اخبار خراسان جنوبی / امام جمعه اهل سنت اسدیه خراسان جنوبی: سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین انسان‌ها به شهادت رسید

 

 

 

 

 

گشایش نمایشگاه خوشنویسی سردار دل ها در بیرجند

 

 

نمایشگاه صنایع دستی دست ساخته های زندانیان

 

 

 

 

فرماندار زیرکوه: خدمات درمانی در این شهرستان نیازمند ارتقا است

 

 

 

آبرسانی به ۲۰ روستای خراسان جنوبی تا پایان امسال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده هندبال خراسان جنوبی مغلوب حریف شد

نماینده خراسان جنوبی در اولین دیدارش در مرحله دوم دور برگشت لیگ برتر هندبال مغلوب حریف شد

تیم زغال سنگ طبس در گروه B عصر سه شنبه در تهران به مصاف تیم مس کرمان رفت و نتیجه را ۲۸، ۲۳ واگذار کرد.
بازی دوم نماینده خراسان جنوبی، پنجشنبه ۱۸ دی مقابل پرواز هوانیروز خواهد بود.
مرحله دوم دور برگشت مسابقات لیگ برتر هندبال کشور تا ۱۹ دی به میزبانی تهران ادامه دارد.

 

 

 

حرکت در مسیر مکتب عالمان و شهدا وظیفه امروز همه مردم

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت در مسیر مکتب آیت الله مصباح یزدی، و شهیدان سلیمانی و فخری زاده وظیفه امروز همه مردم است

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز خراسان جنوبی، آقای خسروی امشب در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، چهلمین روز حرکت در مسیر مکتب عالمان و شهدا وظیفه امروز همه مردمشهادت شهید فخری زاده و گرامیداشت آیت الله مصباح یزدی که با حضور نمانیده، ولی فقیه در خراسان جنوبی در حسینیه جماران، با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی و شهیدان سلیمانی و فخری زاده در دل همه مردم جای دارند گفت:ایمان، عمل صالح، بندگی خدا از جمله ویژگی هایست که باعث شده این بزرگ مردان در میان مردم محبوبیت فراوانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز باید همه، در مسیر مکتب آیت الله مصباح یزدی و شهیدان سلیمانی و فخری زاده حرکت کنند گفت:اگر همه و بویژه مدیران، همچون سردار سلیمانی برای اقتدار کشور تلاش کنند و در میدان باشند، بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ولایت مداری و ولایت افزایی از ویژگی‌های بارز آیت الله مصباح یزدی و شهیدان سلیمانی و فخری زاده بود گفت: ولایت مداری این افراد آنجا بیش از همه خود را نشان می‌دهد که شهید سلیمانی حتی در وصیت نامه خود را عاقبت بخیری را ایمان قلبی و دلی به اصئل نظام و، ولی فقیه می‌داند.

آقای خسروی با بیان اینکه مراقب باشید جریان تحریف واقعیات را از شما نگیرد گفت: علامه آیت الله مصباح یزدی اهل مبارزه و در ابتدای انقلاب نویسنده نشریه انتقام بود.

وی افزود: وظیفه همه ما مردم ومسئولان مواظب ارکان انقلاب (رهبری دین و مردم) باشیم.

 

 

دارنده مدال طلای المپیاد ادبی: علاقه به دانستن عامل موفقیت است

بیرجند – ایرنا – «علیرضا حسین نیا» دارنده اولین مدال طلای المپیاد ادبی در خراسان جنوبی، تلاش و پشتکار شبانه‌روزی، خستگی‌ناپذیری و حرص و ولع به دانستنِ هرچه ‌بیشتر را از عوامل موفقیت خود عنوان کرد.

وی که دانش‌آموز سال دوازدهم رشته علوم تجربی در شهر فردوس است، روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه باعث ورودم به المپیاد ادبی در سال یازدهم شد این بود که پس از یک ‌سال تحصیل در رشته‌ علوم تجربی به شدت از درس فاصله گرفتم چون آینده شغلی رشته تجربی را دوست نداشتم همچنین درس‌های این رشته برایم جذاب نبود.

حسین نیا افزود: در همین فاصله سال دهم تا یازدهم که تصمیم گرفتم المپیاد بخوانم اتفاقاتی افتاد، از جمله ورود من به تئاتر شهرستان و حضور در جشنواره تئاتر فجر استان همچنین کسب رتبه‌ برگزیده‌ نقالی در سطح کشور که در این بین گرایش شدیدی به هنر و ادبیات پیدا کردم.

وی که امسال در المپیاد علمی دانش‌آموزان کشور موفق به کسب مدال طلای المپیاد ادبی شد، گفت: وقتی معاون مدرسه بحث المپیاد را در کلاس مطرح کرد، تنها راه پیش روی خود را برای ورود به دانشگاه‌های هنر و علوم انسانی، شرکت در المپیاد ادبی دیدم.

وی افزود: قبل از آن حتی اسم المپیاد به گوشم نخورده بود و نمی‌دانستم از کجا باید شروع کنم؛ اینطور بود که از درس و مدرسه فاصله گرفتم و شروع به خواندن المپیاد کردم.

باور به گرفتن مدال طلای المپیاد

این دانش آموز دبیرستان استعدادهای درخشان گفت: از مهم‌ترین عوامل موفقیت که از اول تا آخر همراهم بوده این است که همیشه باور داشتم می‌تونم مدال طلا بگیرم.

وی اظهار داشت: همین باور داشتن، حرص و ولع مرا برای خواندن ادبیات بیشتر و بیشتر کرد تا اینکه راهی را که دانش‌آموزان شهرهای بزرگ در بهترین مدارس علوم انسانی نتوانستند دو یا سه سال تمام کنند، ۸ ماه انجام دادم.

حسین نیا گفت: این را هم بگویم تغییر رشته از علوم تجربی به علوم انسانی برایم مشکل بود زیرا در آن مقطع تحصیلی یعنی سال یازدهم، ما کلاس انسانی نداشتیم بنابراین باید به مدرسه عادی می‌رفتم و اطرافیان مانع این کار بودند.

وی افزود: در وهله اول با خانواده مطرح نکردم که ادبیات می‌خوانم ولی وقتی نتایج مرحله اول آمد صادقانه گفتم که من وارد المپیاد شدم و خودم می‌دانم برای یک دانش‌آموز رشته تجربی، ریسک بزرگی است اما می‌خواهم که به من اعتماد و کمکم کنید.

وی گفت: خانواده دیدند که با چه علاقه و انگیزه‌ای دارم برای المپیاد آماده می‌شوم به طوری که قبل از این در رشته تجربی سابقه نداشته، اما باز هم خیلی با این مساله کنار نیامدند.

خانواده همدل شدند

این دانش‌آموز نخبه اظهار داشت: وقتی خانواده دیدند بر این موضوع پافشاری می‌کنم کمک کردند و مهم‌ترین کمکشان این بود که برایم یک اتاق در خانه مهیا کردند همچنین کم و بیش اجازه می‌دادند کتابی رو سفارش بدهم.

وی گفت: این وضعیت ادامه داشت تا روزهای حساسِ مرحله‌ سوم و دوره مجازی المپیاد ادبی که در پاییز همین سال برگزار شد و اینجا خودشان (خانواده) هم با من همدل شدند و حتی گاهی ناهار و شام را به اتاقم می‌آوردند.

وی افزود: من در فضای غیردرسی و مدرسه‌ای زیاد فعالیت داشتم اما همه آنها به نتیجه نرسید، دو یا سه سال پیاپی مقام اول شهرستان را در مسابقات اذان به دست آوردم، مقام اول نمایش صحنه‌ای دانش‌آموزی را در استان کسب کردیم که من به عنوان نویسنده و بازیگر در آن حضور داشتم همچنین به عنوان بازیگر نوجوان در جشنواره تئاتر فجر استان روی صحنه رفتم اما موفق به کسب رتبه نشدم.

حسین نیا گفت: مهم‌ترین و تاثیرگذارترین‌ فعالیت‌ها، حضورم بین برگزیدگان مسابقات نقالی دانش‌آموزی در تهران بود.

وی اضافه کرد: چون قبل از من کسی موفق به کسب مدال طلا در استان‌ خراسان جنوبی نشده بود، مسوولان تا قبل از مرحله سوم خیلی امیدوار به این قضیه نگاه نمی‌کردند و بعضی حتی تشویق می‌کردند که برای کنکور تلاش کنم.

وی گفت: تلاش کردم تا در مسیر المپیاد نشان دهم که واقعا می‌شود چیزی را که در ۳۲ سال اتفاق نیفتاده، در سی ‌و سومین سال رقم زد و آن کسب مدال طلای المپیاد در سی‌ و سومین دوره المپیاد ادبی بود.

حمایت‌های مدیر مدرسه 

دارنده اولین مدال طلای المپیاد ادبی در خراسان جنوبی گفت: در کنار همه‌ اینها با حمایت‌های مدیر مدرسه در مرحله دوم چند جلسه با یکی از اساتید بزرگوار ادبیات دکتر علیرضا باغبان، کلاس آموزشی هماهنگ کردند.

وی تصریح کرد: حمایت‌های مالی و انگیزشیِ مدیر مدرسه در تک تک لحظات برایم لذت‌بخش و موثر بود و در اولین روز بعد از اعلام نتایج مرحله سوم، جمله‌ای گفتند که هیچوقت فراموش نمیکنم؛ علیرضا! باور کن موفقیت تو در المپیاد، برایم از موفق شدن پسرم ارزشمندتر بود و خوشحال‌تر شدم.

حسین نیا درباره برنامه‌ها و اهداف آینده خود با تاکید بر اینکه می‌خواهد در رشته ادبیات و ادبیات نمایشی ادامه تحصیل دهد گفت: قطعا هر رشته‌ای را که انتخاب کنم، مطالعه جدی در زمینه ادبیات را رها نخواهم کرد.

وی افزود: در نظر دارم که المپیاد ادبی را در شهرستان گسترش دهم و چند نفر از دانش‌آموزان مدرسه به من مراجعه کردند که برای آنها جلسه معرفی و آشنایی با المپیاد ادبی گذاشتم و همچنان به عنوان مشاور در کنار آنها هستم.

وی گفت: همچنین از طرف پژوهش‌سرا که برگزار کننده کلاس‌های المپیاد در سطح شهرستان است به من پیشنهاد شد که گفت و گویی را به عنوان معرفی و مشاوره‌ در زمینه المپیاد ادبی با همه دانش‌آموزان شهرستان فردوس داشته باشم و امیدوارم که این اتفاق خوشایند زودتر رقم بخورد.

مشاوره دانش‌آموزان پایه نهم و دهم جدی باشد

حسین نیا از مسوولان خواست برای دانش‌آموزان پایه نهم و دهم معرفی جدی توسط مشاوران و مدیران مدارس صورت گیرد همچنین دانش‌آموزانی که عزم راسخ در زمینه المپیاد پیدا کردند، بتوانند بدون دغدغه‌ امتحانات و کلاس‌های مدرسه، به مطالعه المپیاد بپردازند.

وی افزود: کلاس‌های المپیاد برای مرحله‌ دوم توسط اساتیدی که در این زمینه فعالیت زیادی داشتند و نیز خودشان از مدال‌آوران طلا بودند، بیشتر برگزار شود.

این دانش‌آموز نخبه گفت: دانش‌آموزانی که در سراسر استان یا بقیه استان‌ها تصمیم گرفتند المپیاد بخوانند، قبل از این مسیر پر فراز و نشیب، به این مساله فکر بکنند که چرا المپیاد؟ و به تمامی احتمالاتی که قرار است بعد از المپیاد اتفاق بیفتد، فکر کنند.

وی اظهار داشت: اگر در این راه استوار شدید، باور داشتن به اینکه در هر شرایطی و با هر امکاناتی می‌توانید در زمینه المپیاد موفق شوید، همین طور تلاش و پشتکار شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر و حرص و ولع به دانستن هرچه‌ بیشتر شما را به جایی که می‌خواهید، می‌رساند.

حسین نیا افزود: پدر و مادرم از روستای بنی‌خانیک یکی از روستاهای اطراف شهرستان سرایان هستند و خودم بزرگ‌شده در شهر سرایان هستم که ۶ سال است در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهر فردوس تحصیل می‌کنم.

وی گفت: از همه عزیزان و دوستانی که در این راه ناهموار، یار و یاور همیشگی من بودند به ویژه محمدکاظم کریم‌زاده، امیدرضا بهادران و فاضل پوررفعتی تشکر فراوان دارم.

 

 

 

 

زلزله ۳ ریشتری مود را لرزاند

عصر روز سه شنبه زلزله ای با قدرت ۳ ریشتر مود را لرزاند.

 

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحرن خراسان جنوبی گفت: زلزله‌ ای با قدرت ۳ ریشتر ساعت ۱۸:۲۳ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی شهر مود را لرزاند.

او افزد: کانون زلزله ۹ کیلومتری شهر مود بوده است.

میر جلیلی مدیر کل مدیرت بحران خراسان جنوبی اظهار کرد: این زلزله خسارت جانی و مالی نداشته است.

 

 

فرماندار زیرکوه: خدمات درمانی در این شهرستان نیازمند ارتقا است

فرماندار زیرکوه: خدمات درمانی در این شهرستان نیازمند ارتقا است

بیرجند – ایرنا – فرماندار زیرکوه گفت: در حال حاضر بیمارستان کوثر فقط با بخش‌های داخلی، اطفال و اورژانس به مردم خدمات ارائه می‌کند و زیرساخت‌های بهداشت و درمان این شهرستان نیازمند ارتقا است.

محمدحسین عربشاهی روز سه‌شنبه در بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از زیرساخت‌های بهداشت و درمان شهرستان مرزی زیرکوه افزود: بیماران در این شرایط حساس مجبورند برای دریافت خدمات تخصصی به بیرجند (مرکز استان) یا شهرستان قاینات مراجعه کنند که علاوه بر مشکلات دوری مسیر، هزینه درمان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اکنون زیرساخت‌های بهداشتی خوبی در شهرستان در دست اجرا است گفت: مرکز جامع سلامت زهان از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که با تعهد ۸۰۰ میلیون تومانی یکی از خیرین عملیات اجرایی این طرح را به اتمام خواهیم رساند.

فرماندار زیرکوه به بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از بیمارستان کوثر حاجی آباد نیز اشاره کرد و افزود: بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر در زمان زلزله سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد و متعلق به تامین اجتماعی است که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی گفت: در این بازدید مقرر شد که ساختمان بیمارستان کوثر با تامین اجتماعی به عنوان دستگاه متولی، تعیین تکلیف شود.

عربشاهی ادامه داد: در این بازدید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قول داد که با اخذ جوابیه کمیسیون ماده ۲۳ عملیات اجرایی بیمارستان جدید ۶۴ تختخوابی شهرستان آغاز شود.

وی گفت: همچنین در بازدید از مرکز جامع بارنجگان مقرر شد برای این مرکز تجهیزات پزشکی اختصاص یابد و پزشک خانواده هم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ساختمان شبکه بهداشت شهرستان زیرکوه گفت: در سال جاری از محل اعتبارات عمرانی فرمانداری ۵۰۰ میلیون تومان به این طرح اختصاص دادیم و مقرر شد که بسیج سازندگی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان همین مبلغ را اختصاص دهد تا این طرح هم به سرانجام خوبی برسد.

 

 

درجلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر زیرکوه عنوان شد

مصرف مواد مخدر در خانواده ها افزایش یافته است/۲

 

جلسه شورای فرعی هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست موسوی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار و با حضور دیگر اعضای این شورا در محل فرماندار زیرکوه برگزار شد.

در این جلسه موسوی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار به پایین آمدن سن اعتیاد در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه بانوان و جوانان نیز درگیر اعتیاد شده اند و گرایش مواد مخدر در خانواده ها افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: باید با انجام کارهای پژوهشی و فرهنگی ریشه افزایش درگیر شدن بانوان و جوانان را پیدا کرد و با اجرای طرح های مطالعه شده در مدارس از دانش آموزان در مقابل مواد مخدر حفاظت کرد.

 

 

 

طرحی به درازای عمان تا کویر شرقی/عطش دشت‌های ترک‌خورده ۱۹ ساله شد

طرحی به درازای عمان تا کویر شرقی/عطش دشت‌های ترک‌خورده ۱۹ ساله شد

گفتمان اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از سال ۸۰ مطرح‌شده و بعد از سال‌ها انتظار همچنان این پروژه به دشت‌های ترک‌خورده مرز شرقی نرسیده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: سریال تکراری و قدیمی کمبود آب در خراسان جنوبی حکایت امروز و دیروز نیست، بلکه واقعیتی چندین ساله بوده که از دیرباز بر روح و روان مردم چنگ انداخته است.

علاوه بر موج هفت هزار نفری مهاجرت بر اثر خشکسالی در برخی شهرستان‌ها و تخلیه هزار و ۷۰۰ آبادی، هنوز مردمان برخی از نقاط روستایی ساعت‌ها و شاید روزها به انتظار رسیدن تانکر آبرسانی می‌نشینند و تشنگیشان رفع نمی‌شود.

مسئولان معتقدند بحران آب در خراسان جنوبی بسیار جدی است. اگرچه ایجاد سدهای خاکی و آبخوان داری توانسته با مهار رواناب‌ها و افزایش آبدهی قنوات در برخی روستاها مانع مهاجرت روستاییان شود اما هنوز عمق این فاجعه جدی گرفته نمی‌شود.

عطش آب در شهرستان‌های مرزی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی طی جلسه‌ای در خرداد ماه سال جاری بیان کرد: ۷۰ روستا در سربیشه با تانکر آبرسانی می‌شود.

مصطفی نخعی افزود: مشابه مشکل آب در غیزانیه خوزستان، در خراسان‌جنوبی هم بسیاری از روستاها با مشکل آب رو به رو هستند و عدم اعتراض آنان را نباید به معنای نبود مشکل گذاشت.

وی با بیان اینکه از وزیر نیرو درخواست می‌کنیم طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی وارد فاز عملیاتی شود، گفت: این پروژه تا حد زیادی مشکل آب در استان را حل می‌کند.

فرماندار نهبندان هم در گفت و گویی با مهر بیان کرد: در حال حاضر به ۱۰۰ نقطه روستایی از نهبندان آبرسانی سیار می‌شود.

مجید بی کی بیان اینکه روستاهای زیادی تقاضای اتصال به شبکه‌های آب‌رسانی را دارند، گفت: برخی روستاها علی‌رغم داشتن شبکه آب، با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی با اشاره به مهاجرت‌های شهرستان نهبندان بیان کرد: بر اساس آمارها طی سال ۹۵ جمعیت این شهرستان ۵۱ هزار و ۴۴۹ نفر بوده که نسبت به سال‌های ۸۹ و ۹۰ قریب به هفت هزار نفر کاهش داشته است.

نسخه دولت برای زخم بی آبی

در دولت‌های قبل نسخه انتقال آب از دریای عمان برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان بلوچستان پیچیده شد و از آن سال‌ها تاکنون بارها وزرای مربوطه نیرو حرف از انتقال آب از دریای عمان را مطرح کردند، اما هنوز این وعده‌ها و مصوبات عملیاتی نشده است.

بنا به گفته مسئولان گفتمان دانشگاهی طرح انتقال آب از عمان در دهه ۸۰ مطرح شد و تفاهم‌نامه طرح انتقال آب به نوار شرقی کشور با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و استانداران این سه استان در ۲۰ شهریور ۹۸ به امضا رسید.

بنا بر گزارشات، بر اساس این طرح بنا است خط لوله‌ای به طول هزار و ۵۱۰ کیلومتر آب دریای عمان را به استان‌های شرقی برساند.

افراد زیادی بعد از نشستن بر کرسی مسئولیت بر اجرایی شدن طرح تاکید داشته‌اند. اما شاید عملاً گامی مؤثر برای طرح برداشته نشده و یا ضرورت بالای پروژه احساس نشده است.

قفل کارگاه عملیاتی طرح باز می‌شود

قندهاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق را یکی از طرح‌های اساسی کشور دانست و افزود: این طرح محور توسعه شرق کشور محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این طرح تنها به منظور جا به جایی مقداری آب نیست بلکه توسعه شرق کشور را متحول کرده و کریدوری در شرق ایجاد می‌کند.

قندهاری بیان کرد: تصمیمات بر این است که طی هفته جاری سه ویدئوکنفرانس با استانداران استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در راستای بررسی پیشرفت‌ها، کیفیت و کمیت پروژه برگزار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم در ماه جاری، زمین پروژه در چابهار را به شرکت سرمایه گذار واگذار کنیم که در این صورت کلید عملیات اجرایی زده می‌شود.

کلنگ زنی طرح در بهمن ماه

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، کلنگ زنی طرح در بهمن ماه سال جاری انجام می‌شود، گفت: هماهنگی‌های اولیه برای این امر انجام شده و امید است در دهه فجر این مهم اتفاق بیفتد.

قندهاری با اشاره به جزئیات طرح انتقال آب بیان کرد: با توجه به گستردگی و بزرگی طرح، مطالعات و هماهنگی‌ها به راحتی قابل انجام نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: قبل از شروع طرح‌های بزرگ باید نظرات مختلف از ارگان‌ها، سازمان و دستگاه‌های مختلف اخذ و بررسی شود تا مرحله اجرا با حداقل زمان ممکن و حداکثر کارایی انجام شود.

پروژه‌ای با این عظمت تبعات مختلفی دارد و باید ریسک‌های پروژه به حداقل برسانیم بنابراین طولانی می‌شودوی با بیان اینکه استارت فکری طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در محافل دانشگاهی از اواخر دهه ۸۰ زده شد، گفت: این طرح طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ وارد فضای اجرایی کشور شد.

قندهاری با بیان اینکه همچنین اقدامات اداری این طرح از سال‌های ۹۶ به صورت جدی تری دنبال می‌شود، افزود: پروژه‌ای با این عظمت تبعات مختلفی دارد و باید ریسک‌های پروژه به حداقل برسانیم بنابراین طولانی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح دیگری مشابه انتقال آب در کشور انجام شده و ثابت کرد که اینگونه از طرح‌های عظیم قابل انجام است.

آنالیز اعتبارات طرح

قندهاری با اشاره به اعتبارات طرح بیان کرد: اعتبار طرح از طریق سرمایه گذاری نهادها و سیستم‌های مختلف بوده بنابراین امیدواریم مشکلات کمتری در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این طرح تماماً وابسته به بودجه مملکت نخواهد بود، اظهار کرد: تجربه نشان داده که پروژه‌های با سرمایه گذاری بخش خصوصی از ریسک کمی در تأمین مالی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: با اجرای این طرح، بخش شرقی از یک خط انتقال بهره مند می‌شود و برای رفع مشکلات آبی دیگر نقاط هم پیگیری‌هایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آبی خراسان جنوبی بیان کرد: رفع فقر آبی و فقر بارشی موجود در استان نیازمند اقدامات زیادی بوده که ضمن تاکید بر سند سازگاری با کم آبی، وابسته به پروژه‌های انتقال هم هستیم.

بحران جدی آب در دشت‌ها

قندهاری با اشاره به وضعیت دشت‌های استان بیان کرد: در هر نقطه‌ای که کانون‌های جمعیتی داریم با بحران آب هم مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: تمام دشت‌های استان که شهرهای بزرگ بر روی آنها قرار گرفته‌اند اعم از بیرجند، فردوس، سرایان، قاین، زیرکوه و سربیشه با مشکلات جدی آبی مواجه هستند.

وی ادامه داد: تمرکز ما بر استفاده از منابع آب زیر زمینی بوده و هیچ آبی از خارج استان وارد نمی‌شود بنابراین تمام دشت‌ها افت منفی دارند.

قندهاری اظهار کرد: همچنین برخی از دشت‌ها مانند علی آباد که بارگذاری جمعیتی ندارند به دلیل واقع شدن در پایین دست دشت‌های مهم، دچار افت هستند.

وی خواستار همراهی هر چه بیشتر رسانه‌ها شد و بیان کرد: اگر اصحاب رسانه کنار دست دستگاه‌های اجرایی باشند، در مطالبه گری، روشنگری و امید دادن به مردم اقدامات مطلوب‌تری انجام می‌شود.

خراسان جنوبی از سال‌های گذشته در تب بی آبی می‌سوزد و وقت آن رسیده که زنگ خطر بحران آب به گوش متولیان برسد چراکه اگر به موقع طرح‌های آبرسانی به استان انجام نشود، برای همیشه دیر می‌شود و سرنوشت دیگر مردمان این دیار به ویژه روستاییان به مهاجرت‌های گسترده گره می‌خورد.

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات خط انتقال و شبکه آب ۳ روستای شهرستان درمیان

عملیات خط انتقال و شبکه آب روستا‌های خیرآباد، کلاته گاویج و کلاته بلوچ شهرستان درمیان با مشارکت سپاه آغاز شد.

امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این مراسم که با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: با اجرای ۱۴.۱ کیلومتر طرح آبرسانی ۸۷۷ نفر از اهالی این ۳ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می‌شوند.

 

 

 

 

رایزنی‌ ها برای تامین خوراک اولیه مجتمع فولاد قاین از معادن خواف

مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران در قائنات گفت: رایزنی‌ها برای تامین خوراک اولیه مجتمع فولاد این شهرستان از معادن خواف در حال انجام است.

نادری در سفر به شهرستان قائنات گفت:بهترین منطقه برای رساندن گندله سنگ اهن به این مجتمع منطقه خواف است که پیگیری‌های لازم برای اینکه بتوانیم سهمیه خوبی را برای این مجتمع در نظر بگیریم در جریان است و امیدواریم با پیگیری‌هایی که نماینده منطقه و استاندار هم انجام می‌دهد بتوانیم سهیمه خوراک خوبی برای منطقه بگیریم که با حداکثر ظرفیت اینجا کارکند.

وی در خصوص تامین نیرو‌های مورد نیاز مجتمع فولاد هم افزود:این مجتمع مجموعه‌ای است که مردم توقع دارند که با استخدام و بومی گزینی، تعداد زیادی از هموطنان در این قسمت از کشور، بتوانند شاغل شوند.

نادری گفت: تلاش ما این است که بتوانیم با بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت صنعتی که در این مجتمع پیش بینی شده چه واحد احیا چه واحد فولادسازی بستر را فراهم کنیم که هم توزیع شغل مناسب و هم ثروت مناسب برای منطقه داشته باشیم.

امام جمعه قاینات هم خواستار بکار گیری نیرو‌های بومی و تامین مواد اولیه از نزدیک‌ترین مکان برای کارخانه فولاد قائنات شد.

حجت الاسلام رحمانی گفت: خیلی از مشکلات سر راه بوده الحمدالله برطرف شده، ولی مشکلی که خیلی قابل توجه است این است که ظاهراً گفته می‌شود باید که خوراک اولیه یا بخشی از خوراک این کارخانه از یزد و کرمان منتقل شد که این مسافت بسیار طولانی است البته خواف جاده بسیار خلوتی است و مشکلی را برای ترافیک ایجاد نمی‌کند

مجتمع فولاد با سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد ریالی در دو بخش تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی در حال اجراست که مرحله اول آن در قالب تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه هشتصد هزار تُن تا دهه فجر به بهره برداری میرسد.

افتتاح این طرح برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۳ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

درجلسه امروز بررسی طرح اقدام ملی مسکن کشور اعلام شد:

خراسان جنوبی، رتبه اول تخصیص زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن

 

طبق روال هر هفته ودر راستای بررسی آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن درسراسر کشور ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی ارتباط ویدیو کنفرانس با مدیران کل راه و شهرسازی استانهای سراسر کشور در جریان آخرین وضعیت اجرایی طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت وموانع و مشکلات موجود بررسی گردید.

در این ارتباط دکتر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشکر از مدیران و همکاران مجموعه وزارت راه و شهرسازی،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک مسکن وستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در جریان آخرین وضعیت پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در استانها مختلف قرار گرفتند.
معاون وزیر راه وشهرسازی بابیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن بزرگترین وظیفه اجتماعی وزارت راه و شهرسازی است ونیاز به اهتمام ویژه مدیران استانی دارد بیان داشت : بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور وارد فاز اجرا شده است و این جای افتخاری است برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی واز زحمات و تلاشهای کلیه عوامل موثر در پیشبرد این طرح وتمام اقداماتی که تاکنون در طرح اقدام ملی مسکن صورت پذیرفته تشکر نموده و انتظار داریم کار اجرای این پروژه ها با سرعت بیشتر به پیش رود.

دراین جلسه طبق آمار ارائه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی،استان خراسان جنوبی رتبه اول تخصیص زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی به صورت ۱۰۰ درصد دربین استانهای سراسرکشور را کسب نمود.

 

 

 

 

بسم رب الشهداء و الصدیقین

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی می‌دهند. ( سوره آل عمران آیه ۱۶۹)
به اطلاع می رساند مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حریم وطن استواریکم سعید بنی اسدی در روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ساعت ۱۰ صبح در محل پارکینگ بهشت متقین بیرجند (قتلگاه) برگزار خواهد شد با ذکر فاتحه روح آن عزیز سفر کرده را شاد و یادش را گرامی میداریم.
فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی شهید حاج قاسم سلیمانی در بیرجند

نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در محل سالن نگارخانه سینما بهمن بیرجند گشایش یافت.
در این نمایشگاه ۲۸ اثر هنری در حوزه پوستر و نقاشی ، نقاشی دیجیتال ، خوشنویسی ، از آثار تولیدی ، با محوریت بزرگداشت سردار مقاومت و انتقام سخت از هنرمندان خراسان جنوبی به نمایش در آمده است.

این آثار شامل استوری موشن، ویدئو خاطره، برنامه‌های تلویزیونی، نماهنگ، قطعه موسیقی، اثر تجسمی، تله تئاتر، موشن گرافیک، ویدئو شعر، دکلمه، نماهنگ و مستند کوتاه است.

 

 

کشف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال قرص و داروی غیر مجاز در” قاین”

فرمانده انتظامی شهرستان” قاین ” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از اتوبوس مسافربری انواع قرص و داروی غیر مجاز و ۱۰۰۰ لیتر سوخت قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمود زال بیکی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان قاین در راستای اجرای طرح ممنوعیت ورود کالای قاچاق، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: ماموران در بازرسی تکمیلی از خودرو ۱۰۰۰ لیتر سوخت قاچاق و انواع قرص وداروهای غیر مجاز کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه توسط کارشناسان بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین تصریح کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
سرهنگ زال بیکی خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق از مأموریت های مهم و مستمر پلیس در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می باشد و پدیده قاچاق علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور، زمینه ساز جرایم دیگری نیز در سطح جامعه می شود، بر همین اساس تشدید اقدامات مقابله ای در این حوزه، همواره یکی از اولویت های مهم پلیس به شمار می رود.

 

 

 

 

کشف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در”فردوس”/۴

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان “فردوس” در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو انواع کالای قاچاق به ارزش ۴ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “فردوس” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند .
وی بیان داشت: ماموران در بازرسی از داخل کامیونت ۹۲۴ هزار نخ سیگار ، ۱۷۵۰ بسته تنباکوی میوه ای و ۶ حلقه لاستیک خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای مکشوفه برابر نظریه کارشناسان ۴ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران دراین رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی گردید.
سرهنگ شجاعی نسب خاطر نشان کرد: پدیده قاچاق علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور زمینه ساز جرایم دیگری نیز در سطح جامعه می شود، بر همین اساس تشدید اقدامات مقابله ای در این حوزه همواره یکی از اولویت های مهم پلیس به شمار می رود.

 

 

 

 

کشف موادمخدر در آغل گوسفندان

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۴۴ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر نگهداری مواد مخدر در منزلی، واقع در شهرستان بیرجند دریافت کردند، که بلافاصله پیگیری موضوع و دستگیری متهمان در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی بیان داشت: ماموران با هماهنگی مقام قضائی محل شناسایی شده را تحت نظر قرار دادند و با رعایت موازین شرعی و قانونی منزل مورد نظر را بازرسی کردند که در بازرسی انجام شده ۸۷ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک کشف شد و در ادامه با انجام بازجویی پلیسی متهم اعتراف نمود مقداری مواد مخدر در آغل گوسفندان در روستا دپو نموده است.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران به همراه متهم به محل مورد نظر اعزام شدند که در پاکسازی و بازرسی محل ۵۶ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک کشف کردند، که مجموع مواد مخدر کشف شده ۱۴۴ کیلو و ۳۵۰ گرم تریاک می باشد.
سردار فرشید تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

رئیس کانون پیشکسوتان ورزش قائنات منصوب شد/۷

رئیس کانون پیشکسوتان ورزش قائنات منصوب شد

طی حکمی از سوی سید حسین اصغری مدیر کانون پیشکسوتان استان، محمد جعفر سوداگر به عنوان رئیس کانون پیشکسوتان ورزش قائنات معرفی گردید.

آیین معارفه با حضور عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، دکتر قطبی معاون توسعه امور ورزش استان، ایوب نژاد شهردار قائن، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قائن، ترحمی رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان، دکتر علوی رئیس هیات دوچرخه سواری استان صورت گرفت.
گفتنی است سوداگر از پیشکسوتان رشته کشتی قائنات و دبیر هیات کشتی، نائب رئیس هیات کشتی، مسئول باشگاه کشتی سرزمین یاقوت سرخ و سال های فعالیت در این رشته ورزشی را در کارنامه خود دارد.

 

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی

ورزش یک رسانه است/۷

برگزاری جلسه شورای اندیشه ورز اداره کل ورزش و جوانان و صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی

با حضور مدیران کل و معاونین دو دستگاه ورزش و جوانان و صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی ، جلسه مشورتی شورای اندیشه ورز، در خصوص هم افزایی و تولید برنامه های مشارکتی و تقویت تعاملات با رسانه ها جهت گسترش و توسعه روز افزون ورزش برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن عزیزی در این جلسه ضمن گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار دلها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ورزش یک رسانه است، و مخاطبان این رسانه جوانان هستند و بدین واسطه وجوه اشتراک زیادی بین صدا و سیما و اداره کل ورزش وجوانان استان نیز، وجود دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: الگوسازی نیز از حوزه های مشترک ورزش و جوانان و صدا سیما می باشد که در این حوزه هم قاعدتا ماموریت های مختلفی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه شود.
عزیزی با توجه به بازاریابی اجتماعی در ورزش خاطرنشان کرد: در این حوزه با ایجاد ساختار و تغییر در رفتار مردم با فرهنگ ورزش پذیری، با نهادینه سازی ارزش ها، نگرش ها و باورهایی هستیم که بتوانیم آنها را در جامعه به عنوان یک عنصر اثر گذار و پویا معرفی کنیم و ما بدین منظور که بتوانیم ماموریت های خودمان را به سرانجام برسانیم شعار، ورزش برای همه، اما با کمک همه را در دستور کار قرار داده ایم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان ادامه داد: در حوزه ورزش برای همه ؛ اما با کمک همه، آنچه که در گذشته اتفاق می افتاد برگزاری یک سری رویدادها، برنامه ها، همایش ها و فستیوال های ورزشی بود که تلاش داشتیم به صورت شکلی بتوانیم در تغییر رفتار و فرهنگ ورزش پذیری مردم اقدام کنیم اما در رویکرد جدید، موضوع بازاریابی اجتماعی و تغییر رفتار در جامعه را با تولید محتوا  و بحث اصلی تحقق این ماموریت با کمک مردم است که با این رویکرد به سمت و سوی ورزش مردم محور و مشارکت محور حرکت می کنیم.
عزیزی خاطر نشان کرد: در حوزه جوانان نیز بحث گفتمان سازی با شعار جوان باوری؛ و جوان یاوری است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز قرار گرفته است، و با نگاه به اینکه در بحث جوان باوری اکثریت مدیران دستگاههای اجرایی متولی حوزه جوانان به این باور رسیده اند که می تواند راه گشا باشد اما در عمل این مهم محقق نمی شود که نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت صدا و سیما و رسانه ملی است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به نقش و جایگاه جوانان افزود: جای خالی یک برنامه ویژه مباحث حوزه جوانان در شبکه خاوران خالی است و آمادگی داریم در راه اندازی یک برنامه در خور شان جوانان و پیگیری مطالبات آنان با صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی مشارکت کنیم.

وی در پایان از همکاری صدا و سیما با مجموعه ورزش و جوانان در پوشش و انعکاس مسابقات ورزشی در سطح استان توسط صدا و سیما تقدیر و تشکر کرد.

علیرضا آئینه دار مدیر کل صدا وسیما هم گفت : برنامه های ورزشی از مخاطبین بسیاری برخوردارند و به همین جهت ساخت این برنامه ها در اولویت کار ما قرار دارد.

 

کارکنان دانشگاه بیرجند سرپرستی ۲۷۱ فرزند یتیم را به عهده گرفتند۲-۷

همزمان با اجرای طرح هر کارمند حامی یک فرزند معنوی ۳۸ درصد از اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه ‏حمایت از ۲۷۱ فرزند یتیم و محسنین را برعهده گرفتند.‏
کارکنان دانشگاه بیرجند حامیان اکرام و محسنین

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر عباس محمدی، رابط افتخاری دانشگاه در طرح ‏هر کارمند حامی یک فرزند معنوی و حمایت از خانواده زندانیان نیازمند با اعلام گزارشی به درخواست سازمان ‏زندان‌ها و اقدامات تأمینی خراسان جنوبی برای جمع آوری کمک‌های دانشگاهیان، گفت: اطلاع‌رسانی و ‏درخواست مشارکت در این امر خیر به وسـیله اتوماسیون، پیامک و شبکه‌های مجازی صورت گرفت و در ۲۰ ‏روز گذشته تعداد ۶۱ تراکنش واریز وجه نقد و ۷ درخواست کسر از حقوق به مبلغ ۶۸.۴۵۰.۰۰۰ ریال واصل شـد.‏
وی افزود: بواسطه مبالغ اهدایی از سوی کارکنان دانشگاه تعداد ۳۷ کیسه برنج از فروشگاه دانشگاه خریداری شد ‏و  به معاونت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی تحویل گردید.‏
وی در بخش دیگری از این گزارش به اقدامات صورت گرفته مرتبط با طرح هر کارمند یک حامی معنوی در ‏دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: بروشور معرفی این طرح برای اطلاع‌رسانی در سایت دانشگاه، کانال‌های ‏اطلاع‌رسانی و اتوماسیون اداری تهیه و ارسال شد.‏
وی با ذکر مشارکت اعضای هیئت ریسه دانشگاه و تعدادی از همکاران، برای ‌‎ ‎حمایت از ۲۰ فرزند معنوی، ‏گفت: براساس داده‌های سامانه کمیته امداد بیش از ۳۸ درصد از اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه بیرجند ‏به عنوان قشر فرهیخته جامعه، حامی ۲۷۱ نفر از فرزندان یتیم و محسنین هستند‎.‎
وی  به پتانسـیل جامعه دانشـگاهی در شناساندن و ترویج این طرح در جامعه را مهم دانست و گفت: تبلیغ در ‏دانشـگاه بیرجنـد از طریق اتوماسـیون، کانال های اجتماعی و پیام کوتاه جهت تشویق همکاران برای مشارکت ‏در طرح، ارسال پوستر و فایل‌های تبلیغاتی برای جامعه دانشـگاهی کشور جهت مشارکت در این طرح (قـدم اول ‏انتخاب فرزند از استان خراسان جنوبی و در مرحله بعد در استان خودشان)، ترجمه پوسترها و بروشورها جهت ‏ارسال به سایر نقاط دنیا و جذب حامی از خارج کشور از اهداف کلی دانشگاه بیرجند برای معرفی این طرح است.‏
دکتر محمدی در پایان از همکاران گرامی که در این امر خداپسـندانه مشارکت داشـتند، تشـکر و قـدردانی کرد ‏و بیان داشت: جامعه دانشـگاهی به عنوان قشـر فرهیخته، قادر است با ارئه پیشـنهادات ارزشـمند، افق‌های ‏جدیدی برای این طرح، پیش روی کمیته امداد و حامیان ایتام ترسـیم نماید که بدین منظور پیشـنهادات قشـر ‏دانشـگاهی پس از جمع آوری به ریاست دانشگاه و مدیران کمیته امداد ارسال خواهد شد.‏

 

 

 

معاون وزیر

مرزی برای شیعه و سنی جهت اعطای حمایت ها نداریم/۷

  
مرزی برای شیعه و سنی جهت اعطای حمایت ها نداریم
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که مرزی برای شیعه و سنی جهت اعطای حمایت ها مطابق چهارچوب های قانونی نداریم، عنوان کرد: تلاش می کنیم تا منابعی را در این راستا جذب کنیم البته از کمک خیران نیز نباید غافل شد.

به گزارش امروز خراسان‌جنوبی، عبدالهادی فقهی‌زاده، در بازدید از موسسه فرهنگی قرآن و عترت خاتم‌النبیین(ص) اهل سنت بیرجند بیان کرد: تمام کسانی که در حوزه دین کار فرهنگی انجام می دهند، به امنیت کشور کمک می کنند.

به گفته وی قرآن و عترت اصلی ترین سرمایه های معنوی مشترک در جهان اسلام است و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر مبنای فرهنگی اسلامی است.

وی با اشاره به این که در معاونت قرآن و عترت ، هیئت رسیدگی وظیفه صدور، ابطال و تمدید مجوز را بر عهده دارد، ادامه داد: مرزی برای شیعه و سنی وجود ندارد و برای تاسیس موسسه طبق شرایط قانونی جهت گسترش فعالیت های قانونی تلاشمان را برای کمک خواهیم کرد.

شایان ذکر است در این بازدید، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان روش تدریس و حفظ قرآن با حضور قرآن آموزان موسسه ، قرار گرفت.

امام جمعه اهل سنت اسدیه خراسان جنوبی: سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین انسان‌ها به شهادت رسید/۲

امام جمعه اهل سنت اسدیه خراسان جنوبی: سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین انسان‌ها به شهادت رسید

 

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه سردار سلیمانی به دست خبیث‌ ترین انسان‌ها به شهادت رسید که پرونده سیاهشان به قدری است که مردم کشورشان هم از آنها متنفر هستند گفت: در حال حاضر اتحاد مهم است تا هیچ کسی نتواند بر ما تسلط پیدا کند.

 مولوی عبداللهی صبح امروز در مراسم سالگرد شهید سلیمانی که با حضور علمای شیعه و اهل سنت درمیان و نماینده شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: اینکه چقدر عمر می‌کنیم و کجا از بین می‌رویم مهم نیست آنچه مهم است اینکه چطور زندگی کنیم و به دست چه افرادی کشته می‌شویم.

وی با اشاره به محبوبیت سردار شهید سلیمانی افزود: از پیرمردی که در منطقه مرزی درح خاطره خود را با سردار سلیمانی مطرح می‌کند تا  مجاهدان افغانستانی همه یک صدا از خوبیها و رشادت‌های سردار سلیمانی خاطره دارند و از او به بهترین‌ها یاد می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه سردار رشید اسلام شهید سلیمانی در جنگ ۳۳ روز لبنان علیه اسرائیل هم تاثیرگذار بود گفت:  این مهم و ماندگار است که سردار سلیمانی توسط چه کسانی به شهادت رسید؟ این سردار توسط افرادی به شهادت رسید که پرونده سیاه جنایت آنها  در سطح جهان برکسی پوشیده نیست.

مولوی عبداللهی افزود: اگر به جنایاتی که در منطقه توسط دشمن رخ داده بنگریم می‌بینیم چه کسی حامی کشتار ملت فلسطین است؟ چه کسی از کودک کشی در غزه حمایت کرد؟ چه کسی قطعنامه  علیه اسرائیل را وتو می‌کند؟ چه کسی از قتل مردم میانمار حمایت می‌کند؟ بر کسی پوشیده نیست که آمریکا و اسرائیل استکبار هستند.

وی با بیان اینکه دولت خبیث میانمار مسلمانان آنجا را اخراج و آواره می‌کند و زنده  زنده می‌سوزاند اظهار داشت: سردار دلها به دست این افراد کشته می‌شود که خبیث‌ترین انسانها هستند حال ببیند ترامپ ذلت را تجربه کرده است و امروز ملت آمریکا همه از او متنفر هستند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه گفت: در طول تاریخ  ستمگران و فرعونیان آمدند اما دیدیم که چگونه به ذلت رسیدند. امروز هم قدرتها ستمگران و ظالمان در دنیا وجود دارند جولانی دارند که نمی‌ماند و شاهد اظمحلال آنها  خواهیم بود. در وعده خدا شک نداریم و هرچه مسلمانان سختی و مشقت را تحمل کنند در دنیا پربارتر و قویتر می‌شود و آنجا مهم و اساسی است اتحاد بین مسلمانان بوده و همه به اسلام بدهکاریم و باید اتحاد داشته باشیم و مسائل اختلافی را مطرح نکنیم تا هیچ کسی بر ما تسلط پیدا نکند.

امام جمعه درمیان نیز اظهار داشت: چهل سال از انقلاب سپری می‌شود و کافی است مقایسه‌ای قبل و بعد انقلاب داشته باشیم. زمانی کسانی که خیلی برای ایران نقشه داشتند امروز استخوان‌های آنها خاک شده است.

حجت‌الاسلام خزائی با گلایه از اینکه چرا قیمت زمین در اسدیه باید به ۳۰۰ میلیون تومان برسد؟ گفت: باب شهادت باز است سپاه، ارتش و نیروهای انتظامی شبانه روز برای امنیت کشور تلاش می‌کنند. سردار سلیمانی اگر داعش را در آن طرف مرز نابود نمی‌کرد امروز وضعیت ما بهتر از وضعیت مردم شهرهای مختلف سوریه نبود پس چرا قدر نمی‌دانیم؟

وی بیان کرد:  باید با هم متحد باشیم چون لازمه پیروزی اتحاد است و سردار سلیمانی چقدر خوب رفتار کرد در سوریه در گردان‌ها مسیحی، اهل سنت و شیعه در کنار هم  حضور داشتند و راه اسلام راه شهید سلیمانی است.

 

 

 

مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای جهانی خراشاد خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

مرکز آفرینش صنایع دستی در روستای جهانی خراشاد خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی مرکز آفرینش‌های صنایع‌دستی در روستای جهانی خراشاد شهرستان بیرجند خبر داد.

حسن رمضانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز آفرینش روستایی صنایع‌دستی در روستای جهانی خراشاد با هدف توسعه، ترویج و آموزش نساجی سنتی و به ویژه توبافی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این روستا دارای پیشینه تاریخی در پارچه‌بافی و توبافی است گفت: در این مرکز بافت حوله آموزش داده می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آموزش این هنر صنعت را با حضور استادان برجسته فرا گیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که در سال ۱۳۹۵ برگزار شد، روستای خراشاد شهرستان بیرجند در رشته توبافی ثبت ملی و سپس با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی این روستا در سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی حوله‌بافی معرفی شد.

رمضانی افزود: پارچه‌بافی یا توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. در این هنر دستی، توباف پس از تبدیل پنبه، ابریشم یا کرک به نخ، آن‌ها را می‌جوشاند و از آرد رد می‌کند تا ضخیم شوند. سپس با استفاده از چرخ پارچه‌بافی، محصول نهایی به دست می‌آید.

وی بیان کرد: از جمله صنایعی که به این روش تولید می‌شوند، می‌توان به شال سر، حوله مسافرتی، حوله نوزاد، سفره نان، دستمال جیبی، دستمال آشپزخانه، صافی، چادر شب و … اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌جنوبی بیان کرد: اکنون ۱۷۰ کارگاه توبافی روستای خراشاد، هنری با قدمت ۳۰۰ ساله را زنده کرده‌اند که از این پس در بازارهای جهانی معرفی خواهند شد.

رمضانی اظهار داشت: در نظر داریم برای سایر شهرستان‌های استان نیز مرکز آفرینش صنایع دستی روستایی ایجاد کنیم که در صورت تامین منابع مالی این اقدام صورت خواهد گرفت.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی آغاز می‌شود/۳

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی آغاز می‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اولویت تامین سوخت و برق شهروندان، لازم است صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دستگاه‌های اجرایی شروع شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر در نشست کمیته هماهنگی مدیریت سوخت استان درخصوص شرایط خاص کشور ناشی از فشار اقتصادی، اپیدمی کرونا و آلودگی هوا، مطالب مبسوطی را ارائه کرد.

وی با اشاره به برودت هوا و در پی آن افزایش مصرف سوخت به ویژه گاز، بر استفاده بهینه از گاز و برق در ادارات و ساختمان‌های دولتی تاکید کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به احتمال اجرای برنامه خاموشی برق اشاره کرد و فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با صرفه‌جویی، زمان‌های اجرای خاموشی برق به حداقل برسد و بتوانیم هرچه سریع‌تر از این برهه عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم بتازگی اعلام کرد: با توجه به برودت هوا در سطح کشور و افزایش مصرف گاز و با توجه به تصمیم شرکت گاز مبنی بر حفظ پایداری گاز مشترکان خانگی به ناچار محدودیت‌هایی برای گاز مصرفی نیروگاه‌های برق همچنین نیروگاه شهید کاوه قاین اعمال و این موضوع سبب شده است که در زمینه تولید برق کمبودهایی ایجاد شود.

مهدی دادگر گفت: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز همچنین محدودیت تولید برق در نیروگاه‌ها نیاز است مشترکان در مصرف برق، صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: در شرکت توزیع برق خراسان جنوبی از مدتی قبل برای کمک به صرفه‌جویی در مصرف برق چراغ‌های روشنایی معابر را به صورت یکی در میان خاموش کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همچنین با تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی که می‌توانستند در زمینه مدیریت مصرف برق همکاری کنند، هماهنگ شده و اقدامات خوبی با هماهنگی شهرداران، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای محدود کردن روشنایی پارک‌ها، میادین و جاده‌ها با رعایت ملاحظات ایمنی انجام شده است.

وی بیان کرد: جلسه‌ای با مرکز پایش صنعت برق کشور برگزار و با توجه به تداوم شرایط سرما و محدودیت‌های گاز تحویلی به نیروگاه‌ها لازم شد تا از تمامی مشترکان برق استان اعم از صنعتی، کشاورزی، عمومی به ویژه مشترکین تجاری و خانگی مصرانه تقاضا کنیم تا زمان عادی شدن شرایط و روال عادی تحویل گاز به نیروگاه‌های برق به هر میزان ممکن صرفه‌جویی داشته باشند تا شرایط سرد سال را با داشتن و بهره‌مندی از هر دو نعمت گاز و برق به پایان برسانیم.

 

 

 

 

 

سیاست‌های تثبیت ماسه‌های روان در کشور براساس اصول علمی اجرا می‌شود/۳

سیاست‌های تثبیت ماسه‌های روان در کشور براساس اصول علمی اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این اداره کل، سیاست‌های تثبیت ماسه‌های روان و کنترل گرد و غبار را براساس اصول علمی در دست اجرا دارد که از جمله آنها اقدامات بیولوژیکی، درخت کاری و احیای پوشش گیاهی است.

به گزارش ایرنا وحید جعفریان که به شهرستان طبس سفر کرده است، روز سه‌شنبه در نشست بیابان‌زدایی که در محل سالن جلسات معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس برگزار شد، افزود: موضوع تثبیت شن‌های روان دارای سابقه ۶۰ ساله در کشور و حتی در کشورهای همسایه است که این تجارب مرجعی برای ایده‌های اثرگذارتر شده است.

وی گفت: در این راستا با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، تمامی ملاحظات لازم از قبیل میزان خسارت‌زا و بحرانی بودن هر کانون و وضعیت پوشش گیاهی هر منطقه در نظر گرفته می‌شود تا اقدامات به صورت متوازن و مؤثرتر انجام شده و از چالش‌های احتمالی پیشگیری شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: تلاش ما بیابان‌زدایی در گستره‌ وسیع‌تر از کشور است.

وی افزود: جایگاه خراسان جنوبی و شهرستان طبس در رابطه با بیابان‌زدایی، جایگاهی ویژه در کشور است که این موضوع در تامین منابع و اقدامات اجرایی لحاظ می‌شود تا بتوانیم سهم خودمان را برای رونق اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و در نهایت آبادانی این منطقه ایفا کنیم.

جعفریان گفت: براساس مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ابتدای سال جاری بر اثر ماسه‌های روان بیش از سه هزار میلیارد تومان خسارت به منابع زیستی انسانی، خطوط ارتباطی و مواصلاتی، اراضی کشاورزی و تاسیسات کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: این خسارت‌ها نه تنها جنبه امنیتی دارد بلکه در لایه‌های دیگر می‌تواند موجب عواقبی همچون مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان کویری طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

 

 

 

 

 

دادستان بیرجند: تولیدکننده نباید درگیر قانون و تبصره‌ها شود/۳-۲

دادستان بیرجند: تولیدکننده نباید درگیر قانون و تبصره‌ها شود

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: کسی که کالایی را تولید کرده است نباید درگیر قانون و تبصره‌ها شود.

 حجت الاسلام علی نسایی زهان روز سه‌شنبه در بازدید از سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: به منظور پویایی تولید همه دستگاه‌ها و مسوولان باید برای تسهیل روند صادرات تلاش کنند.

وی تاکید کرد: همه صادرات و واردات باید در راستای قانون باشد و کالاهای مجوزدار صادر شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی گفت: قاچاق سرمایه مملکت را نابود می‌کند و تولید را از بین می‌برد لذا درصدد هستیم با تمام توان جلوی قاچاق را بگیریم.

وی ادامه داد: کالای قاچاق پس از کشف باید به سرعت تعیین تکلیف شود نه اینکه سال‌ها در انبارهای ستاد اموال تملیکی بماند، اگر قابل معدوم شدن است باید معدوم و اگر قابلیت مصرف دارد در چارچوب قانون انجام شود.

حجت الاسلام نسایی به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی باید در معیشت مردم مرزنشین استان موثر باشد و اثر مثبت بر اقتصاد منطقه بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت در منطقه ویژه برای سرمایه‌گذاری به مردم استان داده شود افزود: خراسان جنوبی استان سی‌ام کشور در بحث محرومیت عنوان می‌شود و ۴۰ درصد مردم استان وابسته به نهادهای حمایتی هستند که باید با حمایت از همین نقاط، آن را مرتفع کرد.

دادستان بیرجند گفت: مسوولان کمک کنند تا مردم استان از سفره منطقه ویژه اقتصادی محروم نشوند و دادستانی هم در بخش تولید و صادرات حتما همراهی خواهد کرد.

وی در این بازدید که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی، مدیرکل بازرسی استان و رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، مشکلات ناشی از فنس‌کشی طرح توسعه منطقه ویژه، مسایل مرتبط با منابع طبیعی و سامانه‌های هوشمند گمرکی و نحوه صادرات و واردات کالا را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به اینکه طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی دارای اهمیت زیادی است در راستای مساعدت با فعالان اقتصادی و حمایت از رونق تولید و سرمایه‌گذاری در استان با همکاری منابع طبیعی زمین‌هایی که قبلا فنس‌کشی و حصار شدند به مدت یک سال به صورت موجود حفظ خواهد شد.

در این مدت منطقه ویژه اقتصادی اقدامات لازم و اخذ مصوبات مورد نظر درخصوص تصویب طرح توسعه خود را به سرانجام خواهد رساند و در صورت انقضای مهلت فوق و ایفا نشدن تعهدات توسط منطقه ویژه اقتصادی فنس‌های مذکور با هزینه منطقه ویژه جمع‌آوری و زمین‌ها به اداره کل منابع طبیعی استان تحویل می‌شود.

دادستان بیرجند امروز از سامانه‌های هوشمند در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز هم بازدید کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر هوشمندسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رویکرد پیشگیری گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فصل ۲ از ماده ۶ به بعد با نگاه پیشگیرانه طراحی، راه‌اندازی و ارتباط سامانه‌های مختلف هوشمند را مد نظر قرار داده است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ادامه داد: طبق این قانون دستگاه‌های مختلف از جمله گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دیگر دستگاه‌های مسوول باید درخصوص راه‌اندازی و به روز بودن سامانه‌ها و ارتباط سامانه‌ها اقدام کنند.

وی از جمله این سامانه‌ها به سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی و تجارت فرامرزی گمرک، سامانه شناسه کالا، سامانه پنجره واحد گمرک و سامانه باربری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: اگر دستگاهی در تکلیف قانونی برای بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند و به روز بودن و نظارت و رصد از طریق آن و ارتباط سامانه‌هایی که باید متصل به یکدیگر باشند، کوتاهی کند و شناسایی شود حتما از باب ترک فعل، دادستان مرکز استان ورود خواهد کرد.

وی افزود: بازرس کل نیز با نظارت و بازرسی در این حوزه اگر خلاء را ملاحظه کند به دستگاه ذیربط متذکر می‌شود و اگر ترک فعلی از مقام مسوولی مشاهده شود، به دستگاه قضایی اعلام خواهد شد.

 

 

حمایت تمام قد دستگاه قضا از تولید و صادرات

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: قوه قضائیه برای کمک به رفع موانع تولید تمام تلاش خود را بکار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام نسائی زهان در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: حمایت تمام قد دستگاه قضا از تولید و صادراتامروزه قوانین و تبصره‌های بسیاری وجود دارد که گاهی مانع تولید و صادرات است و باید همه دست به دست هم دهیم تا گرهی از مشکلات فعالان اقتصادی باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا بلای جان اقتصاد کشور است و باید با رونق صادرات و واردات، مانع قاچاق کالا شویم گفت:باید برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق کشف شده که مدت‌ها درانبارهاست برنامه ریزی شود تا در صورت نیاز معدوم و یا به چرخه توزیع برگردد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به اینکه باید همه تلاش کنیم تا فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی گسترش یابد و مردم استان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

رحیمی بازرس کل استان هم با اشاره به اینکه تمام تلاش مجموعه قضائی و دستگاه‌های تابعه حمایت از سرمایه گذاران است گفت:در کنار دستگاه قضا باید دستگاه‌های نظارتی هم برای توسعه سرمایه گذاری در استان بیشتر فعالیت کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم گفت:همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا مردم رونق تولید را به خوبی احساس کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت:دستگاه قضا امادگی دارد تا در موضوعاتی که کوتاهی صورت گرفته و نیاز به حضور قوه قضائیه است، ورود پیدا کند.

صفدری زاده مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی هم با اشاره به اینکه خراسان جنوبی منطقه‌ای محروم نیست بلکه سرشار از ظرفیت‌های مختلف است گفت:منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با دارا بودن قطعه منفصله در مرز ماهیرود به یکی از موفق‌ترین مناطق ویژه اقتصادی تبدیل شده است.

در این جلسه مقرر شد الحاق ۱۹۷هکتار از اراضی منابع طبیعی به محدوده منطقه ویژه تا یکسال آینده روند قانونی خود را طی کند.

 

 

 

هشدار شرکت توزیع برق در خصوص اعمال خاموشی

شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در خصوص اعمال خاموشی در مناطق شهری و روستایی به دلیل محدویت سوخت نیروگاه‌ها و کاهش مصرف گاز هشدار داد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: با توجه به فصل سرما و تداوم یخبندان ها، شاهد افزایش مصرف گاز در استان هستیم که این موضوع سبب ایجاد محدودیت‌هایی در میزان سوخت نیروگاه‌های برق و به دنبال آن کاهش تولید برق می‌شود و مجبور به اعمال خاموشی‌ها هستیم.

دادگر با اشاره به دستورالعمل‌های شرکت توانیر افزود: باتوجه به فعالیت مردم، در صورت اعمال خاموشی، این خاموشی‌ها در ساعات ۱۲شب تا ۴بامداد خواهد بود، بنابراین از مشترکین تقاضا می‌شود پیش بینی‌های لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، مشکل پیک مصرف و محدودیت تولید برق از جهت ظرفیت نداریم گفت: میزان بار نیروگاه‌ها به حدی است که اگر نیروگاه‌ها سوخت کامل خود را داشته باشند امکان پاسخ به میزان تقاضا وجود دارد، اما محدودیت خوراک گاز مصرفی نیروگاه‌ها این نگرانی را ایجاد کرده تا از مردم بخواهیم برای کاهش مصرف برق همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان افزود: شرکت توزیع برق استان برای کاهش مصرف گاز در نیروگاه‌های خراسان جنوبی، اقداماتی در زمینه به حداقل رساندن مصرف انجام داده که تعدیل روشنایی معابر شهری، کاهش روشنایی پارک‌ها و میادین و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی در زمینه استفاده حداقلی از برق، از جمله این اقدامات است.

دادگر، مقدار مصرف برق در شرایط فعلی را بین ۲۳۰تا۲۴۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: از لحاظ پیک مصرف در استان، مصرف غیرمتعارفی وجود ندارد.

استفاده از فضای مجازی برای انتشار گسترده برنامه های دهه فجر۷

استفاده از فضای مجازی برای انتشار گسترده برنامه های دهه فجر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اجرای برنامه های دهه فجر در فضای مجازی، عنوان کرد: از ظرفیت این فضا برای نفوذ بیشتر و گسترش دامنه فعالیت ها در جامعه استفاده کنید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده ضمن تاکید بر ارائه هر چه سریعتر برنامه های دستگاه های عضو این کارگروه برای دهه فجر، ادامه داد: یا جمع آوری و اطلاع رسانی این برنامه ها، تصویری از جریان فرهنگی و هنری این ایام را پیش روی مردم و مسئولان قرار می دهیم.
وی با اشاره به این که تبیین دستاوردهای فرهنگی و هنری پس از انقلاب اسلامی نیز در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: فراهم سازی نقش آفرینی گسترده اصحاب فرهنگ و هنر را مد نظر قرار دهید زیرا که اثر گذاری بیشتری در برنامه ها خواهند داشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تجلیل از بزرگان فرهنگ و هنر و افراد موثر در این حوزه پس از انقلاب اسلامی شد و افزود‌ : با داشتن نگاه استانی به برنامه ها ، روستاها و مناطق محروم و مرزی را نیز در نظر بگیرید.

نبی زاده با تاکید بر اهمیت گسترش نشاط و امید در شرایط بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت های اجتماعی تحمیل شده برجامعه، فضاسازی شهری و آذین بندی محیط ها و خیابان ها بیشتر از سال های گذشته مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی دهه فجر بستر مناسبی برای تجلیل از شهدای مدافع سلامت و قدردانی از زحمات کادر درمان است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به چهلمین سالگرد دفاع مقدس، از این ظرفیت نیز برای تبیین ویژگی های دفاع مقدس، شهدای دفاع مقدس ، محور مقاومت و انقلاب استفاده کنید.

 

معرفی بیش از ۱۶ برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دهه فجر

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان این‌که توجه به بازنشر بیانات بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در شبکه های اجتماعی، تاکید بر حفظ وحدت و خبری نمودن کلیه برنامه های این ایام مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: پیش بینی برنامه های متعدد در فضای مجازی، برگزاری مسابقات فرهنگی، علمی، ورزشی، هنری و قرآنی نیز در نظر گرفته شده است.
سید علی زمزم با اشاره به این که کارگروه فرهنگی و هنری مواردی همچون برگزاری شب های شعر و خاطره گویی ها، مسابقات ادبی و هنری و انتشار فراخوان ها را باید پیش بینی کند، اضافه کرد‌ : تمامی موارد از طریق رسانه ها به طور گسترده اطلاع رسانی و بازنشر داده شوند.
وی از اجرای ۱۶ برنامه اصلی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در دهه فجر، سخن گفت و افزود: علاوه بر این کارگروه، کارگروه شهرستان ها نیز تا ۲۰ دی ماه برگزار خواهند شد.
به گفته وی برگزاری جشنواره استانی شعر فجر به میزبانی خوسف، برگزاری ۱۴ شب شعر در مرکز استان و شهرستان ها، برپایی جشن انقلاب اسلامی با همکاری موسسه عروه الوثقی و مسابقه کتابخوانی با همکاری موسسه منهاج از جمله این برنامه ها است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی و جشنواره موسیقی سنتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی نیز در دهه فجر دایر خواهد شد.
زمزم از تهیه و تولید موزیک ویدئو با موضوع دهه فجر و رونمایی از کتاب دشت مجنون شامل ۸ نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس خبر داد و بیان کرد: در ایام دهه فجر از یک اثر دیوارنگاره رونمایی و خانه هنر و مکتب خانه موسیقی افتتاح خواهد شد.
وی افزود: به یمن ایام الله دهه فجر، ۴ نگارخانه در زیرکوه، سرایان، درمیان و سربیشه نیز افتتاح می شود.

 

 

 

مرمت منزل تاریخی حقیقی قاین/۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات از مرمت منزل تاریخی حقیقی قاین خبر داد.

حمید عباس زاده گفت: مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی جزء ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه، نیاز مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.
وی افزود: در این بنا که از محل اعتبارات مشارکتی مورد مرمت قرار گرفته است، سبک سازی و اندود کاه گل پشت بام‌های ضلع غرب و شمال منزل و هم چنین خاک‌برداری و هدایت آب‌های سطحی از جنب دیوار انجام شده است.
منزل حقیقی به شماره ۴۸۰۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مورد حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

 

 

 

کشف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در فردوس/۴

ماموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو انواع کالای قاچاق به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان گفت:مأموران انتظامیکشف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق در فردوس شهرستان فردوس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران در بازرسی از داخل کامیونت ۹۲۴ هزار نخ سیگار، هزار و ۷۵۰ بسته تنباکوی میوه‌ای و ۶ حلقه لاستیک خارجی قاچاق کشف کردند.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران دراین رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

بهره‌مندی ۶۰ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

بهره‌مندی ۶۰ هزار مشترک خراسان جنوبی از برق رایگان

طرح «برق امید» یکی از طرح‌های ابتکاری دولت دوازدهم است که از آبان امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون ۶۰ هزار مشترک این استان از برق رایگان بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایرنا دوم شهریور امسال هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم‌مصرف را تصویب کرد و براساس این مصوبه مقرر شد طرح «برق امید» در کشور اجرایی شود.

این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است. به‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند.

این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته و تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.

براساس طرح «برق امید» مشترکان برق خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند و مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.

بیش از ۶۰ هزار مشترک برق در خراسان جنوبی از آبان امسال تاکنون مشمول این طرح شده‌اند که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق مصرفی برخوردار هستند.

مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵ هزار مشترک روستایی و ۳۵ هزار مشترک شهری در استان خراسان جنوبی مشمول طرح برق امید شده‌اند و از تخفیف کامل برق مصرفی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف انرژی به ویژه انرژی برق اظهار داشت: اهداف این طرح مهم با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق مشترکان پرمصرفی که با اجرای طرح برق امید شناسایی شده‌اند، قابل دستیابی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تداوم رویه مصرف مشترکان کم‌مصرف، تغییر الگوی مشترکان خوش مصرف و حرکت به سمت دسته کم‌مصرف با رعایت نکات ساده همچنین اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف از طریق مدیریت بهینه از جمله اهداف اجرای طرح برق امید است که علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار نقش مؤثری در صرفه‌جویی مصرف انرژی در کشور دارد.

تابستان آینده، اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی

وی افزود: اجرای این طرح از آبان امسال آغاز شد و مشترکان برق این استان طی ماه‌های اجرای طرح، می‌توانند الگوی مصرفی خود را تغییر یا ادامه دهند.

دادگر با اشاره به اینکه این طرح فرصت مغتنمی برای توسعه صرفه‌جویی در مصرف برق برای ماه‌های گرم سال خواهد بود گفت: با شروع فصل تابستان در سال آینده شاهد اوج موفقیت طرح برق امید در خراسان جنوبی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: طرح برق امید مشمول خانه‌باغ‌ها و ویلاها یا انشعابات خالی از سکنه نمی‌شود و ویژه مشترکان خانگی است؛ مشترکان برق در این طرح به سه دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم شده‌اند و از این میان، بهای برق مصرفی گروه کم‌مصرف با ۱۰۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درباره میزان برق مصرفی سه دسته مشترکان گفت: کسانی که در ماه‌های گرم خرداد تا شهریور متوسط مصرف ماهانه آنها در یک دوره تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت باشد در دسته کم‌مصرف، ۱۰۱ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و مشترکان با مصرف بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت جزو دسته پرمصرف هستند.

محسن بخشایی ادامه داد: برای سایر ماه‌های سال نیز مشترکانی که مصرف آنها تا ۸۰ کیلو وات ساعت باشد شامل مشترکان کم‌مصرف، بین ۸۱ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت خوش‌مصرف و بیش از ۲۰۰ کیلو وات ساعت طبق تعرفه‌بندی طرح برق امید مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان طبس جزو مناطق گرمسیر است گفت: نحوه محاسبه برق مصرفی در این شهرستان برای ماه‌های خرداد، تیر و مرداد گروه کم‌مصرف کمتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۲۰۰ تا هزار کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از هزار کیلو وات ساعت است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین برای ماه‌های اردیبهشت و شهریور در این شهرستان مشترکان کم‌مصرف کمتر از ۱۵۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت و برای مشترکان پرمصرف بیشتر از ۴۰۰ کیلو وات ساعت هستند.

وی عنوان کرد: برای ماه فروردین و ۶ ماه دوم سال مشترکان شهرستان طبس در دسته کم‌مصرف کمتر از ۸۰ کیلو وات ساعت در ماه، خوش‌مصرف بین ۸۰ تا ۲۰۰ کیلو وات ساعت و پرمصرف بیشتر از ۲۰۰ کیلو وات ساعت قرار دارند.

تشویق مشترکان پرمصرف به صرفه‌جویی

بخشایی گفت: اجرای طرح برق امید سبب می‌شود قشر پرمصرف برای استفاده از مزایا و تخفیف‌های مورد نظر برای اضافه شدن به جمع مشترکان خوش‌مصرف تشویق شوند و قشر کم‌مصرف‌ها برای تداوم همین سطح مصرفی انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از نرم‌افزار «برق من» به عنوان نرم‌افزار جامع خدمات شرکت‌های توزیع در کشور افزود: مشترکان خانگی برق می‌توانند نرم افزار “خدمات غیرحضوری برق ایران” را نصب کنند و از وضعیت خود در طرح برق امید آگاه شوند.

وی از امکان بررسی میزان مصرف در قالب نرم‌افزار خدمات غیرحضوری برق ایران خبر داد و گفت: وضعیت مصرف، سوابق مصرف، استعلام برق امید، وضعیت خاموشی‌ها و درخواست انشعاب و خدمات پس از فروش انشعاب از طریق این نرم‌افزار قابل انجام و پیگیری است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: این نرم‌افزار از سایت شرکت برق به نشانی www.skedc.ir و سامانه بازار قابل دانلود و نصب است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت برق برخوردار هستند.

بخشایی با اشاره به اینکه از ابتدای آبان تعداد ۱۹۳ هزار و ۵۵۲ قبض در استان صادر شده است گفت: از این تعداد قبض صادر شده برای مشترکان خانگی ۱۴ هزار و ۳۸۲ مشترک شامل باغ ویلاها و منازل خالی از سکنه بوده که مشمول طرح برق امید نمی‌شوند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۰۵ هزار و ۶۷۳ مشترک خوش‌مصرف و ۳۷ هزار و ۹۱۶ مشترک نیز پرمصرف بوده‌اند.

 

 

 

 

دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با خانواده شهید نیروی انتظامی/۲

دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با خانواده شهید نیروی انتظامی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان با خانواده شهید سعید بنی اسدی که روز دوشنبه حین ماموریت در شهرستان سربیشه به شهادت رسید، دیدار کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی با همراهی فرمانده انتظامی خراسان جنوبی، فرمانده مرزبانی استان و جمعی از مسوولان نظامی و اجرایی استان با خانواده شهید مدافع حریم وطن در شهرستان بیرجند دیدار کرد و شهادت این شهید گرانقدر را تسلیت گفت.

شهید سعید بنی اسدی از کارکنان پلیس خراسان جنوبی صبح روز (دوشنبه) طی عملیاتی در راه مبارزه با مواد مخدر در شهرستان مرزی سربیشه به شهادت رسید.

 

 

 

 

۱۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد/۷

۱۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت هزار و ۴۰۶ کیلو وات در این استان راه‌اندازی شده است.

علیرضا پوزش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای طرح خرید تضمینی برق تولیدی از مشترکان نیروگاه‌های خورشیدی (۱۳۹۶) در استان بیش از ۱۰ میلیون کیلو وات ساعت برق خریداری و ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۴۶۵ نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت ۲۲.۶۵ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است و ۴.۶۵ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه خورشیدی خانگی، ۱۰ مگاوات مربوط به نیروگاه شهرستان خوسف، هفت مگاوات مربوط به نیروگاه سربیشه و یک مگاوات مربوط به نیروگاه بشرویه است.

مجری طرح انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی شرایط استثنایی به لحاظ انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد و در چند سال اخیر استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت انرژی نو در استان رو به رشد بوده است.

وی عنوان کرد: انرژی‌های نو در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار منجر می‌شود و این موضوع در تمامی نقاط استان قابل توجیه است.

پوزش از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی دُرح در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری‌های قبلی در صورت تکمیل عملیات اجرایی این طرح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر استان از مرز ۷۰ مگاوات عبور خواهد کرد.

وی افزود: اگر نیروگاه‌های بادی یا خورشیدی بزرگ مقیاس (مزارع خورشیدی) در خراسان جنوبی توسعه پیدا کند، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به افغانستان است.

خرداد امسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش در یک سال و نیم گذشته به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت ۲ سال برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.

بر این اساس به هر کدام از متقاضیان ۴۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات، ۱۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۴ و ۱۰ میلیون تومان از سوی دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.

این تفاهم‌نامه با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا شد که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق را به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده درآمد ایجاد می‌کند.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

 

 

 

 

از خانه بدون زباله “بئا جانسون” تا گسترش “زباله صفر” در خراسان جنوبی

از خانه بدون زباله "بئا جانسون" تا گسترش "زباله صفر" در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ احساسی زیباتر از این نیست که فرد خود را بخشی از راه‌حل برای نجات زمین بداند افزود: بیش از یک دهه پیش، جنبش زندگی بدون زباله توسط خانمی به نام بئا جانسون و در خانه چهار نفره او آغاز شد، از آن زمان تا امروز، او در تلاش است تا این ایدئولوژی را در سراسر جهان گسترش دهد.

حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخلاف تصور عموم  ” نه به پلاستیک”  یک چالش و جنبش زودگذر و بخش کوچکی از سبک زندگی ماندگار پسماند صفر  است، این شیوه به ساده زیستی، نداشتن مصرف گرایی و اسراف نکردن گرایش دارد، با اقتصاد مقاومتی مرتبط و به آموزه‌های دینی و اخلاقی ما بسیار نزدیک است.

وی با بیان اینکه پسماند صفر یعنی استفاده نکردن از یک بار مصرف‌ها و کاهش پسماندهای تر و خشک، افزود: مدیریت و کاهش پسماند کار پیچیده‌ای نیست، کافی است کالاهای پایدار را جایگزین یک بارمصرف‌ها کنیم؛ فرد باید ببیند بیشترین پسماندش از کدام بخش است، به این ترتیب که پسماندها را در یک بازه زمانی مثلا یک هفته‌ای، نگهداری و بررسی کند؛ سپس کاهش را از بخشی شروع کند که بیشترین تولید زباله را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: بانوی خلاق در بحث پسماند تر آشپزخانه می‌تواند به جای ریختن باقی مانده غذا در زباله، آن را به غذای دیگری تبدیل کند، پسماندهای تر آشپزخانه مثل پوست میوه، آشغال سبزی، غذای مانده، تفاله چای، پوست تخم مرغ و… را داخل سبد و در بالکن یا حیاط گذاشته تا با رطوبت گیری و خشک کردن وزنش کم و به کود و کمپوست تبدیل شود.

اکبری ادامه داد: این کار باعث حذف شیرابه و کپک مضر، مصرف کمتر پلاستیک، حمل ساده، کاهش هزینه برای شهرداری، حذف بوی بد و داشتن سطل آشغالی تمیز می‌شود، شیرابه‌ها آب‌های روان، زیرزمینی و خاک را آلوده می‌کنند، پسماند خشک مانند کاغذ، پلاستیک، قوطی و… را هم می‌توان با خرید آگاهانه کم کرد.

وی افزود: از تمام زباله‌های تجزیه ناپذیری که سالانه در جهان تولید می‌کنیم، تنها ۹ درصد را بازیافت می‌کنیم، این یعنی ما هر سال ۹۱ درصد زباله‌هایمان را در زمین تل انبار می‌کنیم؛ تصور کنید اگر هر سال بیش از ۹۰ درصد زباله‌های منزلتان را در محیط خانه نگهدارید، چه اتفاقی خواهد افتاد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  بیان کرد: جنبش زباله -صفر فلسفه‌ای است که می‌خواهد مردم را به تجدیدنظر در مورد رویکردشان نسبت به زباله فراخواند و آنها را تشویق کند تا میزان زباله‌های تجزیه ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آبها رها می‌شوند را به صفر برسانند.

اکبری ادامه داد: در واقع جنبش زباله-صفر در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش زباله، استفاده مجدد و بازیافت کمک کند و باری از دوش زمین بردارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: جنبش زندگی بی زباله سبکی از زندگی است که در آن افراد قصد دارند خروجی زباله‌های خود را به طور کامل از بین ببرند، گرچه شاید به نظر برسد که این یک رویای زیبا اما دست نیافتنی است، اما افراد زیادی در سراسر دنیا ثابت کرده‌اند که این کار، شدنی است.

اکبری اظهار کرد: این رهبران جنبش زندگی بدون زباله، با ارزیابی مجدد نحوه برخورد با مفهوم سطل زباله، به جهانیان می‌آموزند که همه ما توانایی ایجاد تغییر در محافظت از محیط زیست خود را داریم؛ در واقع پسماند صفر، تلاشی است برای کاهش بار بر شانه‌های زمین.

سبک زندگی بی زباله یعنی چه؟

وی افزود: سبک زندگی بدون زباله یا اجرای مجموعه‌ای از راهکارهای متمرکز بر پیشگیری از تولید زباله است که باعث طراحی مجدد چرخه‌های عمر منابع و استفاده مجدد از آن‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: هدف از این سبک زندگی این است که هیچ زباله‌ای به محل دفن زباله، زباله سوز یا اقیانوس ارسال نشود؛ در حال حاضر، فقط زباله‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند.

اکبری ادامه داد: در سیستم زباله صفر، مواد تا زمانی که قابل مصرف بهینه باشند، دوباره استفاده می‌شوند؛ سبک زندگی بدون زباله در تلاش است که این سیستم خطی را به یک سیستم دایره‌ای الهام گرفته شده از طبیعت تبدیل کند؛ در واقع بدون زباله زندگی کردن یعنی تعریف دوباره سیستم.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر در یک اقتصاد خطی زندگی می‌کنیم که منابع را از زمین می‌گیریم و پس از بهره برداری از آن‌ها، پسماند را در یک سوراخ غول پیکر در زمین دفن می‌کنیم؛ در طبیعت هر منبع پس از استفاده، به چرخه طبیعی باز می‌گردد و دوباره استفاده می‌شود؛ در واقع هیچ زباله‌ای در طبیعت تولید نمی‌شود، بنابراین ما نیز باید رفتار منصفانه‌ای با طبیعت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، بئا جانسون به همراه همسر و ۲ فرزندش در کالیفرنیا زندگی می کند. آن ها در سال ۲۰۰۸ به خانه جدیدی اسباب کشی کردند و “بی” درگیر مقدار وسایلی بود که باید حمل می کردند. او به این فکر می کرد که می توانستند وسایل کمتری برای جا به جایی داشته باشند و به همین دلیل به بحث مینیمالیسم در طبیعت علاقمند شد و از آن زمان به بعد سبک زندگی و خانه اش را برای این که ضرر کمتری به کره زمین برساند کاملا تغییر داد.

نمره ضعیف بازیافت زباله در کشور 

اکبری با بیان اینکه دفع اصولی پسماند در تمام کشور از قانون عقب است، افزود: اکنون قانون تکلیف کرده که از سال ۹۲ در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تفکیک صورت گیرد و به روش مناسب دفن شود یا به صورت کمپوست درآید، اما در عمل ان چنان اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کم تر نقطه‌ای در کشور این اتفاق می‌افتد و در خراسان جنوبی رسما تفکیک از مبدا نداریم چراکه شهرداری‌ها زیرساخت آن را فراهم نکرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: زباله‌ها به صورت مخلوط به محل دفن منتقل می‌شود و در چنین شرایطی پتانسیل آلودگی بالاست.

اکبری با بیان اینکه قالب مراکز دفن زباله ما شرایط خوبی ندارند، افزود: حدو ۴۳ زباله گاه مشخص در استان داریم که این تعداد غیر از روستاها است.

وی با بیان اینکه این زباله‌گاه‌ها مرتبا بازدید می‌شوند و حدودا تاکنون متوسط بیش از ۱۰۰ اخطار به زباله گاه‌ها صادر شده است، تصریح کرد: چهار مورد از زباله گاه‌های مراکز شهرستان‌ها که به اخطارها بی توجهی کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

رنجی که بیماران در مراکز سی تی اسکن خراسان جنوبی می برند

بیرجند- انجام سی‌تی اسکن‌های غیرضرور توسط شهروندان خراسان جنوبی نه تنها برای سلامتی جسم آنان مضر است بلکه موجب شده کسانی که نیاز به این شیوه تشخیصی دارند، روزها و هفته ها در انتظار بمانند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: شیوع کرونا سبک زندگی مردم را در بخش‌های مختلف تغییر داد. این تغییر فقط محدوده به رعایت بیشتر مسائل بهداشتی، کاهش دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و لغو سفرها نبود بلکه در عرصه سلامت نیز دغدغه‌ها را تغییر داد.

بسیاری از افرادی که شاید تا قبل از شیوع کرونا تمایل چندانی برای مراجعه به پزشک نداشتند بعد از گسترش این ویروس در جامعه با وجود کوچک‌ترین علائمی به پزشک مراجعه کرده و گاه پزشک را برای انجام سی تی اسکن و سایر تست‌ها جهت تشخیص کرونا تحت فشار قرار می‌دهند.

اما نکته قابل توجه و تأمل این است که سی‌تی اسکن‌های بیش از اندازه و غیر ضروری حتی برای تشخیص کرونا نه تنها برای سلامتی جسم ضرر دارد بلکه موجب شلوغی و ازدحام در مراکز خدمات سی تی اسکن شده و از طرف دیگر کسانی که نیاز به این شیوه تشخیصی دارند گاه دیر نوبتشان می‌شود.

در ۱۱ آبان ماه سال جاری نیز مسعود پزشکی راد دبیر کنگره رادیولوژی در نشست خبری نشست خبری سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران، اظهارکرد: با توجه به اوج گیری کرونا و موج جدید آن در جامعه بسیاری از مردم از ترس ابتلاء به کرونا در خواست سی تی اسکن ریه را دارند در حالی که ضرورتی به انجام این کار نیست.

اشعه ایجاد شده از سی‌تی اسکن صد برابر بیشتر از رادیوگرافی است

دبیر سی و ششمین کنگره رادیولوژی ادامه‌داد: اشعه ایجاد شده از سی‌تی اسکن تا صد برابر بیشتر از رادیوگرافی است، که برای سیستم بدن خطرناک است، همچنین هزینه سی تی اسکن نیز اقتصادی نیست.

وی بیان‌کرد: به مردم توصیه می‌شود برای تشخیص کرونا اصرار به انجام سی تی اسکن ریه نکنند تا از این دستگاه به جا و به ضرورت کاری استفاده گردد.

پزشکی راد با تأکید به اینکه باید از هر روش تصویربرداری در جایگاه مناسب و صحیح باید استفاده کرد، افزود: سی تی اسکن ریه نباید به عنوان راهی برای غربالگری کرونا در نظر گرفته شود، در صورت تشخیص پزشک می‌توان انجام سی تی اسکن را در دستور کار قرار داد.

لیلا قربانی شهروند خراسان‌جنوبی که چندی پیش برای مراجعه جهت گرفتن نوبت سی تی اسکن به مراکز درمانی مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با مهر اظهارکرد: من به واسطه بیماری سرطان لنفوم شیمی درمانی می‌شوم و بنا بر گفته پزشک این شیمی درمانی باید ۱۲ مرحله صورت بگیرد.

وی بیان‌کرد: بعد از اینکه وقتی تعداد دفعات شیمی درمانی به نیمه رسید پزشک برای من سی تی اسکن نوشت و گفت برای تشخیص میزان اثرگذاری شیمی‌درمانی بر روند درمان بیماری باید دو هفته بعد از دفعه ششم شیمی درمانی سی تی اسکن انجام شود.

قربانی گفت: برای گرفتن نوبت به مراکز بیمارستانی مراجعه کردم ولی به واسطه مراجعه زیاد مردم برای سی تی اسکن نوبت من زمانی بیش از دو هفته از دفعه ششم شیمی درمانی می‌شد.

مراجعه غیر ضروری برای سی تی اسکن بیماران نیازمند را معطل می‌کند

وی با اشاره به اینکه وقتی علت این شلوغی را از متولیان مراکز سی تی اسکن (بیمارستان رازی و امام رضا (ع) بیرجند) می‌پرسیدم آن را مراجعه مردم برای تشخیص کرونا اعلام می‌کردند، اظهارکرد: آنچه تاکنون من از پزشکان شنیده‌ام با هر علامتی سریع نباید حمل را بر کرونا گذاشته و خواستار سی تی اسکن شد.

این شهروند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: وقتی مردم به صورت غیر ضروری خواستار انجام اقدامات تشخیصی چون سی تی اسکن، رادیوگرافی و MRE می‌شوند نوبت به کسانی که واقعاً به این اقدامات تشخیصی نیاز دارند دیر می‌رسد.

قربانی افزود: به عنوان مثال انجام سی تی اسکن من نباید خیلی طول می‌کشید چرا که در آن صورت بین دو مرحله شیمی درمانی فاصله می‌افتاد.

غلامرضا رضایی نسب از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: سی تی اسکن‌های بی مورد نه تنها از جنبه سلامتی برای بدن آسیب زا است بلکه از جنبه مادی نیز به زیان اقتصاد خانواده است.

وی ادامه‌داد: یکی از اعضای خانواده من برای سی تی اسکن در اواخر مردادماه ۹۹ به بیمارستان رازی بیرجند مراجعه و با یک مبلغ متعارف و معمول سی تی اسکن انجام داد.

وقتی هزینه سی تی اسکن آزاد محاسبه می‌شود

رضایی نسب با بیان اینکه دوران درمان فرزند من چند ماهی طول می‌کشید و دکتر در آذرماه نیز سی تی اسکن مجددی برای فرزندم نوشت، گفت: وقتی به بیمارستان مراجعه کردم کادر بیمارستان به من گفتند چون فاصله بین دو سی تی اسکن کمتر از ۶ ماه است، باید هزینه را آزاد حساب کنید.

وی با اشاره به اینکه هزینه آزاد سی تی اسکن نزدیک ۳۰۰ هزار تومان بود، ادامه‌داد: البته از آنجایی که من بیمه تکمیلی بودم با تأیید پزشک پول سی تی اسکن به حساب من واریز شد ولی برای برخی از اقشار جامعه این هزینه زیاد است.

این شهروند خراسان‌جنوبی افزود: اینکه اگر فاصله دو سی تی اسکن کمتر از ۶ ماه باشد باید هزینه سی تی اسکن دوم آزاد حساب شود در راستای کاهش اقدامات تشخیصی بی مورد است ولی به نظر موارد ضروری را باید مستثنی کرد.

رضایی نسب گفت: انجام سی‌تی اسکن دوم فرزندم ضرورت داشت ولی اگر کسی به صورت غیر لازم و به واسطه نگرانی از کرونا تکرار سی تی اسکن داشته باشد بنا بر آنچه گفتم هزینه به نسبت بالایی بر او تحمیل می‌شود.

پزشک را برای انجام سی تی اسکن تحت فشار نگذارید

غلامرضا ارجمندی، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه شهروندان در راستای تشخیص کرونا نباید با هر علامتی پزشک را برای انجام سی تی اسکن تحت فشار قرار دهند، گفت: در شرایط فعلی مردم نباید به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص کرونا دغدغه دیگری داشته باشند.

وی بیان‌کرد: در دو- سه هفته اخیر به واسطه رعایت محدودیت‌ها آمار بیماران مبتلاء به کرونا کاهش یافته است و از این جهت مردم با هر علامتی نباید دچار استرس و دغدغه شده و سریع خواستار سی تی اسکن و اقدامات تشخیصی مشابه شوند.

ارجمندی با تأکید بر اینکه سی اسکن و حتی رادیوگرافی‌های معمولی بیش از اندازه برای سلامت بدن آسیب زا است، گفت: شهروندان اگر علائمی داشتند باید به مراکز ۱۶ ساعته و یا کلینیک‌های تنفسی بیمارستان‌ها مراجعه کنند تا توسط پزشک معاینه شوند.

وی اظهارکرد: بعد از معاینه، پزشک برحسب شرایط بیمار برای او اقدامات درمانی و تشخیصی را تجویز خواهد کرد که ممکن است انجام سی تی اسکن باشد.

ارجمندی یادآورشد: وقتی مردم برای انجام سی تی اسکن‌های غیر ضروری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند نوبت کسانی که به این اقدامات تشخیصی نیاز دارند دیر می‌رسد و شهروندان در این زمینه باید ملاحظاتی داشته باشند.

در هر حال به نظر می‌رسد همه پزشکان و صاحب نظران در کشور ما و خراسان‌جنوبی انجام برخی از اقدامات تشخیصی چون سی تی اسکن بیش از ضرورت انجام می‌شود و به نظر می‌رسد فرهنگ سازی در بین مردم و ایجاد سامانه ثبت موارد سی تی اسکن از جمله راهکارهایی است که می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

شهردار اسدیه:

هدیه رهبر انقلاب در اسدیه به بار نشست/۲

هدیه رهبر انقلاب در اسدیه به بار نشست

شهردار اسدیه گفت: پارک شهدای گمنام اسدیه با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی در اسدیه احداث شد.

افشین عابدینی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در سال ۱۳۷۸ در پی سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان جنوبی، ۸۰۰ میلیون ریال برای احداث پارک شهدای گمنام به شهرداری اسدیه اختصاص یافت و امسال هم با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی با شهرداری اسدیه در مجموع ۲۰ میلیارد ریال برای این پارک تأمین اعتبار شد.

وی با اشاره به مساحت ۱۹ هزار متری پارک شهدای گمنام اسدیه افزود: در فاز اول این پروژه، با طراحی چند بخش مجزا شامل ساخت آلاچیق، خرید مجموعه بازی، ایجاد تأسیسات روشنایی، نورپردازی و نصب المان برای ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان اقدام شده و این فاز تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: در فاز دوم هم زیباسازی استخر پارک و احداث آمفی‌تئاتر روباز در دست اقدام است که به زودی آغاز می‌شود.

به گفته وی در فاز اول پارک ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و اجرای فاز دوم این پروژه با توجه به طرح‌هایی چون جزیره تفریحی، مجموعه آب و آتش و … برابر همین مبلغ اعتبار نیاز دارد که امید است با مشارکت بنیاد علوی و همکاری مالی استانداری این فاز هم اجرا و سال آینده ربان افتتاح بریده شود.

عابدینی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ پیکر دو شهید گمنام در این پارک مدفون شد و علاوه بر این امتیاز معنوی، به لحاظ تاریخی و وسعت بزرگترین پارک شهرستان درمیان است و به همین دلیل طرح بازسازی این پارک که با مشارکت بنیاد علوی در حال اجراست، طرحی جامع و با امکانات مطلوب مردم است که جاذبه تفریحی لازم برای شهروندان را تأمین می‌کند.

شهردار اسدیه گفت: از طرفی قلعه اسدیه، به عنوان تنها قلعه تاریخی این شهر که در فهرست آثار ملی ثبت شده مشرف به این پارک است که با اعتبارات شهرداری از محل سفر مقام معظم رهبری بازسازی شد و در سال ۸۶ در اختیار اداره میراث فرهنگی درمیان قرار گرفت تا پس از احداث ساختمان اداری، به شهرداری سپرده شود و در کاربری‌هایی چون اقامتگاه و مهمان سرای سنتی مورد استفاده قرار گیرد.

عابدینی امید دارد که با توجه به تفاهم نامه منعقد شده در سال گذشته بین شهرداری اسدیه، میراث فرهنگی درمیان و بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این بنا، به زودی این مکان تاریخی به شهرداری تحویل داده شود.

معدوم کردن ۲۷هزار قطعه مرغ در سومین واحد آلوده به آنفلوانزا/۴

۲۷هزار قطعه مرغ تخمگذار به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی در حال معدوم سازی است که تا پایان وقت امروز به پایان می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه جوابمعدوم کردن 27 هزار قطعه مرغ در خراسان جنوبی آزمایش سومین واحد مرغ تخمگذار استان واقع در شهرستان خوسف مثبت اعلام شده است گفت: کار معدوم سازی ۲۷هزار قطعه مرغ و مقداری تخم مرغ موجود در این واحد در حال انجام است که تا پایان وقت امروز به پایان خواهد رسید.

دکتر اصغرزاده با بیان اینکه در ابتدا دو واحد درگیر این بیماری در شهرستان بیرجند شناسایی و ۴۰۰هزار قطعه مرغ و تخم مرغ موجود در این واحدها روز گذشته معدوم شدند افزود: واحد مرغداری سوم در ۲۰کیلومتری واحدهای درگیر شده اولیه است.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: نزدیکی این واحد مرغ تخمگذار نیز پساب شبکه فاضلاب عبور می کند.

وی افزود: خوشبختانه آنفلوانزای تأیید شده در واحد مرغداری استان سویه‌ای است که تاکنون موردی از انتقال آن به انسان در کشور گزارش نشده است.

اصغرزاده با بیان اینکه تمامی محصولات مرغ و تخم مرغ زیر نظر دامپزشکی استان هیچگونه منعی برای مصرف ندارند گفت: خروج محصولات مرغ و تخم مرغ از استان نیز هیچگونه منع خروج از استان را ندارند.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: خوشبختانه جواب تست سه مرغداری نزدیکی دو واحد درگیر اولیه در شهرستان بیرجند نیز منفی شده است.

لزوم همه گیری اندیشه حکیم فرزانه آیت الله مصباح یزدی

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اندیشه حکیم فرزانه آیت الله مصباح یزدی در اشاعه فرهنگ اسلامی باید همه گیر شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در دیدار جمعی از جوانان فعال فرهنگی با اشاره به خدمات این لزوم همه گیری اندیشه حکیم فرزانه آیت الله مصباح یزدیعالم جلیل القدر در گسترش فرهنک اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز کار‌ها را به صورت وسیع‌تر و عمیق‌تر ادامه داد به طوری که توانست شاگردانی بسیاری را تربیت کند.

وی پیروی از ولایت فقیه را یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله مصابح یزدی برشمرد و افزود: جوامع مختلف بشری هرچه تلاش کنند نمی‌توانند برای اداره امور خود مدلی کامل‌تر و دقیق‌تر از مدل اسلام برای رهبری یک جامعه پیدا کنند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین اجرا نشدن یا درست اجرا نشدن برخی از قوانین و مصوبات کشور را همان مطیع ولایت نبودن دانست و گفت: باید برای حل مسائل داخلی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم وبه اصول انقلاب و فرمایشات رهبر انقلاب عمل کنیم.

محکومیت ۵۲میلیون ریالی یک شرکت تعاونی کشاورزی در طبس/۴

یک شرکت تعاونی کشاورزی در طبس به پرداخت ۵۲میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم جریمه شد.

 رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس گفت: با توجه به گزارش نیروی انتظامی شهرستان طبس مبنی بر کشف ۱۰تُن ذرت در انبار یک شرکت تعاونی در طبس که در سامانه جامع انبار‌ها ثبت نشده است، پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال شد.
سیداحمد احمدی افزود: پس از بررسی پرونده و محرز شدن تخلف، مدیرعامل شرکت در شعبه به پرداخت ۵۲میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.
فروشندگان نهاده‌های دامی اعم از شرکت‌های تعاونی و … بموجب دستورالعمل‌های ابلاغی موظف به ثبت اطلاعات ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبار‌ها هستند و تخلف از این مقررات مشمول مجازات‌های مطرح در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

راه شهید سلیمانی، ادامه مکتب سیدالشهداست/۲

فرمانده سپاه قائنات گفت: رسیدن حاج قاسم سلیمانی به یک جایگاه بین المللی به دلیل مکتبش بود که برگرفته از مکتب سیدالشهداست.

سرهنگ فرحبخش در یادواره شهدای مقاومت و گرامیداشت یاد و خاطره شهید راه شهید سلیمانی، ادامه مکتب سید الشهداستسلیمانی در محل زندان قاین افزود: رشادت‌های سردار سلیمانی و شجاعت و تدبیر و اخلاص این شهید زبانزد عام و خاص بود.

وی با تأکید بر زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا گفت: امنیت و سرافرازی امروز ما به برکت خون شهداست که باید با برگزاری این محافل و مجالس، روحیه ایثار و فداکاری آنها را به نسل جوان و جامعه امروزی منتقل کنیم و از شهدا درس بگیریم.

فرمانده سپاه قاینات همچنین با گرامیداشت دهه بصیرت، فتنه سال۸۸ را یک برنامه از قبل تعیین شده دانست که تقلب در انتخابات، بهانه دشمنان برای اجرایی کردن آن بود و خوشبختانه ملت ایران با بصیرت و حضور همیشه در صحنه‌ی خود آن را خنثی کردند.

سرهنگ فرحبخش با اشاره به موفقیت‌های جوانان این کشور در ساخت موشک با برد ۲هزار کیلومتر افزود: وقتی مدیریت درست و صحیحی وجود داشته باشد در همه عرصه‌ها می‌توانیم موفق باشیم و به طور حتم عدم موفقیت در حل مشکلات به دلیل سوءمدیریت وبی تدبیری است.

 

 

 

توانمندسازی متکدیان راهکاری برای کاهش تکدی گری

در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده خراسان جنوبی بر توانمندسازی متکدیان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان در این جلسه با توانمندسازی متکدیان راهکاری برای کاهش تکدیگریبیان اینکه تاکنون ۲۲۷ متکدی در مرکز استان و ۳۱ متکدی در سایر شهرستان‌های استان شناسایی و تحت نظارت شهرداری قرار گرفته اند گفت: برای توانمند سازی این افراد آموزش رایگان ارائه می‌شود تا بتوانند صاحب شغل و حرفه شوند.

بهار افزود: برخی از این افراد دچار اعتیاد هستند که به صورت رایگان به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند و در نهایت برای متکدیان آموزش دیده به دنبال این هستیم که با تشکیل تعاونی و یا در قالب شرکت‌های خصوصی برای این افراد اشتغال ایجاد کنیم.

 

افزایش زباله گردی در شهر بیرجند موضوع دیگر این جلسه بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان گفت: زباله گرد‌ها باید هویت دار و ساماندهی شوند و جمع آوری زباله‌ها با رعایت موازین و نکات بهداشتی توسط افراد مشخص شده باشد.

خوش خبر افزود: کار تفکیک و جداسازی زباله‌های ارزشمند، باید از مبدا و در خانه‌های مردم انجام شود و ضروری است شهرداری و فرمانداری با نصب سطل‌های زباله تفکیک شده و ساماندهی زباله گرد‌ها مانع از گسترش این معضل شوند.

جاوید شهردار بیرجند هم از تکمیل شدن سایت پسماند شهرداری تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: با اضافه شدن دستگاه‌های پردازشگر زباله با هزینه ۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، زباله گرد‌های بیشتری در این سایت ساماندهی می‌شوند.

 

 

 

 

افزایش فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به ۷۲۵نفر/۳

فوتی‌ها در اثر بیماری کرونا به ۷۲۵مورد در خراسان جنوبی رسید.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیرجند گفت: با ثبت ۳مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته مجموع قربانیان کرونا در استان به ۷۲۵نفر رسیدند.

مهدی زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۰بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: از این تعداد ۳۳نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۱۳ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی گفت: حال عمومی ۵نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

تا کنون ۳۴هزار و ۲۷۸تست کرونا در استان انجام شده که جواب تست ۱۴هزار و ۵۴۰نفر مثبت اعلام شده است.
در ۲۴ساعت گذشته

شناسایی ۲۰بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۳

۲۰بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۱۳۱آزمایش کرونا در استان ۲۰ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد گفت: از ۲۰مبتلای جدید به کرونا، یک نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۹نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸مورد در بیرجند، ۲مورد زیرکوه، ۶مورد سرایان، ۳مورد از طبس و یک مورد از قاین گزارش شد.

وی گفت: شهرستان‌های فردوس،  طبس، نهبندان، مورد درمیان، سربیشه، بشرویه و خوسف مورد جدید گزارش نشده است.

مهدی زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۰بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۳۳ نفر مبتلا قطعی بیماری کرونا و ۱۳نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: حال عمومی ۵نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است

مهدی زاده گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۳۱بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۲۳بیمار با حال عمومی خوب ترخیص شدند که ۱۱نفر از این بیماران دارای تست مثبت کرونا بودند.

تولید ۴۰هزار متر پارچه دست‌بافت در بزرگترین کارگاه نساجی سنتی کشور/۲

۴۰هزار متر پارچه دست‌بافت در بزرگترین کارگاه نساجی سنتی کشور در سال جاری تولید شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از تولیدتولید 40 هزار متر پارچه دست‌بافت محصول بزرگترین کارگاه نساجی سنتی کشور ماهانه به‌طور متوسط ۵هزار مترمربع پارچه دست‌بافت در بزرگترین کارگاه نساجی سنتی کشور در روستای حاجی‌آباد شهر بیرجند خبر داد.
حسنعلی فولادی گفت: در راستای راه اندازی بزرگترین کارگاه نساجی سنتی کشور در روستای حاجی‌آباد شهر بیرجند در سال۱۳۹۷، با همت  ۱۰۰نفر از هنرمندان و مدیریت کارگاه، ماهانه به‌طور متوسط ۵هزار متر مربع پارچه توسط این کارگاه تولید و عرضه بازار می‌شود.
وی گفت: تولیدات این واحد نساجی  به صورت خام یا تبدیل آن توسط کارگاه‌های تولید پوشاک از طریق فروش مجازی در تمام شهر‌ها و روستا‌های کشور به فروش می‌رسد.
فولادی افزود: با توجه به‌ اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت کشور که هر ساله شاهد میزان قابل‌توجهی واردات این محصول هستیم، صنعت نساجی است، امیدواریم با تولیدات بیشتر این محصول سنتی بتوانیم قسمتی از نیاز داخلی و خارجی را در زمینه نساجی سنتی تامین کنیم.

کمبود واکسن دام و طیور در قاینات/۲

رییس دامپزشکی قاینات از کمبود واکسن دام و طیور در این شهرستان خبر داد.

محمودی در کمیته آنفلوآنزای حاد پرندگان این شهرستان، خواستار پیگیری کمبود واکسن دام و طیور در قایناتافزایش سهمیه شهرستان در این خصوص شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه هنوز این بیماری در بین واحد‌های مرغی شهرستان شیوع نیافته است، اما احتمال شیوع بیماری در شهرستان با توجه به بالا بودن واحد‌های طیور وجود دارد.

وی از فعالیت ۷۱واحد طیور در شهرستان قاین خبر داد و افزود: ۸واحد مرغ تخم گذار، ۲واحد پرورش پولِت، ۶واحد پرورش شتر مرغ، ۵۴واحد مرغ گوشتی و ۱واحد کشتارگاه در این شهرستان فعال است.

اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس نیز با تاکید برنظارت بیشتر دامپزشکی بر واحد‌های دامی و کشتارگاه از پیگیری برای افزایش سهمیه واکسن خبر داد.

کریمی فرماندار قاین نیز در این جلسه بر اطلاع رسانی دقیق به واحد‌های دامی در مواجه با بیماری‌های مختلف دام و طیور تاکید کرد و گفت: همه ادارات و نهاد‌ها برای مقابله با این بیماری باید با دامپزشکی شهرستان همکاری کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*