گزارش / اختلال در حرکت قطار «واکسیناسیون» کرونا؛ وزارت بهداشت تعجیل کند!

اختلال در حرکت قطار «واکسیناسیون» کرونا؛ وزارت بهداشت تعجیل کند!

این روزها خبرهای ناخوشایندی از بروز وقفه در انجام واکسیناسیون به گوش می‌رسد که باعث بروز دل نگرانی‌هایی بین مردم به ویژه افراد دریافت کننده دُز اول شده است؛ در نتیجه اقدام عملی جدی تر و تعیین تکلیف سریعتر محموله های خارجی و صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران، می‌تواند شرایط واکسیناسیون عمومی را مطلوبت‌تر کند.

اختلال در حرکت قطار «واکسیناسیون» کرونا؛ وزارت بهداشت تعجیل کند!

گروه سلامت خبرگزاری فارس-محمد تاجیک: حدود ۱۶ ماه از ورود کرونا به ایران می‌گذرد و در این مدت بیش از ۸۱ هزار نفر از هموطنان مان در اثر ابتلا به این ویروس مهلک جان خود را از دست داده‌اند.

در این بین توزیع واکسن‌های کرونا در کشور با ورود واکس اسپوتینک روسی آغاز شد و به دنبال آن واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و بهارات نیز وارد چرخه توزیع شد.

وزارت بهداشت نیز طی برنامه ریزی در قالب سند ملی واکسیناسیون کار واکسینه کردن گروه‌های سنی مختلف را  با اولویت کادر بهداشت و درمان، از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه آغاز کرد.

هفتم اردیبهشت ماه نیز روز آغاز فاز دوم واکسیناسیون با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا بود؛ فازی که به گفته وزارت بهداشت به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج را در برمی‌گیرد.

در ادامه روند واکسیناسیون، چندی است که انجام واکسیناسیون و توزیع آن در مراکز بهداشتی و درمانی با تأخیر روبرو شده و برنامه تنظیمی واکسیناسیون را دچار اختلال کرده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده از برخی استانها  از پایان ذخایر واکسن یا در شرف به پایان رسیدن واکسن خبر می‌رسد؛ این در حالی است که اکنون گروه سنی بالای ۸۰ سال باید  دُز دوم واکسن خود را تزریق کنند و روند تزریق دُز دوم سایر گروه های سنی نیز بر اساس برنامه تدوین شده واکسیناسیون ملی در ادامه فرا خواهد رسید و در کنار آن نیز واکسیناسیون مرحله اول سایر گروه‌های سنی نیز ضروری است تا روند واکسیناسیون به روال معمول و برنامه ریزی شده ادامه پیدا کند.

 وجود برخی مشکلات در واردات واکسن کرونا به کشور و تأخیر در ارسال محموله‌های واکسن از سوی برخی کشورهای مرتبط، باعث بروز نگرانی‌هایی بین مردم؛ به ویژه افراد سالمندی شده که دُز اول واکسن را تزریق کرده و حال در آستانه دُز دوم قرار گرفته‌اند.

در این میان یکی از دل نگرانی‌های مردم از بین رفتن کارایی و تاثیر واکسن در دُز اول و افتادن فاصله بین دُز اول و دوم است.

گروهی که دُز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و زمان تزریق دُز دوم‌شان طولانی شده، نگران ایمنی ایجاد شده بدن‌شان هستند. در این شرایط، برخی پیشنهاد استفاده از واکسن‌های ترکیبی را  می‌دهند؛ یعنی دُز اول و دوم از ۲شرکت متفاوت تولید‌کننده واکسن تزریق شود.

طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند

 کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، ضمن عذرخواهی از مردم و افرادی که در تزریق دوز دوم واکسن دچار مشکل شده‌اند، اعلام کرد:  در روزهای اخیر به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت‌ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند، ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان بندی پیش نرود.

وی تاکید کرد: عزیزانی که به مراکز تزریق واکسن در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند و به دلیل در اولویت بودن دُز اول، نتوانسته‌اند دُز دوم را دریافت کنند، نگرانی نداشته باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: فاصله زمانی تعیین شده برای تزریق دُز دوم، عموما بهترین فاصله زمانی نیست بلکه حداقل فاصله زمانی است که بین تزریق دو دُز واکسن تعیین شده است.

وی تصریح کرد: اغلب واکسن‌هایی که امروز در دسترس است با طولانی شدن فاصله زمانی تزریق دُز دوم نه تنها مشکلی نخواهند داشت، حتی بعضا برخی از واکسن‌ها با توجه به ساختاری که دارند، توصیه شده که از فاصله زمانی دو یا چهار هفته و سه ماه فراتر برود.

به گفته جهانپور به محض ورود محموله‌های جدید واکسن، تزریق دُز دوم واکسن برای افرادی که دُز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند.

وزارت بهداشت در تامین واکسن با مشکل روبروست

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره نبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دُز دوم آنها، گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دُز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد؛ هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دُز دوم را تهیه کنند.

 

عابدینی درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دُز دوم تزریق، گفت: یکسری مطالعات در دنیا وجود دارد که  ترکیب واکسن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم.

عابدینی یادآور شد: به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال شده است، شاید بتوان واکسن دز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد؛ البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان‌شاءالله واکسن دُز دوم به موقع ارائه می‌شود.

علت نابسامانی واکسیناسیون کرونا بدقولی چین و روسیه است

 علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید۱۹ گفت: علت بخشی از نابسامانی واکسیناسیون کرونا در ایران بدقولی شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک است.چین و روسیه دیگر کشورها را بلاتکلیف کرده‌اند.

 ناجی درباره تاخیر در دُز دوم واکسن‌ کرونا، بیان داشت: نباید فاصله زمانی دُزهای اول و دوم واکسن سینوفارم بیش از ۶ هفته طول بکشد و اگر سینوفارم وارد ایران نشود، باید برای دُز دوم سراغ واکسن ایرانی با پلتفرم مشابه رفت، اما هنوز شواهدی برای مناسب بودن ترکیب واکسن ایرانی و چینی وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که تا پایان این هفته، با وارد شدن واکسن، این مراکز مجددا به چرخه فعالیت بازگردند.

حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا: فاصله زیاد میان تزریق دُز اول و دوم، اثر بخشی دُز اول را از بین می‌برد. مهم نیست دُز اول و دوم واکسن کرونا از یک شرکت باشند، اما باید از یک پلتفرم باشند.

امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران ابراز داشت: ورود محموله‌ها با تأخیر مواجه شده است و واکسن سینوفارم دیگر موجود نیست؛ به همین دلیل تزریق دوم آن فعلا انجام نمی‌شود. البته تأخیر چند روزه در تزریق دُز دوم، تأثیری در ایمنی‌زایی ایجاد نمی‌کند.

نگران تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن نباشید!

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به‌ زودی با تأمین واکسن کرونا، ترتیبی اتخاذ خواهد شد که مردم دُز دوم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

وی ادامه داد:در کشور کانادا، ۶ ماه بعد از تزریق دُز اول، دُز دوم را تزریق کردند؛ در انگلیس نیز سه تا چهار ماه بعد از دُز اول، دُز دوم را تزریق کردند.

مردانی افزود: بسته به نوع واکسن کرونا، دستورالعمل‌هایی برای تزریق دُز دوم پیش وجود دارد و مردم نگران تأخیر در تزریق دُز دوم واکسن نباشند.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در خصوص آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: در حال تلاش برای مذاکره و رایزنی برای واردات محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور هستیم اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، در حال حاضر نمی‌توانیم اسم کشور مبدا و میزان محموله‌ها را مطرح کنیم.

وی  عنوان کرد: در تلاشیم تا در هفته جاری و به طور کلی پیش از پایان خردادماه محموله واکسن وارد کشور شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

دبیرکل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: خوشبختانه روند رایزنی‌ها برای واردات واکسن کرونا تا حدود ۸۰ درصد پیشرفته و در شرایط خوبی برای واردات واکسن قرار داریم.

قوسیان مقدم با تاکید بر اینکه هموطنان نگران کمبود واکسن نباشند، اظهار داشت: وزارت بهداشت و هلال احمر در حال تلاش برای واردات واکسن هستند؛ لذا از مردم می‌خواهیم در این زمینه نگران نباشند و امیدواریم به زودی اخبار خوشی در این خصوص اعلام کنیم.

مدارک علمی کووایران تحویل وزارت بهداشت شد

مینو محرز ،مسؤول نظارت بر واکسن کووایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «وضعیت مجوز اضطراری واکسن کووبرکت به کجا رسید؟»، گفت نمی‌دانم. از امروز به بعد مشخص می‌شود. تمام مدارک از نظر علمی به وزارت بهداشت ارائه شده و باید آنها تصمیم بگیرند.

واکسن کووایران آماده عرضه است

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا اصرار دارید مجوز واکسن کووبرکت صادر شود؟»، افزود:برای اینکه الان واکسن پیدا نمی‌شود. این واکسن هم اثرش خوب بوده و آماده است.

این استاد بیماری‌های عفونی متذکر شد: اگر کشوری واکسن بفروشد کم کم می‌فروشند و کمبود است؛ وقتی واکسن کووایران آماده است و اثر دارد، باید زودتر شروع کنند.

محرز با بیان اینکه همه جای دنیا برای واکسن‌های خود مجوز اضطراری گرفته اند، گفت: کارهای وزارت بهداشت مقداری کند است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اخباری مبنی بر توقف واکسیناسیون کرونا در ایران، اظهار کرد: واکسیناسیون افراد بالای ٨٠ و ٧۵ سال انجام شده و واکسیناسیون ٧٠ ساله‌ها در حال انجام است و تعدادی از جانبازان، سالمندان و معلولان را هم واکسینه کردیم.

تاخیر در ورود ۳ میلیون دُز واکسن کرونا به ایران 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: قرار بود محموله‌ای شامل ٣ میلیون دز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت، اما ورود این محموله با تاخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ٧٠ سال را تکمیل کنیم و این گروه‌های سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.

واکسیناسیون متوقف نشده است

رئیسی ادامه داد: واکسیناسیون گروه‌های بعدی سنی موکول شد به زمانی که محموله واکسن وارد کشور شود و اینکه واکسیناسیون متوقف شده است حرف درستى نیست، اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود.

مصرف اضطراری واکسن برکت در آستانه اجرا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت خبر داد و گفت: خبر خوشی درباره واکسن ایرانى در راه است و ما فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته بالینی را داریم و بر اساس آخرین گزارش‌ها، واکسن‌های ایرانی از جمله برکت در فاز اول و دوم با روند خوبی پیش رفته‌اند.

رئیسی تصریح کرد: امیدواریم فردا مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن برکت بگیریم و پس از آن می‌توانیم واکسیناسیون را با واکسن ایرانی شروع کنیم.

ورود یک میلیون دُز واکسن تا پایان هفته جاری

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان هفته یک میلیون دُز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و بعد از آن واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مرداد ماه بالای ١٠ میلیون دُز واکسن ایرانی به دست ما خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است و تا اطمینان از رسیدن محموله بعدی، گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد.

به هر حال، علی رغم توضیحات وزارت بهداشت و توجیه بدقولی کشورهای صادر کننده واکسن، کندی و اهمال کاری در ورود واکسن کرونا به کشور عاملی در ایجاد نگرانی و تشویش مردم خواهد شد و می‌تواند در مسیر کرونازدایی از جامعه و ایجاد ایمنی جمعی اخلال ایجاد کرده و روند کاهشی شیوع کرونا را دچار وقفه و اختلال کند.

عاملی که علاوه بر آسیب رساندن اعتماد عمومی به متولیان بهداشت و درمان کشور عواقب ناگواری در پی داشته باشد؛ در نتیجه جدیت و برنامه ریزی منسجم تر و تعیین تکلیف سریعتر محموله‌های وارداتی و همچنین صدور اجازه استفاده اضطراری واکسن کرونای برکت  می‌تواند باعث رفع نگرانی‌های جامعه و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

دوراهی عربستان برای برگزاری حج با زوار خارجی/ اندونزی: امسال هم به حج نمی‌رویم

اندونزی با بیش‌ترین سهمیه امسال هم به دلیل شیوع کرونا از تشرف زائران کشورش به حج تمتع انصراف داد. البته سعودی‌ها هم که پیش از این از پذیرش زائر خارجی خبر داده بودند، در دوراهی قرار گرفته و درصدد لغو حج تمتع برای زوار خارجی هستند.

به گزارش فارس، با وجود اینکه حدود ۴۰ روز تا ایام حج تمتع باقی مانده است، عربستان هنوز درباره وضعیت حج تمتع سال جاری برنامه‌ریزی قطعی نکرده است. این امر در حالی است که طی روزهای گذشته سعودی‌ها قرار بود وضعیت حج ۱۴۴۲ را به صورت رسمی اعلام کنند.

اختلاف نظر متولیان مسجدالحرام و وزارت بهداشت عربستان درباره سهمیه حج

دولت عربستان که آمادگی خود را برای پذیرش زائر خارجی اعلام کرده بود و متولیان حرمین شریفین در هفته‌های اخیر در حال برنامه‌ریزی برای اعزام حدود ۳۰۰ هزار زائر برای ایام حج تمتع امسال بودند، با مخالفت وزارت بهداشت عربستان مواجه شدند؛ چرا که وزارت بهداشت عربستان حداکثر پذیرش ۶۰ هزار زائر شامل ۴۵ هزار زائر خارجی و ۱۵ هزار زائر از عربستان را بررسی و با آن موافقت کرد.

مسجدالحرام صبح روز گذشته

دوراهی عربستان درباره برپایی حج تمتع برای زوار خارجی

با این وجود به نظر می‌رسد که دولت سعودی درباره تعداد ۴۵ هزار زائر خارجی را نیز به جمع‌بندی نرسیده و با توجه به وضعیت شیوع کرونا در جهان، در دوراهی است و قصد دارد که امسال هم حج تمتع را بدون حضور زائران خارجی برگزار کند. حتی متولیان مسجدالحرام نیز برای پذیرش زائر خارجی در ایام حج اقدامات خاصی انجام نداده‌اند.

آیا حج امسال هم برای زوار خارجی لغو می‌شود؟

به گفته یک منبع آگاه، عربستان پس از بررسی احتمال شیوع کرونا در حج امسال و نامشخص بودن علائم کرونا که در ماه‌های اخیر نیز جهش یافته، پیش‌بینی کرده که ممکن است با اعزام زائران کشورهای مختلف به سرزمین وحی، این ویروس برای زائران بیت‌الله الحرام مشکلاتی را به همراه بیاورد. به همین دلیل، سعودی‌ها درصدد لغو حج تمتع برای زوار خارجی هستند.

البته هنوز این امر در جلسات متولیان خانه خدا و دولت سعودی در حال بررسی است و برخی از افراد نیز مخالف چنین تصمیمی هستند. یکی از دلایل نپذیرفتن برخی از مسؤولان عربستان برای تعطیلی حج ۱۴۲۴ برای زوار خارجی، احتمال اعتراض‌ کشورهای اسلامی از این تصمیم است.

دولت سعودی چندی پیش نیز در اطلاعیه‌ای از تصمیم برای پذیرش زائر خارجی خبر داده بود که اکنون با توجه به برپایی جلسات کارشناسی و امکانات این کشور به نظر می‌رسد که دولت سعودی در دوراهی قرار گرفته و برای لغو حج تمتع امسال هم مصمم است.

عربستان هنوز درباره وضعیت حج ۱۴۴۲ اطلاع‌رسانی نکرده است

با این وجود و با توجه به اینکه در آستانه ماه ذی‌القعده قرار داریم و بسیاری از امکانات و داروهای مورد نیاز زائران کشورهای مختلف در صورت پذیرش زائر خارجی از سوی سعودی‌ها باید در هفته‌های جاری به عربستان ارسال شود، اما هنوز دولت سعودی درباره نحوه پذیرش زائران کشورهای اسلامی اطلاع رسانی نکرده و بسیاری از کشورها هم از این موضوع گلایه‌مند هستند؛ چرا که آمادگی برای اعزام زائران نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.

آمادگی ایران با اعزام زائران به سرزمین وحی

البته مسؤولان سازمان حج و زیارت کشورمان که از سال گذشته برای اعزام زائران به حج تمتع آمادگی داشتند، امسال هم با هر شرایطی آمادگی خود را برای حضور زوار ایرانی در مناسک حج تمتع اعلام داشتند و در انتظار تصمیم نهایی سعودی‌ها برای حج ۱۴۴۲ هستند؛ به طوری که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به نامشخص بودن سهمیه ایران در حج امسال،گفته است: «به محض اعلام سهمیه حج ۱۴۰۰، سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی لازم و دقیق را انجام می‌دهد. در سنوات گذشته در این بازه زمانی قراردادهای مربوط به عملیات اجرایی حج منعقد و امکانات پزشکی نیز منتقل شده بود. اما شرایط امسال به گونه‌ای است که نه تنها هنوز قراردادها منعقد نشده است، بلکه سهمیه کشورها نیز تخصیص نیافته و امیدواریم هرچه زودتر این مهم روشن شود».

انصراف اندونزی با بیش‌ترین تعداد زائر از تشرف به حج امسال

با توجه به اینکه ایران آماده اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی است و حتی پروتکل‌هایی نیز به منظور رعایت نکات بهداشتی توسط زائران خانه خدا تدوین کرده است، اما برخی از کشورها با شرایط موجود و احتمال افزایش شیوع کرونا در ایام حج تمتع تصمیم گرفتند تا از حضور در حج تمتع انصراف دهند.

بر همین اساس، وزیر امور مذهبی اندونزی از حضور نیافتن زائران اندونزیایی در حج امسال خبر داده و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که دولت این کشور با توجه به تداوم شیوع کرونا در جهان، حج امسال را برای زائران اندونزیایی لغو کرده است و به این ترتیب اندونزی امسال هم اولین کشوری است که از حضور در حج تمتع انصراف می‌دهد.

اندونزی سال گذشته نیز اولین کشوری بود که از حضور زائران کشورش در حج تمتع به دلیل شیوع کرونا و اطلاع رسانی نکردن سعودی‌ها درباره وضعیت حج ۱۴۴۱ و بلاتکلیف بودن زوار از تشرف زائران کشورش به سرزمین وحی انصراف داد و پس از آن برخی دیگر از کشورهای اسلامی با توجه به شرایط کرونا و اطلاع‌رسانی نامناسب عربستان انصراف خود را به عربستان اعلام کردند.

کشور اندونزی با توجه به اینکه بیشترین سهمیه حج را دارد، نقش مهمی نیز در برپایی حج تمتع ایفا می‌کند. سال گذشته سهمیه اندونزی در حج تمتع ۲۲۱ هزار زائر بود و امسال هم در صورت برپایی حج و حضور زائران کشورهای اسلامی در سرزمین وحی همزمان با ایام حج تمتع، بیشترین تعداد زائر را داشت که حال با انصراف کشور اندونزی برای تشرف به حج امسال، نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها هم قوت می‌گیرد و تعطیلی حج ۱۴۴۲ برای زوار خارجی دور از انتظار نیست.

البته ممکن است یکی از دلایل اطلاع رسانی نکردن عربستان برای حج تمتع امسال، ایجاد فرصتی برای اعلام انصراف کشورها برای تشرف به حج تمتع باشد تا به نوعی تکلیف را از دوش خود بردارد؛ چرا که سال گذشته پس از اطلاع رسانی نکردن درباره وضعیت حج تمتع، کشورهایی همچون اندونزی با سهمیه ۲۲۱ هزار زائر، هند با سهمیه ۱۷۵ هزار زائر، مالزی با سهمیه ۳۱ هزار و ۶۰۰ زائر، تایلند با سهمیه ۸ هزار زائر و سنگاپور با سهمیه ۹۰۰ زائر از تشرف به حج تمتع سال ۱۴۴۱ انصراف دادند و در نهایت حج تمتع فقط برای ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان برگزار شد.

به گزارش فارس، سهمیه ایران در حج تمتع سال گذشته ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر بود که هنوز سهمیه ایران در حج تمتع سال جاری و حتی برپایی حج برای زوار خارجی مشخص نیست و زائران در بلاتکلیفی هستند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ سناریویِ «بگم بگم‌ها» چه‌طور به وجود آمد؟

جزو جدایی ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری، مناظرات بین نامزد‌ها است که در این مناظرات؛ رعایت اخلاق انتخاباتی محور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جزو جدایی ناپذیر انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری، مناظرات بین نامزد‌ها است که در این مناظرات  رعایت اخلاق انتخاباتی، محور است.

مناظره به‌معنی بحث با یکدیگر برای روشن شدن حقیقت و ماهیت یک مساله است. این کار با پرسش و پاسخ طرفین از یکدیگر انجام می‌شود. طرفین در رد یا تایید هر ادعایی باید پاسخ منطقی بر اساس شواهد یا اطلاعات موجود ارائه دهند. مناظرات انتخاباتی محملی برای ارائه برنامه ها، رقابت سالم و عادلانه است تا به این وسیله مردم بتوانند کاندیدای مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. یکی از مسائلی که باید در این مناظرات رعایت شود، این است که شاهد پرخاشگری نامزد‌ها و تهمت و افترا زدن و یا به عبارتی آنچه در دوره‌های پیش بنیان‌های سستش پایه ریزی شده یعنی همان ایدوئولوژی «بگم بگم ها» نباشیم.

مردم ما به‌ خصوص جوانان کشور رنج زیادی از نوسان‌های اقتصادی کشیده‌اند، وقتی کسی درد و رنج‌های آنان را در رسانه عمومی بازگو می‌کند ناخودآگاه توجه قشر عظیمی را به خود جلب می‌کند؛ اما باید توجه داشت علاوه بر این درد دل‌ها، ابزار‌ها و برنامه‌های ارائه شده تا چه حد منطقی و قابل قبول است.

اولین بار فردی رویکرد و شگرد «بگم بگم» را بنیان گذاری کرد که با انتشار پوستر‌ها و سخنانی جدید و بکر خودش را از جنس مردم معرفی کرد. اقداماتی پوپولیستی که زود جای خودش را باز کرد و اتفاقا نتیجه هم داد. این اقدام  و تخریب‌ها در مناظرات سال ۹۲ و ۹۶ هم از طرف افراد دیگر کپی برداری شد و مشت زنی نامزد‌ها به هم بار دیگر در مناظرات خودش را نشان داد.

اما مناظرات پانزدهم خرداد ۱۴۰۰ نیز به آوردگاه این مناظرات بدل شد و نامزد‌ها یکی در پی دیگری یکدیگر را تخریب کردند و به جای رعایت سطحی حداقلی از اخلاق در انتخابات و ارائه برنامه و راهبرد برای مسیر حداقل چهار ساله خود فقط و فقط به تخریب پرداختند و تنور حواشی در این مناظرات داغ داغ بود.

نفرت پراکنی و اتهامات در مناظرات نباید وجود داشته باشد و ملاحظات اخلاقی باید جدا رعایت بشود. یعنی اگر نامزد‌های انتخابات در مناظراتشان و در مصاحبه‌هایی که با آن‌ها می شود اخلاق را رعایت کنند، رعایت اخلاق در جامعه نیز سرریز می‌شود و مردم نیز به ملاحظات اخلاقی عمل می‌کنند و این مسائل را الگوی خود قرار می‌دهند.  البته راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده و شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند؛ در حالی که این هنجار شکنی جواب نمی‌دهد.

اخلاق انتخاباتی در گوشه رینگ مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری/ «بگم بگم ها» چطور نهادینه شد؟

بی اخلاقی‌های مناظره پانزدهم خرداد 

در مناظرات روز پانزدهم خرداد بود که محسن مهرعلیزاده روی صحبت‌هایش را متوجه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کرد و گفت: من از آقای رئیسی سوال می‎ کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد؛ تا آن‌ها را به چالوس ببرد؟ آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرتعالی احترام می‌گذارم، ولی با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

علیرضا زاکانی هم گفت: ما مناظره نمی‌کنیم؛ دوستان انشا می‌خوانند، اینجا وقت پاسخ دادم است آقای همتی؛ زشت است شما ما را متهم به دروغگویی می‌کنید.  آقای همتی به شما و همکارانتان باید نوبل شیمی بدهند به دلیل این بلایی که سر پول ملی آورده اید.

محسن رضایی در ادامه مناظره خطاب به عبدالناصر همتی اظهار کرد: شما منبع برای سلطان ساز‌ی فولاد و شکر دارید؛ جناب آقای همتی شما درد مستضعفین را ندارید؛ شما رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین مالی کردید؛ در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور فاجعه بار شده است.

عبدالناصر همتی هم در ادامه مناظرات گفت: آقای جلیلی شما در برجام در زمین ترامپ بازی کردید. آقای جلیلی شما دو کلاس اقتصاد نخوانده اید، دهن من را باز نکنید؛ من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم. آقای جلیلی لطفا از نامزد پوششی بودن در بیایید. آقای رضایی من نحوه گرفتن مدرک شما را می‌دانم؛ من می‌دانم چطور نمره گرفته اید. اساتید به دفتر شما می‌آمدند و نمره می‌دادند. آقای جلیلی شما ابتدایی‌ترین مسائل تجارت را نمی‌فهمید. پدر کشور را در آوردید. آقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که دو کلاس اقتصاد نخوانید. FATF به همت سعید جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان در لیست سیاه رفت. آقای رئیسی بدون کمک مشاوران می‌توانید یک سوال اقتصادی جواب بدهید. هر سفری که می‌روید ۴۰ میلیارد تومان هزینه‌اش می‌شود و چه کسی کارخانه‌ها را بسته است که شما باز می‌کنید؛ قاضی‌های شما کارخانه‌ها را بستند.

مهر علیزاده هم خطاب به رئیسی بیان کرد: اگر دلتان برای اقتصاد سوخته در قوه قضائیه بمانید تا مشکل را حل کنید. آقای رئیسی سندروم پست‌های بی قرار دارند و سِمت‌های زیادی را داشته اند. شما در قوه قضائیه حضور داشتید؛ چه بسا ریاست جمهوری را رها کنید برای پست بالاتر. حرف حق را باید زد.

حجت الاسلام رئیسی خطاب به مهرعلیزاده گفت: این خیلی بد است که کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری به خاطر جلب آرا بخواهد تهمت بزند، اگر این حرف‌ها جواب می‌دادید شما شاهدید که چند سال قبل چه تهمت‌هایی زده می‌شد در همین سالن به من. مردم عزیز ما دسترسی دارند، بروند در سایت آموزش عالی شما؛ فکر کنید که بروند در سایت آموزش عالی و ببینند مدرک من چیست؟ آن وقت برای شما بد نمی‌شود؟ خسته نشدید از این همه اهانت زدن؟ اگر مشکلات مردم با اهانت زدن به من حل می‌شود باشد بگویید.

در مناظرات چه باید می‌شد؟

نکته اساسی و روح حاکم بر شکل گیری مناظرات ارائه برنامه برای اداره کشور است. مناظراتی که هدف از راه اندازی آن‌ها این است که نامزد‌ها برنامه‌های خود را ارائه دهند و مردم یک نگاه جامع و کامل از آن‌ها پیدا کنند و با دیدی روشن و نگاهی ژرف پای صندوق‌های رای بروند. بی شک یکی از ویژگی‌های بارز هر رئیس جمهوری اخلاق و اخلاق و اخلاق است. فردی که قرار است ویترین جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی شود و عزت و آبروی جمعیت ۸۵ میلیونی را حفظ کند قطعا باید اتکای بیشتری بر اخلاقیات داشته باشد و فردی که ردای ریاست جمهوری را بر تن می‌کند و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می‌زند باید از سخنان سخیف و تکان دهنده‌ای مثل «بگم بگم ها» و «نگذارید دهان من باز شود» حزر کنند.

 

 

 

 

 

 

انتخابات ۱۴۰۰، دریچه سیزدهم؛

تبلیغات انتخاباتی همچنان در سایه مناظره نخست

تبلیغات انتخاباتی همچنان در سایه مناظره نخست

عرصه سیاست ایران امروز در حالی دومین مناظره هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری را شاهد خواهد بود که واکنش ها به مناظره نخست همچنان ادامه دارد. نامزدها هم فهرستی از وعده ها را در هر نشست خبری، توییت و برنامه تبلیغاتی دیگر به مردم ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، فاصله بین نخستین مناظره انتخاباتی (شنبه ۱۶ خرداد) تا مناظره دوم که امروز ۱۸ خرداد برگزار خواهد شد؛ هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تبلیغات خود درباره برنامه ها و دیدگاه های خود ادامه دادند. مواردو موضوعات مطرح شده در مناظره نخست همچنان در رسانه ها و شبکه های مجازی بازتاب دارد و مورد تحلیل قرار می گیرد. نامزد پوششی هم ترکیب و عبارتی است که سوژه تحلیل ها و گمانه زنی های تحلیلگران سیاسی است.

از وعده های تازه نامزدها چه خبر؟

هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حالی روزهای تبلیغاتی خود را سپری می کنند که هر روز وعده، برنامه و طرح تازه ای از ستادهای آن ها منتشر می شود.

رییسی: برای رفع مشکلات مردم سر از پا نمی‌شناسم

حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» مردم را گرفتار فقر توصیف و دلیل حضور خود در انتخابات را خواست مکرر مردم اعلام کرده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواستار اصلاح نظام بانکی،  مالیاتی،  واردات و صادرات شده و افزایش اشراف دولت بر کالا و ارز و ارتباطات و را زمینه کاهش تولید پرونده فساد عنوان کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر مردم مسئولیت دولت را به این طلبه و خادم خود سپردند، برای رفع مشکلات مردم سر از پا نمی‌شناسم و شبانه روز با همه امکانات و با کمک متخصصان و صاحبان اندیشه و با یاری جوانان برای تغییر وضع موجود تلاش می‌کنم.

حجت الاسلام رییسی در نامه‌ای به کمیسیون تبلیغات صدا وسیما خواستار اختصاص زمان برای پاسخگویی به برخی اظهارات مطرح شده از سوی دو نامزد دیگر ریاست جمهوری شد که صدا وسیما هم فرصتی پنج دقیقه ای برای پاسخگویی در اختیار وی قرار داد.

مهرعلیزاده: باید جمهوریت نظام را حفظ کنیم

«محسن مهرعلیزاده»، در نشست خبری خبرگزاری ایرنا به مدت دو ساعت پاسخگوی پرسش های رسانه های مختلف بود. وی درباره جنجال ایجاد شده درباره میزان تحصیلات حجت الاسلام رییسی که در مناظره نخست از سوی وی اعلام شد، گفت: آقای رییسی شش کلاس سواد کلاسیک دارند و دیگر مدارک تحصیلی ایشان حوزوی است. الگوی «حکمرانی اقتصادی اجتماعی»، عدم تنش در رابطه با همسایگان، ضرورت مشارکت بالای مردم در انتخابات، بی تاثیر بودن برخوردهای قهری با گرانی ها و تورم از مهم ترین محورهای سخنان مهرعلیزاده در ایرنا بود.

همتی:باید حکمرانی را اصلاح کنیم

رواج دلالی ناشی از ساختار اقتصادی است و ما باید این حکمرانی را اصلاح کنیم؛ این تازه ترین اظهارات عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. همتی در برنامه های تبلیغاتی خود وعده رشد اقتصادی سالانه پنج درصد داده و تاکید کرده است که دولت باید فقط در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کرده و با بهبود فضای کسب و کار، مشارکت بخش خصوصی را تشویق و تسهیل کند.

وی ارز ۴ هزار و۲۰۰ را باعث رانت دانسته و از مشخص شدن اسامی دریافت کنندگان این ارز خبر داده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرده است که دولت به جای دخالت در بازار، اقداماتی انجام دهد تا بازار درست عمل کند با قیمت گذاری دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد.

جلیلی: باید در فضای مجازی هم از استقلال کشور پاسداری کنیم

سعید جلیلی معتقد است کشور  نباید معطل FATF و تحریم ها باشد. به گفته این نامزد انتخابات، وی و همراهانش در دولت سایه تلاش کردند تا  برنامه واقعی و مبتنی بر واقعیت ها و ظرفیت های کشور تدوین کنند. جلیلی از تعامل سازنده و گسترده با جهان سخن گفته و خواستار افزایش سهم مبادلات تجاری با کشورهای منطقه شده است. جلیلی به مذاکره نگاه مثبت داشته و درباره فضای مجازی هم گفته است: «در فضای مجازی هم باید از استقلال و آزادی کشور و شهروندان مان پاسداری کنیم.

جلیلی همچنین تاکید دارد که نباید کشور را حداقلی اداره کرد و از این رو منتقدان خود را به مناظره دعوت کرده است. این نامزد انتخابات کارهای نمایشی را آفت اداره کشور دانسته و تصریح کرده است که نمایش نمی‌تواند جای کار واقعی را بگیرد و با نمایش نمی‌شود کشور را اداره کرد چه برسد که بتوان جهش داد.

زاکانی: خودم را در راس اصلاح طلبان می‌دانم

«علیرضا زاکانی» نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری در تازه ترین اظهارات، خود را  بنده در راس اصلاح طلبان دانسته و دلیل آن را دنبال کردن تحول اصلاح طلبی اعلام کرده است.

زاکانی ایجاد دو میلیون شغل را با ظرفیت‌های خالی پتروشیمی شدنی دانسته و گفته است: بنده مدعی  هستم که آنقدر ظرفیت داخلی در کشور وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه اینکه جوان ما بخواهد گردن خم کند. زاکانی وعده ایجاد حداقل ۵۰۰ هزار شغل در ۶ ماه اول و۱.۵ میلیون شغل در سال بعد دو میلیون شغل از سال های بعد را داده است.

رضایی: صداوسیما محدودیت مناظره ها را بردارد

«محسن رضایی» دیگر نامزد انتخابات هم کاهش هزینه‌ها و ایجاد جذابیت در تولید را مانع سرازیر شدن پول و نقدینگی به سمت رانت و دلالی دانسته است.

وی همچنین عدم جذب نقدینگی در تولید را منجر به ایجاد حباب بزرگ در بورس اعلام کرده و مشکل دولتمردان کشور را نفهمیدن پول عنوان کرده است. رضایی همچنین از صداوسیما خواسته مناظرات را از محدودیت‌ها خارج کند و اجازه دهد مناظرات ادامه پیدا کند چون بسیاری از بحث‌ها نیمه تمام می‌ماند.

وی گفته که یارانه وعده داده شده ۴۵۰ هزار تومانی را در وهله اول به ۴۰ میلیون ایرانی پرداخت خواهد کرد و در مراحل بعد هر دو سال ۱۰ میلیون نفر به این جمعیت خواهد افزود. برنامه مسکن رضایی هم به این شرح است: «هر زوج جوان با ۱۰ درصد آورده و ۹۰ درصد وام بانکی با اقساط ۴۰ تا ۵۰ ساله می‌توانند صاحب خانه شوند.

زمین این طرح هم ارزان قیمت یا رایگان در اختیار این زوج‌ها در طرح نهضت خانه‌سازی ایرانیان قرار می‌گیرد و با اجرای این سه طرح، بخش عظیمی از معیشت از روی دوش مردم برداشته می شود. »

قاضی زاده هاشمی: آماده ترین فرد برای انتخابات هستم

«امیرحسین قاضی زاده هاشمی» هم وعده هوشمندسازی یارانه ها را داده و تصریح کرده است: «ما نظام جامعی طراحی کرده‌ایم به عنوان سامانه جامع بیمه، مالیات و درآمد که بر مبنای آن مردم به سه گروه بر اساس نسبت درآمدها به هزینه‌هایشان تقسیم شده و تا سال ۱۴۰۳ یارانه به صورت هوشمند به مردم پرداخت می‌شود.» هاشمی پرداخت هوشمند یارانه‌ها را «نقطه زنی» خوانده که لازمه آن ایجاد نظام جامع اطلاعاتی است. این نامزد انتخابات خود را مرد قانون و آماده ترین فرد در عرصه انتخابات می داند و معتقد است می تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند.

تبعات و پیامدهای مناظره نخست

تحلیل ها و توییت های عمدتا منفی درباره مناظره نخست همچنان ادامه دارد.بخشی از این تحلیل ها در انتقاد از عدم پراختن به موضوعات مهم کشور است.

در همین زمینه «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری نوشته است: «برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح شده که درمحور اقتصادی مناظره چرا حتی یک سؤال درموردمهمترین چالشهای اقتصاد ایران مطرح نشد؟ اثر سالها تحریم، اثر برجام بر اقتصاد، اثر سالها جنگ روانی خارجی و داخلی براقتصاد، اثر پاندمی کرونا براقتصاد، اثر دولت سایه و زورمند بر اقتصاد.»

«رضا نصری» حقوقدان هم در توییتی نوشت: «سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی ترامپ در ۳ سال اخیر حداقل منجر به ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری به درآمد ایران شد. ابعاد فاجعه در اقتصاد کوچک ایران قابل محاسبه نیست. چرا در ۳ ساعت مناظره با موضوع «اقتصاد» در مورد خشن‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ معاصر هیچ پرسشی مطرح نشد؟»

«عبدالله رمضان زاده» سخنگوی دولت اصلاحات هم خاطرنشان کرده است: «خیلی ها پرسیدن، من هم می پرسم: چرا در مناظره درباره اثر این مسائل بر اقتصاد ملی و معیشت و زندگی مردم سوال نشد: تحریم ها، پاندمی کرونا، نقش سیاست منطقه ای، نقش نظامیان در اقتصاد؟»

علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر رییس جمهوری هم در این زمینه نوشت: «در مناظره‌ اقتصادی،نقش اعداد پررنگ‌تر است،عجیب است که هر چند دقیقه، نمودارهای پرینت شده رو به دوربین گرفته می‌شداما هیچ کدام از مخالفان برجام و دولت و مذاکره،از ده‌ها وصدها میلیارد دلار خسارت تحریم بر اقتصاد ایران چیزی نگفت. از معلول‌ها گفته می‌شد اما علت‌ها را سانسور می‌کردند.»

بخش دیگری از انتقادات هم به عدم رعایت مسائل اخلاقی در مناظره ها مربوط بود. «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به برخی کنایه ها و بی حرمتی های سیاسی به ویژه علیه دولت نوشت: «وقتی دارید مناظره می‌کنید، وقتی دارید مبارزه انتخاباتی می‌کنید؛ حواستون باشه که برا این بچه‌ها می‌خواید کار کنید. قراره الگوشون باشید.»

«محمدرضا عارف» رییس بنیاد امید ایرانیان درباره مناظره نخست دیدگاه منفی داشته و تصریح کرده است: آنچه بیش از هر چیز در مناظرات اخیر، اذهان را به خود مشغول کرده، سقوط اخلاق سیاسی است. وقتی جمهوریت تحت الشعاع قرائت‌های سلیقه‌ای قرار می‌گیرد و قرائت ضد حقوق مردم میدان داری می‌کند، اسلام اخلاقی و انسانی در حاشیه قرار می‌گیرد.»

گمانه زنی ها درباره نامزد پوششی

شایعات و گمانه ها درباره نامزد پوششی پس از مناظره ها افزایش یافته و این میان نام های مختلفی مطرح می شود؛ از زاکانی تا جلیلی و از مهرعلیزاده تا قاضی زاده هاشمی.

پس از تاکید همتی در مناظره بر پوششی بودن حضور زاکانی، وی این موضوع را تکذیب و تصریح کرد: اینکه من به نفع حجت الاسلام رییسی کنار بروم گمانه زنی‌هایی است که هم توهین به رئیسی و هم توهین به تک تک نامزدها است.  جریان انقلاب به عقلانیتی رسیده که به اقتضای اقبال مردم برای کنار رفتن یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت و ایده‌ها و برنامه‌های من حتما اقبال مردم را ایجاد خواهد کرد.»

مهرعلیزاده هم از دیگر نامهایی است که احتمالی انصرافش به نفع دیگر نامزد اعتدالی در گمانه زنی ها مطرح می شود. فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه نامه مهرعلیزاده به رییس جبهه اصلاحات بیشتر کار رسانه ای بوده، گفته است: مهرعلیزاده کاندیدا می‌شود نه برای اینکه رییس جمهور باشد، کاندیدا شده تا بعدا بتوانند در دولت‌های بعدی مطرح باشند و پُستی به وی داده شود.»

 

 

 

 

از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟

توجه به اخلاق‌مداری و شفافیت از مولفه‌های ضروری در مناظره‌ها

توجه به اخلاق‌مداری و شفافیت از مولفه‌های ضروری در مناظره‌ها

نخستین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با محوریت موضوعات اقتصادی برگزار شد؛ مناظره‌ای که البته با واکنش‌های بسیاری همراه بود و به باور برخی نه تنها مسایل تخصصی که باید در آن مطرح می‌شد به حاشیه رفت، بلکه پای بداخلاقی‌های سیاسی نیز بدان باز شد.

۱۱ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و… رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته شده است.

در دولت مردمی خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداریم

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دو سالی که به دستگاه قضایی آمدم شاهد پرونده‌ها و موضوعاتی هستم که نشان می‌دهد دغدغه‌های مردم نسبت به فساد و تبعیض کاملاً به حق است و در دولت مردمی در این راه خط قرمزی نداریم. با همه وجود وارد این میدان شدم و برای رضای خدا و انجام وظیفه و گره گشایی از کار مردم و نجات آنها، تیرهای تهمت و ناسزا را تحمل می‌کنم.

حجت الاسلام رییسی اظهار داشت: امروز شرایط کشور به نحوی است که مردم گرفتار سختی‌ها شده‌اند و زندگی آنها و وضعیت تولید و بازار ما به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. امروز سفره مردم وضعیتی پیدا کرده که برخی کالاهای اساسی به ویژه برای خانواده‌های کم درآمد و ضعیف جامعه به کالای لوکس تبدیل شده و حتی دستیابی به گوشت هم برای بسیاری دشوار است. کسب و کار مردم دچار آسیب شده و وضعیت بازاری، کاسب و تولیدکننده نابسامان و نگران کننده است. قرار بود فساد و تبعیض نداشته باشیم و فقر را در جامعه ریشه کن کنیم اما برخی مسوولان خلاف آنچه امام و رهبری فرمودند، عمل کردند و امروز مردم می‌پرسند چرا با وجود امکانات فراوانی که کشور دارد، مشکلات حل نمی‌شوند و کشور دچار سیاسی بازی شده و زد و بند بر مسایل حاکم است؟

پرداخت یارانه را هوشمند می‌کنم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی رسانه ای اظهار داشت: پرداخت یارانه را هوشمند می‌کنم. یارانه وقتی مورد نیاز است که شکاف طبقاتی ایجاد شده و اکنون نسبت درآمد بالاترین درآمد به پائین ترین درآمد ۱۵.۵ برابر باشد. نحوه توزیع یارانه بر مبنای تعدیل قیمت‌ها و خلق گرانی و بالا بردن هزینه‌های عمومی ایجاد درآمد کرده و بین مردم توزیع می‌کند. ما نظام جامعی طراحی کرده‌ایم به عنوان سامانه جامع بیمه، مالیات و درآمد که بر مبنای آن مردم به سه گروه بر اساس نسبت درآمدها به هزینه‌هایشان تقسیم شده و تا سال ۱۴۰۳ یارانه به صورت هوشمند به مردم پرداخت می‌شود.

هاشمی پرداخت هوشمند یارانه‌ها را «نقطه زنی» خواند و گفت که لازمه آن ایجاد نظام جامع اطلاعاتی است. باید مالیات اشخاص حقوقی را کاهش داده و اخذ مالیات از اشخاص حقیقی را افزایش دهیم. با تشکیل نظام جامع مالیاتی مردم یکبار و به صورت تجمیع شده مالیات ها را پرداخت می کنند.  سیاست ما ارز تک نرخی و واقعی برای جلوگیری از قاچاق کالا در کنار سامان دادن به شبکه توزیع کشور است و تمامی کالاها باید در بورس کالا عرضه شوند. از سوی دیگر در صورت تغییر قیمت ها، دارایی های دولت نیز افزایش می یابد که باید از آن در جهت حمایت از مصرف کنندگان نهایی بهره برداری کند. چهار میلیون شغل جدید ایجاد خواهیم کرد و نرخ بیکاری را از ۱۳-۱۲ درصد به ۶ درصد – به خصوص در حوزه های فن آورانه – می رسانیم.

برای ایجاد هماهنگی بین بازار پولی، سرمایه و بیمه برنامه داریم

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از هنرهای رییس جمهوری این است که بین بازار پولی، سرمایه و بیمه هماهنگی ایجاد کند و ما برای این کار برنامه داریم. دوران نوجوانی و جوانی من با ایام دوران دفاع مقدس و جنگ همراه بود و امروز خوشحالم که جوانان ما می‌توانند نقشی مهم در آینده ایران داشته باشند. همانطور که ما در عرصه‌های مختلف چون دفاع مقدس و انقلاب، جوانان را داشتیم و دشمنان دوست داشتند که دهه شصت تکرار نشود، اما امروز و در دهه ۹۰ جوانانی داریم که در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کردند و شهید حججی‌ها را دیدیم و در عرصه‌های علمی هم موفقیت‌های بزرگ داشتیم. بازار سرمایه، بازاری است که باید به تولید کشور اضافه کند و در بازار سرمایه باید پول بیشتر از کالا تولید شود. متاسفانه پول کشور در ۴۷ سال گذشته نزدیک ۴۲ هزار برابر شده اما کالا ۱.۷ برابر شده و این فاصله زیادی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که پول تا این حد افزایش پیدا کرده و تولید جا بماند، مشکلاتی ایجاد می‌شود و راه حل آن به تولید و افزایش آن باز می‌گردد. نباید اجازه داد تا بازار سرمایه به بازار سفته و سوداگری تبدیل شود چرا که آرامش را بر هم می‌زند.  متاسفانه امروز فاصله چشمگیری را شاهد هستیم که در برخی از شاخص‌ها خود را نشان می دهد.

بازار با قیمت گذاری دستوری کنترل نمی شود

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت به جای دخالت در بازار، اقداماتی انجام دهد تا بازار درست عمل کند با قیمت گذاری دستوری نمی توان بازار را کنترل کرد. قیمت گذاری باید به بازار واگذار شود. قیمت گذاری دستوری نتیجه اش اتفاقاتی  است که رخ می‌دهد، ورود به قیمت‌گذاری دستوری یعنی وارد شدن به توزیع رانت که قابل کنترل نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید اقتصاد را به بازار واگذار و نظارت کنیم که بازار درست عمل کند یعنی؛ دولت به جای اینکه در بازار دخالت کند باید اقداماتی را انجام دهد که بازار درست عمل کند این مهمترین سیاست و برنامه من برای کنترل بازار است. همین‌جا از رقیب اصلی خودم، آقای رییسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به‌شکل زنده مناظره کنیم و بعد خدمت آقای جلیلی هستم.  در جریان مناظره، نامزدهای پوششی به همراه نامزد اصلی، ۲۹ بار با بردن اسم بنده به تهمت زدند.

گزینش‌های خاص را کنار خواهم گذاشت

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی با تشریح برنامه‌های تبلیغاتی خود گفت: در دولت اقدام و تحول گزینش‌های خاص را کنار خواهیم گذاشت و از همه شایستگان در ایران استفاده خواهیم کرد. در دولت اقدام و تحول؛ دولت شایستگان از مرد و زن، ایرانیان داخل و خارج از کشور، اقوام مختلف، اقلیت‌ها، اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل‌ها و هر انسان شایسته‌ای که بتواند کاری انجام دهد، استفاده خواهیم کرد.

رضایی تصریح کرد: در دولت اقدام و تحول از همه شایستگان در ایران حتی در همین دولت و دولت‌های گذشته استفاده خواهیم کرد جز افرادی که فسادهای بزرگ انجام دادند و مشکلاتی داشتند. تقاضا دارم دوستان صداوسیما مناظرات را از محدودیت‌ها خارج کنند و اجازه دهند مناظرات ادامه پیدا کند چون بسیاری از بحث‌ها نیمه تمام می‌ماند. این سه بخش اصلی برای حل مشکلات مردم اجرا می‌شود و با این سه فعالیت، مشکل معیشت مردم و به خصوص دهک‌های پایین جامعه برطرف می‌شود.

ایجاد دو میلیون شغل با ظرفیت‌های خالی پتروشیمی شدنی است
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:
 ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری کشور وجود دارد که استفاده از آن سبب ایجاد دو میلیون شغل در مدت دو سال می‌شود. ما می‌توانیم در اقتصاد مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و از طرفی شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم. ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم. اما اینکه چه میزان زمان نیاز است تا این موضوع محقق شود. باید گفت که ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری وجود دارد که کارخانه آن مستقر است ولی به دلیل فرسودگی نیازمند بازسازی تجهیزات و فناوری است. ۸.۱ میلیون تن، ظرفیتی برای ما ایجاد می‌کند که مثلا ارزش افزوده ۱۰۰ تا ۱۶۰ دلار مواد خام را به ۴۶۰ دلار تبدیل و  از فروش نفت بی نیاز شویم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت‌های کشور بالا است، عنوان کرد: دلیل رخ ندادن این موضوع به دلیل تعارض منافع و فساد است. زیرا در بخش بالادستی پتروشیمی شاهدیم که بخشی از آدم‌هایی که خارج کشور سرمایه گذاری کردند، آن جنس را به بورس عرضه نمی‌کنند یا به سختی یا کم عرضه می‌کنند و به خارج کشور صادر می کنند. ما ۹ پیشران برای اقتصاد معرفی کردیم  و فقط یکی از آن‌ها نفت و گاز و پتروشیمی و معادن است.

باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام استفاده کنیم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی بهره‌برداری کنیم تا رای مردم به عنوان تعیین کننده محوری برای خود مردم و کشور باشد. همه می‌دانیم حضور و نقش مردم برای تعیین سرنوشت می‌تواند وجهه جمهوریت نظام را بیش از پیش نشان داده و تثبیت کند. همه مردم می‌آیند تا سرنوشت خود را به دست فردی بدهند که با انتخاب همکاران مناسب براساس یک طرح نامه مدون و علمی فراخور آنچه که خواست مردم هست، آینده کشور را بسازند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن ابراز تاسف از اینکه فضای سردی برای حضور مردم در انتخابات رقم خورد، اظهار کرد: آن هم دلایل متعددی که در چندین سال گذشته داشت، رد صلاحیت‌های نامزدهای یک جناح و از طرف دیگر چیدمانی که از طرف نامزدهای جناح دیگر صورت گرفت بر سرمای انتخابات افزود، عده زیادی از این مطلب نگران نشدند و مردم بیش از پیش درخصوص اینکه بخواهند موجودیت خود را نشان دهند، تردید بیشتری برای آنها ایجاد شد. ما باید از هر امکانی برای حفظ جمهوریت نظام جمهوری اسلامی بهره‌برداری کنیم تا رای مردم به عنوان تعیین کننده محوری برای خود مردم و کشور باشد.

 

 

 

انتخابات ۱۴۰۰؛ حذف خیابان و پایان بی‌رقیبی صداوسیما

انتخابات ۱۴۰۰؛ حذف خیابان و پایان بی‌رقیبی صداوسیما

تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ از جهاتی با دوره‌های گذشته تفاوت دارد؛ به نظر می‌رسد حذف خیابان از گردونه تبلیغات و پایان دوران بی رقیبی صداوسیما با گسترش شبکه های اجتماعی، مهمترین این تفاوتهاست.

این روزها برخی کاربران فضای مجازی، صحنه هایی از میتینگ های پرهیجان انتخابات ۹۶ را پخش کردند که دختران و پسران جوان، با شور و حال سرودی را همخوانی می کنند و با چهره های بانشاط، پرچم های رنگی و تصویر نامزد مورد علاقه خود را تکان می دهند. حالا اما در خرداد کرونایی ۱۴۰۰ از این خبرها نیست؛ نه از میتینگ، نه گردهمایی و جمع شدن هواداران نامزدها. حتی نصب پوسترها و بنرهای تبلیغاتی در خیابان ها و روی دیوارها برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار کمتر از قبل اتفاق می افتد.

روش دیگری که در روزها و شب های پایانی مهلت تبلیغاتی به کار گرفته می شد، حضور هواداران نامزدها در میدانها و مناطق پرجمعیت شهرها برای تبلیغ رو در روی حضور در انتخابات و رای به نامزد مورد علاقه‌شان بود؛ موضوعی که ظاهرا کرونا آن را هم منتفی کرده است. اما به موازات کمرنگ شدن فضای حقیقی تبلیغات، صداوسیما و فضای مجازی سهم خود را در در اطلاع رسانی و شناساندن نامزد ها و رقابت های آنها افزایش داده اند.

روزهای پرکار صداوسیما برای شناساندن نامزدها

از شواهد این گونه بر می‌آید که این روزها، ۷ نامزد تاییدشده، بیشتر زمان خود را به حضور در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی اختصاص داده‌اند تا از تریبون های مختلفی که رسانه ملی در اختیارشان قرار داده، صدا و تصویر خود را به مخاطبان برسانند. علاوه بر برنامه های انفرادی، در چند انتخابات گذشته ریاست جمهوری، یکی از عوامل اصلی همراه شدن جامعه با انتخابات که تاثیر جدی در شناخته شدن نامزدها و عیارسنجی کاندیداهای برتر داشته، مناظرات زنده انتخاباتی بوده است؛ به ویژه که در این مناظرات نامزدها به نقد و پاسخ نقد یکدیگر و بعضا جدال لفظی پرداخته اند و دیدن مناظرات باعث شناخت تسلط نامزدها بر موضوعات، مقایسه آنها با هم و ارتقا یا افت محبوبیت آنها شده است.

امسال البته بر خلاف دوره گذشته که مناظرات از سه هفته قبل انتخابات در سه جمعه متوالی پخش می شد، مناظرات از ۱۵ خرداد، (۱۳ روز قبل از انتخابات) آغاز و به جای جمعه، در دیگر روزهای هفته پخش می شود؛ موضوعی که بر میزان بیننده مناظرات احتمالا تاثیر بگذارد.

فضای مجازی، یار و رقیب قدر رسانه ملی

تفاوت دیگر تبلیغات این دوره نسبت به گذشته، نقش‌آفرینی جدی فضای مجازی است؛ موضوعی که متاثر از افزایش استفاده از گوشی های هوشمند و رشد استفاده از اینترنت همراه حتی در شهرهای کوچک و روستاهاست. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات،  تا پایان خرداد ماه ۹۹ بالغ بر ۷۸ میلیون نفر در ایران مشترک اینترنت شده اند. به نظر می رسد این عامل در کنار رشد جدی محبوبیت شبکه های اجتماعی از یک سو و  گسترش نفوذ این شبکه ها در میان مردم، باعث شده صدا و سیما دیگر رسانه بی‌رقیب انتخابات این دوره  نباشد؛ بلکه رقیبی جدی به نام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پیش روی خود دارد که به دلیل یکطرفه نبودن و امکان تعامل، به ویژه در قشر جوان و نخبه، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در شرایطی که برخی مردم کمتر از تلویزیون استفاده می کنند، از تولیدات تلویزیون هم، مواردی پربیننده می شود که در شبکه های اجتماعی بازنشر شده و مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

ماجرای مستندهای تلویزیونی نامزدها

این موضوع درباره نخستین مستند تلویزیونی پخش شده این دوره رخ داد؛ مستند قاضی زاده هاشمی در شبکه های اجتماعی بین مردم دست به دست چرخید و دیده شد. اما وقتی فیلم همتی، نامزد بعدی اجازه پخش از سیما نگرفت، او اعلام کرد مستندش را از شبکه های اجتماعی منتشر می‌کند. انتقاد از عدم پخش مستند نامزدها به همتی محدود نماند و محسن رضایی هم روز چهارشنبه گفت که  به دلیل تنگ‌نظری و اینکه درخواست حذف مصاحبه‌ها با مردم را نپذیرفته‌اند، اجازه پخش مستند انتخاباتی او داده نشده و در عوض فیلمش را ساعت ۲۰ در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. البته ساعت ۲۰ چهارشنبه، فیلم رضایی پخش شد.

بالا رفتن سرعت اینترنت باعث شده حتی تلویزیون‌های اینترنتی دیگری نیز به عرصه بیایند. به عنوان نمونه، اخیرا اعلام شد سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تلویزیون اینترنتی خود با عنوان «جهاد و جهش» را افتتاح کرده است. علاوه بر این تلویزیون اختصاصی، اکنون تلویزیون‌های اینترنتی و سایتهای دیگری هستند که نامزدها می توانند از بستر آنها به صورت زنده با مردم و مخاطبان رسانه ها صحبت کنند.

از سایت‌های اینترنتی تا شبکه های اجتماعی

سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها که ۲۰ سال قبل هم فعال بودند، اکنون ابزاری سنتی به شمار می روند که البته همچنان در تولید محتوا فعال هستند و نقشی جدی دارند. اما شبکه های اجتماعی با توجه به سهولت کارکرد و همچنین دو طرفه بودن آن، اکنون گوی سبقت از اکثر رسانه های قدیمی را ربوده و میلیون ها مخاطب را به خود جذب کرده است.

حاضران و غایبان توییتر و کلاب هاوس

در شبکه های اجتماعی، ۴ پلتفرم اینستاگرام، تلگرام، توییتر و کلاب هاوس، جدی‌ترین ابزارهای تعامل کاندیداها با دیگران به شمار می رود. از میان ۷ کاندیدای این دوره، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محسن مهرعلیزاده، از گذشته در توییتر حضور داشتند و کمابیش فعال بودند. اما عبدالناصر همتی در روزهای اخیر و بعد از آغاز تبلیغات انتخاباتی حساب توییتر باز کرد. یکی دو روز بعد از همتی، ابراهیم رئیسی هم به توییتر پیوست و با این توییت همتی روبرو شد: «‏حال که آیت الله رئیسی بالاخره بعد از مدت ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.» البته توصیه به رفع فیلتر توییتر را، قبل از همتی سعید جلیلی هم مطرح کرده بود.

بازگشایی کانال حجت الاسلام رئیسی در تلگرام (بعد از چند سال توقف فعالیت بابت فیلتر شدن تلگرام) نیز خبرساز و باعث طرح مطالبه رفع فیلتر تلگرام شد. حالا قریب به اتفاق کاندیداها دارای کانال تلگرامی هستند و  بعضا چندین کانال رسمی یا مربوط به هواداران دارند؛ موضوعی که درباره اینستاگرام نیز صادق است.

اما کلاب هاوس که از اوایل سال جدید در میان کاربران ایرانی شناخته شده و بتدریج مورد اقبال واقع شده، این ویژگی را دارد که مخاطبان می توانند با صراحت و به صورت زنده، نظر و پرسش خود را مطرح کنند و از شخصیتها پاسخ و واکنش بخواهند. پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، برخی کاندیداها همچون جهانگیری، لاریجانی، احمدی نژاد، آخوندی، دهقان و.. با حضور در این نرم افزار به پرسش مخاطبان پاسخ گفتند و جلسات آنان بعضا با حضور چند ده هزار شنونده، بسیار خبرساز شد.

اما از میان کاندیداهای تاییدشده، تنها عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در این نرم افزار فعال شده و با مردم گفت‌وگو کرده اند. سعید جلیلی هم یک حساب کاربری در کلاب هاوس دارد اما در توضیح آن نوشته شده که توسط ادمین اداره می شود. همتی اولین بار قبل از جدی شدن فضای انتخابات با فعالان اقتصادی گفت وگوی داغی در این اپلیکیشن انجام داد و در روزهای اخیر نیز گفت وگوی دیگری داشت. مهرعلیزاده نیز چند شب قبل گفت وگویی در کلاب هاوس داشت اما دیگر نامزدها تاکنون از حضور در این فضا خودداری کرده اند.

شبکه های اجتماعی؛ گول زننده یا عامل پیروزی؟

برخی کارشناسان با توجه به این که تعداد فعالان شبکه های اجتماعی مثل توییتر و کلاب هاوس نسبت به کل جامعه زیاد نیست، تاثیر آنها را در رویدادهایی چون انتخابات ریاست جمهوری با ۵۹ میلیون حائز شرایط رای، ناچیز می‌دانند. واقعیت آن است که اثر شبکه های اجتماعی نخبگانی در همان فضاها نمی ماند و در دیگر فضاها هم بازنشر می شود. به عنوان نمونه، اکنون یکی از منابع ثابت اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری، تویتر نامزدهاست که از طریق آن مواضع خود را بیان کرده و گاه به ادعاها و مواضع رقبا نیز واکنش نشان می دهند.

چندی پیش ابوالفضل حاجی‌زادگان، پژوهشگر اجتماعی که پژوهش های متعددی درباره کارکرد و تاثیرات شبکه‌های اجتماعی  داشته، در وبینار ایرنا با بیان اینکه «در انتخابات پیش رو رسانه‌های جدید، دست بالا را دارند و جریان سازترند»، تصریح کرد: البته معنای حرفم این نیست که الزاماً نقش تعیین کننده دارند و این طور هم نیست که رسانه‌های رسمی نتوانند مداخله ای انجام دهند.

این دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران توضیح داد: نباید تصور کنیم پلتفرم‌های مختلف الزاما باید تاثیر مستقیم بر کاربران بگذارند. بخش زیادی از اثرگذاری، تاثیر واسطه‌مند است. ما با یک سازواره از بازیگران مختلف مواجهیم که با هم تاثیر و تاثر دارند. نمی‌شود گفت چون تنها ۲ درصد از مردم ایران در توییتر عضوند، تاثیر آن تنها بر دو درصد مردم است. توییتر بر بخش نخبه جامعه اثر گذاشته و باعث جریان سازی می‌شود و بعد به اینستاگرام و تلگرام سرازیر می‌شود. کلاب‌هاوس هم همین طور است و مشابه توییتر، نوع دیگری از جریان سازی در آن رخ می‌دهد. یعنی می‌توان گفت مبداء جریان سازی در توییتر و کلاب‌هاوس است و بعد، تاثیر خود را در اینستاگرام و تلگرام و حتی رسانه‌های رسمی می‌گذارد و البته رسانه‌های رسمی می‌توانند خودشان هم به موازات این مسیر شبکه‌های آنلاین اجتماعی، جریان ساز باشند.

با این حال، آنچه می تواند زمینه سوء برداشت شود، یکی دانستن شرایط فضای واقعی جامعه با جو فضای مجازی است. این موضوع، پاسخ این سوال را هم در خود دارد که چرا برخلاف فضای توئیتر و کلاب‌هاوس، مشارکت قطعی در انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان نزولی است؟

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مشارکت قطعی در انتخابات به ۳۴.۱ درصد رسیده است و این برخلاف مشاهدات برخی کاربران فضای مجازی در توئیتر و کلاب‌هاوس است که در روزهای اخیر فضای مشارکت در انتخابات به نفع یکی از نامزدها تقویت شده است.

به گفته محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی، این کاربران در اتاق پژواک خود گرفتار هستند و به اشتباه، مشاهدات محدود خود از تایم‌لاین توییتر و اتاق‌های کوچک کلاب‌هاوسی را به کل جامعه ایران تعمیم می‌دهند. البته اگر بخواهیم فضای آن مناطق را از روی شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کنیم، شاید تحلیل بیگ‌دیتای اینستاگرام معیار مناسب‌تری باشد که داده‌های اولیه از این شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که فضای آنجا هنوز انتخاباتی نشده است.

در مجموع هرچه فضای تبلیغات انتخاباتی، چه در صداو سیما و چه شبکه های اجتماعی، دوسویه و تعاملی تر باشد، بهتر می توان مردم را به حضور در انتخابات و حمایت از نامزدها اقناع کرد؛ امری که به نظر می‌رسد نامزدها، همراهان و مشاوران‌شان و فعالان رسانه ای باید آن را تقویت کنند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*