مراجع عظام تقلید در پاسخ به سؤالات مردم طی استفتاء و پیامهایی ضرورتهای شرکت و حضور حداکثری در انتخابات را تشریح کرده و آن را مایه اقتدار نظام اسلامی و تکلیف الهی اجتماعی برشمردند.
خبرگزاری مهر – گروه استانها: ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری امشب تمام میشود، فرصتی که از همان ثانیههای آغازین آن میشد رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخاباتی را حس کرد.
هرچند زمان تبلیغات انتخاباتی رو به پایان است اما اگر سری به خیابانها، کوچهها و فضای مجازی بزنیم همچنان شورونشاط انتخاباتی را میتوان در سراسر نقاط ایران از شهرهای بزرگ و کوچک گرفته تا روستاهای دورافتاده احساس کرد.
این بار شور خردادماه حال و هوای ایران اسلامی را دگرگون کرده و تمامی دستاندرکاران و عوامل اجرایی و نظارت از فراهم شدن زمینه خلق حماسهای دیگر میگویند.
فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات گرمتر و تنور تبلیغات و بحثهای انتخاباتی بیشتر میشود در این میان رعایت اخلاق و موازین شرعی داوطلبان و رأیدهندگان یکی از عوامل مهم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به شمار میرود.
در خصوص مشارکت و حضور در انتخابات مردم از دفتر مراجع عظام تقلید سوال و استفتاء کردهاند که برخی از پاسخها در زیر میآید.
حضرت آیت الله خامنهای: شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است
در خصوص انتخابات از حضرت آیت الله خامنهای استفتائاتی انجام شده است که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه میخوانید:
حکم شرکت در انتخابات
سوال. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
جواب. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
واجب عینی بودن شرکت در انتخابات
سوال. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
جواب. واجب عینی است.
وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح
سوال. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
جواب. در تشخیص فرد اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
آیت الله نوری همدانی: شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح امری لازم و واجب است
آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان، در پاسخ به استفتایی در خصوص انتخابات، پاسخ داد: شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، امری لازم و واجب است.
متن استفتا و پاسخ آیت الله نوری همدانی بدین شرح است:
متن استفتا
با سلام خدمت مرجع عالیقدر، با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ پرسش ذیل میباشیم؛
– از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ شرکت در انتخابات تا چه اندازه میتواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ و مردم چه وظیفهای دارند؟
پاسخ
بسمه تعالی
سلام علیکم؛
همانگونه که کرارا بیان شده است شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح امری لازم و واجب است.
تاکید آیت الله جوادی آملی بر حضور در انتخابات ۲۸ خرداد
آیت الله جوادی ملی در آستانه برگزاری انتخابات مهم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا با تاکید بر اهمیت این رخداد ویژه دو نکته را یادآوری کردند:
۱. هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمانهای والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام میباشد.
۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.
از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهدا و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنیها مصون و محفوظ باشد.
آیت الله علوی گرگانی: شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد موجب اقتدار کشور است
آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به چند استفتا در خصوص انتخابات، با بیان اینکه شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز میتواند اقتدار کشور را افزایش دهد، تاکید کرد: شرکت مردم در انتخابات، قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بینالمللی و منطقهای افزایش میدهد.
متن پرسشها و جوابهای آیت الله علوی گرگانی بدین شرح است:
با سلام
با توجه به در پیش بودن انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ سوالات ذیل هستیم، با تشکر.
۱. از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست و شرکت در انتخابات تا چه اندازه میتواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ مردم چه وظیفهای دارند؟
۲. مشارکت مردم در انتخابات از حیث منطقهای و بینالمللی چه تأثیراتی خواهد داشت؟
۳. از نظر حضرتعالی فرد اصلح دارای چه ویژگیهایی است؟
۴. چه توصیههایی برای رعایت اخلاق از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران ایشان دارید؟
باسمه تعالی
پاسخ استفتا شما:
۱. ایجاد زمینه حضور گسترده مردم و انتخاب فرد اصلح و متدین و سپردن مسئولیت امور کشور به دست ایشان میتواند در پیشرفت و شکوفایی و اقتدار کشور نقش به سزایی داشته باشد و آینده بهتری را رقم خواهد زد.
۲. شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز میتواند اقتدار کشور را افزایش داده و قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بینالمللی و منطقهای افزایش دهد.
۳. فرد اصلح باید خداترس، متدین، پاک دست، مدبر، دارای کابینه قوی و معتقد به خودباوری و ایفای نقش جوانان متدین و انقلابی باشد و مطیع ولایت فقیه باشد.
۴. نامزدهای انتخابات باید به معرفی خود و برنامهها و کابینه مد نظر خود بپردازند و از تخریب دیگران و دروغگویی و افترا به دیگران بپرهیزد.
آیت الله سبحانی: برای حفظ و تحکیم نظام اسلامی در انتخابات شرکت کنیم
آیت الله سبحانی در آستانه انتخابات ۲۸ خردادماه در پیامی اعلام کرد: رأی حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا
وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد. خداوند منّان امر میکند که همگان به «حبلالله المتین» تمسک جویند.
با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.
انشا الله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف میشود.
جعفر سبحانی
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛ شرکت در انتخابات تکلیف الهی اجتماعی و پشتوانه عزت و استقلال کشور
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید شیعیان به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است.
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانهها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیبهای جدی و جبرانناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از اینرو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانهای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.
از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقههای آنان را مرتفع گرداند.
آیت الله مکارم شیرازی: رأی دادن برای حفظ کشور واجب است
آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان به استفتایی در خصوص انتخابات پاسخ داد.
متن استفتاء و جواب آیت الله مکارم شیرازی بدین شرح است:
سوال
با سلام خدمت مرجع عالیقدر
با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ پرسشهای ذیل میباشیم:
۱. از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست و شرکت در انتخابات تا چه اندازه میتواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ مردم چه وظیفهای دارند؟
۲. با توجه به اینکه مقلدانی از نقاط مختلف جهان دارید و نیز اشراف شما به مسائل جهانی، به نظر شما مشارکت مردم در انتخابات از حیث منطقهای و بینالمللی چه تأثیراتی خواهد داشت؟
۳. از نظر حضرتعالی فرد اصلح دارای چه ویژگیهایی است؟
۴. چه توصیههایی برای رعایت اخلاق از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران ایشان دارید؟
پاسخ
۱- همانطور که حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است و باید اینها را حفظ کنیم، رأی دادن نیز که مقدمه حفظ این موارد است، واجب است. به عبارت دیگر مقدمه واجب نیز واجب است.
۲- تقویت نظام، بی شک تأثیر بسیار زیادی بر تقویت روحیه مسلمانان و مظلومان سراسر عالم خواهد داشت و هرگونه حرکت و کاری که موجب تضعیف این نظام شود زمینه ناراحتی و نگرانی آنها را فراهم میکند.
۳- جهت شناخت اصلح میتوانید از اشخاص آگاه و متدین و دلسوز کمک بگیرید و همچنین مطالعه سوابق ایشان میتواند به شما کمک کند.
آیت الله نوری همدانی: شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است
مرجع تقلید شیعیان با صدور بیانیهای، ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی به حضور گسترده در انتخابات، آن را واجب شرعی و عقلی دانست.
متن بیانیه آیت الله نوری همدانی به شرح زیر است:
بسمالله الرحمن الرحیم
انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام میگیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است:
۱. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی، اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاریها و تقدیم شهیدان به وجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهدا است و حضور در انتخابات بیعت مجدد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است.
و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل میگوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: امروز حضور در انتخابات اهمیت ویژهای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار میرود با مشارکت حداکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند.
۲. مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرایط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشایی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسئله معیشت مردم نموده است به علاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیه انقلابی و استکبارستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنت و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد.
انتظار میرود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند به خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوقها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیه الله اعظم امام عصر (ع) را شاد کنند.
بعلاوه امروز حضور گرم و حماسی در انتخابات و تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فلسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصههای مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که انشاءالله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم حماسهای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند.
ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
حسین نوری همدانی
معیارهای جامعه مدرسین برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیهای ضمن دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات، ویژگیهای فرد اصلح را بیان کرد.
در این اطلاعیه آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به مراجعه و سوالات مکرر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی و در راستای تواصی به حق و ایجاد زمینههای شناخت اصلح و تحقق مشارکت حداکثری، در انتخابات ریاست جمهوری، ملاکها و معیارهای اصلی جهت انتخاب آگاهانه را به ملت همیشه در صحنه عرضه میدارد تا ان شاءالله این بار نیز در آزمون بزرگ انتخابات همچون دیگر میدانها، نقشآفرین و حماسهساز باشند.
نامزد ریاست جمهوری در ایران، بر اساس معیارها و ملاکهای فرد اصلح که در بیانات امام راحل عظیمالشأن (قدس سره) و رهبری معظم (مدظلهالعالی) آمده است باید دارای ایمان و تقوای الهی بوده و به ارزشهای اسلامی و مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) و اهداف و آرمانهای انقلاب که بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه اداره میشود، پایبند باشد.
شخص اول دستگاه اجرا، باید وحدت ملّی را در نظر گرفته و با کار جمعی و برنامههای حساب شده و همت بلند به دنبال حل مشکلات مردم و بسط عدالت اجتماعی در جامعه باشد. همچنین باید از ظرفیتهای علمی کشور (حوزههای علمیه و دانشگاهها) به نحو احسن استفاده کرده و با عملکردی انقلابی و جهادی و با صبر و حوصله و روحیه استکبارستیزانه در تحقق آرمانهای این نظام مقدس قدم بردارد.
آنچه که در این شرایط و در ابتدای دهه پنجم و گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین علاوه بر نکات یاد شده به عنوان شاخصهای مهم در نامزد اصلح ریاست جمهوری معرفی میشود موارد زیر است:
۱. اعتقاد به توانمندی داخلی و پرهیز از هرگونه وابستگی که عزت ملی را خدشهدار کند.
۲. مردمی بودن و سادهزیستی و پرهیز از خوی اشرافیگری.
۳. استفاده از نیروهای انقلابی و افراد شایسته و نخبگان پرورش یافته در این کشور به ویژه جوانان.
۴. مبارزه مستمر با فساد و تبعیض به ویژه در میان اطرافیان.
۵. امیدوار به آینده و پرهیز از هر نوع رفتاری که موجب دلسردی مردم نسبت به نظام و انقلاب باشد.
اثر اقدامات مقابلهای FATF بر اقتصاد کشور چقدر است؟
بررسی آمار اقتصادی کشور و همچنین اطلاعات مطرح شده از سوی مدیر اجرایی FATF بخوبی نشان میدهد که آیا اقدامات مقابلهای این نهاد تأثیری بر روی اقتصاد ایران داشته یا خیر.
به گزارش خبرنگار مهر، فصل مشترک استدلال موافقان FATF برای تطبیق قوانین و رویههای کشور با نهاد مذکور این است که FATF یک رژیم بینالمللی محسوب میگردد و پیوستن به رژیمهای بینالمللی (فارغ از رویکردها، اهداف، تصمیمگیرندگان اصلی) برای کشور مزیت محسوب میشود.
به عنوان مثال، محمد طبیبیان اقتصاددان طی یک یادداشتی در مورد ضرورت عضویت در FATF نوشته است (۱): «شاید این موضوع منافع عدهای را به خطر میاندازد و مانع عضویت کشور در آن میشوند؛ به نوعی زور منافع خاص بر منافع عموم میچربد. بنابراین در این مورد عقل سلیم حکم به پیوستن ایران میکند و حتی نیاز به نظر کارشناسی پیچیده هم ندارد. وقتی تقریباً همه کشورها به یک ترتیب بینالمللی پیوستهاند، بیرون ماندن از آن کار اشتباهی است. حتی بنده به یکی از سیاسیون گفتم فرض کنید همه کشورها داخل گودالی پریدهاند، بهتر است ما نیز داخل این گودال باشیم تا بیرون آن».
باید توجه کرد که این گونه استدلال، بسیار سطحی است و نمیتوان آن را یک استدلال کارشناسی در نظر گرفت. کشورهای مستقل با توجه به منافع ملی خود در رابطه با همکاری اقتصادی در حوزه بینالملل تصمیم میگیرند. به عنوان مثال، رژیمها و کنوانسیونهای بینالمللی وجود دارند که تمام کشورها در آن عضو هستند، اما تنها ایالات متحده آمریکا عضو نیست.
مساله ما با FATF چیست؟
قبل از هر گونه استدلال در رابطه با مزیت یا معایب هماهنگی با توصیههای گروه ویژه اقدام مالی، ابتدا باید مسئله کشور ما با FATF روشن شود. FATF یک نهاد بینالدولی تأسیس شده توسط گروه هفت اقتصادی (G7) در سال ۱۹۸۹ است؛ اما پرسش مهم این است که FATF از چه زمانی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و این توجه به چه دلیل بوده است؟
طبق اظهارات سید شمسالدین حسینی نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی و وزیر اقتصاد دولت دهم (۲)، به نظر میرسد FATF تقریباً در زمان دولت هشتم مورد توجه قرار گرفته است و از همان زمان بهانهجوییها از طرف نهادهایی از جمله صندوق بینالمللی پول صورت میگرفته است که در ایران قانون مبارزه با پولشویی وجود ندارد و به همین دلیل ضمانتهای اجرایی لازم برای این مسأله هم نیست. اما با وجود تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال ۱۳۸۷، بهانهجوییها تمام نشده است.
طبق اسناد بانک مرکزی هم همکاری با استانداردهای FATF به دنبال توصیههای صندوق بینالمللی پول آغاز شده است. به عنوان مثال، در گزارش روابط با سازمانهای پولی و مالی بینالمللی سال ۱۳۸۵ بانک مرکزی آمده است (۳): «هیات اعزامی از صندوق بینالمللی پول، کمکهای فنی و مشاورهای در زمینههای بهبود نظارت بانک مرکزی، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و و همچنین در زمینه استاندارد انتشار خاص دادهها (SDDS) به جمهوری اسلامی ایران ارائه نموده است».
به رغم همکاری و توجه به FATF، ایران از سال ۱۳۸۶ در فهرست اقدام مقابلهای (لیست سیاه) FATF قرار داشته است و حتی بعد از تعهد سیاسی وزیر اقتصاد دولت یازدهم (دکتر طیبنیا) در سال ۱۳۹۵ به رئیس FATF مبنی بر اجرای برنامه اقدام FATF، اما این نهاد اقدامات مقابلهای علیه ایران را کاملاً تعلیق نکرد و بعضی از این اقدامات باقی ماندند.
میزان تأثیرگذاری اقدامات مقابلهای FATF بر روی اقتصاد کشور
بنابراین میتوان اینطور جمعبندی کرد که مسئله FATF در نگاه حاکمیت ایران بیشتر از نگاه رفع تهدید و ضررهای احتمالی بوده است. در همین چارچوب، بسیار مفید خواهد بود که مقیاس تهدیدها و مضرات ناشی از اقدامات مقابلهای نهاد مذکور بر روی اقتصاد کشور بررسی شود.
یک شاخص مفید در این رابطه سرمایهگذاریهای خارجی در کشور میتواند باشد؛ آمار سرمایهگذاری خارجی میتواند نشان بدهد که افراد و نهادهای خارجی (اعم از ایران و غیر ایرانی) چقدر به توصیههای گروه ویژه اقدام مالی توجه میکنند و از طرف دیگر اقدامات مقابلهای این نهاد تا چه اندازه میتواند بر روی جریان سرمایه و اعتبار به داخل کشور مؤثر باشد.
نمودار نشان داده شده در زیر آمار سرمایهگذاری انجام شده در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ میباشد که از گزارشهای تراز وضعیت تراز پرداختهای بانک مرکزی گرفته شده است. طبق نمودار زیر، به رغم قرار گرفتن ایران در فهرست اقدام مقابلهای FATF از سال ۱۳۸۴، روند سرمایهگذاری خارجی انجام شده تا سال ۱۳۹۲ صعودی بوده است. همچنین پذیرش برنامه اقدام FATF در اوایل سال ۱۳۹۵ و خارج شدن از فهرست اقدام مقابله، نتوانسته تغییری در روند نزولی سرمایهگذاری خارج ایجاد نماید. این موضوع نشان میدهد که سرمایهگذاران خارجی (اعم از ایرانی و غیر ایرانی) توجهی به وضعیت پولشویی و تأمین مالی تروریسم در ایران ندارند. جالب اینجاست که طبق نمودار اوج سرمایهگذاری خارجی در ۲۰ سال گذشته، طی سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صورت گرفته که در این سالها کشور تحت شدیدترین محدودیتهای اقتصادی (تحریمهای یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا، قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل و …) قرار داشته است.
همچنین بررسی فعالان حوزه صادرات و واردات نیز میتواند در این رابطه مفید باشد. احسان خاندوزی، نماینده تهران در مجلس یازدهم و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به پرسش پایگاه خبری انتخاب که آیا بحث FATF و تحریمهای بانکی تأثیری در مشکلات اقتصادی به ویژه در حوزه واردات و صادرات ندارد، گفت: «ما با فعالان اقتصادی در جلسات مختلف کمیسیون اقتصادی نشستهایی را برگزار کردیم. جالب است که هیچکدام از این فعالان اقتصادی درباره FATF بحثی نداشتند و اشارهای به این موضوع نکردند. آنان در خصوص مباحث اقتصادی، مسائل دیگری را چالش امروز اقتصاد میدانند».
بانکها و مؤسسات مالی جهان، توصیههای FATF را چقدر جدی میگیرند؟
یک شاخص دیگر برای تخمین میزان اثرگذاری اقدامات مقابلهای FATF بر روی اقتصاد ایران این است که بانکها و مؤسسات مالی جهان چقدر استانداردهای FATF را جدی میگیرند و به آن توجه میکند. شکی نیست که اعضای تصمیمگیر FATF به دنبال این هستند اثرگذاری این نهاد در مناسبات پولی و مالی بینالمللی را تقویت کنند؛ اما مسئله این است که دیگر کشورها چقدر توصیههای آن را جدی میگیرند.
به عنوان مثالی در این رابطه میتوان به اظهارات مقامات FATF مراجعه کرد. دیوید لوئیس ، مدیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در نشست اندیشکده RUSI با عنوان «بررسی راهبردی گروه ویژه اقدام مالی (۴) که در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذرماه ۱۳۹۸) برگزار شد، توضیحاتی را در رابطه با روند و وضعیت کنونی ارزیابی اقدامات کشورها در چارچوب توصیهها و استانداردهای FATF مطرح کرد.
دیوید لوئیس در رابطه با روند ارزیابیهای FATF توضیح میدهد: « FATF دو سوم ارزیابیهای دورهی کنونی را انجام داده است. حدود ۱۰ کشور برای ارزیابی باقیمانده است که در هر سال، ۶ کشور را ارزیابی میکنیم. بنابراین ما مقادیر زیادی از اسناد داریم که در چارچوب ارزیابی FATF نشان میدهد کشورها در چه وضعیتی هستند و در کجاها خوب عمل میکنند و در کجاها خوب عمل نمیکنند».
وی در ادامه اظهارات، در مورد نتایج ارزیابیهای FATF اضافه میکند: « نتایج مثبتی وجود دارد اما بیشتر کشورها به طور «مؤثر» عمل نمیکنند و بسیاری هنوز همکاری فنی خوبی ندارند. به عنوان مثال ۷۵ درصد کشورها باید در حوزه نظارت بر روی مؤسسات مالی و دیگر کسب و کارهای دارای مقررات، تغییرات اساسی یا اصلاحات گسترده ایجاد کنند و ۱۰۰ درصد کشورها باید در اجرای اقدامات بازدارنده توسط مؤسسات مالی یا دیگر کسب و کارهای دارای مقررات خود، تغییرات اساسی یا اصلاحات گسترده ایجاد کنند».
در واقع دیوید لوئیس میگوید بانکها و مؤسسات مالی عموماً توجه جدی به استانداردهای این نهاد ندارند و به ویژه در حوزه اجرای اقدامات مقابلهای، کار جدی از سوی این نهاد صورت نگرفته است. نتیجه ارزیابیهای FATF از زبان مدیر اجرایی این مؤسسه به روشنی نشان میدهد که اقدامات مقابلهای این نهاد تأثیر زیادی بر روی روابط بانکی و مالی خارجی ایران ندارد و در واقع، FATF برای اقتصاد ایران «مسئله» محسوب نمیشود.
با بررسی شاخصهای اقتصادی، ارزیابی نظرات فعالان حوزه صادرات و واردات نسبت به مشکلات موجود و همچنین توجه به آمارهای میزان پیادهسازی توصیههای FATF در بانکها و مؤسسات مالی خارجی میتوان به این جمعبندی رسید که اقدامات مقابلهای FATF تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد ایران نداشته و به همین دلیل میتوان گفت که FATF در حال حاضر مسئله ایران نیست؛ به ویژه در شرایطی که وزن FATF در کنار عوامل دیگر از جمله تحریمهای یکجانبه آمریکا سنجیده میشود، میتوان گفت FATF مزیت یا مضرات قابل توجهی برای ایران ایجاد نخواهد کرد.
تهران- ایرنا- با پایان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، همچنان برخی نخبگان کشور با انتقاد از نحوه ارائه پرسشها و طرح مسائل جامعه در این مناظرات، معتقدند موارد مطرح شده با مسائل اساسی کشور فاصله معناداری داشته است.
بعد از مناظره اول با موضوع اقتصادی و مناظره دوم با موضوع فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی، عنوان مناظره سوم عبارت کلی و مبهم «دغدغه های مردم» گذاشته شد. در ابتدای این بخش، مرتضی حیدری، مجری مناظرات هفت موضوع گرانی و تورم، عدالت و فاصله طبقاتی، رکود اقتصادی، شفافیت و مقابله با فساد، ساماندهی یارانه ها، بیکاری و تامین مسکن را پربسامدترین دغدغه های مردم عنوان کرد، اما به ریشه های واقعی برخی از این موارد اشاره ای نشد.
پژوهشی با عنوان «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۶» که در انتهای سال ۹۵ با حمایت مرکز بررسیهای استراتژیک صد چالش مهم کشور را اعلام کرده، ده عنوان اصلاحات ساختاری اقتصادی، بحران تامین آب، بیکاری، فساد سیستمی، ناامیدی از آینده، سرمایه اجتماعی، بحران ریزگردها، بحران آب، فقر و نابرابری و رکود اقتصادی را به عنوان ده مساله اولویتدار جامعه ایران مطرح کرده بود. این پژوهش در زمانی انجام شد که رفع تحریمها آغاز شده بود. اما ناظران واقع بین، منشا اساسی بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز کشور را تحریم های ظالمانه آمریکا می دانند؛ موضوعی که آشکارا غایب بزرگ مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بود.
چرا تحریمی را که تا مغز استخوان مردم نفوذ کرده است، ندیدند؟
«مجید مرادی» پژوهشگر علوم سیاسی در گفتوگو با ایرنا در ارزیابی از مناظرات انتخاباتی گفت: بسیاری از نامزدهای محترم، در مناظرات هدفشان را پایان دادن به وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب اعلام کردند. اما باید وضع موجود را به درستی به تصویر میکشیدند و بعد دنیای آرمانی شیرین مد نظرشان را مطرح می کردند و اگر تصور برخی نامزدها از وضع موجود این است، جای تاسف دارد.
وی ادامه داد: اگر می گویند «بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر»، باید روزگار را درست ترسیم کنند. اگر تحریمی را که تا مغز استخوان مردم نفوذ کرده و بر همه زندگیشان اثر گذاشته، ندیده یا حس نکرده اند، مردم حق دارند بپرسند آیا این تحریم بر زندگی نامزدها اثر نگذاشته است؟ اگر تاثیر گذاشته، چرا به آن اشاره و اعتراضی نمیکنند؟
به گفته این استاد «جامعه المصطفی» هرکس اطراف خودش حتی چند بیمار دیابتی داشته باشد، متوجه میشود این موضوع حتی در تامین انسولین مورد نیاز این بیماران نیز موثر بوده و بیماری برخی افراد به خاطر کمبود انسولین تشدید شده و تا سر حد مرگ رفتهاند. این چیزی نیست که اگر کسی در این جامعه زندگی کرده و با مسائل مردم ارتباط داشته باشد، نداند.
مرادی ادامه داد: علاوه بر این در میانه اعمال شدیدترین تحریمها بر ملت ایران که برای از پا انداختن یک کشور کافی بود، موضوع کرونا هم اضافه شد و راه جهان که بسته بود، بستهتر هم شد و حتی همسایگان ما که از ما کالا می خریدند، با این تصور که کرونا مخصوص ایران و چین است، مرزهایشان را بستند و اجازه ورود و خروج کالا را ندادند.
این پژوهشگر علوم سیاسی، راهکارهای برخی نامزدها برای مقابله با این موضوع را هم بسیار ناامیدکننده توصیف کرد و گفت: برخی نامزدها موضوع باشگاه تحریمیها و خنثیسازی تحریمها را مطرح کردند که جای تعجب دارد. این شدنی نیست و نشان میدهد تصوری که این افراد از تحریم دارند نادرست است. من منتظر بودم یکی از کاندیداهای محترم بگوید ما فقط از سوی ترامپ تحریم نبودیم، بلکه کل کشورهای جهان ما را تحریم و اموال ما را بلوکه کردند. اما حتی فردی که در دولت کنونی دست اندرکار بود، به صراحت نگفت که این موارد تنها تحریم های آمریکا علیه ایران نیست، ایران از سوی تمام کشورهای جهان تحریم شده است. چین، روسیه و حتی افغانستان و عراق ما را تحریم کردند. چون وقتی از ما گاز و برق و کالا خریدند، پول ما را ندادند و اموال ما را بلوکه کردند و معنی این تحریم است.
به گفته مرادی، کاهش درآمدهای کشور نتیجه تحریمها و کرونا است که فشاری بی سابقه بر مردم ایران تحمیل کرد. باید انصاف به خرج داد و بررسی کرد که سهم دولت در میان این معرکه چه مقدار است و چه میزان ناشی از کم کاری و تقصیر دولت است. اما برخی نامزدها در این زمینه انصاف به خرج ندادند.
مفروض اکثر سوالات صداوسیما
مرادی سوالات صداوسیما از نامزدها را فاقد واقع بینی و انصاف دانست و گفت: اگر فردی در حد لیسانس یا یک خبرنگار و روزنامه نگار که رویدادهای هشت سال اخیر را پیگیری کرده، طراح پرسشها بود، سوالات بهتر و درستتری مطرح میکرد اما مفروض اکثر سوالات این بود که دولت کم کاری کرده و دولت مسبب همه مشکلات است و انگار نه ترامپی آمده و نه رفته است. البته ترامپ آمده، اما هنوز نرفته است و ما هنوز درگیر تحریم های او هستیم و زیر آنها داریم زندگی می کنیم. هدف او استمرار وضع ناگوار ناشی از تحریمها بود که هنوز بار آن بر دوش ملت ما سنگینی می کند.
این پژوهشگر در ادامه گفت: راهکار برخی نامزدها برای تحریم هم مناسب نبود. این که گفته شد تحریم ها را خنثی میکنیم، سخنی کودکانه بود. اگر می توانستیم تحریم ها را کاملا خنثی کنیم، در این سه سال باید میکردیم. اگر شعار می دهیم و مانوری می دهیم، خودمان را نباید گول بزنیم. اگر اروپا و چین می توانستند کاری برای رفع تحریم ها کنند، می کردند. ولی نتوانستند. چین و روسیه تحریم ها علیه خودشان را هم نمی توانند بردارند. زدن این حرف ها ناامیدکننده و نشان دهنده آن است که برخی نامزدها دنیا را نشناخته اند.
ابهام در سیاست خارجی و تصویری هولناک از آینده کشور
در همین حال، «محسن امینزاده» معاون پیشین وزارت خارجه نیز از این که صداوسیما ابربحران تحریمهای جهانی یعنی بزرگترین مانع حل بحران اقتصادی کشور را در حاشیه گذاشته، انتقاد کرد.
وی در مقالهای در روزنامه اعتماد، با بیان این که هیچ رویدادی پس از پایان جنگ تحمیلی، به اندازه ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت به توسعه ملی ایران لطمه نزده، این رویداد را باعث فلج شدن اقتصاد کشور خواند و افزود: با سیاست خارجی بیخردانه دولت احمدینژاد، راه رفتن اقتصاد ایران به قهقرای تحریمهای جهانی هموار شد و اقتصاد ایران و توسعه ملی ایران از سال ۱۳۸۵ تاکنون گرفتار بنبستها و فشارهای متعدد ناشی از این فاجعه و در ادامه آن تحریمهای فراگیر امریکا از سال ۱۳۹۷ بوده است. این تحریمها و در نتیجه آن، بسته شدن تقریبا کامل درهای اقتصاد جهانی به روی ایران، اقتصاد ایران را بسیار ضعیفتر و ملت ایران را فقیرتر کرده است.
وی تاکید کرد: به حاشیه راندن و حذف موضوع تحریمها در مناظرههای انتخاباتی و اظهارات مبهم و انحرافی نامزدهای اصولگرا نسبت به این موضوع، تصویر نگرانکنندهای از آینده کشور به نمایش میگذارد و اظهارات برخی نامزدها که خود دست اندرکار بودهاند و در ایجاد این فاجعه برای ملت ایران نقش موثر داشتهاند، تصور اداره دوباره این امور توسط آنان را به تصویری هولناک از آینده کشور و اقتصاد کشور بدل میکند.
به گفته او در مناظره نامزدهای ریاستجمهوری، با سه ویژگی سیاست خارجی به حاشیه رانده و مواضع واقعی نامزدها درباره سیاست خارجی پنهان میشود: پرسشها مسیر بحثها را از سیاست خارجی به عنوان مهمترین عامل بحران اقتصادی کشور دور میکند، نامزدهای اصولگرا با استقبال از این شیوه، گاه با عبارات غیرشفاف موضع خطرناک خود را در سیاست خارجی پنهان میکنند و دو نامزد دیگر در مواجهه با سایر مباحث، از اصلیترین گره اقتصاد کشور یعنی تحریمهای جهانی علیه ایران غافل میشوند.
وی پرسید: چرا گفته نمیشود در ۱۲سال گذشته هر روز ملت ایران فقیرتر شدهاند و عامل اصلی این فقیرتر شدن سیاست خارجی ایران بوده است؟ چرا گفته نمیشود دامداری در سرزمین خشک ایران به واردات علوفه و خوراک دام نیاز دارد و تحریم هر زمان میتواند تمامی صنایع دامپروری کشور را فلج کند؟
امین زاده تاکید کرد: سیاست خارجی بحران زا و سیاستهای امنیتیها در داخل باعث فرار سرمایه از کشور و خروج نیروهای فکری و نخبگان از کشور میشود و جز با باز شدن درهای کشور به روی اقتصاد جهانی و تغییر سیاستهای امنیتی، این مسیر قابل بازگشت نیست.
فرق وعده و برنامه
«فرشاد مومنی» استاد اقتصاد هم با انتقاد از بی توجهی به فرق بین وعده دادن و ارائه برنامه گفت: اینها به نام برنامه یک سری وعده میدهند در حالی که جزو اصول بدیهی اولیه در برنامه ارائه کردن این است که اول یک تصویر از وضع موجود و یک تصویر از وضع مطلوب ارائه کنند. بعد مبانی و سازوکارهای برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب را هم توضیح دهند.
به گفته او، حرفهای مطرح شده حتی در حد ارائه وعده هم شگفت انگیز است و حتی در بکار بردن مفاهیم هم غیر محتاطانه و غیر کارشناسانه مفاهیمی مطرح میکنند.
غیبت دو علت اصلی مشکلات اقتصادی
«کوروش احمدی» دیپلمات پیشین هم سخنان نامزدهای ریاستجمهوری درباره سیاست خارجی را موجب ناامیدی از تحول مثبت در این حوزه در دوره تصدی آنها خوانده و در یادداشت خود در شرق آورده است: سیاست خارجی کشور اکنون با معضلات عظیمی مواجه است. در روابط بینالملل، از جنگ و تحریم بهعنوان بزرگترین مصیبتهایی که ممکن است بر یک کشور و مردم آن وارد شود، سخن میرود. ما سالهاست با تحریمهایی گسترده و تقریبا جامع مواجهایم. در این سالها به دفعات تا یکقدمی جنگی خانمانسوز نیز پیش رفتهایم و تهدید جنگ همچنان باقی است. این دو مصیبت، دو علت اصلی و بنیادی مشکلات اقتصادی است که کشور با آن مواجه است. اگرچه سوءمدیریت گسترده در هشت سال گذشته نیز زمینهساز بخش مهمی از مشکلات کشور بوده است؛ اما عواقب تحریم و تهدید جنگ برای اقتصاد کشور در ترکیب با عوارض ناشی از سوءمدیریت مزمن چند برابر شده است. بدون رفع مصیبت تحریم و رفع تهدید جنگ، سرمایهگذاری مولد و مؤثر که پیشنیاز قطعی رشد و توسعه اقتصادی است، امکانپذیر نیست.