اخبار خراسان جنوبی / سهامداران عدالت هر چه سریعتر در سامانه سجام ثبت نام کنند

 

روابط تجاری خراسان‌جنوبی و فراه افزایش یابد

بیرجند- رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت فراه افغانستان بر افزایش روابط تجاری خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان تاکید کرد و گفت: مسائل مرزی با تلاش دوجانبه رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حاجی دین محمد نعمتی ظهر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی اظهارکرد: امیدواریم ارتباط تجاری مردم استان خراسان‌جنوبی و ولایت فراه افغانستان رو به روز بیشتر شود.

رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت فراه افغانستان با تأکید بر مشترکات فرهنگی و مذهبی میان دو کشور ایران و افغانستان بیان‌کرد: تغییر مسئولیت‌ها چه در ایران و چه در افغانستان بر اساس قانون اساسی یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

گمرک ماهیرود زمینه ساز اشتغال زایی برای ایران و افغانستان

حاجی دین محمد نعمتی ادامه‌داد: امروزه صدها هزار نفر در مرز استان خراسان‌جنوبی و ولایت فراه با تلاش و کوشش از طریق تجارت وصادرات امرار معاش می‌کنند که یک نکته بسیار ارزشمند در روابط دو کشور ایران و افغانستان است.

وی افزود: هر چند مشکلاتی در مرز و گمرک ماهیرود وجود دارد که امیدواریم با تلاش و کوشش دو جانبه هر دو کشور این مسائل رفع شود.

سید حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی اظهارکرد: دیدگاه‌ها نسبت به گمرک خراسان جنوبی در شرایط فعلی نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گمرک خراسان‌جنوبی گره‌گشای مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است، بیان‌کرد: انتظار ما این است که در ادامه نیز گمرک خراسان‌جنوبی حامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان باشد و کارها را تسهیل نمایند.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ما راه سختی در پیش رو داریم و تنها با همکاری و همدلی می‌توانیم به نتایج مد نظر برسیم.

خیریه اظهار کرد: بارها در حوزه صادرات تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسان‌جنوبی با مشکلاتی رو به رو شدند که مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی صادقانه نهایت تلاش خود را برای حل مشکل انجام دادند.

محمدعلی خاشی، مدیرکل سابق گمرکات خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: در طول ۸ -۹ سال گذشته تلاش کردم بدون توجه به رنگ و لباس و مذهب هر شخص، هر صادرکننده و تولیدکننده در راستای حل مشکلات آنان و رونق صادرات در خراسان‌جنوبی فعالیت کنم.

شرایط صادرات از خراسان جنوبی تسهیل شده است

وی با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در استان‌های مرزی مشکلات خاص خود را دارد، بیان‌کرد: با وجود تمام این سختی‌ها و مشکلات براساس اختیارات و طبق وظایف قانونی مسیر ترانزیت و صادرات در خراسان‌جنوبی نسبت به گذشته سهل‌تر شده است.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی یادآورشد: یکی از ملزومات حل مشکلات شجاعت، خداترسی و دلسوزی مدیر و مسئول هر بخش است.

خاشی که به مدیرکلی گمرکات سیستان و بلوچستان منصوب شده است، گفت: به استاندار خراسان‌جنوبی عرض کردم که با این مسؤلیت جدید شرایط صادرات کالای صادرکنندگان و تولیدکنندگان خراسان‌جنوبی از گمرکات سیستان و بلوچستان نیز را نیز بیش از گذشته تسهیل می‌کنم.

در پایان این جلسه فعالان بخش خصوصی خراسان‌جنوبی و علی اکبر فرامرزی نایب رئیس اتاق بازرگانی بیرجند از فعالیت‌های مدیرکل سابق گمرکات خراسان‌جنوبی تقدیر و برای سرپرست جدید آرزوی موفقیت کردند.

کالا در گمرک نباید معطل بماند/رایزنی برای ایجاد دروازه گمرکی

بیرجند-سرپرست گمرکات خراسان جنوبی با درخواست از تجار افغانستان برای رایزنی برای ایجاد دروازه گمرکی در خراسان جنوبی، گفت: کالا در گمرک نباید معطل بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیمی‌زاده عصر دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سابق و جدید گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: خدمت در خراسان‌جنوبی در حقیقت یک افتخار برای من محسوب می‌شود.

سرپرست جدید گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کار در گمرک سختی‌های خاص خود را دارد، بیان‌کرد: با این وجود اطمینان دارم در کنار مردم خراسان‌جنوبی و با همدلی‌ها بهترین روزهای کاری خود را خواهم داشت.

رحیمی زاده با بیان اینکه زیرساخت‌های کار در مرز ماهیرود فراهم است، ادامه داد: انتظار من از مجموعه همکاران این است که در کمترین زمان به درخواست‌های صادرکننده خراسان‌جنوبی پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین روز کاری زمانی است که گره‌ی از کار مردم باز کنیم، یادآور شد: صادرکنندگان ما گاه با قوانین پیچیده رو به رو هستند که مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند ولی ما برای حل آن نهایت تلاش خود را خواهیم داشت.

سرپرست گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: از تجار افغانستانی درخواست می‌کنم که برای ایجاد یک دروازه مشترک گمرکی در مرز ماهیرود و خراسان‌جنوبی مسئولان کشورشان رایزنی کنند.

رحیمی زاده با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی در کشور یادآور شد: استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند یک اتاق فکر است.

وی گفت: به هیچ وجه کالا نباید در گمرک به دلایل عدیده معطل بماند

 

 

 

ادامه ممنوعیت تردد شبانه در شهرستان‌های بیرجند و طبس

اصناف خراسان جنوبی پیشگام در رعایت محدودیت‌های کرونایی کشور

اصناف خراسان جنوبی در دو هفته اول اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی، رتبه اول کشور را در رعایت این دستورالعمل‌ها به خود اختصاص دادند.

 نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: خوشبختانه در مدت اجرای طرح ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه دو، سه و چهار، بیش از ۹۸ درصد واحد‌های صنفی خراسان جنوبی با این طرح همراهی کردند.

او با اشاره به انجام ۶۹ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی استان در این مدت افزود: ۴۲ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل تعطیلی دو هفته ای، پلمب شدند.

نبی زاده با قدردانی از همه مردم، اصناف و ادارات در همراهی با مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا تاکید کرد: قطعا کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در دو هفته گذشته نتیجه رعایت شیوه نامه‌ها و جدی گرفتن کرونا بوده است و از این پس هم باید مراقبت کنیم که کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها منجر به بدتر شدن اوضاع نشود.

پیک زمستانی کرونا، خطرناک‌تر از قبل

نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا همچنین گفت: از ابتدای همه گیری کرونا، خراسان جنوبی چندین پیک کرونا را تجربه کرده و هر موقع که اوضاع عادی شده است، با کاهش حساسیت مردم دوباره شاهد خیز کرونا در استان بوده ایم

او افزود: رسانه‌ها همچنان باید اقناع سازی مردم را در دستور کار قرار دهند و به آن‌ها این هشدار و آگاهی را بدهند که شرایط هنوز عادی نشده و اگر رعایت نکنیم ممکن است روز‌های سخت تری را پیش رو داشته باشیم.

نبی زاده بیان کرد: تغییر رنگ بندی‌ها از قرمز و نارنجی به زرد و حتی سفید، منوط به رفتار همه ماست و ادامه همراهی مردم و اصناف با محدودیت‌های کرونایی، گام بسیار مهمی است که امیدواریم منجر به مهار و کنترل کرونا شود.

وی همچنین گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان در شهرستان‌های بیرجند و طبس ادامه دارد.

 

 

 

 

کرونا؛ مهمان دورهمی‌های «یلدا»

طولانی ترین شب سال در پیش است؛ آیین ایرانی ها در شب چله، دورهمی است؛ در کنار بزرگترها، همراه با حافظ خوانی، شعر و خنده و هندوانه و انار و…؛ اما امسال قرار است یلدایی کرونایی را بگذارانیم؛ یلدایی که بتوان خاطره اش را سال ها بعد نقل کرد و شاد بود از اینکه در یلدای ۱۳۹۹ کسی را به خاطر کرونا از دست ندادیم…

با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده، کرونا همچنان روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از هموطنان‌مان را از بین می‌برد، هنوز بسیاری از شهرها قرمز هستند و روند صعودی دارند. طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها هرچند که روند بستری مبتلایان به کرونا با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، اندک کاهشی داشته است، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور شکننده و آسیب‌پذیر است و کوچکترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای گزاف از دست دادن جان تمام شود.همچنان بیم می‌رود تا کرونا تحت تاثیر برخی عادی ‌انگاریها، پیک زمستانه هم داشته باشد. به گفته کارشناسان سلامت پیک پاییز کرونا بسیار سنگین بود. به طوری که بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها پر شده بودند و جان کادر درمان به لب رسیده بود، اما با اجرای محدودیت های هوشمند که همچنان ادامه دارند، مقداری از باری که بر دوش بیمارستان‌ها و کادر بهداشت و درمان بود کاسته شد. البته هنوز شرایط پایدار نشده و گواه آن هم مرگ روزانه حدود ۳۰۰ هموطن‌مان است. بنابراین هنوز باید در برابر کووید-۱۹ هوشیار بود.

اما، این روزها می‌بینیم که برخی که البته تعدادشان هم کم نیست، در تدارک جشنی برای طولانی‌ترین شب سال هستند. جشنی که در صورت برگزاری دورهمی و مهمانی برای آن چه بسا که به عزا بدل شود؛ چراکه به گفته دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی های خانوادگی است.

رییسی همچنین تاکید کرده است که دورهمی‌ها می توانند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری کووید-۱۹ باشند.

پروتکل‌ها را رعایت کنید تا واکسن و دارو بیاید

بر همین اساس دکتر مسعود مردانی-عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با ایسنا، ضمن هشدار نسبت به خطر عادی انگاری کرونا و احتمال بروز پیک مجدد این بیماری در زمستان، گفت: توصیه من این است که مردم همچنان به همکاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل تا پایان سال ادامه دهند تا به تدریج واکسن و داروهای جدید برای کرونا به کمک‌مان آید.

وی افزود: موارد بیماری در حال حاضر رو به کاهش است. به هیمن ترتیب با رعایت و همکاری مردم می‌توانیم بیماری کرونا را به تدریج جمع کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند، ممکن است مجددا در زمستان دچار مشکل شویم.

دورهمی، ممنوع

مردانی تاکید کرد: در آستانه شب یلدا به عنوان طولانی ترین شب سال هستیم که این شب را به همه مردم تبریک می‌گویم. مردم می‌توانند در شب یلدا به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تماس برقرار کنند. چراکه برگزاری دورهمی در این شرایط ممنوع است.

وی گفت: باید توجه کرد که طبق آخرین مقالات ۵۰ درصد موارد ابتلا درون خانوادگی به دنبال برگزاری دورهمی‌ها است.

 

 

معاون وزیر علوم: کیفیت مقالات کشور از کمیت پیشی گرفت

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم کشور ما از نظر مقالات کیفی و استنادات، به همت اساتید پژوهشگر بسیار بالا رفته و در سال ۲۰۲۰ کیفیت مقالات کشور از کمیت آن بالاتر رفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، غلامحسین رحیمی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی برگزار شد، به برابری رتبه کمی و کیفی مقالات علمی کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته به همت تمامی اعضای هیات علمی، کشور رشد خوبی از نظر علمی و فناوری داشته است.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ هزار شرکت فعال در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد حضور دارند که در این تعداد هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان فعال است.

معاون وزیر علوم بر لزوم اهتمام دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات اصیل تاکید کرد و گفت: بدون هیچ استثنایی در رشته‌ها باید مقالات برآمده از تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی چاپ شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های نوآورانه، نتایج تحقیقات را در بستر ملی و بین‌المللی در معرض قضاوت داوران قرار می‌دهد.

رحیمی با تقدیر از اقدامات و گام‌های بسیار مثبت دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری ادامه داد: تحقیقات و فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای شهر، استان و کشور را مرتفع سازند و باید این بسترها در دانشگاه با همکاری مراکز کارآفرینی، نوآوری، اشتغال‌پذیری و پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری فعال شود و هرچه این بسترها با مشارکت اساتید و دانشجویان قوی‌تر شوند می‌توان ماموریت‌ها را بهتر به سرانجام رساند.

وی با تاکید بر توجه ویژه به ارتباط با جامعه و صنعت و انجام فعالیت‌های نوآورانه گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند آزمایشگاه مرکزی خود را تبدیل به آزمایشگاه همکار استاندارد کنند تا از این طریق بستر مناسبی برای ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت ایجاد شود.

وی به برگزیدگان علم و فناوری تبریک گفت و از عوامل توسعه علم و فناوری و تولید متکی بر دانش قدردانی کرد.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: تمامی دستاوردهای به‌دست آمده در این حوزه حاصل تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه است.

حمیدرضا نجفی با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه و حرکت رو به جلوی این معاونت در راه ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه افزود: سامانه علم‌سنجی دانشگاه بیرجند و سامانه گرنت اساتید در سال جاری راه‌اندازی شد.

وی یکی از اهداف پژوهش و فناوری را جهش تولید نامید و گفت: تدوین و اصلاح فرآیندها در جهت افزایش بهره‌وری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری، ارتقای سطح تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت، افزایش ضریب تاثیر دانشگاه، تقویت ارتباط با سایر نهادها و ارگان‌ها، تقویت نیروی جوان و باانگیزه با استفاده از تغییر موج آموزش عالی و افزایش سهم درآمدهای اختصاصی پژوهش و فناوری بخشی از راهبردی کلان این معاونت است.

وی تعداد طرح‌های تحقیقات داخلی در سال ۱۳۹۹ را ۵۴ طرح عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی که در کارگروه استانی مصوب شده است توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اجرا شد و پنج میلیارد تومان قراداد جاری با ۲۵ درصد رشد را در حال اجرا داریم.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند افزود: درخواست داریم با توجه به بودجه‌های موجود در سامانه‌های ساتع، تاپ و سایر موارد تعداد بیشتری از اعضای هیات علمی دانشگاه به عضویت این سامانه‌ها درآیند تا این کمبود نیز به همت تمامی همکاران مرتفع شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه هم به دستاوردهای این حوزه و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه گروه‌های پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: اولین بار آیین‌نامه طرح پژوهشی کاربردی و فناورانه دانشگاه تصویب و ابلاغ شد.

رضا شریعتی نسب ادامه داد: در یک سال گذشته علاوه بر اقدامات ذکر شده، اقدامات مهم دیگری شامل ایجاد سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه، اصلاح آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی خودارزیاب، پیاده‌سازی آیین‌نامه پژوهانه جدید در سامانه پویا، تاسیس صندوق اعتبار دانشجویی و پیاده‌سازی آن در سامانه پویا، تدوین برنامه تحقیقاتی و سیستمی شدن فرآیند تسویه حساب پژوهانه و صندوق اعتبار دانشجویی در سامانه پویا نیز صورت گرفته است.

مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند هم گفت: زیست بوم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی، مرکز نوآوری و شتابدهی، مرکز مهارت‌آموزی و مهارت‌های شغلی و دفتر ارتباط جامعه و صنعت دانشگاه در سال گذشته اقدامات درخور انجام داده‌اند.

علی سعیدی افزود: با حمایت رییس دانشگاه و معاون پژوهش، فناوری و نوآوری حدود سه هزار متر مربع به فضای در اختیار این حوزه افزوده شده و در پردیس شهدا کارخانه نوآوری در حال استقرار است.

وی به دریافت ۵۱ ایده در این مرکز اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۳ تیم در هسته‌های کارآفرینی حضور دارند.

مدیرکارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت به حضور شرکت‌های دانش بنیان و اختراعات انجام شده در این مرکز و اجرای طرح‌های فناورانه و کاربردی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۴ دوره صلاحیت عمومی در پردیس‌ها تدوین شده است.

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: سال ۹۸ در مجموع هشت هزار و ۶۰۴ نسخه منبع فارسی و لاتین و سال جاری تاکنون تعداد ۷۴۵ عنوان منبع فارسی و ۶۴ عنوان کتاب لاتین به مجموع کتب کتابخانه مرکزی اضافه شده است.

مجید جامی‌الاحمدی گزارشی در مورد ادغام کتابخانه‌های مختلف دانشگاه و افزایش ۱۲ هزار جلد کتاب در این مجموعه و ایجاد سه پایگاه کتاب فارسی و لاتین ارائه کرد و افزود: در یک سال گذشته کتابخانه دیجیتال دانشگاه با منابع فراوان راه‌اندازی شد و نرم‌افزار نشریات نیز به صورت نامحدود در حال ارائه خدمت است.

وی گفت: نشریات علمی به ۲۱ عنوان افزایش یافته است و ۲۹ عنوان کتاب امتیازدهی شده‌اند که با چاپ ۱۲ عنوان موافقت شده و ۷ عنوان آن نیز توسط انتشارات دانشگاه منتشر شده است.

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند افزود: خریداری نرم‌افزار پرتابل کتابخانه مرکزی و مرکز نشر، فعال‌سازی کتابخانه و آرشیو دیجیتال به‌منظور دسترسی کاربران به پایان نامه‌ها و منابع دیجیتال، راه‌اندازی بخش اطلاع‌رسانی ۳ با همکاری گروه کامپیوتر برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی بخش دیگری از اقدامات این حوزه است.

مدیر مرکز فاوای دانشگاه بیرجند هم با اشاره به اقدامات موثری که برای استقرار سامانه جامع دانشگاه انجام شده است گفت: سال گذشته زیرساخت‌های شبکه دانشگاه اصلاح و مرکز تلفن تحت شبکه نیز راه‌اندازی شد.

تداوم استقرا و توسعه سامانه جامع دانشگاه، راه‌اندازی و پشتیبانی زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه، راه‌اندازی سرور برای تقویت زیرساخت‌های فناوری دانشگاه، ارتقای سیستم‌های اتوماسیونی، برگزاری دوره‌های آموزشی و طراحی سامانه‌های مورد نیاز و ارتقا و توسعه سامانه آموزش مجازی بخش دیگری از گزارش محمد قاسمی‌گل بود.

 

 

 

یک هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا تخصیص یافت

سخنگوی بودجه از اختصاص یک هزار میلیارد تومانی برای خرید واکسن کرونا خبر داد.

مژگان خانلو سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به ویژگی‌های بخش سلامت در بودجه سال آینده، از رشد ۱۳۸ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت و پیش‌بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید واکسن کرونا خبر داد.

او تاکید کرد: برای جبران خدمات کادر درمان و اعمال افزایش‌های قانونی حقوق و مزایا، اعتبارات موردنیاز برای تولید یا واردات واکسن کرونا و تجهیز مراکز درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اعتبارات و تمهیداتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است

 

 

 

 

 

شناسایی ۸۶ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی/۳

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۳ تست جدید کرونا در خراسان جنوبی گرفته شد که با مشخص شدن نتایج آن، ۸۶ مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شدند.

، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: ۱۳ مورد از مبتلایان جدید شناسایی شده، بیماران بستری در بیمارستانند و ۷۳ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: ۲۶ مورد از مبتلایان شناسایی شده در شبانه روز گذشته، مربوط به شهرستان قاین، ۱۷ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۴ نفر سرایان، ۱۱ نفر نهبندان، ۶ نفر فردوس، ۴ نفر خوسف، ۳ نفر طبس، ۲ نفر سربیشه، یک نفر درمیان، یک نفر بشرویه و یک نفر نیز مربوط به شهرستان زیرکوه است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته همچنین ۳ مبتلای دیگر به کرونا در خراسان جنوبی فوت کردند که با این ۳ نفر، تعداد کل فوتی‌های کرونا در استان به ۶۴۵ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هم اکنون نیز ۲۴۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری اند که ۱۳۳ نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند و از این تعداد ۴۰ نفر در بخش‌های آی سی یو نگهداری می‌شوند و متأسفانه حال ۱۴ نفر آن‌ها وخیم است.

تا کنون در خراسان جنوبی، ۳۰ هزار و ۹۲۱ آزمایش کرونا گرفته شده که از این تعداد، پاسخ ۱۳ هزار و ۴۰۱ آزمایش، مثبت قطعی بوده است.

 

 

 

نفرات برتر مسابقات ووشوی خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

 

مسابقات ووشو مجازی قهرمانی استان خراسان جنوبی در بخش ساندا بانوان برگزار شد. در این مسابقات ۱۵ روز ووشوکاران از شهرستانهای مختلف با ارسال حدود ۶۵ ویدئو شرکت نمودند که در نهایت نتاج ذیل کسب گردید:
لازم به ذکر است در رده سنی نونهالان و نوجوانان به جز نفرات برتر سایر شرکت کنندگان حدنصاب امتیاز برای قهرمانی استان را نداشتند و ویدئو ارسالی آنان شرایط ذکر شده در بخشنامه را نداشت

نونهالان :
ستایش هژبری مقام اول قهرمانی

نوجوانان :
مهلا محمدزاده مقام اول قهرمانی

جوانان:
فاطمه قربانی مقام اول مشترک قهرمانی
یگانه بهرامی نژاد مقام اول مشترک قهرمانی
آسیه سپاهی دوم قهرمانی

بزرگسالان :
فاطمه طالبی مقام اول قهرمانی
الناز بهرامی نژاد مقام دوم قهرمانی
فائقه سنجری مقام سوم قهرمانی

 

کمک ۱۴۲ میلیون تومانی دانش آموزان و معلمان مدارس غیر دولتی/۳

دانش آموزان و معلمان مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی شهرستان بیرجند، تاکنون ۱۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دانش آموزان نیازمند کمک کردند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان گفت: این کمک‌ها درمرحله دوم رزمایش کمک‌های مومنانه، بصورت نقدی و غیر نقدی در قالب پویش “لبخند رضایت” از سوی دانش آموزان و معلمان ۱۷ مدرسه غیردولتی وهیئت امنایی مرکزاستان جمع آوری شده است.

واقعی افزود: ۳۱۱ بسته معیشتی به ارزش ۱۱۰ میلیون تومان شامل روغن، برنج، حبوبات، قند، چای، خرما، سویا، انواع کنسروجات، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، پنیر و تخم مرغ بین خانواده‌های دانش آموزان نیازمند اهداء شد.

وی گفت: علاوه بر آن دانش آموزان مدارس غیر دولتی قریب ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت نقدی به دانش آموزان محروم و آسیب دیده از کرونا کمک کردند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان از اجرای سومین مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه در قالب طرح لبخند رضایت در بیش از ۳۰۰ مدرسه غیر دولتی، هیئت امنایی و آموزش از راه دور خبر داد و افزود: این کمک‌ها را گام ارزشمندی در ترویج فرهنگ نوع دوستی و خدمتی بی منت در بین دانش آموزان است.

 

 

 

 

 

دغدغه فروش زعفران مرغوب در خراسان جنوبی

دغدغه فروش زعفران مرغوب در خراسان جنوبی

 زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور دارا بوده و فروش طلای سرخ در این استان بویژه در سال کرونایی به دغدغه کشاورزان و مسوولان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی که از آن به عنوان سرزمین طلای سرخ نیز یاد می‌شود روزهای پاییزی را در حالی سپری می‌کند که برداشت گل‌های ارغوانی رنگ زعفران هم رو به پایان است.

با وجود محصولات راهبردی مانند زعفران، زرشک و عناب در خراسان جنوبی، هر سال فصل پاییز برای کشاورزان این منطقه تداعی کننده روزهای پرکار اما شیرین است.

کشاورزان به صورت خانوادگی و گاهی با کارگران فصلی برای برداشت زعفران هنوز آفتاب نزده راهی زمین‌های کشاورزی می‌شوند و تا قبل از تابش نور خورشید مشغول گل چینی هستند که این همان دلیل اصلی مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین زعفران ایران در خراسان جنوبی شناخته شده است.

به گفته کارشناسان این حوزه، استفاده از آب شیرین برای آبیاری، استفاده نکردن از کود شیمیایی، مهارت و تجربه کشاورزان، برداشت زعفران در صبح زود و نگهداری مناسب این محصول مهم از دلایل مرغوب بودن زعفران خراسان جنوبی به ویژه شهرستان قاینات است.

هرچند خراسان جنوبی رتبه نخست زعفران با کیفیت کشور و رتبه دوم تولید این محصول گرانبها را به خود اختصاص داده است اما زعفران‌کاران هر سال با دغدغه‌هایی در زمینه فروش محصول مواجه‌اند.

کشاورزان می‌گویند در فصل برداشت زعفران پای دلالان و واسطه‌گرها به همراه پول نقد و چک‌هایی که نمی‌دانیم معتبر است یا نه، به روستاها باز می‌شود، چه برای خرید گُل از سر مزرعه، چه زعفران خشک شده داخل منازل را خریدار هستند.

کمک به کشاورزان با خرید حمایتی

سازمان تعاون روستایی هم به منظور حمایت از کشاورزان طرح خرید حمایتی زعفران را در فصل برداشت اجرا می‌کند تا بهره‌برداران و زعفران‌کاران دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نداشته باشند؛ طرحی که موافقان و منتقدان خود را دارد.

دولت امسال هم با اجرای طرح خرید حمایتی زعفران به منظور جلوگیری از اُفت قیمت و ضرر و زیان زعفران‌کاران به کمک کشاورزان آمد در حالی که برخی زعفران‌کاران خراسان جنوبی با وجود امیدواری به این طرح اما نسبت به نوع خرید این محصول گلایه‌هایی دارند و خواستار تغییر شیوه‌های خرید هستند.

طرح خرید حمایتی زعفران از ابتدای آذر ماه به طور رسمی و با هدف جلوگیری از کاهش قیمت این محصول راهبردی در خراسان جنوبی آغاز شد که براساس آن، محصول به دو صورت پوشال و نگین از کشاورزان خریداری می‌شود.

خرید حمایتی زعفران به ۲ روش بورس کالا و فیزیکی انجام می‌شود و به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، زعفران در روش بورس کالا با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی تحویل انبارهای بورس می‌شود و از طریق نمادهای بورسی زعفران قابل عرضه است.

غلامرضا قوسی به خبرنگار ایرنا گفت: در روش خرید فیزیکی کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید تعاون روستایی با معرفی جهاد کشاورزی زعفران را در اختیار مراکز خرید قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: بعد از تحویل محصول به مراکز خرید حمایتی، کارشناسان زعفران را از لحاظ ظاهری و کیفیت بررسی می‌کنند و ۳۰ درصد قیمت محصول به صورت وجه نقد و مابقی پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی در مدت سه ماه قابل پرداخت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تولید زعفران امسال نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد افزایش یافته است گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود.

غلامرضا قوسی اظهار داشت: ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار از مزارع استان خراسان جنوبی زیر کشت زعفران است و بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان با پنج هزار و ۷۹ هکتار مربوط به شهرستان قاینات است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های متعدد امسال نیز مانند سال‌های گذشته با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت، خرید حمایتی محصول ارزشمند زعفران توسط دولت در حال انجام است.

با این وجود یکی از زعفران‌کاران بیرجندی معتقد است اگر موضوعی مصوب می‌شود در صورتی که به درستی اجرا نشود در وهله نخست به ضرر کشاورز تمام می‌شود.

محمد براتی در ارتباط با خرید حمایتی زعفران گفت: امسال با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا برای برداشت محصول کارگر نبود لذا با مشقت‌های زیاد زعفران را برداشت و پَر و خشک کردیم.

زعفران دسته خریداری نمی‌شود

وی بیان کرد: امسال فقط پوشال و نگین خریداری می‌شود در حالی که کشاورزان منطقه خراسان جنوبی از گذشته عادت به باز کردن زعفران به شکل دسته دارند.

این زعفران‌کار نمونه گفت: سه سال است که پیگیر هستیم و درخواست داریم زعفران دسته (دختر پیچ) از کشاورزان خریداری شود اما تاکنون محقق نشده است و هر سال در طرح خرید حمایتی نسبت به آن توجه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث شده برخی کشاورزان بعد از خشک کردن محصول مجدد آن را سورت کرده و تبدیل به نگین کنند که به نوعی خسارت به خودشان است.

براتی گفت: تنها زعفرانی که نمی‌توان در آن تقلب کرد نوع دسته آن است اما این مدل از کشاورزان خریداری نمی‌شود و چه بسا زعفران‌های تقلبی که به اسم محصول خراسان جنوبی در بازار خرید و فروش می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه مشکلی در زمینه فروش زعفران ندارم و هر سال محصول خود را به دلیل کیفیت بالای آن در اختیار بخش دولتی قرار نمی‌دهم بلکه مشتری‌های خاص خود را دارم.

این بهره‌بردار گفت: اگر در ایران یا خراسان جنوبی محصول درجه یک و با کیفیت مطلوب تولید شود به هیچ عنوان قیمت‌ها، قیمت کنونی نخواهد بود از طرفی مشتری به دنبال محصول خواهد بود نه کشاورز به دنبال مشتری.

وی ادامه داد: به عنوان یک کشاورز سعی کرده‌ام همیشه محصول سالم، ارگانیک و با کیفیت استاندارد در اختیار مشتری قرار بدهم به همین دلیل قبل از برداشت محصول، مشتری‌ها در صف محصول هستند و حتی با کمبود مواجه می‌شوم.

براتی تصریح کرد: چرا باید به گونه‌ای عمل کنیم که به زور برای محصول به دنبال مشتری باشیم یا در انتظار اینکه دولت با قیمت پایین محصول را خریداری کند، هیچ وقت نباید به دنبال مقصر به غیر از خودمان باشیم چون مقصر اصلی کاهش قیمت خودمان هستیم.

پیگیری درخواست زعفران‌کاران 

خرید حمایتی پوشال معمولی (زعفران دسته) از کشاورز موضوعی است که مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در این باره گفت: سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان پیگیر موضوع بودند اما امسال این موضوع به نتیجه نرسید.

وحید ضیائیان احمدی افزود: تا ۱۶ آذر ماه هزار و ۴۲۳ کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری و به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی گفت: این میزان زعفران توسط ۳۱۷ کشاورز تحویل چهار مرکز خرید حمایتی زعفران در شهرستان‌های قاینات، سرایان، فردوس و بیرجند شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در طرح خرید حمایتی فقط محصول امسال خریداری می‌شود گفت: عده زیادی از کشاورزان نسبت به تحویل زعفران سال قبل به مراکز اقدام می‌کنند در حالی که سال قبل نیز طرح حمایتی از زعفران را داشتیم و امسال قادر به خرید محصول پارسال نیستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بعد از پایان طرح خرید حمایتی زعفران، طرح خرید توافقی را نیز در استان داشتیم که تا اردیبهشت ماه امسال طول کشید و محصول را هشت تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت بازار خریداری کردیم.

ضیائیان احمدی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم زعفران به صورت حمایتی و ۶۰۰ کیلوگرم به صورت توافقی از کشاورزان استان خراسان جنوبی خریداری شد و پیش بینی می‌شود امسال خرید حمایتی به سه تن افزایش یابد.

وی افزود: امسال دو سطح فروش زعفران نگین با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان به صورت حمایتی از کشاورز خریداری می‌شود.

وی درباره نحوه فروش زعفران توسط کشاورزان گفت: وقتی کشاورزان محصول را تحویل مراکز خرید حمایتی استان بدهند بعد از ثبت در سیستم ۳۰ درصد قیمت در ابتدای کار به حساب کشاورز واریز می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۷۰ درصد باقی‌مانده وجه کشاورز به مدت سه ماه همراه با محصول در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دارد که در این مدت کشاورز اگر مشتری با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد می‌تواند محصول را از مرکز تحویل گرفته و ۳۰ درصد دریافتی را برگشت بدهد.

وی تصریح کرد: اگر در این مدت کشاورز نتواند مشتری پیدا کند که محصول را با قیمت بالاتر از سازمان بفروشد ۷۰ درصد مابقی در تملک سازمان در می‌آید و بهای محصول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

زعفران‌کاران تا پایان آذر مهلت دارند

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی هم گفت: چهار مرکز خرید حمایتی زعفران از کشاورزان استان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و سرایان فعال است که تا ۳۰ آذر ماه امسال نسبت به تحویل محصول از کشاورز اقدام می‌کنند.

مهدی جعفری با بیان اینکه خرید زعفران به دو شکل فیزیکی و از طریق بورس کالا انجام می‌شود افزود: در روش خرید فیزیکی کشاورزان باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و معرفی‌نامه سطح زیرکشت و تولید را دریافت کنند.

وی سقف خرید زعفران از هر کشاورز را ۱۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: کشاورزان باید هنگام مراجعه به مراکز خرید معرفی‌نامه جهاد کشاورزی را به همراه داشته باشند.

معاون تعاون روستایی خراسان جنوبی درخصوص روش بورس کالا برای خرید زعفران عنوان کرد: در این روش کشاورزان باید از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات گواهی سپرده کالایی، کد معاملاتی اخذ کنند و با مراجعه به جهاد کشاورزی، معرفی نامه دریافت بگیرند.

وی افزود: کشاورزان بعد از دریافت معرفی‌نامه باید به انبار بورس کالایی در ورودی سازمان تعاون روستایی خیابان ارتش بیرجند مراجعه و معرفی نامه را تحویل دهد که اگر بعد از سه روز محصول به فروش نرفت بنا به درخواست کشاورز می‌تواند ۳۰ درصد سهام محصول تولیدی را از نماد خارج کند و به صورت صدور قبض در قالب خرید حمایتی به فروش برساند.

خرید حمایتی زعفران شاید همه انتظارات کشاورزان برای رسیدن به سود حاصل از دسترنج یکساله آنان را برآورده نکند اما به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا که بر بازار اغلب محصولات تاثیر منفی گذاشته است، اقدامی موثر قلمداد می‌شود.

یکی از زعفران‌کاران شهرستان سرایان در این باره گفت: طرح خرید حمایتی زعفران امسال نسبت به سال قبل با قیمت بالاتر و تا حدود زیادی به نفع کشاورز بود چون واسطه‌ها قیمت پایین‌تر ‌دادند.

حسن صادق زاده افزود: یکی از اشکالات این طرح خرید محصول به دو شکل نگینی و پوشال است که خیلی از کشاورزان بی‌خبر بودند یا اینکه زعفران را به صورت دسته، خشک کرده‌اند.

وی بیان کرد: ای کاش نحوه پرداخت تغییر می‌کرد به این شکل که کشاورزان ابتدا ۷۰ درصد پول خود را دریافت می‌کردند و ۳۰ درصد باقیمانده به ماه‌های بعد موکول می‌شد زیرا کشاورزان نیازمند نقدینگی بیشتر هستند و به همین دلیل شاید محصول را در اختیار دلال قرار دهند تا زودتر به پول برسند.

وی گفت: برخی کشاورزان که پس‌انداز و پول دارند، خودشان زعفران را نگه می‌دارند و بعد از فصل برداشت با قیمت بالاتر می‌فروشند، ضرر هم نمی‌کنند.

یکی دیگر از زعفران کاران استان خراسان جنوبی هم گفت: خرید حمایتی زعفران برای حمایت از کشاورزان طرح خوبی است اما این طرح امسال برای ما کشاورزان که به دلیل نبود نیروی کار یا گرانی مجبور بودیم گل زعفران را بفروشیم دردی را دوا نمی‌کند.

وی افزود: زعفران خشک را می‌توانیم تا هر زمان که پول لازم نداریم نگه داریم و با قیمت مناسب بفروشیم اما گل زعفران عمر کوتاهی دارد و کشاورز مجبور است حتی با پایین‌ترین قیمت آن را به دلال بفروشد تا حداقل صد درصد زیان نکند.

 

 

 

 

شهردار اسدیه خبر داد:

اسدیه برفی در آماده باش/ صدور هشدار بارندگی شدید در شهرستان/۲

اسدیه برفی در آماده باش/ صدور هشدار بارندگی شدید در شهرستان

 

 شهردار اسدیه گفت: هشدار مدیریت بحران استان برای بارندگی شدید در این هفته، اسدیه را به حالت آماده باش درآورد.

شهردار اسدیه در گفتگو با مهر با بیان اینکه آسمان اسدیه در دو روز گذشته برفی بوده است، اظهار کرد: اداره کل مدیریت بحران درباره بارندگی‌های شدید در این هفته، هشدار داده و ستاد مدیریت بحران شهرداری اسدیه با حضور دستگاه‌های متولی برای مقابله با هر گونه بحران تشکیل شد.

افشین عابدینی بیان داشت: لایروبی کانال‌های آب سطحی، بازسازی و مقاوم سازی خاکریز ها و دیوارهای ساحلی منتهی به مبادی ورودی شهر انجام شده تا از جاری شدن سیلاب از نواحی بالا دستی به داخل شهر جلوگیری شود.

وی افزود: موقعیت این شهر به لحاظ پیشگیری از بحران به هنگام بارندگی‌ها حساس است و اقدامات پیشگیرانه باید به موقع انجام شود تا شاهد حوادثی چون سیلاب اوایل دهه ۷۰ نباشیم.

به گفته وی در سال ۱۳۷۰ با وقوع سیل، خانه‌های بسیاری از مردم اسدیه تخریب شد.

به گفته وی در فروردین سال ۹۷ هم سیل، منزل مسکونی یکی از مدد جویان بهزیستی در این شهر را خراب کرد که با همکاری دستگاه متولی، این واحد با کمک‌های بلاعوض بهزیستی و شهرداری، ساخته و به مددجو تحویل شد.

وی ادامه داد: از این رو ستاد مدیریت بحران این شهر و نیروهای ستاد تا پایان هفته در آماده‌باش هستند و وظایف هر اداره مشخص و ابلاغ شده است.

 

 

گلایه مردم خراسان جنوبی از کیمیا بودن انسولین قلمی لانتوس/۵

  • گلایه مردم خراسان جنوبی از کیمیا بودن انسولین قلمی لانتوس

مدتی است انسولین قلمی لانتوس دغدغه برخی از بیماران دیابتی در استان شده و شهروندان گلایه دارند با چندین داروخانه تماس گرفته و مراجعه کردند اما موجود نیست البته مسئولان معتقدند از هفته گذشته توزیع لانتوس انجام شده و جای نگرانی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در حالی نمونه انسولین قلمی خود را در دست دارد از این داروخانه به آن داروخانه مراجعه می‌کند و در هیچ کدام از داروخانه‌ها موفق به تهیه داروی خود نمی‌شود.

نگران و سراسمیه ببه اکثر داروخانه‌های شهر مراجعه می‌کند و بالاخره او را به داروخانه هلال احمر ارجاع می‌دهند. با نگرانی راه داروخانه را در پیش می‌گیرد و زیر لب دعا می‌خواند.

منتظر است تا نوبتش برسد. بعد از لحظاتی انتظار نامش را از روی نسخه می‌خوانند و دکتر داروخانه به دلهره‌اش پایان می‌دهد و دو انسولین قلمی از نوع ایرانی برایش می‌پیچد.

شهروند بیرجندی از متصدی داروخانه می‌خواهد تعداد بیشتری برایش بگذارد اما به او می‌گویند “در حال حاضر با توجه به محدودیت‌ها در توزیع بالای انسولین قلمی محدودیت داریم لطفا این مقدار را مصرف کنید و برای روزهای دیگر دوباره مراجعه کنید”.

آن‌طور‌ که به نظر می‌رسد مسئله و مشکل اصلی بیماران دیابتی این نیست که داروی انسولین موجود نیست‌ بلکه مشکل نبود انسولین قلمی «لانتوس» است.

در بازار دو جور انسولین موجود است یکی همان قلمی یا آنالوگ که پرطرفدار است و تزریقش ساده است و از خارج کشور وارد می‌شود و یکی هم انسولین انسانی که ایرانی‌ها می‌سازند. هرچند تزریق انسولین قلمی ساده‌تر است اما این معنایش نبودن انسولین نیست و فقط کار بیماران دیابتی سخت‌تر می‌شود. چون انسولین قلمی تزریقی به‌مراتب ساده‌تر دارد.

مدتی است که اخبار کمبود و نبود انسولین قلمی خارجی در خراسان جنوبی به گوش می‌رسد، این کمبودها در کنار بیماری کرونا نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی را به بار آورده و بیماران دیابتی منتظر تأمین انسولین قلمی هستند تا سلامت خود را تضمین کنند.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: چند وقتی است که انسولین قلمی خارجی و خاکستری رنگ مصرفیم تمام شده و هم اکنون انسولین قلمی در داروخانه‌های استان نوع ایرانی آن پیدا می‌شود و مجبورم انسولین نمونه ایرانی و نارنجی رنگ را تنها به مقدار دو عدد  تهیه کنم در حالی که دکتر پنج عدد را برای من ویزیت کرده و داروخانه از پرداخت این تعداد خودداری می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم معتقد است بیش از ۲۰ سال است که انسولین قلمی خارجی تزریق می‌کردم حال از مدتی که این انسولین کمیاب شده نمی‌دانم چه باید انجام دهم؟ مسولان می‌گویند نوع ایرانی آن را تهیه کنید اما وقتی من سالهای متمادی از نوع خارجی استفاده کردم حال اگر بخواهم به یک باره نوع انسولین خود را عوض کنم از کجا بدانم بدنم با آن نوع انسولین کنار می‌آید؟

وی که معتقد است هر از گاهی مسئولان استانی اعلام می‌کنند کمبود انسولین از نوع قلمی نداریم اما اگر همین امروز داروخانه‌های بیرجند را جستجو کنید برخی از داروخانه‌ها نه تنها انسولین خارجی نداشته بلکه از نوع ایرانی هم ندارند.

به سراغ مدیر داروخانه هلال احمر بیرجند رفتیم در پاسخ به موجودی انسولین قلمی گفت: هم اکنون انسولین قلمی از نوع خارجی ندارد و فعلا در داروخانه هلال احمر هیچ انسولینی نداریم اما شنیدیم که برخی از داروخانه‌ها در بیرجند موجود دارند.

با یکی دیگر از داروخانه‌های بیرجند تماس گرفتیم آنها گفتند “انسولین نداریم به چند جا سفارش داده‌ایم اما هنوز به دست ما نرسیده است”.

به یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی بیرجند مراجعه کردیم آنجا هم انسولین موجود نبود اما به گفته یکی از شهروندان در یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی بیرجند که چن خیابان بالاتر بود انسولین ایرانی موجود است اما لانتوس موجود نیست.

این گلایه‌ها و نگرانی شهروندان در حالی است که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته در پرتال  خود خبر از توزیع انسولین لانتوس از هفته گذشته در داروخانه های هلال احمر و شبانه روزی سطح استان داده است.

آهنی اظهار داشت: در هفته جاری توزیع یک سهمیه ویژه انسولین از طریق داروخانه هلال احمر انجام خواهند شد و با تداوم ورود انسولین به استان، توزیع در سطح سایر داروخانه‌ها نیز خواهیم داشت.

وی در زمینه سایر انسولین‌ها به غیر از لانتوس گفت: سایر انسولین‌های قلمی به تعداد کافی و در سطح داروخانه‌های سطح استان وجود دارد و از این پس با توجه به راه‌اندازی سامانهttac ، ثبت اطلاعات در این سامانه انجام می‌شود و امکان دریافت خارج از سهمیه برای بیماران در سطح کشور وجود ندارد و هر بیمار تنها می‌تواند سهمیه خود را دریافت کند.

به گفته مسئولان توزیع انسولین طی هفته جاری در استان ادامه دارد. حال باید دید با توجه به این صحبت‌ها و دغدغه مردم راهکار چه خواهد بود.

 

 

 

 

 

امکان بهره‌مندی از کانون زبان ایران در سراسر خراسان جنوبی فراهم شد/۵

امکان بهره‌مندی از کانون زبان ایران در سراسر خراسان جنوبی فراهم شد

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: امکان بهره‌مندی علاقه‌مندان به آموزش‌ زبان‌های خارجی از کانون زبان ایران در تمامی نقاط استان فراهم شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی همزمان با آغاز ثبت‌نام ترم زمستان ۱۳۹۹ از فراهم شدن امکان استفاده از کلاس‌های آموزشی کانون زبان ایران در تمامی نقاط استان ویژه رده‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان خبر داد.

وی افزود: تاکنون فقط در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان و طبس امکان استفاده حضوری از دوره‌های آموزشی کانون زبان ایران در ۲ رشته انگلیسی و عربی وجود داشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: با مجازی شدن کلاس‌های آموزشی کانون زبان ایران در سطح کشور علاوه بر اینکه امکان ثبت‌نام برای تمامی علاقه‌مندان به فراگیری زبان‌های خارجی در همه نقاط استان فراهم شده است، زبان‌آموزان می‌توانند علاوه بر زبان‌های انگلیسی و عربی در کلاس‌های آموزشی زبان‌های آلمانی، فرانسه، روسی، اسپانیایی و ایتالیایی در بستر اینترنتی www.ili.ir  نیز اقدام کنند.

کانون زبان ایران از موسسه‌های قدیمی آموزش زبان‌های خارجه در غرب آسیا و وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی دوره‌های آموزشی این موسسه به صورت مجازی در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ،

هشدار برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور و تاسیسات آب

شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور و تاسیسات آب هشدار داد.

شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هشدار برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور و تاسیسات آبمبنی بر کاهش محسوس دما در روز‌های آتی و احتمال ترکیدگی لوله‌های رو باز و کنتور‌های آب، از مشترکان خواست موارد زیر را مد نظر قرار دهند.
قبل از هر اقدام ابتدا آب لوله‌های غیر ضروری مانند کولر را تخلیه کنید تا از بروز حوادث احتمالی و یخ زدگی جلوگیری گردد.
نسبت به استفاده از پوشش‌های مناسب از جمله کیسه‌های پوشال، پشم شیشه، خاک اره، گونی و … برای عایق بندی کنتور‌ها و لوله‌های روباز به منظور جلوگیری از یخ زدگی اقدام کنید.
در نظر داشته باشید در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد هی پوششی غیر از پشم شیشه نمی‌تواند مانع یخ زدگی شود.
بستن شیر فلکه بعد از کنتور در املاک خالی از سکنه اهمیت دارد و در صورت بروز یخ زدگی کنتور و تاسیسات آب از انجام اقداماتی از قبیل ریختن آب جوش بر روی کنتور، که موجب ترکیدگی و نشتی خواهد شد و باز گذاشتن شیر آب، که موجب هدر رفت آب آشامیدنی خواهد شد جدا خودداری کنید.

ضمنا اگر شیر آبی دچار یخ زدگی شده باشد هرگز سعی نکنید آن را باز یا بسته کنید چرا که بسیب شکستگی و ترک داخلی دیواره شیر آب خواهد شد.
برای رفع یخ زدگی توصیه می‌شود با صبر و حوصله از آب ولرم، حرارت غیر مستقیم و سشوار استفاده شود.
در صورت مشاهده هر گونه تشتی و ترکیدگی لوله، شیر فلکه اصلی و شیر‌های فرعی را بسته و با امور آب و فاضلاب تماس بگیرید یا از یک تعمیر کار مجرب برای رفع مشکل و جلوگیری از خسارت بیشتر استفاده نمایید
مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب با شماره تماس ۱۳۲ در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی سئوالات و آماده راهنمایی همشهریان است.

قیمت مسکن در شهر بیرجند کاهش یافت/۳

قیمت مسکن در شهر بیرجند کاهش یافت

 رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: قیمت مسکن در شهر بیرجند نسبت به ۲ ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ کاهش داشته است.

علیرضا اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش قدرت خرید مردم، قیمت دلار و مصالح ساختمانی در این مهم تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: پیش از این در بازار مسکن خریدار زیاد بود، اکنون فروشنده‌ها نسبت به ۲ ماه قبل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته اما خریدار نیست.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند بیان کرد: در بازار اجاره مستقلات هم به خاطر بالابودن ضریب املاک، موجران تمایلی به کاهش قیمت ندارند.

وی گفت: در صورتی که مردم همچنان به نخریدن ملک همت داشته باشند امید می‌رود که روند کاهشی قیمت ادامه‌دار باشد و بازار به آرامش نسبی برسد.

 

 

 

اجرای کمربند سبز ورودی‌های شهر بیرجند/۳

ساماندهی ، زیباسازی و درختکاری ورودی‌های شهر بیرجند در دستور کار شهرداری ، آب منطقه‌ای و منابع طبیعی قرار گرفت.

شهردار بیرجند در دیدار مدیر عامل آب منطقه‌ای و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ورودی‌های شهر را اولین و تاثیرگذارترین فضای شهری در مواجهه با شهر برشمرد و افزود : ورودی شهر باید بتواند برای گردشگران و مسافران جذابیت لازم را ایجاد کند و بر همین اساس بهسازی ورودی‌ها در دستور کار قرارگرفته است.
محمد علی جاوید با تاکید بر اینکه طرح جامع و کاملی برای بهبود وضعیت ورودی‌ها ترسیم شده است، گفت: شهرداری بیرجند در صورت همکاری و مشارکت نهاد‌های ذیربط، نگاه ویژه‌ای به مناسب سازی ورودی‌های شهر دارد تا بر زیبایی شهر بیرجند افزوده شود.
وی با اشاره به بهسازی میدان سردار شهید سلیمانی (میدان فرودگاه) و میدان آیت ا… عبادی گفت: در راستای توجه ویژه به زیباسازی ورودی‌های شهر، بهسازی میادین ورودی‌ها از سمت مشهد و کرمان در حال انجام است که قطعا با مشارکت آب منطقه‌ای و منابع طبیعی کاشت گونه‌های گیاهی نیز انجام خواهد شد.
قندهاری مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه در راستای بهسازی، درختکاری و اجرای شبکه آبرسانی ورودی‌های شهر بیرجند گفت: با توجه به محدویت‌های آبی فراوان، فرصت‌های آبی را نباید نادیده گرفت و با همین چشم‌انداز در صورت همکاری سایر نهادها، شرکت آب منطقه‌ای مکلف به تامین آب ورودی‌های شهر است.

 

 

جولان ریزگردها در خراسان جنوبی؛

نفسِ تنگ کویر در مرزهای شرقی/ کانون‌های فرسایش بادی به ۳۵ رسید/۵

نفسِ تنگ کویر در مرزهای شرقی/ کانون‌های فرسایش بادی به ۳۵ رسید

در حالی سیلاب بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده که کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی به ۳۵ کانون رسیده و ریزگردها همچنان در این استان جولان می‌دهند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تاخت‌وتاز ۲۰ سال خشک‌سالی در خراسان جنوبی اثرات نامطلوبی بر کویر این منطقه و خصوصاً محیط‌زیست این استان بر جا گذاشته است. کاهش منابع آبی، از بین رفتن قنوات و مرگ تدریجی چاه‌های آب ازجمله این اثرات است که خود منجر به پدیده‌ای عذاب‌آور برای مردم این منطقه شده است.

هرچند در یک سال اخیر افزایش بارندگی‌ها تا حدی میزان رطوبت خاک استان را افزایش داده و منجر به کاهش تولید ریزگرد شده است ولی مدت‌ها طول می‌کشد تا اثرات ۲۰ سال خشک‌سالی و افزایش کانون‌های بحرانی فرسایش خاک از بین برود.

روزهای بحرانی

گفتنی است که موضوع پدیده گردوغبار از سال‌های گذشته در خراسان جنوبی مطرح بوده است به‌طوری‌که مهدی الله‌پور معاون فنی حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی در ۱۰ مردادماه ۹۵ در جلسه شورای برنامه‌ریزی شهرستان بیرجند بیان‌کرده بود: وضعیت ریزگردها در خراسان‌جنوبی از سال ۹۰ تاکنون روزبه‌روز بحرانی‌تر شده و هرسال نسبت به سال قبل روزهایی که شاهد ریزگردها هستیم بیشتر شده است.

همچنین در ۲۰ اردیبهشت ۹۸ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در بیرجند بیان کرد که امسال مجلس هزار میلیارد تومان با اولویت استان‌های جنوب شرق کشور برای مقابله با ریزگردها و گردوغبار تصویب کرد.

عیسی کلانتری با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از ریزگردها و گردوغبار در جنوب شرق ایران اختصاص می‌یابد، افزود: این بودجه به استان‌های خراسان جنوبی، منطقه جازموریان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان کرمان تعلق خواهد گرفت.

همچنین در تاریخ پنج آبان ماه سال جاری نیز برخی از رسانه‌های خراسان جنوبی اعلام کردند که در اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردها، بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار، خسارت سالانه گردوغبار به خراسان جنوبی ۵۰۵ میلیارد تومان اعلام شد.

افزایش کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعداد کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در خراسانی‌جنوبی از ۲۸ کانون به ۳۵ کانون افزایش یافته که یک هشدار مهم محسوب می‌شود.

ریشه اصلی تولید ریزگردها در خراسان‌جنوبی خشکسالی‌های اخیر، مجاورت با کویرها و تغییر کاربری برخی از اراضی به ویژه اراضی کشاورزی استوی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها از دو محل به منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اختصاص یافت، بیان‌کرد: با توجه به این اعتبار تاکنون ۴۵ هزار هکتار عملیات نهال‌کاری در خراسان‌جنوبی صورت گرفته که در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: اگر اعتبارات مقابله با ریزگردها برای سال ۱۴۰۰ نیز اختصاص یابند، می‌توان قدم‌های مؤثری برای مقابله با ریزگردها برداشت.

نصرآبادی گفت: ریشه اصلی تولید ریزگردها در خراسان‌جنوبی خشکسالی‌های اخیر، مجاورت با کویرها و تغییر کاربری برخی از اراضی به ویژه اراضی کشاورزی است.

۱۸ روز غبار آلود

علیرضا خندان‌رو، مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تا کنون تعداد روزهایی که مردم خراسان‌جنوبی با پدیده گرد و غبار رو به رو بوده‌اند ۱۸ روز بوده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های یک سال اخیر مقداری روزهای گرد و غبار خیز در استان را کاهش داده است، بیان‌کرد: این آمار در مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ روز و در بلند مدت ۵۳ روز بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس نظر و گفته کارشناسان منشأ ریزگردهای خراسان جنوبی داخلی است، ادامه داد: خراسان جنوبی به‌واسطه هم‌جواری با استان سیستان و بلوچستان تحت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز قرار دارد.

خندان‌رو گفت: یکی از اقدامات ما در حوزه ریزگردها نصب ایستگاه پایش گردوغبار در شهرستان طبس در دو ماه گذشته است که برای آن ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

افزایش بادهای ۱۲۰ روزه به ۱۷۰ روز

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی هم در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: بادهای ۱۲۰ روزه از اواسط خردادماه تا پایان شهریورماه هر سال میهمان خراسان‌جنوبی هستند.

ابوالحسن میرجلیلی با اعلام اینکه مدت زمان وزش این بادها در چند سال اخیر از ۱۲۰ به ۱۷۰ روز افزایش یافته است، بیان داشت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر وزش بادهای ۱۲۰ روزه با ریزگردها و گرد و خاک شدید همراه شده و اگر پوشش گیاهی و سنگ فرش طبیعی استان تخریب شود، این پدیده‌ها شدت بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: بافت خاک خراسان‌جنوبی به‌دنبال خشکسالی‌های پی در پی سست شده و با اندک وزش باد از هم جدا می‌شود.

خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین استان‌های تحت تأثیر فرسایش بادی در کشور هستندحسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه در کل کشور روند فرسایش خاک صعودی بوده و یک رشد ۵۰ درصدی داشته است که همین روند را در خراسان‌جنوبی نیز می‌توان دید.

وی بیان‌کرد: علت فرسایش خاک را باید در خشکسالی‌های اخیر، تخریب پوشش گیاهی، چرای بی رویه دام، تغییر کاربری‌ها، گردشگری غیر اصولی و تخریب زمین‌های کشاورزی جست‌وجو کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فرسایش خاک به دنبال خود فرسایش بادی و تولید ریزگرد و همچنین پدیده گرد و غبار را به همراه دارد، گفت: خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین استان‌های تحت تأثیر فرسایش بادی در کشور هستند.

یک سوم اراضی خراسان‌جنوبی تحت تأثیر فرسایش بادی

اکبری اظهار کرد: حدود یک سوم از اراضی خراسان‌جنوبی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد که از این میزان بالغ بر دو میلیون هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش میزان رطوبت خاک در خراسان‌جنوبی و افت سفره‌های آبی به علت برداشت بی رویه از آن بیان‌کرد: متأسفانه ما با برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی هم سهم آب آیندگان را مصرف می‌کنیم و هم به فرسایش خاک و تولید ریزگرد کمک می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: وقتی با پدیده‌ای چون ریزگرد رو به رو هستیم که در پاره‌ای مناطق به وضعیت و شرایط بحرانی رسیده است کار مقابله با آن نیز دشوار و حتی می‌توان گفت حکم مُسکن را دارد.

مهمترین اقدام حفظ پوشش گیاهی

اکبری با بیان اینکه هر چند در مناطق سکونتگاهی راهی جر راهکارهای مقابله‌ای نداریم، افزود: در سایر موارد بهترین، تأثیرگذارترین و مهمترین کار در حوزه ریزگردها حفظ پوشش گیاهی موجود و اقدامات پیشگیرانه است.

وی بیان‌کرد: ما به هیچ وجه نباید اجازه تخریب و آسیب رسیدن به پوشش گیاهی خراسان‌جنوبی را بدهیم و در این زمینه نیازمند مراقبت‌های ویژه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: اعتبار در حوزه مقابله با ریزگردها که از سازمان محیط زیست و کارگروه مقابله با ریزگردها به این امر در خراسان‌جنوبی اختصاص یافت ۴۵ میلیارد تومان بود که بیشتر آن در اختیار منابع طبیعی استان قرار گرفت و هفت میلیارد تومان آن به محیط زیست اختصاص یافت.

لزوم مدیریت دخالت انسان در طبیعت

اکبری با بیان اینکه بیشتر این اعتبار صرف نهال کاری و ایجاد پوشش گیاهی شد، بیان‌کرد: اگر دغدغه تولید ریزگردها را داریم باید میزان دخالت انسان در طبیعت را مدیریت کنیم چرا تنها با این راهکار به نتیجه مطلوب و مد نظر خواهیم رسید.

با توجه به آنچه مطرح شد در تولید ریزگردها همه از اعم دامداران با چرای بی رویه دام‌ها، کشاورزان با استفاده بیش از اندازه از سفره‌های آب زیر زمینی، گردشگران با گردشگری غیر اصولی و بسیاری دیگر از مردم با تخریب پوشش گیاهی مقصر هستند.

طبیعی است نمی‌توان از یک طرف در راستای مقابله با ریزگردها اقدام به نهال‌کاری و درخت‌کاری داشته باشیم و از طرف دیگر همچنان تخریب پوشش گیاهی به واسطه عدم آگاهی‌های لازم افزایش داشته باشد و یا دامدار ما همچنان چرای رویه دام خود را ادامه دهد.

پس لازم است بعد از تخصیص اعتبارات در حوزه مقابله با ریزگردها علاوه بر نهال کاری‌های جدید به مردم نسبت به حفظ پوشش گیاهی فعلی، راهکارهای گردشگری موافق با اصول زیست محیطی، میزان اصولی برداشت آب از سفرهای آب زیر زمینی و … آگاهی‌های لازم داده شود.

یادمان نرود پوشش گیاهی یک منطقه شاید به راحتی و با یک سهل انگاری ساده از بین برود ولی رویش دوباره نهال و درخت و رشد آن سال‌های متمادی طول می‌کشد.

ورزشکاران قاین خون اهداء کردند/۷

 در پی شیوع ویروس کرونا و کمبود ذخیره خون کشور ،باستانی کاران شهرستان قائنات همزمان با پهلوانان سراسر کشور در امر خداپسندانه اهدای خون شرکت نمودند.
این مراسم با حضور پرویز تقی‌زاده رئیس هیات ورزش زورخانه ای، محمدتقی‌زاده مدیر زورخانه شیرخدا قاین، مهدی زبده مدیر زورخانه ذوالفقار اسفشاد و جمعی از ورزشکاران، سادات، پیش‌کسوتان، مرشدان، مربیان و داوران ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای صورت گرفت.

سهامداران عدالت هر چه سریعتر در سامانه سجام ثبت نام کنند/۲-۳

مجمع الکترونیکی انتخاب هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران برگزار نشد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و امور دارایی استان گفت : ۴۶۲ هزار نفر از سهامداران عدالت استان، روش غیر مستقیم را در آزادسازی سهام انتخاب کردند که حدود ۷۱ درصد سهامداران هستند.

بهروزی با اشاره به راه اندازی اولین شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور در خراسان جنوبی در مرداد افزود: این شرکت پس از راه اندازی نیاز به انتخاب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره دارد که باید از سوی سهامداران در مجمع عمومی انتخاب شود.

وی با بیان اینکه دو روز پیش نسبت به برگزاری مجمع انتخاب هیات مدیره بصورت الکترونیک اقدام شد، اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن سهامداران بی نتیجه ماند گفت: سهامداران باید با ثبت نام درسامانه سجام و دریافت کد بورسی و احراز هویت در این انتخابات شرکت کنند و البته برای دریافت سود سهام عدالت در آینده نیاز به کد بورسی است.

 

 

 

 

بیشترین بارندگی خراسان جنوبی در آلنگ نهبندان/۲

به گزارش هواشناسی بیشترین بارش سامانه بارشی در ۲۴ ساعت گذشته از آن آلنگ نهبندان با ۲۴ میلیمتر بود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت : در ۲۴ ساعت گذشته از ایستگاه‌های کنگان ۲۱، مود ۲۰، بیرجند ۱۵، قاین و خضری ۸، نهبندان ۱، اسدیه، دیهوک و خور ۱۱، فردوس، طبس و ارسک ۵، بشرویه و سرایان ۴، آرین شهر ۹، زهان ۸، محمدیه ۲۱، سربیشه ۲۲، حاجی آباد ۶، فتح آباد فردوس ۷، طاهر آباد فردوس ۳ میلیمتر بارش باران گزارش شد.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت : در ۲۴ ساعت کذشته در کریموی سرایان ۸ میلیمتر ، فتح آباد فردوس ۶ و نیم میلیمتر ، خضری ۷ و نیم میلیمتر، فتح آباد قاین ۳ میلیمتر و مهوید فرودس ۶ میلیمتر برف باید.
نخعی با اشاره به تداوم بارندگی‌ها گفت: بارش‌ها در مناطق سردسیر، کوهستانی و گردنه‌ها بارش برف، تشکیل مه و کاهش دید افقی به ویژه در جاده‌های کوهستانی پیش بینی می‌شود.
وی افزود: روند تغییرات دمایی کاهشی است و تا پایان هفته سرما و یخبندان در خراسان جنوبی فراگیر خواهد شد.

بازگشایی محور سرند – ماودر در شهرستان طبس/۲

محور سرند – ماودر در شهرستان طبس بازگشایی شد.

 محور سرند و ماودر در شهرستان طبس که در اثر بارش برف مسدود شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شد.
بر اساس اعلام پلیس راه استان  تمامی محورهای استان به دلیل بارش باران لغزنده است. 

توقیف ۲نفر شتر غیرمجاز در شهرستان درمیان/۲

دونفر شتر بدون مجوز حمل دامپزشکی در شهرستان درمیان توقیف شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی درمیان گفت: خودروی حامل ۲نفر شتر که از مبدا شهرستان درمیان قصد داشت بدون مجوز به شهرستان بیرجند حمل شود به مقصد نرسید و برای تعیین تکلیف به دادسرای عمومی انقلاب شهرستان ارجاع داده شد.

عارفی نیا افزود: عل رغم هشدار‌های متعدد دامپزشکی مبنی بر عدم جابجایی هر گونه دام فاقد مجوز بهداشتی حمل، متاسفانه برخی از شهروندان این موضوع را جدی نگرفته، که علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، سرمایه خود را نیز از دست می‌دهند.

خرید توافقی بیش از ۲۰ هزار شاخه گل نرگس/۲

تعاون روستایی خراسان جنوبی ۲۰ هزار شاخه گل نرگس کاران را به صورت توافقی خرید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر تعاون روستایی استان گفت: پیرو مشکلات اخیر بوجود آمده برای نرگس کاران شهرستان خوسف در خصوص کاهش تقاضا و افت قیمت، برای مدیریت بازار و در راستای وظایف حمایتی تعاون روستایی، خرید گل نرگس توسط تشکل منتخب این سازمان آغاز شد.

ضیائیان احمدی افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا تأثیر زیادی بر بازار تعدادی از محصولات کشاورزی مانند گل نرگس گذاشته چرا که تقاضا در این بازار به نسبت سنوات گذشته بشدت کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: این امر باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت این گل در بازار شده لذا با هماهنگی بعمل آمده، شرکت تعاونی تولید سبزآفرینان شهرستان خوسف اقدام به خرید توافقی گل نرگس کرد که تاکنون نیز بیش از ۲۰ هزار شاخه گل نرگس از تولیدکنندگان این گل با قیمت توافقی که مورد تأئید دو طرف (خریدار و فروشنده) باشد خریداری شد.

ضیائیان احمدی افزود: گل‌های خریداری شده تاکنون در بازار‌های تهران و مشهد عرضه شده و مذاکرات برای صادرات گل به دبی نیز در حال انجام است.

وی گفت: شرکت تعاونی تولید سبزآفرینان شهرستان خوسف در سال گذشته نیز اقدام به اجرای این برنامه کرد که در پایان طرح ۱۲۵ هزار شاخه گل نرگس را از نرگس کاران شهرستان خوسف خریداری و کلیه مطالبات کشاورزان را در کوتاه‌ترین زمان واریز کرد.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: مهمترین مشکل نیاز شدید شرکت ت به اعتبار سرمایه در گردش می‌باشد که پیگیری لازم با بانک‌های عامل و صندوق‌ها در حال انجام است.

ضیائیان احمدی افزود: با توجه به تقاضای کم برای خرید گل، فروش آن توسط شرکت نیز از مهمترین مشکلات است که در صورت عدم فروش امکان ادامه طرح وجود نخواهد داشت.
وی همچنی خواستار تحویل جایگاهی در شهر‌های خراسان جنوبی خصوصأ مرکز استان پیرو مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور برای عرضه مستقیم تولیدات کشاورزان شد.

اقدام شهرداری بیرجند برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر/۲

در پی بارندگی‌ها اخیر، واحد خدمات شهری شهرداری بیرجند با اقدام بدون تاخیر از آبگرفتگی معابر جلوگیری کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت : نیرو‌های خدمات شهری از همان لحظه نخست بارندگی ، بدون تاخیر با تمام تجهیزات و امکانات در نقاط مختلف سطح شهر حاضر شدند تا از آبگرفتگی معابر جلوگیری شود.
محمد محمد زاده افزود : به دنبال پیش بینی هواشناسی ، همه نیرو‌های خدمات شهری برای کمک به شهروندان از شب پیش از بارندگی در حالت آماده باش بودند و تا پایان بارش‌ها نیز آماده خدمت خواهند بود.
وی گفت : با وجود بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مشکل خاص آبگرفتگی در سطح شهر نداشتیم.

اجرای فاز جدید محوطه سازی کمپ گردشگری سرایان/۲

مرحله دیگر عملیات اجرایی کمپ گردشگری خلیج فارس شهرستان سرایان اچرایی شد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان  گفت: عملیات محوطه سازی کمپ گردشگری با اجرای بیش از ۲۰۰ مترمربع سنگ فرش با سنگ لاشه و باریزی و تسطیح محوطه پارکینگ با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی پارسال انجام شد.
محمد عرب افزود: تهیه و تدوین طرح مطالعات اولیه و نقشه‌های اجرایی کمپ گردشگری خلیج فارس در ورودی شهر سرایان و اجرای بیش از ۵۰۰ متر جدول گذاری و جداسازی فضای پارکینگ در سنوات گذشته انجام شده است.
عرب افزود: محوطه سازی شامل سنگ فرش، جدول گذاری، ساخت سکو و آلاچیق، نمازخانه و سرویس بهداشتی، فضای بازی کودک، پارکینگ و بازارچه صنایع دستی از جمله عملیات پیش بینی شده این پروژه می‌باشد که در زمینی به مساحت ۲ هکتار اجرا خواهد شد که ادامه عملیات اجرایی در صورت تامین اعتبار انجام می شود.

لغو پرواز تهران – بیرجند – تهران/۲

شرایط آب و هوایی پرواز تهران – بیرجند – تهران ، متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر را لغو کرد.

عظیم طهماسبی مدیرکل فرودگاههای استان گفت : قرار بود پرواز تهران- بیرجند، ساعت ۸ صبح وارد فرودگاه بیرجند شود که به دلیل بدی آب و هوا در فرودگاه مهرآباد و بیرجند، این پرواز پس از دو با اعلام تاخیر، کنسل شد.

با لغو شدن این پرواز ، برنامه افتتاح طرحهای بسیج سازندگی که قرار بود با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور به بهره برداری برسد، لغو شد

 

 

 

 

آغاز برداشت مرکبات در شهرستان طبس/۲

برداشت مرکبات از ۱۰۲ هکتار سطح زیرکاشت این محصولات آغاز شد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود ۷۱۴ تن انواع مرکبات از این سطح برداشت شود.

رضایی با بیان اینکه سطح زیرکاشت مرکبات استان به شهرستان طبس اختصاص دارد، افزود: سطح زیرکاشت پرتقال ۴۶ هکتار، نارنج ۴۶ هکتار، نارنگی ۶ هکتار و لیموشیرین ۴ هکتار است.

وی نارنج، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین  را از انواع مرکبات تولید شده در شهرستان طبس عنوان کرد و گفت: به دلیل آب و هوای مناسب شهرستان وپرورش مرکبات درسایه آفتاب نخیلات محصول تولیدی دارای کیفیت مطلوبی است.

رضایی افزود: عمده سطح زیر کشت این محصول به محدوده شهر طبس و روستا‌های کریت، گشن، ازمیغان از بخش مرکزی و روستا‌های نای بند و زردگاه از بخش دیهوک اختصاص دارد و اکثرا بصورت توام با نخیلات کشت می‌شود.

پارسال ۶۹۳ تن مرکبات از  سطح زیرکاشت این محصولات در خراسان جنوبی برداشت شد.

 

«پیام قاینات» نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ‌ دسته ۳ فوتبال کشور شد/۷

فوتبال «پیام بادامک قاینات» به نمایندگی از خراسان جنوبی جایگزین تیم «طلای سرخ» در رقابت‌های لیگ دسته سه کشور شد.

«پیام قاینات» نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ‌ دسته ۳ فوتبال کشور شد

به گزارش خبرگزاری فارس  در مسابقات قهرمانی فوتبال خراسان‌جنوبی انتخابی لیگ دسته سه کشور تیم طلای سرخ خوش درخشید و به عنوان نماینده استان در این رقابت‌ها مجوز گرفت.

پس از پیگیری‌های مسؤولان، تیم طلای‌سرخ قاینات حامی مالی خارج از حوزه جغرافیایی خراسان‌جنوبی را جذب کرد و مهیای برنامه‌ریزی برای بکارگیری بازیکن‌ و انجام تمرینات آمادگی برای حضور مقتدرانه در لیگ برتر دسته سه فوتبال کشور شد.

هنوز چند صباحی از این خبر نگذشته بود که تعدادی از بازیکنان قاینی برای تست و ارزشیابی راهی مشهد شده بودند و متوجه می‌شوند اسپانسر تیم فوتبال طلای سرخ قاینات در لیگ دسته سه درصدد تحمیل بکارگیری بازیکنان غیربومی بر برنامه‌ریزان این تیم است و در آخرین لحظات با نظر به اختلافات پیش‌آمده تفاهم‌نامه فی‌مابین حامی مالی طلای‌سرخ قاینات ملقی‌می‌شود.

از آنجاکه مسؤولان ورزشی شهرستان قاینات در پی حفظ امتیاز حضور فعال در لیگ دسته سه فوتبال کشور بودند طی رایزنی‌ و حمایت نماینده قاینات در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی پیام بادامک قاینات مقرر گردید این تیم جایگزین طلای سرخ شود.

تیم فوتبال پیام بادامک قاینات با سرپرستی محمد خاکسارنژاد و سرمربیگری مسعود مهاجر با جذب ۸۰ درصدی بازیکنان بومی شهرستان به‌طور مرتب هر روز تمرینات تاکتیکی و آمادگی جسمانی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمین چمن طبیعی این شهرستان انجام می‌دهد.

گرچه انتخاب نماینده خراسان جنوبی در لیگ دسته سه فوتبال کشور با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است، اما حمایت همه‌جانبه مسوولان اجرایی دولتی و بخش خصوصی از تیم پیام بادامک قاینات می‌تواند نقطه عطفی در حضور مقتدرانه این تیم در رقابت‌های پیش‌رو باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*