اخبار خراسان جنوبی / پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی ۱۰ درصد افزایش یافت

معرفی برگزیدگان مهرواره ادبی کرونا خند در خراسان جنوبی

انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی صاحبان ۹ اثر برگزیده مهرواره ادبی کرونا خند را معرفی کرد.

به گزارش  صداوسیما، طاهره حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: فراخوان مهرواره ادبی کرونا خند در قالب ادبی طنز و بیان غیرمستقیم توأم با شوخی و لبخند و همچنین با انتقاد از نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، همزمان با ایام نوروز منتشر شده بود.

حمیدی افزود: در این مهرواره اعضای انجمن‌های ادبی کانون و همه نوجوانان علاقه‌مند ۷تا۱۸ سال با موضوعات یادش بخیر میهمانی، ما خانه هستیم کرونا کنار ما نشسته، نوروز۱۴۰۰ بی‌کرونا با کرونا، مراسم ترحیم کرونا به‌زودی برگزار می‌شود، کارخانه کرونا ویروس نیرو می‌گیرد و همچنین دوری و دوستی داستان‌های کوتاه طنزخود را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از بررسی‌ آثار  ۹ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

وی گفت: بر این اساس اثر «منیره سادات صدیقی»، «زیبا سادات حسینی نژاد» و «محمد پویا ابوالفضلی» هر سه از شهرستان قاین، «راضیه اکبر زاده»، «مریم جهان طلب» و «مهدی جلالی» از شهرستان بشرویه و همچنین دو اثر «زهرا آشوری» و «الهه آشوری» از شهرستان سرایان و اثر «شکیبا هادیان» از طبس به عنوان برگزیده این مهرواره استانی معرفی شدند.

 

 

همکاری۳هزارفرهنگی باشعب اخذرأی/۳

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی،ازهمکاری۳هزارو۳۰۰نفرازجامعه فرهنگیان استان، با شعب أخذ رأی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا خبر داد.

به گزرش امروز خراسان جنوبی،محمدعلی واقعی،صبح امروزضمن تشکرمجددازحضور جامعه فرهنگیان،دانش آموزان رأی اولی و ولیای ایشان درانتخابات۲۸خرداد۱۴۰۰، اظهار کرد: باردیگر جلوه ای نو ازجنس ایثارومجاهدت ملت نستوه ایران اسلامی،درجریده تاریخ مشعشع وخون رنگ این سرزمین حک شد.

وی،بابیان اینکه حماسه حضور۲۸خرداد،مبدأقطب نمای حرکت این ملت بزرگ برای تأسیس تمدن نوین اسلامی شد،عنوان کرد:حرکتی که تمام روایتهای انحرافی طراحی شده دشمنان رانقش برآب کرد؛ ودراین میان جامعه فرهنگیان فرهیخته استان،آیینه دارمحضر حضرت رفیق اعلاء گردیده وبه پیروی ازامام حاضرخویش،به حق طلوعی سبزرادرپای صندوق های رأی به نمایش گذاشتندوضامن کوچ انقلاب ازوضع موجودبه سوی وضع مطلوب،درجهشی تاریخی شدند.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی،بااشاره به استقرار۵۱۴شعبه أخذرأی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستادرمدارس استان؛بیان کرد:مردم ولایتمدارخراسان جنوبی، بویژه جامعه فرهنگیان وبالأخص دانش آموزان رأی اولی،درشرایط ویژه کرونایی وباحجم تبلیغات فراوان دشمنان برای تحریم انتخابات،ضمن لبیک به فرمان مقام معظم رهبری،با مجاهدت دراین عرصه مهم سیاسی اجتماعی،دشمنان را نا امید کردند.

افزایش فوتی‌های کرونا به ۹۱۴ نفر در خراسان جنوبی/۳

آمار فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک فوت جدید در شبانه روز گذشته ، به ۹۱۴ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۹۵ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۲۷ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد گفت : از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، ۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۲۱ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

دکتر مهدی زاده با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۸۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند افزود : از این تعداد.۵۴ نفر مبتلای قطعی بیماری کرونا و ۵ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی گفت : حال ۲ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

 

 

 

 

در آستانه میلاد امام رضا(ع)؛
شمیم عطر رضوی در توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند پیچید
خادمان معین الضعفا به همراه پرچم سبز حرم متبرک رضوی در موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاندر بیرجند، خدام بارگاه منور رضوی امروز (۳۱ خرداد)  همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد امام مهربانی‌ها، از مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند بازدید کردند.

 

جمعی از مددجویان مرکز اعم از سالمندان، معلولان و کودکان ساعاتی قبل از ورود کاروان زیر سایه خورشید خود را به داخل محوطه رسانده و چشم انتظار رسیدن پرچم متبرک رضوی بودند.

 

پرسنل و کارکنان این موسسه با ذبح گوسفند و دود کردن اسپند به استقبال خدام حرم رضوی آمدند و معلولان تحت پوشش این مرکز با خواندن سرود از خدام حرم استقبال کرده و با دیدن پرچم سبز متبرک حرم رضوی منقلب شدند.

 

معلولان با قلبی آکنده از مهربانی میزبان خدام رضوی بودند و با حرکات دست خودشان و بوسه باران کردن پرچم رضوی نشان دادند ارادت ویژه ای به حضرت ثامن الائمه(ع) دارند.

 

همانطور که خادمان حرم مطهر رضوی به سالن اصلی اجرای برنامه می آمدند هر کدام از معلولان و پرسنل  پرچم سبز گنبد امام رضا(ع) را بوسه باران کردند و از راه دور به امام مهربانی ها سلام دادند.

 

در ادامه نیز خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم با حضور در تک تک اتاق ها از معلولان سرکشی کردند و از نزدیک با حال و هوای این مرکز آشنا شدند و در پایان هر دیدار نیز نمک و نبات تبرکی به معلولان اهدا شد.

 

حجت الاسلام «مصطفی موحدیان»، مُبلغ اعزامی کاروان زیر سایه خورشید نیز در این محفل نورانی کار و خدمت کردن به معلولان و سالمندان را یک جهاد دانست و گفت: وقتی وارد صحن و سرای امام رضا(ع) شوید قبل از اینکه سلام کنید خود امام به شما سلام می گویند.

 

موحدیان بیان کرد: امام رضا(ع) گفتن تنها در حرف نباشد باید در عمل نیز پیرو ایشان بود؛ امام هشتم امام مهربانی ها است و خدمت کردن به این عزیزان توفیق و سعادت می خواهد.

 

وی افزود: در این موسسه خیریه از اسراف بسیاری جلوگیری می کنند و این پیروی به سیره امام رضا(ع) است و خدمت به این عزیزان دنیای خود را زیبا کردیم.

 

 

 

انتخاب علیرضا مومنی به مدت چهار سال دیگر به عنوان سکاندار هیات انجمن های ورزش های رزمی خراسان جنوبی جنوبی/۷

انتخاب علیرضا مومنی به مدت چهار سال دیگر به عنوان سکاندار هیات انجمن های ورزش های رزمی خراسان جنوبی جنوبی

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات انجمن های ورزش های رزمی استان با حضور یوسف بهتری رییس فدراسیون و رییس مجمع ، حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان به عنوان دبیر مجمع ، محسن قطبی معاون توسعه امور ورزش ، سیده اعظم اسلامی معاون ورزش بانوان ، صادق زینی ملک آباد رییس حراست اداره کل ورزش و جوانان استان ، ۱۷ نفر از اعضای هیات و با حضور دو کاندید علیرضا مومنی و عارف عابدینی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر کل ورزش و جوانان استان در این جلسه گفت : از مومنی رییس هیات ورزش های رزمی خواستاریم که با برنامه ریزی منسجم یک تحول جدی را در هیات به وجود آورند و سرکشی از شهرستان ها که دغدغه همه هیات های شهرستان ها می باشد را مورد توجه قرار دهند و به موضوع هیات و مسئولیتی که بر عهده ایشان گذاشته شده است حتما عمل کنند . وی خاطر نشان کرد : بحث جذابیت ، تنوع و ماهیت رشته های رزمی، فضای بسیار مغتنمی را فراهم کرده که ما بتوانیم بیشترین آمار ورزشکاران سازمان یافته را با توجه به علاقمندی که نوجوانان و جوانان چه در بخش دختران و پسران دارند را داشته باشیم . عزیزی تصریح کرد : در بخش توسعه ورزش های همگانی نیز تاکید بسیار زیادی داریم که تمامی رشته ها و سبک های زیر مجموعه ورزش های رزمی که علاقمندان بسیاری دارند، هم شناسایی و معرفی شوند و هم زمینه ای را برای حضور نوجوانان و جوانان فراهم کنند . وی با بیان اینکه همچنین در توسعه ورزش قهرمانی هم ، ما شاهد حضور ورزشکاران تیم ملی در مسابقات جهانی و آسیایی هستیم گفت : با توجه به چشم اندازی که فدراسیون برای سال ۲۰۲۲ و قهرمانی آسیا پیش بینی کرده است ، ان شاالله بتواند درخشش های بیش از پیش کاروان ورزشی ایران را فراهم کند . یوسف بهتری در ادامه جلسه ضمن عرض تبریک به علیرضا مومنی گفت : در مجامع انتخاب روسای هیات ورزش های رزمی استان ها ، اولین چیزی را که بسیار به آن تاکید می کنیم ، هماهنگی کامل با اداره کل ورزش و جوانان است و رییس هیات استان باید تعامل بسیاری را با روسای هیات های رزمی شهرستان ها داشته باشند . وی ادامه داد :یکی از مسایلی که بسیار حایز اهمیت است ، نگاه ویژه به شهرستان ها و استعدادهای بالقوه ای که در این شهرستان ها و مناطق دورافتاده کشور هستند ، که باید حتما شناسایی و مورد توجه قرار گیرند . در پایان جلسه و پس از رای گیری انجام شده، علیرضا مومنی با کسب ۱۰ رای از ۱۷ رای ماخوذه به عنوان رییس هیات رزمی خراسان جنوبی انتخاب شد.

 

 

 

 

 

بیش از ۲۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

بیش از ۲۰ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

بیرجند – ایرنا – دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال ۲۰ تن و ۴۲۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای در استان کشف شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰ تن و ۹۲۸ کیلوگرم بود، از لحاظ مقدار کشفیات برابری می‌کند.

محمدرضا حسنی مقدم روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در این مدت ۲ هزار و ۴۵۰ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که هزار و ۵۹۰ نفر بودند، ۵۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین امسال ۵۳۷ دستگاه شامل خودروی سورای و موتورسیکلت از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی بیان کرد: در سه ماه گذشته طی چهار عملیات کلان توسط فرماندهی انتظامی استان پنج تن انواع مواد مخدر کشف شد همچنین در یک عملیات توسط اداره کل اطلاعات هزار و ۵۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی افزود: در مجموع سال گذشته ۷۵ تن و ۲۸۱ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد که منجر به دستگیری هشت هزار و ۲۶۵ نفر و توقیف هزار و ۸۱۲ دستگاه شده است.

حسنی مقدم گفت: میزان کشفیات انواع مواد مخدر سال گذشته ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر ۴۶ درصد و توقیف وسایل نقلیه ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: استان مرزی خراسان جنوبی در مسیر محموله‌های مواد مخدر از جنوب به استان‌های مرکزی کشور قرار دارد به همین دلیل بخش زیادی از مواد مخدر در این استان کشف می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از تقویت و تجهیز ایستگاه‌های بازرسی استان خبر داد و گفت: همچنین تقویت و تجهیز معبر رسمی ماهیرود به دستگاه‌های کنترلی و مراقبتی، دستگیری خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان، پاکسازی مناطق آلوده، تقویت و تجهیز یگان‌های کویری از دیگر برنامه‌های استان درخصوص مبارزه بهتر با مواد مخدر است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه درمان اعتیاد افزود: در حال حاضر ۸۶ مرکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر معتاد زیر پوشش مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد هستند.

حسنی مقدم تعداد معتادان متجاهر (تبصره ۲ ماده ۱۶) را ۴۰۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهم‌نامه و تخصیص استانی برای درمان این افراد هزینه شده است.

وی افزود: همچنین هزار و ۵۴۵ فرد معتاد از خدمات بیمه استفاده کردند که ۱۲ میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۸۵۳ هزار ریال در این زمینه هزینه شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی عنوان کرد: برای درمان کودکان معتاد معرفی شده به بیمارستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و طبس ۹۰ درصد هزینه درمان توسط دانشگاه علوم پزشکی و ۱۰ درصد توسط نهاد ارجاع‌دهنده مانند کمیته امداد، آموزش و پرورش و سایر مراکز پرداخت می‌شود.

وی گفت: سال گذشته ۲۱۲ کودک زیر ۱۸ سال و امسال تاکنون حدود ۳۰ نفر درمان شده‌اند که بیش از ۹۵ درصد بهبودیافتگان چون به کانون‌های امن برمی‌گردند درمان قطعی شده‌اند.

حسنی مقدم از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برای معتادان بهبودیافته خبر داد و گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای از برنامه تعهد شده در زمینه آموزش نیز جلوتر عمل کرده است و تاکنون ۵۱۲ نفر مهارت‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی از توزیع ۵۰۰ سبد کمک معیشتی برای خانواده افراد بهبودیافته از اعتیاد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: ساماندهی معتادان متجاهر نیز از اولویت‌های ما در استان است که امسال ساماندهی ۵۲ معتاد متجاهر پیش‌بینی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر مرکز ماده ۱۶ در استان شد و افزود: برای ساماندهی معتادان متجاهر نیاز به راه‌اندازی این مرکز در استان داریم چون این افراد بعد از دستگیری باید به این مراکز ارجاع شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۶ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد عنوان کرد: سال گذشته با پیگیری استاندار و مذاکره‌ای که با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم، مجوز راه‌اندازی این مرکز در استان اخذ شد و در حال پیگیری برای واگذاری محل و دریافت اعتبار هستیم.

حسنی مقدم درمان مادران باردار و شیرده را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار امسال ذکر کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت از شهرستان سربیشه شروع شد و آمار این حوزه بالا اما قابل بیان نیست که نیاز به توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داریم.

وی افزود: درمان کودکان و دانش‌آموزان معتاد نیز امسال به قوت ادامه خواهد داشت همچنین چهار مرکز درمان اعتیاد که سال قبل به دلیل مسایل ناشی از کرونا تعطیل شده بود امسال در برنامه قرار دارد که تاکنون یک مرکز مجدد راه‌اندازی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی راه‌اندازی کانون یاریگران ورزش در استان، تجهیز و راه‌اندازی ۸۰ خانه ورزش، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر در روستاها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری جشنواره نوجوان سالم در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی در بستر فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

وی اجرای طرح کارزار رسانه‌ای و معرفی خط ملی اعتیاد را از جمله برنامه‌های امسال عنوان کرد و گفت: تشکیل گروه‌ها و کانال‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شبکه شاد ویژه دانش‌آموزان، اجرای طرح مدیریت مورد در مدارس استان، برگزاری وبینارهای آموزشی با تمرکز بر پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر و برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه جامعه کار و تولید نیز از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

حسنی مقدم اظهار داشت: امسال برنامه‌ای با هدف ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد با همکاری بنیاد برکت، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان اجرا خواهد شد.

وی گفت: در قالب این همکاری‌ها تسهیلاتی در اختیار بهبودیافتگان قرار می‌گیرد تا نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند و از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ نفر معرفی شده‌اند و سقف استان نیز تا ۶۰۰ نفر خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به کویری بودن استان و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد افزود: کتاب اطلس جامع امنیتی کویر خراسان جنوبی اخیرا رونمایی شد که اطلاعات جامع برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود و عمده محورهای عبور اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در آن درج شده است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر با عنوان «حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» گفت: ۱۸ برنامه محوری هر کدام حداقل سه برنامه در استان برگزار خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری نشست تخصصی با کارشناسان دبیرخانه، هم‌اندیشی با دستگاه‌ها و همکاران شورا، نشست تخصصی اعضای کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی، برگزاری دوره آموزشی مجازی پیشگیری از اعتیاد، مسابقه مجازی با کمک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نشست تخصصی با جمعیت هلال احمر، برگزاری کمیته درون بخشی هماهنگی و همراهی با کلینیک‌های درمان اعتیاد و غبارروبی مزار شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

وی گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه سیار برگزاری کارگاه آموزشی، طرح یاریگران زندگی، برگزاری جلسه تقدیر از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر، خانواده شهدا و جانبازان، نمایشگاه سیار ادارات برای اطلاع همکاران ادارات درخصوص مواد مخدر، نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد توسط ورزش و جوانان، افتتاح خانه‌های ورزش روستایی، برگزاری همایش‌های ورزشی، کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان است.

 

 

 

تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه های خراسان جنوبی/۲-۳

۸۰ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده از اعتبارات مصوب طرح های سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی تخصیص یافت.

این اعتبار در دیدار امروز مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با  مدیر امور تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه های خراسان جنوبیپایش سازمان برنامه و بودجه کشور محقق شد.

 

داعی گفت: در سفر نوبخت به خراسان جنوبی اختصاص ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های راه و شهرسازی استان مصوب شد که تا ابتدای امسال ۴۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته بود.

 

وی با بیان اینکه این طرح ها عمدتا برای تکمیل باند دوم محور های اصلی استان ( بیرجند-زاهدان، سربیشه-درح، بیرجند-قاین، طبی-یزد و زس بشرویه) است گفت: با تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده این طرح ها پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۲۰ تن انواع مواد مخدر در خراسان‌جنوبی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی گفت: در سال ۹۹ قریب‌ بر ۷۵ تن انواع مواد مخدر و از ابتدای امسال نیز ۲۰ تن و ۵۰۰ کیلوگرم طی چهار عملیات توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد رشد داشته است.

کشف ۲۰ تن انواع مواد مخدر در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا حسنی‌مقدم ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: «حقایق درباره موادمخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندان‌ها را نجات دهیم» از سوی سازمان ملل به‌عنوان شعار امسال هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

وی افزود: به همین مناسبت ۱۸ برنامه محوری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، آموزشی، بازدید و دیدار با مسئولان‌ استانی در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در سال ۹۹ قریب‌ بر ۷۵ تن انواع مواد مخدر و از ابتدای امسال نیز ۲۰ تن و ۵۰۰ کیلوگرم طی چهار عملیات توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد رشد داشته است.

حسنی‌مقدم یادآور شد: تعداد دستگیرشدگان‌ قاچاقچیان‌ مواد مخدر در خراسان‌جنوبی در سال جاری ۵۵ درصد و توقف‌ خودروهای حامل موادمخدر ۳۰ درصد افزایش نسبت به مشابه سال ۹۹ را نشان می‌دهد.

وی از فعالیت ۸۶ مرکز درمانی و ترک اعتیاد در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: ۸۷ درصد از این مراکز توسط بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد اداره می‌شوند و تعداد ۱۴ هزار ۸۵۰ نفر معتاد در این اماکن تحت پوشش خدمات درمانی و آسیب‌های اجتماعی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی گفت: تعداد معتادان متجاهر تبصره ۲ ماده ۱۶ در خراسان‌جنوبی ۴۰۳ نفر و اعتبارات تخصیصی که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب تفاهم‌نامه اختصاص داده شده ۱۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال با ۱۸ هزار و ۱۴۲ نفر روز ساعت برای درمان این افراد بوده است.

حسنی‌مقدم از درمان ۲۱۲ کودک معتاد زیر ۱۸ سال در خراسان‌جنوبی با برگشت ناپذیری بالای ۹۵ درصدی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: در سال جاری نیز ۳۰ کودک معتاد درمان شده‌اند.

وی با اشاره به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ۵۱۲ نفر از معتادان استان در سال ۹۹، اظهار داشت: در راستای ایجاد اشتغال و درآمدهای مشروع معتادان از ابتدای امسال ۳۵۰ نفر برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند که تا پایان سال به ۶۰۰ افزایش می‌یابد‌.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی از پیگیری راه‌اندازی مرکز درمان معتادان متجاهر در خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: مجوز این مرکز اخذ شده و پس از تخصیص اعتبار مکانی برای استقرار آن مشخص خواهد شد.

حسنی‌مقدم با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع درمان توسط بهزیستی در روستای تقاب شهرستان خوسف، خاطرنشان کرد: در این مرکز علاوه بر ارائه خدمات درمانی، مشاوره‌ای و فرهنگی، معتادان آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای را فراگرفته و زمینه اشتغال آنان نیز فراهم می‌شود.

 

 

 

 

بازارچه‌های مرزی شرق در کُما/ زیرساخت‌هایی که خاک می‌خورد/۷-۵

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: از یک سال پیش یکی از مواردی که جدی پیگیری شد، موضوع بازگشایی مرز دوکوهانه بود اما در ایران به وزارت خارجه مراجعه می‌کنیم، می‌گویند باید مصوبه کارگروه ویژه مرز را داشته باشید، به وزارت کشور که مراجعه می‌کنیم می‌گویند اول باید وزارت خارجه تأیید کند.

بازارچه‌های مرزی شرق در کُما/ زیرساخت‌هایی که خاک می‌خورد

مصطفی نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: بازارچه دوکوهانه حدود ۱۰ سال است که فعالیت ندارد و علت آن را بستن یک طرفه طرف افغانستان می‌دانستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی عشایر، مرزشینان و مردم منطقه نهبندان بیکاری است، بیان داشت: به‌همین دلیل در حال پیگیری برای فعال شدن بازارچه مرزی دوکوهانه بودیم که نقش مهمی در رونق کسب و کار اهالی منطقه خواهد داشت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: در راستای بازگشایی این بازارچه رایزنی‌های مختلفی با وزارت کشور، وزارت امور خارجه، کمیسیون مشترک ایران و افغانستان، سفر و دیدار با مسئولان مؤثر افغانستان و مجلس سنا و مجلس ملی افغانستان داشتیم.

نخعی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با طرف افغانستان به این نتیجه رسیدیم که در صورت تعامل دو طرفه و تأمین منافع کشور افغانستان، آن‌ها نیز تمایل به بازگشایی این بازارچه را دارند.

جریان مرغ و تخم‌مرغ در کشور!

وی عنوان کرد: از یک سال پیش یکی از مواردی که جدی پیگیری شد، موضوع بازگشایی مرز دوکوهانه بود اما در ایران به وزارت خارجه مراجعه می‌کنیم، می‌گویند باید مصوبه کارگروه ویژه مرز را داشته باشید، به وزارت کشور که مراجعه می‌کنیم می‌گویند اول باید وزارت خارجه تأیید کند، متأسفانه این جریان مرغ و تخم‌مرغ همیشه برای کشور مسئله ایجاد کرده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جلسه آخر فراکسیون مرزنشینان، خوشبختانه مصوبه مشروط کارگروه ویژه مرز را از معاون امنیتی وزیر کشور گرفته‌ایم تا رایزنی با کشور مقابل برای بازگشایی بازارچه دوکوهانه آغاز شود.

نخعی مطرح کرد: این مصوبه مشروط مدت‌دار است و باید وزارت خارجه و وزارت کشور رایزنی‌هایی با کشور مقابل داشته باشند تا هر چه سریع‌تر با جلب نظر افغانستان نسبت به بازگشایی آن کارها انجام شود.

زیرساخت‌هایی که خاک می‌خورد

وی گفت: با توجه به این ظرفیت خوب در بازارچه دوکوهانه، این مرز می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان همچنین در زمینه واردات دام از کشور افغانستان ایفا کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوکوهانه قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان است، عنوان کرد: زیرساخت‌های آن کامل است که از جمله می‌توان به وجود چهار سوله و انبار کالا، جایگاه عرضه و فروش فرآورده‌های نفتی، ساختمان اداری و ۲۰ غرفه تجاری اشاره کرد.

نخعی خاطرنشان کرد: بازارچه دو کوهانه نهبندان در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی شد و در گذشته علاوه بر صادرات و واردات کالا بیشتر در زمینه واردات دام زنده از کشور افغانستان فعالیت داشته است.

وی بیان داشت: اکنون هزینه‌های بالایی در بازارچه دوکوهانه خاک می‌خورد و بخش زیادی از مردم ما از جمله عشایر و مرزنشینان دو طرف ایران و افغانستان تحت تأثیر این بازارچه منتفع بودند که اکنون سال‌هاست با مشکل روبه رو هستند.

امنیت مرز با حمایت پایدار از مرزنشینان

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال‌های گذشته اتفاقات ناگواری برای استان افتاد که دود آن بیشتر در چشم مرزنشینان و عشایر رفت، بازارچه دوکوهانه نهبندان فعال بود که از آن بهره می‌بردند، اما چون تعامل خوبی صورت نگرفت این بازارچه تعطیل شد که جامعه بزرگی متضرر شدند.

نخعی با اشاره به اهمیت مرزها، تصریح کرد: اگر بازارچه‌ها فعال شود از مهاجرت مردم مناطق مرزی جلوگیری می‌شود و مشکلات اقتصادی آن‌ها به‌صورت پایدار برطرف خواهد شد.

وی تأکید کرد: امنیت مرزها به ساکنین آن بازمی‌گردد که مردم این روستاها انگیزه ماندن داشته باشند و به‌دلیل خشکسالی‌های متناوب و بیکاری، مهاجرت نداشته باشند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شوراس اسلامی مطرح کرد: علاوه بر اینکه مهاجرت، باعث خالی شدن مرزها و ناامنی می‌شود و هزینه‌های بالایی برای ایجاد امنیت را دربردارد، باعث حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود که شرایط خاصی را ایجاد و مشکلات اجتماعی را به همراه دارد.

ظرفیت راه‌اندازی تمام بازارچه‌های مرزی را داریم

نخعی با اشاره به مرز ماهیرود، گفت: از تمام ظرفیت‌های مرز ماهیرود هم استفاده نمی‌شود و می‌توان با مراودات بهتر و درست‌تر منافع بیشتری برای مردم منطقه داشت چراکه مردم منطقه آنچنان که باید از آن بهره‌مند نمی شوند.

وی عنوان کرد: در خراسان‌جنوبی ۴ بازارچه داریم که هر کدام ظرفیت‌ها و کارایی‌های مختلفی دارند و می‌توان به‌درستی از آن‌ها استفاده کرد زیرا خراسان‌جنوبی قابلیت و ظرفیت استفاده از تمام این گذرگاه‌ها را دارد و می توان تمام آن‌ها را بازگشایی کرد و باعث توسعه اقتصادی استان شد.

و اما…

اکنون نقش بازارچه‌های مرزی در بخش تبادل کالا و رونق تجاری بر کسی پوشیده نیست چراکه این گذرگاه‌ها به‌عنوان نقطه اتصال بین دو کشور محسوب شده و همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

متأسفانه سه بازارچه گلورده، دوکوهانه و یزدان از اواخر سال ۹۳ به‌صورت یک‌جانبه از سوی افغانستان تعطیل‌شده و تأخیر متولیان در امر بازگشایی از سال‌ها پیش فرصت ارزآوری این مرزها را به هدر داده است.

اگر چه مسئولان گمرک و وزارت امور خارجه توپ این مشکل را در زمین افغانستان می‌اندازند، اما مستنداتی مبنی بر تمایل افغان‌ها برای بازگشایی مجدد این بازارچه‌ها موجود است که از سوی ایران با بی‌توجهی همراه بوده است.

با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» نیاز است مسئولان با رفع موانع موجود، بار دیگر سرعت چرخ تولید و اقتصاد ایران و خراسان‌جنوبی را با بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی افزایش دهند تا شکوفایی واحدهای تولیدی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ر

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

انتخابات ۱۴۰۰ معادلات سیاسی را تغییر داد/۲-۳

انتخابات ۱۴۰۰ معادلات سیاسی را تغییر داد

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مردم با بصیرت خود دوست و دشمن را به درستی از یکدیگر تشخیص دادند، گفت: انتخابات ۱۴۰۰ معادلات سیاسی را تغییر داد.

 آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر دوشنبه در دیدار با اعضای شورای بسیج اساتید خراسان‌جنوبی که به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و روز بسیج اساتید برگزار شد، با اشاره به اینکه انتخابات ۱۴۰۰ همه معادلات را تغییر داد، اظهار کرد: در حال حاضر بهترین زمان را برای توسعه فرهنگ بسیجی داریم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما در انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر دست یاری الهی و ناامیدی بیگانگان را دیدیم که همه تلاش خود را برای عدم شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دادند.

عبادی با تأکید بر اینکه مردم با بصیرت خود دوست و دشمن را به درستی از یکدیگر تشخیص دادند، ادامه‌داد: علم و ایمان باید همراه هم باشد که در این میان شهید چمران نمونه کسانی است که علم و ایمان را توأمان با هم داشت.

وی افزود: شهید چمران را می‌توان به عنوان استاد و دانشمند قابل قبول و انگشت نما و در عین حال سراسر ایمان معرفی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: ایمان بدون علم فرد را وارد دنیای خرافات می‌کند و علم بدون ایمان نیز از دنیا ویرانه‌ای می‌سازد و همه مشکلات امروز در دنیا نیز به واسطه علم بدون ایمان است.

عبادی با بیان اینکه اساتید بسیجی باید به جوانان برای خود سازی کمک کرده و نگذارند که رها بمانند، اظهار کرد: امروزه دانشمندان بی ایمان تنها با کلیک بر روی یک دکمه یک شهر را در لحظه ویران می‌کنند.

وی گفت: دنیای امروز با ویروس کرونا درگیر است، در حالی که ویروس خطرناک‌تر از کرونا لیبرال دموکراسی غرب است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی یادآور شد: اساتید و بسیجیان اهل علم باید امروز با واکسینه کردن مردم در برابر ویروس غرب پرستی تلاش‌کنند.

عبادی با بیان اینکه لیبرالیسم هر کجا که وارد شد جر خرابی ثمری نداشت یادآور شد: امروز شرایط تغییر کرده است و همه اساتید باید برای نجات نوع انسان از ظلم و بی عدالتی در سراسر جهان تلاش و از جنایات لیبرال‌ها پرده‌برداری کنند.

 

 

 

خراسان جنوبی در گیر و دار مبارزه با خشکسالی/۵

ایران در گیر و دار مبارزه با خشکسالی

بارش کم امسال نشان داد که پیش‌بینی‌ های کارشناسان مبنی بر عبور از بحران خشکسالی در کشور نادرست و ترسالی سال‌ های گذشته تنها به دلیل تغییر اقلیم بوده که به شکلی جدی تردید ها برای سرمایه‌گذاری در امر تولیدات کشاورزی و محصولات غذایی وابسته به آن را جدی‌تر کرده است.

با توسعه روزافزون علم و پیشرفت جوامع، استفاده از انرژی‌های جایگزین هم به امری عادی بدل شده است. چنانچه در سال‌ های اخیر استفاده از باتری به جای سوخت فسیلی در خودروها و یا استفاده از انرژی اتمی به جای گازوییل و مازوت در نیروگاه‌های تولید برق و توسعه روزافزون استفاده از انرژی خورشیدی، همگی نمونه‌های بارز این امر به شمار می‌آیند. اما هیچ یک از این پیشرفت‌ها تاکنون نتوانسته جایگزینی برای «آب» و انرژی حاصل از آن برای بشر معرفی کند و آب همچنان به عنوان مایه حیاتی بعد از هوا، به عنوان مهم‌ترین رکن زندگی، جایگاه خود را حفظ کرده است. جالب اینجاست که ارزش این ماده حیاتی حتی هر روز بیشتر از دیروز نمایان می‌شود چرا که با بروز خشکسالی‌های متعدد و افزایش جمعیت زمین، وابستگی به آب هم بیشتر شده است. اما این موضوع برای کشورمان ارزشی دو چندان دارد. ایران به عنوان کشوری گرم و خشک با میانگین بارندگی ۲۱۲ میلیمتر در سال[۱]، در زمره کشورهای گرم و خشک قرار دارد و گرچه در بخش‌هایی از شمال کشور مانند بندرانزلی، این میانگین به بیش از ۶۰۰ میلیمتر در سال هم می‌رسد، اما این بارندگی‌ها تنها در کمتر از ۱۰ درصد از وسعت سرزمینی ایران بوده و بنابراین تاثیری به حال سایر نقاط کشور ندارد.

سال‌ های پرباران تاثیر چندانی نداشته‌اند

چنانچه بدان اشاره شد، در کم باران بودن ایران تردیدی نیست و بنابراین بارش‌های سال ۹۸ و ۹۹ به صورت مقطعی بوده و سفره‌های آب زیرزمینی ایران همچنان تشنه بارندگی هستند. به عنوان مثال میانگین بارندگی سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب برابر با ۳۴۲ و۳۱۷ میلیمتر[۲] بوده اما درست یکسال بعد یعنی در سال آبی ۱۴۰۰ این میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و به همین ترتیب زندگی عادی را عملا با بحران مواجه ساخته است. به گفته بسیاری از کارشناسان سال آبی ۹۸(مهر ۹۷ تا شهریور ۹۸) یکی از پربارش‌ترین سال‌های بارش ۵۰ سال اخیر ایران بوده و گرچه سال آبی ۹۹(مهر۹۸تاشهریور۹۹) کمتر از سال قبل بود، اما با این‌حال از میانگین بارندگی بلند مدت کل کشور بسیار بیشتر بوده است.

اما میانگین بارندگی سال آبی ۱۴۰۰ تا کنون رقمی نزدیک به ۱۳۴ میلیمتر بوده که از حد نرمال بارندگی کشور بسیار پایین‌تر است. این مساله زمانی که با افزایش دمای هوا، افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به آب و همچنین نیاز روزافزون بسیاری از تولیدکنندگان به آب، در نظر گرفته می‌شود، بحرانی عمیق را پیش چشممان به نمایش در می‌آورد که می‌تواند جنگ بر سر آب را بسیار زودتر از آن‌چه که در تصور بیاید، آغاز کند. بهار امسال نه تنها خبری از بارش‌های سیل‌آسای ۳ سال اخیر نبود، بلکه بارندگی‌های زمستان سال ۹۹ هم مطلوب نبود و موجب شد تا بسیاری از کارشناسانی که پایان خشکسالی در ایران را نزدیک می‌دیدند، با این تغییر محسوس، موضع خود را عملا تغییر داده و نسبت به پیامدهای خشکسالی در ایران هشدارهای جدی دهند. درواقع بارش‌های ایران علیرغم داشتن حجمی قابل توجه غالبا به رودخانه‌هایی وارد می‌شوند که به دریاها ریخته و تاثیر چندانی بر منابع و سفره‌های آب زیرزمینی نداشته‌اند.

ترسالی یا تغییر اقلیم؟

درست یک سال قبل بود که کارشناسانی چون «اسماعیل کهرم»، مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست، ترسالی‌های اخیر را نشانه عبور ایران از دوره‌های خشکسالی دانسته و آن را  نویدبخش برای یک دوره ۱۵ ساله تعبیر می‌کردند. به عبارتی بسیاری از این افراد پیش‌بینی‌های «ناسا» مبنی بر آغاز خشکسالی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را چندان درست ارزیابی نکرده و با نشانه‌هایی از بارندگی‌های فراوان در سال‌های اخیر، آن را نادرست می‌دانستند. غافل از این که چنین رخدادهایی بیشتر از آن که نشانه‌های عبور ایران از خشکسالی باشد، نشانه‌های قابل تاملی از «تغییر اقلیم» بوده است.

ناسا پیش‌بینی کرده بود که ایران طی ۳۰ سال آینده(از سال ۹۲) ایران با بحران خشکسالی روبروست و از بین ۴۵ کشور در معرض خشکسالی، ایران رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. آخرین خشکسالی مهم ایران که موجب مهاجرت بخش زیادی از مردم شد، مربوط به سال‌ها ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ است که در آن زمان تعداد زیادی از مردم نواحی شرق کشور در اثر خشکسالی و قحطی آن سال‌ها از گرسنگی مردند و بخش دیگر از آن‌ها ناچار به مهاجرت به سایر بخش‌های کشور از جمله، خراسان(رضوی)، یزد و کرمان شدند. هم‌اکنون این رخداد نه تنها برای تمامی نواحی کشور، بلکه به صورت جدی‌تر برای مناطق جنوبی کشور وجود دارد[۳].

با این اوصاف نمی‌توان گفت ایران از خشکسالی عبور کرده و دیگر این معضل طبیعی تاثیر چندانی بر زندگی روزمره و صنایع وابسته به آب ندارد، بلکه این ترسالی‌ها تنها نشانه‌هایی از تغییر اقلیم بوده و به نوعی پیش‌بینی‌های بلندمدت برای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی را با تردید روبرو می‌کند.

تولیدات کشاورزی، اولین قربانی  

اولین چیزی که با شنیدن واژه خشکسالی به ذهن می‎‌رسد، مساله کمبود منابع غذایی و کشاورزی است. به عبارتی نان و گندم و یا غلات نخستین محصولاتی هستند که علیرغم مصرف کم آب، با بحران در تولید مواجه می‌شوند. حدود ۵۷ درصد از اراضی کشور تحت کشت گندم قرار دارد[۴] که غالب آن‌ها در استان‌های خوزستان و فارس قرار دارند و امسال با بیشترین تهدید ناشی از کم‌آبی روبرو هستند. میانگین بارندگی در سال آبی جاری در این استان‌ها به ترتیب ۳۶.۵ (تنها در فروردین ماه) [۵] و ۶۴ درصد[۶] نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این میزان کم بارندگی قطعا موجب کاهش محسوس کشت گندم به عنوان محصول استراتژیک در این استان‌ها خواهد شد.

مضاف بر این ۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۳۱۰ هکتار از اراضی کشور زیر کشت دیم گندم قرار دارد[۷] که امسال به دلیل کاهش نزولات جوی در سال جاری، نرخ پایین‌تری از برداشت محصول نسبت به سال قبل دارند. به عنوان مثال به گفته «حسین پژمان» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حداقل ۱۵ درصد کاهش برداشت محصول گندم تنها در استان فارس نسبت به سال قبل وجود دارد[۸]. این آمار و ارقام بدین معنی است که در سال جاری علاوه بر کمبود آب، مساله تامین محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و ذرت هم با چالش جدیدی روبروست. زنجیره وابستگی این محصولات به آب و تبعات ناشی از آن نظیر کاهش تولید فراورده‌های دامی و پرورش طیور، نکته‌ای است که نباید بدان بی‌توجه بود. چنین وضعیتی لاجرم نهادهای مسوول را مجبور به واردات کرده که این مهم نیز با توجه به نرخ ارز، رانت‌های مختلف و …، مشکلات دیگری را هم در پی خواهد داشت. بنابراین لازم است تا از همین امروز و با استفاده از نظرات کارشناسی دقیق مساله کم آبی در کشور را که زنگ خطر آن تقریبا از دو دهه قبل به صدا در آمده، امروز با جدیت بیشتر و با دیدگاه‌های جدید و علمی مورد بررسی قرار داد.

 

 

با حضور خدام کاروان زیر سایه خورشید؛ جشن میلاد امام رضا(ع) در امامزادگان باقریه برگزار می‌شود

۱۲ خطبه عقد در امامزادگان باقریه جاری می شود

۱۲ خطبه عقد در امامزادگان باقریه جاری می شود

بیرجند -رئیس اوقاف بیرجند از برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور کاروان زیر سایه خورشید در امامزادگان باقریه (ع) بیرجند خبر داد و گفت: ۱۲ خطبه عقد در امامزادگان باقریه جاری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با شب میلاد امام رضا (ع) جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور خدام رضوی کاروان زیر سایه خورشید در محل امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برگزار می شود.

وی با بیان اینکه سخنران این مراسم از سخنرانان کاروان زیر سایه خورشید است افزود: این مراسم با هماهنگی رئیس جمعیت جوانان سرزمین خورشید برگزار می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان اینکه مداح این مراسم حاج ابوالفضل نوفرستی است یادآور شد: اجرای گروه سرود تواشیر میثاق یکی دیگر از برنامه های این مراسم است.

خدایی برپایی کاروان شادی را یکی دیگر از برنامه های شب میلاد امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در حاشیه برگزاری مراسم ولادت امام رضا (ع) برای ۱۲ زوج جوان در جوار امامزادگان باقریه (ع) خطبه عقد جاری می شود.

زندگی زوج جوان خوسفی در زیر پرچم رضوی آغاز شد

بیرجند- مراسم عقد زوج جوان خوسفی در آستانه میلاد امام رضا(ع) و جشن ایام دهه کرامت با حضور خدام بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) در مسجد باقرالعلوم(ع) شهرستان خوسف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همانگونه که پیامبراکرم (ص) بهترین ازدواج را آسان‌ترین آن معرفی کرده لذا این عقد نیز با هدف ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تشویق جوانان برای ازدواج برگزار شد.

این مراسم معنوی با قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) آغاز شد و بعد از جاری شدن عقد ازدواج، خادمان حرم رضوی این زوج را با توسل به پیشگاه امام هشتم (ع) بدرقه کردند.

حضور پرچم متبرک گنبد نورانی امام الرئوف، معنویت ویژه‌ای به مراسم عقد این زوج جوان بخشیده بود و زوج این مراسم زیر سایه پرچم رضوی، میثاق نامه زندگی امام رضایی را امضا کردند.

حجت الاسلام شاهبیکی، امام جمعه خوسف در این جشن بیان کرد: باید همواره اهل بیت (ع) را در زندگی خود قرار دهیم و از آنها در زندگی اجتماعی و فرهنگی خود کمک بگیریم.

شاهبیکی تصریح کرد: مشارکت مردم در انتخابات در حالی بود که دشمنان بیش از دو سال تلاش می‌کنند مردم حضور پیدا نکنند و فشارهای اقتصادی را زیاد کردند.

وی بیان کرد: مشارکت خراسان جنوبی در انتخابات بی نظیر بود و مردم همیشه در صحنه حضور انتخابات یا دیگر صحنه‌های کشور حرف اول را می‌زنند.

پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی ۱۰ درصد افزایش یافت

خراسان جنوبی، پیشتاز در دادرسی الکترونیک

پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی ۱۰ درصد افزایش یافت/۳

برگزاری ۳۳ هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین، خراسان جنوبی را صدر نشین دادرسی الکترونیک در کشور کرده است.

رئیس کل دادگستری استان در نشست خبری شورای قضایی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی، پیشتاز در دادرسی الکترونیکه سرعت در حال پیش رفتن به سمت قوه قضائیه هوشمند هستیم گفت: ابلاغ ۹۴ درصد اوراق قضایی به صورت الکترونیک به مردم، راه اندازی دادگاه‌های آنلاین و ایجاد سامانه ارتباط تصویری زندانیان با خانواده هایشان برای اولین بار در کشور از جمله این اقدامات در استان است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: در سال ۹۹، ۲۴ هزار و ۹۹۰ دادگاه و در ۳ ماه نخست امسال نیز ۸ هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین در استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری استان ۱۰ درصد و شورا‌های حل اختلاف ۷ درصد افزایش داشت گفت: مجازات جایگزین حبس هم در سال گذشته با هزار و ۲۲۳ مورد، ۱۳ درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشته است.

رئیس کل دادگستری استان پنج جرم مهم در خراسان جنوبی را به ترتیب مواد مخدر، سرقت، توهین، نزاع، تصادفات و حوادث ناشی از کار اعلام کرد و گفت: مواد مخدر ۱۹ درصد، توهین و سرقت ۱۱ درصد، نزاع ۸ درصد ، تصادفات و حوادث ناشی از کار ۷ درصد پرونده‌های کیفری سال گذشته را به خود اختصاص داد.

 

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به فعالیت ۱۵ حوزه قضایی در استان، از راه اندازی دادگاه بخش آرین شهر و قهستان تا پایان امسال خبر داد.

وی با اشاره به حضور مقتدرانه و افتخارآفرین مردم ولایت مدار خراسان جنوبی در انتخابات ۲۸ خرداد، از تمام عوامل برگزار کننده و همچنین رسانه‌ها بویژه رسانه ملی که شوق انتخاباتی در جامعه ایجاد کردند، قدردانی و اظهار امیدواری کرد دوران تصدی آقای رئیسی دوران شکوفایی انقلاب اسلامی  و رفع مشکلات مردم باشد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، برگزاری مراسم تجلیل از شهدای قوه قضائیه، تجلیل از قضات و کارکنان ایثارگر، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی و همچنین زندان‌ها از جمله برنامه‌های گرامی داشت هفته قوه قضائیه اعلام کرد.

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند خبر داد؛

انحراف در تسهیلات بخش تولید/پیگیری دستگاه قضایی برای برخورد /

کارگروه نظارت بر پیگیری حقوق عامه در خراسان جنوبی تشکیل شد

انحراف در تسهیلات بخش تولید/پیگیری دستگاه قضایی برای برخورد

 دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان یک نوع جهاد انجام می‌دهند، گفت: متاسفانه برخی تسهیلات به نام تولید گرفته ولی معلوم نیز کجا هزینه کرده اند.

حجت‌الاسلام علی نسائی نیز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: براساس ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری دادستان مرکز استان موظف است بر دادسراهای استان و دادگاه بخش نظارت کند که خوشبختانه این مهم را در استان زنده کردیم و سالانه دو مرتبه نظارت به عملکرد قضایی همکاران داشتیم.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان‌کرد: خوشبختانه این نظارت‌ها بر کلانتری‌ها، ضابطین عام و خاص و زندان‌ها ثمرات بسیار خوبی داشته است.

نسائی با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار هزار و ۷۲۷ پرونده رسیده به واحد اجرای احکام به مورد اجرا گذاشته شد، گفت: خواست ما این است که احکام قطعی هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد.

وی با تأکید بر اینکه پرهیز از اطاله دادرسی باید مد نظر قرار گیرد، گفت: در دادسرای بیرجند ۱۹ هزار و ۷۸۰ فقره وارد دادسرای بیرجند شد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما بحث پیشگیری از وقوع جرم است، اظهار کرد: اگر ما موضوع پیشگیری از وقوع جرم را جدی بگیریم به واقع صرفه‌جویی در اموال بیت‌المال شده است.

نسائی بیان کرد: خوشبختانه ما در خراسان‌جنوبی جرم انتخاباتی نداشته‌ایم که این مسئله به واسطه جلسات ستاد پیشگیری از وقوع جرم در قبل از ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بود که از این بابت بسیار خرسندیم.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر با برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم سرقت که در ایام نوروز در کشور ۲۶ درصد افزایش داشت در شهر بیرجند شاهد این میزان افزایش نبودیم و در موضوع جرائم تصادفات نیز این موضوع رخ داده است.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به ورود دادسرا در بازار و کمبود اقلامی چون روغن و مرغ گفت: دادسرا با همه مجموعه‌های اجرایی تعامل دارد و ما به دنبال مچ‌گیری نبوده و به دنبال حل مشکلات مردم هستیم.

نسائی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دادسرا حمایت از تولید و صادرات است، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان یک نوع جهاد انجام می‌دهند اما برخی وام به نام تولیدگرفته ولی معلوم نیست که در کجا هزینه کرده‌اند در این زمینه قطعاً برخورد جدی و قانونی با متخلفان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجرم و هنجارشکنان نباید در جامعه امنیت داشته باشند، اظهارکرد: ما در سال ۹۹ به شدت به دنبال حقوق عامه بودیم و هیچ وسیله نقلیه‌ای بدون دستور مقام قضائی نباید در پارکینگ‌ها باشد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تأکید بر رسیدگی به ترک فعل مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: اگر کارمندی در مجموعه اداری مرتکب جرمی شده و رئیس او علی رغم اطلاع به دستگاه قضائی گزارش ندهد او را نیز تحت پیگرد قرار می‌دهیم.

نسائی با بیان اینکه پرونده‌های رسیدگی شده در کمیسیون عفو خراسان جنوبی زمینه آزادی ۳۱۲ نفر را فراهم کرد، اظهار کرد: استخراج از رمز ارزها حتماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت.

 

 

 

 

محکومیت متهم قاچاق پوشاک در طبس/۴

متهم قاچاق پوشاک در طبس به پرداخت ۱۹۰میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اعلام کرد: بر اساس گزارش ماموران ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس مبنی بر اینکه در بازرسی انجام شده از یک دستگاه اتوبوس مقادیری کالای قاچاق شامل ۲۲۸ ثوب پوشاک خارجی و ۵ تخته پتوی مسافرتی کشف و در شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی طبس رسیدگی شد.

حسن پور افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی تخلف است، شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت ۱۹۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

عضو شورای قضائی استان گفت: جریمه کالا‌های قاچاق که طی استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام می شود، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

وی از همه شهروندان درخواست کرد: درصورت مشاهده هرگونه تخلفات اقتصادی، قاچاق کالا و یا سایر تخلفات صنفی و… موضوع را به صورت حضوری، تلفنی با خط گویای۱۳۵ یا سامانه اینترنتی۱۳۵ به تعزیرات حکومتی و همچنین با تلفن۱۲۴ به سازمان صمت و تخلفات بهداشتی با تلفن ۱۹۰ به دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش کنند.

 

 

 

 

 

 

تلاش پلیس طبس برای پیدا کردن کودک خردسال

با تلاش مأموران یگان امداد شهرستان طبس، کودک خردسال گم شده به آغوش خانواده اش بازگشت.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: مردی جوان با نگرانی و اضطراب به ماموران یگان امداد که در میدان” امام خمینی(ره) “شهرستان طبس مستقر بودند، مراجعه و اعلام کرد فرزند خردسالش در حوالی بازار گم شده است.

سرهنگ علی پور افزود: با توجه به اهمیت موضوع مأموران با تشکیل چند تیم ویژه، تحقیقات و تلاش خود را برای پیدایش کودک خردسال آغاز کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: مأموران یگان امداد شهرستان”طبس” پس از یک ساعت گشت زنی در حوزه استحفاظی و نیز محدوده بازار مرکزی طبس، کودک خردسال را پیدا کرده و به آغوش خانواده اش برگردانند.

سرهنگ علی پور به والدین توصیه کرد: هنگامی که با کودکان خود در محیط خارج از منزل و اماکن شلوغ به سر می‌برند هرگز از آن‌ها غفلت نکرده و همچنین به کودک خود آموزش دهند در این گونه مواقع حتما از پلیس کمک بخواهند.

 

 

 

 

 

نذری متفاوت برای حمایت از حیات وحش تشنه طبس/۲-۳

سه عدد تانکر پلی اتیلن (دو عدد ۵هزار لیتری و یک عدد ۱۰هزار لیتری) به حیات وحش تشنه شهرستان طبس اهداء شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با خیری در یکی از استان‌های شمالی کشور، تعداد سه عدد تانکر پلی اتیلن (دو عدد ۵۰۰۰لیتری و یک عدد ۱۰۰۰۰لیتری) به حیات وحش تشنه شهرستان طبس اهدا شد.

تقی زاده با اشاره به خشکسالی غیرقابل مقایسه مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش شهرستان با سنوات گذشته، از این اقدام خداپسندانه قدردانی کرد و افزود: در جای جای میهن عزیزمان هستند کسانی که قلبشان برای حیات وحش تشنه به درد می‌آید و با نذر منابع آبی، موجبات نوشیدن جرعه‌ای آب در ظهرگاهان گرم تابستان، برای این مخلوقات زیبا فراهم می‌آورند.

وی ضمن درخواست از مردم شهرستان برای حمایت از گونه‌های مختلف حیات وحش که برای آب خوردن به روستا‌ها نزدیک می شوند گفت: با بررسی میدانی صورت گرفته در تمام زیستگاه‌های حوزه شهرستان، نقاطی را که کمبود منابع آبی به شدت احساس شده از قبل جانمایی و در سریع‌ترین زمان ممکن، این تانکر‌ها نصب خواهد شد.

 

 

نذر ۵۷ اصله درخت پسته در طرح شجره طیبه /۲

در اجرای طرح شجره طیبه یک کشاورز پسته کار در روستای عمرویی بخش آیسک تعداد ۵۷ اصله درخت پسته را نذر عتبات عالیات وامام رضا(ع) کرد.

کربلایی حسن زارعی انگیزه خود را از این اقدام خداپسندانه، عشق و علاقه به اهل بیت و افزایش برکت در کشاورزی خود بیان کرد.

با حضور کاروان زیر سایه خورشید و پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) در باغ وی درختان نذر شده در طرح شجره طیبه پلاک گذاری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تمدید جشنواره استانی عکس تصویر حماسه/۲-۳

مدت ارسال آثار به جشنواره استانی عکس تصویر حماسه تا پنجشنبه سوم تیرماه تمدید شد.

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان گفت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند عکس‌هایی که با دوربین عکاسی یا تلفن همراه گرفته اند را طی این مدت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مالکی افزود: محور‌های این جشنواره، حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی، به تصویر کشیدن جلوه‌های انتخابات و شور مردمی و انقلابی اهالی خراسان جنوبی و نیز رأی اولی‌های و مشارکت در راه اعتلای ایران اسلامی است.
وی گفت: علاقمندان می‌توانند عکس‌های خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی www.sko.ir ارسال کنند.
رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان افزود: شماره تلفن ۰۹۰۳۴۶۳۰۷۰۰ در شبکه‌های اجتماعی واتس اپ و سروش نیز برای دریافت عکس‌ها در نظر گرفته شده اند.

 

تشییع مادر شهید صالح پور در فردوس/۲

مادر شهید شهید گرانقدر محمد ابراهیم صالح پور در فردوس تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحومه زهرا کمالی مادر شهید محمد ابراهیم صالح پور در سن ۹۶ سالگی صبح امروز به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه زهرا کمالی مادر شهید محمد ابراهیم صالح پور عصر امروز در قطعه صالحین بهشت اکبر فردوس آرام گرفت.

شهید محمد ابراهیم صالح پور در تاریخ دوم بهمن ۶۵ در منطقه شلمچه در عملیات کربلای پنج بر اثر ترکش به شهادت رسید.

 

 

 

 

 

 

اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت خانه مهدی‌خان رفیعی/۲

۵۰۰ میلیون ریال برای احیای خانه مهدی‌خان رفیعی شهرستان درمیان اختصاص یافت.

کارشناس ارشد مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این اداره کل در ادامه فعالیت‌های مرمتی این خانه از محل اعتبارات ملی مشارکتی  ۵۰۰ میلیون ریال برای بازسازی بخش مسکونی خدمه‌ی ساکنین این خانه اختصاص داده است.

بزرگمهر  افزود: امسال با توجه به همت مالک خانه اقدامات خوبی در این بنای تاریخی انجام شده و بخش عمده تاسیسات برق، گاز و تجدید اندود‌ها و مرمت در‌ها و ارسی‌ها توسط مالک انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام این اقدامات بنای ارزشمند خانه تاریخی رفیعی یک گام دیگر تا احیای کامل نیاز دارد که با تخصیص اعتبارات و همت مالک در مشارکت با میراث‌فرهنگی تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.

این بنا کاملا بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی بوده و دارای عناصر و اجزای متعدد از قبیل سردر ورودی، هشتی، دالان، حیاط مرکزی، اطاق‌های متعدد در اطراف حیاط، مطبخ و شاهنشین است.

خانه مهدی خان رفیعی در سال ۱۳۸۴ تحت شماره ۱۲۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

معرفی۱۰ معتاد متجاهر به کمپ ترک اعتیاد/۴

ماموزان انتظامی شهرستان بیرجند در قالب اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی درشهرستان بیرجند۱۰ معتاد متجاهر را دستگیر و برای درمان به مرکز کمپ ترک اعتیاد معرفی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: مأموران انتظامی کلانتری ۱۲ بیرجند در پی گزارشات مردمی مبنی بر این که محل‌هایی در سطح این شهرستان به پاتوق معتادان تبدیل شده و نارضایتی اهالی را بوجود آورده ، بلافاصله شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سرهنگ فرهنگ فولادی افزود: مأموران پلیس با اقدامات اطلاعاتی محل اختفای این افراد را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل‌های موردنظر را مورد بازرسی قرار دادند که در یک عملیات ضربتی ۱۰ معتاد متجاهر را در این زمینه دستگیر کردند که برای درمان به مرکز کمپ ترک اعتیاد معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند با بیان این که اجرای این طرح باعث رضایت اهالی محل شد تأکید کرد: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و سامانه پیامک ۱۱۰۵۶ آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان در خصوص شناسایی و برخورد با مجرمان است.

 

 

رونمایی از قرآن دستنویس در بیرجند/۲-۳

از قرآن دستنویس با حضور خادمان حرم رضوی در بیرجند رونمایی شد.

 این قرآن دستنویس به قلم سروان مرتضی قاسمپور از کارکنان پایور مرزبانی خراسان جنوبی به مناسبت دهه کرامت با حضور کاروان زیر سایه خورشید به همراه پرچم گنبد متبرک حرم امام رضا(ع) در ستاد فرماندهی مرزبانی استان رونمایی شد.

این قرآن با خط شکسته نستعلیق در پنج رنگ و در مدت ۱۷ماه نگارش و به حرم مطهر امام رضا(ع) اهداء شد.

سروان قاسمپور، پنج سال پیش نیز قرآن دستنویس را به موزه حرم امام حسین(ع) اهداء کرده بود.

 

 

 

 

آغاز کشت برنج در سایه سار نخل‌های طبس/۲

کشت برنج در سایه سار نخل‌های طبس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: امسال ۱۲هکتار از اراضی کشاورزی روستای ازمیغان طبس زیرکشت برنج می‌رود و پیش بینی می‌شود ۶۰تُن شلتوک و یا ۴۰تُن برنج برداشت شود.

بخشایی تعداد بهره برداران برنج کار در روستای ازمیغان طبس را ۴۵نفر  اعلام کرد و افزود: عملکرد تولید برنج در هر هکتار ۵تُن شلتوک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: زمان برداشت برنج نیمه اول آبان، بوسیله یک دستگاه کمباین بومی انجام می‌ شود.

وی  افزود:  رقم کشت شده رقم گرده بوده و به دلیل عطر و طعم مناسب علاوه بر مصرف در شهرستان، به سفارش افراد به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال می‌ شود.

بخشایی گفت: با توجه به وسعت زیاد شهرستان طبس و تنوع شرایط آب و هوایی، کشت برنج از سالیان بسیار دور در تعدادی از روستا‌های بخش دستگردان و دیهوک این شهرستان نیز انجام می‌شده، اما به لحاظ خشکسالی و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در این روستا‌ها کشت برنج حذف شده و فقط در روستای ازمیغان از توابع بخش مرکزی با توجه به قرار گیری روستا در یک دره کم عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی و عدم امکان تغییر الگوی کشت محل خوبی برای شالیکاری در زیر سایه سار درختان خرما است.

کاشت برنج در فروردین انجام و سپس در اردیبهشت نشاء برنج از خزانه به زمین اصلی منتقل می‌ شود و در آبان برداشت برنج آغاز می‌شود.

 

 

 

 

کشف ۳هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان از کشف ۳هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ رحیمی گفت: ماموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به ۳ اتوبوس مسافربری که در محور زاهدان در حال حرکت بودند مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو‌ها را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: مأموران در بازرسی از اتوبوس ها، ۳هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی کشف و ۳متهم در این رابطه دستگیر کردند.

 

 

 

 

 

 

 

نقش آفرینی مردم خراسان جنوبی در انتخابات/اکنون فرصت خدمتگزاری است/

نقش آفرینی مردم خراسان جنوبی در انتخابات/اکنون فرصت خدمتگزاری است

بیرجند- مردم خراسان جنوبی با کسب بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد و حضور ۱۰۰ درصدی در برخی شهرستان ها نقش آفرینی کردند و حالا نوبت کار و تلاش مسئولان است.

به گزارش مهر خبر شیرین و افتخارآمیز بود. اینکه مردم خراسان‌جنوبی رتبه نخست مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را در سطح کشور به دست آورده‌اند، نشان عمق وطن دوستی و ارادت مردم این دیار به نظام و انقلاب است.

مشارکت بالای ۷۴ درصد در شرایطی که مردم در این استان محروم با مشکلات عدیده اقتصادی رو به رو هستند و درخواست‌ها و گلایه‌هایی درباره وضعیت نابسامان استان خود دارند، این معنا را می‌رساند که اهالی دیار خاوران تحت هر شرایطی پای انقلاب و نظامی که برآمده از خون فرزندان آنان است، ایستاده‌اند.

صفوف سرافرازی

صفوف مردم خراسان جنوبی در روز جمعه در شعب اخذ رأی را باید به صفوف سرافرازی تشبیه کرد، مردم این استان چه زیبا افتخار آفریده و چه مردانه در صحنه ماندند و نگذاشتند مشتی کوردلِ طماعِ به خیال خام خودشان برایشان تعیین تکلیف کنند.

اصلاً برای همین آمده بودند، آمده بودند که بگویند به کوری چشم بدخواهان هستیم تا آخرین نفس، تا آخرین قطره خون. اما زهی خیال باطل که بگذریم و بگذاریم برایمان جامه بی‌غیرتی و بی‌هویتی دوخته و بر تنمان کنید.

نکته قابل توجه و تأمل این است که در بین شهرستان‌های خراسان‌جنوبی، دو شهرستان طبس و سربیشه مشارکت ۱۰۰ درصدی را در این انتخابات تجربه کرده‌اند، که خود افتخار دیگری است.

حجت‌الاسلام احمد نجمی پور امام جمعه سربیشه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در انتخابات سال جاری عواملی چون کرونا، ناکارآمدی برخی از مدیران و مشکلات در أخذ رأی در ساعات اولیه رأی‌گیری وجود داشت، ولی با این حال مردم خوب درخشیدند.

درخشش مردم سربیشه در انتخابات به واسطه توجه به تأکیدات بزرگان

وی با اشاره به اینکه مردم در شهرستان سربیشه ۱۰۰ درصد و بنا بر برخی از آمار ۱۰۳ درصد (به واسطه حضور برخی از مهمانان و مسافران در این شهرستان) مشارکت داشتند، گفت: یکی از عوامل بالای مشارکت مردم سربیشه تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و درخواست ایشان مبنی بر حضور در پای صندوق‌های رأی بود.

نجمی پور بیان‌کرد: ما در انتخابات‌های گذشته دو وظیفه مشارکت و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اصلح را داشتیم ولی در این انتخابات رهبر معظم انقلاب از مردم خواستند که دیگران را نیز تشویق به مشارکت در انتخابات خردادماه کنند.

کار تبلیغی برای دعوت از مردم به حضور

امام جمعه سربیشه ادامه‌داد: در راستای این توصیه ایشان ما در شهرستان سربیشه گروه‌های تبلیغی تشکیل دادیم و در یک کار فرهنگی برای مردم از اهمیت اصل مشارکت، نقش حضور مردم در اقتدار و امنیت کشور و عصبانیت دشمن از حضور گفتیم که به نظرم در افزایش حضور مردم در انتخابات تأثیرگذار بود.

نجمی پور با اشاره به اینکه شور و شوق مردم در انتخابات شوراها نیز بسیار پررنگ و حائز اهمیت بود، افزود: مردم ما امروزه می‌بینند که دشمنان و منافقان چقدر از رأی دادن ایرانیان خارج از کشور عصبانی و خشمگین بودند و چگونه مانع رأی دادن آنان در روز انتخابات می‌شدند.

وی اظهار کرد: مردم وظیفه خود را انجام دادند و حال نوبت منتخبان است که بنا بر گفته رهبر معظم انقلاب فرصت خدمت گذاری را قدر بدانند.

نقش آفرینی مردم خراسان جنوبی در انتخابات/اکنون فرصت خدمتگزاری است

اولویت‌های دولت جدید

امام جمعه سربیشه گفت: از دیدگاه من مسائلی چون اشتغال، ازدواج، مسکن، افزایش اعتماد در بین نسل جوان، رفع مشکل رکود در کسب و کار مردم، مسئله تعاملات بین‌المللی، حمایت از آزادی بیان و اندیشه و استفاده از افراد متعهد و فساد ستیزی از جمله اولویت‌های دولت آینده است.

حجت‌الاسلام محمد رضا محمدی امام جمعه طبس نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: به نظر من یکی از مهمترین عوامل افزایش مشارکت مردم طبس در انتخابات ۲۸ خردادماه فتوای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مبنی بر ضرورت حضور در انتخابات بود.

تدین مردم طبس آنان را پای صندوق‌های رأی آورد

وی بیان‌کرد: مردم طبس مردمی متدین، ولایتمدار و مؤمن هستند و از این جهت تأکید علما بر حضور در پای صندوق‌های رأی برای آنان بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه طبس گفت: مردم علی‌رغم گلایه‌هایی که از وضعیت معیشتی و اقتصادی داشتند به خاطر اینکه دشمن می‌خواست انتخابات ما را بدجلوه دهد در راستای اصل انقلاب و نظام و کشور در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کردند و مردم طبس نیز از این مهم مستثنی نیستند.

محمدی اظهار کرد: خواست مردم از رئیس جمهور منتخب این است همانطور که گفتند دولت مردمی و ضد فساد تشکیل داده و عدالت را اجرا کنند و از طرف دیگر نیز به وضعیت معیشت، تورم و اقتصاد رسیدگی جدی شود.

نقش آفرینی مردم خراسان جنوبی در انتخابات/اکنون فرصت خدمتگزاری است

خراسان جنوبی رکورد دار مشارکت در انتخابات

ناصر خوش خبر رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی و معاون استاندار هم در گفتگو با مهر با اشاره به مشارکت ۷۴.۲ درصدی خراسان‌جنوبی و رتبه اول استان در میزان مشارکت گفت: در این دوره از انتخابات شهرستان طبس، سربیشه و خوسف بالاترین مشارکت را داشتند به گونه‌ای که مشارکت در سربیشه و طبس ۱۰۰ درصد و در خوسف مشارکت ۹۴.۸۱ درصد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان‌های خراسان‌جنوبی از ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد مشارکت داشته‌ایم، ادامه‌داد: تعداد آرای صحیح در خراسان‌جنوبی ۳۹۵ هزار و ۹۳۵ رأی بوده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی اظهار کرد: در دوره‌های قبل انتخابات شهرستان سربیشه سابقه مشارکت ۱۰۰ درصدی را داشته است ولی مشارکت ۱۰۰ درصدی در تاریخ شهرستان طبس بی سابقه است.

مشارکت ۳۹ درصدی، سهم ویژه جوانان در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی از سهم ویژه جوانان از آرای مأخوذه استان خبر داد و گفت: ۳۹ درصد آرای مأخوذه استان مربوط به گروه‌های سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بوده است.

وی تصریح کرد: ۶۶ هزار و ۳۰۱ برگه رأی، معادل ۱۵.۷ درصد مجموع آرا در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال و ۹۹ هزار و ۱۱۸ برگه رأی معادل ۲۲.۹ درصد نیز در گروه سنی ۲۵-۳۵ سال اخذ شده است.

به گفته وی؛ ۲۲.۸ درصد آرا معادل ۹۶ هزار و ۵۲۶ رأی مربوط به گروه سنی ۳۵-۴۵ سال و ۱۵.۶ درصد معادل ۶۶ هزار و ۲۲۸ رأی مربوط به گروه سنی ۴۵-۵۵ سال بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به اینکه ۱۱.۱ درصد آرای استان در گروه سنی ۵۵-۶۵ سال اخذ شده، متذکر شد: ۴۷ هزار و ۲۱۷ برگه رأی مربوط به این گروه سنی است.

خوش خبر گفت :۹.۸ درصد آرا معادل ۴۱ هزار و ۹۰۲ رأی نیز در گروه‌های سنی ۶۵- ۸۵ سال اخذ شده‌اند.

وی افزود: ۵ هزار و ۳۰۷ نفر نیز با درصد مشارکت ۱.۲ در گروه سنی ۸۵ سال به بالا، رأی داده‌اند.

نقش آفرینی مردم خراسان جنوبی در انتخابات/اکنون فرصت خدمتگزاری است

سبد رأی مردم خراسان جنوبی عقیدتی است

وی با بیان اینکه سبد رأی مردم خراسان جنوبی به طور کلی یک سبد رأی عقیدتی و بر پایه باورهای آنان است، یادآور شد: مردم خراسان جنوبی بر اساس باورهای خود برای حراست و حمایت از انقلاب و نظام در انتخابات شرکت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر مردم به کاندیدی رأی می‌دهند که از او شناخت کافی داشته باشند و از آنجایی که آقای رئیسی منتخب مردم خراسان‌جنوبی در مجلس خبرگان بوده است مردم با شناخت کافی بیشترین رأی را به ایشان داشته‌اند.

انتخابات چه در شورای شهر و روستا و چه ریاست جمهوری به پایان رسیده و مردم علی‌رغم همه دسیسه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن در انتخابات حضوری پررنگ داشتند و حال به دور از همه شعارها و اغراق‌ها نوبت برگزیدگان ملت است که با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی قدردان این مردم فهیم و صبور باشند.

مردمی که در سخت‌ترین شرایط نیز میهن دوستی خود را نشان دادند و دوربین رسانه‌ها حتی تا ساعت دو نیمه شب نیز جلوه‌های حضور آنان را ثبت می‌کرد. مردمی به واقع لایق خدمتگزاری بی‌منت که باید با گره‌گشایی از گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی از آنان سپاسگزاری کرد.

مشاور استاندار خراسان جنوبی:

حضور پرشور مردم در انتخابات نمونه‌ای از نتایج تلاش رسانه‌ها است

حضور پرشور مردم در انتخابات نمونه‌ای از نتایج تلاش رسانه‌ها است

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: حضور پرشور و به یادماندنی مردم خراسان جنوبی در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، نمونه روشنی از نتایج تلاش‌ها و اهتمام نشریات، مطبوعات، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در راستای ارتقای بینش سیاسی جامعه است.

مرسل مالکی روز دوشنبه در پیامی با تشکر از رسانه‌ها و بیان این سخن از مقام معظم رهبری که “امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانیِ اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است” افزود: رسانه‌ها به عنوان محور اصلی اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی، همواره نقش موثری در آگاهی‌بخشی جامعه داشته و دارند. رسانه‌های جمعی به عنوان بخشی از ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری افکار عمومی بر انتخابات هستند به گونه‌ای که انتخابات دموکراتیک بدون رسانه‌های آزاد ناممکن است.

وی ادامه داد: مرور پیشینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خراسان جنوبی به خوبی بیانگر این واقعیت است که رسانه‌ها در راستای انجام این وظیفه خطیر خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در رفع مسایل و مشکلات موجود نقشی بسزا داشته‌اند. حضور پرشور و به یادماندنی مردم خراسان جنوبی در انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰، نمونه روشنی از نتایج تلاش‌ها و اهتمام نشریات، مطبوعات، صداوسیما، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، خبرنگاران و عکاسان خبری در راستای ارتقای بینش سیاسی جامعه بود.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم استان با وجود گلایه‌مندی از شرایط اقتصادی و تحت فشار تبلیغات سهمگین معاندان برای بی‌اثر نشان دادن انتخابات، در سایه روشنگری رسانه‌های مکتوب، مجازی، شنیداری و دیداری و متاثر از اطلاعات متقن جامعه خبری در راستای اهمیت انتخابات و نقش آحاد افراد در جریان مشارکت اجتماعی پا به میدان عمل گذاشته و آرای خود را در اجتماعی باشکوه به صندوق‌ها انداختند و یک بار دیگر همراهی خود را با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کردند.

وی افزود: اینجانب ضمن تشکر از همه مردم فهیم، ولایتمدار و همیشه در صحنه خراسان جنوبی که با موقعیت‌شناسی خود در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، یک بار دیگر بر سایر مناطق پیشی گرفتند و در جایگاه اولین استان به لحاظ مشارکت در انتخابات ایستادند از همه خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران و فعالان رسانه‌ای که در این موفقیت عظیم نقش‌آفرینی کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

مالکی بیان کرد: امیدوارم که بتوانیم در ادامه راه و با کمک رسانه‌های دلسوز استان ضمن تشریح دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، تبیین ظرفیت‌های بی‌نظیر خراسان جنوبی و کمک به استفاده هرچه بهتر از پتانسیل‌های موجود در راستای توسعه و پیشرفت این خطه عزیز گام‌های مؤثری برداریم.

 

 

 

 

 

وعده ازدواج ساختگی بود/ پلیس به اغفال و اخاذی آرایشگر تلگرامی پایان داد/۴

رئیس پلیس فتا پایتخت از دستگیری متهمی خبر داد که با وعده ازدواج اقدام به اغفال و اخاذی کرده بود.

وعده ازدواج ساختگی بود/ پلیس به اغفال و اخاذی آرایشگر تلگرامی پایان داد

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و اغفال با وعده ازدواج در شبکه های اجتماعی خبر داد.

سرهنگ معظمی گودرزی در تشریح خبر فوق اظهار داشت: خانم جوانی به پلیس فتا پایتخت مراجعه و مدعی شد فردی ناشناس در فضای مجازی با اغفال وی با وعده ازدواج اقدام به اخاذی از وی می کند.

 شاکی در ادامه اظهاراتش عنوان داشت: در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که خود را از آرایشگران معروف تهران معرفی می کرد آشنا شده و روز به روز ارتباطشان با یکدیگر نزدیکتر شد تا جایی که به وی وعده ازدواج داد و با این بهانه تصاویری از وی گرفت؛ بعد از گذشت مدتی هم درخواست های غیراخلاقی و نامتعارف داشت و سپس تهدید کرد اگر پولی ندهد آبرویش را می برد و تصاویرش را پخش می کند.

 وی افزود: کارشناسان متخصص پلیس فتا پایتخت اقدامات خود را آغاز کردند و پس از بررسی همه جوانب پرونده و بهره گیری از روش های علمی و تخصصی سایبری موفق شدند مجرم را در فضای مجازی شناسایی کنند.

رئیس پلیس فتا پایتخت تصریح کرد: کارشناسان فنی این پلیس با تحقیقات گسترده در فضای مجازی ضمن به دست آوردن اطلاعات هویتی متهم پس از تشریفات قضایی مجرم را در یکی از مناطق غربی تهران بزرگ دستگیر و به همراه ادله دیجیتال به پلیس فتا منتقل کردند.

گودرزی بیان داشت: متهم پس از حضور در پلیس فتا تهران بزرگ هرگونه جرمی را رد می کرد اما پس از روبه رویی با شاکی لب به اعتراف گشود و اظهار داشت که صرفا با انگیزه کسب مال دست به این اقدام زده و از عمل خود پشیمان است.

 

 

 

 

 

داستان غم‌انگیز آلودگی‌هایی با رنگ سفید/۷-۵

داستان غم‌انگیز آلودگی‌هایی با رنگ سفید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری بدون تفکیک زباله و عدم توجه شهرداری‌ها به سایت مدریت زباله موجب توزیع کیسه‌های نایلونی در طبیعت و در حقیقت ایجاد آلودگی سفید می‌شود؛ امری که ما بسیار نگرانش هستیم.

حسن اکبری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روش مناسب برای مدیریت پسماندها و روش مناسب برای پاک نگهداشتن زمین این است که همه ما از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم زباله کمتری تولید کنیم؛ سعی کنیم بخشی از زباله‌هایی را که می‌شود تفکیک کرد را جدا نگهداری کنیم و به داخل یک نایلون معمولی به صورت جداگانه در کنار سطل زباله بگذاریم و زباله‌های تر را داخل همان سطل زباله معمولی خود ذخیره کنیم و وارد سطل  شهرداری کنیم؛ این بزرگترین کمکی هست که من شهروند می‌توانم به پاک نگهداشتن زمین کنم.

وی افزود: بخشی از مدیریت پسماند مربوط به مردم می‌شد، اما بخشی هم مربوط به متولیان موضوع است؛ در حوزه‌های شهری شهرداران موظفند پسماندهی عادی را جمع آوری و آن را دفع  کنند و در خارج از شهرها در ناحیه روستاها وظیفه دهیاران و در نواحی بین روستاها و شهرها و جاده‌های بین راهی و مجتمع‌ها وظیفه بخشداران است که بر این موضوع مدیریت داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در حقیقت آنها موظفند این سه گروه پسماندها را جمع‌آوری و در سایت‌های تعریف شده‌ای مدیریت کنند؛ بیش از ۴۰ زباله گاه در استان وجود دارد، اما متاسفانه هیچ کدام از اینها شرایط قابل قبولی ندارند.

اکبری با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ مرتبه پایش این زباله گاه‌ها انجام شده  است، تصریح کرد: یعنی جمعا هر زباله گاه ۳ یا ۴ مرتبه پایش شدند و ایراداتشان به متولیان گفته شده، اما متاسفانه فایده‌ای نداشته و خروجی چندانی برای ما نداشته و هنوز شهرداران و یا بعضا دهیاران فقط زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و در زباله گاه آن‌ها را رها می‌کنند.

وی افزود: این مواد پلاستیکی توسط باد در طبیعت پخش شده و بعضا آتش زده می‌شوند و یا بعضاً سگ‌های بلا صاحب و یا  پرندگان و حیات وحش به طرف آن‌ها جلب می‌شوند و منشاء هزاران مشکل و بیماری هم برای آنها می‌شود.

اکبری اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند از سال ۱۳۹۲ تمام شهرهای ما باید به شکل تفکیک شده در مبدا زباله‌ها را جمع آوری می‌کردند؛ یعنی وظیفه این گروه‌ها بوده که مردم را آموزش دهند و زیرساخت را فراهم کنند تا زباله‌ها تفکیک شده جمع‌آوری شود و وقتی که این اتفاق افتد، زباله‌ها تفکیک شده مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون این اتفاق در هیچ نقطه از استان نیفتاده و ما تقریباً زباله تفکیک شده در مبدا در استان نداریم، اما به همین شکل درهم که زباله‌ها به سایت‌ها منتقل می‌شوند هم اگر حداقل داخل تراشه‌هایی قرار می‌گرفتند و روی آن‌ها پوشانده می‌شد حداقل گزینه‌ای بود که معضلات بعدی کمتری داشت، اما متاسفانه زباله‌ها عملاً در سایت زباله گاه تقریباً رهاسازی شده و در طبیعت پخش می‌شوند و همان مسئله‌ای که ما نگرانش هستیم یعنی توزیع کیسه‌های نایلونی در طبیعت و آلودگی سفید اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: اما امسال موضوع جدی تر است و سازمان بازرسی استان هم در مسئله مدیریت پسماندهای عادی ورود کرده و قرار است شهردارانی که به وظایفشان عمل نمی‌کنند و حداقل‌ها را انجام نمی‌دهند به شدت با آن‌ها برخورد شود.

اکبری اظهار کرد: در برنامه پیش رو داریم که مجدداً پایش‌ها را آغاز کنیم و شهرداران یا دهیاران یا سایر مراجعی که وظیفه مدیریت پسماند را دارند اگر به وظایفشان عمل نکردند با کمک سازمان بازرسی استان برخورد لازم را با آنها انجام دهیم.

وی یادآور شد: باید به جایی برسیم که دغدغه‌ یک شهردار، مدیریت پسماند باشد؛ به این معنا که یکی از دغدغه‌هایش این باشد که مرتب به سایت زباله سر بزند و عوامل اجرایی را تحت نظارت قرار دهد تا آلودگی کمتری از طریق پسماند وارد طبیعت شود؛ آلودگی‌هایی که بحران سال‌های آینده در کنار خشکسالی خواهد بود.

 

 

 

ترانزیت ۱۳۴۸۲تُن کالا از مرز ماهیرود/۲-۳

۱۳هزار و ۴۸۲تُن کالا در دو ماه ابتدای سال جاری از مرز ماهیرود شهرستان سربیشه خراسان جنوبی، ترانزیت شد.

مدیرکل گمرکات استان گفت: این مقدار ترانزیت کالا در این مدت توسط ۴۷۶دستگاه کامیون انجام شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد و آرد از کشور‌های عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد.

وی گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر تعداد کامیون ۶درصد کاهش و از نظر وزن یک درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*