اخبار خراسان جنوبی/ ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد/

۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خراسان جنوبی تصویب شد

استاندار خراسان جنوبی: مدیران برای سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی داشته باشند

امام جمعه بیرجند: مساله نفوذ را جدی بگیرید

امام جمعه بیرجند: مساله نفوذ را جدی بگیرید

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مسئله نفوذ را جدی بگیرید و مهمترین رسالت جریان انقلابی، تبیین و روشنگری در جامعه است.

جشنواره ۲۰۲۱قطر

مخترع بیرجندی در فهرست صاحبان ۱۰تکنولوژی برتر ورزشی و سلامت جهان/۲

دکتر حسین نیک کار، پژوهشگر و مخترع برتر ملی و بین المللی از خراسان جنوبی، در جشنواره ۲۰۲۱ قطر خوش درخشید و تکنولوژی هایش جزء ۱۰تکنولوژی برتر جهان قرار گرفت.

جشنواره ۲۰۲۱ قطر از ژانویه ۲۰۲۰ آغاز به کار کرد که ۳۰۰۰ استارتاپ قدرتمند از مخترع بیرجندی در فهرست صاحبان ۱۰ تکنولوژی برتر ورزشی و سلامت جهان۷۰کشور جهان از جمله آمریکا، انگلیس، ایتالیا، پرتغال و سنگاپور در آن شرکت کردند.
حسین نیک کار که دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی گرایش قلب و عروق دارد به همراه تیم ۱۱نفره خود، به عنوان تنها تیم ایرانی در این جشنواره شرکت کرد که اختراعات و تکنولوژی هایش در مرحله اول داوری جشنواره، جزء ۵۰نفر برتر و سپس ۲۰نفر برتر قرار گرفت و پس از رقابت با شرکت‌ها و استارت آپ‌های بزرگی همچون سیلیکون آمریکا و کمپانی آدیداس آلمان، جز ۱۰تکنولوژی برتر ورزشی و سلامت جهان در سال۲۰۲۱ کشور قطر قرار گرفت.
دکتر نیک کار گفت: تکنولوژی‌های من و گروه همراه با نام NSAtech در جهان شناخته می‌شود و شامل استعدادیاب هوشمند ورزش و سلامت، بازی آنلاین آموزشی، سیستم تماشاگر مجازی و چندین تکنولوژی دیگر است که برای ثبت اختراع به اروپا و آمریکا ارسال شده است.
دکتر نیک کار و ۹مخترع دیگر که صاحبان ۱۰تکنولوژی برتر جهان در جشنواره قطر هستند تا چند روز آینده در قطر حضور می‌یابد تا پس از عقد قرارداد سرمایه گذاری با بهترین شرکت‌ها و کمپانی‌های حاضر در جام جهانی، آماده ساخت نهایی تکنولوژی‌ها برای ورود به بازار و جام جهانی و وریداد‌های بزرگ ورزشی شوند.
تکنولوژی‌های برتر جشنواره ۲۰۲۱ قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز رونمایی می‌شود.

امام جمعه بیرجند: جنبش دانشجویی باید برای شرایط کنونی جامعه طرح داشته باشد

 

امام جمعه بیرجند: جنبش دانشجویی باید برای شرایط کنونی جامعه طرح داشته باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه “رسالت تشکل انقلابی داشتن طرح و برنامه و تبیین شرایط جهان در جامعه است” گفت: جنبش دانشجویی باید برای شرایط کنونی طرح داشته باشد.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه دانشجویان انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند با بیان اینکه  “شما که این مسئولیت را به عهده گرفتید رسالت بزرگی دارید” اظهار داشت: این مسئولیت باید در عمل، اخلاق و گفتارتان نمایان باشد و بر اساس تخصص و تعهدی که دارید مسائل را تبیین کنید.

وی رسالت دانشجویان انقلابی را در موقع شناسی و تبیین شرایط عنوان کرد و گفت: در این مقطع دنیا مانند صدر اسلام دو قطبی شده است، امروز دو قطبی نظام مقدس جمهوری اسلامی با جبهه استکبار و عدالت با ظلم ایجاد شده و هم باید سنگر را محکم نگه دارید و هم  برای تبیین آن طرح داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: جوان شاید ظاهر مناسبی شاید نداشته باشد اما باطنش پاک است؛ برای این جوان‌ها باید طرح کارشناسی شده داشته باشید، دیگران ممکن است در راه‌های دیگر باشند اما نسل جوان غالباً جاهلانه وارد مسائل منفی می‌شوند که تعمدی نیست اصل بر این است که جوانان حق جو هستند و اشتباه گرفته‌اند، رسالت شما دانشجویان انقلابی این است که جهل را برطرف کرده و از بین ببرید.

وی ادامه داد: نوجوان و جوان تجربه ندارد و ممکن است بدون غرض و بدون اطلاع در یک راهی بیفتد، ممکن است عده‌ای مغرضانه وارد شوند اما جوان‌ها که اینگونه نیستند او به صد دلیل نتوانسته است بفهمد به همین دلیل شما باید طرح داشته باشید و اول اتمام حجت کنید.

عبادی اظهار داشت: پیغمبران و ائمه اول اتمام حجت می‌کردند، مقدمات این کار نیز باید کارشناسی شده باشد، طراحی و مبانی آن باید درست باشد تا بر اساس آن بتوانید راه راست از راه بد و راستی از نادرستی را تبیین کنید و بعد تبلیغ و تشویق کنید همان شیوه‌ای که راه اسلام و ائمه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله انسان گیر کردن بر سر دو راهی هدایت و ضلالت است اظهارداشت: هیچ مسئله‌ای بالاتر از این نداریم و همه مسائل دیگر لوازم هدایت و ضلالت است.

وی افزود: مسئله هدایت و ضلالت آن قدر مهم است و ارزش دارد که در حدیث نبوی داریم پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود”اگر یک نفر را بتوانی هدایت کنی بهتر است از همه آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد”؛ دلیلش هم روشن است و این است که همه تشکیلات زمین و آسمان دستگاه خلقت انسان هستند یعنی آنها مقدمه هستند و محصول و میوه‌اش انسان است.

وی ادامه داد: اگر انسان به عنوان محصول این دستگاه گمراه شود آن دستگاه به درد نمی‌خورد و فاسد می‌شود اگر محصول آن، که انسان است سالم باشد این به دستگاه ارزش می‌دهد و اگر انسانی را هدایت کنید ارزشش از همه مقدمات زمین و آسمان بالاتر است بنابراین هدایت و پرورش انسان از هر کاری مهم تر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  گفت: همت شما این باشد که با طرح، برنامه، تخصص و امید به سراغ جوان‌ها بروید و بیش و پیش از هر چیز به مخاطب بفهمانید که او را دوست دارید و دلسوز او هستید و آقا بالاسر او نیستید. حیف است که جوانان ما با این همه استعداد و ظرفیتی که دارند ضایع شوند.

عبادی خاطر نشان کرد: در مقابل ظلم و استکباری که امروز دنیا را فراگرفته فقط یک نقطه به عنوان مقابله با ظلم وجود دارد که به معنی پایگاه عدل است و آن اربعین حسینی است و از همه دنیا مردم از ادیان و مذاهب مختلف شرکت می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی ابراز داشت: آدم‌های کافر و حق نشناس دوست دارند و می‌خواهند همانطور که خود آنها کافر هستند شما هم کافر شوید تا شما را از خود بزرگتر نبینند و مساوی ببینند.

کشف ۲۰ رأس احشام قاچاق در”نهبندان”/۴
گروه استان ها- خراسان جنوبی- فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از ۳ خودرو ۱۵ رأس گوسفند و ۵ رأس گوساله قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق دام و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۳ خودرو مشکوک شدند.
وی بیان داشت: مأموران خودروها را متوقف و با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از آن ها ۱۵ رأس گوسفند و ۵ رأس گوساله قاچاق فاقد مجوز دامپزشکی کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق بنا بر نظر کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه ۳ خودرو توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

کشف ۶ هزار و ۹۱۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” گفت: مأموران طی ۲۴ ساعت گذشته در بازرسی از ۷ خودرو ۶ هزار و ۹۱۰ لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی به ارزش ۹۷۲ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و کالا، طی ۲۴ ساعت گذشته هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به ۷ خودرو مشکوک شدند که خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودروها ۶ هزار و ۹۱۰ لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع کشف کردند که ارزش ریالی سوخت قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۷۲ میلیون ریال برآورد شده است.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این رابطه ۱۰ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

قاتل نامرئی، جان جوان طبسی را گرفت/۴

جوان ۳۵ ساله طبسی، قربانی قاتل نامرئی شد.

فرمانده آتش نشانی طبس گفت:  بعد از تماس در محل حاضر شدیم که متاسفانه این جوان در اثر نشت گاز شهری ناشی از شکستگی محل اتصال شیر و شیلنگ دچار خفگی شده بود.

افراسیابی با تاکید بر اهمیت بازبینی لوله‌های گاز برای پیشگیری از حوادث، به شهروندان توصیه کرد هر چهار سال باید شیلنگ گاز شهری خود را عوض کنند که طول آن نباید بیش از ۱.۵ متر باشد

افتتاح کلاس اقماری طرح «آبا» در ارسک بشرویه/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سومین کلاس اقماری در طرح آبا به منظور جذب دانش آموزان متوسطه اول و دوم در بخش ارسک بشرویه افتتاح شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در آیین افتتاح این کلاس اقماری اظهار کرد: برای تجهیز این کلاس بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه شده که با بهره برداری از آن ۲۲ دانش آموز دختر و پسر ارسک بشرویه از خدمات آنلاین و برخط آن برخوردار شدند.

وی، اضافه کرد:  کلیه خدمات کلاس های اقماری به صورت آنلاین بوده و فقط هفته ای ۲ روز در صورت نیاز و رفع اشکال کلاس حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

گفتنی است مدیر کل آموزش و پرورش در سفر به بشرویه از ۱۰ آموزشگاه شهرستان به صورت سرزده بازدید کرد.

کاشت ۴هزار نهال در مزرعه آموزشی هنرستان فروزانفر بشرویه/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در مزرعه آموزشی هنرستان استاد فروزانفر ضمن اقدام به کاشت نهال، طرح کاشت ۴ هزار اصله نهال را در این مزرعه آغاز کرد.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در  بازدید از مزارع این چاه موتور هنرستان استاد فروزانفر بشرویه بر رونق کشاورزی این شهرستان تأکید کرد و افزود: مهارت آموزی و آشنایی دانش آموزان این رشته با مبانی کشاورزی اصولی در راستای حرکت به سمت کشاورزی پویا و سود آور باید توجه ویژه ای شود.

 وی با بیان این که مزرعه کشاورزی هنرستان فروزانفر دارای ۲۵ هکتار زمین کشاورزی است، تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش بشرویه با مدیریت اصولی منابع ه توانسته است با هدف گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدت تاکنون ۱۵ هکتار از آن را با اصلاح خاک  به صورت دایر و قابل زراعت درآورد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به وجود دو هکتار باغ پسته  فندقی در اراضی این هنرستان خاطر نشان کرد: امسال نیز قریب  ۲ هکتار دیگر از این اراضی به تاکستان تبدیل شده و بخشی نیز به  کاشت نهال گل محمدی اختصاص می یابد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بابیان این که در حال حاضر ۴ هکتار دیگر از اراضی این هنرستان زیر کشت جو و سبزه سبزه قرار دارد؛ اظهار کرد: با توجه  به مرغوبیت بافت خاک و کیفیت بالای آب چاه موتور بیشتر اراضی  به کشت محصولات جالیزی و صیفی جات  اختصاص یافته است.

وی از اختصاص بخشی از اراضی به نهال  عناب و زیتون در آینده نزدیک خبر داد و یاد آور شد:  در صورت تامین اعتبار می توان با  احداث استخر مناسب به سمت پرورش ماهی های سردابی و گرمابی نیز رفت.

به گفته واقعی هنرستان استاد فروزانفر با توجه به امکانات فوق هر ساله در دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای در رشته هایی با اولویت کشاورزی و دامداری  هنرجو می پذیرد و در حال حاضر نیز بیش از ۱۲۰ هنرجو در این هنرستان مشغول تحصیل هستند.

۱۴ هزار یتیم در خراسان جنوبی تحت حمایت بسیج /۵

۱۴ هزار یتیم در خراسان جنوبی تحت حمایت بسیج قرار می‌گیرند

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج استان تا ماه مبارک رمضان ۱۴ هزار یتیم استان تحت حمایت تشکل‌های مختلف بسیج قرار می‌گیرند.

سردار علی قاسمی روز چهارشنبه در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی که به مناسبت سوم شعبان سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار انجام شد افزود: نهادهای انقلابی به ویژه بسیج مردمی، آموزش و پرورش و سپاه پاسداران در قلب مردم این خطه جای دارند.

وی با بیان این که شهدا به معنای واقعی قدم در مسیر نهضت عاشورا نهاده و از اسلام، شریعت و انقلاب پاسداری کردند اظهار داشت: امروز ایران اسلامی یکه تاز و پرچمدار حریت، آزادگی و استقلال‌ طلبی در کل عالم است از این رو جهان ظلم، استکبار و استبداد برای مقابله با آرمان‌های انقلاب متحد شده و با ناجوانمردانه‌ترین اقدامات و به‌کار بستن شیوه‌های مختلف تروریستی علیه ایران توطئه می‌کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به این که تمام آزادگان جهان امام حسین(ع) را قبول داشته و به ایشان عشق و ارادت دارند افزود:  کمک‌های مؤمنانه فقط توزیع بسته‌های معیشتی مالی و درمانی نیست و اگر بتوانیم به فرهنگ و فرایند تعلیم و تربیت کمک کنیم نیز نوعی حضور مؤثر در رزمایش کمک‌های مؤمنانه است.

وی با بیان اینکه مجموعه سپاه استان به خادمیت ملت افتخار می‌کند اظهار داشت: در این راه سپاه اگر کارنامه و جایگاهی دارد به واسطه حمایت‌ها و دلگرمی‌های مردم خونگرم، مومن، ولایتمدار و انقلابی استان است.

سردار قاسمی ادامه داد: خراسان جنوبی کمترین حوادث را در چهارشنبه آخر سال داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: تربیت نسلی مومن، انقلابی، پاسدارارزش‌ها و ولایت، در تراز انقلاب اسلامی و پیشگام در تحقق تمدن نوین اسلامی مهمترین رویکرد خادمین نظام تعلیم و تربیت است.

محمدعلی واقعی اظهار داشت: حضور موثر پاسداران حریم و حرم در عرصه‌های مختلف دفاعی زمینه ساز اقتدار روز افزون انقلاب اسلامی در گفتمان جهانی شده است.

وی ضمن قدردانی از حضور معنوی و تاثیرگذار سپاه در برنامه‌های فرهنگی و فرایند تعلیم و تربیت بیان کرد: موسسه آموزشی امام حسین (ع) در فرایند آموزش و پرورش دانش‌آموزان استان افتخار آفرین بوده و دانش‌آموزانی چند بُعدی تربیت کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی امنیت و اقتدار امروز ایران اسلامی را مرهون وحدت رویه و تلاش‌های شبانه‌روزی و مشترک پاسداران در کنار سایر نیروهای مسلح دانست و تصریح کرد: سم پاشی‌های امروز دشمن و مزدوران منطقه‌ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناشی از حرکت درست سپاه بر محور ولایت و آرمان‌های انقلاب است.

وی از برگزاری اردوهای راهیان نور مجازی به عنوان ابتکاری زیبا در استفاده هرچه بیشتر دانش‌آموزان، معلمان و دانش‌آموزان استان در برخورداری از مواهب این اردو یاد کرد و ادامه داد: این اقدام ارزشمند با استقبال بی‌نظیر دانش‌آموزان، اولیا و  معلمان همراه شده به گونه‌ای که قریب ۲۵۰ هزار نفر به صورت آنلاین و برخط در اردوهای راهیان نور شرکت کردند.

 

 

 

 

 

واژگونی یک دستگاه کامیون در محور فردوس_بشرویه/۴

یک دستگاه کامیون با بار بادمجان و گوجه فرنگی در کیلومتر ۱۵ محور فردوس-بشرویه واژگون شد.

در اثر این حادثه یک نفر مصدوم شد که توسط اورژانس به بیمارستان شهید چمران فردوس منتقل شده است.

علت حادثه خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام شد.

 

بارش باران در خراسان جنوبی پیش‌ بینی می‌شود/۲

 رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی از امشب تا جمعه با افزایش ابر در برخی نقاط استان بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.

جواد نخعی  افزود: افزایش ابر تا پایان هفته به تناوب خواهد بود و از پنجشنبه تا شنبه هفته آتی افزایش سرعت وزش باد و در برخی نقاط باد شدید همراه با گرد و خاک دور از انتظار نیست.

وی گفت: دمای هوا تا جمعه روند افزایشی خواهد داشت اما این وضعیت برای شنبه و یکشنبه آینده روند کاهشی به خود می‌گیرد.

 

 

۶۰۰ داوطلب انتخابات شوراهای شهر در خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند/۳

 ۶۰۰ داوطلب انتخابات شوراهای شهر در خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند

بیرجند – ایرنا – رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: ۶۰۰ نفر از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۲۴ روز گذشته (۲۶ اسفند) در ۳۱ شهر استان ثبت‌نام کردند.

ناصر خوش خبر روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: از شروع ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر (۲۰ اسفند) تا ساعت ۲۴ دیروز با فرمانداران و عوامل انتخابات بستری مهیا شد که در کنار آرامش، ثبت‌نام در ۳۱ شهر استان انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمال تغییرات در آمار وجود دارد تصریح کرد: تغییرات برای کسانی که غیر حضوری ثبت‌نام کردند تا تایید نهایی دور از انتظار نیست.

خوش خبر اظهار داشت: بنا به توصیه مقام معظم رهبری فضای مطلوب انتخاباتی فضایی پرشور و آرام و متین است که همه اگر از حفظ آرامش تبعیت کنند احقاق حق می‌شود.

وی بیان کرد: در همین راستا به دنبال فضای پرشور و ‌نشاط و تمکین از قانون مداری هستیم که تکیه گاه ما است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: به جز شهرستان بیرجند که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۹ اعضای شورا و ۶ علی‌البدل خواهد داشت مردم در بقیه شهرهای استان شرای پنج نفره با سه علی البدل را انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: ۲۵۵ کرسی وجود دارد و کسانی که تایید صلاحیت می‌شوند در ۲۸ خرداد رقابت خواهند کرد.

خوش خبر بیان کرد: ۱۱۳ داوطلب در بیرجند، ۸۵ نفر قاینات، ۵۰ نفر سربیشه، ۳۸ داوطلب زیرکوه، ۷۹ نفر طبس، ۳۵ داوطلب بشرویه، ۳۳ نفر سرایان، ۵۳ نفر فردوس، ۵۳ نفر درمیان و نهبندان و سربیشه در هرکدام ۲۹ داوطلب ثبت‌نام کردند.

وی یادآور شد: تاکنون از داوطلبان ۲ نفر از قاینات و یک نفر از درمیان انصراف دادند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: داوطلبان پس از تایید صلاحیت و انتشار اسامی توسط فرمانداران به عنوان نامزد تلقی می‌شوند و فرماندار موظف است پس از تایید صلاحیت به افراد، تایید صلاحیت و یا رد آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: از نهم تا ۱۲ اردیبهشت ماه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند اعتراض کنند تا به پرونده و شکایت‌ها رسیدگی و به انتشار اسامی افراد نهایی ختم شود.

خوش خبر یادآور شد: داوطلبان در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر حق شکایت ندارند و تنها شهرهای که می‌توانند به هیات مرکزی نظارت شکایت کنند شهر بیرجند با بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی گفت: بیش از ۴۱۵ نفر از ثبت‌نام شدگان با ۷۰ درصد به صورت حضوری ثبت‌نام کردند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۳۰ نفر از داوطلبان این دوره لیسانس، ۱۴۷ فوق لیسانس، ۱۵ نفر دکتری، ۴۶ نفر فوق دیپلم و ۲۹ نفر حوزوی هستند که ۱۱۰ نفر از داوطلبان دارای سابقه ایثارگری هستند.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد معادل ۱۳۶ نفر از داوطلبان دارای سابقه شورایی بودند افزود: ۷۷ درصد بدون سابقه خدمت شورایی هستند که می تواند زمینه ساز انگیزه شود.

وی تصریح کرد: بالاترین افراد ثبت‌نام شده کارمندان دولت با ۱۵۰ نفر و ۱۰۷ نفر از افراد بازنشسته هستند.

خوش خبر با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ۷۰ زن شرکت کردند افزود: گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال بالاترین میزان را با ۲۳۱ نفر دارند.

وی یادآور شد: با توجه به وجود کرونا سبک جدیدی از انتخابات را تجربه می‌کنیم و سواد مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافته اما در ارتباط با نحوه تبلیغات، دستورالعمل وزارت کشور در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: انتخابات برگزار می‌شود اما نحوه تبلیغات ممکن است متمایز از قبل باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام انتخابات شورای شهر بسته شد اما ثبت نام شورای روستایی از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود که باید آمادگی لازم با ورود نخبگان، روحانیون، رسانه و متنفذین برای اقبال به داوطلب‌شدن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با توجه به روند تایید صلاحیت احتمال ریزش آمار برای داوطلبان شورای شهر وجود دارد.

در  پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر ۶۸۳ نفر برای اخذ کرسی‌های این شوراها در خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند.

۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد/

۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی افتتاح شد

۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان به بهره‌برداری رسید.

مراسم افتتاح همزمان این تعداد واحدهای مسکونی در روستای فدشک شهرستان خوسف برگزار شد.

امروز به طور همزمان در سه استان خراسان جنوبی، تهران و کرمان و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) چهار هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی ویژه مددجویان کمیته تحویل متقاضیان شد که سهم خراسان جنوبی ۲ هزار و ۵۰۰ واحد است.

اعتبار هزینه شده برای احداث این واحدها در خراسان جنوبی، ۱۸۶ میلیارد تومان است که ۱۰۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن، کمک‌های بلاعوض است که در قالب سهم دولت و سهم امداد به متقاضیان پرداخت شده است.

در پی سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی (اسفند ۹۷) مصوب شد در راستای مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی استان، ۱۰ هزار واحد مسکن ویژه محرومان در خراسان جنوبی احداث شود که ساخت پنج هزار واحد از این تعهد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنج هزار واحد نیز به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار شد.

عملیات اجرایی ساخت این واحدهای مسکونی از سال گذشته توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد و تاکنون اغلب آنها تکمیل و تحویل شده است.

 

 

پنج نفر در حوادث چهارشنبه سوری خراسان جنوبی مصدوم شدند

پنج نفر در حوادث چهارشنبه سوری خراسان جنوبی مصدوم شدند

بیرجند – ایرنا – معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی گفت: حوادث چهارشنبه آخر سال در شهرستان‌های نهبندان، قاینات و بیرجند پنج مصدوم داشت که از این تعداد چهار نفر به بیمارستان منتقل شدند.

علیرضا عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مصدومان یک نفر در محل حادثه درمان شد و چهار نفر به بیمارستان منتقل شدند که مصدومیت چهار نفر جزئی و به سر و صورت بود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم گفت: شب گذشته در مراسم چهارشنبه سوری حریق منجر به خسارت جانی و مالی در شهر بیرجند نداشتیم.

علی حسینی افزود: خوشبختانه دومین سال است که در شهر بیرجند چهارشنبه آخر سال خسارت جانی و مالی نداشته است.

وی بیان کرد: همکاران عملیات‌های اطفای حریقی انجام دادند که جزئی و فقط در حد خاموش کردن لاستیک و هیزم بوده است.

 

 

 

۵مصدوم در چهارشنبه آخر سال در خراسان جنوبی/۴

چهارشنبه آخر سال در خراسان جنوبی ۵مصدوم به دنبال داشت.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی گفت: روز گذشته ۵نفر در استان در حوادث چهارشنبه آخر سال دچار سانحه و مصدوم شدند.

عباسی با بیان اینکه از این تعداد ۳نفر در نهبندان، ۲ نفر در قاین و ۱ نفر در بیرجند بودند گفت: از این مصدومان یک نفر در محل درمان شد و ۴نفر به بیمارستان منتقل شدند.

وی گفت: جراحات ۴نفر از مصدومان جزئی و به سر و صورت بود.

 

 

سوت داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته سوم بزرگسالان فوتبال کشور/۷

۴ داور خراسان جنوبی رقابت تیم‌های شهر آهن خواف و سیمان شاهرود از سری مسابقات لیگ دسته سه فوتبال کشور را قضاوت می‌کنند.

آقایان یعقوبی ، باهوش ، مالک و آرمند رقابت تیم‌های شهر آهن خواف و سیمان شاهرود از سری مسابقات لیگ دسته سه فوتبال کشور را قضاوت می‌کنند.

رویش‌های انقلابی و دانشمندان ایرانی، خاری بر چشم دشمنانش/۳

نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود رویش‌های انقلابی و دانشمندان و مجاهدان خود، خاری بر چشم دشمنانش است.

نماینده، ولی فقیه در استان در جمع پاسداران سپاه انصارالرضا بیرجند در رویش‌های انقلابی و دانشمندان ایرانی، خواری بر چشم دشمنانشحسینیه جماران با بیان این مطلب گفت: هر چه افراد فهمیده‌تر باشند در چشم اروپایی‌ها منفورترند و ایران با جوانان انقلابی و دانشمند خود خاری در چشم دشمنان است چرا که با مقاومت و پیروی از راه امام حسین (ع)، احقاق حق را پیش گرفته است.
آیت الله عبادی افزود: هرچه افراد احمق‌تر باشند، نزد اروپایی‌ها محترم ترند و با نگاهی به کارنامه حکمرانان و سران کشورهایی، چون عربستان و نیجریه، می‌توان فهمید که نوکرمآبان و گاو‌های شیرده در خدمت غرب، چه بر سر مسلمانان این کشور‌ها آورده اند.
وی گفت:هیچ گاه سران غرب، به دنبال کمک به بشریت نیستند و آمریکا و اروپای دزد و ولنگار، با ساختن داعش و القاعده و غارت اموال ملی ممالک، فقط به دنبال تأمین منافع خود هستند.
نماینده، ولی فقیه در استان با تأکید بر درس گرفتن از تاریخ افزود: آن‌ها که نمی‌دانند، بدانند دشمنی که عقل ندارد و پابند به هیچ قانونی نیست به فرض اینکه تسلطی یافت، به هیچ کس رحم نمی‌کند چرا که دشمن هیچ گاه از زیادی خواهی خود دست برنمی‌دارد.
آیت الله عبادی همچنین با تبریک میلاد امام حسین (ع) و تبریک روز پاسدار گفت: اسلام دینی است بی بدیل که برای شکل گیری مدینه فاضله و رشد انسان کافی است و واقعه کربلا هم برای حفظ همین اسلام شکل گرفت که باید از آن درس‌های فراوان گرفت.
وی با گرامیداشت یاد شهدای اسلام از جمله سردار سلیمانی افزود: شما پاسداران این افتخار را دارید که زیر پرچم حضرت، ولی عصر (عج) به بشریت خدمت کنید و یاور مظلومان جهان باشید.
در پایان این مراسم از ۱۹ پاسدار نمونه و خانواده پاسدارانی که در مسابقات کشوری قرآن برگزیده شده بودند تقدیر شد.
غربالگری مسافران در مرز

آماده باش ۲۴ پایگاه امدادی در خراسان جنوبی/۳

۲۴ پایگاه امداد و نجات بین شهری هلال احمر خراسان جنوبی در ایام نوروز برای غربالگری مسافران در مرز ماهیرود در حالت آماده باش قرار گرفتند.

دیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت : یک تیم سلامت در مرز زمینی ماهیرود برای مقابله با ویروس کرونا در زمینه قرنطینه مرز همکاری دارند.
محمدرضا رضایی با اشاره به اجرای طرح ۲۰ روزه امداد و نجات در خراسان جنوبی افزود : در اجرای این طرح امدادگران هلال احمر خدمات متنوع امدادی به آسیب دیدگان حوادث و سوانح غیر مترقبه ارائه می‌دهند.
مدیر عامل هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح ۲۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای ثابت فعالیت دارند گفت : ۴۲ دستگاه خودروی امدادی ، ۷۰ خوردوی پشتیبان و یک فروند بالگرد در این ایام آماده بکارگیری برای امداد رسانی به حادثه دیدگان است.
وی با بیان اینکه در طرح نوروزی امسال نیز ۴۰۰ نجاتگر ارائه خدمت می‌کنند افزود : این نیرو‌ها در قالب ۳۰ تیم عملیاتی شامل تیم‌های مستقر در پایگاه‌های سطح استان ، امداد هوایی ، واکنش سریع ، آنست و ارتباطات ، به ارائه خدمات امدادی می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مردم باید از سفر‌های غیر ضروری اجتناب کنند، تأکید کرد: به همین منظور یک تیم سلامت در مرز زمینی ماهیرود برای مقابله با ویروس کرونا در زمینه قرنطینه مرز همکاری دارند.
مدیر عامل هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در بازارچه مرزی ماهیرود در روز‌های فعال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه کامیون تردد و ۱۰۰ نفر هم بصورت مسافری از این مرز ورود و خروج دارند گفت : در این پایگاه‌ها تست سریع PCR انجام و مسافران بیمار با همکاری دستگاه‌های مرتبط به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند.
رضایی از استمرار طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در ایام نوروز با هدف بیماریابی ، جدا سازی و قرنطینه افراد بیمار یا مشکوک خبر داد و گفت : در این طرح تا کنون با مشارکت ۳ هزار و ۶۰۰ نفر روز جوانان این جمعیت بیش از ۲۷ هزار نفر در سطح استان تحت پوشش خدمات ارائه شده قرار گرفته اند.

اسباب کشی در ایام نوروز ممنوع شد/۴

اسباب کشی در تعطیلات نوروز بدون مجوز پلیس ممنوع است

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: اسباب کشی و جابجایی وسایل و حمل اثاثیه منزل در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، نیازمند هماهنگی و اخذ مجوز از کلانتری محل است.
سرهنگ حیدری افزود: به منظور کاهش جرایم در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی به خصوص سرقت و ایجاد فضایی امن و آرام برای شهروندانی که قصد مسافرت دارند برنامه‌های کنترلی پلیس تشدید می‌شود.
وی گفت: هرگونه جابجایی اسباب واثاثیه منزل و لوازم خانگی از تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۹  تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۰ باید با تاییدیه کلانتری و پاسگاه محل باشد و افرادی که قصد اسباب کشی و انتقال وسایل منزل را دارند باید مجوز لازم را از کلانتری‌ها و پاسگاه‌های محل دریافت کنند در غیر این صورت پلیس از این اقدام آنان جلوگیری خواهد کرد.
این مقام انتظامی گفت: قرارگاه نوروزی پلیس آماده هر گونه پاسخگویی به آحاد شهروندان در ۲۴ ساعت شبانه روز با شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۱۳۰۰ و ۲۱۸۲۱۴۰۰ در ایام نوروز است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، تعامل و همکاری شهروندان با پلیس را ضروری دانست ؛ و از عموم مردم درخواست کرد: نکات ایمنی را به دقت رعایت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند تا اقدامات انجام شود.

ثبت لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی/۲-۳

لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی،ثبت لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی گردشگری و صنایع دستی استان گفت: لباس‌ها متعلق به شهرستان های، نهبندان، بیرجند، قاین و سرایان است.
جواد سیروسی افزود: این لباس‌ها نمونه‌های شاخص خراسان جنوبی است که همه این لباس‌ها دارای تزئین گلدوزی یا بخارا دوزی و سیاه دوزی است.
وی گفت: این گلدوزی‌ها با نخ‌های ابریشم رنگی بر روی پارچه سفید انجام شده است.
به گفته وی لباس‌های عروس در هر منطقه برگرفته از عوامل مهمی مانند جغرافیای محیطی، شیوه معیشت، اعتقادات، شغل افراد و طبقه اجتماعی آنان است.

سیروسی گفت: لباس عروس معمولا دارای تزئینات زیادی است و معمولا این لباس‌ها را به وسیله گلدوزی یا بخارا دوزی تزئین می‌کرده اند.به گفته وی پارچه‌های این لباس‌ها از جنس کرباس بوده و لباس عروس شامل سرپوش یا شال، کلاه، پیراهن، دامن، شلوار و چادر است.

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با پژوهش‌های بیشتر نمونه لباس‌های سایر نقاط استان شناسائی و در این فهرست قرار می‌گیرد.

توزیع ۲۰۰ بسته کمک معیشتی در باغشهر اسلامیه/۲

۲۰۰ بسته کمک معیشتی در باغشهر اسلامیه شهرستان فردوس توزیع شد.

در چهارمین مرحله از کمک‌ های مؤمنانه این تعداد بسته کمک معیشتی به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال امروز در باغشهر اسلامیه بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع شد.

فعالیت موزه‌های خراسان جنوبی در ایام عید/۳

موزه‌های خراسان جنوبی در ایام عید هم فعالیت دارند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی ، مسئول موزه‌های استان ساعت فعالیت موزه‌های استان در نوبت صبح و عصر از ساعت هشت صبح تا ۲۰ برای بازدیسد علاقمندان دایر است.

غلامحسین شعیبی گفت : با توجه به شرایط شیوع کرونا علاقمندان بر اساس گروه بندی‌های مشخص انجام می‌شود.

به گفته وی موزه‌های استان در شهرستان‌های بیرجند ، بشرویه ، سرایان ، فردوس ، قاین و نهبندان فعالیت دارند.
شعیبی با بیان اینکه ۱۹ موزه در خراسان جنوبی فعال است، افزود: این موزه‌ها شامل موزه آثار باستانی و اشیاء تاریخی، مشاهیر و مفاخر، مردم شناسی، آب، صنایع دستی، میراث پهلوانی و زورخانه ای، عروسک و تاریخی طبیعی است.
با توجه شرایط کرونا ۱۰ موزه استان شامل ۳ موزه باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند ، ۳ موزه شهرستان قاین و موزه‌های مردم شناسی شهرستان‌های نهبندان ، فردوس ، سرایان و طبس به سامانه فروش الکترونیکی بلیت است.

نمایش صنایع دستی در فرودگاه بین‌المللی شهید محمود کاوه بیرجند/۲-۳

کانتر اطلاع ‌رسانی صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند رونمایی شد.

 رئیس اداره  میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بیرجند گفت : در راستای این اقدام مسافران بخصوص گردشگران در بدو ورود به استان ، می‌توانند اطلاعات مورد نیاز در حوزه صنایع دستی و منسوجات سنتی را در قالب لباس و منسوجات کاربردی از جمله پارچه، حوله، کیف به همراه بروشور‌های راهنمای گردشگری به صورت رایگان دریافت کنند.
فولادی افزود : گردشگران می‌توانند با دریافت اطلاعات گردشگری و صنایع ‌دستی مورد نیاز ، انتقادات یا پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را نیز از این طریق به حوزه معاونت گردشگری و صنایع دستی اداره میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع ‌دستی بیرجند منعکس کنند.

شناسایی ۱۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۳ بیمار جدید کرونایی ، ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۱۱۳ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۱۳ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، ۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۵ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوت در اثر کرونا، در خراسان جنوبی نداشیم و تعداد فوتی‌ها در اثر بیماری کرونا همچنان ۷۶۲ مورد در خراسان ثابت می‌ماند.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۲ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۲۷ نفرمبتلا قطعی بیماری کرونا و ۷ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر آنان وخیم است.

 

 

 

 

 

پیگیری «غُصه بزرگ»؛

مسئولان با دلال ها برخورد کنند/ پای احتکار در میان است

مسئولان با دلال ها برخورد کنند/ پای احتکار در میان است

بیرجند- گرانی بر بازار بیرجند در آستانه ایام عید چنبره زده و پای شهروندان را به میدان نارضایتی ها باز کرده در این میان اصناف خواستار برخورد با دلالان برای کنترل قیمت ها هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروزه گرانی و مشکلات اقتصادی مسئله جدیدی نیست بلکه مردم در اقصی نقاط کشور از یک سال گذشته گرفتار موج گرانی شده و روزهای پر دغدغه‌ای را سپری می‌کنند.

در کنار ضربه کرونا به اقتصاد خانوارها، گرانی در بسیاری از کالاهای اساسی که باید در سبد مصرف خانواده باشد، رنج جامعه به ویژه سرپرست خانوارها را دوچندان کرده است.

چه نیکو گفته‌اند رهبر عظیم الشان انقلاب که گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در آستانه عید «غُصه بزرگی» ایجاد کرده است.

این روزها کمبود برخی کالاها از یک سو و گرانی اجناس از سویی دیگر تعادل بازار را بر هم زده و پای معیشت خانواده‌ها را هم لنگ کرده است.

بازار این روزهای خراسان جنوبی نیز همانند دیگر نقاط کشور از بسیاری از نا بسامانی‌ها رنج می‌برد. گرانی در کالاهایی مانند برنج، پوشاک، کفش و حتی میوه بیداد می‌کند و دست شهروندان را از خریدن به این اقلام مورد نیاز کوتاه کرده است.

بازاریان علت این آشفته بازار را گرانی مواد اولیه، هزینه‌های جانبی اعم از حمل و عدم حمایت مسئولان از تولید کنندگان و اصناف و به خصوص دلال بازی می‌دانند و کارشناسان هم عدم نظارت مؤثر را مقصر ماجرا می‌دانند.

تورم ناباورانه در بازار پوشاک

یکی از شهروندان با گلایه از گرانی‌های پیش رو در گفتگو با مهر بیان کرد: تمام کالاها اعم از میوه، روغن، برنج، گوشت و غیره گران است.

رضا موسوی با بیان اینکه رشد قیمت در پوشاک غیر قابل باور است، اظهار کرد: در حال حاضر یک پیراهن مردانه زیر ۹۰ هزار تومان پیدا نمی‌شود.

وی با گلایه از رشد نرخ پوشاک بچگانه بیان کرد: همچنین یک جفت کفش حتی بچگانه زیر ۱۰۰ هزار تومان یافت نمی‌شود.

موسوی با بیان اینکه مردم از شرایط فعلی بازار به شدت رنج می‌برند، گفت: این روزها توان خرید مردم بسیار کم شده و شایسته نیست که اجناس روز به روز افزایش قیمت داشته باشد.

وی خواستار تشدید نظارت‌ها شد و گفت: مسئولان باید چاره‌ای جدی بیاندیشند در غیر این صورت بسیاری از خانواده‌ها دچار سو تغذیه می‌شوند.

گرانی کالاها کنترل شود

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر با گلایه از وضعیت بازار بیان کرد: متأسفانه بسیاری از کالاهای تولید داخلی نیز تورم بالایی داشته است.

مهدی دلاکه به بیان اینکه از مسئولان خواستاریم در راستای کنترل گرانی‌ها چاره اندیشی کنند، گفت: حمایت از تولید کنندگان و نظارت‌های جدی می‌تواند روند فعلی بازار را متعادل کند.

وی با بیان اینکه عید سال جاری برای بسیاری از خانواده‌ها دغدغه ایجاد کرده است، گفت: نمی‌توان از خرید کالاهایی مانند میوه، برنج و گوشت صرف نظر کرد چراکه از جمله ضروریات زندگی به شمار می‌روند.

دلاکه با بیان اینکه کشت برخی از میوه‌ها مانند خیار را می‌توان به راحتی در گلخانه‌های استانی توسعه داد، گفت: همچنین نیاز است تولید کنندگان برای تأمین هزینه‌های جانبی حمایت شوند.

وی اظهار کرد: در برخی اقلام مانند سیب و پرتقال کمبودی وجود ندارد اما قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که از دسترس مردم خارج می‌شود.

دلاکه خواستار تزریق اجناس تنظیم بازار شد و ادامه داد: هرچند اجناس تنظیم بازار هم تفاوتی با اقلام کنونی ندارد اما باز هم می‌تواند مرهمی برای برخی از دردها باشد.

کارخانه‌ها حمایت شوند

رئیس اتحادیه خواروبار فروشی بیرجند در گفتگو با مهر با انتقاد از کمبود کالاهایی مانند روغن گفت: در حال حاضر روغن مایع معمولی اصلاً یافت نمی‌شود و روغن جامد را هم تنها باید در فیلم و عکس‌های تلویزیون مشاهده کرد.

محمد رضا شریف با اشاره به در پیش رو بودن ایام عید بیان کرد: متأسفانه در ایام پایانی سال بسیاری از کالاهای اساسی رشد قیمت داشته و شهروندان را گلایه مند کرده است.

وی بیان کرد: یک کیسه برنج در مدت مشابه سال گذشته ۹۰ هزار تومان بوده که امسال به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی بیرجند با اشاره به علت این آشفته بازار، بیان کرد: مسئولان در حمایت از کارخانه‌ها و بازاریان ضعیف عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر مشکل کارخانه‌ها رفع شود این گرانی‌ها و کمبودها هم برطرف می‌شود که این امر نیازمند توجه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

هزینه‌های جانبی علت افزایش نرخ میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند هم در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت قیمت میوه بیان کرد: قیمت میوه نسبت به سال گذشته از افزایش زیادی برخوردار بوده اما طی هفته‌های اخیر رشدی نداشته است.

محمد حیدری با اشاره به میوه تنظیم بازار گفت: اگرچه این میوه‌های تنظیم بازار نسبت به میوه‌های کنونی عرضه شده در بازار اندکی کاهش قیمت دارد اما نسبت به سال گذشته گران شده است.

وی افزایش هزینه‌های جانبی را علت رشد قیمت میوه دانست و گفت: یک کامیون سیب درختی از ارومیه با نرخ ۲۰ میلیون تومان حمل می‌شود که این امر بر قیمت تمام شده محصول تأثیر بسزایی دارد.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت میوه‌هایی مانند خیار که در داخل استان تولید می‌شود، گفت: هزینه‌های جانبی مانند سم، کود و دستمزد کارگر گران هم بالا رفته است.

گلایه از عملکرد مالیات

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند ادامه داد: هر کیلو پلاستیک سال گذشته ۱۸ هزار تومان بوده که امسال به ۳۲ هزار تومان افزایش یافته و این باعث رشد قیمت محصولات گلخانه‌ای شده است.

حیدری با بیان اینکه حقوق یک کارگر از دو میلیون تومان به چهار میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: همچنین سهم بیمه از ۵۳۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه کرونا اصناف و بازاریان را به مرز ورشکستگی کشانده اما سازمان دارایی و مالیات همچنان فعال هستند، گفت: مالیات یکی از مشکلات پیش روی تولید کنندگان و بازاریان بوده که خواستار رسیدگی به این امر هستیم.

حیدری خواستار حمایت از تولیدکنندگان شد و گفت: در حال حاضر چوب ندانم کاری برخی مسئولان را مردم می‌خورند که باید مورد توجه قرار گیرد.

حکایت تورم ناگهانی در بازار پوشاک

رئیس اتحادیه پوشاک هم در گفت و گو با مهر با اشاره به نرخ بالای پوشاک بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته واحدهای صنفی پوشاک به دلیل کرونا تعطیل شد، مقداری از اجناس در انبارها مانده بود.

سید علی اسماعیل زاده با بیان اینکه واحدهای صنفی در هشت ماه اخیر به دلیل نبود متقاضی خرید نداشته‌اند، اظهار کرد: با توجه به استقبال شب عید، واحدهای صنفی برای خرید اجناس جدید اقدام کرده و با تورم روبه رو شدند.

وی با بیان اینکه قیمت جدید پوشاک نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این تورم در طول سال وجود داشته اما به دلیل نبود مشتری، به صورت ناگهانی احساس شد.

اسماعیل زاده با بیان اینکه قیمت یک پیراهن ۸۵ هزار تومانی به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است، افزود: افزایش پارچه و مواد اولیه و رشد اجرت خیاطی‌ها باعث افزایش قیمت پوشاک شده است.

وی ادامه داد: قیمت کالاهایی مانند خوار و بار و مواد غذایی لحظه به لحظه افزایش یافته و کمتر به چشم می‌آید اما رشد قیمت پوشاک به دلیل تعطیل بودن واحدهای صنفی محسوس بوده است.

تولید افزایش یابد

رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند با اشاره به راهکارهای پیش رو اظهار کرد: در سال جاری تولید هم به دلیل تورم کاهش داشته که باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی به واحدهای آسیب دیده از کرونا درصد بالایی داشت و چاره ساز نبود، گفت: برخی از این تسهیلات اخذ شده، معوق مانده و باعث کاهش تولید شده است.

اسماعیل زاده با بیان اینکه برخی واحدها نیازمند حمایت جدی هستند، افزود: طی سال گذشته حدود ۱۰ واحد تعطیل شدند این در حالی است که امسال روزانه سه تعطیلی واحد صنفی داریم.

وی با بیان اینکه مردم به دلیل تورم قدرت خرید ندارند، اظهار کرد: هزینه‌ها افزایش و درآمدها کاهش یافته بنابراین قدرت خرید پایین آمده و واحدهای صنفی یا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و یا تعطیل کرده‌اند.

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی و فروشنده‌های پوشاک نیازمند سرمایه در گردشی هستند که بتوانند حداقل در طول پنج ماه هزینه‌ها را جبران کنند.

اسماعیل زاده با بیان اینکه حمایت‌های مسئولان تاکنون تنها در حد صحبت بوده است، اظهار کرد: حتی تاکنون مسئولی تماس نگرفته که در جریان مشکلات واحدهای صنفی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند بیان کرد: مسئولان در رده‌های بالا باید مشکلات واحدهای صنفی را اساسی رفع کنند این در حالی است که تاکنون گامی برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه مزون های عروس بعد از گذشت یک سال هنوز شامل تسهیلات کرونا نشده‌اند، افزود: وقتی یک سازمان دولتی متولی رسیدگی به امور واحدهای صنفی می‌شود باید در مسئولیتش به خوبی عمل کند اما متأسفانه اصناف به دلیل نبود حمایت‌ها مستاصل شده‌اند.

پای احتکار در میان است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیرجند در گفت و گو با مهر با اشاره به گرانی اقلام موجود در بازار بیان کرد: از یک سال گذشته ما شاهد برخی افزایش‌ها هستیم.

علیرضا یادگاری با بیان بیان اینکه گرانی افسار گریخته برخی اقلام مربوط به تولید داخل نیست، اظهار کرد: وجود برخی واسطه‌ها در افزایش قیمت‌ها مؤثر است.

وی با اشاره به نرخ فعلی پوشاک بیان کرد: پوشاک نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش قیمت داشته است.

یادگاری ادامه داد: افزایش قیمت پارچه، مواد اولیه و افزایش کرایه‌های حمل باعث افزایش قیمت تمام شده پوشاک شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت میوه در بازار بیان کرد: میوه‌هایی مانند موز به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده که نیازمند چاره اندیشی اساسی است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیرجند با بیان اینکه برخی کالاها مانند قند، شکر و روغن علی رغم اینکه تولید داخل بوده گران است، گفت: برخی از افراد کالاها را در انبارها احتکار کرده و باعث کمبود آن در بازار می‌شوند.

نظارت‌ها در مرکز درست شود

یادگاری ادامه داد: اگرچه نظارت‌هایی از سوی مسئولان انجام می‌شود اما تعداد بازرسان به اندازه‌ای نیست که بتوانند انبارهای خارج از شهر را هم نظارت کنند.

وی خواستار همکاری مردم شد و گفت: متأسفانه برخی از شهروندان هم با وجود مشاهده تخلف مانند گرانفروشی و احتکار مراتب را اطلاع نمی‌دهند.

یادگاری با اشاره به راهکارهای پیش رو برای بهبود شرایط فعلی بازار بیان کرد: گرانی‌ها باید در مرکز درست شود و مورد نظارت قرار گیرد.

وی بیان اینکه جزئیات گرانی‌ها را می‌توان در داخل استان کنترل کرد، گفت: وقتی یک متر پارچه کرپ از سال گذشته تاکنون از ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یابد نمی‌توان رشد قیمت در استان را کنترل کرد.

یادگاری با اشاره به افزایش قیمت گوشت مانند مرغ بیان کرد: وقتی مواد اولیه مانند دان گران شود نرخ جوجه ریزی و در نهایت مرغ هم افزایش می‌یابد.

بدیهی است در چنین شرایطی که وضعیت پیش رو رهبر فرزانه انقلاب را هم بیش از همه آزرده خاطر ساخته، نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه می‌طلبد با همتی همه جانبه و رفع نواقص پیش رو، راهکاریی مؤثر را دنبال کنیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*