گفته می شود یکی از روزنامه های کشور نوشته جمع زیادی از مردم باورمند شدهاند که انتخابات ریاستجمهوری نمیتواند مشکلاتشان را حل کند. دو، سه دهه هست که مردم با دشواریهای فراوانی در همه حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی درگیرند. در این دوران باور داشتند با کنشگری فعال سیاسی میتوانند بر آن دشواریها پیروز شوند. آنچه واقع شد این است که نه تنها مشکلاتشان حل نشد، بلکه هر روز پیچیدهتر شد. اینک آحاد کثیری از مردم انتخابات ریاستجمهوری را دیگر قادر به حل مشکلات نمیدانند و بر این باورند که پیامدهای مطلوبی را نمیتوان از آن انتظار داشت و شرکت در آن نمیتواند موجد امید مثبت در آینده باشد؛ از این روی فکر میکنند شرکت در انتخابات فایدهای ندارد.
گفته می شود روزنامه جمهوری اسلامی مدعی شده در میان اعضاء مجلس خبرگان رهبری افرادی وجود دارند که برای مردم نقشی قائل نیستند و آشکارا مطالبی شبیه تفکر داعشی را به زبان میآورند و ترویج میکنند.
گفته می شود باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بهمن سال ۷۵ عدهای سراغ آقای خاتمی رفته بودند که شما بیایید کاندیدا شوید، گفته بود بروید دنبال یک فلان فلان شده دیگر…دو سه روز بعد از اینکه آقای خاتمی برای ریاستجمهوری انتخاب شد برای تبریک پیش ایشان رفتم، گفتم چه کسانی را برای اعضای کابینهتان معرفی میکنید؟ مشی اقتصادی شما چیست؟خاتمی آدمخوش مشربی است، غشغش شروع کرد خندیدن و گفت من مگر اصلا فکر میکردم رئیسجمهور شوم که به کابینهام فکر کرده باشم؛ تازه از امروز دارم به اینها فکر میکنم.
گفته می شود احمد خاتمی در همایش مدیران ستادی و استانی شورای نگهبان گفته شورای نگهبان امانتدار است و به وظیفه خود قاطعانه و دقیق عمل خواهد کرد. ناظران باید بیطرف باشند و از کاندیدای خاصی حمایت نکنند. نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، «استصوابی» است و شامل تمام مراحل انتخابات میشود.
گفته می شود یکی از تکنیک های عملیات روانی، “بمباران خبری” است. یعنی حجم تولید خبر درباره یک موضوع آنقدر زیاد باشد که باعث شود خبر مهم یا اصل خبر در میان آن گم شود.صداوسیما تصور کرد که بالا بردن هرچه بیشتر تعداد برنامه های انتخاباتی کاندیداها، میتواند به میزان مشارکت کمک کند اما به دلیل بی توجهی یا ناآگاهی از فنون ارتباطاتی، از این نکته غافل شد که این حجم از برنامه ها باعث می شود که توجه مردم از برنامه های اصلی انتخاباتی تلویزیون منحرف شود. به همین دلیل است که بر اساس نتایج نظرسنجی ایسپا، فقط ۳۰ درصد از واجدین شرایط رای دادن، مناظره اول کاندیداها را دیده اند!با توجه به حجم انبوه برنامه های تلویزیونی کاندیداها و بمباران تولید برنامه که صورت گرفته است، چه بسا بسیاری از مردم حتی از زمان پخش مناظره (به عنوان مهمترین برنامه انتخاباتی تلویزیون) مطلع نشدند و برنامه مهم در میان برنامه های انتخاباتی متعدد دیگر گم شد.