محققان دانشگاه شهر چونگ کینگ چین با بررسی گسترده تاثیر پدیده تک فرزندی بر خلق و خوی دانشآموزان دریافتند که ساختارهای مغزی در کودکان تک فرزند متفاوت است.
به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، در این پژوهش با مطالعه ۲۵۰ دانشآموز مشخص شد که شرایط زندگی کودکان با توجه به موقعیت آنها در خانواده در تشکیل ساختارهای مغزی متفاوت در مناطق عصبی مربوط به تخیلات، اجتماع پذیری و کنترل احساسات موثر است.
محققان بر این باورند که تاثیر پدیده تک فرزندی در بروز ساختارهای مغزی موثر در بروز برخی خصیصههای اجتماعی مثل رفتارهای ناپسند از قبیل وابستگی، خودخواهی و نادانی اجتماعی اجتنابناپذیر است.
اثرات پدیده اجتماعی شدن در کودکانی که حداقل یک خواهر و برادر دارند به طور کاملتری نمود پیدا میکند، چرا که کودک میداند نه تنها جایگاه او در محوریت جهان قرار ندارد بلکه برای رسیدن به جایگاهی برابر با اعضای خانواده باید تلاش کند.
متاسفانه در شرایطی که کودک خواهر و برادر ندارد، بسیاری از موقعیتهای لازم برای کسب ابعاد پیچیده روابط ایمن اجتماعی با سایر افراد را کسب نمیکند و همچنین موقعیتهای ضروری برای کسب مهارتهای روانی و احساسی را نیز از دست میدهد.
محققان معتقدند که با توجه به نتایج این مطالعه بهتر است خانوادههای تک فرزند فضای مناسب برای انجام فعالیتهای مستقل را برای کودکان فراهم کنند، چرا که با افزایش استقلال قدرت خلاقیت آنها نیز دو چندان میشود