واکسیناسیون عمومی برای افراد زیر ۶۰ سال است که پیش بینی می شود در زمستان ۱۴۰۰ واکسن کرونا را دریافت کنند.
واکسن کرونا اکنون تنها راه مهار پاندمی کرونا است. سایه سنگین خطر جهش ویروس و بی اثرشدن واکسن ها نیز بر سر کشورها است. بنابراین واکسیناسیون کرونا در کشورها باید سریع و بدون فوت وقت انجام شود تا موثر باشد. جنگ نابرابر کشورهای دنیا برای نجات مردمانشان و دسترسی به واکسن به سختی ادامه داد. در این جنگ ناعادلانه ثروتمندان و قدرتمندان دست بالا را دارند. استراتری ایران برای خنثی کردن این بی عدالتی پوشش واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن داخلی است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در این باره گفته است: هدف گذاری وزارت بهداشت این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۷۰ درصد جمعیت و حدود ۶۰ میلیون نفر واکسن کرونا بزنیم تا زنجیره انتقال ویروس در کشور قطع شود. در خوشبینانه ترین حالت ۶۰ درصد از واکسیناسیون را از واکسنهای داخلی و ۴۰ درصد از واکسن های خارجی تامین میکنیم. واکسن های ایرانی که همچنان مراحل مطالعات و کارآزمایی بالینی را طی می کنند و البته وزارت بهداشت برای تسریع در واکسیناسیون به دو نمونه از آنها یعنی واکسن کوویران برکت و پاستوکوک مجوز مصرف اضطراری داده است.
گزارش از افشین شاعری
کرونا و تغییرات اقلیمی مهمترین چالش های منطقه
پدیده گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی به ویژه گرمای شدید هوا مساله جدیدی نیست و این روزها علاوه بر بیماری مهلک کرونا، به یکی از چالشهای جدی دولت های جهان به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، پیامدهای تغییرات اقلیمی در هر منطقه از کره زمین و هر کشور می تواند مختلف باشد. ممکن است در کشوری مانند ایران به شکل بیابان زایی خود را نشان دهد و در نقطه دیگر از کره زمین با افزایش دمای هوا نمود پیدا کند.
به باور کارشناسان، یکی از مهمترین دلایل بیابانزایی به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه، تغییرات سطح آب دریاها از جمله عوارض گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، فعالیتهای انسانی است.
به گزارش «بانکوک پست» تایلند، امروزه پیامدهای ناشی از تغییراتی اقلیمی تا حدی جدی است که دولت های جهان به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه را بر آن داشته است پس از رفع بحران کرونا، تدابیری را برای مقابله با این مسئله نگران کننده اتخاذ کنند.
بدون شک باید پذیرفت که مشکل تغییرات آب وهوایی کره زمین یکی از معضلات جهان امروز است و دیگر حد و مرزی نمیشناسد.
آمارها نشان میدهد منطقه آسیا-اقیانوسیه دست کم ۳۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص میدهد و نقش مهمی را در رونق اقتصادی و فقرزدایی ایفا می کند.
از دیگر سو، دست کم ۸۰ درصد از زغال سنگ جهان در این منطقه مورد استفاده قرار میگیرد و دست کم ۶۰ درصد از دی اکسید کربن جهان در این منطقه تولید میشود.
وقوع سیل های ویرانگر، خشکسالی، طوفان و گرم شدن دمای هوا در منطقه آسیا-اقیانوسیه از تبعات تغییرات اقلیمی در این منطقه به شمار میآید.
برپایه این گزارش، اکنون زمان آن رسیده است که کشورهای منطقه با کمک یکدیگر با پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی بر اساس توافق نامه پاریس مقابله کنند و از دیگر سو تلاش هایی را جهت رشد اقتصادی با استفاده از انرژی ها پاک در منطقه انجام دهند.
عدم استفاده از سوخت های فسیلی، استفاده از سوخت های با سطح کربن کمتر و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از جمله راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در منطقه آسیا-اقیانوسیه به شمار میآید.
هنگامی که تغییرات اقلیمی با سرعت زیادی رخ دهد، انسان نمیتواند خود را با آن وفق دهد و در نتیجه حیات گیاهی و جانوری به خطر میافتد.
گفتنی است تغییرات اقلیمی میتواند پیامدهای مختلفی برای انسان به دنبال داشته باشد که یکی از این پیامدها مهاجرت اجباری در جهان است.
در حال حاضر شماری از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن، مالدیو، جزایر مارشال، سنگاپور و جزایر تیمور میکوشند میزان دی اکسید کربن را به حداقل کاهش دهند.
اقتصاد سبز در منطقه آسیا-اقیانوسیه
با افزایش نیاز روز افزون کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه به انرژیهای پاک از جمله برق، استفاده از روش های سنتی اقتصاد و استفاده حداکثری از منابع طبیعی بدون توجه به حقوق نسلهای فعلی و آینده که موجب تخریب و آلودگی محیط زیست میشود، دیگر پاسخ گو نیست.
در این حال، تا زمانی که یکی از مهم ترین اهداف اقتصاد سبز کاهش انتشار گازهای گلخانهای است، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر راه میانبری برای رسیدن به اقتصاد سبز به شمار میآید..
بانک توسعه آسیا در حال حاضر راهکارهایی را با هدف مبارزه با تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی و توسعه اقتصاد سبز در منطقه آسیا-اقیانوسیه ارایه می دهد.
بانک جهانی از سال ۲۰۱۹ میلادی اقداماتی را آغاز کرده است که بر اساس آن از دست کم ۸۰ میلیارد دلار بودجه تا سال ۲۰۳۰ یعتی سالی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اختصاص دهد.
این بانک در سال جاری میلادی ۶ میلیارد دلار در زمینه انرژی های پاک اختصاص داده است.
کشورهای آسیا-اقیانوسیه که از دیرباز به سوختهای فسیلی وابسته بودهاند، در حال حاضر با هدف تامین نیاز رو به رشد انرژی از جمله برق در این منطقه، بیش از پیش به سوی استفاده از انرژیهای پاک و تجدیدپذیر روی آوردهاند.
به استناد آمارها، نیاز کشورهای آسیایی به انرژی در سال ۲۰۳۰، دستکم ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.
در جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به نیاز روزافزون به مصرف انرژی و کاهش منابع انرژی فسیلی، ضرورت حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیتهای برق رسانی و تامین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده استفاده از انرژی های نو همچون باد، خورشید، هیدروژن، زیست توده، زمین گرمایی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
در پایان میتوان گفت اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت ها جهت فراهم سازی امکان دسترسی به انرژیهای تجدیدپذیر و پاک در مناطق دورافتاده و روستایی میتواند سبب ایجاد فرصتهای شغلی، کاهش فقر و برقراری عدالت اجتماعی در کشورهای آسیایی شود.