اخبار خراسان جنوبی -۱/ دومین یادواره شهدای دانشجوی فنی و حرفه ای خراسان جنوبی برگزار شد

آتش‌سوزی در گمرک مرزی ابونصر فراهی افغانستان مهار شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی:
زمینه جذب سرمایه گذار برای نوسازی مدارس فراهم شود
اکبری‌راد با بیان اینکه نوسازی وتجهیز مدارس سرمایه گذاری برای نسل های آینده است، گفت: با تشکیل جلسه با بانک‌ها، نهادهای حمایتی و هلدینگ های بزرگ در استان و کشور باید زمینه جذب سرمایه گذار را برای نوسازی و تجهیز مدارس فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی اکبر اکبری‌راد» امروز (۴ خرداد) در نشست با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اظهار کرد: اقدام و هزینه کرد برای نوسازی مدارس هزینه محسوب نمی‌شود بلکه سرمایه گذاری برای نسل های آینده کشور محسوب می شود.

 

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری واشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اهتمام در نوسازی مدارس هم اجر اخروی و هم اجر دنیوی دارد، گفت: اجر اخروی این اقدام ارزشمند به عنوان یک باقیات الصالحات، عمل نیکو، و توشه آخرت محسوب می شود و در دنیا هم به عنوان یک نشان از فرهنگ دوستی، احساس مسئولیت، توجه به فرهنگ تعلیم و تربیت، ایجاد زمینه برای پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم خواهد شد.

اکبری‌راد آموزش و پرورش را یک کالای سرمایه ای بادوام عنوان کرد و افزود: باید رسالت و اهمیت مدرسه سازی در جامعه به ویژه برای خیّرین و نیکوکاران تشریح شود.

وی ضمن قدردانی از اقدامات نوسازی مدارس که با رایزنی ها و پیگیری های متعدد و مستمر زمینه رشد مشارکت خیّرین در امر مقدس مدرسه سازی و جذب و حمایت خیرین که سبب رشد اعتبارات خیرین در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شده است، گفت: در صورتی که به مقوله نوسازی و تجهیز مدارس توجه کنیم؛ بر ظرفیت تولیدی جامعه افزوده خواهد شد.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: آموزش و پرورش سبب گستردگی ظرفیت توسعه، رشد اقتصادی، افزایش درآمد و در نتیجه نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی دارد.

اکبری راد با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا پیشرفت اقتصاد خود را مدیون سرمایه گذاری در آموزش و پرورش آن کشور هستند، بیان کرد: امر تعلیم و تربیت نوعی سرمایه گذاری محسوب شده و نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی به ظرفیت ارزشمند ستاد توسعه خاوران استان اشاره کرد و گفت: با استفاده از این فرصت به ویژه وجود معین توسعه‌ای ذیل این ستاد می‌توان با رایزنی و پیگیری نسبت به جذب خیرین و نیکوکاران در توسعه مدارس و تأمین تجهیزات مدارس اقدام کرد.

اکبری راد بر احیای مسئولیت اجتماعی مدیران، مسئولان، نهادهای حمایتی و بانک ها و هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری تأکید و تصریح کرد: با تشکیل جلسه با بانک‌های استان و نهادهای حمایتی و هلدینگ های بزرگ در استان و کشور باید زمینه جذب سرمایه گذار را برای نوسازی و تجهیز مدارس فراهم کرد.

 

 

کاهش ۳۹ درصدی وقوع جرائم سایبری در خراسان جنوبی

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از کاهش ۳۹ درصدی وقوع جرائم سایبری و کاهش ۳۲ درصدی کلاهبرداری های رایانه ای نسبت به پارسال خبر داد.

سرهنگ محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی  در  گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت‌: بیشترین جرائم سایبری استان در زمینه ی کلاهبرداری های رایانه ای، برداشت های اینترنتی غیر مجاز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، مزاحمت اینترنتی و تهدید، تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه از طریق رایانه و اینترنت است.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جرائم سایبری مربوط به جرایم مالی سایبری است افزود:کلاهبرداری با شگرد فروش کالا در سایت های ثبت آگهی رایگان و شبکه های اجتماعی از رایج ترین روش های کلاهبرداری در فضای مجازی است.

سرهنگ محمدپور با بیان اینکه خوشبختانه میزان کل وقوع جرایم سایبری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش داشته است اظهار کرد: کلاهبرداری های رایانه ای نیز نسبت به پارسال ۳۲ درصد کاهش داشته که علت اصلی این کاهش را بالا رفتن سطح آگاهی مردم از طریق رسانه، اجرای رمز دوم پویا و هشدار های سایبری بیان کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی به مجازی شدن سال تحصیلی اشاره کرد و گفت‌: از جمله آسیب های وارد شده به دانش آموزان افت تحصیلی به دلیل کاهش تمرکز، اعتیاد اینترنتی، مزاحمت سایبری، قرار گرفتن در معرض اطلاعات نامناسب، تجاوز به حریم خصوصی و ایجاد مشکلات مالی و قانونی بوده است.

او ادامه داد‌: والدین توجه داشته باشند با توجه به اینکه در حال حاضر بخشی از آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی و برنامه شاد آموزش و پرورش انجام می‌شود همراهی و توجه والدین به فعالیت فرزندان خود در فصای مجازی برای جلوگیری از آسیب ها و تهدیدات موجود برای دانش آموزان امری مهم است.

 

 

 

مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا در بیرجند راه‌اندازی شد

مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا در بیرجند راه‌اندازی شد

اولین مرکز واکسیناسیون خودرویی روز سه‌شنبه برای تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۷۰ سال در بیرجند آغاز به کار کرد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به رعایت حال سالمندانی که توانایی حضور در مراکز تجمیعی را ندارند واکسیناسیون خودرویی در استان نیز آغاز شد.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولین مرکز واکسیناسیون خودرویی از صبح امروز (سه‌شنبه) در مجتمع فرهنگی غدیر بیرجند آغاز به کار کرد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی تصریح کرد: این واکسیناسیون فقط مربوط به افرادی است که توانایی حضور در سایر مراکز را ندارند و بقیه افراد حتما به مراکز مورد نظر مراجعه کنند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: واکسیناسیون خودرویی فقط برای افراد ۷۰ سال به بالا انجام می‌شود و سایر سنین باید تا اعلام دوره بعدی منتظر بمانند.

وی اظهار داشت: محموله جدید شامل ۲۲ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شد که نسبت به قبل واکسیناسیون از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود و قبل از این ۳۲ هزار دوز واکسن در چند محموله وارد خراسان جنوبی شده بود.

شریف‌زاده با بیان اینکه افراد واجد شرایط در این دوره از واکسن سینوفارم استفاده خواهند کرد افزود: زمان پاسخگویی، تکمیل پرونده و واکسیناسیون هر روز از ساعت هشت تا ۱۲ انجام می‌شود.

واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۹ با تزریق واکسن کرونا در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند آغاز شد و ۱۵۰ دوز واکسن کرونا سهمیه خراسان جنوبی از اولین محموله ورودی به کشور بود که برای ایمن‌سازی ۷۵ نفر از کادر درمانی استان در بخش‌های ویژه مقابله با کرونا اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و کادر خدماتی اختصاص یافت.

با دریافت محموله‌های بعدی واکسن کرونا در خراسان جنوبی گروه‌های جدید شامل کادر بهداشت و درمان، کارکنان آرامستان‌ها، شماری از ایثارگران، سالمندان مستقر در مراکز شبانه‌روزی، معلولان و پاکبانان با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسینه شدند.

واکسیناسیون عمومی سالمندان بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت امسال و پس از آن گروه‌های سنی ۷۵ سال و ۷۰ سال به بالا همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تکمیل واکسیناسیون این گروه‌های سنی در دست اقدام است.

 

خاموشی‌ برق در خراسان جنوبی اطلاع‌رسانی می‌شود/

خاموشی‌ برق در خراسان جنوبی اطلاع‌رسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: خاموشی‌های کنترل شده و برنامه‌ریزی شده به مشترکان حساس استان با پیامک و تماس تلفنی اطلاع‌رسانی می‌شود و عموم مشترکان نیز می‌توانند از طریق نرم‌افزار “برق من” از فهرست و زمان خاموشی‌های منطقه خود اطلاع پیدا کنند.

مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خاموشی‌های برق از اول خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی هم اعمال شده است و این خاموشی‌ها در صورتی که غیرمترقبه و از سوی دیسپاچینگ ملی و مرکز کنترل شبکه برق کشور نباشد، قابل اطلاع‌رسانی به مشترکان است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از خاموشی‌های اعمال شده در همه استان‌ها مربوط به فعالیت دستگاه‌ها و مزارع غیرمجاز رمز ارز است و به مشترکانی که رمز ارزهای غیرمجاز را شناسایی و به شرکت توزیع برق استان معرفی کنند تا سقف ۱۰ میلیون تومان پاداش پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: البته شرکت برق در این زمینه ورود پیدا کرده و تعدادی زیادی از این دستگاه‌های غیرمجاز شناسایی و کشف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ورود همه روزه استان به محدوده قرمز مصرف برق، مشترکان حتما مصرف خود را مدیریت کنند تا خاموشی‌های فصل گرما کاهش یابد.

دادگر گفت: هر روز از ساعت ۹ صبح از محدوده مجاز مصرف برق استان خارج می‌شویم و وارد محدوده مصرف قرمز و غیرمجاز می‌شویم.

وی ساعات اوج مصرف در فصل گرما را ۱۲ تا ۱۷ و هنگام شب اعلام کرد و از مشترکان برق خواست با مدیریت مصرف خود در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری، عمومی و خانگی، پیک بار را در این ساعات کاهش دهند تا از خاموشی‌های بیشتر جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین برق مطمئن و پایدار ضرورتی انکارناپذیر و شناخت عوامل مختلف در استمرار این انرژی همواره مهم است گفت: جابه‌جایی استفاده از وسایل برقی پرمصرف نظیر جاروبرقی و لباسشویی به ساعت‌های کم‌باری و کاهش مدت زمان استفاده از این گونه وسایل از دیگر راهکارهای تاثیرگذار در مدیریت مصرف است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از چالش‌های اصلی در سال جاری افزایش بی‌سابقه مصرف برق ناشی از گرمای هوا و کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی در کشور است.

وی افزود: مصرف ساختمان‌هایی که در حال حاضر از روشنایی تزئینی استفاده می‌کنند، حدود ۱.۴ تا ۱.۵ مگاوات در شهر بیرجند است که با مصرف یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در استان برابری می‌کند.

دادگر تصریح کرد: تعدیل روشنایی معابر شهر، برخورد با رمز ارزهای غیرمجاز، کاهش مصرف برق در ادارات و استفاده از مولدین اضطراری از جمله برنامه‌های مدیریت مصرف برق در استان خراسان جنوبی است.

 

 

 

همزمان با حماسه سوم خرداد؛
دومین یادواره شهدای دانشجوی فنی و حرفه ای خراسان جنوبی برگزار شد
دومین یادواره شهدای دانشجوی فنی و حرفه ای خراسان جنوبی شامگاه (۳ خرداد) همزمان با سالروز حماسه فتح خرمشهر در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمود نخعی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه شهدا عمل گرا بودند و شعارد ادند و عمل کردند و در جنگ نابرابر که استکبار جهانی برای به زانو در آوردن انقلاب، شهدا بهترین سرمایه زندگی خود را فدا کردند، گفت: امروز راه فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و فرهنگی عمل گرا بودن است.

وی با اشاره به اینکه شهدا حرف و عمل آنها یکی بود، اظهارداشت: شهدا به ما درس دادند که هیچ مشکلی روی زمین نمی ماند چنانچه به وظیفه خود عمل کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه شهدا توانستند کشور را در مقابل استکبار جهانی بیمه کننند، گفت: اگر راه شهدا را ادامه دهیم مشکلات حل خواهد شد.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام «علیرضا نخعی پور» از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهدا برای انقلاب و اسلام و ولایت، تمام دارایی خود را که جان عزیزشان بود را فدا کردند، افزود: برای رسیدن به درجات بالای حیات باید موانع را کنار گذاشت.

وی گفت: شهدا به امر ولایت از دورترین نقاط کشور زندگی و داشته های خود را کنار گذاشتند و رفتند تا از انقلاب دفاع کنند و در این راه به شهادت رسیدند.

به همت کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی؛
۳ هزار محتوای آموزش مجازی دوره‌های مختلف تحصیلی تولید و منتشر شد/۲-۷

بیش از سه هزار و ۳۲۷ محتوای آموزش مجازی دوره های مختلف تحصیلی با همت معلمان و کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی تولید و منتشر شد.

«غلامحسین دانشمند» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه در سال گذشته سامانه محتوای آموزش مجازی دوره های مختلف تحصیلی با همت معلمان و خادمیاران کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در استان راه اندازی شد، اظهار کرد: تاکنون بیش از سه هزار و ۳۲۷ محتوای آموزش مجازی دوره های مختلف تحصیلی تولید و در سامانه اینترنتی سامینو انتشار یافته است.

 

مسئول کانون تعلیم و تربیت خدمت رضوی در خراسان جنوبی بیان کرد: محتوای ۱۰۰ کتاب دوره تحصیلی از ابتدایی تا پایان شاخه نظری در این سامانه بارگذاری شده است که ۵۵ درصد آن شامل محتوای پردازش شده معلمان خراسان جنوبی و مابقی محتواها از سایر سایت های آموزشی استخراج شده است.

 

 

دانشمند ادامه داد: فیلم ‌های آموزشی به آدرس https://samino.ir/razavy.php بارگذاری و به تارنمای آپارات نیز متصل شده است.

 

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانش آموزان می توانند با مراجعه به سایت سامینو از خدمات آموزشی به صورت رایگان برخوردار  شوند.

پایان پیام/۳۷۵

 

۱۳ خرداد، پایان مهلت ثبت نام در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

۱۳ خرداد پایان مهلت ثبت نام مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه ثبت نام مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه از ۱۳ اردیبهشت آغاز شده ، گفت: مرحله شهرستانی مسابقات امسال در پنج منطقه شامل منطقه اول بیرجند و خوسف، منطقه دوم طبس و بشرویه، منطقه سوم قائن، خضری و زیرکوه، منطقه چهارم فردوس و سرایان و منطقه پنجم نهبندان، سربیشه و درمیان برگزرار خواهد شد.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مرحله شهرستانی در ۱۱ بخش برگزار می‌شود، افزود: این مسابقات در بخش‌های قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، اذان، قرائت ترتیل، دعاخوانی، تفسیر عمومی، همسرایی و هم‌خوانی قرآن برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله شهرستانی این مسابقات ویژه آقایان و بانوان بالای ۱۸ سال است، گفت: امیدوارم با برگزاری این مسابقات بتوانیم افراد فعال در حوزه‌های قرآنی استان را شناسایی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: زمان ثبت نام در این مسابقات تمدید نمی‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره از مسابقات می‌توانند به نشانی www.quraniran.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

پرداخت ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی

۲۲ میلیارد تومان تسهیلات از آغاز امسال تاکنون به عشایر خراسان جنوبی پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از این رقم، دوپرداخت ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایر خراسان جنوبی میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۵ ساله و مابقی ، تسهیلات با نرخ سود  ۱۰ درصد و با بازپرداخت یکساله است.

عصمتی پور با اشاره به خشکسالی بی سابقه سال جاری و تاثیرات مخرب آن بر جامعه عشایر، افزود: این تسهیلات به ۶۰۰ خانوار عشایر استان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه روزانه  ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک عامل به متقاضیان عشایر پرداخت می‌شود، گفت: تسهیلات خوبی امسال در استان جذب شده و تمامی متقاضیان می‌توانند برای دریافت تسهیلات بدون نیاز به ضامن کارمند اقدام کنند.

وی گفت: این تسهیلات برای تامین نهاده‌های دامی و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز به عشایر استان پرداخت می‌شود.

به گفته وی با توجه به فصل برداشت گندم و جو، عشایر با در اختیار داشتن وجه نقد می‌توانند کاه و جو مورد نیاز دام خود را خریداری کنند.

عشایر خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین دارند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین هستند.

 

 

 

 

 

حسن عمل نیرو‌های یگان ویژه فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: حسن عمل نیرو‌های یگان ویژه فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار رئیس عقیدتی سیاسی یگان‌های ویژه ناجا کشور گفت: یگان ویژه، نقش مهمی را به همراه بصیرت مردم در جلوگیری از بروز اغتشاشات داشته، به گونه‌ای که مردم نیز حضور موثر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را در برقراری امنیت کشور احساس کردند.

آیت الله عبادی افزود: دستگاه‌های امنیتی باید با زمان شناسی و کارشناسی درست، اطلاعات کافی برا‌ی مهار فتنه ها، عناصر و اهداف آن داشته باشند.

وی گفت: افرادی که در کشور انگیزه اغتشاش دارند عناصر نفوذی هستند که با حیله، دروغ پراکنی و شایعه سازی به دنبال اهداف شوم هستند.

 

 

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی:
مدیران استان، تأثیرگذاری سازمان های مردم نهاد را باور داشته باشند/۲-۷

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: فرهنگ باورمندی به تأثیرگذاری سازمان های مردم نهاد باید در مدیران استان نهادینه شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ناصر خوش خبر با بیان این مطلب در جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد استان خاطرنشان کرد:مدیران با پذیرش این موضوع، باید از ظرفیت سمن ها در راستای توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه استان بهره برد .
معاون استاندار ادامه داد: سازمان های مردم نهاد می توانند با اقدامات خیرخواهانه و ایجاد نشاط و امید به آینده در مردم ، در دوران پاندمی کرونا، یار و مددکار ما باشند .
وی به لزوم بهره گیری از ظرفیت بخشداران استان در راستای توسعه تشکل ها تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار توجه به افزایش کمی و کیفی تشکل ها در شهرستان ها، باید از ظرفیت بخشداران نیز در این رابطه استفاده شود.
به گفته وی؛ ثبت آیین نامه تشکل های محلی در دیهوک و همچنین ۴ سازمان مردم نهاد در این بخش، از جمله اقداماتی است که توسط بخشداری پیگیری شده و به نتیجه رسیده است.
معاون استاندار از مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خواست؛ نسبت به برگزاری جلسه ای در همین راستا، با بخشداران به صورت ویدئو کنفرانسی اقدام نماید.
خوش خبر با تأکید بر لزوم نظارت بر سازمان های مردم نهاد اظهار داشت: این نظارت به منظور بهتر دیده شدن توانمندی های تشکل هاست، که باید تقویت گردد.
وی به برگزاری منظم جلسات سه شنبه های حمایتی از سازمان های مردم نهاد برای ا ولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری این جلسات صرفاً به منظور صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد نیست، بلکه در راستای تقویت کمی و کیفی تشکل ها در خراسان جنوبی صورت می گیرد که از استان های پیشتاز در این عرصه می باشد.
به گفته وی؛ تصمیمات این جلسات در چارچوب قانون و با رعایت همه جوانب کار اتخاذ می گردد.
معاون استاندار از لزوم توجه تشکل ها به اهدافشان گفت و خاطرنشان کرد: تشکل ها باید بر روی اهداف خود متمرکز شوند و در این زمینه نباید احساس یأس و ناامیدی کنند، زیرا فعالیت آنان در طول زمان نتیجه می دهد.
خوش خبر بر برگزاری جلسات مدیران دستگاه های خط مقدم حمایت از سمن ها با این تشکل ها تأکید کرد و گفت: ادارات کل ورزش و جوانان، بهزیستی، محیط زیست و… که خط مقدم حمایت از سمن ها محسوب می شوند ،باید با برگزاری نشست هایی مستمر، نظرات آنان را احصا کرده و در جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد استان ارائه نمایند.

 

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خبر داد:
مشارکت ۷ هزار رأی اولی در انتخابات ۱۴۰۰ خراسان جنوبی/۲-۷
واقعی از مشارکت ۷ هزار و ۴۴۳ رأی اولی خراسان جنوبی در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد.

«محمد علی واقعی» گفت: در این دوره از انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری شاهد حضور ۷ هزار و ۴۴۳ دانش آموز رأی اولی استان خواهیم بود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به منظور مشارکت حداکثری و آگاهانه دانش آموزان پویش رای اولی‌ها در بستر شبکه شاد آغاز شده است، تصریح کرد: درقالب این پویش دانش‌آموزان در واقع جشن تکلیف سیاسی خود را جشن می گیرند.

 

واقعی با اشاره به طرح سوالاتی در این پویش مبنی بر اینکه چرا در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت می کنید؟ و معیار شما برای رئیس جمهور منتخب چیست؟ ادامه داد: در این پویش از دانش آموزان خواسته شده تا احساس و شوق خود را در سن تکلیف سیاسی و حضور در انتخابات بنویسند.

 

به گفته وی این پویش ویژه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در مدارس است و علاقه مندان می توانند آثار خود را از طریق آدرس rayavaliha@  شبکه شاد ارسال کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در چله دوم انقلاب اسلامی رأی اولی ها با شوری مضاعف برای یک انتخاب اصلح در پای صندوق های رأی ۲۸ خرداد ماه حاضر می شوند تا اثر انتخاب خود را در سرنوشت و آینده کشور به نمایش بگذارند.

 

 

 

بررسی ۱۹ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان/۲-۳

 

با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، ۱۹ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان بررسی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در سومین جلسه کمیسیون طرح تفصیلی(ماده ۵) تعداد ۱۹ پرونده رسیده از شهرستان بیرجند بررسی شد.
در این جلسه درخصوص ۱۸ پرونده تصمیم گیری شد و یک پرونده نیز جهت بررسی و پیگیری به شهرداری ارجاع گشت.
افزایش تراکم، تغییر کاربری، افزایش سطح اشغال و … از جمله درخواست های مطرح شده در این پرونده ها بود.

 

 

 

اخذ مجوز رشته طراحی و چاپ پارچه در دانشگاه بیرجند/۲-۳

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته طراحی و چاپ پارچه به صورت حضوری ، توسط دانشگاه بیرجند موافقت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر محمدعلی رستمی نژاد رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه با بیان این خبر افزود: دفتر گسترش موافقت قطعی خود را نسبت به اخذ دانشجو در رشته طراحی و چاپ پارچه در مقطع کارشناسی اعلام کرد. وی همچنین افزود: ‏رشته طراحی و چاپ پارچه با توجه به سیاست های کلان توسعه رشته ها صورت گرفته است و مبتنی بر برنامه راهبردی ‏دانشگاه و دانشکده هنر در سال ۱۴۰۴ است.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه بیرجند از مهرماه سال جاری در رشته‌ مذکور پذیرش دانشجو ‏خواهد داشت.‏ دکتر رستمی نژاد ضمن تبریک کسب این موفقیت به خانواده دانشگاه بیرجند از تلاش‌های همکاران دانشکده هنر بابت پیگیری‌ها و نوشتن طرح‌ توجیهی ایجاد رشته تقدیر و تشکر کرد.

 

 

 

نشست استاندار خراسان جنوبی با چند گروه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در تهران/۳

 

استاندار خراسان جنوبی با چند گروه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در تهران دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این نشست ها با هدف بهره برداری از مشارکت سرمایه گذاران در فعالیت های اقتصادی استان صورت گرفت.
این سلسله نشست ها با سرمایه گذاران بخش دولتی و هلدینگ های اقتصادی دولتی و خصوصی در راستای تحقق برنامه های ستاد توسعه خاوران انجام می شود.
سرمایه گذاران حاضر در این دیدارها، به جهت بررسی وضعیت موجود و رصد شرایط و انجام کارهای کارشناسی، در آینده نزدیک به استان سفر می کنند.
توجه به پیشینه فعالیتی و موفقیت های سرمایه گذاران و هلدینگ ها در اجرای تعهدات و برنامه های شان از مهمترین نکات مدنظر در دعوت از سرمایه گذاران به حضور در استان و مشارکت در طرح های اقتصادی است.
شایان ذکر است: مهمترین برنامه ستاد توسعه خاوران، ترغیب سرمایه گذاران برای مشارکت در طرح های اقتصادی مرتبط با فرآوری محصولات کشاورزی، ذخایر معدنی و دیگر ظرفیت های استان می باشد.

 

 

راه‌آهن بیرجند – یونسی بر ریل پیشرفت و تامین مالی/۷

راه‌آهن بیرجند - یونسی بر ریل پیشرفت و تامین مالی

یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی که پس از سال‌ها انتظار در خراسان جنوبی عملیاتی شد، پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی گناباد است که تاکنون عملیات زیرسازی آن ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بودجه آن نیز در سال جاری بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با پیگیری مسوولان استان و حمایت دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۸ محقق شد و کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی آغاز شد.

پانزدهم مهر سال ۹۸ یک روز فراموش ناشدنی برای مردم خراسان جنوبی است زیرا در این روز همزمان با سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری به این استان، عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن بیرجند آغاز شد.

پروژه‌ای که در ماه‌های بعد نیز از پشتیبانی دولت برخوردار بود و با اخذ ۲ مصوبه هیات وزیران در مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود تا سرانجام سوت قطار در مرکز استان به صدا درآید.

تصویب راه‌آهن شرق کشور حاصل پیگیری‌های فراوان در ادوار مختلف بوده که بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفت و پروژه عملیاتی نشد.

اختصاص ردیف بودجه در دولت یازدهم

با شروع به کار دولت یازدهم توسعه همه‌جانبه خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفت و رییس جمهوری سال ۱۳۹۳ در نخستین سفر استانی به خراسان جنوبی گفت: هیات وزیران برای اتصال این استان و مرکز آن (بیرجند) به راه‌آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال ۹۴ قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به مشکلات استان در زمینه راه و بسترهای حمل و نقل اشاره کرد و افزود: باید حداقل راه‌های اصلی استان را دوخطه کنیم تا ضمن افزایش ظرفیت حمل و نقل، ایمنی راه‌ها نیز ارتقا یابد و از سوی دیگر جاده‌ها را به عنوان یکی از زیربناهای توسعه استان بیش از پیش در خراسان جنوبی توسعه دهیم.

رییس جمهوری گفت: دولت برای مطالعه و طراحی اتصال خط آهن خراسان جنوبی به خط آهن سراسری ۱۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته و به دنبال این است تا با جذب فاینانس هرچه سریع‌تر این پروژه را اجرا کند.

وی اضافه کرد: دولت همچنین به دنبال جذب فاینانس برای پروژه‌های خراسان جنوبی است و امیدوار به این هستیم که بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای خراسان جنوبی تسهیلاتی قائل شویم تا جاذبه سرمایه‌گذاری در استان افزایش یابد.

وعده‌هایی که در ۲ حوزه ساخت بزرگراه و آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن تحقق یافت و بعد از برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار سرانجام در سال ۹۸ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان، خبر امیدآفرین آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند با پیش بینی ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از رسانه‌ها مخابره شد.

هنوز از کلنگ‌زنی ۲ هفته‌ای نگذشته بود که ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافت که در نوع خود کم‌نظیر بود.

پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در دست اجرا است و مسوولان استان درخواست دارند که این پروژه مهم در فهرست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

همچنین سال گذشته مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فایناس برای راه‌آهن بیرجند اخذ شد که یک وجه کار صندوق توسعه ملی، یک وجه کار کنسرسیوم بانک و یک وجه کار سازمان برنامه و بودجه است تا با هماهنگی این سه ضلع تا پایان دولت بتوان قرارداد این تسهیلات را منعقد کرد و تسهیلات وارد بانک‌های عامل شود.

شرکت ویسا به عنوان مجری قطعه ۳۲ کیلومتری راه‌آهن به کنسرسیوم شرکت ریلی خراسان جنوبی پیوست و در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را به عهده دارند که بناست ۹۰ درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم تامین شود.

راه‌آهن بیرجند - یونسی بر ریل پیشرفت و تامین مالی

پیشرفت پروژه و تلاش برای تامین منابع مالی

اکنون که یک سال و نیم از کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن در مرکز استان می‌گذرد، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از پیشرفت ۲۰ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی مواجه هستیم.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی افزود: حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۳۲ کیلومتر در حوزه استان خراسان جنوبی و ۵۸ کیلومتر از مبدا ایستگاه یونسی به سمت بیرجند در مجموع حدود ۹۰ کیلومتر در دست اجرا است.

وی بیان کرد: اعتبار این طرح سال ۹۹ در قانون بودجه ۲۹۰ میلیارد ریال بوده که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است.

داعی افزود: در حال حاضر کارگاه پروژه در ۲ شیفت کاری فعال است و با هدف افزایش سرعت این ابرپروژه و اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی هیات وزیران ۲ مصوبه داشت که یک مصوبه صدور قرارداد مشارکت از محدوده بیرجند تا یونسی به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: براساس این مصوبه اولین بار مدل مالی مشارکتی ۱۰-۲۰-۷۰ مصوب شد که ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده بخش خصوصی و ۷۰ درصد تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اختیار کنسرسیوم قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: اولین گام بعد از این مصوبه تشکیل کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت راهسازی بزرگ بود و بعد از تشکیل این شخصیت حقوقی، در گام بعدی دوم مهر سال گذشته هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و اولین بار با پرداخت تسهیلات ریالی به پروژه ریلی خراسان جنوبی موافقت شد تا در حد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار پروژه قرار گیرد که بتوان به عنوان تسهیلات از آن استفاده کرد.

به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی اگر منابع مالی پروژه به موقع تامین شود و شرایط کشور مساعد باشد سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

مساعدت صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار پروژه راه‌آهن 

استاندار خراسان جنوبی هم دی پارسال از قول مساعد رییس صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار پروژه راه‌آهن استان خبر داد.

“حمید ملانوری” در دیدار با “مرتضی شهیدزاده” رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران، موضوع تامین اعتبار احداث راه‌آهن استان را به عنوان اصلی‌ترین راهکار برای شتاب‌بخشی به روند اجرای کار عنوان کرد و گفت: این راه‌آهن می‌تواند به عنوان یک شاهراه اساسی، تاثیر بسزایی در مبادلات کالا، بار و مسافر داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت این پروژه برای مناطق مختلف کشور، به نقش راه‌آهن در کاهش هزینه‌های تولید در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به بعد مسافت تا مراکز تامین مواد اولیه و بازار فروش برای برخی واحدهای تولیدی فعال استان، راه‌اندازی این راه‌آهن می‌تواند کمک شایان توجهی به جهش تولید در خراسان جنوبی باشد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به روند اجرای کار و ارائه گزارشی درخصوص پیشرفت فیزیکی پروژه، تامین اعتبار را مهمترین نیاز آن برشمرد.

در این نشست که با حضور تعدادی از پیمانکاران پروژه راه‌آهن در تهران برگزار شد، رییس صندوق توسعه ملی برای هرگونه همکاری قول مساعد داد و مقرر شد با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل به زودی مشکل تامین اعتبار پروژه مرتفع شود.

راه‌آهن بیرجند - یونسی بر ریل پیشرفت و تامین مالی

بازدید و پیگیری وزیر راه و شهرسازی 

وزیر راه و شهرسازی هم که دهه فجر سال گذشته برای افتتاح طرح‌های حوزه راه و مسکن به خراسان جنوبی سفر کرده بود، ۲۱ بهمن ماه در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: سعی می‌کنیم مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی را در آینده نزدیک حل و فصل کنیم.

محمد اسلامی افزود: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را از دست ندهیم.

وی اظهار داشت: زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق در محور بیرجند – یونسی گناباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که همین قطعه چراغ امیدی را در دل مردم خراسان جنوبی روشن کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیماتی درخصوص تامین مالی پروژه راه‌آهن گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تشکیل کنسرسیوم با بخش خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور تجربه راه و راه‌آهن قوی دارند که باید به طور مشترک عملیات این مسیر را انجام دهند.

اسلامی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید به شبکه ریلی کشور متصل شود اظهار داشت: راه‌آهن تا گناباد در حال ساخت است و این بخش باقیمانده که حدود ۲۰۰ کیلومتر است باید با تامین مالی که از طریق صندوق توسعه ملی برای کنسرسیوم فراهم می‌شود، تامین مالی شود.

وی گفت: همچنین از طریق بازار سرمایه اقدام خواهیم کرد تا تمام مسیر راه‌آهن زاهدان تا یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر را تامین مالی کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه ریلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر مزیت اجتماعی دارای مزیت اقتصادی نیز هست چرا که بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب از محور چابهار را تشکیل می‌دهد.

خراسان جنوبی که از عمر استان شدن آن ۱۶ سال می‌گذرد در کنار استان‌های همجوار خود تاکنون در مرکز استان سهمی از خط ریل سراسری نداشته و فقط شهرستان طبس به دلیل داشتن معادن زغالسنگ و استقرار اداره کل راه‌آهن شرق کشور در این منطقه به ریل سراسری متصل است.

ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی به ویژه در حوزه معدن، کشاورزی و بازارچه‌های مرزی قطعا یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به بازار کشورهای همسایه است ولی از طرفی رونق اقتصادی در این استان به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی وابسته است.

در صورت توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل و رفع شدن مشکلات در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی، زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز به این استان فراهم می‌شود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، سمنان و اصفهان هم‌مرز است.

 

ثبت بیش از ۱۳ هزار اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد/۲-۳

بیش از ۱۳ هزار اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در سامانه رصد ثبت شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  گفت: بر اساس گزارش اخذ شده از سامانه رصد؛ تا کنون تعداد ۱۳ هزار و ۳۸۳ اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی استان در سامانه رصد ثبت شده است که این تعداد معادل ۷۴ درصد تعهد استان در سال گذشته بوده است.

غلامرضا اشرفی خواستار پیگیری بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی برای ثبت اطلاعات اشتغال ایجاد شده در سامانه شد و افزود: تعهد استان در سال گذشته، ۱۸هزار و ۸۰ اشتغال بوده که بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده مربوط به شهرستان‌های بیرجند با دو هزار و  ۶۵۸ مورد، طبس با هزار و ۷۸۲ مورد و قاینات با هزار و  ۷۷۵ مورد بوده است.

به گفته وی همچنین از میان دستگاه‌های اجرایی که دارای تعهد در این خصوص هستند اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده را در سامانه رصد داشته است.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون تعداد ۱۷ مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی صادر شده که ۱ مورد به صورت پشتیبان و توسط جهاد کشاورزی و ۱۶ مورد به صورت مستقل بوده است.

 

 

 

 

ثبت یک فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۸۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۷ بیمار جدید شامل ۸ بستری و ۳۹ موردسرپایی شناسایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۱۳ مورد از قاین و از شهرستان‌های سربیشه طبس و نهبندان هر کدام ۱  بیمار جدید ناشی از کرونا شناسایی شد.

وی گفت: همزمان در ۲۱۸ آزمایش سریع کرونا ۴۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۸ نفر کرونا مثبتند.
 مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.
وی افزود: طی شبانه روز گذشته ۵۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند و ۴۵ بیمار ترخیص شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا شناسایی شد که مجموع موارد فوتی به ۸۸۹ مورد رسید.

اجرای طرح ضربتی مقابله با موتورسیکلت سواران متخلف در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “قاین” از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۱ دستگاه موتور سیکلت در این طرح توقیف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف، ایجاد مزاحمت و حرکات نمایشی طرح ارتقأ امنیت اجتماعی در شهرستان قاین اجرایی شد.

وی بیان داشت: این طرح با حضور تیم های گشتی پلیس اجرایی شد و در پایان ماموران ۱۱ دستگاه موتورسیکلت را متوقف و روانه پارگینگ کردند که متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شدند.

 

 

 

 

واژگونی سواری تیبا جان یک نفر را گرفت/۴

 

رئیس پلیس راه استان گفت: بر اثر واژگونی سواری تیبا در شهرستان”سربیشه” یک نفر جان خود را از دست داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهارداشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک سواری تیبا در محور فرعی روستای”مختاران” شهرستان سربیشه بلافاصله ماموران پلیس و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند سواری تیبا واژگون شده که راننده خودرو مصدوم و سرنشین آن بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی افزود: کارشناسان پلیس راه علت حادثه را عدم توانایی راننده خودرو در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در جاده خاکی اعلام کردند.

 

 

 

 

 

کامیون حامل ۲۰ رأس احشام قاچاق در”قاین” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون، ۲۰ رأس قاطر قاچاق بدون مجوز دامپزشکی به ارزش ۴ میلیارد ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان قاین در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون، ۲۰ رأس قاطر قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴ میلیارد ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

دستگیری قاچاقچی مواد مخدر توسط پلیس در”نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۶۳ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک دپو شده در یک منزل مسکونی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان نهبندان با دریافت اخباری مبنی بر دپوی مواد مخدر در یکی از منازل مسکونی روستاهای این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران محل دپوی مواد مخدر را شناسایی و تیم های عملیاتی به محل اعزام شدند که در بازرسی از منزل ۶۳ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک که دپو شده بود کشف و یک متهم که قصد تحویل آن به سوداگران مرگ را داشت، دستگیر شد.

 

 

 

 

 

 

ارسال  هزار و ۶۰۰ اثر به دبیرخانه نقاشی”بهار-ترافیک- سلامت”/۴

جانشین انتظامی استان گفت: بیش از هزار و ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره عیدانه نقاشی “بهار- ترافیک- سلامت” ارسال شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” بیان داشت: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره عیدانه نقاشی “بهار- ترافیک- سلامت” ارسال شده است.
وی با بیان این که پس از بررسی و ممیزی آثار ارسالی، ۳۱۴ اثر برتر انتخاب که از آنان تقدیر خواهد شد؛ افزود: پلیس علاوه بر اقدامات سلبی، اقدامات ایجابی و فرهنگ سازی مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است.
جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی ادامه داد: مشارکت بالا و نقش مؤثر نوجوانان عزیز در ارسال آثار متعدد به این جشنواره بسیار خوشحال کننده بود و امیدواریم این قشر از اجتماع بتوانند فرهنگ پذیری و مشارکت پذیری لازم را در سطح اجتماع داشته باشند.
سرهنگ شجاعی نسب تصریح کرد: پلیس با اقدامات مشارکتی و فرهنگی به دنبال کاهش خسارات و تلفات جاده ای است و این طرح شروع مناسبی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و مشارکتی در آینده خواهد بود.

 

 

 

 

خرید تضمینی ۳۰۱ تن گندم از کشاورزان/۲-۳

مراکز خرید خراسان جنوبی تاکنون ۳۰۱ تن؛ و ۱۹۸ کیلوگرم گندم از کشاورزان خریداری کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این مقدار گندم تا روز گذشته از کشاورزان خریداری شده است.

حسینی از افزایش چشمگیر خرید گندم در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و افزود: خرید تضمینی گندم در مدت مشابه پارسال صفر بوده است.
وی گفت: کشاورزان و بهره برداران می‌توانند گندم مازاد بر نیاز خود را در ۱۷ مرکز خرید شامل ۱۵ مباشر خرید زیر مجموعه تعاون روستایی و دو انبار ملکی زیرنظر شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نرخ پایه خرید گندم معمولی از کشاورزان را ۵ تومان اعلام کرد و افزود: این رقم در سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت در خراسان جنوبی ادامه دارد، گفت: با توجه به فصل برداشت خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور در خراسان جنوبی ادامه دارد.
حسینی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی بابت پرداخت بهای گندم تحویلی کشاورزان به مراکز خرید وجود ندارد، گفت: اسامی کشاورزان در پایان هر روز به بانک عامل ارسال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

بهره‌برداری از آب انبار روستای بسکاباد قاین/۲

همزمان با هفته میراث‌فرهنگی، بهره‌برداری از اثر تاریخی آب انبار روستای بسکاباد قاینات آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات گفت: برایبهره‌برداری از آب انبار روستای بسکاباد قاین مرمت این اثر که در زمره آثار شناسایی شده طبقه‌بندی می‌شود، عملیات آواربرداری، خروج نخاله‌ها و اجرای مرمت گنبد و سردر ورودی انجام شد.

حمید عباس‌زاده افزود: این اثر با همت شورای اسلامی، دهیاری و خیرین و با نظارت و همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات  مرمت شده و به بهره‌برداری رسید.

عباس‌زاده گفت: پرونده این اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تشکیل شده و در حال تکمیل است.

 

 

 

 

 

حریق در  مرز ماهیرود مهار شد/۴

مدیر پایانه مرزی ماهیرود گفت: حریق صبح روز سه شنبه در مرز ماهیرود مهار شد.

علی اکبر مزیدی افزود: خوشبختانه حریقی که در ساعت ۹:۱۰ صبح روز سه شنبه در مرز ماهیرود رخ داده بود با همت و تلاش نیروهای امدادی و آتش نشانی مهار شد.

مدیرپایانه مرزی ماهیرود با اشاره به اینکه این حادثه به بی احتیاطی راننده و واژگونی یک دستگاه کامیون تانکر در ۹۰۰ متری نقطه صفر مرزی رخ داده است، بیان‌کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته است.

گفتنی است در چندماه گذشته موارد متعددی در آتش سوزی در مرز ماهیرود رخ داده است که زنگ هشداری برای رعایت هر چه بیشتر مسائل ایمنی در ماهیرود است.

 

 

 

جمع آوری دو میلیارد تومان زکات فطریه و کفاره در خراسان جنوبی/۲-۳

دومیلیارد تومان زکات فطریه و کفاره تا روز گذشته در خراسان جنوبی جمع آوری شد.

دبیرستاد زکات استان گفت: این مبالغ در هزار و ۳۶۴ پایگاه جمع آوری فطریه و زکات همزمان با عید فطر، مراکز نیکوکاری و ادارات شهرستان جمع آوری شد.

سلم آبادی افزود: امسال استقبال خوبی از پرداخت فطریه و زکات از طریق روش‌های نوین و الکترونیک انجام شد که این اقدام در خدمت رسانی سریعتر به نیازمندان و خانواده‌های تحت حمایت بسیار تاثیر گذتار بوده است.

به گفته وی زکات فطریه و کفارات جمع آوری شده در هر شهر، منطقه و روستای با هماهنگی، نظارت امام جماعت و هیئت امنا مساجد در همان محل بین نیازمندان توزیع شده است.

 

 

 

 

 

تبلیغات زودهنگام انتخابات در خراسان جنوبی / طعم غذای انتخاباتی با وعده اتصال راه آهن

  • تبلیغات زودهنگام انتخابات در خراسان جنوبی / طعم غذای انتخاباتی با وعده اتصال راه آهن

 این روزها برخی از نامزدهای شورای شهر در خراسان جنوبی سخت مشغول تبلیغات در فضای مجازی وحقیقی هستند و برخی نیز با توزیع غذا وبرخی دیگر با وعده اتصال راه آهن می‌خواهند سبد رای خود را پر بار کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، یک ماه تا انتخابات شورای شهر وریاست جمهوری باقی مانده است  و همین امر سبب شده تا برخی نامزدهای انتخاباتی که تایید صلاحیت شده اند به نحوی و آنهایی هم که رد صلاحیت شده اند به نحو دیگر برای خود به صورت زیر پوستی تبلیغات کرده و رأی جمع کنند.

هرکدامشان به نوعی تلاششان براین است تا پای خود را روی پدال گاز تبلیغات فشار دهند و یکه تاز میدان باشند، هرچند که هنوز زمان قانونی تبلیغات فرا نرسیده است، اما برخی از نامزدها پیش دستی کرده  و به نحوی می‌خواهند نظر مردم را به خود جلب کنند.

حال این تبلیغات در شورای شهر و روستا فرقی ندارد در هر کدامشان به نحوی که نگاه کنی تبلیغات دیده می‌شود، هرکدامشان از شیوه‌های مختلفی از تبلیغات می‌خواهند هیزم تنور انتخابات را گرم کنند.

اما با گشت وگذاری در شهر بیرجند آنچه در این میان مشهود است اینکه  این روزها هرکجا که می‌روی بحث از انتخابات است از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا شوراها و مردم هرکدامشان به طرفداری از یک نفر و یک جبهه وارد گود می‌شوند.

یکی با ایجاد گروه‌های مختلف برای تبلیغات در فضای مجازی، دیگری با حضور در مراسم مختلف و تعریف و تمجید برای نامزدی خاص، این روزها در فضای مجازی گروه‌های مختلفی از جمله طرفداری از فلان نامزد درحالی ایجاد شده است که عنوان شده اد کن پول بگیر.

یکی از شهروندان بیرجندی که در خیابان ابوذر در انتظار تاکسی ایستاده وقتی متوجه سوژه گزارش من مبنی بر انتخابات می‌شود، خود را به من می‌رساند، اوکه مردی بازنشسته است می گوید: این روزها برخی از افراد رفتار و اخلاقشان خیلی تغییر کرده است، آن گونه که اگر بخواهی آن فرد را با دوران قبل از نامزدی مقایسه کنی زمین تا آسمان تفاوت دارد، من نمی‌دانم مگر یک صندلی شورا چقدر برای افراد مهم است که اینگونه ۱۰۰ درصدی در خود تغییر و تحول ایجاد می‌کنند.

توزیع غذای گرم با هدف تبلیغ در بین روستاییان

این شهروند با گریزی از اینکه در چند روز گذشته وقتی خارج از شهر به یکی از روستاهای اطراف میرفتم با خودرویی مواجه شدم که مملو از ظرف یک بار مصرف بود، گفت: گویا قرار بود غذای گرم با هدف تبلیغ در بین روستا توزیع شود.

وی ادامه داد :برخی داوطلبان می‌خواهند با این اقدام خود شهروندان را نمک گیر کنند و به نوعی با توزیع غذا سبیل بقیه را چرب کنند، هرچند بعید می‌دانم با این روش‌ها بتوانند موفق باشند، چرا که مردم دیگر از این کارها و وعده‌های عجیب و غریب خسته شده اند و حنای این افراد رنگی ندارند.

یکی دیگر از شهروندان هم که بانویی دانشجو است خود را به بحث داغ انتخاباتی ما می‌رساند او که دختری جوان و از دانشجویان دانشگاه بیرجند است می گوید: یکی از کاندیداهایی که می شناسم هفته گذشته سفره شام پهن و تعداد زیادی مهمان دعوت کرد که در این شرایط کرونایی، اقدام نامناسبی است.

وی افزود: هنوز تبلیغات شروع نشده است این چنین برخی نامزدها فعالیت می کنند گویی خانواده‌هایی که بضاعت مالی ندارند از سوی آن‌ها شناسایی شده بودند و بیشتر سراغ آن ها می رفتند.

از دست تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی آسایش نداریم

این شهروند ادامه داد: در فضای مجازی و حقیقی از دست تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی آسایش نداریم و تمام این موارد تخلف آشکار است.

هنوز گپ و گفتمان تمام نشده بود که یکی از رانندگان تاکسی هم سراسیمه خود را به ما رساند و گفت: حتما این را بنویسید که در این اوضاع اقتصادی که مردم نان شبی ندارند در همین شهر بیرجند برخی از آقایان برای تبلیغات شورای شهر هزینه‌های میلیونی می‌کنند آن طور که یکی از داوطلبان برای چاپ پوستر رنگی خود  هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شده است حالا انگار مردم قرار است به پوستر رنگی او رای دهند اگر پوستر سیاه سفید باشد، آیا رای نمی آورد؟

آقایان دلسوز در این ۴ سال کجا بودید؟

این شهروند با گلایه از اینکه این روزها همه مطالبه گر شده و پای درد ودل کسبه مین‌شینند افزود: برخی از نامزدها از این فرصت می‌خواهند استفاده کنند، پای درد ودل اصناف می‌نشینند حال حرف ما با برخی از این نامزدها که عضو شورای فعلی هم هستند این است که آقایان دلسوز شما در این چهار سال کجا بودید؟

احمدی گریزی به برخی وعد‌ههای نامزدهای شورای شهر زد و افزود: من نمی‌دانم در کجای قانون و وظایف شورای شهر اتصال راه آهن بیان شده است که برخی آقایان نامزدها وعده اتصال راه آهن را به مردم می‌دهند؟ نمیدانم اینها مردم را چه تصور کرده اند.

وی ادامه داد: این روزها حتی در نانوایی هم که می‌روی برخی از طرفداران نامزدها بحث انتخابات را پیش کشیده و از نامزد خود تعریف و تمجید می‌کنند برخی دیگر هم در نقاط مختلف شهر ماسک رایگان توزیع می‌کنند.

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۰۷ نفر داوطلب برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر استان ثبت نام کردند که ۴۳ نفر رد صلاحیت شدند افزود: ۵ هزار نفر داوطلب هم برای شوراهای روستایی ثبت نام کردند که  تاکنون برای شوراهای شهر ۵۲۱ نفر تایید صلاحیت شده اند.

حسین پور افزود: ۲۸ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در مرحله سوم اعتراض نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرده اند و رسیدگی به اعتراض ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای روستایی هنوز ادامه دارد، اما امروز اخرین مهلت اعتراض داوطلبان شورای شهر بود.

وی بیان کرد: از مجموع داوطلبان شوراهای اسلامی روستایی و عشایری تا ابتدای زمان اختصاصی بررسی هیئت‌های نظارت بخش‌ها تعداد ۴۱ نفر انصراف خود را ثبت کرده اند که با احتساب یک نفر داوطلب فوت شده ، پرونده‌های مورد بررسی در هیئت های نظارت بخش و شهرستان به ۵۳۲۱ مورد رسیده است.

حسین پور افزود: صلاحیت ۷۱ داوطلب مورد تایید هیئت اجرایی بخش ها قرار نگرفته که در صورت اعتراض در موعد مقرر ، رسیدگی به آنها در هیئت نظارت شهرستان‌ها انجام می شود.

 

 

 

 

آغاز ثبت نام کتابفروشی های خراسان جنوبی در طرح بهارانه کتاب/۲-۳

آغاز ثبت نام کتابفروشی های خراسان جنوبی در طرح بهارانه کتاب
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌ها در طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از امروز سه‌شنبه ۴ خرداد ماه در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این که کتاب‌فروشی‌های استان می‌توانند از امروز با مراجعه به سایت tarh.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» اقدام کنند، ادامه داد: این طرح از ۱۷ خرداد به مدت یک هفته در سراسر کشور برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های قبلی، برای تأیید شرکت در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود شرایط شرکت در طرح را تأیید و اطلاعات خود را کنترل و ویرایش کنند.

به گفته وی طرح بهارانه کتاب توسط خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتاب‌خوانی و حمایت از کتاب‌فروشی‌ها برگزار می‌شود.
رمضانی یادآور شد: در این طرح تسهیلاتی در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌شود که میزان یارانه برای کتاب ها ۲۰ درصد و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر  ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*