یلدا را مجازی برگزار کنید

مینا افشاری ترک
کرونا یلدا را مجازی می‌کند؟

روزهای کرونایی از مناسبت‌هایی همچون نوروز سپری شد تا رسید به آئین کهن دیگری به نام شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال؛ شب سردی که هر سال با دیدار خانواده ها گرم می‌شد و نشستن پای صحبت بزرگترها بلندی شب را از خاطر می‌برد؛ اما امسال وضعیت متفاوتی بر همه خانه‌ها و خانواده‌ها حکم‌فرما است.

نزدیک به ۱۱ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد و مردم در این مدت روزهایی را تجربه کرده اند که حتی شاید به خواب هم نمی دیدند و شاید تصور کردن آن برایشان در گذشته شبیه فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی بود.

در این مدت اتفاقی که به سختی شاید بتوان گفت تک تک ایرانی ها آن را تجربه کرده اند، تلخی مرگ نزدیکان، دوستان و عزیزانشان بر اثر ابتلا به کرونا بود.

در ۱۱ ماه گذشته ویروسی که ادعا می شود وزن مجموعه آن که در سراسر جهان منتشر شده است به پنج گرم هم نمی رسد، توانست بسیاری از عادات و رفتار مردم را تغییر دهد، نمازهای جماعت را تا حد امکان به تعطیلی کشاند، نماز جمعه را در شهرهای قرمز و نارنجی متوقف کند، مهمانی ها، عروسی ها و عزاداری ها را پایان بخشید و در نهایت شیوه جدیدی برای برگزاری مراسم های فرهنگی معرفی کند.

روزهایی که نزدیک به تحویل سال نو خورشیدی بود و بوی عید و فروردین از گوشه و کنار شهر سرک می کشید و شکوفه های سفید و صورتی یکی پس از دیگری چشم باز می کرد، مردم را بی تاب دیدن و استقبال از بهار ساخته بود، بهاری که هر سال با عید نوروز و دید و بازدید آغاز می شد.

عید سال ۱۳۹۹ در حالی برگزار شد که از یک سوی دل ها بی تاب دیدار همدیگر بود و از سوی دیگر این بیم می رفت که مبادا این دیدار سبب مرگ و بیماری عزیزی شود.

راه حل چه بود جز آنکه بتوان برای یک سال هم که شده دست از برگزاری این آئین دیرین و کهن ایرانی برداشت، دست به دامن تلفن و فضای مجازی شد و با تماسی کوتاه هم احوال بزرگ و اقوام را پرسید و هم از سلامتی این دیدار مطمئن بود.

روزهای عید نوروز اینگونه سپری شد تا رسید به آئین کهن دیگری به نام شب یلدا، طولانی ترین شب سال، شب سردی که هر سال با دیدار خانواده ها گرم می شد و نشستن پای صحبت بزرگترها بلندی شب را از خاطر می برد.

طی یک ماه گذشته مسئولان با تصمیم گیری برای تشدید محدودیت های کرونایی در رفت و آمد مردم، فعالیت واحدهای صنفی، دورکاری کارمندان و ممنوعیت تردد، آمار تعداد فوتی های بر اثر ابتلا به کرونا از رقمی که می رفت به ۵۰۰ برسد، به کمتر از ۱۹۰ نفر رسید.

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گفت و گوی خود با خبرنگاران در ۲۸ آذر امسال اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۱۷۸ بیمار، شمار جانباختگان قطعی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور به ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر رسید.

وی در صحبت های خود به بحث مهم شب یلدا هم اشاره کرد و گفت: این مناسبت برای همه ما شبی خاطره انگیز است اما با توجه به شرایط اپیدمی کرونا از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان از دورهمی‌های حضوری در این شبها خودداری کنند.

وی تاکید کرد: مردم می توانند دورهمی ها را به صورت مجازی برگزار کنند تا خاطره یک دورهمی کوچک در بلندترین شب سال با بیماری و از دست دادن عزیزان تلخ نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*