اخبار خراسان جنوبی / بیش از ۵۰ هزار همیار پلیس آموزش دیده در خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

استاندارخراسان جنوبی خبر داد:
بازگشت کارخانه چدن کویر خاوران، به چرخه تولید

استاندارخراسان جنوبی از بازگشت دوباره کارخانه چدن کویر خاوران، به چرخه تولید خبر داد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با اعلام این خبر در جریان بازدید از کارخانه چدن خوسف گفت: این واحد تولیدی چد با سرمایه گذاری چینی ها به بهره برداری رسیده است.
🔹وی ادامه داد: به دلایلی واحد تولید چدن این کارخانه، فعلاً تعطیل شده و تعدیل نیرو به همراه داشته است .
🔹استاندار هدف از این بازدید را کنترل و رصد شرایط موجود عنوان کرد و تصریح نمود: در جریان این بازدید، مشکلات را از نزدیک دیدیم و از مسایل موجود شنیدیم.
🔹ملانوری تأکید کرد: این تکلیف ماست که در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)مزین به عنوان تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها می باشد ، موانع پیش روی واحدهای تولیدی را رفع نماییم.
🔹وی ادامه داد: با رفع این موانع باعث می شود، کارخانه تولید چدن که یکی از واحدهای تولیدی بزرگ استان است،مجدد به چرخه تولید برگردد، اشتغال ایجاد کند و باعث فعال شدن واحدهای تولیدی دیگر در این منطقه شود.
🔹به گفته وی؛ شهرک صنعتی خوسف به جهت همجواری با مرکز استان و موقعیت استقرار، شرایط ویژه ای دارد و ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری است.
🔹استاندار با اشاره به این که واحد تولید فولاد این کارخانه در حال احداث می باشد ، اظهار داشت: بنا به تعهد مجموعه، واحد تولید چدن تا پایان تیرماه به چرخه تولید برمی گردد و کارگرانی که تعدیل شده اند، کم کم به مجموعه برگردانده می شوند.
🔹ملانوری تأکید کرد: شرکت متعهد شده، واحد تولید فولاد را شتاب ببخشد.
🔹شایان ذکر است: کارخانه تولید چدن خاوران، با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری چینی ها به بهره برداری رسیده ، با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و ۷ هزار نفر نیز به شکل غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
🔹بازار هدف برای شمش های تولیدی این کارخانه، علاوه بر داخل، کشورهای چین، پاکستان، هندوستان، افغانستان و… می باشد. این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی با زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شده است.

 

 

 

 

بازدید استاندار از کارخانه چدن و بیمارستان خوسف

استاندار خراسان جنوبی امروز از دو طرح صنعتی و بهداشتی در شهرستان خوسف بازدید کرد.

آقای ملانوری امروز صبح کارخانه چدن کویر خاوران خوسف و بیمارستان نیمه بازدید استاندار از کارخانه چدن و بیمارستان خوسفتمام این شهر بازدید کرد و  در جریان روند کار  این دو طرح قرار گرفت.
واحد ریخته گری چدن با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی چینی‌ها ساخته شد که با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای هزار نفر به صورت مستقیم و ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم، شغل ایجاد می‌شود.
بازار هدف برای شمش‌های تولیدی این کارخانه، علاوه بر داخل، کشور‌های چین ، پاکستان، هندوستان و افغانستان است.
این واحد تولیدی با زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شد.همچنین عملیات اجرایی بیماستان نیمه تمام خوسف در سال ۹۲ آغاز شد ودر یک سال گذشته با پیگیری‌هایی که در استان انجام شد، تکمیل آن شتاب گرفت.
این بیمارستان ۶۵ درصد پیشرفت دارد و تاکنون ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.
تکمیل ساختمان این بیمارستان ۳۲ تختخوابی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان است.

 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور:
خراسان جنوبی به عنوان پایلوت اجرای طرح های پیشرو بنیاد تعاون زندانیان تعیین شد
مختاری با بیان اینکه اشتغال زندانیان در گروه سرمایه گذاری و صادرات و کمک گرفتن از کارآفرینان است، گفت: خراسان جنوبی به عنوان پایلوت اجرای طرح های پیشرو بنیاد تعاون زندانیان تعیین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «خسرو مختاری» امروز (۱۲ خرداد) در مراسم افتتاحیه فاز ۲ مزرعه پرورش شتر مرغ حامی که در محل زندان مرکزی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان کشور یک نهاد خدمتگزار با هدف ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی، اشتغال و توانمندسازی برای زندانیان و خانواده های آنان است.

 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به مأموریت تحول گرایی و بازنگری در بنیاد تعاون زندانیان، گفت: کشور ما در شرایط تحریم است و باید تفکر جهادی را برای حل مشکلات حاکم کنیم و بنیاد تعاون موفقیت و قدرت را در انجام کارهای مردم محور می داند و این پروژه افتتاحی در خراسان جنوبی مقدمه ای برای خروج از تصدی گری و توسعه اشتغال است.

 

وی در ادامه بیان کرد: سیاست کلی بنیاد تعاون زندانیان کشور در جهت ارتقا و توانمندسازی زندانی است به امید روزی که ورودی های زندان به حداقل ممکن برسد و ما شاهد شکوفایی اجتماعی در تمام ابعاد باشیم.

 

مختاری با اشاره به اینکه بنیاد تعاون زندانیان باید کارهای علمی و تخصصی را ترویج دهد تا بهره برداران خود مروج کسب و کار و کارآفرین در سطح جامعه باشند، افزود: هدف ما توسعه بازار در سطح بین المللی است و به دنبال پشتیبانی از استان های موفق در زمینه اشتغال زندانیان و مانع زدایی از تولید مانند خراسان جنوبی هستیم.

 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: صنایع دستی، پوشاک، صنایع مونتاژ و گلخانه چهار محور توسعه در بنیاد تعاون زندانیان کشور است.

 

وی با تأکید بر اینکه حرفه آموزی اصلی ترین کار بنیاد تعاون زندانیان است، گفت: هنر ما این است که زندانیان متقاضی کار داشته باشند و خراسان جنوبی به عنوان پایلوت اجرای طرح های پیشرو  بنیاد تعاون زندانیان تعیین می شود.

 

مختاری با بیان اینکه اشتغال زندانیان در گروه سرمایه گذاری و صادرات و کمک گرفتن از کارآفرینان است، افزود: محصولات تولیدی مددجویان در ندامتگاه‌ها در فروشگاه های معتبر و توسط سایت‌های معتبر اینترنتی از جمله سایت حامی بازار www.hamibazar.ir در حال عرضه است و منافع و عایدات فروش این محصولات صرف کمک به زندانیان و خانواده آنان می‌شود.

 

برای اشتغال زندانیان

بهره برداری از فاز دوم مزرعه شترمرغ حامی در بیرجند/۲-۷

فاز دوم مزرعه شترمرغ بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان خراسان جنوبی با حضور مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در زندان مرکزی بیرجند افتتاح شد.

بهره برداری از فاز دوم مزرعه شترمرغ حامی در بیرجندمدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گفت: فاز دوم مزرعه پرورش شترمرغ با ۱۰هزار و ۴۰۰مترمربع مساحت و هزینه کرد یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان راه اندازی شد.

روشان افزود: فاز اول این مزرعه در سال۹۴ با ۲۴۰هزار قطعه شترمرغ مولد و چهارهزار شترمرغ پرواری با ۵۰درصد اشتغال راه اندازی شد که پیش بینی این مقدار اشتغال با بهره برداری از فاز دوم به ۸۰درصد اشتغال زندانیان افزایش یابد.

وی اشتغال ایجاد شده برای زندانیان در فاز دوم را ۱۰نفر اعلام کرد و گفت: محصولات تولیدی این مزرعه به استان‌های شمالی، اصفهان، یزد، سیستان بلوچستان و کرمان ارسال می‌شود.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور هم با بیان اینکه بیرجند دارای پتانسیل‌های خاصی برای اجرای طرح‌های پایلوت است افزود: هدف بنیاد تعاون زندانیان، عملیاتی کردن سند تحول قضایی و توسعه فضای کسب و کار برای اشتغال و توانمندی زندانیان و خانواد هایشان است تا بتوانند در جامعه حضور فعالی داشته باشند.

مختاری افزود: در نظر داریم فضا‌های اشتغال را به صورت رایگان در اختیار کارافرینان بگذاریم و هر فعالیتی که سرانه اشتعال بیشتری داشته باشد اولویت برای واگذاری امکانات را خواهد داشت دارد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
ناامیدی در جامعه، پیامد منفی تعطیلی یک واحد تولیدی/۵

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین پیامد منفی و نامطلوب تعطیلی یک واحد تولیدی، تزریق حس ناامیدی به جامعه است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در شورای اداری شهرستان خوسف، خاطرنشان کرد: وقتی یک واحد صنعتی بزرگ در منطقه ای راه اندازی می شود، انتظارات زیادی را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: کسی که در یک منطقه سرمایه گذاری می کند و این توقع را ایجاد می نماید، نمی تواند به تنهایی به این نتیجه برسد که واحد تولیدی خود را تعطیل نماید.
به گفته وی؛ کسی که کارخانه یا کارگاهی فعال می کند، باید کارش را ادامه دهد چرا که تعطیلی آن باعث ناامیدی جامعه می شود.
استاندار تصریح نمود: در همین راستا همه ما مکلفیم با تعامل و هم افزایی و با استفاده از همه امکانات و تجهیزات در اختیار و نیز بهره برداری از توان بخش خصوصی، موانع را برطرف نماییم تا واحدهای تولیدی با آرامش خاطر به کار خود ادامه بدهند.
ملانوری به نتایج بازدیدش از کارخانه چدن اشاره کرد و گفت: این کارخانه که با سرمایه گذاری چینی ها راه اندازی شده الان تعطیل است، در حالی که این موقعیت را دارد که دوباره راه اندازی شود.
وی ادامه داد: مشکل آب، برق و … این کارخانه حل شده ، لذا متعهد شده اند که تا پایان تیرماه، واحد چدن را فعال نموده، اشتغال تعطیل شده را برگردانند و روند اجرای واحد تولید فولاد را نیز سرعت ببخشند.
استاندار از وضعیت نامطلوب ورودی ها و معابر شهرک صنعتی خوسف گفت و متذکر شد: اداره کل راه و شهرسازی با همراهی شرکت شهرک های صنعتی استان باید برای اصلاح ورودی و خروجی و معابر شهرک برنامه ریزی نمایند.
ملانوری، تکمیل بیمارستان را از برنامه های اولویت دار برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کندی پیمانکار در روند اجرای کار، دانشگاه علوم پزشکی موضوع را پیگیری نماید.
وی تأکید کرد: چنانچه رویه موجود قابل اصلاح نیست، باید نسبت به فسخ قرارداد و تعیین مشاور جدید اقدام گردد.

 

 

 

 

هوشمند سازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های کشور

نیروی مرزبانی به تجهیزات نوین مجهز می‌شود/۵

 

فرمانده مرزبانی کشور گفت: برای ایجاد امنیت، هوشمندسازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های زمینی و آبی کشور در دستور کار مرزبانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سردار گودرزی عصر و شب گذشته در بازدید از مرز‌های استان در شهرستان هوشمند سازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های کشور در دستور کار مرزبانیزیرکوه افزود: توان عملیاتی مرزبانان با مهارت‌های آموزشی هر لحظه افزایش می‌یابد و تجهیزات پیشرفته اعم از سلاح، خودرو، سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی، پهپادی، به ویژه خودرو‌های متحرکی که می‌تواند در امنیت پایدار مرز‌ها اثر گذار باشد در اختیار استان‌های جنوب و شرق کشور از جمله خراسان جنوبی قرار دارد.

وی گفت: سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی، ساخت کشور خودمان است و توسط دانشمندان جوان کشور تولید شده که خیلی در امنیت مرز‌های کشور تاثیر گذار بوده است.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به آمادگی کامل و نشاط و امید مرزبانان در پاسگاه‌های مرزی افزود: با عنایت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در زمینه‌ی بازسازی و خوشایند سازی پاسگاه و احداث منازل سازمانی برای ارتقاء روحیه کارکنان و معیشت خانواده هایشان، اقدامات خوبی انجام شده که البته همه این موضوعات تدابیر فرمانده معظم کل قوا در توجه به نیرو‌های مسلح و حافظ امنیت کشور است.

سردار گودرزی گفت: مرزبانان خراسان جنوبی همه وقت با استفاده از سیستم‌های در اختیار، مرز‌ها را پایش می‌کنند تا در موضوعاتی همچون قاچاق مواد مخدر، آسیب‌ها را به حداقل برسانند و خوشبختانه هم اکنون نیز به جدیت با بحث ورود مواد مخدر از مرز‌های خراسان جنوبی مبارزه می‌شود.

وی ورود اتباع بیگانه را از دیگر آسیب‌های مرز‌های شرقی کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از اتباع افاغنه قصد ورود به داخل کشورمان را می‌کنند که همکارمان تعداد زیادی از انان را دستگیر می‌کنند و با حفظ حرمت به کشورشان بر می‌گردانند.

فرمانده مرزبانی کشور، مرز‌های ایران را امن و پایداری دانست و گفت: مرزنشینان نیز پشتیبان بسیار خوبی برای مرزبانی هستند و سربازان ما را در حفظ امنیت مرز‌ها یاری می‌دهند.

سردار گودرزی با اشاره به دیدارش با مرزنشینان منطقه عمومی گزیک، شاهرخت و یزدان در شهرستان زیرکوه افزود: دیدار با مرزنشینان و آموزش به آنان برای حفظ امنیت مرز‌ها از دیگر برنامه‌های مرزبانی است.
وی همچنین در خصوص کمک‌های مؤمنانه مرزبانی گفت: مرزبانی خراسان جنوبی ۹ مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه برگزار کرده که مرزبانان این استان از حقوق خودشان نیز به نیازمندان کمک کردند.

 وقف به نیت دهه فاطمیه در نهبندان/۲-۷

وقف نیم روز آب و اراضی از مزرعه و قنات کریم آباد روستای میغان در شهرستان نهبندان به ثبت رسید.

هفتمین وقف جدید شهرستان نهبندان با وقف نیم روز آب و اراضی از مزرعه و قنات کریم آباد روستای میغان این شهرستان به ثبت رسید.
این وقف به وسیله واقف خیراندیش سرکار خانم فاطمه محمدی به ارزش ریالی ۳۰۰ میلیون ریال و با نیت هزینه کرد دهه فاطمیه ثبت شده است.
خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری: باید از خروج مرغ از استان جلوگیری شود/۲-۳

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی خواستار جلوگیری از خروج مرغ از استان شد.

رئیس کل دادگستری استان با انتقاد از نحوه توزیع گوشت مرغ در استان گفت: رئیس کل دادگستری: باید از خروج مرغ از استان جلوگیری شودمرغداری‌های خراسان جنوبی بیش از ۲ برابر مصرف مردم، مرغ تولید می‌کنند، اما به صورت مطلوب توزیع نمی‌شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: خروج مرغ از استان چه به صورت رسمی و چه غیررسمی باید ممنوع شود و رفع  نیاز مردم استان باید در اولویت قرار گیرد.

وی از دادستان مرکز استان خواست به این مسئله ورود پیدا کند.

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۷ نفر/۳-۷

در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۷ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۸۱ آزمایشافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۷ نفر تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۶ بیمار جدید شامل ۱۶ بستری و ۳۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از شهرستان بیرجند، ۲۰ مورد از شهرستان قاینات، ۲ مورد از خوسف، ۳ مورد از درمیان، ۱ مورد از سربیشه، ا مورد از طبس و ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

وی گفت: همزمان از ۱۸۴ آزمایش سریع کرونا ۲۹ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۳ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۱ بیمار شامل ۱۴ بیمار ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۱۶۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

دکتر مهدی زاده افزود: متاسفانه در شبانه روز گذشته با ثبت یک فوتی دیگر میزان فوتی‌های کرونایی استان به ۸۹۷ رسید.

به گفته وی تا روز ۵۸ هزار و ۴۱۰ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱ هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در شبانه روز گذشته ۴۰۹ نفر در استان واکسن نوبت اول دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول دریافت کردند به ۴۲ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.

مهدی زاده افزود: در شبانه روزگذشته همچنین ۲۳۱ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول و دوم را دریافت کردند مجموعا ۴ هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

 

 

 

بعد از ۱۵ سال انجام شد؛
اختصاص ردیف اعتباری به جاده خوسف – سه راهی راهداران/۲-۷
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اختصاص ردیف اعتباری در قانون بودجه به جاده خوسف- سه راهی راهداران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  «وحید داعی» اظهار کرد: مکاتبه ای انجام داده ایم تا مکان هایی از خوسف که معادن وجود دارد، سازمان صمت موظف باشد برای تکمیل زیرساخت جاده ای کمک کند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: برای زیرساخت های معادن پیشنهاد دادیم جلسه ای برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود.

 

داعی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی شهرداری ها از راه و شهرسازی برای معابر، افزود: در ارتباط با ۱۰ درصد، این آمادگی را داریم این مهم را در دستور کار قرار دهیم تا مشکلات شهرداری خوسف کمتر شود.

 

وی افزود: بحث جاده خوسف – سه راهی راهداران محور اصلی است که ردیف نداشت و امسال با پیگیری استاندار و همکاری سازمان برنامه این محور بعد از ۱۵ سال در حوزه شهرستان در قانون بودجه ردیف اعتباری دریافت کرد.

 

وی با تقدیر از پیگیری‌های نماینده مجلس برای تحقق این مهم خاطرنشان کرد: امسال در محدوده خور برنامه داریم تا باند دوم به طول چهار کیلومتر را تکمیل کنیم و زیر بار ترافیک قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

کارخانه چدن کویر خاوران در خوسف به چرخه تولید باز می‌گردد

کارخانه چدن کویر خاوران در خوسف به چرخه تولید باز می‌گردد

 استاندار خراسان جنوبی گفت: کارخانه چدن کویر خاوران که به دلایل تعطیل شده، قرار است تا پایان تیر ماه واحد چدن آن فعال شود و به چرخه تولید بازگردد.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان خوسف به نتایج بازدید امروز خود از کارخانه چدن کویر خاوران اشاره کرد و افزود: این کارخانه که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها راه‌اندازی شده الان تعطیل است در حالی که این موقعیت را دارد که دوباره راه‌اندازی شود.

وی گفت: مشکل آب، برق و سایر مسائل این کارخانه حل شده لذا متعهد شده‌اند که تا پایان تیر امسال واحد چدن را فعال کرده، اشتغال تعطیل شده را برگردانند و روند اجرای واحد تولید فولاد را نیز سرعت ببخشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین پیامد منفی و نامطلوب تعطیلی یک واحد تولیدی، تزریق حس ناامیدی به جامعه است و وقتی یک واحد صنعتی بزرگ در منطقه‌ای راه‌اندازی می‌شود، انتظارات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: کسی که در یک منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند و این توقع را به وجود می‌آورد، نمی‌تواند به تنهایی به این نتیجه برسد که واحد تولیدی خود را تعطیل کند.

ملانوری گفت: کسی که کارخانه یا کارگاهی را فعال می‌کند، باید کارش را ادامه دهد چرا که تعطیلی آن باعث ناامیدی جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا همه ما مکلفیم با تعامل و هم‌افزایی و استفاده از همه امکانات و تجهیزات در اختیار و نیز بهره‌برداری از توان بخش خصوصی، موانع را برطرف کنیم تا واحدهای تولیدی با آرامش خاطر به کار خود ادامه دهند.

استاندار خراسان جنوبی وضعیت ورودی‌ها و معابر شهرک صنعتی خوسف را نامطلوب دانست و افزود: اداره کل راه و شهرسازی با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید برای اصلاح ورودی و خروجی و معابر شهرک برنامه‌ریزی کنند.

وی تکمیل بیمارستان در حال احداث خوسف را از برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کندی پیمانکار در روند اجرای کار، دانشگاه علوم پزشکی موضوع را پیگیری کند.

ملانوری گفت: چنانچه رویه موجود قابل اصلاح نیست باید نسبت به فسخ قرارداد و تعیین مشاور جدید اقدام شود.

وی افزود: با توجه به وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهرستان خوسف باید طرح ویژه‌ای برای سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی خوسف تهیه شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: این طرح ویژه باید با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر حوزه‌های مرتبط تدوین شود.

وی گفت: تنوع سنگ‌های قیمتی بی‌نظیر شهرستان خوسف که مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفته است را نباید نادیده گرفت.

ملانوری از خوسف به عنوان شهرستانی پر از ثروت نام برد و افزود: این شهرستان به واسطه حضور بزرگانی همچون خاندان عبادی، ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی و خانواده راشد محصل مهد علما است.

وی با اشاره به تنوع ذخایر معدنی طلا، مس، آهن و سنگ لاشه تصریح کرد: تنوع، تعدد و حجم ذخایر و کانی‌های معدنی، این شهرستان را به قطب معدنی بزرگ استان و کشور تبدیل کرده است.

ملانوری به دو محصول کشاورزی عمده عناب و گل نرگس این شهرستان اشاره کرد و آرامگاه‌ها، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، کویر و پرورش شتر را از مهمترین ظرفیت‌های این منطقه برشمرد.

وی گفت: شهرستانی با این همه ظرفیت و مزایای منحصر به‌فرد نباید در زمینه تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، در ستاد توسعه خاوران در راستای بهره‌برداری از ذخایر شهرستان خوسف اقدامات خوبی از جمله معدن مس قلعه زری صورت گرفته است که فعال‌تر کردن آن به توسعه استان و کشور، کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارائه طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاری در منطقه و اجرای کارهای بنیادی و پایه‌ای از انتظارات ما از مجموعه مدیران شهرستان است.

ملانوری گفت: با توجه به تاکیدی که در شوراهای اداری و برنامه‌ریزی استان شده، فرمانداران باید برای سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی داشته باشند و برای تدوین این برنامه از برش‌های شهرستانی اقدامات دستگاه‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این برنامه تکلیف ما را برای انجام کار در هر منطقه در سال ۱۴۰۰ روشن می‌کند و تا پایان سال معیار عملکرد ما خواهد بود.

براساس مصوبات این جلسه ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از ابتدای هفته آینده به ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ بعد از ظهر تغییر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز وارد خوسف شد، با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از کارخانه چدن کویر خاوران هم بازدید کرد و گفت: واحد تولید چدن این کارخانه به دلایلی در حال حاضر تعطیل شده و تعدیل نیرو به همراه داشته است.

ملانوری افزود: کارخانه چدن کویر خاوران که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به بهره‌برداری رسیده است، مجدد به چرخه تولید باز می‌گردد.

وی هدف از این بازدید را کنترل و رصد شرایط موجود عنوان و تصریح کرد: در این بازدید، مشکلات را از نزدیک دیدیم و از مسایل موجود شنیدیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این تکلیف ماست در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب مزین به عنوان “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها” شده است، موانع پیش روی واحدهای تولیدی را رفع کنیم.

وی ادامه داد: رفع این موانع باعث می‌شود کارخانه تولید چدن که یکی از واحدهای تولیدی بزرگ استان است، مجدد به چرخه تولید برگردد، اشتغال ایجاد کند و سبب فعال شدن واحدهای تولیدی دیگر در این منطقه شود.

ملانوری گفت: شهرک صنعتی خوسف به دلیل همجواری با مرکز استان و موقعیت استقرار، شرایط ویژه‌ای دارد و ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واحد تولید فولاد این کارخانه در حال احداث است اظهار داشت: بنا به تعهد مجموعه واحد تولید چدن تا پایان تیر ماه به چرخه تولید برمی‌گردد و کارگرانی که تعدیل شده‌اند نیز کم کم به مجموعه باز می‌گردند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت متعهد شده است که واحد تولید فولاد را نیز شتاب ببخشد.

کارخانه تولید چدن خاوران با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاران چینی‌ به بهره‌برداری رسیده است که با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر نیز به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

بازار هدف برای شمش‌های تولیدی این کارخانه علاوه بر داخل، کشورهایی از جمله چین، پاکستان، هندوستان و افغانستان است.

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و زیربنای هزار و ۶۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شده است.

 

 

 

 

 

 

بیش از ۵۰ هزار همیار پلیس آموزش دیده در خراسان جنوبی/۵

بیش از ۵۰ هزار همیار پلیس آموزش دیده در سطح استان فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اعلام این خبر گفت: یکی از هدف‌های مهم پلیس راهنمایی و رانندگی ارتقای فرهنگ ترافیکی درسطح استان است و در این زمینه برنامه‌های متنوعی تدوین و اجرا شده است.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه آموزش همیاران پلیس که با توجه به شرایط کنونی در بستر فضای مجازی دنبال می‌شود آرامش جامعه را به دنبال دارد، افزود: برنامه‌های مهم آموزشی که در دهه اخیر برای اقشار مختلف به ویژه برای دانش آموزان اجرا می‌شود موجب کاهش تخلفات رانندگی و نهادینه شدن فرهنگ ترافیکی در سطح استان شده است.

وی گفت: همیاران پلیس نقش بسزایی در کنترل تخلفات خودرو‌های مربوط به خانواده‌های خود دارند و برابر بررسی‌های انجام شده ۸۶ درصد از والدین واکنش مثبت به تذکرات فرزندان خود در حوزه رانندگی نشان می‌دهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اعلام اینکه بیش از ۵۰ هزار همیار پلیس آموزش دیده در سطح استان وجود دارد، افزود: هرچه برای آموزش برنامه ریزی شود نتایج بسیارخوبی را در ارتقای سطح رانندگی و نحوه عبور و مرور به دست می‌آوریم.

 

بهره‌برداری از فرستنده دیجیتال شهر خوسف/۲

۷ هزار نفر از جمعیت شهرستان خوسف با افتتاح فرستنده دیجیتال ،تحت پوشش شبکه‌های دیجیتال قرار گرفتند.

این فرستنده دیجیتال با هزینه کرد یک میلیارد تومانی صداوسیما و  ۳۰۰ میلیون تومانی فرمانداری و شهرداری خوسف به بهره برداری رسید.

با افتتاح فرستنده دیجیتال شهر خوسف، ضریب پوشش شبکه‌های دیجیتال در سطح شهرستان خوسف، به ۸۳/۴۳ درصد و خراسان جنوبی به حدود ۹۷ درصد رسید.

 

 

 

 

 

ثبت دو وقف جدید در قاین با نیت اسکان زوجین و اطعام/۲-۳

دو وقف جدید با نیت اسکان زوجین بی‌بضاعت و اطعام در خضری دشت بیاض شهرستان قاینات ثبت شد.

مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض گفت: یک واقف، در خضری دشت بیاض این دو وقف را با نیت اسکان زوجین بی‌بضاعت و اطعام مسلمین در عید غدیر وقف کرد.

حسن‌زاده افزود: در یکی از وقف‌ها، ۱۰۰ سهم از سهام شرکت زراعی خضری، به ارزش دو میلیارد ریال به نیت بهره‌گیری از درآمد آن برای برپایی مراسم روضه‌خوانی در ماه محرم و اطعام در شب شام غریبان امام حسین (ع) و همچنین برگزاری جشن و اطعام در روز غدیر ثبت شد.

وی گفت: همچنین در وقف دیگر، یک قطعه زمین مسکونی به متراژ ۱۸۰ مترمربع و اعیان آن ۲۵۰ مترمربع به ثبت رسید که در دو طبقه مسکونی است.

مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه خضری دشت بیاض گفت: یک واحد تجاری به ارزش ۱۶ میلیارد ریال نیز در این زمین موجود است که به نیت استفاده طلاب و اسکان این افراد یا زوجین بی‌بضاعت، وقف شد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه لازم است وقف‌ها با توجه به مقتضیات و نیاز‌های هر عصر و زمان انجام شود افزود:  با ثبت این دو وقف بسیاری از چالش‌های جامعه را برطرف خواهد کرد.

وی گفت: توجه به اوضاع اقتصادی و همچنین استفاده از امکانات موجود برای رفع بخشی از نیاز‌های جامعه مهم است که باید مورد توجه واقفان باشد.

 

 

 

 

هشدار قطع آب در شهر بیرجند/۲

آب برخی از مناطق شهر بیرجند در صورت تداوم مصرف بی رویه آب قطع می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی اعلام کرد: افزایش گرمای هوا و مصرف بی رویه آب منجر به کاهش چشمگیر سطح ارتفاع مخازن ذخیره آب شده است و درصورت تداوم این روند آب برخی از مناطق شهر بیرجند قطع خواهد شد.

بر این اساس از شهروندان خواسته شده با صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب ازجمله حذف مصارف غیرضروری چون شستشوی خودرو و حیاط منزل و آبیاری فضای سبز ، در جلوگیری از قطع آب ، یاری رسان باشند.

 

 

 

 

کسب رتبه دوم کشوری صدا و سیمای خراسان جنوبی

معاونت برنامه ‏ریزی و نظارت صدا و سیمای خراسان جنوبی در ارزیابی سال ۱۳۹۹ در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، براساس ارزیابی به عمل آمده از طرف اداره کل برنامه ریزی و نظارت معاونت امور استان‌ها از مأموریت ‏های معاونت برنامه ‏ریزی و نظارت صداوسیمای مراکز در طول سال ۱۳۹۹، معاونت برنامه ‏ریزی و نظارت صدا و سیمای خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد.
در این ارزیابی شاخص‌هایی همچون پژوهش، نظارت، برنامه‏ ریزی ‏و ‏هماهنگی تولیدات مشارکتی، طراحی و توسعه سیستم‏ ها، اطلاعات و برنامه ‏ریزی و تأثیرگذاری در حوزه پیام مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
لازم به ذکر است ارزیابی معاونت برنامه ‏ریزی و نظارت صدا و سیمای خراسان جنوبی در ارزیابی سال ۱۳۹۸ در جایگاه چهارم کشوری قرار داشت.

 

 

خراسان جنوبی

بازدید استاندار از کارخانه چدن و بیمارستان خوسف

استاندار خراسان جنوبی امروز از دو طرح صنعتی و بهداشتی در شهرستان خوسف بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آقای ملانوری امروز صبح کارخانه چدن کویر خاوران خوسف و بیمارستان نیمه بازدید استاندار از کارخانه چدن و بیمارستان خوسفتمام این شهر بازدید کرد و  در جریان روند کار  این دو طرح قرار گرفت.
واحد ریخته گری چدن با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی چینی‌ها ساخته شد که با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای هزار نفر به صورت مستقیم و ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم، شغل ایجاد می‌شود.
بازار هدف برای شمش‌های تولیدی این کارخانه، علاوه بر داخل، کشور‌های چین ، پاکستان، هندوستان و افغانستان است.
این واحد تولیدی با زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شد.همچنین عملیات اجرایی بیماستان نیمه تمام خوسف در سال ۹۲ آغاز شد ودر یک سال گذشته با پیگیری‌هایی که در استان انجام شد، تکمیل آن شتاب گرفت.
این بیمارستان ۶۵ درصد پیشرفت دارد و تاکنون ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.
تکمیل ساختمان این بیمارستان ۳۲ تختخوابی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان است.

برگزاری مراسم سالروز رحلت امام خمینی در ۲۲ بقعه خراسان جنوبی/۲-۳

مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) در ۲۲ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار می شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان گفت: مراسم بزرگداشت سالروز رحلتبرگزاری مراسم سالروز رحلت امام خمینی در ۲۲ بقعه خراسان جنوبی امام خمینی (ره) در ۲۲ بقعه متبرکه در شهرستان‌های بشرویه، بیرجند، خضری، خوسف، زیرکوه، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس، قائن و نهبندان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود.

حجت الاسلام رحیمی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برای بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) برنامه‌هایی تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در ۲۲ بقعه متبرکه برگزار می‌شود، گفت: سخنرانی، مداحی، ترتیل قرآن کریم از جمله برنامه‌های بقاع متبرکه استان به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان افزود: بقاع متبرکه شهرستان‌های بشرویه، بیرجند، خضری، خوسف، زیرکوه، سرایان، سربیشه، طبس، فردوس، قائن و نهبندان میزبان مراسم بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی (ره) خواهند بود و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این ایام ضروری است.

حجت الاسلام رحیمی به برگزاری مراسم شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در بقاع متبرکه خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ۲۵ بقعه متبرکه استان میزبان برگزاری مراسم شب شهادت امام جعفرصادق (ع) با رعایت دستورالعمل های بهداشتی خواهند بود.

وی افزود: مقرر شده است که حدود هزار پُرس غذای گرم در شب شهادت امام جعفرصادق (ع) بین عزاداران آن حضرت در بیرجند توزیع شود.

تغییر ساعت کاری ادارات از هفته آینده/۲-۳

ساعت کاری ادارات از هفته آینده در خراسان جنوبی تغییر می کند.

ملانوری استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری خوسف گفت: در راستای صرفه جویی برق، ساعات اداری از هفته آینده ساعت ۶.۳۰ تا ۱۳ خواهد بود.

 

پیش از این قرار بود این طرح از اول خرداد اجرا شود که لغو شد.

 

 

 

 

هوشمند سازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های کشور در دستور کار مرزبانی/

فرمانده مرزبانی کشور گفت: برای ایجاد امنیت، هوشمندسازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های زمینی و آبی کشور در دستور کار مرزبانی قرار دارد.

سردار گودرزی عصر و شب گذشته در بازدید از مرز‌های استان در شهرستان هوشمند سازی ۸۷۵۵ کیلومتر از مرز‌های کشور در دستور کار مرزبانیزیرکوه افزود: توان عملیاتی مرزبانان با مهارت‌های آموزشی هر لحظه افزایش می‌یابد و تجهیزات پیشرفته اعم از سلاح، خودرو، سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی، پهپادی، به ویژه خودرو‌های متحرکی که می‌تواند در امنیت پایدار مرز‌ها اثر گذار باشد در اختیار استان‌های جنوب و شرق کشور از جمله خراسان جنوبی قرار دارد.

وی گفت: سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی، ساخت کشور خودمان است و توسط دانشمندان جوان کشور تولید شده که خیلی در امنیت مرز‌های کشور تاثیر گذار بوده است.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به آمادگی کامل و نشاط و امید مرزبانان در پاسگاه‌های مرزی افزود: با عنایت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در زمینه‌ی بازسازی و خوشایند سازی پاسگاه و احداث منازل سازمانی برای ارتقاء روحیه کارکنان و معیشت خانواده هایشان، اقدامات خوبی انجام شده که البته همه این موضوعات تدابیر فرمانده معظم کل قوا در توجه به نیرو‌های مسلح و حافظ امنیت کشور است.

سردار گودرزی گفت: مرزبانان خراسان جنوبی همه وقت با استفاده از سیستم‌های در اختیار، مرز‌ها را پایش می‌کنند تا در موضوعاتی همچون قاچاق مواد مخدر، آسیب‌ها را به حداقل برسانند و خوشبختانه هم اکنون نیز به جدیت با بحث ورود مواد مخدر از مرز‌های خراسان جنوبی مبارزه می‌شود.

وی ورود اتباع بیگانه را از دیگر آسیب‌های مرز‌های شرقی کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از اتباع افاغنه قصد ورود به داخل کشورمان را می‌کنند که همکارمان تعداد زیادی از انان را دستگیر می‌کنند و با حفظ حرمت به کشورشان بر می‌گردانند.

فرمانده مرزبانی کشور، مرز‌های ایران را امن و پایداری دانست و گفت: مرزنشینان نیز پشتیبان بسیار خوبی برای مرزبانی هستند و سربازان ما را در حفظ امنیت مرز‌ها یاری می‌دهند.

سردار گودرزی با اشاره به دیدارش با مرزنشینان منطقه عمومی گزیک، شاهرخت و یزدان در شهرستان زیرکوه افزود: دیدار با مرزنشینان و آموزش به آنان برای حفظ امنیت مرز‌ها از دیگر برنامه‌های مرزبانی است.
وی همچنین در خصوص کمک‌های مؤمنانه مرزبانی گفت: مرزبانی خراسان جنوبی ۹ مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه برگزار کرده که مرزبانان این استان از حقوق خودشان نیز به نیازمندان کمک کردند.

واگذاری زمین برای موتورسواری و اتومبیل‌رانی/۷

واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی بیرجند برای موتورسواری و اتومبیل‌رانی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی اظهار کرد: ۴.۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی بیرجند برای اجرای طرح ورزشی واگذار شد.

حمید باقرپور افزود: یکــی از مهم‌تریــن اهــداف تملــک اراضــی و تثبیــت عرصه‌هــای ملــی و دولتــی، عـلـاوه بــر اســتیفای حقــوق دولــت و مــردم، حفــظ و توســعه منابــع طبیعــی تجدید شــونده است.

وی افزود: واگــذاری بخشــی از ایــن عرصه‌هــا در راستای گســترش فعالیت‌هــای کشــاورزی، صنعتــی، خدماتــی، گردشــگری و ســایر فعالیت‌هــا و برنامه‌هــای توســعه‌ای کشــور در جهــت رشــد اقتصــادی، تأمیــن امنیـت غذایـی، ایجـاد اشـتغال مولـد و زمینه سـازی بـرای خودکفایـی اسـت.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سال گذشته  در راستای تخصیص زمنین برای امور خدماتی و گردشگری ۴.۵ هکتار  از مراتع روستای بوشاد را برای اجرای طرح اتومبیل رانی و موتور سواری اختصاص داد.

باقرپور ادامه داد: اداره منابع طبیعی و مدیریت امور اراضی که به ترتیب متولی واگذاری زمین هستند، از طریق کمیسیون ماده ۲۱ به صورت اجاره این ۴.۵ هکتار را در اختیار متقاضی طرح قرار گرفته دادند.

وی یادآور شد: سال ۸۳ نیز زمینی با مساحت یک هکتار در حاشیه روستای امیرآباد با هدف احداث پیست موتور سواری از سوی این اداره اختصاص یافته که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۴۷ هکتار ار عرصه های منابع طبیعی شهرستان بیرجند برای اجرای طرح های توسعه مرکز استان اختصاص یافت، تصریح کرد: طی سال گذشته تاکنون ۷۸ هکتار از اراضی دولتی در ۳۷ روستای متقاضایی این شهرستان برای ساخت مسکن روستایی  اختصاص یافت.

باقرپور با اشاره به زمین‌هایی که برای طرح‌های احداث واحدهای تولیدی، کشاورزی و صنعتی واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز از سال گذشته تا کنون ۶۹ هکتار از اراضی دولتی برای احداث این واحدها واگذار شده است.

وی ادامه داد: علاقمندان برای ایجاد و توسعه واحدهای دامداری، پرورش طیور، آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به بخش کشاورزی،  طرح‌های اقتصادی زراعی و باغبانی و  طرح‌های عمرانی می‌توانند به امور اراضی تقاضای خود را اعلام تا با همکاری منابع طبیعی زمین مورد نیاز تامین شود و متقاضی زمین می‌تواند با در دست داشتن طرح مصوب تولیدی و کشاورزی به مدیریت امور اراضی مراجعه کنند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی در رابطه با درخواست زمین از سوی افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت‌های اقتصادی، اظهار کرد: قبول یا رد واگذاری اراضی به عهده مدیریت اراضی جهادکشاورزی است که افراد به اداره یاد شده مراجعه و نسبت به ارائه درخواست اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب کمیسیون واگذاری و قبل از عقد قرارداد واگذاری زمین پرداخت حقوق عرفی به منابع طبیعی باید توسط متقاضی صورت گیرد تا برای احیاء و اصلاح مراتع منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: مدیران محیط کار را سنگر خدمت بدانند/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: مدیران محیط کار را سنگر خدمت بدانند

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهدا ناظر بر اعمال ما هستند و مدیران باید محیط کار را سنگر خدمت بدانند.

حمید ملانوری در آغاز سفر به شهرستان خوسف با خانواده شهید غلامرضا ضابطی دیدار و بیان کرد: شهدا زنده‌اند و همچون ماموران و فرشتگانی هستند که بر اعمال ما نظارت دارند و آنها را ثبت و ضبط می‌کنند.

وی افزود: شهدا به واسطه سرمایه‌گذاری عظیمی که کرده‌ و جان خود را در راه حراست از میهن فدا کرده‌اند، امروز شاهد و ناظر عملکرد ما هستند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی پابوسی شهدا و دست بوسی خانواده آن بزرگواران را مایه خیر و برکت خواند و گفت: کرامت‌هایی که در زمان حال از شهدا می‌بینیم، نشان از زنده بودن آنهاست.

وی خدمت به مردم را کوچکترین وظیفه مدیران برشمرد و اظهار داشت: کمترین کار ممکن برای ما، قدم برداشتن در مسیر شهدایی است که برای حفظ ناموس و کیان میهن به شهادت رسیده‌اند.

ملانوری وجود خانواده شهدا را مایه برکت و نعمتی بزرگ خواند و افزود: به برکت وجود خانواده شهداست که این همه تهدید از کشور دفع و رفع می‌شود.

وی شهادت را بیمه نامه‌ای محکم دانست و گفت: از صدر اسلام تاکنون که شهدای مقاومت در حراست از حریم حرم ایثارگری می‌کنند، افراد زیادی برای حفظ اسلام و امنیت و آرامش ما جان خود را فدا کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: کمترین کار در قبال چنین خدمت بزرگی برای افرادی که به جایگاهی رسیده‌ و بر مسندی تکیه داده‌اند، این است که محیط کار را سنگر خدمت بدانند.

وی با بیان اینکه تکریم خانواده شهدا و ایثارگران وظیفه‌ای همگانی است، شهدا را مایه مباهات نظام خواند و گفت: خانواده‌های معظم شهدا که همه سرمایه خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند، سند افتخار ما هستند.

شهید غلامرضا ضابطی در مهر سال ۱۳۴۱ در روستای باغان شهرستان خوسف متولد شد و بعد از اخذ مدرک دیپلم برای گذراندن دوره‌ آموزشی از طریق ارتش جمهوری اسلامی عازم کرمان و بعد از سه ماه به جبهه اعزام شد.

وی بعد از مدت ۱۸ ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل سرانجام در شهریور سال ۱۳۶۴ بر اثر اصابت ترکش گلوله‌ توپ زخمی و برای مداوا به بیمارستان تبریز منتقل شد اما علیرغم تلاش‌های کادر درمان به درجه‌ رفیع شهادت نائل آمد.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز وارد خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند شد، در محل آرامگاه ابن حسام خوسفی، به زیارت مزار شهدا رفت.

وی به همراه معاونان استانداری، امام جمعه و فرماندار خوسف و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی به عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا پرداخت.

ملانوری در ادامه سفر به شهرستان خوسف از کارخانه چدن کویر خاوران بازدید کرد. این واحد ریخته‌گری چدن با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری چینی‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و بازار هدف برای شمش‌های تولیدی این کارخانه علاوه بر داخل کشورهایی از جمله چین، پاکستان، هندوستان و افغانستان است.

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و زیربنای هزار و ۶۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شده است.

بازدید از بیمارستان در حال احداث شهر خوسف، شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان، بازدید از معادن طلای هیرد و معدن قلعه زری و نیز پروژه بهسازی ورودی ماژان از برنامه‌های این سفر یک روزه است.

 

 

 

 

نیروی مرزبانی به تجهیزات نوین مجهز می‌شود

 نیروی مرزبانی به تجهیزات نوین مجهز می‌شود

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: نیروی مرزبانی برای اقتدار بیشتر و براساس نیاز به امکانات و علوم جدید، به تجهیزات نوین روز مجهز می‌شود تا تحول اساسی در این بخش صورت گیرد.

سردار احمدعلی گودرزی سه‌شنبه شب در حاشیه سفر به شهرستان مرزی زیرکوه اظهار داشت: سامانه‌های الکترونیکی و اپتیکی ساخت کشور خودمان است و توسط دانشمندان جوان کشور تولید می‌شود که در امنیت مرزهای کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از امکانات نوین در امنیت پایدار مرزها اثرگذار خواهد بود افزود: تاکنون دولت در این زمینه کمک‌های ارزنده‌ای کرده و امسال هم اعتبارات مناسبی را برای این بخش مصوب کرده که اگر محقق بشود، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مرزبانی کشور رخ می‌دهد.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: توان عملیاتی مرزبانان را با مهارت‌های آموزشی، تقویت قوای جسمی، تجهیزات پیشرفته اعم از سلاح، خودرو، سامانه‌های الکترونیکی و اپتیکی، پهپادی به ویژه خودروهای متحرک که می‌تواند در امنیت پایدار مرزها اثرگذار باشد و در اختیار استان‌های جنوب و شرق کشور به ویژه استان خراسان جنوبی قرار گرفته است، افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد مرزبانان با آمادگی کامل و با نشاط و امید در پاسگاه‌های مرزی از امنیت و خاک کشور دفاع می‌کنند افزود: در این زمینه برای ایجاد امنیت هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرزهای کشورمان در کل مرزهای خشکی و آبی، هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم.

سردار گودرزی گفت: اولویت برنامه‌های این فرماندهی استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، اوپتیکی و راداری، پهپادی و هلی‌شات و نیز گوادکوپتر برای پایش هوشمند تصویری مرزها است.

وی اظهار داشت: با عنایت رییس ستاد کل نیروهای مسلح، اقدامات خوبی در خوشایندسازی پاسگاه‌ها و احداث منازل سازمانی برای ارتقای روحیه کارکنان و معیشت خانواده‌ها انجام شده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه استان خراسان جنوبی مرزهایی بسیار مستحکمی دارد افزود: برآوردها بر این است که مواد مخدر در این استان تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند عبور کند و رزمندگان عزیز ما همه وقت با استفاده از سامانه‌های در اختیار، مرزها را پایش می‌کنند.

وی عنوان کرد: بعضا اتباع بیگانه که متاسفانه مستکبران عالم برای آنان مشکلاتی در کشورشان ایجاد کردند، قصد ورود به داخل کشورمان را پیدا می‌کنند که همکارمان تعداد زیادی از آنان را دستگیر می‌کنند و با حفظ حرمت به کشورشان بر می‌گردانند.

سردار گودرزی گفت: به مردم عزیز ایران اسلامی این مژده را می‌دهیم که مرزهای کشور، مرزهای امن و پایداری است و امروز مرزبانی با ساز و کاری که از لحاظ ساختاری و زیرساختی دارد در حد قابل قبولی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: به هر استانی که سفر می‌کنیم حتما با مرزنشینان که مرزیاران افتخاری هستند نیز جلساتی داریم و در این سفر هم در منطقه عمومی گزیک، شاهرخت و یزدان با عشایر مرزنشین دیدار داشتیم.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: مرزنشینان پشتیبان بسیار خوبی برای مرزبانان هستند و در لحظاتی که نیاز است، حضور پیدا می‌کنند و خودشان اعلام می‌کردند که مرزبانان به آنان آموزش مرزی دادند و استیفای حقوق را به معنای واقعی انجام دادند.

وی با اشاره به ۹ مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه مرزبانی خراسان جنوبی گفت: مرزبانان در خراسان جنوبی از حقوق خودشان به نیازمندان کمک کردند که مرزنشینان از این اقدام خداپسدانه بسیار قدردانی و تشکر کردند و این مصداق این است که مرزبانان ما در کارهای خیر سبقت می‌گیرند و این استان زبانزد است که جای قدردانی دارد.

با حضور سردار گودرزی طرح بازسازی و خوشایندسازی پاسگاه مرزی میل ۷۳ هنگ مرزی گزیک به بهره‌برداری رسید. این طرح در تعداد ۱۴ پاسگاه مرزی با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به صورت همزمان و با دستور فرمانده مرزبانی ناجا افتتاح شد.

همچنین با حضور فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی آیین نهمین رزمایش کمک‌های مومنانه در ستاد هنگ مرزی گزیک برگزار شد.

تعداد ۷۰۰ بسته معیشتی که با همکاری مرزبانان، خیرین، دستگاه های اجرایی و مردم با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان تهیه شده است در مناطق مرزی و عشایری استان خراسان جنوبی توزیع خواهد شد.

دیدار با مرزنشینان درمیان و زیرکوه، ادای احترام فرمانده مرزبانی ناجا به مقام شهدا در هنگ مرزی گزیک، دیدار با امام جمعه اهل سنت اسدیه و  بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هنری و صنایع دستی همسران کارکنان هنگ مرزی گزیک از دیگر برنامه‌های فرمانده مرزبانی ناجا در خراسان جنوبی بود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

 

 

 

هفت تانکر به ناوگان آبرسانی خراسان جنوبی پیوست/۲-۳

هفت تانکر به ناوگان آبرسانی خراسان جنوبی پیوست

هفت تانکر آبرسانی سیار با اعتبار هشت میلیارد تومان و با همکاری بنیاد برکت به ناوگان آبرسانی خراسان جنوبی اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از پروژه مرمت قنات روستای نوفرست بیرجند که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد گفت: این هفت تانکر در ۱۱ شهرستان استان ۱۴۱ روستا را زیر پوشش قرار می‌دهد و در مجموع ۳۰ تانکر آبرسانی در سطح روستاهای استان مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

حسین امامی افزود: بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۳۹ روستا در استان خراسان جنوبی مشارکت داشته که از این تعداد ۲۵ پروژه تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: با تکمیل این پروژه‌ها تا پایان شهریور، ۱۱ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از مجموع سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد ریالی در این پروژه‌ها، سهم بنیاد برکت ۱۴۰ میلیارد ریال است و مابقی در تعهد شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری گفت: امسال سخت‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است.

امامی افزود: ۴۳۰ آبادی استان با ۱۵ هزار خانوار جمعیت زیر پوشش آبرسانی سیار قرار دارد که این آمار در پیک تابستان به ۴۵۰ روستا افزایش پیدا می‌کند.

در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ۲ دستگاه در راستای آبرسانی به ۵۰۰ روستا در سطح کشور به امضا رسید.

امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در روستای نوفرست، ۳۵ قنات به طور همزمان در استان به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم پروژه احیا و مرمت قنات روستای نوفرست شهرستان بیرجند به نمایندگی از ۳۵ قنات در خراسان جنوبی افتتاح و هفت دستگاه تانکر به ناوگان آبرسانی به روستاهای استان ملحق شد.

احیا و مرمت قنوات و تامین تانکرها از محل همکاری سه‌جانبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی و  بنیاد برکت انجام شده است.

 

 

 

یار همیشگی این روزهای جوانان؛

پک زدن همانا و تباهی همانا/۴

پک زدن همانا و تباهی همانا

 بلای خانمان سوز؛ چه صفت بجایی برای یک شئ کوچک و چقدر پرمعنا؛ آن چنان که به تو یادآور می‌شود که کوچکم اما زندگیت را بر باد می‌دهم و چه رازی در درون این دو کلمه نهفته است؛ رازی سر به مهر از تباهی در جوانی و از دست رفتن زندگی خانوادگی و حتی سلامتی‌ات.

پشت چراغ قرمز می‌ایستی، دستی از شیشه ماشین بیرون می‌آید و سیگاری که در آن خودنمایی می‌کند و دودی که در چشم عابران پیاده می‌رود؛ آن طرف تر جوانانی که در حال راه رفتن هستد و هر کدام یک سیگار در دست دارند.

به گزارش ایسنا، خیابان را که با نگرانی عبور می‌کنی ؛ کافی شاپ‌هایی را که تعدادشان در سطح شهر کم نیست می‌بینی؛ محل‌هایی که برای آسودن فارغ از روزمرگی‌ها تعبیه شده‌اند، اما دود سیگار در آن‌ها بیشتر از آرامش خودنمایی می‌کند.

سفره‌خانه‌ها که وضعیت بدتری دارند؛ دود کثیف قلیان در فضای سنتی سفره خانه‌ها بیشتر به چشم می‌آید تا لذت دور هم بودن و قلیانی که دست به دست می‌چرخد تا آرامش برساند!

از اکثرشان که می‌پرسی می‌گویند ابتدا تفریحی می‌زدند و سپس شد یار همیشگی جمع‌های دوستانه‌شان و بعدش که دیگر یار همیشگی روزمرگی‌هایشان.

باورهای غلطی در خصوص استفاده از قلیان وجود دارد، مثلا گفته می‌شود عبور دود قلیان از داخل آب موجب کاهش سموم دود می‌شود، اما برطبق گفته کارشناسان، این ادعا واقعیت ندارد وتنها نقش آب، کاهش دمای دود و افزایش رطوبت آن و در نتیجه قابل تحمل نمودن استنشاق آن برای مصرف کننده است، بر خلاف باورهای عمومی دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بسیاری از مواد سمی است.

می‌گویند قلیان اعتیاد آور نیست، در حالی که دود هر نوع محصولی که از توتون تهیه شده از جمله توتون مورد مصرف در قلیان حاوی نیکوتین است که یک ماده اعتیاد آور است.

با مصرف قلیان دود بسیار زیادتری وارد ریه‌ها می‌شود، افراد سیگاری که به طور متوسط ۱۲-۸ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند به طور متوسط با ۷۵-۴۰ پک به مدت ۷-۵ دقیقه حدود نیم لیتر دود استنشاق می‌کنند در حالی که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متوسط ۸۰-۲۰ دقیقه طول می‌کشد ۲۰۰-۵۰ پک می‌زنند و ۱۵ لیتر دود را وارد ریه خود می‌کنند.

در باور دیگری که بیشتر خنده دار است؛ باور جا افتاده در بین مردم است که می‌گویند استفاده از مواد دخانی، کرونا را فراری می‌دهد؛ شاید در ابتدا خنده دار باشد، اما خوب که فکر می‌کنی این نظریات غیرعلمی ناشی از استیصال بشر است که می‌خواهد به هر چیز دست بزند تا فقط سالم بماند؛ دریغ از آنکه روزی سالم بود و قدر ندانست.

به مناسبت هفته بدون دخانیات، به صورت علمی به پدیده استعمال دخانیات که اکنون سن مصرف آن کاهش هم یافته، می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم این پدیده شوم با بدن ما چه می‌کند.

کرونا؛ فریبکاری جدید و جوانان ناآگاه 

کامبیز مهدی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شعار امسال که با جمله محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانی آغاز می‌شود، می‌توان دریافت دغدغه سازمان جهانی به پایین آمدن سن اعتیاد و فریبکاری‌های گسترده این صنایع برمی‌گردد.

وی افزود: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا تبلیغاتی راجع به رابطه اعتیاد در پیشگیری از این ویروس شنیده می‌شود که کاملا بی اساس است؛ یعنی صنایع دخانی به هر حیله و شیوه‌ای جهت افزایش بازار خود متوسل می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است تا بر ضرورت پررنگ شدن تاثیرات مخرب ترفند ها و روش‌های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی بر افزایش مصرف دخانیات توسط نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان و خنثی کردن آنها به هر شکل تاکید شود.

مهدی‌زاده، اظهار کرد: از طرفی مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر افراد از زمان نوجوانی و یا جوانی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند؛ هرچه سن فرد کمتر بوده و مصرف دخانیات را در سنین پایین‌تری شروع کند، احتمال اعتیاد او به تنباکو و محصولات نیکوتینی بیشتر می‌شود، به همین علت بسیار مهم است که جوانان از سیگار کشیدن و هرگونه دستگاه‌های استعمال دخانیات دوری کنند.

وی افزود: با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و ترفندهای صنایع دخانی برای سوء استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال “محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا” تعیین شده است.

دود دخانیات در بدن ما چه می‌شود؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: دود و دوده حاصل از مصرف دخانیات بر روی وسائل، دیوار و زمین محل استعمال می‌نشیند و این دود دست سوم به خصوص برای کودکانی که نوپا هستند و مدام دست به زمین و دیوار می‌گیرند، مضر است.

وی افزود: دود دست دوم نیز به همان اندازه برای اطرافیان زیان آور است و به کسانی که از دخانیات استفاده نمی‌کنند و تنها در آن فضا قرار می‌گیرند آسیب می‌زند به طوری که یک ساعت در معرض دود قلیان دیگران بودن، معادل مصرف شش تا هشت نخ سیگار است و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی و یک سوم بیماری‌های تنفسی در بین کسانی که در معرض دود دست دوم قرار می‌گیرند ایجاد می‌شود.

مهدی‌زاده بیان کرد: در اماکن سربسته نیز به دلیل عدم تبادل هوا و تجمع دود در محیط افراد در معرض خطر بیشتر آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات دیگران قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: از عوارض قلیان افزایش احتمال بیماری‌های واگیردار مانند تبخال، هپاتیت و سل است که به دلیل استفاده اشتراکی آن دیده می‌شود، حتی در صورت عوض کردن سر لوله قلیان مواد باقی مانده در شلنگ آن می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تنباکوهای معطر استفاده شده در قلیان که عده‌ای آن را کم ضرر و یا بی‌ضرر می‌دانند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیب آنها اگر بیشتر از تنباکوهای سنتی ضرر نداشته باشد، کم ضررتر نیست.

وی اظهار کرد: مصرف‌کنندگان قلیان در هر وعده مصرف که بطور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می‌کشد حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می‌زنند که هر پک حاوی ۰.۱۵ تا یک لیتر دود است.

وی با بیان اینکه اکیدا توصیه می‌شود به هیچ عنوان استفاده از مواد مخدر را به عنوان اینکه می‌تواند باعث از بین رفتن علائم و کاهش بیماری کرونا شود، گوش ندهید چراکه اطلاعات غلط فضای مجازی است، بیان کرد: شایعاتی مبنی بر اینکه استفاده و استعمال مواد مخدر می‌تواند باعث کم شدن مشکلات ریوی شود، وجود دارد، متاسفانه بیماران زیادی داریم که سابقه استفاده از مواد مخدر را داشتند و اکنون با حال عمومی بد در بخش بستری هستند.

وی افزود: در بیمارانی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند به دلیل اینکه در کوتاه مدت احساس تنگی نفس را نداشته، زمانی به ما مراجعه می‌کنند که درگیری ریوی زیادی دارند؛ لذا اکیدا توصیه می‌شود به هیچ عنوان استفاده از مواد مخدر را به عنوان اینکه می‌تواند باعث از بین رفتن علائم و کاهش بیماری شود، گوش ندهید چراکه اطلاعات غلط فضای مجازی است.

دودی که جنین را از نفس می‌اندازد 

فرشته درایتی، یک کارشناس مامایی در خراسان ‌جنوبی نیز در مورد اثرات دود مواد دخانی برای مادران باردار و نوزادان و جنین، به ایسنا می‌گوید: مادر بارداری که در معرض دود قلیان باشد در او عملکرد جنین جفتی مختل، خونگیری جفت کم، خونرسانی به جفت کم و جنین دچار محدودیت در تمام رشد اندام‌ها خواهد داشت و به دلیل خون‌رسانی ناقص جفت ممکن است میزان مایع آمنیوتیک دور جنین کاهش پیدا کند.

وی افزود: طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، حدود ۱۳ درصد زنان در طی سه ماه اول بارداری سیگار می‌کشند. سیگار کشیدن در هر زمان در دوران بارداری می‎‌تواند پیامدهای مادام‌العمر برای نوزاد ایجاد کند.

این کارشناس مامایی بیان کرد: طبق گفته انجمن جامعه پزشکی باروری آمریکا، هم مردانِ سیگاری و هم زنانِ سیگاری تقریبا دو برابر احتمال بروز مشکلات باروری در مقایسه با افراد غیرسیگاری دارند و دود غیرمستقیم سیگار بر جنین تاثیر می‌گذارد.

درایتی با تاکید بر خطرات جدی استعمال دخانیات در بارداری شامل سقط جنین و زایمان زودرس، گفت: حتی تنفس دود حاصل از استعمال قلیان در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود.

وی با بیان اینکه حاملگی خارج رحمی، سقط جنین و تولد نوزاد مرده، جداسازی زودرس جفت، جفت سرراهی و  زایمان زودرس، نیز  از دیگر مواردی است که به عنوان خطر از آن یاد می‌شود، تصریح کرد: سیگار می‌تواند خطر نقص مادرزادی در جنین را افزایش دهد. شایع‌ترین آن نقایص قلبی مادرزادی و مشکلات ساختار قلب است.

وی با بیان اینکه مسئلهاینجاست که بسیاری از مادران از عوارض و تأثیر دخانیات بر جنین اطلاع دارند؛ اما با این حال از عادت خود دست نمی‌کشند، اظهار کرد: مادر پس از ترک سیگار مزایای آن را چند روز پس از ترک، مشاهده خواهد کرد؛ پس از ترک، ضربان قلب کودک و مادر به حالت عادی بازگشته و نوزاد احتمالاً مشکلات تنفسی کمتری خواهد داشت.

درایتی اظهار کرد: ممکن است مادر علائمی مانند اشتیاق به سیگار، تحریک پذیری، احساس گرسنگی، سرفه، سردرد و عدم تمرکز را داشته باشد که این علائم موقتی بوده و طی ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می‌رود؛ و بهتر از آن است که به عوارضی که به برای خود و جنینش است، تن در دهد.

طبق قانون، استفاده از هرنوع دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. هرچند که ماده یک قانون اشاره به ممنوعیت استعمال مواد دخانی در مکان‌های مسقف دارد، اما استناد به سایر بندهای مذکور، عرضه و تبلیغ هرگونه مواد دخانی را ممنوع اعلام کرده و چون استعمال آن در پارک‌ها جنبه تبلیغی و بدآموزی دارد ممنوع است.

سطح دسترسی به مواد مخدر در استان پایین‌ترین سطح در کشور است

محمدرضا حسنی مقدم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز چندی پیش گفت: در جهان سنین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اعتیاد بالغ بر ۲۷۱ میلیون نفر بوده و نرخ شیوع اعتیاد ۵.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه امروزه سطح دسترسی به مواد مخدر در استان پایین‌ترین سطح در کشور است، تصریح کرد: خانواده‌ها باید توجه کنند که خطر مواد مخدر کمتر از کرونا نیست و امروزه یکی از پنج آسیب مهم، مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: در دنیا انواع مواد مخدر و روان گردان‌ در حال افزایش است و اکنون بالغ بر ۸۰۰ نوع مواد مخدر در جهان وجود دارد.

حسنی مقدم با بیان اینکه میزان تولید مواد مخدر در سال ۲۰۰۱ در کشور افغانستان ۲۰۰ تن بوده و اکنون به بیش از ۹ هزار تن رسیده است، ادامه داد: اکنون پنج بیمارستان در سطح استان کار درمان کودکان معتاد را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه امروزه حتی مواد مخدر سنتی نیز آلوده به سرب بوده و سهم مهلکی برای بدن است، تصریح کرد: امروزه شبکه‌های مجازی به شدت در حال تبلیغ مواد مخدر هستند و اقبال زیادی از سوی نوجوانان و جوانان به این شبکه‌ها وجود دارد.

چه بخواهیم چه نخواهیم؛ مشکلات زندگی همواره با ماست و کرونا هم که مزید علت شده، اما سیگار نمی‌تواند مانع این مشکلات شود تنها یک تلقین را به فرد می‌دهد که فکر می‌کند می‌تواند با کشیدن سیگار دقایقی از این جهان به دور باشد؛ اما نمی‌داند این تازه ابتدای مسیر تباهی جوانی‌اش است. یک بار برای همیشه فکر کنیم؛ سیگار راه حل مشکلات ما نیست؛ خود و افکارمان راه حل مشکلات خود هستیم، برای خود و زندگی‌مان نسخه اشتباه نپیچیم.

 

 

 

 

افزایش ۵ برابری مبادلات تجاری خراسان جنوبی/۷

افزایش ۵ برابری مبادلات تجاری خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمارهای موجود، مبادلات تجاری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید ملانوری با اعلام این خبر در جریان بازدید سرزده و در جمع رئیس و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت:

صنعت، معدن و تجارت، سازمانی پر کار، پرمشغله و حساس است که حوزه‌های صنعت، معدن، بازرگانی، تجارت و بازار کشور را مدیریت می‌نماید.

وی از معدن و در کنار آن صنعت، به عنوان محورهای توسعه استان یاد کرد و گفت: در خراسان جنوبی که از پراکندگی جمعیتی بالایی برخوردار است، تأمین بازار و توزیع خدمات بسیار پر هزینه می‌باشد.

استاندار از ظرفیت‌های کم نظیر و متنوع ذخایر معدنی استان گفت و تصریح نمود: باید با کار جهادی بیشتر عقب ماندگی‌ها را در این حوزه جبران کنیم زیرا این خطه زرخیز با این همه ثروت نباید عقب افتادگی داشته باشد.

به گفته وی؛ باید به جایی برسیم که معادن استان به معنای واقعی کلمه فعال شود تا توسعه واقعی را به دنبال داشته باشند.

ملانوری به نگاه ویژه خود به بخش معدن در استان تأکید کرد و اظهار داشت: مسائل حوزه معدن در جلسات شورای معادن و ستاد توسعه خاوران فعالانه در حال پیگیری است.

وی به ضرورت توجه به فعالسازی واحدهای تولیدی در کنار معادن اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی وابسته به معادن باید ایجاد شوند و واحدهای بالادستی و پایین دستی مرتبط که نیمه فعال و یا غیر فعالند نیز باید فعال گردند.

استاندار به اهمیت بازرگانی و بازار نیز اشاره کرد و خاطر نشان کرد: رشد مبادلات تجاری چنانچه به واسطه مانع زدایی ها و در راستای شعار سال که بحث «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» صورت گرفته باشد، نشان می‌دهد که قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده که باید تقویت گردد.

ملانوری از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کنترل بازار و تأمین کالاهای اساسی گفت و اظهار داشت: در پایان سال ۹۹ در بحث کنترل بازار، اقدامات شایسته ای صورت گرفت و توزیع شکر، مرغ (گرم و منجمد)، برنج و روغن به شکل چشمگیری افزایش یافت.

وی با اشاره به آمار ارائه شده در بحث نظارت‌ها، متذکر شد: نظارت‌ها باید به سمت و سویی برود که ضمن اینکه نقش بازدارندگی داشته باشد، نشاط را از بازار نگیرد و به فضای کسب و کار خدشه وارد نکند.

درخت گردوی ۴۰۰ ساله قربانی سودجویی/۴

دیروز گروهی سودجو اقدام به قطع درختی ۴۰۰ ساله در فنود یکی از روستا‌های شهرستان سربیشه کردند.

فنودی صاحب درخت در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: دیروز در محل کارم مشغول بودم که با تماسی که با بنده گرفته شد متوجه این شدم که عده‌ای یکی از پر بار‌ترین و قدیمی‌ترین درختم را بدون اطلاع خودم قطع کردند.

او افزود:به سرعت خودم را به باغم رساندم، اما با جای خالی درختم مواجه شدم و پس از پیگیری متوجه شدم عده‌ای سودجو از خارج استان درخت گردو‌ای در زمینم که بیش از ۴۰۰ سال قدمت و تنه‌ای با ارزش ۵۰ میلیون دارد را قطع کردند.

فنودی ادامه داد: این درخت سالانه برایم حدود ۲۰ هزار عدد گردو به بار می‌آورد وحالا درختی که قطر ۲ ونیم متری و طول ۴ متری دارد دیگر قطع شده است.

صاحب درخت می‌گوید: من هیچ اطلاعی در این مورد نداشتم و حتی کسی از من نخواسته بود این درخت را برای قطع به او واگذار کنم تا برش دهند یا قطع کنند.

او گفت: در حال حاضر این سودجو‌ها دستگیر شده اند، اما مسئله تنها بخش مالی موضوع نیست، درختی که ۴۰۰ سال نسل به نسل من چرخیده بود حالا دیگر به خاطر این اتفاق وجود ندارد و این قطعی ها ضربه‌ی روحی سختی به صاحبان درختان وارد می‌کند.

 

 

 

 

 

افزایش ۵ برابری مبادلات تجاری خراسان جنوبی/۷

رشد پنج برابری مبادلات تجاری خراسان جنوبی در سال جاری

 استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس آمارهای موجود، مبادلات تجاری استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است.

حمید ملانوری در بازدید سرزده از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی به اهمیت بازرگانی و بازار اشاره کرد و افزود: رشد مبادلات تجاری چنانچه به واسطه مانع‌زدایی‌ها و در راستای شعار سال که “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” است، صورت گرفته باشد، نشان می‌دهد قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و باید تقویت شود.

وی در جمع رییس و معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: صنعت، معدن و تجارت، سازمانی پرکار، پرمشغله و حساس است که حوزه‌های صنعت، معدن، بازرگانی، تجارت و بازار کشور را مدیریت می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی از معدن و در کنار آن صنعت به عنوان محورهای توسعه استان یاد کرد و گفت: در خراسان جنوبی که از پراکندگی جمعیتی بالایی برخوردار است، تامین بازار و توزیع خدمات بسیار پرهزینه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر و متنوع ذخایر معدنی استان تاکید کرد: باید با کار جهادی بیشتر عقب‌ماندگی‌ها را در این حوزه جبران کنیم زیرا این خطه زرخیز با این همه ثروت نباید عقب‌افتادگی داشته باشد.

ملانوری افزود: باید به جایی برسیم که معادن استان به معنای واقعی کلمه فعال شود تا توسعه واقعی را به دنبال داشته باشند.

وی به نگاه ویژه خود به بخش معدن در استان اشاره و اظهار داشت: مسائل حوزه معدن در جلسات شورای معادن و ستاد توسعه خاوران فعالانه در حال پیگیری است.

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت توجه به فعال‌سازی واحدهای تولیدی در کنار معادن اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی وابسته به معادن باید ایجاد شود و واحدهای بالادستی و پایین دستی مرتبط که نیمه فعال یا غیر فعالند نیز باید فعال شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه کنترل بازار و تامین کالاهای اساسی افزود: پایان سال ۹۹ در زمینه کنترل بازار اقدامات شایسته‌ای صورت گرفت و توزیع شکر، مرغ گرم و منجمد، برنج و روغن به شکل چشمگیری افزایش یافت.

ملانوری با اشاره به آمار ارائه شده در حوزه نظارت‌ها گفت: نظارت‌ها باید به سمتی برود که ضمن اینکه نقش بازدارندگی داشته باشد، نشاط را از بازار نگیرد و به فضای کسب و کار خدشه وارد نکند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*