اخبار خراسان جنوبی/ گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه در خراسان جنوبی صادر می‌شود

 

 

 

 

ارسال ۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره یک پیکر

۷۲ اثر خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره استانی یک پیکر ارسال شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: برای اولین بار جشنواره استانیارسال ۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره یک پیکر خوشنویسی تحت عنوان یک پیکر برگرفته از شعر ماندگار سعدی از طرف هلال احمر استان با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

رضایی با بیان اینکه در مجموع ۷۲ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، افزود: از این تعداد ۳۵ اثر مربوط به بخش نستعلیق و ۳۷ اثر مربوط به بخش شکسته نستعلیق است.

وی با بیان اینکه استاد مهدی اسماعیلی و دکتر مجتبی ابراهیمی داوران این جشنواره هستند، گفت: داوری آثار تا پایان این هفته انجام و آثار برگزیده طی مراسمی با حضور مسئولان استانی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اینکه در دهه کرامت امسال نمایشگاهی از آثار منتخب و برگزیده این جشنواره برپا می‌شود، افزود: همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه از برگزیدگان نیز تقدیر خواهد شد.

توزیع هزار بسته معیشتی در شهرستان‌های استان

در پنجمین مرحله کمک‌های مومنانه هلال احمر خراسان جنوبی هزار بسته معیشتی در استان بین نیازمندان توزیع می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: جمعیت هلال احمر از ابتدای شیوعتوزیع هزار بسته معیشتی در شهرستان‌های استان ویروس کرونا در طرح‌ها و برنامه‌های متفاوت برای کنترل این ویروس حضور پیدا کرده است.
رضایی افزود: این طرح‌ها از قبیل غربالگری ، ناظران سلامت و رزمایش کمک‌های مومنانه بوده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال حدود ۲ میلیارد تومان در قالب بسته‌های معیشتی و دو هزار و ۴۰۰ بسته در ایام ماه مبارک رمضان و ۴۴ هزار بسته غذایی گرم توزیع شده است، گفت: هم اکنون هم هزار بسته غذایی آماده شده که در سطح شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان افزود: ارزش هر کدام از این بسته‌های آماده شده حدود ۳۵۰ هزار تومان است و  ۲۴ تن پیاز  نیز بین نیازمندان توزیع می شود.
رضایی گفت: از ابتدا کرونا تا پایان سال ۹۹ نیز بیش از ۱۰ میلیارد تومان در برنامه‌های متفاوت برای کمک به معیشت کسانی که از ویروس کرونا متاثر شده اند هزینه شد.
وی افزود: توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی، کاروان‌های سلامت، خرید کنتور آب، ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای افراد نیازمند از اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی:
بهره برداری از خانه جوان استان، تا پایان دولت

استاندار خراسان جنوبی گفت: خانه جوان استان تا پایان دولت به بهره برداری می رسد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان که با حضور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، خاطرنشان کرد: خانه جوان استان با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تا پایان دولت به بهره برداری می رسد ، تکمیل این پروژه با مدیریت استان و تجهیز آن به عهده وزارت ورزش و جوانان می باشد.
وی رونق کار در هر جامعه ای را وابسته به فعالیت های نیروهای باانگیزه ،توانمند و فعال خواند و گفت: اگر قرار است فعالیت ها به خوبی انجام شود، باید از ظرفیت جوانان به درستی استفاده گردد، لذا باید برنامه ریزی و بستر مناسب برای حضور جوانان در جامعه مهیا شود.
استاندار به نقش تأثیرگزار جوانان در جامعه اشاره کرد و تصریح نمود: نیروهای جوان و با انگیزه ، بخشی از کارشناسان و مدیران سیستم اداری را تشکیل داده اند و بخش دیگری از جوانان نیز در فعالیت های غیر اداری و در قالب نهادهای مدنی و اجتماعی مثل: سمن ها و… فعالیت می کنند که در جای خود ارزشمند است.
ملانوری ادامه داد: ما در حوزه مدیریتی و به نمایندگی از دولت وظیفه داریم، زمینه فعالیت نیروها را بر اساس علائق و ظرفیت هایشان مهیا نماییم و در این راستا در اولین روزهای دوران کاری خود در استان، تشکیل “شورای مشورتی جوانان” و “شورای مشورتی بانوان” را مطرح نمودم.
به گفته وی؛ شورای مشورتی بانوان راه اندازی شده و در حوزه جوانان نیز اسامی احصاء گشته و این شورا نیز در جلسه آتی ستاد ساماندهی امور جوانان راه اندازی خواهد شد.
استاندار از نقش جوانان در توسعه استان گفت و متذکر شد: جوانان عامل رونق کار و فعالیت در هر جامعه‌ای هستند و استفاده از انگیزه و فکر جوان می‌تواند موتور محرکه توسعه باشد.
ملانوری اظهار داشت:ستاد ساماندهی امور جوانان در سال جاری با شتاب بیشتری برگزار می شود.
وی به موارد مطرح شده در جلسه اشاره کرد و بیان داشت: موضوعات تسهیلات بانکی، مسکن ، پیگیری دبیرخانه اشتغال استان و… مصوب شده و در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.
استاندار خاطر نشان کرد: در شورای اداری و شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب شده که دستگاه ها باید برنامه های عملیاتی سال خود را با محوریت شعار سال یعنی؛ تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها انجام دهند، و ارزیابی ها نیز بر همین اساس صورت خواهد پذیرفت.
به گفته وی؛ گام دوم انقلاب، منشوری است که همه باید توان خود را بگذارند تا در چله دوم انقلاب این بیانیه مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) اجرایی گردد.
ملانوری به راه اندازی ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و اذعان داشت: این ستاد در راستای پیگیری مباحث توسعه ای استان راه اندازی شده تا توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه را در استان محقق نماید.
وی افزود: در این راستا سرمایه داران دارای اهلیت شناسایی می شوند تا سرمایه گذاری ها بر اساس ظرفیت های استان صورت پذیرد .
به گفته وی؛ در ادامه فعالیت های ستاد توسعه خاوران، طی چند ماه اخیر ۲ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه امضاء شده و اتفاقات خوبی در ماه های آینده در استان رقم خواهد خورد .

 

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۴ نفر

در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۴ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشتهافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۹۴ نفر ۵۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۰ بیمار جدید شامل ۱۲ بستری و ۸ موردسرپایی شناسایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۰ مورد از بیرجند، ۷ مورد از درمیان و ۳ مورد جدید مبتلا به کرونا از قاینات شناسایی شد.

وی گفت: همزمان از ۲۶۳ آزمایش سریع کرونا ۴۸ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۹۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۱ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

وی افزود: طی شبانه روز گذشته ۵۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۵۷ بیمار شامل ۲۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

تاروز گذشته ۵۷ هزار و ۹۱۲ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۰ هزار و ۹۹۹ بیمار شناسایی شدند..

 

 

 

 

 

 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان:
۳۷ درصد از جوانان امروزی تمایل به ازدواج ندارند/مدیر اجرایی جوان می خواهیم نه مشاور جوان!
تندگویان با بیان اینکه ۳۷ درصد از جوانان امروزی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی باز هم تمایلی به ازدواج ندارند و حاضر نیستند تعهد و مسئولیت بپذیرند، گفت: این آسیب فرهنگی و اجتماعی بزرگی است که نشان می دهد ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم

به گزارش خبرگزاری شبستان  «محمد مهدی تندگویان» در ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: این استان دارای قابلیت های گردشگری، رشد کسب و کار در مدل های مختلف و ظرفیت بومی و زیرساخت های طبیعی است که با توجه بیشتر اتفاقات خوبی می توان نتیجه گرفت.

 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با انتقاد از برگزاری کم جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان استان به دلیل تغییرات مدیریتی در استان، گفت: در بحث تشکیل ستادهای ساماندهی امور جوانان تمام دستگاه های اجرایی وظیفه دارند و باید با دغدغه در این زمینه پاسخگو باشند.

 

تندگویان با عذرخواهی از جوانان استان خراسان جنوبی به خاطر کوتاهی در سفر به استان به دلیل تغییرات مدیریتی، در ادامه افزود:  در حال حاضر حدود ۲۸ میلیون نفر جمعیت جوان داریم که رونق کشور بر عهده آنان است و باید همه امکانات در اختیار این قشر جامعه قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر لزوم تغییر نگرش به حوزه جوانان و رفع مشکلات آنان، گفت: اگر آسیب های اجتماعی رو به افزایش است نباید منتظر نهادهای دیگر برای رفع مشکلات ماند بلکه باید نگرش به جوانان استان همانند فرزندان خودتان در خانواده باشد.

 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی باید برای رفع آسیب ها و ساماندهی مشکلات جوانان دغدغه مند باشند، تأکید کرد: نکته اصلی جوانان فقط توجه مسئولان است و این کار سختی نیست. خیلی از اوقات طرح و ایده های جوانان راه گشاست.

 

تندگویان با اشاره به اینکه یکی از معضلات اساسی جوانان ما مهارت است که در سالیان گذشته به خوبی به آن پرداخته نشده است، افزود: متاسفانه جایگزینی مدرک به جای مهارت این مشکل را ایجاد کرده است که اجرای طرح سرباز مهارت در دستور کار است.

 

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد از جوانان امروزی حتی اگر تمام مشکلات اقتصادی آنان برطرف شود نیازی به امر ازدواج احساس نمی کند و حاضر نیستند تعهد و مسئولیت بپذیرند و این آسیب فرهنگی و اجتماعی بزرگی است که نشان می دهد ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم چون متاسفانه جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفته‌اند، در ادامه به بحث کاهش نرخ جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث موالید کاهش بیش از ۱۰۰ هزار نفری و در بحث مرگ و میر هم افزایش بالای ۱۰۰ هزار نفری را نشان می‌دهد که قرار گرفتن این ۲ آمار در کنار هم نگران کننده است و در سالهای آینده با حفره جمعیتی مواجه خواهیم شد.

 

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: ترس از فرزندآوری به دلیل وجود کرونا یک موضوع جدی است که از سوی بسیاری از زوج‌ها مطرح می‌شود و چون ترس ابتلا به کرونا را دارند ترجیح می‌دهند که فرزند آوری را به دوره بعد از کرونا موکول کنند.

 

تندگویان در ادامه خواستار استفاده هدفمند از ظرفیت تشکل های جوانان شد و گفت: طی ۲ سال گذشته مجمع خیرین ازدواج در ۲۸ استان راه اندازی شده است اما متاسفانه در خراسان جنوبی هنوز این مجمع ثبت نشده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه ما در کشور مدیران اجرایی جوان می خواهیم نه مشاوران جوان، تصریح کرد: حضور جوانان به پویایی عملکرد دستگاه های اجرایی کمک می کند.

 

 

 

 

 

توقیف ۲۷۰ قلم داروی دامپزشکی از یک ابزار فروشی در قاینات/۴

توقیف ۲۷۰ قلم داروی دامپزشکی از یک ابزار فروشی در قاینات

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات گفت: در پی گزارش‌های رسیده مبنی بر فروش داروی دامپزشکی در یک مغازه ابزار فروشی تعداد ۲۷۰ قلم داروی دامپزشکی توقیف شد.

رضا محمودی زاوه افزود: در راستای نظارت‌های دامپزشکی و طی بازدید از محل واحد صنفی در یکی از روستاهای شهرستان با هماهنگی مقام قضایی نسبت به توقیف و ضبط محموله اقدام شد.

افزود: فروش و توزیع داروی دامی صرفا با مجوز دامپزشکی امکان‌پذیر است و اینکه فردی از روی آگاهی یا نا آگاهی اقدام به فروش و توزیع داروی دامی کند، تخلف است و پیگرد قانونی دارد.

رییس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: این اقدام به دلیل اطلاع نداشتن از نحوه تجویز و عوارض دارو احتمال به خطر افتادن سلامت دام و انسان را در پی دارد و تهدیدی علیه بهداشت عمومی است که درخصوص پرونده مذکور شبکه دامپزشکی از خاطی پرونده به مقام قضایی اعلام جرم کرده و در دست بررسی است.

استاندار خراسان جنوبی:

برنامه‌های توسعه‌ با حضور جوانان حرکت جهادی به خود می‌گیرد

برنامه‌های توسعه‌ با حضور جوانان حرکت جهادی به خود می‌گیرد

بیرجند- ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های توسعه‌ای با حضور جوانان حرکت جهادی به خود می‌گیرد و مدیران باید زمینه فعالیت در عرصه‌های مختلف را برای قشر جوان فراهم کنند.

“حمید ملانوری” روز یکشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی که با حضور “محمدمهدی تندگویان” معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: امروز مدیران جوانی در سطح استان فعالیت می‌کنند که عملکرد قابل توجهی دارند و برای استفاده از توانمندی جوانان، شورای مشورتی بانوان و جوانان را بدو ورود به استان راه‌اندازی کردیم.

وی گفت: خدمات‌رسانی در خراسان جنوبی به دلیل پهناور بودن استان، وقت‌گیر است لذا گاهی به لحاظ زمان با مشکل مواجه می‌شویم اما در جلسات مشورتی از نظرات و ایده‌های نمایندگان اقشار مختلف بهره می‌بریم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سطوح مدیریتی به نمایندگی از دولت باید زمینه فعالیت و رشد قشر جوان را فراهم کنند گفت: تحرک و حضور جهادی جوانان زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه است.

وی افزود: جوانان عامل رونق کار و فعالیت در هر جامعه‌ای هستند و استفاده از انگیزه و فکر جوان می‌تواند موتور محرکه توسعه و پیشرفت باشد.

ملانوری با انتقاد از کاهش برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: جلسات مربوط به حوزه جوانان در مدت زمان کوتاهی تکرار شود و هر جلسه دستور کارهای مشخص داشته باشد.

وی گفت: تسهیلات بانکی، ازدواج، مسکن و تسهیل در ازدواج باید بیشتر در این ستاد مورد توجه قرار گیرد و بانک‌ها هم در این مدت با دقت بیشتری پای کار باشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رسیدگی به امور جوانان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همچنین ستاد توسعه خاوران مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌ها موظف شدند نسبت به ارسال برنامه عملیاتی خود با توجه به شعار سال به دبیرخانه اقدام کنند.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب منشوری است که تمامی مدیران باید آن را به ویژه در زمینه توجه به جوانان در دستور کار قرار دهند.

ملانوری با بیان اینکه آغوش ستاد توسعه خاوران برای حمایت از و بهره‌گیری از ایده‌های آنان جوانان باز است گفت: امیدواریم با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم خانه جوان استان را که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل دفتر نظارت و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در این نشست با بیان اینکه گام دوم انقلاب از سال ۹۷ در دستور کار این ستاد قرار گرفته است گفت: این منشور به عنوان یک سند بالادستی در دستور کار است.

روح الله اسدی افزود: در ستادهای ساماندهی امور جوانان بیشتر به دنبال اسناد بومی تا ملی هستیم زیرا اسناد بومی کارایی بیشتری دارند و بر آنیم که استان‌ها سند ساماندهی امور جوانان را به صورت بومی تبیین کنند.

وی گفت: در ارتباط با ارتقای ستادها برنامه تربیت و توانمن‌ سازی دستیاران جوان را همگام با تراز انقلاب دنبال می‌کنیم و سال گذشته ۷۲ درصد جوانان که مشمول بودند در این طرح شرکت کردند.

مدیرکل دفتر نظارت و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: براساس خواسته مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید با توجه به ظرفیت‌ها برنامه جامع داشت که پویش “نقش من در گام دوم انقلاب” را برای شناسایی این ظرفیت‌ها آغاز کردیم.

وی گفت: ۲۸ میلیون جوان در کشور داریم که اکثر این افراد جنگ و انقلاب را با چشم درک نکردند و این روزها برخی‌ در فضای مجازی تاریخ را تحریف می‌کنند لذا گام دوم انقلاب فرصتی است که بتوان جلوی این تحریف‌ها را گرفت و مسیر جوان تراز انقلاب را ترسیم کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه برتر ثبت ازدواج در سال گذشته را داشته است گفت: جذب حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای تسهیل ازدواج از مهمترین اهداف این اداره کل است.

حسن عزیزی ادامه داد: در حوزه تسهیلات ازدواج نیازمند نگاه ویژه بانک‌ها هستیم در حالی که اخذ ضامن تسهیلات به مهمترین چالش در این زمینه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون بانک‌ها با معرفی یک ضامن، سفته یا ضمانت سهام عدالت باید نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند اما متاسفانه در این زمینه با چالش روبه‌رو هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از درخواست هزار و ۱۰۰ جهیزیه آسان خبر داد و گفت: اعتباری برای تحقق این مهم در قانون بودجه پیش بینی شده که امیدواریم خراسان جنوبی سهم قابل توجهی داشته باشد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان که دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد امروز علاوه بر شرکت در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان، بازدید از محل احداث خانه جوان استان، حضور در گردهمایی دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان و نشست خبری را در برنامه دارد.

 

 

معاون وزیر ورزش: مدرک‌گرایی جایگزین مهارت‌گرایی شده است

معاون وزیر ورزش: مدرک‌گرایی جایگزین مهارت‌گرایی شده است

بیرجند – ایرنا – معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: مهارت‌گرایی جای خود را به مدرک‌گرایی داده و چالش جدیدی را به وجود آورده است که در بحث مدیریتی هم انحراف در اهداف را به وجود می‌آورد.

محمدمهدی تندگویان روز یکشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار و به صورت وبینار با شهرستان‌ها برگزار شد، افزود: مهارت‌آموزی از موضوعات اصلی کشور در تحقق اشتغال جوانان است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید توجه ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.

وی گفت: مهارت اشتغال و زندگی در بین جوانان بسیار کم است و به همین دلیل آمار طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: در بسیاری از محافل عنوان می‌شود که بحث اصلی کشور اشتغال است در حالی که این موضوع نادرستی است زیرا مهارت است که اشتغال را به وجود می‌آورد و باید دست‌اندرکاران نسبت به مهارت‌آموزی جوانان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه نگرش‌ها در حوزه جوانان باید تغییر کند افزود: وقتی دستورالعملی به دستگاه‌ها از ستاد ساماندهی امور جوانان ارسال می‌شود پاسخگویی و دغدغه‌مندی دستگاه‌ها باید به عنوان یک وظیفه در برابر جامعه جوان کشور مورد توجه قرار گیرد.

تندگویان گفت: جوانان پنجره طلایی یک کشور در رونق‌افزایی هستند که باید به آنها فرصت داد.

وی تصریح کرد: دغدغه‌مندی یک مدیر نسبت به یک جوان در جامعه باید مانند خانواده باشد تا با درک درست از آسیب‌ها بتوان بر مشکلات فایق آمد زیرا وقتی آسیبی وارد خانواده شود دیگر نمی‌توان منتظر نهاد یا دستگاهی باشیم و برای حل آن خود فرد وارد عمل می‌شود که در مورد جامعه هم باید همین گونه باشد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه مشکل جوانان اگر در جامعه حل نشود گریبانگیر خانواده خواهد شد افزود: اگر روزی در جامعه به ندرت از طلاق گفته می‌شد امروز گریبانگیر خانواده‌ها شده است و اگر از فضای مجازی می‌گفتیم امروز آسیب آن در خانه ما را درگیر کرده پس همه باید به جامعه جوان توجه بیشتری داشته باشند و نگاه به این قشر از جامعه تغییر یابد.

وی گفت: اگر اوضاع جوانان سامان نیابد، آسیب‌ها را نمی‌توان از جامعه جمع کرد در حالی که جوانان از مهمترین فرصت‌ها و دارایی‌ها برای هر کشوری هستند و فقط کافی است به آنها توجه بیشتری شود.

تندگویان افزود: توجه به جوان و کمک به طرح و ایده او می‌تواند کشوری را نجات دهد، اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان در خراسان جنوبی کمتر برگزار شود نشان از این است که معضلات جوانان کمتر درک شده است زیرا مسئولیت جوانان را به غیر از ورزش و جوانان سایر دستگاه‌ها هم برعهده دارند.

وی گفت: چند ماه از عمر دولت باقی نمانده است و مدیران در این روزهای باقیمانده باید با خدمت جهادی کمبودها در برخی حوزه‌ها را جبران کنند.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر عملکردی در حوزه جوانان پرظرفیت است اما مشکل جوانان با گزارش و آمار رفع نمی‌شود مگر اینکه به صورت میدانی مشکلات احصا شود و مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه باید آموزش بیشتر مورد توجه قرار گیرد گفت: مدیران بعد از آموزش باید جوانان روستایی را به شبکه‌های بازار متصل کنند تا دست دلالان که شبکه‌های روستایی را نابود می‌کند از این عرصه کوتاه شود.

وی اضافه کرد: در حوزه ازدواج نیز مجمع خیرین ازدواج از ۲ سال پیش راه‌اندازی شد و در ۲۸ استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده که در خراسان جنوبی هنوز مجمع ثبت نشده است.

تندگویان با بیان اینکه کمک‌های حوزه ازدواج هدفمند شده است گفت: مقدار زیادی از کمک‌ها به سمت فرزندآوری و حوزه ناباروری هدایت شده است.

وی از فعالیت خیرین مسکن‌ساز در حوزه ازدواج خبر داد و گفت: امیداریم این فعالیت‌ها زمینه افزایش آمار ازدواج را در استان و کشور فراهم کند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در خراسان جنوبی پس از سال‌ها افزایش ۱۰ درصدی ازدواج را شاهد بودیم که مقدار زیادی از این افزایش مربوط به دوران کرونا و کاهش هزینه‌های اضافی ازدواج بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش فرزندآوری یکی از مهمترین آسیب‌ها در جامعه امروزی است گفت: در کشور شاهد کاهش ۱۰۰ هزار نفری زاد و ولد و رشد ۱۰۰ هزار نفری مرگ بر اثر کرونا و دیگر موارد هستیم که چالش جدی را در جمعیت کشور ایجاد می‌کند و نتیجه آن ۱۵ سال آینده با حفره جمعیتی نمایان خواهد شد.

تندگویان افزود: در همه سختی‌هایی که از اول انقلاب تاکنون داشتیم جوانان نقش ایفا کردند و امروز هم در جنگ اقتصادی با حمایت از طرح و ایده همین جوانان پیروز میدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نگاه امنیتی به حوزه تشکیلاتی جوانان باید برداشته شود اظهار داشت: در گام دوم انقلاب باید تغییر خیلی از ساختارها صورت گیرد زیرا انتخابات نزدیک است و مشارکت قشر جوان جامعه از همیت بالایی برخوردار است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان که دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد امروز علاوه بر شرکت در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان، بازدید از محل احداث خانه جوان استان، حضور در گردهمایی دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان و نشست خبری را در برنامه دارد.

 

افتخارآفرینی دانشجویان دانشگاه بیرجند در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور/۲-۳

 
دانشجویان دانشگاه بیرجند در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور افتخار آفرینی کردند.
افتخارآفرینی دانشجویان دانشگاه بیرجند در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر سیده عاطفه حسینی،  رئیس گروه امور هدایت استعدادهای درخشان  با اعلام خبر افتخار آفرینی دانشجویان دانشگاه بیرجند در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور گفت: تمامی دانشجویان اعزامی از دانشگاه بیرجند به مرحله نهایی بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شدند.

دکتر حسینی در ادامه گفت: تمامی شش نفر دانشجوی اعزامی به بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی حائز رتبه‌های برتر کشوری شدند ومهدی صدری دانشجوی رشته روان‌شناسی رتبه ۶ کشور و وحید فرهادی  دانشجوی رشته علوم زمین رتبه ۷ کشوری را به‌دست آوردند.
دکتر حسینی گفت: گروه امور هدایت استعدادهای درخشان ضمن تبریک این درخشش ارزشمند به دانشجویان عزیز و اساتید دلسوز و متعهد آنان در گروه‌های آموزشی مربوطه، آرزوی توفیق روزافزون در تمامی مراحل زندگی برای ایشان دارد.

 

 

درخشش عضو کانون بشرویه در جشنواره جهانی نقاشی کودک کرمان/۲

 درخشش عضو کانون بشرویه در جشنواره جهانی نقاشی کودک کرمان

عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون بشرویه موفق به دریافت مدال برنز جشنواره جهانی نقاشی کودک کرمان شد.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، «حجت الهام بخش» عضو مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان بشرویه با شرکت در نخستین جشنواره‌ی جهانی نقاشی کودک کرمان که به میزبانی شهرداری کرمان با همکاری سازمان یونسکو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، بهزیستی و یونیسف به مرحله اجرا در آمده است موفق به دریافت مدال برنز شد.

 گفتنی است  این جشنواره با هدف افزایش سطح آگاهی کودکان نسبت به ابعاد گوناگون زندگی، بالا بردن اشتیاق آن‌ها به مشارکت در رقابت‌های فرهنگی و اجتماعی برای خلق آینده‌ای بهتر و در نهایت معرفی شهر تاریخی و فرهنگی کرمان با مشارکت ۳۷ کشور جهان برگزار شده است.

 

 

گرامی‌داشت روز”فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای” در  سربیشه/۲

گرامی‌داشت روز"فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای" در مرکز سربیشه

مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان سربیشه  ویژه برنامه‌ی گرادم‌یداشت روز«فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» را به صورت مجازی اجرا کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این ویژه برنامه با هدف تعمیق و ترویج روحیه پهلوانی هم‌زمان با هشتم خرداد ماه ۱۴۰۰ ویژه‌ی اعضای پسر این مرکز به صورت مجازی برگزار شد.

بر همین اساس معرفی شخصیت امام علی(ع) به عنوان بزرگترین الگوی پهلوانی، معرفی جهان پهلوان تختی بر اساس کتاب «تختی» اثر خسرو باباخانی، قصه گویی«سنگی که نتوان برداشت»، معرفی روزخانه، آیین‌ها و آداب ورزش زورخانه‌ای، بیان خصوصات و منش پهلوانی، بحث آزاد در خصوص نامگذاری ۱۷ شوال به نام روز فرهنگی پهلوانی و… از فعالیت‌هایی بود که در این ویژه برنامه مجازی به مرحله ی اجرا در آمد.

 

 

 

نمایشگاه آثار هنرمند توانخواه قاینی افتتاح شد/۲

نمایشگاه آثار هنرمند توانخواه قاینی افتتاح شد
در سفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به شهرستان قاینات، نمایشگاه آثار نقاشی هنرمند توانخواه “کلثوم رمضانپور”، افتتاح شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این نمایشگاه ۲۸ اثر با تکنیک گواش توسط کلثوم رمضانپور، به نمایش درآمده است.

کلثوم رمضانپور  متولد ۱۳۵۸ روستای زول قاینات که در سن ۳ سالگی از ناحیه دست و در سن ۹ سالگی از ناحیه گردن تا پا معلول و بعد از معلولیت در همان سن ۹ سالگی نقاشی با دهان را به کمک خواهر و مادرش آغاز کرد و به گفته خودش با تولید آثار نقاشی در کنج اتاق کوچکش به آرامش می رسد.

 

 

 

حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی در مقابل تهاجم نوای بیگانه

    
حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی در مقابل تهاجم نوای بیگانه
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هنرمندان توجه عمیق تری به نواهای سنتی و مبتنی بر تاریخ و فرهنگ منطقه داشته باشند تا در صورت تهاجم نوای بیگانه ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی و ایرانی از دست نرود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ، ناصر نبی زاده در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی سنتی استان عنوان کرد: موسیقی سنتی و مقامی ، ریشه عمیقی در تاریخ و فرهنگ ما دارد و توجه  و اهمیت دادن به آن امری ضروری است.

وی برگزاری این جشنواره ها را فرصتی مناسب برای شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان و رشد و توسعه موسیقی در سطح استان دانست و گفت: جشنواره ها زمانی اثر گذار هستند که همراه با مردم باشند و موجب جمع شدن هنرمندان در کنار یکدیگر شوند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که امکان داشتن دورهمی با هنرمندان فراهم نیست، برگزاری این قبیل فعالیت ها در فضای مجازی امری شایسته است.

وی همچنین با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم زحمت کشان موسیقی سنتی در هیاهوی ساز و نواهای دیگر فراموش شوند، تصریح کرد: هنرمندان توجه عمیق تری به نواهای سنتی و مبتنی بر تاریخ و فرهنگ منطقه داشته باشند تا در صورت تهاجم نوای بیگانه ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی و ایرانی از دست نرود .

شایان ذکر است در حاشیه برگزاری دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی مراسم نکوداشت زنده یاد استاد عیسی رستمی هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم نیز با تاکید بر قدردانی از اقدامات شایسته استاد عیسی رستمی، اضافه کرد: باید یاد ایشان را که آغازین گام ها را برای احیای موسیقی سنتی خراسان جنوبی برداشتند، برای جوان ها گرامی داریم.

 

اعلام اسامی برگزیدگان دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی

 

مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی همراه با اعلام اسامی برگزیدگان، به میزبانی قاینات با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات و مدیر اجرایی جشنواره عنوان کرد :دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی با هدف رشد و اعتلای موسیقی سنتی ایران ، شناسایی و پرورش استعدادهای خلاق موسیقی استان از بهمن ماه سال گذشته آغاز به کار کرد.

وی با بیان این که ۱۵۰ نفر از هنرمندان موسیقی سراسر استان در این جشنواره شرکت کردند، ادامه داد: آثار رسیده به دبیرخانه از  ۸۲ نفر در بخش تکنوازی و ۶۸ نفر در بخش آواز و گروه نوازی ، در فروردین ماه سال جاری برای داوری ارسال شد.

در پایان مراسم ضمن قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره ( هوشنگ فراهانی ، حمید هادی و صمد برقی ) بصورت مجازی  توسط حمید هادی استادآواز و پژوهشگر موسیقی  و نتایج بخش های مختلف جشنواره اعلام  و مراسم اهدای لوح و جوایز به برگزیدگان با حضور مسئولین حاضر برگزار شد .

نتایج جشنواره به شرح ذیل اعلام شد:

 

لیست منتخبین بخش آواز دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی:

 

ردیف نام و نام خانوادگی رشته مقام شهرستان
۱ مسعود  مالکی آواز ایرانی سوم خوسف
۲ ابراهیم  عبدی آواز ایرانی شایسته تقدیر سرایان

 

لیست منتخبین بخش تکنوازی  زیر ۱۸ سال  دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی:

 

ردیف نام و نام خانوادگی ساز تخصصی مقام شهرستان
۱ سهیل  نخعی تار دوم بیرجند
۲ محمد امین شریفی سنتور اول بیرجند
۳ زهره السادات وزیری سنتور دوم فردوس
۴

۵

نیلوفر عباسی

امیرحسین صالح نیا

سنتور مشترک

شایسته تقدیر

قاین

فردوس

۶             کاهنی دف اول بیرجند
۷       نیلوفر عباسی دف سوم قاین
۸ مروارید براتی درمیان دف شایسته تقدیر بیرجند
۹ کیمیا دشتگرد تنبک سوم قاینات
۱۰ امیرمحمد تقی زاده تنبک شایسته تقدیر قاینات
۱۱ امیر صبیانی سه تار سوم قاینات
۱۲ سهیل نخعی سه تار شایسته تقدیر بیرجند

لیست منتخبین بخش تکنوازی بالای ۱۸ سال دومین جشنواره موسیقی سنتی خراسان جنوبی:

ردیف نام و نام خانوادگی ساز تخصصی مقام شهرستان
۱ علی   صحراگرد عود مقام سوم قاینات
۲ امیرحسین  زارعکار تار مقام دوم  قاینات
۳ مجید واله تار مقام سوم فردوس
۴ مجید بهمنش نی مقام دوم قاینات
۵ مسعود مالکی

مهدی بهنام  پور

نی مشترک

مقام سوم

خوسف

خوسف

۶ روح الله مالکی نی شایسته تقدیر خوسف
۷ امیرحسین تقی زاده کمانچه مقام اول قاینات
۸ دانیال  اسماعیلی کمانچه مقام سوم قاینات
۹ محمدرضا صادق پور سنتور مقام دوم قاینات
۱۰ علیرضا سعادت قدسی نیا

و جعفر گلچین

سنتور               مشترک

مقام سوم

فردوس

قاینات

۱۱ صالح رنجبر

علی خالدی

دف مشترک

مقام دوم

قاینات

بیرجند

۱۲ پوریا  مقری دف مقام سوم بیرجند
۱۳ محمد رضا علیزاده خوسف دف شایسته تقدیر خوسف
۱۴ مهدیه بهادر نسب دف شایسته تقدیر بیرجند

 

بخش گروه  نوازی  موسیقی ایرانی:

ردیف گروه  نوازی ارکستراسیون

تنظیم قطعات

 تکنیک اجرای گروهی

آرای داوران و امتیـاز ارزیابی
ملودی

 تلفیق

شعر و موسیقی

نوانس و بیان  موسیقایی هماهنگی اعضای گروه کوک -درک ریتم توانایی خواننده

 کلام و شیوه بیان 

راهبردهای

جشنواره

(نوآوری،حفظ اصالت)

جمع کل

امتیاز گروه

۱ نغمه  ریز مقام دوم
۲ ایران یاران مقام سوم
۳ خزان مقام سوم
۴ مرصاد شایسته تقدیر

۹ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۴

برگزاری مراسم نکوداشت زنده یاد استاد “عیسی رستمی”/۲

برگزاری مراسم نکوداشت زنده یاد استاد "عیسی رستمی"
مراسم نکوداشت زنده یاد استادعیسی رستمی پیشکسوت موسیقی خراسان جنوبی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در قاین برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات در این مراسم عنوان کرد: زنده یاد استاد رستمی مردی با اخلاق و متعهد که با احساس سازمی زد و وقتی ساز در دست می گرفت با پنجه های هنرمندش حال و هوای درونی اش را به مخاطب القا می کرد و مخاطبانش را تحت تاثیر قرار میداد .

به گفته وی با گذشت حدود یک سال از آخرین دیدار ما با این هنرمند پرافتخار استان، هنوز نوای جان فزای او در گوش ما می پیچد و شیرینی اجرایش در ذهن ما ماندگار شده است.

شایان ذکر است لوح یادبودی به امضای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ، زمزم معاون امور هنری و سینمایی و براتی معاون سیاسی فرمانداری قاینات تقدیم خانواده این هنرمند فقید شد.

 

گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه در خراسان جنوبی صادر می‌شود/۳

گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه در خراسان جنوبی صادر می‌شود

 معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امکان صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه به منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی موجود در استان فراهم شد.

حامد حسن‌نژاد افزود: با هدف بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی موجود در سطح کشور و افزایش بهره‌وری سرمایه، امکان صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه فراهم شده است.

وی افزود: این دستورالعمل با هدف ایجاد وحدت رویه در صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه برای اشخاص حقوقی و بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر الکترونیکی بودن فرآیندها و یکپارچه‌سازی اطلاعات مجوزها، تسریع و شفاف‌سازی تمامی امور از سوی وزارت صمت، تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به شرایط و چگونگی صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه گفت: این گواهی برای اشخاص حقوقی دارای شرکت و نشان و برند تجاری ثبت شده صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه صدور گواهی فعالیت بدون کارخانه از طریق سامانه بهین یاب صورت می‌گیرد ادامه داد: مدت اعتبار این گواهی یک سال است و تمدید آن منوط به معتبر بودن قراردادهای ارائه شده و تایید ثبت آمار تولید ماهانه خواهد بود.

تولید بدون کارخانه، توانمندی مهندسی – بازرگانی برای تولید برون‌سپاری شده با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود کشور توسط اشخاص حقوقی که نسبت به طراحی محصول، بازاریابی و عرضه محصولات با نشان تجاری (برند) خاص اقدام می‌کنند، تعریف شده است.

تمامی فرآیند صدور این مجوز در سامانه بهین‌یاب (www.behinyab.ir) انجام می‌شود.

 

 

 

 

اتمام عملیات کاداستر ۷ میلیون و ۶۰۰ هکتاراز اراضی تا پایان سال/۲-۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اتمام طرح کاداستر برای اخذ سند تک برگی ۷ هزار ۶۰۰ هکتار از اراضی استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تأثیر گذارترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب، اخذ سند مالکیت اراضی ملی به صورت تک برگ و کاداستر است که با همکاری ثبت اسناد و املاک استان کار سند اراضی ملی درحال انجام است.

او با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، افزود: برای اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در استان همکاری بین دستگاه مختلف در این حوزه وجود دارد که تا پایان سال ۹۸ عملکرد کاداستر اراضی ملی و دولتی استان در مجموع حدود ۴.۵ میلیون هکتار بوده که این میزان نبست به مدت مشابه پارسال به ۷ میلیون هکتار رسیده است.

نصرآبادی بر اساس مساحت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاری اراضی ملی استان بیان کرد: در بیش از ۵۰ درصد ازعرصه‌های منابع طبیعی استان عملیات کاداستر انجام شده و پیش بینی می‌شود تا اواخر سال با اعتبارات لازم عملیات کاداستر استان به پایان برسد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون کاداستر ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت اراضی ملی استان باقی مانده که کار ۵ میلیون هکتار از آن در حال انجام است.

 

 

 

 

سه زمین مینی گلف در خراسان جنوبی در دست ساخت است/۷

سه زمین مینی گلف در خراسان جنوبی در دست ساخت است

رییس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: سه زمین روباز مینی گلف در این استان از جمله شهر بیرجند با مشارکت شهرداری‌ها در دست ساخت است.

مریم بهدانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌های ورزشی در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و طبس در دست اجراست.

وی بیان کرد: زمین مینی گلف در مجموعه پارک جنگلی بیرجند به وسعت ۲ هزار متر مربع با همت شهرداری بیرجند در دست ساخت است و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده، مورد استقبال و استفاده ورزشکاران این رشته قرار گرفته است.

وی افزود: رشته گلف از ۹ سال گذشته در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد که در شهر بیرجند به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و در این رشته نوپای استان ۵۰ ورزشکار به صورت دائمی فعالیت می‌کنند که ۱۵ نفر حرفه‌ای هستند.

بهدانی اظهار داشت: زمین گلف شهر بیرجند شامل هشت قسمت در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان احداث و امسال در سفر وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد که در حال حاضر به شدت مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی گفت: به دلیل استقبال علاقه‌مندان مسابقات خانوادگی گلف را در این زمین به صورت خانوادگی برگزار می‌کنیم و قرار است در آینده‌ نزدیک مسابقات استانی نیز برگزار شود.

رییس هیات گلف خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی چهار زمین مینی گلف در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، خوسف و روستای ماژان داریم و لازمه توسعه این رشته ورزشی راه‌اندازی زمین‌های مینی گلف است.

وی بیان کرد: با توجه به استقبال از این رشته نوپا در استان نیاز است زمین‌های مینی گلف در  نقاط مختلف شهر بیرجند احداث شود تا بعد همگانی این ورزش را تقویت کنیم.

 

 

 

۷ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان‌ جنوبی پرداخت شد/۲-۳

۷ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان‌ جنوبی پرداخت شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از صنعتگران استان در دوران کرونا هفت میلیارد ریال تسهیلات و به ۱۰ نفر از فعالان این حوزه نیز تسهیلات ۲۰ میلیون ریالی بلاعوض پرداخت شد.

حسین عباس‌زاده افزود: استان خراسان جنوبی دارای هفت هزار کارگاه تولیدی و ۱۰ هزار صنعتگر است که با شیوع کرونا خسارات فراوانی را متحمل شدند.

وی افزود: سال گذشته شیوع کرونا هفت میلیارد تومان به حوزه صنایع دستی و اکثر کارگاه‌های استان خسارت وارد کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هزار صنعتگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید و فروش صنایع دستی در استان خراسان جنوبی فعال هستند و فعالیت آنها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: در این مدت ۵۰۰ بسته معیشتی نیز بین تعدادی از صنعتگران خسارت‌دیده از کرونا توزیع شد.

عباس‌زاده با بیان اینکه امکان برگزاری نمایشگاه و عرضه مستقیم محصولات صنایع دستی استان محدود شده است گفت: سال گذشته با وجود محدودیت‌های کرونایی در بهمن و اسفند ماه نمایشگاه صنایع دستی در تهران برگزار شد.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه با برگزاری غرفه متمرکز استانی در حوزه‌های سه‌گانه شرکت کرد و موفق به فروش ۱۵ میلیارد ریال صنایع دستی شد.

اکنون در این استان بیش از ۸۰ رشته صنایع‌ دستی سنتی و هنری در قالب بیش از هفت هزار کارگاه با ۱۰ هزار صنعتگر فعال است.

یکی از صنایع دستی شاخص استان خراسان جنوبی حوله‌بافی سنتی است و روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

پساب سرگردان تصفیه خانه بیرجند در انتظار تصمیم مسئولان
رهاسازی پساب تصفیه خانه بیرجند معضلاتی را در منطقه خوسف ایجاد کرد اما بعد مشکل رفع شد اما هم اکنون این پسابِ سرگردان، منتظر تصمیم مسئولان است تا در بخش های صنعت، معدن و کِشت های مناسب استفاده شود اما با گذشت ماه ها هنوز این مهم محقق نشده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: آب تصفیه خانه بیرجند بعد از رهاسازی در مسیر رودخانه شاهرود مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد که پس از آن حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا»، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی  در دومین نشست کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تأمین امنیت غذایی برای پیشگیری از جرایم علیه بهداشت عمومی خراسان جنوبی در بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد که با راه‌اندازی فاز جدید تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در آینده نزدیک و واگذاری پساب حاصل از تصفیه به کارخانه‌ها و بخش کشاورزی، مشکلات کنونی پساب فاضلاب بیرجند حل می‌شود اما هم اکنون با گذشت حدود چهار ماه؛ این واگذاری ها از سوی دستگاه متولی به سرانجام نرسیده و پساب این تصفیه خانه سرگردان است.

خبرنگار شبستاندر خصوص برنامه دستگاه های متولی برای حل معضلات پساب تصفیه خانه بیرجند با چند تن از مسئولان مصاحبه کرد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

جایگزین آب پساب با چاه های کشاورزی

«سعید سروری»، سرپرست آب منطقه ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، در خصوص انتقال پساب به شهرک شهید رحمانی خوسف اظهار کرد: انتقال آب به شهرک صنعتی خوسف یک پیشنهاد بوده ولی هنوز به عنوان یک طرح مصوب تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه آب پساب تصفیه خانه بیرجند مدیریت شده و هم اکنون در مسیر رودخانه شاهرود جاری نیست، افزود: بخشی از این آب در بحث کشاورزی و الگوی کشتِ مورد تأیید جهاد کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تخصیص آب پساب تصفیه خانه بیرجند به شرکت علوفه ای بیرجند موقتی در دستور کار است، گفت: این تخصیص موقتی در راستای کاهش معضلات اجتماعی انجام شده است تا آب در مسیر رودخانه ها جاری نباشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که سیستم تصفیه خانه ای نمی بود باید از چاه دشت های بیرجند آب را به منازل می بردیم تا از طریق چاه های جذبی این آب به خود سفره های زیرزمینی برگشت داده می شد؛ اما هم اکنون که تصفیه خانه ایجاد کرده ایم، چاه ها از مدار خارج می شود و حجمی از آب که به سفره برگشت داده می شده؛ جلوی آن گرفته می شود که این خود باعث افت سفره می شود.

سرپرست آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: طبق دستور العمل ها باید آب تصفیه خانه بیرجند با آب چاههای موجود جایگزین شود، یعنی باید در حال حاضر  ۵۰ درصد آب پساب را با چاه های موجود جایگزین کنیم و ۵۰ درصد را به عنوان تخفیف به واحدهای صنعتی واگذار کنیم.

سروری گفت: به صاحب چاه های کشاورزی می توانیم آب پساب بدهیم تا از چاه‌های موجود، آبی برای کشاورزی استفاده نکند لذا با مرکز تحقیقات کشاورزی، راه و شهرسازی و دانشگاه بیرجند در حال مذاکره هستیم تا آب چاه های آنها استفاده نشود و از آب پساب تصفیه خانه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه می توانیم ۵۰ درصد آب پساب تصفیه خانه بیرجند را به عنوان تخفیف به واحدهای صنعتی واگذار کنیم، افزود: انتقال آب تصفیه خانه به شهرک صنعتی بیرجند و شهرک شهید رحمانی خوسف در همین راستا انجام پذیر است اما انتقال آب به شهرک های صنعتی باید مصوب شود و هزینه های خط انتقال آب باید سوی بهره برداران تأمین شود.

سرپرست آب منطقه ای خراسان جنوبی عنوان کرد: از محل اعتبارات استانی نمی‌توان هزینه خط انتقال آب به شهرک های صنعتی را تأمین اعتبار کرد لذا ممکن است هزینه ها ۱۰۰ درصد از سوی سرمایه گذاران تأمین شود.

«سید سعید پورجعفر»، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم به خبرنگار شبستان اظهار کرد: برای پساب تصفیه خانه بیرجند سه و نیم میلیون مترمکعب جایگزینی برای تخصیص آب شرب بیرجند در نظر گرفته شده است، یعنی مقداری آب باید جایگزین آب چاه‌های کشاورزی شود و در عوض برداشت آب از چاه‌ها کم شود.

وی پساب فعلی تصفیه خانه بیرجند را هفت میلیون مترمکعب آب عنوان کرد و گفت: سه و نیم میلیون مترمکعب آب جایگزین آب های کشاورزی می شود و مابقی طبق اولویت وزارت نیرو جایگزینی پساب به جای آب چاه های کشاورزی است لذا باید صاحبان چاه متقاعد شوند تا در عوض استفاده از پساب، چاه کشاورزی خود را پلمپ کنند و از پساب برای کشاورزی استفاده کنند.

جعفرپور بیان کرد: متاسفانه هنوز جهاد کشاورزی، الگوی کشت مناسب پساب را معرفی نکرده است و الگویی کشتی را ارائه داده اند که کشاورزان منطقه راضی به کشت آن محصول نیستند، آب منطقه ای متولی نوع کشت مناسب با پساب نیست لذا هرکس تاییدیه نوع کشت را از جهاد کشاورزی بیاورد، امکان واگذاری پساب به او وجود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به استانداردهای پساب؛ بسیاری از کشت‌ها را می توان با پساب تصفیه خانه بیرجند انجام داد، ادامه داد: چراکه این آب پساب آلودگی خاصی ندارد که بگوییم همه کشت ها ممنوع است، همچنین با راه اندازی تصفیه خانه بیرجند کیفیت پساب بهبود پیدا می کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: اولویت آب منطقه ای این است که پساب، جایگزین منابع موجود شود چون آب جدیدی به دلیل خشکسالی نداریم، در وهله اولویت واگذاری به بخش صنعت و واگذاری آب برای کاشت درختان چوب است لذا بخشی از آب پساب برای این کشت‌های کشاورزی واگذار خواهد شد.

پورجعفر گفت: برای واگذاری آب پساب تصفیه خانه بیرجند به شهرداری بیرجند، دانشگاه بیرجند، شهرک های صنعتی بیرجند و خوسف اعلام شده است تا این ارگان ها، طرح خود را ارائه دهند چراکه آب منطقه ای برای واگذاری آب پساب به صنایع مشکلی ندارد اما طرح این ارگان ها باید ارائه و تصویب شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تاییدیه الگوی کشت جهاد کشاورزی بخشی از این آب به صورت موقت به شرکت علوفه کاران بیرجند واگذار شده است، افزود: شرکت آب منطقه ای فقط آب پساب را به واحدهای صنعتی تخصیص می دهد اما هزینه های خط انتقال لوله و یا در صورت نیاز تعبیه تصفیه خانه در پایین دست بر عهده سرمایه گذار است و در این خصوص اب منطقه ای اعتبار دولتی ندارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: هر تصمیمی در خصوص پساب تصفیه خانه بیرجند در کارگروه مشترک آب منطقه ای و آب و فاضلاب در تهران گرفته می شود اما متاسفانه هنوز کسی به صورت جدی وارد عمل نشده است.

پورجعفر بیان کرد: بخشی از آب پساب تصفیه خانه بیرجند، طبق قرارداد به شرکت تولید علوفه ای بیرجند و اگذار شده و کشت های مورد تایید جهاد را تولید می کند لذا از واحدهای صنعتی و کشاورزان در حاشیه رودخانه شاهرود خواستاریم برای استفاده پساب درخواست بدهند چراکه در شهرهای بزرگ پساب را با قیمت های گزاف از آب منطقه ای می خرند.

وی با بیان اینکه استاندارد آب پساب تصفیه خانه بیرجند خوب و مطلوب است، ادامه داد: کیفیت آب پساب وظیفه آب منطقه ای نیست و کیفیت ورودی بر عهده آب و فاضلاب است که آب را تصفیه و به خروجی تصفیه خانه رها سازی می کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع این پساب کیفیت مطلوبی دارد، عنوان کرد: کیفیت آب پساب گاهی بر حسب میزان ورودی آب و میزان کلر استفاده شده تغییر می کند.

پورجعفر گفت: مصرف کننده باید کیفیت آب مورد نظر خود را در نظر بگیرد چراکه آب منطقه ای تصفیه اولیه را انجام می دهیم و تصفیه ثانویه را بر عهده مصرف کننده است.

آب پساب برای کشت علوفه مناسب نیست

«غلامرضا قوسی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بر اساس آنالیز آبی که اداره کل استاندارد به جهاد کشاورزی داده است، ِکشت محصولی که ما به آب منطقه ای معرفی کرده ایم، تنها زارعت چوب و محصولاتی است که از بذر آن برای کِشت استفاده می شود.

وی گفت: مقداری برای کشت محصولات با آب پساب تصفیه خانه بیرجند محدودیت داریم چراکه کشت علوفه هم با این آب امکان پذیر نیست و کسانی که قصد اجاره آب پساب و قرارداد دارند تنها با کشت این نوع محصولات می توانند اقدام کنند.

تصمیمات آب منطقه ای برای مدیریت پساب اصلاح شود

«محمدعلی آخوندی» فرماندار خوسف هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: برای پساب تصفیه خانه بیرجند تصمیماتی از قدیم گرفته شده است که منطقی نیست و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از آب پساب باید در خصوص نحوه استفاده و اولویت های آن برنامه ریزی شود، گفت: اولویت اصلی استفاده از این آب بر اساس مباحث عرفی و شرعی منطقه و بهداشت، استفاده از آب در بخش صنعت و معدن است، مصرف آب در بخش کشاورزی خیلی از افراد را حساس کرده است چراکه برخی آن را مناسب انواع کشت حتی علوفه نمی دانند.

آخوندی تصریح کرد: راه اندازی تصفیه خانه بیرجند با هدف استفاده از آب پساب در نواحی و شهرک های صنعتی اطراف تصفیه خانه بیرجند بوده است، لذا اولویت با شهرستان خوسف است. انتظاری که ما داریم این است که بخشی عمده ای از این آب برای شهرک های صنعتی بیرجند و خوسف تخصیص یابد و بخشی هم با مشارکت سرمایه گذار به معادن شهرستان تخصیص یابد چراکه این مهم در صرفه جویی منابع آب شرب شهرستان هم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: آب منطقه ای بخشی از آب و حداکثر ۵۰ درصد آب پساب را برای جایگزینی چاه های کشاورزی در نظر گرفته است، همچنین می توان از این آب برای آبیاری فضای سبز مرکز تحقیقات و شهرداری ها استفاده کرد.

فرماندار خوسف گفت: محصول پنبه برای کشت با آب پساب مناسب است و از گزینه هایی است که در شهرستان خوسف پیگیری می شود، چراکه این محصول در بحث خوراک مصرف نمی شود، همچنین به نفع کشاورزان است که با تحویل آب چاه های کشاورزی، از آب پساب به عنوان یک آب پایدار بهرهمند شوند.

آخوندی استفاده از آب پساب در بخش صنعت، معدن و فضای سبز را از اولویت های تخصیص آب پساب تصفیه خانه بیرجند عنوان کرد و گفت: ولی جایگزینی آب با چاه های کشاورزی گزینه سومی است که باید روی آن خیلی کار شود اما شرایط را در این خصوص مناسب نمی بینیم.

در نتیجه پیشنهاد می شود در صورتی که پساب تصفیه خانه بیرجند وارد فاز کشاورزی در منطقه شود بهتر است برای جلوگیری از خام فروشی محصولات، صنایع تبدیلی آن در منطقه ایجاد شود، به عنوان مثال در صورتی که زمین و آبی پایداری مانند پساب برای کشت پنبه در اختیار سرمایه گذار و یا کشاورزی قرار می گیرد بهتر است حمایت های لازم انجام شود تا کارخانه نخ ریسی و لباس دوزی آن در منطقه ایجاد شود تا موجب اشتغال و رونق شود.

معرفی ۱۲ ورزشکار خراسان جنوبی به رقابت‌های کشوری سپک تاکرا/۷

۱۲ ورزشکار از شهرستان‌های طبس، زیرکوه و آیسک در رده سنی زیر ۱۸ سال و بزرگسالان در بخش بانوان و آقایان به رقابت‌های کشوری سپک تاکرا معرفی شدند.

بر اساس نتایج مسابقات سپک تاکرا (روپایی) با توجه به عملکرد بازیکنان در مسابقات آنلاین انتخابی تیم استان در رده سنی بزرگسالان آقایان حمید‌مقدس‌زاده، حسن‌شبانی و هادی‌نورالهی از طبس؛ رده سنی زیر ۱۸سال آقایان علیرضا‌مرادی و علیرضا‌وکیل‌زاده از طبس و محمد‌روحینیا از آیسک؛ رده سنی بزرگسالان بانوان زینب‌علی‌نیا از طبس ، فاطمه‌صادقی از زیرکوه و فائزه‌بخشی از طبس؛ رده سنی زیر ۱۸سال بانوان آرمیتا‌شمس، مریم‌رفیعی و  نجمه‌چوبانی از طبس به رقایت های کشور معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیرساخت‌هایی که در خراسان جنوبی به کمک درمان کرونا آمد

زیرساخت‌هایی که در خراسان جنوبی به کمک درمان کرونا آمد

بیرجند – ایرنا – توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر سبب شد در چهار موج کرونا برای بستری و درمان بیماران در این استان کمبود تخت‌های عادی و ویژه وجود نداشته باشد و در یک سال گذشته نیز تجهیز بیمارستان‌ها ادامه یافت.

به گزارش ایرنا جنوب خراسان بزرگ و بعد از تاسیس استان خراسان جنوبی به لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کم‌برخوردار بوده به طوری که تا چند سال قبل مردم شهرستان‌های مختلف استان برای بسیاری از امور تشخیصی و درمانی بناچار باید به بیرجند یا استان‌های همجوار می‌رفتند.

مراکز اورژانس تا بخش‌های درمانی از تخت‌های استاندارد و امکانات تشخیصی لازم برخوردار نبود و بیماران همواره نسبت به نحوه خدمات‌دهی اعتراض داشتند.

بدون تردید یکی از اقدامات شاخص و ماندگار دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی حوزه بهداشت و درمان به ویژه در مناطق کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی بوده که در هشت سال گذشته با احداث مراکز بهداشتی و درمانی و خرید تجهیزات لازم زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و رضایت‌مندی عمومی را فراهم کرده است.

اگرچه افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی در همه دوران‌ها و برای عموم مردم کاربرد دارد اما زیرساخت‌هایی که در حوزه سلامت خراسان جنوبی فراهم شد از اسفند ۹۸ با شیوع ویروس کرونا نمود عینی و بیشتری پیدا کرد.

کرونا به عنوان ویروس همه‌گیر که تاکنون چهار خیز نفس‌گیر داشته به مراتب اهمیت وجود تجهیزات بیمارستانی و پزشکی را دوچندان کرد و به گفته پزشکان متخصص و پرستاران اگر بیمارستان‌های جدید، تخت‌ها و وسایل تشخیصی وجود نداشت در ماه‌های اولیه شیوع بیماری با آسیب‌ها و تلفات به مراتب بیشتری روبه‌رو می‌شدیم.

مدیریت بحران در حوزه درمان در این مدت خود را نشان داد و تلنگری برای روزهایی شد که ممکن است باز هم تجربه کنیم از این رو عدالت درمانی در کنار توجه به تربیت نیروی انسانی مجرب و وجود تجهیزات مورد نیاز محقق می‌شود و بهداشت و درمان در خراسان جنوبی روند رو به رشدی را در این زمینه دنبال می‌کند.

استان خراسان جنوبی در یک سال و نیم گذشته نیز مورد توجه ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و علاوه بر کمک به تامین اعتبارات و تجهیزات لازم بارها شاهد سفر وزیر و معاونان و مدیران این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف به استان بودیم.

۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی آذر ۹۹ در قالب یازدهمین آیین پویش ملی «ره سلامت» با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این استان به بهره‌برداری رسید و افتخار دیگری در شرایط تحریم و کرونا ثبت شد.

علاوه بر افتتاح ۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی این استان در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیرجند که در موج سوم کرونا بود، اعلام شد ۶۰ پروژه عمرانی دیگر با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در دست اجرا است و تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

نکته دیگر درباره توسعه زیرساخت‌های سلامت در استان مرزی و پهناور خراسان جنوبی اینکه این خدمات در سراسر استان توزیع شده است و اغلب شهرستان‌های خراسان جنوبی از افتتاح رسمی پروژه‌های ساختمانی و تجهیزاتی بهره‌مند شده‌اند.

تعداد بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی از هشت مورد در سال ۹۲ به ۱۴ بیمارستان در حال حاضر رسیده و تخت‌های بیمارستانی در حال افزایش است که ثمرات آن در حوزه‌های مختلف به‌ویژه درمان بیماران کرونایی مشهود بوده است.

تخت‌های بیمارستانی که به داد مردم رسید

افزایش تخت‌های بیمارستانی و آی سی یو در هشت سال گذشته یکی از اقدامات شاخص حوزه سلامت در خراسان جنوبی بوده است که به تعبیر رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این بحران کرونا به داد مردم رسید.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال در استان از ۷۵۵ تخت در سال ۹۲ به بیش از هزار و ۲۰۸ تخت در سال جاری رسیده و هنوز در حال افزایش است.

وی افزود: اولین بیمار کرونایی استان دوم اسفند ۹۸ در بیمارستان بستری شد و ۱۴ اسفند ماه آزمایشگاه ویروس‌شناسی استان را راه‌اندازی کردیم که با تایید انستیتو پاستور نمونه‌گیری از ۳۰ مورد آغاز شد و آبان پارسال تا ۵۰۰ مورد به صورت تقریبا شبانه‌روزی افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: البته با شروع بیماری کووید ۱۹ و در بهمن ۹۸ که هشدارها در ارتباط با شیوع ویروس کرونا آغاز شد، تمهیدات لازم را در تمامی شهرستان‌ها و ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی فراهم کردیم.

وی گفت: در این مدت ۴۴۱ تخت بیمارستانی عادی و ۶۴ تخت ویژه در همه بیمارستان‌ها آماده شد همچنین چهار بیمارستان در شهرستان‌های بیرجند با ۱۸۳ تخت و در شهرستان‌های فردوس، قاینات و طبس با ۳۴۹ تخت به عنوان بیمارستان مرجع اصلی آماده شد.

دهقانی با بیان اینکه در حوزه بهداشت نیز ۱۵ مرکز کووید ۱۹ در استان طراحی شد گفت: ۱۰۳ مرکز جامع سلامت، ۷۱ پایگاه و ۳۱۴ خانه بهداشت در راستای مبارزه با کرونا در استان ارائه خدمت کردند.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا ۱۴۱ نفر در اسفند ۹۸ بودند که این تعداد در آبان سال بعد و در اوج خیز سوم کرونا به بیش از ۶ هزار و ۳۸۲ نفر رسید که اگر زیرساخت‌های لازم از قبل فراهم نشده بود، با مشکلات جدی برای پذیرش بیماران روبه‌رو می‌شدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲ اورژانس هوایی در بیرجند و طبس داریم که پهنه وسیعی را پوشش می‌دهند، همچنین ۷۹ پایگاه اورژانس داریم که در وسعت زیاد استان در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی بیان کرد: تنها شهرستانی که ساختمان مناسبی برای بیمارستان نداریم، زیرکوه است که اکنون در درمانگاه و با سه نفر متخصص خدمات ارائه می‌شود و این شهرستان ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که امیدواریم بیمارستان شهرستان مرزی زیرکوه در آینده نزدیک ساخته شود.

دهقانی از ۶۰ پروژه عمرانی در دست اجرا با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا خبر داد و گفت: بسیاری از این پروژه‌ها تا پایان دولت قابلیت بهره‌برداری را دارد.

وی اضافه کرد: ۱۲ مرکز جامع سلامت استان خدمات شبانه‌روزی ارائه می‌دهند و اعتبارات استانی ۶۵ درصد افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۹۰ متر مربع با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان به زیربنای مراکز بهداشتی و درمانی استان افزوده شد که ۱۰ میلیارد تومان کمک خیرین بوده است.

زیرساخت‌هایی که در خراسان جنوبی به کمک درمان کرونا آمد

تامین تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

علاوه بر اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های ساختمانی، تامین تجهیزات لازم برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اقدام شاخص دیگری بوده که با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک سال اخیر انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی بهمن سال گذشته گفت: امروز شاهد هستیم که در دوره یک ساله شیوع ویروس کرونا و شرایط تحریم حدود ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد این استان شده است.

حمید ملانوری در آیین تجلیل از شهدای مدافع سلامت خراسان جنوبی که همزمان با پنجمین روز دهه فجر برگزار شد، افزود: دهه فجر امسال نیز حدود هشت میلیارد تومان تجهیزات به استان آمده و همه اینها زیر فشارها و تحریم اقتصادی تامین شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: روزهای نخست شیوع ویروس کرونا نگران دستگاه اکسیژن‌ساز و تامین ماسک و مواد ضدعفونی بودیم که امروز این نگرانی با همکاری سریع مردم، دولت، دستگاه‌های اجرایی، بنگاه‌های اقتصادی و نهادها رفع شده است.

تامین دستگاه‌های سی تی اسکن یکی از این اقدامات بوده است که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در یک سال گذشته دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های شهید چمران فردوس، مصطفی خمینی طبس، شهید آتشدست نهبندان و بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند تامین شده که با توانایی تصویربرداری رزولوشن بالا از ریه جزو دستگاه‌های مهم و حیاتی در تشخیص بیماران کرونا است.

دهقانی افزود: همچنین دچار مشکل تامین اکسیژن شده بودیم که با تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌های استان این مشکل تا حدود زیادی رفع شد.

وی بیان کرد: هفت دستگاه آمبولانس جدید تحویل استان شده و طرح توسعه اوررژانس شفا بشرویه نیز آماده بهره‌برداری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر ۱۴ بیمارستان، هزار و ۴۵۶ تخت ثابت، ۹ دانشکده، ۵۹ کد رشته، سه هزار و ۷۳۰ دانشجو، ۳۰۰ عضو هیات علمی و ۲۴ رشته در تحصیلات تکمیلی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند.

افزایش کادر درمان در دوران کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای درمان بیماران کرونایی را از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۶۰ پرستار به مجموعه کادر درمان بیمارستان‌های خراسان جنوبی اضافه شدند به طوری که در حال حاضر هیچ نیروی منتظر طرح پرستاری در استان وجود ندارد.

جلال احمدی افزود: ۱۱۰ پرستار تمدید طرح، ۱۸ نفر استخدام پیمانی و ۳۰ کمک پرستار مشغول ارائه خدمت در بیمارستان‌ها شده‌اند.

وی گفت: در حوزه پزشک و نیروی پرستار در خراسان جنوبی کمبود نسبی احساس می‌شود زیرا فقط متخصصان داخلی و عفونی در بخش‌های کرونایی فعالیت می‌کنند و با اینکه تعدادی از این پزشکان بیماری زمینه‌ای دارند اما در روند درمان بیماران هیچ کوتاهی صورت نگرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و کادر درمان در چهار موج بیماری که پشت سر گذاشته‌ایم و با توجه به اینکه تعداد کادر درمان مطلوب نیست همچنان پای کار هستند.

وی به اقدامات انجام شده برای تجهیز بیمارستان‌های استان در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در این مدت لوازم و تجهیزات بیمارستانی خریداری و تحویل بیمارستان‌های خراسان جنوبی شده است که ۱۰ درصد را دانشگاه علوم پزشکی هزینه کرده و بقیه به صورت رایگان از وزارتخانه دریافت شد.

احمدی بیان کرد: ۳۵۷ تخت عادی و ۹۴ تخت ویژه را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت وجود دارد که اگر تعداد بیماران افزایش یابد تعداد تخت‌ها را بیشتر کنیم لذا در چهار موج کرونا دچار کمبود تخت نشدیم.

وی گفت: در موج‌های قبلی مجبور شدیم از بیمارستان‌های دیگر به دلیل کمبود اکسیژن کمک بگیریم و با تلاش‌هایی که انجام شد، به جز شهرستان سرایان که به زودی دستگاه آن نصب می‌شود همه بیمارستان‌های ما اکسیژن‌ساز دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ظرفیت اکسیژن بیمارستان‌ها تقویت و باعث شد مجبور نشویم بیمارستان‌های دیگر را به درمان بیماران کرونایی اختصاص دهیم و مردم با خیال راحت برای درمان خود مراجعه کنند.

وی بیان کرد: تجهیزاتی از جمله پنج دستگاه سی تی اسکن پیشرفته برای بیمارستان‌های استان در یک سال خریداری شد و تعداد دستگاه‌های سی تی اسکن در استان به هفت مورد رسید که برای درمان و تشخیص بیماری کووید ۱۹ نقش ویژه‌ای دارد.

احمدی گفت: همچنین دستگاه‌های دیگر مثل سونوگرافی و ونتیلاتور خریداری و در بیمارستان‌ها توزیع شد و ظرفیت تخت‌های آی سی یو خیلی خوب افزایش یافت که باعث شد در پیک چهارم دچار کمبود تخت ویژه برای بیماران نشویم.

زیرساخت‌هایی که در خراسان جنوبی به کمک درمان کرونا آمد

چهار سفر وزیر و معاون وزیر بهداشت به خراسان جنوبی

اما در ادامه این گزارش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سفر مسوولان عالی وزارت بهداشت در یک سال اخیر را نشانه توجه ویژه به حوزه بهداشت و درمان این استان دانست و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک نوبت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سه بار معاون درمان وزیر بهداشت از مراکز درمانی استان بازدید و از نزدیک روند درمان بیماران کرونایی را بررسی کردند که مطابق تایید معاونت درمان وزارت متبوع، استان خراسان جنوبی در مدیریت بیماری کرونا موفق عمل کرده است.

کامبیز مهدی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای شیوع کرونا هیچ زمان با کمبود تخت بیمارستان مواجه نشدیم و همه بیماران خدمات مورد نیاز را در بیمارستان و بدون تاخیر دریافت کردند.

وی اظهار داشت: همچنین در اوج خیزهای بیماری باز هم خدمات معمول در بیمارستان‌ها تعطیل نشد و برخلاف برخی مناطق کشور که برای بستری و درمان بیماران کرونایی مجبور به لغو سایر خدمات بودند در این استان تمامی خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به روال قبل ادامه یافت.

وی از تجهیز ۱۰۰ میلیارد تومانی مراکز درمانی استان در این مدت خبر داد و گفت: سهم استانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بوده و بقیه مبالغ با پیگیری‌های انجام شده به صورت رایگان از وزارتخانه تامین شده است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ستاد مربوط به پیشگیری و کنترل بیماری تشکیل شد و به طور مداوم وضعیت بیماری در سطح استان مدیریت شده است.

وی گفت: آماده‌سازی و تجهیز پنج بیمارستان استان به عنوان بیمارستان مرجع اصلی کرونا شامل بیمارستان‌های ولی‌عصر (عج) بیرجند، شهدای قاین، شهید مصطفی خمینی طبس، حضرت رسول (ص) فردوس و شهید آتشدست نهبندان از مهمترین اقداماتی بود که در تجهیز بیمارستان‌های استان صورت گرفت.

مهدی‌زاده راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه در کمتر از ۱۰ روز، افزایش پنج دستگاه سی تی اسکن به مراکز درمانی استان (بیمارستان‌های ولی‌عصر بیرجند، شهید مصطفی خمینی طبس، شهید چمران فردوس، شهدای قاین و شهید آتشدست نهبندان) و افزایش ۱۰ دستگاه اکو سونو به مراکز درمانی استان را از دیگر اقدامات بیان کرد.

وی اظهار داشت: ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مراکز درمانی استان در این مدت ۲.۵ برابر شد که قبل از کرونا سه هزار و ۷۹۰ لیتر بر دقیقه و در حال حاضر هفت هزار و ۵۹۰ لیتر بر دقیقه است.

وی از افزایش ۶۰ تخت ویژه آی‌ سی‌ یو در مراکز درمانی کل استان از ابتدای شیوع کرونا خبر داد و گفت: اختصاص ۸۶ تخت ویژه و ۳۶ تخت عادی به بیماران کرونا مثبت در مراکز درمانی استان از دیگر اقدامات بوده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد به طوری که اواخر فروردین ماه هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از هشتم خرداد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، تعداد مناطق نارنجی خراسان جنوبی نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به چهار شهرستان رسید.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های طبس، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

 

 

 

 

اعتبارات اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی ۲ برابر شد/۲-۳

اعتبارات اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی ۲ برابر شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: امسال ۲ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال اعتبار اشتغال به مددجویان این نهاد اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

رضا سلم‌آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۷۲ طرح اشتغال با مجموع اعتبار هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال در خراسان جنوبی اجرا شد که این تعداد طرح برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم کرده است.

وی گفت: اکنون تسهیلات اشتغال به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای طرح‌های مشاغل خانگی و طرح‌های خوداشتغالی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی تصریح کرد: در طرح‌های کارفرمایی و راهبردی شغلی، به ازای اشتغال و به‌کارگیری هر مددجو یا فرزند آنان مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به کارفرما پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: تمامی تسهیلات اشتغال توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) با بازپرداخت ۶۰ تا ۸۴ ماهه به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

سلم‌آبادی گفت: متقاضیان تسهیلات اشتغال می‌توانند با مراجعه به ادارات این نهاد در سطح استان درخواست خود را تحویل دهند.

وی افزود: سال گذشته چهار هزار و ۲۳۴ مددجو در دوره‌های آموزشی مهارت کسب و کار، پایدارسازی و توسعه مشاغل شرکت کردند و ۴۸۹ نفر نیز از طریق کاریابی مشغول به‌کار شده‌اند.

۴۳ هزار و ۹۹۰ خانوار معیشت‌بگیر و تبصره ۱۴ زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هستند.

 

 

زنگ خطر انقراض آهوی ایرانی به صدا درآمده است

غزال ایرانی قربانی تخریب زیستگاه/۷

جمعیت ۲۰ هزار رأسی آهوی ایرانی در خراسان جنوبی به زیر ۵۰۰ رأس رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: آهوی ایرانی، گونه نادر در شرق کشور است که در طول ۷۰ سال اخیر با خطر کاهش جمعیت مواجه شده و زنگ خطر انقراض آن به صدا درآمده است.

اکبری افزود: در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰، خراسان جنوبی زیستگاه ۲۰ هزار رأس آهو بود، اما با شکار بی رویه، جمعیت آن کاهش یافته و اکنون به زیر ۵۰۰ رأس رسیده است.

 

وی گفت: چند سالی می‌شود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به ایجاد مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از کاهش جمعیت آهو و احیای نسل این گونه نادر کرده تا با بارورسازی آهو‌ها و تولد بره آهوی ایرانی، از خطر انقراض این گونه جانوری جلوگیری شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه احداث اولین مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی در مناطق شکار ممنوع عشق آباد و بشرویه به دهه هشتاد بر می‌گردد گفت: در این بازه ۲۰ ساله برای افزایش زیستگاه‌های حفاظت شده در استان تلاش زیادی شده و حالا در هفت منطقه حفاظت شده پترگان، شاسکوه، کمرسرخ، مظفری، درمیان و سربیشه، باقران، آرک و کرنگ و سه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، رباط شور و کجی نمکزار نهبندان جمعیت آهوی ایرانی در حال تکثیر است.

اکبری افزود: تعداد زیستگاه‌های مستعد پرورش آهو در استان بالاست، اما به دلیل وجود تعارضاتی مانند محدود‌های معدنی و وجود طرح‌های مرتع داری، تاکنون موفق به کسب موافقت سازمان صمت و منابع طبیعی نشده ایم که از مهم‌ترین این زیستگا‌ها می‌توان به پیرحاجات، پلنگ آباد، استند و لشکرگاه اشاره کرد که استند نهبندان یک زیستگاه مستعد آهوان ایرانی را در دامان خود جای داده، اما برای تداوم نسل این چشم عسلی ها، نیاز به زیستگاه‌های بیشتری است.

 

وی با اشاره به تبدیل زیستگاه های این گونه جانوری به جاده‌های آسفالت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ گفت: تغییر اراضی باعث شد آهوان ایرانی زیستگاه امن خود را ازدست دهند و در جست و جوی غذا در دام صیادان و بیفتند.

 

 

کشف لاشه یک راس قوچ وحشی در سربیشه/۴

لاشه یک راس قوچ وحشی از دو متخلف شکار و صید در سربیشه به دست آمد.

مسئول منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه گفت: بر اساس گزارش همیاران افتخاری محیط زیست ، خودروی متخلفان در جاده سربیشه _ درح متوقف شد و از داخل آن  لاشه یک رأس قوچ وحشی به همراه یک قبضه سلاح گلوله زنی، یک دستگاه دوربین چشمی و دو عدد فشنگ کشف و ضبط شد.
گرگانی افزود: شکارچیان متخلف با گزارش همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیر مجاز در منطقه درمیان بلافاصله محیط بانان به محل مورد نظر اعزام و موضوع به نیروی انتظامی نیز اطلاع داده شد تا همکاری لازم با ماموران یگان حفاظت محیط زیست انجام شود.
وی گفت: متهمان بازداشت شده برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شدند.
مسئول منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه افزود: بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارد شده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت شکار غیرمجاز هر رأس قوچ وحشی معادل ۲۵۰  میلیون ریال تعیین شده است که از متهمان اخذ خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*