بررسی جزئیتر این نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۷ نشان میدهد، نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در تابستان ۹۷ با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۷.۲ درصد رسیده است.
این آمار نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در حالی افزایش یافته که طبق جداول قانون برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری در کشور در پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۸.۶ درصد برسد و این مستلزم آن است که دولت سالانه حدود یک میلیون شغل ایجاد کند.
دولت تلاش کرده است با در نظر گرفتن اعتباراتی برای ایجاد اشتغال و همچنین اجرای طرحهایی در این زمینه به سوی این هدف در سال ۱۴۰۰ گامهایی را بردارد، اما همان گونه که ملاحظه شد آمارها نشان میدهند دولت در این زمینه آن گونه که باید موفق نبوده و نرخ بیکاری اعلام شده از هدف تعیین شده در حال فاصله گرفتن است.
با توجه به اینکه بخش اعظم ایجاد اشتغال بر دوش بخش خصوصی بوده و هست، میتوان گفت که موفقیت دولت در این زمینه در گرو آن است که شرایط را در محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی بهبود ببخشد.
نخستین گام در جهت بهبود محیط کسب و کار آن است که دولت تا حد امکان راه اندازی یک کسب و کار را سهلتر نماید چرا که بسیاری از جوانان حاضرند برای خروج خود از جمعیت بیکاران و حتی ایجاد اشتغال برای سایر بیکاران، اقدام به راه اندازی کسب و کار نمایند.
آمارها نشان میدهند، در یک سال اخیر راه اندازی کسب و کار در ایران نه تنها سهلتر نشده بلکه سختتر هم شده است و حتی این سختتر شدن راه اندازی کسب و کار به حدی بوده که ما در رتبه بندی جهانی بدین لحاظ، در پایینترین رتبهها در بین کشورهای دنیا قرار گرفته ایم.
به تازگی انتشار گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی ۲۰۱۹ نشان داده که ایران در شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار، بدترین رتبه ممکن را در ده سال اخیر کسب کرده است. ایران در شاخص راه اندازی کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور، با کسب نمره ۶۷.۷۹ از ۱۰۰ (بهترین نمره) در رتبه ۱۷۳ ام دنیا قرار گرفته است، حال آنکه در سال ۲۰۱۸ ایران با کسب نمره ۸۵.۱۶ در این شاخص در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۹۷ م. قرار گرفته بود.
همچنین پیشنهادهای دیگری نیز میتوان در راستای بهبود وضعیت راه اندازی کسب و کار در ایران ارائه نمود که این پیشنهادها عبارتند از؛
– سازمان امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی میتوانند با اداره کل شرکتها از طریق یک پنجره واحد الکترونیکی در ارتباط باشند تا مواردی از قبیل: پرداخت حق تمبر گواهی سهام، اطلاع رسانی به سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شروع فعالیت شرکت، ثبت اطلاعات کارگاهها و کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی از طریق درگاه واحد اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری در کمتر از یک روز انجام بگیرد.
– کلیه دستگاههای اجرایی که اخذ مجوز از آنها برای ثبت شرکت لازم است، میتوانند سقف زمانی مورد نیاز برای اخذ مجوز را تا سقف زمانی تعیین شده توسط هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کاهش دهند.
– بانک مرکزی میتواند در راستای کاهش زمان ارائه گواهی بانکی مربوط به حداقل سرمایه شرکتهای در حال تأسیس و افزایش سرمایههای بعدی آن ها، شرایط و زیرساختهای لازم را برای برقرای ارتباط الکترونیکی بین سامانه ثبت شرکت ها، بانکها و مؤسسات مالی فراهم کند.