گزارش / از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟ وعده‌های نامزدهای انتخاباتی؛ از حرف تا عمل

از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟

وعده‌های نامزدهای انتخاباتی؛ از حرف تا عمل

وعده‌های نامزدهای انتخاباتی؛ از حرف تا عمل

تهران- ایرنا- تنها چند روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و این روزها مردم گوش‌های خود را به وعده‌های انتخاباتی هفت نامزد تأیید صلاحیت شده سپرده‌اند؛ شعارهایی که برخی از آنها در واقعیت چندان عملی به نظر نمی‌رسند و با سازوکارها و سیاست‌های کلی نظام منطبق نیستند.

۱۸ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و… رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته شده است.

راهکارهای رضایی درباره تقویت پول ملی

محسن رضایی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در صفحه اینستاگرامی خود درباره اینکه می‌خواهد پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پول‌های منطقه در بیاورد، «ارزش پول» و «قدرت پول» را به زبان ساده تشریح کرد. او نوشت: در مصاحبه با خبرنگاران گفتم که می خواهم پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پول های منطقه دربیاورم. این موضوع نیاز به درک تعریف «ارزش پول» و «قدرت پول» دارد که به زبان ساده آن را شرح می دهم. در علم اقتصاد، قدرت پول ملی با ارزش پول ملی متفاوت است. قدرت پول ملی به این معناست که واحد پول ملی یک‌کشور، نزد کشورهای دیگر و همسایگان به صورت ذخیره ارزش دربیاید و در جهان به آن اعتماد شود.  اکنون در جهان قیمت «ین» ژاپن، در حدود یک صدم دلار است و پول یک کشور عربی دوبرابر دلار، قیمت دارد. قدرت یِن اما بیشتر از آن پول عربی است. قدرت یک پول، مهمتر از نرخ برابری آن است. تقویت ارزش پول البته در راستای تقویت قدرت پول قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، اگر بجای حذف چهار صفر، هفت صفر از پول ملی مان کم کنیم، بدون هیچ تلاشی صاحب یکی از با ارزش ترین پول های ملی در جهان می شویم اما این ارزش، قدرت پول ما را افزایش نمی دهد. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است. همچنین افزایش ارزش برابری در یک فرایند طبیعی در نتیجه افزایش تولید و افزایش صادرات یک کشور در طول زمان و تقویت آن واحد پولی، در قدرتمندی پول تاثیرگذار است. این اقتداربخشی به پول ملی، به دیپلماسی ما و تقویت مناسبات و روابط تجاری کشورمان با همسایگان و اقتصادهای همجوار و کشورهای آسیای جنوب غربی هم مرتبط است. ما با تقویت تولید ملی و صادرات و ارتباطات گسترده تر با همسایگان و ایجاد اتحادیه کشورهای آسیای جنوب غربی و پذیرش بیشتر توسط سایر کشورها و تقویت ارزش پول ملی، می توانیم صاحب یکی از قوی ترین پول های منطقه باشیم.

دولت من دولت تعامل از خانه تا جهان است

عبدالناصر همتی نامزد انتخاباتی در یک برنامه خبری اظهار کرد: سنگینی کار را می دانم و ریاست جمهوری مسوولیت سنگینی است و با اطلاع وارد شدم و مرد میدان هستم و نگرانی ندارم چون شاهد بودم، افرادی که وارد شدند، پاسخگوی نیازهای مردم نیستند، بنابراین وارد شدم.  من رییس بانک مرکزی هستم و به تمام مسایل اقتصادی، سیاسی آشنا هستم و کار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انجام دادم و در جریان کامل مسایل کشور هستم، قطعا و بهتر از افرادی که کار کردند، کار خواهم کرد. دولت من دولت تقابل نیست و اگر نتوانم مشکلات را برطرف کنم، دلایل را به مردم می گویم که چرا این اتفاق نیفتاد. در حل مشکلات اقتصادی، هماهنگی تیم اقتصادی خیلی مهم است و من به عنوان اقتصاددان آمدم تا تیم اقتصادی زیرنظر من باشد. مشکل ما این است که رییسان جمهوری سابق سیاسی بودند و اقتصاددان نداشتیم و من آمدم مشکلات اقتصادی را برطرف کنم و می‌توانم این کار را نیز انجام دهم و بینش و علم اقتصادی لازم را هم دارم و بینش اقتصادی را در دولت حاکم خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره آگاهی از وضعیت و مشکلات مردم گفت: من به حاشیه شهر تهران و مکان‌هایی که مردم با شرایط سختی زندگی می‌کنند، رفته‌ام و در جریان زندگی مردم هستم و برای زندگی سخت مردم باید راهکاری اندیشیده شود و یکی از دلایلی که من به صحنه آمدم این است که تصور کردم، آخرین فرصتی است که بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم. تحریم مهمترین تاثیر را بر اقتصاد کشور دارد، برخی می‌خواهند این موضوع را انکار کنند و این اشتباه است، البته مشکلات مدیریتی و اجرایی نیز داریم اما بیش از ۵۰ درصد مشکلات به دلیل تحریم است. وقتی درآمد ارزی کشور به یک ششم کاهش می‌یابد، مطمئنا بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. اگر به جای مردم بودم به برخی از شعارهای پوپولیستی که نامزدها سرمی‌دهند، اعتماد ندارم، زیرا اعلام می‌کنند، مبالغی را پرداخت می‌کنند بدون اینکه بگویند منابع لازم برای این امر را از کجا تامین خواهند کرد. در شرایطی که در برخی از ماه‌ها برای پرداخت حقوق کارکنان مشکل داریم، چگونه می‌توان این مبالغ را پرداخت کرد. من خیلی وعده نداده‌ام، من تلاش می‌کنم، اشکالات حکمرانی اقتصادی را اصلاح کنم و امیدوارم مردم اعتماد کنند.

سرمایه راکد را با ارایه درست امکانات مولد می‌کنم

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی گفت: می‌خواهم زمینه‌ای را فراهم کنم که در آن مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند و با ارایه درست امکانات در بازار اولیه، شرایط مولد شدن سرمایه راکد فراهم شود. می‌خواهم در بازار سرمایه زمینه‌ای را فراهم کنم که در آن با آموزش صحیح و جلوگیری از منفعت‌طلبی و سودجویی در بورس امکانی فراهم شود که مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند و در این بازار با ارایه درست امکانات در بازار اولیه شرایط مولد شدن سرمایه راکد فراهم شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما در بورس در سال ۹۸ افراد حقیقی بالای هزار میلیارد تومان نداشتیم اما در ابتدای سال ۹۹ برخی از حقوقی‌ها شرایط جدی پیدا کردند که باید پاسخگو باشند. از طرفی ما ۱۷ نفر از ابتدای سال ۹۹ داریم که بالای هزار میلیارد امکانات خودشان را در بورس ثبت کردند بنابراین با ایجاد یک تعادل دقیق و با فعال کردن بازار سرمایه و با ایجاد امید و بالابردن سرمایه اجتماعی در کشور امکانی را فراهم می‌کنیم که مردم اعتماد کنند. همچنین دولت خود را مکلف می‌داند که با سیاست‌گذاری دقیق و باثبات، شرایطی را فراهم کند که نقدینگی گسترده‌ای که در جامعه وجود دارد به سمت بورس سوق پیدا کند. از طرفی هم دولت باید تلاش کند که با اصلاح دقیق بودجه و بودجه‌ریزی پول اداره خود را از تورم درنیاورد و با صرفه‌جویی، دقت و نظم‌پذیری اساسی توجه خود را معطوف به جهش تولید کند که از ماحصل آن بتواند به بهترین نحو اداره شود و پاسخگو و پشتیبان مردم قرار گیرد.

دولتم دولت ائتلاف با مردم، تولیدکنندگان و کارگران خواهد بود

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بازدید از یکی از شهرک های صنعتی گفت: دولت من ائتلافی خواهد بود، ائتلاف با مردم، تولید کنندگان و کارگران به سمت همه نیروهای مولد و ضدفساد دست استمداد دراز می کنم.  برخوردهای پلیسی و قضایی با واردات بی رویه و قاچاق کالا کافی نیست، ریشه مافیا را باید از طریق دولت خشکاند.  ما نیازمند یک خیزش عمومی و اجتماعی برای برپایی ایران قوی هستیم. این خیزش عمومی حتما نیاز به هم پیمانی یک دولت مردمی با نیروهای مولد کشور دارد. متاسفانه سالهاست این نیروها و پیشرانان حقیقی کشور توسط ساختارهای فسادزا و معیوب، روز به روز درحال ضعیف تر شدن هستند. فقط قدرت نظامی امنیت آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است. اصلاح نظام بانکی کشور یکی از اولویت‌های دولت مردمی است.

از هر مجموعه اقتصادی که بازدید کردم، مردم از مدیریت بانکی گله مند بودند. در قوه قضاییه جلسات پی در پی  با مسوولان بانکی داشتم و تلاش های فراوانی برای اصلاح وضع موجود کردم اما این اقدامات کافی نیست. باید در سرمنشا، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده ام. دولت وظیفه هدایت، حمایت و نظارت دارد، اما نباید صدور مجوزها باعث اخلال در روند تولید شود. دولت باید بر فعالیت‌های تولیدی نظارت داشته باشد، اما نباید با مجوزها و تصمیمات خلق الساعه دست و پای تولیدگر را ببندد. کارآفرین و تولیدگر باید بتواند برنامه ریزی و پیش بینی داشته باشد و مجوزهای دست و پا گیر و بی ثباتی در مقررات و تصمیم گیری‌ها مانع این کار است و الزام تولیدکننده و کارآفرین به اخذ مجوزهای متعدد، باید جای خود را به نظارت پسینی دولت بدهد. راه حل مقابله با قاچاق این است که ارزی که از مسیر صادرات به دست می‌آید، وارد حوزه تولید شود و این وظیفه دولت است که بر این موضوع نظارت کند. اگر قانون برنامه توسعه اجرا می‌شد، امروز واحدهای تولیدی با قطعی چند ساعته برق مواجه نمی‌شدند و تولید تعطیل نمی‌شد و شاهد این میزان خسارت نبودیم. نیروهای مولد و موثر در کشور اگر جدی گرفته شوند، می توانند مشکلات سخت و ساختاری اقتصاد را برطرف کنند، بنده هم‌پیمان این نیروهای مولد خواهم بود و در میدان و در جزء جزء حرکت کشور متوجه و دغدغه مند آنها هستم. باید در میدان، از نیروهای مولد حمایت کرد. باید زنجیره های راهبردی صنعت را تکمیل کرد و باید از بازار ملی حفاظت و پشتیبانی کرد.

با کنترل تورم انگیزه فساد و احتکار از بین می‌رود

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با بیان اینکه با کنترل تورم انگیزه فساد و احتکار از بین می‌رود، گفت: به جای «انقباض» در بودجه باید ایجاد «انضباط» کنیم. به جای انقباض در بودجه باید در بودجه ایجاد انضباط کنیم. زمان «شکست بازار» دولت می‌تواند به شیوه‌ای مانع ورشکستگی تولیدکنندگان شود. بورس، بازار اقتصادی مورد نیازی است و می‌توان از این طریق نقدینگی جامعه را به سمت توسعه و تولید هدایت کرد. اما نباید از بیرون در بورس دخالت کرد. بورس بازار است و باید به شکلی طبیعی رشد کند. در بورس رقابتی مشخص در جریان است و قوه اجرایی با هر مداخله ای ضرر و زیان وحشتناکی به بورس می‌زند. شرکت‌های بزرگ دولتی و سهامداران حقوقی در فروردین ۹۹ مداخله ای ناروا در بورس کشور داشتند. در شرایط ورشکستگی گسترده بورس آمریکا دولت نخست اوباما با تزریق پول وارد بورس شد تا از ورشکستگی جلوگیری کند. بورس بازار خوبی است و مردم باید بیایند و مشارکت کنند. ولی مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر مهمترین مساله برای راه‌اندازی تولید، رفع موانع موجود است به این معنا که باید مانع‌زدایی شود و حمایت واقعی از تولید از طریق تسهیل قوانین صورت گیرد. اکنون نزدیک ۷۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور را واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و اغلب آنها در اثر همین مسایل دست و پاگیر اداری و بخشنامه‌ها تعطیل شده‌اند. اگر ما بتوانیم مشکلاتی که فرا رو تولید قرار دارند از جمله قوانین متعدد، بخشنامه‌های متعدد، متکثر، متناقض و متعارض را برداریم، ورود نقدینگی به صورت اتوماتیک به آن سمت هدایت خواهد شد و قدرت تخریبی خودش را در جهت‌های دیگر را از دست خواهد داد. ما باید مشوق‌های صادراتی به‌ویژه درخصوص حفظ بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه قرار دهیم و به هیچ‌عنوان اجازه ندهیم وزارتخانه یا دستگاهی به خاطر آن هر روز بخواهد بخشنامه صادر کند که فلان جا صادر کند، یا فلان‌جا صادراتش قطع است.  وقتی صادرکننده با ۱۰۰۰ بازاریابی و هزینه کردن بازاری را پیدا کرد باید بتواند بازارش را حفظ کند و این حفظ کردن بازار، به معنای هدایت بازارهای جهانی و آوردن ارز و از سوی دیگر حفظ اشتغال است.

به هر ایرانی بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومانی می‌دهم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت و گویی با تاکید بر اینکه سلامت مردم برایم اهمیت دارد، گفت: به ازای هر ایرانی بسته ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی را طراحی کردیم و برنامه از بذر تا سفره را اجرا می کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سه اولویت اصلی برنامه اصلی اقتصادی خود افزود: شعار محوری دولت ما “ثبات و آرامش با دولت سلام” است. چون دولت سلام می‌خواهد برای مردم آرامش بیاورد. شیب تورم در ۱۰ سال گذشته تندتر شده و در سال ۹۹ این تورم تقریبا به ۵۰ درصد رسیده است. کسری بودجه و خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی منجر به تورم می‌شود. عدم توازن سبب تورم ۲۲ و نیم درصدی رشد نقدینگی شده است و ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا با بیشترین رشد نقدینگی است. یکهزار میلیارد تومان پول جدید خلق شده است. با ساختار نظام گسیخته کشور کل نقدینگی کشور افزایش یافته است.  پول در کشور ما قابلیت تبدیل شدن به پول را دارد و وارد طلا و ارز می شود و امروز وارد رمزارز شده است. نظام بانکی ما چنین کاری کرده است. در حالی که در بقیه نقاط دنیا پول و شبه پول قابل تبدیل شدن نیستند. برنامه ریزی جدی کردیم تا با ۵۱ پروژه تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم و در کتاب اعتماد هم این موضوع را ذکر کردیم. کافی است برخی از قوانین و سیاست‌های بانک مرکزی اصلاح شود هرچند اصلاح ساختاری بودجه دست دولت است.

نایب رییس پیشین مجلس با تشریح برنامه های خود در بخش مسکن گفت: ۴  و نیم میلیون واحد کمبود مسکن داریم و در مسکن مساله بی مسکن‌ها را حل می‌کنیم و در کنار آن نوسانات قیمت غذا را ارزیابی کردیم و مساله گرسنگی را هم حل و فصل می‌کنیم. در حوزه اشتغال برنامه ضربتی دو ساله داریم و برای تمام افراد فاقد شغل علاقمند به کار، بسته ای تهیه کردیم تا آنها را به شغل قابل قبولی برسانیم. نیازمند تحولی بنیادین در بخش کشاورزی هستیم. در این زمینه یک حمایت موقت داریم و برای ارزان نگه داشتن و در دسترس بودن بسته غذایی مطلوب برنامه ریزی کردیم.

قاچاق کالا، مافیایی است

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک برنامه رسانه ای بیان داشت: مافیایی که اقدام به قاچاق می‌کند حتی از مبادی رسمی که در برخی مواقع اسم قاچاق هم ندارد، کالا وارد کشور می‌کنند. این از موضوعات بسیار مهم است، اما آن چه اهمیت دارد این است چه تمرکز و تعریفی از مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم، زیرا یک وقت ممکن است تلاشمان را صرف مقابله با چند کولبر کنیم و حالت دیگر این است که با در نظر گرفتن بحث‌های اساسی در قاچاق کالا آن را منحصر به قاچاق محدود نکنیم بلکه بدانیم که در این عرصه حتی از مبادی رسمی، مافیا عمل می‌کند. حتی یک پله جلوتر این که قاچاق کالا به عنوان واردات از مبادی رسمی انجام شود و عنوان قاچاق هم نداشته باشد که این به تولید کشور لطمه می‌زند. دولت حتماً باید برای مقابله با این گونه قاچاق برنامه داشته باشد و یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که مبارزه با قاچاق صرفاً منحصر به مبادی نیست بلکه مقاصد را هم در بر می‌گیرد. نکته مهم دیگر این است که برای مبارزه با قاچاق می‌توانیم طرح‌های ایجابی داشته باشیم. ما در پیرامون کشورمان همسایگانی داریم که به شدت به واردات کالاهای تولیدی کشورمان نیاز دارند و ما در ساخت آن کالاها با مازاد تولید مواجهیم. با اجرای این برنامه می‌شود، هم از این فرصت برای ایجاد اشتغال و ارزآوری استفاده کرد و هم جلوی قاچاق کالا را گرفت.

جلیلی همچنین اعمال برنامه جدی برای ساماندهی بازار سرمایه را ضروری دانست و تأکید کرد: برنامه دولت من از روز نخست کارش باید این باشد که در بازار ثبات ایجاد کند و این هدف زمانی تحقق می‌یابد که بتوانیم بخش‌های مختلف بازار را هماهنگ کنیم. نمی‌شود بخش پولی کشور با بخش‌های مالی و بیمه؛ ناهماهنگ باشد پس باید برنامه‌ای داشت که از روز نخست این هماهنگی را آغاز کرد به نحوی که در بخش‌های پولی اعم از ریالی و ارزی؛ از روز نخست دولت، سیاست‌های مشخصی را اعمال کرد. این برنامه‌ها باید در حمایت از بازار اولیه باشد نه بازار ثانویه؛ نباید اصالت را به بازار ثانویه داد. هر قدر به تولید کالا، جهش تولید اهمیت داده شود چنین سیاستی می‌تواند به ثبات بخشی در بازار سرمایه کمک کند. در کنار این دو، بخش بیمه اهمیت دارد که می‌تواند سبب کاهش خطرپذیری در دیگر بخش‌ها شود.

 

 

 

 

نامزدهای ریاست جمهوری چگونه زندگی می کنند؟

تهران- ایرنا- داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد هشتگ #امنیت یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های کاربرانی است که در شبکه‌های اجتماعی اعلام داشته‌اند پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از  ۲۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محور های مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی، پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح  یکشنبه نهم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه دهم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و نقش انتخابات در تضمین‌ امنیت و آینده کشور

تحلیل وزیر دفاع از وضعیت انتخابات ریاست جمهوری  و حضور حداکثری مردم از جمله موضوعات بود که مورد توجه کانال های پربازدید تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی به نقل از امیر سرتیپ حاتمی نوشت: مشارکت حداکثری در انتخابات تضمین‌کننده امنیت و آینده کشور است.  هدف اول دشمنان ملت ایران، دلسرد کردن مردم، بی رنگ کردن انتخابات و تلاش برای حضور حداقلی مردم در انتخابات پیش‌رو است. هدف نهایی آنها اضمحلال و نابود کردن منافع ملی جمهوری اسلامی و عقب راندن کشور از جایگاه اقتدارِ خود است. مهمترین موضوعی که منافع و امنیت ملی کشور و آینده مردم را تضمین می‌کند حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات است. ان‌شاءالله به کوری چشم دشمنان این حماسه در ٢٨ خرداد ماه دسیسه استتکبار جهانی را علیه خودشان بازخواهد گرداند.

مشارکت در انتخابات و تضمین امنیت و آینده

هشدار پلیس در خصوص کلاهبرداری و سوءاستفاده از ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات و همچنین پیام ستاد انتخابات به نامزدها درباره پروتکل‌های بهداشتی نیز از جمله موضوعات پربازدید در کانال های تلگرامی بود.

سرهنگ وحید سلطانی پاجی معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت اظهار داشت:  هموطنان برای ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات صرفاً باید از طریق سایت ictgifts.ir و بر اساس جدول اعلام شده، اقدام کنند. هیچگونه پیامک و سامانه دیگری برای دریافت این بسته اینترنتی وجود ندارد و هموطنان در صورت وصول پیامکی به منظور ثبت‌نام برای دریافت بسته اینترنت مذکور، به هیچ عنوان به آن پیامک پیامک توجه نکرده و اطلاعات فردی و بانکی خود در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند و از پاسخگویی به تماسهایی مبنی بر دریافت این بسته اینترنتی خودداری کنند. هموطنان در صورت دریافت چنین پیامک هایی موضوع را از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ با پلیس فتا در میان بگذارند.

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور هم اعلام کرد: برای همه نامزدهای انتخابات این پروتکل‌ها را ابلاغ کرده‌ایم که همه ستادها باید آن را رعایت کنند. رعایت نکردن این پروتکل‌ها تخلف انتخاباتی بوده و قابل پیگیری است. اولویت‌ها برگزاری تجمعات در مکان‌های روباز است که باید از حداقل ظرفیت آن یعنی۳۰ درصد ظرفیت استفاده کرد. در همین اماکن هم فاصله اجتماعی و ماسک باید رعایت شود. کارناوال انتخاباتی ممنوع است.

نامزدهای ریاست جمهوری چگونه زندگی می کنند؟

یک کانال تلگرامی در پستی که در فضای مجازی بارها بازنشر شد در خصوص اموال و دارایی‌های ۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از زبان خودشان چنین نوشت:

جلیلی:  خانه‌ای که مالک آن هستم ۱۲۵ متر است ولی الان در خانه سازمانی سکونت دارم که بزرگتر است و خودرو شخصی من هم پراید است. دفترچه بیمه من بیمه کارمندی است. در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما سال ۸۱، ۸۲ برای فرزندم در حد ۱ میلیون سهمی گرفتیم و الان هم خبر ندارم آن سهم چه شد! حدود سال ۸۰ هم بود که ۱.۵ میلیون وام برای آخرین بار گرفتم.

مهرعلیزاده: ۱۰ میلیون تومان حقوق بازنشستگی می‌گیرم. یک آپارتمان حدود ۲۷۰ متر دارم که به‌نام من، همسرم و بچه‌هایم است. یک باغچه هم دارم که مساحتش تقریبا همینقدر است.

زاکانی:  دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران دارم که در آن زندگی می‌کنم. همسرم یک خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد. ماشین شخصی ندارم. درآمد پزشک هیئت علمی می‌گیرم. ۴.۵ میلیون به همسرم برای گذراندن زندگی می‌دهم.

رئیسی: منزل شخصی من ۱۴۰ متر است. خودرو شخصی ندارم و همسرم خودروی ایرانی دارد. حدود ۲۵ سال قبل ۴ میلیون تومان #وام گرفتم. در بورس سهام ندارم. دختران من بعد از اخذ مدرک دیپلم ازدواج کردند.

تشکیل ستادها و اعلام حمایت تشکل ها

یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان و هواداران سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه «جبهه پایداری از آیت الله رئیسی اعلام حمایت کرد» نوشت: «مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرد که این جبهه سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌داند.

یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز درباره انتصاب رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی نوشت: «ولی الله فاطمی» عضو هیات مدیره بانک ملی، رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

سخنان محسن رضایی در باره تصویب لوایح  FATF بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله توییتر، اینستاگرام داشت. یک کانال تلگرامی در بازنشر بخشی از این سخنان از قول وی نوشت: با اخذ تضمین های لازم تلاش می کنم تا FATF تصویب شود. به دنبال صلح و امنیت در منطقه هستم. نمی خواهیم حتی گلوله ای نه تنها در ایران بلکه در منطقه شلیک شود. اقتصاد ایران باید سالم باشد و مبارزه با مفسدین بزرگ را شروع خواهیم کرد. من تضمین های لازم را می گیرم و تلاش می کنم تا FATF تصویب شود. آمریکا دولتی که من تشکیل بدهم را می شناسد و می داند اگر حرف بزنیم آن را عملیاتی می کنیم. بالا بردن ارزش پول ملی را وظیفه خود می دانم و دولت من ارزش پول ملی را تثبیت خواهد کرد.

مشارکت در انتخابات و تضمین امنیت و آینده

در پی برخی گمانه زنی ها در ارتباط با کناره گیری سعید جلیلی، یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان از قول بیژن نوباوه مشاور سعید جلیلی اعلام کرد: جلیلی به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود؛ هم دولت دارد هم برنامه. مشاور سعید جلیلی در مورد تحلیل‌هایی مبنی بر کناره‌گیری جلیلی به نفع رئیسی گفت: اصلا موضوع کنار رفتن آقای جلیلی به نفع کسی مطرح نیست. آقای جلیلی سال ها کار با برنامه ریزی انجام داده است، بویژه در زمان تشکیل دولت سایه، وی مسائل و مشکلات را دیده است و طرح و برنامه دارد.

یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح طلبان در پستی پربازدید با بیان این پرسش که «هر کاندیدای انتخابات چند میلیون رای دارد؟ » آورد: کار سخت رئیسی برای پیروزی در مرحله اول: برخلاف پیش‌بینی‌های مرسوم، کار ابراهیم رئیسی برای پیروزی در مرحله نخست انتخابات چندان ساده نیست. اگر ۴۰درصد واجدان شرایط پای صندوقها بیایند، رئیسی دست‌کم ۱۲ میلیون رای نیاز دارد اما با ترکیب موجود نامزدها، رسیدن به این عدد ساده نیست.

توییتر و تبیین نامزد اصلح از نگاه امام راحل (ره)

حسن رحیم پور استاد حوزه و دانشگاه بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را بازنشر کرد و نوشت: کسانی که مردم را از رفتن پای #صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن #انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، بنابراین به حرف آنها اعتنا نکنید حضرت آیت الله خامنه ای #انتخابات۱۴۰۰

سید محمدمهدی میرباقری در توییتی درباره تشخیص نامزد اصلح از نگاه امام راحل (ره) آورد: در انتخابات پیش رو، شک نکنید که از ابزار جنگ رسانه‌ای استفاده خواهند کرد تا جریان‌های غرب‌گرا را تقویت کنند. ما از امام راحل یاد گرفته‌ایم که هر کاندیدایی را امپراطوری‌های رسانه‌ای دشمن معرفی کنند، یقین پیدا می‌کنیم که آمدن او به نفع جبهه‌ی انقلاب اسلامی نخواهد بود.

رستم قاسمی نامزد انصرافی انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری توییت زد: برنامه های روی زمین مانده و قوانین در پستو جاخوش کرده بسیار است و نیاز به برنامه و قانون جدید نیست. اینبار مردم قبل ازشنیدن برنامه های خوش آب ورنگ به کارنامه افراد و واقعیت ها نگاه می کنند! #انتخابات پرشور صرفا در گرو گفتن واقعیات و کارنامه قوی است! دو صدگفته چون نیم کردار نیست…

 

 

 

چرایی حرکت کند سیاست‌ های جمعیتی در ایران

تهران-ایرنا- «احمد دراهکی» عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار ایرنا گفت: از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ ها برای تحقق سیاست‌ های جمعیتی به دلیل کندی ناشی از مدیریت ناکارآمد و نبودن بستر های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لازم در اجرای برخی سیاست‌ ها و برنامه‌ ها است.

جمعیت یکی از مهمترین سرمایه‌ های هر کشوری محسوب می‌شود و همواره در دوره‌ های مختلف این موضوع مورد توجه دولتمردان قرار دارد. با توجه به شرایط جوامع، گاه تصمیماتی مبنی بر کاهش جمعیت و گاه مبنی بر افزایش جمعیت گرفته می‌شود؛ اما آنچه آشکار است این است که امروزه بسیاری از جوامع اعم از توسعه یافته و توسعه نیافته با سالمندی جمعیت و کاهش نرخ باروری روبه رو هستند. عطف توجه به این موضوع سبب شده بسیاری از مسوولان درصدد اتخاذ و اجرای سیاست‌ های افزایش جمعیت باشند. در ایران نیز با توجه به روند حرکت جمعیت این موضوع مورد توجه مسوولان قرار گرفته و تصمیمات مختلفی نظیر بالا بردن وام ازدواج، وام مسکن و محدودیت آزمایش‌ های غربالگری در نظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه برخی از این تصمیمات نظیر غربالگری نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارند، این امر سبب شده حرکت سیاست‌ های جمعیتی به منظور اتخاذ تصمیم مناسب‌تر به کندی حرکت کند. نظر به اهمیت این موضوع پژ.وهشگر ایرنا با “احمد دراهکی”، عضو هیات علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

چرایی حرکت کند سیاست‌ های جمعیتی در ایران

جمعیت، تحولات و پیامد های آن موضوعی استراتژیک برای تمامی جوامع

دکتر احمد دراهکی با اشاره به اهمیت پرداختن به سیاست‌ های جمعیتی، اظهار داشت: جمعیت، تحولات و پیامد های آن موضوعی استراتژیک برای تمامی جوامع به شمار می‌رود. این تحولات می‌تواند فرصت و چالش‌ های اساسی را برای آنها به دنبال داشته باشد. برای نمونه درک سطح پایین باروری از آن جهت مهم است که سطح فعلی باروری در برخی کشور ها آنقدر کم است که اگر در طولانی مدت تداوم یابد تهدیدی برای آینده جمعیت آنها محسوب می‌شود. این کشورها در آینده نزدیک شاهد سقوط جمعیتی خواهند بود. یا برای نمونه دیگر یکی از فرصت‌ هایی که با توجه به تغییرات ساختاری جمعیت‌ به وجود می‌آید در اصطلاح جمعیتی، پنجره جمعیت خوانده می‌شود. سیاستگذاری در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره‌ای که پنجره جمعیتی باز است حساس، لازم و در صورت موفقیت موثر نخواهد بود. جوامعی که از این فرصت استفاده نکنند با چالش‌ها و تهدیدات متعدد در زمان حال و آینده خود مواجه خواهند بود. توجه به این نکته ضروری است که پنجره جمعیتی خود به خود عمل نمی‌کند؛ بلکه نیازمند به بسترسازی و سیاستگذاری است. اینجا است که اهمیت سیاستگذاری‌ های جمعیت و حساب شده بودن آنها مشخص می‌شود. بنابراین جمعیت نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ های کوتاه مدت و دراز مدت است که هر دو از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار هستند.

حرکت کند سیاست‌ های جمعیتی

دراهکی در خصوص میزان کارایی سیاست‌ های جمعیتی گفت: به نظر من کارایی سیاست‌ های جمعیتی زمانی آشکار می‌شود که در زندگی مردم حس شوند  و مردم اثرات آن را در زندگی خود ببیندد. یکی از مهمترین ویژگی‌ های سیاست‌ های جمعیتی آن است که باید محسوس و ملموس باشند. اینکه ما جمعیت‌ شناسان یا سیاستگذاران از سیاست‌ های جمعیتی صحبت کنیم و مردم آنها را نبینند یا در زندگی احساس نکنند نمی‌توان گفت این سیاست‌ها کارا هستند. به قول فردوسی: دو صد گفتار چو نیم کردار نیست. توجه به این نکته لازم است سیاست‌ های جمعیتی برای جمعیت‌ شناسان یا سیاستگذاران وضع و اجرا  نمی‌شوند؛ بلکه این سیاست‌ ها برای مردم است و مردم نیز باید در رابطه با کارآمد بودن آنها قضاوت کنند. به نظر من علی رغم تغییر گفتمانی کنترل جمعیت به افزایش فرزندآوری به دلیل عدم مدیریت هماهنگ و همچنین کافی نبودن بستر های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی لازم، اجرای سیاست‌ های جمعیتی به کُندی صورت گرفته و فرایند دستیابی به اهداف سیاست های جمعیتی به کُندی پیش می‌رود. این در حالی است که ما به سرعت فرصت‌ها و زمان خود را از دست می‌دهیم.

علل نواقص سیاست‌های جمعیتی

دراهکی درباره  علل و چرایی وجود نواقص سیاست‌های جمعیتی؛ بیان کرد: پاسخ به این سوال بسیار گسترده است و با توجه به اینکه یکی از مولفه‌های اصلی سیاست‌ های کلی جمعیت افزایش فرزندآوری  است و تخصص اینجانب نیز بیشتر در حوزه جمعیت‌شناسی باروری است پاسخ خود را را به این حوزه محدود می‌کنم. لازم به ذکر است سیاست‌ های جمعیتی ابعاد مختلفی مانند فرزندآروی، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی را در بر می‌گیرد.  در رابطه با باروری چندین مساله مهم به نظر من وجود دارد که در بحث‌ های سیاستگذاری باید مورد توجه قرار گیرند. اول آنکه بررسی میزان‌ های باروری کل (TFR) در ایران نشان دهنده آن است که با وجود همگرایی‌ هایی که در زمینه کاهش باروری در سطح کشور وجود دارد؛ باروری در سطوح شهرستانی با یکدیگر تفاوت‌های عمده دارند. برای مثال برخی از شهرستان‌ های استان سیستان و بلوچستان مانند مهرستان یا سیب و سوران میزان باروری کل بالاتر از ۵ در سرشماری ۱۳۹۵ داشته‌اند این در حالی است که بسیار از شهرستان‌های استان گیلان مانند لاهیجان، بندر انزلی، رشت باروری بسیار پایین یعنی حدود ۱.۲ داشته‌اند. بنابراین سیاست‌های جمعیتی باید به این تفاوت‌ های شهرستانی و عوامل موثر بر آن توجه داشته باشند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر که من سعی می‌کنم برای درک بهتر با یک مثال توضیح دهم این است که هنگامی که باروری به طور کلی پایین است. این باروری می‌تواند از طریق تصمیم تعدادی از زنان نه همه زنان بسیار پایین ‌شود. اگر ۲۰ درصد زنان در سن فرزندآوری بی‌فرزند باشند و ۲۰ درصد آنها تک فرزند، بنابراین ۴۰ درصد زنان در مجموع تنها ۰.۲ فرزند به میزان باروری کل (TFR) اضافه کرده‌اند. برای چنین جامعه‌ای برای داشتن باروری سطح جانشینی (۲.۱)  ۶۰ درصد باقی‌مانده زنان باید به طور متوسط هر کدام ۳.۲  فرزند داشته باشند. چنین امری برای جوامع امروزی که هنجار برنامه‌ریزی شده برای فرزندآوری ۲ فرزند است سخت به نظر می‌رسد. بنابراین ما باید بدانیم که این ۴۰ درصد که باروری خیلی پایین دارند و یا ممکن است در این راستا حرکت کنند و بر آن اثر داشته باشند شامل چه گروه‌ هایی از زنان می‌شود تا در سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرند.

دراهکی گفت: در این رابطه من توجه شما را به دو گروه معطوف می‌کنم اول گروهی که سن ازدواج آنها به تاخیر می‌افتد. نتایج سرشماری ۱۳۹۵ نشان دهنده آن است که حدود ۵۰ درصد زنان ایرانی تا سن ۲۵ سالگی ازدواج نکرده‌اند. این تاخیر در ازدواج بر میزان باروری کل اثر اجتناب ناپذیری دارد. بنابراین ترویج و تسهیل ازدواج جوانان یک امر بسیار مهم در رابطه با سیاست‌های باروری پایین است. اهمیت و تاثیر ازدواج بر باروری در کشورهای اسلامی که فرزندآوری در کانون ازدواج شکل می‌گیرد، اهمیت فزاینده‌ای دارد و در صورت تاخیر و افزایش بیشتر سن ازدواج، باروری ممکن است به سطوح پایین‌تر از حد فعلی سوق پیدا کند. از اینرو حمایت‌های جامع و مستمر برای تسهیل ازدواج بهنگام، تشکیل و تحکیم خانواده را برای دست یافتن به باروری خواسته افراد تسهیل می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی از گروه‌های دیگر که می‌تواند به سمت بارروی بسیار پایین حرکت کند زنان شاغل یا زنان در حال تحصیل در مقاطع عالی هستند که به نظر من به لحاظ سیاستگذاری بسیار مهم هستند. توجه به این نکته لازم و ضروری است که سنین ۲۵ تا ۳۴ سالگی به سن اصلی پیشرفت شغلی و تحصیلی جوانان تبدیل شده است و در عین حال سنین اصلی تولید مثل برای زنان نیز می‌باشد. بنابراین فرصت‌ هایی برای زنان برای دنبال کردن نقش‌ های به غیر از مادر بودن ایجاد شده است. از سوی دیگر برای مثال اقتصادهای لیبرال از کارمندان زن خود می‌خواهند کار خود را در اولویت قرار دهند. در این زمینه برخی جمعیت‌شناسان استدلال می‌کنند که تعارض موجود باعث می‌شود زنان در ترکیب کار خانه و فرزندآوری و کار بیرون از منزل بین دو راهی قرار گیرند و این امر باعث کاهش تمایلات زنان به فرزندآوری می‌شود.

راهکار چیست؟

دراهکی درباره  راهکار هایی برای بالا بردن نرخ باروری توضیح داد: در این زمینه از یک طرف سیاست‌ های حمایتی دولت در وضع قوانین کسب و کار به نحوی که امکان ترکیب شغل یا تحصیل و فرزندآروری و امور خانه با هم فراهم کند لازم و ضروری است. که در زمره سیاست‌ های حمایتی رسمی قرار می‌گیرد. سیاست‌ های دوستدار خانواده در این زمینه بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر علاوه بر حمایت‌ های رسمی حمایت‌های غیر رسمی نیز دارای اهمیت فراوان است که در دو جنبه قابل بحث و مطرح شدن هستند. اول در سطح خود نهاد خانواده: افزایش برابری جنسیتی درون نهاد خانواده در راستای افزایش مشارکت سایر اعضای خانواده به ویژه همسران در امور منزل و نگهداری از فرزندان که با فرهنگ دینی ما نیز سازگار است و بر آن تاکید شده است. نهاد خانواده همواره یکی از مقاوم‌ترین نهادها در برابر تغییر است بنابراین تغییر نقش‌های جنسیتی در راستای افزایش مشارکت مردان شاید نیازمند یک تغییر نسلی باشد؛ چرا که تغییرات خانواده بیشتر در چشم انداز نسلی قابل مشاهده‌اند. به این معنا که تغییر در روابط موجود زن و شوهر دشوار خواهد بود، اما یک جامعه‌پذیری متفاوت از کودکان می‌تواند منجر به تغییر در نسل بعدی شود. از این لحاظ از یک طرف نظام آموزشی نقش مهمی دارد و از سوی دیگر مادران جوان رهبران جنبش برابری جنسیتی خواهند بود که باید فرزندان خود را در راستای مشارکت بیشتر در درون خانواده تربیت کنند. سطح دوم در زمینه حمایت‌های غیر رسمی که همواره در جوامع ما نقش بی‌بدیلی داشته است شبکه‌های اجتماعی واقعی می‌باشند. همواره شبکه‌های اجتماعی‌ که مبتنی بر روابط پایدار و قوی هستند مانند پدر بزرگ‌ها، مادر بزرگ‌ها، خاله، عمه و سایر خویشاوندان نزدیک یکی از منابع مهم حمایت‌های غیر رسمی بوده‌اند که بدون هیج چشم داشتی به اعضای خویشاوندی خود به ویژه در زمینه فرزندپروری و نگهداری از آنها کمک می‌کرده‌اند. مطالعات مختلف نشان دهنده آن است شبکه‌های اجتماعی واقعی و حمایت‌های آنها بر باروری تاثیرگذار است. از سوی دیگر کاهش باروری و رفتن به سمت باروری پایین در آینده دایره این شبکه‌ها را محدود خواهد کرد. حفظ و استحکام روابط اعضای خانواده و خویشاوندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این جمعیت شناس گفت: سیاست‌ های کلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در راستای بهبود شرایط جامعه و امیدبخشی به آن انجام می‌شود بدون شک بر تحقق سیاست‌های جمعیتی نیز تاثیرگذار خواهد بود. نیاز به حمایت در شرایط شوک‌های اقتصادی به ویژه در این برهه زمانی لازم است. معمولاً زمانی که جامعه با شوک‌های اقتصادی و بحران‌های سلامت همانند دوران فعلی همه گیری کرونا روبروست، رفتارهای جمعیتی افراد و خانواده‌ها در زمینه ازدواج و فرزندآوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تاکید بر هویت مادری با حفظ و تقویت الگوی ایرانی – اسلامی در راستای افزایش فرزندآوری بسیار حائز اهمیت است.

دراهکی در پایان  اشاره کرد: به نظر من یکی از مسایلی که به لحاظ فرهنگی باید در بحث سیاست‌های جمعیتی مورد توجه قرار گیرد مساله موانع ازدواج مجدد زنان بیوه و زنان مطلقه است. بر اساس مدل بنگارت از عواملی که به طور مستقیم بر باروری تاثیر می‌گذارند؛ نسبت زنان ازدواج کرده یا زنان در وصلت جنسی یکی از مهمترین متغیرها است که تناوب طلاق، بیوه گی  و ازدواج مجدد یکی از مولفه‌ های اصلی آن است. بنابراین با تغییراتی که در زمینه طلاق در جامعه اتفاق افتاده است ضمن تاکید بر حفظ و استحکام بنیاد خانواده باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی و سیاستگذاری انجام شود.

 

 

 

تیر سهمگین دخانیات بر پیکر جامعه

تهران- ایرنا- استفاده از مواد دخانی باعث آسیب‌های جدی به جامعه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود. به گونه‌ای که ضررهای جبران‌ناپذیر مالی به بار می‌آورد و باعث بیماری و مرگ و میر افراد زیادی می‌شود.

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سالیانه ۶ میلیون تن در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که سه چهارم این مرگ‌ها در مردان اتفاق می‌افتد و ۶۰۰ هزار مورد از این مرگ‌ها مربوط به افراد غیرسیگاری است که با دود دست دوم یا دود تحمیلی ناشی از مصرف دخانیات، توسط دیگران مواجه می شوند. بنابراین دخانیات یک مساله مهم در جهان است که کشورهای مختلف با توجه به شرایط و امکاناتی که در دست دارند، می بایست اقداماتی برای کاهش مصرف آن انجام دهند.

روز جهانی بدون دخانیات

کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۱۹۸۷ میلادی «روز جهانی بدون دخانیات» را ایجاد کردند، در طول سال‌های گذشته تاکنون، در این روز برنامه ریزی هایی برای کاهش مصرف دخانیات و اطلاع رسانی در مورد آسیب های ناشی از آن انجام گرفته است. به همین دلیل هم هر ساله در این راستا مقرر شده، فعالیت ها و اقداماتی برای افزایش آگاهی عمومی، به خصوص جوانان، در خصوص تاثیرات مضر مصرف دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش و ترک مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم صورت گیرد و شعارهایی در این باره در نظر گرفته می شود. از این رو در سال ۲۰۲۱  شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون خانبات با عنوان «تعهد برای ترک دخانیات»  ( Commit to quit ) اعلام شده است.

تیر سهمگین دخانیات بر پیکر جامعه

در همین خصوص احمد المنظری مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرده است: در روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۱، مایلم به تمام مصرف کنندگان دخانیات پیام مهمی بدهم؛  برای ترک، متعهد شوید. ترک دخانیات در هر سنی، فواید بزرگ، آنی و ماندگاری در بهبود سلامت روان و جسم شما خواهد داشت. هیچ وقت برای ترک دخانیات دیر نیست. اگرچه ترک دخانیات، چالش برانگیز است اما میلیون ها تن از مصرف کنندگان دخانیات در سراسر جهان می خواهند، این عادت مضر را ترک کنند.

 دود دست دوم دخانیات

دخانیات علاوه بر اینکه تاثیرات مخربی بر مصرف کنندگان دارد، باعث می شود تا افرادی که در معرض آن قرار دارند و به نوعی با دود دست دوم مواجه می شوند، هم از مضرات دخانیات در امان نباشند تا آنجا که آمارها نشان می دهد که یک میلیون از مرگ و میرهای منتسب به دخانیات بر اثر مواجهه با دود دست دوم آن است.

البته کودکان و زنان بیشترین قربانیان مواجهه با دود دست دوم دخانیات هستند تا آنجایی که آمارها نشان می دهند، ۷۰۰ میلیون کودک در جهان در معرض دود سیگار والدین شان در خانواده قرار دارند و از آنجایی که مواجهه با دود دخانیات مهمترین عامل در ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است و عامل شناخته شده در بروز عفونت گوش میانی، آسم و خس خس سینه در کودکان می شود، می تواند آسیب های غیرقابل جبرانی برای آنها به بار بیاورد. همچنین خطر سکته مغزی در افرادی که در مواجهه با دود سیگار هستند به اثبات رسیده است.

بازار دخانیات و مصرف آن در ایران

متاسفانه مصرف دخانیات در ایران رقم بالایی به خود اختصاص داده است و سن استفاده کنندگان نیز کاهش پیدا کرده است. که این مصرف تنها سیگار نیست، بلکه استفاده از قلیان هم به خصوص در سال های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اوقات فراغت، از جمله مسایلی است که به قوی ‌ترین شکل ممکن با مصرف قلیان در نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و بیشتر افراد برای سرگرمی و پر کردن زمان فراغت خود اقدام به مصرف قلیان می‌کنند. در حالی که بسیاری از نوجوانان و جوانان مصرف کننده قلیان از زیان‌های عمل خود آگاه نیستند و حتی جنبه‌های فیزیولوژیک و عصبی آن نیز برایشان اهمیتی ندارد.

متاسفانه در طول سال‌های گذشته مصرف قلیان در میان دختران به شدت افزایش یافته است. اکنون ۱۵ درصد از جوانان کشور، به طور مستمر قلیان مصرف می‌کنند که به دلیل دسترسی آسان به آن، احتمالا سراغ دیگر مواد دخانی هم خواهند رفت.

براساس آمارهای ارایه شده از طرف وزارت صمت، ایرانی‌ها بیش از ۶۰ میلیون نخ سیگار مصرف می کنند. البته این عدد فقط برای مصرف سیگار بوده و کل محصولات دخانی را شامل نمی‌شود زیرا برپایه آمارها، سالیانه ایرانی‌ها ۱۰ هزار تن نیز تنباکوی قلیان در کشور مصرف می‌کنند که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است.

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ خورشیدی از حدود ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف شده در کشور، حدود ۵۵ میلیارد نخ آن در کشور تولید شده و ۱۰ میلیارد نخ آن نیز از طریق قاچاق وارد کشور شده است. همچنین ایرانی‌ها بیش از ۱۰ هزار تن تنباکوی قلیان مصرف کرده‌اند که نتیجه اینها ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی است که گفته می‌شود، بازار دخانیات ایران در سال گذشته در برآورد حداقلی آن را کسب کرده است.

این اعداد و ارقام تنها بخشی از آمارهای اقتصادی حوزه سیگار و دخانیات است زیرا در کنار این آمار و ارقام، سالیانه به واسطه پیامدهای مصرف دخانیات، زیان چشمگیری هم به سیستم بهداشتی کشور وارد می‌شود. به واسطه این زیان و ضررهای مادی و معنوی که مصرف دخانیات به جامعه وارد می‌کند، در سطح جهان کشورهای مختلف نرخ‌های مالیاتی سنگینی روی مصرف دخانیات اعمال کرده‌اند که تا حدودی در کاهش مصرف تاثیر داشته و اما مهم‌تر از آن، درآمدهای چشمگیری را عاید دولت‌ها کرده که این درآمدها مستقیماً در سیستم بهداشتی و درمانی و کمک‌های اجتماعی مصرف می‌شود.

کرونا و دخانیات

امروزه کشور های دنیا در کنار همه گیری بیماری کوید  ۱۹ که از زمان شروع این بیماری تا کنون موجب مرگ حدود ۳ و نیم میلیون تن در جهان شده است، با تلفات شدید و پایدارتری ناشی از اپیدمی مصرف دخانیات که سالیانه موجب مرگ هشت میلیون تن می شود، مواجه هستند. طبق مستندات سازمان جهانی بهداشت علاوه بر  اینکه مصرف دخانیات عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر بوده، مصرف و مواجهه با دود دخانیات خطر ابتلا به نوع شدیدی از بیماری های ویروسی همانند کووید ۱۹ را افزایش خواهد داد زیرا مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی به شمار می‌رود و ویروسی که بیماری کووید – ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا هستند.

همچنین مصرف قلیان در محیط‌های عمومی به علت استفاده مشترک موجب خطر انتقال ویروس کرونا در محیط‌های اجتماعی می‌شود و از طرفی عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام موجب بقا و انتقال میکروارگانیسم‌های منتقل شده از افراد مصرف‌کننده در این قطعات می‌شود.

البته در زمان شیوع کرونا، شایعاتی از طرف عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلاء به کرونا بود. متأسفانه بعضی از افراد آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند اما مطالعات انجام شده نشان داد که نه تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد سودی در ایمنی نسبت به بیماری کووید – ۱۹ ندارد، بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر می‌کند زیرا سیگار کشیدن، ظرفیت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت، تضعیف می‌کند و انتظار می‌رود که افراد سیگاری به ویژه در معرض بیماری تنفسی جدید باشند.

یک بررسی منتشر شده در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ میلادی، با استفاده از مطالعاتی که در بیمارستان‌ها در چین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتیجه گرفت که «سیگار کشیدن به احتمال زیاد با پیشرفت و پیامدهای منفی کووید۱۹ مرتبط است». بنابراین، در ابتدا یک انتظار منطقی وجود داشت که استعمال سیگار ممکن است یک عامل خطر قابل توجه باشد.

فواید ترک سیگار

یکی از مواد دخانی که در دسترس عموم قرار دارد و به نسبت فراوانی هم به مصرف می رسد، سیگار است که مرگ و میرهای زیادی را رقم زده است اما مطالعات نشان می دهد تنها در مدت ۲۰ دقیقه پس از ترک سیگار، ضربان قلب و فشارخون به مقدار طبیعی کاهش می‌یابد و در زمان ۱۲ ساعت پس از ترک، کربن مونوکسید موجود در خون به مقدار طبیعی می‌رسد. در میان هفته دوم تا دوازدهم پس از ترک سیگار، جریان خون فرد سیگاری بهبود پیدا کرده و عملکرد ریه افزایش می‌یابد. در بین یک ماه تا ۹ ماه پس از ترک نیز سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد و در نهایت پس از یک سال، خطر ابتلا به بیماری قلبی، تقریباً به اندازه نصف یک فرد سیگاری می‌شود.

همچنین اگر افراد در حدود ۳۰ سالگی اقدام به ترک سیگار کنند، تقریبا ۱۰ سال امید به زندگی آن‌ها افزایش می‌یابد و افرادی که بلافاصله پس از حمله قلبی سیگار را ترک ‌می‌کنند نیز ۵۰ درصد احتمال ابتلا به حمله قلبی دیگر را کاهش می‌دهند.

 

 

 

شعار حج ۱۴۰۰ اعلام شد

رییس سازمان حج: تکلیف حج روشن نیست/ برای اعزام زایر به عتبات آماده ایم

رییس سازمان حج: تکلیف حج روشن نیست/ برای اعزام زایر به عتبات آماده ایم

تهران – ایرنا – شعار حج ۱۴۰۰ با عنوان «حج؛ خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی»، ‌پس از بررسی‌های کارشناسی و تأیید نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت، اعلام شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، در نشست امروز شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد «حج؛ خودسازی، انسجام، اقتدار اسلامی و دفاع از مسجدالاقصی» به عنوان شعار حج آینده انتخاب و اعلام شد.

دراین نشست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تبیین محورهای شعار حج آینده اظهار داشت: کلید واژه‌های این شعار از میان پیشنهادهای دریافتی از واحدهای مختلف و پس از کار کارشناسی با عنایت به توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و مسایل روز امت اسلامی و بین‌المللی انتخاب شده است.

نماینده ولی فقیه خودسازی را یکی از اهداف حج عنوان کرد و همبستگی و اقتدار اسلامی را راه حل مهمترین چالش های جهان اسلام دانست.

وی با اشاره به اینکه درانسجام و اقتداراسلامی به وحدت و عظمت اسلامی نیز توجه شده است، تصریح کرد: با توجه به اتفاقات اخیردرصحنه فلسطین حج فرصت بی‌نظیری برای همفکری امت اسلامی در دفاع از مسجدالاقصی و فلسطینیان است.

وزارت حج عربستان تاکنون به صورت شفاف و قطعی درمورد حج آینده اظهارنظر نکرد

علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حج پیش رو بار دیگر تصریح کرد: وزارت حج عربستان تاکنون به صورت شفاف و قطعی درمورد حج آینده اظهارنظر نکرده است وهمچنان کشورهای اسلامی در انتظار روشن شدن تکلیف حج هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت برای راه اندازی محدود سفر به عتبات عالیات در قالب کاروان های زیارتی تحت پوشش این سازمان و با رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی آمادگی دارد، خواستار آن شد که موضوع صدور مجوز مراجع ذی ربط برای اینگونه سفرها همچنان از طریق نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیگیری شود.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری درباره کارشناسی انجام شده درخصوص راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در این معاونت و معاونت های  امور بین الملل و توسعه مدیریت و منابع همچنین پژوهشکده حج و زیارت، موسسه فرهنگی هنری مشعر و دیگر واحدهای تابعه بعثه مقام معظم رهبری با نگاه به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گزارش داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز تصریح کرد: هر یک از معاونت ها و مدیریت ها باید تلاش کنند با توجه به امکانات، نیروی انسانی و بودجه موجود،   در ارتباط با برنامه ها و فعالیت هایی که اجرا می شود پشتیبانی ها افزایش و موانع کاهش یابد و گزارش اقدامات انجام شده برای اسفند ماه امسال آماده و ارائه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درآغاز این نشست طی سخنانی به فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و ارتحال امام خمینی (قدس سره) و قیام ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: آنچه از بعد فقهی اسلام در اختیار داریم از امام صادق (ع) و شاگردان آن حضرت منتقل شده است.

وی همچنین اندیشه و افکار امام امت را فراتر از زمان خود دانست و گفت: ما باید نسبت به فکر، اندیشه، نگاه تیزبین و دستورات امام راحل (قدس سره) توجه بیشتری داشته و در این ایام همه به یاد این بزرگوار باشیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*