آخرین تحولات خاورمیانه: شروط وزیر جنگ اسرائیل برای توقف حملات به سوریه/رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در سنگاپور/شکست آمریکا در متقاعد کردن چین برای نخریدن نفت از ایران/ابراز امیدواری جدید ترامپ به بهبود روابط آمریکا و ایران

رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در سنگاپور، استقرار پلیس روسیه در مناطق نزدیک به بلندی های جولان، تصمیم چین برای اعزام نیروی نظامی به سوریه، شروط وزیر جنگ اسرائیل برای توقف حملات به سوریه و ابراز امیدواری جدید ترامپ به بهبود روابط آمریکا و ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به شکست آمریکا در متقاعد کردن چین برای نخریدن نفت از ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، اسپوتنیک به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که رایزنی های آمریکا با چین برای متقاعد کردن پکن جهت کاهش و متوقف نمودن خرید نفت از ایران شکست خورده است.

به گفته این منبع، «فرانسیس فانون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در بخش انرژی، اخیرا به چین سفر کرده و مذاکراتی را با مقامات پکن برای توقف خرید نفت از ایران انجام داده اما این مذاکرات راه به جایی نبرده است.

شروط وزیر جنگ اسرائیل برای توقف حملات به سوریه/رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در سنگاپور/شکست آمریکا در متقاعد کردن چین برای نخریدن نفت از ایران/ابراز امیدواری جدید ترامپ به بهبود روابط آمریکا و ایران

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پکن و تهران بدون توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، مبادلات و همکاری های عادی خود را بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهند.

بلومبرگ نیز این خبر را به نقل از یک منبع ناشناس منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، فانون هم اکنون در حال سفر به کشورهای مختلف برای متقاعد کردن آنها برای منزوی کردن ایران است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که می خواهد درآمدهای نفتی ایران را به صفر برساند.

رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در سنگاپور

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در سنگاپور به سر می‌برد، روز جمعه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در سطح اتحادیه اروپا و جهان برای بهره‌مندی ایران از مزایای برجام پس از خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر خارجه ایران ظرف روز پنجشنبه و دیروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و «وانگ یی» همتای چینی خود درباره برجام به رایزنی پرداخته بود.

وانگ یی در دیدار با ظریف تأکید بر «دوستانه، راهبردی و همه جانبه بودن» روابط ایران و چین، اظهار داشت: دو کشور به همکاری‌های نزدیک‌تر خود در همه زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه حفظ برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی و بهره‌مندی ایران از مزایای آن ادامه خواهند داد.

ظریف هم چین را کشوری مهم و شریک راهبردی ایران خواند و بر حفظ و گسترش روابط دوجانبه و یافتن راه‌های نوآورانه در انتفاع ایران از دستاوردهای برجام تأکید کرد.

استقرار پلیس روسیه در مناطق نزدیک به بلندی های جولان

ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در جمع خبرنگاران گفت: به منظور پیشگیری از اقدامات تحریک‌آمیز در بلندی‌های اشغالی جولان واقع در مرز میان سوریه و اسرائیل هشت ایستگاه نظارتی برای پلیس نظامی روسیه تأسیس خواهیم کرد.

وی افزود: این دستگاه‌های نظارتی پس از برقراری ثبات در منطقه به دولت سوریه واگذار خواهد شد.

رودسکوی تأکید کرد که نیروهای پلیس روسیه برای نخستین بار پس از شش سال به همراه پاسدار صلح سازمان ملل متحد در بلندی های جولان گشت زنی خواهند کرد.

تصمیم چین برای اعزام نیروی نظامی به سوریه

سفیر چین در سوریه از قصد پکن برای حضور نظامی در سوریه برای کمک به جنگ با تروریسم در این کشور خبر داد.

اگر چه چین در طول بحران سوریه همواره از دمشق حمایت سیاسی انجام داده و انتظار می رود که در روند بازسازی سوریه پس از جنگ نیز نقش عمده ای ایفا کند اما این کشور تا کنون از حمایت نظامی مستقیم از ارتش سوریه خودداری کرده بود.

“کی کیانجین” سفیر چین در سوریه پیشنهاد داده است که پکن می تواند در حمله آتی ارتش سوریه به گروه های تروریستی در استان ادلب به اعزام نیرو پرداخته و در دیگر عملیات سوریه علیه گروه های تروریستی در دیگر بخش های سوریه نیز کمک کند.

وی که با روزنامه الوطن سوریه مصاحبه می‌کرد،‌ افزود: چین تحولات در سوریه را زیر نظر داشته و ارتش چین تمایل دارد تا به نحوی در کنار ارتش سوریه در مبارزه علیه تروریسم در ادلب یا هر بخش دیگر سوریه حضور داشته باشد.

از سوی دیگر یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه از طرح چین برای حضور نظامی در سوریه ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت که دولت سوریه از هر گونه حمایت در جنگ علیه تروریسم استقبال می کند.

شروط وزیر جنگ اسرائیل برای توقف حملات به سوریه

«آویگدور لیبرمن» گفت که اگر دمشق توافق سال ۱۹۷۴ را رعایت کند و نگذارد که سوریه به جبهه مقدم علیه اسرائیل مبدل شود و محلی برای انتقال جنگ افزار برای حزب الله لبنان نباشد، اسرائیل کاری به سوریه ندارد.

به گفته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در صورت عدم پابیندی سوریه به سه شرط یاد شده، اسرائیل بر اساس معیارهای امنیتی خود عمل خواهد کرد.

لیبرمن همچنین از تسلط دوباره ارتش سوریه بر مناطق مرزی جولان با اسرائیل و آرام شدن دوباره مرزها» ستقبال کرد و گفت از نظر اسرائیل وضع سوریه به حالت گذشته بازگشته است.

لیبرمن افزود که با تسلط دوباره ارتش بشار اسد در جولان، اسرائیل با یک آدرس مشخص، یک مسئول و یک قدرت مرکزی در مرزهای خود سر و کار دارد.

ابراز امیدواری جدید ترامپ به بهبود روابط آمریکا و ایران

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی جدید ابراز امیدواری کرد که روند امور بین ایران و آمریکا خوب پیش برود.

این برای سومین بار ظرف یک هفته اخیر است که ترامپ در مورد رابطه با ایران صحبت می کند.

ترامپ که برای حمایت از نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سنا به ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود در سخنرانی خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام انتقاد کرد و گفت: من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک، بسیار پرهزینه با ایران که ناکارآمد بود، خارج کردم. امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب پیش برود. اما به شما می‌گویم، ایران اکنون در مقایسه با چهار ماه پیش، کشور بسیار متفاوتی شده‌ است.

شروط وزیر جنگ اسرائیل برای توقف حملات به سوریه/رایزنی برجامی ظریف و موگرینی در سنگاپور/شکست آمریکا در متقاعد کردن چین برای نخریدن نفت از ایران/ابراز امیدواری جدید ترامپ به بهبود روابط آمریکا و ایران

دونالد ترامپ این اظهارات را در ادامه پیشنهاد روز دوشنبه خود مطرح کرده که گفته بود آماده است با رئیس جمهور ایران دیدار کند و هیچ پیش شرطی هم در این زمینه ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*