اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از سوی معاون وزیرآموزش و پرورش:
پروژه مجتمع شبانه روزی درح سربیشه تأمین اعتبار می شود
رخشانی مهر گفت: مجموعه شبانه روزی درح که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را تأمین اعتبار می کنیم تا ظرف یک ماه آینده مجدد عملیات اجرایی آن آغاز شود و برای دهه فجر امسال یا خرداد ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهرالله رخشانی‌مهر» امروز (۱۷ اردیبهشت) در جریان بازدید از پروژه های آموزشی شهرستان نهبندان اظهار کرد: تعداد قابل توجهی پروژه در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه داریم که لزوم سرعت برای اتمام ‌آن یک نیاز فوری است.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: خوابگاه پسرانه و شبانه روزی دکتر جوادی تا اول مهر به بهره برداری می رسد، همچنین چند پروژه در دستور کار داریم و برای اینکه در بحث تأمین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی کمک کنیم، این پروژه ها را به سرانجام خواهیم رساند.

رخشانی مهر با بیان اینکه برای زمین چمن مصنوعی اصلاحات لازم را در دستور کار قرار می دهیم، گفت: همچنین پروژه های نیمه تمام را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار می دهیم تا مناسب با پیشرفت فیزیکی برخی پروژه های شهرستان در مهر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: برای اردوگاه دانش آموزی شهرستان از محل منابع در اختیار، برای آسفالت برخی از محوطه های آن اقدام می کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجموعه شبانه روزی درح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی این پروژه سال گذشته آغاز شده بود، گفت: این پروژه باید تأمین اعتبار شود لذا اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را تأمین می کنیم تا ظرف یک ماه آینده مجدد عملیات اجرایی آن آغاز شود که برای دهه فجر امسال یا خرداد ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

 

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد؛
لزوم توجه به بحث تفکیک جنسیتی در مدارس شرق کشور
نخعی با اشاره به مقوله تفکیک جنسیتی در مدارس شرق کشور، گفت: نُرم تعریف شده برای احداث مدرسه توسط وزارت آموزش و پرورشتناسبی با شرایط آموزشی خراسان جنوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مصطفی نخعی» امروز(۱۷ اردیبهشت) در جریان بازدید معاون وزیر آموزش و پرورش از پروژه های آموزشی نیمه تمام شهرستان نهبندان اظهار کرد: در روستاهای مختلفی حضور داریم و یکی از مباحث مطرح شده توسط مردم، بحث تفکیک جنسیتی دانش آموزان است.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاصله و پراکندگی روستاهای شرق کشور زیاد است و جمعیت های مستقر در آن پایین است، افزود: نُرم تعریف شده برای احداث مدرسه توسط وزارت آموزش و پرورش تناسبی با شرایط آموزشی خراسان جنوبی ندارد.

نخعی بیان کرد: به دلیل عدم تفکیک جنسیتیگف بسیاری از والدین، فرزندان دخترشان را به دلیل تعصبات و شرایط فرهنگی از رفتن به مدرسه منع می کنند، لذا باید دستوری داده شود تا نُرم احداث مدرسه کاهش یابد تا بحث نفکیکی جنسیتی در روستاهایی که مشکل داریم رعایت شود.

وی تصریح کرد: سطح متوسطه دوم که مقطع حساسی است و دانش آموز باید توانمند و برای کنکور آماده شود، اما در این سطح شرایط خوبی نداریم، طبق آخرین تحقیق ما رتبه آخر در استان را نهبندان داشته است لذا در خراسان جنوبی باید شرایط ایده آل و عدالت آموزشی برای توانمندی دانش آموزان و تحصیل آنها در دانشگاه ها فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار بدون توسعه آموزشی محقق نمی شود، مطرح کرد: باید رویکرد توسعه آموزشی باشد، همچنین با توجه به شرایط کرونایی یکی از درخواست ها افزایش سهمیه است چراکه سطح درآمدی مردم شهرستان نهبندان نسبت به استان پایین تر و نیازمند توجه ویژه تر است.

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان هم گفت: در شهرستان نهبندان مهاجرت ها به دلایلی سبب شده تا در برخی نقاط افزایش جمعیت داشته باشیم که نیازمند تجهیزات آموزشی هستند.

فرماندار نهبندان گفت: برای هوشمند سازی مدارس تجهیزاتی نداریم، همچنین تعمیر و تجهیز مدارس به دلیل تخصیص های متنوع سرفصل ها، نیازمند توسعه است.

وی با بیان اینکه برای آسفالت مدارس در بحث قیر چندین مرحله مساعدت شده است، افزود: یکی از مدارس خیّر کمک کرده است و چون بافت شهری است نیازمند اعتبار است تا به سرانجام برسد.

وی به وجود سه خوابگاه نامناسب در نهبندان اشاره کرد و گفت: برای این خوابگاه ها و سیستم های کامپیوتری و تب لت دانش آموزان نیازمند اعتبار هستیم.

فرماندار نهبندان در پایان گفت: نرخ اقتصادی شهرستان نسبت به میانگی استانی پایین تر است لذا هر عنایتی به توسعه آموزشی شهرستان شود در راستای منویات رهبری است که امیدآفرین است.

 

 

 

افزایش اعتبارات مدرسه‌سازی در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از افزایش تدریجی اعتبارات ساخت مدرسه در این استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن سرانه فضای آموزشی ۶.۴ متر مربع در رتبه پنجم میزان سرانه کشور و بالاتر از میانگین فضای آموزشی کشور یعنی ۵.۲۱ قرار دارد.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش محرومیت و دسترسی به فضای آموزشی مناسب، مستحکم و باکیفیت همواره یکی از اهداف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده است.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۹۶ مجموع اعتبار تخصیص یافته به خراسان جنوبی حدود ۱۶۹ میلیارد ریال بود که این مقدار در سال ۱۳۹۷ با افزایش ۱۸۳ درصدی به بیش از ۴۷۹ میلیارد ریال رسید، سال ۹۸ نیز اعتبارات اختصاص یافته به استان با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۷۲۰ میلیارد ریال رسید.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته نیز اعتبار تخصیص یافته به استان هزار و ۶۰ میلیارد ریال بوده و در مجموع طی چهار سال گذشته ۲ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال برای کاهش محرومیت فضای آموزشی در خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی افزود: در دولت دوازدهم ۸۸۷ کلاس درس با زیربنای حدود ۷۵ هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده و تحویل آموزش و پرورش شده است.

چاوشان گفت: سال گذشته ۱۷۰ کلاس درس با زیربنای ۲۵ هزار متر مربع و اعتبار ۸۵ میلیارد تومان در خراسان جنوبی احداث و تحویل آموزش و پرورش شد که سرانه فضای آموزشی استان نسبت به سال ۹۸، ۰.۲ درصد افزایش یافت.

۵۰۵ کلاس درس در حال ساخت

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۵ پروژه عمرانی آموزشی با ۵۰۵ کلاس درس در خراسان جنوبی در دست اجراست که برای تکمیل این طرح‌ها به ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و مجموع اعتبار دولتی، ملی و استانی سال گذشته ما ۱۶۳ میلیارد تومان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری ۲۰۰ کلاس درس را تکمیل و تحویل آموزش و پرورش استان دهیم و از این تعداد تلاش بر این است که ۶۰ کلاس درس در هفته دولت امسال (شهریورماه) به بهره‌برداری برسد.

وی اتمام استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس دارای علمک گاز تا قبل از شروع فصل سرما، افزایش ۰.۴ متر مربعی سرانه آموزشی استان و افزایش جذب ۱۰۰ درصدی تعهدات خیرین مدرسه‌ساز را از مهمترین برنامه این اداره کل در سال جاری ذکر کرد و افزود: تا مهر امسال همه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در مناطق روستایی استان حذف خواهد شد و اکنون این طرح‌ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

چاوشان با بیان اینکه ۹۵ درصد مدارس استان با مشارکت خیرین در حال احداث است و این رقم در کشور بیش از ۶۰ درصد است گفت: ۸۵۰ خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی در خراسان جنوبی داریم و از سال ۹۶ تاکنون خیرین مدرسه‌ساز در زمینه ساخت و توسعه فضای آموزشی خراسان جنوبی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان متعهد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعهد خیرین در سال گذشته ۱۰۲ درصد رشد داشته است گفت: ۲۴ میلیارد تومان تعهد خیرین در سال ۹۸ بود که پارسال به بیش از ۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت و تاکنون ۷۵ درصد محقق شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح ملی «آجر به آجر» و پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» از پویش‌های مدرسه‌سازی در حوزه مشارکت‌های مردمی است که در خراسان جنوبی مردم و خیرین به ویژه فرهنگیان از آنها استقبال خوبی داشته‌اند و در این پویش‌ها ۲۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد.

شناسایی ۴۵ هزار خیر مدرسه‌ساز

چاوشان گفت: با اجرای طرح آجر به آجر در سال گذشته ۴۵ هزار خیر مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی شناسایی شدند در حالی که این آمار قبل از این با برگزاری جشنواره سالانه خیرین مدرسه‌ساز به پنج هزار نفر هم نمی‌رسید.

وی با اشاره به اینکه پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» در استان طراحی و اجرا شد عنوان کرد: از ابتدای اجرای پویش من مادرم تاکنون بیش از ۳۲ هزار بانوی خیر مدرسه‌ساز از این طریق در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در پویش‌های «آجر به آجر» و «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» حایز رتبه‌های برتر اول و سوم کشوری شد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰۰  آموزشگاه با ۱۰ هزار کلاس درس و ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی وجود دارد افزود: ۴۰ درصد کلاس‌های درس استان مستحکم است، ۴۸ درصد کلاس‌ها در حال استحکام‌سازی و ۱۴ درصد تخریبی است.

چاوشان گفت: ۱۰ سایت مسکن مهر داریم که ۱۹۰ کلاس درس فقط در مساکن مهر بیرجند کسری فضای آموزشی وجود دارد و برای هر کلاس درس ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که در مجموع حدود ۸۰۰ کلاس در استان خراسان جنوبی کسری داریم.

وی اظهار داشت: در زمینه گرمایش استاندارد نیز هزار و ۶۷ کلاس درس باقی مانده‌ است که تا مهر امسال به همراه جشن پایان مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

بسته‌های معیشتی کویرتایر به نیازمندان اهدا شد

 

 

بسته‌های معیشتی کویرتایر به نیازمندان اهدا شد + تصاویر

 کارکنان شرکت کویرتایر همزمان با ماه مبارک رمضان و با لبیک به فرمان رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اهدای بسته‌های معیشتی به نیازمندان در دومین رزمایش کمک مومنانه مشارکت کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در این مراسم با تقدیر از اقدام ارزشمند وشایسته شرکت کویرتایر در رزمایش کمک مومنانه گفت: رزمایش کمک مومنانه، حس انسان دوستی و هنرملت ایران را به رخ دشمنان کشیده است.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های روزه در مبارک رمضان همدردی با محرومان و دستگیری از نیازمندان و یاد گرسنگی و تشنگی قیامت است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیوند عمیق بین مومنین یکی از زیبایی‌ها دین است، گفت: پیوند امت با ولایت در اطاعت پذیری آنان در برابر فرامین رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه رزمایش کمک مومنانه هنر ولایت است، ادامه داد: در این دنیای که سرشار از تبعیض و ظلم است مقام عظمای ولایت تحت عنوان رزمایش کمک مومنانه، حس انسان دوستی و هنر ملت ایران را به رخ دشمنان کشیده است.

حجت الاسلام نوفرستی افزود: در شرایط سختی و رنج، تمام مردم ایران همچون دوران هشت سال دفاع مقدس کنار هم قرار می گیرند و با هم بودن و اتحاد و انسجام را به نمایش می گذارند.

 کویرتایر پیشگام در مسئولیت‌های اجتماعی  

مدیرعامل شرکت کویرتایر در این مراسم بیان کرد: باعنایت به فرمایش مقام معظم رهبری، مبنی بر پیشنهاد برای کمک به اقشار نیازمند و آسیب پذیر با برگزاری رزمایش کمک مومنانه در ایام ماه مبارک رمضان، کارکنان این شرکت در لبیک به این فرمان، کمک‌های نقدی خود را با اختصاص یک تا چند بسته غذایی به این امرخداپسندانه اختصاص دادند.

سید محمد حسین زینلی افزود: از محل کمک‌های نقدی کارکنان این شرکت، ۱۰۰۰ بسته غذایی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان شامل برنج، روغن، قند، چای و ماکارونی تهیه و به نیازمندان و خانواده‌های صدمه دیده اقتصادی از ویروس کرونا اهدا شد.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با بیان اینکه این مجموعه همواره در مسئولیتهای اجتماعی پیشگام بوده است گفت: تاکنون کارکنان خدوم کویرتایر حدود ۸۰۰ میلیون تومان در حوادث مختلف اجتماعی اعم از سیل گلستان، زلزله کرمانشاه، سیل سیستان و بلوچستان کمک کرده اند.

 جهش ۴۰ درصدی  تولید شرکت کویرتایر در شرایط سخت اقتصادی  

مدیرعامل شرکت کویرتایر در ادامه این مراسم با اشاره به شرایط سخت جنگ اقتصادی اظهار داشت: در سال گذشته تولیدات شرکت کویرتایر با جهش ۴۰درصدی همراه بود و در طول ۷سال اخیر بیش از ۲۱ میلیون دلار و حدود ۳۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

زینلی خاطرنشان کرد: با تدابیری که اندیشیده شد شبکه اینترنتی آنلاین را طراحی و مردم در سراسر کشور به  مراجعه به سایت این شرکت تایر خود را در اقصی نقاط کشور خریداری واز طریق پست به آدرسشان ارسال می شود.

زینلی با اشاره به موفقیت‌های این شرکت در عرصه ملی طی سال گذشته گفت: دریافت لوح و تندیس واحد نمونه کارگری کشور،لوح وتندیس واحد نمونه ملی استاندارد،گواهینامه واحد نمونه رعایت حقوق مصرف کننده،لوح تقدیر واحد نمونه ملی در جشنواره ملی امتنان از کارگران،تقدیرنامه سه ستاره جایزه ملی تعالی سازمانی در بخش ساخت و تولید و دریافت ۲ لوح زرین و گواهینامه نوآوری محصول برتر ایرانی از جمله موفقیت‌های کسب شده در سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/

 

 

 

ستاد ملی کرونا هم به برگزاری حضوری امتحانات رأی داد/ امتحانات حضوری دانش‌آموزان برگزار در موعد مقرر می‌شود

با اوج گرفتن دوباره کرونا در پایان تعطیلات نوروزی، نگرانی از بابت برگزاری حضوری امتحانات پایان سال دانش‌آموزان، دغدغه این روزهای خانواده‌های دارای فرزند پایه نهم و دوازدهم بود؛ ولی ستاد ملی کرونا به برگزاری حضوری امتحانات رأی داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی از آنجایی که امتحانات به آینده و سرنوشت  دانش آموزان گره خورده است جز با برگزاری حضوری آن، شکل دیگری امکان‌پذیر نیست و برای رعایت عدالت تنها راه همان امتحان حضوری البته با پیش‌بینی‌های لازم در زمینه پروتکل‌های بهداشتی است.

 امتحانات حضوری دانش‌آموزان برگزار در موعد مقرر می‌شود

امروز مصوبات نهایی ستاد کرونا منتشر شد و بر اساس آن، امتحانات حضوری دانش‌آموزان در موعد مقرر برگزار می‌شود.

خانواده ها نگران سلامتی فرزندان خود نباشند

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونای استان، امتحانات پایان سال پایه های نهم و دوازدهم قطعا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

 محمد علی واقعی ظهر امروز با بیان این خبر اظهار کرد: امتحانات ۲ پایه نهم و دوازدهم با رعایت کلیه ی شیوه نامه های بهداشتی و پروتکل های اجتماعی برگزار می شود.

وی با بیان این که به لحاظ جمعیت کم دانش آموزی فضای کافی برای برگزاری امتحانات با رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: مدیران مدارس موظفند فضایی جداگانه برای دانش آموزان مشکوک به کرونا و یا احتمالا تست مثبت، در نظر بگیرند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به دغدغه های اولیا نسبت به سلامت فرزندانشان، ادامه داد: سلامت دانش آموزان خط قرمز خادمین نظام تعلیم و تربیت می باشد از این رو اعتبارات لازم جهت خرید مواد بهداشتی و ضد عفونی در اختیار مدارس قرار گرفته است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی نسبت به عواقب سنگین هر گونه تخلف احتمالی هشدار داد و خاطر نشان کرد: اکیپ های نظارت بر روند فعالیت مدیران مدارس از سوی واحدهای نظارتی اداره کل و آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق، در دوره برگزاری امتحانات تشکیل شده و به صورت سرزده از نحوه برگزاری و رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید خواهد شد.

به گفته واقعی مدیران موظفندقبل و بعد از برگزاری امتحانات، حوزه های امتحانی را کاملا ضد عفونی کرده و بر نحوه ورود دانش آموزان  به حوزه و خروج ایشان نظارت نموده و از هرگونه تماس احتمالی، ناشی از دیدار دوباره پس از ماه های متمادی از سوی دانش آموزان جلوگیری نمایند.

 

 

کمک ۱۰۰۰ بسته‌ای کارکنان کارخانه کویرتایر به نیازمندان

در ادامه رزمایش کمک‌های مومنانه از سوی کارکنان شرکت کویر تایر بیرجند، ۱۰۰۰ بسته معیشتی به منظور توزیع بین افراد نیازمند اهدا شد.

مدیرعامل کارخانه کویر تایر بیرجند در مراسمی که با این منظور برگزار شد، گفت: این دومین مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه است که از طرف کارکنان، مدیران و کارگران پرتلاش این کارخانه در ماه مبارک رمضان جمع آوری شده است.

زینلی افزود: ارزش هر بسته غذایی حدود ۴ میلیون ریال است که شامل یک کیسه برنج، روغن، قند، چای و ماکاررونی است.

وی بیان کرد: ارزش کل بسته‌های غذایی اهدایی بالغ بر ۴ میلیارد ریال است که به کمیته امداد امام خمینی، مرزبانی، بسیج، سپاه و هلال احمر تحویل داده می‌شود تا بین افراد نیازمند و افرادی که بر اثر کرونا آسیب دیده اند توزیع شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان نیز در این مراسم به کمک‌های مردمی از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون اشاره کرد و گفت: از زمان اعلام طرح کمک‌های مومنانه از سوی مقام معظم رهبری تا کنون اقشار مختلف مردم کمک‌های خوبی در این حوزه داشته اند.

حجت الاسلام نوفرستی افزود: رزمایش مومنانه از یک طرف کمک به مردم همنوع و آسیب دیده ناشی از کروناست و از طرف دیگر به نمایش گذاشتن و به رخ کشیدن هنر مومنانه به دشمنان اسلام است.

 

 

 

 

لزوم شناسایی و قطع انشعابات غیر مجاز آب در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر تعیین و تکلیف انشعابات غیر مجاز آب در استان برای رفع چالش کم آبی در  خراسان جنوبی تاکید کرد.

لزوم شناسایی و قطع انشعابات غیر مجاز آب در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست قرارگاه آب استان گفت: انشعابات غیر مجاز آب در استان شناسایی شود و انشعابات غیر مجاز هر چه زودتر قطع شود و با متخلفان برخورد شود.
فرهادی با اشاره به لزوم استفاده از پساب در بخش صنعت گفت: مقدار زیاری آب از تصفیه خانه هدر می‌رود که باید با استاندارد سازی، از آن در صنعت و کشت برخی محصولات خاص کشاورزی استفاده کرد.
وی همچین در خصوص آبرسانی به روستا‌ها و مناطق عشایری افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده در این حوزه دیگر مشکلی در حوزه آبی در استان نداشته باشیم و روستا‌هایی که فاقد آب شرب هستتند، به زودی از آب شرب سالم بهره‌مند شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد انشعابات در بخش روستایی ببیش از آمار جمعیتی روستا‌ها است، گفت:انشعابات صنعتی، مرغداری‌ها و استفاده از آب برای فضای سبز، خانه‌های کارگری از جمله مواردی است که با عث چالش‌ها در حوزه اب در روستا‌ها شده است.
امامی وجود انشعابات غیرمجاز عامل مهمی در ایجاد مشکل آب در استان دانست و گفت:تاکنون ۱۱۶ انشعاب غیر مجاز در سال جاری شناسای شده است.
وی افزود: با هزینه ۵۰ میلیارد تومان در حوزه اصلاح و بازسازی و نوسازی شبکه‌ها حداقل از ۳ درصد هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تجهیز تانکر‌های آبرسانی؛ و ایجاد مجتمع‌های آبرسانی. آبرسانی به مناطق عشایری را از دیگر اقدامات انجام شده در استان بر شمرد و گفت: امیدواریم با تدوام حمایت‌های مالی از این طرح هیچ روستایی در استان با کمبود آب مواجه نباشد.
قوسی ریس سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای آبیاری تحت فشار برای رفع مشکلات آبی استان خبر داد گفت: در ۴ هزار و  ۷۰ هکتار از اراضی استان این طرح اجرا شده است و استان رتبه هفتم در جهت اجرای این نوع پروژه‌ها و رتبه سوم در خصوص طرح‌های در حال اجرا دارد.

 

 

مؤلفه کلاس داری قرآن در شرایط کرونایی/مسیر آموزش تعطیل نشد

بیرجند- حافظ و معلم قرآن کریم گفت: برگزاری کلاس قرآن در فضای آزاد، کاهش جمعیت کلاس و استفاده از فضای مجازی مؤلفه‌های من برای برگزاری کلاس قرآن در شرایط کرونایی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از بزرگان و علمای دین نقل شده است که اگر کسی در جوانی به یادگیری قرآن اشتغال ورزد، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود.

و از این جهت بسیاری از افراد از همان دوران نوجوانی و جوانی با کلام وحی مأنوس می‌شوند و سال‌های زندگی خود را نیز در خدمت به قرآن و آموزش واژه‌های نور به کودکان و نوجوانان می‌گذرانند.

چنین افرادی آنقدر با قرآن کریم انس می‌گیرند که کم کم زیبایی‌ها و اخلاق‌مداری توصیه شده در آیات نورانی کلام خداوند را در منش، رفتار و سبک زندگی آنان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

نمونه این افراد یوسف سالاری از حافظان کل قرآن کریم اهل سنت است از جوانی در مسیر حفظ قرآن قدم گذاشت و اکنون نیز علاوه بر اینکه یکی از معلمان پرتلاش آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی است، مسئولیت دارالقرآن مسجد النبی (ص) بیرجند را نیز بر عهده دارد و سال‌هاست نام زیبای معلم قرآن همراه او است.

حفظ قرآن کریم در مدت زمان ۶ ماه

یوسف سالاری که متولد سال ۵۵ است، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کار حفظ قرآن را از سال ۷۴ آغاز کرده است، اظهار کرد: شیوه حفظ قرآن من به این صورت بود که هر روز چهار صفحه قرآن را حفظ می‌کردم.

این معلم پرتلاش قرآن خراسان‌جنوبی یادآور شد: خوشبختانه و به فضل الهی توانستم در مدت ۶ ماه آیات نورانی وحی را حفظ کنم و بعد از آن تثبیت آیات قرآن را ادامه دادم.

وی با اشاره به نقش تشویق‌های پدر در امر حفظ قرآن اظهار کرد: تشویق‌های پدرم یکی از اموری بود که در آن دوران به حفظ قرآن من کمک شایانی کرد.

این حافظ کل قرآن‌کریم که مسئولیت دارالقرآن مسجدالنبی (ص) بیرجند را نیز برعهده دارد و سال‌هاست کلاس‌های متعددی در دارالقرآن برگزار می‌کند، بیان‌کرد: خاطرم هست که چندین سال قبل مشغول خواندن قرآن در مسجد بودم که از ذهن و قلبم گذشت که صدای بسیار زیبایی دارم و برای لحظه‌ای رقص تارهای صوتی‌ام را حس کردم.

علل گرایش به سمت مربی‌گری قرآن

سالاری ادامه‌داد: بعد از این اتفاق برای مدت زمانی حتی نمی‌توانستم صحبت کنم و خواسته‌های خویش را بر روی کاغذ مطرح می‌کردم.

وی افزود: تا اینکه روزی اشک ریختم و از خداوند طلب مغفرت نمودم تا در نهایت لطف الهی شامل حال من شد و با یک عمل جراحی توانایی تکلم را به دست آوردم و بعد از وقت خود را در دارالقرآن و در تعلیم و آموزش قرآن گذاشتم.

این حافظ کل قرآن کریم که مربی کودکان استثنایی نیز هست، گفت: در حال حاضر عقیده من بر این است که باید کودکان و نوجوانانمان را با مفاهیم الهی آشنا کنیم و علاوه بر حفظ بر معانی و مفهوم تأکید داشته باشیم که بسیار ارزشمند و قابل تأمل و توجه است.

وی یادآور شد: از طرف دیگر به نظرم قرآن باید به شیوه‌ای جذاب برای کودکان و نوجوانان تدریس شود تا با رغبت و علاقه به سمت فراگیری قرآن بیایند.

روش برگزاری کلاس‌های قرآن در شرایط کرونایی

این مربی پرتلاش قرآن در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در دوران شیوع کرونا یک اصل برایمان بسیار حائز اهمیت است و آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت قرآن آموزان بود.

سالاری در زمینه شیوه آموزش و برگزاری کلاس‌های قرآن در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا جمعیت کلاس‌های قرآن را کاهش داده‌ایم و به عنوان مثال اگر یک کلاس ۲۰ دانش‌آموز داشته آن را به ۵ دانش‌آموز کاهش دادیم.

این حافظ کل قرآن‌کریم بیان‌کرد: از طرف دیگر برگزاری کلاس‌ها را به فضای باز آورده‌ایم تا بتوانیم با آسودگی خاطر بیشتری آموزش را داشته باشیم.

سالاری ادامه‌داد: هر چند شیوع کرونا سختی‌های خاص خود را به همراه دارد ولی ظرفیت‌هایی را در برابر ما قرار داد که تا قبل از آن غافل بوده‌ایم و به عنوان مثال قرآن آموزان ما در حال حاضر تنها محدود به قرآن آموزان بیرجندی نیستند که این مهم با استفاده از ابزار مجازی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی از دیگر استان‌ها چون خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان و …قرآن آموز داریم، گفت: وقتی قرآن آموزی ۱۰ جز قرآن را حفظ کرده و در مسیر نورانی حفظ آیات قرآن قرار گرفته است جهت رسیدن به هدف نهایی نباید کار آموزش را رها کنیم.

این مربی قرآن‌کریم افزود: برای اینکه وقفه‌ای در مسیر حفظ قرآن‌آموزان رخ ندهد و مسیر نورانی حفظ نیمه تمام نماند کلاس‌های قرآن دارالقرآن ما با رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برقرار بود.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه ما در ماه مبارک رمضان غیر از روزهای پنج شنبه و جمعه هر روز ساعت سه کلاس‌های آموزش قرآنمان را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان دارالقرآن که ۱۰ جز قرآن را حفظ کرده‌اند خود را برای آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با همکاری سازمان تبلیغات آماده می‌کنند.

برکاتی که در دل سختی‌ها نهفته است

سالاری ادامه‌داد: یکی از اتفاقات مثبتی که در حوزه آموزش در دوران شیوع کرونا رخ داد این است که در مسیر آموزش علاوه بر خود قرآن‌آموز خانواده او نیز درگیر مسائل آموزشی شده و در مسیر انس با قرآن کریم قرار گرفتند.

وی افزود: اگر در گذشته ما فقط با یک قرآن آموز سر و کار داشتیم امروز با یک خانواده رو به رو هستیم که این مسئله نیز به واسطه استفاده از ظرفیت‌های موجود بعد از شیوع کرونا رخ داد و از این جهت می‌گویم در دل سختی‌ها نیز ظرفیت‌ها و برکاتی نهفته است.

وی با اشاره به اینکه در میان آیات قرآن کریم بیش از همه با آیات ۲۶ و ۲۷ سوره رحمن انس دارم، یادآور شد: خداوند در این آیات می‌فرماید «کلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ هر چیزی فانی است مگر ذات باشکوه و ارجمند پروردگار».

حفظ قرآن بهترین تصمیم زندگی ام بود / آغاز دلدادگی در ۱۰ سالگی

بیرجند- علی عسکری، نوجوان ۱۴ ساله اهل سنت است که در ۱۰ سالگی با همتی بلند به حفظ قرآن روی می آورد و این تصمیم را یکی از گام های مهم زندگی اش می داند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بر کسی پوشیده نیست که قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت بوده که در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است.

این کتاب آسمانی انسان را به مستقیم ترین راه‌ها هدایت می‌کند و افراد مأنوس با قرآن به کمک آن، به خوبی حق را از باطل تشخیص می‌دهند.

خوشا به سعادت افرادی که در سنین نوجوانی و حتی خردسالی قدم در یارگیری و حفظ قرآن می‌گذارند و در این مسیر همتی ویژه به خرج می‌دهند.

افرادی مانند ” علی عسکری” نوجوان ۱۴ ساله اهل سنت که در کنار درس و دیگر آموزش‌های زندگی، حفظ قرآن را آغاز کرده و تاکنون حافظ ۱۱ جز از این کتاب الهی شده است.

بنا به اعتقاد این نوجوان حافظ قرآن، آموختن و گذاشتن وقت برای حفظ قرآن نه تنها باعث حسی خوشایند می‌شود بلکه با صیقل دادن روح و جسم، انسان از هر گونه گناه و آلودگی مصون می‌ماند.

اکنون این نوجوان ۱۴ ساله با پشتکاری مضاعف در مسیر حفظ قرآن طی طریق کرده و تلاش دارد با فعالیت در عرصه‌های تجوید و درک معانی قرآن، بخشی از رسالت بندگی اش را انجام دهد.

آغاز دلدادگی در ۱۰ سالگی

این حافظ اهل سنت قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: از کودکی علاقه زیادی به قرآن داشتم و در کنار بزرگ‌تر ها به آیات این کتاب نورانی گوش می‌دادم.

عسکری که اکنون ۱۴ سال سن دارد، افزود: از ۱۰ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و در حال حاضر ۱۱ جز قرآن را حفظ کردم.

وی با بیان اینکه زندگی قرآنی دارای اطمینان خاطر و آسایشی ویژه است، گفت: تلاش می‌کنم آیات این کتاب آسمانی را به دوستانم هم آموزش دهم.

عسکری با بیان اینکه حفظ قرآن تأثیر زیادی در زندگی فردی و اجتماعی ام داشته است، افزود: اگرچه هنوز سن چندانی ندارم اما بارها شاهد معجزه قرآن در یادگیری درس‌هایم بوده‌ام.

تلاش برای افزایش گستره معلومات قرآنی

این حافظ اهل سنت قرآن کریم با بیان اینکه قرآن دارای قدرت و نیرویی عظیم است، افزود: یادگیری این کتاب آسمانی باعث رشد و تعالی روح می‌شود که این امر تأثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت دارد.

عسکری با اشاره به دیگر فعالیت‌های قرآنی اش، اظهار کرد: تلاش دارم با حفظ، تجوید و یادگیری معنی قرآن، بر معلوماتم بیافزایم.

وی با بیان اینکه استاد سالاری از حافظان قرآن از جمله کسانی هستند که حفظ قرآن را به آموزش دادند، گفت: علاقه بسیاری به ادامه این راه دارم و دوست دارم در آینده به دیگران هم آموزش دهم.

عسکری خانواده را بهترین مشوق برای حفظ قرآن دانست و افزود: قدم گذاشتن در مسیر یادگیری قرآن یکی از بهترین تصمیم‌های زندگی ام بوده که به خود افتخار می‌کنم.

 

 

 

 

احیاء و فعالسازی ۴۰ معدن راکد در خراسان جنوبی/۳-۷

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از فعالسازی و احیای حدود ۴۰ معدن راکد و غیرفعال در سطح استان خبر داد.

«عباس جرجانی» در خصوص تعیین تکلیف معادن راکد گفت: طی ۶ سال گذشته معادنی در سطح استان به دلایل مختلفی راکد و غیر فعال و یا نیمه فعال بوده اند که با پیگیری های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون حدود ۴۰ واحد از این معادن به چرخه تولید بازگشتند.

 

دبیر شورای معادن استان با بیان اینکه جلسات متعددی با حضور بهره برداران برای این منظور برگزار شده است ادامه داد: معادن فعال شده از سوی این بهره برداران در زمینه زغال سنگ، مس، طلا، سنگ‌های گرانیتی، تراورتن، بنتونیت، خاک صنعتی، منیزیت و … فعالیت می‌کنند.

 

وی با تاکید بر ضرورت فعالسازی هر چه سریعتر سایر معادن راکد از سوی بهره برداران در سطح استان تصریح کرد: تعیین تکلیف معادن غیرفعال و راکد استان از سال گذشته با جدیت از سوی این سازمان آغاز شده و در حال پیگیری و انجام است.

 

جرجانی بیان کرد: این مهم با برگزاری جلسات تعیین تکلیف با حضور بهره برداران به منظور فعالسازی مجدد معادن، برگزاری مزایده های عمومی و همچنین آزادسازی محدودهای معدنی به منظور ورود سرمایه گذاران دارای صلاحیت و توان فنی و مالی در اولویت و دستور کار جدی این سازمان در سالجاری نیز است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها می تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی برای استان داشته باشد.

 

 

 

قاچاقچیان مواد مخدر در چنگال قانون/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس در شهرستان”نهبندان” در بازرسی از ۲ موتورسیکلت، ۱۷۱ کیلوگرم تریاک کشف و ۲ متهم را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان با دریافت اخباری مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای کویری این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران انتظامی نهبندان با همکاری مشترک تکاوران یگان ۱۰۳ دهسلم هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان ۲ موتورسیکلت را مشاهده و پس از شناسایی دقیق به آنان دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: راکبان موتورسیکلت پس از مشاهده مأموران پلیس متواری شدند که مأموران در یک عملیات ضربتی با شلیک چند گلوله به صورت هوایی موتورسیکلت ها را متوقف و در بازرسی از آنان ۱۷۱ کیلوگرم تریاک کشف و ۲ متهم را دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بیرجند/۴

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه ۱۰خرده فروش مواد مخدردستگیر و ۳ کیلو و ۹۶۱ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در راستای ایجاد امنیت پایدار در شهرستان مرکز استان، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را اجرایی کردند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، محل خرده فروشان مواد مخدر را در شهرستان بیرجند شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه آن ها شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی محل ۳ کیلو و ۹۶۱ گرم تریاک کشف و یک خودرو توقیف و ۱۰ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
بسیج سازندگی یکی از مولفه‌هایی عینی آرمان‌های انقلاب است/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از زوایای کار جهادگران، جهاد است گفت: بسیج سازندگی مصداق عینی ایمان بدون ادعا و در صحنه عمل است.

آیت الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با جمعی از جهادگران خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از زوایای کار شما جهادگران جهاد است اظهار داشت: در طول تاریخ معمولا نیز اینگونه بوده است، که دشمن‌ها به کار خیر و صالح هجوم و حمله می‌کردند، پیامبراسلام(ص) نیز رحمت للعالمین است، اما ایشان را به انواع مختلف اذیت کردند و از جنگ‌های مختلف گرفته تا محاصره‌ها، لذا هدف اصلی بعثت که کمک به انسان‌ها است تحت الشعاع این موارد قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه  بسیج سازندگی و برخی دستگاه‌های اجرایی انقلابی که ماهیت خود را حفظ کرده‌اند، چهره اصلی جهاد و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهند، افزود: بسیج سازندگی الگوی انقلاب اسلامی در خدمت به مردم، خلق و طبیعت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بسیج یک فرهنگ عظیم در خدمت به مردم است، که باید در این فرصت باقی مانده به مردم  ایران تبیین کنید که انقلاب اسلامی اختیار را به دست شما داده است که برای خود خدمتگزار انتخاب کنید و اگر اشتباهی کردید و امثال بنی صدری را انتخاب کردید، شما بعد از چهار سال فرصت دارید یک رجایی را انتخاب کنید.

عبادی افزود: رمز آنچه که مردم ما انقلاب کردند این بود که اسلام ادعایی به صحنه عملی بیاید و یکی از صحنه‌هایی که به صورت عینی آرمان انقلاب را نشان می‌دهد شیوه بسیج سازندگی است و وقتی سخن از انواع و اقسام خدمات اجتماعی مطرح می‌شود، یکی از آن زاویه اجتماعی است که ملاحظه می‌کنید شعارها گوش فلک را در دنیا و داخل را کَر می‌کند اما بسیج سازندگی الگوی شعار همراه با عمل است.

وی با بیان اینکه برخی از ادارات منفعل و تنبل هستند و دلیلش نبود یک دولت رجایی گونه است ادامه داد: اگر دولت جوان انقلابی انتخاب کردید دیگر جوانی بیکار نمی‌ماند، باید  تلاش کنید مردم گول کارهای تبلیغاتی و حزبی را نخورده و انتخابی شایسته انجام دهند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه انسان در زاویه معنوی و فطری نیاز دارد که به دیگران کمک کند، گفت: لذتی که فرد کمک کننده در فطرت سالم می‌برد، بیشتر از فرد کمک گیرنده است.

عبادی ادامه داد: به گونه‌ای که بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) افراد به دنبال منافع شخصی خود رفته و تنها تعداد کمی به دنبال اسلام واقعی رفتند، در انقلاب اسلامی نیز همین گونه است، انقلابی که سراسر نور، اخلاص و صداقت است، اما عده‌ای زیادی به دنبال منافع شخصی خورد رفته اند.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: بسیاری از ادارات که بودجه و اعتبارات دست آنها است برای راه انداختن اشتغال یک جوان یا شهروند همراهی نمی کنند و همه چیز با وعده تمام می شود و این خیلی تلخ است.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه بسیج سازندگی در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ به فرمان رهبر معظم انقلاب برای هدایت حرکت‌های خودجوش جهادی و خدمت رسانی به محرومان تشکیل شد گفت: گروه‌های جهادی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان مجموعه‌های مردم نهاد به رسمیت شناخته خواهند شد.

مهدی هنری افزود: در سطح استان ۶ نفر جهادگر آسمانی از شهرستان نهبندان و سرایان در حین خدمت به رحمت خدا رفتند که طرح شهید و جانبازی اعلام شدن جهادگران آسمانی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۴۱۰ گروه جهادی در سامانه اطلس جهادی ثبت شدند و ۶۸۰ گروه جهادی جغرافیامحور و مابقی گروه‌های جهادی محله محور هستند و امسال بحث آموزش تخصصی و مهارتی و آموزش قرآنی جهادگران با همکاری دانشگاه و اداره کل فنی و حرفه ای استان پیش بینی شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: گسترش فعالیت‌های جهادی و حضور میدانی برای خدمت رسانی به محرومان، شورای جهادی در شهرستان‌ها و مجمع جهادی در مرکز استان برای هماهنگی بین فعالیت‌های جهادی شکل گرفته است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
🔸لزوم برافراشته شدن پرچم هلال در همه شهرها و روستاها

🔹استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:پرچم هلال باید در همه شهرها و روستاها برافراشته شود و مردم هلال را همواره در کنار خود ببینند.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جریان بازدید از مجموعه جمعیت هلال احمر استان، خاطرنشان کرد: خانه های هلال در تمامی روستاهای دارای دهیاری استان نیز باید راه اندازی شود.
🔹وی متذکر شد: در حال حاضر ۹۱۸ روستای دارای شورا و دهیاری در سطح خراسان جنوبی وجود دارد که باید خانه هلال روستایی در تمامی این مناطق فعال شوند.
🔹استاندار با تأکید بر این که تمام دهیاری های استان باید به خانه هلال روستایی تبدیل شوند، اظهار داشت: در این راستا توافقنامه ای بین هلال احمر و استانداری منعقد خواهد شد.
🔹ملانوری با اشاره به اینکه امروز در کنار تجهیزات و نیروها به شدت به آموزش همگانی نیاز داریم، تصریح نمود: آموزش همگانی امداد و نجات باید در استان به روز باشد.
🔹وی وضعیت جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی را نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نباید به این داشته ها اکتفا کنیم.
🔹به گفته وی؛ جمعیت هلال احمر باید مقتدر، مسلح و توانمند باشد لذا تجهیزات موجود باید روز به روز توسعه پیدا کنند.
🔹استاندار در بخش دیگری از سخنانش به تشریح جایگاه و اهمیت جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: اساس و پایه جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان مردم نهاد بین المللی، حضور و مشارکت آحاد افراد جامعه است.
🔹ملانوری، نیروی انسانی را مهمترین سرمایه جمعیت هلال احمر خواند و اظهار داشت: اصول اساسی فعالیت های جمعیت هلال احمر، بر محور اقدامات بشردوستانه است.
🔹وی متذکر شد: زمانی که مردم گرفتار رنج و ملالت و آسیب می شوند، هلال احمر بدون مزد و مقام و در راستای معامله با خداوند، در صحنه حضور پیدا کرده ارائه خدمت می نماید.
🔹استاندار اظهار داشت: در طول تاریخ فعالیت هلال احمر در کشور، مردم با اعتقاد شدید به مبانی و اصول دینی و اعتقادی، به عنوان سرمایه های اجتماعی هلال احمر، حضور پررنگی در تمامی عرصه های فعالیتی این نهاد داشته اند.
🔹ملانوری گفت: خدمت در جمعیت هلال احمر، اعم از داوطلبین و پرسنل، صرفاً به واسطه عشق و علاقه است و نمی توان از آن به عنوان شغل یاد کرد.
🔹وی افزود: فضای فعالیت در جمعیت هلال احمر، بسیار سخت است لذا تنها با عشق و علاقه می توان در این عرصه ارائه خدمات نمود.

 

به مناسبت روز صلیب سرخ و هلال احمر صورت گرفت؛
حضور استاندار خراسان جنوبی در مجموعه هلال احمر استان
🔹استاندار خراسان جنوبی در مجموعه هلال احمر استان حضور یافت.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری به منظور گرامیداشت این مناسبت و عرض خداقوت به امدادگران و پرسنل زحمتکش هلال احمر استان این برنامه را رقم زد.
🔹بازدید از مجموعه هلال احمر ، ظرفیت های موجود، امکانات در اختیار امدادگران و میزان آمادگی هلال احمر استان برای شرایط بحرانی از برنامه های این حضور بود.
🔹جمعی از مدیران کل ستادی استانداری نیز در این برنامه حضور داشتند.

 

 

 

اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی عید سعید فطر در خراسان جنوبی

مبادی ورودی و خروجی استان مسدود می شود/۳

استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: طبق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از امروز به مدت دو هفته مشاغل گروه ۲ در شهر‌های قرمز اجازه فعالیت خواهند داشت.

ملانوری با تشکر از سپاه جهت پیشبرد طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: این طرح تا حد زیادی به کنترل اوضاع کرونایی استان کمک می کند، لذا تاکید می‌کنیم تا به نحو شایسته این طرح ادامه داشته باشد

وی افزود: بر اساس مصوبه قرارگاه عملیاتی و ستاد ملی کرونا از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت مسافرت در کل کشور با هر نوع رنگ بندی ممنوع است و در این مدت مبادی ورودی و خروجی استان مسدود خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در تعطیلات عید فطر افراد متخلف در شهر‌های زرد هم مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد.ملانوری با اشاره به رعایت پروتکل‌ها در مرز گفت: همچنان ورود کلیه مسافران تا پایان محدودیت‌ها ممنوع است، اما صرفاً افرادی که مسئولیت دولتی دارند و یا رفت و آمدشان ضروریست با همکاری افغانستان و معاونت سیاسی استاندار عبور و مرور شان در مرز بلامانع خواهد بود.

وی در خصوص برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری بیان کرد: جای نگرانی برای والدین و دانش آموزان وجود ندارد چراکه در ایام امتحانات صرفأ دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول و پایه دوازدهم متوسطه دوم با رعایت ضوابط و پروتکل های بهداشتی حضور خواهند داشت.
استاندار خراسان جنوبی گفت: اعتبارات و تجهیزات لازم برای برگزاری این امتحانات به شکل حضوری فراهم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: تازمانی که واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال به اتمام نرسد واکسیناسیون گروه ۷۵ ساله‌ها آغاز نخواهد شد لذا مردم مراجعه ای برای دریافت واکسن این گروه نداشته باشند.
دکتر دهقانی افزود : در استان ۱۶ هزار سالمند بالای ۸۰ سال داریم که تاکنون حدود ۲ هزار نفر شان واکسینه شده اند.
وی گفت: این افراد نیاز به مراجعه حضوری ندارند و صرفاً از طریق پیامک به ایشان نوبت واکسن شان اعلام خواهد شد.

 استاندار با اشاره به درخواست برخی از ورزشکاران مبنی بر آغاز تمرینات ورزشی شان برای حضور در مسابقات ملی و آسیایی افزود: اداره کل ورزش و جوانان موظف است تا با اعلام اسامی این افراد به دبیرخانه ستاد و با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و با رعایت پروتکل‌های لازم برای تمرینات آن‌ها اقدام کند.

 

 

 

فوت یک بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت یک مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۴۸ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۱۸۸ آزمایش انجام شده در استان ۵۰ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد گفت: با ۱۱ مبتلای جدید به کرونا، ۳۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۴ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند، ۲ نفر طبس، ۴ نفر فردوس، ۲ نفر سرایان، ۸ نفر قائنات، ۴ نفر شهرستان نهبندان و ۳ نفر نیز مربوط به شهرستانخوسف بوده است.
وی گفت: هم اکنون ۲۳۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۴۰ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۴ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۱۲ نفر وخیم است.
مهدی زاده با اشاره به فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه روز گذشته گفت: با فوت این یک نفر، تعداد کل فوت شدگان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۴۸  نفر رسید.

 

 

در کانون خراسان جنوبی برگزار شد؛

آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در خراسان جنوبی/۲

ویژه برنامه رمضان ماه بندگی با حضور اعضای مراکز کانون در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان با موضوع آداب و رسوم محلی  صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این ویژه برنامه با حضور بیش از ۱۶۰ نفر از مربیان و اعضای مراکز ثابت و سیار کانون در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، نهبندان و درمیان به مرحله‌ی اجرا در آمد.

گفتنی است در این برنامه که با موضوع شب‌های قدر و آشنایی کودکان ونوجوانان  با آداب و رسوم بومی و محلی در ایام ماه مبارک رمضان با محوریت مرکز شماره دو بیرجند برگزار شد، ویدیوهایی در خصوص آداب و رسوم محلی هر شهرستان به ویژه آیین «رمضان خوانی و شو(شب)‌خوانی» توسط مربیان و اعضا تهیه شده بود به اشتراک گذاشته شد و اعضا با آداب و رسوم رمضان در  این شهرستان‌ها بیشتر آشنا شدند .

شعر خوانی اعضا و مربیان در مدح حضرت علی علیه السلام،دکلمه خوانی بیان اعمال شب‌های قدر با حضور حجه الاسلام اسماعیل کمال از روحانون شهرستان نهبندان، اشتراک گذاری پادکست‌های قصه گویی با موضوع رمضان از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه بود.

 

 

 

 

 

 

کشف ۴ هزار لیتر روغن احتکار شده در بیرجند/۴

کشف ۴ هزار لیتر روغن احتکار شده در بیرجند

 سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: ۴ هزار لیتر انواع روغن خوراکی احتکار شده در شهرستان بیرجند از یک انبار و منزل مسکونی کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ جواد بخشی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر احتکار روغن در یک انبار و منزل مسکونی واقع در شهرستان بیرجند دریافت کردند و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، انبار و منزل مسکونی کالای احتکار شده را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از محل ۴ هزار لیتر انواع روغن خوراکی احتکار شده، کشف شد.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالای احتکار شده را ۶۳۰ میلیون ریال برآورد کردند گفت: ماموران در این رابطه ۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: نیروی انتظامی با محتکران کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه فعالیت به مخلان امنیت عمومی و اقتصادی را نخواهد داد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نزولی است/۳

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نزولی است

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شیوع کرونا در خراسان جنوبی سیر نزولی دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی تا سه هفته آینده از موج چهارم عبور کنیم.

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا به ریاست استاندار خراسان جنوبی که پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: طبق بررسی وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز پذیرش بیماران کرونایی در استان شاهد کاهش ثبت موارد بستری کرونا مثبت و سرپایی در خراسان جنوبی هستیم.

وی تصریح کرد: ادامه این روند نزولی موج چهارم کرونا که در روزهای اخیر شروع شده است به تداوم رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های مصوب بستگی دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد استان شده که با اولویت کادر درمان، سالمندان، جانبازان، پاکبانان و برخی مشاغل حساس نظیر غسال‌ها با دوزهای اضافی به حدود ۱۴ هزار نفر تزریق شده است.

وی افزود: در مورد کادر درمان استان به غیر از کسانی که درگیر بیماری هستند یا افرادی که به هر دلیل از تزریق واکسن خودداری کردند، سایر افراد واکسینه شدند.

دهقانی گفت: در ارتباط با سالمندان نیز طبق آمار موجود ۱۶ هزار سالمند در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند که تاکنون واکسیناسیون برای ۲ هزار و ۲۰۵ نفر انجام شده است.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون سالمندان هنوز در فاز ۸۰ سال به بالا است و به محض پوشش ۱۰۰ درصدی کادر بهداشتی با گروه اولویت‌دار ۷۵ سال به بعد تماس خواهند گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به هیچ وجه سالمندان بدون هماهنگی به مراکز درمانی مراجعه نکنند و موارد لازم به صورت مرتب برای آغاز واکسیناسیون در سنین دیگر اعلام خواهد شد.

وی افزود: تاکنون هیچ گونه مورد حاد در ارتباط با عوارض واکسن کرونا اعلام نشده و عوارض بیشتر معمولی بوده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است، از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

 

 

 

 

تیرخلاص کرونا بر معیشت کارگران؛ حکایت ۱۰ هزار کارگر در استان خراسان جنوبی که حمایت نمی‌شوند/۷

تیرخلاص کرونا بر معیشت کارگران؛ حکایت 10 هزار کارگر در استان خراسان جنوبی که حمایت نمی‌شوند

مشکلات کارگران سرگذر یکی دو تا نیست و علاوه بر نبود بیمه و کسادی کار، هیچ حمایتی نیز از آنها نمی‌شود و در این بین کرونا هم زندگی آنها را در تنگنا قرار داده است و هر روز معیشتشان را بحرانی تر می‌کند.

به گزارش تسنیم ، روزهای کرونایی یکی پس از دیگری می‌گذرد اما خیلی سخت، روزهایی که خبرهای تلخ آن بیشتر از خبرهای خوش است و علاوه بر بیماری معیشت‌گروه بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها  بسیاری از خانواده‌ها افرادی درگیر ویروس کرونا هستند و زندگی با کرونا سخت شده است، هرچند در این میان علاوه بر کرونا، مشکلات اقتصادی و معیشت نیز چوب لای چرخ زندگی برخی از اقشار جامعه گذاشته است.

وضعیت کارگران سر گذر و تاثیری که کرونا بر این قشر گذاشته، غیر قابل انکار است تاجایی که به جرات می‌توان گفت در این میان آسیب بسیار زیادی را از شرایط بحرانی کرونا دیده‌اند، کرونا که آمد بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند و بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند، شاید بتوان گفت در این میان کارگران ساختمانی از کرونا بیشترین ضربه را خوردند چرا که نه بیمه بودند و نه بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق گرفت.

اگر به میادینی که محل استقرار کارگران است سر بزنیم، می‌بینیم که هر روز تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی با کیسه ابزار و بیل و کلنگ‌شان چشم می‌چرخانند تا شاید کسی برای تعمیر خانه سراغ‌شان بیاید، هر ماشینی که رد می‌شود زیر نظر می‌گیرند و با هر ترمز، همراه چند کارگر دیگر راننده و ماشینش را دوره‌ می‌کنند.

سال‌های سال است که کار کارگران سر گذر این است که هر روز صبح بعد از اقامه نماز باروبندیل را به دست می‌گیرند و راهی خیابان می‌شوند، به امید آنکه بتوانند لقمه نان حلالی را برای خانواده‌ خود به دست آوردند.

میدان‌های اصلی شهر بیرجند محل تجمع کارگران

میدان‌های اصلی شهر بیرجند صبح خروس خوان محل تجمع کارگرانی است که به دنبال یافتن کار به منظور تامین هزینه امرار معاش خود و خانواده خود هستند، کارجویانی که این روش فعالیت ترس از بیکاری را همراه همیشگی آنها کرده است.

درحالی که هنوز هوا تاریک است  سر گذر حاضر می‌شوند و هر روزشان به همین منوال می‌گذرد و برای کسب لقمه‌ای نان حلال مجبور هستند تن به کارهای سخت و طاقت فرسا بدهند تا خانواده آنها نانی برای خوردن داشته باشند.

میدان امام حسین(ع) بیرجند یکی از میدان‌هایی که بسیار شلوغ و پاتوق کارگران سرگذر است و در این میدان روزانه افراد مختلف اعم از پیر وجوان، ایستاده و نشسته در انتظار کار هستند این کارگران دل پر دردی از کرونا دارند و از گفت‌وگو با خبرنگاران گریزانن هستند چرا که می‌گویند بارها و بارها رسانه‌های مختلف از ما گفت‌وگو گرفته اند اما هیچ دردی از مشکلاتمان دوا نشده است و اصلا گوش شنوایی برای شنیدن نیست.

قشر کارگر بیشترین ضربه را از کرونا خورد

یکی از کارگران سر گذر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: کارگران یکی از اقشاری هستند که در دوران کرونا بیشترین ضربه را خوردند چرا که با تعدیل شدن پروژه‌های عمرانی و کمرنگ شدن ساخت وسازها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مشکلاتشان یکی پس از دیگری افزایش یافت.

رضا افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی در دو سال گذشته ورشکسته شدم اما برای فراهم کردن نان سفره ام مجبور شدم برای تامین هزینه به کارگری روی بیاورم تا بتوانم شکم سه فرزندم را سیر کنم اما کو کار؟

این کارگر جوان ادامه داد: خواهشا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و به آن‌ها بگویید که اگر می‌توانند فقط یک روز همانند کارگران زندگی کنند، غذا بخورند و کار کنند تا بلکه متوجه شوند کارگرانی که هیچ حمایتی نمی‌شوند و امنیت شغلی ندارند در چه شرایطی به سر می‌برند؟ فقط حرف زدن برای حمایت از کارگر کافی نیست.

یکی دیگر از کارگران که نام خود را مهدی اعلام کرد گفت: گاهی ممکن است در هر ماه تنها ۵ روز بر سرکار بروم اما باز هم به امید کار هر روز صبح به سر گذر می آیم و در سال‌هایی که جوان تر بودم و زور و بازویی داشتم کار ساختمانی کردم اما به دنبال بیمه نرفته ام چرا که صاحب کاران همیشه از زیر بیمه کردن کارگر شانه خالی می‌کردند و سال‌های سال گذشت تا اینکه یک روز از داربست بر زمین افتاده ودچار آسیب شدم حال با وجود ۵۳ سال سن وداشتن چهار فرزند مجبورم هر روز به اینجا بیایم.

بیشتر روزها با دست خالی روانه منزل می شوم

وی افزود: نه بیمه و نه تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هستم به دستان ترک خورده و پینه بسته ام نگاه کنید هزینه‌های زیاد زندگی و خرج و مخارج بالا فشار زیادی وارد کرده است و بیشتر روزها با دست خالی روانه خانه می‌شوم اگر همین پول یارانه هم نباشد، دیگر باید از بی کفنی سر بگذاریم و جان دهیم.

یکی دیگر از کارگران هم که معتقد است در این شرایط اقتصادی با افزایش قیمت حق بیمه، کارگران نمی‌توانند حق بیمه خود را پرداخت کنند واگر بیمه هم نباشیم برای درمان دچار مشکل می‌شویم، گفت: اینها در حالیست که مسئولان در اتاق‌های خود پشت میز در فضای گرم و سرد نشسته اند اما برای قشر زحمتکش کارگر چه کاری انجام می‌دهند؟

برخی کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند

او که نامش مسلم است ادامه می‌دهد: در این اوضاع و احوال چه کسی می‌داند که چه تعداد از کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند و حتی قادر به پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود هم نیستند.

وی با تاکید بر اینکه فکر نکنید که در این سر گذر تنها کارگران با سواد پایین حضور دارند چرا که برخی از کارگران هم حضور دارند که با وجود داشتن مدرک دیپلم و حتی فوق دیپلم به دنبال کارگری هستند، افزود: همین دلایل سبب می‌شود تا جوانان دیر ازدواج کنند چرا که وقتی شغل و درآمدی ندارند چگونه می‌خواهند ازدواج کنند.

پارتی بازی حرف اول را در ادارات می‌زند

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه این روزها پارتی بازی حرف اول را در ادارات می‌زند اظهار داشت: در رسانه‌ها بارها شنیده‌ایم که برخی مدیران در زمینه استخدام نیروی مورد نیاز پارتی بازی کرده و اقوام یا آشنایان خود را بدون هیچ امتحان یا گزینشی بکار گرفته‌اند، اما در میان همین کارگران روزمزد هستند تحصیلکرده‌هایی که اگر در شرایط اصولی و قانونی استخدام انجام شود قطعا این گروه اولویت دار هستند و شاخص‌های مورد نیاز را دارند.

یکی دیگر از کارگران نیز بیان کرد: کرونا به ما خیلی آسیب زد، نه بیمه داریم نه پس انداز و کارگر روزمزد هر روز فقط به همان روز فکر می‌کند، این حال و روز ماست که می‌بینی. تعداد کمی از ما الان مشغول کار هستند و زمستان که می‌آید ساختمان‌سازی هم از رونق می‌افتد.

بیشتر‌کارگران فصلی هیچ بیمه‌ای ندارند

رئیس انجمن صنفی کارگران بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: آمار مشخصی از تعداد کارگران ساختمانی نداریم اما طبق برآوردها بیش از ۱۰ هزارنفر در استان کارگر ساختمانی وجود دارد که بیشتر آنها مشکلات بیمه ای دارند.

علی علیزاده افزود: بیشتر کارگران سر گذر از بیمه برخوردار نبوده و در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ کارگر در صف درخواست بیمه هستند.

وی با بیان اینکه امسال هنوز سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص نیافته است افزود: ۷ درصد بیمه کارگران ساختمانی توسط فرد پرداخت می‌شود.

 

 

 

سامانه بارشی جدید وارد خراسان جنوبی می‌شود/۲

سامانه بارشی جدید وارد خراسان جنوبی می‌شودکارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی سامانه بارشی جدید وارد استان می‌شود و وقوع روان‌آب در پی بارش رگباری و نقطه‌ای دور از انتظار نیست.

سمیه لطفی افزود: این سامانه تا عصر دوشنبه در جو استان فعال است.

وی از وزش باد شدید لحظه‌ای، رگبار و رعد و برق تا عصر دوشنبه خبر داد و گفت: احتمال برخورد صاعقه و بارش تگرگ در مناطق مستعد نیز وجود دارد.

 

 

۳۱ مرغداری شهرستان خوسف پس از مهار آنفلوانزا جوجه‌ریزی کردند/۲

۳۱ مرغداری شهرستان خوسف پس از مهار آنفلوانزا جوجه‌ریزی کردند

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: ۳۱ واحد مرغداری در این شهرستان پس از مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به چرخه تولید بازگشتند و جوجه‌ریزی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وحید شریفی افزود: زمستان سال گذشته بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای تولیدی شهرستان خوسف باعث خسارات فراوان اقتصادی به واحدهای درگیر، کاهش تولید همچنین مشکلاتی در تامین تخم مرغ شد.

وی بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی همکاران و ناظران بهداشتی، بیماری در این واحدها مهار شد و در این راستا ۳۱ واحد مرغداری بعد از مهار بحران آنفلوانزای فوق حاد از اسفند سال گذشته شروع به جوجه‌ریزی کردند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: در این مدت ۷۵۶ هزار و ۵۰ قطعه جوجه‌ریزی در این ۳۱ واحد مرغداری شهرستان خوسف انجام شده است.

وی از وجود ۶۸ واحد مرغ گوشتی در شهرستان خوسف خبر داد و افزود: با توجه به لزوم صیانت از سرمایه دامی و طیور استان، جوجه‌ریزی در تمامی واحدهای گوشتی از این پس با رعایت تمامی شرایط بهداشتی فارم و عقد قرارداد با مسوول بهداشتی و انجام ممیزی‌های دقیق توسط کمیته ممیزی استان در فارم‌های مرغ تخمگذار و داشتن بیمه‌نامه جوجه‌ریزی انجام می‌شود.

شریفی تاکید کرد: مرغداری‌های تخمگذار علاوه بر آن باید از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم استفاده کنند.

اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پس از سال‌ها عاری بودن خراسان جنوبی، زمستان سال گذشته (دی ماه) در یکی از واحدهای تخمگذار با تلفات غیرطبیعی شناسایی شد و در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از واحدهای استان را درگیر کرد.

بیشتر این واحدها در شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه بود و اسفند سال گذشته مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی اعلام شد.

شاخص آسیب پذیری دشت‌های خراسان جنوبی دو برابر میانگین کشوری است/۲-۳

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:شاخص آسیب پذیری استان ۰.۲۱ است که ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

سعید سروری افزود: شاخص آسیب پذیری که از تقسیم متوسط کسری مخزن استان بر میزان برداشت آب زیرزمینی توسط چاه‌های بهره برداری به دست می‌آید، در خراسان جنوبی ۰.۲۱ است که این شاخص در استان ۱۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری می‌باشد (میانگین شاخص آسیب پذیری کشور ۰.۱ است).

وی گفت: این شاخص بیانگر توان آبدهی پایین آبخوان‌های استان می‌باشد و اگر همراهی همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نباشد با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه میانگین بارش درازمدت در استان ۱۱۵ میلیمتر است گفت: استان خراسان جنوبی دارای ۳۵ محدوده مطالعاتی متولی است که از این محدوده‌ها ۸ محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد و از میان دشت‌های ممنوعه بحرانی استان دشت‌های سرایان و سده دارای وضعیت شکننده‌ای هستند به طوریکه در آبخوان سرایان شاهد فرونشست زمین هستیم.

سروری افزود: عوارض مشهود پدیده فرو نشست شامل کاهش شدید آبدهی چاه‌ها و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جا به جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر اقتصاد کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها و در نهایت از بین رفتن آبخوان است.

وی گفت: شبکه سنجش آب زیرزمینی استان دارای ۴۶۵ حلقه چاه مشاهده‌ای است که به طور ماهانه سطح آب زیرزمینی در آن‌ها اندازه گیری و بر اساس آن میزان کسری مخزن و افت سطح آب زیرزمینی محاسبه می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کسری مخزن تجمعی استان از ابتدای شبکه اندازه گیری ۳.۷ میلیارد متر مکعب است گفت: متوسط کسری مخزن ۲۰ ساله استان ۱۴۱ میلیون متر مکعب و متوسط افت آن ۲۶ سانتیمتر است.

۸۸ درصد از مصارف آب زیرزمینی جهت کشاورزی، ۹ درصد شرب و ۳ درصد جهت مصارف صنعت و خدمات استفاده می‌شوند.

مرمت بخش دیگری از بافت تاریخی شهر بشرویه/۲

بخش دیگری از بافت تاریخی شهر بشرویه خراسان جنوبی مرمت شد .

مدیرپایگاه بافت بشرویه گفت: در راستای حفاظت این بافت واجد اهمیت، در سال جاری با تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی بخش‌های دیگری از این بافت مرمت شد.
کاظم شبنم زاده افزود: این اقدامات شامل استحکام بخشی دیوار‌ها، اندود کاهگل جدار‌ها، مرمت بام بنا‌ها و سایر فعالیت‌ها بوده است.
وی گفت: بافت تاریخی شهر بشرویه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و به دلیل ارزش‌های معماری بومی و تاریخی طرح تفصیلی ویژه بافت تهیه شده است.

سرشماری بیش از ۶ هزار پرنده مهاجر در استان/۲-۳

پارسال بالغ بر ۶ هزار پرنده مهاجر شامل انواع اردک‌ها، حواصیل، خوتکا، اردک سرسبز، باکلان و انواع پرندگان کنار آبزی در خراسان جنوبی سرشماری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اعلام این خبر گفت: هرساله اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تمامی آبگیر‌های استان را پایش و پرندگان مهاجر را همزمان با تمام دنیا سرشماری می‌کند.
اکبری افزود: پارسال خراسان جنوبی میزبان نزدیک به ۱۸۰ گونه پرنده بومی و مهاجر بوده که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های شگفت انگیز استان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به آبگیرها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در استان، گفت: پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نهبندان، نیزار خور، رودخانه تجنود، رودخانه و سد مهوید، رودخانه و سد برکوه، دره بید، کال نی، سد کریت، رودخانه وبیاض و سد بیهود، رودخانه فرخی، رودخانه و سد حاجی آباد، رودخانه مردان شاه، رودخانه اسفشاد، رودخانه قرقاب (قورقوری)، رود شور نهبندان، رود شور قله ریگ، رود سیاهو، ماهیرود و رود گزدز، زیستگاه این پرندگان در استان هستند.

توزیع ۲۵۰ بسته معیشتی بین نیازمندان بشرویه/۲

در قالب گام چهارم رزمایش کمک های مومنانه در بشرویه ۲۵۰ بسته معیشتی به منظور کمک به نیازمندان اهداء شد.

در قالب گام چهارم رزمایش کمک های مومنانه در سال جاری، ۲۵۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۵ میلیون تومان ظهر امروز در محل هیئت صاحب الزمانی (عج) بشرویه به منظور کمک به نیازمندان این شهرستان اهداء شد .

صدور ۲ فقره پروانه تاسیس چاپخانه ادر خراسان جنوبی /۳-۲

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از صدور ۲ فقره پروانه تاسیس چاپخانه از ابتدای سال جاری خبر داد.

رمضانی گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون، دو پروانه تاسیس چاپخانه در شهر‌هایصدور ۲ فقره پروانه تاسیس چاپخانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیرجند و نهبندان صادر شده است.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه فرهنگ یک جامعه، فعالیت موثر چاپخانه‌ها است و حیات کتب و نشریات وابسته به فعالیت این مجموعه‌ها است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به ظرفیت بالای چاپخانه‌های خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۶۰ چاپخانه در استان فعال هستند که اکثر آن‌ها به بهترین دستگاه‌های روز دنیا مجهز بوده و امکان ارائه خدمات با کیفیت به سایر استان‌ها و حتی سایر کشور‌ها را دارند.

اجرای ۵۲۲ طرح در عرصه‌های مختلف با کمک بسیج

۵۲۲ طرح در عرصه‌های مختلف با کمک بسیج در خراسان جنوبی در یک سال گذشته اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان در نشست خبری با اشاره به اینکه ۷۴۰اجرای ۵۲۲ طرح در عرصه‌های مختلف با کمک بسیج در خراسان جنوبی طرح در این مدت آغاز کردیم گفت: برای این طرح‌ها ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده و بقیه طرح‌ها هم که اولویت با طرح‌های آب است در حال اجراست.
هنری با بیان اینکه بیشتر  طرح ها ابرسانی به روستاها، آب کشاورزی و جاده‌ها هم، افزود: در سال جاری مسکن محرومان و جاده های بین مزارع و راه های روستایی نیز از برنامه های قرارگاه محرومیت زدایی سپاه است.
به گفته وی در زمینه اشتغال هم از ۲ سال گذشته تاکنون ۴۵۰ صندوق قرض الحسنه مردمی تشکیل شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان گفت: در زمینه تسهیلات نیز مجموعه بانکی و صندوق ها در قالب مشاغل خرد خانگی با هماهنگی خیران و راه اندازی کارگاه تجمیع اشتغال در استان هزار و ۶۵۸ نفر اشتغال مستقیم در استان با محوریت صندوق های قرض الحسنه ایجاد کردیم و ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض پرداخت کردیم.
وی گفت: یکی دیگر از اولویت‌های برنامه‌های امسال هم ایجاد تعاونی و اشتغالزایست که در این زمینه تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان همچنین گفت: برای کمک در بحث کرونا بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان منابع مالی جذب شده و در این راستا بیش از ۴۴۵ گروه خدمت رسانی کردند.
ایجاد هزار و ۶۵۸ فرصت شغلی با حمایت بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی

بیرجند- مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: براساس حمایت بسیج سازندگی در قالب کارگاه های تجمیعی، صندوق‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های خیرین هزار و ۶۵۸ شغل مستقیم در خراسان‌جنوبی ایجاد شده است.

به گزارش مهر، مهدی هنری صبح شنبه در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا به واسطه نیاز جامعه ۶۰ کارگاه تولید ماسک در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی کردیم که در این کارگاه ۶۵۰ هزار ماسک تولید شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اشاره به تولید هشت هزار گان و لباس محافظی پزشکی و هزار و ۲۵۰ دستکش در کارگاه‌های بسیج سازندگی استان بیان‌کرد: ۴۴۵ گروه جهادی برای تهیه مواد اولیه این اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان جذب منابع از خیرین داشته‌اند.

هنری ادامه‌داد: در طرح شهید سلیمانی نیز چهار هزار و ۶۰۰ نفر از جهادگران در زمینه‌های مختلف چون غربالگری حضور داشتند.

ثبت هزار و ۴۱۰ گروه جهادی در سامانه

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی باید در سامانه اطلس ملی جهادی ثبت شوند، گفت: تاکنون ۶۸۰ گروه جهادی جغرافیا محور و ۷۳۰ گروه جهادی محله‌محور از خراسان‌جنوبی در این سامانه ثبت شده‌اند که در مجموع به هزار و ۴۱۰ گروه رسیده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شش ماهه پایانی سال ۹۹ موضوع گروه‌های جهادی مهارتی و تخصصی را پیگیری کردیم، بیان‌کرد: هزار و ۳۲۲ جهادگر مهارتی و تخصصی خدماتی به ارزش ۴۸۰ میلیون تومان ارائه کردند.

هنری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ گروه تخصصی- مهارتی جهادی در خراسان‌جنوبی داریم، ادامه‌داد: همچنین راه‌اندازی گروه‌های جهادی را در همه نیروهای مسلح در قالب یک سند جامع که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شده را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که در استان گروه‌های جهادی واکنش سریع در مواقع بحرانی داشته باشیم تا بتوانند با آموزش مهارت‌های امداد و نجات خدمات مناسبی را ارائه دهند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قرارگاه تولید، پشتیبانی و مانع زدایی را در بسیج سازندگی استان تشکیل دادیم، اظهار کرد: این قرارگاه موانع تولید در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی را شناسایی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌کند.

راه اندازی ۴۵۰ صندوق قرض‌الحسنه

هنری با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی ۴۵۰ صندوق قرض‌الحسنه در راستای اشتغال‌زایی روستائیان در خراسان‌جنوبی با کمک ۲۵ تسهیل‌گر ایجاد شده است، بیان‌کرد: اعضای این صندوق‌های کاملاً مردمی ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر هستند.

وی ادامه‌داد: با توجه فعالیت به این صندوق‌های قرض‌الحسنه هزار و ۵۵۰ شغل مستقیم با اعطای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از این صندوق‌ها و منابع بانکی ایجاد شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: در مجموع با حمایت بسیج سازندگی در قالب کارگاه‌های تجمیعی، صندوق‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های خیرین هزار و ۶۵۸ شغل مستقیم با ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض طی یک سال گذشته ایجاد شده است.

هنری با بیان اینکه سند اشتغال ۱۵۰ روستا در حال تدوین است، یادآور شد: از ابتدای سال ۹۹ تعداد ۷۴۰ پروژه عمرانی کوچک و زود بازده را با همکاری گروه‌های جهادی آغاز کرده‌ایم که از این تعداد ۶۴۳ پروژه احداثی است.

وی گفت: ۵۲۲ پروژه نیز با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان نیز به اتمام رسیده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۲۰۵ میلیارد تومان ارزش خدمات دستگاه‌ها و کمک مردم در راستای مقابله با کرونا بوده و همچنین ۱۶۵ میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

هنری افزود: در مجموع ارزش این خدمات ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی خبر داد؛

اختصاص دو میلیارد تومان سرانه بهداشتی به مدارس خراسان جنوبی/۲-۳

اختصاص دو میلیارد تومان سرانه بهداشتی به مدارس خراسان جنوبی

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرانه بهداشتی از ابتدای شیوع کرونا به مدارس خراسان جنوبی اختصاص یافت.

محمد علی واقعی افزود: برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم بسته به تصمیم ستاد کرونا دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در هر صورت ما برای برگزاری حضوری امتحانات نهایی نیز آمادگی داریم، بیان‌کرد: ما تجربه برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری را در سال قبل داشتیم و با رعایت پروتکل‌ها این مهم برگزار شد.

واقعی ادامه‌داد: در حال حاضر هم اگر تصمیم بر برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری باشد ما امتحانات را در فضاهای بزرگ و دارای تهویه مناسب چون سالن اجتماعات مدارس و یا سالن‌های ورزش و با فاصله مناسب برگزار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه محل‌های آزمون قبل و بعد از برگزاری امتحان نیز ضدعفونی خواهد شد، افزود: از ابتدای شیوع کرونا حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرانه آموزشی به مدارس خراسان‌جنوبی واریز شده است و همچنین ۱۰ هزار ماسک و دستکش و ۲۱ هزار لیتر مواد ضدعفوتی کننده تحویل مدارس شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: همه تلاش ما بر این است که اگر امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار شود با رعایت مسائل بهداشتی دانش‌آموزان با کمترین دغدغه در جلسه امتحان حاضر شوند.

واقعی یادآورشد: رئیس جمهور محترم تأکید کردند که امیدواریم با اولویت قرار دادن معلمان و دانش آموزان برای واکسینه کردن در مهرماه آتی بتوانیم آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم که امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*