اخبار خراسان جنوبی / آماده سازی پیست تریال بیرجند برای میزبانی مسابقات آسیایی و کشوری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی:
اعلام آمادگی صنایع غذایی اتکا برای فروش محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هلدینگ صنایع غذایی سازمان اتکا برای فروش محصولات استراتژیک استان اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عابدی با بیان این مطلب در جلسه برنامه ریزی و ساماندهی خرید محصولات استراتژیک استان خاطرنشان کرد: بنا به تأکید  استاندار مبنی بر فراهم آوردن شرایط و تأمین بازار فروش امن و مداوم برای محصولات کشاورزی استان، نشستی تخصصی با مدیران هلدینگ اقتصادی اتکا برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جلسه، ضمن تشریح ظرفیت های کشاورزی استان ، از فروشگاه های زنجیره ای اتکا به عنوان بسترهای مناسبی برای فروش محصولات کشاورزی نام برده شد.
معاون استاندار تصریح نمود: مذاکرات صورت گرفته در نشست به ترغیب این هلدینگ اقتصادی بزرگ به سرمایه گذاری در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد بازار فروش آنها انجامید.
عابدی ادامه داد: بر اساس این مذاکرات، در اولین گام، به منظور بسته بندی و فروش محصولات کشاورزی با نشان تجاری اتکا، به زودی تفاهم نامه ای فی مابین استان و هلدینگ اتکا منعقد می گردد.
وی متذکر شد: بنا به اهمیت موضوع، تشکل های استان می بایست نسبت به تعیین و ثبت نشان های تجاری مناسب برای فروش محصولات اقدام نمایند تا محصولات کشاورزی با برند خراسان جنوبی نیز در فروشگاه های اتکا به فروش برسند.
معاون استاندار در ادامه به فراهم بودن شرایط این هلدینگ برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی گفت .
عابدی اظهار داشت: هلدینگ صنایع غذایی اتکا اعلام آمادگی کرده که با همکاری هلدینگ کشاورزی و دامپروری این سازمان و نیز کمک بخش خصوصی و مشارکت سرمایه گذاران استان ، نسبت به خرید دانه های روغنی و راه اندازی واحدهای روغن کشی اقدام نماید.
وی تأکید کرد: در این حالت، ۵۲ درصد سهام کارخانه هایی که فعال شوند، در اختیار مردم و سرمایه گذاران استان قرار می گیرد.
به گفته وی؛ با توجه به نتایج خوبی که مذاکرات اولیه به همراه داشته ، به زودی مقدمات کار فراهم می شود و تفاهم نامه بین دو حوزه استانداری خراسان جنوبی و سازمان اتکا به امضا می رسد.
شایان ذکر است: سازمان اتکا از چهار هلدینگ صنایع غذایی، بازاریابی، فروشگاهی، کشاورزی و دامپروری تشکیل شده است.

 

پرداخت ۵ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به اصناف

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری های شخص استاندار، مبلغ ۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به اصناف آسیب دیده از کرونا پرداخت می شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عابدی با بیان این مطلب در جریان بازدید از اتاق اصناف استان خاطر نشان کرد: اتاق اصناف باید ضمن انجام پیگیری های لازم به منظور جذب این اعتبار، برای بهره بردای اصناف واجد شرایط اطلاع رسانی نماید.
وی تصریح نمود: این تسهیلات از طریق صندوق کار آفرینی امید پرداخت می شود تا اصناف آسیب دیده از کرونا بتوانند با استفاده از آن، بخشی از احتیاجات خود را پوشش دهند.
معاون استاندار اظهار داشت: این تسهیلات به اصنافی پرداخت می شود که در راستای اجرای طرح محدودیت های اجتماعی ناشی از کرونا ، در گروه های شغلی یک، دو و سه همراهی کاملی با دستور العمل های ابلاغی داشته اند.
عابدی متذکر شد: اصناف خراسان جنوبی الحق والانصاف در طول سالیان گذشته و بخصوص طی یکی دو سال اخیر در زمینه مبارزه با بیماری کرونا و همکاری با طرح محدودیت اجتماعی و قطع زنجیره بیماری کرونا همکاری و همراهی خوبی داشته اند.
وی تأکید کرد: اصناف عزیز، به خاطر مردم از منافع اقتصادی خویش گذشتند و با تعامل، همراهی و همکاری ارزشمند خود با دست‌اندرکاران نظام سلامت ، کمک شایانی به کنترل بیماری کرونا نمودند.
به گفته وی؛ اگر این همراهی اصناف با مصوبات ستاد کرونا نبود، استان ما دچار مشکلات عدیده ای می شد.
شایان ذکر است؛عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به همراه موهبتی مدیر کل امور اقتصادی استانداری به مناسبت یکم تیرماه روز اصناف با هیئت مدیره اتاق اصناف دیدار و گفتگو کرده و ضمن تبریک این روز، از همراهی اصناف طی یکی دو سال گذشته تقدیر و تشکر کردند.

 

 

 

آمادگی شرکت هواپیمایی ماهان برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی

با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی، شرکت هواپیمایی ماهان برای سرمایه‌گذاری در استان خراسان‌جنوبی اعلام آمادگی کرد.

آمادگی شرکت هواپیمایی ماهان برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی

حمید ملانوری در دیدار با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، به تشریح ظرفیت‌های بکر استان پرداخت و اظهار داشت: خراسان‌جنوبی بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارای ثبت ملی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه این استان به لحاظ گردشگری بسیار غنی است و سرمایه‌گذاری در این زمینه سودآور است، بیان داشت: توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران این حوزه، برای کشاورزان استان درآمدزایی به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی اضافه کرد: توجه ویژه به هر کدام از محصولات زرشک، زعفران و عناب، توسعه منطقه را هم به همراه خواهد داشت که این موضوع در آینده کاری سرمایه‌گذاران بسیار مؤثر است.

«عرب‌نژاد» مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان نیز به تشریح اقدامات این حوزه در مناطق مختلف کشور پرداخت و برای حضور و سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی، اعلام آمادگی کرد.

وی با استقبال از پیشنهاد سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری در استان، تصریح کرد: به همین زودی هیئتی از متخصصین و کارشناسان مجموعه برای رصد ظرفیت‌های گردشگری به خراسان‌جنوبی اعزام می‌شوند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در پایان خاطرنشان کرد: شرکت ماهان آمادگی ایجاد ۲ تا ۳کمپ بیابانی در مناطق کویری استان خراسان‌جنوبی را دارد.

 

 

 

 

خسارت طوفان به سازه‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

وزش باد شدید و طوفان ۲۵ تا ۳۵ درصد به ساز ه‌های گلخانه‌ای خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به وزش باد و طوفان شدید و گرد و خاک خسارت طوفان به سازه‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبیدر ۳ روز اخیر گفت: این پدیده در ۴۸ ساعت گذشته به بخش‌های زیرساخت‌های کشاورزی ، شریان‌ها و شبکه‌های توزیع و انتقال برق خسارت زد.

میرجلیلی افزود: وزش باد شدید در این مدت به ۱۱ گلخانه خسارت زد و باعث سقوط و واژگونی ۱۸ اصله درخت شد.

وی گفت: همچنین بر اثر این پدیده ۷ تیر شبکه انتقال و توزیع برق دچار مشکل که بلافاصله مرتفع شد.
مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: بیشترین خسارت در شهرستان‌های مرزی به ویژه نهبندان و سربیشه رخ داد.

 

 

کودکان ونوجوانان بشرویه میلاد امام رضا (ع) را جشن گرفتند

کودکان ونوجوانان بشرویه میلاد امام رضا (ع) را جشن گرفتند

هم‌زمان با میلاد علی بن موسی الرضا(ع) جشن دهه کرامت در مرکز فرهنگی هنری بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مراسم که با حضور جمعی از اعضای مرکز و با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری در سالن آمفی تئاتر مرکز برگزار شد کودکان ونوجوانان حاضر با شرکت دراین ویژه برنامه با شخصیت و زندگی امام هشتم بیشتر آشنا شدند.

گفتنی است جمع خوانی صلوات خاصه امام رضا(ع)، خوانش شعر و دکلمه، نمایش و مسابقه از جمله برنامه های اجرایی در این مراسم بود.

 

 

مهرواره ادبی کرونا خند برگزیدگان خود را شناخت

 مهرواره ادبی کرونا خند برگزیدگان خود را شناخت

انجمن نویسندگان نوجوان کانون خراسان جنوبی صاحبان آثار برگزیده مهرواره ادبی کرونا خند را معرفی کرد، این مهرواره در قالب داستان کوتاه برگزار شده بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در این خصوص گفت: فراخوان مهرواره ادبی کرونا خند توسط انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان و با مدد گرفتن از قالب ادبی طنز و بیان غیر مستقیم توأم با شوخی، لبخند و همچنین با انتقاد از نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی، همزمان با ایام نوروز منتشر شده بود.

حمیدی ادامه داد: در این مهرواره اعضای انجمن‌های ادبی کانون و تمامی نوجوانان علاقه‌مند ۷ تا ۱۸ سال با موضوعات  یادش بخیر میهمانی، ما خانه هستیم کرونا کنار ما نشسته،  نوروز ۱۴۰۰ بی‌کرونا با کرونا، مراسم ترحیم کرونا به‌زودی برگزار می شود، کارخانه کرونا ویروس  نیرو می‌گیرد و همچنین دوری و دوستی  داستان‌های کوتاه طنزخود را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از بررسی‌های انجام شده  ۹ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

بر اساس این خبر اثر «منیره سادات صدیقی»، «زیبا سادات حسینی نژاد» و «محمد پویا ابوالفضلی» هر سه از شهرستان قاین،  «راضیه اکبر زاده»، «مریم جهان طلب» و «مهدی جلالی» از شهرستان بشرویه و همچنین دو اثر «زهرا آشوری» و «الهه آشوری» از شهرستان سرایان  و اثر «شکیبا هادیان» از طبس به عنوان برگزیده این مهرواره استانی معرفی شدند.

 

 

 

به بهانه روز اصناف؛

درد کشنده ورشکستگی و التیام اندک تسهیلات

درد کشنده ورشکستگی و التیام اندک تسهیلات

 رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب به اصناف به معنای ورشکستگی بسیاری از آنان بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ارائه تسهیلات با سود ۱۲ درصد از سوی دولت مطرح شد که سود زیادی داشت و نتوانست مرهمی بر زخم اصناف باشد چراکه بسیاری استفاده نکردند.

کرونا آمد و زندگی آرام اصناف را طوفانی کرد. بازارها تعطیل شد و تعطیلی‌های مستمر و عدم خرید کالا توسط مردم، تولید را با مشکل مواجه ساخت.

در واقع کرونا بیش از همه کمر اصناف را شکست و دردی را وارد کرد که شاید به این زودی‌ها التیام نیابد.

قوانینی که حمایت  کننده نیستند

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصناف خراسان جنوبی بسیار در دوران کرونا با جانعه و دولت همکاری کردند.

وی افزود: با اینکه صاحبان اصناف دچار ضرر و زیان‌های گسترده مالی شدند، اما حاضر نشدند کاری انجام دهند که به ضرر سلامت جامعه باشد و این امر بسیار مهمی است که باید غنیمت شمرده شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب به اصناف به معنای ورشکستگی بسیاری از آنان بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ارائه تسهیلات با سود ۱۲ درصد از سوی دولت مطرح شد که سود زیادی داشت و نتوانست مرهمی بر زخم اصناف باشد چراکه بسیاری استفاده نکردند.

علیزاده با بیان اینکه پیشنهاد ما ارائه تسهیلات با سود کم و شرایط بهتر بود که هنوز محقق نشده است، افزود: صاحبان تالارهای پذیرایی بیشترین خسارت را در زمان کرونا بر اثر تعطیلی‌های متعدد  متحمل شدند که امیدواریم با رعایت شرایط بازگشایی تالارها دیگر شاهد تعطیلی آن‌ها نباشیم.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: جلساتی ویژه رسیدگی به شرایط اصناف استان با حضور استاندار تشکیل شد و تصمیماتی اخد شد که امیدواریم با اجرایی کردن دقیق آن برای وضعیت نامساعدی اصناف مرهمی باشد.

علیزاده ادامه داد: یکی از این تصمیمات این بود که ۳۵۰ زن سرپرست خانوار که متولی یک صنف هستند برای دریافت وام معرفی شوند که در حال انجام است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: حقیقت این است که اصناف باز هم نیازمند مساعدت‌های بیشتر هستند تا بتواند آن میزان از خسارت را اندکی بپوشاند و از طرفی قوانین حمایتگر نیز باید متناسب با اصناف هر منطقه و کاملا بومی سازی شوند.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

وی افزود: متقاضیان و صاحبان مشاغل و
کسب و کسب و کارهای مشمول می‌توانند برای ثبت نام به سامانه https://corona-kara.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

عابدی درخصوص فهرست مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده مشمول حمایت‌های اقتصادی سال ۱۴۰۰ مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا گفت: مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهد کودک‌ها (به غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی)، مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیر دیجیتال)، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها و نیز مراکز ورزشی، باشگاه‌ها، مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها از جمله حرف و مشاغلی هستند که از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.

وی گفت: افراد فعال در مراکز مرتبط با گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائر سراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل و نقل مسافر برون شهری و مراکز پذیرایی شامل تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، قهوه خانه‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: قنادی، شیرینی پزی، آبمیوه و بستنی فروشی، آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی، ساختمان، آتلیه و عکاسی هم در فهرست مشاغلی دیده شده‌اند که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

عابدی یادآور شد: فعالان در مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی و همچنین نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین المللی هم در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا لحاظ شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

قاتلی در خراسان جنوبی با وساطت خدام حرم رضوی از قصاص رهایی یافت

قاتل در خراسان جنوبی با وساطت خدام حرم رضوی از قصاص رهایی یافت

همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) دو نفر از زندانیان شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی که به جرم قتل به قصاص محکوم شده بودند خدام رضوی برای وساطت آزادی آنها با خانواده مقتول دیدار کردند یکی از آنها از قصاص رهایی یافت.

 همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) دو نفر از زندانیان شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی که به جرم قتل به قصاص محکوم شده بودند خدام رضوی برای وساطت آزادی آنها با خانواده مقتول دیدار کردند.

خدام امام رضا(ع) به درخواست مجرمان برای جلب رضایت از خانواده مقتول پا درمیانی کردند و خوشبختانه با دیدار خادمان امام رئوف با دختر، عمو و پسرعموی مقتول و بیان گوشه‌ای از سیره امام رضا(ع) و تاثیر بخشش در زندگی انسان خانواده مقتول حاضر به رضایت یکی از زندانیان شدند.

به یاری خداوند و عنایت امام هشتم (ع) و رضایت خانواده مقتول که از طرف خدام حضرت حاصل شد، زندانی “م ک” که بارها ابراز ندامت و پشیمانی کرده بود بخشیده شد و پس از دوران هشت سال زندان آزاد می‌شود.

اما دختر مقتول که با دیدن پرچم سبز حرم رضوی منقلب شده بود در ادامه حاضر به رضایت برای قاتل ” ع ک” نشد و بیان کرد این بخشش به رفتارهای آینده خود قاتل و ابراز پشیمانی وی بستگی دارد که تاکنون حتی نه تنها یک بار ابراز پشیمانی نکرده بلکه تهدید و حرکات خلاف شرع انجام داده است.

خادمان حرم رضوی که بدون اطلاع قبلی با دختر مقتول دیدار کردند از وی بابت بخشش یکی از زندانیان تشکر کردند و ابراز امیدواری کردند تا دیگر زندانی نیز پشیمان شده و جبران کننده کارهای گذشته خود باشد.

گفتنی است این حادثه تلخ به صورت طایفه‌ای در استان دیگری رخ داده و قاتل و مقتول با هم فامیل بودند و هم اکنون زندانیان در زندان زاهدان هستند.

 

 

 

 

برگزاری طرح مهر فاطمی توسط هیات ورزش های همگانی خراسان جنوبی

برگزاری طرح مهر فاطمی توسط هیات ورزش های همگانی خراسان جنوبی

طرح مهر فاطمی توسط هیات ورزش های همگانی خراسان جنوبی برگزار می شود

به گزارش امروز خراسان جنوبی کاظم چراغ بیرجندی رییس هیات ورزش های همگانی استان گفت : به مناسبت ولادت هشتمین اختر تابناک عالم بشریت امام رضا (ع)، طرح مهر فاطمی جهت اهدای برخی وسایل و تجهیزات ورزشی به مناطق محروم توسط فدراسیون ورزش های همگانی کشور و با مشارکت آستان قدس رضوی و در استان خراسان جنوبی توسط هیات ورزش های همگانی استان و همکاری نماینده آستان قدس در استان در روز سه شنبه اول تیرماه سال جاری ساعت ۱۸ همزمان با میلاد آن امام رئوف در پارک شهدای گمنام برگزار خواهد شد . وی افزود : در این مراسم مسابقات طناب زنی و روپایی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و به نفرات برتر جوایزی از طرف هیات اهدا خواهد شد .

با هدف مدیریت بحران آب در شرق کشور برگزار می‌شود:

پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران

فرونشست ۷۳ سانتی متری سالانه دشت بیرجند

پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ۲ و ۳ تیر به صورت مجازی برگزار می شود.
پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر شهیدی دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ضمن مروری بر تاریخچه برگزاری این گنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و ارومیه از برگزاری پنجمین کنگره در دانشگاه بیرجند با توجه به امکانات این دانشگاه با هدف مدیریت بحران آب و نقش آن در توسعه شرق کشور خبر داد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان، نگهداشت مرز و لزوم توجه به حفظ جمعیت، مقوله آب را به عنوان پدافند غیرعامل برای این رسیدن به این جمعیت پایدار برشمرد و افزود: خراسان جنوبی تاثیرپذیرترین استان از تغییرات اقیلی و خشکسالی های اخیر در کشور است که امر بر لزوم توجه به مدیریت منابع آبی در استان تاکید می کند.
دکتر شهیدی صدور مجوز حفر چاه آب در مناطق ممنوعه استان، نبود الگوی کشت متناسب با منابع آبی خراسان جنوبی، پایین بودن راندمان آبیاری و از همه مهم تر فرونشست زمین در پی کاهش سفره آب منطقه که باعث کاهش نفوذپذیری آب می‌شود را از جمله مهم‌ترین مشکلات مدیریت آب در استان و شرق کشور بیان کرد.
دبیر کنگره در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این کنگره نتایج و راهکارهای علمی و اجرائی برای مدیریت آب شرق کشور ارائه گردد.
دکتر عباس خاشعی‌ پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران چهارشنبه و پنجشنبه ۲ و ۳ تیر ۱۴۰۰ را زمان برگزاری همایش اعلام کرد و افزود: از بین ۱۲۵ مقاله در چهار محور منابع آب و بحران، آب و کشاورزی، آب، مدیریت و توسعه و آب، اقتصاد و جامعه به دبیرخانه کنگره ارسال شده که  ۱۱۳ مقاله به صورت پوستر و ۴ مقاله به صورت سخنرانی مورد پذیرش قرار گرفته است.
دکتر خاشعی نشست انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی(فرصت‌ها و چالش‌ها)، نشست خشکسالی و تغییر اقلیم و پیامدهای آن بر توسعه شرق کشور و نشست بررسی وضعیت منابع آب استان خراسان جنوبی(چالش‌ها و راهکارها) از مهم‌ترین برنامه‌های این کنگره دو روزه معرفی کرد و افزود : سخنرانی دکتر بنفشه زهرایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع معرفی برنامه ملی سازگاری با کم آبی ، سخنرانی دکتر امیر حق وردی عضو هیأت علمی دانشگاه کالیفرنیا با موضوع پژوهش کاربردی و ترویج یکپارچه برای پیشرفت مدیریت آب کشاورزی در سطح مزرعه و سخنرانی  دکتر محمدعلی بهدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با موضوع دانش بومی استفاده از آب در کشاورزی با نگاه ویژه به تولید زعفران در خراسان جنوبی سخنران‌های کلیدی پنجمین کنکره ملی آبیاری و زهکشی ایران در مراسم افتتاحیه می‌باشد.

 

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی:

فرار از خدمت سربازی بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان

 

 

 

 

 

محمدپور با بیان اینکه فرار از خدمت سربازی با ۶۲ درصد بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان است، گفت: سال گذشته ۵۷.۴ درصد پرونده های محاکم نظامی خراسان جنوبی از نهادهای ارفاقی استفاده کردند.

به گزارش شبستان «محمدحسین محمدپور» در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضائیه کشور و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از دادسراها و دادگاههای نظامی تشکیل شده و صلاحیت دادسرای نظامی استانی است.

 

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در سالیان اخیر صلاحیت سازمان قضایی و دادسرای نظامی افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته ۱۰۱ درصد پرونده های ورودی به دادسرای نظامی استان مختومه شده است.

 

وی با اشاره به کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضایی استان،  ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۰.۵ درصد پرونده های دادگاه های نظامی استان و ۹۹.۲ درصد پرونده های اجرای احکام مختومه شده است.

 

محمدپور به برگزاری دادگاه های آنلاین در محاکم قضایی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته هفت هزار و ۶۳۰ نفر به محاکم قضایی نظامی خراسان جنوبی مراجعه شده است که نسبت به سال قبل از آن ۵ درصد کاهش تردد داشته ایم.

 

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ۹۹.۴ درصد آرای محاکم نظامی استان متغن بوده است، ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۱۵ درصد پرونده ها از بحث معافیت از کیفر و ۲۵.۸ درصد پرونده ها از تعلیق اجرای حکم استفاده کردند.

 

محمدپور با اشاره به اینکه در ۱۴.۷ درصد پرونده ها از مجازات جایگزین حبس استفاده شده است، عنوان کرد: در مجموع ۵۷.۴ درصد پرونده های محاکم نظامی استان خراسان جنوبی از نهادهای ارفاقی استفاده کردند.

 

وی با بیان اینکه فرار از خدمت سربازی با ۶۲ درصد بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان است، تصریح کرد: همچنین نگهداری و استعمال موادمخدر، سهل انگاری منجر به خسارت به سلاح و مهمات و ضرب و جرح عمدی نیز جزو بیشترین جرم صورت گرفته در میان سربازان و نیروهای مسلح خراسان جنوبی است.

 

دادستان نظامی خراسان‌جنوبی:

طرح «بازگشت به سنگر» فرصتی برای خدمت سربازان فراری

دادستان نظامی خراسان‌جنوبی نیز  گفت: طبق طرح بازگشت به سنگر سربازان فراری که خود را معرفی کنند، کیفر نمی‌شوند بلکه از نهادهایی چون تعلیق تعقیب و … استفاده می‌کنند.

 محمدعلی جلوه گر در نشست خبری اظهار کرد: قبل از اجرای سند تحول قوه قضائیه ما در نیروهای مسلح در موضوعاتی چون حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم پیشگام بودیم.

دادستان نظامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۸ مورد بازدید از یگان‌های نظامی صورت گرفته است، بیان‌کرد: از ابتدای امسال هم ۳۵ مورد بازدید از یگان‌های نظامی صورت گرفته که نقش تعیین کننده‌ای در پیگیری از جرم داشته است.

جلوه‌گر با تأکید بر اینکه برخی از جرایم به علت جعل به قانون صورت می‌گیرد، گفت: در راستای آگاه‌سازی ۷۸ دوره آگاه سازی برگزاری شد.

وی با بیان اینکه در سازمان قضائی نیروهای مسلح حبس با خدمت را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهارکرد: در این طرح مجرم صبح در محل کار به خدمت گرفته و بعد از ظهر نیز در همان جا اسکان دارد که در این رابطه شاهد افزایش ۸۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم.

دادستان نظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عموماً جرایم در نیروهای مسلح سختگیرانه‌تر و بیشتر از افراد عادی است، اظهارکرد: در بسیاری از جرایم نیز علاوه بر تحمل مجازات به صورت تبعی فرد از انفصال از خدمت نیز دارد.

جلوه‌گر با اشاره به طرح بازگشت به سنگر از سال ۹۵ بیان‌کرد: در این طرح سربازان فراری که خود را معرفی کنند، کیفر نمی‌شوند بلکه از نهادهایی چون تعلیق تعقیب و … استفاده می‌کنند که تاکنون ۸۵ درصد اثربخشی مثبت داشته است.

وی ادامه‌داد: در این راستا به سربازان فراری اطمینان می‌دهیم در صورت بازگشت به خدمت از نهادهای ارفاقی استفاده خواهند کرد.

در ۲ سال گذشته اتفاق افتاد؛
کمترین میزان صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی در ۵۰ سال اخیر
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه طی دو سال اخیر صادرات فرش دستباف استان به کمترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده است، گفت: یکی از راه های افزایش صادرات فرش تغییر نگرش مسئولان مرکز ملی فرش است.

«محمدحسن کامیابی مسک» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: طی ۲ ماهه ابتدای امسال ۴۰ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی بافته شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در ادامه بیان کرد: ارزش ریالی میزان فرش بافته شده طی ۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد به علت وجود تورم در کشور افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه صادرات فرش دستباف استان در وضعیت خوبی قرار ندارد، افزود: فرش دستباف استان عمدتا صادراتی است و به کشورهای آیمان و ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر می شود اما طی ۲ سال اخیر وضعیت صادرات خوب نبوده است.

کامیابی مسک با اشاره به تعداد بافندگان فعال در استان گفت: حدود ۵۰ هزار بافنده فعال در استان داریم که به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی مشغول به فعالیت در زمینه بافت فرش دستباف هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در ادامه عنوان کرد: نقوشی که بر روی فرش دستباف استان خراسان جنوبی کار می شود شامل طرح های ریزه ماهی، ایلیاتی، نائین و خشتی است.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا تولید فرش دستباف در استان را افزایش داده است، ادامه داد: اما به دلیل شیوع این ویروس و تحریم ها طی ۲ سال اخیر پایین ترین میزان صادرات فرش استان در ۵۰ سال اخیر رو به رو شدیم.

کامیابی مسک با تاکید بر اینکه فرش دستباف خراسان جنوبی نیازمند ایجاد بازار فروش ثابت است، گفت: اگر بازار فروش وجود داشته باشد بیش از این بافنده های استان می توانند فرش دستباف تولید کنند و دستمزدهای بافندگان نیز افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در پایان بیان کرد: متاسفانه مسئولانی که در مرکز ملی فرش ایران حضور دارند از تخصص کافی برخوردار نیستند و امیدواریم مسئولان متخصصی در این مراکز فعالیت کنند تا شاهد افت صادرات فرش دستباف نباشیم.

نماینده مردم نهبندان در مجلس: خشکسالی سبب از بین رفتن ۹۵ درصد مرتع استان خراسان جنوبی شد

 

نماینده مردم نهبندان در مجلس: خشکسالی سبب از بین رفتن 95 درصد مرتع استان خراسان جنوبی شد

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی، کم آبی و دمای بالای هوا شرایط خاصی را برای عشایر به وجود آورده و حداقل ۹۵ درصد مرتع عشایر از دست رفته است.

به گزارش تسنیم مصطفی نخعی ظهر امروز در نشست بزرگان، سران و معتمدان عشایر نهبندان اظهار داشت: در جلسه آخر فراکسیون مرزنشینان، خوشبختانه دستور تسریع در اخذ مصوبه کارگروه ویژه مرز توسط معاون امنیتی وزیر کشور صادر شد تا رایزنی با کشور مقابل برای بازگشایی بازارچه دوکوهانه آغاز شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از عایدات این بازارچه متوجه عشایر است لذا خواستاریم تا سازمان عشایری ایران در این مورد همکاری کند و سازمان عشایری ایران به صورت جهادی در سطح کشور اقداماتی  دغدغه‌مند انجام می‌دهد که جای قدردانی دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خشکسالی، کم آبی و دمای بالای هوا شرایط خاصی را برای عشایر به وجود آورده و حداقل ۹۵ درصد مرتع عشایر از دست رفته است گفت:  تبخیر آب در خراسان جنوبی بسیار بالا است و برای تأمین  علوفه دام و آب، عشایر با مشکلات زیادی مواجه هستند.

نخعی با اشاره به اینکه بیکاری جوانان عشایر و زیرساخت‌های ضعیف عشایری از مشکلات اساسی عشایر استان است، افزود: استان خراسان جنوبی، استان چهارم کشور به لحاظ جمعیت عشایری است و  وجود عشایر زیاد در خطه خراسان جنوبی نیازمند حمایت ویژه سازمان عشایری ایران است.

وی بیان کرد: چراکه عشایر منطقه، مرزداران غیور ما هستند که نقش تأمین امنیت را در سخت ترین نقاط کشور بر عهده دارند؛ اما متاسفانه خدماتی که این جامعه عشایری به نسبت کشور و استان دریافت می کنند بسیار اندک است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته اتفاقات ناگواری افتاده که دود آن بیشتر در چشم این عزیزان رفته است، بازارچه دوکوهانه نهبندان فعال بود و  فرزندان عشایر از آن بهره می بردند، اما چون تعامل خوبی صورت نگرفت این بازارچه تعطیل شد که جامعه عشایر بیشتر از همه متضرر شدند.

وی افزود:  از یک سال پیش یکی از مواردی که جدی پیگیری شد، بحث بازگشایی مرز دوکوهانه بود، با تمام مدیران موثر افغانستان جلساتی داشته ایم تا زمینه بازگشایی آن فراهم شود، اما به وزارت خارجه مراجعه می کنیم، می گویند باید مصوبه کارگروه ویژه مرز را داشته باشید، به وزارت کشور که مراجعه می کنیم می گویند اول باید وزارت خارجه  تایید کند، متاسفانه این قضیه اولویت مرغ و تخم مرغ همیشه برای کشور مسئله ایجاد کرده است.

 

 

 

زمین‌لرزه نهبندان را لرزاند

زمین‌لرزه نهبندان را لرزاند

زمین‌لرزه به بزرگی ۳،۶ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز سه‌شنبه حوالی نهبندان را لرزاند.

به گزارش  مرکز لرزه‌نگاری کشوری، این زمین‌لرزه ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه و ۴ ثانیه روز سه شنبه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

کانون زلزله در ۱۷ کیلومتری شهر نهبندان و ۱۹ کیلومتری شهر شوسف بوده و تا این لحظه خسارتی نداشته است.

 

 

 

 

مرمت هفت رشته قنات در خراسان جنوبی آغاز شد

مرمت هفت رشته قنات در خراسان جنوبی آغاز شد

 مسوول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی مرمت و بازسازی هفت رشته قنات در سه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه که بر اثر سیل اردیبهشت امسال تخریب شده بود، آغاز شد.

مهدی هنری روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: بر اثر وقوع سیل اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی، خسارات زیادی به بیش از ۳۰ رشته قنات وارد شد و مشکلات فراوانی را برای روستاییان در زمینه تامین آب کشاورزی و آشامیدنی ایجاد کرد.

وی افزود: با توجه به مراجعات زیاد مردمی درخصوص کمک به رفع مشکل قنوات و از طرفی تامین نشدن اعتبارات از مدیریت بحران و جهاد کشاورزی، سازمان بسیج سازندگی استان با هماهنگی مجموعه جهاد کشاورزی در فاز اول کار اجرایی حدود هفت رشته قنات در سه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه را آغاز کرد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این هفت پروژه حدود ۱۵ میلیارد ریال است که قرار است پس از تامین اعتبار در اختیار مجموعه بسیج سازندگی قرار گیرد.

وی افزود: به دلیل مشکلات مردم در تامین آب، کار اجرایی پروژه‌ها را زودتر آغاز کردیم و اولین پروژه قنات روستای حویگان خوسف است که با تلاش شبانه‌روزی جهادگران مجموعه بسیج سازندگی در کمتر از ۱۱ روز به صورت جهادی حدود ۱۷۰ متر از طول قنات مجددا لایه‌روبی و و کول‌گذاری شد و این مقدار کار اجرایی به لحاظ بازه زمانی یک رکورد محسوب می‌شود.

هنری اظهار داشت: با هماهنگی و تفاهمی که با مجموعه جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی انجام شده، با تامین اعتبارات، مرمت سایر قنوات آسیب‌دیده از سیل هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

در ۸ سال گذشته رقم خورد؛

گسترش شبکه ملی اطلاعات در ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی

گسترش شبکه ملی اطلاعات در ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در هشت سال اخیر با توسعه همه‌جانبه همراه بوده به گونه‌ای که در دولت یازدهم ۱۰۰ روستا و ۵۴۰ روستای استان خراسان جنوبی هم در دولت دوازدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که نقش موثری در افزایش رفاه و ماندگاری جمعیت مناطق روستایی داشته است.

به گزارش ایرنا یکی از اقدامات ماندگار در توسعه زیرساخت‌های خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر ارتقای وضعیت ارتباطی در این استان بوده که با پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای خوبی حاصل شده و البته رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند استمرار تلاش‌ها است.

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی در قالب ۶۴۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند این در حالی است که ابتدای دولت یازدهم هیچ روستایی به این شکل در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل نبود.

همچنین ۳۷ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان که در مجاورت روستاهای پرجمعیت قرار دارند نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

خراسان جنوبی سال ۸۳ تاسیس شد و تا قبل از سال ۹۲ زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه در روستاها وجود نداشت یا ضعیف بود حتی در شهرها نیز مشکلات زیادی در حوزه تامین ارتباطات از جمله در بستر وب به چشم می‌خورد.

با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به مناطق کم‌برخوردار که خود را در افزایش و تخصیص اعتبارات نشان داد، اقدامات خوبی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات، اینترنت پرسرعت و خدمات مبتنی بر آن در سراسر استان پهناور خراسان جنوبی انجام شده است که همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر بیش از ۸۵۰ سایت همراه اول، های وب و ایرانسل شهری و روستایی در سراسر استان موجود است و اجرای پروژه‌های توسعه ارتباطات روستایی در سال‌های اخیر سبب شد که در مدت انجام فرآیند انتخابات ۲۸ خرداد امسال در استان تمامی سایت‌ها و وضعیت ارتباطات فعال باشد و قطعی ارتباطی در شبکه زیرساخت ارتباطی روی ندهد.

استاندار خراسان جنوبی ۲۰ اردیبهشت امسال با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان دیدار کرد که در این دیدار پس از بررسی وضعیت ارتباطی خراسان جنوبی، ارتقای ۱۱۴ سایت همراه روستایی به نسل چهارم، اجرای ۵۰ سایت نسل چهارم و اجرای ۶۰ سایت برقراری همراه برای توسعه ارتباطات روستایی استان تصویب شد.

این دیدار باعث شتاب ارسال تجهیزات به استان شد و براساس قول وزیر ارتباطات در مجموع امسال ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد که با این اقدام تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل می‌شوند و خدمتی ماندگار در این دیار باقی خواهد ماند.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی پهنای باند مصرفی در استان نسبت به ابتدای دولت دوازدهم رشد سه برابری داشته و به همان نسبت پهنای باند تامین شده هم سه برابر شده است.

این زیرساخت های مهم و ظرفیت‌های مناسب ارتباطی ایجاد شده در استان موجب شد تا با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن فعالیت بسیاری از ادارات،‌ دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و کسب و کارها و افزایش چشمگیر مصرف اینترنت در استان، شبکه دیتای استان به خوبی توان پاسخگویی به افزایش مصرف را نشان داد.

اتصال ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ روستایی در استان به شبکه ملی اطلاعات متصل نبود و با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، ۱۰۰ روستا به این شبکه متصل شدند.

مصطفی بهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت دوازدهم نیز ۵۴۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که نسبت به ابتدای این دولت، رشد بیش از ۶ برابری دارد.

وی اظهار داشت: اکنون حدود ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و در مجموع ۶۴۰ روستای استان به این شبکه متصل شده‌اند که همه این اقدامات به همت دولت تدبیر و امید انجام شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: تکلیفی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق قانون برنامه ششم توسعه برعهده داشته، این است که باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، ما هم برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار و فاقد اینترنت در استان برنامه مصوب و ابلاغی به اپراتور داریم.

وی گفت: ۳۷ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان که در مجاورت روستاهای پرجمعیت بودند نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

بهی افزود: در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، ۸۹ هزار خانوار ساکن هستند که ۷۸ درصد این خانوارها به خدمات شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و در روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان پنج هزار و ۵۰۰ خانوار داریم که طبق تکالیف قانونی اتصال اینترنت این روستاها در اولویت وزارتخانه نیست.

گسترش شبکه ملی اطلاعات در ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی

دیدار با وزیر ارتباطات و شتاب در ارسال تجهیزات

وی با اشاره به دیدار اخیر استاندار خراسان جنوبی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران گفت: پس از بررسی وضعیت ارتباطی استان به تفکیک شهرستان در این دیدار، ارتقای ۱۱۴ سایت همراه روستایی به نسل چهارم، اجرای ۵۰ سایت نسل چهارم و اجرای ۶۰ سایت برقراری همراه برای توسعه ارتباطات روستایی استان مصوب شد که با اجرای آن تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: این دیدار باعث شتاب ارسال تجهیزات به خراسان جنوبی شد و از ۲ ماه گذشته به صورت مستمر تجهیزات راه‌اندازی سایت‌‎های جدید ارسال می‌شود و تاکنون تجهیزات ۲۵ سایت به استان حمل شده است.

وی افزود: پیرو این دیدار در مجموع امسال ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

بهی گفت: همچنین در این دیدار مقرر شد ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری به استان اختصاص یابد که در شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و طبس اجرا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ سایت اینترنت پرسرعت در روستاهای استان را با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان راه‌اندازی کردیم و سه هزار و ۵۰۰ خانوار از مزایای این سایت‌ها برخوردار شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ۱۰ سایت جدید اینترنت پرسرعت را نیز تا دهم تیر ماه در روستاهای خراسان جنوبی راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه پوشش همراه در حال حاضر ۱۵ سایت را در دست اقدام داریم که در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

بهی گفت: این طرح‎‌ها از محل اعتبارات طرح ملی توسعه ارتباطات روستایی وزارتخانه اجرا می‌شود و به صورت میانگین هر سایت ایجادی و توسعه‌ای که در روستاهای استان راه‌اندازی می‌شود، نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۵۰ سایت همراه اول، های وب و ایرانسل شهری و روستایی در سراسر استان وجود دارد.

افزایش ضریب پوشش تلفن همراه به ۹۰ درصد

وی از احداث یا ارتقای ۶۱ سایت ارتباطی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و افزود: ۱۰۱ روستای استان با جمعیت بالغ بر ۱۰ هزار و ۱۰۰ خانوار پارسال به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاها طی سال گذشته ۱۳ سایت و ۲۵ میکرو سایت جدید نسل چهارم احداث شد و ۲۵ سایت همراه روستایی نیز به نسل چهارم ارتقا پیدا کرد.

وی توسعه شبکه همراه روستایی را از برنامه‌های این اداره کل بیان کرد و افزود: با احداث و راه‌اندازی ۲۱ سایت، پوشش همراه در ۲۹ روستای استان برقرار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی از خدمات تلفن همراه بهره‌مند شدند.

بهی با بیان اینکه از مجموع هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه استان هزار و ۲۶۸ روستا دارای تلفن خانگی هستند گفت: از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فقط حدود ۳۰ روستا فاقد تلفن خانگی هستند که پیگیری‌ها درخصوص اتصال این روستاها نیز در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم ضریب نفود اینترنت در استان ۳۸ درصد بود که در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته به ۸۹ درصد افزایش یافته است و در این خصوص رشد ۲ برابری را داشته‌ایم.

وی از ضریب نفود ۹۰ درصدی تلفن همراه در روستاها و شهرهای استان خبر داد و گفت: در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان حداقل یک نوع ارتباط از جمله تلفن ثابت، همراه و اینترنت را داریم.

گسترش شبکه ملی اطلاعات در ۶۴۰ روستای خراسان جنوبی

اتصال هزار و ۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از ۱۵ شهریور سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی با تلاش شبانه‌روزی، هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات با اعتبار بیش از هفت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصل شدند.

وی افزود: اتصال ۱۰۰ مدرسه دیگر به شبکه ملی اطلاعات با هدف توسعه عدالت آموزشی در دستور کار این اداره‌ کل قرار دارد.

بهی اظهار داشت: تمامی شهرهای خراسان جنوبی اینترنت نسل سوم و چهارم را دارند و وضعیت اینترنت در شهرهای استان مطلوب است البته در شهرها اپراتورها اقدامات توسعه‌ای را از محل منابع خود انجام می‌دهند و این اداره کل ناظر بر عملکرد است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت دوازدهم تعداد سایت‌ها رشد ۲.۵ برابر داشته است گفت: همچنین تعداد مشترکان اینترنت نسبت به ابتدای دولت ۲.۳ برابر رشد داشته و در مجموع ۸۳۰ هزار مشترک اینترنت در خراسان جنوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه وسعت زیاد خراسان جنوبی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را هزینه‌بر می‌کند اضافه کرد: به عنوان مثال در راستای تکلیف این اداره‌ کل برای اتصال اینترنت یک روستای دورافتاده استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: گاهی در برخی مناطق برای اینکه سایت‌ها جمعیت بیشتری را پوشش دهند در نقاط صعب العبور اجرا می‌شود که انتقال برق و جاده دسترسی به سایت‌ها هزینه‌های نامتعارفی را تحمیل می‌کند.

وی افزود: تجهیزاتی که در روستاهای استان نصب می‌شود، تجهیزات روز دنیاست و از سرعت بالایی برخوردار هستند.

بهی گفت: در توسعه ارتباطات روستایی خراسان جنوبی فقط توسعه کمی را در نظر نگرفته‌ایم بلکه توسعه کیفی هم مدنظر بوده است و برای توسعه شبکه پهن باند و ارتقای کیفیت ارتباطات روستایی، طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی از محل منابع وزارتخانه و با همکاری مخابرات منطقه را طی سال گذشته به میزان ۲۶۵ کیلومتر در سطح استان آغاز کردیم تا مراکز مخابراتی، سایت‌ها و مراکز تلفن روستایی در بستر فیبر نوری قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات نقش مهمی در توسعه استارتاپ‌ها دارد گفت: تا پایان سال ۹۹ شرکت‌های استارتاپی خراسان جنوبی رشد ۳.۲ برابری داشته است که این موضوع به موازات توسعه ارتباطات انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه اینترنت در روستاها فقط یک اتصال و ارتباط نیست بلکه زمینه‌ای برای توسعه همه‌جانبه روستاهاست.

رشد سه برابری پهنای باند خراسان جنوبی

بهی با اشاره به پهنای باند ورودی و مصرفی استان گفت: پهنای باند ورودی به استان که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، حدود ۱۳۰ گیگابیت بر ثانیه است که در پیک کرونا ۳۳ گیگابیت بر ثاینه مصرف داشتیم و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی استان خالی و استفاده نمی‌شود یعنی به هر ظرفیتی که مردم از اینترنت استفاده کنند، پهنای باند آن در استان موجود است.

وی افزود: پهنای باند مصرفی در خراسان جنوبی نسبت به ابتدای دولت دوازدهم رشد سه برابری داشته و به همان نسبت پهنای باند تامین شده هم سه برابر شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: این اداره کل یکسری تسهیلات با هدف حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و توسعه کاربری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات پرداخت می‌کند و در این خصوص ۱۰ میلیارد تومان با کارمزد چهار تا ۶ درصد به استان اختصاص یافته و افراد متقاضی می‌توانند از طریق سامانه ایران توان آفرین برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۱ دفتر پیشخوان شهری و ۱۶ دفتر پیشخوان روستایی در استان داریم گفت: برای تسهیل دسترسی هم‌استانی‌ها به خدمات دستگاه‌های اجرایی و کاهش مراجعات به ادارات، سال گذشته مجوز فعالیت ۱۷ دفتر پیشخوان شهری و ۱۲ دفتر ICT روستایی صادر شد.

بهی اظهار داشت: در مورد توسعه دفاتر پیشخوان روستایی آمادگی صدور مجوز جدید را داریم.

توسعه ارتباطات موجب شده تا مردم نیز توقع بالاتری از دستگاه‌های ذیربط داشته باشند و نیاز به اینترنت با سرعت و کیفیت بهتر به یکی از دغدغه‌های شهروندان و حتی روستانشینان و مرزنشینان خراسان جنوبی تبدیل شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است و ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

 

 

 

 

سازه‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی قربانی طوفان شدید

وزش باد شدید و طوفان ۲۵ تا ۳۵ درصد به ساز ه‌های گلخانه‌ای خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،میرجلیلی مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به وزش باد و طوفان شدید و گرد و خاک خسارت طوفان به سازه‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبیدر ۳ روز اخیر گفت: این پدیده در ۴۸ ساعت گذشته به بخش‌های زیرساخت‌های کشاورزی، شریان‌ها و شبکه‌های توزیع و انتقال برق خسارت زد.

او افزود: وزش باد شدید در این مدت به ۱۱ گلخانه خسارت زد و باعث سقوط و واژگونی ۱۸ اصله درخت شد.

میرجلیلی گفت: همچنین بر اثر این پدیده ۷ تیر شبکه انتقال و توزیع برق دچار مشکل که بلافاصله مرتفع شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: بیشترین خسارت در شهرستان‌های مرزی به ویژه نهبندان و سربیشه رخ داد.

او با بیان اینکه پیش بینی وزش باد‌هایی تا سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در این مدت شده بود گفت: با این حجم از وزش باد، خسارات وارده با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری مردم بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

میرجلیلی گفت:هم اکنون ۷ گروه در حال برآورد میزان خسارت هستند.

 

 

 

ارسال اولین محموله واکسن کرونای ایرانی برای خراسان جنوبی

اولین محموله واکسن کوو ایران برکت ساخته شده به دست پژوهشگران داخل کشور، تا ساعاتی دیگر وارد خراسان جنوبی می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استان گفت: همراه این ارسال اولین واکسن کرونای ایرانی برای خراسان جنوبیمحموله، بیش از ۱۱ هزار دز واکسن نوبت دوم سینوفارم وارد استان می‌شود که از فردا در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

شریف زاده افزود: واکسن سینوفارم به سالمندان و کادر درمانی که نوبت اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند تزریق می‌شود که زمان تزریق به واجدان دریافت واکسن، اطلاع رسانی خواهد شد و افراد از مراجعه حضوری خودداری کنند.

وی گفت: درخصوص افرادی که قرار است واکسن کوو ایران برکت را دریافت کنند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

تاکنون ۴۲ هزار و ۹۵۴ نفر در خراسان جنوبی علیه ویروس کرونا واکسینه شدند که از این تعداد ۷ هزار و ۵۷۴ نفر دوز دوم را هم دریافت کردند.

 

 

 

 

 

 

وزش باد شدید در خراسان جنوبی خسارت برجا گذاشت

وزش باد شدید در خراسان جنوبی خسارت برجا گذاشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: وزش باد شدید و توفان همراه با گرد و خاک در سه روز اخیر به برخی زیرساخت‌های استان به ویژه بخش کشاورزی و خطوط انتقال برق خسارت وارد کرد.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرعت وزش باد شدید و توفان در برخی مناطق تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید و به زیرساخت‌های ۱۱ گلخانه استان خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: این پدیده سبب واژگونی ۱۸ اصله درخت و هفت تیر شبکه توزیع و انتقال برق در استان شد که موارد مربوط به قطعی برق در اسرع وقت پیگیری و رفع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین میزان خسارت‌های ناشی از وزش باد شدید در شهرستان‌های مرزی به ویژه نهبندان و سربیشه رخ داده است.

وی گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی به‌موقع و همکاری مردم با این حجم از وزش باد، خسارات وارده بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

میرجلیلی با بیان اینکه هفت گروه در حال برآورد میزان خسارت هستند افزود: ارزیابی میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها و تاسیسات به ویژه باغداران و کشاورزان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افزایش سرعت وزش باد در خراسان جنوبی که از اواخر هفته گذشته آغاز شد، همچنان پدیده غالب در این استان است.

با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، در سه روز آینده به‌ویژه در مرز شرقی استان وزش باد و گرد و خاک سبب کاهش میزان دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با صدور اطلاعیه‌ای به‌کارگیری اقدامات احتیاطی در زمان وقوع پدیده ریزگردها را خواستار شد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه این روزها شاهد وجود ریزگردها در هوای استان هستیم، اقدامات احتیاطی می‌تواند به افراد کمک کند تا خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ کنند و اثرات نامطلوب این پدیده بر سلامت خود را به حداقل برسانند.

 

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی:
فرار از خدمت سربازی بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان
محمدپور با بیان اینکه فرار از خدمت سربازی با ۶۲ درصد بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان است، گفت: سال گذشته ۵۷.۴ درصد پرونده های محاکم نظامی خراسان جنوبی از نهادهای ارفاقی استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،  «محمدحسین محمدپور» امروز (۱ تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضائیه کشور و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از دادسراها و دادگاههای نظامی تشکیل شده و صلاحیت دادسرای نظامی استانی است.

 

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در سالیان اخیر صلاحیت سازمان قضایی و دادسرای نظامی افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته ۱۰۱ درصد پرونده های ورودی به دادسرای نظامی استان مختومه شده است.

 

وی با اشاره به کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضایی استان،  ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۰.۵ درصد پرونده های دادگاه های نظامی استان و ۹۹.۲ درصد پرونده های اجرای احکام مختومه شده است.

 

محمدپور به برگزاری دادگاه های آنلاین در محاکم قضایی استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته هفت هزار و ۶۳۰ نفر به محاکم قضایی نظامی خراسان جنوبی مراجعه شده است که نسبت به سال قبل از آن ۵ درصد کاهش تردد داشته ایم.

 

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ۹۹.۴ درصد آرای محاکم نظامی استان متغن بوده است، ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۱۵ درصد پرونده ها از بحث معافیت از کیفر و ۲۵.۸ درصد پرونده ها از تعلیق اجرای حکم استفاده کردند.

 

محمدپور با اشاره به اینکه در ۱۴.۷ درصد پرونده ها از مجازات جایگزین حبس استفاده شده است، عنوان کرد: در مجموع ۵۷.۴ درصد پرونده های محاکم نظامی استان خراسان جنوبی از نهادهای ارفاقی استفاده کردند.

 

وی با بیان اینکه فرار از خدمت سربازی با ۶۲ درصد بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه های نظامی استان است، تصریح کرد: همچنین نگهداری و استعمال موادمخدر، سهل انگاری منجر به خسارت به سلاح و مهمات و ضرب و جرح عمدی نیز جزو بیشترین جرم صورت گرفته در میان سربازان و نیروهای مسلح خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

تا شهریور ۱۴۰۱ رخ می‌دهد

تکمیل سالن ورزشی روستای بهمن آباد زیرکوه

فرماندار زیرکوه در بازدید از پروژه سالن ورزشی بهمن آباد زیرکوه برای تکمیل سقف پروژه قول مساعد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی گفت: برای ساخت سالن ورزشی روستای بهمن آباد زیرکوه تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

او افزود: این پروژه دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و برای تکمیل ساخت آن هنوز ۵۵ درصد دیگر از پروژه باقی مانده است.

عزیزی ادامه داد: تکمیل پروژه سالن ورزشی بهمن آباد زیرکوه نیاز به بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان اعتبار دیگر دارد و هر زمان که اعتباری به آن تخصصیص داده شود اقدام به تکمیل این پروژه می‌کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر پیمانکار سقف مشغول به کار است و تا یک هفته‌ی آینده ورق سقف سالن ورزشی نصب خواهد شد.

او عنوان کرد: مساحت سالن ورزشی روستای بهمن آباد زیرکوه هزار و ۴۰۰ متر مربع است و پروژه ساخت آن از سال ۱۳۹۷ شروع شده است.

 

 

تحقق ۲۲ درصدی طرح مسکن اقشار کم درآمد در خراسان جنوبی

طرح مسکن اقشار کم درآمد در خراسان جنوبی با ساخت هزار و ۳۲۳ واحد ، از پیشرفت ۲۲ درصدی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: سهمیه خراسان جنوبی در طرح ملی مسکن اقشار کم‌درآمد، ۶ هزار مسکن است که ساخت آن از شهریور پارسال در شهرستان‌های مختلف استان آغاز شد.

آسمانی مقدم افزود: از این تعداد مسکن ، مالکان پنج هزار و ۹۹۸ واحد موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله، و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای ساخت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه امسال تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش یافته است گفت: واحد‌های باقیمانده در طرح مسکن اقشار کم‌درآمد که هنوز موفق به عقد قرارداد با بانک نشده‌اند می‌توانند از شرایط جدید تسهیلاتی استفاده کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: از بین پرونده‌های تشکیل شده، پنج هزار و ۵۴۹ واحد به مرحله اجرای فونداسیون رسیده که از این تعداد ، ۴۳۵۲ واحد به مرحله اجرای اسکلت ، ۳۷۸۱ واحد به مرحله‌ی اجرای سقف و ۲۷۵۴ واحد به مرحله‌ی سفت کاری نیز رسیده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه این طرح علاوه بر ساکنان شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر، مشمول روستاییان نیز می‌شود گفت: در شهر‌های زیر ۲۵ هزار خانوار در هر نقطه از شهر امکان ساخت این خانه‌ها وجود دارد ، اما در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر باید متقاضی واحد مد نظر را در مناطق حاشیه شهر‌ها از جمله روستا‌های اقماری بنا کند.

وی گفت: زیربنای این منازل به طور میانگین ۶۰ متر مربع است اما در صورتی که فرد متقاضی آورده بیشتری داشته باشد، امکان افزایش زیربنا نیز وجود دارد.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی که در پی سفر اسفند ۹۷ آقای نوبخت به این استان عملیاتی شد، احداث مسکن شهری برای نیازمندان هم در اولویت قرار گرفت و تفاهم‌نامه آن خرداد سال گذشته در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

با توجه به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در انجام تعهد ساخت پنج هزار واحد مسکونی از مجموعه سهمیه طرح مسکن محرومان و نتایج خوبی که در خراسان جنوبی به همراه داشت، ساخت ۶ هزار واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد نیز به این حوزه واگذار شد.

 

 

 

 

 

 

انتصاب امام جمعه جدید سرایان

حجت الاسلام مرتضایی نیا به عنوان امام جمعه جدید شهرستان سرایان منصوب شد.

طی حکمی از طرف رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به نیابت از رهبر انتصاب امام جمعه جدید سرایانمعظم انقلاب، ضمن قدردانی از خدمات حجت الاسلام سنجری ، امام جمعه سابق ، حجت الاسلام مرتضایی نیا به سمت امام جمعه جدید این شهرستان منصوب شد.

مراسم معارفه وی روز جمعه با حضور معاون رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در سرایان برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام مرتضایی نیا پیش از این عهده دار امامت حاجی آباد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمدید بسته حمایت از کسب و کار‌ها و مشاغل آسیب دیده از کرونا

بسته حمایت از کسب و کار‌ها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: متقاضیان و صاحبان مشاغل و کسب و کسب و کار‌های مشمول می‌توانند برای ثبت نام به سامانه https://corona-kara.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

عابدی درباره  فهرست مشاغل و کسب و کار‌های به شدت آسیب دیده مشمول حمایت‌های اقتصادی سال ۱۴۰۰ مصوب کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا گفت: مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهد کودک‌ها (به غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی)، مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیر دیجیتال)، موزه ها، سینما‌ها و تئاترها، مراکز تفریحی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها و نیز مراکز ورزشی، باشگاه‌ها، مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخر‌ها از جمله حرف و مشاغلی هستند که از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.

وی گفت: افراد فعال در مراکز مرتبط با گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائر سراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل و نقل مسافر برون شهری و مراکز پذیرایی شامل تالار‌های پذیرایی، رستوران ها، چایخانه ها، قهوه خانه ها، مراکز تهیه و طبخ غذا نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: قنادی، شیرینی پزی، آبمیوه و بستنی فروشی، آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، نوشت افزار، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی، ساختمان، آتلیه و عکاسی هم در فهرست مشاغلی دیده شده اند که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

فعالان در مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی و همچنین نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین المللی هم در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا لحاظ شده اند.

 

رئیس اتاق اصناف استان پیش از این اعلام کرده بود، ۸۵۰۰ واحد صنفی به علت تعطیلی‌های ناشی از کرونا در استان آسیب دیده اند.

 

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند مطرح کرد؛

ارسال مرغ به دیگر استانها منوط به تامین نیاز استان/تقویت نظارت‌ها

بیرجند- دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: ارسال مرغ مازاد خراسان‌جنوبی به سیستان و بلوچستان قانونی است ولی باید نیاز مردم داخل استان تأمین شود.

حجت‌الاسلام علی نسائی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نظارت بر بازار باید قوی‌تر انجام شود و در این راستا ما به عنوان دادستان مرکز استان خراسان جنوبی با دستگاه‌های ذی‌ربط چون جهاد کشاورزی، سازمان صمت و تعزیرات همکاری لازم را خواهیم داشت.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: این نظارت‌ها و همکاری‌ها باعث شده در کالایی چون مرغ که در برخی از استان‌ها به کیلویی ۵۰-۶۰ هزار تومان رسیده است ما در خراسان‌جنوبی چنین قیمت سرسام آوری نداشته باشیم.

نسائی بیان‌کرد: در مورد روغن نیز با ۳۰۰ تن سهمیه‌ای که برای خراسان‌جنوبی گرفته شد، در حال حاضر وضعیت بهتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم تأکیدات دادستانی باز هم شاهد خروج مرغ از خراسان‌جنوبی (به ویژه در مورد مرغ زنده) هستیم، گفت: مرغی که از خراسان‌جنوبی به استان سیستان و بلوچستان می‌رود به صورت قانونی است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند اظهارکرد: به عنوان مثال وقتی ما در یک روز گاه ۱۱۷ تن مرغ کشتار می‌کنیم که مازاد بر مصرف مردم استان ما است و این حجم از مرغ را نمی‌توان نگهداری کرد و در نتیجه مازاد آن به سیستان و بلوچستان و کرمان می‌رود تا تولیدکننده ما ضرر نکند.

نسائی افزود: تأکید ما بر این است که حتماً به اندازه نیاز مردم خراسان‌جنوبی باید مرغ در استان بماند و مردم تحت هیچ شرایطی دچار کمبود نشوند.

وی گفت: تولیدکنندگان گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی بخش خصوصی بوده و سرمایه از خودشان هست و باید شرایط را به گونه‌ای تدبیرکنیم که هم تولیدکننده ضرر نکند و هم مرغ با قیمت مناسب به راحتی به دست مردم برسد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در زمینه سایر مشکلات شهر بیرجند نیز ادامه‌داد: در زمینه موضوع پادگان بیرجند کمیسیون ماده پنج آن برگزار شده و در مورد اراضی موسوی نیز اول سال قول حل مشکل آن را داده و پیگیری خواهم کرد.

نسائی یادآورشد: مردم هر انتقادی که به عملکرد دادسرا دارند را بگویند چرا که ما خودمان را معصوم نمی‌دانیم و هر کجا که کم کاری شده است از مردم شریف خراسان‌جنوبی عذرخواهی می‌کنیم.

 

 

 

 

انتخاب دو محیط بان خراسان جنوبی به عنوان نمونه کشوری

دو محیط بان از خراسان جنوبی به عنوان محیط بانان نمونه کشوری انتخاب شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: همزمان با فرارسیدن انتخاب دو محیط بان خراسان جنوبی به عنوان نمونه کشوریمیلاد امام رضا (ع) و روزملی محیط بان در مراسمی که بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد از محیط بان حسین مهدیزاده (محیط بان منطقه حفاظت شده مظفری) و محیط بان علی عجمی (محیط بان پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس) به عنوان محیط بان نمونه تقدیر شد.

 

اکبری افزود: محیط بان علی عجمی از سال ۱۳۸۱  در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس (زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی) خدمت می کند و امسال با توجه به اقدامات ارزشمندی که در حفاظت و حراست از تنوع زیستی داشته به عنوان محیط بان نمونه کشوری انتخاب شده است.

 

وی گفت: همچنین محیط بان حسین مهدیزاده از سال ۱۳۸۲ به عنوان محیط بان در منطقه شکار ممنوع نیگنان و منطقه حفاظت شده مظفری شهرستان فردوس مشغول به خدمت است.

دستگاه ایکس‌ری مرز ماهیرود امسال راه‌اندازی می‌شود

دستگاه ایکس‌ری مرز ماهیرود امسال راه‌اندازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: برای تامین و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز ماهیرود امسال قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد که براساس آن تا ۱۰ ماه دیگر باید این دستگاه نصب و راه‌اندازی شود.

محمد رحیمی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه یکی از موارد بسیار مهم در زمینه توسعه زیرساختی استان راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری صادراتی در مرز ماهیرود است در سنوات گذشته پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: قرارداد نصب این دستگاه با یک شرکت خصوصی در سال جاری منعقد شد و برنامه ریزی ما این است که طی ۱۰ ماه شاهد بهره‌برداری دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود باشیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل اولویت این اقدام و ضرورت زیادی که در مرز ماهیرود وجود دارد، این قرارداد ۱۰ ماهه منعقد شد در حالی که همین قرارداد در بندر چابهار ۲ ساله بسته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمین به پیمانکار تحویل داده و اقدامات اولیه آغاز شده است و دستگاه در مدت زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

رحیمی‌زاده گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شود و تاثیر خوبی در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات خواهد داشت.

وی افزود اسکن کالا در گمرک مبدا مانند شهید رجایی بندرعباس و سایر گمرکات انجام و به صورت سیستمی در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود و بعد از اسکن کالا در مرز ماهیرود این تصاویر با هم مقایسه می‌شود لذا کاملا می‌توان جلوی هرگونه کالای قاچاق را در مرز گرفت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درخصوص تاخیر در راه‌اندازی این دستگاه در مرز استان گفت: در سنوات گذشته یک دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود نصب شد اما متاسفانه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی این مکان مدنظر قرار نگرفته بود و دستگاه نتوانست در بادها و توفان‌های مرز دوام بیاورد بنابراین دستگاه برگشت داده شد.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است افزود: قرارداد مربوطه با گمرک جمهوری اسلامی ایران است و اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دو کوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته شده و ماهیرود فعال‌ترین بازارچه خراسان جنوبی است.

بنابر آمار رسمی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز خراسان جنوبی انجام می‌شود.

 

پیوند آسمانی بیرجندی ها در زیر پرچم سبز حرم رضوی برگزار شد

گزاری جشن بزرگ کرامت در آستان مقدس امامزادگان باقریه 

در شب فرخنده میلاد امام رضا(ع) سه زوج جوان بیرجندی پیوند آسمانی خود را با حضور کاروان خدام رضوی در زیر سایه پرچم سبز رضوی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاندر بیرجند، چند روز است که کاروان خادمان حرم امام رضا(ع) در قالب کاروان زیرسایه خورشید به خراسان جنوبی سفر کرده‌اند تا عطر و بو و پرچم حریم نورانی حضرت را در سراسر استان به مانند دیگر استان‌های کشور جاری کنند.

 

ازدواج شیرین ترین خاطره برای زوج های جوان است که در شب میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) این خاطره برای سه زوج جوان بیرجندی با حضور پرچم سبز بارگاه منور رضوی ماندگارتر شد.

 

عروس و داماد قند در دلشان آب می‌شود، شادی، شور، حس غرور، محبت و عشق به اهل بیت(ع) و به‌ویژه امام رضا(ع)، همه چیزهایی هستند که در آن لحظه می‌شد از چشم عروس و داماد خواند. این زوج های جوان بیرجندی جشن آغاز زندگی مشترک خود را در میان فضای آغشته به عطر رضوی برگزار کردند و بنای اولیه زندگی مشترک خود را با تبرک به ساحت منور حضرت رضا(ع) بنا نهادند.

 

قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) و توزیع بسته‌های تبرکی آستان قدس رضوی در بین حاضران از برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از حرم رضوی در این مراسم عقد بود.

حجت الاسلام «مصطفی موحدیان»، مُبلغ اعزامی حرم مطهر رضوی در این مراسم معنوی گفت: کاری نکنیم که شیطان بر ما مسلط شود و تمام تلاش خود را کنیم که از امام رضا(ع) غیر خودش را نخواهیم چرا که ضرر می کنیم.

 

وی بیان کرد: انسان اگر گره ای از کار مومن باز کند خدا نیز گره وی را در این دنیا و آن دنیا باز می کند و این گره گشایی کار جهاد است.

 

وی در ادامه افزود: شهید سلیمانی از فرمانده خود یعنی امام رضا(ع) امضای شهادت خود را گرفتند لذا هر کسی که در زندگی خود موفق شده وصل به امام رضا(ع) شده است.

 

مُبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید گفت: هر کسی از سیم خاردار هوای نفس خود عبور کند می تواند از سیم خاردار دشمن هم عبور کند و باید از گناه و معصیت دوری کنیم تا گرفتار نشویم.

 

همچنین جشن بزرگ کرامت نیز با حضور خادمان حرم رضوی در آستان مقدس امامزادگان باقریه برگزار  و بسته های تبرکی این آستان بین مردم توزیع شد.

آماده سازی پیست تریال بیرجند برای میزبانی مسابقات آسیایی و کشوری/۷

پیست دوچرخه سواری تریال شهید حججی شهر بیرجند تکمیل و برای میزبانی مسابقات آسیایی و کشوری آماده سازی شد.

رئیس هیات دوچرخه سواری استان گفت: این پیست با همکاری شهرداری آماده سازی پیست تریال خراسان جنوبی برای میزبانی مسابقات آسیایی و کشوریبیرجند، اداره ورزش و جوانان و هیات دوچرخه سواری شهرستان بیرجند با ۳۰۰ میلیون ریال هزینه‌ بهسازی و آماده میزبانی مسابقات کشوری و آسیایی در سال ۱۴۰۰ شده است.

علوی افزود: همایش دوچرخه سواری، ۸ تیر ماه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر  در شهر‌های استان برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری طرح استعدادیابی هم خبر داد و گفت: مسابقات استعداد‌های برتر ورزشی رشته دوچرخه سواری انتخابی تیم استان ۱۰و ۱۱ تیر  به میزبانی شهرستان نهبندان با حضور مستعدین منتخب شهرستان‌های استان برگزار و منتخبین استان به اردوی آمادگی اعزام به مسابقات کشوری دعوت خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

ارادت به ثامن الحجج با نامگذاری ۶۵ نوزاد به نام رضا/۲

۶۵ نوزاد در خراسان جنوبی در دو ماه ابتدای سال جاری به نام رضا و نام‌های مضاعف رضا نامگذاری شدند.

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: در این مدت هفت نوزاد به نام رضا، ۲۲ نوزاد علیرضا، ۱۶ نوزاد محمدرضا، ۱۳ نوزاد امیررضا، نام‌های حسین رضا، احمدرضا و حمیدرضا هرکدام دو نوزاد و یک نوزاد به نام احمدرضا نامگذاری شد.

مهرآور افزود: تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر نیز نام رضا را برای فرزندان خود در خراسان جنوبی انتخاب کرده اند .

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: در دو ماه گذشته ۲ هزار و ۴۴۷ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۲۵۴ نوزاد پسر هستند.

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۰۵ نوزاد پسر در خراسان جنوبی متولد شده اند.

 

 

 

 

 

هزار و ۳۲۳ مسکن اقشار کم‌درآمد در خراسان جنوبی ساخته شد

هزار و ۳۲۳ مسکن اقشار کم‌درآمد در خراسان جنوبی ساخته شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: همه متقاضیان مسکن اقشار کم‌درآمد استان به بانک معرفی شدند و تاکنون هزار و ۳۲۳ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

علی اصغر آسمانی مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهمیه ۶ هزار مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرستان‌های مختلف استان توزیع و برای متقاضیان پرونده تشکیل شده است.

وی گفت: از این تعداد مالکان پنج هزار و ۹۹۸ واحد موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض برای ساخت به آنها پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش یافته است گفت: واحدهای باقیمانده در طرح مسکن اقشار کم‌درآمد که هنوز موفق به عقد قرارداد با بانک نشده‌اند می‌توانند از شرایط جدید تسهیلاتی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: از بین پرونده‌های تشکیل شده، پنج هزار و ۵۴۹ واحد به مرحله اجرای فونداسیون رسیده است.

آسمانی مقدم گفت: از این تعداد چهار هزار و ۳۵۲ واحد به مرحله اجرای اسکلت، سه هزار و ۷۸۱ واحد اجرای سقف و ۲ هزار و ۷۵۴ واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

وی افزود: این طرح علاوه بر ساکنان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مشمول روستاییان نیز می‌شود همچنین با رعایت مقررات ملی ساختمان افراد واجد شرایط می‌توانند روی طبقات ساخته شده سایر اعضای خانواده این واحدها را بسازند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار در هر نقطه از شهر امکان ساخت این خانه‌ها وجود دارد اما در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر باید متقاضی واحد مد نظر را در مناطق حاشیه شهرها از جمله روستاهای اقماری بنا کند.

وی اظهار داشت: تیپ نقشه این منازل به طور میانگین ۶۰ متر مربع است اما در صورتی که فرد متقاضی آورده بیشتری داشته باشد، امکان افزایش زیربنا وجود دارد.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی که در پی سفر اسفند ۹۷ «محمدباقر نوبخت» به این استان عملیاتی و بسیاری از این واحدها در مناطق روستایی افتتاح شد، احداث مسکن شهری برای نیازمندان هم در اولویت قرار گرفت و تفاهم‌نامه آن خرداد سال گذشته در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، مقرر شد پنج هزار واحد مسکن برای اقشار کم‌درآمد و بد مسکن‌ها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و در حاشیه شهرها یا بافت‌های فرسوده شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث شود. همچنین یک هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن بازنشسته‌های واجد شرایط در این طرح لحاظ شده است.

با توجه به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در انجام تعهد ساخت پنج هزار واحد مسکونی از مجموعه سهمیه طرح مسکن محرومان و نتایج خوبی که در خراسان جنوبی به همراه داشت، ساخت ۶ هزار واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد نیز به این حوزه واگذار شد.

عملیات اجرایی ۶ هزار واحد مسکن شهری ویژه اقشار کم‌درآمد در استان خراسان جنوبی همزمان با سومین روز هفته دولت ۹۹ آغاز شد و اعتبار پیش‌بینی شده برای ساخت این واحدها ۷۸۰ میلیارد تومان شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است.

 

 

 

هزار و ۸۵ اثر به پویش جلوه‌های فرهنگی خراسان جنوبی ارسال شد/

هزار و ۸۵ اثر به پویش جلوه‌های فرهنگی خراسان جنوبی ارسال شد

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۸۵ اثر برای شرکت در پویش فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی به دبیرخانه ارسال شد و پویش جلوه‌های فرهنگی استان اولین گام در راستای تولید محتوای بومی است.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در آیین اختتامیه پویش جلوه‌های فرهنگی خراسان جنوبی افزود: این پویش اولین گام برای تولید محتوای اصولی و ارزشمند متناسب با زیست‌بوم فرهنگی استان یا بازسازی تولیدات موجود است.

وی گفت: رویدادهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای موضوعی مهم در جریان تولید و مصرف حوزه فرهنگ کشور هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: پویش‌های تولید محتوا نیز در این مسیر بسیار مهم بوده و مباحث فرهنگی را بومی‌سازی می‌کنند و تاثیر عمیقی در فرهنگ عمومی جامعه دارند.

وی افزود: امروز فضای مجازی بخش زیادی از زندگی ما را فرا گرفته و تبیین برنامه‌های شایسته برای استفاده از این ظرفیت به صورت استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی ضروری است.

نبی‌زاده گفت: شیوع ویروس کرونا نیز موجب شد اثرگذاری کار در این فضا و اهمیت آن، ملموس شود.

وی با اشاره به اینکه در فضاهای فرهنگی پویش‌های متعددی توسط مردم راه‌اندازی شده است تصریح کرد: ایجاد پویش‌ها براساس اهداف مشخص و جریان‌سازی فرهنگی توسط نهادهای دولتی چندان پررنگ نبوده و جا برای کار در این بستر بسیار است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی افزود: در همین راستا پویش جلوه‌های فرهنگی و اجتماعی استان‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تصویرسازی نشاط و شادی مثبت در آداب و سنن استان‌ها طرح‌ریزی شد.

وی گفت: پویش جلوه‌های فرهنگی خراسان جنوبی از سال گذشته با هشتگ “این فرهنگ ماست” آغاز شد و تمرکز این پویش بر فرهنگ اصیل بومی و تولید محتوای اصولی و ارزشمند متناسب با زیست بوم فرهنگی خراسان جنوبی بود.

نبی‌زاده با تاکید بر اینکه پویش جلوه‌های فرهنگی استان اولین گام در راستای تولید محتوای بومی است افزود: مطمئنا با انجام آسیب‌شناسی‌ها، مراحل بعدی گام‌هایی موثرتر و عمیق‌تر خواهد بود.

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه پویش فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی، برگزیدگان نیز معرفی شدند.

هزار و ۸۵ اثر برای شرکت در پویش فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی به دبیرخانه ارسال شد که از بین این آثار ۲۰۰ عکس، ۲۵ عکس نوشته، ۱۰۰ فیلم و ۲۵۰ پوستر برای مرحله داوری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.

براساس بیانیه هیات داوران متشکل از محمدرضا بیدختی، رضا خالدی و کاظم ایمان‌طلب، برگزیدگان این پویش در ۲ بخش تخصصی و مردمی معرفی شدند.

 

 

 

رونق صنایع دستی با پرداخت تسهیلات اشتغال آستان قدس رضوی/۲-۳

آستان قدس رضوی یک میلیارد تومان تسهیلات اشتغال صنایع دستی در خراسان جنوبی به متقاضیان پرداخت کرد.

 دبیرکانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این مقدار تسهیلات در قالب تفاهم نامه فی مابین میراث فرهنگی و بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در سال جاری به ۷۶ نفر پرداخت شد.

 

ابراهیمی سقف تسهیلات پرداختی به متقاضیان به طور میانگین را ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این تسهیلات  بانرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ تا ۷ ساله پرداخت شد.

 

وی سهم خراسان جنوبی از تسهیلات اشتغال صنایع دستی آستان قدس رضوی را یک میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تمام سهمیه ابلاغ شده در استان جذب شده است.

 

دبیرکانون‌های خدمت رضوی خراسان جنوبی همچنین از پرداخت تسهیلات برای کمک به گازکشی مناطق محروم نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه در سال جاری خبر داد و  افزود: همچنین در سال جاری ۲۰ سری جهیزیه به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان به نوعروسان نیازمند استان اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

امکان برش سنگ‌های معدنی در نهبندان فراهم می‌شود

امکان برش سنگ‌های معدنی در نهبندان فراهم می‌شود

 امکان برش سنگ‌های معدنی و گرانیتی در نهبندان با راه‌اندازی مجدد واحد سنگ‌بری در این شهرستان به‌زودی فراهم می‌شود.

فرماندار نهبندان گفت: سنگ‌های گرانیتی و معدنی این شهرستان با تعطیلی واحد برش سنگ، به اصفهان حمل می‌شد.

مجید بیکی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحد سنگ‌بری که به دلیل تملک در بانک تعطیل شده بود، توسط متقاضی جدید خریداری شد و سرمایه‌گذار جدید حدود ۲ ماه است که کار بازسازی و راه‌‎اندازی تجهیزات را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: براساس قول سرمایه‌گذار این واحد از هفته آینده واحد مدار تولید می‌شود.

فرماندار نهبندان گفت: سرمایه‌گذار به دنبال راه‌اندازی خط تولید اسلپ در این واحد سنگ‌بری است و تجهیزات این خط از گمرک وارد شده که با راه‌اندازی مجدد این واحد برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: سرمایه‌گذار این واحد را با اعتبار هفت میلیارد تومان خریداری کرده است و در زمینه خرید خط اسلپ هم هزینه خواهد کرد.

بیکی با اشاره به اینکه ۲ واحد سنگ‌بری در شهرستان نهبندان وجود دارد گفت: یک واحد سنگ‌بری متعلق به آستان قدس رضوی نیز در نهبندان وجود دارد که در حال حاضر تعطیل است.

وی اظهار داشت: پیگیر راه‌اندازی مجدد این واحد هم هستیم و متقاضیان جدید معرفی شدند که در مرحله توافق با آستان قدس رضوی هستند.

نهبندان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۸۵ میلیون تنی مواد معدنی از شهرستان‌های معدنی خراسان جنوبی و کشور به شمار می‌رود و توجه و تمرکز به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن، نقشه راه توسعه پایدار این منطقه است.

برخی از این ذخایر معدنی ویژه و خاص نهبندان است که از جمله آن می‌توان به کانی‌های فلزی کمیاب مانند لیتیوم اشاره کرد که در دهه آینده با ورود خودروهای الکتریکی این ماده معدنی نقش مهمی در تامین انرژی خواهد داشت.

از دیگر مواد معدنی شهرستان نهبندان ذخایر طلاست که در چند سال گذشته با کاوش‌های متعدد، معادن جدیدی از این ماده با ارزش در شرق کشور کشف شده است.

پس از کاوش‌های مختلف و انجام تست صنعتی، عملیات اجرایی معدن طلای هیرد نهبندان به عنوان بزرگترین معدن طلای خراسان جنوبی در سال ۹۵ آغاز شد و ذخیره قطعی این معدن چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه آن ۱۰۰ هزار تن است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*