در بخهشایی ازین مطلب می خوانید:
«استفاده از مد و مدگرایی، موضوع جدیدی نیست. بسیاری از مردم بارها و بارها این موضوع را در رسانهها دیده، شنیده و خوانده اند. خیلیها آن را پدیدهای عادی و طبیعی میدانند. عدهای اعتقاد دارند، این روند اقبال به مد، فقط خاص کشورهایی است که به نوعی از جامعه جهانی تندرو عقب افتاده و میخواهند خودشان را حداقل در ظاهر با آن هماهنگ کنند.
همه این دیدگاهها و بحثها، ریشهاش در ندانستن واقعیت مد و برند در دنیا است. جایگاه مد، گرایش افراد در سطح جهان به مد و رفتار مد مدارانه در دنیا، بخش گفته نشده گزارشها و مقالات، به ویژه در ادبیات رسانهای و پژوهشی کشور ما است. دقت در رفتار رهبران و طراحان مد، پیروان مد و به عبارتی مقصد و مبدأ صنعت مد در دنیا، ما را به این نکته مهم میرساند که خلاف تصور ما، مد پدیدهای بی برنامه، یک شبه، تصادفی و زودگذر نیست. عبارت صنعت مد، به تنهایی گویای بسیاری از واقعیات دنیای مد است. وقتی پدیدهای نام صنعت به خود میگیرد که در یک فرآیند دقیق و تخصصی برای تولید، تبلیغات، توزیع و در نهایت سودآوری برنامهریزی میکند»
«.” کرین، استاد دانشگاه شیکاگو نیز در سال ۲۰۱۲، به بیان خود، اعتراف کرد که “ما با شعار برابری زن و مرد، زن را به نابودی کشاندیم، زنهایی که در میان این همه ظلم، خود را به وادی ولنگاری سپرده اند. این زنان و دختران بیپناه، برای رقابت در جلب توجه دلالان جنسی، خود را هر روز به شکلی در میآورند و با گروهی همنوا میشوند. اینها قربانیان تجارت جنسی و تجارت مدهای هنجار گریز است.»
بسم الله الرحمن الرحیم
نویسنده: فاطمه فرود
استفاده از مد و مدگرایی، موضوع جدیدی نیست. بسیاری از مردم بارها و بارها این موضوع را در رسانهها دیده، شنیده و خواندهاند. خیلیها آن را پدیدهای عادی و طبیعی میدانند. عدهای اعتقاد دارند، این روند اقبال به مد، فقط خاص کشورهایی است که به نوعی از جامعه جهانی تندرو عقب افتاده و میخواهند خودشان را حداقل در ظاهر با آن هماهنگ کنند.
همه این دیدگاهها و بحثها، ریشهاش در ندانستن واقعیت مد و برند در دنیا است. جایگاه مد، گرایش افراد در سطح جهان به مد و رفتار مد مدارانه در دنیا، بخش گفته نشده گزارشها و مقالات، به ویژه در ادبیات رسانهای و پژوهشی کشور ما است. دقت در رفتار رهبران و طراحان مد، پیروان مد و به عبارتی مقصد و مبدأ صنعت مد در دنیا، ما را به این نکته مهم میرساند که خلاف تصور ما، مد پدیدهای بی برنامه، یک شبه، تصادفی و زودگذر نیست. عبارت صنعت مد، به تنهایی گویای بسیاری از واقعیات دنیای مد است. وقتی پدیدهای نام صنعت به خود میگیرد که در یک فرآیند دقیق و تخصصی برای تولید، تبلیغات، توزیع و در نهایت سودآوری برنامهریزی میکند.
ناگفتههای صنعت مد در دنیا
آورن کریس، یکی از محققان مد در گزارش چشم انداز مد در تعطیلات ۲۰۱۶، مینویسد: “مد و برند، فرآیندی است که در یک چرخه اقتصادی و فرهنگی توجیه و تولید میشود. غولهای صنعت مد، موفقیت خود را بیش از هر چیز، مدیون محققان بازاریابی و فروش هستند. محققی که بیش از هوش اقتصادی، هوش مردم شناسی داشته باشد.” او در ادامه این گزارش مینویسد، شاید ندانید که درآمد سالانه محققان بازاریابی و فروش برندهای معتبر، ۴۰ درصد بیشتر از یک محقق مردم شناسی در دانشگاه و مراکز علمی است. میشل منکینز، محقق دیگر صنعت مد، معتقد است که ساده لوحی است اگر بگوییم مد و برند، فقط برای کشورهای کمتر پیشرفته است. صنعت مد، همه دنیا را فرا گرفته است، کافی است کمی درآمد وجود داشته باشد و کمی هم روحیه تنوع طلبی و این خاص هیچ فرهنگ و کشوری نیست؛ البته باید در نظر گرفت که مد پوشی با برند پوشی دو بحث جدا است. مد عام تر است.
مد و وضع قوانین
فراگیری مد در برخی کشورها تا جایی است که حتی کشورهای صاحب نام در صنعت مد را بر آن داشته است که برای ساماندهی و جلوگیری از افسارگسیختگی آن، قوانین و پروتکلهایی را تصویب کنند. بسیاری از دانشگاهها و ادارات دولتی، مقررات خاصی درباره ساماندهی پوشش و آرایش و حتی طرز گفتار و رفتار وضع کردهاند. عدم رعایت این مقررات منجر به از دست دادن موقعیت کاری یا تحصیلی خواهد شد. دانشجویان دانشگاه میشیگان در زمان ثبت نام باید تعهدنامهای را امضا کنند که ۹ ماده آن، وضعیت پوشش و رفتار آنها را توضیح میدهد. در این تعهدنامه آمده است: “دانشجو نباید بر روی لباس، کفش، کیف و یا وسایلی که در دانشگاه همراه او است، از عبارتها و جملات یا تصاویری استفاده کند که نشانه طرفداری از گروه خاصی است.” ماده ۳ این تعهدنامه، دانشجو را ملزم میکند که در دانشگاه، چه در کلاس و فضای رسمی و چه خارج از کلاس و در گفت و گوهای غیر رسمی، عبارتها و کلماتی را به کار ببرد که در شأن یک دانشجو است.
آمارهای استفاده از مد در دنیا
گزارشهای سالانه و فصلی درباره میزان طراحی تولید، توزیع، خرید و استفاده از مد، آمارهایی جالب توجه را در دنیا نشان میدهد. تعداد زیادی از این گزارشها را مؤسسات و مراکز اقتصادی و بازرگانی تهیه کردهاند و روشن است که در آنها نگاه حاکم، نگاه تجاری است و بر پوششهای مدگرایانه متمرکز است. در سوی دیگر هم گزارشهایی هستند که در ضمن تحقیقات دانشگاهی آورده شدهاند. در این گروه از گزارشها، جنبههای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی مد بیشتر دیده میشود.
گزارش موسسه “فشن یونایتد” حاکی از آن است که صنعت مد ۲ درصد از تولید جهان سهم دارد و سالانه در کل دنیا حدود ۳ تریلیون دلار تراکنش مالی در ابعاد مختلف صنعت مد اتفاق میافتد. در این گزارش که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، آمده است که در پایان سال ۲۰۱۴، بیش از ۷/۵۸ میلیون نفر به طور مستقیم در صنایع و بخشهای مربوط به تولید و طراحی مد مشغول به کار بودهاند. این تعداد در سال ۱۹۹۵، یعنی ۱۰ سال قبل، ۹/۲۹ میلیون نفر بوده است.
مؤسسه بین که یکی از بزرگترین مؤسسات مشاورهای در خصوص راه اندازی کسب و کار در زمینه مد و کالاهای تجملی است، هر ساله گزارش مفصلی درباره آمار تولید و استفاده از مد ارائه میدهد. در گزارش ۲۰۱۶ این مؤسسه نوشته شده است: “تصمیمهای سیاسی و اقتصادی دولتها، کاهش روند پیشرفت صنعت مد را به دنبال داشته است.”
گزارش ۲۰۱۵ این مؤسسه، اطلاعاتی جزئی از وضعیت مد و مدگرایی در اختیار قرار میدهد. ایالات متحده هر ساله بیشترین سهم را در تولید و استفاده از مد دارد. این کشور، از نظر طراحی مد نیز بعد از فرانسه و ایتالیا در مقام سوم است. تعداد افرادی که در این کشور، به طور مستقیم یا غیر مستقیم از محل طراحی، تولید و توزیع مد درآمد کسب میکنند بیش از ۱۱ میلیون نفر است. انتویستل، از استادان جامعه شناسی امریکا، در یادداشتی که در سال ۲۰۱۵، منتشر شده، نوشته است: “امریکاییها بیشترین تلاش را برای طراحی مد میکنند. به نوعی امریکا را میتوان بزرگترین رهبر مد در جهان دانست، اما این مد به معنای آن نیست که هر چه به اسم مد طراحی میشود، با کیفیت هم باشد. مد در امریکا با سرعت زیادی شکل میگیرد و پخش میشود، زیرا جامعه امریکا آماده انفجار و اعتراض است. امریکا سهم بزرگ خود را از صنعت مد، مرهون گروههای معترضی است که هر یک میخواهند با شکل و شمایل ویژه، خود را در جامعه امریکایی نشان دهند. استفاده کنندگان مد در امریکا، بیشتر، مهاجران، پناهندگان و قشرهای آسیب پذیر و آسیب زا و ضد هنجار هستند. اما وضعیت برند فرق میکند. برندهای معروف امریکا، فقط برای مرفههان و سرمایه داران، مدهای نجیبانه طراحی میکنند.” کرین، استاد دانشگاه شیکاگو نیز در سال ۲۰۱۲، به بیان خود، اعتراف کرد که “ما با شعار برابری زن و مرد، زن را به نابودی کشاندیم، زنهایی که در میان این همه ظلم، خود را به وادی ولنگاری سپرده اند. این زنان و دختران بیپناه، برای رقابت در جلب توجه دلالان جنسی، خود را هر روز به شکلی در میآورند و با گروهی همنوا میشوند. اینها قربانیان تجارت جنسی و تجارت مدهای هنجار گریز است.”
بیشترین برندها از آن آمریکاییهاست
گزارش مؤسسه بین نیز نظر این جامعه شناس را به طور دیگری تأیید میکند. طبق این گزارش، امریکاییها بیشترین برندها را دارند. اما مردم این کشور، معمولا از مدهایی که صاحبان برند طراحیکنند، استفاده نمیکنند. این روند عکس وضعیتی است که در ایتالیا اتفاق میافتد. طبق گزارشهای مؤسسه بین، در سالهای ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، ایتالیا بیشترین و محبوبترین برندهای پوشاک دنیا را دارد. طراحان این شرکتهای بزرگ، نگاه روانشناسانه و جامع شناسانه بیشتری نسبت به وضعیت متوسط مردم ایتالیا دارند. طبق این گزارش، ۷۶ درصد از سهم طراحی و رواج مد در این کشور را شرکتها بزرگ ایتالیایی در اختیار دارند و کمتر از ۱۵ درصد از مدهایی که در جامعه میشود، وارداتی است و کمتر از ۱۰ درصد آن را گروههای معترض و خرده فرهنگها مدیریت میکنند. آمار نشان میدهد که تقریبا ۶۶ درصد از مردم ایتالیا بر اساس حرکت مد، حرکت میکنند. بیشترین سهم از این تعداد مربوط به زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله و مردان ۱۵ تا ۳۷ ساله است. برنشتاین در سال ۲۰۰۷، در کتاب “فرهنگ و مصرف”، جامعه ایتالیا را نمونه جامعهای با فرهنگ مصرف متفکرانه میداند. او میگوید: “مردم ایتالیا از هر سن و شغل و جنس و دستهای که باشند، در برابر مد، با فکر عمل میکنند. تنها عاملی که مردم ایتالیا را مجبور میکند بدون در نظر گرفتن ذوق و فرهنگ، یک مد را انتخاب کنند، فشار اقتصادی است. در بیشتر مواقع، ایتالیاییها مدی را انتخاب میکنند که آنها را با فرهنگ، اهل ذوق و دانش نشان دهد. این فرهنگ را نه تنها مردم جامعه ایتالیا، بلکه طراحان مد هم دریافتهاند. حتی طراحانی که خارج از ایتالیا و برای مردم ایتالیا مد طراحی میکنند.” کرین نیز در یک جمله، گفتههای برنشتاین را اینطور تأیید میکند: “ایتالیاییها به همه فهماندهاند که سنت و اصالتشان را به مدها و اداهای دور از شأن نمیبازند.”
محصولات وابسته به مد در جهان سوم
چهره مدگرایی در کشورهایی آسیایی و استرالیا تفاوت چشمگیری با وضعیت آن در اروپا و امریکا دارد. گزارش مؤسسه بین در سال ۲۰۱۵، چین را دارای مقام اول در تولید محصولات وابسته به مد معرفی میکند. این گزارش و گزارش یونایتد فشن از وضعیت تولید و طراحی مد در جهان، در یک بیان صنعت مد را در چین، در تولید محصول خلاصه میکنند. چین در طراحی مد پیشرفتی نداشته است، نیروی کار انبوهی که در کشور چین و حتی ژاپن وجود دارد، هیچگاه نتوانسته است جایگاهی در میان طراحان و رهبران مد داشته باشد. در چین بیش از ۴۵ میلیون نفر به طور اختصاصی به تولید محصولات مد میپردازند. طراحی این محصولات در کشورهای اروپایی و امریکا طراحی شده است و از نظر اقتصادی و اجتماعی، موجه است که در کشوری مانند چین تولید شود. چین علاوه بر نیروی کار ارزان، پایگاه مهم منطقهای برای توزیع مدهای مختلف است. گزارش بین نشان داده است که جمعیت فراوان زنان و مردان ۱۶ تا ۳۶ ساله چینی در کنار جمعیت جوان هند، ترکیه، کره جنوبی، هنگ کنک، تایلند، فیلیپین و …، بازار بسیار خوبی برای محصولات مد فراهم میکند.