اخبار خراسان جنوبی /ماهانه هزار کنتور معیوب در خراسان جنوبی تعویض می‌شود

خیرین برای آبرسانی به روستاهای محروم خراسان‌جنوبی پیش قدم می‌شوند

«کمک مؤمنانه» به سبک مرزبانان/ توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی در خراسان‌جنوبی

 

 

 

خادمان حرم رضوی در میقات الرضا(ع) میهمان برادر امام رئوف شدند
کاروان زیرسایه خورشید وارد شهر طبس شد و مورد استقبال مردم و زائران برادر امام مهربانی ها حضرت حسین بن موسی کاظم(ع) قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کاروان زیر سایه خورشید امروز (۱ تیر) با حضور خدام امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در میان اشک و لبخند همجواران حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) وارد طبس شد.

 

خادمان رضوی در بدو ورود با حمل بیرق سبز رضوی در مزار شهدای آرمیده آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) حضور یافتند و ضمن غباروبی و گلباران، با قرائت فاتحه به ساحت مقدس شهدای والامقام انقلاب اسلامی و شهدای هشت دفاع مقدس این مرز و بوم به مقام این بزرگواران ادای احترام کردند.

 

این کاروان پس از زیارت حرم مطهر امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) بردار امام مهربانی، به دیدار  امام جمعه شهرستان طبس رفتند. حجت الاسلام محمد رضا محمدی، امام جمعه طبس ضمن خیرمقدم به سفیران رضوی، اظهار کرد: جیره خواری سفره بابرکت حضرت امام رضا(ع) افتخار ملت بزرگ ایران است.

 

در ادامه خادمان همراه با پرچم متبرک رضوی به دیدار خانواده شهید حسن آشنا برای عرض تسلیت رحلت پدر این شهید والامقام رفتند. شهید حسن آشنا  در سال ۱۳۶۴ در عملیات گروه تخریب در منطقه جزیره مجنون مفقود گردید  و سرانجام پیکر پاکش بعد از ۹سال دوری و انتظار در سال ۱۳۷۵ تشییع و به خاک سپاری شد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی خبر داد؛

تامین آب پایدار در برخی از روستاهای خراسان جنوبی به همت خیران

تامین آب پایدار در برخی از روستاهای خراسان جنوبی به همت خیران

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با احیای برخی از قنوات در روستاهای محروم و کم آب استان به همت شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور، تامین آب پایدار سرعت بیشتری می یابد.

 محمدرضا رضایی در دیدار با مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با اشاره به رسالت هلال احمر در کاهش آلام نیازمندان، اظهار داشت: خشکسالی های پیاپی شرایط زندگی را در برخی از مناطق این استان سخت کرده و نیازمند توجه ویژه مسئولان و خیرین است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر حلقه اتصال توانمندان برای رفع نیاز نیازمندان و توسعه جامعه است، گفت: امید است در سال جاری بتوانیم با ایجاد تفاهم نامه هایی در جهت برداشتن برخی از موانع و مشکلات در مناطق محروم و متاثر از خشکسالی خدماتی درخور ارائه دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی درخصوص مصوبات این دیدار گفت: بر اساس توافق فی مابین جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با شرکت مواد نسوز مقرر شده این شرکت صنعتی سالیانه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای تامین آب پایدار در روستاهای محروم استان کمک کند.

رضایی با اشاره به فعالیت این مجموعه صنعتی _ معدنی در شهرستان های سربیشه و نهبندان ادامه داد: این مبلغ جهت احیای قنوات در روستاهای کم آب این دو شهرستان هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته کمک های بسیار خوبی از سوی این شرکت در استان انجام شده است، افزود: تامین بسته های معیشتی، کمک رسانی به آسیب دیدگان حوادث سیل و زلزله، تامین تجهیزات بانک امانات از قبیل ۲۵ کپسول اکسیژن و ۱۰ تخت بیمارستانی از جمله اقدامات شایسته این شرکت صنعتی، معدنی در استان بوده است.

تسریع واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی/ افراد منتظر پیامک باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ورود دو محموله واکسن کرونا به استان خبر داد و گفت: افراد برای تزریق دوز دوم منتظر تماس و پیامک زمان و مکان مراجعه باشند.

محمد دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص تزریق دوز دوم واکسن کرونا در استان اظهارکرد: محموله واکسن چینی و ایرانی وارد استان شده و افراد برای تزریق منتظر تماس و پیامک همکاران ما باشند.

 

 

 

سنجش نوآموزان خراسان جنوبی از ۵ تیر آغاز می‌شود

سنجش نوآموزان خراسان جنوبی از ۵ تیر آغاز می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سنجش ۱۹ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان از پنجم تیرماه آغاز خواهد شد و این فرآیند تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

محمدعلی واقعی از افزایش ۵ تا ۶ درصدی دانش آموزان پایه اول ابتدایی نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: شرایط کرونا، محیط آموزشی را با تجربه‌های گوناگون آشنا کرد، اما همواره سعی کردینم محتواهای آموزشی در کم‌ترین زمان ممکن و به بهترین نحو به همه دانش‌آموزان برسد.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ نفر از معلمان مجرب استان در پایگاه های سنجش کودکان، همکاری خواهند کرد، تصریح کرد: با وجود تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و به منظور شناخت توانایی‌ها، استعدادها و تنظیم برنامه‌های آموزشی متناسب با آن، همه ساله نوآموزان ۶ ساله لازم التعلیم بدو ورود به دبستان در زمینه‌های مختلف جسمی و ذهنی در دو مرحله غربالگری اولیه و تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

واقعی با اشاره به اینکه تعرفه سنجش کودکان بدو ورود به دبستان امسال ۵۰ هزار تومان است، افزود: امسال ۱۶ پایگاه اولیه و دو پایگاه تخصصی وظیفه سنجش کوودکان بدو ورود به دبستان را برعهده دارند و تعیین جایگاه آموزشی دانشس‌آموز براساس معیارهای استاندارد آموزشی صورت خواهد پذیرقفت.

 

رقابت ۱۵ هزار داوطلب خراسان جنوبی در کنکور امسال

 رقابت ۱۵ هزار داوطلب خراسان جنوبی در کنکور امسال

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با اشاره به رقابت ۱۵ هزار و ۸۶۲ داوطلب کنکور سراسری در ۵ گروه آزمایشی کنکور در خراسان جنوبی، گفت: بیشترین داوطلب شرکت کننده مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵ هزار و ۵۲۸ داوطلب است.

محسن آیتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: : ۶۱ حوزه امتحانی زیر نظر آموزش و پرورش در ۱۱ شهرستان استان برای برگزاری آزمون سراسری در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، فردوس، درمیان، بشرویه، طبس، زیرکوه و خوسف در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رقابت ۱۵ هزار و ۸۶۲ داوطلب کنکور سراسری در ۵ گروه آزمایشی، افزود: امسال ۹ هزار و ۱۷۴ داوطلب زن و ۶ هزار و ۶۸۸ داوطلب مرد به مدت چهار روز با یکدیگر رقابت می‌کنند که بیشترین داوطلب شرکت کننده مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵ هزار و ۵۲۸ داوطلب است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در آزمون سراسری ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تغییر چشمگیری نداشته است، تصریح کرد: کنکور با رعایت دقیق پرتکل‌های بهداشتی با تشکیل کمیته بهداشت در استان برگزار می‌شود.

آیتی یادآورشد: برای داوطلبین مشکوک به بیماری کرونا در هر حوزه امتحانی، اتاق ایزوله در نظر گرفته شده و سلامتی افراد پیش از آزمون پایش می‌شود.

 

 

 

دستگیری سارق قطعات خودرو در ” قاین”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان” قاین” از دستگیری سارق محتویات داخل خودرو در این شهرستان خبر داد و گفت: متهم دستگیر شده به ۱۱ فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمود زال بیکی”در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی اعلام وقوع چندین فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در سطح شهرستان قاین بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرارگرفت.
وی بیان داشت: مأموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین با اشاره به این که سارق دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۱۱ فقره سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو اعتراف کرد؛ یادآور شد: ماموران متهم دستگیر شده را به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

 

 

 

شور شدن آب و خاک از پیامدهای خشکسالی است

بیرجند – ایرنا – دبیر علمی پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران گفت: خشکسالی و کم‌آبی به عنوان یک پیامد جدی سبب شوری آب و خاک شده لذا موضوع شوری و زهکشی اراضی نیازمند توجه ویژه است.

علی شهیدی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که به‌ صورت مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: اراضی شور و قلیا یک سوم محصول اصلی را تولید می‌کنند که اگر به این موضوع توجه شود عملکرد محصول در واحد سطح سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: یکی از مسایلی که هر سال با آن مواجه هستیم، کنترل نشدن سیلاب‌ها است که خسارت‌های زیادی به اراضی استان وارد می‌کند و باید توسط روش‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی کنترل شود.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی گفت: نظارت بر برداشت آب‌های زیرزمینی به صورت غیرمجاز کم است و از آب‌های تولید شده در سطح‌های غیرنفوذ شهری استفاده نمی‌شود در حالی که می‌توان حداقل در حوزه فضای سبز آب را ذخیره کرد.

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی که در منطقه مرزی با کشور افغانستان است، حفظ جمعیت و پایداری آن از لحاظ امنیتی و پدافند غیرعامل اهمیت بسیار زیادی دارد.

شهیدی تصریح کرد: بحران آب یکی از محدودیت‌های استان است که در سطح کشور اتفاق افتاده اما در خراسان جنوبی این بحران شدید بوده بنابراین با توجه به مصرف بخش زیادی از آب، در حالی که هنوز خطر کم‌آبی جدی گرفته نشده، مقداری نگران کننده است.

وی گفت: خشک شدن منابع آبی از قبیل چشمه‌ها، قنات‌ها، رودخانه‌های فصلی و سایر منابع این واقعیت تلخ و عبرت‌آموز را نشان می‌دهد چراکه خشک شدن این منابع سبب کوچ روستاییان و عشایر شده و زنگ خطر زوال تمدن این آبادی‌ها را به صدا درآورده است.

وی تاکید کرد: در صورت مهاجرت اهالی از مناطق مرزی در اثر کمبود آب، چه قدر باید برای تامین امنیت مرزها هزینه کنیم بنابراین باید به موقعیت استراتژیک استان توجه شود.

شهیدی افزود: از آنجایی که بقا و توسعه استان خراسان جنوبی وابسته به منابعی مانند آب و خاک است، سزاوار نیست تنها با شعار و حرف به این مهم بپردازیم بلکه نیازمند عملکرد واقعی توام با مطالعه و تحقیق علمی خواهد بود.

وی با اشاره به چالش‌های آب استان گفت: وقوع پدیده تغییر اقلیم و به دنبال آن خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شده است به طوری که در برخی دشت‌های استان سالی بیش از یک متر افت آب را شاهد هستیم.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ادامه داد: در صورتی که این روند ادامه یابد تعداد زیادی از سفره‌ها به کف مخزن می‌رسند و قادر به برداشت نخواهیم بود از طرفی برداشت آب از منابع زیرزمینی سبب شور شدن آب می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد هستیم و این زنگ خطر حتی برای خاک استان است.

وی افزود: برداشت بی‌رویه از آبخوان‌ها به صورت مجاز یا غیرمجاز سبب فرونشست زمین در دشت‌های استان شده است حتی اگر سال‌های آتی ترسالی داشته باشیم منابع زیرزمینی قادر به ذخیره نخواهد بود و نفوذپذیری نخواهد داشت لذا تبدیل به سیلاب خواهد شد.

شهیدی گفت: در گذشته میانگین بارندگی استان ۱۷۵ میلیمتر بود و شاهد این گونه سیلاب‌ها نبودیم و اکنون به  ۱۲۰ کیلومتر رسیده و امسال که حتی به این میزان هم نرسید بارش‌های کم نیز سبب وقوع سیل می‌شود.

وی گفت: نداشتن الگوی کشت مناسب که متناسب با منابع آب کشاورزی باشد از دیگر مواردی است که سبب سرگردانی کشاورزان شده و به سمت کشت‌های آب‌بر مانند چقندرقند روی آورده‌اند در حالی که برای کشت محصولاتی مانند زرشک، عناب و سایر محصلات کم‌آب‌بر اطلاع‌رسانی کم است.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران افزود: با توجه به عملیاتی نشدن توسعه فراگیر سیستم‌های آبیاری تحت فشار در استان، آبیاری قطره‌ای در خراسان جنوبی مناسب‌تر است اما ۲ درصد اراضی تحت این روش آبیاری می‌شوند همین میزان هم به شکلی بوده که سهمیه آب کشاورز کم نشده و این روش نیز افت سفره آب زیرزمینی را در پی داشته است.

وی ضمن مروری بر تاریخچه برگزاری این کنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و ارومیه از برگزاری پنجمین کنگره در دانشگاه بیرجند با توجه به امکانات این دانشگاه با هدف مدیریت بحران آب و نقش آن در توسعه شرق کشور خبر داد.

رییس دانشگاه بیرجند هم گفت: خراسان جنوبی به عنوان یک استان کم‌بارش به شدت با مشکل کم‌آبی مواجه است لذا استفاده صحیح از منابع آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

احمد خامسان افزود: امیدواریم ما دانشگاهیان با ارائه مقالات و روش‌های علمی و کاربردی در این زمینه و استفاده بهینه از منابع آبی در صحنه عمل پیشتاز باشیم تا با سربلندی از این بحران رهایی یابیم.

وی بیان کرد: موضوع این کنگره با توجه تنش‌های آبی در ایران به‌خصوص خراسان جنوبی بسیار مهم بوده و لازم است در مورد موضوع مدیریت بحران آب تأکید ویژه‌ای صورت گیرد.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: این دانشگاه سال‌ اخیر در زمینه مدیریت منابع آب همچون جمع‌آوری آب‌های سطحی، کاشت گیاهان کم‌آب‌بر، قطره‌ای کردن آبیاری فضای سبز دانشگاه، استفاده از شن رنگی و چمن مصنوعی برای فضاسازی سطح دانشگاه اقدام کرده است.

وی افزود: امیدوارم در این کنگره راهکارهای علمی و اجرایی برای مدیریت منابع آبی ارائه شود ما نیز در حد مقدورات دانشگاه هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران روز چهارشنبه دوم تیر به میزبانی دانشگاه بیرجند با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به ‌صورت مجازی گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

۱۲۵ مقاله در چهار محور “منابع آب و بحران”، “آب و کشاورزی”، “آب، مدیریت و توسعه” و “آب، اقتصاد و جامعه” به دبیرخانه کنگره ارسال شد که ۱۱۳ مقاله به صورت پوستر و چهار مقاله به صورت سخنرانی مورد پذیرش قرار گرفته است.

نشست انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی (فرصت‌ها و چالش‌ها)، نشست خشکسالی و تغییر اقلیم و پیامدهای آن بر توسعه شرق کشور و نشست بررسی وضعیت منابع آب استان خراسان جنوبی (چالش‌ها و راهکارها) از برنامه‌های این کنگره ۲ روزه است.

 

 

 

ابتلای ۵۴ نفر به ویروس کرونا/۲-۳

۵۴ بیمار جدید کرونایی، ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:از این تعداد ۲۳ بیمار در تست‌های ملکولی و ۳۱ نفر در تست‌های سریع تشخیص کرونا، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: در بیرجند ۱۰ نفر، در قاین ۶ نفر، فردوس ۳ نفر و در شهرستان‌های خوسف، سرایان، درمیان و نهبندان هر کدام یک نفر از طریق تستهاس ملکولی مشخص شدند.

وی گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوت در اثر کرونا نداشتیم و تعداد قربانیان این ویروس در خراسان جنوبی همچنان ۹۱۶ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای اپیدمی بیماری کرونا ۲۰ هزار و ۸۴۶ بیمار بهبود یافتند و یا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و همچنین ۴۲ هزار و ۹۶۳ نفر نیز تاکنون واکسینه شدند.

 

 

 

 

 

ظرفیت‌های مردمی برای مبارزه با مواد مخدر به‌کار گرفته شود

 استاندار خراسان جنوبی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مردمی برای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: نباید در مبارزه با مواد مخدر معطل اعتبارات باشیم و باید در این زمینه از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کنیم.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در بازدید از پارکینگ خودرویی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: مدیران باید نگاه خود را در امر مبارزه با مواد مخدر تغییر داده و فعالیت‌هایشان را در این حوزه بر مبنای کارهای آموزشی و فرهنگی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مبارزه با مواد مخدر بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد گفت: مدیران و کارکنان باید در این زمینه، نگاه مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی به تاکید مقام معظم رهبری بر انجام کارها با پیوست فرهنگی اشاره و تصریح کرد: انجام همه امور با پیوست فرهنگی، نتیجه بهتری به همراه دارد.

وی اظهار داشت: در همین راستا و بنا به مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان دستگاه‌هایی که برای انعکاس عملکردشان از ظرفیت رسانه‌ها استفاده نکنند، از اعتباراتشان کسر می‌شود.

ملانوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نتایج انتخابات ۲۸ خرداد گفت: در انتخابات اخیر علیرغم فشارهای روانی و تبلیغاتی برای حضور نیافتن مردم در پای صندوق‌های رای، در نهایت در سطح کشور مشارکت حدود ۴۹ درصدی و در استان خراسان جنوبی بیش از ۷۴ درصد رقم خورد.

وی بیان کرد: این یعنی میزان مشارکت در استان ۲۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: میزان مشارکت مردم استان در انتخابات‌ گذشته در دوره‌های مختلف بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده و این افزایش قابل توجه در این دوره جز با فرهنگ‌سازی حاصل نشده است.

وی ظرفیت‌های خطه زرخیز خراسان جنوبی را کم‌نظیر و ناشناخته دانست و گفت: نتایج رایزنی‌های صورت گرفته با سرمایه‌گذاران فعال کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و سایر موارد نشان می‌دهد نسبت به ظرفیت‌های عظیم استان در بخش‌های مختلف اطلاعات کافی ندارند لذا باید به این مقوله توجه ویژه‌ای شود.

استاندار خراسان‌ جنوبی در آستانه پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از آخرین وضعیت تجهیزات، امکانات و پارکینگ خودرویی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بازدید کرد و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این برنامه حضور داشت.

 

 

 

 

سالانه ۳ هزار شغل در شهرستان بیرجند ایجاد شده است
فرماندار بیرجند با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در زمینه ایجاد اشتغال تلاش های خوبی در خراسان جنوبی کرده است، گفت: طی شش سال گذشته سالانه سه هزار شغل در شهرستان بیرجند ایجاد شده است.

«علی ناصری» در جشن طلوع زندگی مشترک و اهدای ۱۵۰ سری جهیزیه به زوج های جوان کم بضاعت با بیان اینکه امید است با انعکاس خوب این اقدام در جامعه در ترویج ازدواج های آسان و جمع آوری کمک های خیرین به این سمت بتوانیم موثر باشیم، اظهار داشت: سدهایی که برای تشکیل خانواده و ازدواج گذاشته ایم باعث شده است تا خانواده ها از ازدواج منصرف شوند.

وی افزود: برگزاری مراسماتی مانند جشن ازدواج آسان و اهدای جهیزیه به نوعروسان کم بضاعت و چنین برنامه هایی می تواند قبح تجملات را بشکند و ازدواج را در جامعه گسترش دهد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه باید خیرین و کسانی که توان مالی دارند را به سمت کمک به ازدواج آسان در جامعه بکشانیم، گفت: زیبنده جامعه اسلامی نیست که انقدر در مشکلات گرفتار شده باشیم که نتوانیم زمینه تشکیل خانواده را فراهم کنیم.

ناصری با بیان اینکه در دولت های مختلف به موضوع ازدواج توجه شده است، افزود: توجهی که در دولت تدبیر و امید به موضوع ازدواج از طریق اعطای تسهیلات بانکی شد، قابل مقایسه با مشابه تسهیلات دولت های قبل نیست.

وی مهمترین مانع ازدواج جوانان را اشتغال دانست و گفت: هر سال در جذب تسهیلات‌ اشتغالزایی و ایجاد شغل نسبت به سال قبل آن پیشرفت داشته ایم.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیشترین اشتغال را در شهرستان بیرجند ایجاد کردیم، گفت: متوسط سالی سه هزار شغل جدید در شهرستان بیرجند در ۶ سال اخیر ایجاد شده است، هر چند که هنوز برای رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

ناصری تاکید کرد: موسسات خیریه در دستگیری خانواده های کم بضاعت قدم های خوبی در شهرستان برداشتند که امید است در آینده هم تداوم داشته باشد.

اخذ مدرک داوری بین المللی تکبال توسط داور خراسان جنوبی/۷

اخذ مدرک داوری بین المللی تکبال توسط اولین داور ایرانی

اولین داور ایرانی از خراسان جنوبی موفق به اخذ مدرک داوری بین المللی تکبال شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، ابوالفضل داوطلب با شرکت در دوره آموزشی فدراسیون جهانی تکبال موفق شد تا با کسب نمره قبولی، مدرک داوری این رشته را کسب کند. داوطلب که داور ملی فوتبال ساحلی نیز می باشد، در کلاس های آنلاین داوری که توسط فدراسیون جهانی تکبال برگزار گردید شرکت و موفق به اخذ مدرک داوری شد. وی همچنین ریاست هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان جنوبی را نیز عهده دار است.

 

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی خبرداد؛

توزیع ۴۸ هزار سبد معیشتی بین نیازمندان خراسان جنوبی در دهه کرامت

 توزیع ۴۸ هزار سبد معیشتی بین نیازمندان خراسان جنوبی در دهه کرامت

بیرجند- مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از توزیع ۴۸ هزار سبد معیشتی بین نیازمندان استان در نهضت کمک های مومنانه همزمان با دهه کرامت خبر داد.

مهدی هنری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: نهضت کمک های مومنانه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در ماه شعبان سال گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به برگزاری چندین رزمایش بزرگ کمک های مومنانه در استان ادامه داد: اجرای این رزمایش ها حماسه و موج امید را در استان ایجاد کرد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان داشت: مرحله دوم از گام اول کمک های مومنانه در سال ۱۴۰۰ نهضت در دهه کرامت با استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و گروه های جهادی در دهه کرامت آغاز شده است.

هنری از تهیه و توزیع بیش از ۴۸ هزار سبد معیشتی بین نیازمندان استان خبر داد و افزود: ۵۰۰ دست کفش و لباس، هزار و ۳۰۰ عدد لوازم زندگی، ۴ هزار و ۲۵۰ کارت هدیه و کمک نقدی، بیش از ۵۵۰ هزار پرس غذای گرم، ۴۱۲ هزار قرص نان و ۵ هزار کیلوگرم گوشت قربانی نیز توزیع شده است.

به گفته وی ارزش خدمات ارائه شده بیش از ۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

هنری عنوان کرد: در عرصه بهداشت و درمان نیز مبلغ ۲۶۸ میلیون تومان برای تهیه بیش از ۳۰ هزار بسته بهداشتی و ارائه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی به ۴۳۸ نفر هزینه شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به توزیع ۲۱۶ سری جهیزیه بین زوج های نیازمند استان تصریح کرد: ارزش این جهیزیه ها ۳ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان بوده است.

هنری به آزاد سازی زنداینان جرایم غیر عمد در راستای رزمایش نهضت کمک مومنانه اشاره کرد و گفت: در دهه کرامت ۳۱ زندانی جرایم غیر عمد با مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان آزاد شده اند.

وی از توزیع ۷۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند با ارزش ۶۰ میلیون تومان خبر داد و افزود: ۶۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش ۱۶ میلیارد تومان جهت رفع مایحتاج زندگی اعطا شده است.

به گفته وی همچنین تسهیلاتی به افراد و مشاغل آسیب دیده از کرونا و تسهیلاتی در زمینه های اشتغال، مسکن و … نیز پرداخت شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در مجموع طی دهه کرامت بیش از ۶۳ میلیارد و ۹۰۰ تومان کمک های مومنانه بین اقشار نیازمند استان ارائه شده است.

کد خبر ۵۲۴۲۷۲۵

 

 

 

نماینده مردم نهبندان در مجلس: خشکسالی سبب از بین رفتن ۹۵ درصد مرتع استان خراسان جنوبی شد/۲

 

نماینده مردم نهبندان در مجلس: خشکسالی سبب از بین رفتن 95 درصد مرتع استان خراسان جنوبی شد

گروه استان‌ها- نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی، کم آبی و دمای بالای هوا شرایط خاصی را برای عشایر به وجود آورده و حداقل ۹۵ درصد مرتع عشایر از دست رفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مصطفی نخعی در نشست بزرگان، سران و معتمدان عشایر نهبندان اظهار داشت: در جلسه آخر فراکسیون مرزنشینان، خوشبختانه دستور تسریع در اخذ مصوبه کارگروه ویژه مرز توسط معاون امنیتی وزیر کشور صادر شد تا رایزنی با کشور مقابل برای بازگشایی بازارچه دوکوهانه آغاز شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از عایدات این بازارچه متوجه عشایر است لذا خواستاریم تا سازمان عشایری ایران در این مورد همکاری کند و سازمان عشایری ایران به صورت جهادی در سطح کشور اقداماتی  دغدغه‌مند انجام می‌دهد که جای قدردانی دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خشکسالی، کم آبی و دمای بالای هوا شرایط خاصی را برای عشایر به وجود آورده و حداقل ۹۵ درصد مرتع عشایر از دست رفته است گفت:  تبخیر آب در خراسان جنوبی بسیار بالا است و برای تأمین  علوفه دام و آب، عشایر با مشکلات زیادی مواجه هستند.

نخعی با اشاره به اینکه بیکاری جوانان عشایر و زیرساخت‌های ضعیف عشایری از مشکلات اساسی عشایر استان است، افزود: استان خراسان جنوبی، استان چهارم کشور به لحاظ جمعیت عشایری است و  وجود عشایر زیاد در خطه خراسان جنوبی نیازمند حمایت ویژه سازمان عشایری ایران است.

وی بیان کرد: چراکه عشایر منطقه، مرزداران غیور ما هستند که نقش تأمین امنیت را در سخت ترین نقاط کشور بر عهده دارند؛ اما متاسفانه خدماتی که این جامعه عشایری به نسبت کشور و استان دریافت می کنند بسیار اندک است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته اتفاقات ناگواری افتاده که دود آن بیشتر در چشم این عزیزان رفته است، بازارچه دوکوهانه نهبندان فعال بود و  فرزندان عشایر از آن بهره می بردند، اما چون تعامل خوبی صورت نگرفت این بازارچه تعطیل شد که جامعه عشایر بیشتر از همه متضرر شدند.

وی افزود:  از یک سال پیش یکی از مواردی که جدی پیگیری شد، بحث بازگشایی مرز دوکوهانه بود، با تمام مدیران موثر افغانستان جلساتی داشته ایم تا زمینه بازگشایی آن فراهم شود، اما به وزارت خارجه مراجعه می کنیم، می گویند باید مصوبه کارگروه ویژه مرز را داشته باشید، به وزارت کشور که مراجعه می کنیم می گویند اول باید وزارت خارجه  تایید کند، متاسفانه این قضیه اولویت مرغ و تخم مرغ همیشه برای کشور مسئله ایجاد کرده است.

 

 

 

 

فرسودگی ۱۲ درصد از مدارس خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از فرسودگی ۱۲ درصد از مدارس استان خبر داد.

چاوشیان مدیرکل  نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مدارس به طور کلی به سه دسته‌ی مستحکم، مشمول مقاوم سازی و فرسوده تبدیل می‌شوند که در خراسان جنوبی ۱۲ درصد آن‌ها فرسوده یا تخریبی هستند.

او با اشاره اینکه در سطح خراسان جنوبی ۳ هزار مدرسه وجود دارد افزود: این مدارس شامل ۱۰ هزار کلاس می‌شود که از این میان نزدیک به ۳۶۰ مدرسه فرسوده است.

چاوشیان تصریح کرد: سه نوع اعتبار برای تجهیز و نوسازی مدارس اختصاص داده می‌شود که یک نوع اعتبار ملی و دارای بالاترین مقدار بودجه است و یک نوع شامل اعتبارات استانی و نوع دیگر کمک‌های خیرین است.

مدیرکل  نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال اعتبارات ملی و استانی برای توسعه و تجهیز مدارس هنوز اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود همانند سال ۹۹ که بودجه‌ها نسبت به سال ۹۸، ۶۰ درصد افزایش داشت امسال هم شاهد افزایش بودجه‌ها با توجه به گران‌تر شدن تمام مواد و مصالح ساختمانی باشیم.

او  گفت:  همچنین در استان ۵۸ مدرسه‌ یک کلاسه یا کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز  وجود دارد که از سال ۹۹ شروع به حذف  مدارس کانکسی  و ساخت مدرسه  جایگزین آن شده است.

چاوشان  ادامه داد: از میان ۵۸ مدرسه کانکسی تاکنون ۱۹ مدرسه ساخته و تحویل داده شده و ما بقی مدارس تا پایان مهر ماه ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

مقابله تأثیرگذار با مواد مخدر نیازمند یک طرح جامع است/۳

مقابله تأثیرگذار با مواد مخدر نیازمند یک طرح جامع است

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت:مقابله تأثیرگذار با مواد مخدر نیازمند یک طرح جامع است.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی در دیدار با اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مبارزه با مواد مخدر به نوعی دفاع از فرهنگ، سلامت و امنیت مردم و جامعه ما است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: امروز باید در شورای مبارزه با مواد مخدر این سؤال را مطرح کنیم که چه طرحی دارید که کارساز و متفاوت با آنچه اکنون عمل می‌شود، باشد که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

عبادی با بیان اینکه ریشه کار مبارزه و مقابله با مواد مخدر در خانواده است، ادامه‌داد: به راستی برای خانواده‌ها تاکنون چه طرحی داشته و اکنون نیز در این زمینه چه برنامه‌ای دارید و ما باید برای حفظ سلامت جامعه شبانه روزی در این عرصه تلاش کنیم.

وی گفت: ما فرزندانمان را در موضوع مواد مخدر تفهیم نمی‌کنیم که چه خطراتی پیش روی او است و اینکه او برای حراست و حفاظت از خود چه اقدامی باید انجام دهد.

رسانه برای آگاه سازی خانواده‌ها تلاش بیشتری کند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: رسانه و تلویزیون ما هم چه برنامه عینی و دقیقی برای آگاه‌سازی خانواده‌ها، فرزندان و سایر اقشار جامعه در زمینه مراقبت از مواد مخدر دارد تا افراد خودشان از سلامت خویش حفاظت کنند.

عبادی با بیان اینکه ما طرح و برنامه کافی برای مبارزه فرهنگی با مواد مخدر نداریم، بیان‌کرد: ما در برخی از روستاها نیز روحانی نداریم که رفع این مشکل نیز می‌تواند در بخش‌های فرهنگ سازی مقابله با مواد مخدر بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید شیوع مواد مخدر را به عنوان یک طرح سیاسی و برنامه بی‌رحمانه از طرف دشمن مطرح کنیم، ادامه‌داد: ما به آینده امیدواریم چون برخی از ولنگاری‌ها به واسطه بی مدیریتی بعضی از مسئولان که احساس مسئولیت نمی‌کردند، رخ داده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با شروع دولت جدید مسئله معیشت و کار مردم حل شود تا بیکاری، فرد را به سمت قاچاق و مواد مخدر نکشاند.

امید به زندگی افراد نباید به زباله گردی مربوط باشد

عبادی با بیان اینکه امید به زندگی هیچ فردی نباید به سطل زباله‌دان (زباله گردی) مربوط باشد، افزود: که متأسفانه ما در یک کشور ثروتمند شاهد این مسائل هستیم.

وی افزود: ما زمانی علی‌رغم تلاش‌ها نتیجه خواهیم دید که خلاء ها پر شود و من در ۴۵ روز آینده از شما برنامه‌ای خواهم خواست که همه زوایا در آن دیده شود.

سردار ناصر فرشید فرمانده نیروی انتظامی خراسان‌جنوبی نیز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در موضوع مقابله با مواد مخدر خوشبختانه با همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و قضائی توانسته‌ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰ تن و  ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

فرشید یادآور شد: تلاش و خواست ما بر این است که با آگاه سازی جامعه هدف و به ویژه جوانان در کاهش شیوع ابتلاء به مصرف مواد مخدر گام برداریم.

 

 

 

 

ماهانه هزار کنتور معیوب در خراسان جنوبی تعویض می‌شود/۲-۳

ماهانه هزار کنتور معیوب در خراسان جنوبی تعویض می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: برای تعویض ماهانه هزار کنتور آب در این استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است که با این روند تا پایان امسال ۱۲ هزار کنتور معیوب، تعویض خواهد شد.

حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از هدررفت آب و محاسبه دقیق مصرف آن، شناسایی کنتورهای خراب و تعویض به موقع آنها است که در مدیریت مصرف برق هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱ درصد آب شبکه شهری و ۴۰ درصد آب شبکه روستایی در استان هدررفت دارد و تعویض کنتورهای معیوب مشترکان به منظور کاهش میزان هدررفت ظاهری آب و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مشترکان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش محسوس نزولات جوی در سال آبی جاری و تاثیر آن بر منابع آب زیرزمینی، گرمای شدید هوا و قطعی‌های برق که به کاهش چشمگیر سطح ارتفاع مخازن ذخیره منجر شده از شهروندان درخواست داریم نسبت به صرفه‌جویی مصرف آب اقدام کنند.

وی افزود: مرکز استان با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر مصرف آب بسیار بالایی دارد و یک چهارم آب شرب استان در شهرستان بیرجند مصرف می‌شود.

امامی بیان کرد: امسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای در سطح کشور به ویژه استان خراسان جنوبی داریم که باعث کاهش منابع آبی شده است.

وی گفت: با توجه به نبود رودخانه دائمی در خراسان جنوبی بخش زیادی از آب شرب مورد نیاز مردم از قنوات و چشمه‌ها تامین می‌شود که با گرمای شدید امسال این حوزه با چالش اساسی روبه‌رو شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون ۳۸۰ حلقه چاه آب شرب و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ در این استان وجود دارد افزود: جمعیت زیادی در حاشیه شهر بیرجند ساکن شده‌اند که در درازمدت می‌تواند شبکه توزیع آب را دچار مشکلاتی کند و در این ارتباط باید چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به موضوع افزایش ساخت و ساز در حاشیه مرکز استان تاکید کرد: باید در این زمینه طرح آمایش سرزمین مبنای مسئولان قرار گیرد اما به این موضوع توجه لازم نمی‌شود.

امامی گفت: برای ایجاد ساختمان‌های جدید باید حلقه چاه حفر شود که حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد لذا باید در این موارد با شرکت آب و فاضلاب مشورت شود.

هفته اول تیر، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق نامگذاری شده است.

 

 

 

درگذشت پدر شهید پرویز گواهی/۲

مرحوم محمدحسین گواهی پدر شهید پرویز گواهی در سن ۹۱ سالگی بر اثر کهولت سندرگذشت پدر شهید پرویز گواهی درگذشت.

شهید پرویز گواهی در بیست و پنج مهر ۱۳۴۵ در روستای گواهی از توابع شهرستان بیرجند چشم به جهان گشود.

وی در تاریخ دوم تیر ۱۳۶۶ در منطقه شلمچه به علت اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نایل شد و در گلزار حسین آبادگواهی شهرستان سربیشه به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی:

۱۱ هزار و ۸۱۴ دز واکسن سینوفارم چینی وارد خراسان‌جنوبی شد/۳

۱۱ هزار و ۸۱۴ دز واکسن سینوفارم چینی وارد خراسان‌جنوبی شد

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی گفت: ۱۱ هزار و ۸۱۴ دز واکسن سینوفارم چینی وارد خراسان‌جنوبی شد.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ۱۱ هزار و ۸۱۴ دز واکسن سینوفارم چینی برای تکمیل واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال و افرادی که نوبت اول را تزریق کرده‌اند، وارد خراسان‌جنوبی شده و در شهرستان‌های استان توزیع می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونای خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همچنین هزار دز واکسن ایرانی کووبرکت وارد استان شده است ولی هنوز از طرف وزارت بهداشت دستورالعملی برای استفاده آن و گروه هدف تزریق این واکسن مشخص نشده است.

شریف در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در یکی از استان‌های همسایه چه تدبیری برای کنترل بیماری در استان شده است، گفت: متأسفانه در استان سیستان و بلوچستان از نظر شیوع کرونا وضعیت قرمز است که این موضوع برای استان ما نیز یک هشدار محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: از آنجایی که این استان همسایه در وضعیت قرمز قرار دارد، ورود و خروج غیر پلاک‌های غیربومی از این استان ممنوع است که البته مسئولان خود آن استان این موضوع را پیگیری می‌کنند.

دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری کرونای خراسان‌جنوبی درباره وضعیت شیوع کرونا در استان نیز گفت: چه از نظر تعداد مبتلایان و چه از نظر تعداد فوتی‌ها خراسان‌جنوبی در یک هفته اخیر در یک وضعیت ثابت قرار داشته است.

 

 

 

خراسان جنوبی؛

جریمه ی بیش از ۲۰ میلیارد تومانی متخلفان در تعزیرات حکومتی/۴

متخلفان کالا و خدمات در خراسان جنوبی از آغاز امسال به پرداخت ۲۰ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان، محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: میزان محکومیت پرونده‌های تخلف در سهمختومه شدن هزار و ۷۵۶ پرونده در تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز، دارو و درمان ۲۰ میلیارد ۱۳۱ و  میلیون تومان بوده است.
حسن‌پور افزود: در بخش کالا و خدمات ۶۹۶ پرونده وارد و ۷۰۹ پرونده مختومه شد که درصد پرونده‌های مختومه به وارد شده ۱۰۱.۹ درصد گزارش شده است.
وی با اعلام اینکه متهمان این بخش به پرداخت ۳ میلیارد و ۹۹ میلیون تومان محکوم شدند، گفت: به ترتیب درج نکردن قیمت، عرضه خارج از شبکه، گرانفروشی و ارائه نکردن فاکتور خرید، بیشترین میزان تخلفات در این بخش بوده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان شمار پرونده‌های وارده بخش قاچاق کالا و ارز را ۷۷۵ و مختومه را ۷۹۸ پرونده اعلام کرد و افزود: در این بخش نیز تعداد پرونده‌های مختومه به وارده شعب تعزیرات حکومتی استان ۱۰۳ درصد ثبت شده است.
حسن‌پور میزان محکومیت متهمان این بخش را ۱۶ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ورود یا خروج کالا از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به قلمرو گمرکی و کالا‌هایی که بدون انجام تشریفات گمرکی یا از مسیر‌های غیرمجاز وارد کشور شده و در داخل کشور کشف می‌شود، رتبه نخست این تخلفات بوده است.
وی افزود: همچنین خرید، فروش، حمل و نگهداری کالا‌هایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند به صورت تجاری خارج از ضوابط تعیینی دولت، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی و حمل کالای قاچاق از دیگر دلایل محکومیت متهمان بوده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در بخش بهداشت، دارو و درمان نیز از ابتدای سال تاکنون ۲۴۳ فقره پرونده وارد و ۲۴۹ پرونده مختومه شد که نسبت پرونده‌های مختومه به وارده ۱۰۲.۵ درصد است.
حسن پور گفت: میزان محکومیت متهمان در این بخش ۶۰ میلیون و  ۷۷۰ هزار تومان است که رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی موضوع ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، رعایت نکردن مقررات بهداشت محیطی از سوی مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در محل فعالیت از جمله این تخلفات بوده است.
وی افزود: عرضه و فروش مواد خوردنی که فاقد مجوز ورودی یا فاقد پروانه ساخت معتبر از وزارتخانه هستند توسط شرکت‌های پخش و عرضه و تحویل کالای غیربهداشتی با علم به غیربهداشتی بودن آن از دیگر تخلفات بخش بهداشت و دارو بوده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: سوخت (نفت سفید و نفت گاز)، البسه، احشام، دخانیات و مواد غذایی بیشترین فراوانی تخلفات وارده قاچاق کالا را در سه ماه نخست امسال به خود اختصاص داده است.
حسن پور افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ اکیپ گشت سیار تعزیرات حکومتی در استان خراسان جنوبی فعال بوده است که با  ۵۱۰ بازرسی، ۶۴ واحد دارای تخلف شناسایی شدند و ۲۰۵ واحد دیگر نیز تذکر گرفتند.

۲۶۵ پروانه صنفی جدید در خراسان جنوبی صادر شد/۷

۲۶۵ پروانه صنفی جدید در خراسان جنوبی صادر شد

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۲۶۵ نفر در این استان پروانه کسب در صنف‌های مختلف صادر شده است.

رضا علیزاده بیرجندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۳۵ هزار واحد صنفی زیر نظر ۸۰ اتحادیه در استان خراسان جنوبی فعال هستند که در شهر بیرجند ۱۴ هزار واحد صنفی فعالیت دارند.

وی گفت: شیوع کرونا بیشترین خسارت را به مجموعه اصناف استان وارد کرده و باعث شده است که برخی واحدهای صنفی به صورت دائمی تعطیل شوند.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: حدود ۱۱ هزار واحد صنفی در این استان بر اثر کرونا آسیب دیده‌اند که سه هزار واحد در مرکز استان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اصناف در اقتصاد جامعه بسیار تاثیرگذار هستند افزود: اصناف خراسان جنوبی در مدیریت کرونا بیشترین همراهی را در راستای سلامت مردم داشتند ولی بسته حمایتی دریافت نکردند.

علیزاده بیرجندی گفت: امیدواریم در دولت جدید گام‌های موثری درخصوص حل مشکلات اصناف برداشته و بخشی از مشکلات این قشر رفع شود.

وی افزود: اصناف خراسان جنوبی برای رفع مشکلات خود نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت بلندمدت هستند و در حال حاضر مهمترین مشکل اصناف استان، کمبود نقدینگی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی روز گذشته در بازدید از اتاق اصناف استان که به مناسبت اول تیر روز اصناف برگزار شد، گفت: پنج میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به اصناف آسیب‌دیده از کرونا پرداخت می‌شود و اتاق اصناف ضمن پیگیری‌های لازم به منظور جذب این اعتبار، برای بهره‌مندی اصناف واجد شرایط اطلاع‌رسانی کند.

مشیرالحق عابدی افزود: این تسهیلات با پیگیری استاندار از طریق صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود تا اصناف آسیب‌دیده از کرونا بتوانند با استفاده از آن، بخشی از نیازهای خود را پوشش دهند.

وی اظهار داشت: این تسهیلات به اصنافی پرداخت می‌شود که در راستای اجرای طرح محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا، در گروه‌های شغلی یک، دو و سه همراهی کاملی با دستورالعمل‌های ابلاغی داشته‌اند.

 

 

 

آجر هایی که نان می شوند /راه اندازی خط تولید آجر‌های نسوز در کارخانه اکسید منیزیم/۲-۷

مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت : با راه اندازی خط جدید در کارخانه تولید اکسید منیزیم کارخانه وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  هاشم آبادی مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: در تولیدات کارخانه  بیش از ۹۵ درصد از توان داخلی کشور استفاده شده و همگی ساخت متخصصان داخلی کشور است .

او با اشاره به اینکه  محصولاتش نیاز بسیاری از کارخانه ها را تامین می کند، افزود: تولید آجر‌های نسوز محصول جدیدی است که به محصولات کارخانه اضافه کردیم .

هاشم آبادی ادامه داد : با فرآوری جرم‌های نسوز در خط  تولید جدید، ۵۰ درصد به تولیدات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه  افزوده می شود.

توکلی مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه  نیز هدف اصلی از راه اندازی این خط را جلوگیری از واردات آجر و خروج ارز از کشور اعلام کرد.

او بیان کرد : سالانه ۱۸ هزار تن تولید آجرنسوز در خط جدید خواهیم داشت.

توکلی با بیان اینکه جرم‌های نسوز در اختیار فولاسازی‌های کشور قرار می گیرد ، گفت : استان‌های صنعتی مانند اصفهان، تهران و خوزستان دارای کارخانجاتی هستند که نیازشان توسط کارخانه اکسید منیزم سربیشه تامین می شود.

مدیر تولید کارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: زنجیره تولید انواع مواد نسوز در این کارخانه همچنان ادامه دارد و طرح توسعه‌ای بعدی در راه است تا تولیدات جدید به صنایع فولادسازی در استان‌های مختلف برسد.

راه اندازی خط تولید فرآورده‌های نسوز در این کارخانه به توسعه شرق کشور و خراسان جنوبی کمک می کند تا  ظرفیت معدنی  این استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ک

 

 

 

 

خشکسالی تولیدات دامی عشایر سربیشه را به نصف کاهش داد

خشکسالی تولیدات دامی عشایر سربیشه را به نصف کاهش داد

بیرجند – ایرنا – مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: در سال جاری به دلیل خشکسالی تولید گوشت در مناطق عشایری این شهرستان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حسن مالکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی بی‌‎سابقه در سال آبی جاری تولید محصولات لبنی عشایر را تا ۹۰ درصد و تولید کرک، مو و پشم را نیز تا ۲۰ درصد کاهش داد.

وی اظهار داشت: خشکسالی و کم‌آبی مشکلات متعددی را در زمینه تامین آب و علوفه دام برای عشایر ایجاد کرده است و عشایر منطقه از این موضوع نگران هستند.

مدیر امور عشایر شهرستان سربیشه گفت: بر اثر خشکسالی تعدادی از قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های مالداری عشایر منطقه خشک شده که عشایر را در تامین آب دام‌ها با مشکل مواجه کرده است و برای حل مشکل کم‌آبی عشایر ماهانه ۱۵۰ سرویس آب را حمل می‌کنیم.

وی افزود: در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به عشایر را تا ۵۰ درصد افزایش دادیم اما آب ارسالی جوابگوی نیاز عشایر نیست.

مالکی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه آبرسانی سیار به عشایر، کمبود اعتبار است و در حال حاضر در این زمینه ۱۵۰ میلیون تومان دیون داریم.

وی درباره تامین علوفه دام عشایر گفت: ماهانه به ازای هر راس دام سبک، چهار کیلوگرم نهاده دامی یارانه‌ای را توزیع می‌کنیم که با توجه به فقر شدید مراتع باز هم عشایر در تامین علوفه دام خود با مشکلاتی مواجه هستند.

مدیر امور عشایر سربیشه اظهار داشت: امسال ۲ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد با بازپرداخت پنج ساله و سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۰ درصد طرح زنجیره گوشت قرمز به عشایر این شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: خرید دام تضمینی عشایر هم امسال توسط شرکت پشتیبانی امور دام آغاز شد که تا حدودی باعث قطع دست دلالان شده اما در این طرح به خاطر اینکه دام با ترکیب خاصی خریداری می‌شود، عشایر دچار مشکلاتی در فروش دام خود هستند.

در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در شهرستان مرزی سربیشه زندگی می‌کنند که ۱۳۵ هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
کاهش نرخ جمعیت ایران برنامه هدفمند استعماری است/ تبلیغ ضعیف دین در جامعه
آیت الله عبادی با بیان اینکه کاهش نرخ جمعیت ایران برنامه هدفمند استعماری است، گفت: کاهش جمعیت برای ایران نابودی به دنبال دارد و دشمنان وقتی قدرت ایران اسلامی را با این طرح ضعیف کرد دیگر به این اکتفا نمی کنند و انتقام ۵۰ ساله‌شان را خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» صبح امروز (۲ تیر) در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین محمدمسلم وافی یزدی، از کارشناسان مطرح تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: پیروزی مردم عزیز در حسن انتخاب و حضور در انتخابات در مقابل توطئه های همه جانبه و چندساله دشمنان را تبریک می گویم. چون خدا خواست همه نقشه های دشمن نقش برآب شد و برای مردم ما در میلاد امام رضا(ع) یک عید همه جانبه ای است که به تعبیری بوی بهمن ماه ۱۳۵۷ از آن استشمام می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث کاهش نرخ جمعیت کشور مسائل اقتصادی، سیاسی، حکومتی و فرهنگی نقش دارد، گفت: این خطر کاهش جمعیت برای جامعه ما با جوامع دیگر تفاوت دارد چرا که جوامع دیگر به طور طبیعی دچار کمبود جمعیت می شود اما برای ما این یک طرح هدفمند و توطئه دشمن است.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت برای ایران اسلامی آسیب نیست بلکه نابودی محسوب می شود، افزود: بنابراین کاهش نرخ جمعیت ایران برنامه هدفمند استعماری است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: براساس آنچه که ما از زیرساخت های اعتقادی مردم آگاهی داریم مشکل اصلی برای مردم نیست؛ همه مسائل مربوط به اقتصاد نیست اما مسلم اقتصاد تاثیر دارد و آنچه را که بر اقتصاد کشور به صورت هدفمند وارد شده یکی از زیان های آن کاهش جمعیت است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به توزیع ناعادلانه اقتصاد در جامعه اشاره کرد و گفت: کسی که درآمد خود را از زباله‌گردی به دست می آورد توانایی پرداخت هزینه های روزمره زندگی را ندارد و این بر فرزندآوری خانواده‌ها تاثیر دارد.

 

وی با اشاره به اینکه آنچه که از نظر فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی بر کشور ما تحمیل می شود نیز طرح و برنامه دشمن است، عنوان کرد: کدام کشور فضای مجازی رها کرده و را در اختیار دشمن قرار می‌دهد؟

 

آیت الله عبادی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ ما را بیگانه ترسیم می کند، افزود: این همه هیاهو برای مسئله کرونا ایجاد کردند و به خاطر آن برنامه حج، عتبات، نماز جمعه و مجالس مذهبی را تعطیل کردند اما آیا آمار سقط جنین در این کشور بیشتر است یا آمار تلفات کرونا؟ این چه مدیریتی است چرا برای مسئله سقط جنین و قتل و عام کودکان این کشور فکری نمی شود؟

 

وی با تأکید بر اینکه کاهش جمعیت برای ایران نابودی به دنبال دارد، افزود: دشمنان وقتی قدرت ایران اسلامی را با طرح کاهش جمعیت ضعیف کرد دیگر به این اکتفا نمی کنند و انتقام ۵۰ ساله‌شان را خواهند گرفت.

 

امام جمعه بیرجند  در ادامه با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب با اتکای به خداوند بسیار خوش‌بین هستیم، تصریح کرد: با آمدن دولت جدید می توان مشکل شما را هم جبران کند یعنی از امروز نسبت به گذشته در اجرای برنامه های اسلامی فرصت خوبی دارید.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه دولت جدید در جبران این همه آسیب های که بر کشور آمده است مسلم اقدامات تازه ای خواهد داشت، البته خرابکاری های چند ده ساله زمان‌بر است اما مسائل دست و پاگیر ابتدایی و کوتاه مدت به وسیله این دولت حل خواهد شد، افزود: در مدیریت وزارت بهداشت و درمان باید به صورت قانونی جلوی مسائل سقط جنین گرفته شود.

 

وی بیان کرد: امیدواریم در بسیاری از مسائل از جمله این مسئله حیاتی (جمعیت) کارها حساب شده در این دولت انجام شود و بسیاری از این‌ها مربوط به مردم، مسئولان زیربط، مسائل فرهنگی و تبلیغی است و همگان باید در این جهت تلاش کنند تا جلوی این جنایات های استعماری را که بر مردم مسلمان تحمیل می شود، گرفته شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت مسائل تبلیغی در حوره های مختلف، گفت: ما نسبت به سطح تبلیغات دشمنان خیلی فاصله زیادی داریم و آنها به تعبیری از هیچی همه چیز می سازند ولی ما همه چیز داریم اما متاسفانه نمی توانیم بسازیم البته نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته ایم اما در مجموع به لحاظ تبلیغات ضعیف هستیم و با وجود حقایق روشن مکتب غنی اسلام اما در صحنه میدانی کم می آوریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*