گزارش/ آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری به کدام سمت می‌رود؟

قطعی برق افزایش می یابد؟/ جاماندگی وزارت نیرو در طرح تعویض کولرهای فرسوده

گفته می شود دما طی هفته آینده در کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت و همین عامل هشداری برای قطعی برق است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش دما در کشور به طبع استفاده از سیستم‌های سرمایشی همچون کولر‌های گازی و آبی افزایش می یابد به طوری که استفاده از این دو نوع سیستم سرمایشی مصرف برق رشد نجومی به خود می‌گیرد.

در حال حاضر پنج میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده در کشور وجود دارد که این تجهیزات دو برابر کولر‌های پربازده برق مصرف می‌کنند در مرحله اول اجرای طرح تعویض کولر گازی فرسوده، قرار است تنها یک میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده اسقاط و کولر‌های پربازده جایگزین آن‌ها شود.

سال گذشته شورای اقتصاد طرح پیشنهادی وزارت نیرو برای تعویض یک میلیون کولرگازی فرسوده در مناطق جنوبی را به تصویب رساند و این در شرایطی است که اجرای این طرح صرفه‌جویی دو میلیارد مترمکعبی در مصرف گاز، ممانعت از انتشار ۶ میلیون تن آلاینده در جو و کاهش ۱۶۰۰ مگاواتی پیک بار شبکه را به‌ همراه خواهد داشت که این مهم معادل یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی است.

احداث یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی و شبکه‌های ارتباطی آن هم نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و گفته شده با اجرای این طرح، سالیانه از مصرف دو میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌های کشور کاسته شده و به‌دنبال آن از انتشار ۶ میلیون تن آلاینده به جو جلوگیری می‌شود.

اخذ مجوز شورای اقتصاد برای طرح تعویض کولر‌های فرسوده

در این باره مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آخرین وضعیت طرح تعویض کولر‌های گازی در کشور گفت: خوشبختانه با بکارگیری‌های بعمل آمده مجوز شورای اقتصاد برای طرح تعویض کولر‌های فرسوده اخذ شد.

او ادامه داد: قرار است به زودی شرکت‌های داخلی با راندمان بالا معرفی شوند و همچنین یارانه‌ای هم برای تعویض کولر‌های گازی فرسوده در دست اقدام است.

گفتنی است؛ در حال حاضر پنج میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده در کشور وجود دارد که این تجهیزات دو برابر کولر‌های پربازده برق مصرف می‌کنند؛ در مرحله اول اجرای طرح تعویض کولر گازی فرسوده، قرار است تنها یک میلیون دستگاه کولرگازی فرسوده اسقاط و کولر‌های پربازده جایگزین آن‌ها شود.

به هرحال با این گرمای زودرس و بی سابقه و همچنین کاهش بارندگی مصرف بیش از حد برق در کشور به طور جد بالا است از سوی دیگر در حال حاضر ۶۵ درصد از بار پیک مناطق گرمسیری به کولر‌ها و وسایل سرمایشی اختصاص دارد که دوره گرما در این مناطق ۹ ماه از سال و به‌طور متوسط در این نواحی ۱۸ ساعت در شبانه‌روز از کولر استفاده می‌شود.

اجرای این طرح آنطور که از سوی مسئولان اعلام شده، منافع اقتصادی قابل توجهی برای مشترکان خواهد داشت، به‌طوری‌که بر اساس ارزیابی صورت گرفته، اجرای این طرح چیزی بالغ بر ۳۰ درصد کاهش  مبلغ قبوض برق مشترکان را به‌همراه دارد و مشترک تنها ۳۵ درصد از قیمت یک کولر را در حدود ۲۴ ماه به‌صورت اقساط پرداخت خواهد کرد.

رضا اردکانیان  وزیر نیرو، گفت: در حال حاضر حدود ۲۱ هزار مگاوات مربوط به اوج بار در هر سال به دلیل دستگاه‌های سرمایشی است و هرچه راندمان این دستگاه‌ها بهتر شود، برق کمتری مصرف خواهد شد، در نتیجه کشور به احداث نیروگاه کمتری نیاز دارد، همچنین با اجرای این طرح، می‌توان زمینه صادرات گاز صرفه‌جویی شده را با نرخ صادراتی فراهم کرد.

به گفته رضا اردکانیان، بیش‌تر سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، گاز است؛ بنابراین با کاهش نیاز کشور به احداث نیروگاه، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف گاز صورت می‌گیرد.

علاوه بر این براساس گزارش‌های وزارت نفت، میزان مصرف گاز خانگی به ویژه در فصل سرما بسیار افزایشی است  که این مصرف بر صادرات گاز و تولید برق در نیروگاه‌ها تاثیر منفی دارد، اگر میزان مصرف گاز خانگی کنترل نشود، ممکن است نیروگاه‌ها برای تولید برق با مشکل روبرو شده و نقصان برق و مواجه با خاموشی خسارت قابل توجهی را ایجاد کند.

طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق هدف از امسال

محمد حسن متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده از سال ۹۸ مطرح و پس از کسب مجوز از شورای اقتصاد مقرر شد برای انتخاب پیمانکار و شرکت تولیدی اقدام شود.

او ادامه داد: طی یک فراخوان نسبت به انتخاب پیمانکار و شرکت تولیدی اقدام شد و کار ساخت آغاز شد.

متولی زاده بیان کرد: کولر‌های ساخته شده از نظر فنی نتوانست استاندارد‌های لازم را کسب کند، بنابراین اجرای طرح با کندی همراه شد.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: اکنون با برطرف شدن اشکالات فنی و اخذ استاندارد لازم اجرای کار باردیگر در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق هدف از امسال آغاز خواهد شد.

متولی زاده افزود: حدود چهار میلیون کولر گازی فرسوده هدف گذاری شده تا در این طرح جایگزین شوند که در مرحله نخست یک میلیون کولر گازی فرسوده جایگزین خواهد شد.

مدیرعامل توانیر گفت: مردم در اجرای این طرح ۳۰ درصد مبلغ مورد نیاز را پرداخت خواهند کرد و بقیه آن از سوی دولت تامین خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف برق دانست و افزود: کولر‌های فرسوده مصرف بالایی دارند که اجرای این طرح کمک خواهد کرد مصرف برق به نحو چشم گیری کاهش یابد.

در این بین استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر هم می‌توانند اثرات مطلوبی برای تولید برق با توجه به اینکه کشورمان دارای دشت‌های وسیعی از جمه سیستان و بلوچستان، قزوین و … دارد و این می‌تواند اثرات مثبتی از نظر تامین برق داشته باشد.

محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشارات گاز‌های گلخانه ای، توجه بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر را بر همگان روشن و ضروری کرده است.

با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی موجه به نظر می‌رسد، چرا که از این طریق می‌توان در جهت اهداف توسعه پایدار نیز گام برداشت.

انرژی‌های تجدید پذیر در ایران

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید برق یکی از اولویت‌های امروز کشور‌های توسعه یافته به شمار می‌رود؛ امروزه انرژی خورشیدی دارای بزرگترین قابلیت برای برآوردن نیاز جهان در آینده به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر است، بطوری که بیش از ٢٢٠ هزار مگاوات برق تولیدی جهان توسط فناوری‌های خورشیدی در دو بخش فناوری‌های فتوولتاییک و فناوری‌های حرارتی خورشیدی تامین می‌شود.

ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خاص، ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های برق آبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده دارد و در صورت سرمایه گذاری‌های تازه می‌توان از این نعمت خدادادی به بهترین شکل بهره‌مند شد.

کشورمان در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن حدود ٣٠٠ روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد؛ لذا استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلفی مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدید پذیری، از مطلوبیت زیادی برخوردار است.

تولید ۷۶۱ مگاوات برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور

جعفر محمدنژاد سیگارودی سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: طبق آخرین آمار بدست آماده هم اکنون ظرفیت تولید کل نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور ۷۶۱ مگاوات، سهم نیروگاه‌های بادی حدود ۳۰۲ مگاوات وسهم نیروگاه‌های خورشیدی ۳۵۰ مگاوات است که نیروگاه‌های برق آبی کوچک، زیست توده و نیروگاه‌های بازیافت حرارتی  جزئی از این  انرژی‌ها هستند.

وی ادامه داد:  هم اکنون ۲۰ واحد نیروگاه بادی  از جمله نیروگاه ۳۰ مگاواتی در منطقه کهک استان قزوین، منطقه چاه کن در استان آذربایجان شرقی، نیروگاه ۲۸ مگابایت منطقه بینالود در استان خراسان و شهر‌هایی، چون منجیل و رودبار، گیلان وزنجان در منطقه سیاه پوش وجود دارد؛ البته حدود ۳۴۱۰ واحد مولد‌های کوچک خورشیدی در دست بررسی و بهره برداری هستند.

محمد نژاد افزود: هم اکنون ظرفیت تولیدی برق کشور با توجه به پیک مصرف در تابستان نزدیک به ۶۰ هزار مگاوات است و نزدیک به ۱.۵ درصد از تولید نیروگاه‌های کشور را نیروگاه‌های تجدید پذیر به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: نیروگاه‌های تجدید پذیر ایران در مسیر پیشرفت قابل توجهی قرار گرفته اند؛ هم چنین باید گفت ایران در داشتن ذخایر نفتی در دنیا بعد از کشور‌های ونزوئلا و عربستان در رده چهارم قرار دارد و در ذخایرگازی در رتبه دوم قرار دارد، اما در مجموع ذخایر نفت و گاز ایران در رتبه اول قرار دارد.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: کشور ایران ساعت‌های آفتابی بسیاری نسبت به بقیه کشور‌های دنیا دارد که این رقم به صورت میانگین ۳۰۰ روز در سال است؛ ضعیف‌ترین پتانسیل تابش انرژی خورشیدی ایران از ۱۲۳۰ ساعت در هر کیلومتر مربع (رامسر) شروع می‌شود که این رقم در استان‌های مرکزی، کرمان و یزد به ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع می‌رسد؛ حال کشور آلمان در مقایسه با کشور ما ۱۳۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع انرژی خورشیدی تولید می‌کند که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مراجع ذیربط این کشور ۴۵ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی به صورت پراکنده در آلمان احداث شده است.

سیگارودی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ۷۶۱ مگاوات و سهم نیروگاه‌های بادی حدود ۳۰۲ مگاوات است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: کشور ایران ساعت‌های آفتابی بسیاری نسبت به بقیه کشور‌های دنیا دارد که این رقم به صورت میانگین ۳۰۰ روز در سال است؛ ضعیف‌ترین پتانسیل تابش انرژی خورشیدی ایران از ۱۲۳۰ ساعت در هر کیلومتر مربع (رامسر) شروع می‌شود که این رقم در استان‌های مرکزی، کرمان و یزد به ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع می‌رسد؛ حال کشور آلمان در مقایسه با کشور ما ۱۳۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع انرژی خورشیدی تولید می‌کند که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مراجع ذیربط این کشور ۴۵ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی به صورت پراکنده در آلمان احداث شده است.

محمدنژاد درباره انرژی‌های بادی بیان کرد: طبق مطالعات اخیر در کشور می‌توان گفت هم اکنون پتانسیل اقتصادی نیروگاه‌های بادی در ایران بیش از ۲۰ هزار مگاوات است. پتانسیل اقتصادی از این جهت مورد بررسی قرار میگیرد که اگر سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ زیر ساخت‌های لازم از جمله شبکه‌های برق و جاده‌ها فراهم است، اما نباید فراموش کرد که ظرفیت فنی نیروگاه‌های بادی در کشور به مراتب بیشتر ازپتانسیل اقتصادی است.

او با اشاره به انرژی‌های زمین گرمایی (Geothermal) بیان کرد: درقسمت‌هایی از درون زمین که شاهد آثاری از آب‌های معدنی هستیم امکان استفاده از این انرژی زمین گرمایی را داریم، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در ایران حداقل در ۱۵ منطقه امکان احداث نیروگاه‌های زمین گرمایی را داریم.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق  در پایان در خصوص انرژی‌های زیست توده گفت: انرژی‌های زیست توده از زباله‌های شهری و کشاورزی و حتی محصولات صنعتی مانند نی شکر بدست می‌آید، که از این انرژی‌ها می‌توان به طور مستقیم در سوخت و برق استفاده کرد. هم چنین در اطراف رودخانه‌های جاری میتوان نیروگاه‌های آبی کوچک در جریان آب احداث کرد.

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از خانوار‌های ایرانی از کولر‌های آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می‌کنند و این در حالیست که توان کولر‌های آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولر‌های گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است. به‌طور کلی می‌توان گفت با فرض کارکرد ۱۴۴۰ ساعت در سال، کاهش مصرف سالانه انرژی به ازای یک دستگاه ۱۴۴۰ کیلووات ساعت خواهد بود بدین ترتیب با ارتقای رتبه مصرف انرژی در کولر‌های گازی می‌توان تا ۴۰۰۰ مگاوات پیک مصرف را کاهش داد.

با در نظر گرفتن این نکته که مصرف انرژی کولر‌های گازی بسیار بیش‌تر از کولر‌های آبی راندمان بالاست، دلایلی، چون رشد فزاینده بازار کولر‌های گازی در کشور و عدم استفاده از الگوی صحیح پیاده‌سازی سامانه‌های سرمایشی موجب افزایش سهم برق مصرفی بخش سرمایش ساختمان‌ها شده و این در حالی است که در بسیاری از شهر‌ها و اقلیم‌های کشور، استفاده از کولر آبی با توجه به میزان دما و رطوبت، بهترین گزینه است

 

 

 

 

طفلی یتیم به نام فرهنگ

تهران- ایرنا- شاعر و منتقد ادبی یکی از مشکلات مناظره‌های انتخاباتی را بی‌توجهی به مسائل فرهنگی دانست و گفت: همواره در ایران فرهنگ به چشم طفل یتیم دیده شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

قرار بود دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد، اما نه سوالی در زمینه فرهنگ و هنر پرسیده شد و نه نامزدها برنامه‌ای در این حوزه ارائه کردند؛ گویی مسائل فرهنگ و هنر دغدغه‌شان نیست.

رهبر معظم انقلاب در هفتم خرداد سال گذشته در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اقتصاد و فرهنگ را در صدر فهرست اولویّت های کشور برشمردند. گزافه نیست اگر دو سال اخیر را سال تنگنای فرهنگ بنامیم؛ سال لغو بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری حضوری به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع کرونا و سال بیکاری یا کاهش شدید درآمد اصحاب فرهنگ و هنر.
غیر از این معضلات که اخیرا به حوزه فرهنگ افزوده شده است، این حوزه در همه‌ شاخه‌ها با مشکلات مزمن و دامنه‌داری دست‌به گریبان است. صنعت نشر و بازار کتاب با مسائل مختلفی از جمله کتاب‌سازی و قاچاق کتاب و شفاف نبودن فروش و اخیرا هم کتاب‌های آنلاین و انتشار بدون مجوز پی.دی. اف کتاب در سایت‌های مختلف و از همه مهم‌تر میزان ناچیز مطالعه در میان مردم مواجه بوده است. سینما و تئاتر با وجود افزایش نسبی سالن‌ها از سال‌ها قبل با معضل کمبود سالن روبرو بودند و این معضل در شهرهای کوچک و مناطق محروم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اهالی موسیقی، فعالان قرآنی، هنرمندان حوزه تجسمی نقاشی، خوشنویسی، کاریکاتور و مجسمه سازی و خلاقان بازی‌های رایانه‌ای هر کدام با مشکلات مختلفی در سال‌های گذشته مواجه شده‌اند که گاه حل‌نشده باقی‌مانده است. وضعیت گردشگری نیز به دلیل ضرر و زیان فراوان این بخش و مشکلات گذشته ناشی از سیاه‌نمایی در مورد سفر به ایران روشن است.

ناگفته پیداست در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای فرهنگ در همه شاخه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و ادبیات، صنایع‌دستی و گردشگری ضروری‌تر از قبل شده، هم مردم و هم اهالی فرهنگ و هنر منتظر هستند تا ببینند نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت دارند.

در همین احوال، دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر سه‌شنبه (۱۸ خرداد) برگزار شد. مناظره‌ای که قرار بود به موضوعات فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد اما هیچ کدام از نامزدها هیچ نقد و نظری درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه و حتی برنامه‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نداشتند. مناظره ای که در آن همه نامزدها تا حد زیادی با هم در نداشتن نقدی درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه، برنامه‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم و راهکارهایی برای حل معضلات کنونی یکسان بودند.

شاید هم اینقدر در مسائل سیاسی و انتخاباتی غرق شده‌اند که فراموش کرده‌اند هر دولتی با هر اولویتی در مسائل کشور، علاوه بر برنامه های کلان اقتصادی و سیاسی، باید سیاست ها، راهبردها و برنامه‌های مدون و مشخصی در زمینه فرهنگی و هنری هم داشته باشد. آن هم در کشوری مانند ایران با این سابقه و قدمت تاریخی و  ظرفیت ها و ویژگی های فرهنگی و هنری.

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پخش دومین قسمت از مناظره های انتخاباتی در توئیتی نوشت: فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود، حتی در دومین مناظره با عنوان فرهنگی و اجتماعی.  ‏ایران بدون فرهنگ و هنر، ایران نیست! ‏از کدام برنامه سخن می‌گوییم؟

طفلی یتیم به نام فرهنگ

رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این مشکل مربوط به دیروز و امروز نیست. فرهنگ از آغاز انقلاب تا به امروز در حاشیه قرار داشته و یک طفل یتیم بوده است و در واقع مظلوم و مهجور مانده و تمام دولت ها به عنوان پدرخوانده یا ناپدری به فرهنگ نگاه کردند درحالی که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در رهنمودها و نامه های خود بر فرهنگ تاکید فراوان داشته و فرهنگ را زیربنای جامعه دانستند.

انقلاب ما انقلابی فرهنگی است

وی افزود: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و جامعه ما با بزرگانی همچون سنایی، حافظ، مولوی، سعدی، عطار، ابن سینا، رازی، خواجه نصیرالدین طوسی و چهره های علمی و فرهنگی شناخته می شود. فرهنگ حوزه ایست که برای بازدهی نیاز به سرمایه گذاری درازمدت دارد و همچنین اهل فرهنگ را افرادی اهل تفکر و اندیشیدن تشکیل می دهند و دولتمردان با کسانی که نقد می کنند یا اهل اندیشه و تفکر هستند، مقداری زاویه دارند و اهل فرهنگ را برنمی تابند.

اسماعیلی ادامه داد: در جامعه ما ظرفیت نقدپذیری بسیار پایین است و این مشکل هم در دولتمردان و هم در بدنه جامعه وجود دارد. البته نمی خواهم فقط دولتمردان را زیر سوال ببرم. حتی فرهنگ نقدپذیری را در میان مردم کوچه و بازار تقویت نکردیم و دولتمردان باید در این زمینه الگو باشند.

همایشی برای منتقدان برگزار کنیم

وی افزود: در طول ۴۲ سالی که از انقلاب گذشته من حسرت می خورم در کنار این همه جشنواره، همایش و کنگره های رنگارنگ، همایشی برگزار نکردیم تا از منتقدان تجلیل کنیم. یعنی کسانی را که با حسن نیت نقد می کنند، مطالعه گر هستند و مسئولان و دولتمردان را در مسیر اعتلا و ارتقای فرهنگ جامعه یاری می کنند، ستایش کنیم. همیشه کسانی که اهل فکر هستند، به نوعی به حاشیه رانده شدند و امروز دلیل بی توجهی به اصحاب فکر و فرهنگ نتیجه نبود سرمایه گذاری درازمدت است.

این شاعر انقلاب اضافه کرد: به عبارت دیگر دولتمردان به دنبال منابع قدرت و ثروت هستند و بیشتر به دنبال کسانی می روند که بتوانند در کوتاه مدت برای آنان سودآوری و سرمایه آوری داشته باشد و چون همیشه دست اهل فرهنگ خالی است، لذا در حاشیه قرار می گیرند و این ضعف بزرگی برای جامعه است.

وی وظیفه رسانه ها را مطالبه گری از دولتمردان دانست و افزود: رسانه ها با اصحاب فکر و فرهنگ گفت و گو و مصاحبه داشته باشند تا ببینند ریشه این مساله کجاست.

سیاست تابع فرهنگ باشد

اسماعیلی افزود: امیدوارم دولت جدید یک برنامه فرهنگی منسجم و قابل دفاع داشته باشد و جامعه ما بتواند در چهار سال آینده شاهد یک ارتقاء وجهش فرهنگی باشد. در واقع سیاست باید تابع فرهنگ در جامعه ما باشد ولی در طول چهار دهه گذشته فرهنگ، تابع سیاست بوده و سیاستمداران از اصحاب فکر و فرهنگ به عنوان سیاهی لشکر استفاده کردند. یعنی هرجا احساس کردند به این افراد نیاز دارند، به سراغشان رفته و نظرشان را خواستند ولی در جایی که احساس نیاز نکردند، آنان را به حال خود رها کردند.

وی اظهار امیدواری کرد تا در دولت آینده اهالی فرهنگ به جایگاه شایسته ای دست پیدا کنند و در حلقه مشاوران دولت جایگاه رفیعی داشته باشند و بتوان رضایت اهل فرهنگ را جلب کرد. بها دادن به اهل فرهنگ باعث باروری و بالندگی و شکوفایی جامعه می شود. امام خمینی (ره) تاکید داشتند که باید اصلاح را از فرهنگ شروع کرد و با اصلاح فرهنگی می توانیم جامعه را بسازیم. چون فرهنگ نقش جامعه سازی  و انسان سازی را دارد و اگر بتوانیم بنیان های فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی جامعه را محکم کنیم، مطمئنا از یک جامعه باطراوت و امیدوار برخوردار خواهیم بود.

اسماعیلی افزود: دولت برای برداشتن گام های بلند در حوزه فرهنگ موانعی دارد. مثلا جشنواره شعر فجر چند دوره است که برگزار می شود و در هر دوره که با شاعران و نویسندگان صحبت می کنیم، همه بر این اعتقاد هستند که باید همانند سایر جشنواره هایی که در ایام فجر برگزار می شود، همه طیف های ادبی را در برگیرد و در واقع یک جشنواره فراجناحی باشد و خط کشی و مرزبندی نکنیم.

برخی تنگ‌نظری‌ها اجازه نمی‌دهد تلاش دولت به نتیجه برسد

وی اضافه کرد: من هم بر این باور هستم که در دولت آقای روحانی تلاش صورت گرفت. مثلا زمانی که عبدالجبار کاکایی دبیر جشنواره شعر فجر بود، تلاش کرد چتر این جشنواره بر سر همه طیف های ادبی قرار گیرد ولی بعضی تنگ نظری ها و تعصب ها اجازه نمی دهد تلاش دولت به نتیجه برسد. لازم است به یک هم افزایی و هم فکری برسیم. یعنی باید به یک باور مشترک برسیم که اگر این اتفاق بیافتد، یک اتفاق سازنده ای خواهد بود.

اسماعیلی ادامه داد: شاید دولت به تنهایی نتواند گام بلند را در حوزه فرهنگ بردارد و باید از مشاوره افراد شاخص فرهنگی در این حوزه بهره ببرد. یعنی باید چهره های سرشناس فرهنگی در حلقه مشاوران دولت حضور داشته باشند و مشاوره دهند تا بتوانند این بن بست ها و تنگناها را برطرف کنیم.

این منتقد ادبی ادامه داد: هنوز بسیاری از شاعران از دایره شعر انقلاب بیرون هستند و بسیاری را به چشم نامحرم و بیگانه نگاه می کنیم در حالی که در حوزه موسیقی و سینما این مشکل حل شده و امروز تمام کارگردان ها و سینماگران برجسته ایرانی در جشنواره فیلم فجر شرکت می کنند و کسی نیز آنان را زیر سوال نمی برد و این جشنواره ها جا افتاده است ولی در حوزه شعر، خط کشی و مرزبندی وجود دارد و برخی آن طرف مرز باقی مانده اند و این ظلم به ادبیات و فرهنگ جامعه است.

وی افزود: جشنواره شعر فجر، سوت و کورترین جشنواره فرهنگی در طول سال های گذشته بوده و به صورت چراغ خاموش برگزار می شده و گویی برگزارشدن و برگزارنشدن آن تفاوتی ندارد. البته نمی توان متولیان و برگزارکنندگان این جشنواره را مقصر دانست بلکه تنگ نظری ها و تعصباتی که در جامعه وجود دارد، باعث شده تا این جشنواره به شکل شایسته برگزار نشود و این مساله نیز به هم افزایی فرهنگی نیاز دارد که امیدواریم در دولت جدید این اتفاق بیافتد.

نهادهای فرهنگی جزیره‌ای عمل می‌کنند

اسماعیلی گفت: بعضی نهادهای فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر دولت فعالیت می کنند ولی برخی نهادهای فرهنگی خارج از دولت هستند که این نهادها نیز باید همراهی و کمک کنند و اگر همراهی همه نهادهای فرهنگی اتفاق بیافتد، می توان به گشایشی در این زمینه امیدوار بود. نهادهای فرهنگی ما جزیره ای عمل می کنند و به جای هم افزایی همدیگر را تخریب می کنند.

وی افزود: وقتی کارنامه بسیاری از نهادهای فرهنگی را بررسی می کنیم، می بینیم به جای این که هم افزایی داشته باشند و در کنار هم قرار بگیرند تا یک حرکت ملی بزرگی را در حوزه فرهنگ سامان دهند، به صورت جزیره ای عمل می کنند و گاهی همدیگر را تخریب و تلاش های یکدیگر را خنثی می کنند. همین مساله باعث شده تا به امروز نتوانیم کشتی فرهنگ را به ساحل نجات و امن برسانیم.

 

 

 

 

 

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

نامزدها از بحران‌های ناشی از بی‌توجهی به حوزه اجتماعی خبر دارند؟

نامزدها از بحران‌های ناشی از بی‌توجهی به حوزه اجتماعی خبر دارند؟

تهران- ایرناپلاس- نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ در دومین مناظره تلویزیونی خود با بی‌توجهی به مسائل حوزه اجتماعی و کلی‌گویی مختصر درباره آن نشان دادند که هیچ برنامه و اولویتی در این حوزه ندارند. به‌گونه‌ای که به گفته رئیس انجمن مددکاران ایران، مظلومیت حوزه اجتماعی در مناظره دوم به خوبی مشهود بود.

به گزارش ایرناپلاس، عصر سه‌شنبه ۱۸ خردادماه، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد. اما آنچه در این مناظره در حاشیه قرار گرفت و نامزدها به چند جمله کلی درباره آن اکتفا کردند حوزه اجتماعی بود.
در مناظره دوم، کاندیداهای ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ به مشکلات افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، معتادان و لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی اشاره کردند اما برای مخاطبان توضیح ندادند که چه برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارند. با اینکه به اعتقاد کارشناسان حوزه اجتماعی یکی از مهمترین حوزه‌ها، جامعه است و فقر، آسیب‌های اجتماعی و عدالت اجتماعی از موضوع‌های مطرح در این حوزه است اما همیشه مورد غفلت قرار گرفته و فقط در زمان انتخابات و چاشنی شعارهای انتخاباتی کاندیداها برای داغ کردن تنور انتخابات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما عصر سه‌شنبه صحبت‌های نامزدهای انتخابات نشان داد که گویا این بار در فرآیند انتخابات هم حوزه اجتماعی چندان به چشم نمی‌آید و مظلوم واقع شده است.

نامزدهای انتخابات برنامه‌ای در حوزه اجتماعی نداشتند
«سیدحسن موسوی‌چلک» رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت: عنوان گفت‌وگوی مناظره دوم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود.  انتظار می‌رفت در همین فرصت اندکی که برای حوزه اجتماعی درنظر گرفته شده بود، کاندیداها برنامه اجتماعی خود را اعلام کنند. گرچه به پرسش‌ها نیز نقد وارد است زیرا در حد و اندازه ارزیابی برنامه‌های کاندیداها نبود و سطح بسیار پایینی داشت. گروهی که پرسش‌ها را طرح کردند طبیعتا استدلال هایی برای خود داشتند که اگرچه قابل احترام است اما قابل قبول نیست.

موسوی ادامه داد: جامعه ما مسائل اجتماعی حاد و ریز و درشتی دارد و در شرایطی که همه می‌گویند حال حوزه اجتماعی خوب نیست متاسفانه حال مناظره اجتماعی کاندیداهای ریاست جمهوری هم خوب نبود. در مناظره دوم، درباره برخی مسائل اجتماعی همچون مشکلات معلولان، معتادان، ازدواج جوانان، زنان و فقرا به صورت کلی صحبت به میان آمد بدون اینکه در قالب برنامه‌ای باشد و کاندیداها بگویند که از چه طریقی می‌خواهند مشکلات این حوزه را حل کنند.

ما برنامه‌ای ندیدیم و صحبت‌ها بیشتر در حد توصیه بود. این در شرایطی است که کاندیداها باید برای آینده کشور برنامه داشته باشند. صحبت درباره اینکه تا به امروز چه شده و خوب عمل شده یا نشده کافی نیست، انتظار این است کاندیدای ریاست جمهوری با شناخت از وضعیت کنونی برنامه داشته باشد.

حل مسائل اجتماعی به دولت محدود نیست
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه مسائل حوزه اجتماعی و حل آنها محدود به دولت نیست، افزود: در این حوزه، قوه قضائیه، مجلس و کل حاکمیت دخیل هستند. کل حاکمیت باید برای حوزه اجتماعی تصمیم جدی بگیرد در غیر این صورت، حوزه اجتماعی کشور را دچار بحران جدی خواهد کرد.

به گفته وی، در چند سال گذشته بسیاری از اتفاقات حتی وقوع حوادث تلخ و ناگوار ناشی از افزایش قیمت بنزین نیز ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی است. درست است که همه، معیشت و مشکلات اقتصادی را مشکل اول کشور می‌دانند اما اگر سرمایه اجتماعی در کشور بالا نباشد شما نمی‌توانید بحران‌ها را مدیریت کرده و یا اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید.

پیامد بی‌توجهی به سرمایه‌ انسانی و اجتماعی
وی ادامه داد: اگر سرمایه اجتماعی نباشد نمی‌توان امروز تصمیمی گرفت که ۱۰ سال آینده نتیجه مطلوب برای همه مردم داشته باشد. اعتماد مهم است زیرا بستر مشارکت را فراهم می‌کند.

دو سرمایه عامل توسعه هر کشوری است؛ یکی سرمایه انسانی و دیگری سرمایه اجتماعی است. شرایط کنونی هم آسیب‌های اجتماعی را ایجاد و زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.
وی افزود: مظلومیت حوزه اجتماعی در مناظره دیروز کاملا مشهود بود که این موضوع بسیار خطرناک است. امروز حوزه اجتماعی امنیت ما را نشانه گرفته است و اگر نتوانیم تدبیر کنیم نارضایتی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

اولویت‌های اجتماعی دولت آینده
موسوی معتقد است: دولت بعدی باید چند اقدام را در دستور کار خود قرار دهد. نخست، اجرای نظام چند لایه اجتماعی است تا از این راه، افراد نیازمند شناسایی شده و کمک‌های اجتماعی، حمایت اجتماعی و وصل آنها به بیمه‌های اجتماعی انجام شود. اجرای این موضوع ممکن است دو دهه طول بکشد. ما ۴۰ سال نتوانستیم این نظام را اجرایی کنیم اما تنها راه چاره این است که این مسیر را طی کنیم.

ضرورت تشکیل وزارت امور اجتماعی
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، اقدام بعدی را، تشکیل وزارت امور اجتماعی قوی و تجمیع همه نهاد مرتبط و تفکیک حوزه رفاه از کار دانست و گفت: وزارتخانه کنونی، وزارت کار است اما ما یک وزارت امور اجتماعی قوی می‌خواهیم. باید امور اجتماعی از وزارت کشور که وزارت امور امنیت داخله است، گرفته شود.
«همه سازمان‌ها و نهادهای عمومی و دولتی چه آنهایی که زیر نظر دولت هستند و چه آنهایی که زیرنظر دولت نیستند، تجمیع شود. البته منابع مالی و ظرفیت‌های آنها هم باید تجمیع شود و زیر نظر وزارت امور اجتماعی قرار گیرد. این باعث می‌شود ساختار قوی در این حوزه داشته باشیم. این موضوع ایجاد ساختار جدید نیست بلکه همان تشکیلات قبلی با نیروهای انسانی است؛ ما به دنبال اضافه کردن ساختار نیستیم. اگرچه به دلیل گسترش مسائل اجتماعی لازم است که ساختار هم به همین تناسب تنظیم شود.
در همین یک سال و نیم گذشته وزارت بهداشت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر نیروی جدید استخدام کرده است زیرا مردم به این خدمت نیاز دارند. اما هر چه مسائل حوزه اجتماعی بحرانی‌تر می‌شود توجه به ظرفیت این حوزه کمتر می‌شود.

استفاده از مدیران اجتماعی در مدیریت‌های اجتماعی
موسوی گفت: نکته بعدی اینکه، دولت باید از مدیران اجتماعی در مدیریت‌های اجتماعی استفاده کند. ۴۲ سال است که فرمان حوزه اجتماعی در دست مدیران اجتماعی نیست و بخشی از مشکلات کنونی نتیجه همین موضوع است. افراد در حوزه اجتماعی سرجای خود نیستند و متاسفانه این موضوع در طول ۴۰ سال گذشته ادامه یافته است. در انتخاب مدیران، باید افرادی انتخاب شود که سه ویژگی داشته باشند؛ نخست در حوزه اجتماعی صاحب‌نظر باشند؛ دوم، فهم سیاست‌گذاری اجتماعی داشته و سوم اجرا را بشناسند.

وی افزود: حذف شوراهای موازی و تعیین تکلیف دولت در حوزه فضای مجازی نیز لازم است زیرا فضای مجازی واقعیت امروز جامعه است. دولت باید امور اجتماعی را به عنوان یک حوزه مهم باور کند و بدون رویکرد سیاسی_امنیتی مورد توجه قرار دهد. رویکرد سیاسی _ امنیتی در حوزه اجتماعی عمق چاه مشکلات را عمیق‌تر می‌کند. امور اجتماعی را باید با رویکرد اجتماعی دید. در حوزه حاشیه‌نشینی نیز رویکرد اجتماعی را باید انتخاب و از ظرفیت مدیریت شهری برای مدیریت اجتماعی استفاده کرد.

 

 

مناظراتی که با انتقاد اصولگرا و اصلاح‌طلب همراه شد

تهران- ایرنا- برگزاری مناظره دوم بدون تغییر شکلی نسبت به مناظره نخست، انتقادهایی به دنبال داشت. محدود کردن نامزدها به پاسخ‌گویی به سوالاتی جزئی، بی‌توجهی به مسائل و چالش‌های کلان کشور، غالب بودن فضای مجادله به جای فضای مباحثه، تخریب دولت و… رئوس انتقاداتی است که مطرح می‌شود.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*سخنگوی وزارت بهداشت: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است

«سیماسادات لاری» در مصاحبه‌ای جزئیات پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده برای حفظ سلامت عوامل انتخابات و رای دهندگان را تشریح کرد و گفت: جانمایی صندوق‌های رای و شعب اخذ رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود. اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع است.

لاری با بیان اینکه از تجمع رای دهندگان در روز رای گیری در صف‌ها و پای صندوق رای بدون رعایت فاصله‌گذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود، اظهار کرد: سلامت کلیه خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرایی و سایر افراد دخیل در فرآیند انتخابات در طول مدت آغاز تا پایان انتخابات، از نظر بیماری کووید-۱۹ با استفاده از کد ملی آنها در سامانه ماسک بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه اندازی کارناوال‌ها، میتینگ‌های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است، گفت: همچنین اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات به خصوص در روز رای گیری ممنوع است.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*مدیرعامل بنیاد باران و انتقاد از ساختار و محتوای مناظره

«جواد امام» در مصاحبه‌ای با تشریح فضای مناظره انتخابات اظهار کرد: این مناظره هیچ بازتاب مثبتی برای تشویق مردم در مشارکت نداشت؛ همه منتظر بودند تا نوعی ارزیابی از این مناظرات داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد؛ طراحی برنامه ها فاقد هر گونه جذابیتی  بود و باعث شد مردم نتوانند برنامه های نامزدها را ارزیابی کنند.

مدیر عامل بنیاد باران تصریح کرد: ساختار شکلی مناظره ها در پاسخگویی ۳ دقیقه‌ای برای تشریح مسائل کلان کشور یکی از نکات ضعف این مناظره بود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه برگزاری این گونه مناظره ها در تخصص صدا و سیماست، افزود: برای امر مهم کشورداری و چالش های که کشور با آن مواجهه است، طراحی این گونه سوال ها را  باید به اهل فن واگذار کنند و صاحبان فرهنگ، اندیشه و اقتصاددانان در طراحی سوال ها مشارکت می کردند؛ نه اینکه از سوی صدا و سیما سوالات مهندسی شود به گونه ای که حتی چالش‌های همانند برجام تحریم و کرونا در این مناظره نادیده گرفته شد.

* دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: نه در سوالات مناظره و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند

«محمود صادقی» در مصاحبه‌ای اظهار کرد: این مناظره‌ها کمی سرد و محافظه‌کارانه برگزار می‌شود و گویا از قبل مفروضشان این است که نباید چالشی ایجاد شود. این در حالی است که اساساً مناظره برای چالش است، البته منظور از چالش تهمت و هتاکی نیست، بلکه مردم باید رویکردها و گفتمان‌ها را ببینند تا بتوانند از بین آنها کاندیدای نهایی را انتخاب کنند. در مجموع صدا و سیما سعی کرده است یک شور و نشاطی ایجاد کند و من این عملکرد صدا و سیما را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما نقدهایی هم مطرح است که مستند اول آقای همتی و مهرعلیزاده سانسور شد. به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی که صدا و سیما اعمال می‌کند، بیشتر متوجه این دو کاندیداست.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اضافه کرد: نه در سوالات و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند و قصد دارند آنها را به ناکارآمدی دولت فعلی نسبت دهند.

* رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران: جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از هیچ کدام از نامزدها اعلام نظر و حمایت نکرده است

«محسن هاشمی» در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری آنچه که تاکنون رخ داده است، جدای از اینکه افراد و شخصیت ها نه به عنوان نماینده حزبشان می توانند از نامزدها حمایت کنند، اما جبهه اصلاحات هنوز در مورد حمایت از نامزدها اعلام نظر نکرده است. طی روزهای آتی جبهه اصلاحات باید جلسه ای تشکیل دهد و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از نامزدها را روشن کند اما تاکنون در این مورد از هیچ نامزدی حمایت نکرده است.

هاشمی در مورد انتخابات شورای شهر نیز اظهار کرد: در مورد شرکت جبهه اصلاحات ایران در انتخابات شوراها باید بگویم چند روز قبل جلسه ای تشکیل و تصمیم گرفته شد که جبهه اصلاحات در شوراها لیست داشته باشد.

آخرین مواضع احزاب میانه‌رو

* دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس: نامزدها از بی‌برنامگی به تخریب دولت روی آورده‌اند

«میراعظم هاشمی» در مصاحبه‌ای به انتقاد از عملکرد نامزدها در مناظره پرداخت و نوشت: در همه جای دنیا نامزدهای انتخابات قبل از هرچیز به بیان برنامه‌های خود می‌پردازند و به مردم می‌گویند که چه در چنته دارند و بعد به مشکلات اشاره می‌کنند و حتی از بیان دستاوردها و موفقیت‌های رقیب خود هم وحشتی ندارند و در کنار بیان کاستی‌ها، موفقیت‌ها را هم نادیده نمی‌گیرند.

این فعال سیاسی استان فارس ادامه داد: کسی که می‌خواهد رئیس جمهوری کشوری شود که در دنیا دارای کلاس سیاسی است، نباید به جای بیان برنامه‌های خود تمام انرژی اش را صرف تخریب و حمله به دولت کند. چنین بی‌پروا و بی محابا تاختن به دولت، ناشی از عدم بلوغ سیاسی این افراد است. در این دوره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیاست و راهکار حمله به دولت را برای رای آوری در پیش گرفته‌اند در حالی که با این راهکار به جایی نمی‌رسند.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*سخنگوی شورای ائتلاف: پنجشنبه از لیست ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» رونمایی می‌کنیم

«امیر ابراهیم رسولی» تصریح کرد: روز پنجشنبه و به طور رسمی از لیست ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» رونمایی می‌کنیم. برای بازگشت به دوران با شکوه خدمت به مردم شریف تهران پس از گذراندن مراحل فرآیند به لیست  ۲۱ نفره ای از شایستگانی متخصص و متعهد می‌رسیم تا ناکارآمدی در چهار سال اخیر را در پایتخت ایران اسلامی را جبران کنیم.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: تلاش شد تا در لیست ائتلاف عدالت در انتخاب بهترین‌ها لحاظ شود و امیدواریم از ظرفیت همه کاندیداهایی که نتوانستند در لیست قرار گیرند در خدمت به مردم در اداره بهتر پایتخت استفاده‌ای مطلوب انجام گیرد.

* دبیرکل جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازار: این مناظره هیچ شباهتی به مناظره سازنده نداشت

«احمد کریمی اصفهانی» در مصاحبه‌ای گفت: این مناظره هیچ شباهتی به مناظره سازنده نداشت؛ مناظره‌ای برای مردم مهم است که بتواند روشنگری کند و کاندیداها برنامه‌هایشان را در آن ارائه دهند تا مخاطب خودشان را به تصمیم برسانند و آنها بتوانند به بهترین و شایسته‌ترین برنامه رای دهند.

وی افزود: چیزی که برگزار شد، مناظره نبود بلکه یک مشاجره بود؛ کاندیداها در نظام جمهوری اسلامی که شأن آن خیلی بالاتر از این حرف‌هاست باید به خاطر خدا کار کنند اما چنین رفتاری می‌شود؛ فقط می‌توانم بگویم که متاسفم و شاید لازم بود که شورای نگهبان بیش از این چیزی که دقت کرده، حذف می‌کرد؛ بیشترین چیزی که مد نظر می‌آید این است که جایگاه ریاست جمهوری این نیست که این افراد بخواهند کاندیدای آن شوند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ حذف خیابان و پایان بی‌رقیبی صداوسیما

تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ از جهاتی با دوره‌های گذشته تفاوت دارد؛ به نظر می‌رسد حذف خیابان از گردونه تبلیغات و پایان دوران بی رقیبی صداوسیما با گسترش شبکه های اجتماعی، مهمترین این تفاوتهاست.

به گزارش ایرنا این روزها برخی کاربران فضای مجازی، صحنه هایی از میتینگ های پرهیجان انتخابات ۹۶ را پخش کردند که دختران و پسران جوان، با شور و حال سرودی را همخوانی می کنند و با چهره های بانشاط، پرچم های رنگی و تصویر نامزد مورد علاقه خود را تکان می دهند. حالا اما در خرداد کرونایی ۱۴۰۰ از این خبرها نیست؛ نه از میتینگ، نه گردهمایی و جمع شدن هواداران نامزدها. حتی نصب پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در خیابان ها و روی دیوارها برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار کمتر از قبل اتفاق می افتد.

روش دیگری که در روزها و شب های پایانی مهلت تبلیغاتی به کار گرفته می شد، حضور هواداران نامزدها در میدانها و مناطق پرجمعیت شهرها برای تبلیغ رو در روی حضور در انتخابات و رای به نامزد مورد علاقه‌شان بود؛ موضوعی که ظاهرا کرونا آن را هم منتفی کرده است. اما به موازات کمرنگ شدن فضای حقیقی تبلیغات، صداوسیما و فضای مجازی سهم خود را در در اطلاع رسانی و شناساندن نامزد ها و رقابت های آنها افزایش داده اند.

روزهای پرکار صداوسیما برای شناساندن نامزدها

از شواهد این گونه بر می‌آید که این روزها، ۷ نامزد تاییدشده، بیشتر زمان خود را به حضور در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی اختصاص داده‌اند تا از تریبون های مختلفی که رسانه ملی در اختیارشان قرار داده، صدا و تصویر خود را به مخاطبان برسانند. علاوه بر برنامه های انفرادی، در چند انتخابات گذشته ریاست جمهوری، یکی از عوامل اصلی همراه شدن جامعه با انتخابات که تاثیر جدی در شناخته شدن نامزدها و عیارسنجی کاندیداهای برتر داشته، مناظرات زنده انتخاباتی بوده است؛ به ویژه که در این مناظرات نامزدها به نقد و پاسخ نقد یکدیگر و بعضا جدال لفظی پرداخته اند و دیدن مناظرات باعث شناخت تسلط نامزدها بر موضوعات، مقایسه آنها با هم و ارتقا یا افت محبوبیت آنها شده است.

امسال البته بر خلاف دوره گذشته که مناظرات از سه هفته قبل انتخابات در سه جمعه متوالی پخش می شد، مناظرات از ۱۵ خرداد، (۱۳ روز قبل از انتخابات) آغاز و به جای جمعه، در دیگر روزهای هفته پخش می شود؛ موضوعی که بر میزان بیننده مناظرات احتمالا تاثیر بگذارد.

فضای مجازی، یار و رقیب قدر رسانه ملی

تفاوت دیگر تبلیغات این دوره نسبت به گذشته، نقش‌آفرینی جدی فضای مجازی است؛ موضوعی که متاثر از افزایش استفاده از گوشی های هوشمند و رشد استفاده از اینترنت همراه حتی در شهرهای کوچک و روستاهاست. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات،  تا پایان خرداد ماه ۹۹ بالغ بر ۷۸ میلیون نفر در ایران مشترک اینترنت شده اند. به نظر می رسد این عامل در کنار رشد جدی محبوبیت شبکه های اجتماعی از یک سو و  گسترش نفوذ این شبکه ها در میان مردم، باعث شده صدا و سیما دیگر رسانه بی‌رقیب انتخابات این دوره  نباشد؛ بلکه رقیبی جدی به نام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پیش روی خود دارد که به دلیل یکطرفه نبودن و امکان تعامل، به ویژه در قشر جوان و نخبه، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در شرایطی که برخی مردم کمتر از تلویزیون استفاده می کنند، از تولیدات تلویزیون هم، مواردی پربیننده می شود که در شبکه های اجتماعی بازنشر شده و مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

ماجرای مستندهای تلویزیونی نامزدها

این موضوع درباره نخستین مستند تلویزیونی پخش شده این دوره رخ داد؛ مستند قاضی زاده هاشمی در شبکه های اجتماعی بین مردم دست به دست چرخید و دیده شد. اما وقتی فیلم همتی، نامزد بعدی اجازه پخش از سیما نگرفت، او اعلام کرد مستندش را از شبکه های اجتماعی منتشر می‌کند. انتقاد از عدم پخش مستند نامزدها به همتی محدود نماند و محسن رضایی هم روز چهارشنبه گفت که  به دلیل تنگ‌نظری و اینکه درخواست حذف مصاحبه‌ها با مردم را نپذیرفته‌اند، اجازه پخش مستند انتخاباتی او داده نشده و در عوض فیلمش را ساعت ۲۰ در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. البته ساعت ۲۰ چهارشنبه، فیلم رضایی پخش شد.

بالا رفتن سرعت اینترنت باعث شده حتی تلویزیون‌های اینترنتی دیگری نیز به عرصه بیایند. به عنوان نمونه، اخیرا اعلام شد سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تلویزیون اینترنتی خود با عنوان «جهاد و جهش» را افتتاح کرده است. علاوه بر این تلویزیون اختصاصی، اکنون تلویزیون‌های اینترنتی و سایتهای دیگری هستند که نامزدها می توانند از بستر آنها به صورت زنده با مردم و مخاطبان رسانه ها صحبت کنند.

از سایت‌های اینترنتی تا شبکه های اجتماعی

سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها که ۲۰ سال قبل هم فعال بودند، اکنون ابزاری سنتی به شمار می روند که البته همچنان در تولید محتوا فعال هستند و نقشی جدی دارند. اما شبکه های اجتماعی با توجه به سهولت کارکرد و همچنین دو طرفه بودن آن، اکنون گوی سبقت از اکثر رسانه های قدیمی را ربوده و میلیون ها مخاطب را به خود جذب کرده است.

حاضران و غایبان توییتر و کلاب هاوس

در شبکه های اجتماعی، ۴ پلتفرم اینستاگرام، تلگرام، توییتر و کلاب هاوس، جدی‌ترین ابزارهای تعامل کاندیداها با دیگران به شمار می رود. از میان ۷ کاندیدای این دوره، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محسن مهرعلیزاده، از گذشته در توییتر حضور داشتند و کمابیش فعال بودند. اما عبدالناصر همتی در روزهای اخیر و بعد از آغاز تبلیغات انتخاباتی حساب توییتر باز کرد. یکی دو روز بعد از همتی، ابراهیم رئیسی هم به توییتر پیوست و با این توییت همتی روبرو شد: «‏حال که آیت الله رئیسی بالاخره بعد از مدت ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.» البته توصیه به رفع فیلتر توییتر را، قبل از همتی سعید جلیلی هم مطرح کرده بود.

بازگشایی کانال حجت الاسلام رئیسی در تلگرام (بعد از چند سال توقف فعالیت بابت فیلتر شدن تلگرام) نیز خبرساز و باعث طرح مطالبه رفع فیلتر تلگرام شد. حالا قریب به اتفاق کاندیداها دارای کانال تلگرامی هستند و  بعضا چندین کانال رسمی یا مربوط به هواداران دارند؛ موضوعی که درباره اینستاگرام نیز صادق است.

اما کلاب هاوس که از اوایل سال جدید در میان کاربران ایرانی شناخته شده و بتدریج مورد اقبال واقع شده، این ویژگی را دارد که مخاطبان می توانند با صراحت و به صورت زنده، نظر و پرسش خود را مطرح کنند و از شخصیتها پاسخ و واکنش بخواهند. پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، برخی کاندیداها همچون جهانگیری، لاریجانی، احمدی نژاد، آخوندی، دهقان و.. با حضور در این نرم افزار به پرسش مخاطبان پاسخ گفتند و جلسات آنان بعضا با حضور چند ده هزار شنونده، بسیار خبرساز شد.

اما از میان کاندیداهای تاییدشده، تنها عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در این نرم افزار فعال شده و با مردم گفت‌وگو کرده اند. سعید جلیلی هم یک حساب کاربری در کلاب هاوس دارد اما در توضیح آن نوشته شده که توسط ادمین اداره می شود. همتی اولین بار قبل از جدی شدن فضای انتخابات با فعالان اقتصادی گفت وگوی داغی در این اپلیکیشن انجام داد و در روزهای اخیر نیز گفت وگوی دیگری داشت. مهرعلیزاده نیز چند شب قبل گفت وگویی در کلاب هاوس داشت اما دیگر نامزدها تاکنون از حضور در این فضا خودداری کرده اند.

شبکه های اجتماعی؛ گول زننده یا عامل پیروزی؟

برخی کارشناسان با توجه به این که تعداد فعالان شبکه های اجتماعی مثل توییتر و کلاب هاوس نسبت به کل جامعه زیاد نیست، تاثیر آنها را در رویدادهایی چون انتخابات ریاست جمهوری با ۵۹ میلیون حائز شرایط رای، ناچیز می‌دانند. واقعیت آن است که اثر شبکه های اجتماعی نخبگانی در همان فضاها نمی ماند و در دیگر فضاها هم بازنشر می شود. به عنوان نمونه، اکنون یکی از منابع ثابت اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری، تویتر نامزدهاست که از طریق آن مواضع خود را بیان کرده و گاه به ادعاها و مواضع رقبا نیز واکنش نشان می دهند.

چندی پیش ابوالفضل حاجی‌زادگان، پژوهشگر اجتماعی که پژوهش های متعددی درباره کارکرد و تاثیرات شبکه‌های اجتماعی  داشته، در وبینار ایرنا با بیان اینکه «در انتخابات پیش رو رسانه‌های جدید، دست بالا را دارند و جریان سازترند»، تصریح کرد: البته معنای حرفم این نیست که الزاماً نقش تعیین کننده دارند و این طور هم نیست که رسانه‌های رسمی نتوانند مداخله ای انجام دهند.

این دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران توضیح داد: نباید تصور کنیم پلتفرم‌های مختلف الزاما باید تاثیر مستقیم بر کاربران بگذارند. بخش زیادی از اثرگذاری، تاثیر واسطه‌مند است. ما با یک سازواره از بازیگران مختلف مواجهیم که با هم تاثیر و تاثر دارند. نمی‌شود گفت چون تنها ۲ درصد از مردم ایران در توییتر عضوند، تاثیر آن تنها بر دو درصد مردم است. توییتر بر بخش نخبه جامعه اثر گذاشته و باعث جریان سازی می‌شود و بعد به اینستاگرام و تلگرام سرازیر می‌شود. کلاب‌هاوس هم همین طور است و مشابه توییتر، نوع دیگری از جریان سازی در آن رخ می‌دهد. یعنی می‌توان گفت مبداء جریان سازی در توییتر و کلاب‌هاوس است و بعد، تاثیر خود را در اینستاگرام و تلگرام و حتی رسانه‌های رسمی می‌گذارد و البته رسانه‌های رسمی می‌توانند خودشان هم به موازات این مسیر شبکه‌های آنلاین اجتماعی، جریان ساز باشند.

با این حال، آنچه می تواند زمینه سوء برداشت شود، یکی دانستن شرایط فضای واقعی جامعه با جو فضای مجازی است. این موضوع، پاسخ این سوال را هم در خود دارد که چرا برخلاف فضای توئیتر و کلاب‌هاوس، مشارکت قطعی در انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان نزولی است؟

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مشارکت قطعی در انتخابات به ۳۴.۱ درصد رسیده است و این برخلاف مشاهدات برخی کاربران فضای مجازی در توئیتر و کلاب‌هاوس است که در روزهای اخیر فضای مشارکت در انتخابات به نفع یکی از نامزدها تقویت شده است.

به گفته محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی، این کاربران در اتاق پژواک خود گرفتار هستند و به اشتباه، مشاهدات محدود خود از تایم‌لاین توییتر و اتاق‌های کوچک کلاب‌هاوسی را به کل جامعه ایران تعمیم می‌دهند. البته اگر بخواهیم فضای آن مناطق را از روی شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کنیم، شاید تحلیل بیگ‌دیتای اینستاگرام معیار مناسب‌تری باشد که داده‌های اولیه از این شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که فضای آنجا هنوز انتخاباتی نشده است.

در مجموع هرچه فضای تبلیغات انتخاباتی، چه در صداو سیما و چه شبکه های اجتماعی، دوسویه و تعاملی تر باشد، بهتر می توان مردم را به حضور در انتخابات و حمایت از نامزدها اقناع کرد؛ امری که به نظر می‌رسد نامزدها، همراهان و مشاوران‌شان و فعالان رسانه ای باید آن را تقویت کنند.

مناظره‌ای که صدای نامزدها را هم درآورد؛ تکرار روش اشتباه به چه قیمتی؟

مناظره‌ای که صدای نامزدها را هم درآورد؛ تکرار روش اشتباه به چه قیمتی؟

تهران- ایرناپلاس- دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عصرسه‌شنبه (۱۸ خردادماه) به همان شیوه قبلی برگزار شد؛ در این مناظره که قرار بود مسائل مهم «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» را به بحث و تبادل نظر بگذارد، همچون مناظره نخست، هیچ چنگی به دل نمی‌زد و آنچه کمتر مشخص شد، دیدگاه‌های روشن و شفاف کاندیداها درباره مهمترین معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بود.

به گزارش ایرناپلاس، شیوه عجیب و غیرکارشناسی برگزاری مناظره‌ها انتخاباتی در صداوسیما، حالا به جایی رسیده است که بخش بزرگی از کارشناسان و ناظران منقد آن شده‌اند؛ از برخی وزیران دولت تا چهره‌های سیاسی و البته خود نامزدهای ریاست جمهوری.

تا پیش از مناظره دوم در چندین یادداشت به نقد اصولی محتوا و ساختار این برنامه پرداختیم و پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن آن ارائه دادیم اما گویا مرغ مدیران سیمای ملی یک پا دارد و متاسفانه با این شیوه نادرست، بخش بزرگی از فرصت معرفی و شناخت کاندیداها از بین رفت؛ جالب اینجاست که بیشتر حاضران در  مناظره نیز به این شیوه اعتراض داشتند و در برنامه دوم انتقاد خود را مطرح کردند.

عبدالناصر همتی در انتقاد به شیوه و نوع پرسش‌های مطرح شده گفت: «به شیوه مناظره انتقاد دارم زیرا کاملا شبیه مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سوالات بهتری مطرح می‌شد. این هم نوعی انحصار است و من مخالف انحصار در حوزه اقتصاد و همچنین فرهنگ و رسانه هستم».

سعید جلیلی نیز با انتقاد از برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما و همچنین شیوه پاسخگویی نامزدها گفت: «برخی موضوعات از جمله وضعیت شهر و روستا، جوانان و آموزش در پرسش‌های برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما مطرح نمی‌شود و این شیوه پاسخگویی نامزدها در مناظره هم کمکی به انتخاب مردم نمی‌کند».
او پیشنهاد کرد، در شیوه طرح پرسش‌ها و شیوه پاسخگویی نامزدها تغییر ایجاد شود و تصریح کرد «ما نمی‌خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم. مردمی که نشستند باید اولویت‌ها را بشناسند و صحبت‌های هر کدام از نامزدها را بشنوند».

انتقادهای نامزدها به همین جا ختم نشد و امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز با حمایت از انتقاد جلیلی، تاکید کرد «نحوه پرسش‌ها در مناظره به‌گونه‌ای است که تفاوت نگاه نامزدها مشخص نمی‌شود و تذکری که داده شد به جا بود. شاید بتوان با تغییر رویه، آورده هر کدام از نامزدها را بهتر دید». او همچنین به یکی از انتقادهای اولیه دولت اشاره کرد و تذکر داد که «در پرسش‌های مناظره، تاکنون از موضوع مهمی مانند کرونا پرسشی به میان نیامده است».

همچنین علیرضا زاکانی با انتقاد از شیوه برگزاری مناظره‌ها، گفت: انتظار داشتم این مناظره‌ها دو به دو برگزار شود.
محسن رضایی نیز با موافقت با پیشنهاد جلیلی برای تغییر ساختار مناظره سوم، در عین حال خواستار این شد که نامزدها هم در ارائه برنامه‌هایشان تغییراتی دهند.

فارغ از محتوای به شدت یکسویه مناظره نخست و برخی بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌پراکنی‌ها علیه دولت، شیوه برگزاری مناظره دوم نیز از سوی برخی وزیران مورد نقد و پرسش قرار گرفت؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعتی بعد از مناظره دیروز، در توئیتی به دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد: «فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود، حتی در دومین مناظره با عنوان فرهنگی و اجتماعی. ایران بدون فرهنگ و هنر، ایران نیست! از کدام برنامه سخن می‌گوئیم»؟

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در کانال تلگرامی خود با انتقاد شدید از شیوه برگزاری مناظره دوم انتخابات نوشت: امیدی ندارم که اصلاح شود پس نخواهم گفت. «مناظره دوم بدتر از مناظره اول؛ اینقدر بی‌کیفیت که صدای برخی از کاندیداها هم درآمد. البته به نظرم این روند، مطلوب عده‌ای محدود است؛ امیدی هم ندارم که اصلاح شود پس نخواهم گفت؛ امیدوارم روند اصلاح شود».

در همین فاصله، بسیاری از چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف، انتقادهای مهمی از آنچه «مناظره» خوانده می‌شود مطرح کردند که بازهم از سوی صد وسیما نشنیده ماند؛ از جمله غلامحسن کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، مناظره‌ها را به برنامه‌های «کودک شو» و خندوانه تشبیه کرد و در توئیتی نوشت: «ای کاش صداوسیما که اول انقلاب قرار بود، دانشگاه باشد قدری از این همه تشریفات و زرق‌وبرق تکراری و بی‌فایده کم می‌کرد و از کارشناسان بی‌غرض می‌خواست در شکل مناظره و طرح سؤالات کمکی کنند که وقت بینندگان هدر نرود و شوری در فضای انتخابات ایجاد شود».
وی همچنین گفت: «من فکر می‌کنم دو تا مشکل وجود دارد؛ اول نحوه طراحی مناظره و نگاه صداوسیما. عزیزان صداوسیما همان‌طور که به برنامه‌های «کودک‌ شو» و «خندوانه» نگاه می‌کنند، نگاه‌شان به مناظره هم همین است».

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به محتوا و شکل واقعی یک برنامه «مناظره» اشاره کرد و گفت «زمانی مناظره شکل می‌گیرد که افراد روی یک موضوع تمرکز کنند و حرف‌های خودشان را درباره آن موضوع بزنند و معلوم شود روی آن موضوع حرف پُخته‌ای دارند یا ندارند».
وی اضافه کرد: «این شکل که ۷ سؤال از ۷ نفر جدا جدا صورت گیرد به نظر من نمی‌تواند اولا مناظره شکل دهد و دوم نمی‌تواند به ما معرفی کند که آنها چه توانایی‌ها و چه صلاحیت‌هایی را دارند».
وی این برنامه سیمای ملی را شبیه کنکور دانست و افزود: «مناظره چندان معنا پیدا نمی‌کرد. آنجایی بیشتر خودش را به سمت مناظره نشان می‌داد که منازعه شکل می‌گرفت، آنجا بیشتر به مناظره شباهت داشت وگرنه مثل این است که کنکوری برگزار کرده‌اند و از هرکسی یک سؤال جداگانه‌ای می‌پرسند».

با این تفاسیر و انتقادهای گسترده کارشناسان و صاحبنظران، مشخص نیست چرا صداوسیما به روش اشتباه خود اصرار دارد و گوش شنوایی برای نظرهای افراد و چهره‌های سیاسی نزدیک به خود هم وجود ندارد؛ در مناظره دیروز نه محور مشخصی از «فرهنگ و هنر» در پرسش‌ها و پاسخ‌ها مطرح شد، نه برنامه‌ای برای انبوه مشکلات کشور در این بحش ارائه شد؛ غفلت تعمدی سیمای ملی و طراحان برنامه مناظره، ممکن است تریبونی پرمخاطب را در اختیار برخی افراد قرار دهد تا سیاه‌نمایی علیه دولت را به حداکثر ممکن ارتقا دهند اما هرگز باعث ارتقای مشارکت و آفریدن شور بیشتر برای حضور مردم پای صندوق‌ها نخواهد شد. کاش فرصت مناظره سوم (و آخر) را مغتنم شمارند و جبران کنند!

 

خسروی اسفزار: مساعدت وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی برای احداث قنوات مستقل و جبران خسارات سیل اخیر

حسین خسروی اسفزار  با اشاره به سرکشی های خود به حوزه انتخابیه عنوان کرد: طی یکی از این بازدیدها، نشستی با واحدهای کارگری و با حضور مسئولان استانی داشتیم و مشکلات آنها را از نزدیک دریافت کردیم همچنین جلسه ای با معلمان و فرهنگیان منطقه برگزار و قرار شد مشکلات و مسائل آنها نیز پیگیری شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: طبق بخشنامه ای مقرر شده بود بخش های صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند الحاق شود که این موضوع را از وزیر علوم پیگیری کردیم چرا که در این کار که کار کارشناسی روی آن صورت نگرفته باید تجدیدنظر شود و هیأتی از تهران به منطقه بیاید تا موضوع به صورت تخصصی بررسی شود.

حسین خسروی در نطق میان دستور

وی همچنین به جلسه ای در شورای اداری استان با موضوع تکریم ارباب رجوع اشاره و بیان کرد: با توجه به انتخابات پیش رو باید اعتماد مردم را افزایش داد چرا که عملکرد برخی دستگاه های اجرایی باعث کاهش اعتماد مردم شده است.

خسروی اسفزار ادامه داد: همچنین از آنجایی که در ایام بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی بود، به عنوان عضو هیأت عالی نظارت بخشی از زمان خود را صرف رسیدگی به صلاحیت ها و اعتراضات کردیم.

وی همچنین با اشاره به سیلی که اخیرا در شهرستان درمیان رخ داد، یادآور شد: میزان خسارت این سیل برآورد و با وزیر نیرو و جهاد کشاورزی مکاتبه شد که قرار شد قنوات مستقل احداث شود تا مشکل خشکسالی نیز به این واسطه برطرف شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که در سال حمایت از تولید و رفع موانع آن قرار داریم از سرمایه گذاری دعوت کردیم تا کارخانه گندله تأسیس شود و به واسطه آن ۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند که تا کنون فاز اول آن آغاز شده و قرار است به سرمایه گذار نیز تسهیلات داده شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه خواستار شد

راه‌اندازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دپارتمان ملی معدن برای ارائه آموزش‌های مهارتی به معدن‌کاران/

ایجاد کنسرسیوم بانکی برای حل مشکل آب نهبندان

مصطفی نخعی در تشریح اقدامات خود در راستای بازدیدهای نظارتی که از حوزه انتخابیه داشته است، گفت: هفته گذشته از علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای حضور در استان دعوت به عمل آمد و از شهرک صنعتی شهرستان سربیشه بازدید شد و توانستیم موافقت وزارتخانه را برای تأمین زیرساخت های این شهرک و همینطور شهرک صنعتی نهبندان اعم از آب، برق، جاده و ارتباطات اخذ کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کلنگ زنی واحد تولید دولومیت در سربیشه با حضور معاون وزیر و استاندار عنوان کرد: این واحد برای حدود ۱۲۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد همچنین افتتاح واحد تولید آجر منگزیتی و دولومیتی که کاربری آن برای کوره های فولاد، سیمان و جرم های نسوز است را داشتیم که برای صد نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین با توجه به اهمیت حمایت از تولید و پشتیبانی و مانع زدایی، بازدیدهایی از واحدهای تولیدی داشته و با مدیران استانی و کشوری برای رفع مشکلات آنها تماس حاصل شد.

نخعی در ادامه به اقداماتی در حوزه بهداشت اشاره کرد و یادآور شد: یکی از اقداماتی که از سال گذشته پیگیر آن بودیم تا اکنون به نتیجه رسید، تصویب طرح توسعه بیمارستان نهبندان از ۳۲ به ۹۵ تختخواب بود که مجوز ماده ۲۳ آن از سازمان برنامه و بودجه گرفته و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شد.

این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در ادامه اظهار کرد: همچنین پروژه احداث ساختمان پانسیون پزشکان متخصص به دلیل نداشتن اعتبار متوقف شده بود که مجدد با دریافت حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار، از سر گرفته شد تا پزشکان متخصص برای خدمات رسانی به مردم منطقه، مشکل محل اقامت نداشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین پروژه اورژانس بیمارستان نهبندان مدت ها پیش آغاز شده بود که به دلیل نبود اعتبار کافی، متوقف شده بود که با پیگیری ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن گرفته و پروژه مجدد شروع شد که طبق پیش بینی ها، در تابستان افتتاح می شود.

نخعی اضافه کرد: دستگاه اکسیژن سازی هم برای بیمارستان های سربیشه و نهبندان با هماهنگی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اعتبار هر کدام ۲ و نیم میلیارد تومان نیز تهیه شد.

مصطفی نخعی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به اقداماتی در حوزه کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تهیه و خرید سمپاش مخصوص نخلیلات اخذ شد چرا که تا پیش از این کشاورزان به خاطر نبود دستگاه مخصوص، امکان بهره وری درست از نخلستان های خود را نداشتند.

وی همچنین به دریافت موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش ظرفیت مجتمع شترداری نهبندان اشاره و عنوان کرد: ظرفیت سابق مجتمع، ۵ هزار نفر شتر بود که قرار شد به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد که به اشتغال و رونق تولید کمک می کند به خصوص که نهبندان یکی از قطب های دامپروری و شترداری بوده و ده درصد شتر کشور در این منطقه است.

نخعی همچنین از احیای قنات ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به سفر سال گذشته وزیر راه به حوزه انتخابیه، یادآور شد: مسیر سربیشه- بازارچه مرزی ماهی‌رود یکی از مسیرهای پرتردد و بسیار حادثه خیز حوزه انتخابیه است که در این سفر مقرر شد اعتبار بیشتری برای دوبانده شدن آن در نظر گرفته شود که البته در طول یک سال گذشته تمام مسیر که حدود ۱۳۰ کیلومتر بود تعیین تکلیف شده و قطعه ای از آن مانده که مناقصه آن انجام و پروژه اجرا خواهد شد؛ ضمن اینکه برای اعتبار این موضوع از ظرفیت ماده ۵۶ قانون بودجه استفاده کرده و مذاکراتی با بانک تجارت داشتیم که به نتیجه رسید و مقرر شد صد میلیارد تومان مشارکت در این پروژه داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین پروژه مسیر نهبندان-بیرجند نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

نخعی در ادامه با اشاره به حضور افشانی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ماه گذشته در منطقه، عنوان کرد: طی این سفر دستورات خوبی برای مجتمع آموزشی و خوابگاهی شهر دُرُح صادر شد همچنین اعتباری نیز برای مجتمع خوابگاهی و آموزشی شهر نهبندان در نظر گرفته شده

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین از راه اندازی دانشگاه فنی و حرفه ای نهنبدان در سال گذشته با پیگیری های مکرر خبر داد و گفت: زیرساخت ها برای راه اندازی این دانشگاه فراهم بود و صرفا رشته هایی در قالب دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شد که دانشجو نیز در آن جذب شده است.

وی همچنین به سفر هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور به منطقه اشاره و بیان کرد: دستور احداث و راه اندازی دپارتمان ملی معدن در شهرستان نهبندان از سوی معاون وزیر صادر شد، این دپارتمان آموزش های مهارتی در حوزه معدن و ماشین آلات معدنی و ایمنی معدن را به معدن کاران می دهد.

نخعی در ادامه با اشاره به حوزه فاضلاب منطقه عنوان کرد: از آنجایی که تکمیل پروژه فاضلاب سربیشه بسیار مهم بود، جلسه ای با وزیر نیرو در تهران داشتیم که وی نیز بر این موضوع تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به دستور تخصیص اعتبار ۳ میلیارد تومانی وزیر نیرو برای تکمیل سد ذخیره ای بندان که تا کنون تنها ۵۴ درصد پیشرفت داشته است، گفت: مهار سیلاب، کمک به ذخایر آب زیرزمینی منطقه و جلوگیری از هدررفت روان آب ها به سمت افغانستان و مدیریت آب شهری از مزیت های احداث این سد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای تکمیل مجتمع های آب رسانی نهبندان و سربیشه با همکاری وزارت نیرو پیگیر ایجاد کنسرسیوم بانکی شامل بانک های ملی، صادرات و رفاه هستیم و تا کنون نیز اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع ها جذب کرده ایم.

اسحاقی: استقرار پادگان ارتش در قائن بعد از ۲۰ سال/

۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌آهن خراسان جنوبی

سلمان اسحاقی  با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم متعهد شده ایم کلیه پروژه هایی که با کندی مواجه و بایگانی شده اند را احیا و اجرای آن را تسریع و تسهیل کنیم، گفت: در این راستا اتفاق مبارک استقرار پادگان ارتش در قائن رقم خورد که در راستای دستور رهبر معظم انقلاب در ۲۰ سال پیش بود.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه استقرار این پادگان با پیگیری های مستمر و همکاری امیر موسوی، فرماندار ارتش و امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی صورت گرفت، عنوان کرد: بالاخره مردم شهر قائن امروز شاهد ساخت و ساز پروژه عظیم پادگان ارتش در این منطقه هستند که از آنجایی که خراسان جنوبی یکی از استان های مرزی است، وجود ارتش باعت توسعه حضور ۵ هزار خانواده نیروهای ارتشی در منطقه و توسعه آن می شود و قطعا ارتش می تواند حامی و پشتیبان ملت در منطقه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی در حوزه راه و شهرسازی عنوان کرد: سال ها بود که محور قائن-بیرجند به دلیل مشکلاتی که داشت باعث کشته شدن حدود ۴۰۰ نفر از شهروندان منطقه شده بود که یکی از اقدامات ما در این مجلس این بود که اجازه ندادیم بدهی دولت به پیمانکار باعث تعطیلی این پروژه شود. از این رو در کنار استاندار تلاش کردیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه این دغدغه را پیگیری کنیم که امروز یکی از جاهایی که برای مردم نماد امید است، محور بیرجند-قائن است که تا پیش از این بغض در گلو بود.

سلمان اسحاقی

اسحاقی ادامه داد: پروژه مجتمع بزرگ فولاد شهرستان قائن جزء ۸ ابرپروژه فولادی کشور، ۱۳ سال بود که به صورت قطره چکانی پیشرفت می کرد اما در یک سال گذشته جهش عظیم در روند آن، محسوس بود؛ طی قراردادی که با ایمیدرو و شرکت ملی فولاد داشتیم شاهد این هستیم که ظرف دو ماه آینده بخش احیای آن افتتاح خواهد شد و تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ بخش تولید فولاد نیز به بهره برداری برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی فاقد راه آهن است، اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده شاهد این هستیم که با موافقت رئیس جمهور ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی اعتبار برای خط راه آهن گناباد-قائن-بیرجند تخصیص داده شده و اکنون ۶ شرکت در حال سرمایه گذاری هستند و ۱۰ کیلومتر نیز به سمت قائن پیشرفت کرده و ظرف ۴ سال دیگر به اتمام می رسد.

وی با اشاره پیگیری هایی که در حوزه بهداشت داشته است، عنوان کرد: زیرکوه تنها شهرستان استان خراسان جنوبی است که هنوز فاقد بیمارستان است که از وزارت بهداشت مجوز گرفته و ماده ۲۳ آن نیز از سازمان برنامه و بودجه دریافت شد تا بیمارستانی ۹۶ تختخوابی احداث شود که توانستیم ردیف اعتباری مستقل آن را نیز با مبلغ ۱۴ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به تصویب برسانیم.

اسحاقی ادامه داد: بزرگ ترین بخش ICU استان در بیمارستان شهدای قائن است که قرار شد با پیگیری هایی که در کمیسیون بهداشت داشتیم، دستگاه سی تی اسکن از WHO دریافت شود، همچنین احداث بیمارستان دوم قائن که سال ها متوقف شده بود طی دو هفته آتی مجدد آغاز می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با همکاری دولت و مجلس، ظرف ماه های آینده دستگاه MRI به مجموعه بیمارستانی شهدای قائن اضافه می شود، خاطرنشان کرد: همچنین این بیمارستان که ۱۲۰ تختخوابی بود با حضور مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت به ظرفیت ۳۰۰ تختخوابی خواهد رسید./

آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری به کدام سمت می‌رود؟

در انتخابات ریاست جمهوری رای مردم حرف اول را می زند، اما آرایی وجود دارند که برای نامزد و حزب خاصی نیستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی کم تر ۱۰ روز دیگر برگزار می‌شود. در این انتخابات ۷ نامزد «محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی» وارد گود سختِ رقابت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب  شده اند و هر یک سعی دارند  بر سبد رای خود بیفزایند.

معمای آرای خاکستری

در انتخابات ریاست جمهوری در مورد مساله انتخاب‌کنندگان ۳ بخش مردمی وجود دارد که رای می‌دهند. گروه اول احزاب، جریان‌ها، گروه‌های سیاسی و افرادی که سازمان رای دارند و فعالیت‌های انتخاباتی آن‌ها سازمان‌یافته است هستند و گروه دوم کسانی هستند که رای نمی‌دهند و گروه سوم در جرگه این تقسیم بندی نمی‌گنجند و رای آن‌ها برای اصولگرا و اصلاح طلب نیست. در واقع بر اساس آنچه تحلیل‌گران معتقدند ۳۰ درصد آرا در هر انتخاباتی متعلق به جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم نیز هر کدام به دلیلی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و گروه سوم نیز که حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد آرای جامعه را تشکیل می‌دهند مربوط به آرای خاکستری هستند. در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی، به این بخش از رای دهندگان انتخابات «آرای خاکستری»، «آرای خاموش» یا در ادبیات مرسوم نظرسنجی ایرانی، «مرددین» می‌گویند. آرای این گروه در انتخابات سرنوشت‌ساز است و ابتدا می‌توانند مشارکت حداکثری را شکل دهند و ثانیا می‌توانند ورقِ سبد رای را به نحو محسوسی تغییر دهند.

جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در تلاش هستند تا در این فرصت، آرای خاکستری را به نفع خود، وارد عرصه کنند. نامزد‌های انتخابات در این ایام بیشتر از اینکه به فکر کسانی باشند که مشخص است می خواهند به چه نامزدی رای بدهند بیشتر به کسانی که هنوز تصمیمی برای مشارکت نگرفته اند گرایش دارند و سعی دارند آن‌ها را به نفع خود پای صندوق‌های رای بکشانند تا سبد رای پُرتری داشته باشند تا مرگ سیاسی آن‌ها رقم نخورد.

زیر پوست آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری/ ورقی که به ناگهان با مرددین برمی گردد

نامزد‌های انتخابات با زبان بدن آرای خاکستری را نصیب خود می‌کنند

محمد علی بیدارمغز چهره ماندگار تشریفات ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیرگذاری آرای خاکستری در انتخابات گفت: حسن روحانی در سال ۹۶ با یک دقیقه نگاه به لنز دوربین و حرف زدن با مردم توانست تاثیر زیادی بر سبد رای خود بگذارد. در انتخابات مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دو گروه طرفدار دو جبهه هستند و یک گروه هم بی طرف هستند. کسی که می خواهد پیروز شود باید آرای بی طرف یا اصطلاحا خاکستری را به خود جذب کند. در انتخابات آمریکا ۷ درصد رای خاکستری بود که بایدن آن‌ها را از آن خود کرد و پیروز شد. اگر کسی بتواند آرای خاکستری را جذب کند می‌تواند این رای را بخرد. وقتی روحانی به لنز دوربین خیره شد می‌دانست که مردم در آن سوی لنز به او نگاه می‌کنند.

آرای خاکستری باعث پیروزی روحانی شد

عباس عبدی فعال اصلاح طلب درباره آرای خاکستری گفته است: آرای خاکستری که قابل جذب است شامل کسانی می‌شود که تردید دارند در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شرکت می‌کنند، ولی هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند و نیز کسانی که در شرایط کنونی نامزد خود را انتخاب کرده‌اند، ولی امکان تغییر نظر آنان وجود دارد. این گروه در سال ۱۳۹۲ زیاد بودند و آرای آنان به وسیله آقای روحانی و اصلاح‌طلبان تغییر کرد، در حالی که پیش از آن درباره نامزد مورد نظر خود تصمیم موقتی گرفته بودند.

عبدی ادامه داد: آمار نظرسنجی‌ها در تهران نشان می‌دهد که این گروه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کسانی است که در تهران رأی خواهند داد و باید برای جذب آنان برنامه‌ریزی کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد. این‌ها افراد به نسبت متنوعی هستند. بخشی از آنان علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند. ولی اگر بیایند معلوم است که به چه جناحی رأی می‌دهند. اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد را از طریق تشویق به مشارکت به آرای خود اضافه کنند. آنان کم و بیش سهم سبد نامزدان اصلاح‌طلب هستند. هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌توانند برای آنان برنامه داشته باشند.

زیر پوست آرای خاکستری انتخابات ریاست جمهوری/ ورقی که به ناگهان با مرددین برمی گردد

آرا خاکستری بیشتر به نفع اصلاح طلبان جذب می شود

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر آرای خاکستری بر پیروزی انتخابات گفت:  همیشه بیش از ۲۵ درصد آرای مردم، آرای خاکستری و مردد هستند که بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب می‌شوند تا اصولگرایان. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اصلاح طلبان تمرکز ویژه‌ای به آرای خاکستری داشتند و توانستند که این بخش از آرا را به پای صندوق بیاورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آرای خاکستری و البته گروه‌هایی که هرگز حاضر به رای دادن در انتخابات نمی‌شدند باعث شدند تا روحانی بیش از ۲۳ میلیون رای آورده و اکثریت آرا را حفظ کند.

مرددین انتخاباتی، چگونه ورق را برمی گردانند

با مروری بر نظر کارشناسان و صاحب نظران می‌توان اذعان کرد آرای خاکستری برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی و چرخاندن ورق نتیجه انتخابات تاثیر به سزایی دارد. کاندیدا‌های هر انتخاباتی از جمله انتخابات ریاست جمهوری نیز سعی می‌کنند با اقداماتی این آرای خاکستری را به سبد رای خود بیاورند. تا اگر پیروز انتخابات هم نباشند حداقل سبد رای ان‌ها از آرای باطله و سفید کمتر نباشد.

برگ برنده هر نامزدی در جریان انتخابات توجه به مقوله برندسازی است. یعنی داوطلبان باید در هر زمینه‌ای از برنامه و هدف گرفته تا شیوه پوشش و سخن گفتن در پی برند سازی برای خودشان باشند تا بتوانند آرای خاکستری را به سمت خود جلب کنند. در شرایط کنونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی از نامزد‌ها که از حمایت هیچ یک از دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا برخوردار نیستند در تلاش هستند این آرای خاکستری را نسیب خود کنند تا مرددین ورق را به نام آن‌ها برگردانند، زیرا احتمال رای دادن آن‌ها در هر صورت بیشتر از کسانی است که اعلام کرده اند رای نمی‌دهند.

گزارش از زهرا قاسمی

 

 

 

 

مزایده نامزدهای ریاست جمهوری بر سر انتخاب تعداد وزرای زن!

مزایده نامزدهای ریاست جمهوری بر سر انتخاب تعداد وزرای زن!

موضوع انتصاب وزیر زن در دولت همواره در شعارهای نامزدهای انتخابات ادوار گذشته وجود داشته اما این بار نامزدها بر سر تعداد وزرای زن وعده و وعید می‌دهند.

به گزارش مهر وعده استفاده از ظرفیت زنان در بدنه دولت و انتصاب آنها به عنوان وزیر، در چند دور انتخابات ریاست جمهوری گذشته و توسط برخی نامزدها مطرح شده است.

این اتفاق پس از انقلاب اسلامی صرفاً در دوره دولت دهم به وقوع پیوست، زمانی که محمود احمدی نژاد، مرضیه وحید دستجردی را علیرغم برخی مخالفت‌ها برای تصدی کرسی وزارت بهداشت به بهارستان معرفی کرد که البته با کش و قوس‌های اختصاص ارز ترجیحی دارو و انتصاب برخی افراد خلاف باب میل احمدی نژاد در وزارت بهداشت به یک دوره کامل نرسید و سکان وزارت بهداشت در سال پایانی دولت دهم در دستان طریقت منفرد قرار گرفت.

طبل همیشه توخالی روحانی برای زنان

پس از شکستن تابو انتصاب وزیر زن در دولت دهم، این وعده توسط حسن روحانی در جریان انتخابات یازدهم و دوازدهم بارها مطرح شد و یکی از وعده‌های قطعی وی در آن دوران، انتصاب وزیر زن بود. وعده‌ای که هیچ گاه عملی نشد و شریکان اصلاح طلب دولت روحانی نیز بارها به بی توجهی وی نسبت به اجرای این وعده انتقاد کردند.

حتی شهیندخت مولاوردی معاون سابق امور زنان و خانواده روحانی نیز سال ۹۶ گفته بود: در دولت بعدی (دولت دوازدهم) شرایط برای استفاده از وزرای زن به طور کامل فراهم است.

با این وجود به نظر می‌رسد که دولت بعدی یا همان دولت روحانی شعار انتصاب وزیر زن را تنها را هدف کسب رأی بانوان جامعه سر داد اما با وجود اذعان مدیران خود نسبت به امکان انتخاب وزیر زن، هیچ گاه اراده‌ای برای محقق کردن این وعده نداشت. روحانی نه تنها تاکنون به زنان اجازه ورود به منصب وزارت نداده است بلکه حتی وعده انتخاب ۳۰ درصدی مدیران زن را نیز اجرا نکرده است.

گویا افراد حاضر در این مناظره، بر روی کسب رأی از طریق این وعده حساب زیادی باز کرده‌اند چرا که تقریباً بر روی تعداد انتخاب وزرای زن رقابت صورت گرفت و هر یک از اعضا برای عقب نماندن از دیگری، وعده حضور تعداد بیشتری از زنان در دولت خود را داد!عصر روز گذشته در دومین مناظره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز خالی از این شعار تکراری و هیجانی نبود و چندین نفر از نامزدها وعده انتخاب وزیر زن را دادند. هرچند که گویا افراد حاضر در این مناظره، بر روی کسب رأی از طریق این وعده حساب زیادی باز کرده‌اند چرا که تقریباً بر روی تعداد انتخاب وزرای زن رقابت صورت گرفت و هر یک از اعضا برای عقب نماندن از دیگری، وعده حضور تعداد بیشتری از زنان در دولت خود را داد!

به طوری که در ابتدا محسن مهر علیزاده نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: جمعیت قابل توجهی از کشور، جوانان و زنان هستند که به دلیل برخی فشارها نتوانستند از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند. باید بانوان را در فضاهای کارشناسی و مدیریتی به کار گرفت؛ تصمیم گرفتم در هر استان یک نفر از معاونان استاندار، از زنان باشم.

وی افزود: سه وزیر خود را از میان زنان انتخاب خواهم کرد. اگر مجلس همکاری کرد که خوب است وگرنه به عنوان معاون از زنان در کابینه استفاده خواهم کرد تا تبعیض از بین برود.

مهر علیزاده: سه وزیر زن انتخاب می‌کنم؛ همتی: من بیشتر!

پس از مطرح شدن انتخاب سه وزیر زن از سوی مهر علیزاده، عبدالناصر همتی دیگر نامزد انتخابات نیز برای عقب نماندن از رقیب خود تعداد زنان انتخابی برای منصب وزارت را افزایش داد.

در همین راستا همتی گفت: در کابینه خود حداقل ۵ زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی در محیط کار را لغو خواهم کرد.

رقابت عجیب میان نامزدها برای جلب توجه قشر بانوان و جذب رأی آنها به حدی تمسخرآمیز و هیجانی بود که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر نامزد انتخابات با به شوخی گرفتن این موضوع، اجرای این وعده را تلویحاً غیر قابل اجر ا و شعاری خواند.

قاضی زاده: همه کابینه را از زنان انتخاب می‌کنم!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر خطاب به رقیبان خود، متذکر شد: در این جمع برای جلب توجه نباید هر حرفی را بزنیم. نزدیک انتخابات که می‌شویم یاد زنان، کوله بران و معلولان و مستضعفان می‌افتیم. بارها این صحبت‌ها تکرار شده و مردم از پشت گیرنده‌ها با شنیدن این حرف‌ها می‌گویند، یادمان هست که قبلی‌ها هم این حرف را زدند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وقتی دیدم در جمع نرخ به کارگیری بانوان داشت کم کم بالا می‌رفت می‌خواستم بگویم کل کابینه را از خانم‌ها انتخاب می‌کنم که دیگر دستی بالاتر از دستم نباشد! اما این تلقی ایجاد کردن برای بیننده هم مورد سوال خواهد بود.

دعوای نامزدها بر سر حضور تعداد زنان در سطوح مدیریتی و کابینه دولت، نشان از تلاش بیهوده آنها برای کسب رأی و تنها دستاویزی در دوران هیاهوهای انتخابی است و به نظر می‌رسد پس از پایان انتخابات به طور کلی توسط نامزدها به فراموشی سپرده خواهد شد.

جلیلی: هشت سال از حقوق زنان صحبت شده؛ نتیجه تقریباً هیچ

در همین راستا نیز سعید جلیلی دیگر نامزد ریاست جمهوری گفت: ۵۰ درصد جمعیت کشور ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. اگر از کار واقعی سخن می‌گوئیم، تمایزش با کار نمایشی چیست؟ در این هشت سال بارها از حقوق خانم‌ها صحبت‌شده، نتیجه‌اش چیست؟ تقریباً هیچ.

جلیلی: دولت ۱۸ برنامه درباره زنان مطرح کرده است. نتیجه آن‌ها چه شد؟ زنان سرپرست خانوار الان چه امکان بیشتری پیدا کرده‌اند؟ اگر از اشتغال خانم‌ها سخن می‌گوئیم، چه ابتکارات نوین و بومی را برای اشتغال آنان به کار برده‌ایم؟ در اقتصاد چه نقشی را برای آنان قائل شده‌ایم؟وی ادامه داد: دولت ۱۸ برنامه درباره زنان مطرح کرده است. نتیجه آن‌ها چه شد؟ زنان سرپرست خانوار الان چه امکان بیشتری پیدا کرده‌اند؟ اگر از اشتغال خانم‌ها سخن می‌گوئیم، چه ابتکارات نوین و بومی را برای اشتغال آنان به کار برده‌ایم؟ در اقتصاد چه نقشی را برای آنان قائل شده‌ایم؟

جلیلی افزود: اگر برای زنان دل می‌سوزانیم که چرا فلان پیامک برای آنان ارسال می‌شود، هزاران زن در کشور دچار مشکلات اقتصادی هستند، زنان بدسرپرست و موضوعاتی از این قبیل را داریم که دولت وظیفه دارد برای آن‌ها برنامه داشته باشد.

به طور کلی دعوای بچگانه نامزدها بر سر انتصاب وزیر زن و مطرح کردن آن به عنوان شعار انتخاباتی خود، آن هم شعاری که با توجه به سابقه دولت‌های قبلی به ویژه دولت حسن روحانی مشخص است رنگ و بوی عملی شدن ندارد، تنها به معنای به بازی گرفتن بانوان کشور و استفاده ابزاری از آنها برای پیروزی در کارزار انتخابات است.

نامزدهایی که فرسنگ‌ها از جامعه دور هستند

ظاهراً برخی نامزدهای ریاست جمهوری این قدر از بطن جامعه به دور هستند که نمی‌دانند بانوان کشور پس از شنیدن وعده و وعیدها در دوره‌های گذشته به حدی از شعور اجتماعی رسیده‌اند که فریب شعارهای ظاهری را نخورند و در میان شعارها به دنبال مطالبات واقعی خود از جمله اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار، حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست، اجرایی شدن مرخصی مادران و بازنشستگی پیش از موعد و دریافت حقوق و مزایا برابر مردان در شغل‌های یکسان، توجه به ورزش بانوان به جای وعده دیدن ورزش مردان و… رسیده‌اند.

ساناز باقری راد

 

 

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

در این خبر ترفندهایی گفته شده که با انجام آن ها می توانید تمیزترین ماشین ها را داشته باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، تمیز کردن ماشین می‌تواند کاری خسته کننده باشد، اما نمی‌توانید از آن فرار کنید. اگر هدف شما این است که اتومبیل خود را همیشه بدون آلودگی و بدون لک نگه دارید، احتمال این وجود دارد که در یک فرآیند نظافت، گیر کنید که کمی پیچیده‌تر از دیگران باشد، اما لازم نیست که خود را تحت فشار قرار دهید، چند ترفند عجیب وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ماشین خود را تمیز کرده و کاری کنید براق و بی نقص به نظر برسد. اگر فکر می‌کنید استفاده از شوینده معمولی مخلوط با آب به اندازه کافی خوب است، نکاتی که در ادامه آمده شده را بخوانید، متحیر می‌شوید.


بیشتر بخوانید


در ادامه این نکات جالب را می‌خوانید:

نوشابه معجزه می‌کند

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

بله، درست خواندید. قدرت گاز نوشابه به خوبی در تمیز کردن شیشه جلوی خودرو کمک می‌کند. هنگامی که پس از مدتی طولانی باران می‌بارد، همه با یک شیشه جلوی کثیف رو به رو می‌شوند، اما شما می‌توانید از نوشابه استفاده کنید تا از لکه‌ها و کثیفی‌ها خلاص شوید. حباب‌های نوشابه تمام آلودگی‌ها را از بین می‌برد و یک شیشه جلو اتومبیل درخشان برای شما باقی می‌ماند. همچنین، به یاد داشته باشید که بعد از تمیز کردن، نوشیدنی چسبناک را کاملاً بشویید وگرنه تلاش تمیز کردن شما بی فایده خواهد بود.

نرم کننده مو

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

چرا هزینه‌های زیادی را صرف خرید محصولات تمیز کننده گران قیمت می‌کنید تا ماشین شما براق و تمیز به نظر برسد؟ تمام آنچه شما نیاز دارید نرم کننده مو است. برای اطمینان از اینکه ماشین شما بسیار براق به نظر می‌رسد و ظاهری کاملاً نرم دارد، ماشین خود را با نرم کننده موی حاوی لانولین بشویید.

دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن سریع

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

اگر به دنبال راه‌هایی برای کوتاه کردن روند تمیز کردن ماشین خود هستید، فقط دستمال‌های کودک خود را استفاده کنید. دستمال مرطوب کودک یک روش موثر و سریع برای تمیز کردن شیشه جلو خودرو و تمیز و براق بودن آن است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک بار دستمال مرطوب بچه را روی شیشه جلو خود بچرخانید و کارتان تمام است.

نفت سفید برای واکس زدن ماشین

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

آب باران روی ماشین شما احتمال زنگ زدگی را افزایش می‌دهد. اگر نیازی به واکس زدن یا پولیش ماشین داشته باشید، چه می‌کنید؟ مخلوطی از ۳ گالن آب و ۱ فنجان نفت سفید همان چیزی است که شما نیاز دارید. یک پارچه را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی ماشین خود بکشید. این همه کاری بود که شما باید انجام می‌دادید!

جوش شیرین برای درخشش خودرو

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

جوش شیرین می‌تواند به تمیز کردن ماشین شما کمک کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید مخلوط کردن یک چهارم فنجان جوش شیرین با همان مقدار مایع ظرفشویی است. مخلوط را به درستی تکان دهید و ۱ فنجان از مخلوط را داخل ۲ گالن آب گرم بریزید. کاملاً مخلوط کنید و شروع به تمیز کردن ماشین کنید!

برف پاک کن‌های کثیف را با آمونیاک تمیز کنید

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

هنگامی که برف پاک کن‌های خودروی شما کثیف هستند، به جای تمیز کردن شیشه جلو، آثار کثیفی بیشتری برجای می‌گذارد. نیازی به عوض کردن آن‌ها نیست، فقط ۱ چهارم فنجان آمونیاک خانگی و ۱ چهارم آب سرد را مخلوط کنید. پارچه یا حوله کاغذی را به این مخلوط آغشته کرده و برف پاک کن‌ها را به آرامی تمیز کنید. پس از اتمام کار، آن‌ها را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

با کرم تارتار از شر آلودگی‌های روغنی خلاص شوید

ترفندهایی برای تمیز کردن خودرو که هر راننده ای باید بداند!

در تعدادی از مناطق روستایی، مناطقی وجود دارد که به عنوان جاده‌های نفتی شناخته می‌شوند و با روغن پاشیده می‌شوند تا گرد و غبار و شن و ماسه را کنترل کنند. هنگامی که در امتداد چنین جاده‌هایی رانندگی می‌کنید، ممکن است شیشه جلوی اتومبیل شما با مواد زائد روغنی پوشانده شود. یکی از راه‌های موثر برای پاک سازی چنین کثیفی‌هایی، کرم تارتار است. بعد از استفاده از این محلول تمیز کننده عجیب، با یک آب صابون آن را پاک کرده، سپس شیشه را بشویید و خشک کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*